quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 17:17 schreef Gitaarmat het volgende:Hallo

heb een vraagje, ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Gitaarmat 15 jaar oud heb vanaf mijn 10e les, van mijn 10e tot 14e beetje gebrekkig les gehad qua theorie, (dus met theorie weet ik nog bijna niks)maar het spelen zit er wel in

. Nu les van Erwin Java (Cuby) dus qua theorie wat beter les.
Maar mijn vorige leraar liet mij een keer de majeur ladder zien, de 'standaard' ladder zei hij.
Maar ik kan hier niet in soleren. want je kunt niks opdrukken om op de volgende noot te komen ik heb het over dit patroontje:
(waar ik dus een poosje geleden achter ben gekomen dat hij ook wel de Ionische heet

)
vanaf fret 5:
5-6---8
5-6---8
5--7
5---7-8
5---7-8
5-6---8
Even snel uitgelegd zo hoe het werkt.
Als je een beetje over een nummer heen wil soleren moet je eerst weten in welke toon het nummer is A, B, C enzz grofweg genomen.
Dan is bijvoorbeeld de blues minor ladder een makkelijke ladder om leuk mee te soleren een klinkt bij veel nummers gewoon goed om mee aan te kloten.
Het eerste plaatje is de A blues minor ladder en die daaronder de C blues minor ladder
![]()
Het idee van een toonladder is eignelijk steeds dat je hetzelfde figuurtje speelt (met rood aangegeven bijvoorbeeld). Bij (zoals het bovenste plaatje) de A ladder, begint dat figuurtje steeds op de A weer opnieuw en loopt dan via dezelfde tonen precies hetzelfde. (met het blauw gedaan)
Je hoeft dus niet per se in dat 1e figuurtje blijven, maar je kan dus overlopen in het volgende figuurtje en zo zit dat figuurtje over je hele fretboard, het blijven precies dezelfde tonen steeds maar dan wel verplaatst over het hele fretboard.
Het enige nadeel is dat de stap van G naar je B snaar anders is (4 hokjes verschuiven ipv 5) waardoor het lijkt alsof het figuurtje een beetje vervormd.
Maar als ik jou was zou ik gewoon met 1 figuurtje beginnen, kan je die blind spelen, dan pak je een 2e erbij zodat je goed in elkaar over kan lopen en dan kan je zelf al wat dingen aankloten om te improviseren.
Ik hoop dat het zo weer een beetje duidelijker is