Heel simpel: Voor mij hoef je 't niet te doen, ik geloof niet dat er geluisterd wordt door wie dan ook dus het is w.m.b. een totaal zinloze actie. Maar 't mag wel als je je daar zelf beter van voelt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Vergelijk het eens met een aardser voorbeeld.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.quote:Op maandag 24 september 2007 13:40 schreef mgerben het volgende:
Stel: Jij wilt niet stemmen omdat jij vindt dat dat niets uitmaakt. Of omdat je vindt dat het om schijninspraak gaat omdat de keuzes zijn voorgekookt (zoals in het Utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld).
Het gaat dus om bewust niet stemmen..
Niet voor de gevolgen, nee. Maar wel voor de brutaiteit van de vraag, of ik bij volmacht een anders stem mag gebruiken.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Volgens mij toon jij met deze reply juist aan dat het een prima voorbeeld is.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:18 schreef boyv het volgende:
"Mag ik voor je bidden?" suggereert dat degene die voor je wil bidden, het beter weet of beter denkt te weten. Een respectloze vraag aan een niet-gelovige als je het mij vraagt.
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:36 schreef boyv het volgende:
[..]
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.
vind ik dan
Als je een zieke christen of jood vraagt of je voor ze mag bidden tot Allah, zullen ze dat ongetwijfeld ook niet erg op prijs stellen.
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
in Nederland zou dat best mogelijk zijn, dus daar heb je wel een puntquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.
Niet die van de Christenen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Eh, we praten langs elkaar heen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:05 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk, als de persoon zelf niet om iemand bekommert, dan zal hij/zij ook niet hopen dat zijn/haar God zich om die iemand bekommert. Als een gelovig persoon iets wenst, dan hoopt die persoon er denk ik toch op dat de God in kwestie zich daarmee zal inlaten.
Dus als ik voorstel om voor jou naar het Spagettimonster of Satan te bidden dan heb je daar wel problemen mee? Heb je dan helemaal geen respect voor mijn religie?quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:00 schreef Triggershot het volgende:
Laten we even vast stellen dat 'Allah' gewoon God is - Die van Abraham that is -
Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Niet alleen om de christen te helpen maar om de duivel te vragen om de christen te helpen bij het vinden van de weg naar de waarheid, de duivel.quote:Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ok, stapje verder: Satanist vraagt met zijn beste bedoelingen een Christenvriend of ie tot de Duivel mag bidden om de Christen te helpen.
Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden.
Ja, graag. Tof van je hoor! Wat lief dat je dat voor mij wilt doen! Ik ben je erg dankbaar!quote:Op woensdag 26 september 2007 00:05 schreef StupidByNature het volgende:
Zo van: jouw god kan het blijkbaar niet aan, maar MIJN god... Ik zou het hem wel eens kunnen vragen als je het goed vindt....
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?quote:Op woensdag 26 september 2007 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Die kant kan het ook op, om te verduidelijken en scherp te stellen.
Als ik mijn collega's (uit verschillende werkkringen, dus ze kennen elkaar niet) een beetje inschat, zullen ze voor elkaar bidden en niet om de ander te bekeren, maar voor het welzijn van de ander! De christin zal tot God bidden, de moslim tot Allah, voor elkaars welzijn. Misschien zelfs om vergeving vragen voor de ander. En zinvolle discussies aangaan met elkaar, uit respect.
Ik wil maar zeggen: het aanbod/de vraag op zichzelf zegt niet zoveel. Het is de intentie die het hem doet.
Het gaat mij niet om de intentie van de god, maar om de intentie van de gelovigen. Die zou ik in dit geval als vriendschappelijk intepreteren.quote:Op woensdag 26 september 2007 00:17 schreef boyv het volgende:
[..]
Bovendien, waarom zou de god van de moslims een christen helpen, en andersom?
Gisteren om 23.59 nog niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Zou ze dood zijn?
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.quote:
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:45 schreef speknek het volgende:
Sowieso is door gebrek aan empirisch bewijs 'god' niet meer dan een constructivistisch idee, en kun je dus niet van een enkele god spreken.
De ene construct is de andere niet. Dat je een god bedenkt als personificatie van de 'oplossing' van het 'probleem' dat je leven eindig is, betekent nog niet dat al die goden (constructs) hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
Nee.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat een onzin. Door God te reduceren tot een construct, valt er des te meer te zeggen vóór het idee dat alle God één en dezelfde is.
Ik zei niet dat het beeld van God hetzelfde is, maar alle 3 de geloven claimen en zeggen dat hun God de God van Abraham is. In die zin gaat het om dezelfde God, ik zei dan ook niet dat de Islamitische God en de Christelijke godsbeeld hetzelfde is, maar onder de Christelijke Arabieren is het Allah die een zoon heeft gekregen en is gekruisigd en onder de moslim Arabieren is het Allah die nooit en nimmer een zoon heeft gehad of zal krijgen.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.quote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.quote:Op donderdag 27 september 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In de qor'an staat, dat de christenen het evangelie verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Het is dus niet hun god die verkeerd is, maar zijn gelovigen.
De god is wel dezelfde, maar de gelovigen zijn dat niet.
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.quote:Op donderdag 27 september 2007 08:50 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Jawel.
quote:Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:
[..]
100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug.
Ik meende dat je God als concept slechts bestempelde als constructivistisch. In dat geval zou het niet meer zijn dan een leeg begrip waarom men contrafactisch anticipeert. In dat geval zou elke God hetzelfde zijn.quote:Op donderdag 27 september 2007 10:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee. Ben je zo'n verstokte Platonist ofzo? 100 voor Christus heeft gebeld, ze willen hun hersens terug. Ik zei toch 'constructivistisch'? Het concept wat iedereen heeft van God is bepaald door zijn of haar voorkennis, mogelijkheid tot logische deductie/inferentie, culturele bias, opvoeding, genetische ontvankelijkheid, peer influence. De geconstrueerde kennis die er zo van God is ontstaan, is volkomen subjectief, en daardoor is de intrinsieke betekenis van de term 'God' zes miljard keer verschillend.
uhumquote:Op woensdag 26 september 2007 21:41 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De Christelijke drie-eenheid is een essentieel onderdeel van de god zoals de Christelijke mythologie hem definieert, en iets wat de Islam op z'n zachtst gezegd afwijst. Per definitie kan het dus niet dezelfde god zijn.
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Bossische draaikonterij, anders kan ik het niet noemen. Als de definitie van de aangehangen god verschilt is het dus niet dezelfde. Dan kunnen beiden wel overeenkomsten hebben, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Oftewel: Dat een koffieleutje en een ontbijtkoek allebei uit de Peijnenburg fabriek komen maakt het nog niet hetzelfde produkt.
Ik heb er zeker iets aan gehad, zie een vorige post van mij.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel eens weten: Minder Mutsig, heb je hier nou wat aan gehad?
En wat dan?
quote:Op zondag 16 september 2007 10:39 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het heeft in ieder geval geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.
Ik heb mijn familie nog niet gezien en dus ook nog niet weer met die vraag te maken gehad dus wat dat betreft is er nog niets veranderd. Maar mocht het weer voorkomen denk ik wel dat ik beter verwoorden kan waarom ik liever niet heb dat er gebeden wordt.
En legio mensen zeggen zelf dat ze Napoleon zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De god zelf zegt dat hij dezelfde is. Dus niks draaikonterij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |