abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 februari 2009 @ 18:03:37 #226
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66347100
quote:
Op zondag 22 februari 2009 11:35 schreef Gitaarmat het volgende:
[ afbeelding ]

Over de hele hals zie ik meerdere figuurtjes..
Er zijn vijf patronen, met dezelfde grondtoon alleen op een andere plek. Na het vijde patroon, kom je bij de zesde die gelijk is aan de eerste alleen een octaaf hoger/lager.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 23 februari 2009 @ 09:00:31 #227
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_66364418
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:03 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Er zijn vijf patronen, met dezelfde grondtoon alleen op een andere plek. Na het vijde patroon, kom je bij de zesde die gelijk is aan de eerste alleen een octaaf hoger/lager.
Waar haal je 5 patronen vandaan en wat bedoel je ermee Er is er maar gewoon 1, één, EEN
pi_66366512
Ik denk dat hij positie bedoelt.
I feel kinda Locrian today
  maandag 23 februari 2009 @ 11:50:32 #229
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66368614
quote:
Op maandag 23 februari 2009 10:42 schreef starla het volgende:
Ik denk dat hij positie bedoelt.
5 patronen in 5 posities.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 23 februari 2009 @ 13:12:31 #230
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_66371009
er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.

bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
  maandag 23 februari 2009 @ 14:14:56 #231
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_66373138
quote:
Op maandag 23 februari 2009 13:12 schreef Under_Score het volgende:
er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.

bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
Weten welke tonen erin zitten en je fretboard gewoon kennen Maar dat is toch wat lastiger dus ik ben bang dat het toch veel onthouden is
pi_66375345
quote:
Op maandag 23 februari 2009 13:12 schreef Under_Score het volgende:
er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.

bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
Wat dribbel zegt, weten welke tonen in de toonladder zitten en waar je ze op de hals kunt vinden.
De E frygische is niets anders dan C ionisch startend op de E, dus E F G A B C D E. Dat houdt dus in dat je tijdens een Emineur akoord eigenlijk gewoon een C majeur toonladdertje kunt spelen, dan speel je in frygische modus. Je meot dan wel de nadruk houden op de E ipv op de C natuurlijk.
I feel kinda Locrian today
pi_66375853
Modi weten kan improviseren ook supersimpel maken. Daarom heb ik ze ook geleerd. Laten we een standaard jazzprogressie nemen ii-V-I in C, dus Dm7-G7-Cmaj7. Over de Dm7 kun je D dorische spelen: D E F G A B C D. Hé, dat lijkt wel een C ionische startend op de D, klopt! Over de G7 kun je een G mixolydische spelen: G A B C D E F G. Das toevallig, wéér een C ionische maar nu startend op de G. Je kunt dus tijdens deze hele progressie C majeur spelen, maar het leuke is, je kunt ze ook afwisselen, de Dm7 is ook prima voor -eerder gezegd- een frygische en een Cmaj7 kun je spannender maken door een verhoogde 4 te spelen, ofwel lydische modus: C D E F# G A B C.
Nu krijg je aparte dingen, want bij de lydische speel je een F# ipv een F terwijl je in D dorische wél die F speelt. Je gaat van Cmaj7 waarin je een G en F# speelt naar, D dorische waarin je een F en E.
4 halve noten op een rij!!! Daar kun je eindeloos mee spelen. Muziek kan zo mooi zijn.
I feel kinda Locrian today
  maandag 23 februari 2009 @ 15:34:00 #234
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_66375881
Daar haak ik af hoor
  maandag 23 februari 2009 @ 17:27:15 #235
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66379655
Zou Jimi Hendrix deze shit geweten hebben?

Vast niet
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 23 februari 2009 @ 17:35:20 #236
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66379907
Ik dacht dat deze thread voor beginners was
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_66379917
heb net tuxguitar gedownload wel handig en gratis
  maandag 23 februari 2009 @ 17:37:40 #238
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66379986
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:35 schreef Ayca het volgende:
heb net tuxguitar gedownload wel handig en gratis
Wat doet het?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_66380560
hetzelfde als guitarpro, dat ook guitarpro bestanden kan lezen en gratis is, oh en ook nog legaal

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2009 17:55:52 ]
  maandag 23 februari 2009 @ 17:56:45 #240
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_66380606
Maar hoe is het aanbod qua tabs vorod at ding ?
pi_66380661
hetzelfde als voor guitarpro denk ik
?
  maandag 23 februari 2009 @ 18:02:27 #242
20720 brother52
Dus..........
pi_66380786
Beter nog dan guitarpro lijkt me.
quote:
Supported file formats in TuxGuitar
Besides TuxGuitar’s own file format (with *.tg extension), TuxGuitar can work with various tablature and music file formats.

Tablatures
old Guitar Pro (.gtp) - load

Guitar Pro 3 (.gp3) - load and save

Guitar Pro 4 (.gp4) - load and save

Guitar Pro 5 (.gp5) - load and save

PowerTab (.ptb) - load

TableEdit (.tef) - load

LilyPond (.ly) - export
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  maandag 23 februari 2009 @ 18:07:50 #244
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_66380940
Ow dan is het wel makkelijk als ze idd gp5 ook ondersteunen
Maarja ik heb GP al en ik vind het wel prima voor die paar keren dat ik het geburik
  maandag 23 februari 2009 @ 18:44:14 #245
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66381990
quote:
Ik heb m gedownloaded maar het doet niks
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 23 februari 2009 @ 18:48:57 #246
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66382145
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb m gedownloaded maar het doet niks
Wacht, ik moest dat ding van 15 MB hebben die van 1,1 Mb is vast iets anders
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 24 februari 2009 @ 01:19:15 #247
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_66395535
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:33 schreef starla het volgende:
Modi weten kan improviseren ook supersimpel maken. Daarom heb ik ze ook geleerd. Laten we een standaard jazzprogressie nemen ii-V-I in C, dus Dm7-G7-Cmaj7. Over de Dm7 kun je D dorische spelen: D E F G A B C D. Hé, dat lijkt wel een C ionische startend op de D, klopt! Over de G7 kun je een G mixolydische spelen: G A B C D E F G. Das toevallig, wéér een C ionische maar nu startend op de G. Je kunt dus tijdens deze hele progressie C majeur spelen, maar het leuke is, je kunt ze ook afwisselen, de Dm7 is ook prima voor -eerder gezegd- een frygische en een Cmaj7 kun je spannender maken door een verhoogde 4 te spelen, ofwel lydische modus: C D E F# G A B C.
Nu krijg je aparte dingen, want bij de lydische speel je een F# ipv een F terwijl je in D dorische wél die F speelt. Je gaat van Cmaj7 waarin je een G en F# speelt naar, D dorische waarin je een F en E.
4 halve noten op een rij!!! Daar kun je eindeloos mee spelen. Muziek kan zo mooi zijn.
... juist. dat zal ik me maar even laten bezinken. tot die tijd blijf ik wel gewoon patroontjes leren en hopen dat ik er een systeem in zie. dan het ook nog met een absurde snelheid leren spelen en dan vind ik het wel best :p
pi_66397059
Ik zoek iets om de theorie achter de pentatonische schalen te leren. Major en minor, ik ken de patronen en zulks maar zodra er letters bij gehaald worden raak ik even door de war.
pi_66401714
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:
Ik zoek iets om de theorie achter de pentatonische schalen te leren.
Heel easy, 5 tonen ipv de gebruikelijke 7. Er zijn verschillende manieren waarop je noten kunt weglaten.
Dat kun je het beste hier even lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentatonic_scale
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:
Major en minor, ik ken de patronen en zulks maar zodra er letters bij gehaald worden raak ik even door de war.
C majeur = C E G
C mineur = C D# G (tot zover snap het neem ik aan)
C5 = C G (powerchord, dus geen terts)
C7 = C E G A# (verlaagde 7 toevoegen dus A#)
Cmaj7 = C E G B (7 toevoegen, dus B)
Cmin7 = C D# G A# (beetje instinker, want een kleine terts krijgt ook een verlaagde 7, anders krijg je:)
Cmmaj7 = C D# G B (minmajeur7, teringdissonant door de kleine terts maar niet verlaagde 7)

Bij bovenstaande kun je naar believen kwinten verhogen en verlagen, dus:
C7b5 en C7#5 = C E F# A# en C E G# A# , maar ook:
Cmaj7b5 = C E F# B en ga zo maar door

Je hebt ook nog de 6-akkoorden, vrij recht toe recht aan:

C6 = C E G A (je voegt net als bij 7 een 6 toe)
Cm6 = C D# G A

Dan de 9, 11 en 13 akkoorden:

C9 = C E G A# D (je moet dus doortellen 8 is weer de C, dus 9 is D)
Cmaj9 = C E G B D (lijkt me logisch, dit geldt ook voor mineur)
C11 = C E G A# D F (weer doortellen 9=D 10=E 11=F) Dit kan weer in mineur en majeur variant.
C13 = C E G A# D A (doortellen 11=F 12=G 13=A, een A en een A# dus dissonant, maar erg mooi!)

Bij de 9, 11 en 13 akkoorden kun je eindeloos klooien met verhoogde 9's, verlaagde 11's, en ga zo maar door. Bij de 13 akkoorden speel je geen 11, die wordt weggelaten. Je hebt hiernaast ook nog de zogenaamde add-akkoorden en dit maakt die 9-akkoorden lastig:

Cadd9 = C E G D (de 9 voeg je dus toe aan de C, zonder eerst de 7 toe te voegen)
Dit geldt ook voor mineur. Je hebt dan ook nog de 6add9 akkoorden: Cm6add9 = C D# G A D

Laatste grote groep is de sus-akkoorden
Csus2 = C D G (je laat de terts weg)
Csus4 = C F G (weer terts weglaten)
Csus2sus4 = C D F G

Dan heb je nog de verminderd (dim) en vermeerderd (aug) akkoorden.
Cdim = C D# F# (kleine terst en verlaagde 5) Cdim7 = C D# F# A (instinker door de extra verlaagde 7, dus eigenlijk een 6) Caug = C E G# (grote terst en verhoogde 5)

Zo had ik laatst de volgende progressie bedacht:
1) Am, Asus2, Cmaj13/B, E7sus4/B, Asus4/C, Am/C, Fdim7, E7#5
2) F, E7, Am, Dm, Dm7, F, E7, A
3) F, E7, F#maj7, F#maj7/E, A#m7, G#, F#, F, G, en terug bij Am.



[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 24-02-2009 11:46:02 ]
I feel kinda Locrian today
pi_66411814
Ik zal vast niet de enige zijn die hier een beetje over struikelt? Ik mis duidelijk nog meer basistheorie om dit te vatten, dat zoek ik juist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')