1 2 3 4 5 6 7 8 | Telefonica Black (TELN) 6.0 -0.0 PUMA (PUMA) 6.0 -0.0 Ericsson 4 (ERT4) 6.0 -0.0 Green Dragon (GDRA) 6.0 -0.0 Delta Lloyd (DTLY) 2.0 -4.0 Ericsson 3 (ERT3) 1.0 -5.0 Team Russia (TRUS) 1.0 -5.0 |
Dat en een grote achterstand in training betekent waarschijnlijk dat ze in de marge mee blijven varen. Een achterhoede gevecht leveren met rusland wordt het dan. Die hebben wel een nieuw schip, maar het lijken nogal prutsers (/falers) te zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
Neuh, solozeilen is een onboeiende bezigheid.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:49 schreef Richie_Rich het volgende:
[offtopic]
Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1267 (0) - 584 PUMA +71 (-10) 22.8 541 ERT3 +153 (-3) 24.5 537 GDRA +216 (-40) 18.0 438 TELA +299 (-28) 18.8 417 TELN +370 (-40) 14.8 339 DLYD +428 (-16) 20.3 418 TRUS +430 (-10) 21.8 446 |
quote:With the gale force winds whipping the sea into a frenzied state, Fernando Echavarri's boat, roaring along at more than 25 knots, launched off a particularly large wave.
The crew momentarily lost control of the boat and crash landed only to find that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone. None of the crew was injured and the damage to the yacht was quickly assessed. The crew has mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more slowly.
> 600 NMquote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
ja kloptquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:03 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te makenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
okquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken![]()
Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.
In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
Ik denk idd dat dit de beste manier is mbt de VORquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken![]()
Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef azaroth het volgende:
[..]
ok
ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
heb toch niks te doen op m'n werk
http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mijquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:47 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?
Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txtquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:50 schreef azaroth het volgende:
[..]
http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mij
ben zelf ook polars aan het samenstellen. Bij 8,1 en 9,7 windspeed heb je met de codezero trouwens dezelfde bootsnelheid...
Van de echte boten haalt het script sinds een week denk ik ook de TWA, en ovierge data. Kan wel even kijken of ik er betrouwbare info uit kan krijgen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txt
edit:
Virtual Loup De Mer (een simulatiespel, technisch beter, grafisch minder dan de VOR official game) gebruikt deze:
http://virtual-loup-de-mer.org/speedchart.php?boattype=boat_VLM70 ik denk dat je hier wel wat aan hebt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 + () PUMA 597 (-15) 14.0 472 ERT3 +219 (-3) 19.8 445 GDRA +275 (-7) 18.0 454 TELA +364 (-11) 18.5 445 TRUS +446 (-3) 19.0 476 DLYD +460 (-8) 17.5 417 TELN +528 (-13) 13.8 361 |
Stealth mode is wel een leuke toevoegingquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:52 schreef JoStro het volgende:
nu E4 in Stealth mode
whaw, 15 of 24 uur lijkt me niet een zo groot verschil.quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:47 schreef WEST het volgende:
die stealth is alleen maar gunstig als dat voor een complete dag geldt. Nu vind ik het eigenlijk vrij nutteloos.
wha, positiereport van voor de stealthmode van puma:quote:Op zaterdag 1 november 2008 08:27 schreef SevenWonders het volgende:
Die stealth van E4 was wel de moeite geloof ik.Bijna 100nm voor op Puma.
1 2 3 | PUMA +65 (1) 20.5 545 ERT3 +266 (-18) 19.8 446 |
1 2 3 | PUMA +96 (4) 15.5 412 ERT3 +327 (-2) 19.5 446 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 283 (0) No Data 395 PUMA +104 (-8) 11.8 361 ERT3 +338 (-9) 19.5 453 GDRA +379 (10) 18.3 428 TELA +489 (1) 18.8 428 TRUS +547 (-10) 19.3 No Data DLYD +585 (-19) 17.5 424 TELN +658 (-16) 14.3 346 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT3 + () DLYD + () ERT4 196 (0) No Data No Data PUMA +119 (-10) 9.0 323 GDRA +361 (12) 17.0 391 TELA +458 (22) 19.0 392 TRUS +542 (17) 20.5 440 TELN +675 (-2) 15.5 315 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | PUMA (PUMA) 13.0 -1.0 Green Dragon (GDRA) 11.0 -3.0 Telefonica Blue (TELA) 10.0 -4.0 Telefonica Black (TELN) 7.0 -7.0 Ericsson 3 (ERT3) 5.0 -9.0 Delta Lloyd (DTLY) 4.0 -10.0 Team Russia (TRUS) 4.0 -10.0 |
Dat weken valt wel mee hoor. Volgende week zaterdag vertrekken ze alweer. Ruim tien daagjes dus.quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:48 schreef cryforhelp het volgende:
Nou, de komende weken zal er niet veel te melden zijn waarschijnlijk. Maar ik vraag me af wat voor veranderingen er nog in de crews gaan plaatsvinden, en of ze ericsson 3 nou eindelijk ingemeten krijgen.
In voorgaande afleveringen veranderde er altijd wel iets, tot aan het afvoeren van een schipper aan toe.
Ja, geen grap. Maar Ger O'Rourke zou inderdaad enige etappes niet meevaren wegens zakelijke verplichtingen elders....een van zijn watch-leaders zou de rol van schipper overnemen.quote:
dus als je van 20N,20W naar 21N,20W vaart moet je 60 mijl varen?quote:Op woensdag 5 november 2008 19:10 schreef the_disheaver het volgende:
Breedtegraad. 1nm = 1 minuut van 1 breedtegraad, of 1 lengteminuut op de evenaar (die op de pool weer een lengte van 0 heeft)
Zeker.quote:
Heel toevallig, maar bovenstaande heb ik ook last van deze editie. Vanaf vandaag me toch maar weer voorgenomen het wat beter te volgenquote:Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zeker.
Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
Ik volg het wel, via de VOR-site en de mobiele site van de VOR. De levendigheid hier in dit forum valt wel een beetje tegen in vergelijk met de vorige keer...quote:Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zeker.
Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-440220/category/sport/quote:Op zondag 9 november 2008 18:53 schreef JoStro het volgende:
post hier FF als het item online staat. Ik heb het ook gemist.
Ja, Roberto Bermudez. Voer vorige race bij Brasil1 mee....en in nog twee races daarvoor. Ervaren man dus.quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:54 schreef JoStro het volgende:
Kennen wij de nieuwe schipper van Delta?
quote:The Wallenius Wilhelmsen Logistics Seamanship Award was presented to Martin ‘Krusty’ Watts from Delta Lloyd, who made a critical repair to the mast after one of the jumper spreaders was broken. The jury for the prize found this to be an extraordinary repair that would be very difficult to effect at the top of the mast in offshore conditions. With the lack of materials available onboard and the conditions they experienced, this was a very impressive repair job.
http://www.volvooceanrace(...)GIVING-CT/index.aspx
quote:Zeilrace: Kerstpakketten voor piraten
KAAPSTAD - Met ’kerstpakketten’ hoopt de bemanning van het Nederlandse Delta Lloyd-team de gevaren van de tweede etappe van de Volvo Ocean Race de komende weken te trotseren. En die gevaren zijn nadrukkelijk aanwezig op weg van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Kochi in India.
Vooral bij de kust van Somalië moeten de zeilers rekening houden met piraten.
Zaterdag vertrekken de acht boten voor de tweede etappe, die een afstand van 4500 zeemijl telt. ,,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’ blikt teamleider Tom Touber, de man achter de zege van ABN Amro in de vorige editie, vooruit naar de eventuele problemen met het piratenvolk onderweg.
,,We hebben kerstpakketten voor ze ingepakt met 100 dollar, een camera en sigaretten. Die gooien we uit de boot. We hebben veel plakband gebruikt, dan duurt het lang voordat ze het hebben uitgepakt en kunnen wij ondertussen verder varen.’’
Het team van verzekeraar Delta Lloyd vertrekt zaterdag met een nieuwe schipper aan boord: Roberto Bermudez de Castro. De 38-jarige Spanjaard, met de bijnaam Chuny, heeft de race al drie keer eerder gevaren. Er zijn nog twee andere nieuwe bemanningsleden aan boord: de Nederlander Peter van Niekerk en de Australiër Morgan White.
Het versterkte team van Delta Lloyd vaart in ongeveer twee weken naar Kochi. In Kaapstad kwam het team als zevende en voorlaatste over de finish. Gezien de voorbereidingen geen slechte prestatie. Delta Lloyd besloot pas op het laatste moment mee te doen. Bovendien is het budget met 5 miljoen euro een stuk lager dan dat van bijvoorbeeld de winnaar van de eerste etappe, het team van Ericsson. Voor Ericsson, dat met twee boten meedoet, gaat het om een campagne van meer dan 60 miljoen euro.
Delta Lloyd sleepte donderdag in Kaapstad wel alvast een prijs in de wacht, de zogenoemde Seamanship Award. De prijs ging naar de zeiler Martin Watts, omdat hij tijdens het varen de mast repareerde. Volgens de jury een bijzonder indrukwekkende klus. (ANP)
,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’quote:
Tja, ze varen 'voorop' nu ;-)quote:Op zaterdag 15 november 2008 21:06 schreef Paralollo het volgende:
Ben benieuwd deze leg. Verwacht nu wel weer wat van de blue maar een verassing van delta lloyd zou nog mooier zijn.
quote:Op maandag 17 november 2008 00:05 schreef cryforhelp het volgende:
Wat gebruiken jullie nu om het te volgen? Is er uberhaupt iemand die virtual spectator gebruikt?
Tot mijn grote verbazing was er opeens een nieuwe flash viewer die koersen en snelheden aangeeft: http://volvooceanrace.geovoile.com/
Hierop staat ook een kaartje met de windpijlen (naam?), erg gaaf
ff gemist dusquote:Op maandag 17 november 2008 15:51 schreef NoMercy285 het volgende:
[..]
HEUJ!
Ik had die al gepost toen ik zei dat het live op tv was bij de start..
of gewoon lekker makkelijk de Nederlandse vertaling erop zettenquote:Op dinsdag 18 november 2008 17:26 schreef cryforhelp het volgende:
Dat heeft hiermee te maken: http://www.volvooceanrace(...)TA-LLOYD-L2-D2-1838/
Ze hebben de A4 spi erop staan, en die is kut. De navigator is het vertrouwen erin al verloren, dus volgens mij kunnen ze net zo goed omdraaien, hopeloze bezigheid zo
quote:Baaldag
18 november 2008 38°41'28"S 29°26'40"E
Matt Gregory heeft er de pest in: een tactische beslissing die verkeerd uitpakte, een waardeloze spinnaker en een griepje. Hij spuit zijn frustraties op deze blog, zodat hij de rest van de crew er niet mee aansteekt.
Ik ben een geboren optimist, maar vandaag even niet. Voor jullie vermaak, en om even te kunnen spuien, zal ik mijn gedachten met jullie delen. Dit zou best nog wel eens therapeutisch kunnen werken, aangezien ik het er niet met de crew over kan hebben. Ik wil dat zij de boot blijven pushen en ik wil mijn pest humeur niet op hun overbrengen. Bovendien had ik beloofd dat ik deze blog eerlijk en ongecensureerd zou schrijven, dus hier komt het:
Met de hele vloot varen we zuidwaarts met een aardig, westelijk windje. Vannacht was er de kans een agressieve tactische beslissing te nemen. Ik wilde ons namelijk ten zuiden (rechts) van de vloot positioneren, maar dat was een riskante onderneming.
We zouden weg moeten tacken van drie boten die over onze boeg voeren. We speelden het conservatief om binnen het zicht van deze boten te blijven. Dit paste in ons algemene race plan; zeil op met andere boten om je prestaties aan elkaar af te meten. Maar toch, ik ben eigenwijs en neem graag onvervaarde beslissingen als ik denk dat ik gelijk heb. Maar om drie boten achter te laten en over de andere boeg weg te varen, dat doe je niet zomaar. Aan de ander kant, ik wist zeker dat overstag gaan de juiste actie was. Wat moest ik doen? Op jacht gaan of bij de vloot blijven en onze prestaties testen? Wij testten, terwijl de Puma en de Green Dragon jaagden. Zoals ik verwachtte, wonnen zij als beloning vijf mijl. Verdomme! Dat was ‘mijn’ actie! Toen we vanochtend wakker werden, konden we Telfónica Blue en Ericsson 3 nog zien. Het testen ging door.
Gedurende de dag nam de windsnelheid toe tot een dikke 20 knopen; een mooie dag voordewinds zeilen. De meeste tijd hadden we de A4 (de grote masttop spinnaker) op. We maten onze prestaties af aan de boten om ons zien. Winst of verlies werd direct zichtbaar. Testen… testen… testen…
Totdat de wind toenam naar een kleine 30 knopen. Dit was teveel voor onze A4. We moesten overstappen op onze A6, codenaam: ‘the lemon’. Testresultaat: dit zeil is verschrikkelijk. Telefónica Blue en Ericsson 3 zeilden uit ons zicht en de horizon voorbij. Het testen was afgelopen.
Dit zeil zou het beter doen als tent dan als wedstrijdzeil. Ieder zeil is gemaakt voor een bepaalde windrichting en –snelheid. Wij wilden een diepere ruimewindse koers varen (VMG), met veel wind. Dit zeil is waardeloos onder deze omstandigheden. Als je het power wil geven, wordt het onstabiel. Bovendien dwingt het ons een koers te zeilen die we niet willen zeilen (heel frustrerend voor een navigator). Toen we voor het laatst maten, had de vloot twee tot vijf mijl op ons gewonnen.
In de komende paar uren zal een koudefront ons passeren. De wind zal dan toenemen tot een dikke dertig knopen, en zal drastisch draaien naar het zuidwesten. Dit zal onze vaarrichting veranderen van zuidoost naar oost. De hele vloot zal dan rechtstreeks op de scoring gate afvaren, 1600 mijl naar het oosten. Volgens de voorspelling zullen we de komende 48 uur met ‘the lemon’ op varen. Hopelijk wordt het zeil met meer wind wat minder zuur. De tijd zal het leren.
Morgen voel ik me vast beter, zowel emotioneel als fysiek. Ik heb een kou opgelopen. Het komt waarschijnlijk door de vijf immuniseringsshots die ik moest nemen volgens de race voorschriften, vlak voor we Kaapstad verlieten. Ik ben mijn stem kwijt, heb koorts, hoofdpijn, en voel me over het algemeen ***.
Bedankt dat ik even tegen je mocht spuien. Ik kan de jongens niet laten weten hoe ziek ik ben, of hoe gefrustreerd ik ben met dit zeil. Als team moeten we de boot hard blijven laten gaan en positief blijven. Ik weet dat mijn emoties de rest van het team beïnvloeden, dus ik blijf glimlachen, aanmoedigen en zelf de snelste weg naar India zoeken… Het is tijd om het dek op te gaan en een stukje te zeilen.
Kuch, kuch… glimlach
Matt Gregory - navigator
en dan moeten de piraten nog komenquote:Op woensdag 19 november 2008 00:07 schreef JoStro het volgende:
't is hier nog niet gemeld, maar Green Dragon heeft de giek gebroken. 3 meter vanaf het uiteinde. De giek is gedemonteerd en wordt op dit moment gerepareerd.
Bijna iedereen heeft ellende:
GD - giek gebroken
DL - op walvis gevaren en een dramA4
Puma - schade aan de romp
TBlue - aantal voorzeilen naar zijn grootje
TR - 'broach'
De foto's en filmpjes zullen wel komen.
Hij gaat lekker!!!
Dat wil je liever ook niet meemaken.quote:KAAPSTAD - In de Zuidelijke Oceaan heeft de bemanning van Team Delta Lloyd dinsdag een pijnlijke ervaring beleefd. Het Nederlandse zeiljacht botste tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race vol op een walvis.
ANP
Dat gebeurde op weg van Kaapstad in Zuid-Afrika naar Kochi in India tijdens een zeilwissel.
Volgens mediaman Sander Pluijm aan boord van de V70 viel de snelheid na de aanvaring terug van dertien knopen naar nul. "Iedereen was echt even van slag", liet hij weten.
Ed van Lierde was één van de eerste zeilers aan boord die besefte wat er aan de hand was. "Ik kon wel janken. Dit was zo zielig, arm beest!"
Gerd-Jan Poortman had het getroffen dier recht in de ogen gekeken, zo verklaarde hij. "Ik stond op het voordek en zag het allemaal gebeuren. Ik keek hem aan en zag gewoon dat-ie pijn had. Vreselijk."
Schade
Team Delta Lloyd lag op het moment van de botsing op de achtste en laatste plaats, met nog 3500 zeemijl voor de boeg. Volgens de bemanning heeft de aanvaring met de walvis geen schade aan de boot opgeleverd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |