Ik denk dat sociale contacten van hoogbegaafden zelf geen probleem zijn. Het zijn de verwachtingen die het tot een probleem maken. Hoogbegaafde kinderen kunnen prima vriendschappen hebben als kind.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:22 schreef MaLo het volgende:
Nu ik volwassen ben heb ik nog steeds erg weinig sociale contacten. Heb één echt goede vriendin, een paar losse vriendinnen die ik misschien 3 keer per jaar zie. Wel een vriend met wie ik al 12 jaar samen ben, en inmiddels een dochter van 5.
Mooie goede teksten hoeven nog niet gelijk creatief te zijn. Dat soort dingen zijn vooral gevoelsmatig.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:47 schreef RRGJL het volgende:
Het is ook maar wat je creatief noemt natuurlijk. Sommige lyrics van singer/songwriters (die dus eigenlijk ook gewoon popmuzikanten zijn) vind ik wel erg origineel of mooi. Bijvoorbeeld Robbie Williams. Niemand neemt hem echt serieus denk ik. Toch heeft hij echt wel nummers met goede teksten, al zijn ze niet erg poëtisch (is ook geen vereiste, vind ik).
Zappa is nou niet bepaald representatief voor de popcultuur.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:42 schreef SexPistol het volgende:
[..]
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.
Vooral David Bowie, Frank Zappa is nog intelligenter wat muziek en wiskundig redeneren betreft, maar mist een sociaal en emotioneel aspect in zijn muziek wmb.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:42 schreef SexPistol het volgende:
[..]
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.
Ik niet. Nu is er altijd een onzekerheid in testen. Kun je het altijd op iets anders gooien. Ik heb een slecht dag/faalangst ies/koeltoer.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef poemojn het volgende:
Zou jij het prettig vinden als een iq met een hersenscan werd vastgesteld?
Ik vind Zappa veel creatiever dan Bowie. Juist omdat Zappa op zijn eigen manier zijn muziek in elkaar zet en verder denk dan de standaard muziekregels. Bowie is gewoon een zeer goede muzikant.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:05 schreef Lamon het volgende:
[..]
Vooral David Bowie, Frank Zappa is nog intelligenter wat muziek en wiskundig redeneren betreft, maar mist een sociaal en emotioneel aspect in zijn muziek wmb.
Bowie combineert emotie, intelligentie en goede muziek perfect.
En heeft teksten die je iedere keer weer versteld doen staan, en toch begrijpt iedereen waar hij het over heeft...
Tja dat is dan je eigen onzekerheid. Je zult echter ook niet snel een IQ test gaan doen als je onder het gemiddelde zit. Die mensen interesseren zich daar meestal gewoon niet voor. Dat je er vervolgens niet mee kunt leven dat je 'maar' 110 scoort ipv 125 wat je gehoopt had, tja. En de test is vrijwillig natuurlijkquote:Op donderdag 23 juli 2009 13:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik niet. Nu is er altijd een onzekerheid in testen. Kun je het altijd op iets anders gooien. Ik heb een slecht dag/faalangst ies/koeltoer.
Dan is een IQ van 80 ook gewoon keihard een IQ van 80 en zal er nooit zomaar meer uit iemand komen dan je op grond van zijn test verwacht had. De test wordt een vonnis.
Natuurlijk is een goede tekst wel creatief. Het is zeker een gevoel, maar het gaat ook om de woordspelingen en de manier waarop je je verhaal vertelt in zo een nummer. Die 'manier waarop' vergt creativiteit.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Mooie goede teksten hoeven nog niet gelijk creatief te zijn. Dat soort dingen zijn vooral gevoelsmatig.
Daarbij zijn veel hoogbegaafden zich ook bewust van hun intelligentie. Dat wil nog niet zeggen: arrogant. Ze weten het alleen. En dat kan ook onzeker maken, net zo goed op sociaal vlak als enig ander vlak, omdat ze hoge verwachtingen van zichzelf hebben en het niet tolereren dat ze 'stuntelen'.quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat sociale contacten van hoogbegaafden zelf geen probleem zijn. Het zijn de verwachtingen die het tot een probleem maken. Hoogbegaafde kinderen kunnen prima vriendschappen hebben als kind.
Alleen die vriendschappen zijn voor de omgeving niet goed genoeg. Want meestal zijn die vrienden wat ouder dat het kind zelf. En de wereld verwacht nu juist dat je ' leuk met leeftijdgenootjes speelt'.
De ouders zien een eenzaam kind dat alleen met een paar wat oudere neven om kan gaan gaan. Het kind ziet die neven als zijn 'vriendenclub' , veel leuker dan die kinderachtige baby's in de klas.
En als je volwassen bent kun je ook aan een vriendin genoeg hebben, als is dat minder dan gemiddeld. Niet iedereen heeft een ' gang' om zich heen nodig.
IQ heeft geen fuck met 'veel studeren' te maken. Sterker nog, de grootste idioten kunnen heel veel stof in hun kop stampen zodat ze het vervolgens letterlijk kunnen opstampen wanneer er om gevraagd wordt, en daarmee een voldoende halen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:06 schreef fespo het volgende:
wat zegt een IQ nou eigenlijk.
iemand die de hele dag studeert zal zo aan een hoog IQ komen.
en iemand die zichzelf niet ontwikkeld zal een laag IQ hebben terwijl hij misschien wel competentie heeft om zeer intelligent te zijn.
Intelligentie in IQ gedefinieerd niet nee, maar zoals je zelf al zei, denken outside the box is ook een vorm van intelligentie, en dan kun je 2 dingen doen, zoveel outside the box denken dat je de meesten verliest in je redenatie, of outside the box denken, maar toch mensen over de hele wereld iets meegeven.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind Zappa veel creatiever dan Bowie. Juist omdat Zappa op zijn eigen manier zijn muziek in elkaar zet en verder denk dan de standaard muziekregels. Bowie is gewoon een zeer goede muzikant.
Daarnaast blijf ik erbij dat creativiteit en emotie niet veel met elkaar te maken hoeven hebben.
Ik weet het niet met dat 'outside the box' denken. Is zoiets niet aan te leren, denk je?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Intelligentie in IQ gedefinieerd niet nee, maar zoals je zelf al zei, denken outside the box is ook een vorm van intelligentie, en dan kun je 2 dingen doen, zoveel outside the box denken dat je de meesten verliest in je redenatie, of outside the box denken, maar toch mensen over de hele wereld iets meegeven.
Ik vind de tweede optie toffer, omdat je dan iets bereikt.
Ik heb het idee dat Bowie ook wel in staat was geweest om dergelijke regels compleet aan zijn laars te lappen, maar hij wil iig nog contact houden met de wereld, dus volgens mij is het geen beperking, maar meer een bewuste keuze van hem.
Als je het doet om te laten zien dat je anders bent en daarop kickt wel ja, maar mensen die het echt hebben, zijn toch de echte helden.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:19 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik weet het niet met dat 'outside the box' denken. Is zoiets niet aan te leren, denk je?
Dat laatste komt ook uit de documentaire naar voren die ik eerder in dit topic noemde.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk dat 'creatief' zijn bij zowel slimme mensen als bij hele domme mensen kan voorkomen. Je hebt ook genoeg 'domme' creatieve mensen die heel simpel gewoon iets maken wat ZIJ mooi vinden, en als dat dan opeens heel origineel en mooi blijkt te zijn, dan is in sommige gevallen opeens 'kunst'.
Ik weet niet hoe hoog het IQ van Herman Brood was, maar wat hij maakte qua 'kunst' sprak mij bijvoorbeeld best aan, redelijk origineel en zag er best mooi uit qua kleuren.
Net als bij muziek en films, alhoewel bij films je meestal wel een verband ziet tussen slimme regisseurs en goede diepe films, en 'normale' of 'domme' regisseurs, en 'simplistische films'. Nu kan een simpele film ook 'goed' zijn, of een kassucces, maar toch merk je wel redelijk goed een verband tussen complexe verhalen en 'depth', en de wat intelligentere regisseurs.
Ach, we proberen nu alles in groepjes onder te delen, en dat slaat eigenlijk nergens op, want je zult dan ook weer zien dat je ontzettend veel uitzonderingsgevallen etc hebt die onze 'vooroordelen' dan weer weerleggen...
Creatief en IQ zijn op bepaalde punten heus wel met elkaar verbonden, maar lang niet altijd, oftewel je zult ook hele domme creatievelingen hebben, en hele slimme mensen die alles gewoon heel goed kunnen analyseren, maar niets kunnen creeeren...
Daarom bestaat er ook een afwijking van 5. Iemand met iq 125 kan net zo goed 120 als 130 hebben. Het is echt niet zo dat je door een dag slecht slapen of de zenuwen in 1 keer 30 punten verschil maakt. Dat zal m.i. altijd wel binnen die marge van 5 blijven. Om nog even te benadrukken dat ik intelligent ben (quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja dat is dan je eigen onzekerheid. Je zult echter ook niet snel een IQ test gaan doen als je onder het gemiddelde zit. Die mensen interesseren zich daar meestal gewoon niet voor. Dat je er vervolgens niet mee kunt leven dat je 'maar' 110 scoort ipv 125 wat je gehoopt had, tja. En de test is vrijwillig natuurlijkIk zie het nut niet van een IQ-test als je van tevoren al met jezelf afspreekt dat je sowieso een hoge score gaat halen. Als de score lager uitvalt zeg je gewoon: ach, ik was zenuwachtig / slecht geslapen / wat dan ook. Waarom doe je de test dan?
Ik kan je na het lezen van de boeken over Brood vertellen dat ie erg intelligent wasquote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik denk dat 'creatief' zijn bij zowel slimme mensen als bij hele domme mensen kan voorkomen. Je hebt ook genoeg 'domme' creatieve mensen die heel simpel gewoon iets maken wat ZIJ mooi vinden, en als dat dan opeens heel origineel en mooi blijkt te zijn, dan is in sommige gevallen opeens 'kunst'.
Ik weet niet hoe hoog het IQ van Herman Brood was, maar wat hij maakte qua 'kunst' sprak mij bijvoorbeeld best aan, redelijk origineel en zag er best mooi uit qua kleuren.
Net als bij muziek en films, alhoewel bij films je meestal wel een verband ziet tussen slimme regisseurs en goede diepe films, en 'normale' of 'domme' regisseurs, en 'simplistische films'. Nu kan een simpele film ook 'goed' zijn, of een kassucces, maar toch merk je wel redelijk goed een verband tussen complexe verhalen en 'depth', en de wat intelligentere regisseurs.
Ach, we proberen nu alles in groepjes onder te delen, en dat slaat eigenlijk nergens op, want je zult dan ook weer zien dat je ontzettend veel uitzonderingsgevallen etc hebt die onze 'vooroordelen' dan weer weerleggen...
Creatief en IQ zijn op bepaalde punten heus wel met elkaar verbonden, maar lang niet altijd, oftewel je zult ook hele domme creatievelingen hebben, en hele slimme mensen die alles gewoon heel goed kunnen analyseren, maar niets kunnen creeeren...
Dat leek me ook wel een mogelijkheid idd, alhoewel hij tegelijkertijd ook heel 'vaag' over kon komen, maar dan meer op een manier dat hij het voornamelijk moeilijk had met zichzelf en alle poespas eromheen, waar hij geen trek in had en waarschijnlijk grotendeels onzinnig vond. Alsof hij het onbegrijpelijk vond dat de wereld hem als 'vreemd' beschouwde, terwijl hij juist zoveel van die zogenaamde 'normale' mensen erg vreemd en onecht vond.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:53 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik kan je na het lezen van de boeken over Brood vertellen dat ie erg intelligent was
Hier een topic waarin een interessante theorie wordt besproken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
Een domme film zo bouwen dat ie aanslaat en op precies de juist momenten leuk is, is ook een beslissingsproces waarbij heel veel dingen tegen elkaar moeten worden afgewogen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:39 schreef Yi-Long het volgende:
n.
Nou ja goed, hij had altijd erg eh.. een bepaalde filosofische inslag die nogal eh.. hij had vaak een onverwacht heldere en verrassende kijk op zaken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:59 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat leek me ook wel een mogelijkheid idd, alhoewel hij tegelijkertijd ook heel 'vaag' over kon komen, maar dan meer op een manier dat hij het voornamelijk moeilijk had met zichzelf en alle poespas eromheen, waar hij geen trek in had en waarschijnlijk grotendeels onzinnig vond. Alsof hij het onbegrijpelijk vond dat de wereld hem als 'vreemd' beschouwde, terwijl hij juist zoveel van die zogenaamde 'normale' mensen erg vreemd en onecht vond.
Tenminste, zoiets stel ik me bij hem voor. Ik ken hem verder alleen van de paar clips die met hem op TV verschenen enzo, dus kleine interviewtjes enzo... maar zo 'voelt' het een beetje aan.
Maar soms liggen 'slimheid' en 'domheid' erg dicht bij elkaar. Wat voor de een de meest logische en slimme oplossing lijkt, hoeft in een totaal onlogische praktijk helemaal niet de meest slimme oplossing te zijnHet blijft soms dus een beetje moeilijk inschatten.
Ik weet waarom die "marge van 5" (weet niet of het idd precies 5 is) er is (buiten dat er ook nog eens een marge van 10 is wbt. het 'leren omgaan met een IQ-test'. Mensen kunnen er dus beter in worden).quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:52 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Daarom bestaat er ook een afwijking van 5. Iemand met iq 125 kan net zo goed 120 als 130 hebben. Het is echt niet zo dat je door een dag slecht slapen of de zenuwen in 1 keer 30 punten verschil maakt. Dat zal m.i. altijd wel binnen die marge van 5 blijven. Om nog even te benadrukken dat ik intelligent ben (![]()
): ik heb altijd tussen de 130 en 140 gehaald in meerdere tests. Ik denk ook niet dat dat verschil groter kan zijn dan 10, tenzij je een hersenbeschadiging hebt opgelopen.
Van Zappa word je blij (iig ik dan). Dat is toch ook dan perfect gemixt met emotie?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:05 schreef Lamon het volgende:
[..]
Vooral David Bowie, Frank Zappa is nog intelligenter wat muziek en wiskundig redeneren betreft, maar mist een sociaal en emotioneel aspect in zijn muziek wmb.
Bowie combineert emotie, intelligentie en goede muziek perfect.
En heeft teksten die je iedere keer weer versteld doen staan, en toch begrijpt iedereen waar hij het over heeft...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |