abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 november 2009 @ 18:49:50 #201
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74394168
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:36 schreef Zwavel-Zuur het volgende:

[..]

Ik zie niet waar hhet nu niet klopt
JD geeft het antwoord in een spoiler, maar het is vrij technisch.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74396232
Even terugkomend op Euclides voorzetje:

met a,b natuurlijke getallen:

Stel P(a,b) = GGD (a,b) * KGV (a,b) ; dan

impliceert:

GGD (a+1,b) * KGV (a+1,b) = (a+1) *b = a*b + b

dus:

GGD (a+1,b) * KGV (a+1,b) = GGD (a,b) * KGV (a,b) +b

dus:

P(a+1,b) = P(a,b) + b

Een belangrijke eigenschap bij priemontbindingen.
pi_74397927
quote:
Op woensdag 4 november 2009 00:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt volgens mij. Maar als het om experimenteren gaat om π uit te rekenen, heb je niet zoveel aan die integratiemethode.
Ook een interessante is wanneer l = 3 en b = π.

Dan krijg je 6/π2 en dat is 1/Zeta(2) (dus 1/(1/1 + 1/4 + 1/9 + 1/16 + .... 1/n).

Waarom zou dat zijn?
pi_74398875
Hoewel ik wiskunde goed snap wat me voorgeschoteld wordt, snap ik hier eigenlijk de ballen van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Do you think you will walk away untested?
  woensdag 4 november 2009 @ 21:00:34 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74399645
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:42 schreef Natrium het volgende:
Hoewel ik wiskunde goed snap wat me voorgeschoteld wordt, snap ik hier eigenlijk de ballen van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, sommige bewijzen zullen iets verder gaan dan dat, maar:

priemgetalbewijs is in principe wel te behappen,
ook dat je √2 niet als breuk kunt schrijven, dat de som van de eerste n oneven getallen altijd een kwadraat is ook, dit bewijs voor de stelling van Pythagoras ook evenals dit bewijs van die stelling, het bewijs van de abc-formule misschien ook.

Als laatste zijn de bewijzen over oneindigheid ook nog wel te volgen, maar misschien dat het eerst helpt om op ‘Hilberts Hotel’ te zoeken op Google. Dat behandelt hetzelfde idee.

Het laatste bewijs dat ik postte, van Buffons naald is denk ik grotendeels te volgen, behalve misschien het wat technische stukje over de verwachtingswaarde.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74400482
Mja, oke, ik heb ze niet allemaal bekeken, maar bijv. het bewijs van de abc formule vond ik wel even grappig om te zien

Maar als ik dan zo even kijk naar wat Bankfurt boven mij aan 't bewijzen is, loop ik al vrij snel vast

Voorlopig zal ik dit topic nog wel even volgen ter vermaak, voordat ik me er mee ga bemoeien.

Ontopic weer

[ Bericht 9% gewijzigd door Natrium op 04-11-2009 21:41:37 ]
Do you think you will walk away untested?
pi_74403591
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:42 schreef Bankfurt het volgende:
Even terugkomend op Euclides voorzetje:

met a,b natuurlijke getallen:

Stel P(a,b) = GGD (a,b) * KGV (a,b) ; dan

impliceert:

GGD (a+1,b) * KGV (a+1,b) = (a+1) *b = a*b + b

dus:

GGD (a+1,b) * KGV (a+1,b) = GGD (a,b) * KGV (a,b) +b

dus:

P(a+1,b) = P(a,b) + b

Een belangrijke eigenschap bij priemontbindingen.
Er ontgaat me vast iets, maar als P(a,b) = a*b dan heb je de KGV en de GGD toch niet nodig om aan te tonen dat P(a+1,b) = P(a,b) + b ? Dat is dan toch triviaal ?
pi_74429597
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Er ontgaat me vast iets, maar als P(a,b) = a*b dan heb je de KGV en de GGD toch niet nodig om aan te tonen dat P(a+1,b) = P(a,b) + b ? Dat is dan toch triviaal ?
Triviaal wellicht, maar wel belangrijk om van een groot getal te kunnen bepalen of het priem is of niet;

Eigenlijk wordt dan een algoritme gebruikt met bijvoorbeeld een deelinvariant (er zijn veel andere mogelijkheden):

als a >b

P(a,b) = P(a-1,b) + b

en a:=a-1
  vrijdag 6 november 2009 @ 16:44:17 #209
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74458473
Via wiskundemeisjes:

http://www.ted.com/talks/view/id/670
quote:
About this talk

The world turns on symmetry – from the spin of subatomic particles to the dizzying beauty of an arabesque. But there's more to it than meets the eye. Here, Oxford mathematician Marcus du Sautoy offers a glimpse of the invisible numbers that marry all symmetrical objects.

About Marcus du Sautoy

Oxford's newest science ambassador Marcus du Sautoy is also author of The Times' Sexy Maths column. He'll take you footballing with prime numbers, whopping symmetry groups, higher dimensions…
pi_74467550
TED talks
  vrijdag 6 november 2009 @ 22:23:22 #211
41006 Flitspaal
De achtervolger
pi_74470175
Uiterst interessant topic .
pi_74502892
Een mooi bewijs is het bewijs van de sterke stelling van de grote aantallen (statistiek en kansberekening).
  zondag 31 januari 2010 @ 19:13:28 #213
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77485109
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:20 schreef Bankfurt het volgende:
Een mooi bewijs is het bewijs van de sterke stelling van de grote aantallen (statistiek en kansberekening).
Kom maar op dan.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77487748
quote:
Op zondag 31 januari 2010 19:13 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Kom maar op dan.
Ik heb de details niet bij de hand, maar het mooie was dat het bewijs gebruik (en vooral de manier waarop) maakt van complexe functies en complexe getallen, om een stelling in de reele getallenwereld te bewijzen.
pi_77495185
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:19 schreef Lotusss het volgende:
tvp als wiskundestudent
Dat, al zijn de meesten wel bekend
pi_77495611
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:36 schreef Iblis het volgende:
De Calkin-Wilf-reeks
Tof, hier hier heb ik mijn eerstejaars project over gedaan. Er zijn nog wel leuke verbanden tussen elkaars opvolgers in deze boom. Ook kun je de n-de breuk in deze boom, gemakkelijk vinden door n, binair te schrijven en steeds naar links of recht te gaan bij een 0 respectievelijk 1 in de binaire schrijfwijze. Dit alles is gemakkelijk met inductie te bewijzen, dus wellicht niet heel fraai. Hierdoor hoef je dus niet alle voorgangers te berekenen.
  zondag 31 januari 2010 @ 23:11:08 #217
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77496657
quote:

Heb ik.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_79748845
tvpkick
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')