abonnement Unibet Coolblue
pi_46600627



Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips.

Veel plezier, en hou het gezellig.

Voorgaande topics:

Deel VII: Jazzfans - Live at FokForum Volume VII
Deel VI: Jazzfans - Live at FokForum volume VI
Deel V: Jazzfans - Live at FokForum volume V
Deel IV: Jazzfans - Live at FokForum volume IV
Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!


Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://home.att.net/~lankina/jazz/ - Jazzmatazz website, o.a. met aankondigingen van nieuwe releases en reissues

http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio
http://www.vpro.nl/programma/jazz/ - Jazz @ VPRO

[ Bericht 4% gewijzigd door le_knightclub_soda op 24-02-2007 22:11:51 ]
pi_46601360
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:44 schreef Lipton-Anubis het volgende:
Ik ben zelf nogal Fan van Peggy Lee/Julie London of Astrud Gilberto.
Die Latin-Jazz-Samba (of hoe je het ook noemt) is ook zwaar relaxend
Bossanova bedoel je?

Kan wel een paar goede albums van zangeressen in dat genre aanraden:

Antonio Carlos Jobim & Elis Regina - Elis & Tom (veel andere albums van haar zijn ook goed)
zie hier!: http://www.youtube.com/watch?v=xRqI5R6L7ow


Nara Leao - Dez Anos Depois

Of anders wat muziek van Syvlia Telles of Wanda Sá
pi_46622760
Ik tvp dit.

Een linkje in het vorige topic zou misschien gemakkelijk zijn overigens.
En een linkje naar VPRO Jazz in de OP misstaat ook niet .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46638457
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:13 schreef Doff het volgende:
En een linkje naar VPRO Jazz in de OP misstaat ook niet .
Done.
pi_46682745
Even relevante recente aanwinsten noteren:

- Cannonball Adderley Sextet: In New York
- Cannonball Adderley: Fiddler on the roof
pi_46693591
quote:
Op maandag 26 februari 2007 01:40 schreef Lenoir het volgende:
Even relevante recente aanwinsten noteren:

- Cannonball Adderley Sextet: In New York
- Cannonball Adderley: Fiddler on the roof
En, is het wat?

Mijn meeste recente aankopen zijn:
Rashaan Roland Kirk - Kirk in Copenhagen (Mercury/Verve, 1963)
Jackie McLean - New and Old Gospel (Blue Note, 1967)
Duke Pearson - The Right Touch (Blue Note, 1967)

Allemaal de moeite waard eigenlijk .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46709344
Woon sinds kort in Lissabon, paar leuke winkeltjes gevonden hier, recentelijke aankopen:
op cd:
Archie Shepp - Kwanza

op vinyl:
Miles Davis - Miles
Red Garland Quintet - Dig It!
pi_46720430
Sextet in New York is de moeite waard, maar niet meer dan dat. Hoe noemt Michelin dat ook alweer: 'Interessant' en dus niet 'een omweg waard', hoewel de bezetting (met Lateef, Zawinul en Nat Adderley) op zich al de reis waard zou moeten zijn. Maar het niveau is lang niet overal even constant. Dat neemt niet weg dat de uitgesponnen versie van 'Gemini' alleen al de moeite van de aanschaf (6 euro) rechtvaardigt. En de introductie door Cannonball is er zo een waar ik wel pap van lust. Dat alles maakt 'Sextet in New York' geen must have, maar wel een leuk hebbeding voor de Cannonball-liefhebber die de klassieke Cannonball-albums al heeft en naar meer smacht.

Nog even wat statistieken: opgenomen in januari 1962 in de Village Vanguard in New York. De cd duurt drie kwartier en bestaat uit zeven nummers.

Over Fiddler on the roof heb ik nog geen uitgebalanceerde mening. Dat komt wellicht nog.
pi_46720484
Oh, en nog maar eens een vraag: wat en waarom raad men zoal aan van Bill Evans?
pi_46727803
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 01:30 schreef Lenoir het volgende:
Sextet in New York is de moeite waard, maar niet meer dan dat. Hoe noemt Michelin dat ook alweer: 'Interessant' en dus niet 'een omweg waard', hoewel de bezetting (met Lateef, Zawinul en Nat Adderley) op zich al de reis waard zou moeten zijn. Maar het niveau is lang niet overal even constant. Dat neemt niet weg dat de uitgesponnen versie van 'Gemini' alleen al de moeite van de aanschaf (6 euro) rechtvaardigt. En de introductie door Cannonball is er zo een waar ik wel pap van lust. Dat alles maakt 'Sextet in New York' geen must have, maar wel een leuk hebbeding voor de Cannonball-liefhebber die de klassieke Cannonball-albums al heeft en naar meer smacht.

Nog even wat statistieken: opgenomen in januari 1962 in de Village Vanguard in New York. De cd duurt drie kwartier en bestaat uit zeven nummers.

[...]
Kijk, daar heb ik wat aan , niet prioriteit nummer 1 dus.
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 01:33 schreef Lenoir het volgende:
Oh, en nog maar eens een vraag: wat en waarom raad men zoal aan van Bill Evans?
Waltz for Debby en Sunday at the Village Vanguard zijn twee van de meeste relaxte jazzalbums die ik ken, zonder dat ze ook maar ergens vervelen of in de herhaling vallen. Simpelweg het mooiste wat ik ooit aan piano trio's heb gehoord. Bovendien zou iedereen Scott LaFaro minstens een keer moeten hebben gehoord, speelt geweldig.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46729288
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 01:33 schreef Lenoir het volgende:
Oh, en nog maar eens een vraag: wat en waarom raad men zoal aan van Bill Evans?
Undercurrent met Jim Hall. Alleen al om de hoes:


Korte omschrijving van allaboutjazz:
The first of two meetings from two logic-minded masters. Only one word comes to mind: Empathy. People talk about empathy all the time in jazz, (Louis Armstrong with King Oliver, Miles' great 1960's Quintet, etc.) but this is truly past that. It's as if Evans and Hall made an instrument that was half guitar and half piano. Most notable tracks are both takes of "My Funny Valentine," "Stairway to the Stars," "I'm Getting Sentimental Over You." "Skating in Central Park," "Darn That Dream." Often overlooked, but don't exclude this from your collection any longer.

[ Bericht 52% gewijzigd door le_knightclub_soda op 27-02-2007 13:18:48 ]
  dinsdag 27 februari 2007 @ 18:43:39 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_46741503
Ik vind die Cannonball in New York juist weer uitstekend te doen, het is denk ik wel een van mijn favoriete Cannonball Adderley cds samen met 'Nippon Soul'. Sowieso vind ik dat sextet met Yusef Lateef wel een van z'n beste bezettingen, denk ik. 'Fiddler On The Roof' is inderdaad ook wel aardig.

Daarentegen heb ik 'Mercy Mercy Mercy' en 'Something Else' (om de twee 'vijfsterrenalbums' maar te pakken) altijd wel een beetje overschat gevonden, wat verder niet wil zeggen dat ze slecht zijn, of zo.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_46758935
Nou Zanderrr, daar is Doff mooi klaar mee. Had hij eindelijk helderheid en duidelijkheid...

Ben het wel helemaal met je eens in je oordeel over 'Something Else'. 'Mercy, Mercy, Mercy' heb ik niet eens. Net als ik je mening deel over de combinatie tussen Cannonball Adderley en Lateef.

Wat ik wel van Cannonball Adderley heb (met mijn waardering van 0 tot 10):

- Know what I mean 7
- The Capitol Years 9
- Sextet in New York 7,5
- Cannonball plays zawinul 8,5
- Somethin' Else 7
- In Europe 8,5
- Fiddler on the roof 8

Dank overigens voor de Evans-input.
pi_46766115
Something Else heeft me ook nooit zoveel gedaan, met uitzondering van Autumn Leaves overigens, ontzettend mooie vertolking hier vind ik . Mercy, Mercy, Mercy vind ik wel een superalbum. Swingt enorm en de hele band ligt op ramkoers. Vooral nr. 4 (weet niet hoe die heet ) heb ik altijd heel leuk gevonden. Know What I Mean is ook wel een van mijn favorieten. Verder heb ik alleen nog maar een album met Nancy Wilson, niet onaardig maar ook niet heel speciaal. Voor liefhebbers van wat vocale jazz wel de moeite waard.

Ik zal die In New York en In Europe zelf maar eens gaan luisteren .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46766136
Trouwens, Lenoir, ben jij om 01.00 altijd ergens mee klaar ofzo?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46794511
Ah, je bedoelt 'Sticks'?

(En door avonddienst deze week pas laat thuis, maar sowieso nachtmens. Doch dat terzijde.)
pi_46800315
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 00:46 schreef Lenoir het volgende:
Ah, je bedoelt 'Sticks'?

(En door avonddienst deze week pas laat thuis, maar sowieso nachtmens. Doch dat terzijde.)
Die ja, maar de rest van het album vind ik ook tof hoor. Was afgelopen keer in elk geval goed voor een plaatsje in de top 100 .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46904711


Nostalgia 77 Octet
- Seven's & Eight's
- Borderlands
- The Garden

Blazers .

Na het zien van wat youtube-filmpjes heb ik 'blind' deze 3 cd's besteld, en het klinkt heerlijk!
  zondag 4 maart 2007 @ 18:08:49 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_46912435
Ik vind Nostalgia 77 Octet ook tof, vooral die Borderlands cd kan me wel bekoren.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_46913098
Ben sinds kort bij FAME aan het stage lopen / werken en daar hebben ze ook vrij veel Jazz, komt er weleens iemand hier op die afdeling?
Voorheen Prep2Fight
  maandag 5 maart 2007 @ 19:06:15 #21
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_46950752
Als ik in A'dam ben loop ik altijd even langs Fame
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_46960644
Nils Petter Molvær - Khmer - 02. Tløn

.
pi_47035773
Kijk! DennisMoore begrijpt het.

Fjordenjazz bij uitstek.
  donderdag 15 maart 2007 @ 23:47:34 #24
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_47321366
Hebben jullie het programma gezien van The Hague Jazz? Geweldige namen voor een relatief klein festival wat het moet opnemen tegen het gesubsidieerde drama wat pure Jazzfest heet.

http://www.thehaguejazz.nl/home.htm
Jawel, je keek.
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:10:42 #25
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_47542856
Wynton Marsalis deed onlangs een rondje langs de Amerikaanse talkshows om zijn nieuwe CD From the plantation to the penitentiary te promoten (die voor de verandering is opgenomen met een zangeres en in 1 nummer zelfs een half-rappende Wynton bevat), maar die plaat valt op het eerste gehoor vies tegen.
pi_47544580
Jammer, ik vond House of the Tribes heel goed, maar dat klinkt niet echt veelbelovend.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_47676991
Iemand bekend met Shadows van Cassavetes?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 9 april 2007 @ 19:33:14 #28
11502 nipeng
The last ride is free
pi_48153197
Wakker worden!

Laatste tijd wat weinig Jazz geluisterd. Gelukkig heb ik binnenkort genoeg tijd
pi_48378153
Heeft iemand wat Ben Webster aanraders?
Ben (nog) niet zo bekend met z'n werk, maar heb tot nu toe met plezier geluisterd:



Allemaal erg goede albums om te horen die ik ook nog eens kan draaien als ik mensen op bezoek heb zonder klachten te krijgen (wat niet echt meevalt in mijn leeftijdscategorie).
pi_48495574
quote:
Al Di Meola
Alice Russell
Allan Holdsworth
Amsterdam Klezmer Band
Ankel Angel
B-3
Benjamin Herman
Bill Baker
Boogie Boy
Boris Vanderlek
Borstlap Bennink Glerum
Brass Babes
Brooklyn Funk Essentials
Candy Dulfer
Caroline de Rooij
David Samson
Dim Kesber
DJ Maestro
Eric Ineke
Gare Du Nord
Gianmaria Testa
Hans Dulfer
Hans Teeuwen
Ian Parker
Industrial Jazz Group
Jackie T
James Carter
Jan Akkerman
Jazzinvaders
Jean-Luc Ponty
Jhelisa
Jim Wake
Josh Dion
Joy Denalane
Jules Deelder
Kaat Hellings
Kid Creole
Koop
Kraak&Smaak
Ladysmith Black Mambazo
Lils Mackintosh
Marcos Valle
Marta Topferova
Martin Verdonk
Max Sedgley
Mezzoforte
Monsieur Dubois
Montserrat
Nicola Conte
Nigel Kennedy
Nina Ebbenhout
Percy Sledge
Quincey Jazz
Randal Corsen
Rinus Groeneveld
Rita Reys
Rob de Wouw
Robin Mckelle
Room Eleven
!RyThem
Sebastian
Silje Nergaard
Slide Hampton
Solomon Burke
Spyro Gyra
State of Monc
Tamara Maria
Tania Maria
The Al McKay Allstars
Tineke Postma
Zijlstra
Zuco 103
http://thehaguejazz.nl/artiesten.htm

Veel (voor mij) bekende namen! .

Voor een dagkaart betaalt u: ¤ 37,50
Voor een tweedagen kaart is de prijs: ¤ 60,00
pi_48506772
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Heeft iemand wat Ben Webster aanraders?
Ben (nog) niet zo bekend met z'n werk, maar heb tot nu toe met plezier geluisterd:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]


Allemaal erg goede albums om te horen die ik ook nog eens kan draaien als ik mensen op bezoek heb zonder klachten te krijgen (wat niet echt meevalt in mijn leeftijdscategorie).
Ik vond zijn werk met Art Tatum altijd erg mooi . Binnenkort eens aanschaffen maar.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_48780482
En zowaar mijn eerste post in het Fok! Jazz topic.

Vorige week een aantal nieuwe platen aangeschaft.

Charlie Parker - Yardbird Suite
Bill Evans - You Must Believe In Spring
Arnold Klos Trio - A Little Expertise

Vooral Arnold Klos klinkt verrassend goed.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_48959419
En welke solo's ressorteren tot jullie favorieten? Enkele van de mijne:

-Die van Miles Davis op Milestones (het nummer) omdat die een zomerse mentaliteit evoceert.
-Die van John Coltrane op My favorite things (het nummer) omdat die zo hypnotisch is.
-Die van dezelfde mijnheer op Giant steps (het nummer) omdat die mij de neiging geeft energiek te dansen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:14:51 #34
11502 nipeng
The last ride is free
pi_48960157
Poehee moeilijke vraag.

Ik noem alvast Sun Ra met een solo op zijn moog. Moet alleen nog de plaat zien te vinden.
pi_48963619
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 11:57 schreef Laurens. het volgende:
En welke solo's ressorteren tot jullie favorieten? Enkele van de mijne:

-Die van John Coltrane op My favorite things (het nummer) omdat die zo hypnotisch is.
Ik wou juist McCoy Tyner's solo uit dit nummer posten

Over Coltrane gesproken, wel aardig linkje
pi_49017846
Moeilijke vraag, ja .

Solo's die bij mij het eerste naar boven komen;

  • Charlie Mariano op Track C van Mingus' The Black Saint and the Sinner Lady. Ontzettend emotionele solo die perfect past in de sfeer die het hele album uitademt, zo'n solo waar ik de cd voor kan blijven terugspoelen.

  • Eric Dolphy op 'Round Midniight van George Russel's Ezz-Thetics. Mooiste vertolking van 'Round Midnight die ik ooit heb gehoord. Ook al zo ontzettend levendig, emotioneel en oprecht. Echt fantastisch. Alleen al daarvoor is de aankoop van dit album het waard, maar de rest is ook geweldig.

  • Nog eentje van Eric Dolphy op Mingus' Mingus at Antibes op het nummer What Love met wat intermezzo's met Mingus op bas. Een wat abstracte solo die desondanks onwijs swingt en vermakelijk creatief is zonder dat het (wat mij betreft) tè ontoegankelijk wordt.

  • En dan nog een keertje een Mingus aangelegenheid met de saxsolo van het bijzondere fenomeen George Adams op Orange Was the Color of Her Dress, Then Blue Silk op het album Changes Two . Zijn uitzinnige en typische George Adamesque (afijn, jullie begrijpen wat ik bedoel )solo vormt het hoogtepunt van dit al fantastische nummer. De solo vertelt echt een verhaal; als je je ogen sluit en hier naar gaat luisteren ben je even in een compleet andere wereld, écht fantastisch. Dit is echt muziek als beleving.

    En in de voor mij genoemde solo's kan ik me ook prima vinden, met name de Coltrane's, die zijn inderdaad geniaal. Giant Steps is niet niet voor niets een van de beste jazzalbums die ik ken.
  • My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 8 mei 2007 @ 20:18:39 #37
    131729 jna
    Je lul hangt uit je broek
    pi_49157790
    North Sea Jazz festival 2007

    Hier ook maar even een linkje naar het NSJ topic
    Jawel, je keek.
    pi_49158354
    Was ik nou even helemaal verdwenen uit dit topic...wat slecht...
    Maar nu weer terug gelukkig
    Ik ga ook proberen naar de NSJ te gaan in ieder geval, Daar ook even tvpen.

    Heb trouwens sinds de laatste keer dat ik in het vorige topic was niet zoveel nieuwe jazz gekocht (wat ik een paar maanden geleden dagelijks deed), dus misschien vandaar even dit topic vergeten...
    Ben nog steeds liefhebber hoor! Maar ik moest even mijn grote collectie van vrijwel volledig nieuwe jazz even laten bezinken. Straks komt er vast weer een nieuwe koopsurge

    Ben in ieder geval, van de albums waar ik dat nog niet van was, ontzettend fan geworden van Mingus' zijn Mingus, Mingus, Mingus album...Geweldig. Die andere heb ik toch net wat minder mee, maar ook Ah Um is heerlijk..
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_49159228
    Welke vielen je tegen of vond je wat minder?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_49159453
    Oh Yeah, Pitancohrdinges(was mijn eerste mingus plaat, en vond die toen wel goed...dus misschien staat mijn hoofd er momenteel niet naar) en antibes...Vind ze vooral bij vlagen wat te onrustig.
    Ik vind ze allemaal niet slecht hoor. Luister ze zeker wel, maar die anderen steken er voor mij bovenuit
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_49159732
    quote:
    Op dinsdag 8 mei 2007 20:57 schreef Norrage het volgende:
    Oh Yeah, Pitancohrdinges(was mijn eerste mingus plaat, en vond die toen wel goed...dus misschien staat mijn hoofd er momenteel niet naar) en antibes...Vind ze vooral bij vlagen wat te onrustig.
    Ik vind ze allemaal niet slecht hoor. Luister ze zeker wel, maar die anderen steken er voor mij bovenuit
    Kan me inderdaad wel voorstellen dat je die te onrustig vindt, zijn ook niet zijn meest toegankelijke albums. Ben benieuwd wat je er over een jaartje ofzo van vindt .
    Nog een aanrader is misschien Dynasty, in het zelfde jaar opgenomen als Ah Hum en voor het zelfde label (Columbia). Erg prettig album
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_49159932
    Heb ook iets als een Best Of waar ik ook nog wel wat cool van vind, maar geen idee van welke albums alles gehaald is
    Sowieso is de tracklisting (gedownload) alleen met cijfertjes...dus ik heb geen idee wat ik daar aan het luisteren ben
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_49187692
    Ook recommendabel: het Blue note-festival te Gent. Onder andere grootheden staan Yusef Lateef, Wynton Marsalis en Chick Corea op het programma.
      woensdag 9 mei 2007 @ 16:44:33 #44
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_49190492
    Voor m'n verjaardag Masterpieces by Ellington van de Duke gekregen, binnenkort eens luisteren

    En wat betreft mooie solo's, die solo van Joe Henderson (?) in Song For My Father was de eerste keer dat ik een jazznummer luisterde en dacht, wow...
    De Narcis van Gabon
    pi_49230246
    quote:
    Op woensdag 9 mei 2007 16:44 schreef PogueMahone het volgende:
    Voor m'n verjaardag Masterpieces by Ellington van de Duke gekregen, binnenkort eens luisteren

    En wat betreft mooie solo's, die solo van Joe Henderson (?) in Song For My Father was de eerste keer dat ik een jazznummer luisterde en dacht, wow...
    Grappig dat je dat zegt, daar moest ik ook nog aan denken. Inderdaad erg toffe solo, prachtig opgebouwd en die onmiskenbare klank van Henderson. Sowieso bijzonder album overigens.

    En nog gefeliciteerd trouwens
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_49294111
    Gaat er iemand naar Amersfoort Jazz? Er staan wel leuke dingen op het programma, maar de 90% kans op regen en windkracht 6 doet me ernstig twijfelen...
    pi_49575974

    Geniet echt van dit album, vooral One By One en de titeltrack.

    Meteen ook Spectrum van Cedar Walton erbij gedownload. Hopelijk kom ik ze nog eens op vinyl tegen. Iemand nog meer goede versies van Ugetsu aan te raden?
    pi_49620336
    De opbrengt van mijn verjaardag (wat betreft jazz-cd's):

    John Coltrane - Olé
    John Coltrane - Jazz masters
    Charlie Parker - Jazz masters
    Bill Evans - Jazz masters
    Miles Davis - Sketches of spain
    Paul Butterfield - East west

    Olé is geniaal en behoort tot het allerbeste werk van Coltrane. De cd's uit de Jazz masters-serie zien er goedkoop uit, maar zijn gevuld met solide materiaal van een acceptabel technisch niveau. Het is duidelijk dat het budget voor de rechten beperkt was, maar er is wel gekozen door een kenner. Zo bevat het schijfje van Coltrane zeer genietbare live-uitvoeringen van My favorite things, Blue train en Naima.
    Aangaande East-west: veritabele jazz is het natuurlijk niet, maar de hoogtepunten van het album, East-west en Work song (cover van Nat Adderley), zijn eventueel te scharen onder fusion. Het is hoe dan ook een precieus en recommendabel album.
    pi_49986447
    De jazz-oogst (en familie-leden) van een middagje Sounds in Venlo:

    - The Cinematic Orchestra: Ma fleur
    Er zijn van die mensen die alleen een nieuwe plaat maken als ze echt een andere stijl toepassen waardoor de verschillen tussen de opeenvolgende cd's steeds zo groot zijn dat het alleen voor de geoefende luisteraar mogelijk is de specifieke groep-sound te bespeuren. ch{br} ch{br}Dat is per definitie het geval bij het door mij geadoreerde Cinematic Orchestra. Ma Fleur is hun gloednieuwe cd en die is duidelijk veel 'sferischer' dan eerdere werken. De kenmerkende complexe drumritmes zijn er nog steeds, maar veel minder prominent dan op bijvoorbeeld de cd’s Motion of Man with a movie camera. Tip-de-Lenoir: Breathe, met de markante stem van Cinematic Orchestra-veteraan Fontella Bass.

    - Level 42: Level 42
    Stond al jaren op de lijst, maar ik kwam hem nooit tegen. Tot vanmiddag. Volgens mij de eerste cd van het groepje rond de bassist Mark King. Hoe dan ook, op deze cd uit 1981 is heel duidelijk waar later de wat kleurlozere pop van Level 42 vandaan kwam: uit de jazz-funk met een bijzonder dominante rol voor het slappende baswerk van meneer King.

    - Bette Davis: Betty Davis
    De vrouw die Miles Davis op het spoor van de fusion zette, maakte zelf ook een aantal platen. Rauwe funk met teksten waarmee de Madonna’s,Lily Allens en Amy Winehouses van deze wereld alsnog schandaal zouden kunnen trappen.

    - Horace Silver: Finger Poppin'
    Een van de betere jazzpianisten. En naar verluidt is dit een van zijn betere albums. Het gaat in ieder geval als een speer vooruit op het openings- en titelnummer Finger Poppin’. Blessureleed gegarandeerd

    - Bill Evans Trio: Waltz for Debby
    Hierzo, nog zo'n klassieker. En ook van een pianist: Bill Evans.

    - Alice Coltrane: Journey in Satchidananda
    Mevrouw Coltrane hier alleen nog maar op harp. Niks geen piano meer, zoals op eerdere albums. En dat is goed zo.

    - The Cannonball Adderley Quintet: In San Fransisco
    Een live-album van Adderley is altijd feest. En dit is een live-album. Ik lust er wel pap van. Zeker als meneer Adderley uitgebreide voorpraatjes houdt.

    - Nina Simone: At town hall
    Een ijzersterk live-concert van mevrouw Simone. Niets minder.
      vrijdag 1 juni 2007 @ 00:52:29 #50
    63598 bigshadow
    Fan van iedereen
    pi_49987050
    Ik lurk even mee, alvast bedankt voor de aanraders!
    pi_50099995
    Vandaag heb ik de compilatie-cd "The impulse story" van Alice Coltrane aangeschaft. De eerste indrukken zijn zeer, zeer veelbelovend.
      maandag 4 juni 2007 @ 19:23:39 #52
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_50101059
    Alice staat in mijn album top 100. 2x zelfs.
    pi_50110307
    Nog niet gekocht maar op mijn lijstje die ik volgende week ga kopen:

    Ben Webster - For Lovers


    Oscar Peterson - meets Ben Webster


    Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - For Lovers


    Gerry Mulligan & Chet Baker – Best of Mulligan & Baker


    André Previn, Joe Pass & Ray Brown – After Hours


    Ik kan niet wachten tot volgende week.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      maandag 4 juni 2007 @ 22:53:26 #54
    156695 Tism
    Sinds 24, Aug, 2006
    pi_50110440
    quote:
    Op vrijdag 1 juni 2007 00:52 schreef bigshadow het volgende:
    Ik lurk even mee, alvast bedankt voor de aanraders!
    Ik ook!
    Luister monenteel Arrow JazzFM, die draaien al de hele avond al, zeer relaxte plaatjes.


    TVP!

    [ Bericht 2% gewijzigd door Tism op 05-06-2007 00:41:41 ]
    ....nachtrijder...Nachtzwelgje!
      dinsdag 5 juni 2007 @ 23:48:20 #55
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_50148194
    The Eric Dolphy Memorial Barbecue

    Deze barbecue kan ik wel waarderen.
    Via Frank ben ik bij Eric gekomen.
    pi_50655405
    Waarvoor we dit topic ook ten nutte kunnen maken: elkaar inlichten over welke goedkope jazz-cd's (je weet wel, die je voor 3 euro per stuk vindt in bakken bij winkels als de V&D) de moeite waard zijn. Zo heb ik vandaag de cd's Jitterbug waltz van Eric Dolphy en Poem for Malcolm X van Archie Shepp voor 3 euro per stuk aangeschaft bij eerder genoemd warenhuis. Qua uiterlijk zijn ze niet te onderscheiden van beroerde albums in dezelfde prijscategorie, maar inhoudelijk wel degelijk. Nog sterker; het zijn heruitgaves van gerenommeerde albums van weleer. Bij deze zijn die dus aanbevolen.
      Licht Ontvlambaar zaterdag 23 juni 2007 @ 13:17:46 #57
    94264 Uzumaki_Naruto
    Fearless Vampire Killer
    pi_50757099
    iemand raade mij gister The Black Saint and the Sinner Lady van Charles Mingus aan
    wat een toffe plaat

    zijn er nog meer aanraders van hem?
      zaterdag 23 juni 2007 @ 13:31:12 #58
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_50757409
    Jazeker ; Mingus heeft zelfs zijn eigen topic

    Charles Mingus
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zaterdag 23 juni 2007 @ 13:48:50 #59
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50757805
    Kan ik hier ook terecht met vragen over theorie? Of is daar een speciaal topic voor?
    Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
    No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
    pi_50763403
    Ik kan, leek zijnde, je geen bevredigend antwoord beloven, maar je kunt het proberen.

    Mijn nieuwe aanwinsten:
    Empyrean isles van Herbie Hancock: een geriefelijk album dat af en toe heel aardig een tropisch gemoed evoceert. Toch consoneert de verdienste ervan mijns inziens niet geheel met zijn klassieke status, gezien het samenspel wat delicater had gekund.
    Out to lunch van Eric Dolphy: een album dat mij op curieuze wijze biologeert, ondanks dat het tamelijk onconventioneel is. Evoceert beelden van zwervers die na sluitingstijd in in tl-licht badende supermarkten een keur aan vreemde rituelen, dansen en spellen in bedrijf brengen. Sterk aanbevolen.
    Space is the place van Sun ra: Sun ra is natuurlijk een fascinerend heerschap, maar het is toch niet gemakkelijk van het titelnummer en Sea of sound, die het grootste deel van het album beslaan, te genieten. Images en Discipline maken één en ander goed, maar al met al is het album me toch wat tegengevallen.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 17:44:00 #61
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50763802
    in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?

    over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
    over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
    over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?

    ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.

    tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)

    alvast bedankt

    Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
    No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
      zondag 24 juni 2007 @ 16:45:39 #62
    3869 David
    Drum the drums
    pi_50790714
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 17:44 schreef C21H23NO5 het volgende:
    in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?

    over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
    over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
    over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?

    ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.

    tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)

    alvast bedankt

    Ik zou hem eerder denken in 'outlines' en arpeggios, ipv toonladders, aangezien D dorisch, G mixolydisch en C Ionisch exact dezelfde noten bevatten. Het hangt er vanaf welke noten 'zwaarte' hebben op een specifiek akkoord.

    Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)

    f-e-d-c-b-a-g-f-e

    Op die manier kom je op elke eerste tel op de terts van elk akkoord uit. Als je dit kunt omspelen dmv chromatiek en interessante ritmiek kun je het heel interessant maken, en speel je toch in elk akkoord. Op deze manier worden heel veel jazzsolo's geconcipieerd, zelfs door de allergrootsten.

    Uiteraard zijn er meerdere manieren.
      zondag 24 juni 2007 @ 17:12:33 #63
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50791432
    quote:
    Op zondag 24 juni 2007 16:45 schreef David het volgende:

    [..]

    Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)

    f-e-d-c-b-a-g-f-e


    Uiteraard zijn er meerdere manieren.
    Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...

    dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
    Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
    No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
      zondag 24 juni 2007 @ 17:32:07 #64
    3869 David
    Drum the drums
    pi_50792110
    quote:
    Op zondag 24 juni 2007 17:12 schreef C21H23NO5 het volgende:

    [..]

    Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...

    dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
    neen, je gebruikt geen ladders, je gebruikt akkoordtonen en neighbour tones die je kunt omspelen.

    De outline is niet bedoeld om letterlijk te worden gespeeld in je solo, maar om als 'fundament' in je oren te liggen. Als je deze omspeelt mbv chromatiek (chromatische leidtonen, zowel stijgend als dalend bv.) dan kom je tot interessante melodische lijnen die NIET beperkt zijn tot het gebruik van welke ladder dan ook. (aangezien je noten speelt, op ritmische plaatsen die het toelaten, die helemaal niet in die bepaalde ladder voorkomen).

    Het belangrijkste is om de basisprincipes (zo weinig mogelijk grondtonen op zware tellen, terts en septiem zijn goed, etc.) ff te gaan 'horen', en dan kun je verder gaan experimenteren.
      zondag 24 juni 2007 @ 17:46:25 #65
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50792489
    maar dat fundament is idd toonladders, je moet wel een kapstok hebben om je muziek over te spelen. Dat je leidtonen kunt gebruiken is mij ook duidelijk, maar dan is de vraag:
    welke kapstok gebruik je dan?
    Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
    No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
      maandag 25 juni 2007 @ 23:05:21 #66
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_50840173
    Far East Suite binnen

    die Duke, dat was me er ook eentje
    De Narcis van Gabon
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 08:30:02 #67
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52092604
    Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.

    Cecil Taylor ~ Conquistador!
    The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
    Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
    Wayne Shorter ~ Speak no evil
    Johnny Coles ~ Little Johnny C
    Larry Young ~ Unity
    McCoy Tyner ~ The Real McCoy
    Joe Henderson ~ In 'N Out

    Twee opmerkingen.
    1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
    2) Waar blijft de moderne jazz?

    [ Bericht 0% gewijzigd door nipeng op 04-08-2007 10:45:54 (typo) ]
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 10:18:22 #68
    87381 r00d
    Welke Letter?
    pi_52093214
    Afgelopen nacht had ik een feestje in mn 1tje dankzij StumbleUpon.
    Frikkin' Jazz Round Midnigth!
    Maar ja, de nacht is voorbij en dus werd ik hier naartoe doorverwezen.
    Doen jullie mee?


    Thelonious Monk Quartet - Round Midnight
    http://video.stumbleupon.com/#p=gxfql8g6fl

    Ella Fitgerald & Louis Armstrong - Summertime
    http://video.stumbleupon.com/#p=35n6a2ii59

    Ongelofelijk
    http://video.stumbleupon.com/#p=pv02bqlpn8
    ik hou dit topic op dit moment van de nacht in mn 1tje levend

    Hell Yeah!
    http://video.stumbleupon.com/#p=vtw0b1z19q
    Ik hoop trouwens dat je dit ook kunt kijken zonder de stumbleupon-balk.
    Anders is dit de beste tip ooit om te installeren

    Verscrhikkelijk ,zo kom ik nooit in bed...
    http://video.stumbleupon.com/#p=ar9e512zbj

    Aangezien mn andere nachtelijke topic is gesloten post ik hier toch nog maar wat:
    http://video.stumbleupon.com/#p=h0kctzdlaf

    Nog een rondje heerlijke solos waar ik be gestumbled ben
    http://video.stumbleupon.com/#p=sthf5u3ebw
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:50:29 #69
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52094521
    Dat zijn fijne jazzplaten die ik gekocht heb.
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 12:51:49 #70
    99899 turnpike
    have spacesuit, will travel
    pi_52095658
    Moderne Jazz ?

    Erik Vloeimans - Bitches and Fairytales

    Oké, misschien niet erg vooruitstrevend, maar het klinkt allemaal vrij lekker.

    En dat zijn inderdaad fijne jazzplaten die je hebt gekocht.
    We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
    pi_52103025
    Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus, maar in Den Haag heb je volgens mij heel weinig.. Die tent op de Laan van Meerdervoort heeft elke zaterdag iets tot 22:00, maar die hebben nu zomerstop, en elke dinsdag is er volgens mij iets in de Danzig, maar daar heb ik nu niets aan Iemand tips?
    pi_52103843
    Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_52103932
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 20:32 schreef Os__ het volgende:
    Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
    Thnx, helaas staat er op de site niets over augustus qua planning. En alle zaterdagen in september staat er een dj latin etc te draaien Verder ziet t er wel leuk uit

    Ik heb ondertussen gezien dat er morgen in strandtent de Fuut in Scheveningen een jazzavondje is. Dat is op loopafstand hier, daar ga ik sowieso even kijken dus. Maar vanavond wordt t lastig denk ik
      maandag 6 augustus 2007 @ 23:46:12 #74
    156695 Tism
    Sinds 24, Aug, 2006
    pi_52155377
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
    Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus...
    Iemand tips?
    Heerlijk idd, helaas hebben we er te weinig van in Nederland naar mijn mening, ik sta ook open voor suggesties.
    Ben benieuwd!
    ....nachtrijder...Nachtzwelgje!
    pi_52166957
    quote:
    Jazzmuzikant Art Davis overleden
    Uitgegeven: 4 augustus 2007 23:12

    LOS ANGELES - De Amerikaanse jazzmuzikant Art Davis is op 73-jarige leeftijd overleden. De contrabassist speelde onder anderen met grootheden als John Coltrane, Thelonious Monk, Dizzie Gillespie, Count Basie, Duke Ellington, Quincy Jones, Bob Dylan en Louis Armstrong.

    Davis werd in 1982 psycholoog en wisselde sindsdien optredens af met consulten. Hij stierf op 29 juli in zijn huis in het Californische Long Beach aan een hartaanval, meldden Amerikaanse media zaterdag.
    (c) ANP
    Dat uitsterven van de oudere jazzgeneraties blijft jammer .

    En heel wat anders en wél leuk, ik heb eindelijk Out Front van Booker Little op cd kunnen vinden (in Ljubljana! Of all places), dus dat was wel weer fijn.
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 08:30 schreef nipeng het volgende:
    Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.

    Cecil Taylor ~ Conquistador!
    The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
    Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
    Wayne Shorter ~ Speak no evil
    Johnny Coles ~ Little Johnny C
    Larry Young ~ Unity
    McCoy Tyner ~ The Real McCoy
    Joe Henderson ~ In 'N Out

    Twee opmerkingen.
    1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
    2) Waar blijft de moderne jazz?
    Ik kan maar niet wennen aan die Ornette Coleman. Ik heb dat album ook ooit eens gekocht maar heb het misschien 3 keer opgezet en telkens weer na een paar minuten afgezet. Misschien het verkeerde album om mee te beginnen? Die Shorter, Hancock, Young, Henderson en Coles zijn dan wel weer heel gaaf. Die Tyner moet ik ook eens opzoeken . Wat vind je er allemaal van?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 17:06:19 #76
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52172815
    Gaaf

    Die Ornette is uitstekend. Vind ik zelfs een van de beste van deze rij. Die plaat klikte meteen bij mij.
    Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

    Wat denk jij van die Taylor?
    pi_52172876
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 17:06 schreef nipeng het volgende:
    Gaaf

    Die Ornette is uitstekend. Dat klikte meteen bij mij.
    Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

    Wat denk jij van die Taylor?
    Die cd zie ik elke keer weer staan en elke keer pak ik 'm toch net niet mee. Zal volgende keer toch eens luisteren . Waarmee kan je 'm vergelijken?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 8 augustus 2007 @ 20:12:18 #78
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52207433
    Uhmm ja. Goeie.

    Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
    pi_52207607
    quote:
    Op woensdag 8 augustus 2007 20:12 schreef nipeng het volgende:
    Uhmm ja. Goeie.

    Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
    Ik kan die Blue Note avant garde zeker waarderen. Ik ben wel fan van Wayne Shorter's The All Seeing Eye, die samenwerkingen tussen Jackie McLean en Grachan Moncur III en ook spul van Roswell Rudd enzo. Maar als het te free-achtig wordt dan haak ik af. Het moet vind ik wel een spanningsboog hebben wat met abstracte melodieën wel gemaakt kan worden. Als het zo'n overloze riedel wordt zoals bij Ornette Coleman vaak het geval is hou ik het niet zo lang vol. Dus welke is het?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 8 augustus 2007 @ 20:30:44 #80
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52208025
    Dit trek je wel denk ik dan.

    Overloze riedel
    pi_52208063
    quote:
    Op woensdag 8 augustus 2007 20:30 schreef nipeng het volgende:
    Dit trek je wel denk ik dan.

    Overloze riedel
    Oeverloze .

    Ik ga 'm van de week eens opzoeken. Er komt een aanbieding dat al die dingen voor 5,99 verkrijgbaar zijn, dus dat is sowieso de moeite waard .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 8 augustus 2007 @ 20:34:58 #82
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52208155
    De irritatiefactor is naar mijn idee iets lager ligt dan bij Ornette Coleman.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_52212500
    ik tvp dit topique
    Extremistisch gematigd.
    pi_52215080
    Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
    Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.

    Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_52239983
    De fusiontip bij uitstek:

    - Miles Davis: Jack Johnson
    pi_52240115
    En van Ornette Coleman wordt ik heel erg onrustig op een onprettige manier. Mij net iets de veel deconstructie.

    Ik heb het geprobeerd met meneer Coleman, maar het werd niks.
      donderdag 9 augustus 2007 @ 21:54:14 #87
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52240506
    Onrustig

    Sun Ra, Don Cherry, Coleman
    pi_52243005
    quote:
    Op woensdag 8 augustus 2007 23:54 schreef Os__ het volgende:
    Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
    Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.

    Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
    Ik vind Live-Evil en In a Silent Way van Miles Davis ook erg mooi. Verder wellicht Head Hunters. En er zijn ook nog mensen die kunnen genieten van Weather Report, dus wellicht vind je dat leuk .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_52244931
    Yep. 'Live-Evil' en 'In a silent way' zijn ook uitstekend.
    - Weather report: probeer de albums 'Mysterious traveller', 'Heavy weather' en 'Sweetnighter' eens.
    - Herbie Hancock: 'Fat Albert Rotunda' en 'Man-child'
    - Stanley Clarke: School days
    - John McLaughlin: Electric guitarist
    - Jaco Pastorius: 'Jaco Pastorius' en 'word of mouth'
    - Pat Metheny Group: 'Travels' en 'First Circle'
    - Steps Ahead: 'Modern times'
    - Iets van de Yellowjackets

    Allemaal fusion.
    pi_52268682
    Bedankt voor de tips! Ga binnekort even zoeken en zal jullie laten weten wat ik ervan vond.

    En trouwens, net een Pim Jacobs cd van mijn vader geleend, heerlijk als background muziektje.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_52273014
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 21:54 schreef nipeng het volgende:
    Onrustig

    Sun Ra, Don Cherry, Coleman
    Het heeft wel iets die collectieve improvisatie, als je tussen de regels door luistert zit er altijd wel iets moois tussen.

    Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
    pi_52273741
    Welk orgel en welke 'oude jazz'?
    pi_52274012
    Op de verzamelaar van Deelder staat b.v. 'The Keyclub cookout' van het Charles Earland sextet met een hammond orgel erin. Dat had ik nog niet eerder in de Jazz gehoord, best een goede combinatie.

    De hammond doet het dus niet alleen in rock erg goed

    Ik zoek eigenlijk iets vergelijkbaars..
    pi_52275274
    Hoewel ik die uitvoerenden en nummers niet ken zou ik zeggen:

    Als je er nog niks van had: koop eens wat Jimmy Smith (Organ Grinder Swing, en nog veeeeel meer) of Barbara Dennerlein. Hele fijne hammonds allemaal.
    pi_52275338
    En daar is allemaal het een en ander van op YouTube te vinden, mocht u daarover twijfelen.
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:02:01 #96
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52278449
    Meer leuk orgelwerk :

    Dr. Lonnie Smith

    http://nl.youtube.com/watch?v=IdiKdU1JeSc


    En Larry Young heeft ook een paar hele mooie platen gemaakt. Unity is de bekendste ( ) ; maar bijvoorbeeld Lawrence of Newark is ook erg mooi. ( voor de liefhebbers van meer jazzrock-achtige muziek )




    stukje van allmusic
    quote:
    The late Larry Young was an organist whose fairly brief career had lots of highs and very few middles or lows. Take this session from 1973 -- his first non-Blue Note date as a leader and post-Lifetime -- as a for instance. It is startling for its fresh look at how the organ is used in jazz and in improvisation, period. On Lawrence of Newark, Young enlisted a host of younger New York session cats who were hanging around the fringes of the funk and avant-garde scenes -- James Blood Ulmer, trumpeter Charles MacGee, Cedric Lawson, and about a dozen others all jumped into Young's dark and freaky musical stew. Made up of only five tracks, rhythm is the hallmark of the date as evidenced by the conga and contrabass intro to "Sunshine Fly Away." Deirdre Johnson's cello opens up a droning modal line for Young to slide his organ over in what passes for a melody but is more of an idea for a theme and a trio of variations. Armen Halburian's congas echo the accents at the end of the drum kit and Young's own tapering pronouncements moving back and forth between two and four chords with a host of improvisers inducing a transcendent harmonic hypnosis. The centerpiece of the album is "Khalid of Space Pt. 2: Welcome." Sun Ra's edict about all of his musicians being percussionists holds almost literally true in Young's case. The soprano saxophonist sounds as if it could be Sonny Fortune (billed as "mystery guest"), but he's way out on an Eastern modal limb. Young's right hand is punching home the counterpoint rhythm as Abdul Shadi runs all over his kit. Blood Ulmer is accenting the end of each line with overdriven power chords, and various bells, drums, congas, and djembes enter and depart the mix mysteriously. Young is digging deep into the minor and open drone chords, signaling -- à la Miles -- changes in intonation, tempo, and frequency of rhythmic attack. And the cut never loses its pocket funk for all that improvisation. It's steamy, dark, brooding, and saturated with groove. The CD reissue has fine sound and sells for a budget price; it should not be overlooked. The DJs just haven't discovered this one yet. Awesome.

    Geen YouTube filmpjes van Larry Young kunnen vinden helaas.


    Maar als je meer op zoek bent naar wat meer "traditionele" jazz ( minder fusion en experiment ) dan zijn z'n Blue Note albums zeker aanraders ( Unity , Of Love and Peace , Into Somethin' , Mother Ship ).

    [ Bericht 2% gewijzigd door fripper op 11-08-2007 10:20:29 ]
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:52:10 #97
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52281706
    Ja ik wou net ook Lonnie Smith noemen!
    pi_52281968
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 23:38 schreef Beathoven het volgende:


    Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
    Het album Kirk's Work van Rahsaan Roland Kirk met Jack McDuff op het Hammond is dan zeker een aanrader.

    pi_52283805
    Zoek ook eens naar wat spul van Ike Quebec (o.a. Blue and Sentimental en Heavy Soul) en naar Grant Green, die heel veel albums samen met Hammon orgel spelers heeft gemaakt . Allemaal typische '60 jazz soul van Blue Note.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:11:42 #100
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52287813
    Check ook Huslin' eens van Stanley Turrentine. Shirley Scott op (begeleidend) Organ.
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:21:11 #101
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52287964
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 23:08 schreef Doff het volgende:

    [..]

    Ik vind Live-Evil en In a Silent Way van Miles Davis ook erg mooi. Verder wellicht Head Hunters. En er zijn ook nog mensen die kunnen genieten van Weather Report, dus wellicht vind je dat leuk .
    Dat klinkt alsof je Weather Report zelf niet erg kan waarderen

    Ik heb nu hun eerste cd opstaan , en dit zit toch aardig op de lijn van Miles platen als In a Silent Way en Big Fun. Niet zo raar, zo'n beetje heel WR kwam net uit de band van Davis : Miroslav Vitous , Wayne Shorter en Joe Zawinul. Overigens heeft die plaat nog een aardig acoustisch geluid , de enige electronica komt van de electrische piano van Zawinul.

    Ook I Sing the body electric en Live in Tokyo zitten aardig op deze lijn , hoewel ze een wat harder geluid hebben - wat meer electronica.

    Die eerste albums lijken totaal niet op de latere platen, met een veel commercieler geluid.

    linkje : Weather Report discografie
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:17:37 #102
    156288 wallofdolls
    Making love with my ego
    pi_52289120
    Iemand bekend met het werk van Anton Goudsmit? Ik opende laatst een topic over Benjamin Herman en hij speelde ook in het kwartet waarvan ik de muziek toen doorlinkte. Ik vond m erg interessant spelen en op youtube idem dito. Hoe vinden jullie dit en is er makkelijk aan te komen?

    En verder. Nog tips voor als je Miles Davis en John Coltrane gehad hebt? Van Davis vind ik de Quintet periode erg aansprekend (en de bitches brew achtige muziek wat minder) en van Coltrane eigenlijk alles zolang t maar gilt en tiert (interstellar spaces oh mijn god oh mijn god, wat heb ik n vrienden gemaakt )

    Sun Ra vind ik overigens ook heel erg goed, Benjamin Herman dus ook. Omar Rodriguez wel aardig, maar wel heel vernieuwend (of dissonant afgrijselijk, hoe je t opvat). Cornell van Charles Mingus vind ik ook goed. The essential Charlie Parker vind ik ook wel goed niet geniaal. Straight life van Freddie Hubbard is ook goed.

    John Scofield vind ik daarentegen echt te walgelijk voor woorden. En Jimmy Smith kreeg mij ook helemaal niet warm met Crazy! baby
    pi_52318192
    Goede tips allemaal wat betreft de organisten in de jazz, bedankt!. Stuk op youtube van lonnie bekeken en hij doet me in de verte wel wat denken aan Thelonious Monk
      maandag 13 augustus 2007 @ 16:10:48 #104
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52332818
    Medeski Martin & Wood gebruken ook een Hammond .
    Niet echt oude jazz natuurtijk
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_52365342
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
    Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus, maar in Den Haag heb je volgens mij heel weinig.. Die tent op de Laan van Meerdervoort heeft elke zaterdag iets tot 22:00, maar die hebben nu zomerstop, en elke dinsdag is er volgens mij iets in de Danzig, maar daar heb ik nu niets aan Iemand tips?
    Dinsdagen in de Danzig was dus maar t/m april 2007
      dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:27:24 #106
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_52365510
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 19:17 schreef wallofdolls het volgende:
    Iemand bekend met het werk van Anton Goudsmit? Ik opende laatst een topic over Benjamin Herman en hij speelde ook in het kwartet waarvan ik de muziek toen doorlinkte. Ik vond m erg interessant spelen en op youtube idem dito. Hoe vinden jullie dit en is er makkelijk aan te komen?

    En verder. Nog tips voor als je Miles Davis en John Coltrane gehad hebt? Van Davis vind ik de Quintet periode erg aansprekend (en de bitches brew achtige muziek wat minder) en van Coltrane eigenlijk alles zolang t maar gilt en tiert (interstellar spaces oh mijn god oh mijn god, wat heb ik n vrienden gemaakt )

    Sun Ra vind ik overigens ook heel erg goed, Benjamin Herman dus ook. Omar Rodriguez wel aardig, maar wel heel vernieuwend (of dissonant afgrijselijk, hoe je t opvat). Cornell van Charles Mingus vind ik ook goed. The essential Charlie Parker vind ik ook wel goed niet geniaal. Straight life van Freddie Hubbard is ook goed.

    John Scofield vind ik daarentegen echt te walgelijk voor woorden. En Jimmy Smith kreeg mij ook helemaal niet warm met Crazy! baby
    Omar Rodriguez als in Omar Rodriguez Lopez? Zo ja, zijn solo werk is best goed te hachelen. Zeker na dat gestresste Mars Volta.

    Zoiezo kan ik je heel mingus aanraden. Ah uhm met name.
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
      dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:46:46 #107
    156288 wallofdolls
    Making love with my ego
    pi_52366084
    quote:
    Op dinsdag 14 augustus 2007 18:27 schreef Thomasumo het volgende:

    [..]

    Omar Rodriguez als in Omar Rodriguez Lopez? Zo ja, zijn solo werk is best goed te hachelen. Zeker na dat gestresste Mars Volta.

    Zoiezo kan ik je heel mingus aanraden. Ah uhm met name.
    Ja die ja. Oh ik vind t wel lekker, n beetje nervositeit in muziek doet t goed bij mij . Ik heb net dat laatste album van hem pas ontdekt. Of was die met die zanger van Can daarna nog?
    pi_52366819
    Ik vind jazz gecombineerd met minimal heel erg lekker
      vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:06:57 #109
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52442178
    Max Roach is woensdag overleden ......
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_52449522
    quote:
    Op vrijdag 17 augustus 2007 08:06 schreef fripper het volgende:
    Max Roach is woensdag overleden ......


    * le_knightclub_soda zet vandaag Percussion Bitter Sweet en We Insist! op
      vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:06:18 #111
    3155 MeneerTim
    de verschrikkelijke.
    pi_52451640
    quote:
    Op vrijdag 17 augustus 2007 08:06 schreef fripper het volgende:
    Max Roach is woensdag overleden ......
    Wim de Bie heeft een leuk filmpje van hem gelinkt.

    http://nl.youtube.com/watch?v=LeYXfmgHU9c
      zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:20:23 #112
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52478192
    Zo nog wat Ornette Coleman ingeslagen. Lekker hoor.
    pi_52536736
    Ik heb op 7 juli het blue note records-festival bijgewoond en heb daar een drietal jazzensembles mogen horen. Er werd geëntameerd door Gianluca Petrella en zijn kornuiten en zij brachten aangename energieke 'new creative'-jazz met elektronische garneringen ten gehore. Daarna was Mike Delferro met zijn luitenanten aan de beurt. De saxofonist had helaas moeite met het onderscheiden van gevoeligheid van melodrama. De pianist (mijnheer Delferro zelf) gaf wel blijk van een behoorlijke aanleg, wat het optreden behoedde voor dramaschap. Voorts kwam Yusef Lateef mij verblijden met het soort jazz waarmee hij beroemd is geworden. Hij kwam me voor als een inspirerend heerschap.
    Daarnaast heb ik ervan geprofiteerd dat een met het festival geassocieerde winkel de blue note-cd's voor ridicuul lage prijzen aanbood (ik meen dat ze 6 euro per stuk waren en dat de 4e gratis was). Volgend is een lijst met wat ik heb aangeschaft en mijn mening erover:

    Duke Ellington - Money jungle: zeer genietbaar.
    Horace Silver - Song for my father: de chorussen zijn wel zo ongeïnspireerd en de solo's zo zouteloos, dat de muziek me irriteert.
    Wayne Shorter - Juju: ik verwachtte er redelijk wat van, maar kwam bedrogen uit. De chorussen zijn te maniëristisch en voorts is het geenszins bijzondere muziek.
    Wayne Shorter - Speak no evil: zie Juju.
    Wayne Shorter - The all seeing eye: de coltrane-invloeden maken het album genietbaarder dan de twee bovenstaande, maar maakt het album op zich tot een enigszins genante pastiche.
    Grant Green - Green street: wel aardig.
    Kenny Burrell - Midnight blue - wat vervorming zou de gitaar niet hebben misstaan, gezien het bluesachtige karakter van de muziek. De solo's ervan zijn op zich aardig, wat helaas niet gezegd kan worden van de erg dilettante saxofoonsolo's.
    Andrew Hill - Point of departure: het hoogtepunt van deze lichting. Zeer boeiende solo's en dito chorussen.
    Herbie Hancock: de chorussen hiervan rieken, zoals die van Song for my father, Juju en Speak no evil, naar een ongeriefelijke verzadiging. De solo's maken het een en ander goed.
      maandag 20 augustus 2007 @ 20:06:40 #114
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52538042
    Over Andrew Hill zijn we het in ieder geval eens
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      maandag 20 augustus 2007 @ 20:12:07 #115
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52538235
    Welke van Hancock heb je het nou over?
    pi_52540020
    Ah, vergeten erbij te zetten. Ik had het over Maiden voyage.
      maandag 20 augustus 2007 @ 21:23:14 #117
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52540689
    O dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Geef Hancock nog niet op hoor, hij heeft echt goede platen gemaakt.

    Volgens mij staat Maiden Voyage wel hoog aanschreven bij de kenner.
    pi_52541138
    hallo mensen .
    1e post hier , ik lees wel al een paar maandjes de jazz topics mee, zeer leerzaam en slecht voor je portemonnee ;-)
    De afgelopen tijd heb ik de volgende albums aangeschaft , het lijstje geeft denk ik wel weer waar m'n voorkeuren liggen.

    Art Blakey-Indestructible
    Art Blakey-Moanin'
    Art Blakey-Free for All
    Art Blakey-Mosaic
    Art Blakey-The Freedom Rider
    Art Blakey-The Jazz Messengers
    Art Blakey & Jazz Messengers-Buhaina's Delight
    Art Blakey & The Jazz Messengers-A Night in Tunisia
    Art Blakey Quintet-A Night at Birdland vol.1
    Art Blakey Quintet-A Night at Birdland vol.2
    Charles Mingus-Mingus Ah Um
    Dave Brubeck Quartet-At Carnegie Hall Live
    Donald Byrd-A New Perspective
    Duke Ellington & John Coltrane -Duke Ellington & John Coltrane
    Freddie Hubbard -Ready for Freddie
    Hank Mobley-No Room for Squares
    Hank Mobley-Soul Station
    Herbie Hancock-Empyrean Isles
    Herbie Hancock-Head Hunters
    Herbie Hancock-Maiden Voyage
    Herbie Hancock-The Prisoner
    Horace Silver-And the Jazz Messengers
    Jimmy Smith-Home Cookin
    Joe Henderson-Mode for Joe
    Joe Henderson-Page One
    John Coltrane-A Love Supreme
    John Coltrane-Giant Steps
    John Coltrane-My Favorite Things
    John Coltrane-Blue Train
    John Coltrane-Ole Coltrane
    Keith Jarrett-The Koln Concert
    Kenny Burrel-Midnight Blue
    Larry Young-Unity
    Miles Davis-Agharta
    Miles Davis-Birth of the Cool
    Miles Davis-Bitches Brew
    Miles Davis-Dark Magus
    Miles Davis-Filles de Kilimanjaro
    Miles Davis-Kind of Blue
    Miles Davis-Live Evil
    Miles Davis-A Tribute to Jack Johnson
    Miles Davis-In A Silent Way
    Miles Davis-Miles Smiles
    Miles Davis-Milestones
    Miles Davis-Nefertiti
    Miles Davis-Pangaea
    Ornette Coleman -The Shape of Jazz to Come
    Stan Getz & João Gilberto-Getz/Gilberto
    The Mahavishnu Orchestra-Birds of Fire
    The Mahavishnu Orchestra-The Inner Mountain Flame
    Thelonious Monk -Genius of Modern Music Volume Two
    Wayne Shorter-Adam's Apple
    Wayne Shorter-Speak No Evil

    Nu zijn er nog wel wat albums van o. a Miles en Coltrane die op m'n wensenlijstje staan. Maar dan houd het een beetje op. Hebben de kenner nog wat tips ; wat mag er ,beetje kijkend naar mijn smaak , niet ontbreken in de collectie?
    pi_52541499
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 21:23 schreef nipeng het volgende:
    O dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Geef Hancock nog niet op hoor, hij heeft echt goede platen gemaakt.

    Volgens mij staat Maiden Voyage wel hoog aanschreven bij de kenner.
    Ik zou mezelf absoluut geen kenner willen noemen maar Maiden Voyage is wel echt een favoriet van me in het genre (net als Song For My Father).
    pi_52541620
    Over Herbie Hancock gesproken, ik ben al heel lang van plan om The Prisoner te checken, vinden jullie dat album de moeite waard? Ik hoor van veel mensen dat het een van z'n beste albums is?
      maandag 20 augustus 2007 @ 22:06:44 #121
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52542246
    Ik ken die niet van hem. Aangezien wij verschillend over Maiden Voyage denken had je toch niets gehad aan mijn mening.
      maandag 20 augustus 2007 @ 22:11:08 #122
    131729 jna
    Je lul hangt uit je broek
    pi_52542405
    Jmes Carter komt in November naar Nederland voor een tour
    Jawel, je keek.
      maandag 20 augustus 2007 @ 22:15:53 #123
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_52542568
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 21:41 schreef Lenoir het volgende:
    En van Ornette Coleman wordt ik heel erg onrustig op een onprettige manier. Mij net iets de veel deconstructie.

    Ik heb het geprobeerd met meneer Coleman, maar het werd niks.
    Wim de Bie had een paar weken geleden gelinkt naar twee versies van Dancing in Your head, en dat vond ik heel tof (op het album staan ook 2 versies, erg gaaf). Verder heb ik alleen Tomorrow is the question, en dat vind ik ook wel aangenaam.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      maandag 20 augustus 2007 @ 22:19:10 #124
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_52542685
    Maiden Voyage had ik trouwens laatst voor 5 euro gekocht, maar het wist me niet helemaal te grijpen.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      maandag 20 augustus 2007 @ 22:22:48 #125
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52542797
    Ik heb nu zo'n 6 Ornette Coleman albums en ik vind ze uitstekend.
    pi_52543149
    Welke 6 nipeng? Heb dit weekend The Shape of Jazz to Come aangeschaft en die vind ik geweldig.
    pi_52543786
    Ik heb naast Maiden voyage ook Empyrean isles en die bevalt me inderdaad wel.

    Blakey: ik zie een van mijn favorieten, Out to lunch van Eric Dolphy, niet staan. Wees gewaarschuwd: Erics solo's zijn mal.
    pi_52543915
    Nogmaals, Oscar Peterson is ernstig onderschat op deze site. Die man heeft echt briljante albums, vooral met The Dane With The Never Ending Name op de bass.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      maandag 20 augustus 2007 @ 23:08:17 #129
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_52544430
    Vandaag Giblet van Sunny Murray gekocht. Erg aan te bevelen voor liefhebbers van het wat meer experimentel jaren 60 werk. Murray was in die tijd oa drummer bij oa Cecil Taylor en Albert Ayler , dat geeft wel een aardig idee van het soort muziek
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_52549212
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 22:53 schreef Os__ het volgende:
    The Dane With The Never Ending Name op de bass.
    NHOP was geweldig
    pi_52568435
    Helaas nog niks van Lonnie Smith tegengekomen in de platenwinkels maar wel het album 'Deelderrhythm' rijker. De serie is weer compleet
    pi_52569197
    Van Lonnie Smith vind ik Mama Wailer wel een aardig album met een meer dan een kwartier lange versie van Sly Stone's Stand. Verder ken ik niet zoveel van 'm eigenlijk
      dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:01:49 #133
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52571765
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 22:33 schreef blakey het volgende:
    Welke 6 nipeng? Heb dit weekend The Shape of Jazz to Come aangeschaft en die vind ik geweldig.
    The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm Vol1
    The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm Vol2
    Ornette Coleman ~ Change of the century
    Ornette Coleman ~ Friends and Neighbors
    The Ornette Coleman Quartet ~ Ornette!
    The Ornette Coleman Double Quartet ~ Free Jazz, a collective improvisation
    pi_52573967
    thanks , ik ga ze binnenkort eens luisteren , en zeker die Free Jazz (A Collective Improvisation) , die stond al op m'n lijstje
      vrijdag 31 augustus 2007 @ 01:31:26 #135
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_52829809
    hoi
    pi_52848797
    Damn wel druk hier..

    Maarja ik zoek een cd dat beetje zelfde stel is als Miles Davis - Kind of blue. Gewoon lekker rustig dus. Heeft iemand misschien tips?
    pi_52850387
    misschien is 'The New Standard' van Herbie Hancock iets voor je
    pi_53092009
    Eén van de groten heeft ons verlaten
    quote:
    Jazzpianist Joe Zawinul gestorven

    Gepubliceerd op dinsdag 11 september 2007

    WENEN (ANP) - De wereldberoemde pianist Joe Zawinul is dinsdagochtend overleden. Hij stierf op 75-jarige leeftijd in een ziekenhuis in zijn woonplaats Wenen. Zawinul wordt beschouwd als één van de beste jazzpianisten van na de Tweede Wereldoorlog.

    Zawinul was de afgelopen jaren meerdere malen te zien op het North Sea Jazz Festival. De muzikant speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de jazzrock. Hij was samen met Chris Corea en Herbie Hancock de eerste die elektrische piano's en synthesizers ging gebruiken.

    De Oostenrijks-Amerikaanse toetsenist verwierf de meeste faam als oprichter van de band Weather Report, samen met Wayne Shorter. Zijn grootste commerciële succes had hij met het nummer Birdland uit 1977, dat werd uitgevoerd door talloze grote namen uit de jazzwereld.

    Tot aan zijn dood was hij de leider van de band Zawinul Syndicate.
    pi_53092444
    quote:
    Op vrijdag 31 augustus 2007 18:36 schreef Pieter-utd het volgende:
    Damn wel druk hier..

    Maarja ik zoek een cd dat beetje zelfde stel is als Miles Davis - Kind of blue. Gewoon lekker rustig dus. Heeft iemand misschien tips?
    Het is hier bij vlagen druk...Vooral gedurende de winter denk ik (dan luister ik ook meer jazz )

    Gelijkende albums met Kind Of Blue zijn er genoeg.

    van Miles Davis heb je bijvoorbeeld Round About Midnight, Someday My Prince Will Come als twee albums die er echt redelijk op lijken. Een aantal andere rustige en relaxte albums van Miles Davis zijn Porgy & Bess, Birth Of The Cool en de Relaxin', Steamin', Cookin' (alledrie, plus nog een 4e waar ik niet op kan komen tegelijk uitgebracht) albums heel geschikt.

    Als je naar andere artiesten wilt kijken dan kan je Cannonball Adderly met Somethin'Else, Dave Brubeck met Time Out of Enrico Rava met Easy Living proberen....
    Er is een heleboel Jazz, en een heleboel in de stijl van Kind Of Blue te vinden. Maar toch blijft Kind Of Blue gewoon het beste samen met mijn persoonlijk favoriet Round About Midnight
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_53093945
    Jammer van Zawinul. Waaraan is hij precies overleden?

    Een album dat ook redleijk op Kind of Blue lijkt is Something Else van Cannonball Adderley. Toch is Kind of Blue wel echt een uniek album.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 11 september 2007 @ 13:18:23 #141
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_53094763
    Even Joe gedag zwaaien, het ga je goed.
    And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
      dinsdag 11 september 2007 @ 13:37:45 #142
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_53095153
    Jammer van Zawinul ...

    Toevallig dit weekend z'n cd Zawinul (1971) gekocht. Mooie muziek ....
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_53110080
    De grootste fusion-toetsenist en pionier.

    Zonder aarzelen.

    Mag nu de 'Erdäpfeen von unt anschaun'.
    pi_53113426
    quote:
    Op dinsdag 11 september 2007 11:07 schreef Scrutinizer het volgende:
    Eén van de groten heeft ons verlaten
    [..]

    Ik las het gisteren op het internet en "wonderbaarlijk" wordt dit niet gepost op de frontpage, het nieuws van Britney is toch veel belangrijker.

    Een grootheid in de muziek is heen gegaan. Af en toe behoorlijk freaky, maar zeer gewaardeerd.

    Joe:
    Women fart just as much as men. It's just that most men take more pride in it than most women.
    FART FAQ:
    http://www.heptune.com/farts.html
    pi_53116455
    Gister een zeer productieve dag gehad. Hier een lijstje met mijn aanwinsten.

    Art Blakey & The Jazz Messengers - Bulaina's Delight


    Michael Brecker - Nearness Of You: The Ballad Book


    Various Artists - Deelder Blijft Draaien


    John Coltrane - A Love Surpreme


    Django Reinhardt - Nuits de Saint-Germain-des-Prés


    Jimmy Smith - Home Cookin'


    Donald Byrd - Street Lady


    Freddie Hubbard - Super Blue


    Freddie Hubbard - The Love Connection


    Kenny Barron Trio - Live At Bradley's


    Hank Mobley - Soul Station


    Wayne Shorter - Adam's Appel


    Joe Henderson - So Near, So Far


    Stan Getz - Compact Jazz


    Miles Davis - Birth Of The Cool


    Tommy Flanagan - Beyond The Bluebird


    ----
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_53117196
    Lekkere aankopen Os! Allemaal cd's?

    En treurig nieuws van Joe Zawinul, na Max Roach nu binnen een maand alweer een grote naam die wegvalt.
    pi_53117468
    Allemaal cd's ja, heb nog geen tijd gehad ze allemaal te beluisteren maar was wel erg tevreden wat ik als eerst hoorde van vooral Hank Mobley, Tommy Flanagan, Miles Davis maar vooral Art Blakey. Zal ze in de loop van de week allemaal eens wat aandachtiger bestuderen.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_53118293
    Okay, dan ben op je zich wel beter af, zet net ff m'n vinyl op van Birth of the Cool en die kraakt aan alle kanten

    Laatste tijd niet al te veel jazz gekocht zelf, alleen deze Black Lion compilatie:


    Sun Ra - Nuclear War (maar met andere hoes:


    en Antonio Carlos Jobim - The Composer of Desafinado Plays:


    Maar ik luister de laatste tijd vooral:

    pi_53118909
    Vinyl is ver voor mijn tijd, nog nooit een echte plaat gekocht. Ergens jammer maar kwaliteit is ook wat waard.

    Waar is Shahib Shibab mee te vergelijken? Als ik de namen zie op die Black Lion compilatie zie zal daar toch veel lekker spul bijzitten.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_53119096
    Dat Sahib Shihab album is hier wel te vinden (geen directe link! mag wel blijven staan dan toch mods? )

    [ Bericht 20% gewijzigd door nipeng op 14-09-2007 21:59:26 ]
    pi_53119131
    Op de voorpagina van diezelfde blog is trouwens dit album te vinden wat me ook erg aanspreekt:
    pi_53120274
    quote:
    Op dinsdag 11 september 2007 11:26 schreef Norrage het volgende:

    [..]

    Het is hier bij vlagen druk...Vooral gedurende de winter denk ik (dan luister ik ook meer jazz )

    Gelijkende albums met Kind Of Blue zijn er genoeg.

    van Miles Davis heb je bijvoorbeeld Round About Midnight, Someday My Prince Will Come als twee albums die er echt redelijk op lijken. Een aantal andere rustige en relaxte albums van Miles Davis zijn Porgy & Bess, Birth Of The Cool en de Relaxin', Steamin', Cookin' (alledrie, plus nog een 4e waar ik niet op kan komen tegelijk uitgebracht) albums heel geschikt.

    Als je naar andere artiesten wilt kijken dan kan je Cannonball Adderly met Somethin'Else, Dave Brubeck met Time Out of Enrico Rava met Easy Living proberen....
    Er is een heleboel Jazz, en een heleboel in de stijl van Kind Of Blue te vinden. Maar toch blijft Kind Of Blue gewoon het beste samen met mijn persoonlijk favoriet Round About Midnight
    Bedankt voor je reactie , ga vanmiddag direct naar Amsterdam (Fame) om cds te halen. Woont iemand in de buurt van Wassenaar? (Daarmee bedoel ik eigenlijk Leiden of Den Haag). Zo ja weet iemand misschien goeie cd winkel in die buurt. Bij Plato hebben ze namelijk niet zo veel...
    pi_53121160
    tvp'tje, thuis eens kijken wat ik hier kan meelullen..
      woensdag 12 september 2007 @ 17:05:01 #154
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_53125100
    quote:
    Op woensdag 12 september 2007 13:48 schreef Pieter-utd het volgende:

    [..]

    Bedankt voor je reactie , ga vanmiddag direct naar Amsterdam (Fame) om cds te halen. Woont iemand in de buurt van Wassenaar? (Daarmee bedoel ik eigenlijk Leiden of Den Haag). Zo ja weet iemand misschien goeie cd winkel in die buurt. Bij Plato hebben ze namelijk niet zo veel...
    In Den Haag heb je in ieder geval Jazz Center :
    http://www.jazzcenter.nl/
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_53134932
    Vandaag naar Amsterdam geweest cd's kopen.
    Miles Davis
    - Round About Midnight
    - Porgy & Bess
    - Birth of the Cool
    - Relaxin'
    - Steamin'
    - Cookin'
    - Walkin'

    Connonball Adderly
    - Somethin' Else
    Dave Brubeck
    - Time Out

    Met dank aan Norrage
    pi_53135133
    Nouja zeg, iemand volgt mijn raad op. Ik hoop dat je niet teleurgesteld bent

    Ik had je misschien nog wel wat meer verschillende artiesten kunnen geven, maar dit is al een goede start
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_53140060
    Ik heb tot nu toe alleen nog Miles Davis met Round About Midnight en Dave Brubeck met Time Out geluisterd en vond ze allebei erg goed. Precies wat ik bedoelde
    pi_53140380
    quote:
    Op woensdag 12 september 2007 11:27 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    En treurig nieuws van Joe Zawinul, na Max Roach nu binnen een maand alweer een grote naam die wegvalt.
    En nu ook nog Bobby Byrd hoor ik net
    pi_53143241
    quote:
    Op woensdag 12 september 2007 13:00 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Op de voorpagina van diezelfde blog is trouwens dit album te vinden wat me ook erg aanspreekt:
    [afbeelding]
    Die wil ik echt zo graag hebben he, maar nergens te vinden .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_53180832
    Toegevoegd aan mijn collectie: Live at the five spot, volume 2 van mijnheer Dolphy en kornuiten en Interstellar space. De eerste is onbijzonder ofschoon erg plezant, de tweede moet ik nog eens grondig luisteren.
      vrijdag 14 september 2007 @ 21:59:53 #161
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_53183539
    quote:
    Op woensdag 12 september 2007 12:59 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Dat Sahib Shihab album is hier wel te vinden (geen directe link! mag wel blijven staan dan toch mods? )
    Nee hebben we liever ook niet
    pi_53376884
    van de week aangeschaft:

    Eric Dolphy - "Out to Lunch!"
    Yusef Lateef - Eastern Sounds
    Miles Davis - Sorcerer
    Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady
    Horace Silver - Song for my Father

    lekker gevarieerd dacht ik zo.
      zondag 7 oktober 2007 @ 16:06:12 #163
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_53766752
    Die Eric Dolphy is tof. Die Lateef ook.

    Een tijdje geleden het laatste solo album van Alice Coltrane gekocht. Translinear Light, erg goed album op de twee mindere wurlitzer nummers van Alice na. Hier een review.
    pi_53802969
    Idd die Lateef en Dolphy had ik veeeeeeel eerder moet kopen , wat een geweldige platen!
    Song for my father en Nefertiti zijn ook tof , die laatste zit al een week in de auto radio gebakken.

    dit weekend nog wat leuke plaatjes wezen halen:
    MIles Davis - E.S.P.
    Miles Davis - Miles in the Sky
    Wayne Short- Juju
    Duke Elington- Money Jungle

    kom tijd te kort om al dit moois te luisteren.
    pi_53804665
    Inderdaad veel moois aangeschaft, blakey. Juju, The Black Saint & the Sinner Lady, Sng for my Father en Live at the Five Spot horen tot de beste albums die ik ken.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zondag 14 oktober 2007 @ 14:15:14 #166
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_53924488
    http://www.bbc.co.uk/radio3/jazzon3/

    Als ik het goed begrijp dan zit nu een Joe Zawinul Tribute onder de Listen to the latest programme link.
    pi_53998104
    Nieuwe aankoop:

    Miles Davis Quintet - Live at the 1963 Monterey Jazz Festival

    Erg vermakelijk

    Jammer dat hier zo weinig gepraat wordt, ben erg benieuwd naar nieuwe artiesten en dergelijke
    pi_54010920
    Vind ik eigenlijk ook. Beetje wat klassiekers van Bill Evans aangeschaft, eentje met Toots en eentje met Jim Hall. Moet ze nog wel een luisterbeurt gunnen.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54012964
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 14:47 schreef Os__ het volgende:
    Vind ik eigenlijk ook. Beetje wat klassiekers van Bill Evans aangeschaft, eentje met Toots en eentje met Jim Hall. Moet ze nog wel een luisterbeurt gunnen.
    Wat voor jazz maakt Bill Evans? Ben nog niet heel bekend in de jazzwereld...
      donderdag 18 oktober 2007 @ 18:50:51 #170
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_54015110
    Altijd even opletten met Bill Evans , er zijn er namelijk twee die zo heten

    De Bill Evans die met Jim Hall een album heeft gemaakt (Undercurrent) speelt piano, de andere Bill Evans speelt sax.

    De pianist speelde eind jaren 50 bij Miles Davis ( oa. Kind of Blue ) , de saxofonist speelde in de jaren 80 bij Miles.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_54016053
    Ik heb het over de pianist Bill Evans (en volgens mij ook veruit de meest bekende van de 2). "You Must Believe In Spring" is een erg fijn album van hem, erg rustig en mooie nummers. "Waltz for Debby", zijn meest bekende album heeft ook weer erg fijne nummer met vooral een geniale bassist erbij. Het Theme song van die cd is wel een standard geworden, erg lekker riedeltje.

    Bill Evans is gewoon een erg fijne pianist met een geniaal gevoel voor melodie, vergelijkbaar met Keith Jarrett alleen dan stukken toegankelijker en genialer.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54016071
    Trouwens, welke artiesten zijn vergelijkbaar met Baden Powell?
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54018344
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 19:35 schreef Os__ het volgende:
    "Waltz for Debby"
    Even op youtube bekeken, mooi nummer! (kon nergens een torrent vinden )
    pi_54022373
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 21:22 schreef Pieter-utd het volgende:

    [..]

    Even op youtube bekeken, mooi nummer! (kon nergens een torrent vinden )
    Van "You Must Believe In Spring" is volgens mij wel ergens een torrent te vinden, zeker de moeite waard.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:22:58 #175
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_54025969
    Waar en hoe je torrents e.d. kan vinden is geen onderwerp in dit topic.
      zondag 21 oktober 2007 @ 09:00:48 #176
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_54067335
    *Z A T 2 0 O K T **BY ANY MEANS: RASHIED ALI / CHARLES GAYLE /
    WILLIAM PARKER (US)
    *Rashied Ali: Drum
    Charles Gayle: Alt- en tenorsaxofoon
    William Parker: Bas

    Gisteren daar geweest. Was goed zeg.
    pi_54095829
    cdtje van Lester Young aangeschaft, verdomme wat is dat heerlijk zeg
    pi_54097476
    quote:
    Op maandag 22 oktober 2007 20:16 schreef Dylanesque het volgende:
    cdtje van Lester Young aangeschaft, verdomme wat is dat heerlijk zeg
    Welke? Lester is erg fijn!
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54097525
    quote:
    Op maandag 22 oktober 2007 22:00 schreef Os__ het volgende:

    [..]

    Welke? Lester is erg fijn!
    Just you, just me

    Staat al een tijdje op repeat ondertussen
    pi_54115791
    Hoi jazzers,

    Ook dit jaar is er weer een FOK! album top 100 allertijden 2007 . En omdat die top 100 elk jaar een ongevarieerd stukje indie-nerdproza is lijkt het me tijd dat eens te gaan veranderen. Dus als jullie even massaal ook wat lijstjes indienen, al is het maar een top 10, dan wordt het misschien nog wel leuk ook dit jaar. En anders niet gaan zeuren straks dat de jazz ondervertegenwoordigd is natuurlijk

    Einde dienstmededeling
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:07:47 #181
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_54115890
    Het voornemen is minstens 30 % jazz in m'n top 100.

    Vanavond eens beginnen met een lijstje te bouwen
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:47:02 #182
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_54177680
    Laatst Sketches of Spain van Miles aangeschaft - verrassend! Ik ben meteen gevallen voor het intro van "Concierto...". Het gaat echter nog wel wat tijd kosten om het album goed te leren kennen.
    pi_54177747
    Afgelopen dinsdag in de Pavlov in Den Haag geweest, voor de wekelijkse jazz-avond. Leuk, gezellig tentje, goeie muziek; jamsessie van 23.00 tot.. nouja, ging rond 1:30 weg Maar daar ga ik vaker kijken
    pi_54211536
    Lekker funkie cd'tje van Donald Byrd aan het luisteren (Street Lady). Welke artiesten en/of albums zijn er meer in dit genre te vinden?

    Het is niet geniaal, stuk gladder en het is zelfs de vraag of het wel echt jazz is maar toch is het heerlijke muziek om rustig bij weg te dromen.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54222388
    quote:
    Op zaterdag 27 oktober 2007 23:04 schreef Os__ het volgende:
    Lekker funkie cd'tje van Donald Byrd aan het luisteren (Street Lady). Welke artiesten en/of albums zijn er meer in dit genre te vinden?

    Het is niet geniaal, stuk gladder en het is zelfs de vraag of het wel echt jazz is maar toch is het heerlijke muziek om rustig bij weg te dromen.
    Dat geluid komt voor een groot deel van Larry Mizell (van de Mizell Brothers). Als je dit soort spul zoekt kun je beginnen met hun producties op te sporen, komen qua geluid veelal overeen.

    Dit album van Donald Byrd bijvoorbeeld:


    of Places and Spaces


    Bobbi Humphrey - Blacks and Blues


    en Satin Doll


    Gary Bartz - Music Is My Sanctuary


    en The Shadow Do



    en bepaald geen jazz, maar wel een uitstekend Mizell Brothers album:
      zondag 28 oktober 2007 @ 18:12:18 #186
    139316 Pieter-utd
    Art Vandelay
    pi_54227770
    Ik had even een vraagje: op NED 2 is een soort docu over Candy Dulfer over haar vader. Ik had hem 2 jaar geleden ofzo ook zien optreden met nog een paar saxefonisten in 'De Paap' in Den Haag, bij het afscheids optreden van de Kiers & De Vries band. Wat overigens echt heel leuk was!

    Maar ik vroeg me af omdat ik nog geen cds heb van Nederlandse artiesten, wat zijn nou echt goede Nederlandse artiesten en weten jullie paar cd-namen?


    Die avond:
    http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=2682&magazines=479&news=175409

    [ Bericht 11% gewijzigd door Pieter-utd op 28-10-2007 18:27:55 ]
    pi_54230913
    Hein van de Geyn is een hele goede bassist die ook internationaal een goede naam heeft. O.a. gespeeld met Chet Baker.

    Voor de rest had volgens mij Nederlandse Dixieland/Big Band jazz wel een goede reputatie in het buitenland.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54230957
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 20:58 schreef Os__ het volgende:
    Hein van de Geyn is een hele goede bassist die ook internationaal een goede naam heeft. O.a. gespeeld met Chet Baker.
    Nog een keer een docu over hem gezien, erg goed idd.
    pi_54231396
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 19:02 schreef Sack_Blabbath het volgende:
    Hoi jazzers,

    Ook dit jaar is er weer een FOK! album top 100 allertijden 2007 . En omdat die top 100 elk jaar een ongevarieerd stukje indie-nerdproza is lijkt het me tijd dat eens te gaan veranderen. Dus als jullie even massaal ook wat lijstjes indienen, al is het maar een top 10, dan wordt het misschien nog wel leuk ook dit jaar. En anders niet gaan zeuren straks dat de jazz ondervertegenwoordigd is natuurlijk

    Einde dienstmededeling
    indie.... Af en toe wel leuk, maar hier op fok is het wel echt veels te sterk vertegenwoordigd???? Zeker nerdproza!

    Ik zal mijn best doen om wat jazz in mijn top te zetten! En dat gaat zeker wel lukken
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_54232766
    Ik heb al geprobeerd de eer van jazz hoog te houden met mijn lijstje maar ik vraag me af of er daadwerkelijk jazz in de uiteindelijke lijst voorkomt - afgezien van Kind of Blue.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_54232809
    Vorig jaar stonden Giant Steps en Kind of Blue erin...aan ons de taak om er meer dan 2 in te krijgen.
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_54242429
    Ik zal ook een lijstje maken. Dat wordt een kwestie van de vorige aanpassen .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_54242969
    Iemand trouwens de uitzending zondag gezien over Keith Jarrett?? (Bij Matinee geloof ik).
    Was wel interessant. Keith is wel echt één van mijn helden
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      maandag 29 oktober 2007 @ 17:13:23 #194
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_54247225
    Ik heb de helft gezien , was erg leuk inderdaad
    Nooit geweten dat hj ook sax speelt.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_54268115
    Vandaag naar Haarlem geweest nieuwe cd's kopen, maar ze hadden niet echt veel daar.. (in ieder geval kon ik geen zaken vinden)

    - Bill Evans - Waltz for Debby
    - The Cannonball Adderley Quintet in San Francisco
    pi_54424779
    Vorige week Dexter Gordon- Go en Lee Morgan - The Sidewinder gekocht. Erg prettig....
    Mingus,Mingus,Mingus,Mingus,Mingus te leen van een vriend, die gaan we binnenkort ook zeker aanschaffen , heerlijk album!
    Ik heb het jazz virus echt te pakken . M'n verzameling groeit maar en de lijst met "nog aan te schaffen" ook
      zondag 18 november 2007 @ 22:32:13 #197
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_54705374
    Time for Tyner van McCoy Tyner draait nu z'n welverdiende rondjes; vooral de eerste helft van het album is erg goed te doen. Bobby Hutcherson.

    Enfin, ik weet niet of het al eerder gepost is, maar iets lichters: http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/30760954/. Dit is een themapagina van de VPRO waarop verscheidene Polygoon-items over jazz zijn verzameld. Niet echt muzikaal diepgaand, maar wel erg leuk om te zien. Check vooral dat filmpje over Lionel Hampton!
    pi_54707090
    Nog regulars hier naar de platenbeurs geweest dit weekend? Ik heb Art Blakey & The Jazz Messengers - Ugetsu gescoord
      maandag 19 november 2007 @ 17:34:21 #199
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_54720074
    Ik heb Super Nova van Wayne Shorter gekocht op de beurs. De rest van m'n aankopen horen niet echt in dit topic .
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      maandag 19 november 2007 @ 17:44:57 #200
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_54720283
    Jazz.
    Die Ugetsu heb ik ook. Niet een favoriet bij mij maar geen verkeerde plaat.

    Ik heb die Davis box nog steeds niet.
      maandag 19 november 2007 @ 17:46:32 #201
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_54720317
    .... en ik heb nog A Man About a Horse van Steve Tibbetts gekocht.

    Volgens deze review is dat "Tibetan Buddhist punk-jazz rock" , en dat hoort natuurlijk ook hier thuis
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zondag 25 november 2007 @ 11:45:46 #202
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_54821017
    Tibbetts , komt me erg bekend voor. Eens checken.

    Wie heeft hier (de recente) Wazoo van Zappa geluisterd? Ik denk dat deze versie wel in de smaak zal vallen bij enkele van de posters hier. Prachtige live 2cd is het geworden.

    Luisteren er ook nog mensen hier naar de free-jazz van Ayler?
      zondag 25 november 2007 @ 13:23:50 #203
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_54822915
    Ik vind Spiritual Unity van Alber Ayler erg goed , is ook met Gary Peacock en Sunny Murray, netzo als The Hilversum Session. Maar dan zonder Don Cherry dus.

    Voor de rest ken ik niet veel van Ayler, maar hij heeft vast meer mooie dingen gedaan
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_54846248
    Heb dit weekend Chops van Joe Pass en Niels Henning Enzovoorts gekocht. Man, wat kon die Deen bassen. Een aanrader voor de liefhebbers van virtuoze contrabassisten.
    pi_54851551
    quote:
    Op maandag 26 november 2007 13:32 schreef Scrutinizer het volgende:
    Heb dit weekend Chops van Joe Pass en Niels Henning Enzovoorts gekocht. Man, wat kon die Deen bassen. Een aanrader voor de liefhebbers van virtuoze contrabassisten.
    Groot liefhebber van NHOP maar ben eigenlijk nooit zo gecharmeerd van Joe Pass geweest. Ik houd meer van de NHOP samen met Kenny Drew en Oscar Peterson.

    Hoe NHOP de bass kan laten zingen is werkelijk prachtig, zijn On Danish Shore is trouwens ook een erg mooie compositie.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      maandag 3 december 2007 @ 21:34:20 #206
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_55021314
    Heeft iemand de Best of Blue Note box van de Volkskrant hier of kan iemand een oordeel geven over de individuele cd's? De Blue Note Perfect Takes box van vorig jaar was wat mij betreft een groot succes & dient als fundament voor mijn groeiende collectie, dus ik overweeg ook deze box aan te schaffen.


    http://webwinkel.volkskra(...)czo0OiIzMDA2Ijt9fQ==
      maandag 3 december 2007 @ 22:22:19 #207
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_55022425
    Inhoud van de box:

    Sonny Clark - Cool Struttin'
    Tina Brooks - True Blue
    Jimmy Smith - House Party
    Ike Quebec - Heavy Soul
    Cannonball Adderley - Somethin' Else
    Dexter Gordon - Go!
    Clifford Jordan & John Gilmore - Blowing in from Chicago
    Leo Parker - Let me tell you 'bout it
    Sonny Rollins - Newk's Time
    Hank Mobley - Reach Out!

    Van de artiesten heb ik wel een en ander maar van deze albums heb ik er geen denk ik zo.

    ----
    De Fok! Album top100 heeft weinig jazz... ik heb nog zo mijn best gedaan.
    pi_55022770
    Ik heb inderdaad ook gedacht die box aan te schaffen. Lijkt me mooi! Goed kerst/verjaardskadootje die mijn moeder me kan geven

    En ja,die album top 100...nog minder jazz dan vorig jaar (vorig jaar voglens mij nog giant steps en kind of blue en iets frank zappa?)....en we hebben zo ons best gedaan inderdaad!
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      dinsdag 4 december 2007 @ 18:02:48 #209
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_55039532
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 22:22 schreef nipeng het volgende:
    Van de artiesten heb ik wel een en ander maar van deze albums heb ik er geen denk ik zo.
    Datzelfde geldt voor mij. Toch denk ik dat het allemaal wel goed gaat vallen, zelfs het Hank Mobley album, dat overal afgekraakt wordt. (Soul Station was voor mij dé verrassing van de andere box.)

    Van deze box heb ik alleen Somethin' Else (gelukkig hier geen instant-rsi dankzij uitroeptekens) al. Ik heb 'm gisteren & vandaag na lange tijd weer eens uit de kast getrokken, en ik moet zeggen dat ik dat album toch onterecht zolang aan de kant heb geschoven - hij is weer terug in de rotatie.
      dinsdag 4 december 2007 @ 18:04:02 #210
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_55039562
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 22:37 schreef Norrage het volgende:
    En ja,die album top 100...nog minder jazz dan vorig jaar (vorig jaar voglens mij nog giant steps en kind of blue en iets frank zappa?)....en we hebben zo ons best gedaan inderdaad!
    Té goed, want er zijn zóveel goede jazz-albums (zelfs mijn bescheiden collectie telt veel kandidaten voor de top-100) dat iedereen weer andere albums kiest.
      dinsdag 4 december 2007 @ 18:06:28 #211
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_55039623
    quote:
    Op dinsdag 4 december 2007 18:02 schreef Inkomen het volgende:


    Van deze box heb ik alleen Somethin' Else (gelukkig hier geen instant-rsi dankzij uitroeptekens) al. Ik heb 'm gisteren & vandaag na lange tijd weer eens uit de kast getrokken, en ik moet zeggen dat ik dat album toch onterecht zolang aan de kant heb geschoven - hij is weer terug in de rotatie.
    Ik vind die versie van Autumn Leaves waarmee het album begint supertof, maar de rest van de tracks vind ik toch minder boeiend.

    Dat album van Jimmy smith is ook leuk trouwens, maar daar moet je wel van houden.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      dinsdag 4 december 2007 @ 22:35:24 #212
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_55046187
    quote:
    Op dinsdag 4 december 2007 18:06 schreef I.R.Baboon het volgende:

    [..]

    Ik vind die versie van Autumn Leaves waarmee het album begint supertof, maar de rest van de tracks vind ik toch minder boeiend.
    Dat vond ik eerst ook, maar na een afkickperiode is de rest blijkbaar alsnog aangeslagen. 't Is geen grensverleggend album zoals de titel pretendeert, maar het is wel verdomde lekker uitgevoerd.
    quote:
    Dat album van Jimmy smith is ook leuk trouwens, maar daar moet je wel van houden.
    Je bedoelt dat er mensen zijn die níet van Jimmy Smith houden?
    pi_55048442
    Mijn mams wordt behoorlijk gek als ik Jimmy Smith opzet (ze wordt gek bij de meeste muziek die ik opzet) maar ze heeft een onbegrijpelijke fobie voor een hammond.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      woensdag 5 december 2007 @ 11:53:04 #214
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_55054132
    Ik ga me hier eens beter inlezen als ik de tijd heb.
    Life is what you make it.
    pi_55273692
    Eindelijk! De DVD die ik al zo lang wilde hebben. The Berlin Concert - Oscar Peterson Trio. En wat een juweeltje!

    Tracklist:
    Salute to Bach
    Who Can I Turn To
    Blue Etude
    Yours Is My Heart Alone
    Falling In Love With
    La Belle Province
    Nigerian Marketplace
    Cakewalk
    Skylark-My Foolish Heart
    Perdido
    Caravan

    Enkele van Oscar's beste composities en practige standards op een achterloog hoog tempo en nogsteeds zo swingend as can be.

    Een must-buy!
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      vrijdag 14 december 2007 @ 21:25:28 #216
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_55278740
    Ik ben laatst toevallig tegen een mooie verzameling aangelopen en heb nu alle 60 Verve Jazz Masters CD's. Erg lekker!
    Life is what you make it.
    pi_55279408
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 22:22 schreef nipeng het volgende:
    Inhoud van de box:

    Sonny Clark - Cool Struttin'
    Tina Brooks - True Blue
    Jimmy Smith - House Party
    Ike Quebec - Heavy Soul
    Cannonball Adderley - Somethin' Else
    Dexter Gordon - Go!
    Clifford Jordan & John Gilmore - Blowing in from Chicago
    Leo Parker - Let me tell you 'bout it
    Sonny Rollins - Newk's Time
    Hank Mobley - Reach Out!


    Van de artiesten heb ik wel een en ander maar van deze albums heb ik er geen denk ik zo.

    ----
    De Fok! Album top100 heeft weinig jazz... ik heb nog zo mijn best gedaan.
    Alleen die doorgestreepte cd's ken ik niet, de rest is allemaal leuk tot bijzonder goed. Als ik ze niet al in mijn bezit had zou ik zo'n box zeker aanschaffen!
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_55450976
    Ik was afgelopen zondag bij Hans Teeuwen zingt (wat heel erg leuk was). Vooral de saxofonist, Benjamin Herman, vond ik erg gaaf. Kent iemand hem goed? Zo ja welke cd's zijn er dan aan te raden?
    pi_55452400
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 22:01 schreef Pieter-utd het volgende:
    Ik was afgelopen zondag bij Hans Teeuwen zingt (wat heel erg leuk was). Vooral de saxofonist, Benjamin Herman, vond ik erg gaaf. Kent iemand hem goed? Zo ja welke cd's zijn er dan aan te raden?
    Vooral bekend van New Cool Collective. Aardige muziek, iets teveel bigband stijl voor mijn smaak.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_55462504
    Nieuwe CD's

    Benjamin Herman - The London Session
    Dave Brubeck Tri & Gerry Mulligan - Live at the Berlin Philharmonie

    (Erg leuke cd's!)

    [ Bericht 11% gewijzigd door Pieter-utd op 22-12-2007 17:52:51 ]
    pi_55520828
    Zie teletekstpagina 124.

    Ik weet dat mensen hem hier niet zo waarderen maar Oscar Peterson is en blijft mijn alltime favoriete artiest ooit. Het is ook veruit de meest gespeelde artiest in mijn playlist. Het is was een grote droom om hem ooit nog live te zijn, helaas zal ik het nu met zijn dvd's moeten doen. Godver, ik ben echt verdrietig gewoon.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_55521338
    quote:
    Op maandag 24 december 2007 21:12 schreef Os__ het volgende:
    Zie teletekstpagina 124.

    Ik weet dat mensen hem hier niet zo waarderen maar Oscar Peterson is en blijft mijn alltime favoriete artiest ooit. Het is ook veruit de meest gespeelde artiest in mijn playlist. Het is was een grote droom om hem ooit nog live te zijn, helaas zal ik het nu met zijn dvd's moeten doen. Godver, ik ben echt verdrietig gewoon.
    Las het net ook, erg triest om zo op de valreep van het jaar wederom een groot artiest te zien wegvallen.
      maandag 24 december 2007 @ 21:49:47 #223
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_55523853
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 22:37 schreef Norrage het volgende:
    Ik heb inderdaad ook gedacht die box aan te schaffen. Lijkt me mooi! Goed kerst/verjaardskadootje die mijn moeder me kan geven

    En ja,die album top 100...nog minder jazz dan vorig jaar (vorig jaar voglens mij nog giant steps en kind of blue en iets frank zappa?)....en we hebben zo ons best gedaan inderdaad!
    En ja hoor, wat ligt er onder de kerstboom??
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      maandag 24 december 2007 @ 23:23:39 #225
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_55524107
    Hehe alvast veel luisterplezier toegewenst.
    pi_55572569
    Nieuwe CD's gekocht:

    Duke Ellington & Johnny Hodges - Side by side
    Duke Ellington - Live at Newport

    Ben Webster - The Warm Moods

    Alle drie erg goed
    pi_55573251
    Dexter Gordon - Go

    Fijne cd!
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_55658449
    quote:
    Op donderdag 27 december 2007 15:02 schreef Os__ het volgende:
    Dexter Gordon - Go

    Fijne cd!
    Paul Chambers - Go ook! (al is ie geloof ik wat lastig te vinden op cd)

    Verder net ook ontdekt:


    quote:
    This set was a change-of-pace for Chico Freeman for it features the usually adventurous tenor (who doubles on soprano) mostly playing warm versions of standards. The CD reissue adds four previously unissued selections (including a pair of Coltrane tunes, "Lonnie's Lament" and "Wise One") to the original program. With pianist John Hicks, bassist Cecil McBee and either Billy Hart or Don Moye on drums offering fine support (vibraphonist Jay Hoggard sits in on "Carnival"), Freeman pushes at but does not break the boundaries of hard bop. Highlights include "Autumn in New York" (a duet with McBee), Horace Silver's "Peace," "It Never Entered My Mind" and the bassist's "Close to You Alone."


    Heerlijk album!
    pi_55738069
    quote:
    Op donderdag 27 december 2007 15:02 schreef Os__ het volgende:
    Dexter Gordon - Go

    Fijne cd!
    Dat is inderdaad een zer vermakelijke CD
      zondag 6 januari 2008 @ 18:17:05 #230
    139316 Pieter-utd
    Art Vandelay
    pi_55828183
    Nieuwe CD's

    Miles Davis - Sketches of Spain
    John Coltrane - A Love Supreme

    Begin eindelijk een aardige verzameling te krijgen
      zondag 6 januari 2008 @ 19:44:33 #231
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_55830246
    Twee mooie albums.

    Check ook eens



    en



    Twee toegankelijke Sun Ra platen om mee te beginnen. Toch heel erg Sun Ra.

    Check deze ook eens.



    Deze is wat spacey, geen standaard jazz.

    En deze Miles Davis:



    Is wat andere shit dan Sketches of Spain
    Jazz, Rock en Funk.

    [ Bericht 31% gewijzigd door nipeng op 06-01-2008 19:51:25 ]
    pi_55831504
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 18:17 schreef Pieter-utd het volgende:
    Nieuwe CD's

    Miles Davis - Sketches of Spain
    John Coltrane - A Love Supreme

    Begin eindelijk een aardige verzameling te krijgen
    Grote fan van beide cd's, vooral van Sketches of Spain.

    Aan Sun Ra zal ik nooit kunnen wennen denk ik, niet voor mij weggelegd.
    Wat Charlie Parker spul gekocht, altijd fijn.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      zondag 6 januari 2008 @ 20:44:14 #233
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_55831724
    Die Sun Ra's zijn erg conventioneel. Voor Sun Ra dan.
    pi_55832822
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 20:44 schreef nipeng het volgende:
    Die Sun Ra's zijn erg conventioneel. Voor Sun Ra dan.
    En volgens mij ligt er nog een kopie op vinyl (re-issue uiteraard) bij Da Capo in Utrecht. Zag er sowieso wel veel Sun Ra staan.
    pi_55921763
    Een paar nieuwe aankopen.

    Bud Powell - Jazz Giant
    Ahmad Jamal - Jazz Masters
    Jimmy Smith - Damn!
    Art Blakey & The Jazz Messengers Big Band - Live At Montreux and Northsea
    Kenny Dorham & Cannonball Adderley - Blue Spring
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_56090856
    http://youtube.com/watch?v=Er_WxiAaE5s

    Eumir Deodato - Superstrut
    Wat blijft dit toch geweldige muziek .
    pi_56131829
    Vond net een nieuw cd'tje in de brievenbus .

    Ernest Ranglin - Below The Bassline

    Valt dat nou eigenlijk onder 'jazz'?
    pi_56134337
    quote:
    Op vrijdag 18 januari 2008 15:39 schreef DennisMoore het volgende:
    Vond net een nieuw cd'tje in de brievenbus .

    Ernest Ranglin - Below The Bassline

    Valt dat nou eigenlijk onder 'jazz'?
    Ik weet niet precies waar het onder valt maar ik denk zeker dat dit wel onder een noemer jazz kan leven.

    2 aankopen:
    Hank Mobley - Hi Voltage
    Lee Morgan - The Sidewinder
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      vrijdag 18 januari 2008 @ 17:28:48 #239
    159199 Rickocum
    LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
    pi_56134673
    http://www.youtube.com/watch?v=y_5jYrZ0dMc

    Dat hoofd! Wel leuke muziek!
      vrijdag 18 januari 2008 @ 18:23:50 #240
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_56135858
    Vandaag Bil Evans ~ At The Montreux Jazz Festival beluisterd.



    Zulks een fijne plaat. Gaat erg lekker bij tijd en wijlen.
    pi_56172811
    Ik heb deze week nog even Tribute to Jack Johnson gekocht...Wat een verfrissing zeg! Had het niet verwacht...Heerlijk plaatje....En weer zo anders dan al de rest van zijn werk...Miles is een held

    Verder had ik nog Brad Mehldau - Places aangeschaft..DIe had ik op zich al (op de compu) maar zag hem nu voor 10 Etje liggen...Erg relaxed pianoplaatje...Aanradertje

    Moet binnenkort even op zoek naar wat Keith Jarrett platen, Fort Yaweh, Survivor's Suite en Nude Ants, maar kan die niet vinden Maar die zijn ook echt geweldig
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      zondag 20 januari 2008 @ 12:03:43 #242
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_56173669
    Ja die Jack Johnson is tof. Je moet dan ook eens andere platen van Miles uit die tijd (zijn electrische periode) checken.
    pi_56173735
    Ik heb wel wat uit die tijd...Vind het allemaal wel aardig maar niet heel speciaal...Maar dit ding vind ik toch wel zeer super...Met Herbie erbij toch?
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      zondag 20 januari 2008 @ 12:12:32 #244
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_56173839
    En John McLaughlin onder andere. Hier meer info.
    pi_56173876
    Mjah daar wil even wat aan verbeteren zat even in een andere tijdsspanne te denken...
    Jack Johnson tijd is natuurlijk Bitches Brew en dergelijken en on the corner en zo...
    Dat werk vind ik bij vlagen geweldig, maar vind het te chaotisch...kan het gewoon niet waarderen...Hebben jullie toevallig nog tips hoe het te luisteren? Want af en toe als ik mijn best doe dan zie ik er ineens allemaal structuur in en ben ik verkocht...
    Jack Johnson vind ik allemaal wat gestructureerder en wellicht wat makkelijker. Gewoon erg verfrissend tussen dat andere spul uit die tijd...Maar ik geef toe, ik verwacht sindsdien niet meer zo veel van die tijdsperiode maar na dit album ga ik denk ik weer een beetje op zoek...Want ook daar zit er kennelijk nog veel onderscheid tussen!

    Tips?
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      zondag 20 januari 2008 @ 12:17:35 #246
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_56173934
    Geen tips.

    Soms ligt bepaalde muziek je gewoon niet. Soms "snap" je het pas na meerdere luistersessies en soms duurt het jaren voordat het kwartje valt. Ik zou er in ieder geval niet geforceerd naar gaan luisteren.
    pi_56174025
    Nouja, ik vroeg niet zo zeer naar luistertips maar meer tips van ander werk uit die periode die ik goed zou kunnen vinden en wat wellicht meer aan de kant ligt van Jack Johnson dan Bitches Brew.
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      zondag 20 januari 2008 @ 12:43:41 #248
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_56174544
    Dan kan ik je zeker In a Silent Way aanraden. Iets ouder dan Bitches Brew, en ook wat minder rock en chaos.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_56206782


    Deze laten na tekenen. Het is geen CD, maar ben er wel heel erg blij mee, hij is namelijk ontzettend mooi geworden
    pi_56208228
    quote:
    Op vrijdag 18 januari 2008 17:28 schreef RickoKun het volgende:

    http://www.youtube.com/watch?v=y_5jYrZ0dMc

    Dat hoofd! Wel leuke muziek!
    Fallout 2 !
    pi_56274745
    Jawohl! Wat een aankopen.

    Lee Morgan - Volume 2:Sextet (met Kenny Rodgers, Hank Mobley, Horace Silver, Paul Chambers, Charlie Persip)

    Clifford Brown - Memorial Album (met track 1-9: Lou Donaldson, Elmo Hope, Percy Heath, Philly Joe Jones; track 10-18: Gigi Gryce, Charlie Rouse, John Lewis, Percy Heath, Art Blakey)

    Hank Mobley - Roll Call (met Art Blakey, Freddie Hubbard, Wynton Kelly, Paul Chambers)


    Mensen die deze albums niet hebben, wees jaloers.

    [ Bericht 22% gewijzigd door Os__ op 24-01-2008 15:47:01 ]
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_56298636
    Ooeh mooi setje. Die Roll Call ken ik geloof ik (ben niet goed met namen)...zeer vermakelijk. Mobley sowieso prima

    En ik was mijn mooie Volkskrant Blue Note box eens aan het luisteren...Vind Somethin' Else toch best wel goed hoor. Heb het vroeger vaak wat weggeschoven, maar zo uit de cd-speler klinkt het toch beter...Vooral Autumn Leaves
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      Hoofdredactie Fotografie vrijdag 25 januari 2008 @ 15:06:06 #253
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_56300420
    Oeh, ik ga hier ook eens meelezen
      vrijdag 25 januari 2008 @ 18:38:14 #254
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_56304635
    Ik heb zin om straks eens weer wat naar hersenkrakende free-jazz te luisteren. Denk dat ik begin met Don Cherry ~ Symphony for improvisers en daarna eens Interstellar Space van Coltrane opzet.



    pi_56305485
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 13:41 schreef Norrage het volgende:
    Ooeh mooi setje. Die Roll Call ken ik geloof ik (ben niet goed met namen)...zeer vermakelijk. Mobley sowieso prima

    En ik was mijn mooie Volkskrant Blue Note box eens aan het luisteren...Vind Somethin' Else toch best wel goed hoor. Heb het vroeger vaak wat weggeschoven, maar zo uit de cd-speler klinkt het toch beter...Vooral Autumn Leaves
    Mobley is inderdaad het hoogtepunt alhoewel Clifford Brown ook een briljant album is. 18 supertracks. Lee Morgan is mij soms iets te veel 'in your face' maar nogsteeds gewoon een heel goed album.

    En ik was vandaag toevallig weer in Rotterdam, dus maar weer 3 cd's gekocht.

    Dexter Gordon - Clubhouse
    Kenny Drew - Undercurrent
    Blue Mitchell - Down With It

    Al commentaar op deze platen voor ik ze een uitgebreidde luisterbeurt gun?

    Ik heb Somethin' Else al op mp3 maar ik zat inderdaad te twijfelen om hem vandaag te kijken. Toch een sterk album, Autumn Leaves is inderdaad het hoogtepunt maar ik zou niet zeggen dat de rest een teleurstelling is. Komt meer door het enorm hoge niveau van die Autumn Leaves versie.

    Welke artiesten zijn meer van het gehalte Wayne Shorter, Hank Mobley, Joe Henderson?
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_56321729
    Dexter Gordon ken ik wel met zijn clubhouse, maar niet goed, dus heb er niet veel over te zeggen.

    Ben zelf nu Survivor's Suite aan het luisteren (Keith)


    Wat een spiritualiteit, wat een afwisseling....Maar ik heb het gevoel dat jullie Jarrett allemaal een beetje links laten liggen

    Enne nipeng, interstellar space...ja..hersenkrakend, letterlijk. Kan er niet aan wennen
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_56321830
    Ik heb vrij veel van Keith. Natuurlijk is Koln Concert een hoogtepunt in elke jazz verzameling en kan ik ook best genieten van zijn grote box Keith Jarrett at the Blue Note samen met Gary Peacock en Jack DeJohnette. Zitten enkele juweeltjes bij. Enkel heb ik bij Keith wel soms het idee dat hij zijn vele improvisaties veels te ver doorvoert waardoor het nummer structuur verliest.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_56321981
    Daar kan ik mij zeker in vinden. Vaak vind ik het net niet omdat ik geen touw meer vast kan knopen aan de muziek en ik dezelfde problemen heb als bij de meeste fusion/free-jazz

    Hij heeft echter een paar juweeltjes die dat fantastisch te boven gaan en waarbij het niet meer storend is. Hij heeft best wel wat slap werk als je het mij vraagt, maar platen als Koln, Survivors Suite, My Song, Yaweh...zijn allemaal juweeltjes...Mijn persoonlijke favoriet is Nude Ants (die ook mening top 100 haalt in mijn albumlijstjes)
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_56501164
    In A Silent Way is inderdaad erg mooi zeg Zeker deel 2 van de plaat (In A Silent Way).
    Mooie inspirerende muziek. Komt zijn trompet erg mooi in naar voren, en het is inderdaad niet zo'n chaos als Bitches Brew.
    Alhoewel ik die laatste toch steeds meer ga waarderen (zoals voorspeld). Ik vind het wonderbaarlijk om te horen dat elke keer als ik het luister ik er een andere structuur aan kan geven en dat ik het op een andere manier ervaar.Naar mijn mening inderdaad een fantatische eigenschap van deze plaat. Ik kan steeds meer begrijpen waarom het zo steeds in de hemel wordt geprezen.
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      dinsdag 12 februari 2008 @ 22:26:53 #260
    131729 jna
    Je lul hangt uit je broek
    pi_56692716
    Dit moest ik even delen met iedereen hier

    http://www.michalevy.com/giantsteps_download

    Echt super gedaan

    Ik loop nu trouwens stage bij jwa jzz & worldmusic agency
    Jawel, je keek.
    pi_56694493
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 22:26 schreef jna het volgende:
    Dit moest ik even delen met iedereen hier

    http://www.michalevy.com/giantsteps_download

    Echt super gedaan

    Ik loop nu trouwens stage bij jwa jzz & worldmusic agency
    Ik kende hem al vaag maar dit is de eerste keer dat ik er echt aandacht aan besteed. Knap gedaan!

    1 Nieuwe aankoop:
    Sonny Clark - Dial S For Sonny. Geen klassieker maar wel een leuk album waar Curtis Fuller erg sterk op speelt. Ook Art Farmer (die ik voorheen nooit zo kon waarderen) speelt erg fijn hier.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_56713292
    North Sea Jazz aankondiging ontving ik vandaag in m'n inbox; o.a. Pat Metheny komt weer spelen. Wat niet geheel onlogisch gezien hij net een nieuw album uitgebracht heeft...
    pi_56718608
    Ik luister pas net wat meer naar jazz (luisterde wel al naar dingen als Jamiroquai en ook wel een beetje Koop) maar Giant Steps van Coltrane en Mingus Ah-Um zijn wel absoluut geniaal
    pi_56730875
    Gedurfde albums om mee te beginnen maar ben vooral fan van Giant Steps. Mingus heeft mij nooit zoveel kunnen bekoren, wat is nou zijn beste instapalbum?
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      donderdag 14 februari 2008 @ 18:07:20 #265
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_56731676
    Ik vond Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus erg geschikt daarvoor
    De Narcis van Gabon
      vrijdag 15 februari 2008 @ 06:42:04 #266
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_56741127
    Blues & Roots was de eerste die ik kende van Mingus, nog steeds m'n favoriet

    Er is zelfs nog een Mingus topic voor de liefhebbers :
    Charles Mingus
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_56744167
    Ik vind Mingus Mingus mingus mingus mingus ook het beste ingangsalbum van hem...zelf begon ik met Petacangradinges

    Giant Steps is eigenlijk samen met blue train het enige dat ik van Coltrane kan bekoren
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_56753844
    Vraagje, hoeveel interesse zou er zijn voor een nieuwe jazz top 100 versie? Als niemand anders zin/tijd heeft zou ik hem wel willen organiseren (met wat hulp misschien).

    En ik heb alvast een voorschot genomen op mijn stufi met weer 3 nieuwe aankopen.
    Cannonball Adderley - Mercy, Mercy, Mercy Live at 'The Club'
    Lee Morgan - The Gigolo
    John Coltrane - Olé
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      woensdag 20 februari 2008 @ 21:50:10 #269
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_56871198
    quote:
    Mark Helias
    Open Loose
    Donderdag 21 februari 20.30 uur
    Entree: ¤12,- / ¤8,50 korting / ¤7,- Grandpas
    70 minuten

    Tony Malaby: tenorsaxofoon * Mark Helias: bas * Tom Rainey: drums.

    De Amerikaanse bassist Mark Helias speelde zich in de kijker door langdurige muzikale samenwerkingen met jazziconen als Ed Blackwell, Anthony Davis, Dewey Redman en Don Cherry. In Nederland is hij regelmatig te horen met BassDrumBone een dynamisch trio met Ray Anderson en Gerry Hemingway. De bassist maakte tournees met grote namen als Oliver Lake, Arthur Blythe, Abbey Lincoln, Cecil Taylor, Barry Altschul, Don Byron en Mose Alison. Momenteel werkt Helias in The Marks Brothers, een contrabasduo met Mark Dresser. En met Open/Loose, een opwindend improvisatietrio met tenorsaxofonist Tony Malaby en drummer Tom Rainey.
    www.markhelias.com
    www.tonymalaby.com
    Ik denk dat ik even een kijkje ga nemen.

    Ik zag op een aanplakposter ook nog wat interessants voor de Oosterpoort gepland (volgens mij iets met Benjamin Herman), maar dan kan ik zo 1-2-3 (& ook 4-5-6) niets over terug vinden.

    O ja: In A Silent Way is geniaal & At The Pershing, vol. 2 van Ahmad Jamal heeft een schitterend openingsnummer.
      woensdag 20 februari 2008 @ 21:50:59 #270
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_56871224
    quote:
    Op vrijdag 15 februari 2008 17:33 schreef Os__ het volgende:
    Vraagje, hoeveel interesse zou er zijn voor een nieuwe jazz top 100 versie? Als niemand anders zin/tijd heeft zou ik hem wel willen organiseren (met wat hulp misschien).
    Ik kom bij lange na niet aan een top-100, maar een top-20/30 zou ik wel willen proberen.
    pi_57015249
    Nieuwe aankopen.

    Sonny Rollins - Tenor Madness (met John Coltrane op de 1e track)
    Wayne Shorter - Juju
    Kenny Dorham - Whistle Stop (met o.a. Hank Mobley)

    Anderen nog geinteresserd in een nieuwe jazz top 100 versie? Ik doe het alleen als er genoeg animo voor blijkt te zijn.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57015424
    ik had het zelf wel voorgesteld ja, dus ik ben er dan zeker bij. populairder dan de vorige keer zal het vast niet worden, maar het is altijd wel leuk om te zien!
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57015737
    Jij had vorige versie gedaan he? Als je wilt mag jij het ook doen hoor. Helaas was ik vorig jaar nog niet zo in de jazz en kan ik denk ik maximaal een top5 maken. Nu word het een top 100 gok ik.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      woensdag 27 februari 2008 @ 19:22:01 #274
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_57017202
    Hmm. Zoiets moet groeien over de jaren. Ik zou niet na 1 jaar een top100 kunnen samenstellen.
      woensdag 27 februari 2008 @ 19:40:47 #275
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_57017751
    altijd leuk, lijstjes maken
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_57018964
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 19:22 schreef nipeng het volgende:
    Hmm. Zoiets moet groeien over de jaren. Ik zou niet na 1 jaar een top100 kunnen samenstellen.
    Anders gezegd, een jaar geleden had ik maximaal 5 albums, nu meer dan 100.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      vrijdag 29 februari 2008 @ 18:49:50 #277
    198331 DolphLundgren
    I must break you
    pi_57066546
    Voor iedereen die wilt www.myspace.com/bjornmulder ik heb een nummer geschreven
    Iemand had mijn naam al, eikel Dan maar met ph
    pi_57072555
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 18:22 schreef Os__ het volgende:
    Jij had vorige versie gedaan he? Als je wilt mag jij het ook doen hoor. Helaas was ik vorig jaar nog niet zo in de jazz en kan ik denk ik maximaal een top5 maken. Nu word het een top 100 gok ik.
    ik had het vorig jaar niet gedaan?? Het probleem van een jazz top 100 is dat je nogal veel verschillend interpreteerbare jazzalbum tittels hebt ik denk dat dat een beetje onmogelijk voor mij zou zijn om dat een beetje goed te filteren en zo
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57074430
    quote:
    Op vrijdag 29 februari 2008 22:47 schreef Norrage het volgende:

    [..]

    ik had het vorig jaar niet gedaan?? Het probleem van een jazz top 100 is dat je nogal veel verschillend interpreteerbare jazzalbum tittels hebt ik denk dat dat een beetje onmogelijk voor mij zou zijn om dat een beetje goed te filteren en zo
    Nee, ik was even in de war. Ik heb echt heel veel gehad aan de top 100 van vorig jaar, als iemand die zelfs nog nooit van Miles Davis had gehoord (geen grapje ) helpt zo'n top 100 zeker voor een beginner, en zelfs nu nog haal ik nog wel is een album of artiest eruit die ik dan een luisterbeurt gun in de cd winkel, veelal met positief resultaat.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57690006
    Hoog tijd voor een schopje dacht ik zo. Wat ligt er bij jullie op de draaitafels/in de cd spelers/in de winamp playlist de laatste tijd?

    Bij mij:

    Joe Henderson - Page One

    Vooral het pianospel van McCoy Tyner vind ik, zoals gewoonlijk, om van te genieten (bijvoorbeeld op Recorda Me), maar Henderson speelt ook puik natuurlijk.


    Byard Lancaster - It's Not Up To Us

    Album van oud-bandlid van Sun Ra en McCoy Tyner. Niet alle tracks spreken me aan, maar de titeltrack waarmee het album opent raak ik nooit flauw van, doet me een beetje denken aan Sahib Shihab. De stijl gaat verder van heel toegankelijk tot avant-garde.


    Nat Adderley - Branching Out

    Erg vrolijk en onschuldig klinkend album met hier en daar wat blues invloeden dat makkelijk wegluistert, maar waarin ondertussen genoeg gebeurt (zoals in de versie van Well You Needn't). Eigenlijk geen zwak nummer op het album te vinden en afsluiter Warm Blue Stream is perfect om op deze tijdstippen bij in slaap te vallen Oh en Johnny Griffin speelt ook mee!
      zaterdag 29 maart 2008 @ 09:52:13 #281
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_57691558
    De jazz-aankopen van de laatste tijd :

    2 albums van Mostly Other People Do the Killing , en 1 solo-album van Moppa Elliott.

    Kruising van hardbop ( duidelijk liefhebbers van Art Blakey & the Jazz Messengers ) met een flinke lading andere invloeden ; alles tussen smooth- en freejazz komt langs.
    Erg leuk



    stukjes luisterbaar hier :
    http://cdbaby.com/cd/mopdtk
    http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=128558398

    zie ook
    http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=27145


    Verder aangeschaft ; Headfirst Into The Flames: Live In Europe van Last Exit ( Ronald Shannon Jackson, Sonny Sharrock, Peter Brotzmann en Bill Laswell ) .
    Meer Free Jazz ...




    En eindelijk het eerste album van Stan Getz & João Gilberto ook maar eens aangeschaft.

    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_57694172
    Weer een klein aantal aankopen.

    Stan Getz - Café Montmarte.

    Een erg fijn ballad album met een onderschatte Kenny Barron als pianist. Soms met begeleiding van bass en drums, soms puur Stan & Kenny. Niet essentieel, toch zeker de moeite waard.

    Jimmy Smith - The Sermon

    Een erg goede line-up op deze plaat waar het titelnummer de duidelijke uitblinker is. Een Smith klassieker!

    The Koln Concert van Jarrett heb ik weer is uit de cd paal getrokken. Blijft geweldig! Ook veel Lester Young en Mingus (Ah Um op aanraden van een paar heer gekocht, bedankt daarvoor!).
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57694465
    Ik ben helemaal weg van Metheny/Mehldau, en dat is ook zeker de meest gedraaide plaat de laatste tijd
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57694698
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 13:00 schreef Norrage het volgende:
    Ik ben helemaal weg van Metheny/Mehldau, en dat is ook zeker de meest gedraaide plaat de laatste tijd
    Komen ook beide naar North Sea toch?
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57695170
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 09:52 schreef fripper het volgende:
    En eindelijk het eerste album van Stan Getz & João Gilberto ook maar eens aangeschaft.

    [ afbeelding ]
    Die komt bij mij ook geregeld op de draaitafel. Sowieso het laatste jaar meer aan de bossanova dan aan de jazz, maar ik heb zo'n vermoeden dat een bossanova topic hier niet echt storm gaat lopen. Al spam ik 't wel hier en daar, zie sig

    Zomaar wat aanraders in de jazz/bossanova categorie:


    (Milton Banana is de drummer op o.a. Getz/Gilberto)


    Ben helaas een shitload aan gedownloade bossanova albums kwijtgeraakt bij een harde schijf crash paar week terug.
    pi_57695222
    Het begint inderdaad weer de tijd van het jaar te worden voor Getz en Gilberto! Maar ik heb eigenlijk niet zoveel spul van hen...Misschien nog maar weer eens de downloads aanzetten

    En ik geloof dat Metheny en Mehldau inderdaad naar North Sea gaan, lijkt me wel echt vet.Ben behoorlijk fan van beide...Vind ik echt de leukste "nieuwe" jazzartiesten. Verder luister ik toch vooral naar de oudjes.
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57695305
    Ik vind January van het Marcin Wasilewski Trio ook wel een van de leukere nieuwe jazz releases, met een mooie versie van Diamonds & Pearls van Prince erop. Zag ze laatst optreden bij Vrije Geluiden, hier terug te zien.
    pi_57700389
    Ha mensen, ik weet niet hoe bekend dit hier is, misschien kom ik met vreselijk oud nieuws, maar:

    Ik heb een blog gevonden waar je elke dag complete jazz/fusion/latin etc. platen kunt downloaden:


    http://orgyinrhythm.blogspot.com/

    Veel plezier ermee, ik download elke dag weer een nieuwe plaat, geweldig spullie.
      maandag 31 maart 2008 @ 23:51:05 #289
    131729 jna
    Je lul hangt uit je broek
    pi_57750687
    Dalijk om 00.15 een eerbetoon aan Zawinul op ned 2
    Jawel, je keek.
      dinsdag 1 april 2008 @ 11:41:45 #290
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_57757422
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 02:20 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    afbeelding ]
    Joe Henderson - Page One

    Vooral het pianospel van McCoy Tyner vind ik, zoals gewoonlijk, om van te genieten (bijvoorbeeld op Recorda Me), maar Henderson speelt ook puik natuurlijk.
    Moet je Inner Urge eens proberen - die is gelukkig ook op vinyl heruitgegeven.

    Verder speelt hier de laatste tijd erg veel fusion, maar ook Live at Pershing vol. 2 van Ahmad Jamal. Het wordt ook eens tijd dat ik Bill Evans & Paul Motian weer uit de kast haal.
      dinsdag 1 april 2008 @ 11:42:24 #291
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_57757434
    quote:
    Op maandag 31 maart 2008 23:51 schreef jna het volgende:
    Dalijk om 00.15 een eerbetoon aan Zawinul op ned 2
    Shit, lees ik nu pas. Gelukkig hebben we uitzendinggemist.
      dinsdag 1 april 2008 @ 11:44:08 #292
    131729 jna
    Je lul hangt uit je broek
    pi_57757467
    Kennen jullie deze jazzzender al?

    http://www.wbgo.org/listennow/

    Staat hier elke dag aan
    Jawel, je keek.
      dinsdag 1 april 2008 @ 16:15:27 #293
    195648 Inkomen
    Typhoid leader.
    pi_57762339
    Foutje in mijn planning, dus noodgedwongen een tijdje in de stad doorgebracht & daar 'Round About Midnight at the Cafe Bohemia van Kenny Dorham aangeschaft, om mijn bescheiden collectie live jazzalbums uit te breiden.
    pi_57763664
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 11:41 schreef Inkomen het volgende:

    [..]

    Moet je Inner Urge eens proberen - die is gelukkig ook op vinyl heruitgegeven.
    Bedankt voor de tip
    pi_57782431
    Vandaag gekocht:

    Jay Jay Johnson - The Eminent, Volume One
    John Coltrane - Soultrane
    Charles Mingus - Mingus, Mingus, Mingus, Mingus
    Sonny Clark - Cool Struttin'




    Deze man vond dat ik een goede smaak had.

    [ Bericht 30% gewijzigd door Os__ op 02-04-2008 16:36:01 ]
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57937764
    Ah, ik wist dat er een Jazztopic moest zijn, hier dus.
    KICK!

    Vraagje:
    Tot nu toe luister ik voornamelijk muziek van Miles Davis, Charlie Parker, John Coltrane & Sonny Rollins en dan eigenlijk enkel naar de uptempo nummers, de opzwepende. Nu zoek ik meer van dat soort jazz/artiesten/albums.
    Welke artiesten en/of albums (of specifieke albums van de bovengenoemde artiesten) raden jullie, Jazzfans/kenners, mij dan aan?

    Bij voorbaat dank.

    [ Bericht 4% gewijzigd door OldJeller op 09-04-2008 17:18:14 ]
    pi_57938199
    Art Blakey & The Jazz Messengers - Moanin'
    Cannonball Adderley - Mercy, Mercy, Mercy
    Bud Powell - The Amazing Bud Powell, Vol 1.
    Clifford Brown - Memorial Album
    John Coltrane - Blue Train/Giant Steps
    Sonny Rollins - Tenor Madness
    Thelonious Monk - Monk's Dream

    Vind ik allen hele lekkere opzwepende albums voor het grootste deel.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57959135
    Moanin'
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57960048
    quote:
    Op donderdag 10 april 2008 15:47 schreef Norrage het volgende:
    Moanin'
    Indeed. Sowieso ontzettende fan van de Jazz Messengers.

    1 cd vandaag gekocht
    Ike Quebec - Blue and Sentimental
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
    pi_57961141
    Ja Blakey and the jazz messengers hebben echt een paar fenomenale platen geproduceerd...Moanin', Caravan,Tunesia ...Moanin' (het nummer zelf) is ook zo ongeveer het enige jazznummer dat ik in mijn algemene playlist (vol met popmuziek en zo wat ik altijd kan luisteren) heb staan omdat het gewoon zo heerlijk is
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57962643
    Zijn er al mensen die weten of ze naar het North Sea Jazz Festival gaan? Is het überhaubt nog een beetje waar voor je geld om daar heen te gaan?
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')