abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34460453
Volvo Ocean Race

En deel 10 alweer terwijl we nog maar 2 legs gehad hebben...

Vorige Topics
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?

De Route
Huidige leg: geen
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
Vervolgens: Offshore leg: 19 Februai - Wellington (Nieuw Zeeland) - Rio De Janeiro (Brazilie), 6700nm
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones

Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.

Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is de Scoring Gate nog gehaald, maar na 1 punt gepakt te hebben staakten ze de strijd.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

De OP is hier te vinden
pi_34460481
ehhh... modje?

& #180; > '
pi_34460511
deel 10, tijd voor een feestje maar eerst op naar de volgende havenrace
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34462437

tvp
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_34462703
TT , OP .
sig verwijderd door FA
pi_34462959
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:59 schreef Ambrosius het volgende:
TT , OP .

Heb jij geen modrechten hier?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 22:43:03 #7
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34464365
aha hier verder
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_34465118
topic weer gevonden.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34465175
En TT aangepast! Jeuh, dank daavoor, wie het ook heeft mogen doen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 23:05:11 #10
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34465228
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:03 schreef the_disheaver het volgende:
En TT aangepast! Jeuh, dank daavoor, wie het ook heeft mogen doen
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_34465430
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:05 schreef rubbereend het volgende:

[..]

mja, de TT wordt nog wel afgekort bij de threadlijst. Misschien dat race er ook nog eraf?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 23:12:07 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34465528
dan staat er "Melbourne's inport"

bij mij valt trouwens inport er ook nog eens af.

Is het niet leuker om een volledige TT te hebben?
DeLuna vindt me dik ;(
pi_34466479
Ah, hier moeten we zijn
  woensdag 25 januari 2006 @ 23:46:53 #14
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34466931
tvp
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 26 januari 2006 @ 09:08:14 #15
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34471862
nog 9 dagen tot de inport race
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 26 januari 2006 @ 16:06:18 #16
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34484704
Pfff, paar dagen weggeweest en dan is er opeens van alles gebeurd! Leuk! Wat ik me afvroeg (het is al eens eerder ter sprake geweest, maar volgens mij geen definitief antwoord/uitsluitsel), als de Brunel niet start de volgende leg/in-port race, zijn er dan minder punten te verdienen voor de overige deelnemers?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34485115
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 16:06 schreef Sandworm het volgende:
Pfff, paar dagen weggeweest en dan is er opeens van alles gebeurd! Leuk! Wat ik me afvroeg (het is al eens eerder ter sprake geweest, maar volgens mij geen definitief antwoord/uitsluitsel), als de Brunel niet start de volgende leg/in-port race, zijn er dan minder punten te verdienen voor de overige deelnemers?
Ik heb geen tijd om het op te zoeken, maar volgens mij hadden we idd nog geen definitief antwoord nee

Ik intepreteerde het iig zo dat het aantal punten wat je kunt behalen afhangt van het aantal boten dat de LEG start, en dus niet de totale race... maar ik zou nu ook wel eens uitsluitsel willen ja
pi_34489242
quote:
For each Leg, each boat will receive points equal to the number of entries at the
start of the Race less the number of boats placed above her on that Leg
Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7.

Dus een inport levert 3,5 punten op (kijk maar naar de eerste inport waar de Sunergy ook niet mee deed) en een etappe 7.
Voor de winnaar dan...
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34501279
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 18:23 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Oftewel het aantal punten is afhankelijk van het aantal boten wat gestart is in de race. En dat is dus 7.

Dus een inport levert 3,5 punten op (kijk maar naar de eerste inport waar de Sunergy ook niet mee deed) en een etappe 7.
Voor de winnaar dan...
Dat dus. Maar het is dus eerder gevraagd, en het antwoord is er dus ook al op gegeven.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:19:58 #20
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34509494
Klopt, het gaat om het aantal boten, gestart in Sanxenxo, 7 dus. Telling blijft tot Goteborg voor wat ie is!
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:20:53 #21
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34509521
De Brasil1 is weer aan wal
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:22:56 #22
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34509558
Even wat oud nieuws (maarja ik was 3 dagen weg en het stond er nog niet:))
Movistar heeft haar titanium rams ingeruild voor stalen. Natuurlijk moest de kiel hier voor ook aangepast worden om het geheel in balans te houden. Maar dat geouwehoer van premier challenge hadden ze geen zin in dus hebben ze gewoon maar een stukje afgezaagt

bron:SA
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:24:18 #23
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34509597
dubbel

[ Bericht 98% gewijzigd door Farr40 op 27-01-2006 10:24:53 (dubbel) ]
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:24:24 #24
138898 JoStro
pi_34509599
Inderdaad. De bemanning krijgt een paar daagjes strand cadeau van het syndicaat. Niet verkeerd lijkt me , al vraag ik me af of ze nog zee kunnen zien na deze etappe.

Wordt nog een helse klus om het schip vaarklaar in Melbourne te hebben voor het eind van de komende week.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:29:52 #25
138898 JoStro
pi_34509724
Overigens is de Ericsson vandaag in Melbourne gearriveerd. KLIK
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')