abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65573666
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14]
    Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

Rock on!

[ Bericht 2% gewijzigd door belsen op 30-01-2009 17:51:09 (Laatste deel erbij...) ]
  • I feel kinda Locrian today
    pi_65573678
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:45 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, de reden vervalt niet. Probeer het zelf nu eens op de 2 verschillende manieren:

Bij Am barré zonder die 8ste fret
    1) je zet het akkoord meteen neer, speel een arpeggio zonder dat de snaren doorklinken. Hoe doe je dat? Palm mute?

2) zet vinger voor vinger neer en speel arpeggio zonder dat de snaren doorklinken. Het is nu veel makkelijker om je vingers op te tillen
    Zie ook: http://guitarsecrets.com/arpeggio_exercise.htm
    quote:
    To play this smoothly, your fingers must roll slightly. This means that you don't just finger the chords as normal.
    quote:
    In other words, don't bar that C chord when playing this exercise.
    Misschien ben je nog niet zover met gitaarspelen dat je er voordeel van ondervindt? Dan moet je gewoon later dit nog eens proberen. Als je uiteindelijk snel en nauwkeurig wilt spelen is eerst een akkoord pakken om vervolgens een arpeggio te spelen not done.

[ Bericht 14% gewijzigd door starla op 30-01-2009 17:59:12 ]
    I feel kinda Locrian today
    pi_65574025
    Tvp, heb nog zat te leren
      vrijdag 30 januari 2009 @ 18:03:18 #4
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65574105
    Ok, nu snap ik wat jullie bedoelen met doorklinken. ik dacht dat dat over de snaren ging die niet gespeeld werden, dacht al dat ik gek was
    Maargoed, ik heb die behoefte nog niet gehad tijdens het spelen van een liedje. Speel of ladders en dan doe ik het dus vinger voor vinger, of ik gebruik het om tijdens upswings wat hoge tonen er uit te pikken. Zal dus vast nog wel komen.
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_65574244
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:03 schreef kingmob het volgende:
    Ok, nu snap ik wat jullie bedoelen met doorklinken. ik dacht dat dat over de snaren ging die niet gespeeld werden, dacht al dat ik gek was
    Misverstandje dus
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:03 schreef kingmob het volgende:
    Maargoed, ik heb die behoefte nog niet gehad tijdens het spelen van een liedje. Speel of ladders en dan doe ik het dus vinger voor vinger, of ik gebruik het om tijdens upswings wat hoge tonen er uit te pikken. Zal dus vast nog wel komen.
    Ik gebruik ook zelden arpeggios, maar ze worden veel gespeeld in hele snelle metal nummers e.d.
    pi_65574773
    tvp.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_65575305
    TVP
    pi_65575355
    tvp
    "Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
    pi_65575459
    zet er ff bij dat je bij deze moet ingelogd zijn..
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

tevens tvp.
    … pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
      vrijdag 30 januari 2009 @ 18:54:11 #10
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_65575479
    Heb ik hier mn nieuwe gitaar al gespammed?

[ Bericht 51% gewijzigd door Papierversnipperaar op 30-01-2009 19:03:43 ]
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      vrijdag 30 januari 2009 @ 19:05:01 #11
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_65575840
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[ afbeelding ]
    Mooi ding
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_65575918
    Koop toch zo'n mooi beugeltje om de gitaar aan de muur te hangen ipv zo'n sta-in-de-weg standaard.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 19:18:37 #13
    pi_65576235
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:07 schreef Jordy-B het volgende:
    Koop toch zo'n mooi beugeltje om de gitaar aan de muur te hangen ipv zo'n sta-in-de-weg standaard.
    mmmmmmmmmmmm ik denk er nog even over na, ok?
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_65576595
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

mmmmmmmmmmmm ik denk er nog even over na, ok?
    okee, maar dan geen klaagbaaktopic openen om te klagen dat je per ongeluk je nieuwe gitaar uit de standaard geschopt hebt.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 19:33:11 #15
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_65576688
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

okee, maar dan geen klaagbaaktopic openen om te klagen dat je per ongeluk je nieuwe gitaar uit de standaard geschopt hebt.
    Maar straks komt tie een muurbeugel en valt zijn gitaar daaruit, zit je met hetzelfde probleem

Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_65576793
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:33 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

Maar straks komt tie een muurbeugel en valt zijn gitaar daaruit, zit je met hetzelfde probleem

Ik heb al jaren twee gitaren aan de muur hangen. Muurbeugels werken echt perfect en hoe zwaarder de gitaar, hoe steviger hij hangt. Bij mijn standaard heb ik al meerdere malen gehad dat de gitaar eruit gleed, of dat de tremolo niet helemaal lekker zat, of dat ik er tegenaan stootte, etc.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 20:04:01 #17
    pi_65577597
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:33 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

vrijdag 30 januari 2009 @ 20:15:11 #18
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_65577962
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Leeft jij ook nog.
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
    pi_65577980
    Nice!

Squiers zijn supergoedkoop en spelen superrelaxed.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 20:16:54 #20
    pi_65578022
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 20:15 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Leeft jij ook nog.
    Alive and playing.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 20:21:09 #21
    pi_65578157
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 20:15 schreef starla het volgende:
    Nice!

Squiers zijn supergoedkoop en spelen superrelaxed.
    Ik was na 8 jaar toe aan een nieuw speeltje en ik wist dat er gitaren bestonden met een hals waar ik makkelijker op kon spelen dan wat ik had.

Na 9 gitaren geprobeerd te hebben (en toen had ik eigenlijk geen zin meer ) werd ik verrast door het geluid van dit schatje. Toen heb ik er heel verstandig nog een nachtje over geslapen, maar 's avonds wist ik al dat ik hem ging kopen.
    pi_65581137
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[ afbeelding ]
    VET lekker 2 humbuckers erin scheuren maar
      vrijdag 30 januari 2009 @ 22:25:37 #23
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_65582281
    TVP
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_65583635
    Ik zat even wat te pielen in de muziekwinkel en vroeg me af of de snaren van een electrische gitaar altijd dichter bij elkaar liggen dan bij een accoustische gitaar? Was trouwens wel veel makkelijker spelen, ik zou haast overstappen
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      vrijdag 30 januari 2009 @ 23:21:43 #25
    pi_65583817

OEEEEEHHHHH, ik heb hier zo'n vette solo bij bedacht! Hij kwam bijna vanzelf
    pi_65583927
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 23:15 schreef tim2308 het volgende:
    Ik zat even wat te pielen in de muziekwinkel en vroeg me af of de snaren van een electrische gitaar altijd dichter bij elkaar liggen dan bij een accoustische gitaar? Was trouwens wel veel makkelijker spelen, ik zou haast overstappen
    Over het algemeen is de nek van een elektrische gitaar wat smaller dan die van een akoestische, ja. Elektrisch speelt meestal ook lichter dan akoestisch, omdat de snaren dunner zijn.
    pi_65584359
    Ik ben twee weken geleden begonnen,
    Oefen elke dag wel even.. blijft toch wel leuk!
    Akoestisch trouwens.
    The value of identity of course is that so often with it comes purpose.
    pi_65586177
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 23:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

OEEEEEHHHHH, ik heb hier zo'n vette solo bij bedacht! Hij kwam bijna vanzelf
    Gelukkig maar, want het nummer is niet te pruimen
      zaterdag 31 januari 2009 @ 01:04:37 #29
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_65586587
    tvp
    pi_65594582
    tvp
    pi_65596175
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:36 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb al jaren twee gitaren aan de muur hangen. Muurbeugels werken echt perfect en hoe zwaarder de gitaar, hoe steviger hij hangt. Bij mijn standaard heb ik al meerdere malen gehad dat de gitaar eruit gleed, of dat de tremolo niet helemaal lekker zat, of dat ik er tegenaan stootte, etc.
    Heb jij 'm dan verticaal hangen of meer diagonaal? Want diagonaal lijkt me toch wel wat mooier!
    pi_65596497
    gewoon verticaal.

Ik heb wel diagonale muurbeugels gezien, maar die zijn niet erg praktisch in gebruik. Komt bij dat ik niet genoeg muur vrij heb om gitaren diagonaal op te hangen.
    pi_65596570
    Hmm oke, ik begrijp idd wel dat het best onhandig kan zijn om zo'n ding er constant goed in te moeten leggen
      zaterdag 31 januari 2009 @ 16:07:54 #34
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_65597363
    ------------------
      maandag 2 februari 2009 @ 09:52:04 #35
    140318 Thy...
    Met puntjes
    pi_65647385
    Leer/speel nu zo'n 2 maanden op een akoestische gitaar maar zat gister even de powerchords les van Justin te bekijken. Damn wat klinkt dat vet (en makkelijk) Nu wil ik ook een elektrische gitaar
    Ik heb mezelf maar beloofd dat ik eerst wat nummers akoestisch kan voordat ik nog meer geld uit ga geven
    I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
    - Douglas Adams
    pi_65649082
    Ben nu een beetje door de muziektheorie aan het worstelen...
    * witte_fantasie probeert intervallen te snappen, maar steps zijn zoveel makkelijker...
    verkapte tvp
    pi_65680393
    Ben nu een tijdje aan t kloten met 'round midnight'. Maar bij deze tab klopt het einde voor geen meter Iemand die het nummer kent, en het misschien wel af kan maken?
    pi_65697241
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 00:53 schreef robbolo het volgende:
    Ben nu een tijdje aan t kloten met 'round midnight'. Maar bij deze tab klopt het einde voor geen meter Iemand die het nummer kent, en het misschien wel af kan maken?
    Is dat deze?

klinkt niet echt als een "leer hiermee gitaarspelen"-nummer, hè.
    pi_65698000
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 16:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Is dat deze?

klinkt niet echt als een "leer hiermee gitaarspelen"-nummer, hè.
    Dat is waar, maar had het geluk een simpele tab te vinden, alleen t einde is verrot Probeer t maar te spelen, dan is t duidelijk waar de fout zit. Denk je trouwens dat jij er wel een redelijk einde aan kan breien?
      dinsdag 3 februari 2009 @ 17:28:55 #40
    157428 GoodGawd
    pi_65698640
    Leuk nummer
    pi_65699166
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 00:53 schreef robbolo het volgende:
    Er zijn naar schatting 67234 versies van Round Midnight. Ik speel een eigen interpretatie van die tabs op UG.
    pi_65699267
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:43 schreef starla het volgende:

[..]

Er zijn naar schatting 67234 versies van Round Midnight. Ik speel een eigen interpretatie van die tabs op UG.
    Heb met me stomme kop de verkeerde tab gebruikt. Ik bedoelde deze. Het is een erg simpele tab, maar het einde klopt niet, en ik krijg t niet zelf voor elkaar om t netjes te laten klinken.
    pi_65699475
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:46 schreef robbolo het volgende:

[..]

Heb met me stomme kop de verkeerde tab gebruikt. Ik bedoelde deze. Het is een erg simpele tab, maar het einde klopt niet, en ik krijg t niet zelf voor elkaar om t netjes te laten klinken.
    Waarom speel je niet degene die je eerst postte dan? Die klopt aardig met een aantal versies.
    pi_65699529
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:52 schreef starla het volgende:

[..]

Waarom speel je niet degene die je eerst postte dan? Die klopt aardig met een aantal versies.
    Kan ik nog niet Ben net pas begonnen met af en toe een liedje te leren spelen
    pi_65699730
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:53 schreef robbolo het volgende:

[..]

Kan ik nog niet Ben net pas begonnen met af en toe een liedje te leren spelen
    pi_65706110
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:58 schreef starla het volgende:

[..]

Maar kan jij m niet ff voor me kloppend maken dan? Ik kom er niet uit
    pi_65708274
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 20:36 schreef robbolo het volgende:

[..]

Maar kan jij m niet ff voor me kloppend maken dan? Ik kom er niet uit
    Kloppend met welke versie van Round Midnight?
    pi_65708797
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 21:15 schreef starla het volgende:

[..]

Kloppend met welke versie van Round Midnight?
    Is natuurlijk slecht uit te leggen, maar bij het einde van deze tab klopt het niet. Volgens mij moet t einde van de maat naar beneden, en niet naar boven. Nou vroeg ik me dus af of iemand het einde af kan maken, in de trant van deze tab, zodat het klopt. Begrijp je wat ik bedoel?
    pi_65709607
    Ik ken die hele versie niet, klinkt me ook niet bekend in de oren omdat het van piano naar gitaar is omgezet. Ik speel de versie van Wes Montgomery en niet Thelonious Monk, dus ik kan je helaas niet helpen. Alleen als je me een link kunt geven naar de versie waarop die gast de tabs heeft gebaseerd.

Misschien kun je de uitvoering van Montgomery leren met behulp van guitarpro?

http://www.ultimate-guita(...)night_guitar_pro.htm
      dinsdag 3 februari 2009 @ 22:43:23 #50
    52853 L.Mo
    Hey! Viespeuk!
    pi_65713591
    Op youtube en de rest van internet is er genoeg te vinden over het stemmen van een gitaar, maar ik kom er echt niet uit.

Ik ben alle snaren van mn gitaar (Ibanez grg170dx) aan het vervangen, maar wanneer ik de hoge e heb gestemd, stem ik de b, dan moet de hoge e weer iets strakker, daarna ook weer de b. Dan staan ze allebei goed. Daarna stem ik de g, en vervolgens moeten de andere twee weer iets strakker..

Uiteindelijk blijf ik bezig met strakker draaien van snaren tot mn brug helemaal schuin staat; er klopt dus helemaal niks van.

Help?
    Tot zover het nieuws
    pi_65713893
    Hmmm, lijkt mij fysisch onmogelijk aangezien hoe strakker je de snaren spant, hoe hoger de frequentie wordt dus des te hoger de toon. De toon kan nooit gelijk blijven als je de snaar strakker spant, maar alleen als de snaar ook wat ontspant omdat die nieuw is en bijvoorbeeld nog niet volledig strak rond de stemknop is gewikkeld. Deze speling moet je dan compenseren met het strakker draaien van de snaar.
    Het kan dan inderdaad voorkomen dat andere snaren weer lager worden gestemd, maar uiteindelijk moet hier een balans inkomen.

Misschien moet je even op het internet zoeken hoe je je snaren moet vervangen.
    pi_65716002
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 22:43 schreef L.Mo het volgende:
    Op youtube en de rest van internet is er genoeg te vinden over het stemmen van een gitaar, maar ik kom er echt niet uit.

Ik ben alle snaren van mn gitaar (Ibanez grg170dx) aan het vervangen, maar wanneer ik de hoge e heb gestemd, stem ik de b, dan moet de hoge e weer iets strakker, daarna ook weer de b. Dan staan ze allebei goed. Daarna stem ik de g, en vervolgens moeten de andere twee weer iets strakker..

Uiteindelijk blijf ik bezig met strakker draaien van snaren tot mn brug helemaal schuin staat; er klopt dus helemaal niks van.

Help?
    Hoi,

Het beste kan je eerst de dikkere snaren op spanning brengen en geleidelijk aan de dunneren ivm trekspanning.
    Verder de vraag of je nieuwe snaren dikker zijn dan de oude? zo ja dan moet je de veren die achter tussen te brug en je body zitten strakker spannen.

Vraag anders even of iemand je kan helpen als je een paar keer meekijkt kan je het zelf meestal ook wel
      dinsdag 3 februari 2009 @ 23:37:08 #53
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65716094
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 22:43 schreef L.Mo het volgende:

Help?
    Weet je zeker dat het een GRG170DX is? Want als ik het zo lees, lijkt het er op dat je een floyd rose achtige brug hebt maar die zit volgens mij niet op de GRG170DX.
    Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
    Kitty at my foot and I want to touch it
      dinsdag 3 februari 2009 @ 23:47:11 #54
    157428 GoodGawd
    pi_65716499
    Koop een Fender.
    pi_65717309
    Ik denk dat je snaren gekocht hebt die ietsje dikker/stugger zijn dan de snaren die je eerder op je gitaar had. Da's lastig, want bij een floating tremolo-brug is er een evenwicht tussen de spanning van de snaren en de spanning van de veren in de brug.

Haal even het kapje van de achterkant van je gitaar. Je ziet nu de veren van de brug. Deze veren zitten vast aan het brug-blok en aan een soort kam. Die kam kan je naar voren plaatsen door de schroef aan te draaien (of je moet even naar de muziekwinkel voor een extra veer). Je moet uiteindelijk zo uitkomen dat de spanning op de veren zo groot is dat de brug evenwijdig met de body is als de snaren gestemd zijn.

Zelf vind ik het prettiger om even de brug te blokkeren (aan de veer-kant), vervolgens de gitaar te stemmen en daarna de veerspanning aan te passen... maar ik verander niet van snaardikte, waardoor alles een stukje makkelijker wordt.

Dus ik wens je veel succes.
    pi_65718056
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 23:47 schreef GoodGawd het volgende:
    Koop een Fender.
    pi_65719235
    Fender is overrated
    pi_65720694
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 01:55 schreef Synthesist het volgende:
    Fender is overrated
    pi_65724863
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 08:11 schreef brother52 het volgende:

[..]

woensdag 4 februari 2009 @ 15:04:43 #60
    157428 GoodGawd
    pi_65733090
    lol
      woensdag 4 februari 2009 @ 21:28:42 #61
    52853 L.Mo
    Hey! Viespeuk!
    pi_65746450
    Ok bedankt allemaal voor de reacties.

@ starla
    Dat dacht ik ook, maar voordat ik alle snaren gestemd kon hebben stond de brug echt veel te schuin dat ik ging twijfelen of het wel allemaal klopte

@ brother52: Ja het is een grg170dx met zo'n brug:

@allsystemshalt + jordy-b:
    Ok, voortaan eerst de dikke snaren stemmen. Op zich wel logisch ook want die dunne kunnen veel minder hebben. Ik dacht juist dat die dunne het minst konden rekken en dat het stemmen dan makkelijker zou gaan, maarja de dunste is nu dus net gebroken En ik heb er inderdaad een extra veer bij gekregen die ik ook nog kan gebruiken. De dikte is wel goed, 010, dat is hetzelfde als erop zat. Heb nog een nieuw setje liggen waar ik het nu mee ga proberen.
    Tot zover het nieuws
    pi_65746842
    Misschien is het voor de volgende keer handig als je ze één voor één vervangt.
    Dan ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar en je brug gaat niet scheef staan.
      woensdag 4 februari 2009 @ 21:40:28 #63
    pi_65746925
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 21:28 schreef L.Mo het volgende:
    Ok bedankt allemaal voor de reacties.

@ starla
    Dat dacht ik ook, maar voordat ik alle snaren gestemd kon hebben stond de brug echt veel te schuin dat ik ging twijfelen of het wel allemaal klopte

@ brother52: Ja het is een grg170dx met zo'n brug:
    [ afbeelding ]

@allsystemshalt + jordy-b:
    Ok, voortaan eerst de dikke snaren stemmen. Op zich wel logisch ook want die dunne kunnen veel minder hebben. Ik dacht juist dat die dunne het minst konden rekken en dat het stemmen dan makkelijker zou gaan, maarja de dunste is nu dus net gebroken En ik heb er inderdaad een extra veer bij gekregen die ik ook nog kan gebruiken. De dikte is wel goed, 010, dat is hetzelfde als erop zat. Heb nog een nieuw setje liggen waar ik het nu mee ga proberen.
    Heb je een stemapparaat? Dat stemt wat makkelijker. Succes.
      woensdag 4 februari 2009 @ 21:54:33 #64
    pi_65747470
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 21:38 schreef brother52 het volgende:
    Misschien is het voor de volgende keer handig als je ze één voor één vervangt.
    Dan ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar en je brug gaat niet scheef staan.
    Ik vervang ze altijd in 1 keer. Ik rommel eerst alle snaren er op en zet dan rustig de spanning er op.
    pi_65750995
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 21:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Ik vervang ze altijd in 1 keer. Ik rommel eerst alle snaren er op en zet dan rustig de spanning er op.
    Ik doe dat met mijn tele en les paul ook, maar met mijn Ibanez met floyd rose achtige brug doe ik ze 1 voor 1, anders is het veel te veel geklooi.
      woensdag 4 februari 2009 @ 23:47:37 #66
    52853 L.Mo
    Hey! Viespeuk!
    pi_65751830
    Gelukt! Met de extra veer blijft hij wel netjes recht staan. Bedankt allemaal

Handigheidje voor het stellen van floyd rose:

[ Bericht 55% gewijzigd door L.Mo op 05-02-2009 00:25:17 ]
    Tot zover het nieuws
      donderdag 5 februari 2009 @ 00:02:52 #67
    157428 GoodGawd
    pi_65752303
    Ik doe ze altijd 1 voor 1. Een keer jaar haal ik alles eraf om hem te reinigen.
    pi_65753840
    Wat hij doet met het lepeltje is wat ik bedoel met het blokkeren van de brug aan de veer-kant.

Ik druk gewoon een stapeltje plectrums in de ruimte tussen het brug-blok en de body (dus aan de onderkant van de gitaar). Op die manier kan je de brug precies evenwijdig met de gitaar krijgen (ipv iets scheef, zoals bij het lepeltje). Als je de snaren stemt (en de veerspanning voldoende is) in die positie, zijn ze altijd (zo-goed-als) gestemd als de brug zich in die positie bevindt.
    Haal de plectrums weg, pas de veerspanning aan tot de brug weer vlak ligt en de gitaar zal weer gestemd zijn zoals met de plectrums het geval was. Het is dan nog een kwestie van wat fijnafstelling voordat je de blokken op de kam (bij de kop) plaatst en vervolgens alleen nog even werken met de fine-tuners.
    pi_65768046
    2 plectrums kwijt in 1 dag
    pi_65768965
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 15:09 schreef Ayca het volgende:
    Ze liggen naast je linker sok.
    pi_65769119
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 15:09 schreef Ayca het volgende:
    Daarom:

vrijdag 6 februari 2009 @ 00:28:35 #72
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65787375
    Ik vind de Gibson SG's fantastisch mooie gitaren (met op een goede 2e plek de LP). Nu heb ik geen geld voor een Gibson, laat staan dat ik gitaar kan spelen.

Wat is een mooie beginners SG,

Reeds gevonden

Epiphone G310

+/- ¤200

Vintage VS6

+/- ¤250

Hebben jullie nog tips waar op te letten, of wellicht bepaalde voorkeuren?

Ook heb ik de Ibanez GRG170dx op het oog

+/- ¤220

Nu is het wijze advies natuurlijk om ze gewoon uit te proberen in de winkel. Maar ik kan dus nog geen gitaar spelen, hoe gaat dat dan in z'n werk?

M'n favo muziek is rock: Lynyrd Skynyrd, Bruce Springsteen, Deep Purple, Neil Young. En in iets mindere mate wat metal, Iron Maiden, Metallica, AC/DC, Motley Crue

[ Bericht 4% gewijzigd door Richie_Rich op 06-02-2009 00:38:47 ]
      vrijdag 6 februari 2009 @ 00:33:10 #73
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65787467
    De gitaren van Vintage schijnen een stuk beter te zijn dan de Epiphones.
    en als je toch voor een epiphone kiest, dan zou ik de G400 nemen.
    Gezien je muzikale voorkeur, zou ik die Ibanez lekker in de winkel laten staan.
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 00:28 schreef Richie_Rich het volgende:
    Nu is het wijze advies natuurlijk om ze gewoon uit te proberen in de winkel. Maar ik kan dus nog geen gitaar spelen, hoe gaat dat dan in z'n werk?
    Ken je iemand die wel gitaar kan spelen, neem hem/haar dan mee.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 00:38:16 #74
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65787546
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 00:33 schreef brother52 het volgende:
    Die gitaren van Vintage schijnen een stuk beter te zijn dan de Epiphones.
    en als je toch voor een epiphone kiest, dan zou ik de G400 nemen.
    [..]

Ken je iemand die wel gitaar kan spelen, neem hem/haar dan mee.
    Ja, maar die is linkshandig

Op internet las ik ook dat die G400 een stuk beter is, nadeel is weer dat die gelijk een stuk duurder is (¤350-400) en dat wil ik er eigenlijk vooralsnog niet aan uitgeven.

Als het spelen me bevalt wil ik eigenlijk redelijk snel gaan upgraden naar een echte (tweedehands) SG (+/-¤1000).
      vrijdag 6 februari 2009 @ 00:51:01 #75
    pi_65787728
    Ik heb op een Ibanez GRX70 leren spelen, dat is bijna dezelfde als de GRG. Niks mis mee.

Als je het geluk hebt dat je een gitaar kan lenen voor een paar weken of maanden, kan je vast oefenen, en weet je beter wat voor soort gitaar je het beste ligt.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 01:09:21 #76
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65787944
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 00:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Ik heb op een Ibanez GRX70 leren spelen, dat is bijna dezelfde als de GRG. Niks mis mee.

Als je het geluk hebt dat je een gitaar kan lenen voor een paar weken of maanden, kan je vast oefenen, en weet je beter wat voor soort gitaar je het beste ligt.
    Dat laatste, doen winkels dat bij gitaren van +/-¤250? Lijkt me niet eigenlijk. Helaas dus ook geen vrienden van wie ik er eentje een tijdje kan lenen (afgezien van een linkshandige dan )
      vrijdag 6 februari 2009 @ 01:19:40 #77
    pi_65788038
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 01:09 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Dat laatste, doen winkels dat bij gitaren van +/-¤250?
    winkels niet denk ik.
    pi_65789185
    quote:
    Ik vind de Gibson SG's fantastisch mooie gitaren (met op een goede 2e plek de LP). Nu heb ik geen geld voor een Gibson, laat staan dat ik gitaar kan spelen.

Reeds gevonden

Epiphone G310
    [ afbeelding ]
    +/- ¤200

Vintage VS6
    [ afbeelding ]
    +/- ¤250

[ afbeelding ]
    +/- ¤220

M'n favo muziek is rock: Lynyrd Skynyrd, Bruce Springsteen, Deep Purple, Neil Young. En in iets mindere mate wat metal, Iron Maiden, Metallica, AC/DC, Motley Crue
    Ik heb de Epiphone G-310 nog nooit uitgeprobeerd maar heb vorige week een Vintage SG gekocht en het bevalt me prima! Hij schijnt, zoals hierboven ook werd gezegd, beter te zijn dan de Epiphone G-400..
      vrijdag 6 februari 2009 @ 15:29:54 #79
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65802386
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 07:49 schreef SperZii het volgende:

[..]

Ik heb de Epiphone G-310 nog nooit uitgeprobeerd maar heb vorige week een Vintage SG gekocht en het bevalt me prima! Hij schijnt, zoals hierboven ook werd gezegd, beter te zijn dan de Epiphone G-400..
    Ok, mooi om te horen. Die G310 heb ik eigenlijk nu ook al afgeschreven, veel slechte reviews ook.

Wellicht dat ik het nog over een hele andere boeg ga gooien, een goedkope squier bullet van ¤120 en dan iets sneller een echte en originele. Of zijn die Squiers echt rubbish?
      vrijdag 6 februari 2009 @ 15:44:04 #80
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65802821
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 15:29 schreef Richie_Rich het volgende:

Ok, mooi om te horen. Die G310 heb ik eigenlijk nu ook al afgeschreven, veel slechte reviews ook.

Wellicht dat ik het nog over een hele andere boeg ga gooien, een goedkope squier bullet van ¤120 en dan iets sneller een echte en originele. Of zijn die Squiers echt rubbish?
    Ga dan gewoon voor de SG van Vintage. Dan heb je tenminste al vast een SG en voor dat geld heb je ook een behoorlijk goede gitaar.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 15:56:38 #81
    pi_65803235
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 15:29 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Uitproberen.

Ik heb een mooie goed klinkende Squire, maar die was iets duurder.

Overigens is er niets mis met een beetje raggen op een 100-euro-gitaar. Als je wat akkoorden kan ga je af en toe naar de muziekwinkel om op een gitaar te spelen en na een half jaar kom je misschien iets moois tegen. Goede strategie.
    pi_65807156
    Heeft iemand een goede tutorial om een gitaar af te stellen?
    Een kennis heeft sinds kort een gitaar maar als je de E-snaar ook maar een beetje goed aanslaat dan begint hij als een gek tegen de frets aan te trillen, met de A-snaar is het ook het geval en met de hogere snaren niet echt.
    Ik denk dat dit een slecht afgestelde gitaar is?
      vrijdag 6 februari 2009 @ 18:47:42 #83
    pi_65808566
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 17:49 schreef Gitaarmat het volgende:
    Een kennis heeft sinds kort een gitaar maar als je de E-snaar ook maar een beetje goed aanslaat dan begint hij als een gek tegen de frets aan te trillen, met de A-snaar is het ook het geval en met de hogere snaren niet echt.
    http://www.marchandelec.com/fg.html

Downloaden en instellen op de gewenste toon. De E is 440Hz.
    pi_65808761
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De A bedoel je.
    pi_65808844
    ik zoek wat makkelijke liedjes, alleen is dat vaak in tab en dat vind ik niet zo handig dus graag akkoorden
    alvast bedankt

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2009 18:58:41 ]
      vrijdag 6 februari 2009 @ 19:05:35 #86
    pi_65809043
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 18:55 schreef starla het volgende:

[..]

De A bedoel je.
    Echt waar?

Blijkbaar zit ik in het goede topic
      vrijdag 6 februari 2009 @ 19:11:40 #87
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65809217
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Het gaat om het afstellen van de gitaar, niet om het stemmen
      vrijdag 6 februari 2009 @ 19:18:40 #88
    pi_65809439
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 19:11 schreef brother52 het volgende:

[..]

Het gaat om het afstellen van de gitaar, niet om het stemmen
    Gewoon luciferdoosje onder de snaren doen, toch?
      vrijdag 6 februari 2009 @ 19:20:29 #89
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65809490
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Gewoon luciferdoosje onder de snaren doen, toch?

Ja, dan ben je in elk geval van het ratelen af.
    pi_65810113
    Echt? Ga weg
      vrijdag 6 februari 2009 @ 19:41:37 #91
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65810253
    Maar het probleem kan meerdere oorzaken hebben. De action kan te laag zijn, de hals niet goed afgesteld etc.
    Wat voor gitaar is het eigenlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door brother52 op 06-02-2009 23:30:00 ]
    pi_65810363
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 17:49 schreef Gitaarmat het volgende:
    Het kan zijn dat de brug scheef staat en iets verhoogd moet worden aan de kant van de dikke snaren, of dat de truss-rod de strak staat (waardoor de nek te recht is).

Dat laatste kan je testen door een snaar aan te drukken op de eerste en laatste fret en te kijken hoeveel ruimte er is tussen de 12 fret en de snaar. Er zou een kleine tussenruimte moeten zijn, omdat een nek normaal gesproken iets krom is. Als er geen tussenruimte is, kan het zijn dat de nek perfect recht is, of dat hij naar achteren kromt (en da's niet zo goed).

Je moet eigenlijk altijd even de nek nakijken als je van snaardikte verandert. Dikkere snaren trekken meer dan dunnere snaren, dus bij dikkere snaren moet de truss-rod strakker staan afgesteld dan bij dunnere snaren om de extra trekkracht van de dikkere snaren te compenseren. En als je van dik naar dun gaat, kan het zijn dat de trussrod iets losser moet.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 23:24:41 #93
    157428 GoodGawd
    pi_65818751
    Oplossing simpel:

Check de brug kam. Die heeft een schuine zijde die afloopt waarschijnlijk, probeer hem eens om te draaien misschien zit ie er verkeerd in <_<
      zaterdag 7 februari 2009 @ 00:31:46 #94
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65820659
    quote:

Reeds gevonden

Epiphone G310
    [ afbeelding ]
    +/- ¤200

Vintage VS6
    [ afbeelding ]
    +/- ¤250

[ afbeelding ]
    +/- ¤220

Hmm.. een Epiphone G400 worn cherry past ook in het budget zie ik net

Morgen naar de winkel toe, en even wat proberen
      zaterdag 7 februari 2009 @ 08:16:59 #95
    192269 Anneloortje
    Niet weer he...
    pi_65823459
    Heeft iemand misschien leuke vlotte kleuterliedjes met accoorden??? Linkje of een leuk boek ofzo.
    Ik vind zelf cowboy billy erg leuk maar daar heb ik geen accoorden van.
    dank,
    Het is de gekte van de verslaving.
    pi_65829876
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 08:16 schreef Anneloortje het volgende:
    Heeft iemand misschien leuke vlotte kleuterliedjes met accoorden??? Linkje of een leuk boek ofzo.
    dank,
    Moet je spelen voor kinderen, of is het om te leren spelen?
    pi_65831364
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 08:16 schreef Anneloortje het volgende:
    dank,
    Je kunt toch wel de kampvuurakkoordjes van kleuterliedjes uitzoeken op de gitaar?
      zaterdag 7 februari 2009 @ 17:46:33 #98
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65831736
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 00:31 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Het is uiteindelijk deze geworden. Een Epiphone G400 worn cherry (mat dus)
      zaterdag 7 februari 2009 @ 22:39:53 #99
    111030 dragems
    Ex-Radio49/onzinradio DJ
    pi_65836979
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 00:31 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

toch wel een van de mooiste type gitaren ooit

wat ook wel een aanrader is is om te kijken naar het merk stagg die hebben ook goede gitaren voor goede prijs
    I'm back!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      zondag 8 februari 2009 @ 02:50:50 #100
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65841525
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 22:39 schreef dragems het volgende:

[..]

wat ook wel een aanrader is is om te kijken naar het merk stagg die hebben ook goede gitaren voor goede prijs
    Pardon?

Als je in een winkel wordt aangeraden om een stagg te kopen is het beste wat je kunt doen gillend wegrennen.
    Als je ze vergelijkt met een vintage of London City die maar net iets duurder zijn is het absolute bagger.
      zondag 8 februari 2009 @ 04:20:13 #101
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65842132
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 22:39 schreef dragems het volgende:

[..]

Ja, mee eens. Het ging uiteindelijk tussen deze en de Ibanez GRG170dx. Uiteindelijk gaf de halsdikte de doorslag. Ik vind dat dikkere eigenlijk wel prettig namelijk in vergelijking met de dunnere Ibanez. Qua prijs maakte het ook niet zoveel uit.
      zondag 8 februari 2009 @ 09:28:51 #102
    192269 Anneloortje
    Niet weer he...
    pi_65842872
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 16:01 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Moet je spelen voor kinderen, of is het om te leren spelen?
    Voor kinderen, ik zit in t verkeerde topic, sorry... (bloost)
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 17:26 schreef starla het volgende:

[..]

Je kunt toch wel de kampvuurakkoordjes van kleuterliedjes uitzoeken op de gitaar?
    Ja maari k zoek net iets anders zeg maar.. Niet de bekende liedjes maar wel leuke.
    Het is de gekte van de verslaving.
      maandag 9 februari 2009 @ 11:12:37 #103
    111030 dragems
    Ex-Radio49/onzinradio DJ
    pi_65874761
    quote:
    Op zondag 8 februari 2009 02:50 schreef brother52 het volgende:

[..]

Pardon?

Als je in een winkel wordt aangeraden om een stagg te kopen is het beste wat je kunt doen gillend wegrennen.
    Als je ze vergelijkt met een vintage of London City die maar net iets duurder zijn is het absolute bagger.
    nou sorry hoor ik vond ze best goed spelen hoor
    I'm back!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      maandag 9 februari 2009 @ 14:26:21 #104
    157428 GoodGawd
    pi_65880361
    Get a life.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_65883465
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 18:58 schreef Ayca het volgende:
    ik zoek wat makkelijke liedjes, alleen is dat vaak in tab en dat vind ik niet zo handig dus graag akkoorden
    alvast bedankt

pi_65883742
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 11:12 schreef dragems het volgende:

[..]

nou sorry hoor ik vond ze best goed spelen hoor
    Neenee, dat vond je niet Stagg is de euroshopper in gitarenland, zelfs als ze lekker spelen zijn ze vaak technisch/kwalitatief gezien niet in orde. Tenminste dat gaat naar mijn mening vaak op.
    pi_65883818
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 14:26 schreef GoodGawd het volgende:
    Get a life.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Hell yeh!
    pi_65924901
    Oeh, leuke topicreeks ja, ik speel zelf sinds begin april op een dean evo xm die ik voor mijn verjaardag gekregen heb
    pi_65925058
    Ik heb net het intro van Nobody's Wife van Anouk geleerd, speelt erg lekker. Weet iemand nummers met soortgelijke riffs?
      dinsdag 10 februari 2009 @ 20:44:33 #110
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65926651
    Godver, heb nu toch wel behoorlijke last van de topjes van m'n vingers (bestaan er ook botte snaren )

Anyway, doorbikkelen, of even dagje rust?
    pi_65927547
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 20:04 schreef -Beer- het volgende:
    Ik heb net het intro van Nobody's Wife van Anouk geleerd, speelt erg lekker. Weet iemand nummers met soortgelijke riffs?
    Radiohead - My Iron Lung
    pi_65927974
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 21:06 schreef starla het volgende:

[..]

Radiohead - My Iron Lung
    Ja, zoiets maar ik ben eigenlijk op zoek naar wat uitdagenders.
    pi_65928360
    John Petrucci - Glasgow Kiss

Tab: http://www.ultimate-guita(...)glasgow_kiss_tab.htm

[ Bericht 49% gewijzigd door starla op 10-02-2009 21:45:11 ]
    pi_65929488
    Misschien "Babe I'm Gonna Leave You" van Zeppelin (maar Jimmy Page speelt het volgens mij gewoon op z'n Les Paul)

http://www.justinguitar.com/en/ST-315-BabeImGonnaLeaveYou.php
      dinsdag 10 februari 2009 @ 23:40:57 #115
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65934013
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 21:58 schreef Jordy-B het volgende:
    Misschien "Babe I'm Gonna Leave You" van Zeppelin (maar Jimmy Page speelt het volgens mij gewoon op z'n Les Paul)

http://www.justinguitar.com/en/ST-315-BabeImGonnaLeaveYou.php
    Dan zou ik toch nog maar eens goed naar dat nummer luisteren.
      woensdag 11 februari 2009 @ 00:27:55 #116
    157428 GoodGawd
    pi_65935450
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 23:40 schreef brother52 het volgende:

[..]

Verschilt per versie eh. Als jij de gedownloade versie van Limewire hebt oid, dan is het waarschijnlijk akoustisch.
    pi_65935610
    quote:

[..]

Page staat voor dat nummer echt niet met een akoestische gitaar op het podium, hoor.
      woensdag 11 februari 2009 @ 07:49:08 #118
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65937900
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 00:27 schreef GoodGawd het volgende:

Verschilt per versie eh. Als jij de gedownloade versie van Limewire hebt oid, dan is het waarschijnlijk akoustisch.
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 00:37 schreef Jordy-B het volgende:

Page staat voor dat nummer echt niet met een akoestische gitaar op het podium, hoor.

Ooit van albumtracks gehoord jongens?
      woensdag 11 februari 2009 @ 09:15:14 #119
    157428 GoodGawd
    pi_65938990
    Ja en?
      woensdag 11 februari 2009 @ 10:32:44 #120
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65941212
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 09:15 schreef GoodGawd het volgende:
    Ja en?
    pi_65941557
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 10:32 schreef brother52 het volgende:

[..]

Ja, laten we even een halve pagina gaan vullen met dit geneuzel.

Page speelt het nummer live niet akoestisch. Ik luister bijna alleen maar live-optredens van Zeppelin. Sorrysorrysorry dat het allemaal zo verwarrend voor je was , maar hou even op te mierenneuken.

Het nummer kan perfect elektrisch gespeeld worden... Sterker nog, het kan zelfs beter elektrisch gespeeld worden dan akoestisch, ivm de akkoorden na ieder couplet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 11-02-2009 10:54:45 ]
      woensdag 11 februari 2009 @ 11:28:55 #122
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65943110
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 10:42 schreef Jordy-B het volgende:

Page speelt het nummer live niet akoestisch. Ik luister bijna alleen maar live-optredens van Zeppelin. Sorrysorrysorry dat het allemaal zo verwarrend voor je was , maar hou even op te mierenneuken.

Het nummer kan perfect elektrisch gespeeld worden... Sterker nog, het kan zelfs beter elektrisch gespeeld worden dan akoestisch, ivm de akkoorden na ieder couplet.
    Je mag het mierenneuken noemen maar feit blijft dat het als een akoestisch nummer geschreven is.
    Voor mij is het absoluut niet verwarrend hoor, ik weet ook wel dat Page live bijna nooit akoestisch speelt.

Maar met het laatste ben ik het absoluut niet met je eens. Akoestisch klinkt het zo verschrikkelijk veel beter.
    Speel hem eerst maar eens elektrich en daarna akoestisch, dan merk je het verschil vanzelf.
    pi_65943299
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 11:28 schreef brother52 het volgende:

[..]

Je mag het mierenneuken noemen maar feit blijft dat het als een akoestisch nummer geschreven is.
    Voor mij is het absoluut niet verwarrend hoor, ik weet ook wel dat Page live bijna nooit akoestisch speelt.

Maar met het laatste ben ik het absoluut niet met je eens. Akoestisch klinkt het zo verschrikkelijk veel beter.
    Speel hem eerst maar eens elektrich en daarna akoestisch, dan merk je het verschil vanzelf.
    heb ik gedaan en ik geef de voorkeur aan elektrisch.

Schoon kanaal met een beetje galm en echo voor het getokkel, lompe distortion voor de akkoorden.
      woensdag 11 februari 2009 @ 16:58:46 #124
    157428 GoodGawd
    pi_65954618
    quote:

[..]

Dit is en blijft gewoon een fail comment.

En wat iedereen mooier vindt moeten ze zelf weten.
      woensdag 11 februari 2009 @ 17:22:56 #125
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65955556
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 16:58 schreef GoodGawd het volgende:

Dit is en blijft gewoon een fail comment.
    Nee hoor, want wanneer je het over een bepaald nummer hebt, heb je het in eerste instantie altijd over het nummer zoals het opgenomen is, dat is dus de albumtrack. Daar komt nog bij dat Page in die tijd voornamelijk op een Telecaster speelde in plaats van een Les Paul.
    quote:
    En wat iedereen mooier vindt moeten ze zelf weten.
    Dat ben ik dan weer volledig met je eens.
    pi_65957422
    Iemand hier nog op zoek naar een toffe versterker?

[TK] Marshall MG100HDFX 100 watt halfstack
    Sometimes the journey is the goal
    I don't care about my soul
    Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
      woensdag 11 februari 2009 @ 20:09:12 #127
    157428 GoodGawd
    pi_65961243
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 17:22 schreef brother52 het volgende:

[..]

Nee hoor, want wanneer je het over een bepaald nummer hebt, heb je het in eerste instantie altijd over het nummer zoals het opgenomen is, dat is dus de albumtrack. Daar komt nog bij dat Page in die tijd voornamelijk op een Telecaster speelde in plaats van een Les Paul.
    [..]

Dat ben ik dan weer volledig met je eens.
    Andere mensen dus blijkbaar niet hè sjaakie.
      woensdag 11 februari 2009 @ 20:56:28 #128
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65963162
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 20:09 schreef GoodGawd het volgende:

Andere mensen dus blijkbaar niet hè sjaakie.
    Dus als jij het over een nummer hebt, dan heb je het altijd over een live uitvoering die ooit eens ergens opgenomen is in een klein zaaltje waar maar 50 man het bestaan van weten omdat ze er toevallig bij waren?

Vaag....
    pi_65964600
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 10:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dit was dus sarcastisch bedoeld, hè...
      woensdag 11 februari 2009 @ 22:16:04 #130
    157428 GoodGawd
    pi_65966550
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 20:56 schreef brother52 het volgende:

[..]

Dus als jij het over een nummer hebt, dan heb je het altijd over een live uitvoering die ooit eens ergens opgenomen is in een klein zaaltje waar maar 50 man het bestaan van weten omdat ze er toevallig bij waren?

Vaag....
    Nee natuurlijk niet. Als Jordy zegt dat Page dat nummer speelt met een LP, dan heeft hij dus waarschijnlijk een versie gehoord of gezien waarin hij met een LP speelt. En dan kom jij met zo'n stomme opmerking, luister eens goed. Een dove ezel kan nog wel het verschil horen tussen akoestisch en LP, het is dus nogal aannemelijk dat hij niet de originele plaat heeft gehoord aangezien Jordy geen dove ezel is.

Dit gezegd te hebben, is jouw comment officieel een faal opmerking.
    SPOILER
      woensdag 11 februari 2009 @ 22:20:19 #131
    157428 GoodGawd
    pi_65966754
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 21:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dit was dus sarcastisch bedoeld, hè...
    Die nieuwkomers zullen wel denken, gezellige boel
    Halve pagina is vol nu

Dus mensen, hoe de snaren te onthouden:

Een Aap Die Geen Bananen Eet

Succes!
      woensdag 11 februari 2009 @ 23:03:02 #132
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65968800
    Zucht....

Lees de post van Jordy met de link naar het filmpje van Justin nog eens terug en kijk dan ook eens naar het filmpje. Als je mijn punt dan nog niet snapt, dan ben je wel heel erg dom of je heb de lessen begrijpend lezen overgeslagen.
    pi_65969359
    Gewoon blijven doordrammen.
      woensdag 11 februari 2009 @ 23:16:06 #134
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65969437
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 23:14 schreef Jordy-B het volgende:
    Ik ben er al lang klaar mee hoor maar iemand kan het niet laten om nog even na te trappen.
    pi_65973317
    Gebruiken jullie het CAGED systeem veel? Heb verschillende pagina"s bekeken maar snap er niet veel van..
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      donderdag 12 februari 2009 @ 01:44:42 #136
    157428 GoodGawd
    pi_65973460
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 01:29 schreef tim2308 het volgende:
    Gebruiken jullie het CAGED systeem veel? Heb verschillende pagina"s bekeken maar snap er niet veel van..
    Speel sinds mijn 10e gitaar mij nooit wat bijgebracht van dat hele systeem. Ik vind het zelf ook niet zo boeiend. Ga maar gewoon veel nummers uitvogelen dan kom je er vanzelf wel achter hoe een gitaar werkt
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 23:14 schreef Jordy-B het volgende:
    Hij is gek
    pi_65973577
    quote:
    Het is volgens mij een truucje om de verschillende akkoord-vormen over de nek te leren.

Als je begint met een normaal C-akkoord (01023x) De hoogste fret die je gebruikt is de derde fret (5e snaar).
    Als je vanaf de 3e fret een barré maakt in de open A-vorm (355533), speel je óók een C-akkoord.
    Speel een open G-vorm-barré vanaf de 5e fret (855578), dit is óók een C-akkoord.
    Speel een open E-vorm-barré vanaf de 8e fret (8.8.9.10.10.8) voor... een C-akkoord.
    En speel een open D-vorm-barré vanaf de 10e fret (12.13.12.10.x.x) voor, jawel een C-akkoord.

de volgorde van akkoordvormen is dus CAGED en je speelt de volgende vorm altijd vanaf de hoogste gebruikte fret (behalve van D- naar C-vorm, dan speel je vanaf de één-na-hoogste gebruikte fret).

Begin je bij de open A-vorm, dan speel je AGEDC
    Begin je bij de open G-vorm, dan speel je GEDCA

Da's het idee.

Zelf heb ik het nooit gebruikt, maar het is voor mij eigenlijk vanzelfsprekend om verschillende akkoord-vormen over de hele nek te gebruiken (en dan met name de A-, E- en C-vorm)
    pi_65974526
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 01:44 schreef GoodGawd het volgende:

Hij is gek
    Dat was al lang bekend, maar dat heeft hier helemaal niets mee te maken.
      donderdag 12 februari 2009 @ 08:18:13 #139
    pi_65974656
    quote:
    Nee, ik heb een akkoordenboekje.
    pi_65976898
    Tvp
    Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
    pi_65977946
    quote:
    Gebruiken jullie het CAGED systeem veel?
      maandag 16 februari 2009 @ 14:45:32 #142
    140318 Thy...
    Met puntjes
    pi_66119761
    Hoe strummen jullie je D accoord? Door goed te mikken en maar 4 snaren te raken (en hierin veel te oefenen), of door 2 snaren te muten met je duim. Ik raak namelijk, voornamelijk bij de up-strokes, regelmatig teveel snaren.
    I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
    - Douglas Adams
      maandag 16 februari 2009 @ 15:47:01 #143
    pi_66122198
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 14:45 schreef Thy... het volgende:
    Hoe strummen jullie je D accoord? Door goed te mikken en maar 4 snaren te raken (en hierin veel te oefenen), of door 2 snaren te muten met je duim. Ik raak namelijk, voornamelijk bij de up-strokes, regelmatig teveel snaren.
    Veel spelen, dan gaat het vanzelf. Je kan er een oefeningetje van maken, afwisselend dempen en goed mikken.
    pi_66124500
    Ik doe ze muten met de duim.. Ligt daar toch maar doelloos bovenop die hals, net zo goed aan het werk zetten dat ding.
    pi_66127357
    Ik speel meestal D/F# (EADGBe: 200232). Met mijn duim fret ik dus de E-bassnaar op de 2e fret. Dit kan bijna altijd in plaats van een normale D gespeeld worden en je kunt geen verkeerde snaren aanslaan.
    pi_66127464
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 17:57 schreef Jordy-B het volgende:
    Ik speel meestal D/F# (EADGBe: 200232). Met mijn duim fret ik dus de E-bassnaar op de 2e fret. Dit kan bijna altijd in plaats van een normale D gespeeld worden en je kunt geen verkeerde snaren aanslaan.
    Of je speelt gewoon D/A, en je dempt met je duim de E.
    pi_66129972

Kan iemand mij helpen? Ik heb alle lessons al gekeken maar ik kom er nog steeds niet uit waar de vingers nou gezet worden op de 3e akkoord

Zal mij weer enorm helpen
    pi_66130187
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 19:11 schreef Leonos het volgende:

Kan iemand mij helpen? Ik heb alle lessons al gekeken maar ik kom er nog steeds niet uit waar de vingers nou gezet worden op de 3e akkoord

Zal mij weer enorm helpen
    http://www.ultimate-guitar.com/tabs/o/oasis/songbird_ver2_crd.htm
    pi_66131549
    quote:
    Net alsof je die F# echt moet spelen....
    Dat heb ik nog niemand zien doen
    pi_66132834
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 19:46 schreef Leonos het volgende:

[..]

Kijk eens naar mij, dan...

Dsus4/F# is gewoon Dsus4 met een F#-basnoot. (EADGBe: 200233; duim-open-open-wijs-ring-pink)
    pi_66134602
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 19:46 schreef Leonos het volgende:
    Is dit serieus...?

zie post Jordy B
    pi_66134683
    Was wel serieus

Maar bedankt. Tof liedje trouwens
    pi_66134748
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 20:51 schreef Leonos het volgende:
    Was wel serieus
    Oh, want als je gewoon kijkt bij chords used in die tab zie je de akkoorden. Daar zit geen F# tussen, maar alleen een Dsus4/F#
    pi_66134958
    Maar dan is het nog steeds raar. Want er staat dat je alle vingers moet gebruiken of zo'n barree (ofzo) akkoord moet leggen. Maar dat zag ik niemand doen.

Maar heb hem dus inmiddels
    pi_66135719
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 20:56 schreef Leonos het volgende:
    Maar dan is het nog steeds raar. Want er staat dat je alle vingers moet gebruiken of zo'n barree (ofzo) akkoord moet leggen. Maar dat zag ik niemand doen.
    Ik snap hier echt geen fuck van, laat maar, leg maar niet uit.
    quote:
    Op maandag 16 februari 2009 20:56 schreef Leonos het volgende:
    Maar heb hem dus inmiddels
    Goed zo
    pi_66148833
    Ik ben nog steeds Hyper Music van Muse aan het leren... Het lukt mij nog niet echt om het met de goede timing te spelen, laat staat op snelheid. Oefenen, oefenen, oefenen dus! Oja, en nog een vettere versterker kopen om ook nog een beetje een vergelijkbare sound te krijgen...
      dinsdag 17 februari 2009 @ 17:04:41 #157
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66165584

Gave winkel lijkt me
    It's Time To Shine
    pi_66165731
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 17:04 schreef qu63 het volgende:
    [ link | afbeelding ]

Gave winkel lijkt me
    In London
    Ben ik geweest
    Alleen niet binnen
      dinsdag 17 februari 2009 @ 17:08:53 #159
    157428 GoodGawd
    pi_66165742
    Ik zoek het akkoord: Gb/Db

Ik wist hem eerst maar ik ben hem vergeten, op die akkoord vind websites kan je zoiets niet zo gauw vinden.
    Dus...
      dinsdag 17 februari 2009 @ 17:21:24 #160
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66166275
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 17:08 schreef Goover het volgende:

[..]

In London
    Ben ik geweest
    Alleen niet binnen
    hier dus

Niet helemaal in Londen denk ik
    It's Time To Shine
    pi_66176004
    quote:
    Ik zoek het akkoord: Gb/Db

Ik wist hem eerst maar ik ben hem vergeten, op die akkoord vind websites kan je zoiets niet zo gauw vinden.
    Dus...

Misschien zit ik helemaal fout, maar het lijkt me vrij simpel. Ges-akkoord met Des als laagste toon. Volgens mij is dat, in tabs vanaf de hoge E: 2-2-3-4-4-x. Ofwel: Ges-Des-Bes-Ges-Des.
    pi_66176744
    yup, je moet gewoon de bastoon weglaten.
    pi_66176808
    Als je akoorden zoekt, kan je beter even zoeken op de #-vorm van de akkoorden, ipv met de es-vorm

Dus Gb/Db is hetzelfde als F#/C# en dat is, zoals Feestvoet al aangaf, gewoon een F#-akkoord waarbij je de E-bassnaar dempt.
      dinsdag 17 februari 2009 @ 23:43:29 #164
    65330 Ruzbeh
    Five inches but its thick
    pi_66181708
    Ik word steeds beter met sommige akkoorden!! Am en G zijn m'n favoriet. Wat klinkt het mooi. Doet me denken aan Tangerine van Led Zeppelin, wat ik natuurlijk wil leren spelen.
    De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
    pi_66182438
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 23:43 schreef Ruzbeh het volgende:
    Ik word steeds beter met sommige akkoorden!! Am en G zijn m'n favoriet. Wat klinkt het mooi. Doet me denken aan Tangerine van Led Zeppelin, wat ik natuurlijk wil leren spelen.
    Pennyroyal Tea van Nirvana zul je bedoelen (1ste nummer dat ik kon spelen zon beetje)
      woensdag 18 februari 2009 @ 12:17:39 #166
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66193470

It's Time To Shine
    pi_66194276
    quote:
    Op dinsdag 17 februari 2009 17:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

hier dus

Niet helemaal in Londen denk ik
    Huw? Ok, dan ben ik in de war. Maar ik heb een gitaar winkel gezien in London met knoppen boven de deur...
      woensdag 18 februari 2009 @ 12:47:49 #169
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66194316
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:46 schreef Goover het volgende:

[..]

Huw? Ok, dan ben ik in de war. Maar ik heb een gitaar winkel gezien in London met knoppen boven de deur...
    Ze zijn wel verhuisd volgens hun site, maar ik denk niet dat ze uit Londen weg zijn gegaan om dan daar te gaan zitten..

Misschien zit er in Londen ook nog zo'n winkel
    It's Time To Shine
    pi_66206747
    ik kan dus tabs etc lezen, alleen ik kan met een plectrum of met de hand de snaren niet goed aanslaan.... kan iemand me een goede how to geven?
      woensdag 18 februari 2009 @ 18:30:58 #171
    65330 Ruzbeh
    pi_66207207
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 18:16 schreef stroke het volgende:
    kan iemand me een goede how to geven?
    Snaren aanslaan vanuit je pols.

Veel oefenen.
    pi_66208413
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 12:17 schreef qu63 het volgende:
    [ afbeelding ]

Zo'n briefje hing vroeger bij feedback in Rotterdam, Verboden Extreme - More than words te spelen!

woensdag 18 februari 2009 @ 22:59:34 #173
    157428 GoodGawd
    pi_66217850
    Waarom dat dan? lol
    pi_66220085
    Dit is misschien ook wel leuk voor mensen die klassiek gitaar willen leren:

http://www.scribd.com/doc/3425625/bartoli-romance

http://dirk.meineke.free.fr/classical.html
    pi_66220745
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 22:59 schreef GoodGawd het volgende:
    Waarom dat dan? lol
    Omdat je dat soort nummers als verkoper op een gegeven moment wel genoeg gehoord hebt.

[ Bericht 30% gewijzigd door Jordy-B op 19-02-2009 00:21:38 ]
      donderdag 19 februari 2009 @ 01:24:01 #176
    157428 GoodGawd
    pi_66222522
    quote:
    Op donderdag 19 februari 2009 00:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Omdat je dat soort nummers als verkoper op een gegeven moment wel genoeg gehoord hebt.

Klant is koning, schijt aan de verkopers.
    pi_66288755
    Ik speel nu 2 jaar gitaar, voornamelijk elektrisch. Ik weet de allereerste basisprincipes van de theorie, pentatoniek, akkoorden, en kan aardig bluesy spelen. Ik vroeg me af hoe ik jazz kan spelen. Nu weet ik dat mijn theorie kennis daarvoor zwaar te kort schiet, maar kan iemand me uitleggen wat voor toonladders er voornamelijk in de jazz worden gebruikt? Of wat ik moet doen om toch al makkelijk 'jazzy' te klinken. Mijn techniek is vrij goed vind ik zelf, niet super, ik speel dan ook nog maar 2 jaar, maar snelheid is niet echt een beperking.

Alvast bedankt!
    pi_66289897
      vrijdag 20 februari 2009 @ 20:22:10 #179
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_66290366
    Absolute n00b vraag. Ik ben echt net begonnen en nu bezig met accoorden. Probleem is alleen dat als ik wissen van accoord, dat het zo debiel klinkt. De snaren trillen nog wat door nl en als ik dan m'n vingers eraf haal en op de andere snaren zet komt er een onsamenhangend geluid uit (gelukkig wel zachtjes omdat ik dan niet aansla natuurlijk).

Wat doe ik fout?
      vrijdag 20 februari 2009 @ 21:12:32 #180
    65330 Ruzbeh
    pi_66292902
    quote:
    Op vrijdag 20 februari 2009 20:22 schreef Richie_Rich het volgende:
    Absolute n00b vraag. Ik ben echt net begonnen en nu bezig met accoorden. Probleem is alleen dat als ik wissen van accoord, dat het zo debiel klinkt. De snaren trillen nog wat door nl en als ik dan m'n vingers eraf haal en op de andere snaren zet komt er een onsamenhangend geluid uit (gelukkig wel zachtjes omdat ik dan niet aansla natuurlijk).

Wat doe ik fout?
    Je doet niks fout gozer, dat heb ik ook. Gewoon lekker veel oefenen en je vindt vanzelf manieren om dat soort geluid te verminderen.

Probeer gewoon rustig je vingers van de snaren af te halen om te voorkomen dat je de snaren niet 'plukt'.
      vrijdag 20 februari 2009 @ 21:18:59 #181
    65330 Ruzbeh
    pi_66293274
    Over akkoorden gesproken, ik word er steeds beter in! Vandaag voor het eerst van G, naar Am en weer naar G gegaan zonder te kijken, en het ging erg vlot.
      vrijdag 20 februari 2009 @ 23:18:38 #182
    157428 GoodGawd
    pi_66299335
    lol grats
    pi_66300151
    Ik heb een vraag en misschien is hij geheel overbodig maar....

Voor mijn gitaar tabs ga ik altijd kijken bij ultimate guitar. Nou kom ik soms akkoorden tegen zoals het Gfism bij dit nummer van White Lies - Unfinished Bussines
    http://www.ultimate-guitar.com/tabs/w/
    white_lies/unfinished_business_crd.htm

Nou is het probleem dat als ik het aanklik bij het akkoord daarboven 4 fr. staat.
    Betekend dit nou dat ik dit akkoord moet spelen vanaf de 4de fret? Of betekend dit iets anders?

Bij voorbaat dank voor de reacties.
    pi_66305471
    Het betekent dat de 1e fret in het diagram de 4e fret op de gitaar is, idd.

Een normale Gm is (EADGBe: 355333). G#m is hetzelfde akkoord, maar dan een halve toon hoger (dus één fret hoger, dus 466444)
    pi_66318211
    Hallo heb een vraagje, ik zal me eerst even voorstellen.
    Ik ben Gitaarmat 15 jaar oud heb vanaf mijn 10e les, van mijn 10e tot 14e beetje gebrekkig les gehad qua theorie, (dus met theorie weet ik nog bijna niks)maar het spelen zit er wel in . Nu les van Erwin Java (Cuby) dus qua theorie wat beter les.
    Maar mijn vorige leraar liet mij een keer de majeur ladder zien, de 'standaard' ladder zei hij.
    Maar ik kan hier niet in soleren. want je kunt niks opdrukken om op de volgende noot te komen ik heb het over dit patroontje:
    (waar ik dus een poosje geleden achter ben gekomen dat hij ook wel de Ionische heet )
    vanaf fret 5:
    5-6---8
    5-6---8
    5--7
    5---7-8
    5---7-8
    5-6---8
      zaterdag 21 februari 2009 @ 17:29:53 #186
    pi_66318608
    wat is nu de vraag?
    pi_66320947
    van de week heb ik m'n tremolo-brug geblokkeerd met een ringetje en 25ct. Hij is nu van floating bridge naar een tremolo die alleen maar de toon omlaag kan brengen (t/m divebombs)

Had ik véél eerder moeten doen. De gitaar blijft véél beter gestemd, je hebt geen valse noten als je meerdere snaren aanslaat bij een bend, en de sustain is beter. Enige minpuntje is dat de gitaar iets zwaarder speelt (vergelijkbaar met een vaste brug, dus het valt wel mee).
    pi_66321049
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 17:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    wat is nu de vraag?
    Vergeten,,, lol hoe kun je nu soleren in dat patroontje en word die ladder wel gebruikt in solo;s.
      zaterdag 21 februari 2009 @ 19:32:02 #189
    157428 GoodGawd
    pi_66321483
    nvm
      zaterdag 21 februari 2009 @ 19:41:57 #190
    pi_66321809
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 19:13 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Vergeten,,, lol hoe kun je nu soleren in dat patroontje en word die ladder wel gebruikt in solo;s.
    Vast wel. Is gewoon een pentatonische toonladder. Met de juiste akkoorden als achtergrond kan je daar gewoon mee soleren.
    pi_66321900
    Dat zijn maar een paar noten, zo klein patroontje bij de pentatonische mineur en majeur heb ik 5 verschillende posities geleerd dat wel, zo over de hele hals.
    Maar kan dat met de Ionische/Majeur ook?
      zaterdag 21 februari 2009 @ 19:53:05 #192
    pi_66322219
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 19:44 schreef Gitaarmat het volgende:
    Dat zijn maar een paar noten, zo klein patroontje bij de pentatonische mineur en majeur heb ik 5 verschillende posities geleerd dat wel, zo over de hele hals.
    Vast wel, misschien met kleine aanpassingen afhankelijk waar op de hals je speelt.

Eerlijk gezegd ben ik nooit bezig met toonladders als ik een solo verzin. Ik probeer gewoon wat noten uit en als ik een basismelodie heb dat spannend klinkt, komt de rest vanzelf.
    pi_66323112
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 17:17 schreef Gitaarmat het volgende:
    (waar ik dus een poosje geleden achter ben gekomen dat hij ook wel de Ionische heet )
    vanaf fret 5:
    5-6---8
    5-6---8
    5--7
    5---7-8
    5---7-8
    5-6---8
    Dat is de F ionische ja, maar ook de A frygische, c mixolydische etc.
    Het is dus niet zo dat dit patroon specifiek een majeur patroon is. Vanaf de 5de fret dus eerder een mineur , en wel in frygische modus.
      zaterdag 21 februari 2009 @ 22:28:11 #194
    157428 GoodGawd
    pi_66326819
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 19:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vast wel, misschien met kleine aanpassingen afhankelijk waar op de hals je speelt.

Eerlijk gezegd ben ik nooit bezig met toonladders als ik een solo verzin. Ik probeer gewoon wat noten uit en als ik een basismelodie heb dat spannend klinkt, komt de rest vanzelf.
    En als iemand je nu vraagt een stukje te soleren? Ga je dan eerst kijken wel noten allemaal goed klinken, lol?
      zaterdag 21 februari 2009 @ 22:49:07 #195
    pi_66327398
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 22:28 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

En als iemand je nu vraagt een stukje te soleren? Ga je dan eerst kijken wel noten allemaal goed klinken, lol?
    Ja, ik schud niet spontaan een solo uit mn mouw als ik voor de eerste keer een nummer speel.
      zondag 22 februari 2009 @ 00:20:45 #196
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_66329761
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 17:17 schreef Gitaarmat het volgende:
    Hallo heb een vraagje, ik zal me eerst even voorstellen.
    Ik ben Gitaarmat 15 jaar oud heb vanaf mijn 10e les, van mijn 10e tot 14e beetje gebrekkig les gehad qua theorie, (dus met theorie weet ik nog bijna niks)maar het spelen zit er wel in . Nu les van Erwin Java (Cuby) dus qua theorie wat beter les.
    Maar mijn vorige leraar liet mij een keer de majeur ladder zien, de 'standaard' ladder zei hij.
    Maar ik kan hier niet in soleren. want je kunt niks opdrukken om op de volgende noot te komen ik heb het over dit patroontje:
    vanaf fret 5:
    5-6---8
    5-6---8
    5--7
    5---7-8
    5---7-8
    5-6---8
    Even snel uitgelegd zo hoe het werkt.

Als je een beetje over een nummer heen wil soleren moet je eerst weten in welke toon het nummer is A, B, C enzz grofweg genomen.

Dan is bijvoorbeeld de blues minor ladder een makkelijke ladder om leuk mee te soleren een klinkt bij veel nummers gewoon goed om mee aan te kloten.

Het eerste plaatje is de A blues minor ladder en die daaronder de C blues minor ladder

Het idee van een toonladder is eignelijk steeds dat je hetzelfde figuurtje speelt (met rood aangegeven bijvoorbeeld). Bij (zoals het bovenste plaatje) de A ladder, begint dat figuurtje steeds op de A weer opnieuw en loopt dan via dezelfde tonen precies hetzelfde. (met het blauw gedaan)
    Je hoeft dus niet per se in dat 1e figuurtje blijven, maar je kan dus overlopen in het volgende figuurtje en zo zit dat figuurtje over je hele fretboard, het blijven precies dezelfde tonen steeds maar dan wel verplaatst over het hele fretboard.

Het enige nadeel is dat de stap van G naar je B snaar anders is (4 hokjes verschuiven ipv 5) waardoor het lijkt alsof het figuurtje een beetje vervormd.

Maar als ik jou was zou ik gewoon met 1 figuurtje beginnen, kan je die blind spelen, dan pak je een 2e erbij zodat je goed in elkaar over kan lopen en dan kan je zelf al wat dingen aankloten om te improviseren.

Ik hoop dat het zo weer een beetje duidelijker is
      zondag 22 februari 2009 @ 00:27:01 #197
    125915 Dribbel_
    pi_66329923
    Enige (logische simpele wat je leraar vast bedoeld) die ik bij jouw rijtje eruit kan halen is de D minor scale

In het rood zie je het standaar figuurtje die begint op iedere D, en zoals je aan het eind van het figuurtje zit eindigd die ook met een D, en dat eind is dus tevens weer het begin van een nieuw figuurtje enz enz enz
      zondag 22 februari 2009 @ 00:49:23 #198
    157428 GoodGawd
    pi_66330422
    Als je weet waar de grondtoon zit. Kan je daar vervolgens 1 van de vijf patronen aan koppelen. Uiteindelijk als je die 5 posities weet te vinden, dan ga je ze vanzelf met elkaar verbinden, totdat je niet eens meer aan die figuren denkt maar dat het een soort automatisme word, en dan wordt het pas leuk
    pi_66330670
    lama
      zondag 22 februari 2009 @ 01:00:29 #200
    125915 Dribbel_
    pi_66330692
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 00:49 schreef GoodGawd het volgende:
    Als je weet waar de grondtoon zit. Kan je daar vervolgens 1 van de vijf patronen aan koppelen. Uiteindelijk als je die 5 posities weet te vinden, dan ga je ze vanzelf met elkaar verbinden, totdat je niet eens meer aan die figuren denkt maar dat het een soort automatisme word, en dan wordt het pas leuk
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 00:59 schreef starla het volgende:

[..]

5 patronen/posities?
    pi_66330705
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:00 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

[..]
    quote:
    Op zaterdag 21 februari 2009 19:44 schreef Gitaarmat het volgende:
    Ik dacht ook eerst: HUH?
      zondag 22 februari 2009 @ 01:01:46 #202
    125915 Dribbel_
    pi_66330719
    Ik dacht van
    pi_66330836
    Ik ben trouwens geen fan van blindelings patronen leren. Men moet ook weten wát ie speelt. Alleen dan kun je goede improvisaties maken.
      zondag 22 februari 2009 @ 01:08:37 #204
    125915 Dribbel_
    pi_66330879
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:06 schreef starla het volgende:
    Ik ben trouwens geen fan van blindelings patronen leren. Men moet ook weten wát ie speelt. Alleen dan kun je goede improvisaties maken.
    Het is wél handig om je gitaar te leren kennen, je krijgt dan goed erin gestampt wel wat waar goed bij past en hoe je melodietjes op kunt bouwen. Daarna kan je gewoon blind gaan kloten en weet je redelijk wat waar zit en hoor je wel wat er wel of niet bij past. Gebruik zelf ook zelden toonladders maarja om te beginnen is het zeker handig voordat je als een dolle allemaal valse dingen door elkaar speelt
    pi_66330984
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:08 schreef Dribbel_ het volgende:
    Het is wél handig om je gitaar te leren kennen, je krijgt dan goed erin gestampt wel wat waar goed bij past en hoe je melodietjes op kunt bouwen.
    Jawel, maar leren kennen is anders dan improviseren. In het begin stampen is ok, maar het gevaar is dat je daarop verder gaat zonder het spannender te maken. Als ik impoviseer speel ik nooit langer dan 4 maten achter elkaar eenzelfde toonladder. Het liefst speel ik in mineur waarbij ik aeolisch (natuurlijk mineur), frygisch,
    harmonische en melodische afwissel.
      zondag 22 februari 2009 @ 01:13:30 #206
    125915 Dribbel_
    pi_66331008
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:12 schreef starla het volgende:

[..]

Jawel, maar leren kennen is anders dan improviseren. In het begin stampen is ok, maar het gevaar is dat je daarop verder gaat zonder het spannender te maken. Als ik impoviseer speel ik nooit langer dan 4 maten achter elkaar eenzelfde toonladder. Het liefst speel ik in mineur waarbij ik aeolisch (natuurlijk mineur), frygisch,
    harmonische en melodische afwissel.
    Ik speel alleen powerchords

Maar klopt, anders gaat het uiteindleijk vaak eentonig gejengel worden je moet het wel een beetje open houden om het interessant te laten blijven, en dat is met improviseren al lastig genoeg.
      zondag 22 februari 2009 @ 01:21:13 #207
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66331209
    Heb je niet al snel dat als je 'soleerd' (of gewoon wat pingelt ) dat wat je speelt lijkt op een nummer wat je al kent
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 01:26:32 #208
    125915 Dribbel_
    pi_66331340
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:21 schreef qu63 het volgende:
    Heb je niet al snel dat als je 'soleerd' (of gewoon wat pingelt ) dat wat je speelt lijkt op een nummer wat je al kent
    Nee eigenlijk niet
      zondag 22 februari 2009 @ 01:27:30 #209
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66331364
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:26 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Nee eigenlijk niet
    Niet dat ik al zover ben hoor

Maar in mijn hoofd hoor ik la vrij snel een melodie van een nummer wat ik ken (soms zelfs na 1 noot..)
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 01:29:00 #210
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66331397
    Grappig trouwens, noot en toon zijn een palindroom én een synoniem van elkaar!

*hips*
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 01:29:09 #211
    125915 Dribbel_
    pi_66331399
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:27 schreef qu63 het volgende:

[..]

Niet dat ik al zover ben hoor

Maar in mijn hoofd hoor ik la vrij snel een melodie van een nummer wat ik ken (soms zelfs na 1 noot..)
    Ja het komt wel eens voor maarja gelukkig niet zovaak, ik hou me ook niet zoveel bezig met soleren, vind riffs ed spelen altijd weer een stuk toffer

Dat soort ongein dus gewoon rechttoe rechtaan en geen ellenlang gepingel
      zondag 22 februari 2009 @ 01:37:18 #212
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66331529
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:29 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ja het komt wel eens voor maarja gelukkig niet zovaak, ik hou me ook niet zoveel bezig met soleren, vind riffs ed spelen altijd weer een stuk toffer

Hey, die kwam ik vanavond nog tegen in mn playlist!

ongeveer 2 uur geleden dus
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 01:38:03 #213
    125915 Dribbel_
    pi_66331541
    Het blijft dan ook een vette band
      zondag 22 februari 2009 @ 01:41:45 #214
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66331619
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:38 schreef Dribbel_ het volgende:
    Het blijft dan ook een vette band
    Eerste album wel ja, laatste is wat minder

Maar (zoals mijn avatar al doet vermoeden) gaat mijn voorkeur uit naar een andere band
    Ondertussen al 17197x gedraaid (in 4 jaar tijd )
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 01:43:53 #215
    125915 Dribbel_
    pi_66331669
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Eerste album wel ja, laatste is wat minder

Maar (zoals mijn avatar al doet vermoeden) gaat mijn voorkeur uit naar een andere band
    Ondertussen al 17197x gedraaid (in 4 jaar tijd )
    Er zijn 5 albums ondertussen al een na laatste was minder, laatste heeft weer wat toffer materiaal eropstaan (aangezien het meer op de oudere lijkt

Whehe ja dat was te verwachten
      zondag 22 februari 2009 @ 02:13:25 #216
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66332068
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:43 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Er zijn 5 albums ondertussen al een na laatste was minder, laatste heeft weer wat toffer materiaal eropstaan (aangezien het meer op de oudere lijkt

Whehe ja dat was te verwachten
    Ik heb alleen Infest en Getting Away With Murder zie ik

Welke andere is het waard te downloaden?
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 02:31:14 #217
    125915 Dribbel_
    pi_66332234
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 02:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik heb alleen Infest en Getting Away With Murder zie ik

Welke andere is het waard te downloaden?
    Love Hate Tragedy is dan nog het meest de moeite waard die zat tussen die 2 in als het goed is, daarna word het een stuk minder en ken ik ze ook niet goed.
    Die nieuwste pas 1 keer gleusiterd dus kan er nog niet veel over zeggen Mephorsasis of iets in die richting heet ie
      zondag 22 februari 2009 @ 02:39:11 #218
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66332329
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 02:31 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Love Hate Tragedy is dan nog het meest de moeite waard die zat tussen die 2 in als het goed is, daarna word het een stuk minder en ken ik ze ook niet goed.
    Die nieuwste pas 1 keer gleusiterd dus kan er nog niet veel over zeggen Mephorsasis of iets in die richting heet ie
    Bij Love Hate Tragedy waren toch alle nummers aan elkaar gemixed? Dan heb ik die iig wel gehad (maar om de een of andere reden verwijderd )
    It's Time To Shine
      zondag 22 februari 2009 @ 02:41:42 #219
    125915 Dribbel_
    pi_66332359
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 02:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Bij Love Hate Tragedy waren toch alle nummers aan elkaar gemixed? Dan heb ik die iig wel gehad (maar om de een of andere reden verwijderd )
    Nee zijn gewoon losse nummers normale cd, misschien heb je een vage file gedownload dan
    pi_66333983
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 02:31 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Metamorphosis
    Sometimes the journey is the goal
    I don't care about my soul
    Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
    pi_66334932
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 00:27 schreef Dribbel_ het volgende:
    Enige (logische simpele wat je leraar vast bedoeld) die ik bij jouw rijtje eruit kan halen is de D minor scale
    [ afbeelding ]
    In het rood zie je het standaar figuurtje die begint op iedere D, en zoals je aan het eind van het figuurtje zit eindigd die ook met een D, en dat eind is dus tevens weer het begin van een nieuw figuurtje enz enz enz
    Oké, ik wist niet dat er verschillende patronen waren over de hele hals voor die Minor scale, maar de 1e patroontjes die jij daarboven in A en C liet zien ken ik wel allemaal
      zondag 22 februari 2009 @ 11:17:04 #222
    125915 Dribbel_
    pi_66335082
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 11:09 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Oké, ik wist niet dat er verschillende patronen waren over de hele hals voor die Minor scale, maar de 1e patroontjes die jij daarboven in A en C liet zien ken ik wel allemaal
    Voor de minor scale is het maar één figuurtje
    pi_66335362

Over de hele hals zie ik meerdere figuurtjes..
      zondag 22 februari 2009 @ 11:39:51 #224
    125915 Dribbel_
    pi_66335432
    Ik stel voor dat je de post nóg een keer leest het is er één
      zondag 22 februari 2009 @ 17:30:46 #225
    234474 HailHorror
    Steal your words
    pi_66346116
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 01:29 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Hee jou had ik ook zien posten op Gitaarnet forum. Goed gespeeld
      zondag 22 februari 2009 @ 18:03:37 #226
    157428 GoodGawd
    pi_66347100
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 11:35 schreef Gitaarmat het volgende:
    [ afbeelding ]

Over de hele hals zie ik meerdere figuurtjes..
    Er zijn vijf patronen, met dezelfde grondtoon alleen op een andere plek. Na het vijde patroon, kom je bij de zesde die gelijk is aan de eerste alleen een octaaf hoger/lager.
      maandag 23 februari 2009 @ 09:00:31 #227
    125915 Dribbel_
    pi_66364418
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 18:03 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Er zijn vijf patronen, met dezelfde grondtoon alleen op een andere plek. Na het vijde patroon, kom je bij de zesde die gelijk is aan de eerste alleen een octaaf hoger/lager.
    Waar haal je 5 patronen vandaan en wat bedoel je ermee Er is er maar gewoon 1, één, EEN
    pi_66366512
    Ik denk dat hij positie bedoelt.
      maandag 23 februari 2009 @ 11:50:32 #229
    157428 GoodGawd
    pi_66368614
    quote:
    Op maandag 23 februari 2009 10:42 schreef starla het volgende:
    Ik denk dat hij positie bedoelt.
    5 patronen in 5 posities.
      maandag 23 februari 2009 @ 13:12:31 #230
    176114 Under_Score
    Sarcastische lul
    pi_66371009
    er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.

bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
      maandag 23 februari 2009 @ 14:14:56 #231
    125915 Dribbel_
    pi_66373138
    quote:
    Op maandag 23 februari 2009 13:12 schreef Under_Score het volgende:
    er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.

bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
    Weten welke tonen erin zitten en je fretboard gewoon kennen Maar dat is toch wat lastiger dus ik ben bang dat het toch veel onthouden is
    pi_66375345
    quote:
    Op maandag 23 februari 2009 13:12 schreef Under_Score het volgende:

Wat dribbel zegt, weten welke tonen in de toonladder zitten en waar je ze op de hals kunt vinden.
    De E frygische is niets anders dan C ionisch startend op de E, dus E F G A B C D E. Dat houdt dus in dat je tijdens een Emineur akoord eigenlijk gewoon een C majeur toonladdertje kunt spelen, dan speel je in frygische modus. Je meot dan wel de nadruk houden op de E ipv op de C natuurlijk.
    pi_66375853
    Modi weten kan improviseren ook supersimpel maken. Daarom heb ik ze ook geleerd. Laten we een standaard jazzprogressie nemen ii-V-I in C, dus Dm7-G7-Cmaj7. Over de Dm7 kun je D dorische spelen: D E F G A B C D. Hé, dat lijkt wel een C ionische startend op de D, klopt! Over de G7 kun je een G mixolydische spelen: G A B C D E F G. Das toevallig, wéér een C ionische maar nu startend op de G. Je kunt dus tijdens deze hele progressie C majeur spelen, maar het leuke is, je kunt ze ook afwisselen, de Dm7 is ook prima voor -eerder gezegd- een frygische en een Cmaj7 kun je spannender maken door een verhoogde 4 te spelen, ofwel lydische modus: C D E F# G A B C.
    Nu krijg je aparte dingen, want bij de lydische speel je een F# ipv een F terwijl je in D dorische wél die F speelt. Je gaat van Cmaj7 waarin je een G en F# speelt naar, D dorische waarin je een F en E.
    4 halve noten op een rij!!! Daar kun je eindeloos mee spelen. Muziek kan zo mooi zijn.
      maandag 23 februari 2009 @ 15:34:00 #234
    125915 Dribbel_
    pi_66375881
    Daar haak ik af hoor
      maandag 23 februari 2009 @ 17:27:15 #235
    157428 GoodGawd
    pi_66379655
    Zou Jimi Hendrix deze shit geweten hebben?

Vast niet
      maandag 23 februari 2009 @ 17:35:20 #236
    pi_66379907
    Ik dacht dat deze thread voor beginners was
    pi_66379917
    heb net tuxguitar gedownload wel handig en gratis
      maandag 23 februari 2009 @ 17:37:40 #238
    pi_66379986
    quote:
    Op maandag 23 februari 2009 17:35 schreef Ayca het volgende:
    heb net tuxguitar gedownload wel handig en gratis
    Wat doet het?
    pi_66380560
    hetzelfde als guitarpro, dat ook guitarpro bestanden kan lezen en gratis is, oh en ook nog legaal

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2009 17:55:52 ]
      maandag 23 februari 2009 @ 17:56:45 #240
    125915 Dribbel_
    pi_66380606
    Maar hoe is het aanbod qua tabs vorod at ding ?
    pi_66380661
    hetzelfde als voor guitarpro denk ik
    ?
      maandag 23 februari 2009 @ 18:02:27 #242
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_66380786
    Beter nog dan guitarpro lijkt me.
    quote:
    Supported file formats in TuxGuitar
    Besides TuxGuitar’s own file format (with *.tg extension), TuxGuitar can work with various tablature and music file formats.

Tablatures
    old Guitar Pro (.gtp) - load

Guitar Pro 3 (.gp3) - load and save

Guitar Pro 4 (.gp4) - load and save

Guitar Pro 5 (.gp5) - load and save

PowerTab (.ptb) - load

TableEdit (.tef) - load

LilyPond (.ly) - export
      maandag 23 februari 2009 @ 18:07:50 #244
    125915 Dribbel_
    pi_66380940
    Ow dan is het wel makkelijk als ze idd gp5 ook ondersteunen
    Maarja ik heb GP al en ik vind het wel prima voor die paar keren dat ik het geburik
      maandag 23 februari 2009 @ 18:44:14 #245
    pi_66381990
    quote:
    Ik heb m gedownloaded maar het doet niks
      maandag 23 februari 2009 @ 18:48:57 #246
    pi_66382145
    quote:
    Op maandag 23 februari 2009 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb m gedownloaded maar het doet niks
    Wacht, ik moest dat ding van 15 MB hebben die van 1,1 Mb is vast iets anders
      dinsdag 24 februari 2009 @ 01:19:15 #247
    176114 Under_Score
    Sarcastische lul
    pi_66395535
    quote:
    Op maandag 23 februari 2009 15:33 schreef starla het volgende:
    Modi weten kan improviseren ook supersimpel maken. Daarom heb ik ze ook geleerd. Laten we een standaard jazzprogressie nemen ii-V-I in C, dus Dm7-G7-Cmaj7. Over de Dm7 kun je D dorische spelen: D E F G A B C D. Hé, dat lijkt wel een C ionische startend op de D, klopt! Over de G7 kun je een G mixolydische spelen: G A B C D E F G. Das toevallig, wéér een C ionische maar nu startend op de G. Je kunt dus tijdens deze hele progressie C majeur spelen, maar het leuke is, je kunt ze ook afwisselen, de Dm7 is ook prima voor -eerder gezegd- een frygische en een Cmaj7 kun je spannender maken door een verhoogde 4 te spelen, ofwel lydische modus: C D E F# G A B C.
    Nu krijg je aparte dingen, want bij de lydische speel je een F# ipv een F terwijl je in D dorische wél die F speelt. Je gaat van Cmaj7 waarin je een G en F# speelt naar, D dorische waarin je een F en E.
    4 halve noten op een rij!!! Daar kun je eindeloos mee spelen. Muziek kan zo mooi zijn.
    ... juist. dat zal ik me maar even laten bezinken. tot die tijd blijf ik wel gewoon patroontjes leren en hopen dat ik er een systeem in zie. dan het ook nog met een absurde snelheid leren spelen en dan vind ik het wel best :p
    pi_66397059
    Ik zoek iets om de theorie achter de pentatonische schalen te leren. Major en minor, ik ken de patronen en zulks maar zodra er letters bij gehaald worden raak ik even door de war.
    pi_66401714
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:
    Ik zoek iets om de theorie achter de pentatonische schalen te leren.
    Heel easy, 5 tonen ipv de gebruikelijke 7. Er zijn verschillende manieren waarop je noten kunt weglaten.
    Dat kun je het beste hier even lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentatonic_scale
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:
    Major en minor, ik ken de patronen en zulks maar zodra er letters bij gehaald worden raak ik even door de war.
    C majeur = C E G
    C mineur = C D# G (tot zover snap het neem ik aan)
    C5 = C G (powerchord, dus geen terts)
    C7 = C E G A# (verlaagde 7 toevoegen dus A#)
    Cmaj7 = C E G B (7 toevoegen, dus B)
    Cmin7 = C D# G A# (beetje instinker, want een kleine terts krijgt ook een verlaagde 7, anders krijg je:)
    Cmmaj7 = C D# G B (minmajeur7, teringdissonant door de kleine terts maar niet verlaagde 7)

Bij bovenstaande kun je naar believen kwinten verhogen en verlagen, dus:
    C7b5 en C7#5 = C E F# A# en C E G# A# , maar ook:
    Cmaj7b5 = C E F# B en ga zo maar door

Je hebt ook nog de 6-akkoorden, vrij recht toe recht aan:

C6 = C E G A (je voegt net als bij 7 een 6 toe)
    Cm6 = C D# G A

Dan de 9, 11 en 13 akkoorden:

C9 = C E G A# D (je moet dus doortellen 8 is weer de C, dus 9 is D)
    Cmaj9 = C E G B D (lijkt me logisch, dit geldt ook voor mineur)
    C11 = C E G A# D F (weer doortellen 9=D 10=E 11=F) Dit kan weer in mineur en majeur variant.
    C13 = C E G A# D A (doortellen 11=F 12=G 13=A, een A en een A# dus dissonant, maar erg mooi!)

Bij de 9, 11 en 13 akkoorden kun je eindeloos klooien met verhoogde 9's, verlaagde 11's, en ga zo maar door. Bij de 13 akkoorden speel je geen 11, die wordt weggelaten. Je hebt hiernaast ook nog de zogenaamde add-akkoorden en dit maakt die 9-akkoorden lastig:

Cadd9 = C E G D (de 9 voeg je dus toe aan de C, zonder eerst de 7 toe te voegen)
    Dit geldt ook voor mineur. Je hebt dan ook nog de 6add9 akkoorden: Cm6add9 = C D# G A D

Laatste grote groep is de sus-akkoorden
    Csus2 = C D G (je laat de terts weg)
    Csus4 = C F G (weer terts weglaten)
    Csus2sus4 = C D F G

Dan heb je nog de verminderd (dim) en vermeerderd (aug) akkoorden.
    Cdim = C D# F# (kleine terst en verlaagde 5) Cdim7 = C D# F# A (instinker door de extra verlaagde 7, dus eigenlijk een 6) Caug = C E G# (grote terst en verhoogde 5)

Zo had ik laatst de volgende progressie bedacht:
    1) Am, Asus2, Cmaj13/B, E7sus4/B, Asus4/C, Am/C, Fdim7, E7#5
    2) F, E7, Am, Dm, Dm7, F, E7, A
    3) F, E7, F#maj7, F#maj7/E, A#m7, G#, F#, F, G, en terug bij Am.

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 24-02-2009 11:46:02 ]
    pi_66411814
    Ik zal vast niet de enige zijn die hier een beetje over struikelt? Ik mis duidelijk nog meer basistheorie om dit te vatten, dat zoek ik juist.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')