Dankje.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:13 schreef Erasmo het volgende:
Zoetje van me, als ik straks thuis achter een echte computer zit schrijf ik wel even een howto voor je
Sport vraagt om snelle sluitertijden dus meer lichtsterkte.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:27 schreef zeebonk het volgende:
@ Sanger; bedankt voor de tip. Die had ik nog niet gezien.
@ Xilantof en Erasmo. Ik vind van alles leuk maar neig toch meer naar sport en natuurfotografie.
Of IS.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Sport vraagt om snelle sluitertijden dus meer lichtsterkte.
Ligt eraan. Met een te lange sluitertijd krijg je de sporters niet scherp, IS of niet.quote:
ik heb mijn hockeyfotos anders allemaal met die F4 gedaanquote:Op maandag 18 augustus 2008 21:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ligt eraan. Met een te lange sluitertijd krijg je de sporters niet scherp, IS of niet.
Dan zou ik de lens kiezen met de snelste AF. Niet zozeer voor de autosport, maar meer voor de watersporten.quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:47 schreef zeebonk het volgende:
@ Sanger; watersport (jetski, wind en kite surfers e.d), dierensport, autosport enz
Dat is heel erg leuk speelgoed. Ragscherp lensje voor een heleboel leuke toepassingen!quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:30 schreef NJ het volgende:
Vandaag salaris gehad! Morgen (als ik tijd heb) ga ik de Canon EF 50mm F/1.8 II kopen! .
IS (Canon), OS (Sigma), VR (Nikon), VC (Tamron) doet allemaal hetzelfde. Doormiddel van een corrigerend bewegend lenselement trillingen van je hand tegengaan.quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:49 schreef zazou het volgende:
Hallo allemaal,
Wat fijn een centraal lenzen topic
Had ik nog niet gezien
Maar ik ga hier lekker een vraag stellen.
Ik ben opzoek naar een nieuwe lens voor mijn Canon 400d.
Ik heb al een 18-55 kit lens en een sigma 75-300 mm
Regelmatig kom ik het probleem tegen dat ik op bepaalde momenten gek wordt van het constant wisselen van me lensen en ben nu opzoek naar een lens met een groter bereik bv een 18 -200 mm, zodat ik niet telkens van lens hoe te wisselen.
Deze twee lenzen spreken mij enorm aan:
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=880_23_88&products_id=4397&osCsid=50oe8rvrdbnmnen6r807m9iev6
en de http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=880_23_71&products_id=7340&osCsid=50oe8rvrdbnmnen6r807m9iev6
Ik fotografeer voornamelijk mensen, dieren en planten.
Nu heb ik twee vragen.
1 Is os van sigma hetzelfde als de is van canon ?
2 Als je mocht kiezen voor welke lens zou jij gaan ?
Groet Zazou
Ja ik ben het met je eensquote:Op maandag 18 augustus 2008 21:59 schreef Xilantof het volgende:
[..]
IS (Canon), OS (Sigma), VR (Nikon), VC (Tamron) doet allemaal hetzelfde. Doormiddel van een corrigerend bewegend lenselement trillingen van je hand tegengaan.
Tussen die 2 zou ik trouwens kiezen voor de Sigma (eerste linkje). Dit omdat deze het meest "universele" gebruik heeft. De 2e begint pas op 55mm en dat is niet eens in de buurt van groothoek. Mocht je dan ineens groothoek willen moet je alsnog wisselen.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:31 schreef zeebonk het volgende:
Ik heb een Canon 400D en ik zit te twijfelen tussen de Canon EF 70-200/4.0 L USM en Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO HSM. Heeft er iemand ervaring met een van deze (of het liefst beide) op een 400D? De Canon lens is ook nog leverbaar met IS, á 400 euro extra Is dat het waard?
Hmm,quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:47 schreef zeebonk het volgende:
Intressante discussie
@ Sanger; watersport (jetski, wind en kite surfers e.d), dierensport, autosport enz
Voel je niet persoonlijk aangevallen hoor, maar deze vraag kom ik de laatste tijd vaak tegen in het lenstopic. En dan vraag ik me af waarom je een dSLR gekocht hebt? Want de beste compacts kunnen precies wat je wilt: heel veel zoom leveren zonder lenzen wisselen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:49 schreef zazou het volgende:
Regelmatig kom ik het probleem tegen dat ik op bepaalde momenten gek wordt van het constant wisselen van me lensen en ben nu opzoek naar een lens met een groter bereik bv een 18 -200 mm, zodat ik niet telkens van lens hoe te wisselen.
Nee voel me niet persoonlijk aangevallen, maar wil toch even reageren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:01 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Voel je niet persoonlijk aangevallen hoor, maar deze vraag kom ik de laatste tijd vaak tegen in het lenstopic. En dan vraag ik me af waarom je een dSLR gekocht hebt? Want de beste compacts kunnen precies wat je wilt: heel veel zoom leveren zonder lenzen wisselen.
Jamaar, jamaar, dSLRs geven zo veel betere plaatjes zul je nu denken. Dat is simpelweg niet waar. Met de lenzen die je nu gebruikt en overweegt, is de beelkwaliteit van je dSLR niet hoger dan die van de betere compacts. Hooguit wat minder gevoelig voor ruis bij hogere ISO-waarden.
Mijn advies: Koop een goede hige-end compact. Dat kost je ongeveer wat je nu overweegt uit te geven aan een lens die je echt geen betere foto's op gaat leveren dan die compact, maar je krijgt er draagbaarheid en functionaliteit (meer zoom dan 18-200, macro-functie) voor terug. Je dSLR leg je dan gewoon in de kast of je zet m op marktplaats.
Prima hoor, ieder zijn ding verder, maar vraag je eens af wat je verwacht van /wilt gaan doen met een fotocamera. Ik bedoel het op geen enkele manier beledigend, maar het kan zijn dat je fotowensen zodanig zijn dat je simpelweg beter af bent met een high-end compact. Maar als jij lekker uit de voeten kunt met een dSLR voorzien van een 10x zoom lens, is dat ook prima hoor.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:43 schreef zazou het volgende:
[..]
Nee voel me niet persoonlijk aangevallen, maar wil toch even reageren.
Ik ben nog niet zo lang bezig met een dslr en weet nog niet echt wat ik straks het liefste doe qwa foto's maken.
Ik ben heel blij met mijn andere twee lenzen, maar ik wil er ook graag eentje bij voor de algemene dingen.
En daarom stelde ik de vraag welke lens beter is
*Maar heb je misschien een grove indeling van zoveel tot zoveel is macro etcquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:08 schreef Erasmo het volgende:
Dat is correct. AF-motor in de lens is iets nieuws, oudere lenzen gebruiken de motor in de body.
Nog oudere lenzen zijn MF maar dan heb je het echt over bijna 30 jaar geleden
Hoe meer mm's hoe dichterbij je het object haalt
Macro heeft niks met het aantal millimeters te maken maar met de minimale scherpstelafstand.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:01 schreef Flepke het volgende:
[..]
*Maar heb je misschien een grove indeling van zoveel tot zoveel is macro etc
Nu snap ik er dus echt niks meer van...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Macro heeft niks met het aantal millimeters te maken maar met de minimale scherpstelafstand.
Bedoel je voor mijn huidige camera of de latere dslr?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:34 schreef Ynske het volgende:
het is denk ik makkelijker Flepke als jij verteld wat je wilt gaan doen met je camera. om dan uit te leggen in welke richting qua lenzen je kunt kijken
Mooie testkaartquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 09:38 schreef MonoSynth het volgende:
gisteren mijn Pentor 28mm p-draad lens getest. Wat een onding zeg
[ link | afbeelding ]
centrum (klik voor 1:1 crop)
[ link | afbeelding ]
hoeken (klik voor 1:1 crop, niet schrikken):
[ link | afbeelding ]
Op een Pentax K200d, dus gecropped. Ik wil *niet* weten hoe de hoeken er op een full-frame camera uitzien!
Ik ff blij dat ik er -5 euro voor betaald heb (kreng had kapot diafragma waardoor ik 5 euro korting kreeg en het ging me toch om de 500mm lens die ik de drie tientjes wel waard vond, de vier andere lenzen en de body boeiden me niet zo veel)
Ik had geen muurtje voorhanden dus ging op zoek naar iets met weinig contrast, veel detail en rechte lijnen. Mijn nieuwe vloerbedekking dusquote:
Als de beestjes wegvliegen, moet je meer geduld hebben en ze rustiger benaderen. Je zult altijd redelijk in de buurt moeten komen (tot 20/30cm minimaal) om iets goed macro te krijgen. Macrofotografie vereist heel veel geduld en oefening.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:30 schreef Flepke het volgende:
[..]
Nu snap ik er dus echt niks meer van...
Ik weet wel dat de minimale scherpstelafstand van mijn huidige poinand shoot camera 4cm is.
Maar ik ben nog nooit een beest tegen gekomen wat blijft zitten als ik zo dichtbij zit met mijn camera..
Maar stel dus dat ik een D80 heb welke lens moet ik dan nemen om vanaf 30cm een zandkorrel beeldvullend te krijgen (lichtelijk overdreven maar het gaat om het idee )
Je moet in dit geval een echte macrolens nemen, maar dan kom je nog niet aan de vergroting om een zandkorrel beeldvullend te maken. Nikon heeft een leuk balg systeem (Macro balg PB-6) waarmee je echt sterke vergrotingen kan krijgenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:30 schreef Flepke het volgende:
......
Maar stel dus dat ik een D80 heb welke lens moet ik dan nemen om vanaf 30cm een zandkorrel beeldvullend te krijgen (lichtelijk overdreven maar het gaat om het idee )
Het lijkt erop dat deze voorzetlens met een soort plakkant aan je lens vastzit. Het is leuk, maar je kan hiervan niet verwachten dat het eenzelfde kwaliteit geeft als een echte groothoek of macro lens.quote:Voor mijn huidige camera zat ik aan dit goedkope voorzetlensje te denken.
Lijkt dit jullie wat?
Is de vergroting/verkleining ook echt zo als bij de voorbeeld foto's?
Hoe zit het met de bevestiging aan de camera, er word gesproken over magneten en over tape
Als je dat serieus denkt, raad ik je af een dSLR te kopen. Wat jij wilt, kan een compact beter.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:47 schreef Flepke het volgende:
[..]
Bedoel je voor mijn huidige camera of de latere dslr?
Ik gok op het 2de:
Eigenlijk alles maar dan bedoel ik ook echt alles....
Van macro tot landschappen...
Maar eigenlijk heb je toch maar 3 lenzen nodig?, 1 macro lens 1 telelens en 1 voor er tussenin?
Ik denk dat ik een mooi onderwerp weet voor het volgende stukje van je blogquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:47 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als je dat serieus denkt, raad ik je af een dSLR te kopen. Wat jij wilt, kan een compact beter.
Zie mijn eerdere post hierover
Hmm, stof tot nadenken...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:47 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als je dat serieus denkt, raad ik je af een dSLR te kopen. Wat jij wilt, kan een compact beter.
Zie mijn eerdere post hierover
Nee, dat zou een doublure zijnquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 20:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een mooi onderwerp weet voor het volgende stukje van je blog
Als je het niet erg vind dan link ik in het vervolg even naar je blog in zulke situatiesquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 08:35 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Nee, dat zou een doublure zijn
Natuurlijk vind ik dat niet erg, eerder eervolquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:41 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als je het niet erg vind dan link ik in het vervolg even naar je blog in zulke situaties
Ik ben erg blij met mijn Sigma 30mm/1.4 (je bent de HSM vergeten), heb ik nu wel errug vaak op mijn camera zitten. Heb er modelshoots meegedaan en concerten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 19:22 schreef Erasmo het volgende:
Ik ben op zoek naar een 30mm prime, ik heb nu op het oog:
Sigma AF 30mm f/1.4 EX DC
Pentax SMC-FA 31mm f/1.8 AL Limited
Weet iemand nog wat mooie aanvullingen daarop? Dan kan ik ze naast elkaar leggen
quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:19 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Ik ben erg blij met mijn Sigma 35mm/2, heb ik nu wel errug vaak op mijn camera zitten. Heb er modelshoots meegedaan en concertentheatervoorstellingen.
