abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54431099
quote:
Op woensdag 7 november 2007 15:25 schreef onlogisch het volgende:
Geldt trouwens voor bijna alle soorten die jullie opnoemen dezelfde water tempratuur?

P.s.

broodmonkeh, bedankt voor je links, erg veel info
Als ze maar tropisch zijn moet 25 C wel lukken. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat zullen we dan wel melden.
  Moderator woensdag 7 november 2007 @ 15:56:39 #252
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54431616
Het is niet zo makkelijk "om even een paar visjes uit te zoeken" Aangezien je met al die PH waardes zit etc
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_54431865
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:26 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Bedankt voor je info

Welke bodem is aan te raden als ik de type vissen er in doe die jij omnoemde?

En zo'n Rio 240 ziet er erg mooi uit! Maar waar koop ik zo'n ding? Als ik zoek op google kom ik ze alleen maar op marktplaats tegen? En ik wi wel een gloednieuwe uiteraard.

Nou woon ik vlak bij Rotterdam en weet ik dat er op Alexandrium een grote dierenzaak zit met een hoop aqarium spullen.

Pet's place heet het volgens mij. Of heb je een andere zaak (omgeving Rotterdam, Dordrecht) die aan te raden is voor aqaria?
Voor regio Rotterdam kan je voor je bak het beste gaan kijken in Barendrecht bij gebr. Westdijk, deze is over het algemeen kwa bakken het goedkoopst.

Doe jezelf een lol en ga naar een echte specialzaak, heb zeer slecht ervaringen met "normale"dierenwinkels. Superdierenland in Alexandrium kun je maar beter overslaan, tenzij je je gelijk wil verdiepen in visziekten......

De beste winkel in de Dordrecht is de Maanvis, lijkt klein maar een ongelovelijk aanbod van zeer mooie gezonde vissen.

Maar waarom al die "leuke" kleine visjes....??

In een 1M20 bak zou ik een groep Nigrofaciatums doen met wat mooi L-nummers (L200 is een echte aanrader!!) (zie planet catfish).
  Moderator woensdag 7 november 2007 @ 16:09:10 #254
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54431956
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ik heb er echt zero verstand van. Wat zijn L-nummers?
4045
onlogisch
  Moderator woensdag 7 november 2007 @ 16:11:19 #255
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54432017
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:09 schreef onlogisch het volgende:
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ik heb er echt zero verstand van. Wat zijn L-nummers?
Btw, je zegt : ik zou er een Nigrofasciatus bij doen.

Deze info vind ik over deze vis :

Deze zeer agressieve, bijterige vis moet paarsgewijs worden gehouden. Hij is ongeschikt voor het gezelschapsaquarium
4045
onlogisch
pi_54432053
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:09 schreef onlogisch het volgende:
Kijk hier maar eens: http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16

Let wel ze zijn zeker niet allemaal verkrijgbaar en sommige zijn heel erg prijzig.
pi_54432083
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:11 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Deze zeer agressieve, bijterige vis moet paarsgewijs worden gehouden. Hij is ongeschikt voor het gezelschapsaquarium
het voorstel wat hij doet is ook een speciaalbak voor deze vissen. Geen gezelschapsbak.
  Moderator woensdag 7 november 2007 @ 16:17:08 #258
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54432153
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:14 schreef broodmonkeh het volgende:

[..]

het voorstel wat hij doet is ook een speciaalbak voor deze vissen. Geen gezelschapsbak.
Wat houdt zo'n speciaal bak dan precies in? Een bak naast je aquarium ofzo?

Vergeef mij als ik stomme vragen stel, zoals gezegd ik heb er nog 0.0 verstand van
4045
onlogisch
pi_54432210
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:11 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Tja ik vind een gezelschapsbak, dan ook werkelijk geen ruk aan. Saai, vissen zwemmen wat heen en weer en verder niets.

Over de agressie van een nigro, tja zet ze bij guppen en de guppen worden voer Maar zo heel erg agressief zijn ze niet, als ik ze vergelijk met mijn parachormis dovi, dat zijn pas agressieve beesten. (niet geschikt voor een klein bakje)

Maar het is maar net wat je leuk vind, geef mij maar een bak waar vissen hun karakter laten zien!
pi_54432352
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:17 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Wat houdt zo'n speciaal bak dan precies in? Een bak naast je aquarium ofzo?

Vergeef mij als ik stomme vragen stel, zoals gezegd ik heb er nog 0.0 verstand van
Een specialbak, tja dat kan op verschillende manier worden opgevat:

1. Biotoop gericht (dus alleen vissen die bij elkaar in het wild voorkomen)
2. 1 Soort (veelal voor agressieve vissen of vissen die bijvoorbeeld schub eters zijn) en eventueel harde bijvissen
3. Slabak (plantenbak, waarin planten dus belangrijker zijn als de vissen)

Voordeel van de nigro's is dat ze zo verschikkelijk gehard zijn, dat waterwaarden, temperatuur onbelangrijk zijn en dat ze alles behalve gevoelig zijn voor ziekten.
  Moderator woensdag 7 november 2007 @ 16:37:50 #261
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54432607
Aha, weer wat geleerd

En wat hebben de meeste van jullie?

Biotoop ingericht?
4045
onlogisch
pi_54436916
geen speciaalbak:p
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 7 november 2007 @ 20:09:55 #263
155227 crew  Guppy
dus
pi_54437912
wanneer je een bepaald aquarium op het oog hebt, kunnen winkels het vaak ook voor je bestellen. voor het budget wat je hebt kun je een heel mooi nieuw aquarium kopen hoor. op marktplaats kun je ook mooie vinden, let dan alleen wel op krassen op het glas. kijk maar wat je het liefste doet.

fel gekleurde vissen eens zien...
de platy

een mooi gekleurde vis die in vrijwel elke dierenwinkel te vinden is. Je houd het visje op een temperatuur van 18 tot 25 graden en het liefst in een klein schooltje. Het visje wordt rond de 6 cm groot. De mannetjes altijd iets kleiner dan de vrouwtjes. ze zijn wel erg vruchtbaar!

de neon tetra

een scholenvisje van ongeveer 4 cm. ook in de meeste dierenwinkels te vinden.

de maanvis

de maanvis is een vis met een hoge rughoogte die niet van snelle stromingen houd. Maanvissen kunnen met heel veel soorten samen in een aquarium, behalve met neon- en kardinaaltetra's omdat hij deze als voer zal aanzien. De ideale watertemperatuur voor de maanvis is 25°. Sumatraantjes zijn eveneens niet geschikt om bij maanvissen te zetten. Ze knabbelen namelijk aan de baarddraden van de maanvis.

de corydoras julii

De luipaardpantsermeerval (Corydoras julii) is een kleine aquariumvis van 4-6 cm. Hij komt vooral voor in het oostelijk en noordoostelijk deel van Zuid-Amerika en verkiest temperaturen van 23 tot 26°C en pH 7-0. De luipaard pantsermeerval eet bijna alles, met een voorkeur voor wormachtigen als tubifex, enchytreeen en rode muggelarven.

hier vind je een lijst met zoetwateraquariumvissen, van wikipedia. misschien kan je daar, door rond te klikken, ideeen opdoen. vaak staat er ook bij waar de vis wel en niet bij kan en zo.

overigens, www.maanvis.nl is een aquariumspeciaalzaak in dordrecht. daar kan je wellicht een mooi aquarium vinden. en mooie vissen. ga eens kijken daar en schrijf gewoon wat namen van vissen op die je mooi vind.

zelf heb ik een klein aquariumpje van 60*30*30 cm. studentenkamertje he...
daarin zitten:
3x vrouwtjesguppies
6x corydoras aneus
1x ancistrus dolichopterus
het is een gezellig gezelschapsaquarium dus.

L-nummers zijn meervallen. de L wordt gevolgd door een nummer en dat is dan een soort meerval.

vragen zijn niet dom hoor, je moet ze vooral stellen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_54448237
http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20071112.p.Aquariumset

Zag ik in de folder van de lidl
op het eerste gezicht een merkloos aquarium
maar aan de andere kant is deze wel weer start klaar.
pi_54449198
Fel gekleurde vissen

Parachromis Dovii:

Parachromis managuense:

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Zoek bv op Synspila, loisselei, pearsei enz

[edit] Let op bij Maanvissen dat ie per vis 50L water nodig heeft en minstens een bak van 1M50x60x60 het liefst nog groter, daarnaast willen ze nog wel eens een klein visje eten.

Wat ook erg leuk is zijn dwerg cichliden, deze zijn dan weer makkelijker te combineren met bijvissen.
pi_54449762
Die set van de Lidl heb ik ook. Hij doet het perfect.
pi_54450129
quote:
Op woensdag 7 november 2007 20:09 schreef Guppyfriend het volgende:
de maanvis
[ afbeelding ]
de maanvis is een vis met een hoge rughoogte die niet van snelle stromingen houd. Maanvissen kunnen met heel veel soorten samen in een aquarium, behalve met neon- en kardinaaltetra's omdat hij deze als voer zal aanzien. De ideale watertemperatuur voor de maanvis is 25°. Sumatraantjes zijn eveneens niet geschikt om bij maanvissen te zetten. Ze knabbelen namelijk aan de baarddraden van de maanvis.
daar wil ik dan graag aan toevoegen dat maanvissen (altums) niet zomaar in elk aquarium kunnen. omdat deze vissen erg hoog worden hebben ze een aquarium van minimaal 60cm hoogte nodig, om te voorkomen dat ze krom gaan groeien. hou daar dus rekening mee.
  Moderator donderdag 8 november 2007 @ 12:26:25 #268
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54452870
Bedankt voor alle info Hier heb ik echt veel aan

Ik ga zeer binnenkort zeker een kijkje nemen in Dordrecht bij maanvis

In een bak die ik voor ogen heb, Rio Juwel 240, is het mogelijk om meerdere scholen te houden? Bijv. Neon tetra's & Kegelvlekbarbeel?

Dat in combinatie met wat grotere soorten? O.a een L-nummer?
4045
onlogisch
pi_54453597
quote:
Op donderdag 8 november 2007 12:26 schreef onlogisch het volgende:

In een bak die ik voor ogen heb, Rio Juwel 240, is het mogelijk om meerdere scholen te houden? Bijv. Neon tetra's & Kegelvlekbarbeel?

Tuurlijk is het mogelijk om meerdere scholen te houden , maar vind je het zelf wel mooi? Ik persoonlijk zou het mooier vinden om gewoon 1 school lekker heen en weer te zien zwemmen dan 2 scholen door elkaar heen. Maarja dit is persoonlijk , je moet het zelf weten. Wat je wel kunt doen is een middenschool , een bovenschool en een bodemschool:

midden:

boven:

bodem:

pi_54453994
quote:
Op donderdag 8 november 2007 13:02 schreef broodmonkeh het volgende:

[..]

Tuurlijk is het mogelijk om meerdere scholen te houden , maar vind je het zelf wel mooi? Ik persoonlijk zou het mooier vinden om gewoon 1 school lekker heen en weer te zien zwemmen dan 2 scholen door elkaar heen. Maarja dit is persoonlijk , je moet het zelf weten. Wat je wel kunt doen is een middenschool , een bovenschool en een bodemschool:

midden:
[ afbeelding ]

boven:
[ afbeelding ]

bodem:

[ afbeelding ]
Eens.

Ik had eerst bijvoorbeeld roodkopzalmpjes en neons bij elkaar. Die roodkopjes zwemmen constant van links naar rechts, en die neons reageerden daar ook op en schoten er ook de hele tijd achterna.
kortom, meerdere scholenvissen in de zelfde waterlaag wordt ws heel onrustig. (nu zijn roodkopjes ook wel erg hyperactief..maar 1 grotere school staat veel sjieker)
pi_54454259
quote:
Op donderdag 8 november 2007 12:26 schreef onlogisch het volgende:

Het is idd mogelijk om meerdere scholen in een bak te houden, maar let er dan wel op dat ze (zoals hierboven al genoemt) in verschillende waterlagen zitten.

Waar je op zou moeten letten (lees neem te tijd) is of je wel een echte school meeneemt. Coridorassen zouden allemaal ongeveer even groot moeten zijn om als een echt school door de bak te gaan. Neons allemaal tegelijk kopen, aandachtspunt hier is dat ze zich in de winkel als een school zwemmen. Als ze namelijk meerder aanleveringen in 1 bak doen zullen ze niet als 1 school zwemmen maar allemaal door elkaar en dat zal dan ook in jou bak gebeuren, ziet er erg rommelig uit en niet rust gevend. Ik heb geen ervaring met barbelen dus daar kan ik niets over zeggen.

Wat je zou kunnen doen is een koppel of harum dwergcichliden meenemen bij de bovengenoemde vissen. Het zijn zeer kleurrijke vissen met een leuk gedrag. De macmasteri (ofzo iets) is een schitterend visjes die zich goed laat combineren met kleinere vissen (rood/geel).

Let wel dat als je grotere L-nummers neem je standaard filter niet meer voldoende is, die beest poepen nogal..... Dan heb ik het wel over soorten die +15cm worden. Ik heb hier een L027 Panaque van een cm of 35 en wat die poept is gewoon niet normaal..... Je blijft dan aan het schoonmaken. Tevens dien je ook hout in de bak te hebben, want dat hebben ze nodig voor de spijsvertering.

Ik zou ook geen grind nemen, zeker niet als coridorassen neemt, maar zand. Dit oogt niet alleen natuurlijker, maar is vind ik makkelijk schoonhouden. Daarnaast kunnen dwergcichliden graven en dat is zo'n leuk gezicht

Als je dan toch bij de Maanvis bent, neem dan gelijk diepvries voer mee, ze zijn erg goedkoop en van zeer goede kwaliteit!
pi_54454540
quote:
Op donderdag 8 november 2007 13:32 schreef afterburner het volgende:

[..]
idd nog een opmerking over de corydorassen , minimaal 10 en ze zwemmen echt als een school door de bak. Bij minder zwemmen ze wel bij elkaar maar ook heel vaak niet.

Om mijn bak volledig schoon te houden heb ik trouwens 3 otocinclussen , 2 appelslakken en 5 corydoras. De otocinclussen voor de algen , de appelslakken voor de poep en de dode bladeren , en de corydoras voor het overige voer wat op de bodem ligt. Ik hoef mijn bak nooit schoon te maken / stofzuigen , alles wordt al gedaan! (uiteraard wel elke week 20% waterverversing)
pi_54457352
Mijn bestand trouwens in een veel te vol 60cm bakkie:

Vuurstaart (Labeo Bicolor)

2 Marmerbijlzalmen

2 Otocinclus

5 Corydoras Aeneus

8 neon tetra

2 appelslakken:

wel leuk , ik kreeg ze zo klein dat ze met z'n 7en in een tiktakdoosje passen , deze 2 zijn nu bijna net zo groot als een tiktakdoosje.

3 keizertetra's

Veel te vol dus , maar was een beginnersfoutje en omstandigheden ,koop ook niks meer bij. Als alles dood is ga ik een heel nieuw en passend bestand bij een 60cm bak nemen.

Ook nog een aqua 40 met de volgende bewoners:

5 appelslakken
2 jonge platy's

Hier ga ik vuurgarnalen in houden en kweken.

zal binnekort maar is foto's maken van beide bakken.
pi_54457642
me antenne baarsje leeft nog steeds, maar och dit is niet leuk om dit zo te zien, heelmaal donker en de hele tijd adem te happen aan de oppervlakte...is het diervriendelijker om hem tja hoe zeg je dat, "door de wc kan spoelen" of zorgen dat hij een snelle dood heeft, het klinkt misschien niet diervriendelijk maar ik denk nu in het belang van het visje..
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_54457847
quote:
Op donderdag 8 november 2007 15:54 schreef rene90 het volgende:
me antenne baarsje leeft nog steeds, maar och dit is niet leuk om dit zo te zien, heelmaal donker en de hele tijd adem te happen aan de oppervlakte...is het diervriendelijker om hem tja hoe zeg je dat, "door de wc kan spoelen" of zorgen dat hij een snelle dood heeft, het klinkt misschien niet diervriendelijk maar ik denk nu in het belang van het visje..
er zijn verschillende manieren , maar door de wc spoelen is daar niet 1 van.

1. Tegen de muur gooien
2. Platstampen
3. Water in de vriezer , en als het heel koud is dat visje derin doen , gaat ie in 1x dood aan hartstilstand
4. 4 druppels kruidnagelolie op een liter water is ook dodelijk voor een vis

Die eerste 2 klinken hard , maar al doe je het goed zijn ze wel in 1x dood , en daar gaat het om.

Maarja , of je hem nu ook zou moeten doden daar ga ik niet over. Ik persoonlijk zou het niet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')