1 2 3 4 5 6 7 8 | Telefonica Black (TELN) 6.0 -0.0 PUMA (PUMA) 6.0 -0.0 Ericsson 4 (ERT4) 6.0 -0.0 Green Dragon (GDRA) 6.0 -0.0 Delta Lloyd (DTLY) 2.0 -4.0 Ericsson 3 (ERT3) 1.0 -5.0 Team Russia (TRUS) 1.0 -5.0 |
Dat en een grote achterstand in training betekent waarschijnlijk dat ze in de marge mee blijven varen. Een achterhoede gevecht leveren met rusland wordt het dan. Die hebben wel een nieuw schip, maar het lijken nogal prutsers (/falers) te zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen.
Neuh, solozeilen is een onboeiende bezigheid.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:49 schreef Richie_Rich het volgende:
[offtopic]
Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1267 (0) - 584 PUMA +71 (-10) 22.8 541 ERT3 +153 (-3) 24.5 537 GDRA +216 (-40) 18.0 438 TELA +299 (-28) 18.8 417 TELN +370 (-40) 14.8 339 DLYD +428 (-16) 20.3 418 TRUS +430 (-10) 21.8 446 |
quote:With the gale force winds whipping the sea into a frenzied state, Fernando Echavarri's boat, roaring along at more than 25 knots, launched off a particularly large wave.
The crew momentarily lost control of the boat and crash landed only to find that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone. None of the crew was injured and the damage to the yacht was quickly assessed. The crew has mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more slowly.
> 600 NMquote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:10 schreef SevenWonders het volgende:
Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat.....
Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
ja kloptquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:03 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet?
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te makenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:32 schreef azaroth het volgende:
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course?
of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt?
okquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken![]()
Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen.
In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden.
Ik denk idd dat dit de beste manier is mbt de VORquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken![]()
Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:43 schreef azaroth het volgende:
[..]
ok
ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game
heb toch niks te doen op m'n werk
http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mijquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:47 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar?
Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txtquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:50 schreef azaroth het volgende:
[..]
http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mij
ben zelf ook polars aan het samenstellen. Bij 8,1 en 9,7 windspeed heb je met de codezero trouwens dezelfde bootsnelheid...
Van de echte boten haalt het script sinds een week denk ik ook de TWA, en ovierge data. Kan wel even kijken of ik er betrouwbare info uit kan krijgen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txt
edit:
Virtual Loup De Mer (een simulatiespel, technisch beter, grafisch minder dan de VOR official game) gebruikt deze:
http://virtual-loup-de-mer.org/speedchart.php?boattype=boat_VLM70 ik denk dat je hier wel wat aan hebt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 + () PUMA 597 (-15) 14.0 472 ERT3 +219 (-3) 19.8 445 GDRA +275 (-7) 18.0 454 TELA +364 (-11) 18.5 445 TRUS +446 (-3) 19.0 476 DLYD +460 (-8) 17.5 417 TELN +528 (-13) 13.8 361 |
Stealth mode is wel een leuke toevoegingquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:52 schreef JoStro het volgende:
nu E4 in Stealth mode
whaw, 15 of 24 uur lijkt me niet een zo groot verschil.quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:47 schreef WEST het volgende:
die stealth is alleen maar gunstig als dat voor een complete dag geldt. Nu vind ik het eigenlijk vrij nutteloos.
wha, positiereport van voor de stealthmode van puma:quote:Op zaterdag 1 november 2008 08:27 schreef SevenWonders het volgende:
Die stealth van E4 was wel de moeite geloof ik.Bijna 100nm voor op Puma.
1 2 3 | PUMA +65 (1) 20.5 545 ERT3 +266 (-18) 19.8 446 |
1 2 3 | PUMA +96 (4) 15.5 412 ERT3 +327 (-2) 19.5 446 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 283 (0) No Data 395 PUMA +104 (-8) 11.8 361 ERT3 +338 (-9) 19.5 453 GDRA +379 (10) 18.3 428 TELA +489 (1) 18.8 428 TRUS +547 (-10) 19.3 No Data DLYD +585 (-19) 17.5 424 TELN +658 (-16) 14.3 346 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT3 + () DLYD + () ERT4 196 (0) No Data No Data PUMA +119 (-10) 9.0 323 GDRA +361 (12) 17.0 391 TELA +458 (22) 19.0 392 TRUS +542 (17) 20.5 440 TELN +675 (-2) 15.5 315 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | PUMA (PUMA) 13.0 -1.0 Green Dragon (GDRA) 11.0 -3.0 Telefonica Blue (TELA) 10.0 -4.0 Telefonica Black (TELN) 7.0 -7.0 Ericsson 3 (ERT3) 5.0 -9.0 Delta Lloyd (DTLY) 4.0 -10.0 Team Russia (TRUS) 4.0 -10.0 |
Dat weken valt wel mee hoor. Volgende week zaterdag vertrekken ze alweer. Ruim tien daagjes dus.quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:48 schreef cryforhelp het volgende:
Nou, de komende weken zal er niet veel te melden zijn waarschijnlijk. Maar ik vraag me af wat voor veranderingen er nog in de crews gaan plaatsvinden, en of ze ericsson 3 nou eindelijk ingemeten krijgen.
In voorgaande afleveringen veranderde er altijd wel iets, tot aan het afvoeren van een schipper aan toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |