Ik heb de eerste even gekeken, wat het volgens mij meteen al aangeeft, is dat er niet zoiets is als volledige intelligentie. Intelligent zijn kan zich ook tot bepaalde vlakken beperken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Films moet je niet te serieus nemen. Het wordt allemaal geromantiseerd.
Als je erin geïnteresseerd bent zijn de volgende twee docu's wel interessant om te kijken, vind ik:
(beide meerdere delen).
Dan heb je een aardige indruk van hoe intelligentie daadwerkelijk werkt.
Ik heb ooit jaren geleden een documentaire gezien wat ging over het verband tussen kunst (waaronder ook muziek) en wiskunde. Helaas kan ik er niks meer over vinden.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:22 schreef Lamon het volgende:
[..]
Ik heb de eerste even gekeken, wat het volgens mij meteen al aangeeft, is dat er niet zoiets is als volledige intelligentie. Intelligent zijn kan zich ook tot bepaalde vlakken beperken.
Dat oude verhaal van linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld.
Zit de intelligentie in de creativeit van de persoon om dingen op te lossen, of in het wiskundig denken?
Een voorbeeld van iemand waar beide kwaliteiten vertegenwoordigd waren is Bach. Hij kon niet alleen muziek maken, maar wist ook nog eens wiskundige formules in zijn muziek te verwerken.
Die mensen heb je maar weinig volgens mij.
Volgens mij bestaan zulke testen al wel wat, zoals de RAVEN of SON. De WISC-IV schijnt zo verandert te zijn tov de III dat hij meer overeenkomt met SON (ik weet niet of de uitslagen nu ook meer overeenkomen dan voorheen, de IV is nog niet uit hier). Maar ik heb iig wel de indruk dat er in die richting wordt gewerkt nu door testontwikkelaars.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:11 schreef RRGJL het volgende:
Dat geloof ik dus wel. We zullen alleen een compleet andere test daarvoor moeten ontwikkelen. Die test moet zo min mogelijk leunen op kennis, dat sowieso. Immers zegt intelligentie iets over potentie, en niet over wie je bent op het moment.
Jij bent n harem van 10 vrouwen?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:12 schreef ObviousClone het volgende:
Ik heb een IQ van 80 maar ben stinkend rijk en een harem van 10 vrouwen. Dom he.
Als n nadert tot oneindig wel ja.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:41 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Jij bent n harem van 10 vrouwen?
Oh, dat wist ik nietquote:Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef poemojn het volgende:
[..]
Volgens mij bestaan zulke testen al wel wat, zoals de RAVEN of SON. De WISC-IV schijnt zo verandert te zijn tov de III dat hij meer overeenkomt met SON (ik weet niet of de uitslagen nu ook meer overeenkomen dan voorheen, de IV is nog niet uit hier). Maar ik heb iig wel de indruk dat er in die richting wordt gewerkt nu door testontwikkelaars.
Ja. Zeker. Zoals gezegd is intelligentie slechts een gevolg van het fysieke. Wanneer je een soort model op hebt gesteld waarmee bepaald kan worden in welke categorie bepaalde hersenen vallen, kun je daarmee veel effectiever en betrouwbaarder bepalen wat iemands intelligentie is vergeleken met het gemiddelde.quote:Zou jij het prettig vinden als een iq met een hersenscan werd vastgesteld?
Niemand hoeft het toch te weten?quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:48 schreef Lamon het volgende:
Alsblieft niet zeg, blijkt straks dat je een enorm hoog IQ hebt, gaan mensen weer zeiken dat je je potentie niet waarmaakt.
Onwetendheid is bliss.
En?quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:53 schreef sempron2400 het volgende:
Ik ben een van die mensen waar TS het over heeft. Volgens de wet ben ik namelijk een ‘tistje’. Of ik een IQ van 130 haal zal er om hangen, maar heb wel een vrij moeilijke universitaire studie achter de rug.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:01 schreef Re het volgende:
de hersenen zijn natuurlijk een erg complex iets en veel dingen zijn erg close aan elkaar gerelateerd, intelligentie is voor een deel goed kunnen focussen bijvoorbeeld en je niet laten afleiden door je omgeving, dat heb je met autisme ook wel een beetje en gefocussed zijn kan natuurlijk verward worden met sociale dysfunctie.
Niet voor niets wordt tegenwoordig autisme als een scheldwoord gebuikt tegenwoordig
Volgens mij niet. Tenminste, zo ervaar IK het niet. Ik raak juist vrij snel afgeleid, als het niet door de buitenwereld is, dan is het wel door mijn eigen gedachtes, of dingen die ik nog meer wil doen of liever wil doen. Wederom, dat zal niet alleen voor mensen met een hoog IQ gelden. Ik zeg alleen dat het voor MIJ in ieder geval niet opgaat dat ik supergoed kan focussen ofzo.quote:
Creativiteit heeft juist niks met logica te maken inderdaad. Creativiteit hoeft ook niet snel of correct te worden 'uitgevoerd', maar is meer een proces, waarin je naar gelang de tijd vordert aanpassingen kunt doen die misschien en onmeetbaar beter zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:17 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind dat intelligentie inderdaad vooral inzicht is. Logisch kunnen redeneren, is misschien nog wel een betere omschrijving (m.i.). Creatief zijn, tja... een bijzondere eigenschap hoor begrijp me niet verkeerd, maar of ik dat nou onder intelligentie zou willen scharen....
Ik denk dat creativiteit een andere soort van van "intelligentie" is. Het punt is dat veel mensen bij creatievelingen al snel denken aan kunstenaars die leuke schilderijtjes maken, maar in mijn ogen gaat creativiteit veel verder dan dat. Ik volg zelf een opleiding op een kunstacademie en het valt me tegen hoe creatief de meeste zijn. Veel studenten blijven hangen met het idee dat ze iets moois moeten maken, terwijl het mooie van creatief zijn is dat je veel verder moet/kan gaan denken dan dat de meeste gewend zijn. Of een probleem op een ongebruikelijk manier oplossen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:17 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind dat intelligentie inderdaad vooral inzicht is. Logisch kunnen redeneren, is misschien nog wel een betere omschrijving (m.i.). Creatief zijn, tja... een bijzondere eigenschap hoor begrijp me niet verkeerd, maar of ik dat nou onder intelligentie zou willen scharen....
Ja dat denk ik ook, maar buiten de box en betreden paden kunnen denken is mi zeker wel een vorm van intelligentiequote:Op donderdag 23 juli 2009 01:40 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat creativiteit een andere soort van van "intelligentie" is. (...)
Bij creatieve mensen denk ik eerder aan uitvinders dan popmuzikanten. Er zullen vast wel creatieve popmuzikanten bestaan, maar die groep is denk niet zo heel groot als het lijkt.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:38 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Creativiteit heeft juist niks met logica te maken inderdaad. Creativiteit hoeft ook niet snel of correct te worden 'uitgevoerd', maar is meer een proces, waarin je naar gelang de tijd vordert aanpassingen kunt doen die misschien en onmeetbaar beter zijn.
ik zou dat niet doen. Er zijn zat mensen die niet slim zijn maar toch creatief (popmuzikanten?)
ik moest toch ergens het topic uit het slop halenquote:
Mwa, waarom? Zijn alle peuters en kleuters dan intelligent?quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:49 schreef Manono het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook, maar buiten de box en betreden paden kunnen denken is mi zeker wel een vorm van intelligentie
David Bowie en Frank Zappa, om er maar ff twee te noemen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 02:07 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bij creatieve mensen denk ik eerder aan uitvinders dan popmuzikanten. Er zullen vast wel creatieve popmuzikanten bestaan, maar die groep is denk niet zo heel groot als het lijkt.
Dan nog Ian Curtis en Lou Reed erbij.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:47 schreef RRGJL het volgende:
Het is ook maar wat je creatief noemt natuurlijk. Sommige lyrics van singer/songwriters (die dus eigenlijk ook gewoon popmuzikanten zijn) vind ik wel erg origineel of mooi. Bijvoorbeeld Robbie Williams. Niemand neemt hem echt serieus denk ik. Toch heeft hij echt wel nummers met goede teksten, al zijn ze niet erg poëtisch (is ook geen vereiste, vind ik).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |