en weer verderquote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:04 schreef saaw het volgende:
mooi is dat
is het een optie om in 1 van de twee kabines witte watten en in de ander kooltjes te stoppen? of moet ik echt een nieuwe pomp
ik heb deze al een hele tijd en nooit ergens probleme mee gehad trouwens
Ik heb 1 wit / oranje platy , dat is het mannetje en 2 oranje vrouwtjes. Nergens ook maar iets zwarts te bekennen bij deze 3, maar toch is er een jonkie die het voor elkaar gekregen heeft om er bijna volledig zwart uit te zien qua stippen , met af en toe wat oranje ertussen doorquote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:23 schreef saaw het volgende:
oeh wat leuk
enige die ik als kleine heb gehad zijn platy's, maar die waren binnen de kortste keren opgegeten
niet dat ik daar echt mee kan zitten hoor, zo boeiend zijn platty's nou ook weer niet
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 01:11 schreef Prowl het volgende:
Acrylic is toch gewoon plexiglas?
Krast als de ziekte en wordt hardstikke dof.
Misschien toch maar eens aan betonplex met polyester gaan denken, heb je maar 1 glasplaat nodig als voorruit.
Dan ben je met die maten voor 200,= wel klaar.
Het is dat ik ontzettend goedkoop aan mijn bakje van 130x75x60 kon komen anders was ik deze zomer ook aan de slag gegaan met een houten bak.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:12 schreef Gianthuust het volgende:
[..]
Ik heb 2 voorkanten dus dat zou dan 2x glas en 2x betonplex worden. Ik heb de kosten voor de bak zelf iid ingeschaalt op ongeveer 200 euri.Dit is mijn budget ongeveer.
Bak 200 euro
Filter etc. 150 euro (mogelijk wil ik voor een biologisch filter gaan, dan word het een stukje duurder.Weet iemand of dit op de lange termijn wel voordeliger is? ivm minder vaak verversen filter etc.)
Grond en planten etc. 150 euro
Vissen 150 - 200 euro (wil vooral schooltjes)
Is dat redelijk?
als ie in een kom zit mag je je eigen topic lekker makenquote:Op maandag 8 oktober 2007 21:59 schreef Kings het volgende:
Mag een koudwateraquarium ook meedoen?
Of hebben goudvisjeshouders een eigen topic?
Nee! Ik heb ze in een mooie grote glazen bak met filtertjes en pompjes en plantjes en frobeltjes enzo en en en...quote:Op maandag 8 oktober 2007 22:19 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
als ie in een kom zit mag je je eigen topic lekker maken![]()
anders .. welkom![]()
en daarom hecht ik zeer weinig waarde aan de "kennis" van winkelpersoneelquote:Op zaterdag 6 oktober 2007 13:40 schreef saaw het volgende:
ik heb weer nieuwe visjes
2 kogelvisjes[ik dacht altijd dat dat niet kon in een gezelschapsaquarium maar dit is een vriendelijke soort volgens mijn aquariumwinkelmevrouw]
truequote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en daarom hecht ik zeer weinig waarde aan de "kennis" van winkelpersoneel
zolang die genoeg slakjes heeft zal het wel even goedgaan. daarna gaat hij alsnog je andere vissen aanvallen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:11 schreef saaw het volgende:
[..]
true
maar ik heb zat slakjes en ook iedere dag rode muggen larven dus ze blijven tot nu toe braaf van alle andere visjes af
aparte bak (of zo'n plastic klein bakje) , plantjes kopen in de dierenwinkel en wachten maar , gwoon af en toe zo'n algentabletje of komkommer erin gooien , en je hebt een shitload aan slakken.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:28 schreef saaw het volgende:
iemand tips om slakken te kweken?
ik heb wel wat slakjes in mn bak maar het lijkt niet heel hard te gaan
is een los bakje om te kweken makkelijk? en zijn er verschillende soorten slakjes? en waar krijg ik die?
ik heb juist altij dmn best gedaan zo min mogelijk slakjes te hebben maar nu heb ik ze ineens nodig
uit mijn dierenwinkelplantjes komen nooit slakjesquote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:17 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
aparte bak (of zo'n plastic klein bakje) , plantjes kopen in de dierenwinkel en wachten maar , gwoon af en toe zo'n algentabletje of komkommer erin gooien , en je hebt een shitload aan slakken.
opzich een tof planquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 07:18 schreef Trusten het volgende:
Laat iemand je er wat op sturen in een tictac-doosje (met natte watjes etc), zo ben ik aan mijn appelslakken gekomen...
Edit: Ik heb genoeg poelslakjes dus als je interesse hebt wil ik er best een aantal sturen. Hoef je niks voor te betalen maar ik ga het ook niet betalen. Dus als je mij dan een tictac doosje + gefrankeerde envelop stuurt dan stuur ik het gevulde doosje naar je terug
![]()
Voor 40 kan ik het hele setje ophalen. Zelf wil gezeldschap aquarium gaan houden. Wat voor vissen heb ik nog niet over nagedacht ben nu eigelijk veel aan het informeren wat het beste is.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 10:14 schreef BoNi het volgende:
Voor datzelfde geld (misschien net iets meer) zou ik toch gewoon voor een JUWEL gaan.
Verder zou ik er persoonlijk direct een andere achterwand in zetten.
Wat ben je van plan in die bak te gaan houden?
60*30*30quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 12:20 schreef master_X het volgende:
en was zijn daar de afmetingen van ben er nog niet zo bekend mee![]()
Als je je bak nog niet zo lang heb staan kan het geen kwaad en lost dit probleem zichzelf meestal op.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 14:16 schreef rene90 het volgende:
[..]
60*30*30![]()
nog een vraagje van mijn kant, op de bladeren zit al dat bruine spul, en op het grint ook, hoe kan je dat het beste schoon krijgen, en komt dit door overmatig voergebruik? ik vind het vrij lastig om de juiste hoeveelheid te bepalen, kan iemand dit misschien vertellen met bijvoorbeeld een x aantal keren een flessendop, iets in die richting:)?
Ik heb bij me broer in de opslag zo een buis liggen waarmee je het grint zonder batterijen of iets schoon kan maken, is dat geschikt voor dat grint gewoon?
3 weekjes gok ik zo, enne 11.00-23.00 tl balken, en dan staat me raam gewoon open dus komt er ook wel zonlicht binnen. Het is 1 tl balk, en er zit zo'n ronde zilveren soort papier omheen. Heb 3 otocinclus fleixilis (dwergharnasmeervallen) en 5 garnaaltjes....quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 19:18 schreef BoNi het volgende:
[..]
Als je je bak nog niet zo lang heb staan kan het geen kwaad en lost dit probleem zichzelf meestal op.