Kijk eens op de sites van Raynox en Kenko.quote:Op zondag 24 augustus 2008 19:36 schreef Flepke het volgende:
Ik wil eens kijken wat een "professionele" macro lens voor mijn nikon coolpix p5100 kost.(dus niet zo'n opplak lensje zoals ik hiervoor postte )
Ik heb voor mijn gevoel heel het internet afgezocht maar kan alleen maar van die goedkope china lensjes vinden.
Bij een ebay advertentie zag ik deze foto:
[ afbeelding ]
Onderste 2 zien er aardig goed uit maar kan ze nergens maar dan ook nergens vinden.
Welke van de 2 is trouwens macro?; als ik moest gokken zou ik de rechtse zeggen klopt dit?
Bedankt voor de tip maar op alle 2 de sites staat niksquote:Op zondag 24 augustus 2008 20:50 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Kijk eens op de sites van Raynox en Kenko.
Die heb ik hier nog liggen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:09 schreef Erasmo het volgende:
Na een beetje speuren ben ik eruit, het wordt de Sigma 30mm 1.4
Na enig zoeken heb ik er een gevonden met uv-filter en lenstasje voor ¤ 384,20, dat is een goede deal toch?
Nieuw neem ik aan? Dan is het een goede deal, voor 2e hands is het veel te duurquote:Op zondag 24 augustus 2008 21:09 schreef Erasmo het volgende:
Na een beetje speuren ben ik eruit, het wordt de Sigma 30mm 1.4
Na enig zoeken heb ik er een gevonden met uv-filter en lenstasje voor ¤ 384,20, dat is een goede deal toch?
Als ze geen gekke dingen gaan doen welquote:Op maandag 25 augustus 2008 14:06 schreef Pizzahut het volgende:
Even snel tussendoor, ik heb momenteel een sony a300, als ik hier een lens voor koop (bijv. een 200mm lens) en ik besluit om over 2/3 jaar een nieuwe body te kopen, is de lens die ik voor de a300 gekocht heb ook compatibel met de nieuwe body van sony?
Vb.: Persoon a heeft een a200 met 3 lensen, hij koopt een a350. Kunnen die oudere lensen van de a200 op de a350?
Ik neem aan van wel maar wil het even zeker weten.
Ik heb voor de mijne 300 euro betaald, dat was tweedehands, maar in onberispelijke staat (écht slechts enkele keren gebruikt)quote:Op maandag 25 augustus 2008 10:37 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Nieuw neem ik aan? Dan is het een goede deal, voor 2e hands is het veel te duur
al iets gekocht?quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:49 schreef zazou het volgende:
Hallo allemaal,
Wat fijn een centraal lenzen topic
Had ik nog niet gezien
Maar ik ga hier lekker een vraag stellen.
Ik ben opzoek naar een nieuwe lens voor mijn Canon 400d.
Ik heb al een 18-55 kit lens en een sigma 75-300 mm
Regelmatig kom ik het probleem tegen dat ik op bepaalde momenten gek wordt van het constant wisselen van me lensen en ben nu opzoek naar een lens met een groter bereik bv een 18 -200 mm, zodat ik niet telkens van lens hoe te wisselen.
Deze twee lenzen spreken mij enorm aan:
Sigma 18-200mm en de
Canon 55-250mm
Ik fotografeer voornamelijk mensen, dieren en planten.
Nu heb ik twee vragen.
1 Is os van sigma hetzelfde als de is van canon ?
2 Als je mocht kiezen voor welke lens zou jij gaan ?
Groet Zazou
Hmm, eerst de reviews zien. Maar redelijk voorspelbare move. Ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot de Nikon variant.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:15 schreef Kamermans het volgende:
[..]
al iets gekocht?
vandaag heeft canon de EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS lens geintroduceerd:
[ afbeelding ]
Je kan ook de nieuwe kitlens nemen met IS, optische is die al stukken beter dan de standaard kitlens en hij is te koop voor zo'n 100 euro,..quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:30 schreef P.U.N.T het volgende:
Ik ben nu 10 maanden in het bezit van een EOS400d samen met de 18-55mm kit lens. En als aanvulling een Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro 1:2 en een Canon EF 50mm F/1.8 II.
Uiteraard moet nu de kit lens vervangen worden maar waarvoor?
Ik zelf zit te denken aan: Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM is
http://www.canon.nl/for_h(...)_f45IS_USM/index.asp
Ga ik hier een goede koop aan doen of hebben jullie nog andere suggesties ??
quote:Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS - Test Report / Review
“Its resolution characteristic is similar to the (much higher priced) EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS at comparable aperture settings, quite a bit better than the EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS and naturally vastly improved over its non-IS predecessor!”
Nee heb nog geen nieuwe lens gekochtquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:15 schreef Kamermans het volgende:
[..]
al iets gekocht?
vandaag heeft canon de EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS lens geintroduceerd:
[ afbeelding ]
Hier staat een goede uitleg:quote:Op woensdag 10 september 2008 18:31 schreef Flepke het volgende:
Even dit topic een schopje geven
Ik wil dus over een tijdje mijn eerste dslr kopen, ik zat te denken aan de D80 + Nikkor 18-200mm VR.
Ik snap dus totaal niks maar van "het cropfactor verhaal"...
Ik dacht dus dat je daar alleen te maken mee had als je een lens wilde gebruiken die oorspronkelijk voor een analoge camera bedoeld was.
Maar nu zit ik op youtube wat reviews te checken en kom ik dit tegen:
[ afbeelding ]
Nu snap ik er totaal niks meer van
Heeft iemand misschien voor mij een duidelijke uitleg van het fenomeen cropfactor?
Als je nog met zulke dingen worstelt: http://camabs.blogspot.co(...)slr-or-high-end.htmlquote:Op woensdag 10 september 2008 18:31 schreef Flepke het volgende:
Even dit topic een schopje geven
Ik wil dus over een tijdje mijn eerste dslr kopen, ik zat te denken aan de D80 + Nikkor 18-200mm VR.
Ik snap dus totaal niks maar van "het cropfactor verhaal"...
Ik dacht dus dat je daar alleen te maken mee had als je een lens wilde gebruiken die oorspronkelijk voor een analoge camera bedoeld was.
Maar nu zit ik op youtube wat reviews te checken en kom ik dit tegen:
[ afbeelding ]
Nu snap ik er totaal niks meer van
Heeft iemand misschien voor mij een duidelijke uitleg van het fenomeen cropfactor?
Precies, neem nou de 24-85 van canon, oude lens die op de 35mm analoge camera’s als 'average' gezien werd omdat de borders net wat minder waren, op cropcamera werkt die lens dus juist beter dan op de 35mm analogequote:Op woensdag 10 september 2008 22:40 schreef ultra_ivo het volgende:
En geloof vooral niet het geneuzel dat lenzen uit de analoge tijd niet geschikt zijn voor digitale cameras. Er zijn zat fotografen (waaronder ik) die gewoon oude lenzen op nieuwe body's zetten en nergens last van hebben.
Dat hangt er in vrij sterke mate vanaf wat er allemaal verder nog over dat optiekje te melden valt, er zijn zo rond 1980 wel een aantal merken geweest die een 1.2/50 hadden waaraan je precies kon zien waarom het bouwen van een dergelijk objectief nog best wel lastig is, lees nagenoeg onbruikbaar op volle opening.(en wanneer je voor elke opname het diafragma minstens twee stoppen dicht moet draaien is zo'n lens wel een prijzige vorm van gewichtheffen)quote:Op donderdag 11 september 2008 08:20 schreef Erasmo het volgende:
50mm f/1.2 lens voor ¤245, is dat een fatsoenlijke prijs?
Het is een Pentax K 1.2quote:Op donderdag 11 september 2008 09:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat hangt er in vrij sterke mate vanaf wat er allemaal verder nog over dat optiekje te melden valt, er zijn zo rond 1980 wel een aantal merken geweest die een 1.2/50 hadden waaraan je precies kon zien waarom het bouwen van een dergelijk objectief nog best wel lastig is, lees nagenoeg onbruikbaar op volle opening.(en wanneer je voor elke opname het diafragma minstens twee stoppen dicht moet draaien is zo'n lens wel een prijzige vorm van gewichtheffen)
Is het er een van de grote jongens uit die dagen, dan is het nog een vrij stevige prijs(omgerekend naar nu kostte een 1.2 toen zo rond de 300 eur) maar het overwegen waard, ieder alternatief is nog duurder. Ten opzichte van een 1.4 blijft het echter een stopje met een prijskaart.
Dan is het bij gebrek aan alternatief vrij redelijk in de zin dat je dan in elk geval een fatsoenlijk stuk glas voor dat geld hebtquote:
De bedoeling is een lichtsterke lens voor het dagelijkse gebruik en de prime eventueel voor concertfotografie of andere dingen als 't wat minder licht isquote:De opties op een rij:
canon 17-40 f/4 L 588,-
canon 50 1.4 288,-
canon 85 1.8 295,-
tamron 17-50 2.8 315,-
Tokina 16-50/2.8 492,-
Canon 16-35/2.8L 1245,-
Als standaardglas voor op de camera ziet de Tokina 16-50 er super uit. Het ontbrekende stuk naar 85mm kan ik nog opvullen met een prime, of gewoon met de 70-300 IS USM die ik al heb. De ontbrekende 25mm doen we met de voeten-zoom wel oplossen En/of evt. aanvullen met de twee genoemde primes, totaal komt dan op ruim 1000,-.
De lichtsterkte trekt me behoorlijk moet ik zeggen, IS zal zeker op dat bereik weinig boeiends brengen - wellicht dat het daarom op niet al te veel lenzen zit.
Ik heb een aantal van die Tamron 70-300's in mijn omgeving rondlopen en voor zijn poen(nieuw :139 eur) is het een waanzinnig goed lensje. Zorg echter wel voor iets waarmee je de boel kunt stabiliseren, 300mm is voor de meeste mensen net iets te lang om goed stil te houden. Denk aan een éénpoot of een compact schouderstatiefje, het werkt beter dan een aluminiumrijk dieet.quote:Op donderdag 11 september 2008 20:50 schreef Ireth het volgende:
Iemand hier die ervaring heeft met de combinatie Canon 350D + Tamron 70-300mm f/4,0-5,6 Di LD Canon ?
Kom nu ergens deze lens tegen voor een (in mijn ogen) redelijke prijs, maar was benieuwd naar de ervaringen ermee.
(overigens ook naar de ervaringen met de betreffende webshop )
Lastig. In principe is deze lens prima value for money, maar als je de betreffende beeldhoek nooit gebruikt, zou ik m in de winkel laten liggen in plaats van thuis in de kast.quote:Op donderdag 11 september 2008 20:27 schreef pauld het volgende:
heb al veelvuldig op internet gezocht naar recensies over de Nikon 50mm f1.8. Kom alleen maar positieve verhalen tegen en de prijs is ook nog eens laag (rond de ¤ 100), maar... ik twijfel nog.
Ik wil graag een lens voor en mooie scherpte diepte, maar ik fotografeer vnl rond de 20 of rond de 120 en nauwelijks portretten. Wat is jullie advies: nog even verder kijken of is deze lens echt nooit weggegooid geld?
Thnx voor je reactie. Biedt weer een hele wereld aan nieuwe perspectieven. Ik haal echt enorm veel lol uit fotografie, en geld is niet echt het probleem, maar doe het nog te weinig om er echt hard in te gaan investeren... Maar ondertussen wil ik wel en stapje verder wat betreft glaswerk. Zit dus goed in dubio. Maar ik ga het nog even goed overwegen en morgen maar even het één en ander aan glaswerk echt in de hand houden in de winkel. Geeft altijd een prettiger gevoel.quote:Op vrijdag 12 september 2008 01:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Lastig. In principe is deze lens prima value for money, maar als je de betreffende beeldhoek nooit gebruikt, zou ik m in de winkel laten liggen in plaats van thuis in de kast.
Nikon's 14-24/2.8 is ronduit beroemd, dus als je iets moois voor groothoek zoekt, zou ik daar eens naar kijken. Hij is alleen nogal duur, en dan druk ik me voorzichtig uit. Nikon's 20/2.8 is een stuk betaalbaarder, en ook behoorlijk goed. Wil je m lichtsterker, dan heeft Sigma nog een 20/1.8 voor je.
In het telebereik kun je denken aan de Nikon 135/2D, een heel schappelijk geprijsde lens voor zn kwaliteit. Een alternatief zou een van de macrolenzen uit het -ongeveer-100-mm-segment kunnen zijn, van Nikon, Sigma (105), Cosina, Tokina (100) of Tamron (90). Al die lenzen kun je als macro lens gebruiken, maar ook als (korte) telelens.
Ook al zijn de lenzen (afgezien van de 14-24) hierboven netjes geprijsd, ze zitten toch allemaal wel minimaal een factor 3 boven die 50/1.8 Dat maakt het misschien toch wel weer aantrekkelijk om eens te gaan kijken of je niet wat vaker dingen op 50mm kan gaan schieten.
De lens zegt wel veel over de kwaliteit van de foto, maar lang niet alles. Je gaat met een betere lens niet ineens beter belichte en mooiere foto's krijgen, houd dat goed in de gaten. Jij bent toch uiteindelijk degene die de foto maakt, niet de lens.quote:Op zondag 14 september 2008 23:50 schreef Zero2Fear het volgende:
IK gebruik mijn camera voornamelijk voor autofotografie en modelfotografie. Ik heb tot op heden gewoon met de 18-70mm lens alles gedaan maar merk zeer zeker dat ik wat netheid mis. En aangezien de lens heel veel zegt over de kwaliteit van de foto wil ik hem dus vervangen.
Ik denk dat je je verkijkt op het feit dat de fotograaf en nabewerking ook erg van invloed zijn op je foto's, en niet alleen de lens (hoewel het wel kan schelen). Niets mis met een standaard kitlens.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:01 schreef Zero2Fear het volgende:
Range, hij gaat "maar" tot 18mm wat net niet voldoende is. Plus het is maar de standaard kitlens, wil dan een iets betere kwaliteit lens.
Maar ik zit te denken, ik kan misschien mijn camera+alles erop en eraan verkopen, en t geld dat ik dan in een lens zou steken erbij leggen. Dan zou ik de 40D kunnen halen met de 17-85EFS IS USM. Dit lijkt me een beter plan, of denken jullie anders?
Tegenvraagjequote:Op dinsdag 16 september 2008 17:55 schreef Zero2Fear het volgende:
Ik ben erachter gekomen dat de sensor in de KM niet de beste is,
De enige fisheye die in de buurt van betaalbaar komt is de Peleng 3.5/8mm. Een Zenitar 2.8/16mm is weliswaar een fisheye maar wordt tot zo'n 130o gecropwiekt waardoor je die griezelige beeldhoek moet missen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:15 schreef Schadenfreude het volgende:
Hallo,
Ik ben op zoek naar een fish-eye, zo'n eentje waarmee je 180 graden rondom kunt fotograferen (halve bol zeg maar). Het zou fijn zijn als 'ie ook nog lichtsterk is (f 2 ofzo), maar ik merk dat zulke lenzen nogal prijzig zijn (300 euro). Iemand tips?
o ja: ik heb een EOS 450D
Je hebt een Konica Minolta, dan zou ik eerder kijken voor een 2dehands minolta lens uit de analoge tijd. Markplaats staat er vol mee.quote:Op zondag 14 september 2008 23:50 schreef Zero2Fear het volgende:
Hey allemaal,
Ik sta op het punt een nieuwe lens te halen voor mijn Konica Minolta Dynax 7D, maar zit een beetje te twijfelen. Ik heb de standaard kitlens 18-70mm van Sony, maar zoek er iets bij. Ik heb al op internet gekeken bij menig fotowinkel wat er allemaal in de aanbieding is. Zelf was mijn keuze gevallen op 2 lenzen. Mijn vraag aan jullie is, welke het beste is om als eerste aan te schaffen. De kandidaten:
- Sony 16-80mm Vario Sonnar T
- Sigma AF 10-20mm EX DC
IK gebruik mijn camera voornamelijk voor autofotografie en modelfotografie. Ik heb tot op heden gewoon met de 18-70mm lens alles gedaan maar merk zeer zeker dat ik wat netheid mis. En aangezien de lens heel veel zegt over de kwaliteit van de foto wil ik hem dus vervangen.
De reden dat ik dit hier zet is omdat ik niet binnen een maandje even t geld voor 2 lenzen kan ophoesten, en wil niet met een verkeerde lens lopen die ik beter later had kunnen halen.
Maar misschien hebben jullie nog een lens die ook aan mijn verwachtingen kan voldoen. Het gaat voornamelijk om autofotografie (circuit + tuningshows) en modelfotografie.
Alvast bedankt!
Gr Sander
Etb is volgens mij meer gespecialiseerd op printers?quote:Op vrijdag 19 september 2008 12:08 schreef Thracier het volgende:
OK, waarom niet? Et-Bass is een 'geautoriseerde reparateur'. Ik ga eens even bij Foka kijken in ieder geval. Enig idee wat het kost en hoe lang het duurt enzo?
Maar voor die drie keer wisselen ben je wel bereid om een compromislens te nemen? Want een lens met een bereik van ruim 11x is gewoon één groot compromis op tele en groothoek.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 08:45 schreef Skull-splitter het volgende:
Die budget-zoom zat er meer bij ter vervanging van mijn huidige 18-55 en 55-200, maar anderzijds vind ik het zonde om voor die keer wisselen weer meteen een vervangende lens zonder verdere meerwaarde te nemen.
Ben je van plan om in situaties te gaan fotograferen waar ook het licht wat minder is? Vind je het moeilijk om je lens op de lange mm's stil te houden?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:13 schreef Osramp het volgende:
Ik wil ook een telezoom aanschaffen voor de D80. Waarschijnlijk een 70-200mm, maar er is zoveel keuze.... Van Nikon zelf zijn er al 2 varianten die kwa prijs niet al te ver van elkaar liggen. Het prijsverschil is zo'n 60 euro en de duurdere heeft VR, zeker nuttig op zo'n lange pijp.
Welke telezoom lenzen hebben zich verder nog bewezen op Nikon? Ik wil niet meer dan 250euro uitgeven omdat die tele niet de meest gebruikte lens gaat worden. Knijnenberg heeft een leuk tweedehands aanbod met diverse 70-200/300 lenzen van Nikon, Tamron en Sigma. Welk merk is de beste waar voor mijn budget? En welk merk is een no-go?
Als ik de keuze zover heb, dan kom ik ze wel even voorstellen.
Niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt. Als ik het goed begrijp zeg je hiermee dat de 24-70MM een te groot compromis is ten opzichte van de bestaande 18-55 en 55-200? Gechargeerd kun je stellen dat elke zoomlens een compromislens is.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 10:31 schreef NJ het volgende:
[..]
Maar voor die drie keer wisselen ben je wel bereid om een compromislens te nemen? Want een lens met een bereik van ruim 11x is gewoon één groot compromis op tele en groothoek.
Wellicht, doch wil ik graag wat meer variatie in mijn fotografie gaan toevoegen.quote:Als je voornamelijk wildlife fotografeert, kan je beter een goede 70-200 nemen en voor die drie foto's met groothoek gewoon even van lens wisselen.
Die tele zal in hoofdzaak voor buitenopnamen overdag worden gebruikt. Concertfotografie hou ik me niet mee bezig.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:12 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ben je van plan om in situaties te gaan fotograferen waar ook het licht wat minder is? Vind je het moeilijk om je lens op de lange mm's stil te houden?
Natuurlijk is elke zoom een compromis, maar ik had het over de 18-200 lenzen (11x18=198).quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:24 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt. Als ik het goed begrijp zeg je hiermee dat de 24-70MM een te groot compromis is ten opzichte van de bestaande 18-55 en 55-200? Gechargeerd kun je stellen dat elke zoomlens een compromislens is.
Mja, ook beetje dubieus, want als je een focal niet hebt, schiet je er niet op, en lijkt het dan alsof je hem niet mist . Het was bij mij juist handig om te weten welke lens ik moest verkopen .quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:47 schreef NJ het volgende:
Er is trouwens een progje dat heel snel analyseert welke focallength je het meest gebruikt. Heel handig in het bepalen van welke lens je het beste kan updaten. Ik ben de naam even kwijt, maar er zijn hier vast zat mensen die dat nog wel weten.
ExposurePlot version 1.13 is freeware.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:47 schreef NJ het volgende:
Er is trouwens een progje dat heel snel analyseert welke focallength je het meest gebruikt. Heel handig in het bepalen van welke lens je het beste kan updaten. Ik ben de naam even kwijt, maar er zijn hier vast zat mensen die dat nog wel weten.
Das ook wel een interessantequote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:56 schreef freud het volgende:
Skull-splitter, kijk ook eens naar de 28-135 IS van Canon. Een wat ouder model lens, maar echt super lekkere plaatjes, en met de IS nog best goed te gebruiken met minder licht. Het bereik is ook net lekker, zonder dat je echt veel kwaliteit inlevert aan de uitersten. Heb er zelf echt lekker mee geschoten, voor mijn upgrade naar de 24-105L.
Ik zal hem meenemen in mijn overweging. Denk dat ik sowieso eens naar een fotograaf moet en een passessie moet gaan doen...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:56 schreef freud het volgende:
Skull-splitter, kijk ook eens naar de 28-135 IS van Canon. Een wat ouder model lens, maar echt super lekkere plaatjes, en met de IS nog best goed te gebruiken met minder licht. Het bereik is ook net lekker, zonder dat je echt veel kwaliteit inlevert aan de uitersten. Heb er zelf echt lekker mee geschoten, voor mijn upgrade naar de 24-105L.
quote:Door: Jochem
Sorry dat ik weer geaggiteerd raak van het statement over de superzoomlenzen. Ik vind het nogal negatief om te stellen dat je wanneer je voor een superzoom kiest (snerend: vaak door mensen komend vanaf een Point-n-Shoot (PnS)) dat je dan met een SLR in de verkeerde hoek zit.
quote:
Het is handig om een dergelijke lens een keer mee te nemen op vakantie, maar als je overweegt om een naar een DSLR over te stappen met zo'n lens dan zou ik mezelf eens afvragen of je wel in de goede hoek zit.
Dit vind ik onzin. Er wordt een goed argument tegen superzooms gegeven in het volgend stuk, maar een voordeel van een superzoom is dat je superieure kwaliteit hebt ten opzichte van een PnS met een erg bruikbare range met 1 lens. Een PnS is leuk voor het vastleggen van de sfeer en de 'vakantiekiekjes'. Met een SLR ben je aan het fotograferen, vastleggen - die ene foto. Discutabel is het misschien om te stellen dat dat misschien dichter bij een kunstvorm zit.
Ik wil lichtgewicht reizen met slechts enkele lenzen bij me (zeker als alles op mijn rug mee moet). Dan maak ik comprimissen in de ranges waarvoor ik niet op pad ga. Dat compromis is dan een superzoom. Voor de foto waarvoor ik op pad ga neem ik -wel- de goede lens mee in een aparte case. Voor de overige pics is het een PnS.
Resume: de vraag "als je een superzoom hebt jezelf moet afvragen of je in de goede hoek zit", klinkt denigrerend en elitair. De superzoom heeft zijn functie binnen de fotografiewereld en dus ook voor de serieuze amateurfotograaf. Het is een afweging van kwaliteit, gewicht/volume, kosten en range en een superzoom doet het behoorlijk goed op vele van deze kwalificaties.
Och, waarin zou je geen lens nemen met een geweldig groot bereik. Je levert fotokwaliteit in voor bedieningsgemak. Heb je die walk around lens er echter voor 99% van de tijd opzitten, dan had je misschien beter ee hybride camera kunnen aanschaffen. Zelfde fotokwaliteit voor een pak minder geld en nog lichter in gewicht.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 22:04 schreef Skull-splitter het volgende:
Deze post vat overigens goed samen waarom ik een alleskunner zou kunnen/wil/wilde aanschaffen:
[..]
Grappig. De betreffende poster vindt de houding van anderen elitair en denigrerend, maar hoe zou je zijn eigen opstelling tegenover de compactcamera noemen?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 22:04 schreef Skull-splitter het volgende:
Deze post vat overigens goed samen waarom ik een alleskunner zou kunnen/wil/wilde aanschaffen:
[..]
Sterk punt. Op de controle na heb je dan inderdaad nauwelijks voordeel (najah, minder ruis op hogere iso na en dergelijke) met een DSLR.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:48 schreef Vliegvrager het volgende:
Alle gekheid op een stokje, alle argumenten in het voordeel van een alleskunner gelden ook voor een goede compact, die bovendien een heel stuk draagbaarder is 'en meer kan. Er is niets mis met de argumenten an sich, maar waarom zou je op grond van die argumenten niet kiezen voor een goede compact, desnoods naast je dSLR?
Groot grlijk, maar ik denk dat als je twee cam's hebt met hetzelfde bereik, je er eentje gewoon niet meer gebruikt. Ik zit zelf wel te twijfelen over de nieuwe compact van Canon met CMOS, maar puur omdat hij ook HD kan filmen.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:48 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Grappig. De betreffende poster vindt de houding van anderen elitair en denigrerend, maar hoe zou je zijn eigen opstelling tegenover de compactcamera noemen?
Alle gekheid op een stokje, alle argumenten in het voordeel van een alleskunner gelden ook voor een goede compact, die bovendien een heel stuk draagbaarder is 'en meer kan. Er is niets mis met de argumenten an sich, maar waarom zou je op grond van die argumenten niet kiezen voor een goede compact, desnoods naast je dSLR?
Ik heb altijd naast mijn D-SLR een compact gehouden, een Canon S1IS, toenertijds niet bepaald een instapmodelletje. Als ik dat ding 10 keer serieus gebruikt heb, is het veel. De beeldkwaliteit is niet slecht te noemen, lekker klein formaat, maar als je een "Dikke" D-SLR gewend bent met goed glas, zal je niet snel terugvallen op je compact camera.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:51 schreef freud het volgende:
[..]
Groot grlijk, maar ik denk dat als je twee cam's hebt met hetzelfde bereik, je er eentje gewoon niet meer gebruikt. Ik zit zelf wel te twijfelen over de nieuwe compact van Canon met CMOS, maar puur omdat hij ook HD kan filmen.
De 28-135 is ook erg mooie lens, en van het verschil kan je een 580 EX II flitser kopen, wat betekend dat die 24-105 ruim het dubbele kost. Of hij dat verschil in geld waard is moet je zelf beslissen. (ik vond van wel, maar ik had al een groothoek en een 580 EX II )quote:Op woensdag 1 oktober 2008 19:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Das ook wel een interessante
Begin nu te twijfelen of ik die niet gewoon moet doen ipv nog even door te sparen voor de 24-105
Kan ik van het verschil misschien nog een groothoek kopen of een flitser
Kan het niet vinden Linkie?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:56 schreef Erasmo het volgende:
Even plugin downloaden voor Aperture downloaden en hij kan weer
Na het lezen van wat reviews denk ik dat ik de 28-135 neem indd en een flitser (twijfel nog tussen de 430EX en 580EX). Dan hoef ik ook niet meer door te sparen. Zeker omdat ik nog maar beginner ben en er lang niet altijd genoeg tijd voor heb om actief op pad te gaan.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 21:34 schreef Marc H het volgende:
De 28-135 is ook erg mooie lens, en van het verschil kan je een 580 EX II flitser kopen, wat betekend dat die 24-105 ruim het dubbele kost. Of hij dat verschil in geld waard is moet je zelf beslissen. (ik vond van wel, maar ik had al een groothoek en een 580 EX II )
Zijn er vele. Ik heb deze drie in mijn favorieten staan:quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:30 schreef mbliek het volgende:
hey,
Ik heb een vraag, ik had ff geleden een site gevonden waar veel reviews opstonden van lenzen.
Ook hadden ze op die site van elke lens een groot aantal voorbeeld foto's, ik denk dat ik hem niet bij mn favo heb gezet wat kan hem niet meer vinden en weet de naam dus ook niet meer.
Iemand enig idee?
alvast bedankt.
Voor normaal flitswerk is de 430 EX zeker voldoende. Ik heb alleen voor de 580 gekozen omdat mijn vorige Metz flitser al een richtgetal had van 54, en niet minder wilde hebben. Als ik helemaal objectief kijk zou ik ook met de 430 kunnen voldoen. De 580 moet je pas kopen als je er echt werk voor hebtquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 10:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Na het lezen van wat reviews denk ik dat ik de 28-135 neem indd en een flitser (twijfel nog tussen de 430EX en 580EX). Dan hoef ik ook niet meer door te sparen. Zeker omdat ik nog maar beginner ben en er lang niet altijd genoeg tijd voor heb om actief op pad te gaan.
Eens kijken of KE ze op voorraad heeft, of een andere toko op mijn route van Amsterdam naar Zolder (Belgie).
In dit blog artikel vind je links naar verschillende goede review sites.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:30 schreef mbliek het volgende:
hey,
Ik heb een vraag, ik had ff geleden een site gevonden waar veel reviews opstonden van lenzen.
Ook hadden ze op die site van elke lens een groot aantal voorbeeld foto's, ik denk dat ik hem niet bij mn favo heb gezet wat kan hem niet meer vinden en weet de naam dus ook niet meer.
Iemand enig idee?
alvast bedankt.
Behalve officiele charts, vind ik gebruikerservaringen ook altijd handig (canon/nikonmount):quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:30 schreef mbliek het volgende:
hey,
Ik heb een vraag, ik had ff geleden een site gevonden waar veel reviews opstonden van lenzen.
Ook hadden ze op die site van elke lens een groot aantal voorbeeld foto's, ik denk dat ik hem niet bij mn favo heb gezet wat kan hem niet meer vinden en weet de naam dus ook niet meer.
Iemand enig idee?
alvast bedankt.
Even een paar kleine dingetjes inzake fisheyesquote:Op maandag 6 oktober 2008 20:53 schreef umberrella het volgende:
hmm even een vraagje voor de fisheye liefhebbers hier.
Ik wil graag 15mm F2.8 fisheye.
Ik twijfel nu alleen of ik zal kiezen voor de Canon of Sigma. Zit nog best wat verschil in qua prijs, dus wat advies kan ik wel gebruiken.
Belangrijkste vind ik scherpte en snelheid.
Dat heb ik ook gedaan. Goed genoeg, en zo vaak gebruik je (ik) een fish-eye niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:41 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou gewoon voor de peleng gaan, die is goed verkrijgbaar en goedkoop.
en wederom verlaat een tevreden klant het pandquote:Op donderdag 9 oktober 2008 21:46 schreef umberrella het volgende:
@ ouwesok : t is de 10mm geworden ff geprobeerd en ik was verkocht!
... maar waar blijft toch die provisie.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
en wederom verlaat een tevreden klant het pand
Helemaal mee eens. De 50/1.8 wordt tegenwoordig nogal makkelijk afgeschreven als inferieur aan de 1.4. Op een aantal punten is dat terecht (kwaliteit van de bokeh, USM, focus op lange afstand), maar dat zijn allemaal dingen waar je bij portretten niets van merkt. Als je m dus puur als portretlens gebruikt, kun je nog flink meer geld in je zak houden door de 1.8 te kiezen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:27 schreef Halinalle het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik dat zodra de mkII de beperkende factor wordt bij portretfoto's je al een behoorlijk goede fotograaf moet bent. Ik zie zelden een portret waarvan ik denk: jammer dat die met de mkii is geschoten.
Kwaliteit van de bokeh lijkt me toch wel redelijk belangrijk met portretfotografie...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 07:51 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De 50/1.8 wordt tegenwoordig nogal makkelijk afgeschreven als inferieur aan de 1.4. Op een aantal punten is dat terecht (kwaliteit van de bokeh, USM, focus op lange afstand), maar dat zijn allemaal dingen waar je bij portretten niets van merkt. Als je m dus puur als portretlens gebruikt, kun je nog flink meer geld in je zak houden door de 1.8 te kiezen.
Lijkt me toch wel handig bij portretten; hij ís inferieur. Zeker als hij het geld over heeft voor de duurdere versie.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 07:51 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De 50/1.8 wordt tegenwoordig nogal makkelijk afgeschreven als inferieur aan de 1.4. Op een aantal punten is dat terecht (kwaliteit van de bokeh, USM, focus op lange afstand), maar dat zijn allemaal dingen waar je bij portretten niets van merkt. Als je m dus puur als portretlens gebruikt, kun je nog flink meer geld in je zak houden door de 1.8 te kiezen.
Les 1 : Geloof niet alles wat in reviews staat, althans niet als de complete werkelijkheid. Voor mijn praktijk komt het er op neer dat mijn Tamron zooms weliswaar een fractie meer geluid maken als de Sigma's, maar dat niet een verschil maakt van tussen geruisvrij en takkeherrie. Daar staat tegenover dat de Tamrons beduidend sneller zijn dan de non-HSM-Sigma's, maar vooral dat het AF-mechaniek veel robuuster aanvoelt.de hoeveelheid overleden Sigma's in mijn omgeving onderbouwt die veronderstelling enigszins, maar ook dit moet je niet als de complete werkelijkheid overnemenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:33 schreef Skull-splitter het volgende:
Hoe zit het trouwens met Tamron en Sigma. Ik begrijp van de reviews dat Tamron betere optiek heeft, maar een trage/luide AF heeft, en Sigma heeft een wat minder beeld doch wel een USM variant (HSM)...
Laten we eerlijk zijn: bij de meesten van ons zijn lenzen van een optische kwaliteit van lenzen zoals de 50 mm1.8mkii (ik heb het niet over kitlenzen) doorgaans niet de "beperkende factor" maar zijn wij het zelf m.b.t. "goede foto's".quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:51 schreef Thracier het volgende:
[..]
Lijkt me toch wel handig bij portretten; hij ís inferieur. Zeker als hij het geld over heeft voor de duurdere versie.
Gadver wat een toontje om mee te beginnen... Oude sok of niet, normaal met mensen omgaan en niet meteen denken dat hun IQ niet boven hun schoenmaat uitkomt zou best prettig zijn...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Les 1 : Geloof niet alles wat in reviews staat, althans niet als de complete werkelijkheid. Voor mijn praktijk komt het er op neer dat mijn Tamron zooms weliswaar een fractie meer geluid maken als de Sigma's, maar dat niet een verschil maakt van tussen geruisvrij en takkeherrie. Daar staat tegenover dat de Tamrons beduidend sneller zijn dan de non-HSM-Sigma's, maar vooral dat het AF-mechaniek veel robuuster aanvoelt.de hoeveelheid overleden Sigma's in mijn omgeving onderbouwt die veronderstelling enigszins, maar ook dit moet je niet als de complete werkelijkheid overnemen
Qua optische kwaliteit zal er welllicht een verschil meetbaar zijn tussen Tamron en Sigma, je moet echter van goede huize komen wil je het in de praktijk gaan merken.
Ik ben het volledig met je eens dat het verschil niet per se zichtbaar is en dat de prijs-kwaliteitsverhouding van de mkII beter is, maar het eindresultaat is in mijn ogen niet het enige dat telt. De 1.4 voelt degelijker aan, focust sneller en preciezer en is stiller. Hij werkt gewoon lekkerder en dát telt in mijn ogen ook. Als je daar het geld voor over hebt, why not?? En dat investeren in een cursus is ook waar, maar niet iedereen heeft daar zin in/tijd voor.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:06 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: bij de meesten van ons zijn lenzen van een optische kwaliteit van lenzen zoals de 50 mm1.8mkii (ik heb het niet over kitlenzen) doorgaans niet de "beperkende factor" maar zijn wij het zelf m.b.t. "goede foto's".
Kijk, als iemand een duurdere lens wil kopen, moet hij dat vooral zelf weten. Het is leuk om voor een lens met betere specs te gaan, maar of je dat verschil tussen de objectieven in de kwaliteit van je foto's in de praktijk zult zien is een een tweede.
Als je geld het effectiefst wil besteden aan het verhogen van de kwaliteit van je foto's, dan is het voor het voor veel amateurfotografen beter om een goedkoper, maar een heel behoorlijk objectief aan te schaffen dan een aanmerkelijk duurder nog beter objectief en het prijsverschil te investeren in een workshop of cursus portretfotografie. Daar zullen je foto's doorgaans wel merkbaar beter van worden.
Als je gewoon de beste lens wilt hebben, dan ga je inderdaad niet voor de 50 mk ii.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:06 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kwaliteit van de bokeh lijkt me toch wel redelijk belangrijk met portretfotografie...
Grappig dat het jullie allebei wel handig/belangrijk lijkt. Kennelijk heb je dat gevoel, maar ben je er niet zeker van. Ga voor jezelf maar eens na of je portretten kunt vinden waarbij de (iets) mindere kwaliteit van de bokeh van de 1.8 leidt tot een slechter portret.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:51 schreef Thracier het volgende:
[..]
Lijkt me toch wel handig bij portretten; hij ís inferieur. Zeker als hij het geld over heeft voor de duurdere versie.
Tuurlijk, lekker werken is ook een pre, en de 1.8 is op dat punt merkbaar minder. Maar de vraagsteller gaf ook al aan dat ie iedere Euro maar 1 keer uit kon geven, en dan is het prijsverschil tussen de 1.8 en de 1.4 best groot.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:25 schreef Thracier het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens dat het verschil niet per se zichtbaar is en dat de prijs-kwaliteitsverhouding van de mkII beter is, maar het eindresultaat is in mijn ogen niet het enige dat telt. De 1.4 voelt degelijker aan, focust sneller en preciezer en is stiller. Hij werkt gewoon lekkerder en dát telt in mijn ogen ook. Als je daar het geld voor over hebt, why not??
Zoals ik al zei heb ik juist al op een aantal sites reviews doorgelezen, dat maakt het beslissen juist zo lastig.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 01:23 schreef Thracier het volgende:
Tja, de verschillen zijn klein dus kiezen wordt hoe dan ook lastig.<..> Qua typische kenmerken loont het de moeite om nog eens wat reviews door te lezen. Heb ik zelf ook gedaan toen ik de Canon 50 1.4 kocht en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Er zijn mensen die de Canon de hemel inprijzen en er zijn er die het ding totaal affikken.
Dat is goed om te horen.quote:Ik heb zelf (Canon 450D) nog geen vignettering waargenomen -veelgehoorde klacht, ook bij APS-C
Ik denk ook dat ze beide voldoen. Daarnaast ben ik niet zo zeker over hoe labtest zich nu tot de werkelijkheid verhouden.quote:Persoonlijk denk ik dat beide lenzen goed zullen voldoen. De verschillen zijn niet groot. Ik zou zeggen dat het belangrijkste argument om voor de Sigma te kiezen z'n leeftijd is en daarmee betere coatings. De Canon heeft z'n waarde echter al bewezen. Ik zou het dus laten afhangen van labtests.
Ik hoef niet persee een duurdere lens, voorlopig zal je mij ook echt niet met een rood randje op mijn lens zien rondlopen. Ik heb alleen de 50mm 1.8II wel even vastgehouden en dat vond ik echt heel vervelend. Ik krijg niet eens mijn hele hand onder de lens. Het is vast een probleem van mij, maartoch ik wil wel dat die lekker vasthoud.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:06 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: bij de meesten van ons zijn lenzen van een optische kwaliteit van lenzen zoals de 50 mm1.8mkii (ik heb het niet over kitlenzen) doorgaans niet de "beperkende factor" maar zijn wij het zelf m.b.t. "goede foto's".
Kijk, als iemand een duurdere lens wil kopen, moet hij dat vooral zelf weten. Het is leuk om voor een lens met betere specs te gaan, maar of je dat verschil tussen de objectieven in de kwaliteit van je foto's in de praktijk zult zien is een een tweede.
Een online curus heb ik al wel gevolgd, zeer uitgebreid. Wellicht nog een keer een cursus, alleen daar ben ik nog niet naar opzoek gegaan.quote:Als je geld het effectiefst wil besteden aan het verhogen van de kwaliteit van je foto's, dan is het voor het voor veel amateurfotografen beter om een goedkoper, maar een heel behoorlijk objectief aan te schaffen dan een aanmerkelijk duurder nog beter objectief en het prijsverschil te investeren in een workshop of cursus portretfotografie. Daar zullen je foto's doorgaans wel merkbaar beter van worden.
De beste ga ik niet ook niet voor, voor mezelf kan ik ¤ 1000+ voor een lens niet rechtvaardigen.quote:Als je gewoon de beste lens wilt hebben, dan ga je inderdaad niet voor de 50 mk ii.
Dat zal ik later vandaag nog een keer goed bekijken, goede tip. Ik heb plaatjes gezien dat het me echt stoort, maar toch nog wat meer daar ook vandaan zoeken. Wellicht de 1.8 toch nog te snel afgeschreven.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:49 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ga voor jezelf maar eens na of je portretten kunt vinden waarbij de (iets) mindere kwaliteit van de bokeh van de 1.8 leidt tot een slechter portret.
Ik zal het toch knap vinden als jij een euro twee keer kan uitgevenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:52 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Maar de vraagsteller gaf ook al aan dat ie iedere Euro maar 1 keer uit kon geven, en dan is het prijsverschil tussen de 1.8 en de 1.4 best groot.
Ik gebruik op Canon zowel schroefspullen als Contax/Yashica met adapters en dat gaat best wel aardig.quote:Op zondag 16 november 2008 22:43 schreef Harker het volgende:
Wie heeft er ervaring mee (met lenzen voor analoge camera's op een DSLR) en kan me verder helpen?
Is het resultaat de moeite waard? (Ik weet dat je niet zomaar kan scherpstellen en dat oudere lezen minder (kunnen) zijn dat de huidige lenzen voor DSLR)
Op zich kun je op één adaptertje al je lenzen zetten, is alleen wat meer werk met wisselen. Er rollen uit je hele collectie uiteindelijk een paar favorieten uit en die kun je indien gewenst elk van een adaptertje voorzien, kan heel wat gedraai schelenquote:Op maandag 17 november 2008 00:15 schreef Harker het volgende:
Bedankt
Ik wil inderdaad eerst gewoon vanalles uitproberen.
Maar klopt het dat je voor elke lens een aparte adapter moet hebben, of heb je aan één adapter genoeg als de lenzen op één bepaald model camera (zoals de Praktica) passen?
Dat probleem ken ik totaal niet. Het matglas van m'n istDs en m'n K20D is beter dan alles wat ik in m'n analoge tijd heb gebruikt.quote:Op maandag 17 november 2008 08:56 schreef freud het volgende:
Let er wel op dat bij de oude lichtsterke vastbrandpunten je handmatig moet scherpstellen wat imo redelijk onmogelijk is door de DOF als je close up werkt. Ik krijg mijn 135mm f3.5 niet scherp onder de 10m of zo vanwege de dof. De matglaasjes van de huidige dslr's zijn ook niet gemaakt om met MF om te gaan, dus als je MF wil gebruiken, is het kopen van een beter matglas ook aan te raden.
Dat van die matglaasjes durf ik redelijk te ontkennen, één van de opvallende stukjes vooruitgang bij de introductie van AF-reflexen was dat er nu eindelijk matglazen in lagen waarop je met enig fatsoen kon scherpstellen, ook buiten het midden van het glas.quote:Op maandag 17 november 2008 08:56 schreef freud het volgende:
Let er wel op dat bij de oude lichtsterke vastbrandpunten je handmatig moet scherpstellen wat imo redelijk onmogelijk is door de DOF als je close up werkt. Ik krijg mijn 135mm f3.5 niet scherp onder de 10m of zo vanwege de dof. De matglaasjes van de huidige dslr's zijn ook niet gemaakt om met MF om te gaan, dus als je MF wil gebruiken, is het kopen van een beter matglas ook aan te raden.
Niet bij alle merken heb je dat nodig. AF confirm is bij Pentax standaard ingebouwd, ook voor M42 lenzen.quote:Op maandag 17 november 2008 09:48 schreef Ouwesok het volgende:Wat met die scherpstelzaken enorm kan helpen is een adapter met AFconfirm. Die liegt de camera voor dat er wel degelijk een AFlens voorop staat en zodoende piept je camera netjes wanneer je hem in de scherpte hebt gedraaid. Adapters zijn wat duurder dan de ongechipte variant, maar het scheelt in sommige situaties een hoop onwelvoeglijk taalgebruik.
Als je nu nog een DSLR moet kopen waarom kies je er dan eentje waar je een speciale adapter bij nodig hebt als je ook de keuze hebt uit DSLR's waar je met een eenvoudige adapter hetzelfde resultaat bereikt?quote:Op maandag 17 november 2008 12:23 schreef Harker het volgende:
Bedankt allemaal! Ik ga binnenkort de DSLR kopen en dan op zoek naar de juiste adapter.
Zekerquote:Op maandag 17 november 2008 21:05 schreef Harker het volgende:
Omdat ik dacht het niet uit zou maken. Zou je het willen toelichten?
Bij Canon heeft een tweecijferige EOS een iets groter matglas als een driecijferige.quote:Op maandag 17 november 2008 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Canon en Nikonspecialisten moeten maar aanvullen van welke Canon en Nikon modellen het matglas goed genoeg is.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:49 schreef Eric_Cantona het volgende:
* Eric_Cantona komt binnen met z'n Nikon D40
Ben ik hier dan welkom? Inmiddels enkele maanden in 't bezit en pasgeleden 'n 55-200 vr objectief aangeschaft. Helaas nog niet echt kunnen gebruiken toen ik laatst in dichte mist over de Veluwe liep met m'n dinnetje.
Nu ben ik voor m'n verjaardag aan 't kijken naar 'n mogelijkheid voor fisheye. Aangezien ik (lees: de cadeau-kopers) niet erg veel geld te besteden heb, heb ik me op internet ingelezen over 'n Super fisheye converter die 't trucje 'n beetje kan, in plaats van 'n duur fisheye objectief.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand toevallig of deze dingen binnen Europa te bestellen zijn voor 'n leuk prijsje (< ¤ 100,-)? Ik ben namelijk bang dat als ik zoiets op Ebay o.i.d. bestel, ik nog wat invoerrechten moet gaan betalen
Alvast bedankt!
Waarom niet beginnen met Tamron/Sigma lenzen op 2.8?quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:58 schreef BartSmart het volgende:
Ik wil ook indoor gaan fotograferen... beetje lichtsterkte dus gewenst. Ik snap dat ik voor dit bedrag geen Canon 2.8 f kan kopen maar zo ver wil ik nu ook nog niet gaan.
O ja, als iemand tips heeft om ze 2e hands te kopen zijn die ook welkom.
Over de Sigma en Tamron neefjes van die lens zijn ook zat goede reviews te lezen. Wellicht verstandig om een van beide eerst te proberen voordat je hem afschrijft, voor 95% van de mensen zijn ze namelijk goed genoeg(het stickertje Canon/Nikon op een lens is niet zaligmakend).quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:09 schreef BartSmart het volgende:
Heb veel goede reviews gelezen over de canon lenzen...
Wat is beter IS of een betere lichtsterkte?
Geen ervaring mee, maar ze zijn wel verkrijgbaar in NL. Ga maar eens zoeken naar het merk Raynox.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:52 schreef Eric_Cantona het volgende:
Wat 'n ervaringsdeskundigen zitten hier toch, ik moet vaak knipperen met m'n ogen als ik al die termen voorbij zie komen
Nu zag ik ook enkele posts over de fisheye-objectief en dat is waar ik eigenlijk 'n beetje op wil voortborduren. Ik heb 'n post uit 't Nikon-topic even gecopypaste:
[..]
Geen idee welke van de 2 beter is. Ik heb zelf de Sigma waar ik zeer tevreden over ben.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:17 schreef BartSmart het volgende:
Ik heb ook nog naar de volgende lenzen gekeken.. welke van deze is beter?
Tamron AF SP 70-200 F/2.8 Di LD IF Macro Canon ¤ 599
Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Canon ¤ 649
Kan het kloppen dan IS alleen op Canon lenzen zit? Ik zie er bij tamron en Sigma niets over terug.
Sigma en Tamron hebben wel van zulke systemen, ze noemen ze alleen anders. Op de sites van desbetreffende fabrikant kun je wel uitvinden welke van hun lenzen het hebben.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:17 schreef BartSmart het volgende:
Ik heb ook nog naar de volgende lenzen gekeken.. welke van deze is beter?
Tamron AF SP 70-200 F/2.8 Di LD IF Macro Canon € 599
Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Canon € 649
Kan het kloppen dan IS alleen op Canon lenzen zit? Ik zie er bij tamron en Sigma niets over terug.
En toch heb je die foto op F4.0 gemaakt?quote:Op woensdag 19 november 2008 00:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Deze foto (LINK voor het formaat) is hiermee gemaakt. Het voordeel van lichtsterk is dat je op groot diafragma ook een snelle sluitertijd kan verkrijgen waardoor bewegingsonscherpte beperkt wordt.
Is dat raar dan? Dat geeft meer scherptediepte en bij de meeste lenzen net wat meer overall-scherpte. Dus als je het je kan veroorloven, kan dat zeer de moeite waard zijn. En ik zie in de foto geen bewegingsonscherpte of storende ruis, dus hij kon het zich kennelijk veroorloven.quote:Op vrijdag 28 november 2008 12:32 schreef Ronalld het volgende:
[..]
En toch heb je die foto op F4.0 gemaakt?
best cool die fotoquote:Op woensdag 19 november 2008 00:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Geen idee welke van de 2 beter is. Ik heb zelf de Sigma waar ik zeer tevreden over ben.
Deze foto (LINK voor het formaat) is hiermee gemaakt. Het voordeel van lichtsterk is dat je op groot diafragma ook een snelle sluitertijd kan verkrijgen waardoor bewegingsonscherpte beperkt wordt.
Ik vermoed dat de Tamron eenzelfde foto zou opleveren.
Zeker als je, zoals ik, met een 20D en een 300D schiet merk je weinig of geen verschil in kwaliteit tussen Sigma, Tamron en Canon.
In zijn post adviseert hij juist dat die foto gemaakt is met z'n F2.8 lens, veel zoomlensen komen nog wel op F4.0, dus hij had het in dat geval ook wel met een "normale" minder lichtsterke zoomlens gered.quote:Op vrijdag 28 november 2008 13:18 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Is dat raar dan? Dat geeft meer scherptediepte en bij de meeste lenzen net wat meer overall-scherpte. Dus als je het je kan veroorloven, kan dat zeer de moeite waard zijn. En ik zie in de foto geen bewegingsonscherpte of storende ruis, dus hij kon het zich kennelijk veroorloven.
Een Contax/Yashicavatting is een bajonetvatting. Daarvoor zijn adaptertjes te koop waarmee ze op een EOS passen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 12:28 schreef Thracier het volgende:
Even een vraagje:
is een Contax/Yashica-mount een M42-mount? M.a.w. kan ik zo'n lens gebruiken met een M42 adapter op een Eos?
Als je een lens van f/2.8 naar f/4 afstopt heb je over het algemeen een betere kwaliteit dan als je een f/4 lens wijdopen gebruikt. Vandaar dusquote:Op vrijdag 28 november 2008 13:27 schreef Ronalld het volgende:
[..]
In zijn post adviseert hij juist dat die foto gemaakt is met z'n F2.8 lens, veel zoomlensen komen nog wel op F4.0, dus hij had het in dat geval ook wel met een "normale" minder lichtsterke zoomlens gered.
Verder niet belangrijk.
Het ging ook over de kwaliteit van de foto.
Ik wou even mierenneuken.
Laat me nou.
Dat wist ik niet, leuk om te weten, dank je.quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als je een lens van f/2.8 naar f/4 afstopt heb je over het algemeen een betere kwaliteit dan als je een f/4 lens wijdopen gebruikt. Vandaar dus
Moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat je bedoelt, heb er zelf nog nooit van gehoord, dunne en dikke filters.....quote:Op maandag 1 december 2008 20:50 schreef feetjai het volgende:
Een vraag over dunne / dikke filters bij het gebruik van een groothoek lens of normale zoom lens.
Moet je uitkijken welke je gebruikt? Een verkoper zei dat ik beter niet een dunne filter op een normale zoom moest doen. Bijv...
17-35 gebruik een dikke filter
Onder de 17 mm lenzen gebruik een dunne filter.
De vraag is kan ik gewoon allertijde een dunne filter gebruiken of niet?
Echt een reden gaf ie er waarschijnlijk niet bij mag ik aannemen. De enige reden om voor langere brandpunten geen dunne filters te kopen is omdat die duurder zijn.quote:Op maandag 1 december 2008 20:50 schreef feetjai het volgende:
Een vraag over dunne / dikke filters bij het gebruik van een groothoek lens of normale zoom lens.
Moet je uitkijken welke je gebruikt? Een verkoper zei dat ik beter niet een dunne filter op een normale zoom moest doen. Bijv...
17-35 gebruik een dikke filter
Onder de 17 mm lenzen gebruik een dunne filter.
De vraag is kan ik gewoon allertijde een dunne filter gebruiken of niet?
Er is een klein tweede redentje: lensdoppen blijven minder stevig zitten op de dunne filters.quote:Op maandag 1 december 2008 21:09 schreef Ouwesok het volgende:
De enige reden om voor langere brandpunten geen dunne filters te kopen is omdat die duurder zijn.
De 18-105 heeft een plastic lensvatting. En hoe je het ook draait of keert ( ), die is altijd zwakker dan een stalen. Wat dacht je van een 16-85 @ 450 euro ?quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:32 schreef Ronalld het volgende:
Nikon AF-S DX VR 18-105mm f3.5-5.6G ziet er ook wel lekker uit, denk dat ik er dan eerder een 50mm f/1.8 bijkoop om wat lichtgevoeligheid te hebben.
450 euro, auwie, ik ben onderhand inkomenloos tot ik weer student wordt in februari, en zelfs dan heb ik niet veel over. Dus dat budget zit echt rond de 200 euro.quote:Op zaterdag 6 december 2008 20:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De 18-105 heeft een plastic lensvatting. En hoe je het ook draait of keert ( ), die is altijd zwakker dan een stalen. Wat dacht je van een 16-85 @ 450 euro ?
Je wou toch wat meer groothoek? Dan heb je niet zoveel aan een 50mm.quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:32 schreef Ronalld het volgende:
Nikon AF-S DX VR 18-105mm f3.5-5.6G ziet er ook wel lekker uit, denk dat ik er dan eerder een 50mm f/1.8 bijkoop om wat lichtgevoeligheid te hebben.
Nee, maar ik vind 18mm nog redelijk groothoek. Ik bedoelde zeg maar dat ik niet zoveel voelde voor bijvoorbeeld de Tokina 28-70 ofzo.quote:Op zondag 7 december 2008 13:57 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Je wou toch wat meer groothoek? Dan heb je niet zoveel aan een 50mm.
ja, dan is 450 euro reteduur idd....quote:Op zondag 7 december 2008 13:54 schreef Ronalld het volgende:
[..]
450 euro, auwie, ik ben onderhand inkomenloos tot ik weer student wordt in februari, en zelfs dan heb ik niet veel over. Dus dat budget zit echt rond de 200 euro.
De meerwaarde van primes is in het ultra groothoek segment beperkt (muv Tokina's 17mm, die niet meer gemaakt wordt): de echt goede wijde primes zijn erg duur. Sigma's 20mm is een aardige uitzondering, maar voor veel mensen niet wijd genoeg op een APSC-body. Er zijn een paar gunstig geprijsde zoom-alternatieven van heel behoorlijke kwaliteit. De Canon 10-20 is goed, de Tokina 11-16 is nog iets beter en lichtsterk bovendien. Je levert dan wel wat zoom range in. Ze zijn ongeveer even duur, zo'n 500 Euro.quote:Op zondag 7 december 2008 18:20 schreef Netstorm het volgende:
Ik ben nog op zoek naar een groothoek / fisheye lens om landschappen te fotograferen.. alleen heb er vrij weinig ervaring mee. Wat is namelijk het beste voor landschappen? en wat is een goeie 'instap'lens?
Heb nu alleen een paar telezoom lensen.. maar ik wil juist meer effecten en diepte chebben
Wat voor'n lens zou jij nemen om landschappen / luchten te fotograferen? ik weet niet echt wat ik zoek.. maar m'n telezoom lensen vind ik nogal waardeloosquote:Op zondag 7 december 2008 18:57 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De meerwaarde van primes is in het ultra groothoek segment beperkt (muv Tokina's 17mm, die niet meer gemaakt wordt): de echt goede wijde primes zijn erg duur. Sigma's 20mm is een aardige uitzondering, maar voor veel mensen niet wijd genoeg op een APSC-body. Er zijn een paar gunstig geprijsde zoom-alternatieven van heel behoorlijke kwaliteit. De Canon 10-20 is goed, de Tokina 11-16 is nog iets beter en lichtsterk bovendien. Je levert dan wel wat zoom range in. Ze zijn ongeveer even duur, zo'n 500 Euro.
Wat fisheye betreft, bedenk wat je er mee wilt. Misschien wil je er je eigen stijl mee uitwerken, misschien alleen maar voor de fun. In dat laatste geval, of als je het nog niet weet, kijk dan eens naar de relatief goedkope Peleng 8mm. Manual focus en optisch niet heel super, maar voor de meeste fisheye-gebruikers is dat nou net geen punt. Een andere optie is de Tokina 10-17. Op 10mm een fisheye, op 17 een goede wide angle. Maar bedenk je dan wel dat je aan het ultrawijde eind altijd vast zit aan dat vissen-oog effect. Mocht je serieus werk gaan maken van vissenoogjes, dan zijn de fish-eye primes van Canon, Nikon en Sigma eigenlijk allemaal goed.
quote:Op zondag 7 december 2008 19:44 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Wat voor'n lens zou jij nemen om landschappen / luchten te fotograferen? ik weet niet echt wat ik zoek.. maar m'n telezoom lensen vind ik nogal waardeloos
Hoe bevalt de sigma 20mm? Ik zat naar de Canon te kijken, maar de ratings zijn over het algemeen niet best. Nou ben ik over de fish van Sigma erg tevreden, maar ben bang dat de 20mm niet zo snel/accuraat is met focussen, wat met portretten toch redelijk dodelijk is...quote:Op maandag 8 december 2008 16:58 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
ik gebruik daar nu nog mn Sigma 20/1.8 voor (naast mn Canon 35/2, die meer een 'normaal' beeld geeft), maar heb inmiddels de Tokina 11-16 op mn lijstje staan, omdat 20mm (x1.6=32) me net niet wijd genoeg is. Overigens is dat meer mijn beperking dan die van de lens.
Voor portretwerk is ie wel weer wat wijd natuurlijk, maar het kan wel, ik gebruik m ook wel voor groepsportretten. Het is geen USM/HSM lens en heeft een grote diameter, dus focussen kost wel even, maar gezien die grote diameter valt t me nog alles mee. Voor focussnelheid neem ik meestal mijn zoontje als uitgangspunt, daarop scoort de 20 vergelijkbaar met mijn canon 35/2, beter dan de 50/1.8 en de Tamron 90/2.8, maar veel slechter dan de 200/2.8, die wel USM heeft. Accuraat is ie wel, al begrijp ik uit de reviews dat je een beetje geluk moet hebben met het exemplaar (bekend Sigma kwaaltje btw). Wijd open is ie niet zo scherp, maar @2.8 is ie in het midden behoorlijk goed. De Canon begint daar pas. Voor scherpte aan de randen moet je m verder afstoppen, maar dat hebben alle wide angles. Nadeel tov de Canon 20/2.8 is het formaat en de prijs van 82mm-filters.quote:Op maandag 8 december 2008 19:16 schreef freud het volgende:
[..]
Hoe bevalt de sigma 20mm? Ik zat naar de Canon te kijken, maar de ratings zijn over het algemeen niet best. Nou ben ik over de fish van Sigma erg tevreden, maar ben bang dat de 20mm niet zo snel/accuraat is met focussen, wat met portretten toch redelijk dodelijk is...
Volgens mij is er weinig mis met de 17-55...quote:Op maandag 8 december 2008 22:35 schreef freud het volgende:... want ik zit in dubio of ik niet gelijk de 17-55 f2.8 IS haal. Minder scherpte en contrast, maar wel breder inzetbaar.
quote:Op zaterdag 29 november 2008 18:27 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, leuk om te weten, dank je.
Ik ga maar eens sparen voor lichtgevoelige zoomlensen..
Sportfotografie is lastig op F4.0+
Wat vreemd, tot een paar week geleden was opsturen wel mogelijk. Ik heb nog m'n D80 body en 55-200mm lens daar 2de hands gehaalt. Beide in zeer goede staat trouwens.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:41 schreef feetjai het volgende:
Heb je al gekeken bij diverse zaken waar zij ook 2de hans lenzen verkopen?
Denk aan bijv. www.fotokonijnenberg.nl
Enige nadeel is dat ze niet opsturen zover ik weet. Je moet zelf langs, maar de zaak is goed en betrouwbaar.
2de hans is net zo goed als je een goede in je handen krijgt, met een betrouwbare zaak is dat geen probleem.
[..]
Het probleem is dat het een EF-s lens is, maar goed, als ik een 50D met 17-55 haal, zal ik niet binnen het jaar naar FF gaan. Voor concerten is het gat van 55-70mm geen ramp in ieder geval. Maar goed, leuk voor de verzameling de 50Dquote:Op dinsdag 9 december 2008 06:16 schreef Tiger_Woods het volgende:
[..]
Volgens mij is er weinig mis met de 17-55...
Althans ik vind het een super lens.
Is dat niet erg wide?quote:Op donderdag 11 december 2008 22:37 schreef Erasmo het volgende:
Wat dacht je van de Sigma 30mm f/1.4 voor concerten?
Ik begreep dat 85mm F/1.8 zo'n beetje de standaardlens voor concertfotografen is, 30mm lijkt me inderdaad wat breed. Tenzij je van 'n meter of 2 foto's mag makenquote:
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken. Al zie je ze ook veel met de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L lopen.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:14 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik begreep dat 85mm F/1.8 zo'n beetje de standaardlens voor concertfotografen is, 30mm lijkt me inderdaad wat breed. Tenzij je van 'n meter of 2 foto's mag maken
Helemaal mee eens, al moet ik erbij zeggen dat de Peleng ook weer niet zo denderend slecht is als velen vrezen. Ik heb dat ding ingesteld toen ik hem kocht (afgekeken hoe mijn broer het deed) en fotografeer al jaren met dat ding, tot volle tevredenheid. En een keurige scherpte, zodra het licht wegvalt ben je wel de sigaar met deze lens.quote:Op zondag 7 december 2008 18:57 schreef Vliegvrager het volgende:
...
Wat fisheye betreft, bedenk wat je er mee wilt. Misschien wil je er je eigen stijl mee uitwerken, misschien alleen maar voor de fun. In dat laatste geval, of als je het nog niet weet, kijk dan eens naar de relatief goedkope Peleng 8mm. Manual focus en optisch niet heel super, maar voor de meeste fisheye-gebruikers is dat nou net geen punt. ...
Bij Beatstad liep een gast rond met een 400mm, 300mm en een 200mm (1.8 versie) Die vroeg of wij ff op zijn zooi wilde passen terwijl hij ging plassen. Tis dat ik Nikon had, maar anders....quote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken. Al zie je ze ook veel met de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L lopen.
Primes bij concerten zijn tricky. Ik ben liever iets dynamischer met wat ruis erbij dan dat ik een shot niet kan maken omdat ik niet in of uit kan zoomen. Ik ga als outfit voor de 17-55 F2.8 IS en de 70-200 F2.8 IS op aparte bodies (allebei 1.6 crop), met de 15mm f2.6 fish voor wat tussendoor shots. Alleen als ik zeker weet dat ik het hele concert mag schieten EN de ruimte heb om te wandelen dan durf ik met primes rond te wandelen (15mm, 50mm en 135mm).quote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken. Al zie je ze ook veel met de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L lopen.
Waarom zou hij dat? Voor de hoge prijs moeten er heel veel foto`s worden verkocht om die lens terug te verdienen. Het is een werktuig voor hem en geen hobby ding voor gearsletjes. Verder ook nog een extreem trage AF.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef elcastel het volgende:
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken.
Ik hoop voor je dat hij beter presteert dat de huidige versie, want die hunt meer dan een doorgewinterde redneck.quote:Op donderdag 18 december 2008 17:03 schreef Skull-splitter het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer de nieuwe 24-70MM 2.8 van Sigma nu onderhand eens uitkomt? Ik lees overal zo'n beetje enkel aankondigingen (september) maar niemand kan me vertellen wanneer ie uitkomt, en ik wil er graag eentje aanschaffen zodat mijn 18-55 en 55-200 de deur uit kunnen...
Heb dat hunten altijd wel vinden meevallen, Ik geef toe dat de 24-105 L een stuk fijner is, maar dat is ook een heel andere prijsklasse lens.quote:Op donderdag 18 december 2008 19:45 schreef freud het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat hij beter presteert dat de huidige versie, want die hunt meer dan een doorgewinterde redneck.
Vrienden van me zitten nu in Bangkok Hongkong that is. En nemen er een Nikkor 10.5 Fish mee. 100 E goedkoper. Nu maar duimen dat ie het niet hoeft aan te geven.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:25 schreef elcastel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, al moet ik erbij zeggen dat de Peleng ook weer niet zo denderend slecht is als velen vrezen. Ik heb dat ding ingesteld toen ik hem kocht (afgekeken hoe mijn broer het deed) en fotografeer al jaren met dat ding, tot volle tevredenheid. En een keurige scherpte, zodra het licht wegvalt ben je wel de sigaar met deze lens.
Vergeleken met een 24-70L of 24-105L is het inderdaad niet te vergelijken, maar als ik een concert heb, dan moet hij focussen, klaar. En dan is het 'ik heb geen scherpe foto, maar wel een lekkere goedkope lens' argument bij mij geen issue . Een low light lens moet goed werken bij low light OF hij moet bij weinig licht, toch de actie kunnen pakken (sport). De sigma is met AI focus bijvoorbeeld niet echt goed. Als de AF performance meer als de 70-200 van sigma was geweest, had het al een stuk beter geweest. Die lens van Sigma is naast de fish, zeker een goed budget alternatief.quote:Op donderdag 18 december 2008 20:43 schreef Marc H het volgende:
[..]
Heb dat hunten altijd wel vinden meevallen, Ik geef toe dat de 24-105 L een stuk fijner is, maar dat is ook een heel andere prijsklasse lens.
Nieuwe versie is voorzien van HSM, de 70-200 idem dito (en vind ik inmiddels een erg fijne lens) waardoor het toch net wat lekkerder moet werken. Maar ik heb nog niets besteld, maar hou hem zeker in de gaten...quote:Op donderdag 18 december 2008 19:45 schreef freud het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat hij beter presteert dat de huidige versie, want die hunt meer dan een doorgewinterde redneck.
OK, met HSM moet het inderdaad een stuk beter gaan. Zijn er al een beetje goeie reviews?quote:Op donderdag 18 december 2008 23:07 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Nieuwe versie is voorzien van HSM, de 70-200 idem dito (en vind ik inmiddels een erg fijne lens) waardoor het toch net wat lekkerder moet werken. Maar ik heb nog niets besteld, maar hou hem zeker in de gaten...
Nou...kijk eens naar de foto's van didotcicero http://www.lichtgevoelig.net. Die 30mm is bijna niet van zijn D50 af te brandenquote:Op donderdag 11 december 2008 22:37 schreef Erasmo het volgende:
Wat dacht je van de Sigma 30mm f/1.4 voor concerten?
Keine review... Helaas. Maar kan hem toch niet voor eind januari aanschaffen, maar zou gewoon graag wat meer weten onderhand...quote:Op vrijdag 19 december 2008 08:16 schreef freud het volgende:
[..]
OK, met HSM moet het inderdaad een stuk beter gaan. Zijn er al een beetje goeie reviews?
jesus wat een prijs zeg...... mag ik toch wel hopen dat die sigma all-round 2,8 isquote:Op vrijdag 19 december 2008 11:21 schreef Skull-splitter het volgende:
Okeeeej, die lens gaat dus tussen de 700 en 1200 euro kosten zover ik het begrijp, das voorlopig buiten schot
Mocht ie onder de 500 komen dan heb ik weer interesse, maar anders neem ik toch liever de Canon met dat prijsverschil met de huidge 24-70...
Tot die tijd maar orienteren op een eventuele flitsert...
Npem dan een L met dezelfde specs . En dat hij geen L is, zegt niet dat hij kwalitatief minder is. Hij is imo breder inzetbaar dan de 24-70L, en als je kijkt waar de verschillen in zitten, betwijfel ik of de gebruiker hier dat ook echt gaat merken. Hoe vaak hoor je iemand roepen 'Goddank had ik weather sealing!'quote:Op zondag 21 december 2008 12:23 schreef Skull-splitter het volgende:
Voor mij is ie meteen niet echt interessant meer zoals genoemd. voor die prijsklasse kun je net zo goed even doorsparen voor een Canon L, en die's nog weather proofed ook...
Zal ik het maar roepen dan ? Diverse keren in stromende regen staan fotograferen met die lens en dan ben ik toch blij met die weather sealing. Toegegeven, ik zeg pas 'goddank' als de zon schijnt, maar dat heeft alles met mijn eigen weather sealing te maken.quote:
just for kicks: voor die prijs had het er gewoon op mogen zittenquote:Op zondag 21 december 2008 18:31 schreef freud het volgende:
[..]
Npem dan een L met dezelfde specs . En dat hij geen L is, zegt niet dat hij kwalitatief minder is. Hij is imo breder inzetbaar dan de 24-70L, en als je kijkt waar de verschillen in zitten, betwijfel ik of de gebruiker hier dat ook echt gaat merken. Hoe vaak hoor je iemand roepen 'Goddank had ik weather sealing!'
Die Sigma heeft een HSM, wat inhoudt dat ie wat stiller en sneller is met scherpstellen (tenzij dat Nikonglaasje er een is met een eigen motortje, wat ik zo aan de typeaanduiding niet kan zien)quote:Op maandag 22 december 2008 16:47 schreef Ronalld het volgende:
Ik moet een nieuwe kitlens kopen, ik twijfel tussen:
Sigma 18-50mm F 3.5-5.6 DC HSM AF
Of de standaard:
Nikkor AF-S 18-55mm F 3.5-5.6 G DX
Wat is hier het verschil überhaupt tussen? Behalve dat die van Sigma 7 euro duurder is maar 5mm minder heeft.
Aangezien je AF-s lenzen op een D40 kan gebruiken neem ik aan dat er wel een motortje in zit. Of doelde je op Nikon's SWM?quote:Op maandag 22 december 2008 17:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die Sigma heeft een HSM, wat inhoudt dat ie wat stiller en sneller is met scherpstellen (tenzij dat Nikonglaasje er een is met een eigen motortje, wat ik zo aan de typeaanduiding niet kan zien)
Die vijf millimeter ga je het verschil niet in merken.
Ik heb de Canon en ben daar echt tevreden mee.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:34 schreef McGilles het volgende:
Welke raden mensen aan als je keuze hebt uit:
- Canon EF 50mm 1.4 USM (ongeveer 295 euro)
- Sigma 50mm 1.4 EX DG HSM (ongeveer 360 euro)
Iemand hier ervaring met 1 van deze lenzen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:35 schreef Vliegvrager het volgende:
Volgens Photozone is de Sigma beter. Als ik de review goed lees, baseren ze dat vooral op de scherpte wijd open. Als je dat belangrijk vindt, kies dan voor de SIgma. Vind je dat niet zo belangrijk, vraag je dan eens af waarom je uberhaupt de 1.4 wilt.Ik heb al meerdere keren die Sigma 50mm 1.4 in mijn 'winkelwagentje' gezet, maar nog nooit heb ik op 'bestel nu' gedruktSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit namelijk ook te denken aan de Sigma 70mm 2.8 Macro lens, die ook zeer goed scoort in alle reviews. Voordeel natuurlijk is de Macro, nadeel is echter dat als ik binnen ga fotograferen hij toch een stuk minder lichtsterk is. Beide natuurlijk wel geschikt voor portretfoto's.
Lastig lastig...
Dit is een goedkope, scherpe, lichtsterke lens. Vol open (op f/1,8) is ie wel wat soft. Maar voor de prijs hoef je het zeker niet te laten.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 21:52 schreef ries89 het volgende:
Mensen,
Ben opzoek naar een lichtsterke lens met vast brandpunt voor mijn nikon d60, met name voor tuningshow/auto fotografie. Ik kom dat toch vooral uit op de nikkor af 50/1.8. Op veel plaatsen word er erg positief over deze lens gepraat. Hebben jullie nog meningen om dit juist wel of niet te doen?
Bedankt!
Belangrijk punt bij die lens is ook dat hij een dubbele barrel heeft, en dus lekker compact isquote:Op zaterdag 3 januari 2009 11:02 schreef Apoc2003 het volgende:
Het punt is alleen dat ik (veel) ga reizen en ik weinig behoefte heb aan meerdere lenzen. Ik zat overigens zelf te denken aan de tamron 18-250 mm, deze lijkt aardig uit de tests te komen en is voor mij ook nog enigzins betaalbaar.
Weet je ook hoe het zit met de 'image stabalizer', want die zit niet op de lens en ook niet op de eos 450d als ik het goed heb. Kan ik dan nog wel makkelijk scherpe foto's uit de hand maken, of is dat alleen mogelijk met een statief? Anders is een sony A200/A350 misschien nog een optie als body?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:20 schreef freud het volgende:
[..]
Belangrijk punt bij die lens is ook dat hij een dubbele barrel heeft, en dus lekker compact is
Reken voor uit de hand schieten een belichtingstijd van 1 gedeeld door de brandpuntsafstand (vergeet de cropfactor niet, tenzij je een vaste hand hebt). Aan het tele-eind van die lens kan dat voor vogel-foto's nog prima, maar voor concerten is ie waardeloos. Afhankelijk van het type IS, win je daar 2 tot 4 stops mee. Aan het tele-eind is dat heel handig, voor normale en wijde brandpunten helpt het nauwelijks, omdat je dan in sluitertijden terecht komt waar je onderwerp te veel voor beweegt.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:26 schreef Apoc2003 het volgende:
[..]
Weet je ook hoe het zit met de 'image stabalizer', want die zit niet op de lens en ook niet op de eos 450d als ik het goed heb. Kan ik dan nog wel makkelijk scherpe foto's uit de hand maken, of is dat alleen mogelijk met een statief? Anders is een sony A200/A350 misschien nog een optie als body?
Zelf heb ik de 24-60, ze kunnen goed zijn de sigma's, maar dan moet je geluk hebben. QC is gewoon een stuk lager. Als je voor de sigma gaat raad ik je aan om eerst echt te spelen met 't objectief voordat je 'm koopt.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:39 schreef Noxa het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met de 24-70 f2.8 van Sigma? IK ben van plan mijn lens lijn om te zetten naar lichtsterk. Maar vind de originele lensen tikkeltje te duur. (nikon) dus wordt third party. Maar ik hoor veel verschillende verhalen over sigma lenzen. De 1 vind het top de ander vind het niks.
Ligt aan je combinatiequote:Op zondag 4 januari 2009 12:07 schreef zquing het volgende:
Als ik in de regen foto's ga maken, hoe groot is de kans dat er water in mn body komt lang de bajonet?
Geen DA* glas, maar gewoon oudere MF objectiefen, zit er op de bajonet van je 16-50 een afsluitring?quote:
Jup er zit een soort van O-ring.quote:Op zondag 4 januari 2009 22:47 schreef zquing het volgende:
[..]
Geen DA* glas, maar gewoon oudere MF objectiefen, zit er op de bajonet van je 16-50 een afsluitring?
dan moet ik maar een keer een o-ring gaan hobbyen op een lens van mequote:Op zondag 4 januari 2009 22:53 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jup er zit een soort van O-ring.
Dat is maar goed ook gezien hoe vaak ik hem heb afgespoeld onder een flesje water
Gewoon dichtkittenquote:Op zondag 4 januari 2009 22:54 schreef zquing het volgende:
[..]
dan moet ik maar een keer een o-ring gaan hobbyen op een lens van me
Wel jammer dat alleen de DA* lensen helemaal sealed zijn, als de 17-70 dat ook was had ik die wel gehaald.quote:
Ik had hem ook al in mijn favorieten staanquote:Op donderdag 8 januari 2009 19:14 schreef zquing het volgende:
ik ben er achter welke lens ik MOET hebben
[ afbeelding ]
135-600 F6.7, 4 kilo zwaar en 85cm lang
Bedenk wel dat je met deze lens geen autofocus hebt op je D60 he..quote:Op vrijdag 2 januari 2009 21:52 schreef ries89 het volgende:
Mensen,
Ben opzoek naar een lichtsterke lens met vast brandpunt voor mijn nikon d60, met name voor tuningshow/auto fotografie. Ik kom dat toch vooral uit op de nikkor af 50/1.8. Op veel plaatsen word er erg positief over deze lens gepraat. Hebben jullie nog meningen om dit juist wel of niet te doen?
Bedankt!
Wat me eerder zorgen baart is hoe je een getunede auto in zijn geheel er wide-open op wil krijgen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 21:31 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Bedenk wel dat je met deze lens geen autofocus hebt op je D60 he..
Met een beetje ruimte moet dat wel lukken, zeg een straal van 10 meter om de auto heenquote:Op donderdag 8 januari 2009 21:38 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat me eerder zorgen baart is hoe je een getunede auto in zijn geheel er wide-open op wil krijgen.
Ik bedoelde meer de kleine scherptedieptequote:Op donderdag 8 januari 2009 22:28 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Met een beetje ruimte moet dat wel lukken, zeg een straal van 10 meter om de auto heen
iets zegt me dat je nog nooit op een tuningshow bent geweest maar ik kan me altijd vergissenquote:Op donderdag 8 januari 2009 22:28 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Met een beetje ruimte moet dat wel lukken, zeg een straal van 10 meter om de auto heen
Ow, jawel hoor. En dan mag je blij zijn met 1 a 2 meter.quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef mental het volgende:
[..]
iets zegt me dat je nog nooit op een tuningshow bent geweest maar ik kan me altijd vergissen
Ah, je vraagt het onmogelijkequote:Op donderdag 8 januari 2009 22:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer de kleine scherptediepte
Niet echt. Voor 400 Euro koop je een alleszins redelijke groothoek, voor 500 een goede (Canon 10-20 of Tokina 11-16), en voor het driedubbelle een hele hele goede (Canon 14L, en wat Nikon spul dat niet op jouw camera past). Simpel gezegd, de Canon 10-20 en de Tokina 11-16 zijn die 100 E extra meer dan waard, de hele goede moet je laten liggen voor mensen met te veel geld.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:57 schreef Asics het volgende:
vraagje.
Ik wil graag een echte groothoeklens aanschaffen voor het fotograferen van interieur. Ideaal zou zijn de EF-S 10-22/3.5-4.5 USM, behalve de prijs. Zeker omdat ik alleen wat wil spelen en oefenen wil ik vragen of iemand vergelijkbare en goedkopere alternatieven weet. Ik heb een EOS400D.
Thanks.
wat is dat? edit: als ik op marktplaats zoek naar m42 dan kom ik al een heel eindquote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:49 schreef Erasmo het volgende:
Eventueel een oud m42 beestje? Voor het fotograferen met interieurs heb je nou niet echt een snelle af nodig.
Peleng+defish programmaquote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:05 schreef Asics het volgende:
[..]
wat is dat? edit: als ik op marktplaats zoek naar m42 dan kom ik al een heel eind
maar wat ik me afvraag: de M42 groothoeklens die ik zie is nog 30 mm. Maar volgens mij is dat niet voldoende omdat ik juist tussen de 10 en 20 mm moet hebben voor groothoek. Of haal ik 2 dingen door elkaar om dat dit nog uit het analoge tijdperk stamt oid?
bijvoorbeeld deze
in combinatie met dit.
is dat iets wat moet lukken?
Je verliest inderdaad iets. Voor groothoek zul je idd in de hoek van de 20mm of minder (analoog) moeten zoeken. Serieus groothoek heb je dan met Zenitar of Peleng. Die zul je zo goed als niet vinden op marktplaats.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:05 schreef Asics het volgende:
[..]
wat is dat? edit: als ik op marktplaats zoek naar m42 dan kom ik al een heel eind
maar wat ik me afvraag: de M42 groothoeklens die ik zie is nog 30 mm. Maar volgens mij is dat niet voldoende omdat ik juist tussen de 10 en 20 mm moet hebben voor groothoek. Of haal ik 2 dingen door elkaar om dat dit nog uit het analoge tijdperk stamt oid?
Autofocus zit er niet op. Voor extreem groothoek is dat ook totaal overbodig, de scherptediepte is zo enorm groot dat je zowat alles scherp hebt. Verder zul je bij extreme groothoeklenzen eerder hyperfocaal gaan werken dan focussen op een of ander object. Manual Focus is dan veel beter.quote:en ehh zit er wel een AF op dat oude beestje? dattie langzaam is maakt inderdaad niet uit, maar hij moet wel kunne autofocussen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |