Ja, geen grap. Maar Ger O'Rourke zou inderdaad enige etappes niet meevaren wegens zakelijke verplichtingen elders....een van zijn watch-leaders zou de rol van schipper overnemen.quote:
dus als je van 20N,20W naar 21N,20W vaart moet je 60 mijl varen?quote:Op woensdag 5 november 2008 19:10 schreef the_disheaver het volgende:
Breedtegraad. 1nm = 1 minuut van 1 breedtegraad, of 1 lengteminuut op de evenaar (die op de pool weer een lengte van 0 heeft)
Zeker.quote:
Heel toevallig, maar bovenstaande heb ik ook last van deze editie. Vanaf vandaag me toch maar weer voorgenomen het wat beter te volgenquote:Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zeker.
Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
Ik volg het wel, via de VOR-site en de mobiele site van de VOR. De levendigheid hier in dit forum valt wel een beetje tegen in vergelijk met de vorige keer...quote:Op zondag 9 november 2008 17:51 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zeker.
Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren.
Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden.
http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-440220/category/sport/quote:Op zondag 9 november 2008 18:53 schreef JoStro het volgende:
post hier FF als het item online staat. Ik heb het ook gemist.
Ja, Roberto Bermudez. Voer vorige race bij Brasil1 mee....en in nog twee races daarvoor. Ervaren man dus.quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:54 schreef JoStro het volgende:
Kennen wij de nieuwe schipper van Delta?
quote:The Wallenius Wilhelmsen Logistics Seamanship Award was presented to Martin ‘Krusty’ Watts from Delta Lloyd, who made a critical repair to the mast after one of the jumper spreaders was broken. The jury for the prize found this to be an extraordinary repair that would be very difficult to effect at the top of the mast in offshore conditions. With the lack of materials available onboard and the conditions they experienced, this was a very impressive repair job.
http://www.volvooceanrace(...)GIVING-CT/index.aspx
quote:Zeilrace: Kerstpakketten voor piraten
KAAPSTAD - Met ’kerstpakketten’ hoopt de bemanning van het Nederlandse Delta Lloyd-team de gevaren van de tweede etappe van de Volvo Ocean Race de komende weken te trotseren. En die gevaren zijn nadrukkelijk aanwezig op weg van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Kochi in India.
Vooral bij de kust van Somalië moeten de zeilers rekening houden met piraten.
Zaterdag vertrekken de acht boten voor de tweede etappe, die een afstand van 4500 zeemijl telt. ,,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’ blikt teamleider Tom Touber, de man achter de zege van ABN Amro in de vorige editie, vooruit naar de eventuele problemen met het piratenvolk onderweg.
,,We hebben kerstpakketten voor ze ingepakt met 100 dollar, een camera en sigaretten. Die gooien we uit de boot. We hebben veel plakband gebruikt, dan duurt het lang voordat ze het hebben uitgepakt en kunnen wij ondertussen verder varen.’’
Het team van verzekeraar Delta Lloyd vertrekt zaterdag met een nieuwe schipper aan boord: Roberto Bermudez de Castro. De 38-jarige Spanjaard, met de bijnaam Chuny, heeft de race al drie keer eerder gevaren. Er zijn nog twee andere nieuwe bemanningsleden aan boord: de Nederlander Peter van Niekerk en de Australiër Morgan White.
Het versterkte team van Delta Lloyd vaart in ongeveer twee weken naar Kochi. In Kaapstad kwam het team als zevende en voorlaatste over de finish. Gezien de voorbereidingen geen slechte prestatie. Delta Lloyd besloot pas op het laatste moment mee te doen. Bovendien is het budget met 5 miljoen euro een stuk lager dan dat van bijvoorbeeld de winnaar van de eerste etappe, het team van Ericsson. Voor Ericsson, dat met twee boten meedoet, gaat het om een campagne van meer dan 60 miljoen euro.
Delta Lloyd sleepte donderdag in Kaapstad wel alvast een prijs in de wacht, de zogenoemde Seamanship Award. De prijs ging naar de zeiler Martin Watts, omdat hij tijdens het varen de mast repareerde. Volgens de jury een bijzonder indrukwekkende klus. (ANP)
,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’quote:
Tja, ze varen 'voorop' nu ;-)quote:Op zaterdag 15 november 2008 21:06 schreef Paralollo het volgende:
Ben benieuwd deze leg. Verwacht nu wel weer wat van de blue maar een verassing van delta lloyd zou nog mooier zijn.
quote:Op maandag 17 november 2008 00:05 schreef cryforhelp het volgende:
Wat gebruiken jullie nu om het te volgen? Is er uberhaupt iemand die virtual spectator gebruikt?
Tot mijn grote verbazing was er opeens een nieuwe flash viewer die koersen en snelheden aangeeft: http://volvooceanrace.geovoile.com/
Hierop staat ook een kaartje met de windpijlen (naam?), erg gaaf
ff gemist dusquote:Op maandag 17 november 2008 15:51 schreef NoMercy285 het volgende:
[..]
HEUJ!
Ik had die al gepost toen ik zei dat het live op tv was bij de start..
of gewoon lekker makkelijk de Nederlandse vertaling erop zettenquote:Op dinsdag 18 november 2008 17:26 schreef cryforhelp het volgende:
Dat heeft hiermee te maken: http://www.volvooceanrace(...)TA-LLOYD-L2-D2-1838/
Ze hebben de A4 spi erop staan, en die is kut. De navigator is het vertrouwen erin al verloren, dus volgens mij kunnen ze net zo goed omdraaien, hopeloze bezigheid zo
quote:Baaldag
18 november 2008 38°41'28"S 29°26'40"E
Matt Gregory heeft er de pest in: een tactische beslissing die verkeerd uitpakte, een waardeloze spinnaker en een griepje. Hij spuit zijn frustraties op deze blog, zodat hij de rest van de crew er niet mee aansteekt.
Ik ben een geboren optimist, maar vandaag even niet. Voor jullie vermaak, en om even te kunnen spuien, zal ik mijn gedachten met jullie delen. Dit zou best nog wel eens therapeutisch kunnen werken, aangezien ik het er niet met de crew over kan hebben. Ik wil dat zij de boot blijven pushen en ik wil mijn pest humeur niet op hun overbrengen. Bovendien had ik beloofd dat ik deze blog eerlijk en ongecensureerd zou schrijven, dus hier komt het:
Met de hele vloot varen we zuidwaarts met een aardig, westelijk windje. Vannacht was er de kans een agressieve tactische beslissing te nemen. Ik wilde ons namelijk ten zuiden (rechts) van de vloot positioneren, maar dat was een riskante onderneming.
We zouden weg moeten tacken van drie boten die over onze boeg voeren. We speelden het conservatief om binnen het zicht van deze boten te blijven. Dit paste in ons algemene race plan; zeil op met andere boten om je prestaties aan elkaar af te meten. Maar toch, ik ben eigenwijs en neem graag onvervaarde beslissingen als ik denk dat ik gelijk heb. Maar om drie boten achter te laten en over de andere boeg weg te varen, dat doe je niet zomaar. Aan de ander kant, ik wist zeker dat overstag gaan de juiste actie was. Wat moest ik doen? Op jacht gaan of bij de vloot blijven en onze prestaties testen? Wij testten, terwijl de Puma en de Green Dragon jaagden. Zoals ik verwachtte, wonnen zij als beloning vijf mijl. Verdomme! Dat was ‘mijn’ actie! Toen we vanochtend wakker werden, konden we Telfónica Blue en Ericsson 3 nog zien. Het testen ging door.
Gedurende de dag nam de windsnelheid toe tot een dikke 20 knopen; een mooie dag voordewinds zeilen. De meeste tijd hadden we de A4 (de grote masttop spinnaker) op. We maten onze prestaties af aan de boten om ons zien. Winst of verlies werd direct zichtbaar. Testen… testen… testen…
Totdat de wind toenam naar een kleine 30 knopen. Dit was teveel voor onze A4. We moesten overstappen op onze A6, codenaam: ‘the lemon’. Testresultaat: dit zeil is verschrikkelijk. Telefónica Blue en Ericsson 3 zeilden uit ons zicht en de horizon voorbij. Het testen was afgelopen.
Dit zeil zou het beter doen als tent dan als wedstrijdzeil. Ieder zeil is gemaakt voor een bepaalde windrichting en –snelheid. Wij wilden een diepere ruimewindse koers varen (VMG), met veel wind. Dit zeil is waardeloos onder deze omstandigheden. Als je het power wil geven, wordt het onstabiel. Bovendien dwingt het ons een koers te zeilen die we niet willen zeilen (heel frustrerend voor een navigator). Toen we voor het laatst maten, had de vloot twee tot vijf mijl op ons gewonnen.
In de komende paar uren zal een koudefront ons passeren. De wind zal dan toenemen tot een dikke dertig knopen, en zal drastisch draaien naar het zuidwesten. Dit zal onze vaarrichting veranderen van zuidoost naar oost. De hele vloot zal dan rechtstreeks op de scoring gate afvaren, 1600 mijl naar het oosten. Volgens de voorspelling zullen we de komende 48 uur met ‘the lemon’ op varen. Hopelijk wordt het zeil met meer wind wat minder zuur. De tijd zal het leren.
Morgen voel ik me vast beter, zowel emotioneel als fysiek. Ik heb een kou opgelopen. Het komt waarschijnlijk door de vijf immuniseringsshots die ik moest nemen volgens de race voorschriften, vlak voor we Kaapstad verlieten. Ik ben mijn stem kwijt, heb koorts, hoofdpijn, en voel me over het algemeen ***.
Bedankt dat ik even tegen je mocht spuien. Ik kan de jongens niet laten weten hoe ziek ik ben, of hoe gefrustreerd ik ben met dit zeil. Als team moeten we de boot hard blijven laten gaan en positief blijven. Ik weet dat mijn emoties de rest van het team beïnvloeden, dus ik blijf glimlachen, aanmoedigen en zelf de snelste weg naar India zoeken… Het is tijd om het dek op te gaan en een stukje te zeilen.
Kuch, kuch… glimlach
Matt Gregory - navigator
en dan moeten de piraten nog komenquote:Op woensdag 19 november 2008 00:07 schreef JoStro het volgende:
't is hier nog niet gemeld, maar Green Dragon heeft de giek gebroken. 3 meter vanaf het uiteinde. De giek is gedemonteerd en wordt op dit moment gerepareerd.
Bijna iedereen heeft ellende:
GD - giek gebroken
DL - op walvis gevaren en een dramA4
Puma - schade aan de romp
TBlue - aantal voorzeilen naar zijn grootje
TR - 'broach'
De foto's en filmpjes zullen wel komen.
Hij gaat lekker!!!
Dat wil je liever ook niet meemaken.quote:KAAPSTAD - In de Zuidelijke Oceaan heeft de bemanning van Team Delta Lloyd dinsdag een pijnlijke ervaring beleefd. Het Nederlandse zeiljacht botste tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race vol op een walvis.
ANP
Dat gebeurde op weg van Kaapstad in Zuid-Afrika naar Kochi in India tijdens een zeilwissel.
Volgens mediaman Sander Pluijm aan boord van de V70 viel de snelheid na de aanvaring terug van dertien knopen naar nul. "Iedereen was echt even van slag", liet hij weten.
Ed van Lierde was één van de eerste zeilers aan boord die besefte wat er aan de hand was. "Ik kon wel janken. Dit was zo zielig, arm beest!"
Gerd-Jan Poortman had het getroffen dier recht in de ogen gekeken, zo verklaarde hij. "Ik stond op het voordek en zag het allemaal gebeuren. Ik keek hem aan en zag gewoon dat-ie pijn had. Vreselijk."
Schade
Team Delta Lloyd lag op het moment van de botsing op de achtste en laatste plaats, met nog 3500 zeemijl voor de boeg. Volgens de bemanning heeft de aanvaring met de walvis geen schade aan de boot opgeleverd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |