quote:
Ik dacht ook eerst: HUH?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:44 schreef Gitaarmat het volgende:
Dat zijn maar een paar noten, zo klein patroontje bij de pentatonische mineur en majeur heb ik 5 verschillende posities geleerd dat wel, zo over de hele hals.
Maar kan dat met de Ionische/Majeur ook?
Het is wél handig om je gitaar te leren kennen, je krijgt dan goed erin gestampt wel wat waar goed bij past en hoe je melodietjes op kunt bouwen. Daarna kan je gewoon blind gaan kloten en weet je redelijk wat waar zit en hoor je wel wat er wel of niet bij past. Gebruik zelf ook zelden toonladders maarja om te beginnen is het zeker handig voordat je als een dolle allemaal valse dingen door elkaar speeltquote:Op zondag 22 februari 2009 01:06 schreef starla het volgende:
Ik ben trouwens geen fan van blindelings patronen leren. Men moet ook weten wát ie speelt. Alleen dan kun je goede improvisaties maken.
Jawel, maar leren kennen is anders dan improviseren. In het begin stampen is ok, maar het gevaar is dat je daarop verder gaat zonder het spannender te maken. Als ik impoviseer speel ik nooit langer dan 4 maten achter elkaar eenzelfde toonladder. Het liefst speel ik in mineur waarbij ik aeolisch (natuurlijk mineur), frygisch,quote:Op zondag 22 februari 2009 01:08 schreef Dribbel_ het volgende:
Het is wél handig om je gitaar te leren kennen, je krijgt dan goed erin gestampt wel wat waar goed bij past en hoe je melodietjes op kunt bouwen.
Ik speel alleen powerchordsquote:Op zondag 22 februari 2009 01:12 schreef starla het volgende:
[..]
Jawel, maar leren kennen is anders dan improviseren. In het begin stampen is ok, maar het gevaar is dat je daarop verder gaat zonder het spannender te maken. Als ik impoviseer speel ik nooit langer dan 4 maten achter elkaar eenzelfde toonladder. Het liefst speel ik in mineur waarbij ik aeolisch (natuurlijk mineur), frygisch,
harmonische en melodische afwissel.
Nee eigenlijk nietquote:Op zondag 22 februari 2009 01:21 schreef qu63 het volgende:
Heb je niet al snel dat als je 'soleerd' (of gewoon wat pingelt) dat wat je speelt lijkt op een nummer wat je al kent
Niet dat ik al zover ben hoorquote:
Ja het komt wel eens voor maarja gelukkig niet zovaak, ik hou me ook niet zoveel bezig met soleren, vind riffs ed spelen altijd weer een stuk tofferquote:Op zondag 22 februari 2009 01:27 schreef qu63 het volgende:
[..]
Niet dat ik al zover ben hoor
Maar in mijn hoofd hoor ik la vrij snel een melodie van een nummer wat ik ken (soms zelfs na 1 noot..)
Hey, die kwam ik vanavond nog tegen in mn playlist!quote:Op zondag 22 februari 2009 01:29 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja het komt wel eens voor maarja gelukkig niet zovaak, ik hou me ook niet zoveel bezig met soleren, vind riffs ed spelen altijd weer een stuk toffer
Dat soort ongein dus gewoon rechttoe rechtaan en geen ellenlang gepingel
Eerste album wel ja, laatste is wat minderquote:
Er zijn 5 albums ondertussen alquote:Op zondag 22 februari 2009 01:41 schreef qu63 het volgende:
[..]
Eerste album wel ja, laatste is wat minder
Maar (zoals mijn avatar al doet vermoeden) gaat mijn voorkeur uit naar een andere band
Ondertussen al 17197x gedraaid (in 4 jaar tijd)
Ik heb alleen Infest en Getting Away With Murder zie ikquote:Op zondag 22 februari 2009 01:43 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Er zijn 5 albums ondertussen aleen na laatste was minder, laatste heeft weer wat toffer materiaal eropstaan (aangezien het meer op de oudere lijkt
Whehe ja dat was te verwachten
Love Hate Tragedy is dan nog het meest de moeite waard die zat tussen die 2 in als het goed is, daarna word het een stuk minder en ken ik ze ook niet goed.quote:Op zondag 22 februari 2009 02:13 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik heb alleen Infest en Getting Away With Murder zie ik
Welke andere is het waard te downloaden?
Bij Love Hate Tragedy waren toch alle nummers aan elkaar gemixed? Dan heb ik die iig wel gehad (maar om de een of andere reden verwijderdquote:Op zondag 22 februari 2009 02:31 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Love Hate Tragedy is dan nog het meest de moeite waard die zat tussen die 2 in als het goed is, daarna word het een stuk minder en ken ik ze ook niet goed.
Die nieuwste pas 1 keer gleusiterd dus kan er nog niet veel over zeggen Mephorsasis of iets in die richting heet ie
Nee zijn gewoon losse nummers normale cd, misschien heb je een vage file gedownload danquote:Op zondag 22 februari 2009 02:39 schreef qu63 het volgende:
[..]
Bij Love Hate Tragedy waren toch alle nummers aan elkaar gemixed? Dan heb ik die iig wel gehad (maar om de een of andere reden verwijderd)
Metamorphosisquote:Op zondag 22 februari 2009 02:31 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Love Hate Tragedy is dan nog het meest de moeite waard die zat tussen die 2 in als het goed is, daarna word het een stuk minder en ken ik ze ook niet goed.
Die nieuwste pas 1 keer gleusiterd dus kan er nog niet veel over zeggen Mephorsasis of iets in die richting heet ie
Oké, ik wist niet dat er verschillende patronen waren over de hele hals voor die Minor scale, maar de 1e patroontjes die jij daarboven in A en C liet zien ken ik wel allemaalquote:Op zondag 22 februari 2009 00:27 schreef Dribbel_ het volgende:
Enige (logische simpele wat je leraar vast bedoeld) die ik bij jouw rijtje eruit kan halen is de D minor scale
[ afbeelding ]
In het rood zie je het standaar figuurtje die begint op iedere D, en zoals je aan het eind van het figuurtje zit eindigd die ook met een D, en dat eind is dus tevens weer het begin van een nieuw figuurtje enz enz enz
Voor de minor scale is het maar één figuurtjequote:Op zondag 22 februari 2009 11:09 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Oké, ik wist niet dat er verschillende patronen waren over de hele hals voor die Minor scale, maar de 1e patroontjes die jij daarboven in A en C liet zien ken ik wel allemaal
Hee jou had ik ook zien posten op Gitaarnet forum. Goed gespeeldquote:Op zondag 22 februari 2009 01:29 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja het komt wel eens voor maarja gelukkig niet zovaak, ik hou me ook niet zoveel bezig met soleren, vind riffs ed spelen altijd weer een stuk toffer
Dat soort ongein dus gewoon rechttoe rechtaan en geen ellenlang gepingel
Er zijn vijf patronen, met dezelfde grondtoon alleen op een andere plek. Na het vijde patroon, kom je bij de zesde die gelijk is aan de eerste alleen een octaaf hoger/lager.quote:Op zondag 22 februari 2009 11:35 schreef Gitaarmat het volgende:
[ afbeelding ]
Over de hele hals zie ik meerdere figuurtjes..
Waar haal je 5 patronen vandaan en wat bedoel je ermeequote:Op zondag 22 februari 2009 18:03 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Er zijn vijf patronen, met dezelfde grondtoon alleen op een andere plek. Na het vijde patroon, kom je bij de zesde die gelijk is aan de eerste alleen een octaaf hoger/lager.
Weten welke tonen erin zitten en je fretboard gewoon kennenquote:Op maandag 23 februari 2009 13:12 schreef Under_Score het volgende:
er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.
bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
Wat dribbel zegt, weten welke tonen in de toonladder zitten en waar je ze op de hals kunt vinden.quote:Op maandag 23 februari 2009 13:12 schreef Under_Score het volgende:
er moet toch een betere manier zijn om toonladders te leren dan simpel patroontjes te onthouden. ik word helemaal gek van al die patroontjes.
bij pentatonisch gaat het nog wel, maar by de phrysischhe (?) ladder wordt het al een stuk moeilijker. wat is de achterliggende theorie?
Wat doet het?quote:Op maandag 23 februari 2009 17:35 schreef Ayca het volgende:
heb net tuxguitar gedownload wel handig en gratis
quote:Supported file formats in TuxGuitar
Besides TuxGuitar’s own file format (with *.tg extension), TuxGuitar can work with various tablature and music file formats.
Tablatures
old Guitar Pro (.gtp) - load
Guitar Pro 3 (.gp3) - load and save
Guitar Pro 4 (.gp4) - load and save
Guitar Pro 5 (.gp5) - load and save
PowerTab (.ptb) - load
TableEdit (.tef) - load
LilyPond (.ly) - export
Ik heb m gedownloaded maar het doet niksquote:Op maandag 23 februari 2009 18:07 schreef Ayca het volgende:
zie hier als je windows hebt :
http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=tuxguitar&filename=tuxguitar-1.0-windows-x86-installer.exe&use_mirror=garr
Wacht, ik moest dat ding van 15 MB hebben die van 1,1 Mb is vast iets andersquote:Op maandag 23 februari 2009 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb m gedownloaded maar het doet niks
... juist. dat zal ik me maar even laten bezinken. tot die tijd blijf ik wel gewoon patroontjes leren en hopen dat ik er een systeem in zie. dan het ook nog met een absurde snelheid leren spelen en dan vind ik het wel best :pquote:Op maandag 23 februari 2009 15:33 schreef starla het volgende:
Modi weten kan improviseren ook supersimpel maken. Daarom heb ik ze ook geleerd. Laten we een standaard jazzprogressie nemen ii-V-I in C, dus Dm7-G7-Cmaj7. Over de Dm7 kun je D dorische spelen: D E F G A B C D. Hé, dat lijkt wel een C ionische startend op de D, klopt! Over de G7 kun je een G mixolydische spelen: G A B C D E F G. Das toevallig, wéér een C ionische maar nu startend op de G. Je kunt dus tijdens deze hele progressie C majeur spelen, maar het leuke is, je kunt ze ook afwisselen, de Dm7 is ook prima voor -eerder gezegd- een frygische en een Cmaj7 kun je spannender maken door een verhoogde 4 te spelen, ofwel lydische modus: C D E F# G A B C.
Nu krijg je aparte dingen, want bij de lydische speel je een F# ipv een F terwijl je in D dorische wél die F speelt. Je gaat van Cmaj7 waarin je een G en F# speelt naar, D dorische waarin je een F en E.
4 halve noten op een rij!!! Daar kun je eindeloos mee spelen. Muziek kan zo mooi zijn.
Heel easy, 5 tonen ipv de gebruikelijke 7. Er zijn verschillende manieren waarop je noten kunt weglaten.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:
Ik zoek iets om de theorie achter de pentatonische schalen te leren.
C majeur = C E Gquote:Op dinsdag 24 februari 2009 04:02 schreef emokid het volgende:
Major en minor, ik ken de patronen en zulks maar zodra er letters bij gehaald worden raak ik even door de war.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |