quote:gemiddelt
Het is fobie in het Nederlands.quote:sociale phobie
quote:De psycholoog zei dat het samengevat komt omdat ze niet meteen beseffen dat mensen niet zo slim als hun is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
Dat klinkt wel heel bekend :$ Jammer dat mensen het altijd opvatten als een persoonlijke aanval, ipv gewoon je te bedanken voor de tip en het beter te doen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:20 schreef Yi-Long het volgende:Nu moet ik zeggen dat het niet alleen voor mij soms vervelend is, maar ook voor mijn omgeving, want ik ben een gigantische zeikerd wanneer ik zie dat heel veel zaken heel makkelijk veel beter zouden kunnen, en dus zouden moeten.
Ik denk dat men dat nu juist wel herkent, al was het maar omdat het zo opvalt.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:58 schreef tyheru het volgende:
De psycholoog zei dat het samengevat komt omdat ze niet meteen beseffen dat mensen niet zo slim als hun is.
Ja ik snap zeker wat je zegt en ben volledig met je eens. Maar vind je het niet lastig om met al die problemen om te gaan? Met vrienden maken, een vriendin krijgen, genieten zoals mensen met een normale IQ genieten? Want het is een sterkte punt, maar ook een handicap een beetje, of niet?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:20 schreef Yi-Long het volgende:
Dit klopt. Ik heb een getest IQ van 142 (maar die test is al wel een tijd geleden), en ik herken me in de zaken die de psycholoog van TS aanhaalt, alhoewel ik zelf ook al van die problemen op de hoogte was.
Nu moet ik zeggen dat het niet alleen voor mij soms vervelend is, maar ook voor mijn omgeving, want ik ben een gigantische zeikerd wanneer ik zie dat heel veel zaken heel makkelijk veel beter zouden kunnen, en dus zouden moeten.
Daarnaast ben ik ook nog eens verdomd koppig en principieel, dus ook dat geeft nogal eens 'last', en heb ik soms iets te weinig geduld met mensen die telkens zaken verkeerd begrijpen, interpreteren (soms expres), etc etc.
Nog een probleem is 'motivatie'. Bij mij kwamen ze er veels te laat achter dat ik vrij intelligent ben, en in die tijd dat ik me zat dood te vervelen op school en dus bijna niet meer kwam opdagen etc, ben ik veel van mijn motivatie etc kwijtgeraakt.
Daarnaast is intelligentie maar 1 onderdeeltje van wat een persoon maakt tot wie hij/zij is. Vergelijk het met 'lengte'. Als je 2,30m bent, dan lijk je uitermate geschikt voor bijvoorbeeld basketbal, maar als je de andere ingredienten niet hebt die je nodig hebt om een goede basketballer te worden, dan heb je op zich niets aan die lengte...
Je hebt ook motvatie nodig, en een winnaarsmentaliteit, en eergevoel, en verdere fysieke vaardigheden, etc etc. Dus IQ op zich zegt niet zoveel (daarnaast bleek ik ook een heel hoog EQ te hebben, wat niet iedereen met een hoog IQ automatisch heeft), want er komen ook altijd nog andere zaken bij kijken. Denk trouwens ook aan de omstandigheden waarin iemand opgroeid, dus ouders, school, buurt, etc etc, en de gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens die periode.
Om een zekere reden wel.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:33 schreef tong80 het volgende:
Mijn nichtje van vijf slaat de tweede groep over omdat ze sociaal juist met ouderen op trekt.
Ik denk dat er in elk milie en soort mensen zijn die sociaal buiten de boort vallen.
Bij hoogbegaafden wordt er dan de nadruk op gelegd omdat men dat dan niet verwacht.
Volgens mij heeft het anti-sociale niks met het hoogbegaafd zijn te maken.
Dat merk je hier op FOK! al heel snel idd ('als het je niet bevalt dan rot je topch op!?!?'), maar mijn vriendin moest er ook even aan wennen dat ik gewoon eerlijk zeg wanneer ik vind dat de door haar gekookte maaltijd beter kan. Ik zeg dan meestal wel meteen hoe en waarom enzo, en ze snapt zelf ook wel dat het beter is dat ik zoiets meteen zeg, dan jarenlang stilzwijgend kritiekloos haar eten naar binnen gooi, maar vooral in het begin kon ze daar wel flink van fronzen...quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:30 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel bekend :$ Jammer dat mensen het altijd opvatten als een persoonlijke aanval, ipv gewoon je te bedanken voor de tip en het beter te doen.
Ik heb meerdere testen moeten doen, mede ook door depressiveit waarna je soms doorverwezen wordt voor allemaal testen enzo. Komen steeds vrij hoge scores uit. Eigenlijk had de school het al door moeten hebben toen ik met de CITO-toets bij de hoogste paar % van het land zat, maar ze kwamen er eigenlijk pas echter met echte testen op het einde van de middelbare school, en toen was het eerlijk gezegd al 'te laat' voor mij. Ik had het toen eigenlijk al helemaal gehad met school, en was gewoon voor mezelf bezig met dingen aanleren en boeken lezen die IK interressant vond, ipv simpele en saaie NLse 'literatuur' etc.quote:Ik heb statistisch gezien een IQ van rond de 135, heb ik me ooit door een leraar laten vertellen, maar gemeten heb ik het nooit. Dat interesseert me verder ook weinig; een test is maar een test. Sociale problemen herken ik me niet in, tenminste niet meer dan een gemiddeld persoon, maar 'gebrek' aan testosteron heb ik wel, als ik mijzelf vergelijk met de gemiddelde man in dit land. Al die bewijsdrang en agressiviteit, ik vind het maar niks.
Volgens mij komt het vaker voor bij hoogbegaafde kinderen dat ze makkelijker met oudere mensen omgaan. Ze zijn slimmer dan leeftijdsgenoten en heben andere interesses en daardoor is het vaak moeilijk om erbij te horen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:33 schreef tong80 het volgende:
Mijn nichtje van vijf slaat de tweede groep over omdat ze sociaal juist met ouderen op trekt.
Ik denk dat er in elk milie en soort mensen zijn die sociaal buiten de boort vallen.
Bij hoogbegaafden wordt er dan de nadruk op gelegd omdat men dat dan niet verwacht.
Volgens mij heeft het anti-sociale niks met het hoogbegaafd zijn te maken.
Dit las ik pas nadat ik mijn vorige reactie neerzette, maar idd, het geeft dus veel problemen soms.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:42 schreef tyheru het volgende:
[..]
Ja ik snap zeker wat je zegt en ben volledig met je eens. Maar vind je het niet lastig om met al die problemen om te gaan? Met vrienden maken, een vriendin krijgen, genieten zoals mensen met een normale IQ genieten? Want het is een sterkte punt, maar ook een handicap een beetje, of niet?
Ik zelf heb net een Imini IQ test gedaan en het IQ test schat dat mijn IQ rond de 130 is. Mijn psycholoog zegt dat het waarschijnlijk tussen de115 en 130 is. Ik heb nooit echt problemen gehad met sociala contacten te maken, behalve toen ik jong was maar dan werd ik gepest omdat ik een ziekte had waarvan ik nu geen last meer van heb.
Maar ik merk altijd dat mijn slimmere vrienden problemen hebben met de sociale aspecten van het leven, en ze zijn vaak depressief of angstig ofzo. Maar ze zijn wel goeie vrienden en ik wil wel weten hoe ik het prettiger voor hun kan maken enzo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |