Beide leden van je vergelijking vermenigvuldigen met de noemer van de breuk in het linkerlid.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:48 schreef VoreG het volgende:
Hoe zat het ook alweer met vergelijkingen oplossen als er gedeeld wordt. Ik vergeet deze altijd...
Voorbeeld:
2xy
----- = 4
x+y
Come again?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Beide leden van je vergelijking vermenigvuldigen met de noemer van de breuk in het linkerlid.
De noemer van de breuk in het linkerlid is (x + y). Je moet dus links en rechts vermenigvuldigen met (x + y) om de breuk in het linkerlid kwijt te raken.quote:
Ja zo snap ik het wel, alleen hoe weet je die vergelijking?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:07 schreef GlowMouse het volgende:
Zie je hem al als je links en rechts de arccos neemt?
[ afbeelding ]
Neem de lege verzameling: {}. Definieer nu een recursieve relatie van een lijst waarbij we de opvolger van element k, zeg S(k), definiëren als S(k) = k ∪ {k}. Dan hebben we de volgende lijst: {}, {{}}, {{}, {{}} }, etc. Nu noemen we het eerste element 0. Het tweede 1, en het derde 2. Aldus construeren wij de natuurlijke getallen vanuit de lege verzameling. De symbolen gaan verder als 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, maar dit is in feite arbitrair. Doch voor nu nemen we de gebruikelijke notatie aan.quote:
quote:
Ha, complete onzin sinds Gödel's Incompleteness Theorem! ofzoietsquote:
Niet zeggen!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 22:48 schreef Scaurus het volgende:
Ha, complete onzin sinds Gödel's Incompleteness Theorem! ofzoiets
Hoezo niet?quote:Op woensdag 5 november 2008 10:02 schreef Enslaved het volgende:
Ik moet het evenwicht uitrekenen bij:
6000/(Q+50) = Q + 10
Maar ik kom er niet uit, beide zijden x Q+50 helpt me niet echt verder.
Hoe los ik dit op?
Dat is een kwadratische vergelijking, daarvoor kun je de abc-formule (ook wel wortelformule genoemd) gebruiken, of je kunt ontbinden in factoren. Als beide je niets zeggen… dan vind ik het vreemd dat je deze vergelijking moet oplossen.quote:Op woensdag 5 november 2008 10:18 schreef Enslaved het volgende:
Q2 + 60Q - 5500...
Hoe los je dat op naar Q dan?
Ik begrijp dat het poolen van de coëfficienten uiteindelijk een schatting opleveren van de gemiddelde waarde van de parameters over alle stores. Wat betekent hier 'normale arbitraire verdeling', waarbij het mij met name om het 'arbitraire' gaat.quote:The only assumption made with "pooling" data for dummy variable coefficients is that store-level coefficients are draws from a common but arbitrary distribution. Hence it is our purpose to estimate the common mean of this distribution.
Ik zou common but arbitrary distribution vertalen als ‘een gelijke doch willekeurige verdeling’, dus, al die coëfficiënten zijn op dezelfde manier verdeeld, volgens een willekeurige distributie. Dus die distributie zou nog van alles kunnen zijn, maar de ene coëfficiënt is niet anders verdeeld dan de andere. Maar voor de rest is dit niet mijn sterkste kant, dus neem het met een korreltje zout.quote:Op woensdag 5 november 2008 10:50 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Voor een regressiemodel, waarbij de parameter coëfficient wordt gepooled over de te meten (in dit geval) winkels, wordt de aanname gemaakt dat de coëfficienten op winkelniveau getrokken zijn uit een normale maar abitraire verdeling.
Bedankt! Dit klinkt ook logisch, en volgens mij denk ik ook hetzeflde maar laat de (niet officiële) formulering wat te wensen over: Aangezien het hier gaat om het meten van een bepaald effect (doh) over verschillende winkels, is het logisch dat wanneer je ze samenvoegt dat je aanneemt dat de onderlinge effecten op winkelniveau vergelijkbaar zijn. Als je dat namelijk niet verwacht, dan is het raar om ze te gaan poolen omdat het resultaat dan nietszeggend wordt, nietwaar?quote:Op woensdag 5 november 2008 11:15 schreef Iblis het volgende:
Ik zou common but arbitrary distribution vertalen als ‘een gelijke doch willekeurige verdeling’, dus, al die coëfficiënten zijn op dezelfde manier verdeeld, volgens een willekeurige distributie. Dus die distributie zou nog van alles kunnen zijn, maar de ene coëfficiënt is niet anders verdeeld dan de andere. Maar voor de rest is dit niet mijn sterkste kant, dus neem het met een korreltje zout.
Geen antwoord meer nodig, heb mijn tentamen erop zitten (en gelukkig vroegen ze niet een soortgelijk iets)quote:Op zondag 2 november 2008 18:23 schreef McGilles het volgende:
Kromme beschreven door:
[ afbeelding ]
(oftewel het product van 2 afstanden naar 2 brandpunten is k^2)
Ik moet vinden voor welke waarde van 'k' de kromme overgaat van een rechtgeaarde ovaal naar een ingedeukte. Ik heb geen idee waar en hoe ik moet beginnen. Iemand? (a=1)
Edit: ik heb een idee maar ik heb ook het idee dat het veel makkelijker moet kunnen. Ik bepaal de afgeleidde van die functie en bepaal dan de afgeleidde van de teller. Voor x = 0 krijg je -y^2+1 in de teller te staan. Dus voor y = 1 is de tweede afgeleidde 0 wat betekend de omslag van ovaal naar ingedeukte. y = 1 levert k = 2, goed?
Het zou je sieren als je nog steeds nieuwsgierig was naar het antwoord. Kennis is macht.quote:Op woensdag 5 november 2008 12:05 schreef McGilles het volgende:
Geen antwoord meer nodig, heb mijn tentamen erop zitten (en gelukkig vroegen ze niet een soortgelijk iets)
Natuurlijk ben ik nieuwsgierig, maar als ik zelf al meer dan 2 uur heb lopen kijken, op gegeven moment geef ik het op.quote:Op woensdag 5 november 2008 12:08 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je nog steeds nieuwsgierig was naar het antwoord. Kennis is macht.
Meestal sleutelde ik er tot het einde van de tijd aan, en dan gefrustreerd dat het niet gelukt was, besloot ik dat ik er niets mee te maken wilde hebben en iets anders ging doen. En dan net als de frustratie afzakt komt er zo'n gedachte omhoog, uit het niets, die zegt: zo had je het natuurlijk moeten doen!. En dan denk ik: Bah!quote:Op woensdag 5 november 2008 12:12 schreef McGilles het volgende:
En als leuk voorbeeldje, als ik op het tentamen een bepaalde opgave niet snapte, ga ik meestal de gehele treinreis terug eraan sleutelen totdat ik hem heb. Dus ben altijd wel nieuwsgierig.
Je kan zelf toch een paar leuke (lastige) opgaven verzinnen. Als je hier je uitwerkingen post als je niet zeker bent kijk ik vanavond er wel even na.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:26 schreef Silentalarm het volgende:
Weet iemand een site moet oefeningen over periodieke functies en afgeleidefuncties/hellingen bepalen?
Ik heb een inhaal tentamen, en ik wil graag wat extra oefeningen die wat verder dan het boek gaan, aangezien ik minimaal een 7 moet halen.
alvast bedankt.
quote:Op woensdag 5 november 2008 21:34 schreef Silentalarm het volgende:
y = sin(2x)/cos(x)
a - bepaal de vergelijking van de raaklijn in het punt met x-waarde 0
b - in welke punten is de helling 0 op domein [0, 2pi]
ik kom er niet uit.
quote:Op woensdag 5 november 2008 21:38 schreef GlowMouse het volgende:
Beginnen we met het bepalen van de afgeleide.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zou wel handig zijn als je ons een indicatie van het niveau kon geven. Aan je mededeling dat je oefeningen zoekt die verder gaan dan het boek heeft niemand iets zolang niet duidelijk is welk boek je bedoelt ...quote:Op woensdag 5 november 2008 16:26 schreef Silentalarm het volgende:
Weet iemand een site moet oefeningen over periodieke functies en afgeleidefuncties/hellingen bepalen?
Ik heb een inhaal tentamen, en ik wil graag wat extra oefeningen die wat verder dan het boek gaan, aangezien ik minimaal een 7 moet halen.
alvast bedankt.
Zou je de vraag eens kunnen stellen. Want wat is Fb ofzo?quote:Op donderdag 6 november 2008 15:02 schreef hupseflupse het volgende:
in mijn boek wordt deze vergelijking gegeven;
(-48*10^3) * 9,8 * 2 - FB*16 =0
als oplossing wordt gegeven; FB= 6*10^4
ik loop nu al een uur te puzzelen maar dat komt er bij mij niet uit!
of ik zie iets ernstig over het hoofd, of het staat verkeerd in het boek.
wie o wie kan mij helpen
Ik weet niet hoe je hier kan vastlopen, maar hier de uitwerking:quote:Op donderdag 6 november 2008 15:02 schreef hupseflupse het volgende:
in mijn boek wordt deze vergelijking gegeven;
(-48*10^3) * 9,8 * 2 - FB*16 =0
als oplossing wordt gegeven; FB= 6*10^4
ik loop nu al een uur te puzzelen maar dat komt er bij mij niet uit!
of ik zie iets ernstig over het hoofd, of het staat verkeerd in het boek.
wie o wie kan mij helpen
Quotient regel met kettingregel denk ik. Is wel even netjes uitwerken en zorgen dat je geen fouten maakt.quote:Op donderdag 6 november 2008 17:26 schreef duncannn het volgende:
Hoe los je dit algabraisch op:
91,29 = (114/(1+X/2)^4)
Of kan dat alleen met de GR?
sjonge jonge -5,8 x 10^4 was mijn eerste antwoordquote:Op donderdag 6 november 2008 16:46 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je hier kan vastlopen, maar hier de uitwerking:
(-48*10^3) * 9,8 * 2 - FB*16 =0
(-48*10^3) * 9,8 * 2 = FB*16
FB = (-48*10^3) * 9,8 * 2 / 16 = -58800 (is dus afgerond -6*10^4)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |