abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38231059
Volvo Ocean Race


Vorige Topics
Leg 6
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#16)
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#15) Leg 7 to Portsmouth
In Port Baltimore
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#14) inport Baltimore
Leg 5
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore
Leg 4 - Inport Rio
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio!
Leg 3 - 4
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington
In Port Race Melbourne
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?
[Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race?

De Route
29 Mei: In Port Portsmouth
Komende leg: Leg 8 van Portsmouth naar Rotterdam. Start 2 juni, verwachte aankomst: 7 juni.
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,18h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.
de laatste data in FOK-UBB formaat

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'
nl-tijd = GMT + 2h

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne
Portsmouth

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer:
Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

Leg 3
Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf.

Leg 4
De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio.
In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen.
Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team.

Leg 5
Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal.

De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore.

Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement.

Leg 6

Het enige opvallende was dat Brunel weer meedeed. Tijdens deze korte leg, slechts 400 nm waarvan een groot deel over binnenwateren, gebeurde daarom ook weinig opzienbaarends. Brunel kon goed meekomen, en AAB1 had opnieuw op de oceaan een mooie snelheid, en haalde de achterstand die in de baai tot stand was gekomen weer in.

De start in Baltimore was wel opvallend. Veel boten, en volgens de meeste schepen lag er in de publiekswater toch echt meer wind dan het water wat vrij was gemaakt voor de VOR-boten.

Leg 7

Een bizar, extreem en tragische leg.

Het begon redelijk rustig. Tegenwind, net als de golfslag. Maar weinig wind, waardoor het veel energie kostte om weinig vooruit te komen. In het begin kon Brunel goed meekomen, ze waren zelfs een tijdje eerste. Maar eenmaal meer in de echte oceaan begon de snelheid omhooog te komen, en brunel kon niet meekomen. Net als AAB. De koploper, AAB1 had Brasil, PotC en Eric redelijk dicht achter zich.

Het leek een redelijk simpele leg, welliswaar vermoeiend, maar wel een rustige leg in verhouding met de legs rond de zuidelijke oceanen die de meeste schepen 'back to home' naar europa zouden brengen. Het werd slechter weer, en op de nacht van 17 op 18 mei werd Hans Horrevoets, die niet bevestigd was aan de lifeline (de procedure om de bemanning aan te lijnen was net op gang, en hans zou kort daarna het harnas aangetrokken hebben) door een golf van boord geslagen. Door snel en proffesioneel optreden van de crew van AAB2 werd na 40 minuten hans gevonden, bewusteloos binnen gehaald maar medisch handelen had spijtig genoeg geen baat meer.

Met het lichaaam van Hans in een bodybag zeilden ze zo snel mogelijk naar Portsmouth. Totdat de noodoproep van Movistar kwam. Opnieuw had de Movistar problemen met de kiel, door de overgangplaat tussenkiel en romp stroomde opnieuw water. Toen het alleen erger werd, en er een storm met 50 kts wind verwacht, werd besloten het schip te verlaten, en via een reddingsvlot de bemanning met voeding en veiligheidsuitrusting naar uitgerekend AAB2 te verplaatsen, die al een tijdje achter de Movistar voer. Movistar werd aan de golven over gelaten, en met 19 man aanboord van de AAB2 zeilden ze in storm naar Portsmouth. Halverwege net bij de scoring gate The Lizard werd de bemanning van Movistar afgezet op een engelse marineschip, en enkele uren later werd dat zelfde gedaan met het lichaam van Hans Horrevoets naar een Nederlands marineschip.

AAB2 is na een bizarre leg in Portsmouth aangekomen, en besloten werd wel door te gaan met de rest van de race (2 inport, en 2 (korte) legs). Over de staat van de Movistar is niets meer bekend. Er komt geen signalen meer van binnen, en met een storm van windkracht 10+ verwacht Bouwe bekking niet meer dat de movistar nog drijft.

Owja, met de eerste plaats van AAB1 is Team ABN AMRO ONE kampioen geworden van de Volvo Ocean Race 2005/2006...


De OP is hier te vinden

[ Bericht 58% gewijzigd door the_disheaver op 26-05-2006 14:27:45 ]
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:16:13 #2
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38231123
TVP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_38231565
Nu met OP

Laat het TVP maar beginnen!

(maar wel inhoudelijk tvp'en graag )



Het gebied voor de inport race maandag

pi_38231965
nl-tijd = GMT + 2h > naar mijn weten is het hier +1
pi_38232092
Nee
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:51:30 #6
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232339
@ The_Disheaver: Dank weer voor al je inspanningen, foto is erg goed gelukt!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38232370
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:39 schreef JeffereyMartin het volgende:
nl-tijd = GMT + 2h > naar mijn weten is het hier +1
Alleen op de AAB site is het +1....

Volgens timeanddate.com is het nu Vrijdag, 26 mei 2006, 12:51:27 GMT. En dat is dus volgens mijn klokje op nl-tijd +2
pi_38232428
Laten we hopen dat de jonkies maandag winnen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:54:32 #9
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232433
Klopt, GMT is niet afhankelijk van zomer/wintertijd. Dus 's zomers GMT +2, 's winters GMT +1.
JeffereyMartin heeft dus ook een beetje gelijk.......
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:55:12 #10
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232457
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:54 schreef komrad het volgende:
Laten we hopen dat de jonkies maandag winnen
Tijd voor een poll!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:57:12 #11
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232514
Poll: Winnaar Inport race Portsmouth
  • AAB1
  • AAB2
  • Brazil
  • Brunel
  • Ericsson
  • Pirates of TC
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  • Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
      vrijdag 26 mei 2006 @ 14:59:00 #12
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_38232572
    Heb de movistar er maar niet bij gezet....
    Ik hoop dat de jongens van AAB2 winnen. In ieder geval ruim voor Brazil. Dan is de motivatie om door te gaan nog groter, de kans op de derde plek is er nog steeds.
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
    pi_38232619
    he sandworm ik wilde op de movistar stemmen
    Toch maar op de black betty gestemd, is gewoon qua boot-bemanning combi schier onverslaanbaar
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
      vrijdag 26 mei 2006 @ 16:32:39 #14
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_38235714
    voor Hans willen de jonkies winnen dus AAB2
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_38237148
    AAB2, laten we het in ieder geval hopen...
    pi_38237345
    na, waar is movistar?
    pi_38237429
    Ik ga maar een keer niet voor brunel.... Die hebben ook geen leuke leg gehad. Eerst naar de aab2 moeten varen, en vervolgens eventjes richting movi... Ik gun het brunel in elk geval wel....

    Maar ja, dan moet je ook nog wel kunnen zeilen...

    ik ga ehhh... geen idee. AAB2 denk ik niet. Zal wel leuk zijn. Doe ericsson maar, was de vorige leg wel redelijk sterk.
    pi_38240737
    ABN1 natuurlijk
    Take on the situation, but not the torment ...
      vrijdag 26 mei 2006 @ 19:11:33 #19
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_38241364
    voor mij ook AAB1
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_38241418
    Hoe vaak heeft AAB1 eigenlijk een inport gewonnen?
    pi_38241506
    Gezien de totale inport-punten best veel nog.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    1 movistar      14.0
    2 ABN AMRO ONE  12.5
    3 Brasil 1      11.5
    4 Ericsson      11.0
    5 Pirates of    10.5
    6 ABN AMRO TWO   8.0
    7 Brunel         0.5


    Al is Movistar toch de beste keuze!
      vrijdag 26 mei 2006 @ 23:25:35 #22
    30495 masterr112
    Wat kan je wel??
    pi_38251863
    tvptje
    pi_38264236
    quote:
    For the first time ever, fans of the Volvo Ocean Race can watch live video updates of the Portsmouth In Port race on Monday 29 May.
    quote:
    Note that unfortunately, due to broadcast agreements in certain territories, web audiences in Spain, Brazil and The Netherlands will not be able to view the video updates but full audio commentary in English and Spanish will be available online.
    pi_38264243
    Iemand een engelse proxy?
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:58:03 #25
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_38264556
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:48 schreef the_disheaver het volgende:
    Iemand een engelse proxy?
    zal ff iemand vragen of hij die lijst nog heeft met proxy's
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')