Bossanova bedoel je?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:44 schreef Lipton-Anubis het volgende:
Ik ben zelf nogal Fan van Peggy Lee/Julie London of Astrud Gilberto.
Die Latin-Jazz-Samba (of hoe je het ook noemt) is ook zwaar relaxend
Done.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 14:13 schreef Doff het volgende:
En een linkje naar VPRO Jazz in de OP misstaat ook niet.
En, is het wat?quote:Op maandag 26 februari 2007 01:40 schreef Lenoir het volgende:
Even relevante recente aanwinsten noteren:
- Cannonball Adderley Sextet: In New York
- Cannonball Adderley: Fiddler on the roof
Kijk, daar heb ik wat aanquote:Op dinsdag 27 februari 2007 01:30 schreef Lenoir het volgende:
Sextet in New York is de moeite waard, maar niet meer dan dat. Hoe noemt Michelin dat ook alweer: 'Interessant' en dus niet 'een omweg waard', hoewel de bezetting (met Lateef, Zawinul en Nat Adderley) op zich al de reis waard zou moeten zijn. Maar het niveau is lang niet overal even constant. Dat neemt niet weg dat de uitgesponnen versie van 'Gemini' alleen al de moeite van de aanschaf (6 euro) rechtvaardigt. En de introductie door Cannonball is er zo een waar ik wel pap van lust. Dat alles maakt 'Sextet in New York' geen must have, maar wel een leuk hebbeding voor de Cannonball-liefhebber die de klassieke Cannonball-albums al heeft en naar meer smacht.
Nog even wat statistieken: opgenomen in januari 1962 in de Village Vanguard in New York. De cd duurt drie kwartier en bestaat uit zeven nummers.
[...]
Waltz for Debby en Sunday at the Village Vanguard zijn twee van de meeste relaxte jazzalbums die ik ken, zonder dat ze ook maar ergens vervelen of in de herhaling vallen. Simpelweg het mooiste wat ik ooit aan piano trio's heb gehoord. Bovendien zou iedereen Scott LaFaro minstens een keer moeten hebben gehoord, speelt geweldig.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 01:33 schreef Lenoir het volgende:
Oh, en nog maar eens een vraag: wat en waarom raad men zoal aan van Bill Evans?
Undercurrent met Jim Hall. Alleen al om de hoes:quote:Op dinsdag 27 februari 2007 01:33 schreef Lenoir het volgende:
Oh, en nog maar eens een vraag: wat en waarom raad men zoal aan van Bill Evans?
Die ja, maar de rest van het album vind ik ook tof hoor. Was afgelopen keer in elk geval goed voor een plaatsje in de top 100quote:Op donderdag 1 maart 2007 00:46 schreef Lenoir het volgende:
Ah, je bedoelt 'Sticks'?
(En door avonddienst deze week pas laat thuis, maar sowieso nachtmens. Doch dat terzijde.)
http://thehaguejazz.nl/artiesten.htmquote:Al Di Meola
Alice Russell
Allan Holdsworth
Amsterdam Klezmer Band
Ankel Angel
B-3
Benjamin Herman
Bill Baker
Boogie Boy
Boris Vanderlek
Borstlap Bennink Glerum
Brass Babes
Brooklyn Funk Essentials
Candy Dulfer
Caroline de Rooij
David Samson
Dim Kesber
DJ Maestro
Eric Ineke
Gare Du Nord
Gianmaria Testa
Hans Dulfer
Hans Teeuwen
Ian Parker
Industrial Jazz Group
Jackie T
James Carter
Jan Akkerman
Jazzinvaders
Jean-Luc Ponty
Jhelisa
Jim Wake
Josh Dion
Joy Denalane
Jules Deelder
Kaat Hellings
Kid Creole
Koop
Kraak&Smaak
Ladysmith Black Mambazo
Lils Mackintosh
Marcos Valle
Marta Topferova
Martin Verdonk
Max Sedgley
Mezzoforte
Monsieur Dubois
Montserrat
Nicola Conte
Nigel Kennedy
Nina Ebbenhout
Percy Sledge
Quincey Jazz
Randal Corsen
Rinus Groeneveld
Rita Reys
Rob de Wouw
Robin Mckelle
Room Eleven
!RyThem
Sebastian
Silje Nergaard
Slide Hampton
Solomon Burke
Spyro Gyra
State of Monc
Tamara Maria
Tania Maria
The Al McKay Allstars
Tineke Postma
Zijlstra
Zuco 103
Ik vond zijn werk met Art Tatum altijd erg mooiquote:Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Heeft iemand wat Ben Webster aanraders?
Ben (nog) niet zo bekend met z'n werk, maar heb tot nu toe met plezier geluisterd:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Allemaal erg goede albums om te horen die ik ook nog eens kan draaien als ik mensen op bezoek heb zonder klachten te krijgen (wat niet echt meevalt in mijn leeftijdscategorie).
Ik wou juist McCoy Tyner's solo uit dit nummer postenquote:Op donderdag 3 mei 2007 11:57 schreef Laurens. het volgende:
En welke solo's ressorteren tot jullie favorieten? Enkele van de mijne:
-Die van John Coltrane op My favorite things (het nummer) omdat die zo hypnotisch is.
Kan me inderdaad wel voorstellen dat je die te onrustig vindt, zijn ook niet zijn meest toegankelijke albums. Ben benieuwd wat je er over een jaartje ofzo van vindtquote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:57 schreef Norrage het volgende:
Oh Yeah, Pitancohrdinges(was mijn eerste mingus plaat, en vond die toen wel goed...dus misschien staat mijn hoofd er momenteel niet naar) en antibes...Vind ze vooral bij vlagen wat te onrustig.
Ik vind ze allemaal niet slecht hoor. Luister ze zeker wel, maar die anderen steken er voor mij bovenuit
Grappig dat je dat zegt, daar moest ik ook nog aan denken. Inderdaad erg toffe solo, prachtig opgebouwd en die onmiskenbare klank van Henderson. Sowieso bijzonder album overigens.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:44 schreef PogueMahone het volgende:
Voor m'n verjaardag Masterpieces by Ellington van de Duke gekregen, binnenkort eens luisteren
En wat betreft mooie solo's, die solo van Joe Henderson (?) in Song For My Father was de eerste keer dat ik een jazznummer luisterde en dacht, wow...
Ik ook!quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:52 schreef bigshadow het volgende:
Ik lurk even mee, alvast bedankt voor de aanraders!
Ik zou hem eerder denken in 'outlines' en arpeggios, ipv toonladders, aangezien D dorisch, G mixolydisch en C Ionisch exact dezelfde noten bevatten. Het hangt er vanaf welke noten 'zwaarte' hebben op een specifiek akkoord.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:44 schreef C21H23NO5 het volgende:
in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?
over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?
ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.
tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)
alvast bedankt
![]()
Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...quote:Op zondag 24 juni 2007 16:45 schreef David het volgende:
[..]
Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)
f-e-d-c-b-a-g-f-e
Uiteraard zijn er meerdere manieren.
neen, je gebruikt geen ladders, je gebruikt akkoordtonen en neighbour tones die je kunt omspelen.quote:Op zondag 24 juni 2007 17:12 schreef C21H23NO5 het volgende:
[..]
Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...
dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
Thnx, helaas staat er op de site niets over augustus qua planning. En alle zaterdagen in september staat er een dj latin etc te draaienquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:32 schreef Os__ het volgende:
Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
Heerlijk idd, helaas hebben we er te weinig van in Nederland naar mijn mening, ik sta ook open voor suggesties.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus...
Iemand tips?
Dat uitsterven van de oudere jazzgeneraties blijft jammerquote:Jazzmuzikant Art Davis overleden
Uitgegeven: 4 augustus 2007 23:12
LOS ANGELES - De Amerikaanse jazzmuzikant Art Davis is op 73-jarige leeftijd overleden. De contrabassist speelde onder anderen met grootheden als John Coltrane, Thelonious Monk, Dizzie Gillespie, Count Basie, Duke Ellington, Quincy Jones, Bob Dylan en Louis Armstrong.
Davis werd in 1982 psycholoog en wisselde sindsdien optredens af met consulten. Hij stierf op 29 juli in zijn huis in het Californische Long Beach aan een hartaanval, meldden Amerikaanse media zaterdag.
(c) ANP
Ik kan maar niet wennen aan die Ornette Coleman. Ik heb dat album ook ooit eens gekocht maar heb het misschien 3 keer opgezet en telkens weer na een paar minuten afgezet. Misschien het verkeerde album om mee te beginnen? Die Shorter, Hancock, Young, Henderson en Coles zijn dan wel weer heel gaaf. Die Tyner moet ik ook eens opzoekenquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:30 schreef nipeng het volgende:
Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.
Cecil Taylor ~ Conquistador!
The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
Wayne Shorter ~ Speak no evil
Johnny Coles ~ Little Johnny C
Larry Young ~ Unity
McCoy Tyner ~ The Real McCoy
Joe Henderson ~ In 'N Out
Twee opmerkingen.
1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
2) Waar blijft de moderne jazz?
Die cd zie ik elke keer weer staan en elke keer pak ik 'm toch net niet mee. Zal volgende keer toch eens luisterenquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:06 schreef nipeng het volgende:
Gaaf
Die Ornette is uitstekend. Dat klikte meteen bij mij.
Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.
Wat denk jij van die Taylor?
Ik kan die Blue Note avant garde zeker waarderen. Ik ben wel fan van Wayne Shorter's The All Seeing Eye, die samenwerkingen tussen Jackie McLean en Grachan Moncur III en ook spul van Roswell Rudd enzo. Maar als het te free-achtig wordt dan haak ik af. Het moet vind ik wel een spanningsboog hebben wat met abstracte melodieën wel gemaakt kan worden. Als het zo'n overloze riedel wordt zoals bij Ornette Coleman vaak het geval is hou ik het niet zo lang vol. Dus welke is het?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:12 schreef nipeng het volgende:
Uhmm ja. Goeie.
Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |