Nee sommige reacties staan zo bol van de drogredenen, vooroordelen en onjuiste assumpties dat het ontzettend vermoeiend is om te blijven antwoorden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:30 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het wordt je te heet onder de voeten zodra je gevraagd wordt je claims te onderbouwen bedoel je.
Geeft niets hoor, die discussie was toch off-topic.
Toen je deze post schreef, geloofde ik nog wel dat je niet dom bent.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben niet dom en kan wel redelijk een onderscheid maken tussen schier onverklaarbare dingen en puur toeval.
[..]
Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde. Tuurlijk zijn er ook enorm veel gevallen van gelovigen die blijven bidden maar niet genezen (zoals Paulus in de Bijbel). Zelfs Jezus zijn gebed in Gethsemané werd niet verhoord!
Ik heb simpelweg teveel meegemaakt om te weten dat bidden wel degelijk invloed kan hebben. Heeft het altijd invloed? Nee, als ik mijn vader vroeger om een gunst vroeg, gaf hij me ook niet altijd wat ik vroeg. Heeft dat vragen daarom geen zin? Tuurlijk wel, misschien werd mijn vraag van die dag erna wel beantwoord.
Je werd wel erg vaak aangesproken op genezingen, dat is waar. Vond ik ook niet trecht, maar daar kun je je eenvoudig van afmaken, bijvoorbeeld met: daar ga ik niet over.quote:Op zaterdag 15 september 2007 01:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee sommige reacties staan zo bol van de drogredenen, vooroordelen en onjuiste assumpties dat het ontzettend vermoeiend is om te blijven antwoorden.
Het is geen kwestie van me er lekker bij voelen, ik kan simpelweg niets anders concluderen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 23:56 schreef bigore het volgende:
[..]
Ten eerste, ik vind het goed voor je dat je je antwoorden heb gekregen van God, ondanks dat ik niks met God heb, maar als jij je daarbij lekker voelt is dat natuurlijk heel mooi.
Een steeds beter begrip van zaken die ik voorheen niet begreep, in situaties terecht komen die ik me niet voor konden stellen maar wel antwoord geven op mijn vragen, baanbrekende conclusies kunnen trekken en de kracht van bepaalde zaken die ik voorheen niet besefte inzien. Over het algemeen een vergroting van kennis en inzicht teweeg gebracht op een manier die alleen mogelijk is door in specifieke situaties terecht te komen met bepaalde mensen, bepaalde gesprekken etc. Een gevoel van 'op zijn plaats vallen' en daardoor inzicht en begrip krijgen wat mijn geloof erg heeft versterkt. Zolang je niets van God begrijpt is het immers moeilijk om erin te geloven.quote:Maar laten we daar eens dieper op ingaan, jij zegt dat je in 2 weken tijd alle antwoorden heb gehad, hoe ervaarde je het? Wat ging er door je heen?
Ik geloof ook wel dat het kan, maar ik geloof niet dat bidden automatisch genezing oplevert. Daarom kan je geen empirisch experiment doen en dat blijven herhalen en dan uit die data concluderen of bidden helpt of niet.quote:Ik bedoel, persoonlijk vind ik het erg krom om niet in Gods genezing te geloven maar tegelijkertijd wel roepen dat ie almachtig is en altijd luistert noem maar op. Bijna elke echte christen gelooft in gebedsgenezing.
Daar zou je dan weer wel een studie naar kunnen doen. Waarom zeg je dat ik net zo goed als jij weet dat bidden geen effect heeft? Ik geloof dat naar mijn gebeden geluisterd wordt en als dat nodig is gereageerd.quote:Heeft bidden nou echt nut? Persoonlijk weet ik, en jij net zo goed, dat het geen effect heeft. Mocht dat namelijk wel zo zijn, dan zou het wel zo overduidelijk zijn dat christenen het beter voor elkaar zouden hebben als ongelovigen.
Dat is nogal moeilijk uit te leggen. Het is een diep gevoel van respect, dankbaarheid, verwondering over de schoonheid die je in dit leven tegen kan komen, liefde, etc. Het is iets erg emotioneels, puurs. Verder is mijn kijk op heel veel zaken ongetwijfeld anders dan die van jou, en ik geloof dat mijn kijk dichter bij de waarheid zit dan die van jou, met name wat betreft de menselijke natuur. Dat klinkt nogal arrogant, maar ik geef de credits aan God, niet aan mezelf. Als ik me er echt op focus voel ik me een miniscuul iets wat alleen maar met open mond kan gapen naar dit universum en dit leven en vervolgens daarin handelen zoals God het bedoeld heef geeft een ontzettend sereen gevoel. Het is niet uit te leggen als je het niet ervaart, zoals je aan een kleurenblinde niet uit kan leggen hoe rood eruit ziet. Het sleutelwoord is denk ik liefde.quote:Wat heb jij meer als mij? Ik bid nooit, ik geloof niet in God, maar heb mijn zaakjes netjes voor elkaar. Jij spendeert uren in je hoofd aan God, terwijl ik aan ja...sex denk of iets dergelijks, nou, tenzij God een onwijs lekker wijf is, denk ik toch liever aan sex.
Hoe kun jij nou oordelen wie meer zijn best doet om goed te leven?quote:Wat is er aan jouw leven beter als de mijne? Ben jij gelukkiger als mij? Persoonlijk denk ik van niet, jij bent veel meer bezig om je leven goed te leven, terwijl het voor mij vanzelf gaat. De kans dat ik straks een dodelijke ziekte krijg voor mij 30e is statistisch net zo groot als dat jij dat krijgt.
De hemel is net als deze wereld, maar dan zonder al het leed, ziekte, dood etc., oneindig veel mooier en nog oneindig veel meer universa en planeten om te bezoeken. Je hebt dus wel een nieuw lichaam, sterker nog je krijgt een nieuw, perfect lichaam zonder kwalen en genetische defecten etc. Als je dit leven al geweldig vindt moet de hemel je helemaal aantrekken.quote:Dan heb je nog het eeuwige leven, ik zal heel eerlijk zijn, maar dat lijkt me geen hol aan, want het is onmogelijk om het leven wat ik nu heb door te leven, want je hebt geen lichaam meer. Het is dus alleen maar een gevoel wat je eeuwig zou hebben, klinkt mooi misschien, maar nee dank je, heb ik echt geen boodschap aan.
Ik stel voor dat je hem even met een kritische blik doorleest, dat zal vermoedelijk gelijk de laatste keer zijn dat je die link aanhaalt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 01:16 schreef koningdavid het volgende:
Kijk uit wat je zegt, het zijn niet alleen mensen met vage ziektes hoor. Er zijn ook mensen met kanker, AIDS of verlammingen die werden genezen. Geamputeerde ledematen die weer aangroeien? Nog nooit van gehoord, maar misschien bestaat het ook wel. Na even googlen ben ik uitgekomen bij deze mevrouw. Een evangeliste die beweerd twee keer dood te zijn verklaard en dat haar geamputeerde been er weer is aangegroeid. Er staan ook medische documenten op haar website. Er staan zelfs de adresgegevens + telefoonnummers van de artsen die haar behandeld hebben en haar been hebben geamputeerd.
Ik vel er geen oordeel over, ik zie die website nu pas voor het eerst, maar dit is wat je wilde zien toch?
Och ik vind het tekenend voort de mentaliteit van veel christenen. Het sluit wat dat betreft naadloos aan bij het topic.quote:Op zaterdag 15 september 2007 02:17 schreef Kees22 het volgende:
Waarmee we wel het onderwerp van MinderMutsig gekaapt hebben!
Sorry, MinderMutsig.
Hopelijk heb je er toch wat aan.
Waarom zegt hij dan van wel?quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God zal altijd luisteren. Dat wil echter niet zeggen dat Hij ook alles doet wat je van Hem vraagt.
Omdat hij het beloofd heeft? Lees maar:quote:Waarom zou Hij dat wel doen?
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Als God belooft aan ieder die bidt te geven wat wordt gevraagd, waarom doet hij dat dan niet?quote:Mattheus 7: 7 t/m 11 [7] Vraag, en jullie zal gegeven worden. Zoek, en je zult vinden. Klop, en er zal voor je worden opengedaan. [8] Want ieder die vraagt, krijgt, en wie zoekt, vindt, en voor wie klopt, zal worden opengedaan. [9] Of is er soms iemand onder jullie die zijn zoon een steen geeft als hij om brood vraagt? [10] Of een slang als hij om vis vraagt? [11] Als jullie dan, slecht als je bent, goede gaven weten te geven aan je kinderen, hoeveel te meer dan zal jullie Vader in de hemel het goede geven aan wie het Hem vragen.
Mattheüs 17:20 Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’
Waar is dan de almacht en de liefde van God? Als hij van ons houdt en almachtig is, kan hij toch wat voor ellende dan ook gewoon beëindigen of voorkomen? Maar oh wacht, God is rechtvaardig. Maar hoe is het rechtvaardig om de hele mensheid te doen lijden om de zonden van hun verste voorouders? Als politieagenten jou willen arresteren om iets wat jouw vader heeft gedaan, dan pik je dat toch ook niet?quote:We leven niet in een paradijs, dat is juist het idee. Deze wereld is gevallen, kent vervelende zaken, maar als je God volgt kan je in het paradijs leven na dit leven. Deze wereld is wreed en het doet God verdriet, maar het is noodzakelijk dat bepaalde dingen gebeuren.
Oh ja, Jan Zijlstra. Die kerel die sessies van úren houdt (heb er 2 keer zo'n 6 uur gezeten) en het eerste uur besteedt aan schooien om donatiesquote:Op zaterdag 15 september 2007 00:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb mijn kennisen nooit gevraagd het te documenteren voor ongelovige gasten op een forum eerlijk gezegd.
Maar anderen zullen het vast wel doen. Zoek wat op internet rond zou ik zeggen. Ik geloof dat de EO zich hier ook wel mee bezig hield. Ik meen mij te herinneren dat zij een keer met een verlamde man naar een gebedsgenezer in Afrika zijn gegaan. Uiteindelijk kwam die man kerngezond zonder rolstoel in Nederland terug.
In Nederland zijn ook gebedsgenezers, de bekendste is Jan Zijlstra. Zie hier een verslag van de EO.
Een quote eruit:
[..]
Zoals deze verhalen zijn er duizenden.
Maar goed, geloof wat je wilt geloven. Nogmaals: ik heb geen zin om te debateren over de geloofwaardigheid van wonderen, omdat ik heb gemerkt dat dit toch geen zin heeft.
Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?quote:Op zaterdag 15 september 2007 09:43 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je hem even met een kritische blik doorleest, dat zal vermoedelijk gelijk de laatste keer zijn dat je die link aanhaalt.![]()
Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.quote:Op zaterdag 15 september 2007 09:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Wat betreft genezingen van AIDS of kanker, dat zijn aandoeningen waar wel vaker mensen spontaan van genezen. Dat heeft niets met god te maken maar alles met de wondere werking van het lichaam en de natuur. Verlamming is niet veel over te zeggen, dat hangt enorm af van de oorzaak van de verlamming en daar speelt regelmatig een psychosomatische oorzaak een rol. Dat valt wat mij betreft dus wel degelijk onder vage aandoeningen.
Haar been is niet terug gegroeid, de stomp wordt iets langer maar daar is ook alles mee gezegd. En zelfs dat is twijfelachtig, er staat in ieder geval geen verklaring op van een arts of radioloog dat dit zo is.quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?
[..]
Ho even, de scepticus wringt zich niet in bochten. Die erkent wel degelijk dat deze dingen gebeuren. Hij verzint er alleen geen god bij die daar invloed op gehad zou hebben bij een deel van de gevallen. Je wringt je in bochten als je een perfect normaal en verklaarbaar verschijnsel aan een hogere macht gaat toeschrijven.quote:Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.
Waar heb je het over?quote:Op zaterdag 15 september 2007 02:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Toen je deze post schreef, geloofde ik nog wel dat je niet dom bent.
Maar al die antwoorden op MinderMutsig vind ik toch wel erg in de richting van mediums en vage gebedsgenezers en Jomanda's gaan. In bijbelse termen: valse profeten.
En het rare is: in mijn geloof passen ze wel, maar in het jouwe niet.
en dat doet de gelovige niet?quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:
De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen.
Als God fysieke invloed kan uitoefenen op de wereld, en je kunt dat aanroepen met bidden, dan zou dat inderdaad kunnen jaquote:Op vrijdag 14 september 2007 17:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu ga je alweer uit van een God die door ons te manipuleren is, alsof het iets is zonder vrije wil en als je er maar hard genoeg tegenaan duwt, zou het een reactie kunnen geven. Dat is onjuist. Dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen bidden om de dood van alle Ajax spelers als je uit Rotterdam komt. In jouw godsbeeld zou dat moeten kunnen als bidden zou werken. Dit is natuurlijk waanzin.
[..]
Nee, daarom maak ik in mijn post ook onderscheid tussen persoonlijke ervaring en fysische resultaten.quote:Ik had zelf een aantal vragen waar ik erg mee worstelde de laatste tijd. Ik heb gebeden en gevraagd om uitleg, laat me zien wat er met dit en dat bedoeld wordt. In 2 weken is me alles duidelijk geworden, mijn geloof is met een factor oneindig vergroot en ik voel me zoals ik me voelde toen ik me net bekeerd had. Voor mij waren de 2 weken ongelooflijk krachtig, goddelijk, gewoon onvoorstelbaar en ik kan dat niet aan iets anders dan God toeschrijven. Dat is dus een ontzettend persoonlijke ervaring en ik vind het niet zo wijs om te denken dat je zoiets met wat experimenten over genezing wel kan debunken als slechts toeval/iets in je hoofd/het is een placebo effect etc.
Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Ho even, de scepticus wringt zich niet in bochten. Die erkent wel degelijk dat deze dingen gebeuren. Hij verzint er alleen geen god bij die daar invloed op gehad zou hebben bij een deel van de gevallen. Je wringt je in bochten als je een perfect normaal en verklaarbaar verschijnsel aan een hogere macht gaat toeschrijven.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Lieve mensen, kunnen we weer on-topic?![]()
Als jullie diezelfde ellenlange discussie weer willen voeren open je maar een eigen topic.
Dit topic ging niet over de zin of onzin van gebedsgenezing maar over het niet accepteren / respecteren van een andere levensovertuiging door een christelijke familie en hoe je daar mee omgaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |