Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Het gebeurt me de laatste tijd steeds vaker dat mensen me vragen of ze voor me mogen bidden. in verband met mijn gezondheid en / of omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben' of om andere redenen en ik weet nooit zo goed wat ik daarop moet antwoorden.
Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden. Bidden tot een god waar ik, als hij zou bestaan, niets (meer) mee te maken zou willen hebben.
En zie daar mijn dilemma, degene die het vraagt bedoeld het goed en ik wil ze niet voor het hoofd stoten maar hen 'toestaan' voor mij te bidden zou zoveel meer betekenen dan 'ik denk aan je'.
Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo. Ik geloof niet in god, ik heb geen god nodig in mijn leven en ik wíl dat wereldje ook helemaal niet meer in mijn leven.
Ik ben bang straks gebruikt te worden als een 'wonderbaarlijk' genezingsverhaal of dat deze mensen alleen maar meer hun best gaan doen om mij terug te bekeren en als dat zou gebeuren zou dat onherroepelijk lijden tot een definitieve breuk tussen mij en hen.
Ik waardeer de intentie maar niet het middel en de implicaties die daarmee gepaard gaan (of kunnen gaan) maar als ik het zo zeg dan weet ik dat zij het zullen opvatten als angst vanwege mijn ongeloof, alsof ik ergens nog wel geloof maar ervoor gekozen heb me er vanaf te keren en nu 'de wrake des Heeren vreesch'. Dat iemand gewoon niet gelooft dat god bestaat gaat er bij hen helemaal niet in, je weet wel beter, zeker als je zoals ik opgevoed bent in die gemeenschap.
Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.![]()
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja hoor"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.quote:Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden.
Nope.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nee, er was volgens mij geen significant verschil.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nee, geef maar liever gewoon geld.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:17 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.
De bedoeling is het zelfde, dat is waar de waarde zit
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Of: 'God houd zich bezig met mijn herstel, dan hoef ik zelf mijn best niet meer zo te doen. Het is nu in God's handen.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naastquote:Op woensdag 5 september 2007 20:18 schreef jiva het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.
Als zo'n persoon het dan niet eens is met deze beredenering zou ik het erop gooien dat God toch beter weet dan wiedanook en dat Hij niet vatbaar is voor een gebed. Dwz God werkt op mysterieuze wijze, wie ben jij of ik om ook maar een poging te wagen dit te beinvloeden, laat staan denken dat God zal luisteren naar ons nietige mensen?
Bidden om zelf dichter tot God te komen prima, maar met de intentie om een gunst te vragen voor een ander zou ik niet mee akkoord gaan. Er schuilen allerlei gevaren in. Het lijkt een lief gebaar en onzelfzuchtig (je doet het voor een ander, niet voor jezelf toch?) maar tegelijkertijd geeft het een gevoel van macht namelijk dat jij als gebedsgenezeres God zover krijgt iets voor je te doen. Dat God naar je luistert en dat zo'n iemand de conclusie eraan verbind dat die zelf goed is wat onherroepelijk leid tot "de waarheid in pacht hebben" en dan denkt de bidder al snel dat alle geloofsopvattingen goed zijn.
Als God het zo bedoeld heeft dan genees je vast wel. Zoniet dan hoop ik dat er iets in je leven komt wat een tegenbalans is voor je ziekte(s), iets leuks wat je gelukkig maakt ondanks je fysieke ongemak.
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Je hebt gelijk. Geloof is veel waardevoller dan wetenschappelijk onderzoek.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?![]()
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:35 schreef Heathen het volgende:
[..]
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.
Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.
Je vergeet de dubbelblind factor. Er waren 4 groepen patienten:quote:Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Oh sorry, natuurlijk wat ben ik toch dom. Dat ik je alwetenheid daarmee beledig och och wat erg zeg. Misschien zou je in eerste instantie mijn vraag eens willen beantwoorden het is namelijk een voorschotje op een veel diepere vraag die in eerste instantie makkelijk lijkt te beantwoorden. Maar nee, kennelijk meen jij een arrogantie te moeten hebben van heb ik jou daar. Wat zal het toch moeilijk leven met je zijn als iemand je een normale vraag stelt en jij de ander weer uitlacht van 'hahaha wat ben je toch een dom persoon'.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Burakius het volgende:
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.
Nogmaals dus, als deze wereld voor jou ontzettend nep is als gelovige (wat ik betwijfel) is het beter om er zelf een eind aan te maken uit liefde voor God. En dan niet aankomen met dat gezeík over dat we een lichaam/tempel hebben gekregen van hem aangezien hij ons ook in een neppe wereld geplaatst heeft.quote:Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
Veel mensen verwarren 'niet dood willen gaan' met 'bang zijn voor de dood'.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Er zit altijd een verschil tussen bang voor de dood en sterven. Ik denk dat hij eerder bang is om te sterven tegen die tijd dan voor de dood zelf.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Oke bedankt voor de betere voorlichtingquote:Op woensdag 5 september 2007 20:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
*verhaal*
Of God is gewoon een etterbak.
Jaja, met ongelovigen is per definitie iets mis. Precies zo denk ik over gelovigen. Maar God bestaat niet dus ik heb gelijk.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
dat pretendeer je je. Op je 80'ste wil ik je die vraag weer vragen. Of je bent die primaire gevoelens voor de dood zo erg kwijt geraakt door de foutieve programmering. Dat is ook mogelijk.
Goh plegen islamieten geen zelfmoord?? Dat is nieuw voor me. Dan is zelfmoordterrorisme zeker een verzinsel uit de fabeltjeskrant??quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.
Heb jij je nooit afgevraagd waarom ze dan nooit zelfmoord hebben gepleegd.
Ik ga niet eens moeite doen om deze zwakzinnige vraag te beantwoorden![]()
n44b
Een uitgebreidere uitleg van de proef staat, als ik me goed herinner, beschreven in 'The God Delusion".quote:Op woensdag 5 september 2007 20:50 schreef Heathen het volgende:
[..]
Oke bedankt voor de betere voorlichting![]()
Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
Het was niet echt de bedoeling dat dit een gelovigen-bash topic zou worden. Je hoeft niets te zeggen als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:55 schreef ZijnPrinses het volgende:
[..]
Goh plegen islamieten geen zelfmoord?? Dat is nieuw voor me. Dan is zelfmoordterrorisme zeker een verzinsel uit de fabeltjeskrant??
Gelovigen zijn bang voor de dood, daarom is de hemel uitgevonden. En tegelijkertijd het bidden, zodat je je zonden kunt wissen..... pffft bange scheiterds....![]()
Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan het onderzoek niet vinden. Dat ging over angst voor de dood, en het bleek juist dat gelovigen extreem veel vaker bang zijn voor de dood (niet het sterven an sich) dan ongelovigen. Zeker aanhangers van de Abrahamistische godsdiensten sprongen er uit.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.
Het is echt een fabeltje dat iedere ongelovige doodsbang is voor de dood en wat hem daarna al dan niet te wachten staat. Een fabeltje dat men in de diverse geloven maar wat graag in ere houd maar desalniettemin een fabeltje. Evenmin komen ongelovigen op hun sterfbed ineens spontaan tot geloof, natuurlijk komt het wel eens voor maar dat is omgekeerd ook zo. Het overgrote deel van de mensheid blijft op zijn sterfbed echter bij de overtuigingen die hij tijdens zijn leven had.
Dat heb ik liever niet, ik ben zeer begaan met het milieu en derhalve verzoek ik u vriendelijk dit te laten ter voorkoming van onnodige CO2 uitstoot. Bedankt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d.
Ten eerste, ik heb zeker wel wat toe te voegen.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:13 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het was niet echt de bedoeling dat dit een gelovigen-bash topic zou worden. Je hoeft niets te zeggen als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor.
Het komt een beetje neer op een uitspraak die me nog steeds is bijgebleven:quote:Op woensdag 5 september 2007 21:34 schreef ZijnPrinses het volgende:
[..]
Ten eerste, ik heb zeker wel wat toe te voegen.
Ten tweede, ik bash geen gelovigen, ik geef mijn mening over de hemel en over bidden. Volgens mij ging dit topic over bidden.
Dus om het onderwerp 'mag ik voor je bidden' iets uit te diepen, kom ik met de reden waarom er gebeden word. Bidden bied troost, en het is hartstikke aardig als iemand anders voor je wil bidden. Maar ook volledig zinloos. Ik put geen troost uit andermans gebed, terwijl de 'bidder' zich wel beter voelt omdat hij zogenaamd een goede daad heeft verricht.
Inderdaad, even zieltjes winnen op een moment dat iemand het iets moeilijker heeft in de hoop dat hij dan iets vatbaarder is dan normaal. Dat gevoel heb ik er dus ook bij.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:50 schreef ZijnPrinses het volgende:
Ja precies. Je kunt wel bidden om eten, maar dat brengt nog geen brood op de tafel. En pas gaan bidden als je in de shit zit, is pas echt hypocriet. En als alles weer goed gaat, worden er geen hoofdjes meer gebogen.
Toen mijn schoonvader overleed, stond de pastoor ook zo snel mogelijk aan de deur. In de hoop troost te kunnen bieden......Hij is ook net zo snel weggestuurd, als hij oprecht was, had hij ook wel een keer kunnen komen als er niets aan de hand was.
Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.quote:'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Oh nee, je hebt gelijk... mijn hele wereldbeeld vergaatquote:Op woensdag 5 september 2007 20:26 schreef Burakius het volgende:
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naast![]()
[schuldgevoel waarschuwing]quote:Op woensdag 5 september 2007 22:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Inderdaad, even zieltjes winnen op een moment dat iemand het iets moeilijker heeft in de hoop dat hij dan iets vatbaarder is dan normaal. Dat gevoel heb ik er dus ook bij.
Het probleem is dat je de pastoor zo de deur kunt wijzen maar bij je familie ligt die drempel toch net even iets hoger. Ik wil hierover niet een breuk in de familie veroorzaken maar ik ben ook niet van plan om me hiervoor te laten gebruiken. Daarbij weet ik dat ze het wel met de beste bedoelingen doen maar dat ze dit ook gaan gebruiken om hun gelijk te halen indien nodig.
En mijn excuses voor mijn stekelige reactie eerder.![]()
quote:Op woensdag 5 september 2007 23:10 schreef jiva het volgende:
[..]
[schuldgevoel waarschuwing]
Gun je het je familie niet dat ze gelukkig worden als ze voor je mogen bidden?
Waarom kun je je familie niet gewoon in hun waarde laten als dat ze gelukkig maakt? Mischien doen ze dat dan ook wel bij jou.
quote:Op woensdag 5 september 2007 22:52 schreef Heathen het volgende:
Agnosten zijn net bisexuelen, altijd van beide walletjes snoepen.
Dat is dus inderdaad het geval.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:36 schreef Haushofer het volgende:
Mensen die "voor je willen bidden", zijn vaak al zo ver doorgeslagen dat ze denken dat ze de ene en ware waarheid te pakken hebben. En dan willen ze nogal es als resultaat dat jij hun denkbeelden gaat overnemen.
In dat geval had ik er ook geen bezwaar tegen gehad, sterker, dan had ik het gebaar op prijs gesteld.quote:Tenminste, da's mijn ervaring. Maar ik heb dit ook es van een vriendin gehoord, die er een heel vrije manier van geloven op na houdt, en daar vond ik het dus volstrekt geen bezwaar![]()
Dat deed ik ook. Ik wist dat bij haar het geval was, dat ze me al het goede toewenste, en dat ze absoluut niet haar denken aan mij wou opdringen. Maar mijn ervaring is, dat dat een uitzondering is.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:48 schreef MinderMutsig het volgende:
In dat geval had ik er ook geen bezwaar tegen gehad, sterker, dan had ik het gebaar op prijs gesteld.![]()
Idd.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens. Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Hooguit bang om te lijden tijdens het sterven maar dat is natuurlijk. De mens is, uit bescherming / lijfsbehoud nu eenmaal bang voor pijn, zelfs op zijn sterfbed.
Het is echt een fabeltje dat iedere ongelovige doodsbang is voor de dood en wat hem daarna al dan niet te wachten staat. Een fabeltje dat men in de diverse geloven maar wat graag in ere houd maar desalniettemin een fabeltje. Evenmin komen ongelovigen op hun sterfbed ineens spontaan tot geloof, natuurlijk komt het wel eens voor maar dat is omgekeerd ook zo. Het overgrote deel van de mensheid blijft op zijn sterfbed echter bij de overtuigingen die hij tijdens zijn leven had.
Dit vind ik wel een goed verhaal (lekker kort).quote:Op woensdag 5 september 2007 20:08 schreef SpecialK het volgende:
Laat ze toch lekker voor je bidden. Blijkbaar hebben ze het nodig.
Je hebt toch een mond? Oftewel: dit kan je toch tegen hen zeggen?quote:Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo.
... wist niet dat jij van je geloof was gevallen...quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben'
Niet helemaal.quote:Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden'
Misschien moet je dat even nazoeken. Volgens mij was het effect niet of nauwelijks (mijn toegift) meetbaar. In elk geval is het woord 'veel' door jouzelf toegevoegd.quote:Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.![]()
Persoonlijke beslissing.quote:'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan deze toepassing van bidden. Maar als iemand anders dat wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om dat af te slaan?? Wees blij dat er mensen zijn die zich iets van je aantrekken!quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[...]
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Een vriendin van me is lesbisch, die was ook heel blij dat haar vroegere kerk voor haar zou bidden om haar te verlossen van haar zondequote:Op donderdag 6 september 2007 12:12 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan deze toepassing van bidden. Maar als iemand anders dat wil en zich daar goed bij voelt, wie ben ik dan om dat af te slaan?? Wees blij dat er mensen zijn die zich iets van je aantrekken!
quote:Op donderdag 6 september 2007 13:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een vriendin van me is lesbisch, die was ook heel blij dat haar vroegere kerk voor haar zou bidden om haar te verlossen van haar zonde
Ik zou zeggen: Je mag voor mij bidden broeder en terwijl je bezig bent.. leen me ff 50 euro van je of wil je een jaarabbonement op het magazine God is er ook voor jouwquote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja natuurlijk"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Juist.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:52 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het ook vooral belangrijk is wat de reden is dat iemand dat gaat doen voor je. Als ze voor beterschap willen bidden dan is dat toch prima. Moeten ze zelf weten. Maar mensen die voor je gaan bidden omdat je een heidense duivelaanbidster bent die van god los is geslagen
die mogen optiefen.
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?quote:Op donderdag 6 september 2007 22:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Juist.![]()
En ik merk iedere keer dat het begint met het eerste maar dat daarna al snel dat tweede erbij komt. Daardoor kan ik dat eerste gebaar ook steeds minder waarderen.
Proselitisme is gewoon irritant. Mensen moeten maar respecteren dat je hun bijgeloofjes niet deelt. Als ze dat niet kunnen, wat moet je dan nog met die mensen?quote:Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?
Ik snap precies wat je bedoelt, ik krijg altijd het gevoel alsof ze je zien alsof je niks van de wereld begrijpt. En dan zeg ik dat ik gewoonweg niet in God geloof, heb ik 1 keer gehoord dat ik getraumatiseerd ben...quote:Op donderdag 6 september 2007 22:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Juist.![]()
En ik merk iedere keer dat het begint met het eerste maar dat daarna al snel dat tweede erbij komt. Daardoor kan ik dat eerste gebaar ook steeds minder waarderen.
Wat als het je familie betreft ?quote:Op donderdag 6 september 2007 22:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Proselitisme is gewoon irritant. Mensen moeten maar respecteren dat je hun bijgeloofjes niet deelt. Als ze dat niet kunnen, wat moet je dan nog met die mensen?
Die krijgen wat mij betreft iets mee ruimte maar ook bij hun zou de emmer op een gegeven moment overlopen. ze nemen je maar voor wat je bent. Als dat niet goed genoeg is voor ze dan hebben ze pech.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:49 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Wat als het je familie betreft ?
Het voor mij bidden in de hoop dat ik weer tot geloof kom heb ik nooit kunnen waarderen. Vooral omdat eenzelfde gebaar andersom (ik hoop dat je nog een keer bij je positieven komt en inziet dat jouw geloof onzin is) als grove belediging zou worden gezien. Maar ik als ongelovige heb blijkbaar niet hetzelfde recht om me beledigt of gekwetst te voelen als iemand mij en mijn opvattingen op een dergelijke manier schoffeert, sterker nog, ik hoor dat zelfs te waarderen omdat 'zij het beste met me voor hebben'.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Waarom kun je het gebaar van bidden in de hoop dat je tot je geloof zult terugkeren steeds minder waarderen ?
Heb je hier weleens met hen over gepraat ?quote:Op donderdag 6 september 2007 23:13 schreef MinderMutsig het volgende:
Het voor mij bidden in de hoop dat ik weer tot geloof kom heb ik nooit kunnen waarderen. Vooral omdat eenzelfde gebaar andersom (ik hoop dat je nog een keer bij je positieven komt en inziet dat jouw geloof onzin is) als grove belediging zou worden gezien. Maar ik als ongelovige heb blijkbaar niet hetzelfde recht om me beledigt of gekwetst te voelen als iemand mij en mijn opvattingen op een dergelijke manier schoffeert, sterker nog, ik hoor dat zelfs te waarderen omdat 'zij het beste met me voor hebben'.
Wel eens pogingen tot gedaan maar dat komt niet over.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:21 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Heb je hier weleens met hen over gepraat ?
Komt het niet over omdat hun intelligentie ontoereikend is ?quote:Op donderdag 6 september 2007 23:50 schreef MinderMutsig het volgende:
Wel eens pogingen tot gedaan maar dat komt niet over.
Het komt niet over omdat zij een totaal andere belevingswereld hebben. Niet in God geloven is iets dat gewoon niet kan.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Komt het niet over omdat hun intelligentie ontoereikend is ?
Hebben ze oprechte interesse in wat jou beweegt ?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van een misplaatst superioreitsgevoel.quote:Op vrijdag 7 september 2007 00:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Het komt niet over omdat zij een totaal andere belevingswereld hebben. Niet in God geloven is iets dat gewoon niet kan.
Iedereen gelooft in God alleen sommige mensen kiezen ervoor zich van hem af te keren. Uiteraard is dat een minderwaardige keuze ten opzichte van mensen die wel volgens de regels proberen te leven dus waarom zou je respect of begrip hebben voor de opvattingen van iemand die willens en wetens de foute keuze maakt?
Ik zou niet willen zeggen dat het een gebrek aan intelligentie is maar we praten gewoon totaal langs elkaar heen.
Als je van iemand houdt is het dan niet zo dat je oprechte interesse hebt in wat hem/haar beweegt ?quote:Op je tweede vraag, ik denk dat mijn familie daarop 'ja' zou antwoorden maar ik neig meer naar 'nee'.
Het onderwerp religie is ook iets waarvan we stilzwijgend overeen gekomen zijn dat het beter is dat we daar niet over discussiëren maar nu komt het dus via een omweg alsnog aan de orde.
"Maar natuurlijk."quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?''
Wat zou jij antwoorden?
Dat beschouw ik veel meer als zaak van gelovige zelf. De gelovige kan door allerlei pijnlijke ervaringen over zijn geloof twijfelen (niet specifiek deze casus) en zal zelf keer op keer tot 'voorlopige' antwoorden moeten komen.quote:Op donderdag 6 september 2007 11:44 schreef boyv het volgende:
net alsof het helpt...
En baat het niet, dan schaadt het niet, is natuurlijk niet waar. De persoon die voor haar bid kan zich door god in de steek gelaten voelen, als het niet werkt.
Waarom niet. Het is nooit bewezen dat het heelt, eerder andersom.quote:Op vrijdag 7 september 2007 02:10 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen.
Ik heb dit maar tot hier gelezen. Dit maakt je eigenlijk vraag veel duidelijker dan je OP.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.
Mocht het met mijn gezondheid straks wat beter gaan dan zullen zij gelijk roepen dat dit de wondere werking van het gebed is en niet de wondere werking van de geneeskunde en dat ik het na zo'n goddelijk teken toch echt niet kan maken om god mijn rug toe te keren. En ik weet zeker dat de discussie die daarop gaat volgen de (familie)banden onherstelbaar zal beschadigen omdat ik datgene wat voor hen het belangrijkste is in het leven, totale onzin vind.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dat te voorkomen door op een of andere manier het aanbod voor me te bidden af te slaan zonder ze daarmee keihard voor hun hoofd te stoten. Ik vrees alleen dat dit niet mogelijk is.
Het werkt in mijn familie nu eenmaal niet zo dat je gewoon niet kunt geloven en dat dit OK is.![]()
inderdaad zo kanaliseer je in no time een vet medicijn + bijsluiter voor de ziekequote:Op vrijdag 7 september 2007 02:10 schreef Friek_ het volgende:
[..]
"Maar natuurlijk."
Ik vind niet dat je de helende functie van bidden kan ontkennen. Die onderzoeken kunnen me eerlijk gezegd wat, ik vind dat je daar op zo'n moment niet mee kan komen aanzetten. Heel ons leven is soms een aaneenschakeling van hoopvolle verwachtingen, hoezo kan ik dit iemand ontnemen? Religie (incluis haar rituelen e.d.) kan een hoop emoties kanaliseren.
"Nee, dat mag niet. Ik voel me beledigd dat je mijn atheisme niet kan accepteren. Ik ga jou toch ook nietvertellen dat je op moet houden in een sprookje te geloven"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Het is niet zozeer dat mijn ongeloof zwaarder weegt maar dat ik het beu ben dat ik min of meer gedwongen ben om dat deel van mezelf te verstoppen of te negeren als ik bij mijn familie ben.quote:Op zaterdag 8 september 2007 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Zelf zou ik me afvragen, of ik mijn ongeloof zwaarder vind wegen dan de relatie met mijn familie. Ik ben nog lang gewoon elke zondag naar de kerk gegaan. Ach, er was 's zondags toch niks te doen en ik had geen zin om daar nou strijd over te voeren. En het had wel wat, in de kerken zitten met hele dorp.
Herkenbaar, ik weet nog wel een aantal boeken die ik met plezier gelezen heb maar waarvan ik weet dat ik die niet bij mijn ouders op de keukentafel moet leggen. (Of zelfs op mijn eigen keukentafel als mijn ouders een weekendje langs komen.quote:Op zondag 9 september 2007 12:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Net zoals Viking84 zit ik met het probleem dat mij niet gevraagd wordt of ik wil dat er voor me gebeden wordt; het gebeurt gewoon. Misschien omdat ze toch wel weten dat ik bot nee zou zeggen als het me wel gevraagd wordt. Hoe ik dan weet dat er voor me gebeden wordt? Omdat mijn moeder het ooit aarzelend tegen mij zei.
Ondertussen heb ik steeds meer de neiging om een keer achteloos een boek als "The God Delusion" op tafel te laten slingeren en te wachten op reacties. Al is The God Delusion zelf een slecht idee; die zou vanwege de titel worden genegeerd.
Maar als jij iemand toestemming geeft om voor jou te bidden laat je je dus wederom in met religie.quote:Op zondag 9 september 2007 17:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik kan er best mee leven dat zij niets zien in mijn politieke keuzes, muziekkeuze of andere niet wezenlijke onderwerpen. Hoeveel kinderen verschillen op die onderwerpen niet van mening met hun ouders? Maar als ze zich gaan bemoeien met mijn persoonlijke leven zullen zij toch echt rekening met mij moeten gaan houden en ik wil niet dat de kerk, het gebed, het geloof of God daar deel van uit maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |