1 2 3 4 5 6 7 8 | Telefonica Black (TELN) 6.0 -0.0 PUMA (PUMA) 6.0 -0.0 Ericsson 4 (ERT4) 6.0 -0.0 Green Dragon (GDRA) 6.0 -0.0 Delta Lloyd (DTLY) 2.0 -4.0 Ericsson 3 (ERT3) 1.0 -5.0 Team Russia (TRUS) 1.0 -5.0 |
Dat en een grote achterstand in training betekent waarschijnlijk dat ze in de marge mee blijven varen. Een achterhoede gevecht leveren met rusland wordt het dan. Die hebben wel een nieuw schip, maar het lijken nogal prutsers (/falers) te zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
Neuh, solozeilen is een onboeiende bezigheid.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:49 schreef Richie_Rich het volgende:
[offtopic]
Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1267 (0) - 584 PUMA +71 (-10) 22.8 541 ERT3 +153 (-3) 24.5 537 GDRA +216 (-40) 18.0 438 TELA +299 (-28) 18.8 417 TELN +370 (-40) 14.8 339 DLYD +428 (-16) 20.3 418 TRUS +430 (-10) 21.8 446 |
quote:With the gale force winds whipping the sea into a frenzied state, Fernando Echavarri's boat, roaring along at more than 25 knots, launched off a particularly large wave.
The crew momentarily lost control of the boat and crash landed only to find that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone. None of the crew was injured and the damage to the yacht was quickly assessed. The crew has mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more slowly.
> 600 NMquote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
ja kloptquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:03 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te makenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
okquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken![]()
Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.
In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
Ik denk idd dat dit de beste manier is mbt de VORquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken![]()
Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef azaroth het volgende:
[..]
ok
ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
heb toch niks te doen op m'n werk
http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mijquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:47 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?
Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txtquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:50 schreef azaroth het volgende:
[..]
http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mij
ben zelf ook polars aan het samenstellen. Bij 8,1 en 9,7 windspeed heb je met de codezero trouwens dezelfde bootsnelheid...
Van de echte boten haalt het script sinds een week denk ik ook de TWA, en ovierge data. Kan wel even kijken of ik er betrouwbare info uit kan krijgen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txt
edit:
Virtual Loup De Mer (een simulatiespel, technisch beter, grafisch minder dan de VOR official game) gebruikt deze:
http://virtual-loup-de-mer.org/speedchart.php?boattype=boat_VLM70 ik denk dat je hier wel wat aan hebt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 + () PUMA 597 (-15) 14.0 472 ERT3 +219 (-3) 19.8 445 GDRA +275 (-7) 18.0 454 TELA +364 (-11) 18.5 445 TRUS +446 (-3) 19.0 476 DLYD +460 (-8) 17.5 417 TELN +528 (-13) 13.8 361 |
Stealth mode is wel een leuke toevoegingquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:52 schreef JoStro het volgende:
nu E4 in Stealth mode
whaw, 15 of 24 uur lijkt me niet een zo groot verschil.quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:47 schreef WEST het volgende:
die stealth is alleen maar gunstig als dat voor een complete dag geldt. Nu vind ik het eigenlijk vrij nutteloos.
wha, positiereport van voor de stealthmode van puma:quote:Op zaterdag 1 november 2008 08:27 schreef SevenWonders het volgende:
Die stealth van E4 was wel de moeite geloof ik.Bijna 100nm voor op Puma.
1 2 3 | PUMA +65 (1) 20.5 545 ERT3 +266 (-18) 19.8 446 |
1 2 3 | PUMA +96 (4) 15.5 412 ERT3 +327 (-2) 19.5 446 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 283 (0) No Data 395 PUMA +104 (-8) 11.8 361 ERT3 +338 (-9) 19.5 453 GDRA +379 (10) 18.3 428 TELA +489 (1) 18.8 428 TRUS +547 (-10) 19.3 No Data DLYD +585 (-19) 17.5 424 TELN +658 (-16) 14.3 346 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT3 + () DLYD + () ERT4 196 (0) No Data No Data PUMA +119 (-10) 9.0 323 GDRA +361 (12) 17.0 391 TELA +458 (22) 19.0 392 TRUS +542 (17) 20.5 440 TELN +675 (-2) 15.5 315 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | PUMA (PUMA) 13.0 -1.0 Green Dragon (GDRA) 11.0 -3.0 Telefonica Blue (TELA) 10.0 -4.0 Telefonica Black (TELN) 7.0 -7.0 Ericsson 3 (ERT3) 5.0 -9.0 Delta Lloyd (DTLY) 4.0 -10.0 Team Russia (TRUS) 4.0 -10.0 |
Dat weken valt wel mee hoor. Volgende week zaterdag vertrekken ze alweer. Ruim tien daagjes dus.quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:48 schreef cryforhelp het volgende:
Nou, de komende weken zal er niet veel te melden zijn waarschijnlijk. Maar ik vraag me af wat voor veranderingen er nog in de crews gaan plaatsvinden, en of ze ericsson 3 nou eindelijk ingemeten krijgen.
In voorgaande afleveringen veranderde er altijd wel iets, tot aan het afvoeren van een schipper aan toe.
Ja, geen grap. Maar Ger O'Rourke zou inderdaad enige etappes niet meevaren wegens zakelijke verplichtingen elders....een van zijn watch-leaders zou de rol van schipper overnemen.quote:
dus als je van 20N,20W naar 21N,20W vaart moet je 60 mijl varen?quote:Op woensdag 5 november 2008 19:10 schreef the_disheaver het volgende:
Breedtegraad. 1nm = 1 minuut van 1 breedtegraad, of 1 lengteminuut op de evenaar (die op de pool weer een lengte van 0 heeft)
Zeker.quote:
Heel toevallig, maar bovenstaande heb ik ook last van deze editie. Vanaf vandaag me toch maar weer voorgenomen het wat beter te volgenquote:Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zeker.
Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
Ik volg het wel, via de VOR-site en de mobiele site van de VOR. De levendigheid hier in dit forum valt wel een beetje tegen in vergelijk met de vorige keer...quote:Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zeker.
Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-440220/category/sport/quote:Op zondag 9 november 2008 18:53 schreef JoStro het volgende:
post hier FF als het item online staat. Ik heb het ook gemist.
Ja, Roberto Bermudez. Voer vorige race bij Brasil1 mee....en in nog twee races daarvoor. Ervaren man dus.quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:54 schreef JoStro het volgende:
Kennen wij de nieuwe schipper van Delta?
quote:The Wallenius Wilhelmsen Logistics Seamanship Award was presented to Martin ‘Krusty’ Watts from Delta Lloyd, who made a critical repair to the mast after one of the jumper spreaders was broken. The jury for the prize found this to be an extraordinary repair that would be very difficult to effect at the top of the mast in offshore conditions. With the lack of materials available onboard and the conditions they experienced, this was a very impressive repair job.
http://www.volvooceanrace(...)GIVING-CT/index.aspx
quote:Zeilrace: Kerstpakketten voor piraten
KAAPSTAD - Met ’kerstpakketten’ hoopt de bemanning van het Nederlandse Delta Lloyd-team de gevaren van de tweede etappe van de Volvo Ocean Race de komende weken te trotseren. En die gevaren zijn nadrukkelijk aanwezig op weg van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Kochi in India.
Vooral bij de kust van Somalië moeten de zeilers rekening houden met piraten.
Zaterdag vertrekken de acht boten voor de tweede etappe, die een afstand van 4500 zeemijl telt. ,,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’ blikt teamleider Tom Touber, de man achter de zege van ABN Amro in de vorige editie, vooruit naar de eventuele problemen met het piratenvolk onderweg.
,,We hebben kerstpakketten voor ze ingepakt met 100 dollar, een camera en sigaretten. Die gooien we uit de boot. We hebben veel plakband gebruikt, dan duurt het lang voordat ze het hebben uitgepakt en kunnen wij ondertussen verder varen.’’
Het team van verzekeraar Delta Lloyd vertrekt zaterdag met een nieuwe schipper aan boord: Roberto Bermudez de Castro. De 38-jarige Spanjaard, met de bijnaam Chuny, heeft de race al drie keer eerder gevaren. Er zijn nog twee andere nieuwe bemanningsleden aan boord: de Nederlander Peter van Niekerk en de Australiër Morgan White.
Het versterkte team van Delta Lloyd vaart in ongeveer twee weken naar Kochi. In Kaapstad kwam het team als zevende en voorlaatste over de finish. Gezien de voorbereidingen geen slechte prestatie. Delta Lloyd besloot pas op het laatste moment mee te doen. Bovendien is het budget met 5 miljoen euro een stuk lager dan dat van bijvoorbeeld de winnaar van de eerste etappe, het team van Ericsson. Voor Ericsson, dat met twee boten meedoet, gaat het om een campagne van meer dan 60 miljoen euro.
Delta Lloyd sleepte donderdag in Kaapstad wel alvast een prijs in de wacht, de zogenoemde Seamanship Award. De prijs ging naar de zeiler Martin Watts, omdat hij tijdens het varen de mast repareerde. Volgens de jury een bijzonder indrukwekkende klus. (ANP)
,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’quote:
Tja, ze varen 'voorop' nu ;-)quote:Op zaterdag 15 november 2008 21:06 schreef Paralollo het volgende:
Ben benieuwd deze leg. Verwacht nu wel weer wat van de blue maar een verassing van delta lloyd zou nog mooier zijn.
quote:Op maandag 17 november 2008 00:05 schreef cryforhelp het volgende:
Wat gebruiken jullie nu om het te volgen? Is er uberhaupt iemand die virtual spectator gebruikt?
Tot mijn grote verbazing was er opeens een nieuwe flash viewer die koersen en snelheden aangeeft: http://volvooceanrace.geovoile.com/
Hierop staat ook een kaartje met de windpijlen (naam?), erg gaaf
ff gemist dusquote:Op maandag 17 november 2008 15:51 schreef NoMercy285 het volgende:
[..]
HEUJ!
Ik had die al gepost toen ik zei dat het live op tv was bij de start..
of gewoon lekker makkelijk de Nederlandse vertaling erop zettenquote:Op dinsdag 18 november 2008 17:26 schreef cryforhelp het volgende:
Dat heeft hiermee te maken: http://www.volvooceanrace(...)TA-LLOYD-L2-D2-1838/
Ze hebben de A4 spi erop staan, en die is kut. De navigator is het vertrouwen erin al verloren, dus volgens mij kunnen ze net zo goed omdraaien, hopeloze bezigheid zo
quote:Baaldag
18 november 2008 38°41'28"S 29°26'40"E
Matt Gregory heeft er de pest in: een tactische beslissing die verkeerd uitpakte, een waardeloze spinnaker en een griepje. Hij spuit zijn frustraties op deze blog, zodat hij de rest van de crew er niet mee aansteekt.
Ik ben een geboren optimist, maar vandaag even niet. Voor jullie vermaak, en om even te kunnen spuien, zal ik mijn gedachten met jullie delen. Dit zou best nog wel eens therapeutisch kunnen werken, aangezien ik het er niet met de crew over kan hebben. Ik wil dat zij de boot blijven pushen en ik wil mijn pest humeur niet op hun overbrengen. Bovendien had ik beloofd dat ik deze blog eerlijk en ongecensureerd zou schrijven, dus hier komt het:
Met de hele vloot varen we zuidwaarts met een aardig, westelijk windje. Vannacht was er de kans een agressieve tactische beslissing te nemen. Ik wilde ons namelijk ten zuiden (rechts) van de vloot positioneren, maar dat was een riskante onderneming.
We zouden weg moeten tacken van drie boten die over onze boeg voeren. We speelden het conservatief om binnen het zicht van deze boten te blijven. Dit paste in ons algemene race plan; zeil op met andere boten om je prestaties aan elkaar af te meten. Maar toch, ik ben eigenwijs en neem graag onvervaarde beslissingen als ik denk dat ik gelijk heb. Maar om drie boten achter te laten en over de andere boeg weg te varen, dat doe je niet zomaar. Aan de ander kant, ik wist zeker dat overstag gaan de juiste actie was. Wat moest ik doen? Op jacht gaan of bij de vloot blijven en onze prestaties testen? Wij testten, terwijl de Puma en de Green Dragon jaagden. Zoals ik verwachtte, wonnen zij als beloning vijf mijl. Verdomme! Dat was ‘mijn’ actie! Toen we vanochtend wakker werden, konden we Telfónica Blue en Ericsson 3 nog zien. Het testen ging door.
Gedurende de dag nam de windsnelheid toe tot een dikke 20 knopen; een mooie dag voordewinds zeilen. De meeste tijd hadden we de A4 (de grote masttop spinnaker) op. We maten onze prestaties af aan de boten om ons zien. Winst of verlies werd direct zichtbaar. Testen… testen… testen…
Totdat de wind toenam naar een kleine 30 knopen. Dit was teveel voor onze A4. We moesten overstappen op onze A6, codenaam: ‘the lemon’. Testresultaat: dit zeil is verschrikkelijk. Telefónica Blue en Ericsson 3 zeilden uit ons zicht en de horizon voorbij. Het testen was afgelopen.
Dit zeil zou het beter doen als tent dan als wedstrijdzeil. Ieder zeil is gemaakt voor een bepaalde windrichting en –snelheid. Wij wilden een diepere ruimewindse koers varen (VMG), met veel wind. Dit zeil is waardeloos onder deze omstandigheden. Als je het power wil geven, wordt het onstabiel. Bovendien dwingt het ons een koers te zeilen die we niet willen zeilen (heel frustrerend voor een navigator). Toen we voor het laatst maten, had de vloot twee tot vijf mijl op ons gewonnen.
In de komende paar uren zal een koudefront ons passeren. De wind zal dan toenemen tot een dikke dertig knopen, en zal drastisch draaien naar het zuidwesten. Dit zal onze vaarrichting veranderen van zuidoost naar oost. De hele vloot zal dan rechtstreeks op de scoring gate afvaren, 1600 mijl naar het oosten. Volgens de voorspelling zullen we de komende 48 uur met ‘the lemon’ op varen. Hopelijk wordt het zeil met meer wind wat minder zuur. De tijd zal het leren.
Morgen voel ik me vast beter, zowel emotioneel als fysiek. Ik heb een kou opgelopen. Het komt waarschijnlijk door de vijf immuniseringsshots die ik moest nemen volgens de race voorschriften, vlak voor we Kaapstad verlieten. Ik ben mijn stem kwijt, heb koorts, hoofdpijn, en voel me over het algemeen ***.
Bedankt dat ik even tegen je mocht spuien. Ik kan de jongens niet laten weten hoe ziek ik ben, of hoe gefrustreerd ik ben met dit zeil. Als team moeten we de boot hard blijven laten gaan en positief blijven. Ik weet dat mijn emoties de rest van het team beïnvloeden, dus ik blijf glimlachen, aanmoedigen en zelf de snelste weg naar India zoeken… Het is tijd om het dek op te gaan en een stukje te zeilen.
Kuch, kuch… glimlach
Matt Gregory - navigator
en dan moeten de piraten nog komenquote:Op woensdag 19 november 2008 00:07 schreef JoStro het volgende:
't is hier nog niet gemeld, maar Green Dragon heeft de giek gebroken. 3 meter vanaf het uiteinde. De giek is gedemonteerd en wordt op dit moment gerepareerd.
Bijna iedereen heeft ellende:
GD - giek gebroken
DL - op walvis gevaren en een dramA4
Puma - schade aan de romp
TBlue - aantal voorzeilen naar zijn grootje
TR - 'broach'
De foto's en filmpjes zullen wel komen.
Hij gaat lekker!!!
Dat wil je liever ook niet meemaken.quote:KAAPSTAD - In de Zuidelijke Oceaan heeft de bemanning van Team Delta Lloyd dinsdag een pijnlijke ervaring beleefd. Het Nederlandse zeiljacht botste tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race vol op een walvis.
ANP
Dat gebeurde op weg van Kaapstad in Zuid-Afrika naar Kochi in India tijdens een zeilwissel.
Volgens mediaman Sander Pluijm aan boord van de V70 viel de snelheid na de aanvaring terug van dertien knopen naar nul. "Iedereen was echt even van slag", liet hij weten.
Ed van Lierde was één van de eerste zeilers aan boord die besefte wat er aan de hand was. "Ik kon wel janken. Dit was zo zielig, arm beest!"
Gerd-Jan Poortman had het getroffen dier recht in de ogen gekeken, zo verklaarde hij. "Ik stond op het voordek en zag het allemaal gebeuren. Ik keek hem aan en zag gewoon dat-ie pijn had. Vreselijk."
Schade
Team Delta Lloyd lag op het moment van de botsing op de achtste en laatste plaats, met nog 3500 zeemijl voor de boeg. Volgens de bemanning heeft de aanvaring met de walvis geen schade aan de boot opgeleverd.
Weinig testtijd voor de bemanning, oudere boot, dat wil wel tegenwerken hoor...quote:Op woensdag 19 november 2008 12:39 schreef cryforhelp het volgende:
De actuele schade stand (uit m'n hoofd):
PUMA: structurele schade aan de lengteliggers, twee keer in één dag zelfs, huidige bootsnelheid rond de 10 knopen.
Green Dragon: - gebroken giek, varen nu met het zeil los, kunnen waarschijnlijk niet eens gijpen. Er kan in ieder geval niet gereefd worden waardoor ze ook in de squalls met vol grootzeil moeten varen.
- besturing beschadigd (en gerepareerd)
- Lekke zwaardkast
TeBlue: - Bemanningslid uit de running, schouder flink beschadigd.
- Grootzeil gescheurd (en gefixt)
Delta lloyd blijft heel (betty is toch stevig genoeg), maar ze varen gewoon niet door, hun bootsnelheid ligt consequent 1,5 knoop lager dan de rest. Geen idee waarom.
Zeilen, zeilen, zeilen. Die zijn denk ik onvoldoende ontwikkeld.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:39 schreef cryforhelp het volgende:
Delta lloyd blijft heel (betty is toch stevig genoeg), maar ze varen gewoon niet door, hun bootsnelheid ligt consequent 1,5 knoop lager dan de rest. Geen idee waarom.
Ik moet zeggen dat ik het veel minder volg nu de NOS er niet meer ieder weekend een flink item eraan besteedt.quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:07 schreef JoStro het volgende:
een heel weekend geen posts... is het niet spannend meer? En dat terwijl de Doldrums er aan komen.
Wou ik zeggen. Spendeer toch dagelijks thuis, mobiel en in de tijd van de baas altijd wel de nodige tijd om de reports (in ieder geval het Ten Zulu) te lezen en krijg van Team Russia en Delta Lloyd E-mails en RSS-berichten....quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:59 schreef JoStro het volgende:
volgens mij is er meer dan voldoende content om over te ouwehoeren:
www.volvooceanrace.org en .tv staan bommetje vol.
Met de media crew members komen er volwaardige doorgemonteerde items van de boten (check gybe van Puma en furler van DL).
Toch genoeg te bespreken lijkt me...
quote:Op woensdag 26 november 2008 23:37 schreef JoStro het volgende:
Nou rubber eend, je gebeden zijn verhoord
DL op 4, nu is ook Puma verschalkt.
Volgens predicted routes van traclive, scoort TBlue erg goed met de gekozen route. Zij kunnen nog tussen E3/4 en GD, Puma, DL finishen. Moeten ze wel niet te veel last hebben van hun gemiste daggerboard.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 636 (0) 9.5 198 ERT3 +62 (-8) 6.0 187 GDRA +62 (-6) 6.5 185 TELA +63 (1) 9.3 192 DLYD +69 (-2) 7.8 198 PUMA +78 (-3) 8.3 178 TELN +145 (-3) 8.8 174 TRUS +163 (-20) No Data No Data |
Green Dragon en DL kunnen elkaar wel zien.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:27 schreef Yozzz het volgende:
Ik vind die visibility-zone van die geovoiile-site zo gaafZe kunnen elkaar allemaal nét niet zien!
Nu niet.., het is nu donkerquote:
Guus Meeuwis = PSV'er en heeft hij geen verstand.quote:Op donderdag 27 november 2008 19:52 schreef Yozzz het volgende:
[..]! Volgens Guus Meeuwis is het in Afrika altijd licht!
1 2 3 4 5 6 7 8 | Telefonica Blue (TELA) 19.0 -7.0 PUMA (PUMA) 18.0 -8.0 Green Dragon (GDRA) 16.0 -10.0 Ericsson 3 (ERT3) 14.5 -11.5 Telefonica Black (TELN) 13.5 -12.5 Delta Lloyd (DTLY) 7.5 -18.5 Team Russia (TRUS) 7.5 -18.5 |
Ik denk dat dit bij Team Russia wel mee zal vallen. Het is een prive-team en de eigenaar zeilt voor de lol mee. Zit geen uitgebreid prestige en marketing-apparaat achter. Alhoewel je nooit zeker weet natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 december 2008 08:53 schreef JoStro het volgende:
Welke Brunel bedoel je: 2005 of 1997. 2005 was natuurlijk een rampenteam, 1997 was ook niet al te best, maar heeft nog 2 of 3 etappes best wat goed laten zien. Neem bijvoorbeeld de etappe toendertijd, waarbij Brunel een andere route voer van Kaap Hoorn naar Rio en de vloot in de buitenbocht inhaalde.
Een team als dat van Brunel (Grant Wharington) is er dit jaar niet. Ook Team Russia moet je echt hoger inschatten.
Team Russia heeft gegokt en verloren. Wouter Verbraak moet niet te veel van dit soort dingetjes hebben, want dan is het "af door zijdeur". Probleem met de gokjes is dat je de beslissing als team neemt. Als het goed gaat heeft het team een topprestatie geleverd. Gaat het mis, dan is de navigator de idioot die het in zijn kop heeft gekregen om zulke rare dingen te doen. Wouter: Watch your step.
Zo'n miljardair heeft zijn leven het meest van de tijd gewoon gewonnen. Je verzamelt die centjes niet met een instelling "het is maar voor de lol". Die types houden doorgaans niet van verliezen, is niet goed voor het ego en de plagerijtjes op hun miljonairsfair. Kortom in deze campagne zal ook TR gewoon willen winnen. Of in ieder geval willen meedoen. Dat is nog niet helemaal gelukt, al zaten ze er bij de SG op 58E goed bij.quote:Op zaterdag 6 december 2008 11:24 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Ik denk dat dit bij Team Russia wel mee zal vallen. Het is een prive-team en de eigenaar zeilt voor de lol mee. Zit geen uitgebreid prestige en marketing-apparaat achter. Alhoewel je nooit zeker weet natuurlijk.
Volgens mij legt de mediaman het wel aardig uit: http://www.teamdeltalloyd.nl/nieuws.aspx?action=view&nieuwsid=177&type=mcmquote:Op woensdag 17 december 2008 16:39 schreef rubbereend het volgende:
ja dat bevreemde mij het meest, de rest vaart een normale lijn
... moet je de lijn dus ergens passeren en mag je niet terug. Het dus niet zo dat de lijn over de hele lengte zuidelijk moet passeren.quote:Die zone is het kustgebied van Sri Lanka en India gevormd door een denkbeeldige lijn die van oost naar west loopt. In het gebied boven die lijn mogen we niet varen. Zodra je de lijn van noord naar zuid bent gepasseerd, mag je er niet nog een keer overheen. Zo houden ze ons met de vloot een beetje uit de buurt van de Sri Lankese en Indiase kust in het noorden en dus weg van de vissers, hun netten en eventuele piraten die daar tussen varen.
Uit: Lastige regencel - 16 december 2008 - 4°44'28"N 81°54'36"Equote:Het was een moeilijke dag op de Delta Lloyd. We hadden acht uur lang nodig om de westelijke hoek van de ‘exclusion zone’ te ronden. Met slechts een zuchtje wind kwamen we niet vooruit richting het zuiden met twee knopen tegenstroom. Ondertussen passeerde de rest van de vloot wel die hoek om vervolgens koerst te zetten naar het oosten, waar meer druk zat. Frustrerend.
nja, vorig jaar is eigenlijk niemand gestopt (in elk geval om financiele redenen). Brunel is heeft een lange winterslaap gehouden om te proberen de boot zo aan te passen dat de laatste plaats niet per definitie vast stond en movistar... alles behalve financiele redenen helaas...quote:Op woensdag 24 december 2008 00:53 schreef cryforhelp het volgende:
Damn, dat russia gestopt is, is nogal vervelend, daarmee zetten ze een trend, vorige keer kapte er ook al iemand mee halverwege. Dat zegt toch iets over de problematiek in de VOR en het wordt dan nog lastig om over 2 jaar weer genoeg sponsors te hebben.
quote:POS TEAM POINTS
1 Ericsson 4 35.0
2 Telefonica Blue 30.5
3 PUMA Ocean Racing 27.5
4 Ericsson 3 23.5
5 Green Dragon 20.5
6 Telefonica Black 19.5
7 Team Russia 10.5
8 Delta Lloyd 9.0
Wouter Verbraak (Team Russia) is niet beschikbaar (was mijn 1e gedachte) hij gaat navigeren op de maxi Rambler in de Cape Town - Salvador race....http://www.wouterverbraak.comquote:Op donderdag 8 januari 2009 14:56 schreef JoStro het volgende:
Van Niekerk (verplichtingen bij Alinghi) en van Lierde (vervangen) zijn van boord. Ook wordt een nieuwe navigator benoemd. Er verandert dus het een en ander voor de DLLOYD. De spaanstaligen nemen over :-)
Yups, en Wouter stapt in China toch aan boord van de Delta Lloyd....quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:45 schreef JoStro het volgende:
Uit:Elsevier
De Nederlandse meteroloog Frits Koek zal als navigator meevaren naar China. Hij volgt de Amerikaan Matt Gregory op.
http://volvooceanrace.geovoile.com/quote:Op zaterdag 24 januari 2009 01:48 schreef rubbereend het volgende:
wat is ook alweer die andere site waarop je makkelijk de race kan volgen? qua route die gevaren is enzo?
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 liep Team Delta Lloyd, varend in vierde positie, averij op gedurende de vierde etappe naar Qingdao/China. Tijdens het reven in stormachtige condities raakten het grootzeil en de rail beschadigd. Daarnaast ontstond er een probleem met de stuurinrichting. De Delta Lloyd was op dat moment, net als de rest van de vloot, aan het opkruisen langs de Filippijnse kust. Na het incident besloot de bemanning dat het verstandiger is om de komende 24 uur te schuilen voor de ergste storm. Ze varen nu naar de lijzijde van de Filippijnen in afwachting van rustiger weer.
“Het weersysteem dat momenteel overtrekt, is nu niet veilig genoeg om doorheen te zeilen”, liet mediaman Sander Pluijm weten. De overgebleven schepen beginnen aan de oversteek naar Taiwan en krijgen in de Straat Luzon met 40 knopen wind en flinke uitschieters te maken. Wat de situatie bedreigender maakt, is het feit dat die harde wind tegen de stroming in blaast. Dat levert een ruige zee met korte en steile golven op, wat een aanslag op het materiaal is. “We willen ergere en vooral onnodige schade voorkomen, dus wachten we tot de zwaarste storm voorbij getrokken is”, aldus Pluijm. De bemanning repareert aan boord provisorisch de opgelopen averij.
“De teleurstelling is groot”, schreef Pluijm. “We lagen goed in de race. De jongens hebben hard gewerkt, Navigator Frits Koek loodste ons prima door dit moeilijke gebied en dan gebeurt toch waarvoor we bang waren. De kans was immers groot dat er iets kapot zou gaan in deze extreme omstandigheden. Maar we gaan door en pakken over ongeveer 24 uur de draad weer op.”
dank uquote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:15 schreef WEST het volgende:
[..]
http://volvooceanrace.geovoile.com/
Green Dragon en Delta Lloyd schuilen voor de storm.
[..]
Dat een beetje, en op een gegeven moment ben ik de verbondenheid een beetje kwijtgeraakt. Ook wel treurig dat ze dan niet gewoon de start van deze etappe even uitstellen. In het dinghy racen is het heel normaal dat je gewoon even wacht met de start als de helft van het veld er nog niet is door omstandighedenquote:Op zaterdag 14 februari 2009 13:16 schreef NoMercy285 het volgende:
Ik vind de race dit jaar eigenlijk uitdraaien op een deceptie... een race tussen 3 of 4 boten noem ik geen race. Jammer dat de VOR het niet voor elkaar krijgt om meer boten aan de start te krijgen..
Tja, dat zijn er maar 2, Team Russia start volgens mij echt niet meer.....quote:Op vrijdag 27 maart 2009 01:07 schreef rubbereend het volgende:
ik zal blij zijn als er weer meer boten in het water liggen de volgende etappe
Das erg weinig.., laten we hopen op iig op een spannende race.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:21 schreef the_disheaver het volgende:
'Kickje'
Nog 14 dagen voor VOR 2011-2012. Dit jaar 6 teams.
1 leg zegt nog niet zo veel. Kiel kapot is alleen niet zo makkelijk te maken, dus grote vraag is of ze ook leg 2 (plus inport) missen. Maar ja, wel jammerquote:Op maandag 7 november 2011 16:33 schreef WEST het volgende:
Moet zeggen dat ik deze editie met 6 boten waarvan er al 2 out zijn niet erg leuk vind om naar te kijken. Beetje jammer zo.
Ik gok van niet. Komt een laagdrukgebiedje aan, bij GPMA nauwelijks verandering in wind. En ze moeten nog naar Zuid Amerika.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:47 schreef Logical het volgende:
Maar gaat de gok van Groupama in hun voordeel werken of niet...
En Camper lijkt aan zichzelf te twijfelen.
er zijn nog maar weinig bedrijven die zich zo'n dure hobby kunnen veroorloven, vanwege de centen of vanwege de uitstraling naar klanten, dus zolang het niet beter gaat zal het er niet leuker op worden. Ben benieuwdquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:33 schreef NY_Giant het volgende:
Wat een mislukte race dit jaar met zo weinig deelnemers. De twee uitgevallen boten zouden wat mij betreft sowieso al geen kans meer mogen maken op de eindoverwinning...
Snap ik wel, maar misschien had het dan beter een of twee jaar kunnen worden uitgesteld.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:36 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
er zijn nog maar weinig bedrijven die zich zo'n dure hobby kunnen veroorloven, vanwege de centen of vanwege de uitstraling naar klanten, dus zolang het niet beter gaat zal het er niet leuker op worden. Ben benieuwd
als je het uitstelt zijn de huidige deelnemers weer extra geld kwijt, dat kan je ook niet maken.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:42 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Snap ik wel, maar misschien had het dan beter een of twee jaar kunnen worden uitgesteld.
Ja! Brunel stapt weer in als sponsor, met Bouwe Bekking als schipper.....das wel een topic waard.quote:Op dinsdag 3 december 2013 11:23 schreef rubbereend het volgende:
Het nieuws sijpelt binnen over de nieuwe editie. Tijd voor een nieuw topic?
De vorige race waren er volgens mij ook slechts 6 boten...toch?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 18:13 schreef NY_Giant het volgende:
Tsja, ik hoop toch dat er nog wat nieuwe entries komen, anders wordt het erg karig.
als je een mooi nieuw topic kan maken dan zou ik daarvoor gaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 09:53 schreef Coelho het volgende:
Blijven we in deze reeks doorposten of komt er een 2014/2015 editie?
Voorgaande jaren uren naar nauwelijks bewegende lijntjes op mijn scherm gekeken. Hoe ver zouden we dit jaar met de techniek zijn? 24/7 livecams aan boord zodat we ook daadwerkelijk de gevechten zien? Of blijft het bij plotjes op een landkaart? Iemand al interessante links gevonden?
Heb er verder helemaal geen verstand van, weet niet hoe zeilen werkt. Dus of ik daar de juiste persoon voor ben??quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:29 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als je een mooi nieuw topic kan maken dan zou ik daarvoor gaan.
misschien dat iemand iemand van de kenners het dan kan doenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:32 schreef Coelho het volgende:
[..]
Heb er verder helemaal geen verstand van, weet niet hoe zeilen werkt. Dus of ik daar de juiste persoon voor ben??
quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:48 schreef NY_Giant het volgende:
Nee. De YouTube chat staat er vol mee.
quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 15:01 schreef Coelho het volgende:
Met al die kleine boten er omheen lijkt het wel op een Touretappe bergop in Baskenland
Geer en Goor tochquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 15:02 schreef Coelho het volgende:
Het schijnt dat Humberto Tan op de boot van Brunel zit en er zometeen vanaf mag springen.
Ja dat snap ik. Alleen had ik liever Geer en Goor gehoopt.quote:Op maandag 13 oktober 2014 21:08 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)-in-volvo-ocean-race
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
Ja alleen wordt er nu geen risico genomen. Logisch ook de etappe is nog lang.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:20 schreef SevenWonders het volgende:
Lijkt toch dat de one-design gedachte zich bewijst ...
De vrouwenboot leek bij het opvaren van de oceaan een alternatieve noordelijke route te kiezen, maar zitten nu ook gewoon in de groep.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:13 schreef WEST het volgende:
[..]
Ja alleen wordt er nu geen risico genomen. Logisch ook de etappe is nog lang.
Ze moeten natuurlijk langs dat eiland bij Brasil voor de kust .. !! Ken je routequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:40 schreef Coelho het volgende:
[..]
De vrouwenboot leek bij het opvaren van de oceaan een alternatieve noordelijke route te kiezen, maar zitten nu ook gewoon in de groep.
I know, maar je kunt in een rechte lijn of juist een stuk noordelijker omdat je bijvoorbeeld een andere wind/stroming verwacht.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:43 schreef chufi het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk langs dat eiland bij Brasil voor de kust .. !! Ken je route
Er staat op de site van de volvooceanrace.org een artikel, waarin wordt uitgelegd hoe je de tracking en standen moet lezen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:37 schreef rubbereend het volgende:
de posities zijn nu wel wat onduidelijk wie er precies het beste ligt
ja dat snap ik, bedoelde ook qua koersquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:49 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Er staat op de site van de volvooceanrace.org een artikel, waarin wordt uitgelegd hoe je de tracking en standen moet lezen.
Vergeet ook niet dat de kaartweergave ' plat' is en de aarde ' rond', zodat dit ook vertekent. Je kunt dus op de kaart ver achter liggen, maar relatief dichter bij de finish ...
Tuurlijk is dat technisch mogelijk. maar ze houden het ook een beetje spannend voor ' elkaar' om iedere 3 uur de posities vrij te geven. Deel van het race-element. Bovendien, al die equipment vraagt weer stroom, dus zwaardere accu's en gewicht is juist iets wat je niet aan boord wilt hebben :-)quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:08 schreef Coelho het volgende:
Waarom moeten we het anno 2014 nog steeds doen met updates elke paar uur? Het moet toch gewoon mogelijk zijn die boten 24 uur per dag te tracken via GPS? Bovendien 360 graden webcams bovenin elke mast zodat we evt ook de andere boten kunnen zien liggen.
Live beelden van de boten zou wel gaaf zijn. Alleen of dat technisch haalbaar is dat is een tweede.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:08 schreef Coelho het volgende:
Waarom moeten we het anno 2014 nog steeds doen met updates elke paar uur? Het moet toch gewoon mogelijk zijn die boten 24 uur per dag te tracken via GPS? Bovendien 360 graden webcams bovenin elke mast zodat we evt ook de andere boten kunnen zien liggen.
Blijven ook op de zelfde koers. Dus nemen ook geen risico iets wat team Vestas wind wel doet.quote:Op woensdag 5 november 2014 07:02 schreef Max23 het volgende:
Brunel gaat derde worden als de boten heel blijven. De eerste twee zijn nu wel heel ver uitgelopen.
zijn ze een beetje spraakzaam die boten?quote:Op woensdag 5 november 2014 12:22 schreef WEST het volgende:
Bouwe Bekking is tevreden over deze etappe. Ze hebben niet meer dan windkracht 6 a 7 gehad op de zuidelijke ocean.Nu wat live interviews met de boten.
Ja, alleen die belg van brunel mocht in z'n eigen taal antwoord geven, alleen die snapte het niet helemaalquote:Op woensdag 5 november 2014 12:30 schreef franklop het volgende:
[..]
zijn ze een beetje spraakzaam die boten?
quote:
en de chinese boot komt steeds dichter en dichterbijquote:Op woensdag 5 november 2014 15:26 schreef rubbereend het volgende:
25 dagen zeilen en dan kunnen de eerste twee boten elkaar zien vlak bij de finish
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |