De meeste tests worden volgens mij niet voor de lol gedaan maar ineen therapeutische/onderwijs setting.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef RRGJL het volgende:
. En de test is vrijwillig natuurlijkIk zie het nut niet van een IQ-test als je van tevoren al met jezelf afspreekt dat je sowieso een hoge score gaat halen. Als de score lager uitvalt zeg je gewoon: ach, ik was zenuwachtig / slecht geslapen / wat dan ook. Waarom doe je de test dan?
Wanneer je de test om die reden doet zou het toch verder nog steeds geen probleem moeten zijn? Ik bedoel, jij weet wie je bent en wat je kunt, je identiteit krijgt alleen maar een cijfertje mee.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
De meeste tests worden volgens mij niet voor de lol gedaan maar ineen therapeutische/onderwijs setting.
Behoorde ik dadelijk ook bij die hoogbegaafdenquote:Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest.
Een spijker in de muurslaan met je kop lukt ook als je goed doorzet. Maar iemand die slim is doet dat met een plaat voor zn kop, bijv.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:42 schreef DeeCruise het volgende:
Ik denk dat dit meer een stereotype beeld is van hoogbegaafden, en lang niet alles boven de 130 vind ik hoogbegaafd.
Daarbij vind ik iq een totaal niet boeiende meeteenheid. Voorbeeld. Zit zelf ook boven de 130, maar als ik terugkijk naar wat ik hiermee gepresteerd heb en ik zou een vergelijking moeten trekken zou ik zeggen dat ik op mbo niveau functioneer. Waar ik maar mee wil zeggen dat een doorzettingsvermogen al meer waard is dan een hoog iq.
Maar die problemen hebben weer juist het voordeel dat mensen zich zo op iets kunnen concentreren, dat de wereld om hun heen niet meer lijkt te bestaan.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:36 schreef Howl het volgende:
Hier is nog een hoogbegaafde met problemen. Op zich hoeft een hoog IQ geen probleem te zijn. Er zijn genoeg hoogbegaafden die met alle gemak door het leven zwemmen, en veel weten te bereiken. Maar hoogbegaafdheid komt gewoon vaak voor in combinatie met andere problemen. Volgens sommige psychologen heeft meer dan de helft van de hoogbegaafden ADD/ADHD. En ook Asperger/licht autisme komt best vaak voor in combinatie met hoogbegaafdheid.
Nee, want anders zat je wel bij die bovenste 2 procent.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 01:15 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Behoorde ik dadelijk ook bij die hoogbegaafden.
Wat een vreemde redenatie. AD(H)D staat niet voor niets voor Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder. Ik heb zelf ADHD en als ik ergens een probleem mee heb, dan is het wel met me ergens op kunnen concentreren. De wereld om mij heen houdt nooit op te bestaan. Alle prikkels van buitenaf komen even sterk binnen. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles en registreer dat alles. Daardoor kan ik me juist niet afsluiten en op één ding concentreren.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:27 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Maar die problemen hebben weer juist het voordeel dat mensen zich zo op iets kunnen concentreren, dat de wereld om hun heen niet meer lijkt te bestaan.
Het is dankzij die problemen dat ze hoogbegaafd zijn.
Er staat toch dat als ik beter in vorm ben, ik wel bij die 2% hoorde?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 07:03 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nee, want anders zat je wel bij die bovenste 2 procent.
Dan zou je wellicht een kans maken.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:24 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Er staat toch dat als ik beter in vorm ben, ik wel bij die 2% hoorde?
Dan zul je wellicht kans maken, staat erquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:24 schreef SexPistol het volgende:
[..]
Er staat toch dat als ik beter in vorm ben, ik wel bij die 2% hoorde?
Inderdaad. En al kun je nog zo goed concentreren, het kan nooit de oorzaak van hoogbegaafdheid zijn. Het gaat om hersencapaciteit. Snelheid van denken en abstract denkvermogen, dat soort dingen. Je kunt door een goede concentratie nooit beter presteren dan je eigen maximum.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:18 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Wat een vreemde redenatie. AD(H)D staat niet voor niets voor Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder. Ik heb zelf ADHD en als ik ergens een probleem mee heb, dan is het wel met me ergens op kunnen concentreren. De wereld om mij heen houdt nooit op te bestaan. Alle prikkels van buitenaf komen even sterk binnen. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles en registreer dat alles. Daardoor kan ik me juist niet afsluiten en op één ding concentreren.
Ook veel mensen met Asperger zijn gevoelig voor prikkels. Een 'normaal' mens kan een storend element in hun omgeving makkelijk negeren en doorgaan waar ze mee bezig zijn. Bijvoorbeeld een kriebelend bonnetje in je t-shirt. Bij iemand met autisme of Asperger gaat álle aandacht daar naar toe, totdat het opgelost is.
Ik denk dat je het verband tussen IQ en AD(H)D/Autisme elders moet zoeken. Mijn ervaring is dat mensen met een dergelijke stoornis vaak intelligenter zijn, maar er ook minder mee kunnen. Daarmee spreek ik vooral voor mezelf. Op het gebied van succes dat in onze maatschappij de norm is scoor ik bijzonder middelmatig.
Nee, klopt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:42 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Dan zul je wellicht kans maken, staat er
Maar het kan best hoor.
Die thuistest is maar een indicatie en zegt niet zo heel veel.
Bij de WAIS die ik pas heb gemaakt kreeg ik compleet andere vragenEen ander soort vragen dus ook.
Maar wil je het echt weten, is dan de vraag?quote:
Ik vind intelligentie anders maar een vreselijk abstract begrip. Het is ook nog eens vrij relatief als je het niet meet. Ik kan me bijvoorbeeld weinig voorstellen van hoe andere mensen denken en informatie verwerken. Ik heb wel een mening over de intelligentie van anderen als het gaat om bepaalde acties, maar dat zijn momentopnames. Je kunt jezelf gewoon niet op objectieve wijze vergelijken met anderen, en om jezelf nou zonder referentiekader als intelligent te bestempelen is ook weer zoiets.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:49 schreef Lamon het volgende:
[..]
Maar wil je het echt weten, is dan de vraag?
Je weet van jezelf meestal al of je wel of niet intelligent bent, maar wil je er ook perse een cijfer aan hangen?
In dat geval heb ik ADHD EN Asperger, zoals jij het beschrijft?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:18 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Wat een vreemde redenatie. AD(H)D staat niet voor niets voor Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder. Ik heb zelf ADHD en als ik ergens een probleem mee heb, dan is het wel met me ergens op kunnen concentreren. De wereld om mij heen houdt nooit op te bestaan. Alle prikkels van buitenaf komen even sterk binnen. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles en registreer dat alles. Daardoor kan ik me juist niet afsluiten en op één ding concentreren.
Ook veel mensen met Asperger zijn gevoelig voor prikkels. Een 'normaal' mens kan een storend element in hun omgeving makkelijk negeren en doorgaan waar ze mee bezig zijn. Bijvoorbeeld een kriebelend bonnetje in je t-shirt. Bij iemand met autisme of Asperger gaat álle aandacht daar naar toe, totdat het opgelost is.
Ik denk dat je het verband tussen IQ en AD(H)D/Autisme elders moet zoeken. Mijn ervaring is dat mensen met een dergelijke stoornis vaak intelligenter zijn, maar er ook minder mee kunnen. Daarmee spreek ik vooral voor mezelf. Op het gebied van succes dat in onze maatschappij de norm is scoor ik bijzonder middelmatig.
LLI - Low Latent Inhibitionquote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Waag-hals het volgende:
Je zou IQ en ADHD ook kunnen verklaren door te beredeneren dat voor de hoeveelheid prikkels een hoge(re) hersencapaciteit nodig is om ze allemaal te kunnen verwerken. Toch blijft het een kip en ei verhaal.
Intelligentie meten in getallen is zo goed als onmogelijk. Zo scoor je op dezelfde test elke keer dat je het maakt beter. Ook zijn die testen vaak voor een deel gebaseerd op kennis en die moet je maar net even hebben. Ook kan je meer een alpha of beta brein hebben, dat ook de score beinvloed. Daarnaast hanteert IQ ook nog eens een maat, zo is 100 het gemiddelde, maar dat is niet dezelfde 100 als in 1950. Daarom is schaalverdeling beter in mijn ogen.
BTW, Ben ook ooit als hoogbegaafd bestempeld, heb ADD en een bescheiden sociale remming en afstand naar mensen toe. Vaak word ik als chaotisch en arrogant bestempeld en soms als intelligent door mijn medemens, maar dat is vooral wanneer ik vertel dat ik in de scheikundige sector studeer. Toch voel ik mij niet beter dan anderen, mensen zijn allemaal mooie wezens en daar doet intelligentie niets aan af. Wat je doet met je intellect, hoe hoog of laag ook, is veel belangrijker.
Ik wil weten waar ik sta. Nu weet ik dat ik een IQ heb dat hoogbegaafdheid begrenst (125-130).quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:49 schreef Lamon het volgende:
[..]
Maar wil je het echt weten, is dan de vraag?
Je weet van jezelf meestal al of je wel of niet intelligent bent, maar wil je er ook perse een cijfer aan hangen?
Mensen met ADHD en mensen met Asperger zijn gevoelig voor prikkels van buitenaf.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:57 schreef Sjibble het volgende:
[..]
In dat geval heb ik ADHD EN Asperger, zoals jij het beschrijft?
Juist doordat die prikkels zo sterk binnenkomen kan je bijv eerder leren fietsen.
Ik krijg vaarles en had het gevoel veel eerder te pakken als de rest, simpel op wat voor prikkels ik binnenkrijg (snelheid, wind, waterstroming, bocht, etc).
Ik denk dat intelligentie teveel dimensies heeft om een goede schatting te kunnen maken, tenzij je iemand door en door kent. Er zijn uiteraard mensen die op allerlei vlakken opvallend goed scoren en daar ben ik ook niet blind voor. Ik vind het alleen lastig om de intelligentie van de massa om me heen in te schatten. Ik kan ze niet rangschikken, want voor mijn gevoel ligt het allemaal heel erg dicht bij elkaar.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:43 schreef RRGJL het volgende:
Hoe bedoel je het dat je intelligentie niet in kunt schatten? Jij weet niet wanneer je slimmer of minder slim dan een ander bent? Ik merk het zelf vaak wel tijdens colleges aan de hand van conclusies die bepaalde klasgenoten trekken. De docent vertelt iets, en je merkt dat de ene klasgenoot daar de juiste conclusie uit trekt en aan de slag gaat zoals dat de bedoeling is. De andere klasgenoot trekt echt de meest vreemde conclusies uit een verhaal. Dan vraag ik me soms serieus af hoe je dat uberhaupt kunt concluderen uit hetgeen dat er verteld is. Aan dat soort dingen merk je, vind ik, toch wel in hoeverre iemand slimmer / even slimmer / dommer dan jijzelf is. (en dan heb ik het natuurlijk over consequent gedrag, en niet iets eenmaligs)
quote:
Wat je zegt kan natuurlijk. Als ik het goed begrijp stel jij dat die low latent inhibition [waar latent inhibition ervoor zou moeten zorgen dat je overbodige informatie wegfiltert, en low latent inhibition daar dus bijna het tegenovergestelde van is], kan worden gediagnosticeerd als zijnde ADD of ADHD.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:15 schreef 2strive4 het volgende:
Volgens mij willen jullie helemaal niet weten hoe het zit, jullie willen alleen horen/zien, wat jullie het beste uitkomt ..
dit zou eigenlijk moeilijk te negeren moeten zijn:
[..]
In feite trekt de schrijver LLI verhaal helemaal geen conclusies. Het kan goed of slecht zijn voor een individu, ook nog eens afhankelijk van de situatie. De overeenkomst met ADHD en intelligentie is dan ook: het is maar wat je ervan maakt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:44 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Wat je zegt kan natuurlijk. Als ik het goed begrijp stel jij dat die low latent inhibition [waar latent inhibition ervoor zou moeten zorgen dat je overbodige informatie wegfiltert, en low latent inhibition daar dus bijna het tegenovergestelde van is], kan worden gediagnosticeerd als zijnde ADD of ADHD.
Stel dat dat zo is, dan verandert er toch eigenlijk niets? Volgens mij is ADD of ADHD namelijk maar een verzamelnaam voor bepaalde symptomen. Die mensen hebben er blijkbaar last van, en krijgen daar bepaalde behandelingen of medicatie voor. Of je het nou LLI noemt of ADD, het gevolg is hetzelfde.
Het is wel interessant overigens! Daar niet van
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |