Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Het gebeurt me de laatste tijd steeds vaker dat mensen me vragen of ze voor me mogen bidden. in verband met mijn gezondheid en / of omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben' of om andere redenen en ik weet nooit zo goed wat ik daarop moet antwoorden.
Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden. Bidden tot een god waar ik, als hij zou bestaan, niets (meer) mee te maken zou willen hebben.
En zie daar mijn dilemma, degene die het vraagt bedoeld het goed en ik wil ze niet voor het hoofd stoten maar hen 'toestaan' voor mij te bidden zou zoveel meer betekenen dan 'ik denk aan je'.
Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo. Ik geloof niet in god, ik heb geen god nodig in mijn leven en ik wíl dat wereldje ook helemaal niet meer in mijn leven.
Ik ben bang straks gebruikt te worden als een 'wonderbaarlijk' genezingsverhaal of dat deze mensen alleen maar meer hun best gaan doen om mij terug te bekeren en als dat zou gebeuren zou dat onherroepelijk lijden tot een definitieve breuk tussen mij en hen.
Ik waardeer de intentie maar niet het middel en de implicaties die daarmee gepaard gaan (of kunnen gaan) maar als ik het zo zeg dan weet ik dat zij het zullen opvatten als angst vanwege mijn ongeloof, alsof ik ergens nog wel geloof maar ervoor gekozen heb me er vanaf te keren en nu 'de wrake des Heeren vreesch'. Dat iemand gewoon niet gelooft dat god bestaat gaat er bij hen helemaal niet in, je weet wel beter, zeker als je zoals ik opgevoed bent in die gemeenschap.
Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.![]()
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja hoor"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.quote:Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden.
Nope.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nee, er was volgens mij geen significant verschil.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nee, geef maar liever gewoon geld.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:17 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.
De bedoeling is het zelfde, dat is waar de waarde zit
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Of: 'God houd zich bezig met mijn herstel, dan hoef ik zelf mijn best niet meer zo te doen. Het is nu in God's handen.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naastquote:Op woensdag 5 september 2007 20:18 schreef jiva het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.
Als zo'n persoon het dan niet eens is met deze beredenering zou ik het erop gooien dat God toch beter weet dan wiedanook en dat Hij niet vatbaar is voor een gebed. Dwz God werkt op mysterieuze wijze, wie ben jij of ik om ook maar een poging te wagen dit te beinvloeden, laat staan denken dat God zal luisteren naar ons nietige mensen?
Bidden om zelf dichter tot God te komen prima, maar met de intentie om een gunst te vragen voor een ander zou ik niet mee akkoord gaan. Er schuilen allerlei gevaren in. Het lijkt een lief gebaar en onzelfzuchtig (je doet het voor een ander, niet voor jezelf toch?) maar tegelijkertijd geeft het een gevoel van macht namelijk dat jij als gebedsgenezeres God zover krijgt iets voor je te doen. Dat God naar je luistert en dat zo'n iemand de conclusie eraan verbind dat die zelf goed is wat onherroepelijk leid tot "de waarheid in pacht hebben" en dan denkt de bidder al snel dat alle geloofsopvattingen goed zijn.
Als God het zo bedoeld heeft dan genees je vast wel. Zoniet dan hoop ik dat er iets in je leven komt wat een tegenbalans is voor je ziekte(s), iets leuks wat je gelukkig maakt ondanks je fysieke ongemak.
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Je hebt gelijk. Geloof is veel waardevoller dan wetenschappelijk onderzoek.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?![]()
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:35 schreef Heathen het volgende:
[..]
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.
Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.
Je vergeet de dubbelblind factor. Er waren 4 groepen patienten:quote:Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Oh sorry, natuurlijk wat ben ik toch dom. Dat ik je alwetenheid daarmee beledig och och wat erg zeg. Misschien zou je in eerste instantie mijn vraag eens willen beantwoorden het is namelijk een voorschotje op een veel diepere vraag die in eerste instantie makkelijk lijkt te beantwoorden. Maar nee, kennelijk meen jij een arrogantie te moeten hebben van heb ik jou daar. Wat zal het toch moeilijk leven met je zijn als iemand je een normale vraag stelt en jij de ander weer uitlacht van 'hahaha wat ben je toch een dom persoon'.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Burakius het volgende:
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.
Nogmaals dus, als deze wereld voor jou ontzettend nep is als gelovige (wat ik betwijfel) is het beter om er zelf een eind aan te maken uit liefde voor God. En dan niet aankomen met dat gezeík over dat we een lichaam/tempel hebben gekregen van hem aangezien hij ons ook in een neppe wereld geplaatst heeft.quote:Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
Veel mensen verwarren 'niet dood willen gaan' met 'bang zijn voor de dood'.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Er zit altijd een verschil tussen bang voor de dood en sterven. Ik denk dat hij eerder bang is om te sterven tegen die tijd dan voor de dood zelf.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Oke bedankt voor de betere voorlichtingquote:Op woensdag 5 september 2007 20:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
*verhaal*
Of God is gewoon een etterbak.
Jaja, met ongelovigen is per definitie iets mis. Precies zo denk ik over gelovigen. Maar God bestaat niet dus ik heb gelijk.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Goh plegen islamieten geen zelfmoord?? Dat is nieuw voor me. Dan is zelfmoordterrorisme zeker een verzinsel uit de fabeltjeskrant??quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.
Heb jij je nooit afgevraagd waarom ze dan nooit zelfmoord hebben gepleegd.
Ik ga niet eens moeite doen om deze zwakzinnige vraag te beantwoorden![]()
n44b
Een uitgebreidere uitleg van de proef staat, als ik me goed herinner, beschreven in 'The God Delusion".quote:Op woensdag 5 september 2007 20:50 schreef Heathen het volgende:
[..]
Oke bedankt voor de betere voorlichting![]()
Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
Het was niet echt de bedoeling dat dit een gelovigen-bash topic zou worden. Je hoeft niets te zeggen als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:55 schreef ZijnPrinses het volgende:
[..]
Goh plegen islamieten geen zelfmoord?? Dat is nieuw voor me. Dan is zelfmoordterrorisme zeker een verzinsel uit de fabeltjeskrant??
Gelovigen zijn bang voor de dood, daarom is de hemel uitgevonden. En tegelijkertijd het bidden, zodat je je zonden kunt wissen..... pffft bange scheiterds....![]()
Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan het onderzoek niet vinden. Dat ging over angst voor de dood, en het bleek juist dat gelovigen extreem veel vaker bang zijn voor de dood (niet het sterven an sich) dan ongelovigen. Zeker aanhangers van de Abrahamistische godsdiensten sprongen er uit.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.
Het is echt een fabeltje dat iedere ongelovige doodsbang is voor de dood en wat hem daarna al dan niet te wachten staat. Een fabeltje dat men in de diverse geloven maar wat graag in ere houd maar desalniettemin een fabeltje. Evenmin komen ongelovigen op hun sterfbed ineens spontaan tot geloof, natuurlijk komt het wel eens voor maar dat is omgekeerd ook zo. Het overgrote deel van de mensheid blijft op zijn sterfbed echter bij de overtuigingen die hij tijdens zijn leven had.
Dat heb ik liever niet, ik ben zeer begaan met het milieu en derhalve verzoek ik u vriendelijk dit te laten ter voorkoming van onnodige CO2 uitstoot. Bedankt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d.
Ten eerste, ik heb zeker wel wat toe te voegen.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:13 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het was niet echt de bedoeling dat dit een gelovigen-bash topic zou worden. Je hoeft niets te zeggen als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor.
Het komt een beetje neer op een uitspraak die me nog steeds is bijgebleven:quote:Op woensdag 5 september 2007 21:34 schreef ZijnPrinses het volgende:
[..]
Ten eerste, ik heb zeker wel wat toe te voegen.
Ten tweede, ik bash geen gelovigen, ik geef mijn mening over de hemel en over bidden. Volgens mij ging dit topic over bidden.
Dus om het onderwerp 'mag ik voor je bidden' iets uit te diepen, kom ik met de reden waarom er gebeden word. Bidden bied troost, en het is hartstikke aardig als iemand anders voor je wil bidden. Maar ook volledig zinloos. Ik put geen troost uit andermans gebed, terwijl de 'bidder' zich wel beter voelt omdat hij zogenaamd een goede daad heeft verricht.
Inderdaad, even zieltjes winnen op een moment dat iemand het iets moeilijker heeft in de hoop dat hij dan iets vatbaarder is dan normaal. Dat gevoel heb ik er dus ook bij.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:50 schreef ZijnPrinses het volgende:
Ja precies. Je kunt wel bidden om eten, maar dat brengt nog geen brood op de tafel. En pas gaan bidden als je in de shit zit, is pas echt hypocriet. En als alles weer goed gaat, worden er geen hoofdjes meer gebogen.
Toen mijn schoonvader overleed, stond de pastoor ook zo snel mogelijk aan de deur. In de hoop troost te kunnen bieden......Hij is ook net zo snel weggestuurd, als hij oprecht was, had hij ook wel een keer kunnen komen als er niets aan de hand was.
Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.quote:'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Oh nee, je hebt gelijk... mijn hele wereldbeeld vergaatquote:Op woensdag 5 september 2007 20:26 schreef Burakius het volgende:
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naast![]()
[schuldgevoel waarschuwing]quote:Op woensdag 5 september 2007 22:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Inderdaad, even zieltjes winnen op een moment dat iemand het iets moeilijker heeft in de hoop dat hij dan iets vatbaarder is dan normaal. Dat gevoel heb ik er dus ook bij.
Het probleem is dat je de pastoor zo de deur kunt wijzen maar bij je familie ligt die drempel toch net even iets hoger. Ik wil hierover niet een breuk in de familie veroorzaken maar ik ben ook niet van plan om me hiervoor te laten gebruiken. Daarbij weet ik dat ze het wel met de beste bedoelingen doen maar dat ze dit ook gaan gebruiken om hun gelijk te halen indien nodig.
En mijn excuses voor mijn stekelige reactie eerder.![]()
quote:Op woensdag 5 september 2007 23:10 schreef jiva het volgende:
[..]
[schuldgevoel waarschuwing]
Gun je het je familie niet dat ze gelukkig worden als ze voor je mogen bidden?
Waarom kun je je familie niet gewoon in hun waarde laten als dat ze gelukkig maakt? Mischien doen ze dat dan ook wel bij jou.
quote:Op woensdag 5 september 2007 22:52 schreef Heathen het volgende:
Agnosten zijn net bisexuelen, altijd van beide walletjes snoepen.
Dat is dus inderdaad het geval.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:36 schreef Haushofer het volgende:
Mensen die "voor je willen bidden", zijn vaak al zo ver doorgeslagen dat ze denken dat ze de ene en ware waarheid te pakken hebben. En dan willen ze nogal es als resultaat dat jij hun denkbeelden gaat overnemen.
In dat geval had ik er ook geen bezwaar tegen gehad, sterker, dan had ik het gebaar op prijs gesteld.quote:Tenminste, da's mijn ervaring. Maar ik heb dit ook es van een vriendin gehoord, die er een heel vrije manier van geloven op na houdt, en daar vond ik het dus volstrekt geen bezwaar![]()
Dat deed ik ook. Ik wist dat bij haar het geval was, dat ze me al het goede toewenste, en dat ze absoluut niet haar denken aan mij wou opdringen. Maar mijn ervaring is, dat dat een uitzondering is.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:
In dat geval had ik er ook geen bezwaar tegen gehad, sterker, dan had ik het gebaar op prijs gesteld.![]()
Idd.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.
Het is echt een fabeltje dat iedere ongelovige doodsbang is voor de dood en wat hem daarna al dan niet te wachten staat. Een fabeltje dat men in de diverse geloven maar wat graag in ere houd maar desalniettemin een fabeltje. Evenmin komen ongelovigen op hun sterfbed ineens spontaan tot geloof, natuurlijk komt het wel eens voor maar dat is omgekeerd ook zo. Het overgrote deel van de mensheid blijft op zijn sterfbed echter bij de overtuigingen die hij tijdens zijn leven had.
Dit vind ik wel een goed verhaal (lekker kort).quote:Op woensdag 5 september 2007 20:08 schreef SpecialK het volgende:
Laat ze toch lekker voor je bidden. Blijkbaar hebben ze het nodig.
Je hebt toch een mond? Oftewel: dit kan je toch tegen hen zeggen?quote:Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo.
... wist niet dat jij van je geloof was gevallen...quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben'
Niet helemaal.quote:Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden'
Misschien moet je dat even nazoeken. Volgens mij was het effect niet of nauwelijks (mijn toegift) meetbaar. In elk geval is het woord 'veel' door jouzelf toegevoegd.quote:Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.![]()
Persoonlijke beslissing.quote:'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan deze toepassing van bidden. Maar als iemand anders dat wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om dat af te slaan?? Wees blij dat er mensen zijn die zich iets van je aantrekken!quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[...]
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Een vriendin van me is lesbisch, die was ook heel blij dat haar vroegere kerk voor haar zou bidden om haar te verlossen van haar zondequote:Op donderdag 6 september 2007 12:12 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan deze toepassing van bidden. Maar als iemand anders dat wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om dat af te slaan?? Wees blij dat er mensen zijn die zich iets van je aantrekken!
quote:Op donderdag 6 september 2007 13:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een vriendin van me is lesbisch, die was ook heel blij dat haar vroegere kerk voor haar zou bidden om haar te verlossen van haar zonde
Ik zou zeggen: Je mag voor mij bidden broeder en terwijl je bezig bent.. leen me ff 50 euro van je of wil je een jaarabbonement op het magazine God is er ook voor jouwquote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja natuurlijk"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Juist.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:52 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het ook vooral belangrijk is wat de reden is dat iemand dat gaat doen voor je. Als ze voor beterschap willen bidden dan is dat toch prima. Moeten ze zelf weten. Maar mensen die voor je gaan bidden omdat je een heidense duivelaanbidster bent die van god los is geslagen
die mogen optiefen.
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?quote:Op donderdag 6 september 2007 22:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Juist.![]()
En ik merk iedere keer dat het begint met het eerste maar dat daarna al snel dat tweede erbij komt. Daardoor kan ik dat eerste gebaar ook steeds minder waarderen.
Proselitisme is gewoon irritant. Mensen moeten maar respecteren dat je hun bijgeloofjes niet deelt. Als ze dat niet kunnen, wat moet je dan nog met die mensen?quote:Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?
Ik snap precies wat je bedoelt, ik krijg altijd het gevoel alsof ze je zien alsof je niks van de wereld begrijpt. En dan zeg ik dat ik gewoonweg niet in God geloof, heb ik 1 keer gehoord dat ik getraumatiseerd ben...quote:Op donderdag 6 september 2007 22:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Juist.![]()
En ik merk iedere keer dat het begint met het eerste maar dat daarna al snel dat tweede erbij komt. Daardoor kan ik dat eerste gebaar ook steeds minder waarderen.
Wat als het je familie betreft ?quote:Op donderdag 6 september 2007 22:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Proselitisme is gewoon irritant. Mensen moeten maar respecteren dat je hun bijgeloofjes niet deelt. Als ze dat niet kunnen, wat moet je dan nog met die mensen?
Die krijgen wat mij betreft iets mee ruimte maar ook bij hun zou de emmer op een gegeven moment overlopen. ze nemen je maar voor wat je bent. Als dat niet goed genoeg is voor ze dan hebben ze pech.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:49 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Wat als het je familie betreft ?
Het voor mij bidden in de hoop dat ik weer tot geloof kom heb ik nooit kunnen waarderen. Vooral omdat eenzelfde gebaar andersom (ik hoop dat je nog een keer bij je positieven komt en inziet dat jouw geloof onzin is) als grove belediging zou worden gezien. Maar ik als ongelovige heb blijkbaar niet hetzelfde recht om me beledigt of gekwetst te voelen als iemand mij en mijn opvattingen op een dergelijke manier schoffeert, sterker nog, ik hoor dat zelfs te waarderen omdat 'zij het beste met me voor hebben'.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?
Heb je hier weleens met hen over gepraat ?quote:Op donderdag 6 september 2007 23:13 schreef MinderMutsig het volgende:
Het voor mij bidden in de hoop dat ik weer tot geloof kom heb ik nooit kunnen waarderen. Vooral omdat eenzelfde gebaar andersom (ik hoop dat je nog een keer bij je positieven komt en inziet dat jouw geloof onzin is) als grove belediging zou worden gezien. Maar ik als ongelovige heb blijkbaar niet hetzelfde recht om me beledigt of gekwetst te voelen als iemand mij en mijn opvattingen op een dergelijke manier schoffeert, sterker nog, ik hoor dat zelfs te waarderen omdat 'zij het beste met me voor hebben'.
Wel eens pogingen tot gedaan maar dat komt niet over.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:21 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Heb je hier weleens met hen over gepraat ?
Komt het niet over omdat hun intelligentie ontoereikend is ?quote:Op donderdag 6 september 2007 23:50 schreef MinderMutsig het volgende:
Wel eens pogingen tot gedaan maar dat komt niet over.
Het komt niet over omdat zij een totaal andere belevingswereld hebben. Niet in God geloven is iets dat gewoon niet kan.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Komt het niet over omdat hun intelligentie ontoereikend is ?
Hebben ze oprechte interesse in wat jou beweegt ?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van een misplaatst superioreitsgevoel.quote:Op vrijdag 7 september 2007 00:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Het komt niet over omdat zij een totaal andere belevingswereld hebben. Niet in God geloven is iets dat gewoon niet kan.
Iedereen gelooft in God alleen sommige mensen kiezen ervoor zich van hem af te keren. Uiteraard is dat een minderwaardige keuze ten opzichte van mensen die wel volgens de regels proberen te leven dus waarom zou je respect of begrip hebben voor de opvattingen van iemand die willens en wetens de foute keuze maakt?
Ik zou niet willen zeggen dat het een gebrek aan intelligentie is maar we praten gewoon totaal langs elkaar heen.
Als je van iemand houdt is het dan niet zo dat je oprechte interesse hebt in wat hem/haar beweegt ?quote:Op je tweede vraag, ik denk dat mijn familie daarop 'ja' zou antwoorden maar ik neig meer naar 'nee'.
Het onderwerp religie is ook iets waarvan we stilzwijgend overeen gekomen zijn dat het beter is dat we daar niet over discussiëren maar nu komt het dus via een omweg alsnog aan de orde.
"Maar natuurlijk."quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?''
Wat zou jij antwoorden?
Dat beschouw ik veel meer als zaak van gelovige zelf. De gelovige kan door allerlei pijnlijke ervaringen over zijn geloof twijfelen (niet specifiek deze casus) en zal zelf keer op keer tot 'voorlopige' antwoorden moeten komen.quote:Op donderdag 6 september 2007 11:44 schreef boyv het volgende:
net alsof het helpt...
En baat het niet, dan schaadt het niet, is natuurlijk niet waar. De persoon die voor haar bid kan zich door god in de steek gelaten voelen, als het niet werkt.
Waarom niet. Het is nooit bewezen dat het heelt, eerder andersom.quote:Op vrijdag 7 september 2007 02:10 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen.
Ik heb dit maar tot hier gelezen. Dit maakt je eigenlijk vraag veel duidelijker dan je OP.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.
Mocht het met mijn gezondheid straks wat beter gaan dan zullen zij gelijk roepen dat dit de wondere werking van het gebed is en niet de wondere werking van de geneeskunde en dat ik het na zo'n goddelijk teken toch echt niet kan maken om god mijn rug toe te keren. En ik weet zeker dat de discussie die daarop gaat volgen de (familie)banden onherstelbaar zal beschadigen omdat ik datgene wat voor hen het belangrijkste is in het leven, totale onzin vind.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dat te voorkomen door op een of andere manier het aanbod voor me te bidden af te slaan zonder ze daarmee keihard voor hun hoofd te stoten. Ik vrees alleen dat dit niet mogelijk is.
Het werkt in mijn familie nu eenmaal niet zo dat je gewoon niet kunt geloven en dat dit OK is.![]()
inderdaad zo kanaliseer je in no time een vet medicijn + bijsluiter voor de ziekequote:Op vrijdag 7 september 2007 02:10 schreef Friek_ het volgende:
[..]
"Maar natuurlijk."
Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen. Die onderzoeken kunnen me eerlijk gezegd wat, ik vind dat je daar op zo'n moment niet mee kan komen aanzetten. Heel ons leven is soms een aaneenschakeling van hoopvolle verwachtingen, hoezo kan ik dit iemand ontnemen? Religie (incluis haar rituelen e.d.) kan een hoop emoties kanaliseren.
"Nee, dat mag niet. Ik voel me beledigd dat je mijn atheisme niet kan accepteren. Ik ga jou toch ook nietvertellen dat je op moet houden in een sprookje te geloven"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Het is niet zozeer dat mijn ongeloof zwaarder weegt maar dat ik het beu ben dat ik min of meer gedwongen ben om dat deel van mezelf te verstoppen of te negeren als ik bij mijn familie ben.quote:Op zaterdag 8 september 2007 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Zelf zou ik me afvragen, of ik mijn ongeloof zwaarder vind wegen dan de relatie met mijn familie. Ik ben nog lang gewoon elke zondag naar de kerk gegaan. Ach, er was 's zondags toch niks te doen en ik had geen zin om daar nou strijd over te voeren. En het had wel wat, in de kerken zitten met hele dorp.
Herkenbaar, ik weet nog wel een aantal boeken die ik met plezier gelezen heb maar waarvan ik weet dat ik die niet bij mijn ouders op de keukentafel moet leggen. (Of zelfs op mijn eigen keukentafel als mijn ouders een weekendje langs komen.quote:Op zondag 9 september 2007 12:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Net zoals Viking84 zit ik met het probleem dat mij niet gevraagd wordt of ik wil dat er voor me gebeden wordt; het gebeurt gewoon. Misschien omdat ze toch wel weten dat ik bot nee zou zeggen als het me wel gevraagd wordt. Hoe ik dan weet dat er voor me gebeden wordt? Omdat mijn moeder het ooit aarzelend tegen mij zei.
Ondertussen heb ik steeds meer de neiging om een keer achteloos een boek als "The God Delusion" op tafel te laten slingeren en te wachten op reacties. Al is The God Delusion zelf een slecht idee; die zou vanwege de titel worden genegeerd.
Maar als jij iemand toestemming geeft om voor jou te bidden laat je je dus wederom in met religie.quote:Op zondag 9 september 2007 17:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik kan er best mee leven dat zij niets zien in mijn politieke keuzes, muziekkeuze of andere niet wezenlijke onderwerpen. Hoeveel kinderen verschillen op die onderwerpen niet van mening met hun ouders? Maar als ze zich gaan bemoeien met mijn persoonlijke leven zullen zij toch echt rekening met mij moeten gaan houden en ik wil niet dat de kerk, het gebed, het geloof of God daar deel van uit maken.
Bij veel gelovigen heb ik toch de indruk dat dat heel wat genuanceerder ligt.quote:Op zondag 9 september 2007 21:56 schreef mgerben het volgende:
Op alle moeilijke vragen is GOD het antwoord. Dat is hun levensinstelling, schat.
Juist. En dus betekent de vraag 'Mag ik voor je bidden?' veel meer dan 'Ik zal aan je denken' of 'Ik leef met je mee' en is het dus ook lastiger om daar goed mee om te gaan.quote:Op zondag 9 september 2007 21:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
Maar als jij iemand toestemming geeft om voor jou te bidden laat je je dus wederom in met religie.
Want iemand vraagt in feite: 'Vind je het goed dat ik jouw keuze negeer en doe alsof jij alleen maar te lui bent om te bidden of dat je je ervoor schaamt - dus is het geen probleem als ik het voor je doe?'
Ik accepteer dat voor hen het antwoord op veel vragen 'God' is maar ik vind niet dat ik iets raars vraag als ik van hen verwacht dat zij accepteren dat dit voor mij niet zo vanzelfsprekend is.quote:Wat betreft het accepteren van jouw visies en levenskeuzes zul je bij streng gelovigen niet veel begrip krijgen.
Sorry als het hard klinkt, maar religie is voor veel mensen een manier om moeilijke vragen met kant-en-klare antwoorden dicht te stoppen zodat ze er niet meer over na hoeven te denken.
Dat vinden ze ook prettig, om er niet meer aan te hoeven denken. Dat is een levenskeuze.
Dat jij een houding aanneemt die hen aan het denken zou moeten zetten activeert de verdedigingsmechanismen: Op alle moeilijke vragen is GOD het antwoord. Dat is hun levensinstelling, schat.
Jazeker, de nuance is even ver te zoeken... maar wat MinderMutsig beschrijft klinkt als mensen die hun geloof gebruiken als reden om niet diep over zaken na te denken. Zoals wat zij noemt: homo's, Israël etcetera. Daar kun je vragen over stellen waar niet één eenduidig antwoord op is. Maar met de bijbel in de hand kun je wél eenduidige antwoorden geven. Alles is ingedeeld, dit is goed, dat is niet goed; en geen onplezierige zaken waar je met de grenzen van je eigen levensovertuiging wordt geconfronteerd. Dat is voor veel mensen een geruststelling.quote:Op zondag 9 september 2007 22:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bij veel gelovigen heb ik toch de indruk dat dat heel wat genuanceerder ligt.
Mijn ouders gaan gelukkig net ietsje toleranter om met mijn 'ongeloof' dan de jouwe. Als ik The God Delusion op de keukentafel leg, zullen ze hoogstens gelijk weten dat het van mij is en het op mijn kamer af komen leveren, misschien zelfs zonder commentaar. Maar of ze zelf een letter eruit zullen lezen... Neequote:Op zondag 9 september 2007 17:30 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik weet nog wel een aantal boeken die ik met plezier gelezen heb maar waarvan ik weet dat ik die niet bij mijn ouders op de keukentafel moet leggen. (Of zelfs op mijn eigen keukentafel als mijn ouders een weekendje langs komen.)
.
Hun band met God is ook beter dan de mijne, zij menen een band te hebben en ik geloof niet eens in die God laat staan dat je daarmee een band kunt hebben.quote:Op maandag 10 september 2007 23:53 schreef Kees22 het volgende:
Eigenlijk is het wel een rare vraag: "Mag ik voor je bidden?" Alsof de vraagsteller een betere band met god heeft dan jij. Alsof hij/zij denkt dat god zich iets aan hem/haar gelegen laat liggen.
Een god die in de bijbel meermalen heeft laten zien, zich geen zak aan te trekken van menselijk leed of smeekbeden.
Zal eens vragen aan een collega, hoe die dat nou ziet. Overmorgen, vrees ik.
Maar dan blijft de veronderstelling, dat de vrager/aanbieder een betere band met god heeft dan jij. Alsof je niet zelf je relatie met god kunt onderhouden.
"Ik bid wel voor mezelf, dank je.", is dat een optie. Dat je dat niet doet, hoef je niemand te vertellen, toch?
Of je zegt (heel gemeen): "Alleen als ik ook voor jou mag bidden!"
Nou ja, ik ben katholiek opgevoed en kan dus wat vrijer met de waarheid omgaan dan protestanten.quote:Op dinsdag 11 september 2007 00:02 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hun band met God is ook beter dan de mijne, zij menen een band te hebben en ik geloof niet eens in die God laat staan dat je daarmee een band kunt hebben.
'Ik bid wel voor mezelf' vind ik geen optie. Daarmee impliceer ik toch weer dat God wel een rol in mijn leven speelt of dat ik dat graag zou willen. Ik vrees dat dit het alleen maar zou aanwakkeren.
Dat is het punt ook niet. Dat is de familie wel duidelijk. Alleen wil de familie het ontkennen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 01:11 schreef LB06 het volgende:
Als ik het goed lees zo snel dan is dit wat je dilemma: je wilt niks met god te maken hebben, en je wilt zeker niet de gebedsgenezers in de kaart spelen. Aan de andere kant wens je je familie niet voor het hoofd te stoten.
Het ligt een beetje aan de situatie, maar waarom probeer je niet wat meer open kaart te spelen? Vroeg of laat zul je je familie duidelijk moeten maken dat je er geen theÏstische levenswijze op na houdt.
Met dat laatste heb je wel gelijk: het is de familie die niet bepaald veell respect toont voor MM, niet andersom. Door de eigen keuze onder het vloerkleed te schoffelen enerzijds en anderzijds te denken dat ze beter kunnen bidden.quote:Op donderdag 13 september 2007 11:16 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dat is het punt ook niet. Dat is de familie wel duidelijk. Alleen wil de familie het ontkennen.
De vraag is wat je met die ontkenning aan moet.
Je familie voor het hoofd stoten is ook een omgedraaide voorstelling van zaken. De familie kiest er bewust voor om een positie in te nemen waarbij MM hen voor het hoofd stoot als ze aan haar eigen levensovertuiging vasthoudt.
helemaal mee eens.. ik had vragen, heb gebeden en gesmeekt en binnen 2 weken was alles beantwoord. Ik noem dat geen toeval maar Gods macht.quote:Op donderdag 13 september 2007 23:02 schreef koningdavid het volgende:
Alle onderzoeken daargelaten wil ik wel even melden dat ik persoonlijk genoeg bijzondere dingen (of wonderen) heb meegemaakt die 'getriggerd' zijn door middel van gebed.
Jullie mogen het van mij gerust afdoen als onzin, dat is begrijpelijk en ik ga ook niet in discussie hierover, maar voor mij was het levensecht. Mijn ervaring is dat bidden enorm krachtig kan zijn.
doe eens wat voorbeeldenquote:Op donderdag 13 september 2007 23:02 schreef koningdavid het volgende:
Alle onderzoeken daargelaten wil ik wel even melden dat ik persoonlijk genoeg bijzondere dingen (of wonderen) heb meegemaakt die 'getriggerd' zijn door middel van gebed.
Voorbeeldje van iemand die ik van de week nog sprak:quote:
Dan is onze lieve heer erg selectief.quote:Op donderdag 13 september 2007 23:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
helemaal mee eens.. ik had vragen, heb gebeden en gesmeekt en binnen 2 weken was alles beantwoord. Ik noem dat geen toeval maar Gods macht.
Zo zit het inderdaad. Had ik daar nu twee pagina's voor nodig?quote:Op donderdag 13 september 2007 11:16 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dat is het punt ook niet. Dat is de familie wel duidelijk. Alleen wil de familie het ontkennen.
De vraag is wat je met die ontkenning aan moet.
Je familie voor het hoofd stoten is ook een omgedraaide voorstelling van zaken. De familie kiest er bewust voor om een positie in te nemen waarbij MM hen voor het hoofd stoot als ze aan haar eigen levensovertuiging vasthoudt.
Ja, blijkbaar. Wat is daar mis mee? Dingen moeten groeien en rijpen en hebben af en toe wat aandacht nodig, net als planten en dieren.quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zo zit het inderdaad. Had ik daar nu twee pagina's voor nodig?
Ik zie niet hoe die ervaringen op het bestaan van een god zouden wijzen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voorbeeldje van iemand die ik van de week nog sprak:
- Een kennis van mij die een vorm van schizofrenie had (wetenschappelijk gezien) of bezeten was (spiritueel gezien). Hoe dan ook, zij hoorde sinds haar tiende constant stemmen in haar hoofd. Jarenlange therapie heeft niet mogen helpen. Ze ging naar een kerk waar haar verteld werd dat het demonen waren. Er werd voor haar gebeden en de stemmen verdwenen per direct. Sindsdien is ze christen en heeft ze er nooit meer last van gehad. Een week daarna is ze gestopt met therapie en de psycholoog die haar behandelde had ook iets van: wtf![]()
Verder:
- Veel soortgelijke verhalen: Mensen die 'bezeten' waren en d.m.v. vaak langdurig gebed 'genezen' worden.
- Mensen met ziektes die op medisch onverklaarbare manier zijn genezen door gebed.
- Mensen die d.m.v. gebed iemand een 'boodschap' ofwel 'profetie' mee konden geven met kennis die ze zelf nooit konden weten.
Let wel: Dit zijn dingen die ik in persoonlijke kring heb meegemaakt. Geen TV-programma's ofzo.
In mijn eigen leven:
- Het ervaren van God
- Verkrijgen van inzicht d.m.v. gebed (iets begrijpen wat je daarvoor niet deed)
- Talloze keren hulp ervaren bij grote of kleine dingen.
Ik ken het, placebo's en al die blabla.quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe die ervaringen op het bestaan van een god zouden wijzen.
Kan zo wel drie andere verklaringen bedenken.
uit onderzoek blijkt inderdaad dat duivelsuitdrijving, of hoe je het dan ook wilt noemen, kan helpen bij een psychische aandoening... als de patiënt bijvoorbeeld echt denkt dat hij of zij is bezeten. Uit onderzoek blijkt echter ook weer dat dezelfde manier van 'bidden' of duivelsuitdrijving de aandoening kan verergeren, en volgens mij was dat percentage hoger dan het slagingspercentage.quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
- Een kennis van mij die een vorm van schizofrenie had (wetenschappelijk gezien) of bezeten was (spiritueel gezien). Hoe dan ook, zij hoorde sinds haar tiende constant stemmen in haar hoofd. Jarenlange therapie heeft niet mogen helpen. Ze ging naar een kerk waar haar verteld werd dat het demonen waren. Er werd voor haar gebeden en de stemmen verdwenen per direct. Sindsdien is ze christen en heeft ze er nooit meer last van gehad. Een week daarna is ze gestopt met therapie en de psycholoog die haar behandelde had ook iets van: wtf![]()
Verder:
- Veel soortgelijke verhalen: Mensen die 'bezeten' waren en d.m.v. vaak langdurig gebed 'genezen' worden.
- Mensen met ziektes die op medisch onverklaarbare manier zijn genezen door gebed.
- Mensen die d.m.v. gebed iemand een 'boodschap' ofwel 'profetie' mee konden geven met kennis die ze zelf nooit konden weten.
Let wel: Dit zijn dingen die ik in persoonlijke kring heb meegemaakt. Geen TV-programma's ofzo.
In mijn eigen leven:
- Het ervaren van God
- Verkrijgen van inzicht d.m.v. gebed (iets begrijpen wat je daarvoor niet deed)
In de VS is een heel 'bureau' opgericht waar voor mensen gebeden wordt die als gevolg van jarenlange geestelijke/lichamelijke mishandeling een meerdere-persoonlijkheidsstoornis hebben opgelopen. Als ze echt geholpen willen worden (sommigen willen niet van hun persoonlijkheden af, geeft hen een speciaal gevoel etc), kan dat dmv bidden zeer snel gebeuren terwijl jarenlange therapie geen effect heeft gehad. Best apart ook.quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Verder:
In mijn eigen leven:
- Het ervaren van God
Nog meer voorbeelden:quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
- Een kennis van mij die een vorm van schizofrenie had (wetenschappelijk gezien) of bezeten was (spiritueel gezien). Hoe dan ook, zij hoorde sinds haar tiende constant stemmen in haar hoofd. Er werd voor haar gebeden en de stemmen verdwenen per direct.
pwnd.quote:De Templeton Foundation heeft trouwens geld gestoken in onderzoek, waarin de werking van bidden werd bestudeerd. De conclusie was dat bidden niet helpt.
Aha, en hoe weet jij dat?quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:59 schreef boyv het volgende:
Omdat zij zich in een wereld wanen waar god en bezetenheid bestaat.
Wat wil je precies zeggen met deze post?quote:Op vrijdag 14 september 2007 13:41 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nog meer voorbeelden:
Iemand die voor de eerste keer naar de kerk ging won de lotto twv 38 milioen.
Een vegetariër die ziek was maar niet naar de kerk wilde werd overreden door een vrachtauto van McDonalds.
Verder:
Gelovige mensen die op onverklaarbare wijze ziek werden.
Ongelovige mensen die op verklaarbare wijze werden genezen.
Mensen van een andere religie die op onverklaarbare wijze werden genezen.
Mensen van 'de juiste' religie die niet ziek werden.
Selectief geheugen. Als ik appelmoes eet en er gebeurd niets is er niets gebeurd dus onthou ik het ook niet. Als ik appelmoes eet en ik win de lotto dan denk ik "Hé, ik at appelmoes! Dat is toch wel heel toevallig!"quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat wil je precies zeggen met deze post?
Als bidden kan helpen en het de gewenste effecten heeft, dan is dat gewoon meetbaar.quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het eigenlijk vrij stupide om te denken dat je het effect van bidden kan meten met empirische wetenschap, alsof God een natuurverschijnsel is wat wij kunnen manipuleren met onze wil. Er zijn genoeg andere religies en geloven die hiervan uitgaan maar die zijn zeker niet christelijk (denk aan animisme, magie, voodoo etc). Bidden is smeken, vragen, verzoeken, of God vervolgens precies doet waar je om vraagt staat dus echt niet vast. Naar mijn mening is het tijdverspilling om dergelijke studies als fundament voor je mening te gebruiken.
Ja, maar je kan dan niet concluderen dat bidden altijd moet helpen, en als dat niet het geval is kwamen de effecten blijkbaar toch niet door het bidden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:16 schreef boyv het volgende:
[..]
Als bidden kan helpen en het de gewenste effecten heeft, dan is dat gewoon meetbaar.
Ik zeg helemaal niet dat die argumenten voldoen, je legt me woorden in de mond. Ik vind het voor iedereen persoonlijk om te geloven of iets door bidden komt of niet, je kan daar toch geen discussie over voeren want je kan altijd wel allerlei redenen bedenken waarom iets gebeurt zoals het gebeurt. Ermee gaan experimenteren is zinloos.quote:Wat je nu zegt is dat het niet meetbaar is, maar dat argumenten als "jan is ziek, gaat naar de kerk en geneest" wel voldoen. Dat is tegenstrijdig, zeggen dat het niet meetbaar is, maar aan de andere kant wel zeggen dat het werkt, als het voorkomt dat jan in de kerk geneest. Daar is een andere term voor; toeval.
Dan is bidden dus tijdverspilling.quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het eigenlijk vrij stupide om te denken dat je het effect van bidden kan meten met empirische wetenschap, alsof God een natuurverschijnsel is wat wij kunnen manipuleren met onze wil. Er zijn genoeg andere religies en geloven die hiervan uitgaan maar die zijn zeker niet christelijk (denk aan animisme, magie, voodoo etc). Bidden is smeken, vragen, verzoeken, of God vervolgens precies doet waar je om vraagt staat dus echt niet vast. Naar mijn mening is het tijdverspilling om dergelijke studies als fundament voor je mening te gebruiken.
Manipuleren in de zin van iets voortbewegen, sturen. Ik kan God iets vragen zoals ik jou iets kan vragen. Het is dan maar de vraag of ik antwoord krijg. Toch is het geen tijdverspilling.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan is bidden dus tijdverspilling.
Ik ben te manipuleren. Je kan me lief aankijken, goede argumenten geven, geld betalen, liegen. Dat soort zaken zullen op God minder invloed hebben.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Manipuleren in de zin van iets voortbewegen, sturen. Ik kan God iets vragen zoals ik jou iets kan vragen. Het is dan maar de vraag of ik antwoord krijg. Toch is het geen tijdverspilling.
Precies, God heeft een eigen wil, en daarom kan je niet door middel van een experiment aantonen of bidden werkt of niet. Bij een herhaald experiment zou als het een maal werkt het altijd moeten werken, en dat is bij bidden niet per se het geval.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben te manipuleren. Je kan me lief aankijken, goede argumenten geven, geld betalen, liegen. Dat soort zaken zullen op God minder invloed hebben.
Interessant dat je het zo bekijkt. Alleen vreemd dat je dan niet tot de conclusie komt dat je dan net zo goed niet kan bidden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Precies, God heeft een eigen wil, en daarom kan je niet door middel van een experiment aantonen of bidden werkt of niet. Bij een herhaald experiment zou als het een maal werkt het altijd moeten werken, en dat is bij bidden niet per se het geval.
Uitspraken als "als bidden helpt komt het resultaat van God, maar God past dit niet altijd toe en de reden daarvoor kennen we niet omdat we God's wegen niet kennen" is net zo'n holle uitspraak als "God is een visstick". Het heeft geen enkele inhoud, en laat alleen zien dat je de goede resultaten aan God wilt toekennen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Precies, God heeft een eigen wil, en daarom kan je niet door middel van een experiment aantonen of bidden werkt of niet. Bij een herhaald experiment zou als het een maal werkt het altijd moeten werken, en dat is bij bidden niet per se het geval.
Kortom: God doet toch wel wat hij wil, of jij dat nou aan hem vraagt of niet. Daarnaast is er geen enkele manier om er achter te komen of iets door ingrijpen van God gedaan is of niet. Waarom dan toch bidden?quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke, je kunt dus bidden / vragen om iets aan god. Als het uitkomt, is je gebed verhoort en is dat bewijs dat bidden werkt. Als het niet uitkomt, ziet god er het nut niet van in, ben je niet heilig genoeg, heeft god er een andere kijk op, of wat dan ook onder de noemer gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Conclusie: bidden werkt.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Manipuleren in de zin van iets voortbewegen, sturen. Ik kan God iets vragen zoals ik jou iets kan vragen. Het is dan maar de vraag of ik antwoord krijg. Toch is het geen tijdverspilling.
Nee, je kan God niet dwingen iets te doen, slechts bidden, vragen en hopen. Daarom is experimenteren zinloos omdat je niet zeker kan weten of God je gebeden verhoort of er naar wil handelen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:57 schreef MrData het volgende:
[..]
Kortom: God doet toch wel wat hij wil, of jij dat nou aan hem vraagt of niet. Daarnaast is er geen enkele manier om er achter te komen of iets door ingrijpen van God gedaan is of niet. Waarom dan toch bidden?
Dat God een eigen wil heeft wil niet zeggen dat Hij niets voor je kan doen als je tot Hem bidt. Er is echter geen formule van ´als je bidt, handelt God er automatisch naar´.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Interessant dat je het zo bekijkt. Alleen vreemd dat je dan niet tot de conclusie komt dat je dan net zo goed niet kan bidden.
God's plan is ondoorgrondelijk, je weet togquote:Op vrijdag 14 september 2007 17:00 schreef boyv het volgende:
Is het pure willekeur waaruit god handelt, of zit er een bepaalde gedachte / plan / te belopen weg achter?
DIe uitspraak heb je mij in ieder geval niet zien doen. Ik vind het voor iedereen persoonlijk om te bepalen wat men als redenen aan wil geven voor bepaalde gebeurtenissen. In sommige gevallen kan ik dat alleen aan God toewijzen, een ander zal het toeval noemen. Nogmaals, je kan niet bewijzen dat bidden helpt, die experimenten zijn zinloos, dus het is zinloos om op basis daarvan je mening te vormen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 15:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uitspraken als "als bidden helpt komt het resultaat van God, maar God past dit niet altijd toe en de reden daarvoor kennen we niet omdat we God's wegen niet kennen" is net zo'n holle uitspraak als "God is een visstick". Het heeft geen enkele inhoud, en laat alleen zien dat je de goede resultaten aan God wilt toekennen.
Er is zeker wel een groter plan. Als je wil weten wat dat is moet je de bijbel lezen. Dit leven staat in het teken van redding, terugkomen naar God. Dat is begonnen vanaf de zondeval, Jezus was er de sleutelfiguur in en het laatste oordeel de afsluiting.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:00 schreef boyv het volgende:
Is het pure willekeur waaruit god handelt, of zit er een bepaalde gedachte / plan / te belopen weg achter?
Je kunt heel goed de correlatie bestuderen tussen bidden en het effect ervan. Als die correlatie van een bepaald laag niveau is, dan kun je uitsluiten dat bidden fysieke gevolgen heeft. Dan kun je natuurlijk wel geloven dat het werkt, maar dan kun je ook geloven dat je met een regendans regen krijgt ( zeker als die correlaties in dezelfde orde van groottes zitten )quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
DIe uitspraak heb je mij in ieder geval niet zien doen. Ik vind het voor iedereen persoonlijk om te bepalen wat men als redenen aan wil geven voor bepaalde gebeurtenissen. In sommige gevallen kan ik dat alleen aan God toewijzen, een ander zal het toeval noemen. Nogmaals, je kan niet bewijzen dat bidden helpt, die experimenten zijn zinloos, dus het is zinloos om op basis daarvan je mening te vormen.
Nu ga je alweer uit van een God die door ons te manipuleren is, alsof het iets is zonder vrije wil en als je er maar hard genoeg tegenaan duwt, zou het een reactie kunnen geven. Dat is onjuist. Dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen bidden om de dood van alle Ajax spelers als je uit Rotterdam komt. In jouw godsbeeld zou dat moeten kunnen als bidden zou werken. Dit is natuurlijk waanzin.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt heel goed de correlatie bestuderen tussen bidden en het effect ervan. Als die correlatie van een bepaald laag niveau is, dan kun je uitsluiten dat bidden fysieke gevolgen heeft. Dan kun je natuurlijk wel geloven dat het werkt, maar dan kun je ook geloven dat je met een regendans regen krijgt ( zeker als die correlaties in dezelfde orde van groottes zitten )
¨quote:Je uitspraak "je kan niet bewijzen dat bidden helpt" is hetzelfde als "je kunt niet bewijzen dat regendansen helpt". Je kunt in dat licht niet bewijzen, maar wel de onlogica ervan aantonen. Als er dan onverklaarbare zaken gebeuren tijdens een gebed, dan heb je een hele gegronde reden om het niet aan het bidden te wijden, maar aan andere factoren die wellicht nog niet goed begrepen worden. Dat zou je overigens in een ander wetenschappelijk onderzoek ook doen, neem ik aan. Bidden is hierop geen uitzondering.
God schrijft wel voor dat we moeten bidden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 16:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, je kan God niet dwingen iets te doen, slechts bidden, vragen en hopen. Daarom is experimenteren zinloos omdat je niet zeker kan weten of God je gebeden verhoort of er naar wil handelen.
Onzin. Als bidden echt helpt dan is het meetbaar. Het aantal verhoorde gebeden zou dan groter moeten zijn dan het aantal niet verhoorde gebeden. Is het aantal gelijk dan kan je er in alle redelijkheid vanuit gaan dat God überhaupt niets doet met gebeden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu ga je alweer uit van een God die door ons te manipuleren is, alsof het iets is zonder vrije wil en als je er maar hard genoeg tegenaan duwt, zou het een reactie kunnen geven. Dat is onjuist. Dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen bidden om de dood van alle Ajax spelers als je uit Rotterdam komt. In jouw godsbeeld zou dat moeten kunnen als bidden zou werken. Dit is natuurlijk waanzin.
Ik zie geen wezenlijk verschil tussen bidden tot God en een regendans. In beide gevallen hoop (bid) je op (voor) een bepaald effect dat al dan niet verhoord wordt en beide kunnen evenveel effect hebben op levens van anderen. Jij maakt een kunstmatig verschil omdat je bidden serieus neemt en een regendans niet.quote:We hebben het wel over iets anders dan een regendans. Bidden is iets persoonlijks, het gaat om levens van mensen, gebeurtenissen daarin die grote gevolgen kunnen hebben voor hun wereldbeeld/geloof/keuzes/koers van leven. De een zal de oorzaak toeval noemen, de ander God als gevolg van bidden. Je kan zoiets niet testen met wetenschappelijk onderzoek, hoogstens het effect op genezing of iets dergelijks, maar het zou niet logisch zijn als iedereen zou genezen dmv bidden aangezien ziekte en leed iets is wat nog in deze wereld hoort.
Weet je wat er ook meerdere malen in de bijbel staat? Dat alle gebeden verhoord zullen worden. Hoe verklaar je dat?quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is zeker wel een groter plan. Als je wil weten wat dat is moet je de bijbel lezen. Dit leven staat in het teken van redding, terugkomen naar God. Dat is begonnen vanaf de zondeval, Jezus was er de sleutelfiguur in en het laatste oordeel de afsluiting.
En hoe stel je je dat dan voor? Wat wil je meten? Hoe denk jij erachter te kunnen komen wat God acceptabel vindt en wat niet en wat dus meetbaar is?quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:47 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Onzin. Als bidden echt helpt dan is het meetbaar. Het aantal verhoorde gebeden zou dan groter moeten zijn dan het aantal niet verhoorde gebeden. Is het aantal gelijk dan kan je er in alle redelijkheid vanuit gaan dat God überhaupt niets doet met gebeden.
Daarvoor hoef je God niet te manipuleren omdat je alleen maar observeert en meet gedurende een bepaalde tijd.
Ik geloof dan ook niet dat gebed voor genezing effect hoeft te hebben, vind het zelf een zeer slecht criterium. Zieke, leed en dood zijn gevolgen van de zondeval en helaas zitten we daar nog wel een tijdje aan vast.quote:Ik zie geen wezenlijk verschil tussen bidden tot God en een regendans. In beide gevallen hoop (bid) je op (voor) een bepaald effect dat al dan niet verhoord wordt en beide kunnen evenveel effect hebben op levens van anderen. Jij maakt een kunstmatig verschil omdat je bidden serieus neemt en een regendans niet.
Een regendans heeft geen impact op iemands persoonlijke leven. Ik ga daar echt geen discussie over voeren want het verschil tussen levensveranderende gebeurtenissen en een regenbui lijken me duidelijk.
[quote]
Wat betreft het testen van de effecten van een genezing door God / bidden, daar wacht ik ook nog steeds op en daar kan ik ongetwijfeld op wachten tot ik een ons weeg.
Het gaat altijd over vage, slecht of niet bewijsbare aandoeningen die 'spontaan' verdwijnen na gebed. Nooit om een daadwerkelijk onomstotelijk aantoonbare aandoening die op wonderbaarlijke wijze ineens verdwenen is. Als gebedsgenezing werkelijk voorkomt wil ik wel eens bewijzen zien.
Sterker nog, als er 1 geval is van een wonderbaarlijke genezing die onomstotelijk bewezen kan worden dan bekeer ik me acuut weer terug.
Maar dan wil ik wel glasharde bewijzen, een goed gedocumenteerde ziektegeschiedenis, een aandoening die onomstotelijk te bewijzen is en waarvan je niet spontaan kan genezen en goed gedocumenteerde gegevens van na de genezing. Geen krantenknipsels van iemand die in een rolstoel zat met fibromyalgie die 'ineens' weer kan lopen o.i.d.![]()
God zal altijd luisteren. Dat wil echter niet zeggen dat Hij ook alles doet wat je van Hem vraagt. Verder kan je bidden en om zaken wensen, maar je kan ook bidden om God te bedanken, of om zomaar je ei kwijt te raken. God is er altijd.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:54 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Weet je wat er ook meerdere malen in de bijbel staat? Dat alle gebeden verhoord zullen worden. Hoe verklaar je dat?
Waarom zou Hij dat wel doen? We leven niet in een paradijs, dat is juist het idee. Deze wereld is gevallen, kent vervelende zaken, maar als je God volgt kan je in het paradijs leven na dit leven. Deze wereld is wreed en het doet God verdriet, maar het is noodzakelijk dat bepaalde dingen gebeuren.quote:En dan iets waar MinderMutsig het ook over heeft, maar dan even concreter gesteld: Waarom geneest God geen geamputeerden?
Kan dat hernieuwde geloof iets te maken hebben met het feit dat je wat minder op Fok! was?quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik had zelf een aantal vragen waar ik erg mee worstelde de laatste tijd. Ik heb gebeden en gevraagd om uitleg, laat me zien wat er met dit en dat bedoeld wordt. In 2 weken is me alles duidelijk geworden, mijn geloof is met een factor oneindig vergroot en ik voel me zoals ik me voelde toen ik me net bekeerd had. Voor mij waren de 2 weken ongelooflijk krachtig, goddelijk, gewoon onvoorstelbaar en ik kan dat niet aan iets anders dan God toeschrijven. Dat is dus een ontzettend persoonlijke ervaring en ik vind het niet zo wijs om te denken dat je zoiets met wat experimenten over genezing wel kan debunken als slechts toeval/iets in je hoofd/het is een placebo effect etc.
Beeld je nou niets in ajbquote:Op vrijdag 14 september 2007 18:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan dat hernieuwde geloof iets te maken hebben met het feit dat je wat minder op Fok! was?![]()
Als jij je een God in mag beelden dan mag ik me inbeelden dat jij mijn posts serieus leest.quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Beeld je nou niets in ajb![]()
Waarom zou hij dat niet doen bij amputaties maar wel bij andere aandoeningen? Een amputatie is schijnbaar minder erg? En dan zo willekeurig dat er geen touw aan vast te knopen is of god nou wel of niet heeft ingegrepen?quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou Hij dat wel doen? We leven niet in een paradijs, dat is juist het idee.
Gebeurt het wel bij andere aandoeningen dan? Uit al die geweldige onderzoeken bleek toch van niet? Volgens mij heb ik nou al 6 keer gezegd dat ik weinig op heb met gebeden voor genezing van ziekte. God kan best amputaties teniet doen, daar is het God voor, en waarom dat niet gebeurt weet ik niet. Kunnen we alsjeblieft af van dat bidden voor genezen? Ik heb geen zin om iets te verdedigen terwijl ik er zelf helemaal niets mee heb eigenlijk.quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:38 schreef MrData het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat niet doen bij amputaties maar wel bij andere aandoeningen? Een amputatie is schijnbaar minder erg? En dan zo willekeurig dat er geen touw aan vast te knopen is of god nou wel of niet heeft ingegrepen?
´Wijs genoeg om niet te luisteren´?quote:Het komt allemaal zo mooi voor de gelovigen uit he. Op alle onlogische zaken is wel een antwoord te verzinnen. Als de gebeden niet worden verhoord, dan is God schijnbaar wijs genoeg om niet te luisteren.
Heb je mij ook niet horen zeggen.quote:Als ze wel worden verhoord is het een teken dat bidden echt helpt.
Ja, helaas wel. Het leed als gevolg van het afkeren van God kan je ook terugbrengen naar God.quote:En anders is er wel het krankzinnige uitvlicht van de zondeval waar je weer mee aankomt. Door een gebeurtenis duizenden jaren geleden, moeten we nu maar lijden?
Wat was er gebeurd dan?quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:41 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik ken niemand waarvan de gebeden weleens zijn uitgekomen.
Behalve ikzelf en dat zal ik mezelf ook nooit vergeven.
Maar alsnog gooi ik het op puur toeval, ik geloof niet![]()
quote:Op vrijdag 14 september 2007 20:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als ze wel worden verhoord is het een teken dat bidden echt helpt.
Heb je mij ook niet horen zeggen.
Wel degelijk.quote:Op donderdag 13 september 2007 23:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
helemaal mee eens.. ik had vragen, heb gebeden en gesmeekt en binnen 2 weken was alles beantwoord. Ik noem dat geen toeval maar Gods macht.
Dat gaat toch niet over GENEZING. Daar verwees ik naar omdat men daar maar over blijft zeuren.quote:
Het wordt je te heet onder de voeten zodra je gevraagd wordt je claims te onderbouwen bedoel je.quote:Op vrijdag 14 september 2007 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik ga weer weg uit dit topic want ik zit mezelf alweer op te vreten door sommige reacties hier.
Ik ben niet dom en kan wel redelijk een onderscheid maken tussen schier onverklaarbare dingen en puur toeval.quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Selectief geheugen. Als ik appelmoes eet en er gebeurd niets is er niets gebeurd dus onthou ik het ook niet. Als ik appelmoes eet en ik win de lotto dan denk ik "Hé, ik at appelmoes! Dat is toch wel heel toevallig!"
Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde. Tuurlijk zijn er ook enorm veel gevallen van gelovigen die blijven bidden maar niet genezen (zoals Paulus in de Bijbel). Zelfs Jezus zijn gebed in Gethsemané werd niet verhoord!quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er gaan duizenden mensen naar de kerk maar als er 1 "geneest" dan is het een wonder, zo kan ik ook Jomanda worden.
Maar dat doe je wel, door de resultaten, of liever gezegd, datgene wat in tijd op het bidden volgt, aan god toe te schrijven.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
DIe uitspraak heb je mij in ieder geval niet zien doen. Ik vind het voor iedereen persoonlijk om te bepalen wat men als redenen aan wil geven voor bepaalde gebeurtenissen. In sommige gevallen kan ik dat alleen aan God toewijzen, een ander zal het toeval noemen. Nogmaals, je kan niet bewijzen dat bidden helpt, die experimenten zijn zinloos, dus het is zinloos om op basis daarvan je mening te vormen.
Nou noem je los van gods ingrepen al drie heel plausibele en zelfs veel plausibeler oorzaken van het duidelijk worden. Zonder in god te geloven en al helemaal zonder tot hem te bidden, herken ik je ervaring heel goed.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik had zelf een aantal vragen waar ik erg mee worstelde de laatste tijd. Ik heb gebeden en gevraagd om uitleg, laat me zien wat er met dit en dat bedoeld wordt. In 2 weken is me alles duidelijk geworden, mijn geloof is met een factor oneindig vergroot en ik voel me zoals ik me voelde toen ik me net bekeerd had. Voor mij waren de 2 weken ongelooflijk krachtig, goddelijk, gewoon onvoorstelbaar en ik kan dat niet aan iets anders dan God toeschrijven. Dat is dus een ontzettend persoonlijke ervaring en ik vind het niet zo wijs om te denken dat je zoiets met wat experimenten over genezing wel kan debunken als slechts toeval/iets in je hoofd/het is een placebo effect etc.
In dat geval zou het toch niet moeilijk moeten zijn om met een goed gedocumenteerd geval op de proppen te komen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben niet dom en kan wel redelijk een onderscheid maken tussen schier onverklaarbare dingen en puur toeval.
[..]
Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde.
Ten eerste, ik vind het goed voor je dat je je antwoorden heb gekregen van God, ondanks dat ik niks met God heb, maar als jij je daarbij lekker voelt is dat natuurlijk heel mooi.quote:Op vrijdag 14 september 2007 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat gaat toch niet over GENEZING. Daar verwees ik naar omdat men daar maar over blijft zeuren.
En het is voor mij een persoonlijk oordeel. IK noem het Gods macht en geen toeval omdat het vanuit mijn beleving hoogst onwaarschijnlijk is dat ik die ervaringen puur toevallig zou hebben. Je kan dat echter op geen enkele manier statistisch onderzoeken dus blijft het een persoonlijk oordeel.
Maar ik ga weer weg uit dit topic want ik zit mezelf alweer op te vreten door sommige reacties hier.
Is een leuke bijdrage en ik ben het helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 14 september 2007 23:56 schreef bigore het volgende:
[..]
Ten eerste, ik vind het goed voor je dat je je antwoorden heb gekregen van God, ondanks dat ik niks met God heb, maar als jij je daarbij lekker voelt is dat natuurlijk heel mooi.
Maar laten we daar eens dieper op ingaan, jij zegt dat je in 2 weken tijd alle antwoorden heb gehad, hoe ervaarde je het? Wat ging er door je heen? Ik bedoel, persoonlijk vind ik het erg krom om niet in Gods genezing te geloven maar tegelijkertijd wel roepen dat ie almachtig is en altijd luistert noem maar op. Bijna elke echte christen gelooft in gebedsgenezing.
Heeft bidden nou echt nut? Persoonlijk weet ik, en jij net zo goed, dat het geen effect heeft. Mocht dat namelijk wel zo zijn, dan zou het wel zo overduidelijk zijn dat christenen het beter voor elkaar zouden hebben als ongelovigen.
Wat heb jij meer als mij? Ik bid nooit, ik geloof niet in God, maar heb mijn zaakjes netjes voor elkaar. Jij spendeert uren in je hoofd aan God, terwijl ik aan ja...sex denk of iets dergelijks, nou, tenzij God een onwijs lekker wijf is, denk ik toch liever aan sex.
Wat is er aan jouw leven beter als de mijne? Ben jij gelukkiger als mij? Persoonlijk denk ik van niet, jij bent veel meer bezig om je leven goed te leven, terwijl het voor mij vanzelf gaat. De kans dat ik straks een dodelijke ziekte krijg voor mij 30e is statistisch net zo groot als dat jij dat krijgt.
Dan heb je nog het eeuwige leven, ik zal heel eerlijk zijn, maar dat lijkt me geen hol aan, want het is onmogelijk om het leven wat ik nu heb door te leven, want je hebt geen lichaam meer. Het is dus alleen maar een gevoel wat je eeuwig zou hebben, klinkt mooi misschien, maar nee dank je, heb ik echt geen boodschap aan.
Ik heb mijn kennisen nooit gevraagd het te documenteren voor ongelovige gasten op een forum eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 14 september 2007 23:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
In dat geval zou het toch niet moeilijk moeten zijn om met een goed gedocumenteerd geval op de proppen te komen.
Zoals deze verhalen zijn er duizenden.quote:"Toen u begon te bidden, kwam Gods Geest naar beneden. Toen u bad voor de depressie ging die weg, toen u bad voor mijn longen werden ze gezond. Alles is hersteld. De dokter die mijn eierstokken heeft weggehaald, heeft verklaard dat ze teruggekomen zijn."
Duizendenquote:Op zaterdag 15 september 2007 00:14 schreef koningdavid het volgende:
Zoals deze verhalen zijn er duizenden.
Maar goed, geloof wat je wilt geloven. Nogmaals: ik heb geen zin om te debateren over de geloofwaardigheid van wonderen, omdat ik heb gemerkt dat dit toch geen zin heeft.
Dat zou je denken he?quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:29 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
DuizendenNogmaals, als er werkelijk zoveel wonderbaarlijke genezingen waren dan stonden de medische vakbladen vol met publicaties.
Ach, het word ook gewoon genegeerd. Ik zag laatst bij Hart Van Nederland, of '5 in het land' ofzo ook een item over een gebedsgenezer. Daar gingen ze met een zieke vrouw naar zo'n genezingsdienst en quess what? Die vrouw genas. Dat komt even langs in een item van 3 minuten en het leven gaat weer verder.quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Helaas, verder dan de Libelle of Hart van Nederland komen de Zijlstra's van deze wereld niet, simpelweg omdat er geen enkel bewijs is.
Dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker.quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:40 schreef koningdavid het volgende:
Dat zou je denken he?
Helaas, er staan verhalen over placebo's en andere schimmige natuurlijke verklaringen in, maar wonderen worden nooit geaccepteerd in de wetenschap (op de Big-Bang na dan ). En dat is op zich nog best logisch ook, het overschrijdt immers het 'werkterrein' van wetenschap.
Mijn neus, ik heb dat stukje ook gezien en weet je wat dat mens had? ME, een niet aan te tonen ziekte. Gek dat het altijd dit soort mensen zijn die genezen en niet (daar istie weer) een geamputeerde. Blijkbaar heeft jouw god een zwak voor aanstellers en een hekel aan mensen die daadwerkelijk iets hebben.quote:Ach, het word ook gewoon genegeerd. Ik zag laatst bij Hart Van Nederland, of '5 in het land' ofzo ook een item over een gebedsgenezer. Daar gingen ze met een zieke vrouw naar zo'n genezingsdienst en quess what? Die vrouw genas. Dat komt even langs in een item van 3 minuten en het leven gaat weer verder.
Geloof mij, er gebeurt zoveel in de wereld dat eigenlijk de voorpagina van de krant verdient. Maar voor veel zaken geldt, als het niet in onze denkwereld past, als het niet te verklaren is, dan negeren we het gewoon.
Misschien overschat je hier de arts nogal want het gebeurt toch.quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:47 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker.
Als er inderdaad een vrouw was geweest bij wie verwijderde eierstokken 'ineens' weer terug waren dan had de betreffende arts hier absoluut over gepubliceerd en verder onderzoek naar gedaan.
Al was het alleen maar om er achter te komen of dit een natuurlijke reactie was. Dat zou namelijk een doorbraak kunnen betekenen in de medische wetenschap en een mogelijke manier om bijvoorbeeld kankerslachtoffers, vrouwen die vervroegd in de overgang zijn gekomen e.d. te helpen.
Zo'n doorbraak zou geen enkele arts aan zich voorbij laten gaan.
Kijk uit wat je zegt, het zijn niet alleen mensen met vage ziektes hoor. Er zijn ook mensen met kanker, AIDS of verlammingen die werden genezen. Geamputeerde ledematen die weer aangroeien? Nog nooit van gehoord, maar misschien bestaat het ook wel. Na even googlen ben ik uitgekomen bij deze mevrouw. Een evangeliste die beweerd twee keer dood te zijn verklaard en dat haar geamputeerde been er weer is aangegroeid. Er staan ook medische documenten op haar website. Er staan zelfs de adresgegevens + telefoonnummers van de artsen die haar behandeld hebben en haar been hebben geamputeerd.quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:47 schreef MinderMutsig het volgende:
Mijn neus, ik heb dat stukje ook gezien en weet je wat dat mens had? ME, een niet aan te tonen ziekte. Gek dat het altijd dit soort mensen zijn die genezen en niet (daar istie weer) een geamputeerde. Blijkbaar heeft jouw god een zwak voor aanstellers en een hekel aan mensen die daadwerkelijk iets hebben.![]()
Of, en dat is veel waarschijnlijker, het is gewoon een groot kulverhaal.
Nee sommige reacties staan zo bol van de drogredenen, vooroordelen en onjuiste assumpties dat het ontzettend vermoeiend is om te blijven antwoorden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:30 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het wordt je te heet onder de voeten zodra je gevraagd wordt je claims te onderbouwen bedoel je.
Geeft niets hoor, die discussie was toch off-topic.
Toen je deze post schreef, geloofde ik nog wel dat je niet dom bent.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben niet dom en kan wel redelijk een onderscheid maken tussen schier onverklaarbare dingen en puur toeval.
[..]
Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde. Tuurlijk zijn er ook enorm veel gevallen van gelovigen die blijven bidden maar niet genezen (zoals Paulus in de Bijbel). Zelfs Jezus zijn gebed in Gethsemané werd niet verhoord!
Ik heb simpelweg teveel meegemaakt om te weten dat bidden wel degelijk invloed kan hebben. Heeft het altijd invloed? Nee, als ik mijn vader vroeger om een gunst vroeg, gaf hij me ook niet altijd wat ik vroeg. Heeft dat vragen daarom geen zin? Tuurlijk wel, misschien werd mijn vraag van die dag erna wel beantwoord.
Je werd wel erg vaak aangesproken op genezingen, dat is waar. Vond ik ook niet trecht, maar daar kun je je eenvoudig van afmaken, bijvoorbeeld met: daar ga ik niet over.quote:Op zaterdag 15 september 2007 01:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee sommige reacties staan zo bol van de drogredenen, vooroordelen en onjuiste assumpties dat het ontzettend vermoeiend is om te blijven antwoorden.
Het is geen kwestie van me er lekker bij voelen, ik kan simpelweg niets anders concluderen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 23:56 schreef bigore het volgende:
[..]
Ten eerste, ik vind het goed voor je dat je je antwoorden heb gekregen van God, ondanks dat ik niks met God heb, maar als jij je daarbij lekker voelt is dat natuurlijk heel mooi.
Een steeds beter begrip van zaken die ik voorheen niet begreep, in situaties terecht komen die ik me niet voor konden stellen maar wel antwoord geven op mijn vragen, baanbrekende conclusies kunnen trekken en de kracht van bepaalde zaken die ik voorheen niet besefte inzien. Over het algemeen een vergroting van kennis en inzicht teweeg gebracht op een manier die alleen mogelijk is door in specifieke situaties terecht te komen met bepaalde mensen, bepaalde gesprekken etc. Een gevoel van 'op zijn plaats vallen' en daardoor inzicht en begrip krijgen wat mijn geloof erg heeft versterkt. Zolang je niets van God begrijpt is het immers moeilijk om erin te geloven.quote:Maar laten we daar eens dieper op ingaan, jij zegt dat je in 2 weken tijd alle antwoorden heb gehad, hoe ervaarde je het? Wat ging er door je heen?
Ik geloof ook wel dat het kan, maar ik geloof niet dat bidden automatisch genezing oplevert. Daarom kan je geen empirisch experiment doen en dat blijven herhalen en dan uit die data concluderen of bidden helpt of niet.quote:Ik bedoel, persoonlijk vind ik het erg krom om niet in Gods genezing te geloven maar tegelijkertijd wel roepen dat ie almachtig is en altijd luistert noem maar op. Bijna elke echte christen gelooft in gebedsgenezing.
Daar zou je dan weer wel een studie naar kunnen doen. Waarom zeg je dat ik net zo goed als jij weet dat bidden geen effect heeft? Ik geloof dat naar mijn gebeden geluisterd wordt en als dat nodig is gereageerd.quote:Heeft bidden nou echt nut? Persoonlijk weet ik, en jij net zo goed, dat het geen effect heeft. Mocht dat namelijk wel zo zijn, dan zou het wel zo overduidelijk zijn dat christenen het beter voor elkaar zouden hebben als ongelovigen.
Dat is nogal moeilijk uit te leggen. Het is een diep gevoel van respect, dankbaarheid, verwondering over de schoonheid die je in dit leven tegen kan komen, liefde, etc. Het is iets erg emotioneels, puurs. Verder is mijn kijk op heel veel zaken ongetwijfeld anders dan die van jou, en ik geloof dat mijn kijk dichter bij de waarheid zit dan die van jou, met name wat betreft de menselijke natuur. Dat klinkt nogal arrogant, maar ik geef de credits aan God, niet aan mezelf. Als ik me er echt op focus voel ik me een miniscuul iets wat alleen maar met open mond kan gapen naar dit universum en dit leven en vervolgens daarin handelen zoals God het bedoeld heef geeft een ontzettend sereen gevoel. Het is niet uit te leggen als je het niet ervaart, zoals je aan een kleurenblinde niet uit kan leggen hoe rood eruit ziet. Het sleutelwoord is denk ik liefde.quote:Wat heb jij meer als mij? Ik bid nooit, ik geloof niet in God, maar heb mijn zaakjes netjes voor elkaar. Jij spendeert uren in je hoofd aan God, terwijl ik aan ja...sex denk of iets dergelijks, nou, tenzij God een onwijs lekker wijf is, denk ik toch liever aan sex.
Hoe kun jij nou oordelen wie meer zijn best doet om goed te leven?quote:Wat is er aan jouw leven beter als de mijne? Ben jij gelukkiger als mij? Persoonlijk denk ik van niet, jij bent veel meer bezig om je leven goed te leven, terwijl het voor mij vanzelf gaat. De kans dat ik straks een dodelijke ziekte krijg voor mij 30e is statistisch net zo groot als dat jij dat krijgt.
De hemel is net als deze wereld, maar dan zonder al het leed, ziekte, dood etc., oneindig veel mooier en nog oneindig veel meer universa en planeten om te bezoeken. Je hebt dus wel een nieuw lichaam, sterker nog je krijgt een nieuw, perfect lichaam zonder kwalen en genetische defecten etc. Als je dit leven al geweldig vindt moet de hemel je helemaal aantrekken.quote:Dan heb je nog het eeuwige leven, ik zal heel eerlijk zijn, maar dat lijkt me geen hol aan, want het is onmogelijk om het leven wat ik nu heb door te leven, want je hebt geen lichaam meer. Het is dus alleen maar een gevoel wat je eeuwig zou hebben, klinkt mooi misschien, maar nee dank je, heb ik echt geen boodschap aan.
Ik stel voor dat je hem even met een kritische blik doorleest, dat zal vermoedelijk gelijk de laatste keer zijn dat je die link aanhaalt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 01:16 schreef koningdavid het volgende:
Kijk uit wat je zegt, het zijn niet alleen mensen met vage ziektes hoor. Er zijn ook mensen met kanker, AIDS of verlammingen die werden genezen. Geamputeerde ledematen die weer aangroeien? Nog nooit van gehoord, maar misschien bestaat het ook wel. Na even googlen ben ik uitgekomen bij deze mevrouw. Een evangeliste die beweerd twee keer dood te zijn verklaard en dat haar geamputeerde been er weer is aangegroeid. Er staan ook medische documenten op haar website. Er staan zelfs de adresgegevens + telefoonnummers van de artsen die haar behandeld hebben en haar been hebben geamputeerd.
Ik vel er geen oordeel over, ik zie die website nu pas voor het eerst, maar dit is wat je wilde zien toch?
Och ik vind het tekenend voort de mentaliteit van veel christenen. Het sluit wat dat betreft naadloos aan bij het topic.quote:Op zaterdag 15 september 2007 02:17 schreef Kees22 het volgende:
Waarmee we wel het onderwerp van MinderMutsig gekaapt hebben!
Sorry, MinderMutsig.
Hopelijk heb je er toch wat aan.
Waarom zegt hij dan van wel?quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God zal altijd luisteren. Dat wil echter niet zeggen dat Hij ook alles doet wat je van Hem vraagt.
Omdat hij het beloofd heeft? Lees maar:quote:Waarom zou Hij dat wel doen?
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Als God belooft aan ieder die bidt te geven wat wordt gevraagd, waarom doet hij dat dan niet?quote:Mattheus 7: 7 t/m 11 [7] Vraag, en jullie zal gegeven worden. Zoek, en je zult vinden. Klop, en er zal voor je worden opengedaan. [8] Want ieder die vraagt, krijgt, en wie zoekt, vindt, en voor wie klopt, zal worden opengedaan. [9] Of is er soms iemand onder jullie die zijn zoon een steen geeft als hij om brood vraagt? [10] Of een slang als hij om vis vraagt? [11] Als jullie dan, slecht als je bent, goede gaven weten te geven aan je kinderen, hoeveel te meer dan zal jullie Vader in de hemel het goede geven aan wie het Hem vragen.
Mattheüs 17:20 Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’
Waar is dan de almacht en de liefde van God? Als hij van ons houdt en almachtig is, kan hij toch wat voor ellende dan ook gewoon beëindigen of voorkomen? Maar oh wacht, God is rechtvaardig. Maar hoe is het rechtvaardig om de hele mensheid te doen lijden om de zonden van hun verste voorouders? Als politieagenten jou willen arresteren om iets wat jouw vader heeft gedaan, dan pik je dat toch ook niet?quote:We leven niet in een paradijs, dat is juist het idee. Deze wereld is gevallen, kent vervelende zaken, maar als je God volgt kan je in het paradijs leven na dit leven. Deze wereld is wreed en het doet God verdriet, maar het is noodzakelijk dat bepaalde dingen gebeuren.
Oh ja, Jan Zijlstra. Die kerel die sessies van úren houdt (heb er 2 keer zo'n 6 uur gezeten) en het eerste uur besteedt aan schooien om donatiesquote:Op zaterdag 15 september 2007 00:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb mijn kennisen nooit gevraagd het te documenteren voor ongelovige gasten op een forum eerlijk gezegd.
Maar anderen zullen het vast wel doen. Zoek wat op internet rond zou ik zeggen. Ik geloof dat de EO zich hier ook wel mee bezig hield. Ik meen mij te herinneren dat zij een keer met een verlamde man naar een gebedsgenezer in Afrika zijn gegaan. Uiteindelijk kwam die man kerngezond zonder rolstoel in Nederland terug.
In Nederland zijn ook gebedsgenezers, de bekendste is Jan Zijlstra. Zie hier een verslag van de EO.
Een quote eruit:
[..]
Zoals deze verhalen zijn er duizenden.
Maar goed, geloof wat je wilt geloven. Nogmaals: ik heb geen zin om te debateren over de geloofwaardigheid van wonderen, omdat ik heb gemerkt dat dit toch geen zin heeft.
Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?quote:Op zaterdag 15 september 2007 09:43 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je hem even met een kritische blik doorleest, dat zal vermoedelijk gelijk de laatste keer zijn dat je die link aanhaalt.![]()
Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.quote:Op zaterdag 15 september 2007 09:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Wat betreft genezingen van AIDS of kanker, dat zijn aandoeningen waar wel vaker mensen spontaan van genezen. Dat heeft niets met god te maken maar alles met de wondere werking van het lichaam en de natuur. Verlamming is niet veel over te zeggen, dat hangt enorm af van de oorzaak van de verlamming en daar speelt regelmatig een psychosomatische oorzaak een rol. Dat valt wat mij betreft dus wel degelijk onder vage aandoeningen.
Haar been is niet terug gegroeid, de stomp wordt iets langer maar daar is ook alles mee gezegd. En zelfs dat is twijfelachtig, er staat in ieder geval geen verklaring op van een arts of radioloog dat dit zo is.quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?
[..]
Ho even, de scepticus wringt zich niet in bochten. Die erkent wel degelijk dat deze dingen gebeuren. Hij verzint er alleen geen god bij die daar invloed op gehad zou hebben bij een deel van de gevallen. Je wringt je in bochten als je een perfect normaal en verklaarbaar verschijnsel aan een hogere macht gaat toeschrijven.quote:Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.
Waar heb je het over?quote:Op zaterdag 15 september 2007 02:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Toen je deze post schreef, geloofde ik nog wel dat je niet dom bent.
Maar al die antwoorden op MinderMutsig vind ik toch wel erg in de richting van mediums en vage gebedsgenezers en Jomanda's gaan. In bijbelse termen: valse profeten.
En het rare is: in mijn geloof passen ze wel, maar in het jouwe niet.
en dat doet de gelovige niet?quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:
De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen.
Als God fysieke invloed kan uitoefenen op de wereld, en je kunt dat aanroepen met bidden, dan zou dat inderdaad kunnen jaquote:Op vrijdag 14 september 2007 17:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu ga je alweer uit van een God die door ons te manipuleren is, alsof het iets is zonder vrije wil en als je er maar hard genoeg tegenaan duwt, zou het een reactie kunnen geven. Dat is onjuist. Dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen bidden om de dood van alle Ajax spelers als je uit Rotterdam komt. In jouw godsbeeld zou dat moeten kunnen als bidden zou werken. Dit is natuurlijk waanzin.
[..]
Nee, daarom maak ik in mijn post ook onderscheid tussen persoonlijke ervaring en fysische resultaten.quote:Ik had zelf een aantal vragen waar ik erg mee worstelde de laatste tijd. Ik heb gebeden en gevraagd om uitleg, laat me zien wat er met dit en dat bedoeld wordt. In 2 weken is me alles duidelijk geworden, mijn geloof is met een factor oneindig vergroot en ik voel me zoals ik me voelde toen ik me net bekeerd had. Voor mij waren de 2 weken ongelooflijk krachtig, goddelijk, gewoon onvoorstelbaar en ik kan dat niet aan iets anders dan God toeschrijven. Dat is dus een ontzettend persoonlijke ervaring en ik vind het niet zo wijs om te denken dat je zoiets met wat experimenten over genezing wel kan debunken als slechts toeval/iets in je hoofd/het is een placebo effect etc.
Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Ho even, de scepticus wringt zich niet in bochten. Die erkent wel degelijk dat deze dingen gebeuren. Hij verzint er alleen geen god bij die daar invloed op gehad zou hebben bij een deel van de gevallen. Je wringt je in bochten als je een perfect normaal en verklaarbaar verschijnsel aan een hogere macht gaat toeschrijven.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Lieve mensen, kunnen we weer on-topic?![]()
Als jullie diezelfde ellenlange discussie weer willen voeren open je maar een eigen topic.
Dit topic ging niet over de zin of onzin van gebedsgenezing maar over het niet accepteren / respecteren van een andere levensovertuiging door een christelijke familie en hoe je daar mee omgaat.
Wat mij hier een relevante vraag lijkt: is het aanroepen van de christelijke God de enige mogelijkheid tot genezing? Dan zouden dus alleen mensen die in de christelijke God geloven moeten kunnen genezen. Dat lijkt me sterk, al heb ik geen bronnen van genezing van niet-gelovige mensen / mensen die niet in de christelijke God geloven. Mijn ouders zijn geabonneerd op "De Levensstroom", het magazine van Jan Zijlstra, waarin genezingsverhalen staan. Ik heb meerdere keren gelezen over mensen die genezen waren zonder tussenkomst van God, maar daarna toch weer ziek werden en vaak nog erger dan ze al waren. Men schreef dat toe aan het feit dat niet God maar de duivel de zieke genezen had om hem daarna nog zieker te maken. Maw: alleen God is in staat tot genezing.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?
Prima.
Ik blijf het wel als iets abnormaals zien. Dit soort genezingen en andere dingen die ik heb meegemaakt, leren mij dat bidden echt kan werken.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Lieve mensen, kunnen we weer on-topic?![]()
Als jullie diezelfde ellenlange discussie weer willen voeren open je maar een eigen topic.
Dit topic ging niet over de zin of onzin van gebedsgenezing maar over het niet accepteren / respecteren van een andere levensovertuiging door een christelijke familie en hoe je daar mee omgaat.
Als je over gebedsgenezingen wilt praten dat open je maar een topic in TRU and I'll be there.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?
Prima.
Ik blijf het wel als iets abnormaals zien. Dit soort genezingen en andere dingen die ik heb meegemaakt, leren mij dat bidden echt kan werken.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:09 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb een topic over gebedsgenezing geopend!
Link: Gebedsgenezing: zin of onzin
In Mattheüs staat ook dit:quote:Op zaterdag 15 september 2007 09:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waarom zegt hij dan van wel?
Omdat hij het beloofd heeft? Lees maar:
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf. Het is een geen suikeroompje.quote:En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Als God belooft aan ieder die bidt te geven wat wordt gevraagd, waarom doet hij dat dan niet?
Zonder al dit valt de hele reden van het bestaan van de mensheid weg.quote:Waar is dan de almacht en de liefde van God? Als hij van ons houdt en almachtig is, kan hij toch wat voor ellende dan ook gewoon beëindigen of voorkomen? Maar oh wacht, God is rechtvaardig. Maar hoe is het rechtvaardig om de hele mensheid te doen lijden om de zonden van hun verste voorouders? Als politieagenten jou willen arresteren om iets wat jouw vader heeft gedaan, dan pik je dat toch ook niet?
quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen.
Ik zou wel voor me laten bidden.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
op het verschil na dat je vader een echt (menselijk) wezen is en dat god een hypothese is.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
[..]
Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde. Tuurlijk zijn er ook enorm veel gevallen van gelovigen die blijven bidden maar niet genezen (zoals Paulus in de Bijbel). Zelfs Jezus zijn gebed in Gethsemané werd niet verhoord!
Ik heb simpelweg teveel meegemaakt om te weten dat bidden wel degelijk invloed kan hebben. Heeft het altijd invloed? Nee, als ik mijn vader vroeger om een gunst vroeg, gaf hij me ook niet altijd wat ik vroeg. Heeft dat vragen daarom geen zin? Tuurlijk wel, misschien werd mijn vraag van die dag erna wel beantwoord.
Sceptici van het geloof?quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?
[..]
Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.
Laat maar zien dan.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima.
Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.quote:Op zondag 16 september 2007 03:42 schreef boyv het volgende:
maar even ontopic dan
hoe is de situatie nu en heb je iets aan dit topic gehad?
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf
Of God of het toeval dat vindT, dat ik hier leef en niet als een kindje in Afrika is voor mij al heel lang een bron van dankbaarheid.quote:Op maandag 17 september 2007 17:46 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.
Als je er vanuit gaat mensen reïncarneren, is de armoede van mensen goed te verklaren. Jij bent inmiddels gewoon een stapje dichter bij het licht dan zij en ook jij hebt die armoede gekend in vorige levens. Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.quote:Op maandag 17 september 2007 17:46 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.
Dit is het ziekelijke deel eraan.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:41 schreef Viking84 het volgende:
Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.
Afhankelijk van wie het vraagt en de intentie waarmee het gevraagd wordt kan het inderdaad ontroerend zijn, ook voor mij als ongelovige. Maar als je het topic leest zie je vast wel waarom ik er in dit geval wat moeite mee heb.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:35 schreef boekenworm het volgende:
Ik ben een christin en als iemand vraagt of hij voor me mag bidden ontroerd me dat. Op het moment heb ik wat problemen en het deed me heel veel toen vrienden samen met mij gingen bidden...
Ja... dat kan ik begrijpen... maar in de meeste gevallen zou ik ervoor kiezen niet dat aanbod aan een atheïst te doen, omdat die er moeite mee hebben. Maar wat ik niet ervan snap is dat je denkt dat jij een verbinding maakt met God wanneer een ander voor je bidt. Jij moet er voor open staan, niet de ander...quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Afhankelijk van wie het vraagt en de intentie waarmee het gevraagd wordt kan het inderdaad ontroerend zijn, ook voor mij als ongelovige. Maar als je het topic leest zie je vast wel waarom ik er in dit geval wat moeite mee heb.
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik denk helemaal niet dat ik een verbinding met god maak als iemand voor me bid.Volgens mij bestaat er namelijk helemaal niets om verbinding mee te maken maar stel dat god wel zou bestaan dan nóg wil ik niets met hem te maken hebben.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:55 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Ja... dat kan ik begrijpen... maar in de meeste gevallen zou ik ervoor kiezen niet dat aanbod aan een atheïst te doen, omdat die er moeite mee hebben. Maar wat ik niet ervan snap is dat je denkt dat jij een verbinding maakt met God wanneer een ander voor je bidt. Jij moet er voor open staan, niet de ander...
Ik moest even overspronggedrag: beetje plassen en nadenken.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:30 schreef speknek het volgende:
Ik vind dankbaarheid op zo'n manier een beetje wrang.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat mensen reïncarneren, is de armoede van mensen goed te verklaren. Jij bent inmiddels gewoon een stapje dichter bij het licht dan zij en ook jij hebt die armoede gekend in vorige levens. Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.
(wat een ziekelijke redenering is dit eigenlijk, maar ik ben hem echt tegengekomen! Er zullen maar eens mensen aan de macht komen die in deze ideeën geloven)
Dit vind ik wel interessant, maar erg buiten de orde.quote:Op dinsdag 18 september 2007 12:27 schreef Causa het volgende:
[..]
Dit is het ziekelijke deel eraan.
En dat is er bij geschreven door een persoon die er zelf bij weet te verzinnen hoe men met deze theorie om moet gaan. Maar er mist ontbreekt wat... Ohja, de inbreng van het hart.
Deze leer op deze manier uitgedacht te hebben is het absolute-beginners-level.
Je moet je niet laten alfleiden door beginners zonder realisatie. Theorie alleen is niet genoeg en deze uitspraak die je vernam is theorie alleen.
Religieuze feestdag? Vandaag?quote:Op woensdag 19 september 2007 09:19 schreef Causa het volgende:
*knip*
Met het oog op m'n religieuze feestdag voor vandaag besloten tot knippen
hieruit worden we iig niet veel wijzerquote:Op woensdag 19 september 2007 10:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Religieuze feestdag? Vandaag?
Welke religie hebben we het dan over?
Die had ik ook al bekeken inderdaadquote:Op woensdag 19 september 2007 10:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hieruit worden we iig niet veel wijzer.
Te oordelen naar zijn / haar avatar en ondertitel, gok ik zo dat het hierbij toch om hindoeïsme gaat.
Beterschap en succes met vasten. Vasten in woorden lijkt me vele malen moeilijker dan je eetlust in bedwang houden.quote:Op woensdag 19 september 2007 11:26 schreef Causa het volgende:
Sjips! meerdere Offtopic vanwege mijn opmerking![]()
![]()
Ik had iets ijdels geschreven. Dat was alles. Mag niet vasten wegens m'n zieke lijffie dus dan maar vasten in andere dingen, zoals woorden. Ik vier Radhastami. Radha is het liefdesvermogen van God, niet aardig van me om ijdel te mopperen op haar dag, terwijl ze zo onvoorstelbaar lief is.
Laten we maar weer gauw ontopic gaan
p.s. Dit is uit hindoestaans-monotheistische stroming
quote:Op woensdag 19 september 2007 11:42 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb trouwens laatst besloten dat ik in dit soort gevallen ga doen alsof ik overtuigd Odinist/Wodanist ben. Dus dat ik dan ga vragen of ik iets mag offeren aan Donar voor hen, dat soort dingen.
Het gaat er bij mij niet in dat iemand die een arm moet missen door een ongeluk of ziekte het niet 'nodig zou hebben' dat die arm weer teruggroeit. Of dat iemand met ALS het 'nodig heeft' dat al die spieren stuk voor stuk uitvallen tot de dood erop volgt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In Mattheüs staat ook dit:
want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf. Het is een geen suikeroompje.
.... Juist. Dit klinkt ook mij (als voormalig christen) raar in de oren.quote:Zonder al dit valt de hele reden van het bestaan van de mensheid weg.
De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen.
Ik geloof niet dat God bestaat en dus ook niet dat hij 'wegen' heeft, laat staan dat die de juiste zijn. Bovendien moet ik concluderen dat ik Gods wegen als die zouden bestaan toch niet echt erg juist vind. "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" om ongelukken, ziektes, natuurrampen enz. te verklaren?quote:Al dit is nodig voor de mens om te begrijpen dat Gods wegen de juiste zijn. Als we niet meemaken hoe de wegen van iemand anders dan God zijn, kun je ook niet leren dat Gods wegen de juiste zijn. Zie het als een leerproces en ja het is vaak wreed en hard maar noodzakelijk.
waar ben je bang voor? dat het "onverhoopt" een positief effect zou hebben?quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Leukquote:Op woensdag 19 september 2007 12:08 schreef ThE_ED het volgende:
Ach bij mij is het niet zozeer mijn familie, Katholiek heh, hoewel je soms wel ziet dat men toch terugvalt op die gebruiken. Maar al die irritante mensen op straat enzo, half Salt Lake City loopt hier ook weer rond om het mormoonse geloof te verspreiden.
Laatst hoorde ik ook een verhaal over een Katholieke jongen die dan weer mensen die hem op straat wilde bekeren ging beledigen en dat ze zich maar weer bij de moederkerk moesten aansluiten, anders bleven ze voor hem maar ketters die zouden branden in de Hel. Ook een goede optie om het zo te spelen.
Pfffquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:23 schreef boyv het volgende:
lees anders even het topic door ofzo
In de OP staat toch vrij duidelijk dat het haar niet om het "misschien valt ze nog te redden" effect gaat. Niet zozeer om het bidden zelf.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:
[..]
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
Terwijl het daarna veel interessanter en persoonlijker werd!quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:
[..]
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
...
Zelfs dan zijn er nog veel positieve dingen over te zeggen, meen ik. "Een ziel redden" betekent niet per sé onderwerping aan de bijbelse God. Een ziel redden kan bijvoorbeeld ook betekenen: mensen naar het licht brengen, naar het goede. Het is een symbool voor het ultieme goede, hoe dan ook. Ik begrijp daarom niet waarom je bezwaren hebt. Ik zou hier natuurlijk een psychologische verhandeling achter kunnen plakken, maar dat lijkt me onnodig en misschien flauw.
...
Het is misschien makkelijker om er afstand van te nemen, als het geen familie is.quote:Op zondag 23 september 2007 00:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.
Dat is beledigend idd. Als mensen je levenskeuzes niet kunnen respecteren en je constant er op proberen te wijzen.
Nee. Een herformulering van de vraag die aanstoot geeft is hier geen oplossing.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Da's nogal een aanname, wat als ze tot de verkeerde god bidden ? Dat je straks dood bent en je staat voor een hele boze Allahquote:Op woensdag 5 september 2007 22:41 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.
Ja!? Dankjewel..
(Baat het niet dan schaad het niet)
Heel simpel: Voor mij hoef je 't niet te doen, ik geloof niet dat er geluisterd wordt door wie dan ook dus het is w.m.b. een totaal zinloze actie. Maar 't mag wel als je je daar zelf beter van voelt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Vergelijk het eens met een aardser voorbeeld.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.quote:Op maandag 24 september 2007 13:40 schreef mgerben het volgende:
Stel: Jij wilt niet stemmen omdat jij vindt dat dat niets uitmaakt. Of omdat je vindt dat het om schijninspraak gaat omdat de keuzes zijn voorgekookt (zoals in het Utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld).
Het gaat dus om bewust niet stemmen..
Niet voor de gevolgen, nee. Maar wel voor de brutaiteit van de vraag, of ik bij volmacht een anders stem mag gebruiken.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Volgens mij toon jij met deze reply juist aan dat het een prima voorbeeld is.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:18 schreef boyv het volgende:
"Mag ik voor je bidden?" suggereert dat degene die voor je wil bidden, het beter weet of beter denkt te weten. Een respectloze vraag aan een niet-gelovige als je het mij vraagt.
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:36 schreef boyv het volgende:
[..]
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.
vind ik dan
Als je een zieke christen of jood vraagt of je voor ze mag bidden tot Allah, zullen ze dat ongetwijfeld ook niet erg op prijs stellen.
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
in Nederland zou dat best mogelijk zijn, dus daar heb je wel een puntquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.
Niet die van de Christenen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Eh, we praten langs elkaar heen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:05 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.
Dus als ik voorstel om voor jou naar het Spagettimonster of Satan te bidden dan heb je daar wel problemen mee? Heb je dan helemaal geen respect voor mijn religie?quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Niet alleen om de christen te helpen maar om de duivel te vragen om de christen te helpen bij het vinden van de weg naar de waarheid, de duivel.quote:Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.
Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden.
Ja, graag. Tof van je hoor! Wat lief dat je dat voor mij wilt doen! Ik ben je erg dankbaar!quote:Op woensdag 26 september 2007 00:05 schreef StupidByNature het volgende:
Zo van: jouw god kan het blijkbaar niet aan, maar MIJN god... Ik zou het hem wel eens kunnen vragen als je het goed vindt....
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?quote:Op woensdag 26 september 2007 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Die kant kan het ook op, om te verduidelijken en scherp te stellen.
Als ik mijn collega's (uit verschillende werkkringen, dus ze kennen elkaar niet) een beetje inschat, zullen ze voor elkaar bidden en niet om de ander te bekeren, maar voor het welzijn van de ander! De christin zal tot God bidden, de moslim tot Allah, voor elkaars welzijn. Misschien zelfs om vergeving vragen voor de ander. En zinvolle discussies aangaan met elkaar, uit respect.
Ik wil maar zeggen: het aanbod/de vraag op zichzelf zegt niet zoveel. Het is de intentie die het hem doet.
Het gaat mij niet om de intentie van de god, maar om de intentie van de gelovigen. Die zou ik in dit geval als vriendschappelijk intepreteren.quote:Op woensdag 26 september 2007 00:17 schreef boyv het volgende:
[..]
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?
Gisteren om 23.59 nog niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Zou ze dood zijn?
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.quote:
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:45 schreef speknek het volgende:
Sowieso is door gebrek aan empirisch bewijs 'god' niet meer dan een constructivistisch idee, en kun je dus niet van een enkele god spreken.
De ene construct is de andere niet. Dat je een god bedenkt als personificatie van de 'oplossing' van het 'probleem' dat je leven eindig is, betekent nog niet dat al die goden (constructs) hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
Nee.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
Ik zei niet dat het beeld van God hetzelfde is, maar alle 3 de geloven claimen en zeggen dat hun God de God van Abraham is. In die zin gaat het om dezelfde God, ik zei dan ook niet dat de Islamitische God en de Christelijke godsbeeld hetzelfde is, maar onder de Christelijke Arabieren is het Allah die een zoon heeft gekregen en is gekruisigd en onder de moslim Arabieren is het Allah die nooit en nimmer een zoon heeft gehad of zal krijgen.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.quote:Op donderdag 27 september 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Het is dus niet hun god die verkeerd is, maar zijn gelovigen.
De god is wel dezelfde, maar de gelovigen zijn dat niet.
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.quote:Op donderdag 27 september 2007 08:50 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Jawel.
quote:Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:
[..]
100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug.
Ik meende dat je God als concept slechts bestempelde als constructivistisch. In dat geval zou het niet meer zijn dan een leeg begrip waarom men contrafactisch anticipeert. In dat geval zou elke God hetzelfde zijn.quote:Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.
uhumquote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.
Ik heb er zeker iets aan gehad, zie een vorige post van mij.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel eens weten: Minder Mutsig, heb je hier nou wat aan gehad?
En wat dan?
quote:Op zondag 16 september 2007 10:39 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.
Ik heb mijn familie nog niet gezien en dus ook nog niet weer met die vraag te maken gehad dus wat dat betreft is er nog niets veranderd. Maar mocht het weer voorkomen denk ik wel dat ik beter verwoorden kan waarom ik liever niet heb dat er gebeden wordt.
En legio mensen zeggen zelf dat ze Napoleon zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.
Gelovigen zeggen nooit te weten wat het'grote plan'van god is.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:35 schreef mane het volgende:
Het grappigste vond ik nog die keer dat ik bij een tramhalte in Den Haag stond, vlakbij een evangelisch centrum en dat er een man naar me toe kwam die zei: 'Jezus houdt óók van jou!'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |