Helemaal mee eens. De 50/1.8 wordt tegenwoordig nogal makkelijk afgeschreven als inferieur aan de 1.4. Op een aantal punten is dat terecht (kwaliteit van de bokeh, USM, focus op lange afstand), maar dat zijn allemaal dingen waar je bij portretten niets van merkt. Als je m dus puur als portretlens gebruikt, kun je nog flink meer geld in je zak houden door de 1.8 te kiezen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:27 schreef Halinalle het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik dat zodra de mkII de beperkende factor wordt bij portretfoto's je al een behoorlijk goede fotograaf moet bent. Ik zie zelden een portret waarvan ik denk: jammer dat die met de mkii is geschoten.
Kwaliteit van de bokeh lijkt me toch wel redelijk belangrijk met portretfotografie...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 07:51 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De 50/1.8 wordt tegenwoordig nogal makkelijk afgeschreven als inferieur aan de 1.4. Op een aantal punten is dat terecht (kwaliteit van de bokeh, USM, focus op lange afstand), maar dat zijn allemaal dingen waar je bij portretten niets van merkt. Als je m dus puur als portretlens gebruikt, kun je nog flink meer geld in je zak houden door de 1.8 te kiezen.
Lijkt me toch wel handig bij portretten; hij ís inferieur. Zeker als hij het geld over heeft voor de duurdere versie.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 07:51 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De 50/1.8 wordt tegenwoordig nogal makkelijk afgeschreven als inferieur aan de 1.4. Op een aantal punten is dat terecht (kwaliteit van de bokeh, USM, focus op lange afstand), maar dat zijn allemaal dingen waar je bij portretten niets van merkt. Als je m dus puur als portretlens gebruikt, kun je nog flink meer geld in je zak houden door de 1.8 te kiezen.
Les 1 : Geloof niet alles wat in reviews staat, althans niet als de complete werkelijkheid. Voor mijn praktijk komt het er op neer dat mijn Tamron zooms weliswaar een fractie meer geluid maken als de Sigma's, maar dat niet een verschil maakt van tussen geruisvrij en takkeherrie. Daar staat tegenover dat de Tamrons beduidend sneller zijn dan de non-HSM-Sigma's, maar vooral dat het AF-mechaniek veel robuuster aanvoelt.de hoeveelheid overleden Sigma's in mijn omgeving onderbouwt die veronderstelling enigszins, maar ook dit moet je niet als de complete werkelijkheid overnemenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:33 schreef Skull-splitter het volgende:
Hoe zit het trouwens met Tamron en Sigma. Ik begrijp van de reviews dat Tamron betere optiek heeft, maar een trage/luide AF heeft, en Sigma heeft een wat minder beeld doch wel een USM variant (HSM)...
Laten we eerlijk zijn: bij de meesten van ons zijn lenzen van een optische kwaliteit van lenzen zoals de 50 mm1.8mkii (ik heb het niet over kitlenzen) doorgaans niet de "beperkende factor" maar zijn wij het zelf m.b.t. "goede foto's".quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:51 schreef Thracier het volgende:
[..]
Lijkt me toch wel handig bij portretten; hij ís inferieur. Zeker als hij het geld over heeft voor de duurdere versie.
Gadver wat een toontje om mee te beginnen... Oude sok of niet, normaal met mensen omgaan en niet meteen denken dat hun IQ niet boven hun schoenmaat uitkomt zou best prettig zijn...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Les 1 : Geloof niet alles wat in reviews staat, althans niet als de complete werkelijkheid. Voor mijn praktijk komt het er op neer dat mijn Tamron zooms weliswaar een fractie meer geluid maken als de Sigma's, maar dat niet een verschil maakt van tussen geruisvrij en takkeherrie. Daar staat tegenover dat de Tamrons beduidend sneller zijn dan de non-HSM-Sigma's, maar vooral dat het AF-mechaniek veel robuuster aanvoelt.de hoeveelheid overleden Sigma's in mijn omgeving onderbouwt die veronderstelling enigszins, maar ook dit moet je niet als de complete werkelijkheid overnemen
Qua optische kwaliteit zal er welllicht een verschil meetbaar zijn tussen Tamron en Sigma, je moet echter van goede huize komen wil je het in de praktijk gaan merken.
Ik ben het volledig met je eens dat het verschil niet per se zichtbaar is en dat de prijs-kwaliteitsverhouding van de mkII beter is, maar het eindresultaat is in mijn ogen niet het enige dat telt. De 1.4 voelt degelijker aan, focust sneller en preciezer en is stiller. Hij werkt gewoon lekkerder en dát telt in mijn ogen ook. Als je daar het geld voor over hebt, why not?? En dat investeren in een cursus is ook waar, maar niet iedereen heeft daar zin in/tijd voor.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:06 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: bij de meesten van ons zijn lenzen van een optische kwaliteit van lenzen zoals de 50 mm1.8mkii (ik heb het niet over kitlenzen) doorgaans niet de "beperkende factor" maar zijn wij het zelf m.b.t. "goede foto's".
Kijk, als iemand een duurdere lens wil kopen, moet hij dat vooral zelf weten. Het is leuk om voor een lens met betere specs te gaan, maar of je dat verschil tussen de objectieven in de kwaliteit van je foto's in de praktijk zult zien is een een tweede.
Als je geld het effectiefst wil besteden aan het verhogen van de kwaliteit van je foto's, dan is het voor het voor veel amateurfotografen beter om een goedkoper, maar een heel behoorlijk objectief aan te schaffen dan een aanmerkelijk duurder nog beter objectief en het prijsverschil te investeren in een workshop of cursus portretfotografie. Daar zullen je foto's doorgaans wel merkbaar beter van worden.
Als je gewoon de beste lens wilt hebben, dan ga je inderdaad niet voor de 50 mk ii.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:06 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kwaliteit van de bokeh lijkt me toch wel redelijk belangrijk met portretfotografie...
Grappig dat het jullie allebei wel handig/belangrijk lijkt. Kennelijk heb je dat gevoel, maar ben je er niet zeker van. Ga voor jezelf maar eens na of je portretten kunt vinden waarbij de (iets) mindere kwaliteit van de bokeh van de 1.8 leidt tot een slechter portret.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:51 schreef Thracier het volgende:
[..]
Lijkt me toch wel handig bij portretten; hij ís inferieur. Zeker als hij het geld over heeft voor de duurdere versie.
Tuurlijk, lekker werken is ook een pre, en de 1.8 is op dat punt merkbaar minder. Maar de vraagsteller gaf ook al aan dat ie iedere Euro maar 1 keer uit kon geven, en dan is het prijsverschil tussen de 1.8 en de 1.4 best groot.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:25 schreef Thracier het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens dat het verschil niet per se zichtbaar is en dat de prijs-kwaliteitsverhouding van de mkII beter is, maar het eindresultaat is in mijn ogen niet het enige dat telt. De 1.4 voelt degelijker aan, focust sneller en preciezer en is stiller. Hij werkt gewoon lekkerder en dát telt in mijn ogen ook. Als je daar het geld voor over hebt, why not??
Zoals ik al zei heb ik juist al op een aantal sites reviews doorgelezen, dat maakt het beslissen juist zo lastig.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 01:23 schreef Thracier het volgende:
Tja, de verschillen zijn klein dus kiezen wordt hoe dan ook lastig.<..> Qua typische kenmerken loont het de moeite om nog eens wat reviews door te lezen. Heb ik zelf ook gedaan toen ik de Canon 50 1.4 kocht en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Er zijn mensen die de Canon de hemel inprijzen en er zijn er die het ding totaal affikken.
Dat is goed om te horen.quote:Ik heb zelf (Canon 450D) nog geen vignettering waargenomen -veelgehoorde klacht, ook bij APS-C
Ik denk ook dat ze beide voldoen. Daarnaast ben ik niet zo zeker over hoe labtest zich nu tot de werkelijkheid verhouden.quote:Persoonlijk denk ik dat beide lenzen goed zullen voldoen. De verschillen zijn niet groot. Ik zou zeggen dat het belangrijkste argument om voor de Sigma te kiezen z'n leeftijd is en daarmee betere coatings. De Canon heeft z'n waarde echter al bewezen. Ik zou het dus laten afhangen van labtests.
Ik hoef niet persee een duurdere lens, voorlopig zal je mij ook echt niet met een rood randje op mijn lens zien rondlopen. Ik heb alleen de 50mm 1.8II wel even vastgehouden en dat vond ik echt heel vervelend. Ik krijg niet eens mijn hele hand onder de lens. Het is vast een probleem van mij, maartoch ik wil wel dat die lekker vasthoud.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:06 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: bij de meesten van ons zijn lenzen van een optische kwaliteit van lenzen zoals de 50 mm1.8mkii (ik heb het niet over kitlenzen) doorgaans niet de "beperkende factor" maar zijn wij het zelf m.b.t. "goede foto's".
Kijk, als iemand een duurdere lens wil kopen, moet hij dat vooral zelf weten. Het is leuk om voor een lens met betere specs te gaan, maar of je dat verschil tussen de objectieven in de kwaliteit van je foto's in de praktijk zult zien is een een tweede.
Een online curus heb ik al wel gevolgd, zeer uitgebreid. Wellicht nog een keer een cursus, alleen daar ben ik nog niet naar opzoek gegaan.quote:Als je geld het effectiefst wil besteden aan het verhogen van de kwaliteit van je foto's, dan is het voor het voor veel amateurfotografen beter om een goedkoper, maar een heel behoorlijk objectief aan te schaffen dan een aanmerkelijk duurder nog beter objectief en het prijsverschil te investeren in een workshop of cursus portretfotografie. Daar zullen je foto's doorgaans wel merkbaar beter van worden.
De beste ga ik niet ook niet voor, voor mezelf kan ik ¤ 1000+ voor een lens niet rechtvaardigen.quote:Als je gewoon de beste lens wilt hebben, dan ga je inderdaad niet voor de 50 mk ii.
Dat zal ik later vandaag nog een keer goed bekijken, goede tip. Ik heb plaatjes gezien dat het me echt stoort, maar toch nog wat meer daar ook vandaan zoeken. Wellicht de 1.8 toch nog te snel afgeschreven.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:49 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ga voor jezelf maar eens na of je portretten kunt vinden waarbij de (iets) mindere kwaliteit van de bokeh van de 1.8 leidt tot een slechter portret.
Ik zal het toch knap vinden als jij een euro twee keer kan uitgevenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:52 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Maar de vraagsteller gaf ook al aan dat ie iedere Euro maar 1 keer uit kon geven, en dan is het prijsverschil tussen de 1.8 en de 1.4 best groot.
Ik gebruik op Canon zowel schroefspullen als Contax/Yashica met adapters en dat gaat best wel aardig.quote:Op zondag 16 november 2008 22:43 schreef Harker het volgende:
Wie heeft er ervaring mee (met lenzen voor analoge camera's op een DSLR) en kan me verder helpen?
Is het resultaat de moeite waard? (Ik weet dat je niet zomaar kan scherpstellen en dat oudere lezen minder (kunnen) zijn dat de huidige lenzen voor DSLR)
Op zich kun je op één adaptertje al je lenzen zetten, is alleen wat meer werk met wisselen. Er rollen uit je hele collectie uiteindelijk een paar favorieten uit en die kun je indien gewenst elk van een adaptertje voorzien, kan heel wat gedraai schelenquote:Op maandag 17 november 2008 00:15 schreef Harker het volgende:
Bedankt![]()
Ik wil inderdaad eerst gewoon vanalles uitproberen.
Maar klopt het dat je voor elke lens een aparte adapter moet hebben, of heb je aan één adapter genoeg als de lenzen op één bepaald model camera (zoals de Praktica) passen?
Dat probleem ken ik totaal niet. Het matglas van m'n istDs en m'n K20D is beter dan alles wat ik in m'n analoge tijd heb gebruikt.quote:Op maandag 17 november 2008 08:56 schreef freud het volgende:
Let er wel op dat bij de oude lichtsterke vastbrandpunten je handmatig moet scherpstellen wat imo redelijk onmogelijk is door de DOF als je close up werkt. Ik krijg mijn 135mm f3.5 niet scherp onder de 10m of zo vanwege de dof. De matglaasjes van de huidige dslr's zijn ook niet gemaakt om met MF om te gaan, dus als je MF wil gebruiken, is het kopen van een beter matglas ook aan te raden.
Dat van die matglaasjes durf ik redelijk te ontkennen, één van de opvallende stukjes vooruitgang bij de introductie van AF-reflexen was dat er nu eindelijk matglazen in lagen waarop je met enig fatsoen kon scherpstellen, ook buiten het midden van het glas.quote:Op maandag 17 november 2008 08:56 schreef freud het volgende:
Let er wel op dat bij de oude lichtsterke vastbrandpunten je handmatig moet scherpstellen wat imo redelijk onmogelijk is door de DOF als je close up werkt. Ik krijg mijn 135mm f3.5 niet scherp onder de 10m of zo vanwege de dof. De matglaasjes van de huidige dslr's zijn ook niet gemaakt om met MF om te gaan, dus als je MF wil gebruiken, is het kopen van een beter matglas ook aan te raden.
Niet bij alle merken heb je dat nodig. AF confirm is bij Pentax standaard ingebouwd, ook voor M42 lenzen.quote:Op maandag 17 november 2008 09:48 schreef Ouwesok het volgende:Wat met die scherpstelzaken enorm kan helpen is een adapter met AFconfirm. Die liegt de camera voor dat er wel degelijk een AFlens voorop staat en zodoende piept je camera netjes wanneer je hem in de scherpte hebt gedraaid. Adapters zijn wat duurder dan de ongechipte variant, maar het scheelt in sommige situaties een hoop onwelvoeglijk taalgebruik.
Als je nu nog een DSLR moet kopen waarom kies je er dan eentje waar je een speciale adapter bij nodig hebt als je ook de keuze hebt uit DSLR's waar je met een eenvoudige adapter hetzelfde resultaat bereikt?quote:Op maandag 17 november 2008 12:23 schreef Harker het volgende:
Bedankt allemaal! Ik ga binnenkort de DSLR kopen en dan op zoek naar de juiste adapter.
Zekerquote:Op maandag 17 november 2008 21:05 schreef Harker het volgende:
Omdat ik dacht het niet uit zou maken. Zou je het willen toelichten?
Bij Canon heeft een tweecijferige EOS een iets groter matglas als een driecijferige.quote:Op maandag 17 november 2008 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Canon en Nikonspecialisten moeten maar aanvullen van welke Canon en Nikon modellen het matglas goed genoeg is.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:49 schreef Eric_Cantona het volgende:
* Eric_Cantona komt binnen met z'n Nikon D40
Ben ik hier dan welkom?Inmiddels enkele maanden in 't bezit en pasgeleden 'n 55-200 vr objectief aangeschaft. Helaas nog niet echt kunnen gebruiken toen ik laatst in dichte mist over de Veluwe liep met m'n dinnetje.
Nu ben ik voor m'n verjaardag aan 't kijken naar 'n mogelijkheid voor fisheye. Aangezien ik (lees: de cadeau-kopers) niet erg veel geld te besteden heb, heb ik me op internet ingelezen over 'n Super fisheye converter die 't trucje 'n beetje kan, in plaats van 'n duur fisheye objectief.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand toevallig of deze dingen binnen Europa te bestellen zijn voor 'n leuk prijsje (< ¤ 100,-)? Ik ben namelijk bang dat als ik zoiets op Ebay o.i.d. bestel, ik nog wat invoerrechten moet gaan betalen
Alvast bedankt!
Waarom niet beginnen met Tamron/Sigma lenzen op 2.8?quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:58 schreef BartSmart het volgende:
Ik wil ook indoor gaan fotograferen... beetje lichtsterkte dus gewenst. Ik snap dat ik voor dit bedrag geen Canon 2.8 f kan kopen maar zo ver wil ik nu ook nog niet gaan.
O ja, als iemand tips heeft om ze 2e hands te kopen zijn die ook welkom.
Over de Sigma en Tamron neefjes van die lens zijn ook zat goede reviews te lezen. Wellicht verstandig om een van beide eerst te proberen voordat je hem afschrijft, voor 95% van de mensen zijn ze namelijk goed genoeg(het stickertje Canon/Nikon op een lens is niet zaligmakend).quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:09 schreef BartSmart het volgende:
Heb veel goede reviews gelezen over de canon lenzen...
Wat is beter IS of een betere lichtsterkte?
Geen ervaring mee, maar ze zijn wel verkrijgbaar in NL. Ga maar eens zoeken naar het merk Raynox.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:52 schreef Eric_Cantona het volgende:
Wat 'n ervaringsdeskundigen zitten hier toch, ik moet vaak knipperen met m'n ogen als ik al die termen voorbij zie komen
Nu zag ik ook enkele posts over de fisheye-objectief en dat is waar ik eigenlijk 'n beetje op wil voortborduren. Ik heb 'n post uit 't Nikon-topic even gecopypaste:
[..]
Geen idee welke van de 2 beter is. Ik heb zelf de Sigma waar ik zeer tevreden over ben.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:17 schreef BartSmart het volgende:
Ik heb ook nog naar de volgende lenzen gekeken.. welke van deze is beter?
Tamron AF SP 70-200 F/2.8 Di LD IF Macro Canon ¤ 599
Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Canon ¤ 649
Kan het kloppen dan IS alleen op Canon lenzen zit? Ik zie er bij tamron en Sigma niets over terug.
Sigma en Tamron hebben wel van zulke systemen, ze noemen ze alleen anders. Op de sites van desbetreffende fabrikant kun je wel uitvinden welke van hun lenzen het hebben.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:17 schreef BartSmart het volgende:
Ik heb ook nog naar de volgende lenzen gekeken.. welke van deze is beter?
Tamron AF SP 70-200 F/2.8 Di LD IF Macro Canon € 599
Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Canon € 649
Kan het kloppen dan IS alleen op Canon lenzen zit? Ik zie er bij tamron en Sigma niets over terug.
En toch heb je die foto op F4.0 gemaakt?quote:Op woensdag 19 november 2008 00:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Deze foto (LINK voor het formaat) is hiermee gemaakt. Het voordeel van lichtsterk is dat je op groot diafragma ook een snelle sluitertijd kan verkrijgen waardoor bewegingsonscherpte beperkt wordt.
Is dat raar dan? Dat geeft meer scherptediepte en bij de meeste lenzen net wat meer overall-scherpte. Dus als je het je kan veroorloven, kan dat zeer de moeite waard zijn. En ik zie in de foto geen bewegingsonscherpte of storende ruis, dus hij kon het zich kennelijk veroorloven.quote:Op vrijdag 28 november 2008 12:32 schreef Ronalld het volgende:
[..]
En toch heb je die foto op F4.0 gemaakt?
best cool die fotoquote:Op woensdag 19 november 2008 00:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Geen idee welke van de 2 beter is. Ik heb zelf de Sigma waar ik zeer tevreden over ben.
Deze foto (LINK voor het formaat) is hiermee gemaakt. Het voordeel van lichtsterk is dat je op groot diafragma ook een snelle sluitertijd kan verkrijgen waardoor bewegingsonscherpte beperkt wordt.
Ik vermoed dat de Tamron eenzelfde foto zou opleveren.
Zeker als je, zoals ik, met een 20D en een 300D schiet merk je weinig of geen verschil in kwaliteit tussen Sigma, Tamron en Canon.
In zijn post adviseert hij juist dat die foto gemaakt is met z'n F2.8 lens, veel zoomlensen komen nog wel op F4.0, dus hij had het in dat geval ook wel met een "normale" minder lichtsterke zoomlens gered.quote:Op vrijdag 28 november 2008 13:18 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Is dat raar dan? Dat geeft meer scherptediepte en bij de meeste lenzen net wat meer overall-scherpte. Dus als je het je kan veroorloven, kan dat zeer de moeite waard zijn. En ik zie in de foto geen bewegingsonscherpte of storende ruis, dus hij kon het zich kennelijk veroorloven.
Een Contax/Yashicavatting is een bajonetvatting. Daarvoor zijn adaptertjes te koop waarmee ze op een EOS passen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 12:28 schreef Thracier het volgende:
Even een vraagje:
is een Contax/Yashica-mount een M42-mount? M.a.w. kan ik zo'n lens gebruiken met een M42 adapter op een Eos?
Als je een lens van f/2.8 naar f/4 afstopt heb je over het algemeen een betere kwaliteit dan als je een f/4 lens wijdopen gebruikt. Vandaar dusquote:Op vrijdag 28 november 2008 13:27 schreef Ronalld het volgende:
[..]
In zijn post adviseert hij juist dat die foto gemaakt is met z'n F2.8 lens, veel zoomlensen komen nog wel op F4.0, dus hij had het in dat geval ook wel met een "normale" minder lichtsterke zoomlens gered.
Verder niet belangrijk.
Het ging ook over de kwaliteit van de foto.
Ik wou even mierenneuken.
Laat me nou.
Dat wist ik niet, leuk om te weten, dank je.quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als je een lens van f/2.8 naar f/4 afstopt heb je over het algemeen een betere kwaliteit dan als je een f/4 lens wijdopen gebruikt. Vandaar dus
Moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat je bedoelt, heb er zelf nog nooit van gehoord, dunne en dikke filters.....quote:Op maandag 1 december 2008 20:50 schreef feetjai het volgende:
Een vraag over dunne / dikke filters bij het gebruik van een groothoek lens of normale zoom lens.
Moet je uitkijken welke je gebruikt? Een verkoper zei dat ik beter niet een dunne filter op een normale zoom moest doen. Bijv...
17-35 gebruik een dikke filter
Onder de 17 mm lenzen gebruik een dunne filter.
De vraag is kan ik gewoon allertijde een dunne filter gebruiken of niet?
Echt een reden gaf ie er waarschijnlijk niet bij mag ik aannemen. De enige reden om voor langere brandpunten geen dunne filters te kopen is omdat die duurder zijn.quote:Op maandag 1 december 2008 20:50 schreef feetjai het volgende:
Een vraag over dunne / dikke filters bij het gebruik van een groothoek lens of normale zoom lens.
Moet je uitkijken welke je gebruikt? Een verkoper zei dat ik beter niet een dunne filter op een normale zoom moest doen. Bijv...
17-35 gebruik een dikke filter
Onder de 17 mm lenzen gebruik een dunne filter.
De vraag is kan ik gewoon allertijde een dunne filter gebruiken of niet?
Er is een klein tweede redentje: lensdoppen blijven minder stevig zitten op de dunne filters.quote:Op maandag 1 december 2008 21:09 schreef Ouwesok het volgende:
De enige reden om voor langere brandpunten geen dunne filters te kopen is omdat die duurder zijn.
De 18-105 heeft een plastic lensvatting. En hoe je het ook draait of keert (quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:32 schreef Ronalld het volgende:
Nikon AF-S DX VR 18-105mm f3.5-5.6G ziet er ook wel lekker uit, denk dat ik er dan eerder een 50mm f/1.8 bijkoop om wat lichtgevoeligheid te hebben.
450 euro, auwie, ik ben onderhand inkomenloos tot ik weer student wordt in februari, en zelfs dan heb ik niet veel over. Dus dat budget zit echt rond de 200 euro.quote:Op zaterdag 6 december 2008 20:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De 18-105 heeft een plastic lensvatting. En hoe je het ook draait of keert (), die is altijd zwakker dan een stalen. Wat dacht je van een 16-85 @ 450 euro ?
Je wou toch wat meer groothoek? Dan heb je niet zoveel aan een 50mm.quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:32 schreef Ronalld het volgende:
Nikon AF-S DX VR 18-105mm f3.5-5.6G ziet er ook wel lekker uit, denk dat ik er dan eerder een 50mm f/1.8 bijkoop om wat lichtgevoeligheid te hebben.
Nee, maar ik vind 18mm nog redelijk groothoek.quote:Op zondag 7 december 2008 13:57 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Je wou toch wat meer groothoek? Dan heb je niet zoveel aan een 50mm.
ja, dan is 450 euro reteduur idd....quote:Op zondag 7 december 2008 13:54 schreef Ronalld het volgende:
[..]
450 euro, auwie, ik ben onderhand inkomenloos tot ik weer student wordt in februari, en zelfs dan heb ik niet veel over. Dus dat budget zit echt rond de 200 euro.
De meerwaarde van primes is in het ultra groothoek segment beperkt (muv Tokina's 17mm, die niet meer gemaakt wordt): de echt goede wijde primes zijn erg duur. Sigma's 20mm is een aardige uitzondering, maar voor veel mensen niet wijd genoeg op een APSC-body. Er zijn een paar gunstig geprijsde zoom-alternatieven van heel behoorlijke kwaliteit. De Canon 10-20 is goed, de Tokina 11-16 is nog iets beter en lichtsterk bovendien. Je levert dan wel wat zoom range in. Ze zijn ongeveer even duur, zo'n 500 Euro.quote:Op zondag 7 december 2008 18:20 schreef Netstorm het volgende:
Ik ben nog op zoek naar een groothoek / fisheye lens om landschappen te fotograferen.. alleen heb er vrij weinig ervaring mee. Wat is namelijk het beste voor landschappen? en wat is een goeie 'instap'lens?
Heb nu alleen een paar telezoom lensen.. maar ik wil juist meer effecten en diepte chebben
Wat voor'n lens zou jij nemen om landschappen / luchten te fotograferen? ik weet niet echt wat ik zoek.. maar m'n telezoom lensen vind ik nogal waardeloosquote:Op zondag 7 december 2008 18:57 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De meerwaarde van primes is in het ultra groothoek segment beperkt (muv Tokina's 17mm, die niet meer gemaakt wordt): de echt goede wijde primes zijn erg duur. Sigma's 20mm is een aardige uitzondering, maar voor veel mensen niet wijd genoeg op een APSC-body. Er zijn een paar gunstig geprijsde zoom-alternatieven van heel behoorlijke kwaliteit. De Canon 10-20 is goed, de Tokina 11-16 is nog iets beter en lichtsterk bovendien. Je levert dan wel wat zoom range in. Ze zijn ongeveer even duur, zo'n 500 Euro.
Wat fisheye betreft, bedenk wat je er mee wilt. Misschien wil je er je eigen stijl mee uitwerken, misschien alleen maar voor de fun. In dat laatste geval, of als je het nog niet weet, kijk dan eens naar de relatief goedkope Peleng 8mm. Manual focus en optisch niet heel super, maar voor de meeste fisheye-gebruikers is dat nou net geen punt. Een andere optie is de Tokina 10-17. Op 10mm een fisheye, op 17 een goede wide angle. Maar bedenk je dan wel dat je aan het ultrawijde eind altijd vast zit aan dat vissen-oog effect. Mocht je serieus werk gaan maken van vissenoogjes, dan zijn de fish-eye primes van Canon, Nikon en Sigma eigenlijk allemaal goed.
quote:Op zondag 7 december 2008 19:44 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Wat voor'n lens zou jij nemen om landschappen / luchten te fotograferen? ik weet niet echt wat ik zoek.. maar m'n telezoom lensen vind ik nogal waardeloos
Hoe bevalt de sigma 20mm? Ik zat naar de Canon te kijken, maar de ratings zijn over het algemeen niet best. Nou ben ik over de fish van Sigma erg tevreden, maar ben bang dat de 20mm niet zo snel/accuraat is met focussen, wat met portretten toch redelijk dodelijk is...quote:Op maandag 8 december 2008 16:58 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
ik gebruik daar nu nog mn Sigma 20/1.8 voor (naast mn Canon 35/2, die meer een 'normaal' beeld geeft), maar heb inmiddels de Tokina 11-16 op mn lijstje staan, omdat 20mm (x1.6=32) me net niet wijd genoeg is. Overigens is dat meer mijn beperking dan die van de lens.
Voor portretwerk is ie wel weer wat wijd natuurlijk, maar het kan wel, ik gebruik m ook wel voor groepsportretten. Het is geen USM/HSM lens en heeft een grote diameter, dus focussen kost wel even, maar gezien die grote diameter valt t me nog alles mee. Voor focussnelheid neem ik meestal mijn zoontje als uitgangspunt, daarop scoort de 20 vergelijkbaar met mijn canon 35/2, beter dan de 50/1.8 en de Tamron 90/2.8, maar veel slechter dan de 200/2.8, die wel USM heeft. Accuraat is ie wel, al begrijp ik uit de reviews dat je een beetje geluk moet hebben met het exemplaar (bekend Sigma kwaaltje btw). Wijd open is ie niet zo scherp, maar @2.8 is ie in het midden behoorlijk goed. De Canon begint daar pas. Voor scherpte aan de randen moet je m verder afstoppen, maar dat hebben alle wide angles. Nadeel tov de Canon 20/2.8 is het formaat en de prijs van 82mm-filters.quote:Op maandag 8 december 2008 19:16 schreef freud het volgende:
[..]
Hoe bevalt de sigma 20mm? Ik zat naar de Canon te kijken, maar de ratings zijn over het algemeen niet best. Nou ben ik over de fish van Sigma erg tevreden, maar ben bang dat de 20mm niet zo snel/accuraat is met focussen, wat met portretten toch redelijk dodelijk is...
Volgens mij is er weinig mis met de 17-55...quote:Op maandag 8 december 2008 22:35 schreef freud het volgende:... want ik zit in dubio of ik niet gelijk de 17-55 f2.8 IS haal. Minder scherpte en contrast, maar wel breder inzetbaar.
quote:Op zaterdag 29 november 2008 18:27 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, leuk om te weten, dank je.![]()
Ik ga maar eens sparen voor lichtgevoelige zoomlensen..
Sportfotografie is lastig op F4.0+
Wat vreemd, tot een paar week geleden was opsturen wel mogelijk. Ik heb nog m'n D80 body en 55-200mm lens daar 2de hands gehaalt. Beide in zeer goede staat trouwens.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:41 schreef feetjai het volgende:
Heb je al gekeken bij diverse zaken waar zij ook 2de hans lenzen verkopen?
Denk aan bijv. www.fotokonijnenberg.nl
Enige nadeel is dat ze niet opsturen zover ik weet. Je moet zelf langs, maar de zaak is goed en betrouwbaar.
2de hans is net zo goed als je een goede in je handen krijgt, met een betrouwbare zaak is dat geen probleem.
[..]
Het probleem is dat het een EF-s lens is, maar goed, als ik een 50D met 17-55 haal, zal ik niet binnen het jaar naar FF gaan. Voor concerten is het gat van 55-70mm geen ramp in ieder geval. Maar goed, leuk voor de verzameling de 50Dquote:Op dinsdag 9 december 2008 06:16 schreef Tiger_Woods het volgende:
[..]
Volgens mij is er weinig mis met de 17-55...
Althans ik vind het een super lens.
Is dat niet erg wide?quote:Op donderdag 11 december 2008 22:37 schreef Erasmo het volgende:
Wat dacht je van de Sigma 30mm f/1.4 voor concerten?
Ik begreep dat 85mm F/1.8 zo'n beetje de standaardlens voor concertfotografen is, 30mm lijkt me inderdaad wat breed. Tenzij je van 'n meter of 2 foto's mag makenquote:
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken. Al zie je ze ook veel met de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L lopen.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:14 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik begreep dat 85mm F/1.8 zo'n beetje de standaardlens voor concertfotografen is, 30mm lijkt me inderdaad wat breed. Tenzij je van 'n meter of 2 foto's mag maken
Helemaal mee eens, al moet ik erbij zeggen dat de Peleng ook weer niet zo denderend slecht is als velen vrezen. Ik heb dat ding ingesteld toen ik hem kocht (afgekeken hoe mijn broer het deed) en fotografeer al jaren met dat ding, tot volle tevredenheid. En een keurige scherpte, zodra het licht wegvalt ben je wel de sigaar met deze lens.quote:Op zondag 7 december 2008 18:57 schreef Vliegvrager het volgende:
...
Wat fisheye betreft, bedenk wat je er mee wilt. Misschien wil je er je eigen stijl mee uitwerken, misschien alleen maar voor de fun. In dat laatste geval, of als je het nog niet weet, kijk dan eens naar de relatief goedkope Peleng 8mm. Manual focus en optisch niet heel super, maar voor de meeste fisheye-gebruikers is dat nou net geen punt. ...
Bij Beatstad liep een gast rond met een 400mm, 300mm en een 200mm (1.8 versie) Die vroeg of wij ff op zijn zooi wilde passen terwijl hij ging plassen. Tis dat ik Nikon had, maar anders....quote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken. Al zie je ze ook veel met de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L lopen.
Primes bij concerten zijn tricky. Ik ben liever iets dynamischer met wat ruis erbij dan dat ik een shot niet kan maken omdat ik niet in of uit kan zoomen. Ik ga als outfit voor de 17-55 F2.8 IS en de 70-200 F2.8 IS op aparte bodies (allebei 1.6 crop), met de 15mm f2.6 fish voor wat tussendoor shots. Alleen als ik zeker weet dat ik het hele concert mag schieten EN de ruimte heb om te wandelen dan durf ik met primes rond te wandelen (15mm, 50mm en 135mm).quote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken. Al zie je ze ook veel met de 70-200 2.8L IS en de 16-35 2.8L lopen.
Waarom zou hij dat? Voor de hoge prijs moeten er heel veel foto`s worden verkocht om die lens terug te verdienen. Het is een werktuig voor hem en geen hobby ding voor gearsletjes. Verder ook nog een extreem trage AF.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef elcastel het volgende:
Bij amateurs bedoel je mag ik hopen ? Een beetje concertfotograaf zal de 85 1.2L wel gebruiken.
Ik hoop voor je dat hij beter presteert dat de huidige versie, want die hunt meer dan een doorgewinterde redneck.quote:Op donderdag 18 december 2008 17:03 schreef Skull-splitter het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer de nieuwe 24-70MM 2.8 van Sigma nu onderhand eens uitkomt? Ik lees overal zo'n beetje enkel aankondigingen (september) maar niemand kan me vertellen wanneer ie uitkomt, en ik wil er graag eentje aanschaffen zodat mijn 18-55 en 55-200 de deur uit kunnen...
Heb dat hunten altijd wel vinden meevallen, Ik geef toe dat de 24-105 L een stuk fijner is, maar dat is ook een heel andere prijsklasse lens.quote:Op donderdag 18 december 2008 19:45 schreef freud het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat hij beter presteert dat de huidige versie, want die hunt meer dan een doorgewinterde redneck.
Vrienden van me zitten nu in Bangkok Hongkong that is. En nemen er een Nikkor 10.5 Fish mee. 100 E goedkoper. Nu maar duimen dat ie het niet hoeft aan te geven.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:25 schreef elcastel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, al moet ik erbij zeggen dat de Peleng ook weer niet zo denderend slecht is als velen vrezen. Ik heb dat ding ingesteld toen ik hem kocht (afgekeken hoe mijn broer het deed) en fotografeer al jaren met dat ding, tot volle tevredenheid. En een keurige scherpte, zodra het licht wegvalt ben je wel de sigaar met deze lens.
Vergeleken met een 24-70L of 24-105L is het inderdaad niet te vergelijken, maar als ik een concert heb, dan moet hij focussen, klaar. En dan is het 'ik heb geen scherpe foto, maar wel een lekkere goedkope lens' argument bij mij geen issuequote:Op donderdag 18 december 2008 20:43 schreef Marc H het volgende:
[..]
Heb dat hunten altijd wel vinden meevallen, Ik geef toe dat de 24-105 L een stuk fijner is, maar dat is ook een heel andere prijsklasse lens.
Nieuwe versie is voorzien van HSM, de 70-200 idem dito (en vind ik inmiddels een erg fijne lens) waardoor het toch net wat lekkerder moet werken. Maar ik heb nog niets besteld, maar hou hem zeker in de gaten...quote:Op donderdag 18 december 2008 19:45 schreef freud het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat hij beter presteert dat de huidige versie, want die hunt meer dan een doorgewinterde redneck.
OK, met HSM moet het inderdaad een stuk beter gaan. Zijn er al een beetje goeie reviews?quote:Op donderdag 18 december 2008 23:07 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Nieuwe versie is voorzien van HSM, de 70-200 idem dito (en vind ik inmiddels een erg fijne lens) waardoor het toch net wat lekkerder moet werken. Maar ik heb nog niets besteld, maar hou hem zeker in de gaten...
Nou...kijk eens naar de foto's van didotciceroquote:Op donderdag 11 december 2008 22:37 schreef Erasmo het volgende:
Wat dacht je van de Sigma 30mm f/1.4 voor concerten?
Keine review... Helaas. Maar kan hem toch niet voor eind januari aanschaffen, maar zou gewoon graag wat meer weten onderhand...quote:Op vrijdag 19 december 2008 08:16 schreef freud het volgende:
[..]
OK, met HSM moet het inderdaad een stuk beter gaan. Zijn er al een beetje goeie reviews?
jesus wat een prijs zeg...... mag ik toch wel hopen dat die sigma all-round 2,8 isquote:Op vrijdag 19 december 2008 11:21 schreef Skull-splitter het volgende:
Okeeeej, die lens gaat dus tussen de 700 en 1200 euro kosten zover ik het begrijp, das voorlopig buiten schot![]()
Mocht ie onder de 500 komen dan heb ik weer interesse, maar anders neem ik toch liever de Canon met dat prijsverschil met de huidge 24-70...
Tot die tijd maar orienteren op een eventuele flitsert...
Npem dan een L met dezelfde specsquote:Op zondag 21 december 2008 12:23 schreef Skull-splitter het volgende:
Voor mij is ie meteen niet echt interessant meer zoals genoemd. voor die prijsklasse kun je net zo goed even doorsparen voor een Canon L, en die's nog weather proofed ook...
Zal ik het maar roepen dan ? Diverse keren in stromende regen staan fotograferen met die lens en dan ben ik toch blij met die weather sealing. Toegegeven, ik zeg pas 'goddank' als de zon schijnt, maar dat heeft alles met mijn eigen weather sealing te maken.quote:
just for kicks: voor die prijs had het er gewoon op mogen zittenquote:Op zondag 21 december 2008 18:31 schreef freud het volgende:
[..]
Npem dan een L met dezelfde specs. En dat hij geen L is, zegt niet dat hij kwalitatief minder is. Hij is imo breder inzetbaar dan de 24-70L, en als je kijkt waar de verschillen in zitten, betwijfel ik of de gebruiker hier dat ook echt gaat merken. Hoe vaak hoor je iemand roepen 'Goddank had ik weather sealing!'
Die Sigma heeft een HSM, wat inhoudt dat ie wat stiller en sneller is met scherpstellen (tenzij dat Nikonglaasje er een is met een eigen motortje, wat ik zo aan de typeaanduiding niet kan zien)quote:Op maandag 22 december 2008 16:47 schreef Ronalld het volgende:
Ik moet een nieuwe kitlens kopen, ik twijfel tussen:
Sigma 18-50mm F 3.5-5.6 DC HSM AF
Of de standaard:
Nikkor AF-S 18-55mm F 3.5-5.6 G DX
Wat is hier het verschil überhaupt tussen? Behalve dat die van Sigma 7 euro duurder is maar 5mm minder heeft.
Aangezien je AF-s lenzen op een D40 kan gebruiken neem ik aan dat er wel een motortje in zit. Of doelde je op Nikon's SWM?quote:Op maandag 22 december 2008 17:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die Sigma heeft een HSM, wat inhoudt dat ie wat stiller en sneller is met scherpstellen (tenzij dat Nikonglaasje er een is met een eigen motortje, wat ik zo aan de typeaanduiding niet kan zien)
Die vijf millimeter ga je het verschil niet in merken.
Ik heb de Canon en ben daar echt tevreden mee.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:34 schreef McGilles het volgende:
Welke raden mensen aan als je keuze hebt uit:
- Canon EF 50mm 1.4 USM (ongeveer 295 euro)
- Sigma 50mm 1.4 EX DG HSM (ongeveer 360 euro)
Iemand hier ervaring met 1 van deze lenzen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:35 schreef Vliegvrager het volgende:
Volgens Photozone is de Sigma beter. Als ik de review goed lees, baseren ze dat vooral op de scherpte wijd open. Als je dat belangrijk vindt, kies dan voor de SIgma. Vind je dat niet zo belangrijk, vraag je dan eens af waarom je uberhaupt de 1.4 wilt.
Ik heb al meerdere keren die Sigma 50mm 1.4 in mijn 'winkelwagentje' gezet, maar nog nooit heb ik op 'bestel nu' gedruktSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit namelijk ook te denken aan de Sigma 70mm 2.8 Macro lens, die ook zeer goed scoort in alle reviews. Voordeel natuurlijk is de Macro, nadeel is echter dat als ik binnen ga fotograferen hij toch een stuk minder lichtsterk is. Beide natuurlijk wel geschikt voor portretfoto's.
Lastig lastig...![]()
Dit is een goedkope, scherpe, lichtsterke lens. Vol open (op f/1,8) is ie wel wat soft. Maar voor de prijs hoef je het zeker niet te laten.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 21:52 schreef ries89 het volgende:
Mensen,
Ben opzoek naar een lichtsterke lens met vast brandpunt voor mijn nikon d60, met name voor tuningshow/auto fotografie. Ik kom dat toch vooral uit op de nikkor af 50/1.8. Op veel plaatsen word er erg positief over deze lens gepraat. Hebben jullie nog meningen om dit juist wel of niet te doen?
Bedankt!
Belangrijk punt bij die lens is ook dat hij een dubbele barrel heeft, en dus lekker compact isquote:Op zaterdag 3 januari 2009 11:02 schreef Apoc2003 het volgende:
Het punt is alleen dat ik (veel) ga reizen en ik weinig behoefte heb aan meerdere lenzen. Ik zat overigens zelf te denken aan de tamron 18-250 mm, deze lijkt aardig uit de tests te komen en is voor mij ook nog enigzins betaalbaar.
Weet je ook hoe het zit met de 'image stabalizer', want die zit niet op de lens en ook niet op de eos 450d als ik het goed heb. Kan ik dan nog wel makkelijk scherpe foto's uit de hand maken, of is dat alleen mogelijk met een statief? Anders is een sony A200/A350 misschien nog een optie als body?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:20 schreef freud het volgende:
[..]
Belangrijk punt bij die lens is ook dat hij een dubbele barrel heeft, en dus lekker compact is
Reken voor uit de hand schieten een belichtingstijd van 1 gedeeld door de brandpuntsafstand (vergeet de cropfactor niet, tenzij je een vaste hand hebt). Aan het tele-eind van die lens kan dat voor vogel-foto's nog prima, maar voor concerten is ie waardeloos. Afhankelijk van het type IS, win je daar 2 tot 4 stops mee. Aan het tele-eind is dat heel handig, voor normale en wijde brandpunten helpt het nauwelijks, omdat je dan in sluitertijden terecht komt waar je onderwerp te veel voor beweegt.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:26 schreef Apoc2003 het volgende:
[..]
Weet je ook hoe het zit met de 'image stabalizer', want die zit niet op de lens en ook niet op de eos 450d als ik het goed heb. Kan ik dan nog wel makkelijk scherpe foto's uit de hand maken, of is dat alleen mogelijk met een statief? Anders is een sony A200/A350 misschien nog een optie als body?
Zelf heb ik de 24-60, ze kunnen goed zijn de sigma's, maar dan moet je geluk hebben. QC is gewoon een stuk lager. Als je voor de sigma gaat raad ik je aan om eerst echt te spelen met 't objectief voordat je 'm koopt.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:39 schreef Noxa het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met de 24-70 f2.8 van Sigma? IK ben van plan mijn lens lijn om te zetten naar lichtsterk. Maar vind de originele lensen tikkeltje te duur. (nikon) dus wordt third party. Maar ik hoor veel verschillende verhalen over sigma lenzen. De 1 vind het top de ander vind het niks.
Ligt aan je combinatiequote:Op zondag 4 januari 2009 12:07 schreef zquing het volgende:
Als ik in de regen foto's ga maken, hoe groot is de kans dat er water in mn body komt lang de bajonet?
Geen DA* glas, maar gewoon oudere MF objectiefen, zit er op de bajonet van je 16-50 een afsluitring?quote:
Jup er zit een soort van O-ring.quote:Op zondag 4 januari 2009 22:47 schreef zquing het volgende:
[..]
Geen DA* glas, maar gewoon oudere MF objectiefen, zit er op de bajonet van je 16-50 een afsluitring?
dan moet ik maar een keer een o-ring gaan hobbyen op een lens van mequote:Op zondag 4 januari 2009 22:53 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jup er zit een soort van O-ring.
Dat is maar goed ook gezien hoe vaak ik hem heb afgespoeld onder een flesje water
Gewoon dichtkittenquote:Op zondag 4 januari 2009 22:54 schreef zquing het volgende:
[..]
dan moet ik maar een keer een o-ring gaan hobbyen op een lens van me
Wel jammer dat alleen de DA* lensen helemaal sealed zijn, als de 17-70 dat ook was had ik die wel gehaald.quote:
Ik had hem ook al in mijn favorieten staanquote:Op donderdag 8 januari 2009 19:14 schreef zquing het volgende:
ik ben er achter welke lens ik MOET hebben
[ afbeelding ]
135-600 F6.7, 4 kilo zwaar en 85cm lang
Bedenk wel dat je met deze lens geen autofocus hebt op je D60 he..quote:Op vrijdag 2 januari 2009 21:52 schreef ries89 het volgende:
Mensen,
Ben opzoek naar een lichtsterke lens met vast brandpunt voor mijn nikon d60, met name voor tuningshow/auto fotografie. Ik kom dat toch vooral uit op de nikkor af 50/1.8. Op veel plaatsen word er erg positief over deze lens gepraat. Hebben jullie nog meningen om dit juist wel of niet te doen?
Bedankt!
Wat me eerder zorgen baart is hoe je een getunede auto in zijn geheel er wide-open op wil krijgen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 21:31 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Bedenk wel dat je met deze lens geen autofocus hebt op je D60 he..
Met een beetje ruimte moet dat wel lukken, zeg een straal van 10 meter om de auto heenquote:Op donderdag 8 januari 2009 21:38 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat me eerder zorgen baart is hoe je een getunede auto in zijn geheel er wide-open op wil krijgen.
Ik bedoelde meer de kleine scherptedieptequote:Op donderdag 8 januari 2009 22:28 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Met een beetje ruimte moet dat wel lukken, zeg een straal van 10 meter om de auto heen
iets zegt me dat je nog nooit op een tuningshow bent geweest maar ik kan me altijd vergissenquote:Op donderdag 8 januari 2009 22:28 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Met een beetje ruimte moet dat wel lukken, zeg een straal van 10 meter om de auto heen
Ow, jawel hoor. En dan mag je blij zijn met 1 a 2 meter.quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef mental het volgende:
[..]
iets zegt me dat je nog nooit op een tuningshow bent geweest maar ik kan me altijd vergissen
Ah, je vraagt het onmogelijkequote:Op donderdag 8 januari 2009 22:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer de kleine scherptediepte
Niet echt. Voor 400 Euro koop je een alleszins redelijke groothoek, voor 500 een goede (Canon 10-20 of Tokina 11-16), en voor het driedubbelle een hele hele goede (Canon 14L, en wat Nikon spul dat niet op jouw camera past). Simpel gezegd, de Canon 10-20 en de Tokina 11-16 zijn die 100 E extra meer dan waard, de hele goede moet je laten liggen voor mensen met te veel geld.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:57 schreef Asics het volgende:
vraagje.
Ik wil graag een echte groothoeklens aanschaffen voor het fotograferen van interieur. Ideaal zou zijn de EF-S 10-22/3.5-4.5 USM, behalve de prijs. Zeker omdat ik alleen wat wil spelen en oefenen wil ik vragen of iemand vergelijkbare en goedkopere alternatieven weet. Ik heb een EOS400D.
Thanks.
wat is dat?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:49 schreef Erasmo het volgende:
Eventueel een oud m42 beestje? Voor het fotograferen met interieurs heb je nou niet echt een snelle af nodig.
Peleng+defish programmaquote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:05 schreef Asics het volgende:
[..]
wat is dat?edit: als ik op marktplaats zoek naar m42 dan kom ik al een heel eind
maar wat ik me afvraag: de M42 groothoeklens die ik zie is nog 30 mm. Maar volgens mij is dat niet voldoende omdat ik juist tussen de 10 en 20 mm moet hebben voor groothoek. Of haal ik 2 dingen door elkaar om dat dit nog uit het analoge tijdperk stamt oid?
bijvoorbeeld deze
in combinatie met dit.
is dat iets wat moet lukken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |