abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 23 juni 2007 @ 15:45:14 #1
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_50760415
Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!





Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!


Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.


Oké dan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

  • De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Bij TNT Post kun je ook online postzegels bestellen!


    Wat voor postzegels moet ik gebruiken

    Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priorityzegels te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TNT Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

    Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,60 (¤0,72 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,45 (¤0,89 per zegel)

    Tarieven 2007 voor brievenbuspost naar het buitenland




    Het downloaden van een uitgebreid TNT Post tarievenboekje kan hier.

    Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:


    Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

    Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.


    Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF

    'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

    1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
    2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
    3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
    4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

    In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!


    Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers

  • .Muis
  • Allan24
  • Fannetje
  • ijsmeis
  • inkie1010
  • Jaguarized
  • Knoekie
  • Klonk
  • mForce
  • Muck
  • QTPi
  • Smittend
  • Sonja27
  • Tammymara
  • Troel
  • Twinky
  • Vava
  • Vonkenboer
  • Wendytje


    Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

    Jazeker! In alfabetische volgorde:

  • Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • Knoekie
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27
  • Vava

    Heb jij er ook een? Laat het even weten!


    Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

    001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
    021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040 |
    041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047 | 048 | 049 | 050 | 051



    HAPPY POSTCROSSING!





    Deze OP staat in een wiki en is hierrrr te vinden! Alleen even het lijstje met voorgaande topics aanpassen...
  • Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
    pi_50760465
    dank je EB
    uit een aspergernest
    pi_50761206
    Nummertje 52 alweer !
    Op naar de 100 !!
    ( ordinaire tvp dus )
    pi_50761836
    Ik plaats ook maar een tvp met de melding dat er vandaag geen post was
    pi_50762328
    tvp
    pi_50765975
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 15:09 schreef Smittend het volgende:

    [..]

    Zow ..50 flessen wijn...zal ie lekker dronken van geworden zijn.
    Of zou ie ze doorverkocht hebben.
    En vliegen lijkt mij niks.....heb een beetje hoogtevrees.
    Ik heb hem niet kunnen betrappen op dronkenschap

    Hier ook geen post!
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50768521
    Ook geen PC post in Den Bosch.

    Wel mijn reispapieren voor mijn komende vakantie naar Bulgarije. We vertrekken om 4.10 's-nachts, wat een k*ttijd
    pi_50768624
    Zo vroeg vanaf waar vertrekken jullie?

    Net weer nieuwe adressen aangevraagd, kaarten gaan naar Finland (uiteraard ), Duitsland (ook wel uiteraard ), Japan en Australie
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50768678
    Vanaf Schiphol.

    We gaan proberen of de ouders van Gerbert ons willen brengen en anders gaan we met de trein. Dat is te doen, als we hier om 23.23 vertrekken en overstappen in Utrecht (helaas gaat er dan geen rechtstreekse trein meer) zijn we er dan om 00.45. Dat is wel oké.
    pi_50770847
    Dat is nog wel te doen ja, paar kopjes koffie om wakker te blijven. Ik vrees alleen wel dat je gelijk in slaap valt als je in het hotel bent
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50772059
    Ja, hopen dan maar dat we dan wel meteen een kamer krijgen, want dat is natuurlijk ook nog maar de vraag.

    Maar goed, dit is beter dan 5 jaar geleden. Toen vertrokken we op de eerste dag pas om 23.15 en waren we 's-ochtends om half acht in ons hotel. Helemaal kapot natuurlijk, dus de halve dag geslapen. Maar dan zit je dus al op dag 2 van je vakantie. Nu is dat tenminste pas dag 1.
    pi_50772791
    Dat is altijd zo zonde ja, als je pas zo laat vertrekt , wat dat betreft is het fijner om een lijnvlucht te hebben en dan daarbij natuurlijk de keus uit meerdere tijdstippen dat je kunt vertrekken!
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50773284
    Precies, dat is altijd wel prettig.

    Maar het kan ook wel eens irritant zijn dat je zoveel keuze hebt, je wordt aan het twijfelen gebracht. Eergisteren zag ik een vlucht naar Orlando (voor april 2008, we willen nog een keer ) voor 352 euro incl. tax. Leek me een leuke deal, maar dan ga je toch weer even rondshoppen voor iets nóg goedkopers. Gevolg: Gisteren zat die boekingsklasse vol en nu kan ik niks meer vinden onder de 462 euro
    pi_50773975
    Nog een keer weer naar al die parken

    Maar ik zou iig zorgen dat je nieuwsmails van vliegmaatschappijen krijgt, dan zie je de aanbiedingen tenminste snel
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50781185
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 23:05 schreef Fannetje het volgende:
    Eergisteren zag ik een vlucht naar Orlando (voor april 2008, we willen nog een keer )
    Dat kan ik mij hel goed voorstellen.
    Wij kunnen het ook wel betalen maar mijn man heeft 't er niet voor over.
    En de kinderen zijn nog wel erg jong ( 4 en 5) .
    Het zou leuker zijn als ze op een leeftijd gaan dat ze het later nog weten.
    pi_50781204
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 19:00 schreef Vava het volgende:

    [..]

    Ik heb hem niet kunnen betrappen op dronkenschap

    Hier ook geen post!
    Misschien hadden jullie een pakketje met alleen de pluim.
    Je kan de pakketten samenstellen zoals je wilt.
    pi_50781907
    Kaart naar Taiwan is aangekomen, de nieuwe gaat naar Duitsland.
      Moderator zondag 24 juni 2007 @ 12:37:21 #18
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_50783167
    Drie kaartjes ontvangen.

    1 x Finland - Vanuit het stadje of Lahti wat bekend staat als de mooiste plek in Finland (aldus de schrijfster

    1 x Tenerife - Van een 44 jarige leraar. Die kaarten uit Nederland verzameld hij heeft een penvriend in Nederland uit een plaatsje heel dicht bij mijn woonplaats namelijk haaksbergen.

    1 x Duitsland - Uit Karlsruhe dat ligt schijnbaar in het zuidwesten van Duitsland dicht bij de Franse grens; hij schrijft dat hij Air Traffic Controller is bij het plaatselijke vliegveld

    Al met al best tevreden;

    1 kaartje aangevraagd die gaat naar een 16 jarige turkse jongen die op het middelbaar onderwijs zit en van bloemen houd
    pi_50783372
    quote:
    Op zondag 24 juni 2007 11:02 schreef Smittend het volgende:

    [..]

    Dat kan ik mij hel goed voorstellen.
    Wij kunnen het ook wel betalen maar mijn man heeft 't er niet voor over.
    En de kinderen zijn nog wel erg jong ( 4 en 5) .
    Het zou leuker zijn als ze op een leeftijd gaan dat ze het later nog weten.
    Ja, een jaar of 7/8 is dan wel leuk

    Wij hebben zoiets van: Nu kunnen we nog, wie weet hoe dat over een paar jaar is.
    pi_50791974
    Ik was gisteren in Gent (concert Clouseau, helemaal super! Ik krijg het weer helemaal warm als ik denk aan het moment na de show dat mijn favoriet Kris naar buiten komt en ik met hem op de foto mocht en hij helemaal tegen me aan kwam staan ) en toen heb ik weer even een lading kaartjes gekocht. Ik kon het weer eens niet laten.
    pi_50800620
    Kaartjes kopen is ook zooooooooo leuk!
    Even wat statistieken vanaf deze kant...
    Account 1:
    You have sent 131 postcards, received 134 and have 6 travelling (sent).
    NL-33439 VoLcOmGirL Austria 4 Jan, 2007 Expired 171 days
    NL-46269 sweetsonjalynn United States of America 31 May, 2007 Traveling 24 days
    NL-47291 ersl Turkey 12 Jun, 2007 Traveling 12 days
    NL-47741 Chirai Finland 17 Jun, 2007 Traveling 7 days
    NL-47926 1318 Korea (South) 19 Jun, 2007 Traveling 5 days
    NL-48343 Suspiria Germany 24 Jun, 2007 Traveling 0 days
    Historymap:


    Account 2:
    You have sent 33 postcards, received 34 and have 6 travelling (sent).
    NL-33159 nicolettakrause Germany 1 Jan, 2007 Expired 174 days
    NL-46274 huanglei China 31 May, 2007 Traveling 24 days
    NL-46275 oblivion Croatia 31 May, 2007 Traveling 24 days
    NL-46634 honeycake New Zealand 4 Jun, 2007 Traveling 20 days
    NL-47292 Watashi Finland 12 Jun, 2007 Traveling 12 days
    NL-47742 larafotos2 Brazil 17 Jun, 2007 Traveling 7 days
    Historymap:
    pi_50800640
    Nu jullie graag
    pi_50801006
    Oja, goed idee! Het is alweer even geleden

    You have sent 173 postcards, received 173 and have 7 travelling (sent).



  • NL-41245 Tabitha United States of America 28 Mar, 2007 Expired 88 days
  • NL-42275 wiebschen Germany 10 Apr, 2007 Expired 75 days
  • NL-46642 ek4 United Kingdom 4 Jun, 2007 Traveling 20 days
  • NL-48314 PaulinaG Finland 23 Jun, 2007 Traveling 1 days
  • NL-48315 totokima Germany 23 Jun, 2007 Traveling 1 days
  • NL-48316 Taka Japan 23 Jun, 2007 Traveling 1 days
  • NL-48317 andypandy Australia 23 Jun, 2007 Traveling
  • Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50801579
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_50802934
    hoe krijg ik die plaatjes hier?
    uit een aspergernest
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')