quote:gemiddelt
Het is fobie in het Nederlands.quote:sociale phobie
quote:De psycholoog zei dat het samengevat komt omdat ze niet meteen beseffen dat mensen niet zo slim als hun is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
Dat klinkt wel heel bekend :$ Jammer dat mensen het altijd opvatten als een persoonlijke aanval, ipv gewoon je te bedanken voor de tip en het beter te doen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:20 schreef Yi-Long het volgende:Nu moet ik zeggen dat het niet alleen voor mij soms vervelend is, maar ook voor mijn omgeving, want ik ben een gigantische zeikerd wanneer ik zie dat heel veel zaken heel makkelijk veel beter zouden kunnen, en dus zouden moeten.
Ik denk dat men dat nu juist wel herkent, al was het maar omdat het zo opvalt.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:58 schreef tyheru het volgende:
De psycholoog zei dat het samengevat komt omdat ze niet meteen beseffen dat mensen niet zo slim als hun is.
Ja ik snap zeker wat je zegt en ben volledig met je eens. Maar vind je het niet lastig om met al die problemen om te gaan? Met vrienden maken, een vriendin krijgen, genieten zoals mensen met een normale IQ genieten? Want het is een sterkte punt, maar ook een handicap een beetje, of niet?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:20 schreef Yi-Long het volgende:
Dit klopt. Ik heb een getest IQ van 142 (maar die test is al wel een tijd geleden), en ik herken me in de zaken die de psycholoog van TS aanhaalt, alhoewel ik zelf ook al van die problemen op de hoogte was.
Nu moet ik zeggen dat het niet alleen voor mij soms vervelend is, maar ook voor mijn omgeving, want ik ben een gigantische zeikerd wanneer ik zie dat heel veel zaken heel makkelijk veel beter zouden kunnen, en dus zouden moeten.
Daarnaast ben ik ook nog eens verdomd koppig en principieel, dus ook dat geeft nogal eens 'last', en heb ik soms iets te weinig geduld met mensen die telkens zaken verkeerd begrijpen, interpreteren (soms expres), etc etc.
Nog een probleem is 'motivatie'. Bij mij kwamen ze er veels te laat achter dat ik vrij intelligent ben, en in die tijd dat ik me zat dood te vervelen op school en dus bijna niet meer kwam opdagen etc, ben ik veel van mijn motivatie etc kwijtgeraakt.
Daarnaast is intelligentie maar 1 onderdeeltje van wat een persoon maakt tot wie hij/zij is. Vergelijk het met 'lengte'. Als je 2,30m bent, dan lijk je uitermate geschikt voor bijvoorbeeld basketbal, maar als je de andere ingredienten niet hebt die je nodig hebt om een goede basketballer te worden, dan heb je op zich niets aan die lengte...
Je hebt ook motvatie nodig, en een winnaarsmentaliteit, en eergevoel, en verdere fysieke vaardigheden, etc etc. Dus IQ op zich zegt niet zoveel (daarnaast bleek ik ook een heel hoog EQ te hebben, wat niet iedereen met een hoog IQ automatisch heeft), want er komen ook altijd nog andere zaken bij kijken. Denk trouwens ook aan de omstandigheden waarin iemand opgroeid, dus ouders, school, buurt, etc etc, en de gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens die periode.
Om een zekere reden wel.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:33 schreef tong80 het volgende:
Mijn nichtje van vijf slaat de tweede groep over omdat ze sociaal juist met ouderen op trekt.
Ik denk dat er in elk milie en soort mensen zijn die sociaal buiten de boort vallen.
Bij hoogbegaafden wordt er dan de nadruk op gelegd omdat men dat dan niet verwacht.
Volgens mij heeft het anti-sociale niks met het hoogbegaafd zijn te maken.
Dat merk je hier op FOK! al heel snel idd ('als het je niet bevalt dan rot je topch op!?!?'), maar mijn vriendin moest er ook even aan wennen dat ik gewoon eerlijk zeg wanneer ik vind dat de door haar gekookte maaltijd beter kan. Ik zeg dan meestal wel meteen hoe en waarom enzo, en ze snapt zelf ook wel dat het beter is dat ik zoiets meteen zeg, dan jarenlang stilzwijgend kritiekloos haar eten naar binnen gooi, maar vooral in het begin kon ze daar wel flink van fronzen...quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:30 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel bekend :$ Jammer dat mensen het altijd opvatten als een persoonlijke aanval, ipv gewoon je te bedanken voor de tip en het beter te doen.
Ik heb meerdere testen moeten doen, mede ook door depressiveit waarna je soms doorverwezen wordt voor allemaal testen enzo. Komen steeds vrij hoge scores uit. Eigenlijk had de school het al door moeten hebben toen ik met de CITO-toets bij de hoogste paar % van het land zat, maar ze kwamen er eigenlijk pas echter met echte testen op het einde van de middelbare school, en toen was het eerlijk gezegd al 'te laat' voor mij. Ik had het toen eigenlijk al helemaal gehad met school, en was gewoon voor mezelf bezig met dingen aanleren en boeken lezen die IK interressant vond, ipv simpele en saaie NLse 'literatuur' etc.quote:Ik heb statistisch gezien een IQ van rond de 135, heb ik me ooit door een leraar laten vertellen, maar gemeten heb ik het nooit. Dat interesseert me verder ook weinig; een test is maar een test. Sociale problemen herken ik me niet in, tenminste niet meer dan een gemiddeld persoon, maar 'gebrek' aan testosteron heb ik wel, als ik mijzelf vergelijk met de gemiddelde man in dit land. Al die bewijsdrang en agressiviteit, ik vind het maar niks.
Volgens mij komt het vaker voor bij hoogbegaafde kinderen dat ze makkelijker met oudere mensen omgaan. Ze zijn slimmer dan leeftijdsgenoten en heben andere interesses en daardoor is het vaak moeilijk om erbij te horen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:33 schreef tong80 het volgende:
Mijn nichtje van vijf slaat de tweede groep over omdat ze sociaal juist met ouderen op trekt.
Ik denk dat er in elk milie en soort mensen zijn die sociaal buiten de boort vallen.
Bij hoogbegaafden wordt er dan de nadruk op gelegd omdat men dat dan niet verwacht.
Volgens mij heeft het anti-sociale niks met het hoogbegaafd zijn te maken.
Dit las ik pas nadat ik mijn vorige reactie neerzette, maar idd, het geeft dus veel problemen soms.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:42 schreef tyheru het volgende:
[..]
Ja ik snap zeker wat je zegt en ben volledig met je eens. Maar vind je het niet lastig om met al die problemen om te gaan? Met vrienden maken, een vriendin krijgen, genieten zoals mensen met een normale IQ genieten? Want het is een sterkte punt, maar ook een handicap een beetje, of niet?
Ik zelf heb net een Imini IQ test gedaan en het IQ test schat dat mijn IQ rond de 130 is. Mijn psycholoog zegt dat het waarschijnlijk tussen de115 en 130 is. Ik heb nooit echt problemen gehad met sociala contacten te maken, behalve toen ik jong was maar dan werd ik gepest omdat ik een ziekte had waarvan ik nu geen last meer van heb.
Maar ik merk altijd dat mijn slimmere vrienden problemen hebben met de sociale aspecten van het leven, en ze zijn vaak depressief of angstig ofzo. Maar ze zijn wel goeie vrienden en ik wil wel weten hoe ik het prettiger voor hun kan maken enzo.
+1 herkenbaar.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:20 schreef Yi-Long het volgende:
Nu moet ik zeggen dat het niet alleen voor mij soms vervelend is, maar ook voor mijn omgeving, want ik ben een gigantische zeikerd wanneer ik zie dat heel veel zaken heel makkelijk veel beter zouden kunnen, en dus zouden moeten.
Daarnaast ben ik ook nog eens verdomd koppig en principieel, dus ook dat geeft nogal eens 'last', en heb ik soms iets te weinig geduld met mensen die telkens zaken verkeerd begrijpen, interpreteren (soms expres), etc etc.
Nog een probleem is 'motivatie'. Bij mij kwamen ze er veels te laat achter dat ik vrij intelligent ben, en in die tijd dat ik me zat dood te vervelen op school en dus bijna niet meer kwam opdagen etc, ben ik veel van mijn motivatie etc kwijtgeraakt.
Grappig, ik zie het vele nadenken juist als voordeel. Het voelt voor mij als vrijheid, maar ik maak me ook niet snel zorgen. Ik denk vooral na over de toekomst en alle mogelijkheden die er zijn.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:58 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben juist weer jaloers op mensen die veel minder nadenken en gewoon dingen DOEN, dus samenwonen, kindjes kweken, en niet teveel redeneren en wachten en moeilijk doen over het 'nut' van alles.
Maar je kunt het niet uitzetten, dat doordenken, en dat is vervelend. Soms is het, voor mij althans, meer een handicap dan een 'pluspunt'.
Ik heb maar een mini IQ test gedaan en het kwam uit rond de 130. Dus mijn IQ zit waarschijnlijk tussen de 115 en 130, volgens mijn psycholoog.quote:Op zondag 19 juli 2009 00:13 schreef Chewbalhaar het volgende:
[..]
+1 herkenbaar.
over het topic: dit leek me allang algemeen bekend?
TS, wat is jou IQ dan?
De eerste keer ben ik door school doorverwezen naar een of andere instantie, waar ik 2 dagen allemaal testen heb zitten maken, onder tijdsdruk natuurlijk...quote:
Hoe het vele nadenken bevalt zal voor een groot deel bepaald worden door de stemming van de persoon in kwestie. Wanneer je niet goed in je vel zit, gaat het continue nadenken al snel over allerlei negatieve dingen waardoor je je alleen maar rotter gaat voelen, zeker ook mbt de toekomst. Dan is het continue nadenken ( bewust zijn van ) helemaal niet zo'n voordeel.quote:Op zondag 19 juli 2009 00:23 schreef Dididi het volgende:
[..]
Grappig, ik zie het vele nadenken juist als voordeel. Het voelt voor mij als vrijheid, maar ik maak me ook niet snel zorgen. Ik denk vooral na over de toekomst en alle mogelijkheden die er zijn.
Misschien heb je wel een makkelijker leven als grijze muis maar ook veel saaier. Werken vanaf je 20e, fan zijn van Jan Smit en 1 keer per jaar naar een druk spaans strand lijken me echt de hel op aarde
Ik heb een IQ van 171. Heb laatst een officiele test gedaan op internet en toen kwam dat er uit. Andere testen vielen lager uit, maar die waren ook niet zo officieel als die eerste.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:52 schreef Lord_Cardigan het volgende:
ik heb een iq van 162 en heb nergens last van
Soms voelt het idd heerlijk, wanneer je razendsnel alles door je hoofd laat flitsen, alle vertakkingen van alle gevolgen overziet, etc etc. Soms voel je je dan ook echt 'slim', en dat is op zich een lekker gevoel...quote:Op zondag 19 juli 2009 00:23 schreef Dididi het volgende:
[..]
Grappig, ik zie het vele nadenken juist als voordeel. Het voelt voor mij als vrijheid, maar ik maak me ook niet snel zorgen. Ik denk vooral na over de toekomst en alle mogelijkheden die er zijn.
Misschien heb je wel een makkelijker leven als grijze muis maar ook veel saaier. Werken vanaf je 20e, fan zijn van Jan Smit en 1 keer per jaar naar een druk spaans strand lijken me echt de hel op aarde
Bij een psychiater, wat volgens mij een standaard iets was bij waar ik toendertijd woonde. Ik stond toen overigens geen seconde stil bij de uitslag. Pas vele jaren later toen ik er nog eens naar keek ben ik verder gaan kijken en vielen zodoende vele puzzelstukjes op hun plaats.quote:
Een iq test op internet? Ik twijfel dan erg aan die test...quote:Op zondag 19 juli 2009 00:49 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik heb een IQ van 171. Heb laatst een officiele test gedaan op internet en toen kwam dat er uit. Andere testen vielen lager uit, maar die waren ook niet zo officieel als die eerste.
Ik vond hem wel supermakkelijk dus ik denk dat ik eigenlijk nog wel een hoger IQ dan 171 heb.
Wellicht een Mensa test?quote:Op zondag 19 juli 2009 01:03 schreef Niek. het volgende:
[..]
Een iq test op internet? Ik twijfel dan erg aan die test...
Hun test op internet is geen iq test en geeft ook geen score.quote:
Nee ik weet ook uit ervaring dat ik heel erg slim ben. Ook heb ik nog nooit met een meisje gezoend dus daarom weet ik zeker dat ie klopt.quote:Op zondag 19 juli 2009 01:03 schreef Niek. het volgende:
[..]
Een iq test op internet? Ik twijfel dan erg aan die test...
Tja, bij mij zit die slimheid meer in 'logisch' nadenken, en veel zaken zijn helaas niet logisch. Van vreemde talen als Duits en Frans ging ik telkens nadenken, terwijl je dat gewoon moet LEREN, dus dat werkte bij mij totaal niet. Engels is echter van het begin af aan al volkomen logisch voor mij, dus daar haalde ik eigenlijk altijd al straight-A's mee, afgezien van af en toe een spelfoutje ofzo...quote:Op zondag 19 juli 2009 01:08 schreef Knipoogje het volgende:
Ik heb die IQ testen nooit zo gesnapt. Scoor op officiele testen 142 maar ik ben gewoon een software tester met een nipt bovenmodaal inkomen. Moet vaak (technische) dingen 3x uitgelegd krijgen en heb altijd het gevoel dat anderen altijd veel slimmer zijn. Zoals de leraar van mijn basisschool al tegen me zei: "intelligentie is niet alles; je moet het ook gebruiken". En da's moeilijk als je gewoon een rukzelfdiscipline hebt.
Moet je daarvoor een test doen? Ik gebruik altijd een liniaalquote:Op zondag 19 juli 2009 01:18 schreef Chewbalhaar het volgende:
[..]
Ja, en mijn piemel is 171cm, volgens een officiele test op internet. Ik heb vandaag al 16 meisjes gekust, dus ik weet zeker dat het klopt.
Ik vraag me af waarom jij niet de wiskunde en natuurkunde bent ingegaan als je zoveel van logica houdt. Of doe je dat al?quote:Op zondag 19 juli 2009 01:16 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Tja, bij mij zit die slimheid meer in 'logisch' nadenken, en veel zaken zijn helaas niet logisch. Van vreemde talen als Duits en Frans ging ik telkens nadenken, terwijl je dat gewoon moet LEREN, dus dat werkte bij mij totaal niet. Engels is echter van het begin af aan al volkomen logisch voor mij, dus daar haalde ik eigenlijk altijd al straight-A's mee, afgezien van af en toe een spelfoutje ofzo...
Dus wat jij hebt is niet zo vreemd. Sommige dingen moeten gewoon meerdere keren uitgelegd worden.
Bepaalde zaken zijn ook 'makkelijker' wanneer je iets gewoon 'aanneemt' als waarheid, ipv het letterlijk probeert te 'begrijpen', dus zaken als stroom, geluid via een telefoonlijn, televisie, etc. Daar kan ik nog steeds mezelf over breinbreken hoe dat werkt, hoe dat precies dan allemaal omgezet en verzonden wordt en weer teruggevormd wordt, terwijl anderen gewoon accepteren dat het nu eenmaal zo IS.
De NLse taal vind ik ook regelmatig zo onlogisch als de pest, dus dat heb ik ook allang opgegeven om te begrijpen. Dat ik dan fouten maak, dat accepteer ik dan maar.Daar hecht ik verder ook geen groot belang aan, maar dat heb ik al eens in een ander topic uitgelegd, dus zal ik hier niet herhalen.
Topictitel trekt die groep mensen aan he.quote:Op zondag 19 juli 2009 07:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Toch gek dat wederom alle fokkers bovenmatig intelligent zijn.
wij hadden net zo iemand als jij in onze klasquote:Op zondag 19 juli 2009 00:18 schreef tong80 het volgende:
Ik herken wel het feit dat je je onzichtbaar maakt. Ik was een onderpresterer omdat ik er bij wilde horen.
Was op de lagere school de enige die altijd zijn vinger op stak bij een vraag. Wilde niet de wijsneus uithangen en deed dat dus niet meer.
Creëerde faalangst, deed op de middelbare school niks meer. Had ik iig een reden voor de onvoldoende.
Had tienen voor tentamens en examens. Maar ook 3en omdat ik in de klas mijn eigen boeken las en niks deed aan huiswerk.
Compenseer het nu via Fok
Tja, ik vond Wiskunde alleen aardig wat betreft het 'puzzel-effect', maar verder vond ik het redelijk 'nutteloos', en bij natuurlunde zat ik juist veel te veel te 'denken', terwijl je bepalde dingen gewoon moet 'aannemen' dat het zo is. Sowieso ligt mijn interressie totaal niet bij 'techniek', dus echt gemotiveerd was ik wat dat betreft ook niet. Als je aan 'techniek' denkt, denk je (ik tenminste) voornamelijk aan treurige beroepen als electricien ofzo. In ieder geval zag ik mensen met een 'overall', stoppelbaard, en afgetrapt busje voor me, en dat was ook niet bepaald een vooruitzicht waar ik zin van kreeg om me er eens flink in te verdiepenquote:Op zondag 19 juli 2009 10:17 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom jij niet de wiskunde en natuurkunde bent ingegaan als je zoveel van logica houdt. Of doe je dat al?Als je je verdiept in de natuurkunde en techniek dan kan je heel ver komen, met wat stroom is en hoe geluid wordt overgedragen via de telefoon en televisie. Maar aan de andere kant kan alles juist nog ingewikkelder worden, als je bijvoorbeeld dieper de quatum mechanica in gaat en dan achter komt dat elektronen op twee plekken tegelijk kunnen zijn of de stringtheorie met meerdere dimensies.
Wel zonde trouwens. Als je vroeger beter je best deed, dan zou je zeker in andere kringen gekomen zijn waar je je beter thuis voelt. Je zou je verbazen hoeveel mensen er slimmer zijn dan jij.
laatst zag ik een tv programma van ( geloof ik) de bbc. Gingen ze mensen met een heel hoog iq ( een kernfysicus, een piloot in een gevechtsvliegtuig) vergelijken met "normale" mensen ( kunstenaar, student)Het werd op allerlei gebieden getest: sport, muziek, ruimtelijk inzicht, probleemoplossend vermogen etc. Het kwam erop neer dat de mensen het het hogere iq beter scoorden op alle vlakken,maar het verschil was vaak verwaarloosbaar klein.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:44 schreef ikhouvannoodles het volgende:
IQ tests![]()
Wat heb je eraan? Ok, je weet dat je een IQ van 140 hebt. En nu?
Als je PhD hebt in kernfysica, dan ben je slim, dat geef ik toe, maar een IQ test?
Dat is meer karakter dan IQ denk ik. Mijn vriendin is ook zo, en ik juist helemaal niet, en we zijn beide qua verstand wel aan elkaar gewaagd.quote:Op zondag 19 juli 2009 00:53 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Soms voelt het idd heerlijk, wanneer je razendsnel alles door je hoofd laat flitsen, alle vertakkingen van alle gevolgen overziet, etc etc. Soms voel je je dan ook echt 'slim', en dat is op zich een lekker gevoel...
...alleen het gaat juist heel remmend werken wanneer je bijvoorbeeld keuzes moet gaan maken over bepaalde aanschaffen ofzo, zoals een nieuwe tv. Hou je rekening met de prijs, ga je wachten op de verwachtte prijsdaling over 2 maanden? Houdt je rekening met je collectie DVD's, of met het feit dat je binnenkort wilt verhuizen en dat het dan een fucking moeite zal kosten om die plasma vervolgens weer helemaal de trap af te sjouwen terwijl hij maar 10% mag kantelen!? Hoe zit het met de aansluitingen, want het signaal van beneden naar boven is niet optimaal, etc etc etc.
Dan moet je dus alle merken en afmetingen en webshops etc tegen elkaar gaan afzetten, etc etc.
Dus op dat soort momenten, wanneer je overal rekening mee moet houden, werkt het ontzettend 'remmend', en dan zou je liever een simpele ziel zijn die gewoon een TV uitkiest in de winkel en daar vervolgens gewoon BLIJ mee is...
zegt:quote:Op zondag 19 juli 2009 01:07 schreef Niek. het volgende:
...
http://www.mensa.nl/lid-worden/thuistest-op-internet
.quote:Uw resultaten van de Mensa-thuistest waren zeer goed.
...
Wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de Mensa-eindtest
Dat soort dingen kun je achteraf makkelijk zeggen. Je moet niet vergeten dat je als kind niet alles zelf in de hand hebt. Vooral op de basisschool is het gewoon geluk hebben dat je goede begeleiding krijgt. Als ik op mijn elfde al wist dat ik last had van dyslexie, had ik misschien wel havo kunnen doen i.p.v. mavo.quote:Op zondag 19 juli 2009 10:17 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Wel zonde trouwens. Als je vroeger beter je best deed, dan zou je zeker in andere kringen gekomen zijn waar je je beter thuis voelt. Je zou je verbazen hoeveel mensen er slimmer zijn dan jij.
Ik kan me hier heel erg in vinden. Wilde nog wat posten over mijn eigen ervaring, alleen weet ik niet of dat wat toevoegt.quote:Op zondag 19 juli 2009 00:04 schreef Yi-Long het volgende:
Verder geeft het problemen met veel sociale activiteiten als 'uitgaan' enzo, waar ik totaal het nut niet van inzie, en geen lol aan beleef. Ik drink ook niet voor mijn plezier ofzo, ik rook niet, blow niet, etc etc.
Ik voel wat dat soort zaken dus wel dat ik 'anders' ben dan veel leeftijdsgenoten, maar ik weet niet of ik dat ook zo 'erg' vind.
Ik heb trouwens geen problemen om contacten te leggen of vriendelijk om te gaan met mensen. Ik laat gewoon heel weinig mensen toe als ECHTE vriend, dus iemand waar je langsgaat of die bij mij langskomt. Ik heb zeer veel mensen waar ik 'bevriend' mee ben, en op school kon ik ook altijd wel met iedereen overweg, maar ik hoef er nooit echt 'vriendschappen' mee ofzo.
Op de een of andere manier geloof ik dat bij jou nietquote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:25 schreef tong80 het volgende:
129 hier.
Val gelukkig net buiten de doelgroep.
Dat herken ik niet. Ik deed altijd gewoon mee op school, en vond de spelletjes ook wel leuk altijd, maar goed, ik heb altijd wel van sport gehouden, dus rennen enzo kon er bij mij altijd wel in.quote:Op zondag 19 juli 2009 15:21 schreef Dipkip het volgende:
Ik weet nog wel hoe het op de basisschool voelde om zoveel slimmer te zijn: ik voelde me dom. Ik begreep namelijk geen hol van de spelletjes die de kinderen speelden en waarom dat dan leuk was, en ik had totaal niet door dat andere kinderen dingen niet begrepen.
Ook dat herken ik totaal niet. Ik pas me sowieso al redelijk automatisch aan aan het niveau van de gesprekspartner, en ben sowieso altijd zo duidelijk mogelijk, maar ik zou absoluut niet snel uit mezelf 'dure' moeilijke woorden gebruiken. Ik ben altijd juist zo duidelijk en dus zo simpel en rechtstreeks mogelijk, zodat de boodschap gewoon goed overkomt.quote:Nu heb ik het wel door als anderen iets niet volgen en heb ik soms best moeite om met iemand te praten die qua academische intelligentie een stuk lager zit dan ik (maar die qua praktische intelligentie compleet mn ass whoopt, dus ik voel me dan echt niet beter ofzo). Omdat ik van kinds af aan een voorkeur had voor de 'mooiere woorden' en uitdrukkingen, vind ik het heel lastig om extreem simpel te praten. En krijgt mijn gesprekspartner sneller een arrogante indruk van mij, wat ik helemaal niet wil. Ook dan voel ik me dom: ik vind dat ik dat zou moeten kunnen.
Geen idee. ik ken dat zelf niet. Ik heb het meestal wel meteen door wanneer iemand mij niet snapt, want dat kun je meteen aflezen aan iemand's gezicht. Soms snappen ze de argumenten wellicht niet, dus dan versimpel ik dat iets, en sommige mensen vinden over bepaalde onderwerpen gewoon andere dingen belangrijker, zoals bijvoorbeeld 'geld' ipv menselijk welzijn, of 'korte termijn' ipv 'lange termijn'.quote:Zulke problemen zullen volgens mij voor sommige volwassen hoogbegaafden nog heftiger zijn; misschien hebben die dan wel wat ik als kind had, dat ze niet door hebben dat de ander hen niet volgen kan en dus niet begrijpen waarom de ander negatief reageert. Misschien voelen ze zich dan ook wel zo dom als ik destijds, lijkt me niet goed voor je zelfvertrouwen.
voorspelbare, doch essentiële reactie.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou, aan je OP te zien hoef JIJ je geen zorgen te maken.
Het Internet wordt meer en vaker gebruikt door hoogopgeleiden. De Internetpopulatie is dus al geen correcte afspiegeling van het Nederlands publiek.quote:Op zondag 19 juli 2009 11:08 schreef Seneca het volgende:
)
Het gemiddeld IQ wordt genormaliseerd op 100. Geen enkele FOK!ker heeft een IQ lager dan 130. Waar o waar zijn de FOK!kers met een IQ van 70?
Misschien ligt jouw hoogbegaafdheid anders dan de mijne lag? Bij mij was het vooral het talige, op meer reken-achtige onderdelen was ik vrij normaal, dat heeft me nooit gelegen. Ik denk dat ik uit die taal-interesse zo dol was op de 'dure' woorden als kind. En mijn ouders zijn hoogbegaafd en praatten eigenlijk ook zoquote:Op zondag 19 juli 2009 15:39 schreef Yi-Long het volgende:
Dat herken ik niet.
(...)
Maar ik ben zelf meestal het liefst zo 'simpel' mogelijk in het communiceren.
' Normaal' praten.quote:Op zondag 19 juli 2009 16:58 schreef Dipkip het volgende:
. Ik begreep dan gewoon niet wat er niet begrepen werd. Misschien was het dus eigenlijk wel meer opvoeding en had ik met andere ouders ondanks de hoogbegaafdheid wél normaal gepraat zoals jij deed.
probeer dat maar eens aan het plebs uit te leggen.quote:Op zondag 19 juli 2009 17:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
' Normaal' praten.We hebben woorden als 'chargeren' toch niet uitgevonden om er niks mee te doen?
Ben in mijn jeugd flink gepest omdat ik bekakt praat..quote:Op zondag 19 juli 2009 17:29 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
probeer dat maar eens aan het plebs uit te leggen.
Ik ga mijn psychiatrische rapport niet op Fok postenquote:Op zondag 19 juli 2009 15:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Op de een of andere manier geloof ik dat bij jou niet![]()
![]()
![]()
Elk getal boven de 100 is verdacht bij tong80![]()
![]()
Dus graag bewijs en zolang dat er niet is = IQ tong 80=100![]()
![]()
Heb ik je nog gematst
Jij hebt mij ooit jaren terug een mailtje gestuurd, hoe je echt in elkaar stak en waarom je postte zoals je post, ik weet genoeg.quote:Op zondag 19 juli 2009 18:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik ga mijn psychiatrische rapport niet op Fok posten
quote:Op zondag 19 juli 2009 19:06 schreef Lamon het volgende:
[..]
Jij hebt mij ooit jaren terug een mailtje gestuurd, hoe je echt in elkaar stak en waarom je postte zoals je post, ik weet genoeg.
(..en dat is geen belediging.)
Ik ken ook weinig hoogbegaafden die niet sociaal zijn omdat ze het niet kunnen.quote:Op zondag 19 juli 2009 19:45 schreef verleiding het volgende:
Ikzelf heb een IQ van 130. Maar daar merk ik niks van wanneer het aankomt op sociale contacten, contact leggen, etc.
Ken wel mensen bij wie dit wel het geval is, de meesten kunnen goed met mensen overweg gaan en contact maken, maar sommigen leven vrij afgezonderd, zijn niet sociaal, etc.
Denk dat hoe hoger het IQ is, hoe meer je ermee te maken krijgt.
Je hebt wel goud voor je postcountquote:Op zondag 19 juli 2009 18:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik ga mijn psychiatrische rapport niet op Fok posten
Nee.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:14 schreef mistdeja1 het volgende:
is boven de 130 echt zoooooo belachelijk slim dan???
En ik denk dat dat zelfs nog wel wat hoger zit dan 140.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nee.
Ik ken ook heel veel mensen die rond de 130 zitten.
Die mensen zijn vaak types die een brede interesse hebben, hun boeken lezen, graag een goede docu kijken en het aardig doen op school.
Maar ze moeten wel wat moeite doen voor hun studie. Ze lopen niet zo even de collegezaal binnen om even de onoplosbare formule neer te kalken en vervolgens totaal ongeïnteresseerd weer weg te lopen, a la Good Will Hunting.
Het zijn gewoon goede, maar niet uitzonderlijke studenten.
Ik heb zelf het idee dat het Good Will Hunting gedrag zo met een 1Q van 140 begint.
Ja ik ken ook van die types.
130~ valt nog wel mee hoor. Ik bedoel, het verschil tussen 128 en 132 zal echt niet astronomisch zijn, alleen omdat de tweede toevallig hoogbegaafd genoemd wordtquote:Op zondag 19 juli 2009 20:14 schreef mistdeja1 het volgende:
is boven de 130 echt zoooooo belachelijk slim dan??? ik ken zoveel mensen die ertegenaan hangen of erover heen zijn (ik ook), nja iig is het wel zo dat sommige ontwikkelings stoornissen alleen voorkomen bij mensen die een "hoog" iq hebben
Bij mij kwam er ook 107 uit rond die leeftijd. Ik was toen wel depressief ivm. onder andere de scheiding van mijn ouders. Later bleek dat ik onderpresteerde destijdsquote:Op zondag 19 juli 2009 20:11 schreef Twin1983 het volgende:
Uit een test op mijn 12e bleek dat ik een IQ van `rond de 100` heb, ahah.![]()
Ik heb VMBO gedaan, wel theoretische leerweg. Werk nu al enige jaren als stellingbouwer en het bevalt me prima.
1 van de Good Wiil Hunting typetjes die ik ken zei dat hij een IQ van 143 of zo had.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:39 schreef RRGJL het volgende:
[..]
En ik denk dat dat zelfs nog wel wat hoger zit dan 140.
Tja dat zijn geen Good Will Hunting typetjes. Good Will Hunting typetjes zijn mensen die wiskundige problemen oplossen zonder enige moeite, waar een gemiddelde wiskundige (die waarschijnlijk ook rond hoogbegaafdheids-IQ zit) niet uit komt of moeite mee heeft.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
1 van de Good Wiil Hunting typetjes die ik ken zei dat hij een IQ van 143 of zo had.
Dat is iemand die een van de besten van zijn studie is en ook nog zomaar fotografisch kan tekenen en schilderen, een eigen bedrijf heeft, een Honours Programma doet, op hoog niveau piano speelt, en in de zomer graag summer courses van Harvard volgt.
Je kan ook in andere dingen dan wiskunde briljant zijn.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:53 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja dat zijn geen Good Will Hunting typetjes. Good Will Hunting typetjes zijn mensen die wiskundige problemen oplossen zonder enige moeite, waar een gemiddelde wiskundige (die waarschijnlijk ook rond hoogbegaafdheids-IQ zit) niet uit komt of moeite mee heeft.
Natuurlijk, maar dan is het geen Good Will Hunting type.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Je kan ook in andere dingen dan wiskunde briljant zijn.
Wauw jouw post is wel erg herkenbaarquote:Op zondag 19 juli 2009 11:33 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Tja, ik vond Wiskunde alleen aardig wat betreft het 'puzzel-effect', maar verder vond ik het redelijk 'nutteloos', en bij natuurlunde zat ik juist veel te veel te 'denken', terwijl je bepalde dingen gewoon moet 'aannemen' dat het zo is. Sowieso ligt mijn interressie totaal niet bij 'techniek', dus echt gemotiveerd was ik wat dat betreft ook niet. Als je aan 'techniek' denkt, denk je (ik tenminste) voornamelijk aan treurige beroepen als electricien ofzo. In ieder geval zag ik mensen met een 'overall', stoppelbaard, en afgetrapt busje voor me, en dat was ook niet bepaald een vooruitzicht waar ik zin van kreeg om me er eens flink in te verdiepen
En ik kom wel degelijk in contact met slimme mensen, en wellicht zijn ze dan anders slim dan mij, op andere vlakken, maar het is niet zo dat ik me in 'domme' kringen begeef. Ik denk ook dat dat automatisch gaat, want als mensen heel bekrompen en simplistisch etc zijn, dan ga je daar automatisch niet mee om. Ik tenminste niet.
En tja, soms besef je ook wel dat het zonde is dat ze er zo laat achter kwamen. Aan de andere kant ben ik er zelf bijgeweest, en heb ik die jaren dingen gedaan die IK wilde doen. Als ik een iets andere opvoeding had gehad, was het wellicht anders gelopen, maar dan had ik ook weer andere mensen leren kennen en andere dingen ervaren, en was ik nu wellicht een totaal ander persoon geweest.
Mijn vriendin zegt wel dat het misschien beter was geweest als ik bij mijn vader was opgegroeid, ipv bij mijn moeder, want dat zou een compleet verschil geweest zijn, maar je weet nooit echt van te voren of je dan uiteindelijk ook gelukkiger zou zijn geweest. Ik ben blij met de mensen die ik heb leren kennen op het pad dat ik gelopen heb, maar wellicht was ik op dat andere pad weer andere lieve en interressante mensen tegengekomen.
Ach, teveel omkijken is ook niet goed. Het is zoals het is, en wellicht waren sommige beslissingen niet goed, sommige ontdekkingen te laat, maar ik ben nog steeds hier...
Het leven is een marathon, geen sprint, en ik doe de zaken liever wandelend en goed om me heen kijkend, ipv opgejaagd en blind voor wat er om me heen gebeurt...
Je bent waarschijnlijk gewoon 'n gemiddelde FOK!-er. Dit soort topics trekken idioten aan die hun scores uit internet-tests trekken en daar maar al te graag mee pronken.quote:Op zondag 19 juli 2009 22:38 schreef sweetlady-o het volgende:
Ik moet de uitslag van mijn IQ test nog steeds krijgen, denk dat ik de domste fokker ooit ben.![]()
Wel ben ik fangirl van een jongen met een IQ van 174, hij heeft weinig vrienden en zit tussen autisme en schizofrenie in. Hij is slim maar nog niet erg wijs.
Dat bovenop het feit dat IQ niet bepalend is!quote:Op zondag 19 juli 2009 22:41 schreef Quir het volgende:
[..]
Je bent waarschijnlijk gewoon 'n gemiddelde FOK!-er. Dit soort topics trekken idioten aan die hun scores uit internet-tests trekken en daar maar al te graag mee pronken.
Heeft gewoon met praktisch inzicht te maken. Laat een all-round bouwvakker met 10 jaar ervaring die opdracht doen en die is binnen 2 minuten klaar..quote:Op zondag 19 juli 2009 20:39 schreef RRGJL het volgende:
[..]
En ik denk dat dat zelfs nog wel wat hoger zit dan 140.
Ik keek laatst een documentaire van BBC waarin een aantal geselecteerde mensen eerst werden onderworpen aan een normale IQ test, en vervolgens lieten ze deze mensen wat nieuwere vormen van intelligentietests uitvoeren. Dit mede om aan te tonen dat de IQ test achterhaald is e.d. Of dat laatste waar is even daargelaten, was het wel een interessante documentaire. Er zat bijvoorbeeld een wetenschapper bij die zich bezig hield met quantum mechina en dergelijke, zijn IQ zat boven de 160.
Op een bepaald moment kregen ze een opdracht waarbij er een kurk in een fles was gestopt, helemaal door de hals heen zodat deze los in de fles zat. Vervolgens werd ze een aantal gereedschappen aangereikt waarmee ze mochten proberen die kurk eruit te krijgen. Met maar 1 van die gereedschappen was het mogelijk om de kurk eruit te krijgen.
Niemand van de testpersonen kreeg deze taak opgelost. Zelfs niet die wetenschapper. Dat zegt toch al heel wat, lijkt me
1. Wellicht hebben mensen met een laag IQ geen zin om veel te lezenquote:Op zondag 19 juli 2009 11:08 schreef Seneca het volgende:
Met andere woorden: IEDEREEN hier op FOK! heeft een contactstoornis
Het gemiddeld IQ wordt genormaliseerd op 100. Geen enkele FOK!ker heeft een IQ lager dan 130. Waar o waar zijn de FOK!kers met een IQ van 70?
Overigens heb ik een IQ van 60, maar compenseer daarvoor met het feit dat ik een e-penis van gigantische proporties heb.
quote:Op zondag 19 juli 2009 20:14 schreef mistdeja1 het volgende:
is boven de 130 echt zoooooo belachelijk slim dan??? ik ken zoveel mensen die ertegenaan hangen of erover heen zijn (ik ook), nja iig is het wel zo dat sommige ontwikkelings stoornissen alleen voorkomen bij mensen die een "hoog" iq hebben
Zal wel misschien met mijn opleiding te maken hebben, maar ik ken niemand die een IQ van 130 of hoger heeft. Sowieso ken ik weinig mensen die een officiële IQ-test hebben gemaakt.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:Ik ken ook heel veel mensen die rond de 130 zitten.
Die mensen zijn vaak types die een brede interesse hebben, hun boeken lezen, graag een goede docu kijken en het aardig doen op school.
Psst, hier op FOK! is iedereen hoogbegaafd.quote:Op zondag 19 juli 2009 22:54 schreef Morrigan het volgende:
[..]
[..]
Zal wel misschien met mijn opleiding te maken hebben, maar ik ken niemand die een IQ van 130 of hoger heeft. Sowieso ken ik weinig mensen die een officiële IQ-test hebben gemaakt.
Ik woon in een huis met praktisch allemaal WO studenten, en ik heb een honoursprogramma gedaan, dan schiet het wel op.quote:Op zondag 19 juli 2009 22:54 schreef Morrigan het volgende:
[..]
[..]
Zal wel misschien met mijn opleiding te maken hebben, maar ik ken niemand die een IQ van 130 of hoger heeft. Sowieso ken ik weinig mensen die een officiële IQ-test hebben gemaakt.
De meest ongelooflijke nonsens ooit inderdaad.quote:Op zondag 19 juli 2009 22:59 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Psst, hier op FOK! is iedereen hoogbegaafd.
Verpest het feest je nu niet.
Dus shhht...![]()
Nee, maar op FOK! zijn wij allemaal hoogbegaafd, rijk en onsterfelijk.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:05 schreef Lamon het volgende:
[..]
De meest ongelooflijke nonsens ooit inderdaad.
En waarom gaan mensen er zogenaamd prat op dat ze hoogbegaafd zouden zijn?
Natuurlijk wil niemand als echt dom beschouwd worden, maar er kleeft weinig goeds aan echt hoogbegaafd zijn, dus waarom vinden mensen het nou zo leuk te claimen dat ze het zijn?
Ik ben zelden een ECHT hoogbegaafd persoon tegengekomen, die het geluk gevonden heeft dankzij zijn of haar hoogbegaafdheid, eerder ondanks die "handicap".
...en we neuken iedere dag met de mooiste mensen.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:08 schreef SexPistol het volgende:
Nee, maar op FOK! zijn wij allemaal hoogbegaafd, rijk en onsterfelijk.
Maar we zeiken ook mensen af die een minpunt hebben, want wij zijn zo geweldig!quote:Op zondag 19 juli 2009 23:16 schreef Lamon het volgende:
[..]
...en we neuken iedere dag met de mooiste mensen.
...en we hebben verstand van alles, of het nou wiskunde, taal, levenservaring, muziek, films of wat dan ook is.
...en we zijn iedere avond bezopen, maar hebben nooit een kater, omdat we overal tegen kunnen.
...en we zijn allemaal slank, mooi en gespierd, vooral als we geen fotoboek hebben, want dan willen we liever niet dat anderen ons lastigvallen, met hun adoratie.
Dit is voor mij voor een groot deel ook herkenbaar. Sociale contacten heb ik absoluut geen problemen mee, misschien vroeger om echt los te gaan, want ik bleef teveel nadenken. Mijn grootste probleem is depressie. Gelukkig heb ik daar nu al twee jaar geen last meer van gehad. Ik hoopte vaak dat ik, om het zo maar te zeggen, simpeler was. In mijn ogen zijn lager geschoolde mensen gelukkiger, als je het financiele aspect buiten beschouwing laat. Die 'racing thoughts' heb ik veel en daar kun je ook helemaal gek van worden. Ik heb veel inzicht (wat veel scheelt bij IQ testen), maar een redelijk slecht geheugen als het arbitraire zaken betreft en slechte motivatie voor dingen die ik niet leuk c.q. nuttig vind. Ik heb ook wel erg de neiging om alles op mijn manier te doen. Ik trek mijn lijn en verwacht dat de rest mij volgt, die heb ik op evaluaties nog wel een terug gekregen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat merk je hier op FOK! al heel snel idd ('als het je niet bevalt dan rot je topch op!?!?'), maar mijn vriendin moest er ook even aan wennen dat ik gewoon eerlijk zeg wanneer ik vind dat de door haar gekookte maaltijd beter kan. Ik zeg dan meestal wel meteen hoe en waarom enzo, en ze snapt zelf ook wel dat het beter is dat ik zoiets meteen zeg, dan jarenlang stilzwijgend kritiekloos haar eten naar binnen gooi, maar vooral in het begin kon ze daar wel flink van fronzen...
Ook wanneer ze me mijn mening vraagt over kleding ofzo, dan krijgt ze die, ook wanneer ik weet dat dat 'sociaal' gezien wellicht niet het slimste is om te doen. Ik ben liever 'eerlijk' en mezelf, dan dat ik doe alsof alles prima is. Misschien zou dat laatste trouwens wel 'slimmer' zijn, maar goed...
[..]
Ik heb meerdere testen moeten doen, mede ook door depressiveit waarna je soms doorverwezen wordt voor allemaal testen enzo. Komen steeds vrij hoge scores uit. Eigenlijk had de school het al door moeten hebben toen ik met de CITO-toets bij de hoogste paar % van het land zat, maar ze kwamen er eigenlijk pas echter met echte testen op het einde van de middelbare school, en toen was het eerlijk gezegd al 'te laat' voor mij. Ik had het toen eigenlijk al helemaal gehad met school, en was gewoon voor mezelf bezig met dingen aanleren en boeken lezen die IK interressant vond, ipv simpele en saaie NLse 'literatuur' etc.
Ik was toen trouwens ook veel meer bezig met sport en films enzo.
Dat gebrek aan testosteron herken ik ook. Ik heb eigenlijk weinig bewijsdrang, want uiteindelijk wil ik hele simpele dingen ipv materiele zaken, maar ik kan wanneer dat nodig is wel agressief zijn. Ik zal nooit iets uit mezelf beginnen, maar je hebt mensen die zich niet kunnen gedragen, of je bedreigen of whatever, en dan maak ik redelijk snel duidelijk dat ik dat niet pik, en dat hebben ze dan ook wel heel snel door...
Verder snappen veel mensen niet goed wat het inhoudt wanneer iemand een hoog IQ is. Die gaan er dan vanuit dat je alles wel WEET. Dat is natuurlijk onzin. Ik weet juist heel veel niet, en dan is het meest logische dat ik dan naar dingen vraag. Ik ben erg nieuwsgierig en vraag veel dingen. Sommige mensen zien dat dan weer als een teken van 'domheid', want die denken dat je alles automatisch WEET wanneer je slim bent.
Ik zie dat IQ van mij niet echt iets om 'trots' op te zijn. Het is iets waar je heel toevallig mee geboren wordt, en eigenlijk gaat het er veel meer om wat je ermee doet. Ik ben juist weer jaloers op mensen die veel minder nadenken en gewoon dingen DOEN, dus samenwonen, kindjes kweken, en niet teveel redeneren en wachten en moeilijk doen over het 'nut' van alles.
Maar je kunt het niet uitzetten, dat doordenken, en dat is vervelend. Soms is het, voor mij althans, meer een handicap dan een 'pluspunt'.
..en we doen dat bij voorkeur in Klaagbaak, want daar zijn we allemaal "bazen".quote:Op zondag 19 juli 2009 23:19 schreef SexPistol het volgende:
Maar we zeiken ook mensen af die een minpunt hebben, want wij zijn zo geweldig!
Nee, dat zijn wij niet, maar we moeten een goede reputatie hebben op internet!quote:Op zondag 19 juli 2009 23:21 schreef Lamon het volgende:
[..]
..en we doen dat bij voorkeur in Klaagbaak, want daar zijn we allemaal "bazen".
Weer een!quote:Op zondag 19 juli 2009 23:26 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb een IQ van 144, maar herken me totaal niet in de OP die TS beschrijft. Het is natuurlijk ook niet zo dat die problemen bij iedereen met een IQ > 130 voorkomen, maar dat deze problemen bij die groep wat meer voorkomen.
Sociale moeilijkheden kan ik me goed voorstellen, gespreksniveau ligt snel te laag (dat merk ik zelf ook wel). Ik heb een heleboel vrienden (het merendeel zit wel in de groep IQ > 130), het vergt alleen wat meer sociaal 'q', ofwel sociale intelligentie, om ook een gewoon gesprek te kunnen voeren met minder intelligente mensen (en dan heb ik het niet over mensen met een IQ van 120, maar met mensen die echt wat minder ontwikkeld zijn). Mijn ervaring is iig dat IQ niet zoveel uitmaakt, ik vind het belangrijker dat iemand algemeen ontwikkeld is en dat hij/zij een goed gesprek kan voeren.
Dat. Je hebt ook meer tijd over voor leuke dingen omdat je school vaak in 3/4 tot de helft van de tijd kan doen die de rest erover doet. Je kan dus veel naast school doen. Het lijkt dan alsof je een bezig bijtje was die alle dagen heel druk aan zijn cv bouwde terwijl je eigenlijk best relaxed door het leven gaat.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:20 schreef ssebass het volgende:
Ik denk overigens dat je met hard werken meer bereikt dan een hoog IQ, maar in het leven is het wel handig dat je de logica achter dingen snel doorhebt. Je pakt dingen zo wel veel sneller op en je leeft op een efficientere manier. Je voorkomt veel problemen door zaken op een logische manier aan te pakken en zo veel kuilen in de weg omzeilt.
[klb-modus]omdat je pallets sjouwt, daar kom je weinig hoge IQ' s tegenquote:Op zondag 19 juli 2009 23:28 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Weer een!
Goddomme, waar slapen jullie? Waar lopen jullie?! Waarom kom ik jullie nooit tegen?!
Ik denk niet dat ze veel buitenkomen, ze zijn namelijk contactgestoord, maar dat komt door hun intelligentie, niet omgekeerd hoor.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:28 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Weer een!
Goddomme, waar slapen jullie? Waar lopen jullie?! Waarom kom ik jullie nooit tegen?!
Hahaha, idd.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:42 schreef Lamon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze veel buitenkomen, ze zijn namelijk contactgestoord, maar dat komt door hun intelligentie, niet omgekeerd hoor.
Het is natuurlijk taboe om, en gewoon over straat te lopen, en ook nog eens intelligent te zijn, dat doet een echte hoogbegaafde niet.
Mensen met een IQ hoger dan 135 behoren tot de "exclusieve" 2% van de meest intelligente mensen in Nederland, en hier wordt met cijfers gestrooid waar je U tegen zegt.
Ik vind het wel erg simpel om te denken dat lager geschoolde mensen gelukkiger zijn.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:20 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dit is voor mij voor een groot deel ook herkenbaar. Sociale contacten heb ik absoluut geen problemen mee, misschien vroeger om echt los te gaan, want ik bleef teveel nadenken. Mijn grootste probleem is depressie. Gelukkig heb ik daar nu al twee jaar geen last meer van gehad. Ik hoopte vaak dat ik, om het zo maar te zeggen, simpeler was. In mijn ogen zijn lager geschoolde mensen gelukkiger, als je het financiele aspect buiten beschouwing laat. Die 'racing thoughts' heb ik veel en daar kun je ook helemaal gek van worden. Ik heb veel inzicht (wat veel scheelt bij IQ testen), maar een redelijk slecht geheugen als het arbitraire zaken betreft en slechte motivatie voor dingen die ik niet leuk c.q. nuttig vind. Ik heb ook wel erg de neiging om alles op mijn manier te doen. Ik trek mijn lijn en verwacht dat de rest mij volgt, die heb ik op evaluaties nog wel een terug gekregen.
HEEL herkenbaar. Sterker nog, dit zou ik zelf geschreven kunnen hebben, want komt precies overeen met hoe ik het allemaal ervaar, inclusief dat gedeelte over dat ik vaak 'jaloers' kijk naar mensen die het allemaal 'simpeler' uitstekend voor elkaar krijgen: gewoon leuk baantje, autootje, leuke vrouw, kinderen kweken, etc etc... gewoon alles prima voor elkaar voordat ze 30 zijn.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:20 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dit is voor mij voor een groot deel ook herkenbaar. Sociale contacten heb ik absoluut geen problemen mee, misschien vroeger om echt los te gaan, want ik bleef teveel nadenken. Mijn grootste probleem is depressie. Gelukkig heb ik daar nu al twee jaar geen last meer van gehad. Ik hoopte vaak dat ik, om het zo maar te zeggen, simpeler was. In mijn ogen zijn lager geschoolde mensen gelukkiger, als je het financiele aspect buiten beschouwing laat. Die 'racing thoughts' heb ik veel en daar kun je ook helemaal gek van worden. Ik heb veel inzicht (wat veel scheelt bij IQ testen), maar een redelijk slecht geheugen als het arbitraire zaken betreft en slechte motivatie voor dingen die ik niet leuk c.q. nuttig vind. Ik heb ook wel erg de neiging om alles op mijn manier te doen. Ik trek mijn lijn en verwacht dat de rest mij volgt, die heb ik op evaluaties nog wel een terug gekregen.
Dat eerste ben ik het mee eens, en vandaar ook die jaloezie op mensen die gewoon iets doen en hun goals nastreven op hun manier, ipv er eeuwig over na te denken en iedere stap kapot redeneren, zoals ik kan doen.quote:Ik denk overigens dat je met hard werken meer bereikt dan een hoog IQ, maar in het leven is het wel handig dat je de logica achter dingen snel doorhebt. Je pakt dingen zo wel veel sneller op en je leeft op een efficientere manier. Je voorkomt veel problemen door zaken op een logische manier aan te pakken en zo veel kuilen in de weg omzeilt.
Mensen met een lager IQ hebben meer kans op echtscheiding, ongewenste kinderen, verslavingen, gevangenisstraf, you name it,quote:Op maandag 20 juli 2009 00:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg simpel om te denken dat lager geschoolde mensen gelukkiger zijn.
Dat moet je niet letterlijk lezen. Wij zien vaak mensen die wellicht 'lager geschoold' zijn (alhoewel opleiding geen fuck zegt over IQ, in veel gevallen), maar je hebt gewoon vaak het idee, als je dat van een afstandje ziet, dat die mensen die gewoon op hun 18de een vaste relatie hebben, op hun 20ste samenwonen, en 2 jaar later een leuk kindje hebben rondbanjeren, dat die het gewoon prima voor elkaar hebben. NU weten we niet of ZIJ dat ook daadwerkelijk als 'geluk' ervaren (misschien wel helemaal niet, in sommige gevallen), maar voor mij bijvoorbeeld klinkt dat gewoon prima in de oren. Dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt in je leven: een huis, een partner, en een lief gezond kindje waarvoor je s'morgens naar je werk gaat en s'avond met een glimlach de voordeur binnenkomt.quote:Op maandag 20 juli 2009 00:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg simpel om te denken dat lager geschoolde mensen gelukkiger zijn.
Dat geloof ik allemaal best, maar je ziet vaak ook dat de wat 'lager geschoolden' (ik haat die term btw...want het klinkt denigrerend en dat is niet de bedoeling) in veel gevallen dan wat makkelijker over dat soort zaken 'heenstappen', en weer elders hun geluk zoeken en vinden.quote:Op maandag 20 juli 2009 00:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mensen met een lager IQ hebben meer kans op echtscheiding, ongewenste kinderen, verslavingen, gevangenisstraf, you name it,
http://webspace.ship.edu/cgboer/intelligence.html
Nou is het maar de vraag wat oorzaak en gevolg is. Als je opgroeit in een Tokkie buurt en je je als tienermoeder afvraagt hoe je de maand weer rond moet komen met een schoonmaak baantje is dat natuurlijk niet zo heel bevorderlijk voor je prestatie op een IQ test.
Maar gelukkiger word je er vast niet van dit alles.
Mja, ellende and all is niet voorbehouden aan mensen met een lager IQ.quote:Op maandag 20 juli 2009 00:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mensen met een lager IQ hebben meer kans op echtscheiding, ongewenste kinderen, verslavingen, gevangenisstraf, you name it,
http://webspace.ship.edu/cgboer/intelligence.html
Nou is het maar de vraag wat oorzaak en gevolg is. Als je opgroeit in een Tokkie buurt en je je als tienermoeder afvraagt hoe je de maand weer rond moet komen met een schoonmaak baantje is dat natuurlijk niet zo heel bevorderlijk voor je prestatie op een IQ test.
Maar gelukkiger word je er vast niet van dit alles.
Er zijn zoveel mensen idd gewoon lekker bezig met hun eigen leventje, hun eigen omgeving, etc etc, en die volgens alleen vrij oppervlakkig het nieuws, en dan meestal voor 90% alleen het binnenlandse nieuws enzo. En dat werkt ook prima voor ze. Ze missen het ook niet, en ze maken zich er allemaal totaal niet druk om. Ze mopperen even als de benzine wat duurder wordt, of als de gemeentebelastingen weer omhoog gegooid worden, maar verder...quote:Op maandag 20 juli 2009 00:45 schreef yavanna het volgende:
[..]
Mja, ellende and all is niet voorbehouden aan mensen met een lager IQ.
Ik kon vroeger behoorlijk wat mensen die je als Tokkie zou kunnen omschrijven en daar was erg vaak drama en gedoe. Maar men leek er maar zo kort bij stil te staan, niet echt te overdenken, over te piekeren ( en al helemaal niet wat verder dan 'de straat, de stad' ging ). Ik kan het niet goed omschrijven, maar ook toen leek het mij ergens ( ergens, dus zeker niet geheel ) een blessing als je zo 'simpel' kon leven.
Wat zou jij dan doen als je in een moeilijke situatie terecht zou komen? Zelfmoord plegen?quote:Op maandag 20 juli 2009 00:31 schreef Yi-Long het volgende:
Soms hoor je van mensen die jarenlang een relatie hadden, en 1-tje gaat er vreemd, ze gaan uit elkaar, beide hebben een paar weken verdriet, en vervolgens gaan ze gewoon door met hun leven. Ik zou dat nooit kunnen, en kan dat ook niet begrijpen.
Ik bedoel dat ik daar nooit zo makkelijk overheen zou kunnen stappen, en dan ook nooit zo makkelijk weer snel de draad kan oppakken en met een ander verder kan gaan. En dat heeft idd niet dusdanig veel met IQ te maken, maar wel met die 'overgevoeligheid' waarover in de eerste post werd gesproken.quote:Op maandag 20 juli 2009 01:47 schreef _Perpetuous_Dreamer_ het volgende:
[..]
Wat zou jij dan doen als je in een moeilijke situatie terecht zou komen? Zelfmoord plegen?![]()
Uiteindelijk gaat het bij tegenslagen om dat je het kan accepteren en dus verder gaat met je leven. Dat heeft niet zo veel met IQ te maken.
Het was juist totaal NIET denigrerend bedoeld. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Ik zei namelijk juist dat ik 'jaloers' ben op mensen die op die manier hun leven zo snel heel duidelijk hebben vormgegeven.quote:Uit een eerdere post had je het ook over 'trouwen, kinderen kweken etc.'. De post had een nogal denigrerende toon tegenover mensen die de keuze voor huisje-boompje-beestje gemaakt hebben. Kan ik hieruit opmaken dat je zo'n levensstijl afkeurt en zo gewoon niet wil zijn? Ook al zei je dat je graag minder nadenkend en dus meer conform het burgerlijk leven zou willen zijn c.q. laagopgeleid? Dat heeft ook weinig met IQ te maken, lijkt me zo. (BTW, ik ben niet een huisje-boompje-beestjetype, dus deze post heeft geen persoonlijke ondertoon.)
Het is niet zo dat mensen met een gemiddeld (of die net daarboven- of beneden scoren) IQ niet nadenken over belangrijke, "moeilijke" zaken (zoals het lang nadenken over bepaalde keuzes of maatschappelijke kwesties). Het is ook niet zo dat mensen met een gemiddeld IQ geen WO kunnen doen. Met andere woorden, mensen die gemiddeld op een IQ-test scoren hebben weleens dezelfde soort problemen die worden toegeschreven aan hoogbegaafden, AD(H)D'ers en Asperger-autisten. En dan bedoel ik problemen die soms gelinkt worden aan een hoge intelligentie.
Inderdaad volgens mij hebben zij het juist moeilijker ( Of gewoon hetzelfde, omdat elke groep wel zijn of haar problemen heeft) Waarom ik dat denk? Omdat ik zelf laaggeschoold ben en dat bij mijn klasgenoten en omgeving merk dat zij amper in staat zijn tot enige zelfreflectie.quote:Op maandag 20 juli 2009 00:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
quote:Op zondag 19 juli 2009 23:42 schreef Lamon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze veel buitenkomen, ze zijn namelijk contactgestoord, maar dat komt door hun intelligentie, niet omgekeerd hoor.
Het is natuurlijk taboe om, en gewoon over straat te lopen, en ook nog eens intelligent te zijn, dat doet een echte hoogbegaafde niet.
Mensen met een IQ hoger dan 135 behoren tot de "exclusieve" 2% van de meest intelligente mensen in Nederland, en hier wordt met cijfers gestrooid waar je U tegen zegt.
Héél herkenbaar! Ik erger me daar ook altijd aan, hier zie ik ook vaak mensen anderen de schuld geven van iets wat ze zelf doen. Vaak voorkomend voorbeeld is het OV. Mensen die geen kaartje hebben gekocht, gecontroleerd worden en dus een boete krijgen. Worden ze kwaad op de controleur! Daar begrijp ik echt helemaal niets van, je weet het risico toch als je geen kaartje koopt?quote:Op maandag 20 juli 2009 02:16 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
-knip-
Hoe kun je nou gelukkig zijn als je serieus geloofd dat alles wat fout gaat in je leven nu de schuld is van een ander? Dat zou betekenen dat je niks kunt doen om je leven enigszins prettiger te maken, aangezien het toch wel weer verpest wordt door iemand.
Omdat zo'n beetje elke laaggeschoolde die ik ken ( en dat zijn er veel, en om de één of andere reden denkt men dat ik een levende klaagbaak ben) lijkt te denken dat alles wat fout gaat de schuld is van een ander, post ik deze post. Ik hoop dat ik gewoon het kleine deel van de lagergeschoolden heb ontmoet dat op die manier denkt.
-knip-
Om zeker te zijn kun je dus beter wegblijven van alle activiteiten die de hersenen stimuleren en meer drinken. Dan weet je iig zeker dat je IQ niet onverhoopt een punt stijgt.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:25 schreef tong80 het volgende:
129 hier.
Val gelukkig net buiten de doelgroep.
Ben kennlijk niet hoogbegaafdquote:Geachte kandidaat,
Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest. U moet bovendien bedenken dat de thuistest geen officiële, geijkte test is maar slechts een indicatie geeft. Daarom is voor toelating tot Mensa het afleggen van de Mensa-eindtest nodig, onder toezicht van een psycholoog
Ik denk het laatste. Je bent waarschijnlijk gewoon hoogbegaafd.quote:Op maandag 20 juli 2009 09:44 schreef D. het volgende:
[..]
Ben kennlijk niet hoogbegaafd
Of zou ik mij af hebben laten leiden doordat ik ondertussen tv aan het kijken was
Ik had in mijn nabeschouwing niet meegenomen dat het maandag is. Op maandag ben ik nooit hoogbegaafdquote:Op maandag 20 juli 2009 10:05 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik denk het laatste. Je bent waarschijnlijk gewoon hoogbegaafd.
Zo zeg, heb je die mensen die hier 'pretenderen een hoog IQ te hebben en zich elitair opstellen' toch even mooi tuk, he?quote:Op maandag 20 juli 2009 10:13 schreef SicSicSics het volgende:
Heel herkenbaar inderdaad! Ik heb persoonlijk een IQ van 39 en kan juist heel goed vrienden maken. Veel mensen met een laag IQ hebben immers een hoge sociale intelligentie. Niet dat het voor iedereen op gaat, soms ben je dom en asociaal, maar ik heb geluk gehad. Verder ben ik (ongehinderd door enig verstand van zaken) altijd vrolijk en van phobies heb ik nog nooit gehoord!
Ik besef ook donders goed dat niet iedereen zo abnormaal dom kan zijn als ik en voel me dus vreselijk bevoorrecht, dat ik deze plaats op mag vullen.
Ik kan me dus heel goed voorstellen, ik heb immers een onwaarschijnlijk goed sociaal inlevingsvermogen, dat slimme mensen het veel minder makkelijk hebben dan ik! Soms heb ik ook medelijden met ze, dan vraag ik expres extra veel aan mijn docent. Dan voelen de slimmen weer dat ze nodig zijn en helpt het hun de dag door te komen. Soms ook niet, dan zijn alle slimmen depressief en als ik dan weer domme vragen stel worden ze 'moedeloos'. Soms komt er de volgende dag dan iemand minder op school. Dan voel ik me heel slecht en denk ik dat het mijn schuld is.
Gelukkig heb ik de attentie spanne van een baviaan en heb ik altijd een banaan bij me!
Pffquote:Op maandag 20 juli 2009 10:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het lijkt wel of het grootste deel van de bevolking tegenwoordig een IQ van 130 of meer heeft. Zijn die internet-testen nu echt zo betrouwbaar?
Niet zo betrouwbaar als die van BNN natuurlijkquote:Op maandag 20 juli 2009 10:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het lijkt wel of het grootste deel van de bevolking tegenwoordig een IQ van 130 of meer heeft. Zijn die internet-testen nu echt zo betrouwbaar?
Moeite?quote:Op maandag 20 juli 2009 10:17 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Zo zeg, heb je die mensen die hier 'pretenderen een hoog IQ te hebben en zich elitair opstellen' toch even mooi tuk, he?
Kortom, zonde van de moeite en nogal kinderachtig.
Onzin. Jij hebt duidelijk nooit een officiele IQ-test afgelegd.quote:Op maandag 20 juli 2009 10:21 schreef DarkBlade het volgende:
Meeste IQ tests zijn niet erg betrouwbaar en redelijk subjectief. Ze testen vaak maar enkele kennisgebieden.
Als je een IQ test aflegt die bijvoorbeeld vooral veel rekenkundige opgaven bevat en je daar echt slecht in bent kelderd je IQ vrij snel. Terwijl je juist erg linguistisch kan zijn etc.
en gebrek aan sociale intelligentie die daarmee niet getoetst word.
Wat is het nut van die IQ test eigenlijk?
Ik kom hiermee omdat in dit topic de een naar de ander komt met een reply dat hij/zij een IQ van 120 of meer heeft. Dan vraag ik me af waar dat is getest.quote:Op maandag 20 juli 2009 10:21 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Pff
Het lijkt wel alsof een groot deel van de Fok!-gebruikers een topic gewoon niet doorleest maar wat reacties scant en dan zijn eigen idee neerkalkt.
Ja en ik kom met mijn reactie omdat jouw reactie al meerdere malen geplaatst is.quote:Op maandag 20 juli 2009 10:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik kom hiermee omdat in dit topic de een naar de ander komt met een reply dat hij/zij een IQ van 120 of meer heeft. Dan vraag ik me af waar dat is getest.
de meeste mensen die hier het over hun IQ hebben.. denk je dat die een officiele IQ test hebben afgelegd?quote:Op maandag 20 juli 2009 10:23 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Onzin. Jij hebt duidelijk nooit een officiele IQ-test afgelegd.
De WISC bijvoorbeeld test alle intelligentiegebieden voor zo ver die bekend zijn.
Ik ben het wel met je eens dat het altijd maar de vraag is in hoeverre een IQ-test echt test wat wij denken dat het test. Ik denk echter wel dat het in elk geval in hoge mate correleert met de intelligentie van de persoon.
Ik kom al een aardig tijdje op dit forum en ken een aantal users inmiddels wel redelijk. Ik ken het niveau van hun posts e.d. Dan geloof ik het dus wel, ja. Misschien is dat naief, maar ik zie het nut niet zo in van het 'pronken met een IQ'. Door de boot genomen word je eerder kapot gebashed als je een getal noemt, dan dat men je adoreert. Ik denk dat het dus weinig met e-peen te maken heeft. (van sommigen misschien wel hoor, maar zoals ik al zei zijn er users waarvan ik vrij zeker weet dat dat niet zo is)quote:Op maandag 20 juli 2009 10:27 schreef DarkBlade het volgende:
[..]
de meeste mensen die hier het over hun IQ hebben.. denk je dat die een officiele IQ test hebben afgelegd?
nee ik heb inderdaad duidelijk nog nooit een officiele gedaan, lijkt me wel een keer grappig om te doen.
Ik meen dit oprecht zonder te trollen.quote:Op maandag 20 juli 2009 10:26 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ja en ik kom met mijn reactie omdat jouw reactie al meerdere malen geplaatst is.
Je bent toch niet verplicht die mensen te geloven, als je dat niet wil?
En als je oprecht wil weten hoe ze hun IQ te weten zijn gekomen, zeg je niet zo sceptisch: "Zijn die internet-testjes nu echt zo betrouwbaar?".
Oftewel, geen oprechte interesse, wel troll.
Echt? Kan dat zomaar?quote:Op maandag 20 juli 2009 11:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik meen dit oprecht zonder te trollen.
Op internet is het voor mensen heel makkelijk zich beter voor te doen dan ze zijn.
aan de andere kant, als je dan ook daaadwerkelijk beter bent moet je je mond houden want dat is arrogantquote:Op maandag 20 juli 2009 11:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik meen dit oprecht zonder te trollen.
Op internet is het voor mensen heel makkelijk zich beter voor te doen dan ze zijn.
Welkom op Fok.quote:Op maandag 20 juli 2009 10:30 schreef RRGJL het volgende:
maar ik zie het nut niet zo in van het 'pronken met een IQ'.
Internet, het medium waar je altijd als verliezer uit de strijd komt.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:19 schreef Re het volgende:
[..]
aan de andere kant, als je dan ook daaadwerkelijk beter bent moet je je mond houden want dat is arrogantKortom, het is ook nooit goed, als je slim bent moet je je mond houden, ben je niet slim dan doe je net alsof
Ja 'welkom op fok' wat betreft het veroordelen van het vermelden van je IQ dan toch.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Welkom op Fok.
Als je met de bus ipv de fiets naar het VMBO gaat, kun je daar op fok wel een topic voor vinden om stoer in te doen.
quote:Op maandag 20 juli 2009 11:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Welkom op Fok.
Als je met de bus ipv de fiets naar het VMBO gaat, kun je daar op fok wel een topic voor vinden om stoer in te doen.
Doe maar niet zo bijdehand.quote:
Klopt, ik neem je niet serieus als jij de discussie 'opent' met een standaard one-liner die de suggestie wekt dat iedereen die hier zijn IQ post dat doet op basis van een internet IQ-test. Maar dat ligt aan mij.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Doe maar niet zo bijdehand.
Wel zeuren dat ik ben aan het 'trollen', maar zelf neem je je discussiepartners duidelijk ook niet serieus.
Als je echt zo slim bent dan kan je deze problemen vermijden, een beetje hoog IQ iemand doorziet zijn situatie natuurlijk allang! En doorzie je het niet, dan ben je je hoge IQ niet waard - dus verneuk je jezelf dmv depressies enzovoorts. Karma is a bitch.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:58 schreef tyheru het volgende:
Ik zat een tijdje terug met een psycholoog te praten, en ik heb wat interessante dingen geleerd. Mensen met een IQ boven de 130 hebben heel vaak andere problemen, vooral sociale problemen en ze hebben ook een lagere testosterone gehalte dan gemiddelt. Mensen met een IQ boven 130 hebben last van depressie, sociale phobie, kunnen slecht vrienden maken, enz. De psycholoog zei dat het samengevat komt omdat ze niet meteen beseffen dat mensen niet zo slim als hun is. Waarom is dit zo denk je? Ken je mensen die abnormaal slim zijn die ook zulke problemen hebben? Hoe gaan ze ermee om?
Wat een inzichtloze reactie.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:41 schreef FerreroNutella het volgende:
Wat een kuttopic. Al die mensen die zogezegd een IQ boven de 130 hebben. 144 ?! Ga dan gvd eens wat nuttigs ermee doen ipv lullen over boodschappen op een forum. Ja jij PPP.
[..]
Als je echt zo slim bent dan kan je deze problemen vermijden, een beetje hoog IQ iemand doorziet zijn situatie natuurlijk allang! En doorzie je het niet, dan ben je je hoge IQ niet waard - dus verneuk je jezelf dmv depressies enzovoorts. Karma is a bitch.
Het is ook behoorlijk veel gedoe om je echte IQ te meten (voor wat het waard is), je moet eerst een proeftestje maken bij Mensa, dan word je beoordeeld, als je IQ hoog genoeg lijkt, moet je een aanvraag doen tot het ontvangen van een officiele IQ-test, die niet normaal lang is.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:38 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Klopt, ik neem je niet serieus als jij de discussie 'opent' met een standaard one-liner die de suggestie wekt dat iedereen die hier zijn IQ post dat doet op basis van een internet IQ-test. Maar dat ligt aan mij.
Je hoeft daarvoor helemaal niet naar mensa. Ik heb een IQ-test afgelegd ivm. een psychologisch onderzoek dat ik doorlopen heb.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:47 schreef Lamon het volgende:
[..]
Het is ook behoorlijk veel gedoe om je echte IQ te meten (voor wat het waard is), je moet eerst een proeftestje maken bij Mensa, dan word je beoordeeld, als je IQ hoog genoeg lijkt, moet je een aanvraag doen tot het ontvangen van een officiele IQ-test, die niet normaal lang is.
En dat allemaal om te weten welk kutcijfertje achter je persoon gehangen mag worden, en dan moet je jezelf ook nog vereerd voelen dat je bij die uitslovers mag horen, dankzij een CIJFERTJE. Niet je persoonlijkheid, je leven, je gevoelens, nee, een cijfertje...en dan met zijn allen expres heel moeilijk gaan doen, omdat andere mensen je niet begrijpen.
Advies aan iedereen die dit gedaan heeft: Wegvluchten uit dat wereldje, nu het nog kan, en gewoon met alle mensen proberen te communiceren, die de wereld rijk is, heb je veel meer aan.
IQ heeft niets te maken met de onderwerpen waar je je mee bezig houdt. Ze hebben ook geen verantwoordelijkheid tegenover de maatschappij aangezien ze er niet om gevraagd hebben. Je kunt dus niemand opleggen of vertellen waar ze zich mee bezig moeten houden. (buiten dat het een legio aan redenen kan hebben dat iemand vlucht in bepaalde onderwerpen).quote:
Ach, weet ik veel, dat was de manier heel veel jaren geleden, en als je jong bent vind je het nog wel interessant, daarna kom je er pas achter dat er veel belangrijkere dingen zijn.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:51 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Je hoeft daarvoor helemaal niet naar mensa. Ik heb een IQ-test afgelegd ivm. een psychologisch onderzoek dat ik doorlopen heb.
Wat een volstrekt onduidelijk stukje tekst. Misschien moet je er wat meer 'moeite in steken', zodat het ook voor mensen met een iq van 120 duidelijk wordt.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:54 schreef RRGJL het volgende:
Verder heb je duidelijk geen idee van de problemen waar hoogbegaafden tegenaan lopen. Ik zou wel eens willen zien hoe jij zou reageren als je vaak tot altijd niet begrepen wordt door je omgeving of als vreemd wordt gezien door je andere denkwijze of zienswijze. Natuurlijk is dat niet per definitie het geval, maar de mensen waarbij dit wel het geval is gaan natuurlijk niet hun hele wezen veranderen door die problemen. Je bent ook wie je bent. Dat je dat accepteert wil nog niet zeggen dat je het dus niet moeilijk hebt.
En zo nog wel meer, maar ik heb verder geen zin om er moeite in te steken.
Ik zorg ervoor dat ik in een omgeving vertoef waar mensen mij begrijpen - dus het probleem ken ik niet nee.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:54 schreef RRGJL het volgende:
Verder heb je duidelijk geen idee van de problemen waar hoogbegaafden tegenaan lopen. Ik zou wel eens willen zien hoe jij zou reageren als je vaak tot altijd niet begrepen wordt door je omgeving of als vreemd wordt gezien door je andere denkwijze of zienswijze. Natuurlijk is dat niet per definitie het geval, maar de mensen waarbij dit wel het geval is gaan natuurlijk niet hun hele wezen veranderen door die problemen. Je bent ook wie je bent. Dat je dat accepteert wil nog niet zeggen dat je het dus niet moeilijk hebt.
Nee joh, je zou eens moe worden!quote:En zo nog wel meer, maar ik heb verder geen zin om er moeite in te steken.
quote:Op maandag 20 juli 2009 11:41 schreef FerreroNutella het volgende:
Wat een kuttopic. Al die mensen die zogezegd een IQ boven de 130 hebben. 144 ?! Ga dan gvd eens wat nuttigs ermee doen ipv lullen over boodschappen op een forum. Ja jij PPP.
[..]
Als je echt zo slim bent dan kan je deze problemen vermijden, een beetje hoog IQ iemand doorziet zijn situatie natuurlijk allang! En doorzie je het niet, dan ben je je hoge IQ niet waard - dus verneuk je jezelf dmv depressies enzovoorts. Karma is a bitch.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar je zegt aan de ene kant dat iq > 130 helemaal geen sociale problemen hoeven te hebben - wat ik met je eens ben - en aan de andere kant begrijp je bepaalde reacties op uitsmijters niet of hoe mensen veel salaris kwijt raken aan hun wekelijkse boodschappen boodschappen. En dan stel ik mezelf de vraag, ben je wel dan wel zo slim?quote:Op maandag 20 juli 2009 12:11 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik ben buiten Fok! normaal gesproken dagelijks bezig met kwantummechanica en met het weerleggen van de relativiteitstheorie. Daarnaast werk ik voor NASA en heb ik regelmatig besprekingen met Nelson Mandela, de Dalai Lama en spreek ik op de G8.
Op Fok! doe ik alsof ik ook maar een normaal mens ben, dat weleens boodschappen doet. Ik vind het leuk me onder de mensen te begeven, ook al is het alleen maar op internet.
Dit is wel een betere reactie idd.quote:Op maandag 20 juli 2009 12:18 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar je zegt aan de ene kant dat iq > 130 helemaal geen sociale problemen hoeven te hebben - wat ik met je eens ben - en aan de andere kant begrijp je bepaalde reacties op uitsmijters niet of hoe mensen veel salaris kwijt raken aan hun wekelijkse boodschappen boodschappen. En dan stel ik mezelf de vraag, ben je wel dan wel zo slim?
Hmhm, misschien had ik bovenstaande meteen moeten zeggen
Zit die Dalai Lama ook voortdurend ruften te laten wanneer hij bij jou is!? Vorige keer was het zo erg dat ik er de spuitbus bij heb gepaktquote:Op maandag 20 juli 2009 12:11 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
![]()
Ik ben buiten Fok! normaal gesproken dagelijks bezig met kwantummechanica en met het weerleggen van de relativiteitstheorie. Daarnaast werk ik voor NASA en heb ik regelmatig besprekingen met Nelson Mandela, de Dalai Lama en spreek ik op de G8.
Op Fok! doe ik alsof ik ook maar een normaal mens ben, dat weleens boodschappen doet. Ik vind het leuk me onder de mensen te begeven, ook al is het alleen maar op internet.
Ik zeg niet dat je lui bent; ik zeg dat je een volstrekt onbegrijpelijk standpunt neerzet. Als mensen het dan niet snappen, omdat het toch ver beneden peil is, reageer jij vrij kansloos.quote:
Sarcasme?quote:Op maandag 20 juli 2009 12:01 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat een volstrekt onduidelijk stukje tekst. Misschien moet je er wat meer 'moeite in steken', zodat het ook voor mensen met een iq van 120 duidelijk wordt.
Ja, daarom mag hij ook niet meer bij mij thuis komen. Ik wil hem niet meer op mijn bank hebben hoor!quote:Op maandag 20 juli 2009 12:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Zit die Dalai Lama ook voortdurend ruften te laten wanneer hij bij jou is!? Vorige keer was het zo erg dat ik er de spuitbus bij heb gepakt
Nee, ik neem het niet serieus als iemand een topic over mensen met een hoog IQ opent en daarna de een na de ander komt posten hoe hoog zijn/haar IQ is. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen die hier post onterecht denkt hoogbegaafd te zijn, maar dat er waarschijnlijk wel wat tussen zitten.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:38 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Klopt, ik neem je niet serieus als jij de discussie 'opent' met een standaard one-liner die de suggestie wekt dat iedereen die hier zijn IQ post dat doet op basis van een internet IQ-test. Maar dat ligt aan mij.
Dat heeft natuurlijk niet zozeer met hoogbegaafd zijn zelf te maken, maar gewoon omdat ze in de minderheid zijn. Iemand die met een gemiddeld IQ zal zich tussen alleen maar hoogbegaafde mensen ook niet begrepen voelen. Net zo als een religieus persoon tussen atheïsten of een homo in een streng Christelijke familie.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:54 schreef RRGJL het volgende:Verder heb je duidelijk geen idee van de problemen waar hoogbegaafden tegenaan lopen. Ik zou wel eens willen zien hoe jij zou reageren als je vaak tot altijd niet begrepen wordt door je omgeving of als vreemd wordt gezien door je andere denkwijze of zienswijze. Natuurlijk is dat niet per definitie het geval, maar de mensen waarbij dit wel het geval is gaan natuurlijk niet hun hele wezen veranderen door die problemen. Je bent ook wie je bent. Dat je dat accepteert wil nog niet zeggen dat je het dus niet moeilijk hebt.
En zo nog wel meer, maar ik heb verder geen zin om er moeite in te steken.
Neemt niet weg dat veel hoogbegaafden tegen dat probleem aanlopen.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk niet zozeer met hoogbegaafd zijn zelf te maken, maar gewoon omdat ze in de minderheid zijn. Iemand die met een gemiddeld IQ zal zich tussen alleen maar hoogbegaafde mensen ook niet begrepen voelen. Net zo als een religieus persoon tussen atheïsten of een homo in een streng Christelijke familie.
Met andere woorden, ook mensen met een minder hoog IQ kunnen dat probleem hebben.
Oh dan heb ik waarschijnlijk een IQ van 75quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:58 schreef tyheru het volgende:
Ik zat een tijdje terug met een psycholoog te praten, en ik heb wat interessante dingen geleerd. Mensen met een IQ boven de 130 hebben heel vaak andere problemen, vooral sociale problemen en ze hebben ook een lagere testosterone gehalte dan gemiddelt. Mensen met een IQ boven 130 hebben last van depressie, sociale phobie, kunnen slecht vrienden maken, enz. De psycholoog zei dat het samengevat komt omdat ze niet meteen beseffen dat mensen niet zo slim als hun is. Waarom is dit zo denk je? Ken je mensen die abnormaal slim zijn die ook zulke problemen hebben? Hoe gaan ze ermee om?
Die opmerking doet me denken aan een artikel dat ooit in een tijdschrift stond. Het ging erover dat een hoog EQ tegenwoordig veel meer waarde heeft dan een hoog IQ. Er zal best wel een kern van waarheid in zitten en ik snap ook wel dat ze jongeren die niet intelligent zijn op die manier proberen te motiveren, maar het komt een beetje lullig over naar mensen met een laag EQ.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:43 schreef fathank het volgende:
Een hoog iq is leuk, maar sociaal maatschappelijke betrokkenheid is veel belangrijker.
Volgens mij is dat meer een Nederlandse instelling. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, zie ook calvinisme.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:05 schreef Morrigan het volgende:
Daarnaast heb ik het idee dat heel erg gefocust wordt op het feit dat gemiddeld zijn goed is. Sterker nog, als er gesproken wordt over opvallende eigenschappen, zoals hoogbegaafd, dan worden er altijd wel een zooi nadelen opgesomd om de mensen die die opvallende eigenschappen niet hebben gerust te stellen en dat ze ook blij mogen zijn dat ze die eigenschap niet hebben.
Hoera, we zijn gemiddeld. Hoera, we zijn niet super intelligent, maar wel heel sociaal. Hoewel ik dat laatste bij veel mensen heel erg tegen vind vallen.
Het grappige is dat het altijd de domme mensen zijn die dit zeggen.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:43 schreef fathank het volgende:
Een hoog iq is leuk, maar sociaal maatschappelijke betrokkenheid is veel belangrijker.
Weer eenquote:Op woensdag 22 juli 2009 12:25 schreef gnilrednoz het volgende:
Ik herken me er wel in ja, helaas. Heb ook heel vaak gedacht "was ik maar wat minder slim dan was ik vast gelukkiger". Achja.
Eh, omdat iemand met een hoger IQ normaal gesproken meer de neiging heeft om informatie op te zoeken en/of uit te wisselen. Wellicht? Dan zou je kunnen zeggen dat happy-hardcore-gabbers dit ook doen op happy-hardcore-fora, maar Fok! is een stuk algemener wat dat betreft.quote:Op zondag 19 juli 2009 11:08 schreef Seneca het volgende:
Met andere woorden: IEDEREEN hier op FOK! heeft een contactstoornis
Overigens heb ik een IQ van 60, maar compenseer daarvoor met het feit dat ik een e-penis van gigantische proporties heb.
2,5%. Dat is nog best weinig. Ik mag me in ieder geval officieel binnen die 2,5% scharenquote:De normgroep, waartegen jouw testscore berekend wordt, heeft een gemiddelde score van 100 en een standaardafwijking van 15. Een standaardafwijking is een maat voor de spreiding, in dit geval van de IQ score. Als de standaardafwijking 15 is, betekent dat 68 procent van de normgroep tussen de 85 (100 min 15) en de 115 (100 plus 15) scoort. Met andere woorden: 68 procent van de normgroep heeft een score die binnen ëën standaardafwijking van het gemiddelde (100) ligt. Daarnaast is het zo dat 95 procent van de normgroep een IQ score heeft die binnen twee standaardafwijkingen van het gemiddelde ligt. Dus 95 procent van de normgroep, bijvoorbeeld Nederlanders, scoort tussen de 70 (100 min 30) en de 130 (100 plus 30). Scores boven de 130 komen dus slechts in 2,5% van de gevallen voor. Puur op basis van kans en gegeven het feit dat Nederland 16 miljoen inwoners heeft, lopen er waarschijnlijk slechts 25 mensen rond met een IQ van 170. Iemand met een IQ van 180 komt in Nederland waarschijnlijk maar 1 keer voor. Slechts 4 van de 1000 mensen hebben een IQ van 140 of hoger.
quote:Op maandag 20 juli 2009 11:41 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Ook grappig dat zo iemand zegt dat je dan je hoge IQ niet waard bentquote:Op woensdag 22 juli 2009 13:20 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
![]()
![]()
.
Een hoog IQ hebben is iets anders dan goed naar je lichaam kunnen luisteren. Mafkees
quote:Kun je je IQ verhogen?
Je prestaties op een intelligentietest - en dus je IQ - kun je verhogen door training, bijvoorbeeld door te oefenen met IQ testjes. Aan je prestaties zit echter wel een 'plafond'. Dat wil zeggen, op een gegeven moment ben je op je best en kun je niet nog hoger scoren.
Snelle tips waarmee je je IQ verhogen kunt De volgende tips zijn wetenschappelijk onderbouwde tips waarmee je echt je IQ verhogen kunt. Deze tips zijn gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken:
* Luister gedurende minstens 10 minuten naar Mozart's Sonate voor twee piano's in D majeur. Dat verbetert je ruimtelijk inzicht. Dit geldt echter alleen als je een liefhebber bent van klassieke muziek.
* Sport. Sporten zorgt ervoor dat de zuurstof in je bloed toeneemt waardoor zowel je spieren als je hersenen actiever worden. Vooral als je wat ouder bent verhoogt sporten je reactiesnelheid en zal het je IQ verhogen.
* Zet jezelf niet onder druk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als je een intelligentietest gaat maken, je slechter presteert als je te horen krijgt dat je een IQ test gaat maken dan als je wordt verteld dat je gewoon wat puzzeltjes op gaat lossen.
* Drink (met mate!). Een glas alcohol verbetert tijdelijk je verbale inzicht. Sla je teveel borrels achterover dan verslechtert je verbale vermogens juist: je gaat brallen. Hoe meer koffie of thee je drinkt, hoe beter je ruimtelijke inzicht.
* Speel. Een spelletje blokken, puzzelen of kubusje draaien verbetert je ruimtelijk inzicht, kruiswoordpuzzels oplossen je verbale inzicht.
Ik vind je reactie niet goed met de hoogte van je IQ correleren. Och, blijkbaar boeit het getalletje toch niet echt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 13:20 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
![]()
![]()
.
Een hoog IQ hebben is iets anders dan goed naar je lichaam kunnen luisteren. Mafkees
Ik vind je zinsopbouw en zinstructuur prima met je IQ correleren.quote:Op woensdag 22 juli 2009 13:59 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Ik vind je reactie niet goed met de hoogte van je IQ correleren. Och, blijkbaar boeit het getalletje toch niet echt.
Of misschien verwacht ik wat meer van mensen die een hoog IQ dan jij.
Dank je.quote:
Juist wel, er wordt regelmatig gesteld dat mensen die een hoog IQ hebben sociaal minder begaafd zijn. Dat social minder begaafde aspect toont mijn reactie wel aanquote:Op woensdag 22 juli 2009 13:59 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Ik vind je reactie niet goed met de hoogte van je IQ correleren. Och, blijkbaar boeit het getalletje toch niet echt.
Of misschien verwacht ik wat meer van mensen die een hoog IQ dan jij.
Slimme mensen zijn sociaal minder begaafd, mooie mensen zijn oppervlakkig, en rijk zijn wil je ook niet, iedereen is gewoon op je geld uit, en en op Thahiti wonen is ook niet alles, altijd hetzelfde weer.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Die opmerking doet me denken aan een artikel dat ooit in een tijdschrift stond.
Als er gesproken wordt over opvallende eigenschappen, zoals hoogbegaafd, dan worden er altijd wel een zooi nadelen opgesomd om de mensen die die opvallende eigenschappen niet hebben gerust te stellen en dat ze ook blij mogen zijn dat ze die eigenschap niet hebben.
Hoera, we zijn gemiddeld. Hoera, we zijn niet super intelligent, maar wel heel sociaal. Hoewel ik dat laatste bij veel mensen heel erg tegen vind vallen.
Maar wanneer ben je sociaal minder begaafd? Als je voor je lol oude vrouwtjes in elkaar trapt en hun handtasjes steelt of wanneer je moeite hebt andere mensen te begrijpen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 14:30 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Juist wel, er wordt regelmatig gesteld dat mensen die een hoog IQ hebben sociaal minder begaafd zijn. Dat social minder begaafde aspect toont mijn reactie wel aan
Dat is inderdaad een bekend fenomeen in NL. Een paar jaar geleden is dat nog ter sprake gekomen. Het ging over het feit dat NL een zesjescultuur heeft. Iedereen die met zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt wordt gekapt. In andere landen worden mensen met bovengemiddelde capaciteiten enorm opgehemeld, waar in NL de echt Hollandse nuchterheid heerst. Ik denk niet dat dit bevordelijk is voor de prestaties. De uitdaging ontbreekt. Ik doe ook alleen dingen waar ik ook daadwerkelijk de credits voor krijg.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Die opmerking doet me denken aan een artikel dat ooit in een tijdschrift stond. Het ging erover dat een hoog EQ tegenwoordig veel meer waarde heeft dan een hoog IQ. Er zal best wel een kern van waarheid in zitten en ik snap ook wel dat ze jongeren die niet intelligent zijn op die manier proberen te motiveren, maar het komt een beetje lullig over naar mensen met een laag EQ.
Daarnaast heb ik het idee dat heel erg gefocust wordt op het feit dat gemiddeld zijn goed is. Sterker nog, als er gesproken wordt over opvallende eigenschappen, zoals hoogbegaafd, dan worden er altijd wel een zooi nadelen opgesomd om de mensen die die opvallende eigenschappen niet hebben gerust te stellen en dat ze ook blij mogen zijn dat ze die eigenschap niet hebben.
Een hoogbegaafde met een beetje ervaring blijft juist mijlenver weg uit zo'n topic.quote:Op zondag 19 juli 2009 16:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Die klikken ook niet zo snel op een hoog IQ topic. Hoogbegaafden wel, het graat immers over iets dat zij ook hebben.
...Wanneer je forumgenoten uitmaakt voor mafkeesquote:Op woensdag 22 juli 2009 18:14 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar wanneer ben je sociaal minder begaafd? Als je voor je lol oude vrouwtjes in elkaar trapt en hun handtasjes steelt of wanneer je moeite hebt andere mensen te begrijpen.
Onzin. Daar valt geen pijl op te trekken. Ik snap je punt wel, maar dat geldt lang niet altijd.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:35 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Een hoogbegaafde met een beetje ervaring blijft juist mijlenver weg uit zo'n topic.
Nee, ik denk eerder dat ik naar autisme neig als ik eerlijk benquote:Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef tong80 het volgende:
En je denkt dat je problemen komen doordat je een IQ van 130 hebt
Je hebt verschillende vormen van autisme.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:42 schreef Lamon het volgende:
Eerst zijn we allemaal ADD-ers, nu is het weer autist.
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale cantacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel eens een echte autist heb ontmoet, maar je hebt wel van die mensen die altijd 20 seconde na moeten denken voordat ze wat tegen je zeggen, en meestal is het dan een onnodig gecompliceerde en onlogische reactie, is dat dan autisme?
Lamon is, denk ik, de enige op FOK! die hoogbegaafd is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:42 schreef Lamon het volgende:
Eerst zijn we allemaal ADD-ers, nu is het weer autist.
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale contacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel eens een echte autist heb ontmoet, maar je hebt wel van die mensen die altijd 20 seconde na moeten denken voordat ze wat tegen je zeggen, en meestal is het dan een onnodig gecompliceerde en onlogische reactie, is dat dan autisme?
Sinds wanneer heb ik het label "slecht communiceren naar anderen toe"- gekregen?quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:51 schreef SexPistol het volgende:
In vrijwel al zijn posts is hij direct, gewiekst, maar heel slecht in het communiceren naar anderen toe.
Ik denk dat je juist de diepte van het contact overschat. Veel gesprekken gaan vast niet verder dan de hoofdluisepidemie op school, de vakantie, het weer, het nieuwe huis. Daar is niets diepzinnigs aan - dat is juist heel oppervlakkig - maar het kan wel een band scheppen. Misschien dat je minder van smalltalk houdt?quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:22 schreef MaLo het volgende:
Ik weet hoe ik me moet gedragen in de interactie met anderen, maar toch komt er nooit echt een dieper contact tot stand. Om het schoolplein als voorbeeld te nemen: de meeste moeders staan in groepjes bij elkaar te wachten op hun kind, ik sta meestal alleen.
Aan het begin van het schooljaar hadden we allemaal dezelfde uitgangspositie (kind nieuw op school), toch heeft er groepsvorming plaatsgevonden waar ik weer buiten val.
Ik praat wel met moeders, net als de rest doet, maar toch hoor ik niet bij een groepje.
Nou, kan me een topic herinneren dat je sociaal niet altijd weet wat je moet doen naar anderen toe, omdat je te direct en eerlijk bent.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:01 schreef Lamon het volgende:
[..]
Sinds wanneer heb ik het label "slecht communiceren naar anderen toe"- gekregen?
Het gaat al 9 jaar prima hier.
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:08 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Nou, kan me een topic herinneren dat je sociaal niet altijd weet wat je moet doen naar anderen toe, omdat je te direct en eerlijk bent.
De hedendaagse jeugd? Nah.. Zo gegeneraliseerd kun je dat niet stellen. Het is altijd zo geweest dat het grootste deel van de jeugd op het VMBO zit (of iets vergelijkbaars). Wat het zegt over dit forum is natuurlijk de vraag. Het kan net zo goed zijn dat ze zich hier verzamelen. Ik vind overigens dat in bepaalde subfora je prima op niveau kunt praten hier. Je moet alleen geluk hebben dat niemand het topic komt verneuken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.
Maar het is wel waar dat in intiemere situaties (..dus in relaties, of contact met familieleden in een minder prettige situatie, als de gemoederen hoog oplopen bijvoorbeeld) dat inderdaad moeilijkheden geeft.
Maar directheid en eerlijkheid zijn toch niet perse gerelateerd aan hoogbegaafdheid?
Ik weet van mezelf dat ik redelijk intelligent ben, maar heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien, om eerlijk te zijn.
Je moet mij ook geen lap tekst van een wiskundige voor mijn neus gooien, want dan ben je me na de derde regel al kwijt.
Ik vind juist meer dat een groot deel van de hedendaagse jeugd extreem dom is, daardoor loopt de communicatie met jongeren op dit forum vaak minder goed bij mij, dat is wel een feit.
Ook al ben ik 'pas' 15, geef ik je daarin wel gelijk.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.
Maar het is wel waar dat in intiemere situaties (..dus in relaties, of contact met familieleden in een minder prettige situatie, als de gemoederen hoog oplopen bijvoorbeeld) dat inderdaad moeilijkheden geeft.
Maar directheid en eerlijkheid zijn toch niet perse gerelateerd aan hoogbegaafdheid?
Ik weet van mezelf dat ik redelijk intelligent ben, maar heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien, om eerlijk te zijn.
Je moet mij ook geen lap tekst van een wiskundige voor mijn neus gooien, want dan ben je me na de derde regel al kwijt.
Ik vind juist meer dat een groot deel van de hedendaagse jeugd extreem dom is, daardoor loopt de communicatie met jongeren op dit forum vaak minder goed bij mij, dat is wel een feit.
En uit welke betrouwbare bron haal jij dat een hoogbegaafde direct is?quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:23 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Ook al ben ik 'pas' 15, geef ik je daarin wel gelijk.
Directheid en eerlijkheid zijn inderdaad eigenschappen van een hoogbegaafde.
Ze hebben niet het gevoel om het op een subtielere manier te zeggen.
En dat ik je hoogbegaafd noem ging weer wat te ver. Maar ik heb gewoonweg een hoge pet van je op.
Nou ja, het komt natuurlijk omdat soort soort zoekt in het dagelijkse leven, dus dan merk je er niet bijster veel van, en de mensen die je ontmoet en die minder slim zijn hebben andere kwaliteiten, en je past je in een fatsoenlijk gesprek aan aan die persoon, en dan vind je ook gewoon genoeg raakvlakken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:21 schreef RRGJL het volgende:
[..]
De hedendaagse jeugd? Nah.. Zo gegeneraliseerd kun je dat niet stellen. Het is altijd zo geweest dat het grootste deel van de jeugd op het VMBO zit (of iets vergelijkbaars). Wat het zegt over dit forum is natuurlijk de vraag. Het kan net zo goed zijn dat ze zich hier verzamelen. Ik vind overigens dat in bepaalde subfora je prima op niveau kunt praten hier. Je moet alleen geluk hebben dat niemand het topic komt verneuken.
Dat ben ik dan wel weer met je eens. Dat mensen die zich zo gedragen niet hoogbegaafd zijn lijkt me ook duidelijk, maar ze kunnen wel degelijk intelligent zijn. Het is ook opvoeding, onwetendheid, emotie, persoonlijke problemen, noem maar op. Het kan zoveel redenen hebben dat dergelijk gedrag wordt vertoond.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:28 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nou ja, het komt natuurlijk omdat soort soort zoekt in het dagelijkse leven, dus dan merk je er niet bijster veel van, en de mensen die je ontmoet en die minder slim zijn hebben andere kwaliteiten, en je past je in een fatsoenlijk gesprek aan aan die persoon, en dan vind je ook gewoon genoeg raakvlakken.
Het fenomeen internet, en dan met name zoiets als een forum, waar je redelijk anoniem je gedachten en frustraties echt kwijt kan, zonder al teveel gevolgen, maakt dat ik hier pas echt schrik van hoe debiel en kortzichtig jongeren zich kunnen gedragen.
Ik heb het idee dat het laagje fatsoen wat gewoonlijk wel meespeelt in communicatie naar anderen toe hier verdwijnt, en dan zie je hoe erg (of niet, want generaliseren is inderdaad onzin) het KAN zijn.
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:26 schreef RRGJL het volgende:
[..]
En uit welke betrouwbare bron haal jij dat een hoogbegaafde direct is?
Mijn pa is erg direct, heeft er zelfs op zijn werk (hij is teamleider) al vaker 'problemen' mee gehad. Mensen onbedoeld gekwetst e.d. Toch weet ik toevallig zijn IQ en alhoewel dat hoog is is hij niet hoogbegaafd.
Hoogbegaafdheid en directheid staan compleet los van elkaar.
Net als het eerder genoemde hoogbegaafdheid en erg gefocust zijn trouwens, want meer dan de helft van de mensen die aan ADD 'lijdt' is hoogebegaafd. Daaruit kun je al concluderen dat het er niets mee te maken heeft. Het kan een gevolg zijn, maar het is geen vereiste of iets dergelijks.
Nee oke, maar dan nog zijn de meeste hoogbegaafden niet - per se - directquote:Op woensdag 22 juli 2009 22:34 schreef SexPistol het volgende:
[..]
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die direct is in zijn aanpak, hoogbegaafd is.
Dat was mijn punt meer :$
Nou ja, wat in ieder geval een feit is, is dat als jij 15 bent, en je jouw posts vergelijkt met een aantal twintigjarigen in Klaagbaak, je duidelijk onder de noemer intelligent valt..quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:34 schreef SexPistol het volgende:
[..]
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die direct is in zijn aanpak, hoogbegaafd is.
Dat was mijn punt meer :$
Nou, heb een paar films gezien met hoogbegaafden erin (A Beautyful Mind bijv.) en daar kwam de hele tijd naar voren dat hun directheid hun grootste probleem was.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:35 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nee oke, maar dan nog zijn de meeste hoogbegaafden niet - per se - directDat is gewoon niet zo
Als je goed met intelligentie omgaat, kom je overal.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:38 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nou ja, wat in ieder geval een feit is, is dat als jij 15 bent, en je jouw posts vergelijkt met een aantal twintigjarigen in Klaagbaak, je duidelijk onder de noemer intelligent valt..
Ik weet alleen niet of je dat later wat op gaat leveren.
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:03 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Nou, heb een paar films gezien met hoogbegaafden erin (A Beautyful Mind bijv.) en daar kwam de hele tijd naar voren dat hun directheid hun grootste probleem was.
Dus het kan los van elkaar staan, maar ik heb dus een paar hoogbegaafden als maatstaaf gepakt.
Ik kan het dus verkeerd gezien hebben, mijn excuses hiervoor.
Nee, daarom had ik het ook met een korreltje zout moeten zeggen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.
Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:
(beide meerdere delen).
Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
Ik heb de eerste even gekeken, wat het volgens mij meteen al aangeeft, is dat er niet zoiets is als volledige intelligentie. Intelligent zijn kan zich ook tot bepaalde vlakken beperken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.
Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:
(beide meerdere delen).
Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
Ik heb ooit jaren geleden een documentaire gezien wat ging over het verband tussen kunst (waaronder ook muziek) en wiskunde. Helaas kan ik er niks meer over vinden.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:22 schreef Lamon het volgende:
[..]
Ik heb de eerste even gekeken, wat het volgens mij meteen al aangeeft, is dat er niet zoiets is als volledige intelligentie. Intelligent zijn kan zich ook tot bepaalde vlakken beperken.
Dat oude verhaal van linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld.
Zit de intelligentie in de creativeit van de persoon om dingen op te lossen, of in het wiskundig denken?
Een voorbeeld van iemand waar beide kwaliteiten vertegenwoordigd waren is Bach. Hij kon niet alleen muziek maken, maar wist ook nog eens wiskundige formules in zijn muziek te verwerken.
Die mensen heb je maar weinig volgens mij.
Volgens mij bestaan zulke testen al wel wat, zoals de RAVEN of SON. De WISC-IV schijnt zo verandert te zijn tov de III dat hij meer overeenkomt met SON (ik weet niet of de uitslagen nu ook meer overeenkomen dan voorheen, de IV is nog niet uit hier). Maar ik heb iig wel de indruk dat er in die richting wordt gewerkt nu door testontwikkelaars.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:11 schreef RRGJL het volgende:
Dat geloof ik dus wel. We zullen alleen een compleet andere test daarvoor moeten ontwikkelen. Die test moet zo min mogelijk leunen op kennis, dat sowieso. Immers zegt intelligentie iets over potentie, en niet over wie je bent op het moment.
Jij bent n harem van 10 vrouwen?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:12 schreef ObviousClone het volgende:
Ik heb een IQ van 80 maar ben stinkend rijk en een harem van 10 vrouwen. Dom he.
Als n nadert tot oneindig wel ja.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:41 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Jij bent n harem van 10 vrouwen?
Oh, dat wist ik nietquote:Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef poemojn het volgende:
[..]
Volgens mij bestaan zulke testen al wel wat, zoals de RAVEN of SON. De WISC-IV schijnt zo verandert te zijn tov de III dat hij meer overeenkomt met SON (ik weet niet of de uitslagen nu ook meer overeenkomen dan voorheen, de IV is nog niet uit hier). Maar ik heb iig wel de indruk dat er in die richting wordt gewerkt nu door testontwikkelaars.
Ja. Zeker. Zoals gezegd is intelligentie slechts een gevolg van het fysieke. Wanneer je een soort model op hebt gesteld waarmee bepaald kan worden in welke categorie bepaalde hersenen vallen, kun je daarmee veel effectiever en betrouwbaarder bepalen wat iemands intelligentie is vergeleken met het gemiddelde.quote:Zou jij het prettig vinden als een iq met een hersenscan werd vastgesteld?
Niemand hoeft het toch te weten?quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:48 schreef Lamon het volgende:
Alsblieft niet zeg, blijkt straks dat je een enorm hoog IQ hebt, gaan mensen weer zeiken dat je je potentie niet waarmaakt.
Onwetendheid is bliss.
En?quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:53 schreef sempron2400 het volgende:
Ik ben een van die mensen waar TS het over heeft. Volgens de wet ben ik namelijk een ‘tistje’. Of ik een IQ van 130 haal zal er om hangen, maar heb wel een vrij moeilijke universitaire studie achter de rug.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:01 schreef Re het volgende:
de hersenen zijn natuurlijk een erg complex iets en veel dingen zijn erg close aan elkaar gerelateerd, intelligentie is voor een deel goed kunnen focussen bijvoorbeeld en je niet laten afleiden door je omgeving, dat heb je met autisme ook wel een beetje en gefocussed zijn kan natuurlijk verward worden met sociale dysfunctie.
Niet voor niets wordt tegenwoordig autisme als een scheldwoord gebuikt tegenwoordig
Volgens mij niet. Tenminste, zo ervaar IK het niet. Ik raak juist vrij snel afgeleid, als het niet door de buitenwereld is, dan is het wel door mijn eigen gedachtes, of dingen die ik nog meer wil doen of liever wil doen. Wederom, dat zal niet alleen voor mensen met een hoog IQ gelden. Ik zeg alleen dat het voor MIJ in ieder geval niet opgaat dat ik supergoed kan focussen ofzo.quote:
Creativiteit heeft juist niks met logica te maken inderdaad. Creativiteit hoeft ook niet snel of correct te worden 'uitgevoerd', maar is meer een proces, waarin je naar gelang de tijd vordert aanpassingen kunt doen die misschien en onmeetbaar beter zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:17 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind dat intelligentie inderdaad vooral inzicht is. Logisch kunnen redeneren, is misschien nog wel een betere omschrijving (m.i.). Creatief zijn, tja... een bijzondere eigenschap hoor begrijp me niet verkeerd, maar of ik dat nou onder intelligentie zou willen scharen....
Ik denk dat creativiteit een andere soort van van "intelligentie" is. Het punt is dat veel mensen bij creatievelingen al snel denken aan kunstenaars die leuke schilderijtjes maken, maar in mijn ogen gaat creativiteit veel verder dan dat. Ik volg zelf een opleiding op een kunstacademie en het valt me tegen hoe creatief de meeste zijn. Veel studenten blijven hangen met het idee dat ze iets moois moeten maken, terwijl het mooie van creatief zijn is dat je veel verder moet/kan gaan denken dan dat de meeste gewend zijn. Of een probleem op een ongebruikelijk manier oplossen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:17 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind dat intelligentie inderdaad vooral inzicht is. Logisch kunnen redeneren, is misschien nog wel een betere omschrijving (m.i.). Creatief zijn, tja... een bijzondere eigenschap hoor begrijp me niet verkeerd, maar of ik dat nou onder intelligentie zou willen scharen....
Ja dat denk ik ook, maar buiten de box en betreden paden kunnen denken is mi zeker wel een vorm van intelligentiequote:Op donderdag 23 juli 2009 01:40 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat creativiteit een andere soort van van "intelligentie" is. (...)
Bij creatieve mensen denk ik eerder aan uitvinders dan popmuzikanten. Er zullen vast wel creatieve popmuzikanten bestaan, maar die groep is denk niet zo heel groot als het lijkt.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:38 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Creativiteit heeft juist niks met logica te maken inderdaad. Creativiteit hoeft ook niet snel of correct te worden 'uitgevoerd', maar is meer een proces, waarin je naar gelang de tijd vordert aanpassingen kunt doen die misschien en onmeetbaar beter zijn.
ik zou dat niet doen. Er zijn zat mensen die niet slim zijn maar toch creatief (popmuzikanten?)
ik moest toch ergens het topic uit het slop halenquote:
Mwa, waarom? Zijn alle peuters en kleuters dan intelligent?quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:49 schreef Manono het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook, maar buiten de box en betreden paden kunnen denken is mi zeker wel een vorm van intelligentie
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 02:07 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bij creatieve mensen denk ik eerder aan uitvinders dan popmuzikanten. Er zullen vast wel creatieve popmuzikanten bestaan, maar die groep is denk niet zo heel groot als het lijkt.
Dan nog Ian Curtis en Lou Reed erbij.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:47 schreef RRGJL het volgende:
Het is ook maar wat je creatief noemt natuurlijk. Sommige lyrics van singer/songwriters (die dus eigenlijk ook gewoon popmuzikanten zijn) vind ik wel erg origineel of mooi. Bijvoorbeeld Robbie Williams. Niemand neemt hem echt serieus denk ik. Toch heeft hij echt wel nummers met goede teksten, al zijn ze niet erg poëtisch (is ook geen vereiste, vind ik).
Ik denk dat sociale contacten van hoogbegaafden zelf geen probleem zijn. Het zijn de verwachtingen die het tot een probleem maken. Hoogbegaafde kinderen kunnen prima vriendschappen hebben als kind.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:22 schreef MaLo het volgende:
Nu ik volwassen ben heb ik nog steeds erg weinig sociale contacten. Heb één echt goede vriendin, een paar losse vriendinnen die ik misschien 3 keer per jaar zie. Wel een vriend met wie ik al 12 jaar samen ben, en inmiddels een dochter van 5.
Mooie goede teksten hoeven nog niet gelijk creatief te zijn. Dat soort dingen zijn vooral gevoelsmatig.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:47 schreef RRGJL het volgende:
Het is ook maar wat je creatief noemt natuurlijk. Sommige lyrics van singer/songwriters (die dus eigenlijk ook gewoon popmuzikanten zijn) vind ik wel erg origineel of mooi. Bijvoorbeeld Robbie Williams. Niemand neemt hem echt serieus denk ik. Toch heeft hij echt wel nummers met goede teksten, al zijn ze niet erg poëtisch (is ook geen vereiste, vind ik).
Zappa is nou niet bepaald representatief voor de popcultuur.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:42 schreef SexPistol het volgende:
[..]
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.
Vooral David Bowie, Frank Zappa is nog intelligenter wat muziek en wiskundig redeneren betreft, maar mist een sociaal en emotioneel aspect in zijn muziek wmb.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:42 schreef SexPistol het volgende:
[..]
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.
Ik niet. Nu is er altijd een onzekerheid in testen. Kun je het altijd op iets anders gooien. Ik heb een slecht dag/faalangst ies/koeltoer.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef poemojn het volgende:
Zou jij het prettig vinden als een iq met een hersenscan werd vastgesteld?
Ik vind Zappa veel creatiever dan Bowie. Juist omdat Zappa op zijn eigen manier zijn muziek in elkaar zet en verder denk dan de standaard muziekregels. Bowie is gewoon een zeer goede muzikant.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:05 schreef Lamon het volgende:
[..]
Vooral David Bowie, Frank Zappa is nog intelligenter wat muziek en wiskundig redeneren betreft, maar mist een sociaal en emotioneel aspect in zijn muziek wmb.
Bowie combineert emotie, intelligentie en goede muziek perfect.
En heeft teksten die je iedere keer weer versteld doen staan, en toch begrijpt iedereen waar hij het over heeft...
Tja dat is dan je eigen onzekerheid. Je zult echter ook niet snel een IQ test gaan doen als je onder het gemiddelde zit. Die mensen interesseren zich daar meestal gewoon niet voor. Dat je er vervolgens niet mee kunt leven dat je 'maar' 110 scoort ipv 125 wat je gehoopt had, tja. En de test is vrijwillig natuurlijkquote:Op donderdag 23 juli 2009 13:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik niet. Nu is er altijd een onzekerheid in testen. Kun je het altijd op iets anders gooien. Ik heb een slecht dag/faalangst ies/koeltoer.
Dan is een IQ van 80 ook gewoon keihard een IQ van 80 en zal er nooit zomaar meer uit iemand komen dan je op grond van zijn test verwacht had. De test wordt een vonnis.
Natuurlijk is een goede tekst wel creatief. Het is zeker een gevoel, maar het gaat ook om de woordspelingen en de manier waarop je je verhaal vertelt in zo een nummer. Die 'manier waarop' vergt creativiteit.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Mooie goede teksten hoeven nog niet gelijk creatief te zijn. Dat soort dingen zijn vooral gevoelsmatig.
Daarbij zijn veel hoogbegaafden zich ook bewust van hun intelligentie. Dat wil nog niet zeggen: arrogant. Ze weten het alleen. En dat kan ook onzeker maken, net zo goed op sociaal vlak als enig ander vlak, omdat ze hoge verwachtingen van zichzelf hebben en het niet tolereren dat ze 'stuntelen'.quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat sociale contacten van hoogbegaafden zelf geen probleem zijn. Het zijn de verwachtingen die het tot een probleem maken. Hoogbegaafde kinderen kunnen prima vriendschappen hebben als kind.
Alleen die vriendschappen zijn voor de omgeving niet goed genoeg. Want meestal zijn die vrienden wat ouder dat het kind zelf. En de wereld verwacht nu juist dat je ' leuk met leeftijdgenootjes speelt'.
De ouders zien een eenzaam kind dat alleen met een paar wat oudere neven om kan gaan gaan. Het kind ziet die neven als zijn 'vriendenclub' , veel leuker dan die kinderachtige baby's in de klas.
En als je volwassen bent kun je ook aan een vriendin genoeg hebben, als is dat minder dan gemiddeld. Niet iedereen heeft een ' gang' om zich heen nodig.
IQ heeft geen fuck met 'veel studeren' te maken. Sterker nog, de grootste idioten kunnen heel veel stof in hun kop stampen zodat ze het vervolgens letterlijk kunnen opstampen wanneer er om gevraagd wordt, en daarmee een voldoende halen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:06 schreef fespo het volgende:
wat zegt een IQ nou eigenlijk.
iemand die de hele dag studeert zal zo aan een hoog IQ komen.
en iemand die zichzelf niet ontwikkeld zal een laag IQ hebben terwijl hij misschien wel competentie heeft om zeer intelligent te zijn.
Intelligentie in IQ gedefinieerd niet nee, maar zoals je zelf al zei, denken outside the box is ook een vorm van intelligentie, en dan kun je 2 dingen doen, zoveel outside the box denken dat je de meesten verliest in je redenatie, of outside the box denken, maar toch mensen over de hele wereld iets meegeven.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind Zappa veel creatiever dan Bowie. Juist omdat Zappa op zijn eigen manier zijn muziek in elkaar zet en verder denk dan de standaard muziekregels. Bowie is gewoon een zeer goede muzikant.
Daarnaast blijf ik erbij dat creativiteit en emotie niet veel met elkaar te maken hoeven hebben.
Ik weet het niet met dat 'outside the box' denken. Is zoiets niet aan te leren, denk je?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Intelligentie in IQ gedefinieerd niet nee, maar zoals je zelf al zei, denken outside the box is ook een vorm van intelligentie, en dan kun je 2 dingen doen, zoveel outside the box denken dat je de meesten verliest in je redenatie, of outside the box denken, maar toch mensen over de hele wereld iets meegeven.
Ik vind de tweede optie toffer, omdat je dan iets bereikt.
Ik heb het idee dat Bowie ook wel in staat was geweest om dergelijke regels compleet aan zijn laars te lappen, maar hij wil iig nog contact houden met de wereld, dus volgens mij is het geen beperking, maar meer een bewuste keuze van hem.
Als je het doet om te laten zien dat je anders bent en daarop kickt wel ja, maar mensen die het echt hebben, zijn toch de echte helden.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:19 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik weet het niet met dat 'outside the box' denken. Is zoiets niet aan te leren, denk je?
Dat laatste komt ook uit de documentaire naar voren die ik eerder in dit topic noemde.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk dat 'creatief' zijn bij zowel slimme mensen als bij hele domme mensen kan voorkomen. Je hebt ook genoeg 'domme' creatieve mensen die heel simpel gewoon iets maken wat ZIJ mooi vinden, en als dat dan opeens heel origineel en mooi blijkt te zijn, dan is in sommige gevallen opeens 'kunst'.
Ik weet niet hoe hoog het IQ van Herman Brood was, maar wat hij maakte qua 'kunst' sprak mij bijvoorbeeld best aan, redelijk origineel en zag er best mooi uit qua kleuren.
Net als bij muziek en films, alhoewel bij films je meestal wel een verband ziet tussen slimme regisseurs en goede diepe films, en 'normale' of 'domme' regisseurs, en 'simplistische films'. Nu kan een simpele film ook 'goed' zijn, of een kassucces, maar toch merk je wel redelijk goed een verband tussen complexe verhalen en 'depth', en de wat intelligentere regisseurs.
Ach, we proberen nu alles in groepjes onder te delen, en dat slaat eigenlijk nergens op, want je zult dan ook weer zien dat je ontzettend veel uitzonderingsgevallen etc hebt die onze 'vooroordelen' dan weer weerleggen...
Creatief en IQ zijn op bepaalde punten heus wel met elkaar verbonden, maar lang niet altijd, oftewel je zult ook hele domme creatievelingen hebben, en hele slimme mensen die alles gewoon heel goed kunnen analyseren, maar niets kunnen creeeren...
Daarom bestaat er ook een afwijking van 5. Iemand met iq 125 kan net zo goed 120 als 130 hebben. Het is echt niet zo dat je door een dag slecht slapen of de zenuwen in 1 keer 30 punten verschil maakt. Dat zal m.i. altijd wel binnen die marge van 5 blijven. Om nog even te benadrukken dat ik intelligent ben (quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja dat is dan je eigen onzekerheid. Je zult echter ook niet snel een IQ test gaan doen als je onder het gemiddelde zit. Die mensen interesseren zich daar meestal gewoon niet voor. Dat je er vervolgens niet mee kunt leven dat je 'maar' 110 scoort ipv 125 wat je gehoopt had, tja. En de test is vrijwillig natuurlijkIk zie het nut niet van een IQ-test als je van tevoren al met jezelf afspreekt dat je sowieso een hoge score gaat halen. Als de score lager uitvalt zeg je gewoon: ach, ik was zenuwachtig / slecht geslapen / wat dan ook. Waarom doe je de test dan?
Ik kan je na het lezen van de boeken over Brood vertellen dat ie erg intelligent wasquote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk dat 'creatief' zijn bij zowel slimme mensen als bij hele domme mensen kan voorkomen. Je hebt ook genoeg 'domme' creatieve mensen die heel simpel gewoon iets maken wat ZIJ mooi vinden, en als dat dan opeens heel origineel en mooi blijkt te zijn, dan is in sommige gevallen opeens 'kunst'.
Ik weet niet hoe hoog het IQ van Herman Brood was, maar wat hij maakte qua 'kunst' sprak mij bijvoorbeeld best aan, redelijk origineel en zag er best mooi uit qua kleuren.
Net als bij muziek en films, alhoewel bij films je meestal wel een verband ziet tussen slimme regisseurs en goede diepe films, en 'normale' of 'domme' regisseurs, en 'simplistische films'. Nu kan een simpele film ook 'goed' zijn, of een kassucces, maar toch merk je wel redelijk goed een verband tussen complexe verhalen en 'depth', en de wat intelligentere regisseurs.
Ach, we proberen nu alles in groepjes onder te delen, en dat slaat eigenlijk nergens op, want je zult dan ook weer zien dat je ontzettend veel uitzonderingsgevallen etc hebt die onze 'vooroordelen' dan weer weerleggen...
Creatief en IQ zijn op bepaalde punten heus wel met elkaar verbonden, maar lang niet altijd, oftewel je zult ook hele domme creatievelingen hebben, en hele slimme mensen die alles gewoon heel goed kunnen analyseren, maar niets kunnen creeeren...
Dat leek me ook wel een mogelijkheid idd, alhoewel hij tegelijkertijd ook heel 'vaag' over kon komen, maar dan meer op een manier dat hij het voornamelijk moeilijk had met zichzelf en alle poespas eromheen, waar hij geen trek in had en waarschijnlijk grotendeels onzinnig vond. Alsof hij het onbegrijpelijk vond dat de wereld hem als 'vreemd' beschouwde, terwijl hij juist zoveel van die zogenaamde 'normale' mensen erg vreemd en onecht vond.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:53 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik kan je na het lezen van de boeken over Brood vertellen dat ie erg intelligent was
Hier een topic waarin een interessante theorie wordt besproken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
Een domme film zo bouwen dat ie aanslaat en op precies de juist momenten leuk is, is ook een beslissingsproces waarbij heel veel dingen tegen elkaar moeten worden afgewogen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
n.
Nou ja goed, hij had altijd erg eh.. een bepaalde filosofische inslag die nogal eh.. hij had vaak een onverwacht heldere en verrassende kijk op zaken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:59 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat leek me ook wel een mogelijkheid idd, alhoewel hij tegelijkertijd ook heel 'vaag' over kon komen, maar dan meer op een manier dat hij het voornamelijk moeilijk had met zichzelf en alle poespas eromheen, waar hij geen trek in had en waarschijnlijk grotendeels onzinnig vond. Alsof hij het onbegrijpelijk vond dat de wereld hem als 'vreemd' beschouwde, terwijl hij juist zoveel van die zogenaamde 'normale' mensen erg vreemd en onecht vond.
Tenminste, zoiets stel ik me bij hem voor. Ik ken hem verder alleen van de paar clips die met hem op TV verschenen enzo, dus kleine interviewtjes enzo... maar zo 'voelt' het een beetje aan.
Maar soms liggen 'slimheid' en 'domheid' erg dicht bij elkaar. Wat voor de een de meest logische en slimme oplossing lijkt, hoeft in een totaal onlogische praktijk helemaal niet de meest slimme oplossing te zijnHet blijft soms dus een beetje moeilijk inschatten.
Ik weet waarom die "marge van 5" (weet niet of het idd precies 5 is) er is (buiten dat er ook nog eens een marge van 10 is wbt. het 'leren omgaan met een IQ-test'. Mensen kunnen er dus beter in worden).quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:52 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Daarom bestaat er ook een afwijking van 5. Iemand met iq 125 kan net zo goed 120 als 130 hebben. Het is echt niet zo dat je door een dag slecht slapen of de zenuwen in 1 keer 30 punten verschil maakt. Dat zal m.i. altijd wel binnen die marge van 5 blijven. Om nog even te benadrukken dat ik intelligent ben (![]()
): ik heb altijd tussen de 130 en 140 gehaald in meerdere tests. Ik denk ook niet dat dat verschil groter kan zijn dan 10, tenzij je een hersenbeschadiging hebt opgelopen.
Van Zappa word je blij (iig ik dan). Dat is toch ook dan perfect gemixt met emotie?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:05 schreef Lamon het volgende:
[..]
Vooral David Bowie, Frank Zappa is nog intelligenter wat muziek en wiskundig redeneren betreft, maar mist een sociaal en emotioneel aspect in zijn muziek wmb.
Bowie combineert emotie, intelligentie en goede muziek perfect.
En heeft teksten die je iedere keer weer versteld doen staan, en toch begrijpt iedereen waar hij het over heeft...
De meeste tests worden volgens mij niet voor de lol gedaan maar ineen therapeutische/onderwijs setting.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef RRGJL het volgende:
. En de test is vrijwillig natuurlijkIk zie het nut niet van een IQ-test als je van tevoren al met jezelf afspreekt dat je sowieso een hoge score gaat halen. Als de score lager uitvalt zeg je gewoon: ach, ik was zenuwachtig / slecht geslapen / wat dan ook. Waarom doe je de test dan?
Wanneer je de test om die reden doet zou het toch verder nog steeds geen probleem moeten zijn? Ik bedoel, jij weet wie je bent en wat je kunt, je identiteit krijgt alleen maar een cijfertje mee.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
De meeste tests worden volgens mij niet voor de lol gedaan maar ineen therapeutische/onderwijs setting.
Behoorde ik dadelijk ook bij die hoogbegaafdenquote:Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest.
Een spijker in de muurslaan met je kop lukt ook als je goed doorzet. Maar iemand die slim is doet dat met een plaat voor zn kop, bijv.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:42 schreef DeeCruise het volgende:
Ik denk dat dit meer een stereotype beeld is van hoogbegaafden, en lang niet alles boven de 130 vind ik hoogbegaafd.
Daarbij vind ik iq een totaal niet boeiende meeteenheid. Voorbeeld. Zit zelf ook boven de 130, maar als ik terugkijk naar wat ik hiermee gepresteerd heb en ik zou een vergelijking moeten trekken zou ik zeggen dat ik op mbo niveau functioneer. Waar ik maar mee wil zeggen dat een doorzettingsvermogen al meer waard is dan een hoog iq.
Maar die problemen hebben weer juist het voordeel dat mensen zich zo op iets kunnen concentreren, dat de wereld om hun heen niet meer lijkt te bestaan.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:36 schreef Howl het volgende:
Hier is nog een hoogbegaafde met problemen. Op zich hoeft een hoog IQ geen probleem te zijn. Er zijn genoeg hoogbegaafden die met alle gemak door het leven zwemmen, en veel weten te bereiken. Maar hoogbegaafdheid komt gewoon vaak voor in combinatie met andere problemen. Volgens sommige psychologen heeft meer dan de helft van de hoogbegaafden ADD/ADHD. En ook Asperger/licht autisme komt best vaak voor in combinatie met hoogbegaafdheid.
Nee, want anders zat je wel bij die bovenste 2 procent.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 01:15 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Behoorde ik dadelijk ook bij die hoogbegaafden.
Wat een vreemde redenatie. AD(H)D staat niet voor niets voor Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder. Ik heb zelf ADHD en als ik ergens een probleem mee heb, dan is het wel met me ergens op kunnen concentreren. De wereld om mij heen houdt nooit op te bestaan. Alle prikkels van buitenaf komen even sterk binnen. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles en registreer dat alles. Daardoor kan ik me juist niet afsluiten en op één ding concentreren.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:27 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Maar die problemen hebben weer juist het voordeel dat mensen zich zo op iets kunnen concentreren, dat de wereld om hun heen niet meer lijkt te bestaan.
Het is dankzij die problemen dat ze hoogbegaafd zijn.
Er staat toch dat als ik beter in vorm ben, ik wel bij die 2% hoorde?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 07:03 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nee, want anders zat je wel bij die bovenste 2 procent.
Dan zou je wellicht een kans maken.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:24 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Er staat toch dat als ik beter in vorm ben, ik wel bij die 2% hoorde?
Dan zul je wellicht kans maken, staat erquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:24 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Er staat toch dat als ik beter in vorm ben, ik wel bij die 2% hoorde?
Inderdaad. En al kun je nog zo goed concentreren, het kan nooit de oorzaak van hoogbegaafdheid zijn. Het gaat om hersencapaciteit. Snelheid van denken en abstract denkvermogen, dat soort dingen. Je kunt door een goede concentratie nooit beter presteren dan je eigen maximum.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:18 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Wat een vreemde redenatie. AD(H)D staat niet voor niets voor Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder. Ik heb zelf ADHD en als ik ergens een probleem mee heb, dan is het wel met me ergens op kunnen concentreren. De wereld om mij heen houdt nooit op te bestaan. Alle prikkels van buitenaf komen even sterk binnen. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles en registreer dat alles. Daardoor kan ik me juist niet afsluiten en op één ding concentreren.
Ook veel mensen met Asperger zijn gevoelig voor prikkels. Een 'normaal' mens kan een storend element in hun omgeving makkelijk negeren en doorgaan waar ze mee bezig zijn. Bijvoorbeeld een kriebelend bonnetje in je t-shirt. Bij iemand met autisme of Asperger gaat álle aandacht daar naar toe, totdat het opgelost is.
Ik denk dat je het verband tussen IQ en AD(H)D/Autisme elders moet zoeken. Mijn ervaring is dat mensen met een dergelijke stoornis vaak intelligenter zijn, maar er ook minder mee kunnen. Daarmee spreek ik vooral voor mezelf. Op het gebied van succes dat in onze maatschappij de norm is scoor ik bijzonder middelmatig.
Nee, klopt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:42 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Dan zul je wellicht kans maken, staat er
Maar het kan best hoor.
Die thuistest is maar een indicatie en zegt niet zo heel veel.
Bij de WAIS die ik pas heb gemaakt kreeg ik compleet andere vragenEen ander soort vragen dus ook.
Maar wil je het echt weten, is dan de vraag?quote:
Ik vind intelligentie anders maar een vreselijk abstract begrip. Het is ook nog eens vrij relatief als je het niet meet. Ik kan me bijvoorbeeld weinig voorstellen van hoe andere mensen denken en informatie verwerken. Ik heb wel een mening over de intelligentie van anderen als het gaat om bepaalde acties, maar dat zijn momentopnames. Je kunt jezelf gewoon niet op objectieve wijze vergelijken met anderen, en om jezelf nou zonder referentiekader als intelligent te bestempelen is ook weer zoiets.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:49 schreef Lamon het volgende:
[..]
Maar wil je het echt weten, is dan de vraag?
Je weet van jezelf meestal al of je wel of niet intelligent bent, maar wil je er ook perse een cijfer aan hangen?
In dat geval heb ik ADHD EN Asperger, zoals jij het beschrijft?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:18 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Wat een vreemde redenatie. AD(H)D staat niet voor niets voor Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder. Ik heb zelf ADHD en als ik ergens een probleem mee heb, dan is het wel met me ergens op kunnen concentreren. De wereld om mij heen houdt nooit op te bestaan. Alle prikkels van buitenaf komen even sterk binnen. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles en registreer dat alles. Daardoor kan ik me juist niet afsluiten en op één ding concentreren.
Ook veel mensen met Asperger zijn gevoelig voor prikkels. Een 'normaal' mens kan een storend element in hun omgeving makkelijk negeren en doorgaan waar ze mee bezig zijn. Bijvoorbeeld een kriebelend bonnetje in je t-shirt. Bij iemand met autisme of Asperger gaat álle aandacht daar naar toe, totdat het opgelost is.
Ik denk dat je het verband tussen IQ en AD(H)D/Autisme elders moet zoeken. Mijn ervaring is dat mensen met een dergelijke stoornis vaak intelligenter zijn, maar er ook minder mee kunnen. Daarmee spreek ik vooral voor mezelf. Op het gebied van succes dat in onze maatschappij de norm is scoor ik bijzonder middelmatig.
LLI - Low Latent Inhibitionquote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Waag-hals het volgende:
Je zou IQ en ADHD ook kunnen verklaren door te beredeneren dat voor de hoeveelheid prikkels een hoge(re) hersencapaciteit nodig is om ze allemaal te kunnen verwerken. Toch blijft het een kip en ei verhaal.
Intelligentie meten in getallen is zo goed als onmogelijk. Zo scoor je op dezelfde test elke keer dat je het maakt beter. Ook zijn die testen vaak voor een deel gebaseerd op kennis en die moet je maar net even hebben. Ook kan je meer een alpha of beta brein hebben, dat ook de score beinvloed. Daarnaast hanteert IQ ook nog eens een maat, zo is 100 het gemiddelde, maar dat is niet dezelfde 100 als in 1950. Daarom is schaalverdeling beter in mijn ogen.
BTW, Ben ook ooit als hoogbegaafd bestempeld, heb ADD en een bescheiden sociale remming en afstand naar mensen toe. Vaak word ik als chaotisch en arrogant bestempeld en soms als intelligent door mijn medemens, maar dat is vooral wanneer ik vertel dat ik in de scheikundige sector studeer. Toch voel ik mij niet beter dan anderen, mensen zijn allemaal mooie wezens en daar doet intelligentie niets aan af. Wat je doet met je intellect, hoe hoog of laag ook, is veel belangrijker.
Ik wil weten waar ik sta. Nu weet ik dat ik een IQ heb dat hoogbegaafdheid begrenst (125-130).quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:49 schreef Lamon het volgende:
[..]
Maar wil je het echt weten, is dan de vraag?
Je weet van jezelf meestal al of je wel of niet intelligent bent, maar wil je er ook perse een cijfer aan hangen?
Mensen met ADHD en mensen met Asperger zijn gevoelig voor prikkels van buitenaf.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:57 schreef Sjibble het volgende:
[..]
In dat geval heb ik ADHD EN Asperger, zoals jij het beschrijft?
Juist doordat die prikkels zo sterk binnenkomen kan je bijv eerder leren fietsen.
Ik krijg vaarles en had het gevoel veel eerder te pakken als de rest, simpel op wat voor prikkels ik binnenkrijg (snelheid, wind, waterstroming, bocht, etc).
Ik denk dat intelligentie teveel dimensies heeft om een goede schatting te kunnen maken, tenzij je iemand door en door kent. Er zijn uiteraard mensen die op allerlei vlakken opvallend goed scoren en daar ben ik ook niet blind voor. Ik vind het alleen lastig om de intelligentie van de massa om me heen in te schatten. Ik kan ze niet rangschikken, want voor mijn gevoel ligt het allemaal heel erg dicht bij elkaar.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:43 schreef RRGJL het volgende:
Hoe bedoel je het dat je intelligentie niet in kunt schatten? Jij weet niet wanneer je slimmer of minder slim dan een ander bent? Ik merk het zelf vaak wel tijdens colleges aan de hand van conclusies die bepaalde klasgenoten trekken. De docent vertelt iets, en je merkt dat de ene klasgenoot daar de juiste conclusie uit trekt en aan de slag gaat zoals dat de bedoeling is. De andere klasgenoot trekt echt de meest vreemde conclusies uit een verhaal. Dan vraag ik me soms serieus af hoe je dat uberhaupt kunt concluderen uit hetgeen dat er verteld is. Aan dat soort dingen merk je, vind ik, toch wel in hoeverre iemand slimmer / even slimmer / dommer dan jijzelf is. (en dan heb ik het natuurlijk over consequent gedrag, en niet iets eenmaligs)
quote:
Wat je zegt kan natuurlijk. Als ik het goed begrijp stel jij dat die low latent inhibition [waar latent inhibition ervoor zou moeten zorgen dat je overbodige informatie wegfiltert, en low latent inhibition daar dus bijna het tegenovergestelde van is], kan worden gediagnosticeerd als zijnde ADD of ADHD.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:15 schreef 2strive4 het volgende:
Volgens mij willen jullie helemaal niet weten hoe het zit, jullie willen alleen horen/zien, wat jullie het beste uitkomt ..
dit zou eigenlijk moeilijk te negeren moeten zijn:
[..]
In feite trekt de schrijver LLI verhaal helemaal geen conclusies. Het kan goed of slecht zijn voor een individu, ook nog eens afhankelijk van de situatie. De overeenkomst met ADHD en intelligentie is dan ook: het is maar wat je ervan maakt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:44 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Wat je zegt kan natuurlijk. Als ik het goed begrijp stel jij dat die low latent inhibition [waar latent inhibition ervoor zou moeten zorgen dat je overbodige informatie wegfiltert, en low latent inhibition daar dus bijna het tegenovergestelde van is], kan worden gediagnosticeerd als zijnde ADD of ADHD.
Stel dat dat zo is, dan verandert er toch eigenlijk niets? Volgens mij is ADD of ADHD namelijk maar een verzamelnaam voor bepaalde symptomen. Die mensen hebben er blijkbaar last van, en krijgen daar bepaalde behandelingen of medicatie voor. Of je het nou LLI noemt of ADD, het gevolg is hetzelfde.
Het is wel interessant overigens! Daar niet van
Vooraleerst tasten we in het duister omdat er geen duidelijk framework voor (de nieuwe definitie van) intelligentie is.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 17:27 schreef Waag-hals het volgende:
[..]
In feite trekt de schrijver LLI verhaal helemaal geen conclusies. Het kan goed of slecht zijn voor een individu, ook nog eens afhankelijk van de situatie. De overeenkomst met ADHD en intelligentie is dan ook: het is maar wat je ervan maakt.
Bovendien vind ik posts beoordelen van Fokkers ook geen geschikte maat voor intelligentie. Zo gebruiken sommigen geen interpunctie, maken spelfouten en beoordelingsfouten. Iemand die de moeite neemt voor zoiets of simpelweg zijn post nog eens doorleest zal een 'intelligentere' post plaatsen.
Intelligentie zullen we pas begrijpen wanneer we het brein en bewustzijn begrijpen. In feite tasten we nog steeds in het duister als het om het beschrijven en bepalen van intelligentie gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |