abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 september 2007 @ 11:09:33 #201
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53192507
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 11:03 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?
Prima.

Ik blijf het wel als iets abnormaals zien. Dit soort genezingen en andere dingen die ik heb meegemaakt, leren mij dat bidden echt kan werken.
Wat mij hier een relevante vraag lijkt: is het aanroepen van de christelijke God de enige mogelijkheid tot genezing? Dan zouden dus alleen mensen die in de christelijke God geloven moeten kunnen genezen. Dat lijkt me sterk, al heb ik geen bronnen van genezing van niet-gelovige mensen / mensen die niet in de christelijke God geloven. Mijn ouders zijn geabonneerd op "De Levensstroom", het magazine van Jan Zijlstra, waarin genezingsverhalen staan. Ik heb meerdere keren gelezen over mensen die genezen waren zonder tussenkomst van God, maar daarna toch weer ziek werden en vaak nog erger dan ze al waren. Men schreef dat toe aan het feit dat niet God maar de duivel de zieke genezen had om hem daarna nog zieker te maken. Maw: alleen God is in staat tot genezing.
Ik zou het interessant vinden om eens literatuur te lezen over genezing buiten het aanroepen van God om. Ik ben ervan overtuigd dat God daar geen rol in speelt, simpelweg omdat hij, naar mijn stelligste overtuiging, niet bestaat.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 15 september 2007 @ 11:12:16 #202
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53192568
Ik ben mij ervan bewust dat het volgende even zweverig klinkt als het geloof dat God geneest, maar zouden we de genezing niet moeten zoeken in het feit dat bij zogenaamde gebedsgenezingen tientallen mensen zich concentreren op genezing van één persoon? Dus dat ze als het ware met z'n allen die persoon genezen door energie naar hem toe te sturen.

ik heb nu al spijt van deze post .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 15 september 2007 @ 11:14:11 #203
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53192604
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 10:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Lieve mensen, kunnen we weer on-topic?
Als jullie diezelfde ellenlange discussie weer willen voeren open je maar een eigen topic.

Dit topic ging niet over de zin of onzin van gebedsgenezing maar over het niet accepteren / respecteren van een andere levensovertuiging door een christelijke familie en hoe je daar mee omgaat.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 15 september 2007 @ 11:44:34 #204
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53193226
quote:

[..]

Jij vindt het 'perfect normaal' als iemand bij het noemen van de naam Jezus op slag van kanker of aids geneest?
Prima.

Ik blijf het wel als iets abnormaals zien. Dit soort genezingen en andere dingen die ik heb meegemaakt, leren mij dat bidden echt kan werken.
Als je over gebedsgenezingen wilt praten dat open je maar een topic in TRU and I'll be there.
En nu gewoon kappen. T'is leuk geweest.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_53193339
Je kunt nooit genoeg positieve energie het heelal insturen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:09:51 #206
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53193759
Ik heb een topic over gebedsgenezing geopend!

Link: Gebedsgenezing: zin of onzin
Niet meer actief op Fok!
pi_53193823
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:09 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb een topic over gebedsgenezing geopend!

Link: Gebedsgenezing: zin of onzin
There is no love sincerer than the love of food.
pi_53195225
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 09:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Waarom zegt hij dan van wel?

Omdat hij het beloofd heeft? Lees maar:
In Mattheüs staat ook dit:
want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
quote:
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Als God belooft aan ieder die bidt te geven wat wordt gevraagd, waarom doet hij dat dan niet?
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf. Het is een geen suikeroompje.
quote:
Waar is dan de almacht en de liefde van God? Als hij van ons houdt en almachtig is, kan hij toch wat voor ellende dan ook gewoon beëindigen of voorkomen? Maar oh wacht, God is rechtvaardig. Maar hoe is het rechtvaardig om de hele mensheid te doen lijden om de zonden van hun verste voorouders? Als politieagenten jou willen arresteren om iets wat jouw vader heeft gedaan, dan pik je dat toch ook niet?
Zonder al dit valt de hele reden van het bestaan van de mensheid weg.
De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen. Al dit is nodig voor de mens om te begrijpen dat Gods wegen de juiste zijn. Als we niet meemaken hoe de wegen van iemand anders dan God zijn, kun je ook niet leren dat Gods wegen de juiste zijn. Zie het als een leerproces en ja het is vaak wreed en hard maar noodzakelijk.
pi_53197173
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen.
Que?
pi_53204875
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:

'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Ik zou wel voor me laten bidden.
Ik heb daar helemaal geen problemen mee. (ik weet dat mensen het voor me doen)
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_53212187
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 22:42 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik ben niet dom en kan wel redelijk een onderscheid maken tussen schier onverklaarbare dingen en puur toeval.
[..]

Er genezen er veel meer dan '1' maar dat terzijde. Tuurlijk zijn er ook enorm veel gevallen van gelovigen die blijven bidden maar niet genezen (zoals Paulus in de Bijbel). Zelfs Jezus zijn gebed in Gethsemané werd niet verhoord!
Ik heb simpelweg teveel meegemaakt om te weten dat bidden wel degelijk invloed kan hebben. Heeft het altijd invloed? Nee, als ik mijn vader vroeger om een gunst vroeg, gaf hij me ook niet altijd wat ik vroeg. Heeft dat vragen daarom geen zin? Tuurlijk wel, misschien werd mijn vraag van die dag erna wel beantwoord.
op het verschil na dat je vader een echt (menselijk) wezen is en dat god een hypothese is.
pi_53212297
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 10:40 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het zou best gebakken lucht kunnen zijn, maar wat klopt er niet aan dan?
[..]

Ach, dit is dus precies mijn punt. De scepticus weet zich altijd in bochten te wringen. Daarom voel ik er weinig voor om te discussieren over waarom ik wel in wonderen geloof. Het heeft geen zin.
Sceptici van het geloof?

Genezing van een bepaalde ziekte of immuniteit tegen een bepaalde ziekte / virus, is gewoon te verklaren aan de hand van evolutie. Als een continent wordt geteisterd door een ziekte, dan vallen degene die niet resistent zijn langzamerhand af (zonder goede gezondheidszorg). Degene die overblijven zijn degen die zich het makkelijkst en snelst weten aan te passen aan veranderingen. Degene die het overleven kunnen bij het voortplanten een nog betere samenstelling van genen produceren en zo een genoom vormen waardoor een ziekte als HIV geen bedreiging meer is voor het voertuig van het genoom / de desbetreffende persoon.
pi_53212318
quote:

[..]

Prima.

Laat maar zien dan.

edit: sorry ontopic
pi_53212344
maar even ontopic dan

hoe is de situatie nu en heb je iets aan dit topic gehad?
pi_53213845
quote:
Op zondag 16 september 2007 03:42 schreef boyv het volgende:
maar even ontopic dan

hoe is de situatie nu en heb je iets aan dit topic gehad?
Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.
Ik heb mijn familie nog niet gezien en dus ook nog niet weer met die vraag te maken gehad dus wat dat betreft is er nog niets veranderd. Maar mocht het weer voorkomen denk ik wel dat ik beter verwoorden kan waarom ik liever niet heb dat er gebeden wordt.
  maandag 17 september 2007 @ 17:46:04 #216
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53248537
quote:
Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf
Gelukkig vind God dat ik meer nodig heb dan kindjes in Afrika dan.
[KNE]-Mod
pi_53260334
quote:
Op maandag 17 september 2007 17:46 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Of God of het toeval dat vindT, dat ik hier leef en niet als een kindje in Afrika is voor mij al heel lang een bron van dankbaarheid.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:30:52 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_53264952
Ik vind dankbaarheid op zo'n manier een beetje wrang.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:41:23 #219
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53265190
quote:
Op maandag 17 september 2007 17:46 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Als je er vanuit gaat mensen reïncarneren, is de armoede van mensen goed te verklaren. Jij bent inmiddels gewoon een stapje dichter bij het licht dan zij en ook jij hebt die armoede gekend in vorige levens. Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.

(wat een ziekelijke redenering is dit eigenlijk, maar ik ben hem echt tegengekomen! Er zullen maar eens mensen aan de macht komen die in deze ideeën geloven)
Niet meer actief op Fok!
pi_53267661
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:41 schreef Viking84 het volgende:
Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.
Dit is het ziekelijke deel eraan.
En dat is er bij geschreven door een persoon die er zelf bij weet te verzinnen hoe men met deze theorie om moet gaan. Maar er mist wat... Ohja, de inbreng van het hart.
Deze leer op deze manier uitgedacht te hebben is het absolute-beginners-level.
Je moet je niet laten alfleiden door beginners zonder realisatie. Theorie alleen is niet genoeg en deze uitspraak die je vernam is theorie alleen.
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:35:17 #221
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_53283466
Ik ben een christin en als iemand vraagt of hij voor me mag bidden ontroerd me dat. Op het moment heb ik wat problemen en het deed me heel veel toen vrienden samen met mij gingen bidden...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_53284125
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:35 schreef boekenworm het volgende:
Ik ben een christin en als iemand vraagt of hij voor me mag bidden ontroerd me dat. Op het moment heb ik wat problemen en het deed me heel veel toen vrienden samen met mij gingen bidden...
Afhankelijk van wie het vraagt en de intentie waarmee het gevraagd wordt kan het inderdaad ontroerend zijn, ook voor mij als ongelovige. Maar als je het topic leest zie je vast wel waarom ik er in dit geval wat moeite mee heb.
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:55:26 #223
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_53284244
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:52 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Afhankelijk van wie het vraagt en de intentie waarmee het gevraagd wordt kan het inderdaad ontroerend zijn, ook voor mij als ongelovige. Maar als je het topic leest zie je vast wel waarom ik er in dit geval wat moeite mee heb.
Ja... dat kan ik begrijpen... maar in de meeste gevallen zou ik ervoor kiezen niet dat aanbod aan een atheïst te doen, omdat die er moeite mee hebben. Maar wat ik niet ervan snap is dat je denkt dat jij een verbinding maakt met God wanneer een ander voor je bidt. Jij moet er voor open staan, niet de ander...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_53284910
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:55 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Ja... dat kan ik begrijpen... maar in de meeste gevallen zou ik ervoor kiezen niet dat aanbod aan een atheïst te doen, omdat die er moeite mee hebben. Maar wat ik niet ervan snap is dat je denkt dat jij een verbinding maakt met God wanneer een ander voor je bidt. Jij moet er voor open staan, niet de ander...
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik denk helemaal niet dat ik een verbinding met god maak als iemand voor me bid.Volgens mij bestaat er namelijk helemaal niets om verbinding mee te maken maar stel dat god wel zou bestaan dan nóg wil ik niets met hem te maken hebben.

Deze post verwoord eigenlijk het beste de essentie van het topic. Goede bijdrage van mgerben, hij legt precies zijn vinger op de zere plek.
'Mag ik voor je bidden?'
pi_53290791
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:30 schreef speknek het volgende:
Ik vind dankbaarheid op zo'n manier een beetje wrang.
Ik moest even overspronggedrag: beetje plassen en nadenken.
Wat vind je er wrang aan?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53290817
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:41 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Als je er vanuit gaat mensen reïncarneren, is de armoede van mensen goed te verklaren. Jij bent inmiddels gewoon een stapje dichter bij het licht dan zij en ook jij hebt die armoede gekend in vorige levens. Het heeft dus ook niet zoveel zin om die mensen te helpen, want ze moeten zelf tot inzicht komen.

(wat een ziekelijke redenering is dit eigenlijk, maar ik ben hem echt tegengekomen! Er zullen maar eens mensen aan de macht komen die in deze ideeën geloven)
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 12:27 schreef Causa het volgende:

[..]

Dit is het ziekelijke deel eraan.
En dat is er bij geschreven door een persoon die er zelf bij weet te verzinnen hoe men met deze theorie om moet gaan. Maar er mist ontbreekt wat... Ohja, de inbreng van het hart.
Deze leer op deze manier uitgedacht te hebben is het absolute-beginners-level.
Je moet je niet laten alfleiden door beginners zonder realisatie. Theorie alleen is niet genoeg en deze uitspraak die je vernam is theorie alleen.
Dit vind ik wel interessant, maar erg buiten de orde.
pi_53292342
*knip*
Met het oog op m'n religieuze feestdag voor vandaag besloten tot knippen

[ Bericht 90% gewijzigd door Causa op 19-09-2007 09:32:39 (knip dus) ]
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_53293580
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:19 schreef Causa het volgende:
*knip*
Met het oog op m'n religieuze feestdag voor vandaag besloten tot knippen
Religieuze feestdag? Vandaag?
Welke religie hebben we het dan over?
  woensdag 19 september 2007 @ 10:14:45 #229
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53293636
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:12 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Religieuze feestdag? Vandaag?
Welke religie hebben we het dan over?
hieruit worden we iig niet veel wijzer .

Te oordelen naar zijn / haar avatar en ondertitel, gok ik zo dat het hierbij toch om hindoeïsme gaat .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 september 2007 @ 10:16:50 #230
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53293679
Is er een feestdag waarop je geen postings mag doen?
[KNE]-Mod
pi_53294644
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:14 schreef Viking84 het volgende:

[..]

hieruit worden we iig niet veel wijzer .

Te oordelen naar zijn / haar avatar en ondertitel, gok ik zo dat het hierbij toch om hindoeïsme gaat .
Die had ik ook al bekeken inderdaad

Ik vond deze wel: http://www.beleven.org/feesten/maanden/september_2007

woensdag 19 september 2007
Ramadan - Islam
Onafhankelijkheidsdag - St. Kitts en Nevis
Heiligendag van Januarius (Napels) - Christendom

Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand vanwege een Heiligendag geen posts wil doen. Die katholieken hebben voor bijna iedere dag een heilige.
pi_53295303
Sjips! meerdere Offtopic vanwege mijn opmerking

Ik had iets ijdels geschreven. Dat was alles. Mag niet vasten wegens m'n zieke lijffie dus dan maar vasten in andere dingen, zoals woorden. Ik vier Radhastami. Radha is het liefdesvermogen van God, niet aardig van me om ijdel te mopperen op haar dag, terwijl ze zo onvoorstelbaar lief is.

Laten we maar weer gauw ontopic gaan

p.s. Dit is uit hindoestaans-monotheistische stroming
  woensdag 19 september 2007 @ 11:42:38 #233
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53295684
Ik heb trouwens laatst besloten dat ik in dit soort gevallen ga doen alsof ik overtuigd Odinist/Wodanist ben. Dus dat ik dan ga vragen of ik iets mag offeren aan Donar voor hen, dat soort dingen.
[KNE]-Mod
pi_53296086
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:26 schreef Causa het volgende:
Sjips! meerdere Offtopic vanwege mijn opmerking

Ik had iets ijdels geschreven. Dat was alles. Mag niet vasten wegens m'n zieke lijffie dus dan maar vasten in andere dingen, zoals woorden. Ik vier Radhastami. Radha is het liefdesvermogen van God, niet aardig van me om ijdel te mopperen op haar dag, terwijl ze zo onvoorstelbaar lief is.

Laten we maar weer gauw ontopic gaan

p.s. Dit is uit hindoestaans-monotheistische stroming
Beterschap en succes met vasten. Vasten in woorden lijkt me vele malen moeilijker dan je eetlust in bedwang houden.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:42 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb trouwens laatst besloten dat ik in dit soort gevallen ga doen alsof ik overtuigd Odinist/Wodanist ben. Dus dat ik dan ga vragen of ik iets mag offeren aan Donar voor hen, dat soort dingen.

Ik vraag me af hoe mijn familie zou reageren. Ik vermoed dat ze dat nog erger zouden vinden dan mijn ongeloof.
Overstappen op de Islam zou met enige moeite nog wel min of meer acceptabel zijn vermoed ik omdat zij er van overtuigt zijn dat zij dezelfde God aanbidden; al slaan moslims met het aanbidden van Mohammed natuurlijk volledig de plank mis.
Alle andere geloven zijn bijgeloven die afgoden vereren en daar is de bijbel niet bepaald positief over...

[ Bericht 2% gewijzigd door MinderMutsig op 19-09-2007 12:05:30 ]
  woensdag 19 september 2007 @ 12:08:29 #235
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53296368
Ach bij mij is het niet zozeer mijn familie, Katholiek heh, hoewel je soms wel ziet dat men toch terugvalt op die gebruiken. Maar al die irritante mensen op straat enzo, half Salt Lake City loopt hier ook weer rond om het mormoonse geloof te verspreiden.

Laatst hoorde ik ook een verhaal over een Katholieke jongen die dan weer mensen die hem op straat wilde bekeren ging beledigen en dat ze zich maar weer bij de moederkerk moesten aansluiten, anders bleven ze voor hem maar ketters die zouden branden in de Hel. Ook een goede optie om het zo te spelen.
[KNE]-Mod
pi_53299695
Moslims aanbidden Mohammed niet!
Ze moeten juist niks hebben van de christelijke aanbidding van Jezus.

Wel grappige taktiek trouwens! Zoals Urbanus van Anus zei: "Ge moet de vijand met zijn eigen wapens verslagen."
pi_53342059
quote:
In Mattheüs staat ook dit:
want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.

Omdat God dus weet wat je nodig hebt en dat beter kan beoordelen dan jijzelf. Het is een geen suikeroompje.
Het gaat er bij mij niet in dat iemand die een arm moet missen door een ongeluk of ziekte het niet 'nodig zou hebben' dat die arm weer teruggroeit. Of dat iemand met ALS het 'nodig heeft' dat al die spieren stuk voor stuk uitvallen tot de dood erop volgt.
quote:
Zonder al dit valt de hele reden van het bestaan van de mensheid weg.
De mens is er om in een crisissituatie, waarin God niet meer begrepen werd (val van Lucifer), 'harmonie' te herstellen.
.... Juist. Dit klinkt ook mij (als voormalig christen) raar in de oren.
quote:
Al dit is nodig voor de mens om te begrijpen dat Gods wegen de juiste zijn. Als we niet meemaken hoe de wegen van iemand anders dan God zijn, kun je ook niet leren dat Gods wegen de juiste zijn. Zie het als een leerproces en ja het is vaak wreed en hard maar noodzakelijk.
Ik geloof niet dat God bestaat en dus ook niet dat hij 'wegen' heeft, laat staan dat die de juiste zijn. Bovendien moet ik concluderen dat ik Gods wegen als die zouden bestaan toch niet echt erg juist vind. "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" om ongelukken, ziektes, natuurrampen enz. te verklaren?
pi_53354557
quote:
waar ben je bang voor? dat het "onverhoopt" een positief effect zou hebben?
Laat mensen toch voor je bidden als ze dat willen, slechter kan je er niet van worden,..
pi_53354744
lees anders even het topic door ofzo
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:30:40 #240
pi_53354979
quote:
Op woensdag 19 september 2007 12:08 schreef ThE_ED het volgende:
Ach bij mij is het niet zozeer mijn familie, Katholiek heh, hoewel je soms wel ziet dat men toch terugvalt op die gebruiken. Maar al die irritante mensen op straat enzo, half Salt Lake City loopt hier ook weer rond om het mormoonse geloof te verspreiden.

Laatst hoorde ik ook een verhaal over een Katholieke jongen die dan weer mensen die hem op straat wilde bekeren ging beledigen en dat ze zich maar weer bij de moederkerk moesten aansluiten, anders bleven ze voor hem maar ketters die zouden branden in de Hel. Ook een goede optie om het zo te spelen.
Leuk Ik ga de eerst de beste Jehova die me op straat lastig valt bekeren tot het pastafirisme
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_53365842
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:23 schreef boyv het volgende:
lees anders even het topic door ofzo
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
  vrijdag 21 september 2007 @ 20:56:58 #242
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53366336
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:

[..]

Pfff
In de OP staat toch vrij duidelijk dat het haar niet om het "misschien valt ze nog te redden" effect gaat. Niet zozeer om het bidden zelf.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_53372881
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:

[..]

Pfff
Terwijl het daarna veel interessanter en persoonlijker werd!
pi_53384775
Het lijkt mij niet moeilijk om iemand te vertellen dat je niet gelovig bent, maar verder hun eigen mening te respecteren en de beslissing bij hun zelf neer te leggen. Ik zie niet in waarom je bezwaar hebt tegen het bidden van andere mensen. Om je te beroepen op allerlei statistieken omtrent bidden, getuigt van nogal wat bijgeloof. Je bezwaar van "de reddende God" begrijp ik, maar ik denk dat dit een heel verkeerde interpretatie is van waar religieuze mensen mee bezig zijn. Ik zou het zien als de ultieme gelukswens, dat je moge helen of sterven in rust en vrede - wat dan ook. Ik geloof niet dat iemand die voor je bidt, werkelijk bedoelt dat ze je ziel willen redden. Zelfs dan zijn er nog veel positieve dingen over te zeggen, meen ik. "Een ziel redden" betekent niet per sé onderwerping aan de bijbelse God. Een ziel redden kan bijvoorbeeld ook betekenen: mensen naar het licht brengen, naar het goede. Het is een symbool voor het ultieme goede, hoe dan ook. Ik begrijp daarom niet waarom je bezwaren hebt. Ik zou hier natuurlijk een psychologische verhandeling achter kunnen plakken, maar dat lijkt me onnodig en misschien flauw.

Kijk - je weet nooit wat voor implicaties mensen hebben en ik zou me daar ook niet al te druk om maken. Je hebt zo te zien belangrijkere dingen om je druk om te maken. Je kan mensen op verschillende manieren serieus nemen...
  zondag 23 september 2007 @ 00:02:12 #245
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_53394907
Van mij hadden ze dan beter "Ik wens je het aller beste" of iets dergelijks kunnen zeggen in plaats van "mag ik voor je bidden". Dat is ook direct, en impliceert niets anders dan het beste met iemand voor hebben. Ik persoonlijk kan niks met de boodschap "mag ik voor je bidden". Het eerste wat dan in me opkomt is dan "ja hoor, als JIJ je er beter door voelt". Ik zou er zelf niets mee kunnen, ondanks dat er waarschijnlijk hetzelfde mee bedoeld wordt.

Daarbij is "ik wens je het beste" ook zo irrationeel en bijgelovig als het maar kan, maar toch op een andere manier, aangezien het religieuze er compleet niets mee te maken heeft.
  zondag 23 september 2007 @ 00:12:51 #246
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53395216
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
...

Zelfs dan zijn er nog veel positieve dingen over te zeggen, meen ik. "Een ziel redden" betekent niet per sé onderwerping aan de bijbelse God. Een ziel redden kan bijvoorbeeld ook betekenen: mensen naar het licht brengen, naar het goede. Het is een symbool voor het ultieme goede, hoe dan ook. Ik begrijp daarom niet waarom je bezwaren hebt. Ik zou hier natuurlijk een psychologische verhandeling achter kunnen plakken, maar dat lijkt me onnodig en misschien flauw.
...
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.

Dat is beledigend idd. Als mensen je levenskeuzes niet kunnen respecteren en je constant er op proberen te wijzen.
pi_53396445
quote:
Op zondag 23 september 2007 00:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.

Dat is beledigend idd. Als mensen je levenskeuzes niet kunnen respecteren en je constant er op proberen te wijzen.
Het is misschien makkelijker om er afstand van te nemen, als het geen familie is.
Ik heb een collega, die ik in het werk heel goed aanvoel. We liggen elkaar erg goed. Zij is zeer christelijk, doet mee aan bidstonden en dergelijke. Ik herken dat gevoel wel, en we spelen ermee. Ik maak grapjes over haar geloof en ze kan er mee lachen, omdat ze weet dat ik het niet snerend bedoel.
Zij wil me oprecht laten meedelen in het geluk, dat haar geloof haar brengt. Ik beschouw dat echt als een daad van vriendschap. Ik herken haar geluk ook, maar ontleen dat niet aan de bijbelse god. Ik kan haar dat vertellen. Ik heb geen idee of ze het snapt, maar we laten het erbij. En we maken er grapjes over in de zin van: we bregijpen elkaar heel goed, herkennen elkaar en geven er een andere praktische invulling aan.

Dat ze impliciet kan denken, dat ik het fout doe, maakt me niet uit. Ze bedoelt het oprecht goed en is oprecht blij, als ze ziet dat ik me goed voel. Dat ze daarbij hoopt dat ik het ware licht nog ooit zal zien, maakt me niet uit.

Maar zoals ik zeg: voor familie is dat misschien anders. Dat zit dichter op de huid.
pi_53400988
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
pi_53401731
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Nee. Een herformulering van de vraag die aanstoot geeft is hier geen oplossing.
  zondag 23 september 2007 @ 16:14:28 #250
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_53408600
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:41 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.

Ja!? Dankjewel..
(Baat het niet dan schaad het niet)
Da's nogal een aanname, wat als ze tot de verkeerde god bidden ? Dat je straks dood bent en je staat voor een hele boze Allah
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zondag 23 september 2007 @ 16:17:55 #251
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_53408745
quote:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Heel simpel: Voor mij hoef je 't niet te doen, ik geloof niet dat er geluisterd wordt door wie dan ook dus het is w.m.b. een totaal zinloze actie. Maar 't mag wel als je je daar zelf beter van voelt.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_53430964
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Vergelijk het eens met een aardser voorbeeld.

Let op: Het gaat er dus niet om dat je het voorbeeld kunt verdraaien.

Stel: Jij wilt niet stemmen omdat jij vindt dat dat niets uitmaakt. Of omdat je vindt dat het om schijninspraak gaat omdat de keuzes zijn voorgekookt (zoals in het Utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld).
Het gaat dus om bewust niet stemmen..

Wat zou je er dan van vinden als iemand anders vraagt of hij per machtiging jouw stem mag gebruiken?

Ten eerste: Jouw principiële onthouding werkt dan niet meer.
Ten tweede: Stel dat diegene iets anders stemt dan jij gedaan zou hebben. M.a.w "Ik ga niet stemmen, maar als ik zou stemmen ben ik voor Marianne Thieme. En jouw gemachtigde stemt op het CDA, de partij van veehouders.

Zeg je dan nog: Neem maar mee die stem, want ik hoef hem niet? Geef je die stem dan ook weg 'omdat iemand anders er blij mee is' ?
Waar blijft jouw keuze?

Let op: Het gaat er dus niet om dat je het voorbeeld kunt verdraaien. Als je voorstelt dat je bij machtiging ervoor zorgt dat jouw gekozen partij de stem krijgt, heb je het voorbeeld niet begrepen.
Evenals andere redenen om wel of niet te stemmen, of je stemgedrag bij de laatste verkiezingen: Dan heb je het voorbeeld niet begrepen.

Het gaat erom dat jij de keus hebt gemaakt om op een bepaalde manier met je stem om te gaan, en dat iemand anders vraagt of hij jouw stem mag hebben.
  maandag 24 september 2007 @ 19:13:15 #253
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_53439642
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:40 schreef mgerben het volgende:
Stel: Jij wilt niet stemmen omdat jij vindt dat dat niets uitmaakt. Of omdat je vindt dat het om schijninspraak gaat omdat de keuzes zijn voorgekookt (zoals in het Utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld).
Het gaat dus om bewust niet stemmen..
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.

Je analogie gaat dus totaal niet op.
pi_53448579
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.

Niet voor de gevolgen, nee. Maar wel voor de brutaiteit van de vraag, of ik bij volmacht een anders stem mag gebruiken.
Ik wil niet stemmen = ik wil niet bidden
Mag ik voor jou stemmen = mag ik voor jou bidden

De vraag ontkent volledig de motivatie achter het standpunt.
pi_53449145
"Mag ik voor je bidden?" suggereert dat degene die voor je wil bidden, het beter weet of beter denkt te weten. Een respectloze vraag aan een niet-gelovige als je het mij vraagt.
pi_53455328
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]

Volgens mij toon jij met deze reply juist aan dat het een prima voorbeeld is.
Bidden helpt niet - volgens jou.
En niet stemmen heeft wel degelijk invloed - wederom volgens jou.

Er zijn mensen die op deze punten een andere mening hebben. Gelovigen geloven dat bidden wél uitmaakt - en gedesilusioneerden die het gevoel hebben dat ze machteloos zijn geloven dat stemmen niet uitmaakt.
En er zijn ook mensen die bewust niet stemmen om daarmee een daad te stellen.

Waar het om gaat (zoals Boyv hierboven terecht postte) is niet de vraag wie er gelijk heeft, maar of je respecteert dat de inactiviteit van de ander gebaseerd is op zijn overtuiging.

TS is niet gestopt met bidden omdat ze lui is.
En sommige mensen blijven thuis, maar niet omdat ze te lui zijn om te stemmen.

Wanneer je tegen iemand zegt 'als het jij toch niet gaat stemmen, mag ik dan jouw stem?' , dan negeer je zijn mening dat niet stemmen zijn bewuste keus is.
pi_53456409
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 00:18 schreef boyv het volgende:
"Mag ik voor je bidden?" suggereert dat degene die voor je wil bidden, het beter weet of beter denkt te weten. Een respectloze vraag aan een niet-gelovige als je het mij vraagt.
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
pi_53456908
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.

vind ik dan

Als je een zieke christen of jood vraagt of je voor ze mag bidden tot Allah, zullen ze dat ongetwijfeld ook niet erg op prijs stellen.
pi_53457172
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:36 schreef boyv het volgende:

[..]

Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.

vind ik dan

Als je een zieke christen of jood vraagt of je voor ze mag bidden tot Allah, zullen ze dat ongetwijfeld ook niet erg op prijs stellen.
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderen Het heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
  dinsdag 25 september 2007 @ 12:53:45 #260
8369 speknek
Another day another slay
pi_53457328
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderen Het heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_53457476
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
pi_53457599
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

in Nederland zou dat best mogelijk zijn, dus daar heb je wel een punt

wat betreft een atheïst ligt het net even wat anders vind ik, aangezien die geen waarde hechten aan een god (hypothese)... moeilijk moeilijk
pi_53457607
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.
  dinsdag 25 september 2007 @ 13:07:21 #264
8369 speknek
Another day another slay
pi_53457656
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Niet die van de Christenen.
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:05 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.
Eh, we praten langs elkaar heen.
  dinsdag 25 september 2007 @ 13:31:47 #265
pi_53458310
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Dus als ik voorstel om voor jou naar het Spagettimonster of Satan te bidden dan heb je daar wel problemen mee? Heb je dan helemaal geen respect voor mijn religie?
pi_53475707
Er lopen dingen door elkaar heen, denk ik.

Ik ben agnost en katholiek gedoopt. Als mijn collega tot Allah bidt, maan ik de omgeving desnoods tot stilte. Als mijn zeer christelijke collega uit mijn andere werk voor mij tot God wil bidden, zie ik dat als een gebaar van vriendschap. Beide collega's weten dat ik niet in hun god geloof en we kunnen daar zelfs grapjes over maken, over en weer. We erkennen elkaars geloof of ongeloof en tornen daar niet aan.

In het geval van TS ligt dat heel anders: er vallen helemaal geen grapjes te maken en er is geen enkele erkenning van haar ongeloof. In dat geval is hun bidden voor haar wel vernederend, of probeert dat althans te zijn.
  dinsdag 25 september 2007 @ 23:48:47 #267
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_53475919
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.

Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden.

EDIT: ik zie dat Papierversnipperaar me voor is...

[ Bericht 6% gewijzigd door StupidByNature op 25-09-2007 23:55:57 ]
pi_53476218
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.

Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden.
Niet alleen om de christen te helpen maar om de duivel te vragen om de christen te helpen bij het vinden van de weg naar de waarheid, de duivel.

Ik moet de eerste christen nog tegenkomen die daarop zal antwoorden dat het goed is en dat ze het een lief gebaar vinden omdat de intentie goed is. Hoe goed bedoeld het misschien ook is, je laat daarmee zien dat je geen enkel respect hebt voor de opvattingen van die ander voor wie die duivel (of god) totaal onbelangrijk is of misschien zelfs als gevaar gezien wordt.
  woensdag 26 september 2007 @ 00:05:51 #269
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_53476386
Zo van: jouw god kan het blijkbaar niet aan, maar MIJN god... Ik zou het hem wel eens kunnen vragen als je het goed vindt....
pi_53476457
Die kant kan het ook op, om te verduidelijken en scherp te stellen.

Als ik mijn collega's (uit verschillende werkkringen, dus ze kennen elkaar niet) een beetje inschat, zullen ze voor elkaar bidden en niet om de ander te bekeren, maar voor het welzijn van de ander! De christin zal tot God bidden, de moslim tot Allah, voor elkaars welzijn. Misschien zelfs om vergeving vragen voor de ander. En zinvolle discussies aangaan met elkaar, uit respect.

Ik wil maar zeggen: het aanbod/de vraag op zichzelf zegt niet zoveel. Het is de intentie die het hem doet.
pi_53476501
quote:
Op woensdag 26 september 2007 00:05 schreef StupidByNature het volgende:
Zo van: jouw god kan het blijkbaar niet aan, maar MIJN god... Ik zou het hem wel eens kunnen vragen als je het goed vindt....
Ja, graag. Tof van je hoor! Wat lief dat je dat voor mij wilt doen! Ik ben je erg dankbaar!

Hier zou ik erg boos van worden!
pi_53476620
quote:
Op woensdag 26 september 2007 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Die kant kan het ook op, om te verduidelijken en scherp te stellen.

Als ik mijn collega's (uit verschillende werkkringen, dus ze kennen elkaar niet) een beetje inschat, zullen ze voor elkaar bidden en niet om de ander te bekeren, maar voor het welzijn van de ander! De christin zal tot God bidden, de moslim tot Allah, voor elkaars welzijn. Misschien zelfs om vergeving vragen voor de ander. En zinvolle discussies aangaan met elkaar, uit respect.

Ik wil maar zeggen: het aanbod/de vraag op zichzelf zegt niet zoveel. Het is de intentie die het hem doet.
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?
pi_53477189
quote:
Op woensdag 26 september 2007 00:17 schreef boyv het volgende:

[..]

Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?
Het gaat mij niet om de intentie van de god, maar om de intentie van de gelovigen. Die zou ik in dit geval als vriendschappelijk intepreteren.
pi_53477514
ja sorry ik zie het, ik praatte er een beetje langs
pi_53481295
Zou ze dood zijn?
pi_53493080
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Zou ze dood zijn?
Gisteren om 23.59 nog niet.
pi_53497506
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet die van de Christenen.
Ook.
pi_53498851
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook.
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  woensdag 26 september 2007 @ 21:45:49 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_53499026
Sowieso is door gebrek aan empirisch bewijs 'god' niet meer dan een constructivistisch idee, en kun je dus niet van een enkele god spreken.
  woensdag 26 september 2007 @ 21:47:54 #280
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53499116
Inshallah!
[KNE]-Mod
pi_53499898
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:45 schreef speknek het volgende:
Sowieso is door gebrek aan empirisch bewijs 'god' niet meer dan een constructivistisch idee, en kun je dus niet van een enkele god spreken.
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
pi_53500244
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
De ene construct is de andere niet. Dat je een god bedenkt als personificatie van de 'oplossing' van het 'probleem' dat je leven eindig is, betekent nog niet dat al die goden (constructs) hetzelfde zijn.
  woensdag 26 september 2007 @ 22:19:09 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_53500577
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Nee.
pi_53500739
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
Ik zei niet dat het beeld van God hetzelfde is, maar alle 3 de geloven claimen en zeggen dat hun God de God van Abraham is. In die zin gaat het om dezelfde God, ik zei dan ook niet dat de Islamitische God en de Christelijke godsbeeld hetzelfde is, maar onder de Christelijke Arabieren is het Allah die een zoon heeft gekregen en is gekruisigd en onder de moslim Arabieren is het Allah die nooit en nimmer een zoon heeft gehad of zal krijgen.
pi_53505244
quote:

[..]

In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Het is dus niet hun god die verkeerd is, maar zijn gelovigen.
De god is wel dezelfde, maar de gelovigen zijn dat niet.
pi_53506875
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee.
Jawel.
pi_53507034
quote:
Op donderdag 27 september 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Het is dus niet hun god die verkeerd is, maar zijn gelovigen.
De god is wel dezelfde, maar de gelovigen zijn dat niet.
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.
  donderdag 27 september 2007 @ 10:25:08 #288
8369 speknek
Another day another slay
pi_53508769
quote:
Op donderdag 27 september 2007 08:50 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Jawel.
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.
pi_53522194
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:

[..]

100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug.
pi_53524382
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.
Ik meende dat je God als concept slechts bestempelde als constructivistisch. In dat geval zou het niet meer zijn dan een leeg begrip waarom men contrafactisch anticipeert. In dat geval zou elke God hetzelfde zijn.

In jouw uitleg begrijp ik waarom je elke opvatting verschillend wil noemen. Ik vind het vrij weinig zeggen, een dergelijke uitleg van godsbesef, maar dat doet er niet toe.
pi_53533060
quote:

[..]

uhum

De heidense oorsprong van de drie-eenheid

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_53549370
Als iemand bid om iets gedaan te krijgen en het lukt.....is het dan god´s werk?

Als dat zo zou zijn en iemand met een geamputeerd been bid voor een nieuwe....waarom krijgen die dan nooit respons?

Bidden is een monoloog tegen iemand die nooit wat terug zegt.....
Wouldn't you think that the last thing Jesus would wanna see when he comes back is a f..king cross??
pi_53558076
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.
Moet je natuurlijk wel zijn woorden geloven, maar daar gaan we even van uit. Anders is dit alles loos gepraat. Wildersgeklets, om in stijl te blijven.
pi_53558220
Ik wil eigenlijk nog wel eens weten: Minder Mutsig, heb je hier nou wat aan gehad?
En wat dan?
pi_53561052
-edit:foutje-
pi_53561552
Onzinvraag, als hij dat wil doen doet hij dat maar, hoeft hij mij niet lastig mee te vallen. Dan zegt hij na afloop maar van ik heb voor je gebeden.

Ik zou dus iets stoms antwoorden, "10 euro" ofzo.
pi_53571918
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel eens weten: Minder Mutsig, heb je hier nou wat aan gehad?
En wat dan?
Ik heb er zeker iets aan gehad, zie een vorige post van mij.
quote:
Op zondag 16 september 2007 10:39 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.
Ik heb mijn familie nog niet gezien en dus ook nog niet weer met die vraag te maken gehad dus wat dat betreft is er nog niets veranderd. Maar mocht het weer voorkomen denk ik wel dat ik beter verwoorden kan waarom ik liever niet heb dat er gebeden wordt.
pi_53574811
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.
En legio mensen zeggen zelf dat ze Napoleon zijn.
pi_53575260
Het grappigste vond ik nog die keer dat ik bij een tramhalte in Den Haag stond, vlakbij een evangelisch centrum en dat er een man naar me toe kwam die zei: 'Jezus houdt óók van jou!'.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_53575303
Oh, mijn moeder heeft in het verleden ook vaak gezegd dat ze voor me bad. Ik werd er zo kriegelig van. Totdat ik me maar bedacht dat het haar uiting van liefde&betrokkenheid is. Ze vraagt niet hoe het met me gaat, maar ze bidt wel voor me. Tja, het is in ieder geval íets hé.
The real is always way ahead of what we can imagine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')