abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65713893
Hmmm, lijkt mij fysisch onmogelijk aangezien hoe strakker je de snaren spant, hoe hoger de frequentie wordt dus des te hoger de toon. De toon kan nooit gelijk blijven als je de snaar strakker spant, maar alleen als de snaar ook wat ontspant omdat die nieuw is en bijvoorbeeld nog niet volledig strak rond de stemknop is gewikkeld. Deze speling moet je dan compenseren met het strakker draaien van de snaar.
Het kan dan inderdaad voorkomen dat andere snaren weer lager worden gestemd, maar uiteindelijk moet hier een balans inkomen.

Misschien moet je even op het internet zoeken hoe je je snaren moet vervangen.
I feel kinda Locrian today
pi_65716002
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 22:43 schreef L.Mo het volgende:
Op youtube en de rest van internet is er genoeg te vinden over het stemmen van een gitaar, maar ik kom er echt niet uit.

Ik ben alle snaren van mn gitaar (Ibanez grg170dx) aan het vervangen, maar wanneer ik de hoge e heb gestemd, stem ik de b, dan moet de hoge e weer iets strakker, daarna ook weer de b. Dan staan ze allebei goed. Daarna stem ik de g, en vervolgens moeten de andere twee weer iets strakker..

Uiteindelijk blijf ik bezig met strakker draaien van snaren tot mn brug helemaal schuin staat; er klopt dus helemaal niks van.

Help?
Hoi,

Het beste kan je eerst de dikkere snaren op spanning brengen en geleidelijk aan de dunneren ivm trekspanning.
Verder de vraag of je nieuwe snaren dikker zijn dan de oude? zo ja dan moet je de veren die achter tussen te brug en je body zitten strakker spannen.

Vraag anders even of iemand je kan helpen als je een paar keer meekijkt kan je het zelf meestal ook wel
  dinsdag 3 februari 2009 @ 23:37:08 #53
20720 brother52
Dus..........
pi_65716094
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 22:43 schreef L.Mo het volgende:
Op youtube en de rest van internet is er genoeg te vinden over het stemmen van een gitaar, maar ik kom er echt niet uit.

Ik ben alle snaren van mn gitaar (Ibanez grg170dx) aan het vervangen, maar wanneer ik de hoge e heb gestemd, stem ik de b, dan moet de hoge e weer iets strakker, daarna ook weer de b. Dan staan ze allebei goed. Daarna stem ik de g, en vervolgens moeten de andere twee weer iets strakker..

Uiteindelijk blijf ik bezig met strakker draaien van snaren tot mn brug helemaal schuin staat; er klopt dus helemaal niks van.

Help?
Weet je zeker dat het een GRG170DX is? Want als ik het zo lees, lijkt het er op dat je een floyd rose achtige brug hebt maar die zit volgens mij niet op de GRG170DX.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  dinsdag 3 februari 2009 @ 23:47:11 #54
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_65716499
Koop een Fender.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_65717309
Ik denk dat je snaren gekocht hebt die ietsje dikker/stugger zijn dan de snaren die je eerder op je gitaar had. Da's lastig, want bij een floating tremolo-brug is er een evenwicht tussen de spanning van de snaren en de spanning van de veren in de brug.

Haal even het kapje van de achterkant van je gitaar. Je ziet nu de veren van de brug. Deze veren zitten vast aan het brug-blok en aan een soort kam. Die kam kan je naar voren plaatsen door de schroef aan te draaien (of je moet even naar de muziekwinkel voor een extra veer). Je moet uiteindelijk zo uitkomen dat de spanning op de veren zo groot is dat de brug evenwijdig met de body is als de snaren gestemd zijn.

Zelf vind ik het prettiger om even de brug te blokkeren (aan de veer-kant), vervolgens de gitaar te stemmen en daarna de veerspanning aan te passen... maar ik verander niet van snaardikte, waardoor alles een stukje makkelijker wordt.

Dus ik wens je veel succes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65718056
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:47 schreef GoodGawd het volgende:
Koop een Fender.
pi_65719235
Fender is overrated
pi_65720694
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 01:55 schreef Synthesist het volgende:
Fender is overrated
pi_65724863
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:11 schreef brother52 het volgende:

[..]

woensdag 4 februari 2009 @ 15:04:43 #60
157428 GoodGawd
pi_65733090
lol
  woensdag 4 februari 2009 @ 21:28:42 #61
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_65746450
Ok bedankt allemaal voor de reacties.

@ starla
Dat dacht ik ook, maar voordat ik alle snaren gestemd kon hebben stond de brug echt veel te schuin dat ik ging twijfelen of het wel allemaal klopte

@ brother52: Ja het is een grg170dx met zo'n brug:

@allsystemshalt + jordy-b:
Ok, voortaan eerst de dikke snaren stemmen. Op zich wel logisch ook want die dunne kunnen veel minder hebben. Ik dacht juist dat die dunne het minst konden rekken en dat het stemmen dan makkelijker zou gaan, maarja de dunste is nu dus net gebroken En ik heb er inderdaad een extra veer bij gekregen die ik ook nog kan gebruiken. De dikte is wel goed, 010, dat is hetzelfde als erop zat. Heb nog een nieuw setje liggen waar ik het nu mee ga proberen.
Tot zover het nieuws
pi_65746842
Misschien is het voor de volgende keer handig als je ze één voor één vervangt.
Dan ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar en je brug gaat niet scheef staan.
  woensdag 4 februari 2009 @ 21:40:28 #63
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65746925
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:28 schreef L.Mo het volgende:
Ok bedankt allemaal voor de reacties.

@ starla
Dat dacht ik ook, maar voordat ik alle snaren gestemd kon hebben stond de brug echt veel te schuin dat ik ging twijfelen of het wel allemaal klopte

@ brother52: Ja het is een grg170dx met zo'n brug:
[ afbeelding ]

@allsystemshalt + jordy-b:
Ok, voortaan eerst de dikke snaren stemmen. Op zich wel logisch ook want die dunne kunnen veel minder hebben. Ik dacht juist dat die dunne het minst konden rekken en dat het stemmen dan makkelijker zou gaan, maarja de dunste is nu dus net gebroken En ik heb er inderdaad een extra veer bij gekregen die ik ook nog kan gebruiken. De dikte is wel goed, 010, dat is hetzelfde als erop zat. Heb nog een nieuw setje liggen waar ik het nu mee ga proberen.
Heb je een stemapparaat? Dat stemt wat makkelijker. Succes.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 4 februari 2009 @ 21:54:33 #64
pi_65747470
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:38 schreef brother52 het volgende:
Misschien is het voor de volgende keer handig als je ze één voor één vervangt.
Dan ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar en je brug gaat niet scheef staan.
Ik vervang ze altijd in 1 keer. Ik rommel eerst alle snaren er op en zet dan rustig de spanning er op.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_65750995
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Ik vervang ze altijd in 1 keer. Ik rommel eerst alle snaren er op en zet dan rustig de spanning er op.
Ik doe dat met mijn tele en les paul ook, maar met mijn Ibanez met floyd rose achtige brug doe ik ze 1 voor 1, anders is het veel te veel geklooi.
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:47:37 #66
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_65751830
Gelukt! Met de extra veer blijft hij wel netjes recht staan. Bedankt allemaal

Handigheidje voor het stellen van floyd rose:

[ Bericht 55% gewijzigd door L.Mo op 05-02-2009 00:25:17 ]
Tot zover het nieuws
  donderdag 5 februari 2009 @ 00:02:52 #67
157428 GoodGawd
pi_65752303
Ik doe ze altijd 1 voor 1. Een keer jaar haal ik alles eraf om hem te reinigen.
pi_65753840
Wat hij doet met het lepeltje is wat ik bedoel met het blokkeren van de brug aan de veer-kant.

Ik druk gewoon een stapeltje plectrums in de ruimte tussen het brug-blok en de body (dus aan de onderkant van de gitaar). Op die manier kan je de brug precies evenwijdig met de gitaar krijgen (ipv iets scheef, zoals bij het lepeltje). Als je de snaren stemt (en de veerspanning voldoende is) in die positie, zijn ze altijd (zo-goed-als) gestemd als de brug zich in die positie bevindt.
Haal de plectrums weg, pas de veerspanning aan tot de brug weer vlak ligt en de gitaar zal weer gestemd zijn zoals met de plectrums het geval was. Het is dan nog een kwestie van wat fijnafstelling voordat je de blokken op de kam (bij de kop) plaatst en vervolgens alleen nog even werken met de fine-tuners.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65768046
2 plectrums kwijt in 1 dag
pi_65768965
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:09 schreef Ayca het volgende:
Ze liggen naast je linker sok.
pi_65769119
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:09 schreef Ayca het volgende:
Daarom:

vrijdag 6 februari 2009 @ 00:28:35 #72
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65787375
Ik vind de Gibson SG's fantastisch mooie gitaren (met op een goede 2e plek de LP). Nu heb ik geen geld voor een Gibson, laat staan dat ik gitaar kan spelen.

Wat is een mooie beginners SG,

Reeds gevonden

Epiphone G310

+/- ¤200

Vintage VS6

+/- ¤250

Hebben jullie nog tips waar op te letten, of wellicht bepaalde voorkeuren?

Ook heb ik de Ibanez GRG170dx op het oog

+/- ¤220

Nu is het wijze advies natuurlijk om ze gewoon uit te proberen in de winkel. Maar ik kan dus nog geen gitaar spelen, hoe gaat dat dan in z'n werk?

M'n favo muziek is rock: Lynyrd Skynyrd, Bruce Springsteen, Deep Purple, Neil Young. En in iets mindere mate wat metal, Iron Maiden, Metallica, AC/DC, Motley Crue

[ Bericht 4% gewijzigd door Richie_Rich op 06-02-2009 00:38:47 ]
  vrijdag 6 februari 2009 @ 00:33:10 #73
20720 brother52
Dus..........
pi_65787467
De gitaren van Vintage schijnen een stuk beter te zijn dan de Epiphones.
en als je toch voor een epiphone kiest, dan zou ik de G400 nemen.
Gezien je muzikale voorkeur, zou ik die Ibanez lekker in de winkel laten staan.
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:28 schreef Richie_Rich het volgende:
Nu is het wijze advies natuurlijk om ze gewoon uit te proberen in de winkel. Maar ik kan dus nog geen gitaar spelen, hoe gaat dat dan in z'n werk?
Ken je iemand die wel gitaar kan spelen, neem hem/haar dan mee.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 00:38:16 #74
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65787546
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:33 schreef brother52 het volgende:
Die gitaren van Vintage schijnen een stuk beter te zijn dan de Epiphones.
en als je toch voor een epiphone kiest, dan zou ik de G400 nemen.
[..]

Ken je iemand die wel gitaar kan spelen, neem hem/haar dan mee.
Ja, maar die is linkshandig

Op internet las ik ook dat die G400 een stuk beter is, nadeel is weer dat die gelijk een stuk duurder is (¤350-400) en dat wil ik er eigenlijk vooralsnog niet aan uitgeven.

Als het spelen me bevalt wil ik eigenlijk redelijk snel gaan upgraden naar een echte (tweedehands) SG (+/-¤1000).
  vrijdag 6 februari 2009 @ 00:51:01 #75
pi_65787728
Ik heb op een Ibanez GRX70 leren spelen, dat is bijna dezelfde als de GRG. Niks mis mee.

Als je het geluk hebt dat je een gitaar kan lenen voor een paar weken of maanden, kan je vast oefenen, en weet je beter wat voor soort gitaar je het beste ligt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')