abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37086368
Volvo Ocean Race



Vorige Topics
Leg 5
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore
Leg 4 - Inport Rio
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio!
Leg 3 - 4
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington
In Port Race Melbourne
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?
[Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race?

De Route
Huidige leg: geen. Leg 5 is zojuist afgelopen.
29 April: Inport Race Baltimore
7 Mei: Offshore leg Baltimore - New York (pitstop) 400nm
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,18h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.
de laatste data in FOK-UBB formaat

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne


De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer:
Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

Leg 3
Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf.

Leg 4
De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio.
In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen.
Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team.

Leg 5
Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal.

De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore.

Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement.
Stand na leg 5
Pos Team Pts
1 ABN AMRO ONE 62.5
2 movistar 40.5
3 ABN AMRO TWO 39.5
4 Pirates of the Caribbean 39.0
5 Brasil 1 34.0
6 Ericsson Racing Team 28.5
7 Brunel 11.5


De OP is hier te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 19-04-2006 10:51:11 ]
pi_37086392
400 mijl dus
  woensdag 19 april 2006 @ 08:51:14 #3
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_37086913
Dat is 400 mijltjes vol aan de bak. Ik denk dat de boot die snel uit Chesapeake Bay is etappe zal winnen. De lichte wind in de Bay kon dus nog wel eens heel bepalend zijn voor de uitslag. Winst vooor ABN1 in New York is dus denk ik een uitdaging op zich. We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat Brunel weer meezeilt. *kuch*
  woensdag 19 april 2006 @ 09:13:31 #4
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_37087247
Stand na InPort Rio
Pos Team Pts
1 ABN AMRO ONE 62.5
2 movistar 40.5
3 ABN AMRO TWO 39.5
4 Pirates of the Caribbean 39.0
5 Brasil 1 34.0
6 Ericsson Racing Team 28.5
7 Brunel 11.5

is de stand na etappe 5 en tevens een verkapte TVP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  woensdag 19 april 2006 @ 09:32:00 #5
30495 masterr112
Wat kan je wel??
pi_37087541
hmm nog 10 daagjes w88
  woensdag 19 april 2006 @ 10:25:00 #6
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_37088750
En nummer 14 alweer!
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 20:02 schreef JoStro het volgende:

[..]
Ik denk echt niet dat ABN de tweede boot heeft ingeschreven om om de laatste plaats te zeilen. Ik denk echt dat ze een middenmoter (hoe schrijf je dat eigenlijk, middenmoter) in gedachten hadden. Meezeilen voor net wel/net niet podium. Als ze dit zo "volhouden", dan worden ze nog ingehaald door Brasil en Ericsson.
Dat is niet de reden waarom ze met twee boten hebben ingeschreven. Hoe denk je dat het komt dat de AAB1 onverslaanbaar is?
En dat AAB jong talent de kans geeft om mee te doen met het proto-type vind ik alleen maar een mooi gebaar!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  woensdag 19 april 2006 @ 10:27:40 #7
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_37088813
@ The_Disheaver: mooie samenvatting!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_37089486
quote:
Op woensdag 19 april 2006 09:13 schreef WEST het volgende:
Stand na InPort Rio
Pos Team Pts
1 ABN AMRO ONE 62.5
2 movistar 40.5
3 ABN AMRO TWO 39.5
4 Pirates of the Caribbean 39.0
5 Brasil 1 34.0
6 Ericsson Racing Team 28.5
7 Brunel 11.5

is de stand na etappe 5 en tevens een verkapte TVP
Klopt. Dank
  woensdag 19 april 2006 @ 11:56:55 #9
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_37091155
Eerst de InPort he. Laat het ook in Baltimore Koninginnedag zijn voor de Nederlandse schepen.

JoStro heeft er wel een hard hooofd in met de verraderlijke winden in de Bay.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 19 april 2006 @ 12:16:54 #10
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_37091731
quote:
Op woensdag 19 april 2006 07:43 schreef the_disheaver het volgende:
Volgende Inport op 29 april. En dat is op zaterdag. Waarschijnlijk te laat voor mij

7 mei begint de start naar New York, waar een Pit Stop ligt. Maar liefst 400 nm. Zou de inportrace langer zijn?
Koninginnendag..... daus weinig kans dat ik het kan volgen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_37094007
Schaamteloze TVP
pi_37104101
meldt ook weer
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 20 april 2006 @ 02:09:30 #13
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_37116808
die inport race, is die in de baai of op zee?
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_37117005
pi_37117012
quote:
Op donderdag 20 april 2006 02:09 schreef azaroth het volgende:
die inport race, is die in de baai of op zee?
in de baai
pi_37118730


Prachtige foto
  donderdag 20 april 2006 @ 10:24:22 #17
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_37120132
Op Koninginnedag? Zou leuk zijn als de bemanning van de AAB1 en AAB2 in het oranje racen
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_37120267
quote:
Op donderdag 20 april 2006 10:24 schreef Sandworm het volgende:
Op Koninginnedag? Zou leuk zijn als de bemanning van de AAB1 en AAB2 in het oranje racen
Denk het niet, misschien alleen de Nederlanders...
  donderdag 20 april 2006 @ 11:14:50 #19
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_37121620
quote:
Op donderdag 20 april 2006 10:28 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Denk het niet, misschien alleen de Nederlanders...
Varen toch onder Nederlandse vlag.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_37121814
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:14 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Varen toch onder Nederlandse vlag.
Daar heb je een goed punt ja

Misschien toch wel iets van oranje dan
pi_37121881
Tsja. Zullen de meeste zo koningsgezind zijn? Ach, laat ze aantrekken wat ze leuk vinden
pi_37121977
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:23 schreef the_disheaver het volgende:
Tsja. Zullen de meeste zo koningsgezind zijn? Ach, laat ze aantrekken wat ze leuk vinden
't is natuurlijk wel weer een leuke stunt

Check ook de foto's eens van de afgelopen finish. Iedereen die op de foto staat staat erop met een blikje Heineken, heerlijke reclame weer
  donderdag 20 april 2006 @ 11:52:00 #23
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_37122726
De site van de stopover is ook eindelijk gefatsoeneerd: http://www.rotterdamstopover.nl/

Ze gaan naast Hotel New York een tijdelijke haven bouwen, speciaal voor schepen die willen afmeren gedurende het verblijf van de VOR deelnemers. Ik zal er 10 juni zijn, maar de 11e ben ik snel weer weg. Wat een woekerprijzen! Ik heb een klein bootje, maar als ik wil blijven na de in-port betaal ik 60 euro per nacht, met een minimum van 9 nachten.....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_37123556
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:52 schreef Sandworm het volgende:
De site van de stopover is ook eindelijk gefatsoeneerd: http://www.rotterdamstopover.nl/

Ze gaan naast Hotel New York een tijdelijke haven bouwen, speciaal voor schepen die willen afmeren gedurende het verblijf van de VOR deelnemers. Ik zal er 10 juni zijn, maar de 11e ben ik snel weer weg. Wat een woekerprijzen! Ik heb een klein bootje, maar als ik wil blijven na de in-port betaal ik 60 euro per nacht, met een minimum van 9 nachten.....
Die tijdelijke haven lijkt me verschikkelijk handig ja, mooie plek daar ook

En die prijzen Belachelijk Maar alle andere havens liggen natuurlijk ook stampvol dan dus dat is waarschijnlijk ook geen alternatief Misschien dat je krimpen kunt proberen ofzo...
  donderdag 20 april 2006 @ 13:54:03 #25
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_37126014
Tsjongejonge wat een prijzen.

Ik kampeer tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Ik hoop dat ze daar de prijzen wel in toom houden.

Hoe zit het eigenlijk met de InPort. Is tot nu toe alleen bekend dat ie voor de kust van Hoek van Holland wordt gevaren of is er al meer bekend over de exacte locatie. Wat zal de beste plek zijn (afgezien van op het water) om te koekeloeren??? En de race terug naar Rotterdam over de Nieuwe Waterweg is dat een onderdeel van de InPort. Worden de punten buiten verdiend of terug in Rotterdam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')