abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37637325
Volvo Ocean Race


Vorige Topics
In Port Baltimore
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#14) inport Baltimore
Leg 5
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore
Leg 4 - Inport Rio
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio!
Leg 3 - 4
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington
In Port Race Melbourne
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?
[Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race?

De Route
Huidige leg: geen. Leg 5 is zojuist afgelopen.
7 Mei: Offshore leg Baltimore - New York (pitstop) 400nm
11 Mei: Offshore leg 7 New York - Portsmouth (3200nm)
29 Mei: In Port Portsmouth
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,18h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.
de laatste data in FOK-UBB formaat

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'
nl-tijd = GMT + 2h

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne
Portsmouth

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer:
Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

Leg 3
Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf.

Leg 4
De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio.
In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen.
Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team.

Leg 5
Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal.

De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore.

Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement.
Stand na InPort Baltimore
1
2
3
4
5
6
7
8
Pos Team Pts 
1 ABN AMRO ONE 63.5
2 movistar     44.0
3 Pirates ofC  41.5
4 ABN AMRO TWO 41.0
5 Brasil 1     37.0
6 Ericsson     30.5
7 Brunel        0.5


De OP is hier te vinden
pi_37637395
Klein uurtje na de start van leg 6, van maarliefst 400 nm...

Bra 1
PotC
Movi
AAB 2
AAB 1
Eric
Brunel
pi_37637402
6 heli's, en geen videostream
pi_37637440
huh?
pi_37637483
Kom op met die kut-update
pi_37637516
Whehehe, gewoon afdwingen
quote:
1750GMT Pirates gybe in the spectator fleet and is now looking as though they have closed up on movistar and as they come out of the spectators they could be in second place. Both boats are still in the spectator fleet which could make for some interesting spectating. It looks as though ABN AMRO ONE might have dropped behind Ericsson. ONE stayed on the right side of the course and seem to be sailing in much softer wind and are losing ground. The boats do cross and Ericsson has crossed behind, but are closer. The big battle is between movistar and Pirates.
Nog steeds in spectator fleet
pi_37637652
aab2 is weer terug gegijpt naar de spectator fleet. Was er net bijna uit.

Je zou toch denken dat daar meer wind-schaduw is?
pi_37637689
4 Eric
5 aab2
6 aab1

Eric over de AAB's...
pi_37637700
schaduw hebben ze geen last van natuurlijk

Maarre dat zou je haast wel denken ja, maar als de spectator fleet precies in de wind ligt dan zou ik het ook wel weten
pi_37637705
Brunel niet ver achter aab1...
pi_37637779
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:57 schreef hermandeperman het volgende:
schaduw hebben ze geen last van natuurlijk

Maarre dat zou je haast wel denken ja, maar als de spectator fleet precies in de wind ligt dan zou ik het ook wel weten
het zeil is misschien weg groot, maar het meeste ligt nog beneden... En het lijkt me ook niet dat er zoveel windverschil is...

Het zullen wss wel voroal motorboten zijn
pi_37637845
Klein verschil tussen movi en potc

Potc de Leader (met vraagtekens)
pi_37637877
Is die ajax-psv wedstrijd al afgelopen?
pi_37637887
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:59 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

het zeil is misschien weg groot, maar het meeste ligt nog beneden... En het lijkt me ook niet dat er zoveel windverschil is...

Het zullen wss wel voroal motorboten zijn
Mja, het zei is natuurlijk wel ontworpen voor open zee/oceaan...

Maarja, het zal dus wel meer opbrengen om een beetje in de luwte te gaan varen...
pi_37637919
quote:
Op zondag 7 mei 2006 20:00 schreef the_disheaver het volgende:
Is die ajax-psv wedstrijd al afgelopen?
Ik heb nog geen rellende gasten langs m'n deur zien komen dus ik denk van niet
pi_37637950
quote:
1755 Pirates are heading over to the Eastern Shore once again. The boats have to go thorugh the gate of the starting line to complete this first part of the course to New York. It is very tactical at the moment, though it looks as though the forecast will be for shedloads of wind for tonight as they clear the Bay entrance and turn north towards New York. Ericsson seem to have overtaken ABN AMRO ONE and are closing on ABN AMRO TWO. Going out to the right has not paid for ABN AMRO ONE. Pirates have overtaken movistar. ABN AMRO TWO and Ericsson are very close and at the crossing they have taken ABN AMRO TWO and have gone into fourth place. Brunel is closing on ABN AMRO ONE.
pi_37637988
brasil 1 first, Pirates second, movistar third, Ericsson fourth, ABN AMRO TWO fifth, ABN AMRO ONE sixth, Brunel last.
pi_37638134
quote:
1800GMT Brunel are closing on a very slow-looking ABN AMRO ONE. Pirates have closed right up on Brasil 1 and might have closed down Brasil 1 to the extent that the Brazilians could be in dangerof losing the lead. Torben Grael has gybed across to try to get inside the Pirates and seems to have set up a perfect covering gybe over Pirates and are serving them dirty wind. Brasil 1 have slipped about three boat lengths ahead of Pirates again, with movistar another four lengths back. ABN AMRO TWO seems to have got back in front of Ericsson once again.
pi_37638137
aab2 voor Eric vervolgens one
pi_37638504
quote:
1810GMT As the boats close on the gate the leading three are just nine lengths apart. The spectators have had a magnificent sight of some very close racing in some of the most exciting boats on the planet.
9 lengtes maar
pi_37638680
quote:
1815GMT Brasil 1 gets to the gate first and as they leading three go through the gate, they all gybe onto port and go back towards that left hand side of the course where there seems to be more wind. Brasil 1 took one hour and eight minutes to get to the gate - some eight miles of sailing - Pirates are 43 seconds back, then movistar 35 seconds behind second place. ABN AMRO TWO are in fourth and gybe at the gate. TWO gybes while Ericsson carries on in a puff of wind. ABN AMRO ONE have maintained their lead over Brunel but it is only about six boat lengths. movistar seems to have slowed badly - a crab pot perhaps?
pi_37638818
quote:
1820GMT Times through the gate were Brasil 1 at one hour and eight minutes after the start, followed at 43 secionds by Pirates. Then movistar 35 seconds further back. ABN AMRO TWO was one minute and 54 seconds behind the Spaniards, Ericsson 28 seconds behind TWO. ABN AMRO ONE was one minute and 19 seconds behind Ericsson and the Brunel a further 45 seconds in arrears.
pi_37639020
aab1 laatste
pi_37639148
ja

Maar:
quote:
1825GMT The leading pack seems to be pulling away as the fleet sets off down the Chesapeake Bay towards the entrance and the Atlantic Ocean. At the moment it is all the Farr boats' race, with ABN AMRO TWO not too unhappy in the conditions, but ABN AMRO ONE hasdropped even to the extent that Brunel might have grabbed sixth place. But, even the leaders will know that there are big winds promised for tonight and the Black Boat is significently faster than the others when it's all about heavy wind power sailing. Certainly the leaders at the moment will know that there is still a significent distance to sail and the conditions are going to change dramatically. The likely finish time in New York is late evening on Monday - a passage of just under 30 hours.
pi_37640420
quote:
Op zondag 7 mei 2006 20:31 schreef hermandeperman het volgende:
ja

Maar:
[..]
Precies. 'Buiten' gaat het hard waaien en dan gooit Sanderson het gas los en spurt hij de Farr-boten voorbij. Zou leuk zijn als ABN2 mee zou kunnen komen, Maar een leuke matchrace tussen Movistar, ABN1 en The Pirates lijkt me ook wel ok.
Take on the situation, but not the torment ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')