abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:12:29 #226
171509 ObviousClone
Adventure is just bad planning
pi_71233527
Ik heb een IQ van 80 maar ben stinkend rijk en een harem van 10 vrouwen. Dom he.
He's the kind of a guy who lights up a room just by flicking a switch
pi_71234020
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.

Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:

(beide meerdere delen).

Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
Ik heb de eerste even gekeken, wat het volgens mij meteen al aangeeft, is dat er niet zoiets is als volledige intelligentie. Intelligent zijn kan zich ook tot bepaalde vlakken beperken.
Dat oude verhaal van linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld.
Zit de intelligentie in de creativeit van de persoon om dingen op te lossen, of in het wiskundig denken?

Een voorbeeld van iemand waar beide kwaliteiten vertegenwoordigd waren is Bach. Hij kon niet alleen muziek maken, maar wist ook nog eens wiskundige formules in zijn muziek te verwerken.
Die mensen heb je maar weinig volgens mij.
pi_71234700
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:22 schreef Lamon het volgende:

[..]

Ik heb de eerste even gekeken, wat het volgens mij meteen al aangeeft, is dat er niet zoiets is als volledige intelligentie. Intelligent zijn kan zich ook tot bepaalde vlakken beperken.
Dat oude verhaal van linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld.
Zit de intelligentie in de creativeit van de persoon om dingen op te lossen, of in het wiskundig denken?

Een voorbeeld van iemand waar beide kwaliteiten vertegenwoordigd waren is Bach. Hij kon niet alleen muziek maken, maar wist ook nog eens wiskundige formules in zijn muziek te verwerken.
Die mensen heb je maar weinig volgens mij.
Ik heb ooit jaren geleden een documentaire gezien wat ging over het verband tussen kunst (waaronder ook muziek) en wiskunde. Helaas kan ik er niks meer over vinden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_71236070
Nouja wat ook wordt aangegeven bij die docu is dat een persoon die op het ene onderdeel (van de IQ-test) goed presteert, vrij zeker op alle onderdelen goed presteert en vice versa.
De vraag is alleen wat dat over de IQ-test zegt. Wat ik inderdaad een goede opmerking vond van die 'quantum physicist' is dat hij dagelijks bezig is met 'problemen' van een zelfde soort als degene die bij een IQ-test gebruikt worden om iemands intelligentie te meten. Vanzelfsprekend heeft hij iig een verhoogde kans om bovenaan te eindigen.

Ik denk overigens niet dat het IQ (of beter gezegd: intelligentie / "bevattingspotentieel") een ontestbaar iets is. Er wordt soms nogal mysterieus over gedaan. Een beetje a la 'Ik geloof niet dat intelligentie in een test gemeten kan worden'.
Dat geloof ik dus wel. We zullen alleen een compleet andere test daarvoor moeten ontwikkelen. Die test moet zo min mogelijk leunen op kennis, dat sowieso. Immers zegt intelligentie iets over potentie, en niet over wie je bent op het moment.

Uiteindelijk is intelligentie iets fysieks. Hersenen die een andere structuur hebben dan 'normaal'. Maar bijvoorbeeld ook hersenen die meer Myeline om de Axonen hebben zitten, waardoor signalen zich sneller kunnen verplaatsen van neuron naar neuron. Het is reeds bekend dat de mensen waarbij de Myelinelaag dikker is, de intelligentie ook hoger is. Naarmate we dus meer te weten komen over de fysieke werking van de hersenen, zullen we ook steeds beter kunnen testen wat iemands potentieel is. Heck, misschien stoppen we wel ooit helemaal met het mondeling of op papier / computer testen wat iemands intelligentie is via vragen, en kunnen we iemands hersenen gewoon scannen en het daaruit aflezen
pi_71236523
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 00:11 schreef RRGJL het volgende:
Dat geloof ik dus wel. We zullen alleen een compleet andere test daarvoor moeten ontwikkelen. Die test moet zo min mogelijk leunen op kennis, dat sowieso. Immers zegt intelligentie iets over potentie, en niet over wie je bent op het moment.
Volgens mij bestaan zulke testen al wel wat, zoals de RAVEN of SON. De WISC-IV schijnt zo verandert te zijn tov de III dat hij meer overeenkomt met SON (ik weet niet of de uitslagen nu ook meer overeenkomen dan voorheen, de IV is nog niet uit hier). Maar ik heb iig wel de indruk dat er in die richting wordt gewerkt nu door testontwikkelaars.

Zou jij het prettig vinden als een iq met een hersenscan werd vastgesteld?
  donderdag 23 juli 2009 @ 00:41:56 #231
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_71236958
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:12 schreef ObviousClone het volgende:
Ik heb een IQ van 80 maar ben stinkend rijk en een harem van 10 vrouwen. Dom he.
Jij bent n harem van 10 vrouwen?
  donderdag 23 juli 2009 @ 00:43:00 #232
171509 ObviousClone
Adventure is just bad planning
pi_71236982
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 00:41 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Jij bent n harem van 10 vrouwen?
Als n nadert tot oneindig wel ja.
He's the kind of a guy who lights up a room just by flicking a switch
pi_71237021
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef poemojn het volgende:

[..]

Volgens mij bestaan zulke testen al wel wat, zoals de RAVEN of SON. De WISC-IV schijnt zo verandert te zijn tov de III dat hij meer overeenkomt met SON (ik weet niet of de uitslagen nu ook meer overeenkomen dan voorheen, de IV is nog niet uit hier). Maar ik heb iig wel de indruk dat er in die richting wordt gewerkt nu door testontwikkelaars.
Oh, dat wist ik niet
quote:
Zou jij het prettig vinden als een iq met een hersenscan werd vastgesteld?
Ja. Zeker. Zoals gezegd is intelligentie slechts een gevolg van het fysieke. Wanneer je een soort model op hebt gesteld waarmee bepaald kan worden in welke categorie bepaalde hersenen vallen, kun je daarmee veel effectiever en betrouwbaarder bepalen wat iemands intelligentie is vergeleken met het gemiddelde.

In het geval van een reguliere test zijn er eigenlijk veel teveel onzekerheden om nog tot een betrouwbaar resultaat te komen. Denk aan de mate waarin een persoon afgeleid kan worden, de onzekerheid van een persoon (kan leiden tot bijvoorbeeld dubbelcheck gedrag en dus traagheid), maar ook gewoon de vraag of het IQ nou wel echt intelligentie weergeeft. Dat zijn obstakels die je daarmee in één klapt oplost.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2009 00:47:38 ]
pi_71237110
Alsblieft niet zeg, blijkt straks dat je een enorm hoog IQ hebt, gaan mensen weer zeiken dat je je potentie niet waarmaakt.
Onwetendheid is bliss.
pi_71237158
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 00:48 schreef Lamon het volgende:
Alsblieft niet zeg, blijkt straks dat je een enorm hoog IQ hebt, gaan mensen weer zeiken dat je je potentie niet waarmaakt.
Onwetendheid is bliss.
Niemand hoeft het toch te weten?
En als ze al zeiken, ze doen maar. Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen
pi_71237205
Ik ben een van die mensen waar TS het over heeft. Volgens de wet ben ik namelijk een ‘tistje’. Of ik een IQ van 130 haal zal er om hangen, maar heb wel een vrij moeilijke universitaire studie achter de rug.
pi_71237293
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 00:53 schreef sempron2400 het volgende:
Ik ben een van die mensen waar TS het over heeft. Volgens de wet ben ik namelijk een ‘tistje’. Of ik een IQ van 130 haal zal er om hangen, maar heb wel een vrij moeilijke universitaire studie achter de rug.
En?
pi_71237374
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:01 schreef Re het volgende:
de hersenen zijn natuurlijk een erg complex iets en veel dingen zijn erg close aan elkaar gerelateerd, intelligentie is voor een deel goed kunnen focussen bijvoorbeeld en je niet laten afleiden door je omgeving, dat heb je met autisme ook wel een beetje en gefocussed zijn kan natuurlijk verward worden met sociale dysfunctie.

Niet voor niets wordt tegenwoordig autisme als een scheldwoord gebuikt tegenwoordig

is dat zo?
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 23 juli 2009 @ 01:12:18 #239
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71237528
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:02 schreef Manono het volgende:

[..]

is dat zo?
Volgens mij niet. Tenminste, zo ervaar IK het niet. Ik raak juist vrij snel afgeleid, als het niet door de buitenwereld is, dan is het wel door mijn eigen gedachtes, of dingen die ik nog meer wil doen of liever wil doen. Wederom, dat zal niet alleen voor mensen met een hoog IQ gelden. Ik zeg alleen dat het voor MIJ in ieder geval niet opgaat dat ik supergoed kan focussen ofzo.

Wat intelligentie bij mij voornamelijk inhoudt is dat ik gewoon redelijk snel veel logische stappen vooruit kan denken, heel snel een bepaald overzicht heb, heel snel verbanden en connecties zie/vind, etc etc.
Ik zie vaak redelijk snel waar bepaalde problemen zitten en hoe dat opgelost zou kunnen/moeten worden (en dan heb ik het niet over technische problemen ofzo (kennis), maar meer om zaken als beleid, strategie, etc etc (inzicht).

Soms is dat, zoals ik al aangaf, een heerlijk gevoel, en andere keren (vrij vaak) kan dat vrij verstikkend werken, omdat je ook meteen alle mogelijke dingen voorziet die fout kunnen gaan, en wat extra werk zal opleveren, of redenen waarom iets niet zal lukken of tegengewerkt zal worden, etc etc...
pi_71237579
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat mensen met sociale fobieën zichzelf ontzettend slim vinden en het daar allemaal aan hangen

Btje de hele dag iq testen doen en ze scoren allemaal 130+ ( en dan krijg je van die 30 door de helft delen plus 10 is 12 !!!!! topics )
pi_71237580
Ik vind dat intelligentie inderdaad vooral inzicht is. Logisch kunnen redeneren, is misschien nog wel een betere omschrijving (m.i.). Creatief zijn, tja... een bijzondere eigenschap hoor begrijp me niet verkeerd, maar of ik dat nou onder intelligentie zou willen scharen....

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2009 01:18:30 ]
  donderdag 23 juli 2009 @ 01:38:52 #242
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_71237908
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:17 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind dat intelligentie inderdaad vooral inzicht is. Logisch kunnen redeneren, is misschien nog wel een betere omschrijving (m.i.). Creatief zijn, tja... een bijzondere eigenschap hoor begrijp me niet verkeerd, maar of ik dat nou onder intelligentie zou willen scharen....
Creativiteit heeft juist niks met logica te maken inderdaad. Creativiteit hoeft ook niet snel of correct te worden 'uitgevoerd', maar is meer een proces, waarin je naar gelang de tijd vordert aanpassingen kunt doen die misschien en onmeetbaar beter zijn.

ik zou dat niet doen. Er zijn zat mensen die niet slim zijn maar toch creatief (popmuzikanten?)
pi_71237938
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:17 schreef RRGJL het volgende:
Ik denk dat creativiteit een andere soort van van "intelligentie" is. Het punt is dat veel mensen bij creatievelingen al snel denken aan kunstenaars die leuke schilderijtjes maken, maar in mijn ogen gaat creativiteit veel verder dan dat. Ik volg zelf een opleiding op een kunstacademie en het valt me tegen hoe creatief de meeste zijn. Veel studenten blijven hangen met het idee dat ze iets moois moeten maken, terwijl het mooie van creatief zijn is dat je veel verder moet/kan gaan denken dan dat de meeste gewend zijn. Of een probleem op een ongebruikelijk manier oplossen.
pi_71238106
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:40 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik denk dat creativiteit een andere soort van van "intelligentie" is. (...)
Ja dat denk ik ook, maar buiten de box en betreden paden kunnen denken is mi zeker wel een vorm van intelligentie
Jusqu'ici tout va bien...
pi_71238323
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:38 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Creativiteit heeft juist niks met logica te maken inderdaad. Creativiteit hoeft ook niet snel of correct te worden 'uitgevoerd', maar is meer een proces, waarin je naar gelang de tijd vordert aanpassingen kunt doen die misschien en onmeetbaar beter zijn.

ik zou dat niet doen. Er zijn zat mensen die niet slim zijn maar toch creatief (popmuzikanten?)
Bij creatieve mensen denk ik eerder aan uitvinders dan popmuzikanten. Er zullen vast wel creatieve popmuzikanten bestaan, maar die groep is denk niet zo heel groot als het lijkt.
  donderdag 23 juli 2009 @ 08:09:25 #246
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71239712
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:02 schreef Manono het volgende:

[..]

is dat zo?
ik moest toch ergens het topic uit het slop halen

maar ja, ik vind van wel, maar creatieve oplossingen kunnen vinden valt zeker ook onder intelligentie, alternatieven zoeken voor oplossingen een probleem vanaf een andere kant bekijken, ja dat is creariviteit
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71242159
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 01:49 schreef Manono het volgende:

[..]

Ja dat denk ik ook, maar buiten de box en betreden paden kunnen denken is mi zeker wel een vorm van intelligentie
Mwa, waarom? Zijn alle peuters en kleuters dan intelligent?
Natuurlijk overdrijf ik even, maar wat ik wil zeggen is dat kinderen een gigantisch inbeeldingsvermogen en creatief talent bezitten (ok, veel kinderen, misschien niet allemaal).
  donderdag 23 juli 2009 @ 11:42:32 #248
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71244625
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 02:07 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Bij creatieve mensen denk ik eerder aan uitvinders dan popmuzikanten. Er zullen vast wel creatieve popmuzikanten bestaan, maar die groep is denk niet zo heel groot als het lijkt.
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.
Where figures from the past stand tall,
And mocking voices ring the halls.
Imperialistic house of prayer,
Conquistadors who took their share.
pi_71244834
Het is ook maar wat je creatief noemt natuurlijk. Sommige lyrics van singer/songwriters (die dus eigenlijk ook gewoon popmuzikanten zijn) vind ik wel erg origineel of mooi. Bijvoorbeeld Robbie Williams. Niemand neemt hem echt serieus denk ik. Toch heeft hij echt wel nummers met goede teksten, al zijn ze niet erg poëtisch (is ook geen vereiste, vind ik).
  donderdag 23 juli 2009 @ 11:55:38 #250
244693 SexPistol
The Joy Division
pi_71245145
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:47 schreef RRGJL het volgende:
Het is ook maar wat je creatief noemt natuurlijk. Sommige lyrics van singer/songwriters (die dus eigenlijk ook gewoon popmuzikanten zijn) vind ik wel erg origineel of mooi. Bijvoorbeeld Robbie Williams. Niemand neemt hem echt serieus denk ik. Toch heeft hij echt wel nummers met goede teksten, al zijn ze niet erg poëtisch (is ook geen vereiste, vind ik).
Dan nog Ian Curtis en Lou Reed erbij.

David Bowie en Frank Zappa maken hele erge complexe muziek, maar blijven bij een bepaalde kern.
Where figures from the past stand tall,
And mocking voices ring the halls.
Imperialistic house of prayer,
Conquistadors who took their share.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')