abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38231059
Volvo Ocean Race


Vorige Topics
Leg 6
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#16)
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#15) Leg 7 to Portsmouth
In Port Baltimore
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#14) inport Baltimore
Leg 5
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore
Leg 4 - Inport Rio
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio!
Leg 3 - 4
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington
In Port Race Melbourne
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?
[Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race?

De Route
29 Mei: In Port Portsmouth
Komende leg: Leg 8 van Portsmouth naar Rotterdam. Start 2 juni, verwachte aankomst: 7 juni.
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,18h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.
de laatste data in FOK-UBB formaat

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'
nl-tijd = GMT + 2h

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne
Portsmouth

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer:
Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

Leg 3
Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf.

Leg 4
De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio.
In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen.
Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team.

Leg 5
Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal.

De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore.

Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement.

Leg 6

Het enige opvallende was dat Brunel weer meedeed. Tijdens deze korte leg, slechts 400 nm waarvan een groot deel over binnenwateren, gebeurde daarom ook weinig opzienbaarends. Brunel kon goed meekomen, en AAB1 had opnieuw op de oceaan een mooie snelheid, en haalde de achterstand die in de baai tot stand was gekomen weer in.

De start in Baltimore was wel opvallend. Veel boten, en volgens de meeste schepen lag er in de publiekswater toch echt meer wind dan het water wat vrij was gemaakt voor de VOR-boten.

Leg 7

Een bizar, extreem en tragische leg.

Het begon redelijk rustig. Tegenwind, net als de golfslag. Maar weinig wind, waardoor het veel energie kostte om weinig vooruit te komen. In het begin kon Brunel goed meekomen, ze waren zelfs een tijdje eerste. Maar eenmaal meer in de echte oceaan begon de snelheid omhooog te komen, en brunel kon niet meekomen. Net als AAB. De koploper, AAB1 had Brasil, PotC en Eric redelijk dicht achter zich.

Het leek een redelijk simpele leg, welliswaar vermoeiend, maar wel een rustige leg in verhouding met de legs rond de zuidelijke oceanen die de meeste schepen 'back to home' naar europa zouden brengen. Het werd slechter weer, en op de nacht van 17 op 18 mei werd Hans Horrevoets, die niet bevestigd was aan de lifeline (de procedure om de bemanning aan te lijnen was net op gang, en hans zou kort daarna het harnas aangetrokken hebben) door een golf van boord geslagen. Door snel en proffesioneel optreden van de crew van AAB2 werd na 40 minuten hans gevonden, bewusteloos binnen gehaald maar medisch handelen had spijtig genoeg geen baat meer.

Met het lichaaam van Hans in een bodybag zeilden ze zo snel mogelijk naar Portsmouth. Totdat de noodoproep van Movistar kwam. Opnieuw had de Movistar problemen met de kiel, door de overgangplaat tussenkiel en romp stroomde opnieuw water. Toen het alleen erger werd, en er een storm met 50 kts wind verwacht, werd besloten het schip te verlaten, en via een reddingsvlot de bemanning met voeding en veiligheidsuitrusting naar uitgerekend AAB2 te verplaatsen, die al een tijdje achter de Movistar voer. Movistar werd aan de golven over gelaten, en met 19 man aanboord van de AAB2 zeilden ze in storm naar Portsmouth. Halverwege net bij de scoring gate The Lizard werd de bemanning van Movistar afgezet op een engelse marineschip, en enkele uren later werd dat zelfde gedaan met het lichaam van Hans Horrevoets naar een Nederlands marineschip.

AAB2 is na een bizarre leg in Portsmouth aangekomen, en besloten werd wel door te gaan met de rest van de race (2 inport, en 2 (korte) legs). Over de staat van de Movistar is niets meer bekend. Er komt geen signalen meer van binnen, en met een storm van windkracht 10+ verwacht Bouwe bekking niet meer dat de movistar nog drijft.

Owja, met de eerste plaats van AAB1 is Team ABN AMRO ONE kampioen geworden van de Volvo Ocean Race 2005/2006...


De OP is hier te vinden

[ Bericht 58% gewijzigd door the_disheaver op 26-05-2006 14:27:45 ]
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:16:13 #2
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38231123
TVP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_38231565
Nu met OP

Laat het TVP maar beginnen!

(maar wel inhoudelijk tvp'en graag )



Het gebied voor de inport race maandag

pi_38231965
nl-tijd = GMT + 2h > naar mijn weten is het hier +1
pi_38232092
Nee
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:51:30 #6
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232339
@ The_Disheaver: Dank weer voor al je inspanningen, foto is erg goed gelukt!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38232370
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:39 schreef JeffereyMartin het volgende:
nl-tijd = GMT + 2h > naar mijn weten is het hier +1
Alleen op de AAB site is het +1....

Volgens timeanddate.com is het nu Vrijdag, 26 mei 2006, 12:51:27 GMT. En dat is dus volgens mijn klokje op nl-tijd +2
pi_38232428
Laten we hopen dat de jonkies maandag winnen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:54:32 #9
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232433
Klopt, GMT is niet afhankelijk van zomer/wintertijd. Dus 's zomers GMT +2, 's winters GMT +1.
JeffereyMartin heeft dus ook een beetje gelijk.......
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:55:12 #10
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232457
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:54 schreef komrad het volgende:
Laten we hopen dat de jonkies maandag winnen
Tijd voor een poll!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:57:12 #11
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38232514
Poll: Winnaar Inport race Portsmouth
  • AAB1
  • AAB2
  • Brazil
  • Brunel
  • Ericsson
  • Pirates of TC
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  • Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
      vrijdag 26 mei 2006 @ 14:59:00 #12
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_38232572
    Heb de movistar er maar niet bij gezet....
    Ik hoop dat de jongens van AAB2 winnen. In ieder geval ruim voor Brazil. Dan is de motivatie om door te gaan nog groter, de kans op de derde plek is er nog steeds.
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
    pi_38232619
    he sandworm ik wilde op de movistar stemmen
    Toch maar op de black betty gestemd, is gewoon qua boot-bemanning combi schier onverslaanbaar
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
      vrijdag 26 mei 2006 @ 16:32:39 #14
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_38235714
    voor Hans willen de jonkies winnen dus AAB2
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_38237148
    AAB2, laten we het in ieder geval hopen...
    pi_38237345
    na, waar is movistar?
    pi_38237429
    Ik ga maar een keer niet voor brunel.... Die hebben ook geen leuke leg gehad. Eerst naar de aab2 moeten varen, en vervolgens eventjes richting movi... Ik gun het brunel in elk geval wel....

    Maar ja, dan moet je ook nog wel kunnen zeilen...

    ik ga ehhh... geen idee. AAB2 denk ik niet. Zal wel leuk zijn. Doe ericsson maar, was de vorige leg wel redelijk sterk.
    pi_38240737
    ABN1 natuurlijk
    Take on the situation, but not the torment ...
      vrijdag 26 mei 2006 @ 19:11:33 #19
    8164 azaroth
    Ajax wordt weer kampioen!
    pi_38241364
    voor mij ook AAB1
    '
    Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
    '
    '
    pi_38241418
    Hoe vaak heeft AAB1 eigenlijk een inport gewonnen?
    pi_38241506
    Gezien de totale inport-punten best veel nog.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    1 movistar      14.0
    2 ABN AMRO ONE  12.5
    3 Brasil 1      11.5
    4 Ericsson      11.0
    5 Pirates of    10.5
    6 ABN AMRO TWO   8.0
    7 Brunel         0.5


    Al is Movistar toch de beste keuze!
      vrijdag 26 mei 2006 @ 23:25:35 #22
    30495 masterr112
    Wat kan je wel??
    pi_38251863
    tvptje
    pi_38264236
    quote:
    For the first time ever, fans of the Volvo Ocean Race can watch live video updates of the Portsmouth In Port race on Monday 29 May.
    quote:
    Note that unfortunately, due to broadcast agreements in certain territories, web audiences in Spain, Brazil and The Netherlands will not be able to view the video updates but full audio commentary in English and Spanish will be available online.
    pi_38264243
    Iemand een engelse proxy?
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:58:03 #25
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_38264556
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:48 schreef the_disheaver het volgende:
    Iemand een engelse proxy?
    zal ff iemand vragen of hij die lijst nog heeft met proxy's
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_38264671
    158.43.240.13:3128 > ik kon bbc programmas terug kijken. Zonder kon geloof ik niet
    pi_38266292
    Andrew Cape is van de Movistar overgestapt naar de Ericcson.

    Beter gezegd, Andrew is werkloos geworden nadat er geen boot meer is, en de oude nvaigator Mark Rudiger had geen tijd om de 8ste en 9de leg te varen. Vandaar de overstap, blijft een beetje vreemd.
    pi_38293334
    ik ben er zeer waarschijnlijk tijdens de inport in Rotterdam

    Vrij + een NS dagkaart via de blokker die tot dat weekend geldig is.
    pi_38295368
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 13:58 schreef the_disheaver het volgende:
    Andrew Cape is van de Movistar overgestapt naar de Ericcson.

    Beter gezegd, Andrew is werkloos geworden nadat er geen boot meer is, en de oude nvaigator Mark Rudiger had geen tijd om de 8ste en 9de leg te varen. Vandaar de overstap, blijft een beetje vreemd.
    Waarom? K.J. Huntelaar stapte toch ook over?
    Take on the situation, but not the torment ...
      zondag 28 mei 2006 @ 13:39:57 #31
    30495 masterr112
    Wat kan je wel??
    pi_38298633
    komt er nog wat op SP vandaag?
    pi_38302417
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 11:45 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Waarom? K.J. Huntelaar stapte toch ook over?
    Gezien het van te voren al bekend was dat hij (Rudiger) niet de laatste 2 legs kon meevaren, dus waarschijnlijk wel een vervanger bekend was.
    pi_38302497
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 13:39 schreef masterr112 het volgende:
    komt er nog wat op SP vandaag?
    SP?

    Maak er dan SSp van ofzo

    Maar staat niks over in op teletekst. enkel de Holland Regatta (tussen half 9 en half 10)

    Niet zo erg vreemd, gezien dat er weinig te analyseren valt. Genoeg nieuws, maar dat is al in de reguliere uitzendingen gemeld.
    pi_38302862
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
     ***EILEN*******************************
     ****  Poortman vervangt Hans Horrevoets
     ***************************************
     **Tijdens het eerstvolgende onderdeel  
     van de Volvo Ocean Race zal Gerd Jan   
     Poortman de overleden Hans Horrevoets  
     op de ABN Amro II vervangen.Dat maakte 
     de organisatie van de zeilrace bekend. 
                                            
     Ondanks het tragische incident zal ABN 
     Amro II in elk geval maandag deelnemen 
     aan de havenrace in Portsmouth.Op een  
     later tijdstip besluit het team of het 
     ook bij de resterende etappes van start
     gaat.                                  
                                            
     Poortman maakte eerder al deel uit van 
     de bemanning,maar in februari in de    
     derde etappe naar Wellington kwam hij  
     zwaar ten val op het dek en ontwrichtte
     een heup.Poortman is voldoende hersteld
     om de race te kunnen vervolgen.     


    bron: nos ttt
    pi_38305882
    ik ga er niet bijzijn bij de in port race

    maak je mooie foto's disheaver
    Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
    pi_38306164
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 17:37 schreef komrad het volgende:
    ik ga er niet bijzijn bij de in port race

    maak je mooie foto's disheaver
    Tuurlijk!
    pi_38308175
    Misschien is het wel handig een iets snellere proxy te vinden... Met 5 kb schiet het videotje niet erg op....
    pi_38309303
    Wanneer komen ze precies aan in Rotterdam? Is het nou 8 juni of 9 juni dat ze daar aan komen? Ik wil daar namelijk heen, maar dat moet even geplanned worden, vandaar.

    Of is dat nog niet precies zeker?
    pi_38309326
    Zie OP Volgens het raceschema op 7 juni.

    Hangt natuurlijk sterk af van het weer. rotterdamstopover.nl gaat uit van of 6 of 7 juni
    pi_38309340
    Ik las het net inderdaad, vandaar mijn edit

    En volgens mij moet jij ook gaan editten. 7 mei?
    pi_38309381
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 19:26 schreef SyClooS het volgende:
    Ik las het net inderdaad, vandaar mijn edit

    En volgens mij moet jij ook gaan editten. 7 mei?
    ik heb geedit, maar nog niet genoeg
    pi_38309447
    Hmm, lastig plannen dus. Wanneer is dat wel ongeveer bekend? Of is dat ook maar een vraag?
    pi_38309525
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 19:30 schreef SyClooS het volgende:
    Hmm, lastig plannen dus. Wanneer is dat wel ongeveer bekend? Of is dat ook maar een vraag?
    a) zal wel een beetje duidelijk of het een snelle of langzame leg zal worden als het weer bekend is. De voorspellingen ervan dan.

    b) tijdens de leg.
    pi_38309544
    Je wilt bij de aankomst aanwezig zijn? Let dan wel op dat ze zeker niet allemaal tegelijk binnen komen.
    pi_38309569
    Nee ok, maar de afstand Portsmouth - Rotterdam is niet extreem groot, dus er zullen geen extreem grote verschillen ontstaan. Toch?
    pi_38309717
    Nee.

    Even iets anders, in het kaartje (highres.jpg staat de route van leg 8 helemaal om GB heen.

    Maar er is geen Scoring Gate, dan hoef je er toch alleen maar voor te zorgen dat je rechtstreeks van de start naar de finish zeilt? En dan is door het kanaal toch een stuk sneller?

    edit: bovendien: wellicht een keuze om Ierland af te snijden?
    pi_38309868
    Momenteel is de wind redelijk hard (30 knopen, alleen noordwestelijke wind > tegen).
      zondag 28 mei 2006 @ 20:38:18 #48
    31164 Sandworm
    Swallowing Miles
    pi_38311683
    Zit dit weekend op de boot. Helaas zijn er het afgelopen weekeind weer twee mensen verdronken op het Ijselmeer. 1 begeleider tijdens de Holland Regatta. Zijn begeleidersbootje is leeg met draaiende motor teruggevonden (dodemansknop?). Ik heb het weekend maar weer eens gevaren met zwemvesten en life-lines aan....
    Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
    pi_38320631
    quote:
    Op vrijdag 26 mei 2006 14:57 schreef Sandworm het volgende:
    Poll: Winnaar Inport race Portsmouth
  • AAB1
  • AAB2
  • Brazil
  • Brunel
  • Ericsson
  • Pirates of TC
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  • pi_38320657


    Nog 14 uurtjes
      maandag 29 mei 2006 @ 00:13:21 #51
    66110 Ambrosius
    SportFreak
    pi_38320780
    Toch vreemd op een maandag.
    sig verwijderd door FA
      maandag 29 mei 2006 @ 00:17:24 #52
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_38320913
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 00:13 schreef Ambrosius het volgende:
    Toch vreemd op een maandag.
    idd 1 voordeel ik heb les achter de computer dus kan wel het een en ander volgen hier op fok
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_38329763
    nog 7 minuten voor de stream

    Volvo Ocean Race Radio is bijna de lucht weer in, gelukkig hebben ze nu hun antenne hoog kunnen plaatsen, dus hopelijk nu een heli met eindelijk goede ontvangst
      maandag 29 mei 2006 @ 12:35:49 #54
    30495 masterr112
    Wat kan je wel??
    pi_38330052
    aarhhg ik moet nu naar school om een examen te maken... bah..
    pi_38330072
    Succes in elk geval!

    Welke?
      maandag 29 mei 2006 @ 12:36:44 #56
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_38330075
    quote:
    Op vrijdag 26 mei 2006 14:55 schreef Sandworm het volgende:

    [..]

    Tijd voor een poll!
    Ik gok op Ericsson.

    Die gasten moeten moraal hebben gekregen toen ze de Pirates hebben weten af te houden.

    Is het trouwens zo dat ze in een cirkel moeten varen? Als ik kijk naar het plaatje in ieder geval wel...
    pi_38330103
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 12:36 schreef Landrot het volgende:

    [..]

    Ik gok op Ericsson.

    Die gasten moeten moraal hebben gekregen toen ze de Pirates hebben weten af te houden.

    Is het trouwens zo dat ze in een cirkel moeten varen? Als ik kijk naar het plaatje in ieder geval wel...
    nee. 2 boeien, waar ze 3 keer omheen moeten.

    ff plaatje zoeken. maar ehh, wtf heb ik dat plaatje (pdf) gezien?
    pi_38330208
    pi_38331132
    Helaas geen succes met de proxy-stream
    pi_38331573
    nog 27 minuten voor de start
    pi_38331599
    windrichting 310 graden, 14 knopen wind en golfhoogte ongeveer een meter
    pi_38331782
    stream ligt er uit
      maandag 29 mei 2006 @ 13:48:51 #63
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_38331946
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 12:43 schreef the_disheaver het volgende:
    [afbeelding]
    Drie keer dezelfde twee boeien ronden. Wat een suf parcours zeg!

    Gaan ze dat in Rotterdam ook doen? Is daarvan al een plaatje beschikbaar?
    pi_38331998
    fuck..... lag niet aan de stream, mijn internet lag eruit

    Gelukkig nog voor de start... graag nu ff de komende tijd er niet uit gaa!
    pi_38332003
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 13:48 schreef Landrot het volgende:

    [..]

    Drie keer dezelfde twee boeien ronden. Wat een suf parcours zeg!

    Gaan ze dat in Rotterdam ook doen? Is daarvan al een plaatje beschikbaar?
    Hindernissen erin leggen is natuurlijk ook leuk
    pi_38332030
    De stream: http://mfile.akamai.com/18280/live/reflector:42571.asx

    En als je geluk hebt, en niet in nederland, spanje of brazilie zit (of een IP hebt die niet nederlands lijkt) kun je hier ook beelden bekijken. http://www.volvooceanrace.com/live/vor_live.asx
    pi_38332143
    De inport in Rotterdam zal ook zeer waarschijnlijk zo zijn. 4 nm lang ongeveer.

    Gelukkig wel, zo kan hij dicht mogelijk langs de kust, en zou er misschien nog wat van te zien zijn....

    Dus zaterdagmorgen vroeg naar Rotterdam, vervolgens naar denhaag/scheveningen, en vervolgens weer terug naar rotterdam
    pi_38332149
    Nog 4 minuten
    pi_38332176
    20 knopen wind, mooie beelden zullen op de stream te zien zijn

    die wij niet mogen zien

    pi_38332200
    5/29/2006 11:16:44 AM GMT A minute of silence was observed by all in memory of Hans Horrevoets, before the fleet departed. There is currently 12 knots of wind, but this is expected to pick up considerably during the course of the race.
    pi_38332225
    5/29/2006 12:51:40 PM GMT The course has been changed by race organisers, instead of a triangle there will be a straight up and down course. The good weather is holding at the moment, with about 13 knots of breeze.

    Course 2 dus
    pi_38332259
    15 seconds
    pi_38332285
    En gestart

    Pirates goed, brunel agressief
    pi_38332327
    het gaat regenen
    pi_38332349
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 14:02 schreef the_disheaver het volgende:
    het gaat regenen
    de heli kan niet tegen de regen.... en dreigt dan naar beneden te gaan...
    pi_38332356
    (er mag wel iemand tussen mij doorposten....)
    pi_38332410
    ow, ze zitten in een boot...
      maandag 29 mei 2006 @ 14:06:45 #78
    138863 Landrot
    Meer vragen dan antwoorden...
    pi_38332457
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 14:02 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    de heli kan niet tegen de regen.... en dreigt dan naar beneden te gaan...
    Huh? Zit er waterverf op dat ding?
    pi_38332517
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 14:06 schreef Landrot het volgende:

    [..]

    Huh? Zit er waterverf op dat ding?
    hij is van karton.

    Nee, ze zitten op een boot, en ze zijn bang voor regen (en de microfoon houdt niet erg van wind...)
    pi_38332548
    brasil 5de
    brunel 6de
    pi_38332605
    toffe live commetaar. Het gaat meer over de belevingen op de commetaarboot dan over de race....
    pi_38332609
    Zijn er nou nog werkende streams voor Nederland?
    pi_38332620
    Die twee doen het bij mij niet.
    pi_38332637
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 14:12 schreef NY_Giant het volgende:
    Die twee doen het bij mij niet.
    waarmee probeer je het? welk programma
    pi_38332671
    De befaamde Windows Media Player.
    pi_38332709
    Probeer bovenstaande, of deze link in Realplayer te openen (of VLC player
    pi_38332748
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 14:13 schreef NY_Giant het volgende:
    De befaamde Windows Media Player.
    in WMP 10 doet hij het ook wel bij mij. Probeer realplayer eens (of vlc player)
    pi_38332763
    Het werkt! Bedankt!
    pi_38332786
    1 AAB1
    2 AAB2
    3 Eric
    4 Brasil
    5 PotC
    6 Brunel
    pi_38332811
    PotC hoger.
    pi_38332818
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 14:16 schreef NY_Giant het volgende:
    Het werkt! Bedankt!
    Mooi!
    pi_38332862
    Pirates om de mark. 1ste?
    pi_38332873
    Pirates als eerste om de mark

    AAB1 als 2de
    brasil 3de
    pi_38332875
    Lijkt er wel op.
    pi_38332902
    AAB2 nu 5e.
    pi_38332909
    1 potc (1ste mark voltooid)
    2 aab1 (1ste mark voltooid)
    3 brasil (1ste mark voltooid)
    4 eric
    5 aab2
    6 brunel
    pi_38332919
    Eric nu ook om de mark
    pi_38332939
    En brunel nu ook als laatste om de eerste boei
    pi_38332996
    Dee Caffar is aan boord van AAB1 (britse die achteruit de wereld alleen is om gegegaan (dus eerst naar zuidamerika, en dan naar australie, ipv andersom zoals de vor)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')