abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52964596
Het gebeurt me de laatste tijd steeds vaker dat mensen me vragen of ze voor me mogen bidden. in verband met mijn gezondheid en / of omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben' of om andere redenen en ik weet nooit zo goed wat ik daarop moet antwoorden.

Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden. Bidden tot een god waar ik, als hij zou bestaan, niets (meer) mee te maken zou willen hebben.
En zie daar mijn dilemma, degene die het vraagt bedoeld het goed en ik wil ze niet voor het hoofd stoten maar hen 'toestaan' voor mij te bidden zou zoveel meer betekenen dan 'ik denk aan je'.

Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo. Ik geloof niet in god, ik heb geen god nodig in mijn leven en ik wíl dat wereldje ook helemaal niet meer in mijn leven.
Ik ben bang straks gebruikt te worden als een 'wonderbaarlijk' genezingsverhaal of dat deze mensen alleen maar meer hun best gaan doen om mij terug te bekeren en als dat zou gebeuren zou dat onherroepelijk lijden tot een definitieve breuk tussen mij en hen.
Ik waardeer de intentie maar niet het middel en de implicaties die daarmee gepaard gaan (of kunnen gaan) maar als ik het zo zeg dan weet ik dat zij het zullen opvatten als angst vanwege mijn ongeloof, alsof ik ergens nog wel geloof maar ervoor gekozen heb me er vanaf te keren en nu 'de wrake des Heeren vreesch'. Dat iemand gewoon niet gelooft dat god bestaat gaat er bij hen helemaal niet in, je weet wel beter, zeker als je zoals ik opgevoed bent in die gemeenschap.

Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_52964701
Wat ik zou antwoorden?

Datgene wat ik altijd al heb gezegd: "Je bidt maar tot je een ons weegt, het wordt er voor mij niet beter of slechter door."
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_52964805
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Het gebeurt me de laatste tijd steeds vaker dat mensen me vragen of ze voor me mogen bidden. in verband met mijn gezondheid en / of omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben' of om andere redenen en ik weet nooit zo goed wat ik daarop moet antwoorden.

Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden. Bidden tot een god waar ik, als hij zou bestaan, niets (meer) mee te maken zou willen hebben.
En zie daar mijn dilemma, degene die het vraagt bedoeld het goed en ik wil ze niet voor het hoofd stoten maar hen 'toestaan' voor mij te bidden zou zoveel meer betekenen dan 'ik denk aan je'.

Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo. Ik geloof niet in god, ik heb geen god nodig in mijn leven en ik wíl dat wereldje ook helemaal niet meer in mijn leven.
Ik ben bang straks gebruikt te worden als een 'wonderbaarlijk' genezingsverhaal of dat deze mensen alleen maar meer hun best gaan doen om mij terug te bekeren en als dat zou gebeuren zou dat onherroepelijk lijden tot een definitieve breuk tussen mij en hen.
Ik waardeer de intentie maar niet het middel en de implicaties die daarmee gepaard gaan (of kunnen gaan) maar als ik het zo zeg dan weet ik dat zij het zullen opvatten als angst vanwege mijn ongeloof, alsof ik ergens nog wel geloof maar ervoor gekozen heb me er vanaf te keren en nu 'de wrake des Heeren vreesch'. Dat iemand gewoon niet gelooft dat god bestaat gaat er bij hen helemaal niet in, je weet wel beter, zeker als je zoals ik opgevoed bent in die gemeenschap.

Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_52964870
quote:

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja hoor"

Ik geloof dan wel niet, maar als die mensen dat graag willen doen ze hun best maar. Zij weten ws. toch ook wel dat ik er niet in geloof.
[KNE]-Mod
  woensdag 5 september 2007 @ 19:17:27 #5
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_52964950
quote:
Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden.
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.
De bedoeling is het zelfde, dat is waar de waarde zit
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
pi_52965231
Ik zou zeggen dat ze hun moeite beter aan iemand anders kunnen besteden. De gedachte dat iemand voor je bidt zou vast wel helpen, maar dan wel bij gelovige mensen. Bij mij zou het niks uitmaken..
pi_52965241
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:

[..]

Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nope.
http://www.skepp.be/artik(...)en/gebed-en-genezing
pi_52965343
quote:

[..]

Nee, er was volgens mij geen significant verschil.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:49:05 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52965828
quote:

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Nee, geef maar liever gewoon geld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_52965900
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:17 schreef TheYoung1 het volgende:

[..]

Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.
De bedoeling is het zelfde, dat is waar de waarde zit
Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.
Mocht het met mijn gezondheid straks wat beter gaan dan zullen zij gelijk roepen dat dit de wondere werking van het gebed is en niet de wondere werking van de geneeskunde en dat ik het na zo'n goddelijk teken toch echt niet kan maken om god mijn rug toe te keren. En ik weet zeker dat de discussie die daarop gaat volgen de (familie)banden onherstelbaar zal beschadigen omdat ik datgene wat voor hen het belangrijkste is in het leven, totale onzin vind.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dat te voorkomen door op een of andere manier het aanbod voor me te bidden af te slaan zonder ze daarmee keihard voor hun hoofd te stoten. Ik vrees alleen dat dit niet mogelijk is.
Het werkt in mijn familie nu eenmaal niet zo dat je gewoon niet kunt geloven en dat dit OK is.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:52:29 #11
pi_52965905
quote:

[..]

Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_52966083
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Of: 'God houd zich bezig met mijn herstel, dan hoef ik zelf mijn best niet meer zo te doen. Het is nu in God's handen. '
  woensdag 5 september 2007 @ 20:08:21 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_52966229
Laat ze toch lekker voor je bidden. Blijkbaar hebben ze het nodig.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_52966365
Ze bedoelen het goed, ookal hebben ze een andere opvatting over de realiteit dan jij.
pi_52966488
quote:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.

Als zo'n persoon het dan niet eens is met deze beredenering zou ik het erop gooien dat God toch beter weet dan wiedanook en dat Hij niet vatbaar is voor een gebed. Dwz God werkt op mysterieuze wijze, wie ben jij of ik om ook maar een poging te wagen dit te beinvloeden, laat staan denken dat God zal luisteren naar ons nietige mensen?

Bidden om zelf dichter tot God te komen prima, maar met de intentie om een gunst te vragen voor een ander zou ik niet mee akkoord gaan. Er schuilen allerlei gevaren in. Het lijkt een lief gebaar en onzelfzuchtig (je doet het voor een ander, niet voor jezelf toch?) maar tegelijkertijd geeft het een gevoel van macht namelijk dat jij als gebedsgenezeres God zover krijgt iets voor je te doen. Dat God naar je luistert en dat zo'n iemand de conclusie eraan verbind dat die zelf goed is wat onherroepelijk leid tot "de waarheid in pacht hebben" en dan denkt de bidder al snel dat alle geloofsopvattingen goed zijn.

Als God het zo bedoeld heeft dan genees je vast wel. Zoniet dan hoop ik dat er iets in je leven komt wat een tegenbalans is voor je ziekte(s), iets leuks wat je gelukkig maakt ondanks je fysieke ongemak .
  woensdag 5 september 2007 @ 20:19:08 #16
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52966511
Een buurvrouw zegt ook wel eens voor me te bidden terwijl ze weet dat ik niet gelovig ben.
Moet ze zelf weten, ik heb er iig geen last van.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_52966679
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_52966710
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:18 schreef jiva het volgende:

[..]

Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.

Als zo'n persoon het dan niet eens is met deze beredenering zou ik het erop gooien dat God toch beter weet dan wiedanook en dat Hij niet vatbaar is voor een gebed. Dwz God werkt op mysterieuze wijze, wie ben jij of ik om ook maar een poging te wagen dit te beinvloeden, laat staan denken dat God zal luisteren naar ons nietige mensen?

Bidden om zelf dichter tot God te komen prima, maar met de intentie om een gunst te vragen voor een ander zou ik niet mee akkoord gaan. Er schuilen allerlei gevaren in. Het lijkt een lief gebaar en onzelfzuchtig (je doet het voor een ander, niet voor jezelf toch?) maar tegelijkertijd geeft het een gevoel van macht namelijk dat jij als gebedsgenezeres God zover krijgt iets voor je te doen. Dat God naar je luistert en dat zo'n iemand de conclusie eraan verbind dat die zelf goed is wat onherroepelijk leid tot "de waarheid in pacht hebben" en dan denkt de bidder al snel dat alle geloofsopvattingen goed zijn.

Als God het zo bedoeld heeft dan genees je vast wel. Zoniet dan hoop ik dat er iets in je leven komt wat een tegenbalans is voor je ziekte(s), iets leuks wat je gelukkig maakt ondanks je fysieke ongemak .
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naast
pi_52966796
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Now my death is more than just a sad song.
pi_52966840
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
  woensdag 5 september 2007 @ 20:34:47 #21
pi_52966881
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:25 schreef Burakius het volgende:

[..]

Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?
Je hebt gelijk. Geloof is veel waardevoller dan wetenschappelijk onderzoek.
pi_52966895
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:

[..]

Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.
pi_52966938
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:35 schreef Heathen het volgende:

[..]

Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.

Heb jij je nooit afgevraagd waarom ze dan nooit zelfmoord hebben gepleegd.

Ik ga niet eens moeite doen om deze zwakzinnige vraag te beantwoorden

n44b
  woensdag 5 september 2007 @ 20:36:52 #24
pi_52966939
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:

[..]

Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.
pi_52966958
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.
dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
pi_52966996
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Je vergeet de dubbelblind factor. Er waren 4 groepen patienten:
- waar voor gebeden werd, en die dat wisten (dus verstrekte informatie omtrend al dan niet voor gebeden worden)
- waar niet voor gebeden werd, en dat wisten (dus verstrekte informatie omtrend al dan niet voor gebeden worden)
- waar voor gebeden werd, en dat niet wisten (geen verstrekte informatie)
- waar niet voor gebeden werd, en die dat niet wisten (geen verstrekte informatie)

De patienten waarvoor gebeden werd, en die dat wisten kwamen significant slechter uit de bus m.b.t. opgetreden complicaties en genezing. Weten dat er voor je gebeden wordt legt kennelijk een extra psychologische druk op iemand.

Of God is gewoon een etterbak .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_52967138
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Burakius het volgende:
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.
Oh sorry, natuurlijk wat ben ik toch dom. Dat ik je alwetenheid daarmee beledig och och wat erg zeg. Misschien zou je in eerste instantie mijn vraag eens willen beantwoorden het is namelijk een voorschotje op een veel diepere vraag die in eerste instantie makkelijk lijkt te beantwoorden. Maar nee, kennelijk meen jij een arrogantie te moeten hebben van heb ik jou daar. Wat zal het toch moeilijk leven met je zijn als iemand je een normale vraag stelt en jij de ander weer uitlacht van 'hahaha wat ben je toch een dom persoon'.
Nou daardoor zal je vast een boel medestanders mee krijgen.
quote:
Nogmaals dus, als deze wereld voor jou ontzettend nep is als gelovige (wat ik betwijfel) is het beter om er zelf een eind aan te maken uit liefde voor God. En dan niet aankomen met dat gezeík over dat we een lichaam/tempel hebben gekregen van hem aangezien hij ons ook in een neppe wereld geplaatst heeft.
Het staat namelijk nogal haaks op elkaar dat aan de ene kant je hem moet eren vanwege het lichaam wat je gekregen hebt dat nog niet eens normale ziektes aankan en aan de andere kant neerkijkt op de wereld die hijzelf gemaakt heeft.
pi_52967145
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:

[..]

dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Veel mensen verwarren 'niet dood willen gaan' met 'bang zijn voor de dood'.

Ik wil niet dood gaan, zeker nu nog niet. Simpelweg omdat ik nog te veel plezier in het leven heb. En het proces van dood gaan is ook niet iets waar ik naar uitkijk, aangezien iemands laatste dagen meestal niet de meest prettige zijn. Als het dan zover is, dan het liefst zo snel mogelijk van vitaal naar dood.

Maar 'dood zijn'? Daar ben ik niet bang voor, simpelweg omdat ik niet de ilusie heb dat er nadat 'het lampje uit gaat' er nog iets is. Dan ben ik gewoonweg niet meer, over,uit. En dus is dat niet iets om me druk over te maken.
pi_52967163
quote:

[..]

Er zit altijd een verschil tussen bang voor de dood en sterven. Ik denk dat hij eerder bang is om te sterven tegen die tijd dan voor de dood zelf.
pi_52967246
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
*verhaal*
Of God is gewoon een etterbak .
Oke bedankt voor de betere voorlichting
  woensdag 5 september 2007 @ 20:53:53 #31
pi_52967320
quote:

[..]

Jaja, met ongelovigen is per definitie iets mis. Precies zo denk ik over gelovigen. Maar God bestaat niet dus ik heb gelijk.
pi_52967380
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

Heb jij je nooit afgevraagd waarom ze dan nooit zelfmoord hebben gepleegd.

Ik ga niet eens moeite doen om deze zwakzinnige vraag te beantwoorden

n44b
Goh plegen islamieten geen zelfmoord?? Dat is nieuw voor me. Dan is zelfmoordterrorisme zeker een verzinsel uit de fabeltjeskrant??
Gelovigen zijn bang voor de dood, daarom is de hemel uitgevonden. En tegelijkertijd het bidden, zodat je je zonden kunt wissen..... pffft bange scheiterds....
Na Zonneschijn Komt Regen....
pi_52967422
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:50 schreef Heathen het volgende:

[..]

Oke bedankt voor de betere voorlichting
Een uitgebreidere uitleg van de proef staat, als ik me goed herinner, beschreven in 'The God Delusion".
pi_52967765
quote:

[..]

Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.
Het is echt een fabeltje dat iedere ongelovige doodsbang is voor de dood en wat hem daarna al dan niet te wachten staat. Een fabeltje dat men in de diverse geloven maar wat graag in ere houd maar desalniettemin een fabeltje. Evenmin komen ongelovigen op hun sterfbed ineens spontaan tot geloof, natuurlijk komt het wel eens voor maar dat is omgekeerd ook zo. Het overgrote deel van de mensheid blijft op zijn sterfbed echter bij de overtuigingen die hij tijdens zijn leven had.
pi_52967785
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:55 schreef ZijnPrinses het volgende:

[..]

Goh plegen islamieten geen zelfmoord?? Dat is nieuw voor me. Dan is zelfmoordterrorisme zeker een verzinsel uit de fabeltjeskrant??
Gelovigen zijn bang voor de dood, daarom is de hemel uitgevonden. En tegelijkertijd het bidden, zodat je je zonden kunt wissen..... pffft bange scheiterds....
Het was niet echt de bedoeling dat dit een gelovigen-bash topic zou worden. Je hoeft niets te zeggen als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor.
pi_52968023
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:12 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.
Het is echt een fabeltje dat iedere ongelovige doodsbang is voor de dood en wat hem daarna al dan niet te wachten staat. Een fabeltje dat men in de diverse geloven maar wat graag in ere houd maar desalniettemin een fabeltje. Evenmin komen ongelovigen op hun sterfbed ineens spontaan tot geloof, natuurlijk komt het wel eens voor maar dat is omgekeerd ook zo. Het overgrote deel van de mensheid blijft op zijn sterfbed echter bij de overtuigingen die hij tijdens zijn leven had.
Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan het onderzoek niet vinden. Dat ging over angst voor de dood, en het bleek juist dat gelovigen extreem veel vaker bang zijn voor de dood (niet het sterven an sich) dan ongelovigen. Zeker aanhangers van de Abrahamistische godsdiensten sprongen er uit.

Maar, terug naar de eigenlijke vraag. Het antwoord hangt een beetje af van wie het vraagt. Bij directe familie zou ik eerder een neutraal antwoord geven om ze niet voor het hoofd te stoten. Maar als ik in een ziekenhuis lig en de aangestelde priester komt binnenwandelen met die vraag dan zou ik eerder zeggen dat ik liever had dat-ie iets nuttigs met z'n tijd ging doen.

Dat laatste denk ik ook wel bij familie, maar (er van uitgaande dat ik dat ziekenhuis weer uit kom) met hun moet ik nog een tijdje door 1 deur kunnen. Wat die priester van me vindt zal me een zorg wezen.
pi_52968146
quote:
of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d.
Dat heb ik liever niet, ik ben zeer begaan met het milieu en derhalve verzoek ik u vriendelijk dit te laten ter voorkoming van onnodige CO2 uitstoot. Bedankt.
pi_52968147
- Willen sommigen hier zich meer op de inhoud richten dan op hoe men reageert -
pi_52968282
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:13 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Het was niet echt de bedoeling dat dit een gelovigen-bash topic zou worden. Je hoeft niets te zeggen als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor.
Ten eerste, ik heb zeker wel wat toe te voegen.
Ten tweede, ik bash geen gelovigen, ik geef mijn mening over de hemel en over bidden. Volgens mij ging dit topic over bidden.

Dus om het onderwerp 'mag ik voor je bidden' iets uit te diepen, kom ik met de reden waarom er gebeden word. Bidden bied troost, en het is hartstikke aardig als iemand anders voor je wil bidden. Maar ook volledig zinloos. Ik put geen troost uit andermans gebed, terwijl de 'bidder' zich wel beter voelt omdat hij zogenaamd een goede daad heeft verricht.
pi_52968441
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:34 schreef ZijnPrinses het volgende:

[..]

Ten eerste, ik heb zeker wel wat toe te voegen.
Ten tweede, ik bash geen gelovigen, ik geef mijn mening over de hemel en over bidden. Volgens mij ging dit topic over bidden.

Dus om het onderwerp 'mag ik voor je bidden' iets uit te diepen, kom ik met de reden waarom er gebeden word. Bidden bied troost, en het is hartstikke aardig als iemand anders voor je wil bidden. Maar ook volledig zinloos. Ik put geen troost uit andermans gebed, terwijl de 'bidder' zich wel beter voelt omdat hij zogenaamd een goede daad heeft verricht.
Het komt een beetje neer op een uitspraak die me nog steeds is bijgebleven:

"One pair of hands holding a shovel achieves more than ten pair of hands folded in prayer."
pi_52968706
Ja precies. Je kunt wel bidden om eten, maar dat brengt nog geen brood op de tafel. En pas gaan bidden als je in de shit zit, is pas echt hypocriet. En als alles weer goed gaat, worden er geen hoofdjes meer gebogen.
Toen mijn schoonvader overleed, stond de pastoor ook zo snel mogelijk aan de deur. In de hoop troost te kunnen bieden...... Hij is ook net zo snel weggestuurd, als hij oprecht was, had hij ook wel een keer kunnen komen als er niets aan de hand was.
pi_52969020
Ik heb wel eens iemand gevraagd voor mij en met mij te bidden.
Wat hielp was meer de persoonlijke aandacht die ik vroeg en kreeg dan het effect dat een gebed zou hebben.
Erger is het als gelovigen meer vertrouwen in het gebed stellen dan het gebruik van medicijnen of inentingen.
Ooit heb ik het getuigenis gehoord van een jonge vrouw in een rolstoel die blij was dat ze polio had gekregen, zij zei dat God daar een bedoeling mee had.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk wordt er dan gezegd terwijl het ligt aan hun eigen domheid en godsdienstig fanatisme.
pi_52969224
Als je aandacht wilt kan je het ook vragen.
pi_52969248
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:50 schreef ZijnPrinses het volgende:
Ja precies. Je kunt wel bidden om eten, maar dat brengt nog geen brood op de tafel. En pas gaan bidden als je in de shit zit, is pas echt hypocriet. En als alles weer goed gaat, worden er geen hoofdjes meer gebogen.
Toen mijn schoonvader overleed, stond de pastoor ook zo snel mogelijk aan de deur. In de hoop troost te kunnen bieden...... Hij is ook net zo snel weggestuurd, als hij oprecht was, had hij ook wel een keer kunnen komen als er niets aan de hand was.
Inderdaad, even zieltjes winnen op een moment dat iemand het iets moeilijker heeft in de hoop dat hij dan iets vatbaarder is dan normaal. Dat gevoel heb ik er dus ook bij.
Het probleem is dat je de pastoor zo de deur kunt wijzen maar bij je familie ligt die drempel toch net even iets hoger. Ik wil hierover niet een breuk in de familie veroorzaken maar ik ben ook niet van plan om me hiervoor te laten gebruiken. Daarbij weet ik dat ze het wel met de beste bedoelingen doen maar dat ze dit ook gaan gebruiken om hun gelijk te halen indien nodig.

En mijn excuses voor mijn stekelige reactie eerder.
pi_52969628
Een simpele 'nee' kunnen ze van me krijgen. Dat jij de debiele gewoonte hebt om met je imaginaire vriend telepatisch te communiceren (waarom eigenlijk, God zou toch wel zo machtig moeten zijn om gewoon te weten wat je wil?), prima, maar betrek anderen er niet bij. Die instelling van 'ik moet de zielige ongelovigen redden and stuurt God ze naar de hel!' moet je niet gaan voeden door erin mee te gaan.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_52970285
quote:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.

Ja!? Dankjewel..
(Baat het niet dan schaad het niet)

Een kaarsje opsteken en duimen voor elkaar is immers ook (bij)geloof..

pi_52970607
Agnosten zijn net bisexuelen, altijd van beide walletjes snoepen.
pi_52970705
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:26 schreef Burakius het volgende:
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naast
Oh nee, je hebt gelijk... mijn hele wereldbeeld vergaat arme ik!

Als je nu eens een poging deed om te vertellen waarom jij vind dat ik er naast zit en jouw perceptie de juiste is.
pi_52971149
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Inderdaad, even zieltjes winnen op een moment dat iemand het iets moeilijker heeft in de hoop dat hij dan iets vatbaarder is dan normaal. Dat gevoel heb ik er dus ook bij.
Het probleem is dat je de pastoor zo de deur kunt wijzen maar bij je familie ligt die drempel toch net even iets hoger. Ik wil hierover niet een breuk in de familie veroorzaken maar ik ben ook niet van plan om me hiervoor te laten gebruiken. Daarbij weet ik dat ze het wel met de beste bedoelingen doen maar dat ze dit ook gaan gebruiken om hun gelijk te halen indien nodig.

En mijn excuses voor mijn stekelige reactie eerder.
[schuldgevoel waarschuwing]
Gun je het je familie niet dat ze gelukkig worden als ze voor je mogen bidden?

Waarom kun je je familie niet gewoon in hun waarde laten als dat ze gelukkig maakt? Mischien doen ze dat dan ook wel bij jou.
pi_52971633
Als ik (ernstig) ziek zou zijn en dierbaren hun medeleven willen tonen, dan zou het mij echt niet uitmaken op welke manier ze dat willen/zullen doen.
Iedereen heeft zijn of haar eigen manier om medeleven te tonen en ik zal die stuk voor stuk respecteren, ongeacht hoe ze dat zelf willen invullen.
Ze mogen van mij dus bidden, kaarten leggen, steentjes gooien, naar de sterren kijken, of -weet ik wat er allemaal nog meer is-. En ik zou ze daar zeer dankbaar voor zijn. Gewoon puur en alleen vanwege de reden dát ze aan me denken en met me meeleven
pi_52971635
quote:
Op woensdag 5 september 2007 23:10 schreef jiva het volgende:

[..]

[schuldgevoel waarschuwing]
Gun je het je familie niet dat ze gelukkig worden als ze voor je mogen bidden?

Waarom kun je je familie niet gewoon in hun waarde laten als dat ze gelukkig maakt? Mischien doen ze dat dan ook wel bij jou.

Als je me kunt uitleggen waarom ik hen geen geluk gun en ze niet in hun waarde zou laten als ik een aanbod om voor me te bidden weiger zal ik hier misschien antwoord opgeven.
Vooralsnog is er geen sprake van schuldgevoel.
pi_52972844
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:52 schreef Heathen het volgende:
Agnosten zijn net bisexuelen, altijd van beide walletjes snoepen.

Ik kan het niet weten??
pi_52972992
"Doe wat je niet laten kan"
"suki ni shiro!"

nah, ik zou zeggen uiteraard mag dat.
pi_52973198
Mensen die "voor je willen bidden", zijn vaak al zo ver doorgeslagen dat ze denken dat ze de ene en ware waarheid te pakken hebben. En dan willen ze nogal es als resultaat dat jij hun denkbeelden gaat overnemen.

Tenminste, da's mijn ervaring. Maar ik heb dit ook es van een vriendin gehoord, die er een heel vrije manier van geloven op na houdt, en daar vond ik het dus volstrekt geen bezwaar
pi_52973354
quote:
Op donderdag 6 september 2007 00:36 schreef Haushofer het volgende:
Mensen die "voor je willen bidden", zijn vaak al zo ver doorgeslagen dat ze denken dat ze de ene en ware waarheid te pakken hebben. En dan willen ze nogal es als resultaat dat jij hun denkbeelden gaat overnemen.
Dat is dus inderdaad het geval.
quote:
Tenminste, da's mijn ervaring. Maar ik heb dit ook es van een vriendin gehoord, die er een heel vrije manier van geloven op na houdt, en daar vond ik het dus volstrekt geen bezwaar
In dat geval had ik er ook geen bezwaar tegen gehad, sterker, dan had ik het gebaar op prijs gesteld.
pi_52973435
quote:
Op donderdag 6 september 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:

In dat geval had ik er ook geen bezwaar tegen gehad, sterker, dan had ik het gebaar op prijs gesteld.
Dat deed ik ook. Ik wist dat bij haar het geval was, dat ze me al het goede toewenste, en dat ze absoluut niet haar denken aan mij wou opdringen. Maar mijn ervaring is, dat dat een uitzondering is.
  donderdag 6 september 2007 @ 09:33:05 #57
137975 Twpk
We are muppets
pi_52975571
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:12 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Idd.

Volgens mijn vader(GZ psycholoog in een verzorgingstehuis) zijn het vaak de gelovige ouderen die bang(er) voor de dood zijn dan de ongelovige.
pi_52976170
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:08 schreef SpecialK het volgende:
Laat ze toch lekker voor je bidden. Blijkbaar hebben ze het nodig.
Dit vind ik wel een goed verhaal (lekker kort).

~~~
Meer nog dan voor degene waar ze voor bidden en meer nog of bidden wel of niet
enige zoden aan de dijk zou zetten op de subtiele manier die men hoopt,
is het bidden voor de bidder gezond als methode van omgaan met dat van die andere mens.
Ik heb ook niet altijd behoefte aan andermans gebed.
"Je mag best bidden, maar..." en dan volgt er iets geruststellends.

Het mee lijden is vaak zwaarder dan de te doorstane zaak.
Bv: Als je bijrijder bent is het veel enger zonder vangrail in de bergen te rijden
dan als je de bestuurder bent en goed de wegligging e.d. kan voelen en het stuur in handen hebt.

Dan kan je denken; de last is bij de bestuurder, die het allemaal moet doen, de rit van af hangt,
maar misschien heeft de bijrijder (degene die bid) wel meer 'geestelijke steun' nodig omdat die
meer in het duister tast over de rit, minder de wegligging voelt maar des te meer onzin bedenkt zo.

Als iemand voor mij wil bidden dan zou ik zou me wel egoïstisch voelen als ik iemand zijn gebed zou
ontzeggen en ook als ik niet zou proberen de bidder op hetzelfde moment wijzer te maken over mijn kruis:
Als ik als bijrijder zo over hoge toppen reis dan trekken m'n tenen krom alsof ze bidden niet de helling af te rijden.
Dat helpt niks, maar toch ontlaadt het zo de nodige spanning.
M'n man naast me stelt me af en toe gerust zodat angst niet de overhand op het verstand krijgt.
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_52976912
quote:
Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo.
Je hebt toch een mond? Oftewel: dit kan je toch tegen hen zeggen?

Iemand in mijn naaste omgeving heeft na ruim 23 jaar ook gebroken met het christelijk geloof. Die kreeg ook te maken met opmerkingen als 'zal ik voor je bidden' en kaartjes met de meeste zwakke teleologische godsbewijzen. Dat vond ik gewoon te pijnlijk en gênant voor woorden omdat diegene op deze manier bij wijze van spreken 'verbeterd' werd door je reinste huis-tuin-en-keuken christenen die nog nooit verder hadden gekeken dan hun neus lang was. Ze bedoelen het goed, maar het kan inderdaad pijnlijk zijn of voor moeilijkheden zorgen.
pi_52977527
quote:
omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben'
... wist niet dat jij van je geloof was gevallen...
quote:
Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden'
Niet helemaal.
Dit gaat verder dan aan jou denken.
Die mensen koppelen jou aan hun god.
Zij weigeren hiermee om jouw beslissing te accepteren. En door daar mee in te stemmen accepteer jij dat.

Zij zeggen in feite: Ok, jij bidt zelf niet meer; dat is fout; vind je het goed dat ik dat voor jou doe?

Het is vergelijkbaar met de buurman die in jouw tuin het onkruid komt wieden (was inderdaad ook een topic over).
Het klinkt leuk, maar het stapt over jouw privacy heen en het betekent dat de buurman jouw manier van tuinonderhoud niet accepteert.

Vergelijkbare (niet religieuze) voorbeelden: Wat zou je doen als Gothic als je moeder aanbiedt om kleren voor je te kopen? Klinkt leuk, gratis kleren. Maar wat ze bedoelt is: doe eens normale kleren aan.
Wat doe je als hippie als je ouders aanbieden om de kapper te betalen? Is dat helemaal belangeloos? Natuurlijk niet! Wat ze bedoelen is dat ze er best 25,- voor over hebben als jij dat vieze haar afknipt.
quote:
Misschien moet je dat even nazoeken. Volgens mij was het effect niet of nauwelijks (mijn toegift) meetbaar. In elk geval is het woord 'veel' door jouzelf toegevoegd.
quote:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Persoonlijke beslissing.
Voor mij zou het betekenen dat iemand aan mij denkt. Ik zou het prima vinden.
In jouw geval zou ik het ervaren als iemand die via een omweggetje mijn eigen keuzevrijheid aan het uithollen is.
pi_52977669
Je kan er alleen maar beter van worden toch? Baat het niet, dan schaadt het niet.

Dat je het zelf niet meer ziet zitten met God, dat kan ik me ergens nog voorstellen. Maar dat je het ook niet goedkeurt dat andere mensen iets bij hun God voor jou doen, dan moet je wel een erge aversie hebben tegen die God.

Wat ik dus zou zeggen in jouw geval? "Ja, prima.. bedankt voor de moeite."

Iedereen blij, even goede vrienden. Zij voelen zich er beter door, en jij ook omdat je niemand voor het hoofd stoot. En misschien werken hun gebeden wel echt, dan ga je er nog op vooruit ook.

By the way, mag ik voor je bidden?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_52978569
net alsof het helpt...

En baat het niet, dan schaadt het niet, is natuurlijk niet waar. De persoon die voor haar bid kan zich door god in de steek gelaten voelen, als het niet werkt.
pi_52978916
Als jij het niet erg vindt dat ik jouw god ontken, mag jij voor me bidden.
Maar je doet het voor jezelf, niet voor mij.
twee violen en een trommel en een fluit
  donderdag 6 september 2007 @ 12:12:21 #64
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_52979371
quote:
[...]

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan deze toepassing van bidden. Maar als iemand anders dat wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om dat af te slaan?? Wees blij dat er mensen zijn die zich iets van je aantrekken!
pi_52981116
quote:
Op donderdag 6 september 2007 12:12 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan deze toepassing van bidden. Maar als iemand anders dat wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om dat af te slaan?? Wees blij dat er mensen zijn die zich iets van je aantrekken!
Een vriendin van me is lesbisch, die was ook heel blij dat haar vroegere kerk voor haar zou bidden om haar te verlossen van haar zonde
  donderdag 6 september 2007 @ 13:52:48 #66
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_52981329
quote:
Op donderdag 6 september 2007 13:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een vriendin van me is lesbisch, die was ook heel blij dat haar vroegere kerk voor haar zou bidden om haar te verlossen van haar zonde
of ??

- De bidders doen iets waar ze zich goed bij voelen
- De vriendin moet haar eigen gevoelens respecteren en zelf nadenken of dit een 'zonde' is of niet.

Het zou overigens wel fout zijn als de vroegere kerk een excorist zou inhuren om haar weer te 'bekeren' tot hetero-zijn.
pi_52985244
Dat mag dan wel een verrekt lekkere mannelijke excorsist zijn..
  donderdag 6 september 2007 @ 18:17:48 #68
189571 ihugster
The journey is the reward
pi_52987161
quote:

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Ik zou zeggen: Je mag voor mij bidden broeder en terwijl je bezig bent.. leen me ff 50 euro van je of wil je een jaarabbonement op het magazine God is er ook voor jouw
"People say that life is the thing, but I prefer reading "
pi_52987700
Ik zou dan zeggen: Als jij je er beter van voelt, want voor mij doet het toch niks.

de meeste mensen zien dan wel in dat bidden dan geen enkel nut heeft, omdat men dan puur egoistisch bezig is
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_52989039
quote:

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja natuurlijk"

Ik geloof niet (meer) in de Bijbelse God, maar wel in positiviteit. Het is wat je zegt, eigenlijk zeggen die mensen dat ze bij je betrokken zijn en dat ze hopen dat hogere machten je bijstaan. Dat is een positieve gedachten. Voor de mensen die bidden heeft het ook een heilzame uitwerking. Waarom zou je dat willen blokkeren?

Als het verbetering oplevert zullen er mensen zijn die geloven dat God in het spel is, maar is dat nu echt erg?
  donderdag 6 september 2007 @ 21:52:32 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_52991444
Ik denk dat het ook vooral belangrijk is wat de reden is dat iemand dat gaat doen voor je. Als ze voor beterschap willen bidden dan is dat toch prima. Moeten ze zelf weten. Maar mensen die voor je gaan bidden omdat je een heidense duivelaanbidster bent die van god los is geslagen

die mogen optiefen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_52991931
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:52 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het ook vooral belangrijk is wat de reden is dat iemand dat gaat doen voor je. Als ze voor beterschap willen bidden dan is dat toch prima. Moeten ze zelf weten. Maar mensen die voor je gaan bidden omdat je een heidense duivelaanbidster bent die van god los is geslagen

die mogen optiefen.
Juist.
En ik merk iedere keer dat het begint met het eerste maar dat daarna al snel dat tweede erbij komt. Daardoor kan ik dat eerste gebaar ook steeds minder waarderen.
  donderdag 6 september 2007 @ 22:15:32 #73
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52992095
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Juist.
En ik merk iedere keer dat het begint met het eerste maar dat daarna al snel dat tweede erbij komt. Daardoor kan ik dat eerste gebaar ook steeds minder waarderen.
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  donderdag 6 september 2007 @ 22:21:11 #74
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_52992269
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?
Proselitisme is gewoon irritant. Mensen moeten maar respecteren dat je hun bijgeloofjes niet deelt. Als ze dat niet kunnen, wat moet je dan nog met die mensen?
pi_52992503
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:10 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Juist.
Ik snap precies wat je bedoelt, ik krijg altijd het gevoel alsof ze je zien alsof je niks van de wereld begrijpt. En dan zeg ik dat ik gewoonweg niet in God geloof, heb ik 1 keer gehoord dat ik getraumatiseerd ben...
  donderdag 6 september 2007 @ 22:49:30 #76
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52993102
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Proselitisme is gewoon irritant. Mensen moeten maar respecteren dat je hun bijgeloofjes niet deelt. Als ze dat niet kunnen, wat moet je dan nog met die mensen?
Wat als het je familie betreft ?
  donderdag 6 september 2007 @ 23:07:13 #77
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_52993678
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:49 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Wat als het je familie betreft ?
Die krijgen wat mij betreft iets mee ruimte maar ook bij hun zou de emmer op een gegeven moment overlopen. ze nemen je maar voor wat je bent. Als dat niet goed genoeg is voor ze dan hebben ze pech.
pi_52993878
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Het voor mij bidden in de hoop dat ik weer tot geloof kom heb ik nooit kunnen waarderen. Vooral omdat eenzelfde gebaar andersom (ik hoop dat je nog een keer bij je positieven komt en inziet dat jouw geloof onzin is) als grove belediging zou worden gezien. Maar ik als ongelovige heb blijkbaar niet hetzelfde recht om me beledigt of gekwetst te voelen als iemand mij en mijn opvattingen op een dergelijke manier schoffeert, sterker nog, ik hoor dat zelfs te waarderen omdat 'zij het beste met me voor hebben'.

Bidden voor iemands gezondheid o.i.d. kan je zoals ik al eerder zei ook opvatten als 'ik zal aan je denken' en is op zichzelf een mooi gebaar maar mijn ervaring is dat het daar niet bij blijft in mijn familie. Uiteindelijk komen ze steeds weer terecht bij bidden voor mijn zieleheil en daarom kan ik het aanbod om voor mij te bidden steeds minder waarderen.
  donderdag 6 september 2007 @ 23:21:31 #79
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52994105
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:13 schreef MinderMutsig het volgende:
Het voor mij bidden in de hoop dat ik weer tot geloof kom heb ik nooit kunnen waarderen. Vooral omdat eenzelfde gebaar andersom (ik hoop dat je nog een keer bij je positieven komt en inziet dat jouw geloof onzin is) als grove belediging zou worden gezien. Maar ik als ongelovige heb blijkbaar niet hetzelfde recht om me beledigt of gekwetst te voelen als iemand mij en mijn opvattingen op een dergelijke manier schoffeert, sterker nog, ik hoor dat zelfs te waarderen omdat 'zij het beste met me voor hebben'.
Heb je hier weleens met hen over gepraat ?
pi_52994853
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:21 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Heb je hier weleens met hen over gepraat ?
Wel eens pogingen tot gedaan maar dat komt niet over.
  donderdag 6 september 2007 @ 23:59:24 #81
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52995040
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:50 schreef MinderMutsig het volgende:
Wel eens pogingen tot gedaan maar dat komt niet over.
Komt het niet over omdat hun intelligentie ontoereikend is ?
Hebben ze oprechte interesse in wat jou beweegt ?
pi_52995225
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:59 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Komt het niet over omdat hun intelligentie ontoereikend is ?
Hebben ze oprechte interesse in wat jou beweegt ?
Het komt niet over omdat zij een totaal andere belevingswereld hebben. Niet in God geloven is iets dat gewoon niet kan.
Iedereen gelooft in God alleen sommige mensen kiezen ervoor zich van hem af te keren. Uiteraard is dat een minderwaardige keuze ten opzichte van mensen die wel volgens de regels proberen te leven dus waarom zou je respect of begrip hebben voor de opvattingen van iemand die willens en wetens de foute keuze maakt?
Ik zou niet willen zeggen dat het een gebrek aan intelligentie is maar we praten gewoon totaal langs elkaar heen.

Op je tweede vraag, ik denk dat mijn familie daarop 'ja' zou antwoorden maar ik neig meer naar 'nee'.
Het onderwerp religie is ook iets waarvan we stilzwijgend overeen gekomen zijn dat het beter is dat we daar niet over discussiëren maar nu komt het dus via een omweg alsnog aan de orde.
  vrijdag 7 september 2007 @ 00:27:14 #83
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52995620
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 00:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Het komt niet over omdat zij een totaal andere belevingswereld hebben. Niet in God geloven is iets dat gewoon niet kan.
Iedereen gelooft in God alleen sommige mensen kiezen ervoor zich van hem af te keren. Uiteraard is dat een minderwaardige keuze ten opzichte van mensen die wel volgens de regels proberen te leven dus waarom zou je respect of begrip hebben voor de opvattingen van iemand die willens en wetens de foute keuze maakt?
Ik zou niet willen zeggen dat het een gebrek aan intelligentie is maar we praten gewoon totaal langs elkaar heen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van een misplaatst superioreitsgevoel.
quote:
Op je tweede vraag, ik denk dat mijn familie daarop 'ja' zou antwoorden maar ik neig meer naar 'nee'.
Het onderwerp religie is ook iets waarvan we stilzwijgend overeen gekomen zijn dat het beter is dat we daar niet over discussiëren maar nu komt het dus via een omweg alsnog aan de orde.
Als je van iemand houdt is het dan niet zo dat je oprechte interesse hebt in wat hem/haar beweegt ?
Is het niet zo dat als mensen oprecht van je houden je je er geborgen en beschermd voelt zonder angst je te kunnen uiten ?
pi_52996837
quote:
'Mag ik voor je bidden?''
Wat zou jij antwoorden?
"Maar natuurlijk."

Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen. Die onderzoeken kunnen me eerlijk gezegd wat, ik vind dat je daar op zo'n moment niet mee kan komen aanzetten. Heel ons leven is soms een aaneenschakeling van hoopvolle verwachtingen, hoezo kan ik dit iemand ontnemen? Religie (incluis haar rituelen e.d.) kan een hoop emoties kanaliseren.
pi_52996856
quote:
Op donderdag 6 september 2007 11:44 schreef boyv het volgende:
net alsof het helpt...

En baat het niet, dan schaadt het niet, is natuurlijk niet waar. De persoon die voor haar bid kan zich door god in de steek gelaten voelen, als het niet werkt.
Dat beschouw ik veel meer als zaak van gelovige zelf. De gelovige kan door allerlei pijnlijke ervaringen over zijn geloof twijfelen (niet specifiek deze casus) en zal zelf keer op keer tot 'voorlopige' antwoorden moeten komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2007 02:14:39 ]
pi_53003098
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 02:10 schreef Friek_ het volgende:

Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen.
Waarom niet. Het is nooit bewezen dat het heelt, eerder andersom.

De functie van bidden is naar mijn weten ook nooit geweest om andere mensen te laten helen of verzoeknummertjes naar God toe.
pi_53003334
ik zou zeggen denk maar aan me heb ik veel meer aan....
  vrijdag 7 september 2007 @ 13:00:07 #88
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53003373
Ik herken het probleem van TS, al wordt mij nooit gevraagd of er voor mij gebeden mag worden. Men doet het gewoon . Mijn moeder bijvoorbeeld moet altijd als ik een belangrijk gesprek heb gehad oid even melden dat ze voor me gebeden heeft. Vervolgens hoopt ze dat ik stil word of dat mijn ogen vochtig worden, want dan kan ze zichzelf nog wijsmaken dat ik nog wel te redden ben. Dat ik stilval, omdat ik weet dat het toch geen zin heeft om tegen haar in te gaan, komt geen moment in haar op.
Niet meer actief op Fok!
pi_53004712
van mij mag iemand voor me bidden als hij/zij dat nodig acht. Ik word er niet beter of slechter van. In sommige gevallen kan ik het me wel voorstellen dat ik iets anders nuttiger acht dan bidden
pi_53041136
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.
Mocht het met mijn gezondheid straks wat beter gaan dan zullen zij gelijk roepen dat dit de wondere werking van het gebed is en niet de wondere werking van de geneeskunde en dat ik het na zo'n goddelijk teken toch echt niet kan maken om god mijn rug toe te keren. En ik weet zeker dat de discussie die daarop gaat volgen de (familie)banden onherstelbaar zal beschadigen omdat ik datgene wat voor hen het belangrijkste is in het leven, totale onzin vind.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dat te voorkomen door op een of andere manier het aanbod voor me te bidden af te slaan zonder ze daarmee keihard voor hun hoofd te stoten. Ik vrees alleen dat dit niet mogelijk is.
Het werkt in mijn familie nu eenmaal niet zo dat je gewoon niet kunt geloven en dat dit OK is.
Ik heb dit maar tot hier gelezen. Dit maakt je eigenlijk vraag veel duidelijker dan je OP.
Je hebt hetzelfde probleem als de afvallige moslims, waar zoveel over te doen is, tegenwoordig. Die maken zich er voor een deel vanaf, door te stellen dat dat hun geloof een kwestie is tussen god en henzelf. Nou staat in de qor'an duidelijk een paar keer, dat Allah de mensen beoordeelt naar hun eigen daden, niet naar die van anderen (tenzij als je anderen bewust in het verderf stort!) Ik heb geen idee wat daarover in de bijbel staat.
Overigens vinden ook gelovige moslims dat anderen er geen zak mee te maken hebben, of ze gelovig zijn of niet. En onder islamitische vrouwen is het heel gewoon om zelf te beslissen of ze er aan toe zijn om een hoofddoek te dragen.

Zelf zou ik me afvragen, of ik mijn ongeloof zwaarder vind wegen dan de relatie met mijn familie. Ik ben nog lang gewoon elke zondag naar de kerk gegaan. Ach, er was 's zondags toch niks te doen en ik had geen zin om daar nou strijd over te voeren. En het had wel wat, in de kerken zitten met hele dorp.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53041897
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 02:10 schreef Friek_ het volgende:

[..]

"Maar natuurlijk."

Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen. Die onderzoeken kunnen me eerlijk gezegd wat, ik vind dat je daar op zo'n moment niet mee kan komen aanzetten. Heel ons leven is soms een aaneenschakeling van hoopvolle verwachtingen, hoezo kan ik dit iemand ontnemen? Religie (incluis haar rituelen e.d.) kan een hoop emoties kanaliseren.
inderdaad zo kanaliseer je in no time een vet medicijn + bijsluiter voor de zieke
pi_53044402
quote:

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Nee, dat mag niet. Ik voel me beledigd dat je mijn atheisme niet kan accepteren. Ik ga jou toch ook nietvertellen dat je op moet houden in een sprookje te geloven"

Zoiets zou ik zeggen.

Maar waarschijnlijker is een welgemeend "flikker op"

Ik heb het nu wel over van die straat predikanten die elk weekend in de stad staan. Of anderszins onbekenden zijn. Met familie lijkt het me lastiger, maar als mijn familie mij niet accepteert als atheist is het hun verlies en ben ik weg. Ik ga niet mezelf voor de gek houden om een ander een plezier te doen.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
  zondag 9 september 2007 @ 06:26:18 #93
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_53044424
Nee dank je. Religie en bidden gaan tegen mijn principes in, ik doe het wel op eigen kracht.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_53046070
Als je denkt dat er ruzie uit gaat volgen omdat zij het gevoel gaan krijgen dat je hen iets verplicht bent vanwege het bidden, dan zou je het gebaar inderdaad misschien beter kunnen afwijzen.
pi_53046125
Of juist niet. Als je familie je niet accepteert zoals je bent, zou ik ze lekker laten barsten. Al is dat wat makkelijker gezegd dan gedaan.

geef ze een link naar dit topic
pi_53046219
Laten barsten gaat wel erg ver, het blijven toch je ouders. Een link naar dit topic gaat misschien ook nog net iets te ver... Je zou gewoon kunnen zeggen dat je het liever niet hebt, om dezelfde redenen die je aan ons hebt voorgelegd.
pi_53046616
Net zoals Viking84 zit ik met het probleem dat mij niet gevraagd wordt of ik wil dat er voor me gebeden wordt; het gebeurt gewoon. Misschien omdat ze toch wel weten dat ik bot nee zou zeggen als het me wel gevraagd wordt. Hoe ik dan weet dat er voor me gebeden wordt? Omdat mijn moeder het ooit aarzelend tegen mij zei.

Ondertussen heb ik steeds meer de neiging om een keer achteloos een boek als "The God Delusion" op tafel te laten slingeren en te wachten op reacties. Al is The God Delusion zelf een slecht idee; die zou vanwege de titel worden genegeerd.
pi_53052944
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Zelf zou ik me afvragen, of ik mijn ongeloof zwaarder vind wegen dan de relatie met mijn familie. Ik ben nog lang gewoon elke zondag naar de kerk gegaan. Ach, er was 's zondags toch niks te doen en ik had geen zin om daar nou strijd over te voeren. En het had wel wat, in de kerken zitten met hele dorp.
Het is niet zozeer dat mijn ongeloof zwaarder weegt maar dat ik het beu ben dat ik min of meer gedwongen ben om dat deel van mezelf te verstoppen of te negeren als ik bij mijn familie ben.
Toen ik nog thuis woonde ging ik inderdaad ook 'om de lieve vrede' maar gewoon regelmatig mee naar de kerk maar ergens moet het ophouden dat ik de enige ben die water bij de wijn doet.
Er zijn zoveel onderwerpen die raakvlakken hebben met het geloof waarbij ik steeds degene ben die op mijn tenen moet lopen om hen niet voor het hoofd te stoten terwijl ik andersom niet op tact of respect voor mijn opvattingen en argumenten hoef te rekenen omdat deze tegen de wens van God in zouden gaan.

Ongewenste zwangerschappen en abortus, samenwonen, scheidingen in onze omgeving, kinderen of niet, Israël-Palestina, ziekte, dood, taalgebruik, bidden voor het eten, kerkgang, politiek, opvoeding, werkende ouders, emancipatie, maar ook muziekkeuze, films, uitgaan e.d. zomaar een kleine selectie van gespreksonderwerpen waarbij voor hen het geloof een rol speelt en voor mij helemaal niet en waarbij ik dus derhalve op moet passen met wat ik zeg en hoe ik dit formuleer. Mijn tegenvraag zou kunnen zijn 'Weegt hun geloof zoveel zwaarder dan hun relatie met mij?' Misschien is dat wel de reden dat ik deze discussie niet goed met ze aan kan te gaan. Zij zouden dat zien als een ultimatum, 'je geloof of ik' maar ze zien niet dat zij andersom hetzelfde doen. Ze vragen mij continue om mijn opvattingen te veranderen of anders te verzwijgen.

Ergens vind ik het een grove inbreuk op mijn privacy dat zij nu zelfs mijn gezondheid en mijn leven aan dat rijtje toevoegen. Het gaat nog altijd om mijn lijf, mijn leven en mijn keuzes en ik heb hun God daarbij niet nodig. Als ik dat wenste dan was ik wel een kerkgaande gelovige.

Ik kan er best mee leven dat zij niets zien in mijn politieke keuzes, muziekkeuze of andere niet wezenlijke onderwerpen. Hoeveel kinderen verschillen op die onderwerpen niet van mening met hun ouders? Maar als ze zich gaan bemoeien met mijn persoonlijke leven zullen zij toch echt rekening met mij moeten gaan houden en ik wil niet dat de kerk, het gebed, het geloof of God daar deel van uit maken.

Deze discussie helpt best goed om mijn gedachten op een rijtje te zetten te formuleren.
Bedankt daarvoor.
pi_53053023
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Net zoals Viking84 zit ik met het probleem dat mij niet gevraagd wordt of ik wil dat er voor me gebeden wordt; het gebeurt gewoon. Misschien omdat ze toch wel weten dat ik bot nee zou zeggen als het me wel gevraagd wordt. Hoe ik dan weet dat er voor me gebeden wordt? Omdat mijn moeder het ooit aarzelend tegen mij zei.

Ondertussen heb ik steeds meer de neiging om een keer achteloos een boek als "The God Delusion" op tafel te laten slingeren en te wachten op reacties. Al is The God Delusion zelf een slecht idee; die zou vanwege de titel worden genegeerd.
Herkenbaar, ik weet nog wel een aantal boeken die ik met plezier gelezen heb maar waarvan ik weet dat ik die niet bij mijn ouders op de keukentafel moet leggen. (Of zelfs op mijn eigen keukentafel als mijn ouders een weekendje langs komen. )

.
pi_53059738
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik kan er best mee leven dat zij niets zien in mijn politieke keuzes, muziekkeuze of andere niet wezenlijke onderwerpen. Hoeveel kinderen verschillen op die onderwerpen niet van mening met hun ouders? Maar als ze zich gaan bemoeien met mijn persoonlijke leven zullen zij toch echt rekening met mij moeten gaan houden en ik wil niet dat de kerk, het gebed, het geloof of God daar deel van uit maken.
Maar als jij iemand toestemming geeft om voor jou te bidden laat je je dus wederom in met religie.
Want iemand vraagt in feite: 'Vind je het goed dat ik jouw keuze negeer en doe alsof jij alleen maar te lui bent om te bidden of dat je je ervoor schaamt - dus is het geen probleem als ik het voor je doe?'

Wat betreft het accepteren van jouw visies en levenskeuzes zul je bij streng gelovigen niet veel begrip krijgen.
Sorry als het hard klinkt, maar religie is voor veel mensen een manier om moeilijke vragen met kant-en-klare antwoorden dicht te stoppen zodat ze er niet meer over na hoeven te denken.
Dat vinden ze ook prettig, om er niet meer aan te hoeven denken. Dat is een levenskeuze.
Dat jij een houding aanneemt die hen aan het denken zou moeten zetten activeert de verdedigingsmechanismen: Op alle moeilijke vragen is GOD het antwoord. Dat is hun levensinstelling, schat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')