quote:
Heel easy, 5 tonen ipv de gebruikelijke 7. Er zijn verschillende manieren waarop je noten kunt weglaten.
Dat kun je het beste hier even lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentatonic_scalequote:
Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:Major en minor, ik ken de patronen en zulks maar zodra er letters bij gehaald worden raak ik even door de war.
C majeur = C E G
C mineur = C D# G (tot zover snap het neem ik aan)
C5 = C G (powerchord, dus geen terts)
C7 = C E G A# (verlaagde 7 toevoegen dus A#)
Cmaj7 = C E G B (7 toevoegen, dus B)
Cmin7 = C D# G A# (beetje instinker, want een kleine terts krijgt ook een verlaagde 7, anders krijg je:)
Cmmaj7 = C D# G B (minmajeur7, teringdissonant door de kleine terts maar niet verlaagde 7)
Bij bovenstaande kun je naar believen kwinten verhogen en verlagen, dus:
C7b5 en C7#5 = C E F# A# en C E G# A# , maar ook:
Cmaj7b5 = C E F# B en ga zo maar door
Je hebt ook nog de 6-akkoorden, vrij recht toe recht aan:
C6 = C E G A (je voegt net als bij 7 een 6 toe)
Cm6 = C D# G A
Dan de 9, 11 en 13 akkoorden:
C9 = C E G A# D (je moet dus doortellen 8 is weer de C, dus 9 is D)
Cmaj9 = C E G B D (lijkt me logisch, dit geldt ook voor mineur)
C11 = C E G A# D F (weer doortellen 9=D 10=E 11=F) Dit kan weer in mineur en majeur variant.
C13 = C E G A# D A (doortellen 11=F 12=G 13=A, een A en een A# dus dissonant, maar erg mooi!)
Bij de 9, 11 en 13 akkoorden kun je eindeloos klooien met verhoogde 9's, verlaagde 11's, en ga zo maar door. Bij de 13 akkoorden speel je geen 11, die wordt weggelaten. Je hebt hiernaast ook nog de zogenaamde add-akkoorden en dit maakt die 9-akkoorden lastig:
Cadd9 = C E G D (de 9 voeg je dus toe aan de C, zonder eerst de 7 toe te voegen)
Dit geldt ook voor mineur. Je hebt dan ook nog de 6add9 akkoorden: Cm6add9 = C D# G A D
Laatste grote groep is de sus-akkoorden
Csus2 = C D G (je laat de terts weg)
Csus4 = C F G (weer terts weglaten)
Csus2sus4 = C D F G
Dan heb je nog de verminderd (dim) en vermeerderd (aug) akkoorden.
Cdim = C D# F# (kleine terst en verlaagde 5) Cdim7 = C D# F# A (instinker door de extra verlaagde 7, dus eigenlijk een 6) Caug = C E G# (grote terst en verhoogde 5)
Zo had ik laatst de volgende progressie bedacht:
1) Am, Asus2, Cmaj13/B, E7sus4/B, Asus4/C, Am/C, Fdim7, E7#5
2) F, E7, Am, Dm, Dm7, F, E7, A
3) F, E7, F#maj7, F#maj7/E, A#m7, G#, F#, F, G, en terug bij Am.
[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 24-02-2009 11:46:02 ]