Als de bak al langer staat kan het komen door een tekort aan licht, hoe lang belicht je je bak, welke lampen gebruik je, hoe oud zijn deze en gebruik je reflectoren?
Heb je al algeneters in je bak zitten?
Hoe vaak ververs je water, hoeveel en gooi je er dan ook nog bacterien oid bij?
Dan haal je toch ook het vuil mee uit de bodem? Ik heb een drinkflesje waar ik de bodem vanaf gehaald heb op m'n hevelslang gemonteerd en haal daarmee het vuil mee van de bodem als ik water ververs.quote:het water heb ik gister ververst 1/3 eruit en nieuw water erbij
Zoveel eten geven dat de vissen het in een minuutje opeten, dat kan ook in meerdere sessies.quote:Het enige probleem wat ik heb is de de bodem erg snel vervuild raak ik denk door het voer wat blijft liggen ?
WTF is een steigerbuis? Ik zie zo'n stalen ding voor me.quote:Ik heb ook een internet shop benaderd voor een steigerbuis aangezien deze miste bij de koop van me aquarium,
je hebt wel voedingsringen. die kan je ook heel makkelijk zelf maken. je neemt een stukje luchtslang, en daar maak je een circel van, die je met een verloopstukje aan elkaar maakt. dat blijft dan drijven. wanneer je daar je voer ingooid, verdwijnt het niet in het filter voor je vissen erbij kunnen.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:55 schreef rene90 het volgende:
oke top:) ga vanaf nu een stuk minder voeren dan maar, is er niet een soort voederbakje waarin het voer blijft liggen maar waar ze er wel bij kunnen? zodat het niet een rotzooi wordt zeg maar op de bodem maar dat het "overgebleven" voer blijft liggen in een soort opvang bakje?
valt mee hoorquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 14:39 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik zag gister ook een kogelvis bij de Intratuin maar die dingen jagen op andere dus maar niet gekocht.
zullen wel corydoras zijn :p cory's dus.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:34 schreef rene90 het volgende:
wat is de volledige naam van cordy's?
was even op google aan het kijken maar kon zo 1 2 3 niks vinden.
cory's , geen cordy'squote:Op zondag 21 oktober 2007 20:24 schreef rene90 het volgende:
leuke visjes die cory's, misschien dat ik die met een paar weken erbij ga nemen, aangezien die mooi de bodem kunnen vullen, aangezien ik nu amper meer bodemvisjes heb, we zien met een paar weken wel.
Heb ook dinsdags een mosmatje, iemand ervaring wat vissen daar in het algemeen van vinden?
even een vraagje aan saaw, hoeveel cordy's heb je, misschien fototje? en m/v?
en wil je even vertellen hoe het paren verging enzo, gewoon een kleine samenvatting van jou ervaringen met de cordy's?
cory's idd, ik typ het steeds foutquote:Op zondag 21 oktober 2007 20:24 schreef rene90 het volgende:
leuke visjes die cory's, misschien dat ik die met een paar weken erbij ga nemen, aangezien die mooi de bodem kunnen vullen, aangezien ik nu amper meer bodemvisjes heb, we zien met een paar weken wel.
Heb ook dinsdags een mosmatje, iemand ervaring wat vissen daar in het algemeen van vinden?
even een vraagje aan saaw, hoeveel cordy's heb je, misschien fototje? en m/v?
en wil je even vertellen hoe het paren verging enzo, gewoon een kleine samenvatting van jou ervaringen met de cordy's?
bij mij zijn ze iig redelijk schuw , maar ik zie ze wel gewoon altijd. Ze zitten overal en nergens en liggen meestal bij elkaar. Hun voornaamste bezigheid is het doorwoelen van zand / grind (let op dat je niet al te groot grind hebt) of gewoon voor pampus liggen. Ze eten hetzelfde als alle andere vissen , maar het moet wel op de bodem liggen. Ook zijn het scholenvissen , dus minimaal 5 stuks bij elkaar.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:14 schreef rene90 het volgende:
oke, ben benieuwd naar de foto,
waar zitten ze vooral? wat eten ze? wat hebben ze voor andere bezigheden? (zo zitten 1 van me antennebaarsjes onder de blaadjes, de 2 andere een beetje het grint te doorzoeken)
die oranje/zwart gestreepte bedoel je? dat is een sumatraantje, daar heb ik er 3 van [2 van deze en 1 blauwige]quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:28 schreef rene90 het volgende:
oke bedankt voor de antwoorden en informatie, even aan saaw: wat is dat visje op de 2e/3e foto te zien, in het midden, met een soort zebraprint?
maar 7 neon tetras en 5 cory's gaat niet samen toch?
meerder schooltjes kan prima hoor, moet je alleen wel een groot genoege bak hebbenquote:Op zondag 21 oktober 2007 21:49 schreef rene90 het volgende:
2 schooltjes gaan niet samen las ik ergens, daarnaast is het wel weer dat tetra's midden/boven zijn en de cory's bodem, ik heb wel grint geen idee of dat een probleem kan zijn voor cory's?
maar sumatraantjes staan wel agressief bekent toch? dus niet echt aan te raden lijkt me hoewel ze wel mooi zijn.
dat is et em juist , ze moeten bezig zijn met elkaar. Als ze dat niet zijn gaan ze andere vissen lastig vallen. Je moet ze daarom altijd in een school houden. Zijn leuke beestjes iddquote:Op zondag 21 oktober 2007 22:08 schreef saaw het volgende:
[..]
meerder schooltjes kan prima hoor, moet je alleen wel een groot genoege bak hebben
volgens mij iig
en ik zou niet weten of sumatranen als agressief bekend staan maar ze spelen wel heel veel met elkaar en laten de rest van de visjes gewoon met rust. ik heb niet het idee dat de andere visjes last van ze hebben iig
ik zou het echt niet weten, heb maar 1 keer kleintjes gehad [van platy's] en dat wist ik pas toen ik ze zag rondzwemmenquote:Op zondag 21 oktober 2007 22:50 schreef rene90 het volgende:
ik heb net me aquarium eens goed bestudeert en ik heb nog 2 garnaaltjes, 1 zuignapje, 7 tetras en de 3 antennebaarsjes,
MAAR ik denk dat ik een zwanger antennebaarsje heb, ik heb 2 vrouwtjes, de 1 heeft een dikkere buik dan de ander en is goed roze gekleurd, en in plaats van een bruin sliertje aan de bips is er nu een wit sliertje te zien, of een puntje ervan.
Wie heeft hier een idee over? en is het verstandig dit antennebaarsje nou in de guppenbak te doen waardoor de babyvisjes niet zullen worden opgegeten? hoelang zal dit duren eigenlijk voordat ze er echt uitkomen als het ware?
klinkt ideaal, toch?quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:58 schreef rene90 het volgende:
naja het is een guppenbak, dat is een bakje waar je het zwangere vrouwtje inzet, (heeft niet erg veel ruimte) en als ze baart dan vallen de eitjes door een klein filtertje (zoals je in duinrel die trechters hebt) zodat het vrouwtje er niet meer bij kan als het ware.
dat zou ik ook niet wetenquote:Op zondag 21 oktober 2007 23:06 schreef rene90 het volgende:
jup maar ik vind het zielig om het baarsje hier lang in te houden, en daarom vraag ik me even af of iemand weet hoelang het ongeveer duurt voordat de baby's komen (zal je net zien dat het hele baarsje niet zwanger is:P). Dus vandaar, trouwens ook me 1000e post:D
dankjewelquote:Op zondag 21 oktober 2007 23:14 schreef rene90 het volgende:
mooie site heb je trouwens, waar heb je die mee gemaakt ?
dat was geadviseerd bij de winkel en op verschillende sites, dit zodat je geen ruzies krijgt tussen de baarsjes, alles gaat goed en ik ben benieuwd of ik een paar eitjes kan bewaren, en ik zal het baarsje dan niet in de guppenbak doen en maar net kijken hoe het verloopt:)quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:17 schreef broodmonkeh het volgende:
doe maar niet rene90 , een antennebaarsje legt eitjes en vertonen broedzorg. Sowieso een vis in een guppenbakje doen sowieso niet aan te raden want bijne elke vis gaat dood van de stress al stop je ze in zo'n bakje , behalve dan de gup (daarom is het ook een guppenbakje). Ook denk ik niet dat de eitjes het zullen overleven met neons in de bak. Ook snap ik niet waarom je 3 antennebaarsjes hebt genomen? Een paartje is bijna het maximale in een 60cm bak.
Enige manier is om de antennebaarsjes alleen in het aquarium te hebben. Zitten er andere vissen bij dan worden de eitjes sowieso opgegeten. Ook gaan de eerste nesten bijna altijd fout, ze moeten het immers nog leren. Neon's zijn echte eier rovers.quote:Op maandag 22 oktober 2007 01:05 schreef rene90 het volgende:
[..]
dat was geadviseerd bij de winkel en op verschillende sites, dit zodat je geen ruzies krijgt tussen de baarsjes, alles gaat goed en ik ben benieuwd of ik een paar eitjes kan bewaren, en ik zal het baarsje dan niet in de guppenbak doen en maar net kijken hoe het verloopt:)
volgens mij gewoon wit. En de ouders vertonen broedzorg dus zitten er de hele tijd bij en verdedigen ze (als het goed is). Waar wil je ze gaan laten als ze eruit zijn? Je moet een goeie zuurstofvoorziening hebben en zonodig de beschimmelde eitjes eruit halen. Je kan het proberen om ze eruit te halen , want die beesten leggen toch om de 2 weken eitjes ofzo. Denk alleen dat je ook nu zeer weinig kans hebt dat er wat overleeft. De enige goeie manier is een speciaalbak inrichten voor de antennebaarsjes.quote:Op maandag 22 oktober 2007 13:42 schreef rene90 het volgende:
hoe zien de eitjes eruit, gewoon witte "eitjes" zoals je ze zou verwachten of opeens parse dingen of iets? En wanneer ik de eitjes zie ga ik ze wel in een apart bakje zetten:)
Hartstikke cool krabje!quote:
oke. ja, je kan proberen je eitjes daarin te doen. maar aangezien antennebaarsjes normaal gezien het nest ook verzorgen, denk ik niet dat het veel kans van slagen zal hebben. de ouders kunnen er dan immers niet meer bijquote:Op maandag 22 oktober 2007 14:16 schreef rene90 het volgende:
oke:) ik wacht het even af, ik heb al een vermoeden op welke plek het gaat worden, op het rotsje, lopen er erg tegenaan te schuren en te doen. Maar het is een bakje wat in je normale aquarium gaat dus het water is hetzelfde:D
ik heb ook een vuurstaartquote:Op maandag 22 oktober 2007 15:25 schreef BlackFrancis het volgende:
Hey leuk, een aquarium topic. Ik heb ook al jaaaren een aquarium staan. Ik had t even een beetje laten verslonsen... maar ben weer met veel enthousiasme begonnen.
[ afbeelding ]
Nog even geduld...de planten moeten nog goed aanslaan. (80x40x30 btw)
[ afbeelding ]
Hier mn visjes. Een Labeo Bicolor (riskant, weet ik.. maar is heel verdraagzaam) ~15 zwarte neons (en een roodkopzalmpje die zich ook een zwarte neon voelt), 8 cory's schwartzi.
En een L-nummer. Weet iemand welke t is/ hoe groot ie kan worden?
goed zoquote:Op maandag 22 oktober 2007 15:20 schreef rene90 het volgende:
ik wacht even af of er nog eitjes gaan komen en binnen welke periode, maar ik wil niet de "natuur verstoren" om het zo maar even te noemen, gewoon afwachten of de eitjes het overleven met de neon tetras eromheen (denk het niet)
Ja dat heb ik ook, met voeren is ie erg onrustig. Maar de corys of ancistrus negeert ie altijd, hij wil wel eens uithalen naar de roodkopzalm of tetra, alleen die krijgt ie toch nooit te pakkenquote:Op maandag 22 oktober 2007 15:39 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
ik heb ook een vuurstaartdie van mij is ook heel verdraagzaam , alleen tijdens etenstijd jaagt ie wel is wat op. Die L-nummer is volgens mij een ancistrus gold, maar dan een mannetje (te zien aan die hoorntjes). Verder mooie bak , die javavaren op hout heb ik ook, alleen moeten kortwieken omdat ie op een gegeven moment net zo groot als m'n bak was geworden haha.
[ afbeelding ]
Ja ze leggen toch om de 2 weken dacht ik eitjes. Zat kansen dus om het een keer te proberenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:15 schreef rene90 het volgende:
het is het 1e nestje, dus maar even afwachten![]()
Precies, dat dacht ik ook zo, maar er komt nu dus 1 in V&Aquote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:53 schreef rene90 het volgende:
@voskat
in vraag en aanbod:)
hier kan je natuurlijk even een linkje verwijzen naar je onderwerp in vraag en aanbod, geen idee of dat mag alleen het zou wel schelen denk ik aangezien hier aquariumliefhebbers komen.
Waarom zwemt daar een karper?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:34 schreef Guppyfriend het volgende:
het is een ancistrus, maar hij is nog heel klein![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hij heeft héle kleine stekeltjes, dus ik neem aan dat t een mannetje is. die zijn niet zo knap, maar goed, ik vind m nu al zo leuk en lief
daar zwemt inderdaad een karper ja.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:32 schreef Prowl het volgende:
[..]
Waarom zwemt daar een karper?
Ik vind het niveau van het topic aardig omlaag gaan
jah, het is een blackie.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:28 schreef Guppyfriend het volgende:
ik neem aan dat je een zwarte molly bedoeld? Black Molly?
hoe lang heb je die Black Molly al? het is namelijk zo dat Black Molly's levendbarend zijn en dus zwanger worden. echter, van één keer sex kunnen ze wel 3 keer zwanger worden, ze bewaren het sperma. het kan zijn dat je Black Molly dus nog sperma had (vanuit de winkel wellicht) en dat ze nu bevallen is. misschien is dit visje de enige overlevende van de worp.
je kan m tijdelijk in een apart bakje houden, en wanneer hij groot genoeg is, bij de vis en de schildpad in doen. verder is er weinig wat je kan/hoeft te doen. een beetje voer geven kan geen kwaad natuurlijk, maar hij moet t ook wel opeten.
Ja die is zeker aanwezig blijkt er een klein gaatje in de linkerhoek te zitten boven de filter dat is de enige mogelijkheid dat ze daar eruit zijn gegaan maar toch heel apart.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:41 schreef rene90 het volgende:
heb je geen kap?
ik voer om de dag en ververs elke week 1/3 liter van mijn water.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:31 schreef BlackFrancis het volgende:
@Guppyfriend
Dat ziet er toch niet zo fris en gezond uit eerlijk gezegd.
Dat wordt in ieder geval meer water verversen, zo'n ancistrus erbij om de algen op te ruimen gaat niet werken. Dan kan je er wel 30 in gooien, maar dan nog lost dat niks op. Symtoom bestrijding is dat.
Gewoon meer verversen, en misschien voer je ook wat te veel.
Keej, ja balen als de zon erop staat. En natuurlijk groot gelijk natuurlijk, die beesten zijn heel leuk.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 20:13 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ik voer om de dag en ververs elke week 1/3 liter van mijn water.
de grote hoeveelheid algen komt doordat mijn aquarium een aantal uren van de dag zonlicht vangt. door mijn kleine kamer en grote raam is er geen andere plek waar de bak kan staan. ik kan me er niet aan storen. zeker niet omdat mijn waterwaarden, die elke maand getest worden, altijd in orde zijn. ik heb geen zin om elke week die bak op zijn kop te moeten zetten (lees: rust verstoren) omdat ik de algen van de ruit moet hebben.
ik heb die ancistrus dan ook omdat ik het een mooie vis vind, en niet omdat ie de algen op moet ruimen.
als laatste, je ziet natuurlijk een macro opname van een hoekje van mijn bak. wanneer je de bak over zijn geheel ziet valt het echt reuze mee.
maar toch bedankt voor je bezorgdheid![]()
en ik heb natuurlijk wel een magneetje waarmee ik de ruit schoon kan houden. de ruit is dan ook school, alleen komt ie niet zo makkelijk in de hoekjesquote:Op zaterdag 27 oktober 2007 01:55 schreef BlackFrancis het volgende:
[..]
Keej, ja balen als de zon erop staat. En natuurlijk groot gelijk natuurlijk, die beesten zijn heel leuk.
Probeer je chippas eens, werkt veel beter.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 09:11 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
en ik heb natuurlijk wel een magneetje waarmee ik de ruit schoon kan houden. de ruit is dan ook school, alleen komt ie niet zo makkelijk in de hoekjesen laat die vis daar nu net zitten op de foto
net geprobeerd, wat werkt dat goed!!quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:19 schreef BlackFrancis het volgende:
[..]
Probeer je chippas eens, werkt veel beter.![]()
Ik wist niet dat je ook tuiniererenderivierkreefjes hadquote:Op zondag 28 oktober 2007 18:04 schreef kres het volgende:
en die krab laat je plantjes met rust??? Ik heb ooit rivierkreeftjes gehad en ik werd gek van ze. Iedere keer dat ik de plantjes goed had gezet troken of knipten zij ze eruit.
Dus je richt je bak net beetje leuk in en de volgende ochtend word je wakker en alles is naar boven komen drijven....
P.S: hebben we hier ook een "welke vis is dit" toppic? Heb paar visjes van iemand gekregen maar heb echt geen idee welke soort ze zijn laat staan hoe ze heten....
ziet er goed uit allemaal , heb je ook een totaaloverzicht van je bak?quote:Op zondag 28 oktober 2007 11:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
Mijn aanwinsten:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
We hebben ook 2 slangevisjes erbij maar die krijg ik niet op de foto. En de kikker laat zich niet veel zien
zet hier maar eens een foto neer, misschien weten we tquote:Op zondag 28 oktober 2007 18:04 schreef kres het volgende:
P.S: hebben we hier ook een "welke vis is dit" toppic? Heb paar visjes van iemand gekregen maar heb echt geen idee welke soort ze zijn laat staan hoe ze heten....
ziet er eerlijk gezegd meer uit als een platy!quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:44 schreef BlackFrancis het volgende:
Dat is een Dalmatier Molly. (niet echt de officiële naam... maarja.) Soort Black Molly dus.
Kan je ze niet in een kweekbakje gooien?? Zo'n plastic bakje die je aan de oppervlakte laat drijven....????quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:21 schreef Broertie het volgende:
Jottem! Vandaag weer jonge garnaaltjes gespot in mijn bak! Gelijk mijn externe aqua-pro filter maar even uit elkaar gehaald, want daar zitten er natuurlijk ook een paar in.... Heb ze vrijgelaten in de bak en ze zwemmen daar nu heerlijk in rond! ( de vraag is alleen voor hoe lang......mijn vietnamese krab likkebaardt al bij het vooruitzicht van zo'n feestmaal, maar ja, zo is de natuur en er blijven genoeg garnalen over...)
Dat zou wel kunnen, maar wat heb ik eraan als ik straks met tientallen garnalen zit die mijn bak overbevolken? Op deze manier krijg ik wel nieuw "bloed" ( ze worden niet allemaal opgegeten........) Bovendien is het altijd leuk om jong grut te zien, betekend toch dat je een goede omgeving voor ze hebt, anders krijgen ze geen jongenquote:Op zondag 28 oktober 2007 20:34 schreef kres het volgende:
[..]
Kan je ze niet in een kweekbakje gooien?? Zo'n plastic bakje die je aan de oppervlakte laat drijven....????
wanneer het voer te groot is:quote:Op maandag 29 oktober 2007 13:21 schreef rene90 het volgende:
okeee ik heb weer eens een vraagje, ik heb inmiddels me aquarium een opfrisbeurt gegeven, en wat nieuw voer gekocht, granulaat vorm met en doseerknop, alleen het voer lijkt iets te groot de neon tetras eten het niet op, en de antennebaarsjes hapen nog wel eens. Ik heb nu 500 ml van dat spul dus is er een manier waardoor ze het wel eten misschien? of hebben ze gewoon geen honger?
Ik zit ook even te kijken naar leven voer, zoals "tubifex" ? Voor welke visjes is dit allemaal geschikt? ik heb inmiddels ook een voerring met zo'n filtertje erin dus het voer zakt niet meer naar de bodem dat is wel ideaal, alleen dat granulaat krijgen ze er niet uit ben ik bang?
dus vinden de vissen dat een stuk leuker insectenlarven / tubifex, en wat is de prijs zo een beetje (ben morgen toevallig bij een grote aquariumshop)
Ik weet niet hoe groot je bakkie is. Een geaccepteerde stelregel is 1 cm volwassen vis per liter water.quote:Op maandag 29 oktober 2007 21:30 schreef rene90 het volgende:
maar dat zou niet bij me bak nog passen lijkt me toch?
Moelijk te zegen.... Ik heb het toen maar voor lief genomen en boel drijvende plantjes gekocht... Na een tijdje was er iemand die er intresse had en toen kon ik er eindelijk van af komen. Misschien dat er planten zijn die hij niet lust????quote:Op maandag 29 oktober 2007 22:21 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ok mijn krab is mijn planten aan het mollen. en nu?
[ afbeelding ]
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen1.htmlquote:Op maandag 29 oktober 2007 22:22 schreef rene90 het volgende:
Oke ik heb uit de opslag van me broer ook 2 boeken meegenomen over aquaria, hier ook een gehele encyclopedie, ben deze dus aan het bestuderen en vindt de volgende visjes wel leuk:
-muskietenvisje (gambusia affinis holbrooki) (positief: kan alles hebben qua watersamenstelling, vrouwtje erg productief)
-otocinclus affinis
-poecilia sphenops (black molly's) , deze omdat ze denk ik mooi uitkomen in me aquarium aangezien me aquarium redelijk licht is. Alleen lees ik in me boek hier dat ze vrij vattelijk zijn voor witte stip en alles, wat is hiervan waar? Geen zin dat al me vissen opeens uitsterven)
-xiphophorus helleri (zwaarddrager),
Iemand ervaring met 1 van deze visjes:)
quote:Op maandag 29 oktober 2007 22:21 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ok mijn krab is mijn planten aan het mollen. en nu?
[ afbeelding ]
15 jaar geleden ofzo ooit 5 black molly's gekochtquote:Op maandag 29 oktober 2007 23:14 schreef rene90 het volgende:
platys zijn wel leuk alleen zo tja "standaard", dan lijkt een zwaarddrager me wat leuker, alleen aan de andere kant wat black molly's voor een mooi contrast, alleen ben bezorgd voor die ziekte, iemand hier ervaring met witte stip bij black mollys en daar wat over kan vertellen?
Waarom vrouwtjes dan? Dan heb je nog steeds kans op jongen... en mannetjes zijn toch veel mooier?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 08:31 schreef Guppyfriend het volgende:
je kijkt veel naar productieve vissen zie ik, maar waarom wil je dat?
net wat Prowl zegt, na 5 maanden had ie er 40. en wat moet je er dan mee?
verder zijn guppies wel leuk, ik heb ook guppies, maar dan alleen vrouwtjes.
ja, das waar. ik heb eerder ook wel mannetjes gehad, maar die zijn doodgegaan. en nu heb ik dus nog 3 vrouwtjes. die zijn al heel oud. en tja, om ze nu weg te doen omdat ze niet zo mooi zijnquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:57 schreef BlackFrancis het volgende:
[..]
Waarom vrouwtjes dan? Dan heb je nog steeds kans op jongen... en mannetjes zijn toch veel mooier?xD
Zwaarddragers zijn de mooiste levendbarende tandkarpers vind ik zelfen iets minder productief als alle andere bekende levendbarende tandkarpers (maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik toen kweekte met een minder vruchtbare variant)quote:Op maandag 29 oktober 2007 23:55 schreef rene90 het volgende:
en prowl hoe zijn jou ervaringen met zwaarddragers? is dat leuk voor een 60 cm aquariumpje denk je ?
Ik heb ook nooit jonge zwaarddragers gehad. Bij Platys is het ook een stuk minder(maar wel een stuk makkelijker dan zwaarddragers).quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:25 schreef Prowl het volgende:
[..]
Zwaarddragers zijn de mooiste levendbarende tandkarpers vind ik zelfen iets minder productief als alle andere bekende levendbarende tandkarpers (maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik toen kweekte met een minder vruchtbare variant)
Met en 60 cm bakje (eigenlijk net iets te klein) kun je met 1man/2 vrouwen wel een tijdje vooruit maar jongen komen er toch wel
Een beetje vuil valt ook wel snel op met zo'n helder groene bodemquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:05 schreef rene90 het volgende:
Nu heb ik een gravel washer gekocht, zoals sommige misschien gelezen hebben heb ik wel wat vuil op de bodem, met dit apparaat wordt het mooi schoon en kost 7,90:)
Cheers:)
gewoon lekker laten gaan , tenzij je iemand kent die em over wil nemen. Veel meer kan je er niet aan doen.quote:Op maandag 5 november 2007 16:43 schreef rene90 het volgende:
ik denk dat de laatste avond voor het ene antennebaarsje is gevallen helaas. Ze is helemaal zwartig en de ogen zijn in plaats van rood-zwart nu helemaal zwart bijna. En ze ziet er gewoon niet goed uit. Alleen maar adem happen aan de oppervlakte, iemand nog een laatste iets wat ik eventueel kan proberen?
Klinkt diervriendelijk.quote:Op zaterdag 3 november 2007 13:30 schreef broodmonkeh het volgende:
leuk rene90
Ik heb binnenkort denk ook eitjes , m'n keizertetra mannetjes zitten allemaal achter het vrouwtje aanNormaal jagen ze elkaar weg , maar nu zijn ze echt hun vinnen aan het showen enz. aan het vrouwtje. Verwacht binnekort weer een nieuwe lading keizertetra's dus
Jammer dat ik de eitjes niet kan zien omdat ze die vrij over heel het aquarium leggen, maar hopelijk leggen ze er een stuk of 5 / 6 in de java varen , daar worden ze niet opgegeten.
Het is wel vreemd want al mijn platy's gaan dood aan een ziekte , maar de rest van de vissen voelen zich kiplekker. Nouja, maakt mij niet zoveel uit want die platy's was ik toch zat.
ik heb al het mogelijke er al aan gedaan. Exit / Esha2000 en nog een paar andere middelen. Niks werkt , en de gezondheid van mijn andere vissen gaat door deze middelen ook achteruit. Dan heb ik liever dat die platy's gaan dan mijn hele bak.quote:
1. Ik zou persoonlijk voor zoetwater gaan , zoutwater is onwijs veel onderhoud (je moet er maar van houden)quote:Op woensdag 7 november 2007 13:48 schreef onlogisch het volgende:
Beste medefokkers
Ik heb dit topic, en voorgaande met plezier gelezen. Ik liep er al een tijdje mee rond, maar na het lezen van dit topic en andere informatie sites over aquaria ben ik er zeker van :
Ik wil ook een aquarium
Nou heb ik al een hele hoop dingen gelezen etc. Maar aangezien er zoveel informatie is over vissen & aqariums wil ik graag mijn vragen hier stellen.
1. Al jullie aquariums, is dat zoet of zout water? (Wat is het verschil qua vissen & onderhoud etc) Ik hoorde dat de echt mooie vissen (knal geel etc) allemaal zoutwater vissen zijn?
2. Wat is een redelijk aquarium om mee te beginnen? Ik wil ongeveer 10 tot 15 vissen gaan houden in een aquarium. (Een paar kleintjes, maar ook een wat grotere, guppies zie ik niet zitten die vind ik niet zo leuk) Dus wat is een aan te raden afmeting van mijn aquarium?
3. Ik ben bereid er 3 tot 400 euro's aan uit te geven. Wat moet ik allemaal kopen? Welke pompen zijn goed voor welk aquarium etc.
4. Ik lees veel over vissoorten die je niet bij elkaar kan doen omdat ze elkaar dan aanvallen, maar ik lees nergens welke soorten echt niet bij elkaar kunnen. Hoe kom ik er achter welke soorten er wel en welke juist niet bij elkaar kunnen?
5.Welke dingen ben ik allemaal vergeten, en wat is echt een must om op te letten?
Bvd voor het lezen en eventueel beantwoorden van mijn vragen
Bedankt voor je infoquote:Op woensdag 7 november 2007 14:04 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
1. Ik zou persoonlijk voor zoetwater gaan , zoutwater is onwijs veel onderhoud (je moet er maar van houden)
2. Voor het budget wat jij beschikbaar hebt kan je bijv. al een mooie Juwel Rio kopen (bijv. Rio 240) van 240 liter en 1,2 meter. Hierin zit alles al inbegrepen , pomp / filter en verwarming. ¤260 euro.
Het leukste in die bak zou zijn een schooltje van een stuk of 10 kleine vissen. Dus neon tetra's / hockey sticks of kardinaal tetra's.
Dan nog een stuk of 2 mooie L nummer algeneters , sommigen zijn heel mooi maar dat moet je maar even uitzoeken , zijn er meer als 500 van ofzo :p.
Misschien een paartje antennebaarsjes http://www.punkyfish.nl/pages/artikel/4
Maarja er zijn zoveel mogelijkheden. Eigenlijk zou je zelf ff een paar vissen uit moeten zoeken en dan hier even posten en dan kunnen wij zeggen wat wel , en wat niet mogelijk is. Let hierbij wel op de grootte van de vis (in een 1,2 meter aquarium is 15cm denk wel de max)
Oh en vergeet de planten niet![]()
Ook de bodem is wel belangrijk , neem je een zandbodem of een grindbodem? Wel belangrijk bij sommige bodemvissen zoals de corydoras is het beter om fijn grind of zand te hebben als bodem.
Ik vind zand persoonlijk zelf de mooiste bodem. Voor de vissen die ik opnoemde maakt het niet uit welke bodem!quote:Op woensdag 7 november 2007 14:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Bedankt voor je info
Welke bodem is aan te raden als ik de type vissen er in doe die jij omnoemde?
En zo'n Rio 240 ziet er erg mooi uit! Maar waar koop ik zo'n ding?Als ik zoek op google kom ik ze alleen maar op marktplaats tegen? En ik wi wel een gloednieuwe uiteraard.
Nou woon ik vlak bij Rotterdam en weet ik dat er op Alexandrium een grote dierenzaak zit met een hoop aqarium spullen.
Pet's place heet het volgens mij. Of heb je een andere zaak (omgeving Rotterdam, Dordrecht) die aan te raden is voor aqaria?
Wat ik mooi vind is niet zo moeilijk hoorquote:Op woensdag 7 november 2007 14:14 schreef Guppyfriend het volgende:
1. ik zou inderdaad ook voor zoetwater gaan. zout is mooi, maar erg prijzig, en bovendien is een flinke scheikundige kennis geen overbodige luxe. en na wat research zul je zien dat er voor zoetwater ook prahtige vissen zijn.
2. ik zou inderdaad voor een mooi, compleet aquarium gaan. de Juwel Rio serie is inderdaad een aanrader. ga zo groot mogelijk, want voor aquaria geldt echt 'the bigger the better'. dit geeft je meer speelruimte in de keuze van je vissen, en in het gemak van het houden. een grote hoeveelheid water behoudt zijn balans het makkelijkste.
3. euh, zie eigenlijk vraag 2. daar staat alles al in![]()
4. ik zou als ik jou was eerst een kijken wat je mooi vindt, dan kan je daarna kijken of het mogelijk is. doe altijd goed (zelf) research voor je een vis echt koopt. niet alleen verdragen ze elkaar niet altijd, maar ook worden sommige vissen groter dan je denkt. een vis groeit namelijk niet naar de grootte van de bak! controleer altijd wat een verkoper zegt, het is immers een verkoper die geld wil verdienen.
5. een belangrijk ding om in je achterhoofd te houden is dat het houden van een aquarium vooral draait om geduld. hoe graag je ook vissen in de aquarium wilt hebben, geef je bak de tijd om het biologisch evenwicht te vinden. dit duurt minimaal twee weken. het is een lange tijd, maar wanneer je die tijd aanhoud, heb je er zoveel plezier van.
en onthoud ook dat vissen levende dieren zijn, en niet dieren die je zomaar door de plee spoelt als je ze zat bent. (ik zef absoluut niet dat je dat zal doen, maar je hoort het helaas maar al te vaak). probeer de ideale leefomstandigheid voor je vissen te creeeren (denk aan leefruimte, waterkwaliteit en voer).
verder, voel je vrij om te vragen! en alvast veel plezier met je aankomende aquarium!
Als ze maar tropisch zijn moet 25 C wel lukken. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat zullen we dan wel melden.quote:Op woensdag 7 november 2007 15:25 schreef onlogisch het volgende:
Geldt trouwens voor bijna alle soorten die jullie opnoemen dezelfde water tempratuur?
P.s.
broodmonkeh, bedankt voor je links, erg veel info
Voor regio Rotterdam kan je voor je bak het beste gaan kijken in Barendrecht bij gebr. Westdijk, deze is over het algemeen kwa bakken het goedkoopst.quote:Op woensdag 7 november 2007 14:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Bedankt voor je info
Welke bodem is aan te raden als ik de type vissen er in doe die jij omnoemde?
En zo'n Rio 240 ziet er erg mooi uit! Maar waar koop ik zo'n ding?Als ik zoek op google kom ik ze alleen maar op marktplaats tegen? En ik wi wel een gloednieuwe uiteraard.
Nou woon ik vlak bij Rotterdam en weet ik dat er op Alexandrium een grote dierenzaak zit met een hoop aqarium spullen.
Pet's place heet het volgens mij. Of heb je een andere zaak (omgeving Rotterdam, Dordrecht) die aan te raden is voor aqaria?
Btw, je zegt : ik zou er een Nigrofasciatus bij doen.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:09 schreef onlogisch het volgende:
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ik heb er echt zero verstand van. Wat zijn L-nummers?
Kijk hier maar eens: http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16quote:Op woensdag 7 november 2007 16:09 schreef onlogisch het volgende:
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ik heb er echt zero verstand van. Wat zijn L-nummers?
het voorstel wat hij doet is ook een speciaalbak voor deze vissen. Geen gezelschapsbak.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:11 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Btw, je zegt : ik zou er een Nigrofasciatus bij doen.
Deze info vind ik over deze vis :
Deze zeer agressieve, bijterige vis moet paarsgewijs worden gehouden. Hij is ongeschikt voor het gezelschapsaquarium
Wat houdt zo'n speciaal bak dan precies in? Een bak naast je aquarium ofzo?quote:Op woensdag 7 november 2007 16:14 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
het voorstel wat hij doet is ook een speciaalbak voor deze vissen. Geen gezelschapsbak.
quote:Op woensdag 7 november 2007 16:11 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Btw, je zegt : ik zou er een Nigrofasciatus bij doen.
Deze info vind ik over deze vis :
Deze zeer agressieve, bijterige vis moet paarsgewijs worden gehouden. Hij is ongeschikt voor het gezelschapsaquarium
Een specialbak, tja dat kan op verschillende manier worden opgevat:quote:Op woensdag 7 november 2007 16:17 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Wat houdt zo'n speciaal bak dan precies in? Een bak naast je aquarium ofzo?
Vergeef mij als ik stomme vragen stel, zoals gezegd ik heb er nog 0.0 verstand van
daar wil ik dan graag aan toevoegen dat maanvissen (altums) niet zomaar in elk aquarium kunnen. omdat deze vissen erg hoog worden hebben ze een aquarium van minimaal 60cm hoogte nodig, om te voorkomen dat ze krom gaan groeien. hou daar dus rekening mee.quote:Op woensdag 7 november 2007 20:09 schreef Guppyfriend het volgende:
de maanvis
[ afbeelding ]
de maanvis is een vis met een hoge rughoogte die niet van snelle stromingen houd. Maanvissen kunnen met heel veel soorten samen in een aquarium, behalve met neon- en kardinaaltetra's omdat hij deze als voer zal aanzien. De ideale watertemperatuur voor de maanvis is 25°. Sumatraantjes zijn eveneens niet geschikt om bij maanvissen te zetten. Ze knabbelen namelijk aan de baarddraden van de maanvis.
Tuurlijk is het mogelijk om meerdere scholen te houden , maar vind je het zelf wel mooi? Ik persoonlijk zou het mooier vinden om gewoon 1 school lekker heen en weer te zien zwemmen dan 2 scholen door elkaar heen. Maarja dit is persoonlijk , je moet het zelf weten. Wat je wel kunt doen is een middenschool , een bovenschool en een bodemschool:quote:Op donderdag 8 november 2007 12:26 schreef onlogisch het volgende:
Bedankt voor alle infoHier heb ik echt veel aan
Ik ga zeer binnenkort zeker een kijkje nemen in Dordrecht bij maanvis
In een bak die ik voor ogen heb, Rio Juwel 240, is het mogelijk om meerdere scholen te houden? Bijv. Neon tetra's & Kegelvlekbarbeel?
Dat in combinatie met wat grotere soorten? O.a een L-nummer?
Eens.quote:Op donderdag 8 november 2007 13:02 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
Tuurlijk is het mogelijk om meerdere scholen te houden , maar vind je het zelf wel mooi? Ik persoonlijk zou het mooier vinden om gewoon 1 school lekker heen en weer te zien zwemmen dan 2 scholen door elkaar heen. Maarja dit is persoonlijk , je moet het zelf weten. Wat je wel kunt doen is een middenschool , een bovenschool en een bodemschool:
midden:
[ afbeelding ]
boven:
[ afbeelding ]
bodem:
[ afbeelding ]
Het is idd mogelijk om meerdere scholen in een bak te houden, maar let er dan wel op dat ze (zoals hierboven al genoemt) in verschillende waterlagen zitten.quote:Op donderdag 8 november 2007 12:26 schreef onlogisch het volgende:
Bedankt voor alle infoHier heb ik echt veel aan
Ik ga zeer binnenkort zeker een kijkje nemen in Dordrecht bij maanvis
In een bak die ik voor ogen heb, Rio Juwel 240, is het mogelijk om meerdere scholen te houden? Bijv. Neon tetra's & Kegelvlekbarbeel?
Dat in combinatie met wat grotere soorten? O.a een L-nummer?
idd nog een opmerking over de corydorassen , minimaal 10 en ze zwemmen echt als een school door de bak. Bij minder zwemmen ze wel bij elkaar maar ook heel vaak niet.quote:
er zijn verschillende manieren , maar door de wc spoelen is daar niet 1 van.quote:Op donderdag 8 november 2007 15:54 schreef rene90 het volgende:
me antenne baarsje leeft nog steeds, maar och dit is niet leuk om dit zo te zien, heelmaal donker en de hele tijd adem te happen aan de oppervlakte...is het diervriendelijker om hem tja hoe zeg je dat, "door de wc kan spoelen" of zorgen dat hij een snelle dood heeft, het klinkt misschien niet diervriendelijk maar ik denk nu in het belang van het visje..![]()
woont er niemand in je buurt met een aquarium? Ik denk dat het komt omdat ie steeds opgejaagd wordt door et paartje ? of niet?quote:Op donderdag 8 november 2007 16:16 schreef rene90 het volgende:
hmm ik wacht ook nog wel even af, kijken of zij de morgen nog haalt, maar echt tja, alleen nog maar adem happen en alles.
1(met netje uitvissen en met netje tegen een muur slaan) en 2 zijn idd 2 van de beste 3 mogelijkheden.quote:Op donderdag 8 november 2007 16:04 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
er zijn verschillende manieren , maar door de wc spoelen is daar niet 1 van.
1. Tegen de muur gooien
2. Platstampen
3. Water in de vriezer , en als het heel koud is dat visje derin doen , gaat ie in 1x dood aan hartstilstand
4. 4 druppels kruidnagelolie op een liter water is ook dodelijk voor een vis
Die eerste 2 klinken hard , maar al doe je het goed zijn ze wel in 1x dood , en daar gaat het om.
Maarja , of je hem nu ook zou moeten doden daar ga ik niet over. Ik persoonlijk zou het niet doen.
Misschien dat dit nog wel gaat werken:quote:Op zondag 4 november 2007 13:01 schreef rene90 het volgende:
nope 2 vrouwtjes en 1 mannetje, en het "koppeltje" zit nu de hele tijd achter dat "single" vrouwtje aan. Haar kleuren zijn ook een stuk vager geworden, wel apart dat je ziet dat het naja gevoel van die vissen op de kleuren gaat werken. Nou maar even afwachten, net een opfrisbeurt gegeven kapotte plantjes eruit gehaald. algen beetje verwijderd, en nu maar weer een weekje zien
Is het een persoonlijke mening, of hebben ook andere mensen zeer slechte ervaringen met "normale dierenwinkels" mbt aquaria?quote:Op woensdag 7 november 2007 16:06 schreef afterburner het volgende:
[..]
Doe jezelf een lol en ga naar een echte specialzaak, heb zeer slecht ervaringen met "normale"dierenwinkels.
er zitten ook goeie tussen hoor , maar de meesten doen het gewoon voor het geld , weten de basics wel , maar van de rest niet. Verkopen bijv. gewoon maanvissen aan mensen met een Jewel Rekord 60 bijv. , of in mijn geval een vuurstaart die totaal niet in een 60cm bak past en agressief is. "Nee hoor dit is een goeie algeneter en blijft zo klein als nu!"quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:11 schreef onlogisch het volgende:
Daar was ik weer
Ik ben gisteren wezen kijken in een "normale dierenzaak" en nog niet in een speciaal zaak. Puur om even naar een aquarium te kijken. Daar kan ik de bak die ik voor ogen heb, de Rio Juwel 240, goedkoper krijgen dan dat ik tot op heden op internet gevonden heb.
Ik hield een praatje met de verkoper en hij kwam op mij erg betrouwbaar over. Hij wist veel te vertellen over de punten die jullie opnoemden waar ik op moest letten. Volgens mijn collega (zo kwam ik aan het adres) is het een hele goeie zaak.
Maar de quote van afterburner baart mij toch een beetje zorgen
[..]
Is het een persoonlijke mening, of hebben ook andere mensen zeer slechte ervaringen met "normale dierenwinkels" mbt aquaria?
die van mij is overgestapt naar vlokvoerquote:Op vrijdag 9 november 2007 14:40 schreef BlackFrancis het volgende:
Je labeo eet geen algen? De mijne doet niet anders, speurt heel de bak af naar algen![]()
Ik twijfel ook geen moment aan je kennis hoorquote:Op vrijdag 9 november 2007 13:40 schreef afterburner het volgende:
Waar je je bak koopt maakt niets uit! Als je maar zeker weet dat ie niet ergens in de buurt gekoper is.
Ik ben vrij huiverige voor de gemiddelde dierenwinkel waar ze ook vissen verkopen. Veelal krijg je verkeerde adviesen en krijg je er gratis visziekten bij....
Maar er zitten zeker ook goede tussen!! Ik weet er iig 2 waar ik wel vis zou durven kopen. Maar je had het over alexandrium en daar moet je met een grote boog omheen lopen, na hun verbouwing is het wel al iets beter, maar nog steeds veel zieke vissen te vinden.
Vandaar mijn advies om ze bij een specialzaak te halen, die hebben immers hun naam te behouden. Ze moeten het daar juist hebben van visverkoop en zullen dus ook proberen goede kwaliteit te leveren.
Een aantal soorten zijn doodgekweekt en die zijn niet of amper goed te krijgen, zoals bijvoorbeeld gouramis (worden gekweekt in medicijnen.....). Maanvissen die geen broedzorg meer kennen omdat de ouders te snel zijn weggehaald enz enz enz
Ohja misschien handig om te vermelden ik heb en hou nu een jaartje of 10 vissen. Heb gekweekt voor winkels en doe dat nu nog heel af en toe, vandaar de kennis....![]()
daar heb je gelijk in. maar aangezien hij van plan was een groot aquarium te kopen, leek het me kunnen de maanvissen ook te vermelden.quote:Op donderdag 8 november 2007 10:16 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
daar wil ik dan graag aan toevoegen dat maanvissen (altums) niet zomaar in elk aquarium kunnen. omdat deze vissen erg hoog worden hebben ze een aquarium van minimaal 60cm hoogte nodig, om te voorkomen dat ze krom gaan groeien. hou daar dus rekening mee.
nou in die rio 240 kunnen echt geen maanvissen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:28 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
daar heb je gelijk in. maar aangezien hij van plan was een groot aquarium te kopen, leek het me kunnen de maanvissen ook te vermelden.
speciaalzaken zijn ook goed vertegenwoordigd in de decoratie, maar net als de bak maakt dat niet zoveel uit waar je het haalt.
overigens komen āl mijn vissen uit een 'gewone dierenwinkel'. ik heb er alleen maar goede ervaringen mee, maar ik moet ook wel zeggen dat ik uiterst voorzichtig ben met vissen kopen. ik koop eigenlijk ook zelden vissen...
Je hebt gelijk , dacht dat ie maar 40cm hoog was.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:45 schreef Guppyfriend het volgende:
waarom niet? de rio 240 is toch meer dan een meter breed en meer dan 50cm hoog?
geeft nietquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:21 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
Je hebt gelijk , dacht dat ie maar 40cm hoog was.![]()
maar maanvissen hebben bakken van 60cm hoog nodig. altums in ieder geval, ik weet niet welke soort je wil nemen. je moet er rekening mee houden dat minimaal 5cm van je bak "verloren" gaat aan bodem. werder vul je hem ook niet tot de rand dus dat is ook weer een centimeterje.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:21 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
Je hebt gelijk , dacht dat ie maar 40cm hoog was.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |