Onzin. Daar valt geen pijl op te trekken. Ik snap je punt wel, maar dat geldt lang niet altijd.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:35 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Een hoogbegaafde met een beetje ervaring blijft juist mijlenver weg uit zo'n topic.
Nee, ik denk eerder dat ik naar autisme neig als ik eerlijk benquote:Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef tong80 het volgende:
En je denkt dat je problemen komen doordat je een IQ van 130 hebt
Je hebt verschillende vormen van autisme.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:42 schreef Lamon het volgende:
Eerst zijn we allemaal ADD-ers, nu is het weer autist.
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale cantacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel eens een echte autist heb ontmoet, maar je hebt wel van die mensen die altijd 20 seconde na moeten denken voordat ze wat tegen je zeggen, en meestal is het dan een onnodig gecompliceerde en onlogische reactie, is dat dan autisme?
Lamon is, denk ik, de enige op FOK! die hoogbegaafd is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:42 schreef Lamon het volgende:
Eerst zijn we allemaal ADD-ers, nu is het weer autist.
Als je werk hebt, een kind kan opvoeden en sociale contacten hebt, zal je geen autist zijn, lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel eens een echte autist heb ontmoet, maar je hebt wel van die mensen die altijd 20 seconde na moeten denken voordat ze wat tegen je zeggen, en meestal is het dan een onnodig gecompliceerde en onlogische reactie, is dat dan autisme?
Sinds wanneer heb ik het label "slecht communiceren naar anderen toe"- gekregen?quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:51 schreef SexPistol het volgende:
In vrijwel al zijn posts is hij direct, gewiekst, maar heel slecht in het communiceren naar anderen toe.
Ik denk dat je juist de diepte van het contact overschat. Veel gesprekken gaan vast niet verder dan de hoofdluisepidemie op school, de vakantie, het weer, het nieuwe huis. Daar is niets diepzinnigs aan - dat is juist heel oppervlakkig - maar het kan wel een band scheppen. Misschien dat je minder van smalltalk houdt?quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:22 schreef MaLo het volgende:
Ik weet hoe ik me moet gedragen in de interactie met anderen, maar toch komt er nooit echt een dieper contact tot stand. Om het schoolplein als voorbeeld te nemen: de meeste moeders staan in groepjes bij elkaar te wachten op hun kind, ik sta meestal alleen.
Aan het begin van het schooljaar hadden we allemaal dezelfde uitgangspositie (kind nieuw op school), toch heeft er groepsvorming plaatsgevonden waar ik weer buiten val.
Ik praat wel met moeders, net als de rest doet, maar toch hoor ik niet bij een groepje.
Nou, kan me een topic herinneren dat je sociaal niet altijd weet wat je moet doen naar anderen toe, omdat je te direct en eerlijk bent.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:01 schreef Lamon het volgende:
[..]
Sinds wanneer heb ik het label "slecht communiceren naar anderen toe"- gekregen?
Het gaat al 9 jaar prima hier.
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:08 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Nou, kan me een topic herinneren dat je sociaal niet altijd weet wat je moet doen naar anderen toe, omdat je te direct en eerlijk bent.
De hedendaagse jeugd? Nah.. Zo gegeneraliseerd kun je dat niet stellen. Het is altijd zo geweest dat het grootste deel van de jeugd op het VMBO zit (of iets vergelijkbaars). Wat het zegt over dit forum is natuurlijk de vraag. Het kan net zo goed zijn dat ze zich hier verzamelen. Ik vind overigens dat in bepaalde subfora je prima op niveau kunt praten hier. Je moet alleen geluk hebben dat niemand het topic komt verneuken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.
Maar het is wel waar dat in intiemere situaties (..dus in relaties, of contact met familieleden in een minder prettige situatie, als de gemoederen hoog oplopen bijvoorbeeld) dat inderdaad moeilijkheden geeft.
Maar directheid en eerlijkheid zijn toch niet perse gerelateerd aan hoogbegaafdheid?
Ik weet van mezelf dat ik redelijk intelligent ben, maar heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien, om eerlijk te zijn.
Je moet mij ook geen lap tekst van een wiskundige voor mijn neus gooien, want dan ben je me na de derde regel al kwijt.
Ik vind juist meer dat een groot deel van de hedendaagse jeugd extreem dom is, daardoor loopt de communicatie met jongeren op dit forum vaak minder goed bij mij, dat is wel een feit.
Ook al ben ik 'pas' 15, geef ik je daarin wel gelijk.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:18 schreef Lamon het volgende:
[..]
Toch zijn er veel mensen die dat waarderen, met name in oppervlakkige contacten, en bij vrienden die niet al teveel schrikken, omdat ze dat weten.
Maar het is wel waar dat in intiemere situaties (..dus in relaties, of contact met familieleden in een minder prettige situatie, als de gemoederen hoog oplopen bijvoorbeeld) dat inderdaad moeilijkheden geeft.
Maar directheid en eerlijkheid zijn toch niet perse gerelateerd aan hoogbegaafdheid?
Ik weet van mezelf dat ik redelijk intelligent ben, maar heb mezelf nooit als hoogbegaafd gezien, om eerlijk te zijn.
Je moet mij ook geen lap tekst van een wiskundige voor mijn neus gooien, want dan ben je me na de derde regel al kwijt.
Ik vind juist meer dat een groot deel van de hedendaagse jeugd extreem dom is, daardoor loopt de communicatie met jongeren op dit forum vaak minder goed bij mij, dat is wel een feit.
En uit welke betrouwbare bron haal jij dat een hoogbegaafde direct is?quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:23 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Ook al ben ik 'pas' 15, geef ik je daarin wel gelijk.
Directheid en eerlijkheid zijn inderdaad eigenschappen van een hoogbegaafde.
Ze hebben niet het gevoel om het op een subtielere manier te zeggen.
En dat ik je hoogbegaafd noem ging weer wat te ver. Maar ik heb gewoonweg een hoge pet van je op.
Nou ja, het komt natuurlijk omdat soort soort zoekt in het dagelijkse leven, dus dan merk je er niet bijster veel van, en de mensen die je ontmoet en die minder slim zijn hebben andere kwaliteiten, en je past je in een fatsoenlijk gesprek aan aan die persoon, en dan vind je ook gewoon genoeg raakvlakken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:21 schreef RRGJL het volgende:
[..]
De hedendaagse jeugd? Nah.. Zo gegeneraliseerd kun je dat niet stellen. Het is altijd zo geweest dat het grootste deel van de jeugd op het VMBO zit (of iets vergelijkbaars). Wat het zegt over dit forum is natuurlijk de vraag. Het kan net zo goed zijn dat ze zich hier verzamelen. Ik vind overigens dat in bepaalde subfora je prima op niveau kunt praten hier. Je moet alleen geluk hebben dat niemand het topic komt verneuken.
Dat ben ik dan wel weer met je eens. Dat mensen die zich zo gedragen niet hoogbegaafd zijn lijkt me ook duidelijk, maar ze kunnen wel degelijk intelligent zijn. Het is ook opvoeding, onwetendheid, emotie, persoonlijke problemen, noem maar op. Het kan zoveel redenen hebben dat dergelijk gedrag wordt vertoond.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:28 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nou ja, het komt natuurlijk omdat soort soort zoekt in het dagelijkse leven, dus dan merk je er niet bijster veel van, en de mensen die je ontmoet en die minder slim zijn hebben andere kwaliteiten, en je past je in een fatsoenlijk gesprek aan aan die persoon, en dan vind je ook gewoon genoeg raakvlakken.
Het fenomeen internet, en dan met name zoiets als een forum, waar je redelijk anoniem je gedachten en frustraties echt kwijt kan, zonder al teveel gevolgen, maakt dat ik hier pas echt schrik van hoe debiel en kortzichtig jongeren zich kunnen gedragen.
Ik heb het idee dat het laagje fatsoen wat gewoonlijk wel meespeelt in communicatie naar anderen toe hier verdwijnt, en dan zie je hoe erg (of niet, want generaliseren is inderdaad onzin) het KAN zijn.
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:26 schreef RRGJL het volgende:
[..]
En uit welke betrouwbare bron haal jij dat een hoogbegaafde direct is?
Mijn pa is erg direct, heeft er zelfs op zijn werk (hij is teamleider) al vaker 'problemen' mee gehad. Mensen onbedoeld gekwetst e.d. Toch weet ik toevallig zijn IQ en alhoewel dat hoog is is hij niet hoogbegaafd.
Hoogbegaafdheid en directheid staan compleet los van elkaar.
Net als het eerder genoemde hoogbegaafdheid en erg gefocust zijn trouwens, want meer dan de helft van de mensen die aan ADD 'lijdt' is hoogebegaafd. Daaruit kun je al concluderen dat het er niets mee te maken heeft. Het kan een gevolg zijn, maar het is geen vereiste of iets dergelijks.
Nee oke, maar dan nog zijn de meeste hoogbegaafden niet - per se - directquote:Op woensdag 22 juli 2009 22:34 schreef SexPistol het volgende:
[..]
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die direct is in zijn aanpak, hoogbegaafd is.
Dat was mijn punt meer :$
Nou ja, wat in ieder geval een feit is, is dat als jij 15 bent, en je jouw posts vergelijkt met een aantal twintigjarigen in Klaagbaak, je duidelijk onder de noemer intelligent valt..quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:34 schreef SexPistol het volgende:
[..]
De meeste hoogbegaafden zijn redelijk direct in hun aanpak.
Dat wil niet zeggen dat iedereen die direct is in zijn aanpak, hoogbegaafd is.
Dat was mijn punt meer :$
Nou, heb een paar films gezien met hoogbegaafden erin (A Beautyful Mind bijv.) en daar kwam de hele tijd naar voren dat hun directheid hun grootste probleem was.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:35 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nee oke, maar dan nog zijn de meeste hoogbegaafden niet - per se - directDat is gewoon niet zo
Als je goed met intelligentie omgaat, kom je overal.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:38 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nou ja, wat in ieder geval een feit is, is dat als jij 15 bent, en je jouw posts vergelijkt met een aantal twintigjarigen in Klaagbaak, je duidelijk onder de noemer intelligent valt..
Ik weet alleen niet of je dat later wat op gaat leveren.
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:03 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Nou, heb een paar films gezien met hoogbegaafden erin (A Beautyful Mind bijv.) en daar kwam de hele tijd naar voren dat hun directheid hun grootste probleem was.
Dus het kan los van elkaar staan, maar ik heb dus een paar hoogbegaafden als maatstaaf gepakt.
Ik kan het dus verkeerd gezien hebben, mijn excuses hiervoor.
Nee, daarom had ik het ook met een korreltje zout moeten zeggen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.
Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:
(beide meerdere delen).
Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |