gewoon lekker laten gaan , tenzij je iemand kent die em over wil nemen. Veel meer kan je er niet aan doen.quote:Op maandag 5 november 2007 16:43 schreef rene90 het volgende:
ik denk dat de laatste avond voor het ene antennebaarsje is gevallen helaas. Ze is helemaal zwartig en de ogen zijn in plaats van rood-zwart nu helemaal zwart bijna. En ze ziet er gewoon niet goed uit. Alleen maar adem happen aan de oppervlakte, iemand nog een laatste iets wat ik eventueel kan proberen?
Klinkt diervriendelijk.quote:Op zaterdag 3 november 2007 13:30 schreef broodmonkeh het volgende:
leuk rene90
Ik heb binnenkort denk ook eitjes , m'n keizertetra mannetjes zitten allemaal achter het vrouwtje aanNormaal jagen ze elkaar weg , maar nu zijn ze echt hun vinnen aan het showen enz. aan het vrouwtje. Verwacht binnekort weer een nieuwe lading keizertetra's dus
Jammer dat ik de eitjes niet kan zien omdat ze die vrij over heel het aquarium leggen, maar hopelijk leggen ze er een stuk of 5 / 6 in de java varen , daar worden ze niet opgegeten.
Het is wel vreemd want al mijn platy's gaan dood aan een ziekte , maar de rest van de vissen voelen zich kiplekker. Nouja, maakt mij niet zoveel uit want die platy's was ik toch zat.
ik heb al het mogelijke er al aan gedaan. Exit / Esha2000 en nog een paar andere middelen. Niks werkt , en de gezondheid van mijn andere vissen gaat door deze middelen ook achteruit. Dan heb ik liever dat die platy's gaan dan mijn hele bak.quote:
1. Ik zou persoonlijk voor zoetwater gaan , zoutwater is onwijs veel onderhoud (je moet er maar van houden)quote:Op woensdag 7 november 2007 13:48 schreef onlogisch het volgende:
Beste medefokkers
Ik heb dit topic, en voorgaande met plezier gelezen. Ik liep er al een tijdje mee rond, maar na het lezen van dit topic en andere informatie sites over aquaria ben ik er zeker van :
Ik wil ook een aquarium
Nou heb ik al een hele hoop dingen gelezen etc. Maar aangezien er zoveel informatie is over vissen & aqariums wil ik graag mijn vragen hier stellen.
1. Al jullie aquariums, is dat zoet of zout water? (Wat is het verschil qua vissen & onderhoud etc) Ik hoorde dat de echt mooie vissen (knal geel etc) allemaal zoutwater vissen zijn?
2. Wat is een redelijk aquarium om mee te beginnen? Ik wil ongeveer 10 tot 15 vissen gaan houden in een aquarium. (Een paar kleintjes, maar ook een wat grotere, guppies zie ik niet zitten die vind ik niet zo leuk) Dus wat is een aan te raden afmeting van mijn aquarium?
3. Ik ben bereid er 3 tot 400 euro's aan uit te geven. Wat moet ik allemaal kopen? Welke pompen zijn goed voor welk aquarium etc.
4. Ik lees veel over vissoorten die je niet bij elkaar kan doen omdat ze elkaar dan aanvallen, maar ik lees nergens welke soorten echt niet bij elkaar kunnen. Hoe kom ik er achter welke soorten er wel en welke juist niet bij elkaar kunnen?
5.Welke dingen ben ik allemaal vergeten, en wat is echt een must om op te letten?
Bvd voor het lezen en eventueel beantwoorden van mijn vragen
Bedankt voor je infoquote:Op woensdag 7 november 2007 14:04 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
1. Ik zou persoonlijk voor zoetwater gaan , zoutwater is onwijs veel onderhoud (je moet er maar van houden)
2. Voor het budget wat jij beschikbaar hebt kan je bijv. al een mooie Juwel Rio kopen (bijv. Rio 240) van 240 liter en 1,2 meter. Hierin zit alles al inbegrepen , pomp / filter en verwarming. ¤260 euro.
Het leukste in die bak zou zijn een schooltje van een stuk of 10 kleine vissen. Dus neon tetra's / hockey sticks of kardinaal tetra's.
Dan nog een stuk of 2 mooie L nummer algeneters , sommigen zijn heel mooi maar dat moet je maar even uitzoeken , zijn er meer als 500 van ofzo :p.
Misschien een paartje antennebaarsjes http://www.punkyfish.nl/pages/artikel/4
Maarja er zijn zoveel mogelijkheden. Eigenlijk zou je zelf ff een paar vissen uit moeten zoeken en dan hier even posten en dan kunnen wij zeggen wat wel , en wat niet mogelijk is. Let hierbij wel op de grootte van de vis (in een 1,2 meter aquarium is 15cm denk wel de max)
Oh en vergeet de planten niet![]()
Ook de bodem is wel belangrijk , neem je een zandbodem of een grindbodem? Wel belangrijk bij sommige bodemvissen zoals de corydoras is het beter om fijn grind of zand te hebben als bodem.
Ik vind zand persoonlijk zelf de mooiste bodem. Voor de vissen die ik opnoemde maakt het niet uit welke bodem!quote:Op woensdag 7 november 2007 14:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Bedankt voor je info
Welke bodem is aan te raden als ik de type vissen er in doe die jij omnoemde?
En zo'n Rio 240 ziet er erg mooi uit! Maar waar koop ik zo'n ding?Als ik zoek op google kom ik ze alleen maar op marktplaats tegen? En ik wi wel een gloednieuwe uiteraard.
Nou woon ik vlak bij Rotterdam en weet ik dat er op Alexandrium een grote dierenzaak zit met een hoop aqarium spullen.
Pet's place heet het volgens mij. Of heb je een andere zaak (omgeving Rotterdam, Dordrecht) die aan te raden is voor aqaria?
Wat ik mooi vind is niet zo moeilijk hoorquote:Op woensdag 7 november 2007 14:14 schreef Guppyfriend het volgende:
1. ik zou inderdaad ook voor zoetwater gaan. zout is mooi, maar erg prijzig, en bovendien is een flinke scheikundige kennis geen overbodige luxe. en na wat research zul je zien dat er voor zoetwater ook prahtige vissen zijn.
2. ik zou inderdaad voor een mooi, compleet aquarium gaan. de Juwel Rio serie is inderdaad een aanrader. ga zo groot mogelijk, want voor aquaria geldt echt 'the bigger the better'. dit geeft je meer speelruimte in de keuze van je vissen, en in het gemak van het houden. een grote hoeveelheid water behoudt zijn balans het makkelijkste.
3. euh, zie eigenlijk vraag 2. daar staat alles al in![]()
4. ik zou als ik jou was eerst een kijken wat je mooi vindt, dan kan je daarna kijken of het mogelijk is. doe altijd goed (zelf) research voor je een vis echt koopt. niet alleen verdragen ze elkaar niet altijd, maar ook worden sommige vissen groter dan je denkt. een vis groeit namelijk niet naar de grootte van de bak! controleer altijd wat een verkoper zegt, het is immers een verkoper die geld wil verdienen.
5. een belangrijk ding om in je achterhoofd te houden is dat het houden van een aquarium vooral draait om geduld. hoe graag je ook vissen in de aquarium wilt hebben, geef je bak de tijd om het biologisch evenwicht te vinden. dit duurt minimaal twee weken. het is een lange tijd, maar wanneer je die tijd aanhoud, heb je er zoveel plezier van.
en onthoud ook dat vissen levende dieren zijn, en niet dieren die je zomaar door de plee spoelt als je ze zat bent. (ik zef absoluut niet dat je dat zal doen, maar je hoort het helaas maar al te vaak). probeer de ideale leefomstandigheid voor je vissen te creeeren (denk aan leefruimte, waterkwaliteit en voer).
verder, voel je vrij om te vragen! en alvast veel plezier met je aankomende aquarium!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |