abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46600627

Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips.

Veel plezier, en hou het gezellig.

Voorgaande topics:

Deel VII: Jazzfans - Live at FokForum Volume VII
Deel VI: Jazzfans - Live at FokForum volume VI
Deel V: Jazzfans - Live at FokForum volume V
Deel IV: Jazzfans - Live at FokForum volume IV
Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!

Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://home.att.net/~lankina/jazz/ - Jazzmatazz website, o.a. met aankondigingen van nieuwe releases en reissues

http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio
http://www.vpro.nl/programma/jazz/ - Jazz @ VPRO

[ Bericht 4% gewijzigd door le_knightclub_soda op 24-02-2007 22:11:51 ]
pi_46601360
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:44 schreef Lipton-Anubis het volgende:
Ik ben zelf nogal Fan van Peggy Lee/Julie London of Astrud Gilberto.
Die Latin-Jazz-Samba (of hoe je het ook noemt) is ook zwaar relaxend
Bossanova bedoel je?

Kan wel een paar goede albums van zangeressen in dat genre aanraden:

Antonio Carlos Jobim & Elis Regina - Elis & Tom (veel andere albums van haar zijn ook goed)
zie hier!: http://www.youtube.com/watch?v=xRqI5R6L7ow

Nara Leao - Dez Anos Depois

Of anders wat muziek van Syvlia Telles of Wanda Sá
pi_46622760
Ik tvp dit.

Een linkje in het vorige topic zou misschien gemakkelijk zijn overigens.
En een linkje naar VPRO Jazz in de OP misstaat ook niet .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_46638457
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 14:13 schreef Doff het volgende:
En een linkje naar VPRO Jazz in de OP misstaat ook niet .
Done.
pi_46682745
Even relevante recente aanwinsten noteren:

- Cannonball Adderley Sextet: In New York
- Cannonball Adderley: Fiddler on the roof
pi_46693591
quote:
Op maandag 26 februari 2007 01:40 schreef Lenoir het volgende:
Even relevante recente aanwinsten noteren:

- Cannonball Adderley Sextet: In New York
- Cannonball Adderley: Fiddler on the roof
En, is het wat?

Mijn meeste recente aankopen zijn:
Rashaan Roland Kirk - Kirk in Copenhagen (Mercury/Verve, 1963)
Jackie McLean - New and Old Gospel (Blue Note, 1967)
Duke Pearson - The Right Touch (Blue Note, 1967)

Allemaal de moeite waard eigenlijk .
pi_46709344
Woon sinds kort in Lissabon, paar leuke winkeltjes gevonden hier, recentelijke aankopen:
op cd:
Archie Shepp - Kwanza

op vinyl:
Miles Davis - Miles
Red Garland Quintet - Dig It!
pi_46720430
Sextet in New York is de moeite waard, maar niet meer dan dat. Hoe noemt Michelin dat ook alweer: 'Interessant' en dus niet 'een omweg waard', hoewel de bezetting (met Lateef, Zawinul en Nat Adderley) op zich al de reis waard zou moeten zijn. Maar het niveau is lang niet overal even constant. Dat neemt niet weg dat de uitgesponnen versie van 'Gemini' alleen al de moeite van de aanschaf (6 euro) rechtvaardigt. En de introductie door Cannonball is er zo een waar ik wel pap van lust. Dat alles maakt 'Sextet in New York' geen must have, maar wel een leuk hebbeding voor de Cannonball-liefhebber die de klassieke Cannonball-albums al heeft en naar meer smacht.

Nog even wat statistieken: opgenomen in januari 1962 in de Village Vanguard in New York. De cd duurt drie kwartier en bestaat uit zeven nummers.

Over Fiddler on the roof heb ik nog geen uitgebalanceerde mening. Dat komt wellicht nog.
pi_46720484
Oh, en nog maar eens een vraag: wat en waarom raad men zoal aan van Bill Evans?
pi_46727803
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 01:30 schreef Lenoir het volgende:
Sextet in New York is de moeite waard, maar niet meer dan dat. Hoe noemt Michelin dat ook alweer: 'Interessant' en dus niet 'een omweg waard', hoewel de bezetting (met Lateef, Zawinul en Nat Adderley) op zich al de reis waard zou moeten zijn. Maar het niveau is lang niet overal even constant. Dat neemt niet weg dat de uitgesponnen versie van 'Gemini' alleen al de moeite van de aanschaf (6 euro) rechtvaardigt. En de introductie door Cannonball is er zo een waar ik wel pap van lust. Dat alles maakt 'Sextet in New York' geen must have, maar wel een leuk hebbeding voor de Cannonball-liefhebber die de klassieke Cannonball-albums al heeft en naar meer smacht.

Nog even wat statistieken: opgenomen in januari 1962 in de Village Vanguard in New York. De cd duurt drie kwartier en bestaat uit zeven nummers.

[...]
Kijk, daar heb ik wat aan , niet prioriteit nummer 1 dus.
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 01:33 schreef Lenoir het volgende:
Waltz for Debby en Sunday at the Village Vanguard zijn twee van de meeste relaxte jazzalbums die ik ken, zonder dat ze ook maar ergens vervelen of in de herhaling vallen. Simpelweg het mooiste wat ik ooit aan piano trio's heb gehoord. Bovendien zou iedereen Scott LaFaro minstens een keer moeten hebben gehoord, speelt geweldig.
pi_46729288
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 01:33 schreef Lenoir het volgende:
Undercurrent met Jim Hall. Alleen al om de hoes:

Korte omschrijving van allaboutjazz:
The first of two meetings from two logic-minded masters. Only one word comes to mind: Empathy. People talk about empathy all the time in jazz, (Louis Armstrong with King Oliver, Miles' great 1960's Quintet, etc.) but this is truly past that. It's as if Evans and Hall made an instrument that was half guitar and half piano. Most notable tracks are both takes of "My Funny Valentine," "Stairway to the Stars," "I'm Getting Sentimental Over You." "Skating in Central Park," "Darn That Dream." Often overlooked, but don't exclude this from your collection any longer.

[ Bericht 52% gewijzigd door le_knightclub_soda op 27-02-2007 13:18:48 ]
  dinsdag 27 februari 2007 @ 18:43:39 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_46741503
Ik vind die Cannonball in New York juist weer uitstekend te doen, het is denk ik wel een van mijn favoriete Cannonball Adderley cds samen met 'Nippon Soul'. Sowieso vind ik dat sextet met Yusef Lateef wel een van z'n beste bezettingen, denk ik. 'Fiddler On The Roof' is inderdaad ook wel aardig.

Daarentegen heb ik 'Mercy Mercy Mercy' en 'Something Else' (om de twee 'vijfsterrenalbums' maar te pakken) altijd wel een beetje overschat gevonden, wat verder niet wil zeggen dat ze slecht zijn, of zo.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_46758935
Nou Zanderrr, daar is Doff mooi klaar mee. Had hij eindelijk helderheid en duidelijkheid...

Ben het wel helemaal met je eens in je oordeel over 'Something Else'. 'Mercy, Mercy, Mercy' heb ik niet eens. Net als ik je mening deel over de combinatie tussen Cannonball Adderley en Lateef.

Wat ik wel van Cannonball Adderley heb (met mijn waardering van 0 tot 10):

- Know what I mean 7
- The Capitol Years 9
- Sextet in New York 7,5
- Cannonball plays zawinul 8,5
- Somethin' Else 7
- In Europe 8,5
- Fiddler on the roof 8

Dank overigens voor de Evans-input.
pi_46766115
Something Else heeft me ook nooit zoveel gedaan, met uitzondering van Autumn Leaves overigens, ontzettend mooie vertolking hier vind ik . Mercy, Mercy, Mercy vind ik wel een superalbum. Swingt enorm en de hele band ligt op ramkoers. Vooral nr. 4 (weet niet hoe die heet ) heb ik altijd heel leuk gevonden. Know What I Mean is ook wel een van mijn favorieten. Verder heb ik alleen nog maar een album met Nancy Wilson, niet onaardig maar ook niet heel speciaal. Voor liefhebbers van wat vocale jazz wel de moeite waard.

Ik zal die In New York en In Europe zelf maar eens gaan luisteren .
pi_46766136
Trouwens, Lenoir, ben jij om 01.00 altijd ergens mee klaar ofzo?
pi_46794511
Ah, je bedoelt 'Sticks'?

(En door avonddienst deze week pas laat thuis, maar sowieso nachtmens. Doch dat terzijde.)
pi_46800315
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 00:46 schreef Lenoir het volgende:
Ah, je bedoelt 'Sticks'?

(En door avonddienst deze week pas laat thuis, maar sowieso nachtmens. Doch dat terzijde.)
Die ja, maar de rest van het album vind ik ook tof hoor. Was afgelopen keer in elk geval goed voor een plaatsje in de top 100 .
pi_46904711

Nostalgia 77 Octet
- Seven's & Eight's
- Borderlands
- The Garden

Blazers .

Na het zien van wat youtube-filmpjes heb ik 'blind' deze 3 cd's besteld, en het klinkt heerlijk!
  zondag 4 maart 2007 @ 18:08:49 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_46912435
Ik vind Nostalgia 77 Octet ook tof, vooral die Borderlands cd kan me wel bekoren.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_46913098
Ben sinds kort bij FAME aan het stage lopen / werken en daar hebben ze ook vrij veel Jazz, komt er weleens iemand hier op die afdeling?
Voorheen Prep2Fight
  maandag 5 maart 2007 @ 19:06:15 #21
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_46950752
Als ik in A'dam ben loop ik altijd even langs Fame
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_46960644
Nils Petter Molvær - Khmer - 02. Tløn

.
pi_47035773
Kijk! DennisMoore begrijpt het.

Fjordenjazz bij uitstek.
  donderdag 15 maart 2007 @ 23:47:34 #24
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_47321366
Hebben jullie het programma gezien van The Hague Jazz? Geweldige namen voor een relatief klein festival wat het moet opnemen tegen het gesubsidieerde drama wat pure Jazzfest heet.

http://www.thehaguejazz.nl/home.htm
Jawel, je keek.
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:10:42 #25
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_47542856
Wynton Marsalis deed onlangs een rondje langs de Amerikaanse talkshows om zijn nieuwe CD From the plantation to the penitentiary te promoten (die voor de verandering is opgenomen met een zangeres en in 1 nummer zelfs een half-rappende Wynton bevat), maar die plaat valt op het eerste gehoor vies tegen.
pi_47544580
Jammer, ik vond House of the Tribes heel goed, maar dat klinkt niet echt veelbelovend.
pi_47676991
Iemand bekend met Shadows van Cassavetes?
  maandag 9 april 2007 @ 19:33:14 #28
11502 nipeng
The last ride is free
pi_48153197
Wakker worden!

Laatste tijd wat weinig Jazz geluisterd. Gelukkig heb ik binnenkort genoeg tijd
pi_48378153
Heeft iemand wat Ben Webster aanraders?
Ben (nog) niet zo bekend met z'n werk, maar heb tot nu toe met plezier geluisterd:

Allemaal erg goede albums om te horen die ik ook nog eens kan draaien als ik mensen op bezoek heb zonder klachten te krijgen (wat niet echt meevalt in mijn leeftijdscategorie).
pi_48495574
quote:
Al Di Meola
Alice Russell
Allan Holdsworth
Amsterdam Klezmer Band
Ankel Angel
B-3
Benjamin Herman
Bill Baker
Boogie Boy
Boris Vanderlek
Borstlap Bennink Glerum
Brass Babes
Brooklyn Funk Essentials
Candy Dulfer
Caroline de Rooij
David Samson
Dim Kesber
DJ Maestro
Eric Ineke
Gare Du Nord
Gianmaria Testa
Hans Dulfer
Hans Teeuwen
Ian Parker
Industrial Jazz Group
Jackie T
James Carter
Jan Akkerman
Jazzinvaders
Jean-Luc Ponty
Jhelisa
Jim Wake
Josh Dion
Joy Denalane
Jules Deelder
Kaat Hellings
Kid Creole
Koop
Kraak&Smaak
Ladysmith Black Mambazo
Lils Mackintosh
Marcos Valle
Marta Topferova
Martin Verdonk
Max Sedgley
Mezzoforte
Monsieur Dubois
Montserrat
Nicola Conte
Nigel Kennedy
Nina Ebbenhout
Percy Sledge
Quincey Jazz
Randal Corsen
Rinus Groeneveld
Rita Reys
Rob de Wouw
Robin Mckelle
Room Eleven
!RyThem
Sebastian
Silje Nergaard
Slide Hampton
Solomon Burke
Spyro Gyra
State of Monc
Tamara Maria
Tania Maria
The Al McKay Allstars
Tineke Postma
Zijlstra
Zuco 103
http://thehaguejazz.nl/artiesten.htm

Veel (voor mij) bekende namen! .

Voor een dagkaart betaalt u: ¤ 37,50
Voor een tweedagen kaart is de prijs: ¤ 60,00
pi_48506772
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Heeft iemand wat Ben Webster aanraders?
Ben (nog) niet zo bekend met z'n werk, maar heb tot nu toe met plezier geluisterd:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Allemaal erg goede albums om te horen die ik ook nog eens kan draaien als ik mensen op bezoek heb zonder klachten te krijgen (wat niet echt meevalt in mijn leeftijdscategorie).
Ik vond zijn werk met Art Tatum altijd erg mooi . Binnenkort eens aanschaffen maar.
pi_48780482
En zowaar mijn eerste post in het Fok! Jazz topic.

Vorige week een aantal nieuwe platen aangeschaft.

Charlie Parker - Yardbird Suite
Bill Evans - You Must Believe In Spring
Arnold Klos Trio - A Little Expertise

Vooral Arnold Klos klinkt verrassend goed.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_48959419
En welke solo's ressorteren tot jullie favorieten? Enkele van de mijne:

-Die van Miles Davis op Milestones (het nummer) omdat die een zomerse mentaliteit evoceert.
-Die van John Coltrane op My favorite things (het nummer) omdat die zo hypnotisch is.
-Die van dezelfde mijnheer op Giant steps (het nummer) omdat die mij de neiging geeft energiek te dansen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:14:51 #34
11502 nipeng
The last ride is free
pi_48960157
Poehee moeilijke vraag.

Ik noem alvast Sun Ra met een solo op zijn moog. Moet alleen nog de plaat zien te vinden.
pi_48963619
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 11:57 schreef Laurens. het volgende:
En welke solo's ressorteren tot jullie favorieten? Enkele van de mijne:

-Die van John Coltrane op My favorite things (het nummer) omdat die zo hypnotisch is.
Ik wou juist McCoy Tyner's solo uit dit nummer posten

Over Coltrane gesproken, wel aardig linkje
pi_49017846
Moeilijke vraag, ja .

Solo's die bij mij het eerste naar boven komen;

• Charlie Mariano op Track C van Mingus' The Black Saint and the Sinner Lady. Ontzettend emotionele solo die perfect past in de sfeer die het hele album uitademt, zo'n solo waar ik de cd voor kan blijven terugspoelen.

• Eric Dolphy op 'Round Midniight van George Russel's Ezz-Thetics. Mooiste vertolking van 'Round Midnight die ik ooit heb gehoord. Ook al zo ontzettend levendig, emotioneel en oprecht. Echt fantastisch. Alleen al daarvoor is de aankoop van dit album het waard, maar de rest is ook geweldig.

• Nog eentje van Eric Dolphy op Mingus' Mingus at Antibes op het nummer What Love met wat intermezzo's met Mingus op bas. Een wat abstracte solo die desondanks onwijs swingt en vermakelijk creatief is zonder dat het (wat mij betreft) tè ontoegankelijk wordt.

• En dan nog een keertje een Mingus aangelegenheid met de saxsolo van het bijzondere fenomeen George Adams op Orange Was the Color of Her Dress, Then Blue Silk op het album Changes Two . Zijn uitzinnige en typische George Adamesque (afijn, jullie begrijpen wat ik bedoel )solo vormt het hoogtepunt van dit al fantastische nummer. De solo vertelt echt een verhaal; als je je ogen sluit en hier naar gaat luisteren ben je even in een compleet andere wereld, écht fantastisch. Dit is echt muziek als beleving.

En in de voor mij genoemde solo's kan ik me ook prima vinden, met name de Coltrane's, die zijn inderdaad geniaal. Giant Steps is niet niet voor niets een van de beste jazzalbums die ik ken.
  • My dear, it's only a movie.
      dinsdag 8 mei 2007 @ 20:18:39 #37
    131729 jna
    Je lul hangt uit je broek
    pi_49157790
    North Sea Jazz festival 2007

Hier ook maar even een linkje naar het NSJ topic
    Jawel, je keek.
    pi_49158354
    Was ik nou even helemaal verdwenen uit dit topic...wat slecht...
    Maar nu weer terug gelukkig
    Ik ga ook proberen naar de NSJ te gaan in ieder geval, Daar ook even tvpen.

Heb trouwens sinds de laatste keer dat ik in het vorige topic was niet zoveel nieuwe jazz gekocht (wat ik een paar maanden geleden dagelijks deed), dus misschien vandaar even dit topic vergeten...
    Ben nog steeds liefhebber hoor! Maar ik moest even mijn grote collectie van vrijwel volledig nieuwe jazz even laten bezinken. Straks komt er vast weer een nieuwe koopsurge

Ben in ieder geval, van de albums waar ik dat nog niet van was, ontzettend fan geworden van Mingus' zijn Mingus, Mingus, Mingus album...Geweldig. Die andere heb ik toch net wat minder mee, maar ook Ah Um is heerlijk..
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_49159228
    Welke vielen je tegen of vond je wat minder?
    pi_49159453
    Oh Yeah, Pitancohrdinges(was mijn eerste mingus plaat, en vond die toen wel goed...dus misschien staat mijn hoofd er momenteel niet naar) en antibes...Vind ze vooral bij vlagen wat te onrustig.
    Ik vind ze allemaal niet slecht hoor. Luister ze zeker wel, maar die anderen steken er voor mij bovenuit
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_49159732
    quote:
    Op dinsdag 8 mei 2007 20:57 schreef Norrage het volgende:
    Oh Yeah, Pitancohrdinges(was mijn eerste mingus plaat, en vond die toen wel goed...dus misschien staat mijn hoofd er momenteel niet naar) en antibes...Vind ze vooral bij vlagen wat te onrustig.
    Ik vind ze allemaal niet slecht hoor. Luister ze zeker wel, maar die anderen steken er voor mij bovenuit
    Kan me inderdaad wel voorstellen dat je die te onrustig vindt, zijn ook niet zijn meest toegankelijke albums. Ben benieuwd wat je er over een jaartje ofzo van vindt .
    Nog een aanrader is misschien Dynasty, in het zelfde jaar opgenomen als Ah Hum en voor het zelfde label (Columbia). Erg prettig album
    pi_49159932
    Heb ook iets als een Best Of waar ik ook nog wel wat cool van vind, maar geen idee van welke albums alles gehaald is
    Sowieso is de tracklisting (gedownload) alleen met cijfertjes...dus ik heb geen idee wat ik daar aan het luisteren ben
    pi_49187692
    Ook recommendabel: het Blue note-festival te Gent. Onder andere grootheden staan Yusef Lateef, Wynton Marsalis en Chick Corea op het programma.
      woensdag 9 mei 2007 @ 16:44:33 #44
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_49190492
    Voor m'n verjaardag Masterpieces by Ellington van de Duke gekregen, binnenkort eens luisteren

En wat betreft mooie solo's, die solo van Joe Henderson (?) in Song For My Father was de eerste keer dat ik een jazznummer luisterde en dacht, wow...
    De Narcis van Gabon
    pi_49230246
    quote:
    Op woensdag 9 mei 2007 16:44 schreef PogueMahone het volgende:
    Voor m'n verjaardag Masterpieces by Ellington van de Duke gekregen, binnenkort eens luisteren

En wat betreft mooie solo's, die solo van Joe Henderson (?) in Song For My Father was de eerste keer dat ik een jazznummer luisterde en dacht, wow...
    Grappig dat je dat zegt, daar moest ik ook nog aan denken. Inderdaad erg toffe solo, prachtig opgebouwd en die onmiskenbare klank van Henderson. Sowieso bijzonder album overigens.

En nog gefeliciteerd trouwens
    pi_49294111
    Gaat er iemand naar Amersfoort Jazz? Er staan wel leuke dingen op het programma, maar de 90% kans op regen en windkracht 6 doet me ernstig twijfelen...
    pi_49575974

Geniet echt van dit album, vooral One By One en de titeltrack.

Meteen ook Spectrum van Cedar Walton erbij gedownload. Hopelijk kom ik ze nog eens op vinyl tegen. Iemand nog meer goede versies van Ugetsu aan te raden?
    pi_49620336
    De opbrengt van mijn verjaardag (wat betreft jazz-cd's):

John Coltrane - Olé
    John Coltrane - Jazz masters
    Charlie Parker - Jazz masters
    Bill Evans - Jazz masters
    Miles Davis - Sketches of spain
    Paul Butterfield - East west

Olé is geniaal en behoort tot het allerbeste werk van Coltrane. De cd's uit de Jazz masters-serie zien er goedkoop uit, maar zijn gevuld met solide materiaal van een acceptabel technisch niveau. Het is duidelijk dat het budget voor de rechten beperkt was, maar er is wel gekozen door een kenner. Zo bevat het schijfje van Coltrane zeer genietbare live-uitvoeringen van My favorite things, Blue train en Naima.
    Aangaande East-west: veritabele jazz is het natuurlijk niet, maar de hoogtepunten van het album, East-west en Work song (cover van Nat Adderley), zijn eventueel te scharen onder fusion. Het is hoe dan ook een precieus en recommendabel album.
    pi_49986447
    De jazz-oogst (en familie-leden) van een middagje Sounds in Venlo:

- The Cinematic Orchestra: Ma fleur
    Er zijn van die mensen die alleen een nieuwe plaat maken als ze echt een andere stijl toepassen waardoor de verschillen tussen de opeenvolgende cd's steeds zo groot zijn dat het alleen voor de geoefende luisteraar mogelijk is de specifieke groep-sound te bespeuren. ch{br} ch{br}Dat is per definitie het geval bij het door mij geadoreerde Cinematic Orchestra. Ma Fleur is hun gloednieuwe cd en die is duidelijk veel 'sferischer' dan eerdere werken. De kenmerkende complexe drumritmes zijn er nog steeds, maar veel minder prominent dan op bijvoorbeeld de cd’s Motion of Man with a movie camera. Tip-de-Lenoir: Breathe, met de markante stem van Cinematic Orchestra-veteraan Fontella Bass.

- Level 42: Level 42
    Stond al jaren op de lijst, maar ik kwam hem nooit tegen. Tot vanmiddag. Volgens mij de eerste cd van het groepje rond de bassist Mark King. Hoe dan ook, op deze cd uit 1981 is heel duidelijk waar later de wat kleurlozere pop van Level 42 vandaan kwam: uit de jazz-funk met een bijzonder dominante rol voor het slappende baswerk van meneer King.

- Bette Davis: Betty Davis
    De vrouw die Miles Davis op het spoor van de fusion zette, maakte zelf ook een aantal platen. Rauwe funk met teksten waarmee de Madonna’s,Lily Allens en Amy Winehouses van deze wereld alsnog schandaal zouden kunnen trappen.

- Horace Silver: Finger Poppin'
    Een van de betere jazzpianisten. En naar verluidt is dit een van zijn betere albums. Het gaat in ieder geval als een speer vooruit op het openings- en titelnummer Finger Poppin’. Blessureleed gegarandeerd

- Bill Evans Trio: Waltz for Debby
    Hierzo, nog zo'n klassieker. En ook van een pianist: Bill Evans.

- Alice Coltrane: Journey in Satchidananda
    Mevrouw Coltrane hier alleen nog maar op harp. Niks geen piano meer, zoals op eerdere albums. En dat is goed zo.

- The Cannonball Adderley Quintet: In San Fransisco
    Een live-album van Adderley is altijd feest. En dit is een live-album. Ik lust er wel pap van. Zeker als meneer Adderley uitgebreide voorpraatjes houdt.

- Nina Simone: At town hall
    Een ijzersterk live-concert van mevrouw Simone. Niets minder.
      vrijdag 1 juni 2007 @ 00:52:29 #50
    63598 bigshadow
    Fan van iedereen
    pi_49987050
    Ik lurk even mee, alvast bedankt voor de aanraders!
    pi_50099995
    Vandaag heb ik de compilatie-cd "The impulse story" van Alice Coltrane aangeschaft. De eerste indrukken zijn zeer, zeer veelbelovend.
      maandag 4 juni 2007 @ 19:23:39 #52
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_50101059
    Alice staat in mijn album top 100. 2x zelfs.
    pi_50110307
    Nog niet gekocht maar op mijn lijstje die ik volgende week ga kopen:

Ben Webster - For Lovers

Oscar Peterson - meets Ben Webster

Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - For Lovers

Gerry Mulligan & Chet Baker – Best of Mulligan & Baker

André Previn, Joe Pass & Ray Brown – After Hours

Ik kan niet wachten tot volgende week.
    "If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
      maandag 4 juni 2007 @ 22:53:26 #54
    156695 Tism
    Sinds 24, Aug, 2006
    pi_50110440
    quote:
    Op vrijdag 1 juni 2007 00:52 schreef bigshadow het volgende:
    Ik lurk even mee, alvast bedankt voor de aanraders!
    Ik ook!
    Luister monenteel Arrow JazzFM, die draaien al de hele avond al, zeer relaxte plaatjes.

TVP!

[ Bericht 2% gewijzigd door Tism op 05-06-2007 00:41:41 ]
    ....nachtrijder...Nachtzwelgje!
      dinsdag 5 juni 2007 @ 23:48:20 #55
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_50148194
    The Eric Dolphy Memorial Barbecue

Deze barbecue kan ik wel waarderen.
    Via Frank ben ik bij Eric gekomen.
    pi_50655405
    Waarvoor we dit topic ook ten nutte kunnen maken: elkaar inlichten over welke goedkope jazz-cd's (je weet wel, die je voor 3 euro per stuk vindt in bakken bij winkels als de V&D) de moeite waard zijn. Zo heb ik vandaag de cd's Jitterbug waltz van Eric Dolphy en Poem for Malcolm X van Archie Shepp voor 3 euro per stuk aangeschaft bij eerder genoemd warenhuis. Qua uiterlijk zijn ze niet te onderscheiden van beroerde albums in dezelfde prijscategorie, maar inhoudelijk wel degelijk. Nog sterker; het zijn heruitgaves van gerenommeerde albums van weleer. Bij deze zijn die dus aanbevolen.
      Licht Ontvlambaar zaterdag 23 juni 2007 @ 13:17:46 #57
    94264 Uzumaki_Naruto
    Fearless Vampire Killer
    pi_50757099
    iemand raade mij gister The Black Saint and the Sinner Lady van Charles Mingus aan
    wat een toffe plaat

zijn er nog meer aanraders van hem?
      zaterdag 23 juni 2007 @ 13:31:12 #58
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_50757409
    Jazeker ; Mingus heeft zelfs zijn eigen topic

Charles Mingus
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zaterdag 23 juni 2007 @ 13:48:50 #59
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50757805
    Kan ik hier ook terecht met vragen over theorie? Of is daar een speciaal topic voor?
    Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
    No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
    pi_50763403
    Ik kan, leek zijnde, je geen bevredigend antwoord beloven, maar je kunt het proberen.

Mijn nieuwe aanwinsten:
    Empyrean isles van Herbie Hancock: een geriefelijk album dat af en toe heel aardig een tropisch gemoed evoceert. Toch consoneert de verdienste ervan mijns inziens niet geheel met zijn klassieke status, gezien het samenspel wat delicater had gekund.
    Out to lunch van Eric Dolphy: een album dat mij op curieuze wijze biologeert, ondanks dat het tamelijk onconventioneel is. Evoceert beelden van zwervers die na sluitingstijd in in tl-licht badende supermarkten een keur aan vreemde rituelen, dansen en spellen in bedrijf brengen. Sterk aanbevolen.
    Space is the place van Sun ra: Sun ra is natuurlijk een fascinerend heerschap, maar het is toch niet gemakkelijk van het titelnummer en Sea of sound, die het grootste deel van het album beslaan, te genieten. Images en Discipline maken één en ander goed, maar al met al is het album me toch wat tegengevallen.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 17:44:00 #61
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50763802
    in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?

over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
    over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
    over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?

ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.

tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)

alvast bedankt

No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
      zondag 24 juni 2007 @ 16:45:39 #62
    3869 David
    Drum the drums
    pi_50790714
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 17:44 schreef C21H23NO5 het volgende:
    in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?

over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
    over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
    over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?

ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.

tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)

alvast bedankt

Ik zou hem eerder denken in 'outlines' en arpeggios, ipv toonladders, aangezien D dorisch, G mixolydisch en C Ionisch exact dezelfde noten bevatten. Het hangt er vanaf welke noten 'zwaarte' hebben op een specifiek akkoord.

Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)

f-e-d-c-b-a-g-f-e

Op die manier kom je op elke eerste tel op de terts van elk akkoord uit. Als je dit kunt omspelen dmv chromatiek en interessante ritmiek kun je het heel interessant maken, en speel je toch in elk akkoord. Op deze manier worden heel veel jazzsolo's geconcipieerd, zelfs door de allergrootsten.

Uiteraard zijn er meerdere manieren.
      zondag 24 juni 2007 @ 17:12:33 #63
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50791432
    quote:
    Op zondag 24 juni 2007 16:45 schreef David het volgende:

[..]

Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)

f-e-d-c-b-a-g-f-e

Uiteraard zijn er meerdere manieren.
    Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...

dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
      zondag 24 juni 2007 @ 17:32:07 #64
    3869 David
    Drum the drums
    pi_50792110
    quote:
    Op zondag 24 juni 2007 17:12 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...

dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
    neen, je gebruikt geen ladders, je gebruikt akkoordtonen en neighbour tones die je kunt omspelen.

De outline is niet bedoeld om letterlijk te worden gespeeld in je solo, maar om als 'fundament' in je oren te liggen. Als je deze omspeelt mbv chromatiek (chromatische leidtonen, zowel stijgend als dalend bv.) dan kom je tot interessante melodische lijnen die NIET beperkt zijn tot het gebruik van welke ladder dan ook. (aangezien je noten speelt, op ritmische plaatsen die het toelaten, die helemaal niet in die bepaalde ladder voorkomen).

Het belangrijkste is om de basisprincipes (zo weinig mogelijk grondtonen op zware tellen, terts en septiem zijn goed, etc.) ff te gaan 'horen', en dan kun je verder gaan experimenteren.
      zondag 24 juni 2007 @ 17:46:25 #65
    171896 C21H23NO5
    diacetylmorfine
    pi_50792489
    maar dat fundament is idd toonladders, je moet wel een kapstok hebben om je muziek over te spelen. Dat je leidtonen kunt gebruiken is mij ook duidelijk, maar dan is de vraag:
    welke kapstok gebruik je dan?
      maandag 25 juni 2007 @ 23:05:21 #66
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_50840173
    Far East Suite binnen

die Duke, dat was me er ook eentje
    De Narcis van Gabon
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 08:30:02 #67
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52092604
    Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.

Cecil Taylor ~ Conquistador!
    The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
    Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
    Wayne Shorter ~ Speak no evil
    Johnny Coles ~ Little Johnny C
    Larry Young ~ Unity
    McCoy Tyner ~ The Real McCoy
    Joe Henderson ~ In 'N Out

Twee opmerkingen.
    1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
    2) Waar blijft de moderne jazz?

[ Bericht 0% gewijzigd door nipeng op 04-08-2007 10:45:54 (typo) ]
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 10:18:22 #68
    87381 r00d
    Welke Letter?
    pi_52093214
    Afgelopen nacht had ik een feestje in mn 1tje dankzij StumbleUpon.
    Frikkin' Jazz Round Midnigth!
    Maar ja, de nacht is voorbij en dus werd ik hier naartoe doorverwezen.
    Doen jullie mee?

Thelonious Monk Quartet - Round Midnight
    http://video.stumbleupon.com/#p=gxfql8g6fl

Ella Fitgerald & Louis Armstrong - Summertime
    http://video.stumbleupon.com/#p=35n6a2ii59

Ongelofelijk
    http://video.stumbleupon.com/#p=pv02bqlpn8
    ik hou dit topic op dit moment van de nacht in mn 1tje levend

Hell Yeah!
    http://video.stumbleupon.com/#p=vtw0b1z19q
    Ik hoop trouwens dat je dit ook kunt kijken zonder de stumbleupon-balk.
    Anders is dit de beste tip ooit om te installeren

Verscrhikkelijk ,zo kom ik nooit in bed...
    http://video.stumbleupon.com/#p=ar9e512zbj

Aangezien mn andere nachtelijke topic is gesloten post ik hier toch nog maar wat:
    http://video.stumbleupon.com/#p=h0kctzdlaf

Nog een rondje heerlijke solos waar ik be gestumbled ben
    http://video.stumbleupon.com/#p=sthf5u3ebw
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:50:29 #69
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52094521
    Dat zijn fijne jazzplaten die ik gekocht heb.
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 12:51:49 #70
    99899 turnpike
    have spacesuit, will travel
    pi_52095658
    Moderne Jazz ?

Erik Vloeimans - Bitches and Fairytales

Oké, misschien niet erg vooruitstrevend, maar het klinkt allemaal vrij lekker.

En dat zijn inderdaad fijne jazzplaten die je hebt gekocht.
    We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
    pi_52103025
    Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus, maar in Den Haag heb je volgens mij heel weinig.. Die tent op de Laan van Meerdervoort heeft elke zaterdag iets tot 22:00, maar die hebben nu zomerstop, en elke dinsdag is er volgens mij iets in de Danzig, maar daar heb ik nu niets aan Iemand tips?
    pi_52103843
    Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
    pi_52103932
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 20:32 schreef Os__ het volgende:
    Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
    Thnx, helaas staat er op de site niets over augustus qua planning. En alle zaterdagen in september staat er een dj latin etc te draaien Verder ziet t er wel leuk uit

Ik heb ondertussen gezien dat er morgen in strandtent de Fuut in Scheveningen een jazzavondje is. Dat is op loopafstand hier, daar ga ik sowieso even kijken dus. Maar vanavond wordt t lastig denk ik
      maandag 6 augustus 2007 @ 23:46:12 #74
    156695 Tism
    Sinds 24, Aug, 2006
    pi_52155377
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
    Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus...
    Iemand tips?
    Heerlijk idd, helaas hebben we er te weinig van in Nederland naar mijn mening, ik sta ook open voor suggesties.
    Ben benieuwd!
    ....nachtrijder...Nachtzwelgje!
    pi_52166957
    quote:
    Jazzmuzikant Art Davis overleden
    Uitgegeven: 4 augustus 2007 23:12

LOS ANGELES - De Amerikaanse jazzmuzikant Art Davis is op 73-jarige leeftijd overleden. De contrabassist speelde onder anderen met grootheden als John Coltrane, Thelonious Monk, Dizzie Gillespie, Count Basie, Duke Ellington, Quincy Jones, Bob Dylan en Louis Armstrong.

Davis werd in 1982 psycholoog en wisselde sindsdien optredens af met consulten. Hij stierf op 29 juli in zijn huis in het Californische Long Beach aan een hartaanval, meldden Amerikaanse media zaterdag.
    (c) ANP
    Dat uitsterven van de oudere jazzgeneraties blijft jammer .

En heel wat anders en wél leuk, ik heb eindelijk Out Front van Booker Little op cd kunnen vinden (in Ljubljana! Of all places), dus dat was wel weer fijn.
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 08:30 schreef nipeng het volgende:
    Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.

Cecil Taylor ~ Conquistador!
    The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
    Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
    Wayne Shorter ~ Speak no evil
    Johnny Coles ~ Little Johnny C
    Larry Young ~ Unity
    McCoy Tyner ~ The Real McCoy
    Joe Henderson ~ In 'N Out

Twee opmerkingen.
    1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
    2) Waar blijft de moderne jazz?
    Ik kan maar niet wennen aan die Ornette Coleman. Ik heb dat album ook ooit eens gekocht maar heb het misschien 3 keer opgezet en telkens weer na een paar minuten afgezet. Misschien het verkeerde album om mee te beginnen? Die Shorter, Hancock, Young, Henderson en Coles zijn dan wel weer heel gaaf. Die Tyner moet ik ook eens opzoeken . Wat vind je er allemaal van?
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 17:06:19 #76
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52172815
    Gaaf

Die Ornette is uitstekend. Vind ik zelfs een van de beste van deze rij. Die plaat klikte meteen bij mij.
    Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

Wat denk jij van die Taylor?
    pi_52172876
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 17:06 schreef nipeng het volgende:
    Gaaf

Die Ornette is uitstekend. Dat klikte meteen bij mij.
    Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

Wat denk jij van die Taylor?
    Die cd zie ik elke keer weer staan en elke keer pak ik 'm toch net niet mee. Zal volgende keer toch eens luisteren . Waarmee kan je 'm vergelijken?
      woensdag 8 augustus 2007 @ 20:12:18 #78
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52207433
    Uhmm ja. Goeie.

Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
    pi_52207607
    quote:
    Op woensdag 8 augustus 2007 20:12 schreef nipeng het volgende:
    Uhmm ja. Goeie.

Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
    Ik kan die Blue Note avant garde zeker waarderen. Ik ben wel fan van Wayne Shorter's The All Seeing Eye, die samenwerkingen tussen Jackie McLean en Grachan Moncur III en ook spul van Roswell Rudd enzo. Maar als het te free-achtig wordt dan haak ik af. Het moet vind ik wel een spanningsboog hebben wat met abstracte melodieën wel gemaakt kan worden. Als het zo'n overloze riedel wordt zoals bij Ornette Coleman vaak het geval is hou ik het niet zo lang vol. Dus welke is het?
      woensdag 8 augustus 2007 @ 20:30:44 #80
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_52208025
    Dit trek je wel denk ik dan.

Overloze riedel
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar: