abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34165781
Volvo Ocean Race



Vorige Topics
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad?

De Route
Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl)
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni )nb: deze race is 1 dag vervroegd wegens een wedstrijd van Nederland op het WK voetbal), en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne


De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grae n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel

s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2.

PotC en Movi kregen problemen met de kiel en hebben een pitstop in australie gemaakt. Movistar is al weer opweg, PotC ligt er momenteel nog. AAB1 heeft momenteel een mooie voorsprong.


De OP is hier te vinden

[ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 17:06:21 ]
pi_34165857
En laat het TVP´ en maar beginnen!

Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
pi_34166048
wie denken jullie dat er gaat winnen, AAB1 is favoriet maar wat vinden jullie van AAB2 en de movistar
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:27:43 #4
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34166061
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:32:27 #5
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34166253
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
En laat het TVP´ en maar beginnen!
TVP?

Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!
pi_34166261
Hopelijk een spannende finish met een AAB als winnaar .
sig verwijderd door FA
pi_34166300
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:32 schreef Landrot het volgende:

[..]

TVP?

Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!


Maar wel op de wiki van Fok: http://wiki.fok.nl/index.php/TVP
pi_34166456
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die onboard dingen geven wel vaker rare dingen aan. Leuk idee, slechte uitvoering.....
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34166537
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die zijn lijkt me best wel betrouwbaar. Wel zit er verschil tussen de 2 koers-getallen.

bij de onboard conditions is de koers een momentopname van de update-tijdstip. Mocht een boot net een windvlaag krijgen en opeens 180 graden draaien (je weet maar nooit...) dan zie je een vreemde koers daar.

De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.

Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.

Maar bij CMG is het verschil slecht 1 graad tussen AAB1 en 2. Dus dat valt wel mee
pi_34167789
Tering wat Veel Posts!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:21:53 #11
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34167912
post om topic terug te vinden
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34167922
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:18 schreef hermandeperman het volgende:
Tering wat Veel Posts!
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:21 schreef azaroth het volgende:
post om topic terug te vinden
POTTTV
pi_34169867
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
sig verwijderd door FA
pi_34169925
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...
[..]

POTTTV
Niet als je de "w" van wat klein laat
pi_34170104
maareh iemand een voorspelling wie de beste koers heeft?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:35:03 #16
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34171062
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Ambrosius het volgende:
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34171703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:

[..]

was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
Het was een verwijzing naar dat Sportjournaal .
sig verwijderd door FA
pi_34171888
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.

On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
Take on the situation, but not the torment ...
pi_34173229
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.

On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
Om die blauwe wimpel te veroveren moeten ze sneller varen dan 41 knopen gemiddeld ....
Dat zal haast wel niet gebeuren. Denk ik.
Volgens mij is ie nu in bezit van een deense ferry.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34173477
41 knopen, dat is enorm snel
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34174461
Dat is bijna het snelheidsrecord voor mono-hulls
pi_34177161
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.

dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34177534
als je zo hard gaat, sloop je dan je boot niet?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34180022
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:10 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Niet als je de "w" van wat klein laat
ehhh... dan zal het TwVP worden... lijkt ook nog niet echt op TVP
pi_34180104
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:47 schreef JandeHoop het volgende:
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.

dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')