abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71224753
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:35 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Een hoogbegaafde met een beetje ervaring blijft juist mijlenver weg uit zo'n topic.
Onzin. Daar valt geen pijl op te trekken. Ik snap je punt wel, maar dat geldt lang niet altijd.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:22:38 #202
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71229151
Hier nóg een Fok!ster met een IQ van 130. En ja, ik heb wel sociale problemen. Hoewel problemen misschien een te zwaar woord is; ik denk dat je beter kunt zeggen dat ik moeite heb met sociale contacten en vriendschappen.

Aan het begin van de middelbare school was mijn bijnaam "de verstrooide professor". Ik was heel slim, haalde zonder moeite hoge cijfers op het VWO, gebruikte te moeilijke woorden (alleen dat had ik zelf nog niet door) maar tegelijk ontzettend vergeetachtig. Ik was áltijd wel mijn fietsensleutel kwijt, of een boek ofzo.

Toen zijn mijn sociale problemen begonnen. Ik vond moeilijk aansluiting met leeftijdsgenootjes en had maar een paar vriendinnen. Ik ging wel met groepen mensen om, maar ik legde moeilijk contacten en was altijd een beetje een buitenbeentje in de groep waarin ik op dat moment verkeerde.

In de puberteit ging ik om met een groep die drugs gebruikte, met name xtc en speed. Dat ben ik ook gaan doen (uiteraard nadat ik alle denkbare informatie over drugs had gelezen, zodat ik een weloverwogen keuze kon maken ).
Op zich is dit wel goed voor mij geweest; op die momenten voelde ik mij wel los, en op hetzelfde niveau van de mensen met wie ik was. Ik heb absoluut geen spijt van die periode, het heeft me wel een en ander geleerd over omgang met anderen.

Nu ik volwassen ben heb ik nog steeds erg weinig sociale contacten. Heb één echt goede vriendin, een paar losse vriendinnen die ik misschien 3 keer per jaar zie. Wel een vriend met wie ik al 12 jaar samen ben, en inmiddels een dochter van 5.

Ik weet hoe ik me moet gedragen in de interactie met anderen, maar toch komt er nooit echt een dieper contact tot stand. Om het schoolplein als voorbeeld te nemen: de meeste moeders staan in groepjes bij elkaar te wachten op hun kind, ik sta meestal alleen.
Aan het begin van het schooljaar hadden we allemaal dezelfde uitgangspositie (kind nieuw op school), toch heeft er groepsvorming plaatsgevonden waar ik weer buiten val.
Ik praat wel met moeders, net als de rest doet, maar toch hoor ik niet bij een groepje.

Aan de ene kant vind ik het wel jammer, het lijkt me wel prettig en handig om een uitgebreider sociaal netwerk te hebben. Aan de andere kant vind ik het ook wel best en mis ik het in het dagelijks leven niet echt.

Op mijn werk heb ik totaal geen problemen. Zakelijke contacten gaan mij meer dan prima af. Wat wel grappig is, ik ben applicatiebeheerder van beroep. Ik maak nu dus o.a. lastige, soms technische materie begrijpelijk voor management en eindgebruikers. Dus het gebied waar ik vroeger hopeloos in faalde, is nu een belangrijk onderdeel van mijn werk en ik breng het er erg goed vanaf .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Trouwste user 2022 woensdag 22 juli 2009 @ 21:30:14 #203
7889 tong80
Spleenheup
pi_71229439
En je denkt dat je problemen komen doordat je een IQ van 130 hebt

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:31:51 #204
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71229495
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef tong80 het volgende:
En je denkt dat je problemen komen doordat je een IQ van 130 hebt

Nee, ik denk eerder dat ik naar autisme neig als ik eerlijk ben .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_71229882
Eerst zijn we allemaal ADD-ers, nu is het weer autist.
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale contacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel eens een echte autist heb ontmoet, maar je hebt wel van die mensen die altijd 20 seconde na moeten denken voordat ze wat tegen je zeggen, en meestal is het dan een onnodig gecompliceerde en onlogische reactie, is dat dan autisme?
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:47:28 #206
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71230077
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:42 schreef Lamon het volgende:
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale cantacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel eens een echte autist heb ontmoet, maar je hebt wel van die mensen die altijd 20 seconde na moeten denken voordat ze wat tegen je zeggen, en meestal is het dan een onnodig gecompliceerde en onlogische reactie, is dat dan autisme?
Je hebt verschillende vormen van autisme.

Ik zeg niet dat ik een autist ben, ik herken echter wel heel veel dingen van het syndrooom van Asperger in mezelf.
Mijn vader vertoont ook veel kenmerken van Asperger. Hij is echt hoogbegaafd (dat ben ik niet) maar sociaal net zo'n stuntel als ik .
pi_71230243
Het is van de andere kant ook wel weer net zo zeer 'in' om sceptisch te reageren als iemand aangeeft dat hij/zij wellicht Asperger of ADD of ADHD zou kunnen hebben.

Er is tegenwoordig gewoon veel meer informatie beschikbaar, en vooral ook: openlijk beschikbaar en makkelijk te verkrijgen, over deze afwijkingen / aandoeningen. Logisch dus dat er dan ook meer gevallen bekend worden. Alleen maar fijn voor die mensen. Vroeger zou men in stilte lijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2009 21:53:07 ]
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:51:50 #208
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71230246
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:42 schreef Lamon het volgende:
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale contacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Lamon is, denk ik, de enige op FOK! die hoogbegaafd is.
In vrijwel al zijn posts is hij direct, gewiekst, maar heel slecht in het communiceren naar anderen toe.

Die andere personen hebben dat niet, dus neem ik hun uitspraken met een korreltje zout.
Where figures from the past stand tall,
And mocking voices ring the halls.
Imperialistic house of prayer,
Conquistadors who took their share.
pi_71230667
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:51 schreef SexPistol het volgende:
In vrijwel al zijn posts is hij direct, gewiekst, maar heel slecht in het communiceren naar anderen toe.
Sinds wanneer heb ik het label "slecht communiceren naar anderen toe"- gekregen?
Het gaat al 9 jaar prima hier.
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:01:34 #210
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71230680
de hersenen zijn natuurlijk een erg complex iets en veel dingen zijn erg close aan elkaar gerelateerd, intelligentie is voor een deel goed kunnen focussen bijvoorbeeld en je niet laten afleiden door je omgeving, dat heb je met autisme ook wel een beetje en gefocussed zijn kan natuurlijk verward worden met sociale dysfunctie.

Niet voor niets wordt tegenwoordig autisme als een scheldwoord gebuikt tegenwoordig
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71230809
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:22 schreef MaLo het volgende:
Ik weet hoe ik me moet gedragen in de interactie met anderen, maar toch komt er nooit echt een dieper contact tot stand. Om het schoolplein als voorbeeld te nemen: de meeste moeders staan in groepjes bij elkaar te wachten op hun kind, ik sta meestal alleen.
Aan het begin van het schooljaar hadden we allemaal dezelfde uitgangspositie (kind nieuw op school), toch heeft er groepsvorming plaatsgevonden waar ik weer buiten val.
Ik praat wel met moeders, net als de rest doet, maar toch hoor ik niet bij een groepje.
Ik denk dat je juist de diepte van het contact overschat. Veel gesprekken gaan vast niet verder dan de hoofdluisepidemie op school, de vakantie, het weer, het nieuwe huis. Daar is niets diepzinnigs aan - dat is juist heel oppervlakkig - maar het kan wel een band scheppen. Misschien dat je minder van smalltalk houdt?
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:08:55 #212
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71230977
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:01 schreef Lamon het volgende:

[..]

Sinds wanneer heb ik het label "slecht communiceren naar anderen toe"- gekregen?
Het gaat al 9 jaar prima hier.
Nou, kan me een topic herinneren dat je sociaal niet altijd weet wat je moet doen naar anderen toe, omdat je te direct en eerlijk bent.
pi_71231338
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:08 schreef SexPistol het volgende:

[..]

Nou, kan me een topic herinneren dat je sociaal niet altijd weet wat je moet doen naar anderen toe, omdat je te direct en eerlijk bent.
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.
Maar het is wel waar dat in intiemere situaties (..dus in relaties, of contact met familieleden in een minder prettige situatie, als de gemoederen hoog oplopen bijvoorbeeld) dat inderdaad moeilijkheden geeft.
Maar directheid en eerlijkheid zijn toch niet perse gerelateerd aan hoogbegaafdheid?

Ik weet van mezelf dat ik redelijk intelligent ben, maar heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien, om eerlijk te zijn.
Je moet mij ook geen lap tekst van een wiskundige voor mijn neus gooien, want dan ben je me na de derde regel al kwijt.

Ik vind juist meer dat een groot deel van de hedendaagse jeugd extreem dom is, daardoor loopt de communicatie met jongeren op dit forum vaak minder goed bij mij, dat is wel een feit.
pi_71231449
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:18 schreef Lamon het volgende:

[..]

Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.
Maar het is wel waar dat in intiemere situaties (..dus in relaties, of contact met familieleden in een minder prettige situatie, als de gemoederen hoog oplopen bijvoorbeeld) dat inderdaad moeilijkheden geeft.
Maar directheid en eerlijkheid zijn toch niet perse gerelateerd aan hoogbegaafdheid?

Ik weet van mezelf dat ik redelijk intelligent ben, maar heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien, om eerlijk te zijn.
Je moet mij ook geen lap tekst van een wiskundige voor mijn neus gooien, want dan ben je me na de derde regel al kwijt.

Ik vind juist meer dat een groot deel van de hedendaagse jeugd extreem dom is, daardoor loopt de communicatie met jongeren op dit forum vaak minder goed bij mij, dat is wel een feit.
De hedendaagse jeugd? Nah.. Zo gegeneraliseerd kun je dat niet stellen. Het is altijd zo geweest dat het grootste deel van de jeugd op het VMBO zit (of iets vergelijkbaars). Wat het zegt over dit forum is natuurlijk de vraag. Het kan net zo goed zijn dat ze zich hier verzamelen. Ik vind overigens dat in bepaalde subfora je prima op niveau kunt praten hier. Je moet alleen geluk hebben dat niemand het topic komt verneuken.
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:23:56 #215
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71231540
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:18 schreef Lamon het volgende:

[..]

Ook al ben ik 'pas' 15, geef ik je daarin wel gelijk.

Directheid en eerlijkheid zijn inderdaad eigenschappen van een hoogbegaafde.
Ze hebben niet het gevoel om het op een subtielere manier te zeggen.

En dat ik je hoogbegaafd noem ging weer wat te ver. Maar ik heb gewoonweg een hoge pet van je op.
pi_71231667
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:23 schreef SexPistol het volgende:

[..]

Ook al ben ik 'pas' 15, geef ik je daarin wel gelijk.

Directheid en eerlijkheid zijn inderdaad eigenschappen van een hoogbegaafde.
Ze hebben niet het gevoel om het op een subtielere manier te zeggen.

En dat ik je hoogbegaafd noem ging weer wat te ver. Maar ik heb gewoonweg een hoge pet van je op.
En uit welke betrouwbare bron haal jij dat een hoogbegaafde direct is?
Mijn pa is erg direct, heeft er zelfs op zijn werk (hij is teamleider) al vaker 'problemen' mee gehad. Mensen onbedoeld gekwetst e.d. Toch weet ik toevallig zijn IQ en alhoewel dat hoog is is hij niet hoogbegaafd.

Hoogbegaafdheid en directheid staan compleet los van elkaar.

Net als het eerder genoemde hoogbegaafdheid en erg gefocust zijn trouwens, want meer dan de helft van de mensen die aan ADD 'lijdt' is hoogebegaafd. Daaruit kun je al concluderen dat het er niets mee te maken heeft. Het kan een gevolg zijn, maar het is geen vereiste of iets dergelijks.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2009 22:28:44 ]
pi_71231742
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:21 schreef RRGJL het volgende:

[..]

De hedendaagse jeugd? Nah.. Zo gegeneraliseerd kun je dat niet stellen. Het is altijd zo geweest dat het grootste deel van de jeugd op het VMBO zit (of iets vergelijkbaars). Wat het zegt over dit forum is natuurlijk de vraag. Het kan net zo goed zijn dat ze zich hier verzamelen. Ik vind overigens dat in bepaalde subfora je prima op niveau kunt praten hier. Je moet alleen geluk hebben dat niemand het topic komt verneuken.
Nou ja, het komt natuurlijk omdat soort soort zoekt in het dagelijkse leven, dus dan merk je er niet bijster veel van, en de mensen die je ontmoet en die minder slim zijn hebben andere kwaliteiten, en je past je in een fatsoenlijk gesprek aan aan die persoon, en dan vind je ook gewoon genoeg raakvlakken.

Het fenomeen internet, en dan met name zoiets als een forum, waar je redelijk anoniem je gedachten en frustraties echt kwijt kan, zonder al teveel gevolgen, maakt dat ik hier pas echt schrik van hoe debiel en kortzichtig jongeren zich kunnen gedragen.
Ik heb het idee dat het laagje fatsoen wat gewoonlijk wel meespeelt in communicatie naar anderen toe hier verdwijnt, en dan zie je hoe erg (of niet, want generaliseren is inderdaad onzin) het KAN zijn.
pi_71231874
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:28 schreef Lamon het volgende:

[..]

Nou ja, het komt natuurlijk omdat soort soort zoekt in het dagelijkse leven, dus dan merk je er niet bijster veel van, en de mensen die je ontmoet en die minder slim zijn hebben andere kwaliteiten, en je past je in een fatsoenlijk gesprek aan aan die persoon, en dan vind je ook gewoon genoeg raakvlakken.

Het fenomeen internet, en dan met name zoiets als een forum, waar je redelijk anoniem je gedachten en frustraties echt kwijt kan, zonder al teveel gevolgen, maakt dat ik hier pas echt schrik van hoe debiel en kortzichtig jongeren zich kunnen gedragen.
Ik heb het idee dat het laagje fatsoen wat gewoonlijk wel meespeelt in communicatie naar anderen toe hier verdwijnt, en dan zie je hoe erg (of niet, want generaliseren is inderdaad onzin) het KAN zijn.
Dat ben ik dan wel weer met je eens. Dat mensen die zich zo gedragen niet hoogbegaafd zijn lijkt me ook duidelijk, maar ze kunnen wel degelijk intelligent zijn. Het is ook opvoeding, onwetendheid, emotie, persoonlijke problemen, noem maar op. Het kan zoveel redenen hebben dat dergelijk gedrag wordt vertoond.
Ik verbaas me inderdaad ook wel eens over de oppervlakkigheid van anderen. Ik verbaas me echter ook wel eens over mijn eigen oppervlakkigheid wanneer ik achteraf een tekst van mezelf terug lees. Dan vraag ik me af hoe ik ooit zoiets achterlijks kon zeggen Maar goed, dat zijn dingen waar je dan weer van leert, je neemt het mee. Geconfronteerd worden met jezelf is dan wel weer goed, en zal IRL minder snel gebeuren (je wordt immers niet met een camera gevolgd. De meesten onder ons dan)
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:34:10 #219
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71231970
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:26 schreef RRGJL het volgende:

[..]

En uit welke betrouwbare bron haal jij dat een hoogbegaafde direct is?
Mijn pa is erg direct, heeft er zelfs op zijn werk (hij is teamleider) al vaker 'problemen' mee gehad. Mensen onbedoeld gekwetst e.d. Toch weet ik toevallig zijn IQ en alhoewel dat hoog is is hij niet hoogbegaafd.

Hoogbegaafdheid en directheid staan compleet los van elkaar.

Net als het eerder genoemde hoogbegaafdheid en erg gefocust zijn trouwens, want meer dan de helft van de mensen die aan ADD 'lijdt' is hoogebegaafd. Daaruit kun je al concluderen dat het er niets mee te maken heeft. Het kan een gevolg zijn, maar het is geen vereiste of iets dergelijks.
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.

Dat wil niet zeggen dat iedereen die direct is in zijn aanpak, hoogbegaafd is.

Dat was mijn punt meer :$
pi_71232030
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:34 schreef SexPistol het volgende:

[..]

Nee oke, maar dan nog zijn de meeste hoogbegaafden niet - per se - direct Dat is gewoon niet zo

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2009 22:36:25 ]
pi_71232139
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:34 schreef SexPistol het volgende:

[..]

Nou ja, wat in ieder geval een feit is, is dat als jij 15 bent, en je jouw posts vergelijkt met een aantal twintigjarigen in Klaagbaak, je duidelijk onder de noemer intelligent valt..
Ik weet alleen niet of je dat later wat op gaat leveren.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:03:16 #222
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71233138
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:35 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Nee oke, maar dan nog zijn de meeste hoogbegaafden niet - per se - direct Dat is gewoon niet zo
Nou, heb een paar films gezien met hoogbegaafden erin (A Beautyful Mind bijv.) en daar kwam de hele tijd naar voren dat hun directheid hun grootste probleem was.

Dus het kan los van elkaar staan, maar ik heb dus een paar hoogbegaafden als maatstaaf gepakt.

Ik kan het dus verkeerd gezien hebben, mijn excuses hiervoor.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:05:22 #223
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71233214
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:38 schreef Lamon het volgende:

[..]

Nou ja, wat in ieder geval een feit is, is dat als jij 15 bent, en je jouw posts vergelijkt met een aantal twintigjarigen in Klaagbaak, je duidelijk onder de noemer intelligent valt..
Ik weet alleen niet of je dat later wat op gaat leveren.
Als je goed met intelligentie omgaat, kom je overal.
Als ik een wil heb, dan gebeurt het meestal ook (en niet op zo'n verwende manier, maar gewoon door hard te werken voor waar je in gelooft).

Nou ja, bedankt dat je me intelligent noemt, btw.
pi_71233251
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:03 schreef SexPistol het volgende:

[..]

Nou, heb een paar films gezien met hoogbegaafden erin (A Beautyful Mind bijv.) en daar kwam de hele tijd naar voren dat hun directheid hun grootste probleem was.

Dus het kan los van elkaar staan, maar ik heb dus een paar hoogbegaafden als maatstaaf gepakt.

Ik kan het dus verkeerd gezien hebben, mijn excuses hiervoor.
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.

Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:

(beide meerdere delen).

Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:11:00 #225
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71233450
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.

Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:

(beide meerdere delen).

Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
Nee, daarom had ik het ook met een korreltje zout moeten zeggen.

En die docu's zijn wel interessant, zo maar ff kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')