Wat mij hier een relevante vraag lijkt: is het aanroepen van de christelijke God de enige mogelijkheid tot genezing? Dan zouden dus alleen mensen die in de christelijke God geloven moeten kunnen genezen. Dat lijkt me sterk, al heb ik geen bronnen van genezing van niet-gelovige mensen / mensen die niet in de christelijke God geloven. Mijn ouders zijn geabonneerd op "De Levensstroom", het magazine van Jan Zijlstra, waarin genezingsverhalen staan. Ik heb meerdere keren gelezen over mensen die genezen waren zonder tussenkomst van God, maar daarna toch weer ziek werden en vaak nog erger dan ze al waren. Men schreef dat toe aan het feit dat niet God maar de duivel de zieke genezen had om hem daarna nog zieker te maken. Maw: alleen God is in staat tot genezing.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?
Prima.
Ik blijf het wel als iets abnormaals zien. Dit soort genezingen en andere dingen die ik heb meegemaakt, leren mij dat bidden echt kan werken.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Lieve mensen, kunnen we weer on-topic?![]()
Als jullie diezelfde ellenlange discussie weer willen voeren open je maar een eigen topic.
Dit topic ging niet over de zin of onzin van gebedsgenezing maar over het niet accepteren / respecteren van een andere levensovertuiging door een christelijke familie en hoe je daar mee omgaat.
Als je over gebedsgenezingen wilt praten dat open je maar een topic in TRU and I'll be there.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?
Prima.
Ik blijf het wel als iets abnormaals zien. Dit soort genezingen en andere dingen die ik heb meegemaakt, leren mij dat bidden echt kan werken.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:09 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb een topic over gebedsgenezing geopend!
Link: Gebedsgenezing: zin of onzin
In Mattheüs staat ook dit:quote:Op zaterdag 15 september 2007 09:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waarom zegt hij dan van wel?
Omdat hij het beloofd heeft? Lees maar:
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf. Het is een geen suikeroompje.quote:En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Als God belooft aan ieder die bidt te geven wat wordt gevraagd, waarom doet hij dat dan niet?
Zonder al dit valt de hele reden van het bestaan van de mensheid weg.quote:Waar is dan de almacht en de liefde van God? Als hij van ons houdt en almachtig is, kan hij toch wat voor ellende dan ook gewoon beëindigen of voorkomen? Maar oh wacht, God is rechtvaardig. Maar hoe is het rechtvaardig om de hele mensheid te doen lijden om de zonden van hun verste voorouders? Als politieagenten jou willen arresteren om iets wat jouw vader heeft gedaan, dan pik je dat toch ook niet?
quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen.
Ik zou wel voor me laten bidden.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
op het verschil na dat je vader een echt (menselijk) wezen is en dat god een hypothese is.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben niet dom en kan wel redelijk een onderscheid maken tussen schier onverklaarbare dingen en puur toeval.
[..]
Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde. Tuurlijk zijn er ook enorm veel gevallen van gelovigen die blijven bidden maar niet genezen (zoals Paulus in de Bijbel). Zelfs Jezus zijn gebed in Gethsemané werd niet verhoord!
Ik heb simpelweg teveel meegemaakt om te weten dat bidden wel degelijk invloed kan hebben. Heeft het altijd invloed? Nee, als ik mijn vader vroeger om een gunst vroeg, gaf hij me ook niet altijd wat ik vroeg. Heeft dat vragen daarom geen zin? Tuurlijk wel, misschien werd mijn vraag van die dag erna wel beantwoord.
Sceptici van het geloof?quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?
[..]
Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.
Laat maar zien dan.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima.
Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.quote:Op zondag 16 september 2007 03:42 schreef boyv het volgende:
maar even ontopic dan
hoe is de situatie nu en heb je iets aan dit topic gehad?
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf
Of God of het toeval dat vindT, dat ik hier leef en niet als een kindje in Afrika is voor mij al heel lang een bron van dankbaarheid.quote:Op maandag 17 september 2007 17:46 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.
Als je er vanuit gaat mensen reïncarneren, is de armoede van mensen goed te verklaren. Jij bent inmiddels gewoon een stapje dichter bij het licht dan zij en ook jij hebt die armoede gekend in vorige levens. Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.quote:Op maandag 17 september 2007 17:46 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.
Dit is het ziekelijke deel eraan.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:41 schreef Viking84 het volgende:
Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.
Afhankelijk van wie het vraagt en de intentie waarmee het gevraagd wordt kan het inderdaad ontroerend zijn, ook voor mij als ongelovige. Maar als je het topic leest zie je vast wel waarom ik er in dit geval wat moeite mee heb.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:35 schreef boekenworm het volgende:
Ik ben een christin en als iemand vraagt of hij voor me mag bidden ontroerd me dat. Op het moment heb ik wat problemen en het deed me heel veel toen vrienden samen met mij gingen bidden...
Ja... dat kan ik begrijpen... maar in de meeste gevallen zou ik ervoor kiezen niet dat aanbod aan een atheïst te doen, omdat die er moeite mee hebben. Maar wat ik niet ervan snap is dat je denkt dat jij een verbinding maakt met God wanneer een ander voor je bidt. Jij moet er voor open staan, niet de ander...quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Afhankelijk van wie het vraagt en de intentie waarmee het gevraagd wordt kan het inderdaad ontroerend zijn, ook voor mij als ongelovige. Maar als je het topic leest zie je vast wel waarom ik er in dit geval wat moeite mee heb.
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik denk helemaal niet dat ik een verbinding met god maak als iemand voor me bid.Volgens mij bestaat er namelijk helemaal niets om verbinding mee te maken maar stel dat god wel zou bestaan dan nóg wil ik niets met hem te maken hebben.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:55 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Ja... dat kan ik begrijpen... maar in de meeste gevallen zou ik ervoor kiezen niet dat aanbod aan een atheïst te doen, omdat die er moeite mee hebben. Maar wat ik niet ervan snap is dat je denkt dat jij een verbinding maakt met God wanneer een ander voor je bidt. Jij moet er voor open staan, niet de ander...
Ik moest even overspronggedrag: beetje plassen en nadenken.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:30 schreef speknek het volgende:
Ik vind dankbaarheid op zo'n manier een beetje wrang.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat mensen reïncarneren, is de armoede van mensen goed te verklaren. Jij bent inmiddels gewoon een stapje dichter bij het licht dan zij en ook jij hebt die armoede gekend in vorige levens. Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.
(wat een ziekelijke redenering is dit eigenlijk, maar ik ben hem echt tegengekomen! Er zullen maar eens mensen aan de macht komen die in deze ideeën geloven)
Dit vind ik wel interessant, maar erg buiten de orde.quote:Op dinsdag 18 september 2007 12:27 schreef Causa het volgende:
[..]
Dit is het ziekelijke deel eraan.
En dat is er bij geschreven door een persoon die er zelf bij weet te verzinnen hoe men met deze theorie om moet gaan. Maar er mist ontbreekt wat... Ohja, de inbreng van het hart.
Deze leer op deze manier uitgedacht te hebben is het absolute-beginners-level.
Je moet je niet laten alfleiden door beginners zonder realisatie. Theorie alleen is niet genoeg en deze uitspraak die je vernam is theorie alleen.
Religieuze feestdag? Vandaag?quote:Op woensdag 19 september 2007 09:19 schreef Causa het volgende:
*knip*
Met het oog op m'n religieuze feestdag voor vandaag besloten tot knippen
hieruit worden we iig niet veel wijzerquote:Op woensdag 19 september 2007 10:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Religieuze feestdag? Vandaag?
Welke religie hebben we het dan over?
Die had ik ook al bekeken inderdaadquote:Op woensdag 19 september 2007 10:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hieruit worden we iig niet veel wijzer.
Te oordelen naar zijn / haar avatar en ondertitel, gok ik zo dat het hierbij toch om hindoeïsme gaat.
Beterschap en succes met vasten. Vasten in woorden lijkt me vele malen moeilijker dan je eetlust in bedwang houden.quote:Op woensdag 19 september 2007 11:26 schreef Causa het volgende:
Sjips! meerdere Offtopic vanwege mijn opmerking![]()
![]()
Ik had iets ijdels geschreven. Dat was alles. Mag niet vasten wegens m'n zieke lijffie dus dan maar vasten in andere dingen, zoals woorden. Ik vier Radhastami. Radha is het liefdesvermogen van God, niet aardig van me om ijdel te mopperen op haar dag, terwijl ze zo onvoorstelbaar lief is.
Laten we maar weer gauw ontopic gaan
p.s. Dit is uit hindoestaans-monotheistische stroming
quote:Op woensdag 19 september 2007 11:42 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb trouwens laatst besloten dat ik in dit soort gevallen ga doen alsof ik overtuigd Odinist/Wodanist ben. Dus dat ik dan ga vragen of ik iets mag offeren aan Donar voor hen, dat soort dingen.
Het gaat er bij mij niet in dat iemand die een arm moet missen door een ongeluk of ziekte het niet 'nodig zou hebben' dat die arm weer teruggroeit. Of dat iemand met ALS het 'nodig heeft' dat al die spieren stuk voor stuk uitvallen tot de dood erop volgt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In Mattheüs staat ook dit:
want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf. Het is een geen suikeroompje.
.... Juist. Dit klinkt ook mij (als voormalig christen) raar in de oren.quote:Zonder al dit valt de hele reden van het bestaan van de mensheid weg.
De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen.
Ik geloof niet dat God bestaat en dus ook niet dat hij 'wegen' heeft, laat staan dat die de juiste zijn. Bovendien moet ik concluderen dat ik Gods wegen als die zouden bestaan toch niet echt erg juist vind. "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" om ongelukken, ziektes, natuurrampen enz. te verklaren?quote:Al dit is nodig voor de mens om te begrijpen dat Gods wegen de juiste zijn. Als we niet meemaken hoe de wegen van iemand anders dan God zijn, kun je ook niet leren dat Gods wegen de juiste zijn. Zie het als een leerproces en ja het is vaak wreed en hard maar noodzakelijk.
waar ben je bang voor? dat het "onverhoopt" een positief effect zou hebben?quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Leukquote:Op woensdag 19 september 2007 12:08 schreef ThE_ED het volgende:
Ach bij mij is het niet zozeer mijn familie, Katholiek heh, hoewel je soms wel ziet dat men toch terugvalt op die gebruiken. Maar al die irritante mensen op straat enzo, half Salt Lake City loopt hier ook weer rond om het mormoonse geloof te verspreiden.
Laatst hoorde ik ook een verhaal over een Katholieke jongen die dan weer mensen die hem op straat wilde bekeren ging beledigen en dat ze zich maar weer bij de moederkerk moesten aansluiten, anders bleven ze voor hem maar ketters die zouden branden in de Hel. Ook een goede optie om het zo te spelen.
Pfffquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:23 schreef boyv het volgende:
lees anders even het topic door ofzo
In de OP staat toch vrij duidelijk dat het haar niet om het "misschien valt ze nog te redden" effect gaat. Niet zozeer om het bidden zelf.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:
[..]
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
Terwijl het daarna veel interessanter en persoonlijker werd!quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:
[..]
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
...
Zelfs dan zijn er nog veel positieve dingen over te zeggen, meen ik. "Een ziel redden" betekent niet per sé onderwerping aan de bijbelse God. Een ziel redden kan bijvoorbeeld ook betekenen: mensen naar het licht brengen, naar het goede. Het is een symbool voor het ultieme goede, hoe dan ook. Ik begrijp daarom niet waarom je bezwaren hebt. Ik zou hier natuurlijk een psychologische verhandeling achter kunnen plakken, maar dat lijkt me onnodig en misschien flauw.
...
Het is misschien makkelijker om er afstand van te nemen, als het geen familie is.quote:Op zondag 23 september 2007 00:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.
Dat is beledigend idd. Als mensen je levenskeuzes niet kunnen respecteren en je constant er op proberen te wijzen.
Nee. Een herformulering van de vraag die aanstoot geeft is hier geen oplossing.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Da's nogal een aanname, wat als ze tot de verkeerde god bidden ? Dat je straks dood bent en je staat voor een hele boze Allahquote:Op woensdag 5 september 2007 22:41 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.
Ja!? Dankjewel..
(Baat het niet dan schaad het niet)
Heel simpel: Voor mij hoef je 't niet te doen, ik geloof niet dat er geluisterd wordt door wie dan ook dus het is w.m.b. een totaal zinloze actie. Maar 't mag wel als je je daar zelf beter van voelt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Vergelijk het eens met een aardser voorbeeld.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.quote:Op maandag 24 september 2007 13:40 schreef mgerben het volgende:
Stel: Jij wilt niet stemmen omdat jij vindt dat dat niets uitmaakt. Of omdat je vindt dat het om schijninspraak gaat omdat de keuzes zijn voorgekookt (zoals in het Utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld).
Het gaat dus om bewust niet stemmen..
Niet voor de gevolgen, nee. Maar wel voor de brutaiteit van de vraag, of ik bij volmacht een anders stem mag gebruiken.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Volgens mij toon jij met deze reply juist aan dat het een prima voorbeeld is.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:18 schreef boyv het volgende:
"Mag ik voor je bidden?" suggereert dat degene die voor je wil bidden, het beter weet of beter denkt te weten. Een respectloze vraag aan een niet-gelovige als je het mij vraagt.
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:36 schreef boyv het volgende:
[..]
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.
vind ik dan
Als je een zieke christen of jood vraagt of je voor ze mag bidden tot Allah, zullen ze dat ongetwijfeld ook niet erg op prijs stellen.
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
in Nederland zou dat best mogelijk zijn, dus daar heb je wel een puntquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.
Niet die van de Christenen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Eh, we praten langs elkaar heen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:05 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.
Dus als ik voorstel om voor jou naar het Spagettimonster of Satan te bidden dan heb je daar wel problemen mee? Heb je dan helemaal geen respect voor mijn religie?quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Niet alleen om de christen te helpen maar om de duivel te vragen om de christen te helpen bij het vinden van de weg naar de waarheid, de duivel.quote:Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.
Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden.
Ja, graag. Tof van je hoor! Wat lief dat je dat voor mij wilt doen! Ik ben je erg dankbaar!quote:Op woensdag 26 september 2007 00:05 schreef StupidByNature het volgende:
Zo van: jouw god kan het blijkbaar niet aan, maar MIJN god... Ik zou het hem wel eens kunnen vragen als je het goed vindt....
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?quote:Op woensdag 26 september 2007 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Die kant kan het ook op, om te verduidelijken en scherp te stellen.
Als ik mijn collega's (uit verschillende werkkringen, dus ze kennen elkaar niet) een beetje inschat, zullen ze voor elkaar bidden en niet om de ander te bekeren, maar voor het welzijn van de ander! De christin zal tot God bidden, de moslim tot Allah, voor elkaars welzijn. Misschien zelfs om vergeving vragen voor de ander. En zinvolle discussies aangaan met elkaar, uit respect.
Ik wil maar zeggen: het aanbod/de vraag op zichzelf zegt niet zoveel. Het is de intentie die het hem doet.
Het gaat mij niet om de intentie van de god, maar om de intentie van de gelovigen. Die zou ik in dit geval als vriendschappelijk intepreteren.quote:Op woensdag 26 september 2007 00:17 schreef boyv het volgende:
[..]
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?
Gisteren om 23.59 nog niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Zou ze dood zijn?
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.quote:
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:45 schreef speknek het volgende:
Sowieso is door gebrek aan empirisch bewijs 'god' niet meer dan een constructivistisch idee, en kun je dus niet van een enkele god spreken.
De ene construct is de andere niet. Dat je een god bedenkt als personificatie van de 'oplossing' van het 'probleem' dat je leven eindig is, betekent nog niet dat al die goden (constructs) hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
Nee.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
Ik zei niet dat het beeld van God hetzelfde is, maar alle 3 de geloven claimen en zeggen dat hun God de God van Abraham is. In die zin gaat het om dezelfde God, ik zei dan ook niet dat de Islamitische God en de Christelijke godsbeeld hetzelfde is, maar onder de Christelijke Arabieren is het Allah die een zoon heeft gekregen en is gekruisigd en onder de moslim Arabieren is het Allah die nooit en nimmer een zoon heeft gehad of zal krijgen.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.quote:Op donderdag 27 september 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Het is dus niet hun god die verkeerd is, maar zijn gelovigen.
De god is wel dezelfde, maar de gelovigen zijn dat niet.
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.quote:Op donderdag 27 september 2007 08:50 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Jawel.
quote:Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:
[..]
100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug.
Ik meende dat je God als concept slechts bestempelde als constructivistisch. In dat geval zou het niet meer zijn dan een leeg begrip waarom men contrafactisch anticipeert. In dat geval zou elke God hetzelfde zijn.quote:Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.
uhumquote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.
Ik heb er zeker iets aan gehad, zie een vorige post van mij.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel eens weten: Minder Mutsig, heb je hier nou wat aan gehad?
En wat dan?
quote:Op zondag 16 september 2007 10:39 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.
Ik heb mijn familie nog niet gezien en dus ook nog niet weer met die vraag te maken gehad dus wat dat betreft is er nog niets veranderd. Maar mocht het weer voorkomen denk ik wel dat ik beter verwoorden kan waarom ik liever niet heb dat er gebeden wordt.
En legio mensen zeggen zelf dat ze Napoleon zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |