Pfffquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:23 schreef boyv het volgende:
lees anders even het topic door ofzo
In de OP staat toch vrij duidelijk dat het haar niet om het "misschien valt ze nog te redden" effect gaat. Niet zozeer om het bidden zelf.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:
[..]
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
Terwijl het daarna veel interessanter en persoonlijker werd!quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:39 schreef ki_ki het volgende:
[..]
Pfff
ik reageer op de eerste post, maar ik blijf liever weg eigenlijk
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
...
Zelfs dan zijn er nog veel positieve dingen over te zeggen, meen ik. "Een ziel redden" betekent niet per sé onderwerping aan de bijbelse God. Een ziel redden kan bijvoorbeeld ook betekenen: mensen naar het licht brengen, naar het goede. Het is een symbool voor het ultieme goede, hoe dan ook. Ik begrijp daarom niet waarom je bezwaren hebt. Ik zou hier natuurlijk een psychologische verhandeling achter kunnen plakken, maar dat lijkt me onnodig en misschien flauw.
...
Het is misschien makkelijker om er afstand van te nemen, als het geen familie is.quote:Op zondag 23 september 2007 00:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt niet dat het beledigend overkomt als mensen je blijkbaar naar het licht willen leiden. Daarmee zeggen ze nl. ook indirect dat ze vinden dat je nu gewoon fout bezig bent en dat ze hopen dat ze je wel tot inkeer kunnen brengen door voor je te bidden omdat je zo'n verloren schaap bent die door den heeren jezus wel weer op het rechte pad kan worden gezet.
Dat is beledigend idd. Als mensen je levenskeuzes niet kunnen respecteren en je constant er op proberen te wijzen.
Nee. Een herformulering van de vraag die aanstoot geeft is hier geen oplossing.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Da's nogal een aanname, wat als ze tot de verkeerde god bidden ? Dat je straks dood bent en je staat voor een hele boze Allahquote:Op woensdag 5 september 2007 22:41 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Als goedgelovig Agnost, zou ik zeggen.
Ja!? Dankjewel..
(Baat het niet dan schaad het niet)
Heel simpel: Voor mij hoef je 't niet te doen, ik geloof niet dat er geluisterd wordt door wie dan ook dus het is w.m.b. een totaal zinloze actie. Maar 't mag wel als je je daar zelf beter van voelt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Vergelijk het eens met een aardser voorbeeld.quote:Op zondag 23 september 2007 11:37 schreef ki_ki het volgende:
Die mensen moeten gewoon zeggen "ik zal voor je bidden, oké?" en de Ts kan dan zeggen ja, of nee,. de ander zegt weer oké en het is allemaal opgelost
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.quote:Op maandag 24 september 2007 13:40 schreef mgerben het volgende:
Stel: Jij wilt niet stemmen omdat jij vindt dat dat niets uitmaakt. Of omdat je vindt dat het om schijninspraak gaat omdat de keuzes zijn voorgekookt (zoals in het Utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld).
Het gaat dus om bewust niet stemmen..
Niet voor de gevolgen, nee. Maar wel voor de brutaiteit van de vraag, of ik bij volmacht een anders stem mag gebruiken.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Volgens mij toon jij met deze reply juist aan dat het een prima voorbeeld is.quote:Op maandag 24 september 2007 19:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een heel slecht voorbeeld, wel of niet stemmen, en op wie heeft wel degelijk invloed, ook al is het dan heel weinig. Bidden doet helemaal niets, en kost alleen de biddende persoon tijd. Bovendien zou ik er dan alsnog voor kunnen kiezen om zelf te bidden.
Je analogie gaat dus totaal niet op.
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:18 schreef boyv het volgende:
"Mag ik voor je bidden?" suggereert dat degene die voor je wil bidden, het beter weet of beter denkt te weten. Een respectloze vraag aan een niet-gelovige als je het mij vraagt.
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die suggestie zie ik helemaal niet. Iemand die dit voorstelt, vraagt zijn/haar God of-Ie jou wil helpen. Dat heeft toch weinig met "beter weten" te maken?
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:36 schreef boyv het volgende:
[..]
Niet als je zelf al duidelijk hebt gemaakt dat die god voor jou niet bestaat en totaal geen waarde hecht aan bidden.
vind ik dan
Als je een zieke christen of jood vraagt of je voor ze mag bidden tot Allah, zullen ze dat ongetwijfeld ook niet erg op prijs stellen.
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de persoon zich om jou bekommert. Het zou niet zo best zijn voor een Christen om te hopen dat Allah zich om hem bekommert, want dat is nogal een existentiele crisis.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:47 schreef Haushofer het volgende:
Dat weet ik niet, ik ken genoeg Christenen die dat gebaar zouden waarderenHet heeft in dat geval niet te maken met wie er gelijk heeft, het heeft te maken met de wens dat de persoon hoopt dat zijn/haar God zich om jou zal bekommeren, gelovig of niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |