abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62788600
Volvo Ocean Race




Huidige leg: Leg 1 van Alicante naar Cape Town, verwachtte aankomst op 7 november.
Komende leg: Leg 2 van Cape Town naar Cochin (India), start: 15 november, ETA 3 december.

De Volvo Ocean Race (of VOR in het kort) zal in negen maanden met korte periodes rust in de verschillende finish-plaatsen in 10 legs 37.000 zeemijl (nm) bezeilen, ongeveer 86.000 km. Naast de legs, die de vloot van 8 VOR70 zeilboten rond de wereld doet varen, worden er in 7 havens zogenaamde in-port races gehouden. Met een duur van 2 uur zijn de in-port races een stuk korter dan de oceanlegs, maar niet minder belangrijk. Een eerste plaats in een leg levert 8 punten op voor het klassement, met elke plaats lager 1 punt minder (nummer 2 krijgt 7 punten, #3: 6pnt, &c), de in-port races heeft de helft aan punten te verdelen (dus #1: 4pnt, #2: 3.5pnt, &c). Tenslotte zijn er op 8 plaatsen over de gehele route zogenaamde Scoring Gates geplaatst, plekken waar niet alleen langs gezeild moet worden, ook waar evenveel punten als tijdens de in-port races verkregen kunnen worden.

Huidige stand:
1
2
3
4
5
6
7
8
Telefonica Blue  (TELA) 6.0
Telefonica Black (TELN) 6.0 -0.0
PUMA             (PUMA) 6.0 -0.0
Ericsson 4       (ERT4) 6.0 -0.0
Green Dragon     (GDRA) 6.0 -0.0
Delta Lloyd      (DTLY) 2.0 -4.0 
Ericsson 3       (ERT3) 1.0 -5.0
Team Russia      (TRUS) 1.0 -5.0
Max pnt nog te verkrijgen: 128, min pnt nog te verkrijgen: 14

Vorige Topics
1. L1#1: [ZEILEN] Volvo Ocean Race 08/09 #1 - Het begin



IP1: Alicante In-port (4 Oct, 4pnt).
Le1: Alicante - Cape Town (11 Oct, 23 dagen, 6.500nm, 12pnt)
Le2: Cape Town - Kochi (15 Nov, 18 dagen, 4.450nm, 12pnt)
Le3: Kochi - Singapore (12 Dec, 10 dagen, 1.950nm, 12pnt)
IP2: Singapore In-port (10 Jan, 4pnt)
Le4: Singapore - Qingdao (18 Jan, 12 dagen, 2.500nm, 8pnt)
IP3: Qingdao In-port (7 Feb, 4pnt)
Le5: Qingdao - Rio de Janeiro (14 Feb, 34 dagen, 12.300nm, 16pnt)
IP4: Rio de Janeiro In-port (4 Apr, 4pnt)
Le6: Rio de Janeiro - Boston (11 Apr, 16 dagen, 4.900nm, 12pnt)
IP5: Boston In-port (9 Mei, 4pnt)
Le7: Boston - Galway (16 Mei, 7 dagen, 2.500nm, 12pnt)
IP6: Galway In-port (30 Mei, 4punt)
Le8: Galway - Marstrand (6 Jun, 4 dagen, 950nm, 8pnt)
Le9: Marstrand - Stockholm (14 Jun, 2 dagen, 525nm, 8pnt)
IP7: Stockholm In-port (21 Jun, 4pnt)
L10: Stockholm - St Petersburg (25 Jun, 2 dagen, 400nm, 8pnt)

Links route & schema
Race schema (vor.org)




Ericsson Racing Team (3)
S: Anders Lewander, N: Aksel Magdahl D: Juan Kouyourndjilan
Website, VOR-site
Afkorting: ERT3, Zeilnaam: SWE 3, Bootnaam: Ericsson 3



Ericsson Racing Team (4)
S: Torben Grael ,N: Jules Salter ,D: Juan Kouyourmdjilan
Website, VOR-site
Afkorting: ERT4, Zeilnaam: SWE 4, Bootnam: Ericsson 4



Telefonica Blue
S: Bouwe Bekking ,N: Iker Martinez ,D: Farr Yacht Design
Website, VOR-site
Afkorting: TELA , Zeilnaam: ESP 12, Bootnaam: H.R.M. Elena



Telefonica Black
S: Fernando Echavirri ,N: Roger Nilson ,D: Farr Yacht Desing
Website, VOR-site
Afkorting: TELN, Zeilnaam: ESP 11, Bijnaam: H.R.M. Christina



Green Dragon Racing Team
S: Ian Walker, N: Ian Moore, D: Reichel Pugh
Website, VOR-site
Afkorting: GDRA, Zeilnaam: IRL 888, Bootnaam: Green Dragon



PUMA Racing Team
S: Ken Read, N: Andrew Cape, D: Botin Carkeek
Website, VOR-site
Afkorting: PUMA, Zeilnaam: - , Bootnaam: Li Mostro



Team Delta Lloyd
S: Ger O'Rourke, N: Matthew Gregory, D: Juan Kouyourmdjian
Website, VOR-site
Afkorting: DLYD, Zeilnaam: NED 1, Bootnaam: -



Team Russia
S: Andreas Hanakamp, N: Wouter Verbraak, D: Humphreys Yacht Design
Website, VOR-site
Afkorting: TRUS, Zeilnaam: RUS 1 , Bootnaam: Kosatka



Nederland
Dit jaar is de VOR wat minder Nederlands als de vorige editie, met toen 2 Nederlandse boten (de ABN AMRO 1 en 2) en finish, start en In Port race in Rotterdam. Wel een deels Nederlandse boot: Delta Lloyd, en Nederlandse schipper op Telefonica Blue (Bouwe Bekking).

Data update
Alle data (positie in leg, afstand tot finish, snelheid, weersomstandigheden, &c) is in de Race Data Centre te vinden op vor.org: Race Data Centre

Hiervan komen elke 3 uur (om 2h, 5h, 8h ... 23h nl-tijd) updates. Real time updates is technisch mogelijk, maar om te voorkomen dat teams de tactiek en koers van andere boten gebruiken ipv hun eigen koers kiezen is er een interval in de positieupdate. Bovendien kunnen de teams 'verstoppertje spelen' door een Stealth mode te activeren, waardoor de positie en andere data van de boot voor 15 uur niet wordt getoond.

Er zijn dit jaar 2 grafische applicaties die de posities van de boten op een map plotten:
De Race viewer, met de positie van de boten, verwachte koers en terug-spoel-functie.
Virtual Spectator. Webapp met positie van de boten, en vast meer (maar zelf geen ervaring, dus vul maar aan ). Registratie verplicht.

de laatste data in FOK-UBB formaat

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h = 1.852 km/h = 0.5 m/s
nl-tijd = GMT + 1h (of +2h tijdens de zomertijd)

Links
Vaartips.nl - Nederlandse zeiltermen met uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Simpel form zonder java - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
[b]GoogleMap
- Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om een beter beeld te krijgen)

VOR 2004/2005
Leg 8 (2) | Leg 7 | Leg 6 (2) | Leg 5 | Leg 4
Leg 3 (2) | Leg 2 (2-3) | Leg 1 (2-3-4-5)
Poll 1 (2)



In-port 1
De eerste in-port race werd gevaren met matige wind en naast dat Team Russia een gat in de romp van Delta Lloyd sloeg waren er weinig verassingen. Ericsson 3 heeft een ontwerpfout in de kiel (deze kan niet geheel gevuld worden, wat wel nodig is om een VOR 70 boot te mogen zijn) waardoor ERT3 2 punten (of 1 punt bij in-port of Scoring gates) in mindering krijgt totdat dit 'mankement' verholpen is.
De in-port uitslag in punten:
TELA 4.0, TELN 3.5, PUMA 3.0, ERT4 2.5
GDRA 2.0, DLYD 1.5, ERT3 0.5, TRUS 0.5

Leg 1
De start was minder heftig als de start bij de eerste leg van de vorige editie waar door storm enkele boten als snel met schade terug naar wal moesten. Ondanks de lichte wind had TELA al snel na start problemen door een afgebroken roer (de VOR boten hebben er 2 aan beide zijde van de boot). Na een stop incl 12 uur penalty voor tijdelijk uit de race zijn had TELA geluk dat er in de straat van Gilbratar meer wind stond dan eerder tijdens de passage van de koplopers (de Ericsson boten die vrijwel stil lagen door gebrek aan wind), waardoor al vrij snel niets te merken was dat TELA aan wal heeft gelegen. Bij de Canarische eilanden heeft GDRA zijn Stealth mode gebruikt, alleen zonder duidelijke reden. Later koos GDRA wel voor een westelijkere koers dan de overige boten, waardoor ze relatief minder last van de Doldrums (grote windstiltes) hadden, en als eerste rond de Scoring Gate zeilden. DLYD had minder geluk, tijdens een wisseling van spinnaker kwam een val om een zaling (steun met als doel de mast overeind te houden) die door te veel kracht naar beneden viel. Met geknutsel aan boord werd een provisorische zalingbevesting gemaakt. en het lijkt dat DLYD de reparatie voldoende vertrouwd en niet aan wal gaat. Met veel wind rondom de zuidpool is het laatste deel een stuk sneller afgelegd dan het eerste, met het 24hr record ruim verbroken door ERT4 met 594nm. Verwachtte aankomst op 2 november.
De uitslag van de Scoring Gate
GDRA 4.0, ERT4 3.5, PUMA 3.0, TELN 2.5,
TELA 2.0, DLYD 1.0, ERT3 0.5, TRUS 0.5

[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 29-10-2008 18:23:13 ]
pi_62788610
'oude polls:'
Poll: Wie wint de Volvo Ocean Race 2009
  • Delta Lloyd
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
  • Green Dragon
  • Puma
  • Team Russia
  • Telefonica Black
  • Telefonica Blue
    Tussenstand:


    Poll: Wie wint de eerste leg van de VOR (Alicante - Kaapstad)]b]
  • Telefonica Black
  • Telefonica Blue
  • PUMA
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
  • Green Dragon
  • Delta Lloyd
  • Team Russia
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier

    [b]Poll: En wie wordt de nieuwe Brunel

  • Delta Lloyd
  • Team Russia
  • Green Dragon
  • Puma
  • Telefonica Blue
  • Telefonica Black
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
    Tussenstand:



    TVP's zijn welkom, vooral diegene zonder stealth-mode

    [ Bericht 50% gewijzigd door the_disheaver op 29-10-2008 18:22:21 ]
  • pi_62788783
    Het zou leuk zijn als DLYD in de tweede etappe toch wat hogere ogen gaat gooien, in ieder geval weer met een nieuwe mast... Of denken jullie dat ze in de marge mee blijven varen?
    pi_62789945
    Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_62792114
    TVP

    pi_62792704
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
    Dat en een grote achterstand in training betekent waarschijnlijk dat ze in de marge mee blijven varen. Een achterhoede gevecht leveren met rusland wordt het dan. Die hebben wel een nieuw schip, maar het lijken nogal prutsers (/falers) te zijn.

    DLYD vaart nu wel significant langzamer dan de rest in de storm, blijkbaar vertrouwen ze de zaling nog niet helemaal. Dit beïnvloedt ook hun koers denk ik, want ze moesten veel hoger een stuurboord klap naar de kopgroep toe maken dan team russia. Dus ze liggen nu weer een stuk dichter bij elkaar, maar delta lloyd ligt nog steeds één na laatste.

    In de emails wordt sterk gevreesd voor breakage bij alle boten. Dat is iets waar delta lloyd nog op kan hopen, dat er iemand nu kapot gaat. Die zie je dan namelijk _nooit_ meer terug

    Herman waar haal je dat plaatje vandaan, hij heeft geen volvo watermerk?
      woensdag 29 oktober 2008 @ 22:10:37 #7
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62796207
    http://www.bymnews.com/photos/index.php?cat=31 hier haal ik ook nog wel eens foto's vandaan trouwens.

    Bij de Poll heb ik als winnaar van leg 1 Puma, Winnaar overall Green Dragon en nieuwe Brunel is Russia

    tevens tvp

    Wie vinden heb trouwens ook jammer dat ze niet echt de zuidelijke oceaan pakken?
      Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 29 oktober 2008 @ 22:30:18 #8
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_62796976
    wat een prachtige race is het toch
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      woensdag 29 oktober 2008 @ 22:49:39 #9
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62797587
    [offtopic]
    Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
    pi_62798321
    Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 29 oktober 2008 @ 23:45:08 #11
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62799300
    ai, dat had ik niet verwacht dat in de eerste de beste 24 uur op topsnelheid de 600NM barriere al gebroken zou worden. Ik had gehoopt dat die goeie jongens van ABN2 een paar etappes langer van hun recordje konden genieten.

    Toch CHAPEAU voor E4
    pi_62800251
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:49 schreef Richie_Rich het volgende:
    [offtopic]
    Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
    Neuh, solozeilen is een onboeiende bezigheid.

    Met nieuwe brunel bedoelen we een eeuwige achterblijver? Dat wordt zeker Russia, ja.

    Dit leg wordt denk ik ericsson, die jongens gaan zo godscrisis hard blijkbaar.
    Overall wordt het toch een gevecht tussen de favoriete a-boten: Ericsson 4, TelBlue en Puma.

    Green Dragon lijkt sinds de doldrums toch snelheid te missen, en ik denk dat ze nog wel meer in zwaar weer gaan zitten, GDR kan met matig weer wel aardig meekomen, maar anders niet volgens mij.

    Trouwens, de virtual spectator lijkt het nu te doen, alhoewel hij nog steeds niet zo praktisch is als 3 of 6 jaar geleden, het is allemaal wat onoverzichtelijk en onduidelijk. Also, je moet een miljoen dingen registreren, downloaden en installeren.

    [ Bericht 11% gewijzigd door cryforhelp op 30-10-2008 00:39:08 ]
      Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 08:54:40 #13
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_62802753
    Leeeeeeeeeeuk
    [b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
    [i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
    pi_62803834
    BeeTje jammer Van de sPelfout in je samenvat(t)ing-banner in de OP


    2008-10-30 07:01:31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    TEAM  DTF  C-3h     BS  24H
    ERT4 1267   (0)       - 584
    PUMA  +71 (-10)    22.8 541
    ERT3 +153  (-3)    24.5 537
    GDRA +216 (-40)    18.0 438
    TELA +299 (-28)    18.8 417
    TELN +370 (-40)    14.8 339
    DLYD +428 (-16)    20.3 418
    TRUS +430 (-10)    21.8 446
      donderdag 30 oktober 2008 @ 11:09:21 #15
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62805676
    beetje schade voor Tel Black:
    quote:
    With the gale force winds whipping the sea into a frenzied state, Fernando Echavarri's boat, roaring along at more than 25 knots, launched off a particularly large wave.

    The crew momentarily lost control of the boat and crash landed only to find that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone. None of the crew was injured and the damage to the yacht was quickly assessed. The crew has mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more slowly.
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_62807242
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
    Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
    > 600 NM
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 12:29:43 #17
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62807774
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 11:09 schreef azaroth het volgende:
    beetje schade voor Tel Black:
    [..]


    Heel houden is een vak!
    pi_62807949
    Er staat een mooie weersvoorspelling op vor.org: http://www.volvooceanrace(...)R-REPORT-29-OCTOBER/

    Een rechte lijn naar kaapstad is niet vol te houden voor de achterblijvers, en wat er met de koplopers gebeurt is erg timingsafhankelijk. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat we een turnover in het veld krijgen wanneer de koplopers tegen een windloze muur aanlopen.
    Vooral Eric3 doet gevaarlijk, zij liggen het noordelijkst en varen daar als eerste het hogedruk gebied in. Verwacht dus dat die vandaag nog in zuidelijke richting gijpen.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 15:32:19 #19
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62813122
    wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
    of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:03:16 #20
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62814056
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
    wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
    of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
    Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?

    [ Bericht 67% gewijzigd door Richie_Rich op 30-10-2008 16:14:34 ]
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:16:49 #21
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62814526
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:03 schreef Richie_Rich het volgende:

    [..]

    Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?
    ja klopt
    bij de VOR datacenter noemen ze het VMC
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_62814957
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
    wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
    of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
    Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken

    Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.

    In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:43:20 #23
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62815328
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken

    Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.

    In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
    ok
    ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
    heb toch niks te doen op m'n werk
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:46:37 #24
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62815390
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken

    Ik denk idd dat dit de beste manier is mbt de VOR

    Je kunt ook sog*cosinus(twd-cog) gebruiken, maar dan heb je dus (nauwkeuriger) data nodig
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:47:28 #25
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62815425
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef azaroth het volgende:

    [..]

    ok
    ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
    heb toch niks te doen op m'n werk
    Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?
      donderdag 30 oktober 2008 @ 16:50:44 #26
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62815506
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:47 schreef Richie_Rich het volgende:

    [..]

    Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?
    http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mij

    ben zelf ook polars aan het samenstellen. Bij 8,1 en 9,7 windspeed heb je met de codezero trouwens dezelfde bootsnelheid...
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      donderdag 30 oktober 2008 @ 17:01:24 #27
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_62815768
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 16:50 schreef azaroth het volgende:

    [..]

    http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mij

    ben zelf ook polars aan het samenstellen. Bij 8,1 en 9,7 windspeed heb je met de codezero trouwens dezelfde bootsnelheid...
    Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txt

    edit:
    Virtual Loup De Mer (een simulatiespel, technisch beter, grafisch minder dan de VOR official game) gebruikt deze:
    http://virtual-loup-de-mer.org/speedchart.php?boattype=boat_VLM70 ik denk dat je hier wel wat aan hebt

    [ Bericht 9% gewijzigd door Richie_Rich op 30-10-2008 17:09:33 ]
    pi_62816072
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 17:01 schreef Richie_Rich het volgende:

    [..]

    Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txt

    edit:
    Virtual Loup De Mer (een simulatiespel, technisch beter, grafisch minder dan de VOR official game) gebruikt deze:
    http://virtual-loup-de-mer.org/speedchart.php?boattype=boat_VLM70 ik denk dat je hier wel wat aan hebt
    Van de echte boten haalt het script sinds een week denk ik ook de TWA, en ovierge data. Kan wel even kijken of ik er betrouwbare info uit kan krijgen.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 20:42:50 #29
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_62821257
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
      vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:22:09 #30
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62834631
    Puma is in stealth mode

    toch wel leuke toevoeging dat stealth
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:11:58 #31
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_62845585
    tvp
      vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:52:09 #32
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
      vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:51:29 #33
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_62853106
    hoevaak mogen ze dat gebruiken?
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_62854050
    1 keer per leg.
    2008-10-31 22:01:27
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    TEAM  DTF  C-3h  BS
    ERT4   +    ()         
    PUMA  597 (-15) 14.0 472
    ERT3 +219  (-3) 19.8 445
    GDRA +275  (-7) 18.0 454
    TELA +364 (-11) 18.5 445
    TRUS +446  (-3) 19.0 476
    DLYD +460  (-8) 17.5 417
    TELN +528 (-13) 13.8 361
    pi_62854655
    quote:
    Op vrijdag 31 oktober 2008 20:52 schreef JoStro het volgende:
    nu E4 in Stealth mode
    Stealth mode is wel een leuke toevoeging
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_62856030
    Die stealth van E4 was wel de moeite geloof ik.Bijna 100nm voor op Puma.
    Take on the situation, but not the torment ...
      zaterdag 1 november 2008 @ 11:47:01 #37
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_62858284
    die stealth is alleen maar gunstig als dat voor een complete dag geldt. Nu vind ik het eigenlijk vrij nutteloos.
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_62858374
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 11:47 schreef WEST het volgende:
    die stealth is alleen maar gunstig als dat voor een complete dag geldt. Nu vind ik het eigenlijk vrij nutteloos.
    whaw, 15 of 24 uur lijkt me niet een zo groot verschil.

    Ik zie het nut niet echt er van in. Geef gewoon elke 3 uur de stand, eventueel elke 6 uur.
    pi_62858470
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 08:27 schreef SevenWonders het volgende:
    Die stealth van E4 was wel de moeite geloof ik.Bijna 100nm voor op Puma.
    wha, positiereport van voor de stealthmode van puma:

    2008-10-31 01:05:56
    1
    2
    3
    ERT4  859   (0) No Data 552
    PUMA  +65   (1)    20.5 545
    ERT3 +266 (-18)    19.8 446


    Na het einde van stealth van ERT4
    2008-11-01 04:05:03
    1
    2
    3
    ERT4  369   (0) No Data 436
    PUMA  +96   (4)    15.5 412
    ERT3 +327  (-2)    19.5 446


    En de huidige:
    2008-11-01 10:04:59
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    TEAM  DTF  C-3h  BS
    ERT4  283   (0) No Data     395
    PUMA +104  (-8)    11.8     361
    ERT3 +338  (-9)    19.5     453
    GDRA +379  (10)    18.3     428
    TELA +489   (1)    18.8     428
    TRUS +547 (-10)    19.3 No Data
    DLYD +585 (-19)    17.5     424
    TELN +658 (-16)    14.3     346


    Ofwel, in 27h het gat met 31nm verder vergroot, na de stealth het gat in 6 uur 8nm, en zo met 1,3nm/uur meer uitgelopen dan met 1,1nm/uur tijdens de stealth.

    Ze konden beter gewoon zonder stealth doorvaren...
    pi_62864641
    2008-11-01 16:01:14
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    TEAM  DTF  C-3h  BS
    ERT3   +    ()                
    DLYD   +    ()                
    ERT4  196   (0) No Data No Data
    PUMA +119 (-10)     9.0     323
    GDRA +361  (12)    17.0     391
    TELA +458  (22)    19.0     392
    TRUS +542  (17)    20.5     440
    TELN +675  (-2)    15.5     315


    Met nu ERT3 en DLYD aan het verstoppertje spelen. TEL-N/A en TRUS hebben nog de stealth mode?

    ERT4 en PUMA op 1 en 2 lijkt me vrij zeker, net als dat TELN met schade vrij zeker is van de laatste plaats. En TELA zal waarschijnlijk ook 5de blijven.

    Stand als de stand zo blijft (met aftrek ERT3)
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    Ericsson 4       (ERT4) 14.0 
    PUMA             (PUMA) 13.0  -1.0
    Green Dragon     (GDRA) 11.0  -3.0
    Telefonica Blue  (TELA) 10.0  -4.0
    Telefonica Black (TELN)  7.0  -7.0
    Ericsson 3       (ERT3)  5.0  -9.0
    Delta Lloyd      (DTLY)  4.0 -10.0 
    Team Russia      (TRUS)  4.0 -10.0
    Max pnt nog te verkrijgen: 120, min pnt nog te verkrijgen: 13
    pi_62876708
    De mannen van E4 staan al onder de douche...Team Russia in stealth....
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_62886586
    E4 dus gewonnen! Even een ordinaire tvp
      Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 2 november 2008 @ 23:10:59 #43
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_62896461
    iedereen maakt op het laatst even de stealth op
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      maandag 3 november 2008 @ 20:56:13 #44
    138120 Yozzz
    Éireann go Brach
    pi_62917825
    tvp!
    pi_62934409
    Nou, de komende weken zal er niet veel te melden zijn waarschijnlijk. Maar ik vraag me af wat voor veranderingen er nog in de crews gaan plaatsvinden, en of ze ericsson 3 nou eindelijk ingemeten krijgen.

    In voorgaande afleveringen veranderde er altijd wel iets, tot aan het afvoeren van een schipper aan toe.
      Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 4 november 2008 @ 14:04:43 #46
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_62934814
    nieuwe schipper voor de Deltaloyd

    en natuurlijk tijd voor foto's van de reparaties
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      dinsdag 4 november 2008 @ 22:48:35 #47
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62949827
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 13:48 schreef cryforhelp het volgende:
    Nou, de komende weken zal er niet veel te melden zijn waarschijnlijk. Maar ik vraag me af wat voor veranderingen er nog in de crews gaan plaatsvinden, en of ze ericsson 3 nou eindelijk ingemeten krijgen.

    In voorgaande afleveringen veranderde er altijd wel iets, tot aan het afvoeren van een schipper aan toe.
    Dat weken valt wel mee hoor. Volgende week zaterdag vertrekken ze alweer. Ruim tien daagjes dus.

    Voor Ericsson 3 ligt er inderdaad een nieuwe kiel klaar. Vanaf de volgende etappe doen ze dus vol mee. Sneu voor ze (maar terecht) dat ze drie punten hebben moeten laten liggen.

    Iedereen is redelijk enthousiast binnengevaren, tot en met Russia en TelBlack aan toe. Als ik de napraatjes mag geloven woedde er op zee een uitbraak van 'steep learning curve'. Alle bemanningen zijn wel besmet geraakt.
    Het betekent eigenlijk dat alle resultaten tot Kaapstad worden gebagatelliseerd en dat voor de meeste teams de wedstrijd nu pas echt gaat beginnen. Eens kijken hoe dat in India is.

    Kortom volgens mij zal het redelijk rustig blijven in Kaapstad. Het nieuws zal met name gaan over de onbekendheid van de komende route. Waar is de wind en waar niet.
    pi_62953453
    ben jij daar aanwezig jostro?

    Ik verwacht eigenlijk nog wel een shake-up binnen telefonica, die zijn toch wel ondermaats aan het presteren. En dat verhaal over duikerig zijn heb ik ook moeite mee om te geloven, uit de mails kreeg ik meer het idee dat er binnen TeBlue iets binnen de crew niet goed loopt
    pi_62962598
    Leuk resultaat deze leg, echter er zijn ook legs die niet over een open zee gaan (waar nu eigenlijk pas het verschil werd gemaakt) en we dus heel andere resultaten tegemoet gaan zien denk ik..
    En het is nog láng geen zomer he
      woensdag 5 november 2008 @ 12:57:49 #50
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62966739
    quote:
    Op woensdag 5 november 2008 00:27 schreef cryforhelp het volgende:
    ben jij daar aanwezig jostro?

    nee hoor, ik heb een groot inlevingsvermogen
      woensdag 5 november 2008 @ 16:13:48 #51
    30495 masterr112
    Wat kan je wel??
    pi_62972990
    tvp
      woensdag 5 november 2008 @ 16:53:48 #52
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62974462
    ff een stomme vraag:
    is 1 lengtegraad 60 mijl of is 1 breeedtegraad 60 mijl?
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_62978003
    quote:
    Op dinsdag 4 november 2008 14:04 schreef rubbereend het volgende:
    nieuwe schipper voor de Deltaloyd


    Ja, geen grap. Maar Ger O'Rourke zou inderdaad enige etappes niet meevaren wegens zakelijke verplichtingen elders....een van zijn watch-leaders zou de rol van schipper overnemen.
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_62978006
    Breedtegraad. 1nm = 1 minuut van 1 breedtegraad, of 1 lengteminuut op de evenaar (die op de pool weer een lengte van 0 heeft)
      donderdag 6 november 2008 @ 09:34:03 #55
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_62991385
    quote:
    Op woensdag 5 november 2008 19:10 schreef the_disheaver het volgende:
    Breedtegraad. 1nm = 1 minuut van 1 breedtegraad, of 1 lengteminuut op de evenaar (die op de pool weer een lengte van 0 heeft)
    dus als je van 20N,20W naar 21N,20W vaart moet je 60 mijl varen?
    maar als je van 20N,20W naar 20N,21W vaart gaat die 60 mijl niet op toch?
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
      donderdag 6 november 2008 @ 13:34:52 #56
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_62998246
    klopt als een zwerende vinger

    op de evenaar gaat het wat betreft naar oost en west varen wel op. Hoe dichter bij de noord/zuidpool je komt, hoe korter de afstand tot tussen 1 minuut oost of west, tot op de pool zelf waar de afstand helemaal 0 is.

    je gaat er hier overigens wel vanuit uit de aarde een perfecte bol is, maar dat is niet zo.
      vrijdag 7 november 2008 @ 16:49:42 #57
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_63034144
    Ordinaire tvp
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
    pi_63078473
    Toch wel aardig uitzending van de NOS, maar ik weet er ook niet zoveel verder van af.
    ............................
      Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 9 november 2008 @ 17:18:19 #59
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63078770
    ik vond het ook weer een leuk item
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63079639
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 17:18 schreef rubbereend het volgende:
    ik vond het ook weer een leuk item
    Zeker.

    Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
    Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
      zondag 9 november 2008 @ 18:44:09 #61
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_63080726
    zodra die item online staat zal ik hem bekijken.., ik zat voetbal te kijken
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
      zondag 9 november 2008 @ 18:53:40 #62
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63080945
    post hier FF als het item online staat. Ik heb het ook gemist.
      zondag 9 november 2008 @ 19:39:26 #63
    30495 masterr112
    Wat kan je wel??
    pi_63081949
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:

    [..]

    Zeker.

    Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
    Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
    Heel toevallig, maar bovenstaande heb ik ook last van deze editie. Vanaf vandaag me toch maar weer voorgenomen het wat beter te volgen
    pi_63085085
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:

    [..]

    Zeker.

    Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
    Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
    Ik volg het wel, via de VOR-site en de mobiele site van de VOR. De levendigheid hier in dit forum valt wel een beetje tegen in vergelijk met de vorige keer...

    Ook, was er de vorige keer meer op TV. Dus ik begrijp de toegevoegde waarde van de media crew-members niet zo. Want een shitload aan beelden verschijnt er ook niet op de VOR-site.

    Tevens de omslachtige virtual spectator doet geen goed in mijn ogen. Voorgaand editie(s) een stand alone applicatie, nu veel gedoe met webpagina's en andere zaken.
    Take on the situation, but not the torment ...
      zondag 9 november 2008 @ 23:57:52 #65
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_63091581
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 18:53 schreef JoStro het volgende:
    post hier FF als het item online staat. Ik heb het ook gemist.
    http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-440220/category/sport/
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_63116283
    Zojuist de uitzending van afgelopen zondag teruggekeken, was een leuk stukje.
    Take on the situation, but not the torment ...
      Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 10 november 2008 @ 23:29:40 #67
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63118251
    hoe dat ding op de Delta Loyd naar beneden kwam net niemand hard raken en aan boord blijven _o-, klein wonrdertje volgens mij
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63135853
    Zaling
    Take on the situation, but not the torment ...
      dinsdag 11 november 2008 @ 19:54:59 #69
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63138244
    Kennen wij de nieuwe schipper van Delta?
    pi_63140501
    quote:
    Op dinsdag 11 november 2008 19:54 schreef JoStro het volgende:
    Kennen wij de nieuwe schipper van Delta?
    Ja, Roberto Bermudez. Voer vorige race bij Brasil1 mee....en in nog twee races daarvoor. Ervaren man dus.
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 12 november 2008 @ 08:49:40 #71
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63150184
    Ervaren man, maar nog geen ervaren schipper. Ik vind de keuze voor een Braziliaan in het Iers-NL team verrassend.

    In het bericht werd in het midden gelaten of Ger 'o Rourke nog terugkomt.

    Verder schuift GerdJan Poortman van het voordek naar de kuip en gaat trimmen en sturen. Is dat nou promotie of niet? je kunt het zien als dat ze zijn ervaring meer gaan gebruiken in het technisch zeilen of dat hij de taak op het voordek fysiek niet aankan. Ik denk het eerste trouwens, maar het idee speelde door mijn hoofd.
    pi_63161035
    Ik kan je gedachtegang volgen, maar ik denk dat iemand die fysiek problemen heeft om het te bolwerken gewoon van boord wordt gegooid. Dat gebeurt met die 48-jarige op Ericsson 3 ook.

    Volgens mij is trimmen/sturen toch echt een promotie van voordekken.
      donderdag 13 november 2008 @ 20:11:21 #73
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_63199829
    Over promotie kan je volgens mij niet spreken. Op dit niveau is iedereen zo hooggespecialiseerd in zijn job dat je haast wel zou kunnen zeggen dat een trimmer niet kan voordekken en een voordekker niet kan trimmen.
    Gerd Jan heeft het voordeel dat hij zeilmaker is en dat ze juist achter in de kuip een vent missen die de zeilgarderobe kan doorontwikkelen.
      donderdag 13 november 2008 @ 22:04:32 #74
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63204167
    Zo, Delta Lloyd heeft zijn eerste prijs binnen deze VOR:
    quote:
    The Wallenius Wilhelmsen Logistics Seamanship Award was presented to Martin ‘Krusty’ Watts from Delta Lloyd, who made a critical repair to the mast after one of the jumper spreaders was broken. The jury for the prize found this to be an extraordinary repair that would be very difficult to effect at the top of the mast in offshore conditions. With the lack of materials available onboard and the conditions they experienced, this was a very impressive repair job.
    http://www.volvooceanrace(...)GIVING-CT/index.aspx
    pi_63242393
    Zitten jullie al voor het internet? Nu live de start te volgen van Leg 2 op volvooceanrace.com ..

    En er is een veel mooiere 2d viewer online, met windrichtingen en al..
    http://volvooceanrace.geovoile.com/

    [ Bericht 49% gewijzigd door NoMercy285 op 15-11-2008 13:20:05 ]
    pi_63242586
    Ik wist het helemaal niet, maar bedankt voor de waarschuwing.
    pi_63242622
    Ik zat naar sinterklaas te kijken

    ert4
    puma/gdra
    tela
    teln

    trus

    Weinig wind, en puma heeft last van bootjes

    DLYD op 6de plaats, dicht bij de koplopers. TRUS en TELN (ver) achterop.

    [ Bericht 18% gewijzigd door the_disheaver op 15-11-2008 13:44:39 ]
      Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 15 november 2008 @ 13:46:44 #78
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63243037
    stuk vandaag in het AD
    quote:
    Zeilrace: Kerstpakketten voor piraten
    KAAPSTAD - Met ’kerstpakketten’ hoopt de bemanning van het Nederlandse Delta Lloyd-team de gevaren van de tweede etappe van de Volvo Ocean Race de komende weken te trotseren. En die gevaren zijn nadrukkelijk aanwezig op weg van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Kochi in India.

    Vooral bij de kust van Somalië moeten de zeilers rekening houden met piraten.

    Zaterdag vertrekken de acht boten voor de tweede etappe, die een afstand van 4500 zeemijl telt. ,,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’ blikt teamleider Tom Touber, de man achter de zege van ABN Amro in de vorige editie, vooruit naar de eventuele problemen met het piratenvolk onderweg.

    ,,We hebben kerstpakketten voor ze ingepakt met 100 dollar, een camera en sigaretten. Die gooien we uit de boot. We hebben veel plakband gebruikt, dan duurt het lang voordat ze het hebben uitgepakt en kunnen wij ondertussen verder varen.’’

    Het team van verzekeraar Delta Lloyd vertrekt zaterdag met een nieuwe schipper aan boord: Roberto Bermudez de Castro. De 38-jarige Spanjaard, met de bijnaam Chuny, heeft de race al drie keer eerder gevaren. Er zijn nog twee andere nieuwe bemanningsleden aan boord: de Nederlander Peter van Niekerk en de Australiër Morgan White.

    Het versterkte team van Delta Lloyd vaart in ongeveer twee weken naar Kochi. In Kaapstad kwam het team als zevende en voorlaatste over de finish. Gezien de voorbereidingen geen slechte prestatie. Delta Lloyd besloot pas op het laatste moment mee te doen. Bovendien is het budget met 5 miljoen euro een stuk lager dan dat van bijvoorbeeld de winnaar van de eerste etappe, het team van Ericsson. Voor Ericsson, dat met twee boten meedoet, gaat het om een campagne van meer dan 60 miljoen euro.

    Delta Lloyd sleepte donderdag in Kaapstad wel alvast een prijs in de wacht, de zogenoemde Seamanship Award. De prijs ging naar de zeiler Martin Watts, omdat hij tijdens het varen de mast repareerde. Volgens de jury een bijzonder indrukwekkende klus. (ANP)
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63243197
    Leg 2

    NL crew
    1. Bouwe Bekking – Telefónica Blue
    2. Wouter Verbraak – Team Russia
    3. Sander Pluijm – Delta Lloyd MCM
    4. Gerd Jan Poortman – Delta Lloyd
    5. Eduard van Lierde – Delta Lloyd
    6. Peter van Nierkerk – Delta Lloyd

    Verder heeft Spanje en Nieuw Zeeland de grootste afvaardiging (15 man), met alleen Spanjaarden op de Telefonica boten. En is op de DLYD de grootste crewwisseling plaats gevonden (3 wisselingen, van totaal 8).

    Poll: Wie wint leg 2?
  • Green Dragon
  • Ericsson 3
  • Ericsson 4
  • Telefonica Blue
  • Telefonica Black
  • Delta Lloyd
  • Team Russian
  • Puma
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  •   zaterdag 15 november 2008 @ 13:59:32 #80
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63243274
    Tsjonge jonge, dat ging er wel over. E3 verspeelt een voorzeil en de radar. En toen..... windstilte.

    DLYD kon niet overtuigen. Ben benieuwd naar de eerste reports later vandaag en morgen.
    pi_63243529
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 13:46 schreef rubbereend het volgende:
    stuk vandaag in het AD
    [..]
    ,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’

    Pardon? Ja, het is een arm land, maar maakt dat geweldadige acties opeens niet crimineel meer?

    Ik zie alleen niet echt het probleem. Ze varen ver van somalie in internationale wateren, plus dat de drijfveren van de piraten economisch is, niet politiek. Door het kapen van een niet-commerciele boot die niets met westerse welvaart te maken heeft zal het voor het westen wel een politiek probleem worden. Al weet ik wel wanneer ik de stealth mode zou gebruiken mocht een schip een beetje verdwaald zijn.
    pi_63252178
    Ben benieuwd deze leg. Verwacht nu wel weer wat van de blue maar een verassing van delta lloyd zou nog mooier zijn.
    pi_63259663
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 21:06 schreef Paralollo het volgende:
    Ben benieuwd deze leg. Verwacht nu wel weer wat van de blue maar een verassing van delta lloyd zou nog mooier zijn.
    Tja, ze varen 'voorop' nu ;-)

    Beter gezegd: Ze zijn het dichst bij de finish !
    Take on the situation, but not the torment ...
      zondag 16 november 2008 @ 20:28:41 #84
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63271400
    tsjonge jonge ja zeg, wat een nieuwsbericht op teletekst zeg. Inmiddels zijn ze al weer behoorlijk afgezakt, kunnen het tempo van E4 en Puma niet bijbenen.

    Team Russia blijft ook achter zeg.
    pi_63278002
    Wat gebruiken jullie nu om het te volgen? Is er uberhaupt iemand die virtual spectator gebruikt?

    Tot mijn grote verbazing was er opeens een nieuwe flash viewer die koersen en snelheden aangeeft: http://volvooceanrace.geovoile.com/

    Hierop staat ook een kaartje met de windpijlen (naam?), erg gaaf
    pi_63286005
    Ben toch blij dat er andere viewers zijn dan de officiële Virtual Spectator. Kan er totaal niet mee overweg doordat zowel mijn laptop als mijn desktop het niet aan lijken te kunnen.
    Lijkt wel alsof ze een beetje bang zijn voor deze etappe, nog geen echt noordelijke of echt zuidelijke routes die gekozen worden, maar z.v.m. bij elkaar.
      Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 17 november 2008 @ 14:59:27 #87
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63289233
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 00:05 schreef cryforhelp het volgende:
    Wat gebruiken jullie nu om het te volgen? Is er uberhaupt iemand die virtual spectator gebruikt?

    Tot mijn grote verbazing was er opeens een nieuwe flash viewer die koersen en snelheden aangeeft: http://volvooceanrace.geovoile.com/

    Hierop staat ook een kaartje met de windpijlen (naam?), erg gaaf

    thanks, fijne link
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63290813
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 14:59 schreef rubbereend het volgende:

    [..]

    thanks, fijne link
    HEUJ!
    Ik had die al gepost toen ik zei dat het live op tv was bij de start..
      Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 17 november 2008 @ 20:03:35 #89
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63297891
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 15:51 schreef NoMercy285 het volgende:

    [..]

    HEUJ!
    Ik had die al gepost toen ik zei dat het live op tv was bij de start..
    ff gemist dus sorry
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63300488
    Ze lijken nu toch redelijk een eigen plan en route te trekken, verschil tussen meest noordelijke boot (blue) en meest zuidelijke boot (E4) wordt groter.
      dinsdag 18 november 2008 @ 10:19:58 #91
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63309916
    Ik heb zo'n idee dat E4, GD en TR gaan proberen goeie punten te pakken op de scoringgate en dan maar zien hoe verder, terwijl TBLue, Puma, TBlack, DL en E3 juist meer de route naar 20zuid pakken en dus met voorsprong op de indische oceaan terecht komen.

    Als ik in Geovoile naar de wind kijk de komende tijd, houdt de noordelijke vloot (lijkt het russische leger wel) continu meer wind dan de zuidelijke. Tot nu toe had de zuidelijke volgens mij meer dat voordeel.
      Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 18 november 2008 @ 13:59:16 #92
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63315858
    inderdaad, al begint DL toch langzaam wel steeds iets verder achterop te komen
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63321255
    Dat heeft hiermee te maken: http://www.volvooceanrace(...)TA-LLOYD-L2-D2-1838/
    Ze hebben de A6 spi erop staan, en die is kut. De navigator is het vertrouwen erin al verloren, dus volgens mij kunnen ze net zo goed omdraaien, hopeloze bezigheid zo

    [ Bericht 0% gewijzigd door cryforhelp op 19-11-2008 01:15:14 ]
      dinsdag 18 november 2008 @ 18:34:54 #94
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_63322895
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 17:26 schreef cryforhelp het volgende:
    Dat heeft hiermee te maken: http://www.volvooceanrace(...)TA-LLOYD-L2-D2-1838/
    Ze hebben de A4 spi erop staan, en die is kut. De navigator is het vertrouwen erin al verloren, dus volgens mij kunnen ze net zo goed omdraaien, hopeloze bezigheid zo
    of gewoon lekker makkelijk de Nederlandse vertaling erop zetten
    quote:
    Baaldag
    18 november 2008 38°41'28"S 29°26'40"E

    Matt Gregory heeft er de pest in: een tactische beslissing die verkeerd uitpakte, een waardeloze spinnaker en een griepje. Hij spuit zijn frustraties op deze blog, zodat hij de rest van de crew er niet mee aansteekt.

    Ik ben een geboren optimist, maar vandaag even niet. Voor jullie vermaak, en om even te kunnen spuien, zal ik mijn gedachten met jullie delen. Dit zou best nog wel eens therapeutisch kunnen werken, aangezien ik het er niet met de crew over kan hebben. Ik wil dat zij de boot blijven pushen en ik wil mijn pest humeur niet op hun overbrengen. Bovendien had ik beloofd dat ik deze blog eerlijk en ongecensureerd zou schrijven, dus hier komt het:

    Met de hele vloot varen we zuidwaarts met een aardig, westelijk windje. Vannacht was er de kans een agressieve tactische beslissing te nemen. Ik wilde ons namelijk ten zuiden (rechts) van de vloot positioneren, maar dat was een riskante onderneming.
    We zouden weg moeten tacken van drie boten die over onze boeg voeren. We speelden het conservatief om binnen het zicht van deze boten te blijven. Dit paste in ons algemene race plan; zeil op met andere boten om je prestaties aan elkaar af te meten. Maar toch, ik ben eigenwijs en neem graag onvervaarde beslissingen als ik denk dat ik gelijk heb. Maar om drie boten achter te laten en over de andere boeg weg te varen, dat doe je niet zomaar. Aan de ander kant, ik wist zeker dat overstag gaan de juiste actie was. Wat moest ik doen? Op jacht gaan of bij de vloot blijven en onze prestaties testen? Wij testten, terwijl de Puma en de Green Dragon jaagden. Zoals ik verwachtte, wonnen zij als beloning vijf mijl. Verdomme! Dat was ‘mijn’ actie! Toen we vanochtend wakker werden, konden we Telfónica Blue en Ericsson 3 nog zien. Het testen ging door.
    Gedurende de dag nam de windsnelheid toe tot een dikke 20 knopen; een mooie dag voordewinds zeilen. De meeste tijd hadden we de A4 (de grote masttop spinnaker) op. We maten onze prestaties af aan de boten om ons zien. Winst of verlies werd direct zichtbaar. Testen… testen… testen…
    Totdat de wind toenam naar een kleine 30 knopen. Dit was teveel voor onze A4. We moesten overstappen op onze A6, codenaam: ‘the lemon’. Testresultaat: dit zeil is verschrikkelijk. Telefónica Blue en Ericsson 3 zeilden uit ons zicht en de horizon voorbij. Het testen was afgelopen.
    Dit zeil zou het beter doen als tent dan als wedstrijdzeil. Ieder zeil is gemaakt voor een bepaalde windrichting en –snelheid. Wij wilden een diepere ruimewindse koers varen (VMG), met veel wind. Dit zeil is waardeloos onder deze omstandigheden. Als je het power wil geven, wordt het onstabiel. Bovendien dwingt het ons een koers te zeilen die we niet willen zeilen (heel frustrerend voor een navigator). Toen we voor het laatst maten, had de vloot twee tot vijf mijl op ons gewonnen.
    In de komende paar uren zal een koudefront ons passeren. De wind zal dan toenemen tot een dikke dertig knopen, en zal drastisch draaien naar het zuidwesten. Dit zal onze vaarrichting veranderen van zuidoost naar oost. De hele vloot zal dan rechtstreeks op de scoring gate afvaren, 1600 mijl naar het oosten. Volgens de voorspelling zullen we de komende 48 uur met ‘the lemon’ op varen. Hopelijk wordt het zeil met meer wind wat minder zuur. De tijd zal het leren.

    Morgen voel ik me vast beter, zowel emotioneel als fysiek. Ik heb een kou opgelopen. Het komt waarschijnlijk door de vijf immuniseringsshots die ik moest nemen volgens de race voorschriften, vlak voor we Kaapstad verlieten. Ik ben mijn stem kwijt, heb koorts, hoofdpijn, en voel me over het algemeen ***.

    Bedankt dat ik even tegen je mocht spuien. Ik kan de jongens niet laten weten hoe ziek ik ben, of hoe gefrustreerd ik ben met dit zeil. Als team moeten we de boot hard blijven laten gaan en positief blijven. Ik weet dat mijn emoties de rest van het team beïnvloeden, dus ik blijf glimlachen, aanmoedigen en zelf de snelste weg naar India zoeken… Het is tijd om het dek op te gaan en een stukje te zeilen.

    Kuch, kuch… glimlach

    Matt Gregory - navigator
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
      woensdag 19 november 2008 @ 00:07:13 #95
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63333822
    't is hier nog niet gemeld, maar Green Dragon heeft de giek gebroken. 3 meter vanaf het uiteinde. De giek is gedemonteerd en wordt op dit moment gerepareerd.

    Bijna iedereen heeft ellende:
    GD - giek gebroken
    DL - op walvis gevaren en een dramA4
    Puma - schade aan de romp
    TBlue - aantal voorzeilen naar zijn grootje
    TR - 'broach'

    De foto's en filmpjes zullen wel komen.
    Hij gaat lekker!!!
      woensdag 19 november 2008 @ 00:14:41 #96
    138898 JoStro
    ABN1 winnaar VOR 2005-2006
    pi_63333987
    Ik wilde nog wat meer gevoel bij de zeilbenamingen van de heren zeilers. Deze site geeft goede info:

    North Sails



    Een 'randen' van het zeil worden lijken genoemd. Voorlijk (in engels Luff), achterlijk en onderlijk (Foot) spreken dan voor zich.

    Er wordt ook nog gesproken over de midgirth in een % van de foot. Hiermee wordt de afstand tussen voorlijk en achterlijk ofwel 'breedte' van het zeil halverwege de mast of voorlijk ten opzichte van het onderlijk. Een zeil met een 85% midgirth heeft dus halverwege een breedte van 85% van het onderlijk.

    Zo...dat was een combi van mijn huis/tuin/ijsselmeerervaring en wat google-werk op de race-termen. Goodnight and GoodLuck

    [ Bericht 16% gewijzigd door JoStro op 19-11-2008 00:31:42 ]
    pi_63335007
    De clew is de schoothoek, dat is de achterste hoek, waar de schoot meestal aan vastzit

    Daarnaast is de pulpit, de preekstoel, die buizenconstructie voorop waaraan de zeereling vastzit.

    Een mast-head spi is een spinnaker die vanaf de mast tot onderaan doorloopt, terwijl een fractionele spi lager begint bovenaan en ook tot onderaan doorloopt. Dit geldt overigens ook voor andere voorzeilen.

    Clew heb ik vandaag zelf nog even hard over moeten nadenken, zijn er bij andere mensen nog dingen onduidelijk?

    [ Bericht 1% gewijzigd door cryforhelp op 19-11-2008 01:14:26 ]
      Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 19 november 2008 @ 02:04:00 #98
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_63335602
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 00:07 schreef JoStro het volgende:
    't is hier nog niet gemeld, maar Green Dragon heeft de giek gebroken. 3 meter vanaf het uiteinde. De giek is gedemonteerd en wordt op dit moment gerepareerd.

    Bijna iedereen heeft ellende:
    GD - giek gebroken
    DL - op walvis gevaren en een dramA4
    Puma - schade aan de romp
    TBlue - aantal voorzeilen naar zijn grootje
    TR - 'broach'

    De foto's en filmpjes zullen wel komen.
    Hij gaat lekker!!!
    en dan moeten de piraten nog komen
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_63336485
    Team Delta Lloyd botst op walvis
    quote:
    KAAPSTAD - In de Zuidelijke Oceaan heeft de bemanning van Team Delta Lloyd dinsdag een pijnlijke ervaring beleefd. Het Nederlandse zeiljacht botste tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race vol op een walvis.
    ANP

    Dat gebeurde op weg van Kaapstad in Zuid-Afrika naar Kochi in India tijdens een zeilwissel.

    Volgens mediaman Sander Pluijm aan boord van de V70 viel de snelheid na de aanvaring terug van dertien knopen naar nul. "Iedereen was echt even van slag", liet hij weten.

    Ed van Lierde was één van de eerste zeilers aan boord die besefte wat er aan de hand was. "Ik kon wel janken. Dit was zo zielig, arm beest!"

    Gerd-Jan Poortman had het getroffen dier recht in de ogen gekeken, zo verklaarde hij. "Ik stond op het voordek en zag het allemaal gebeuren. Ik keek hem aan en zag gewoon dat-ie pijn had. Vreselijk."

    Schade

    Team Delta Lloyd lag op het moment van de botsing op de achtste en laatste plaats, met nog 3500 zeemijl voor de boeg. Volgens de bemanning heeft de aanvaring met de walvis geen schade aan de boot opgeleverd.
    Dat wil je liever ook niet meemaken.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_63342502
    De actuele schade stand (uit m'n hoofd):
    PUMA: structurele schade aan de lengteliggers, twee keer in één dag zelfs, huidige bootsnelheid rond de 10 knopen.

    Green Dragon: - gebroken giek, varen nu met het zeil los, kunnen waarschijnlijk niet eens gijpen. Er kan in ieder geval niet gereefd worden waardoor ze ook in de squalls met vol grootzeil moeten varen.
    - besturing beschadigd (en gerepareerd)
    - Lekke zwaardkast

    TeBlue: - Bemanningslid uit de running, schouder flink beschadigd.
    - Grootzeil gescheurd (en gefixt)

    Delta lloyd blijft heel (betty is toch stevig genoeg), maar ze varen gewoon niet door, hun bootsnelheid ligt consequent 1,5 knoop lager dan de rest. Geen idee waarom.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')