Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet uitgebreid heb zitten bekijken. Ik heb er een beetje door heen gebladerd en wat ik las was gewoon erg leuk om te lezen. In ieder geval zo leuk dat ik 'm nu ook ga bestellen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:27 schreef Thomasumo het volgende:
Wat ik er van begrijp is die tweede een uitgebreide heruitgave van de onderste. Ze zijn beiden gewoon op Bol te verkrijgen. Ik ga eerst Baker uit lezen. Tegen die tijd moet Mingus binnen zijn. Geef even een recentie hier over de Anecdotes, als die goed is bestel ik die ook nog even.
Een van mijn herontdekkingen via het boek over Baker is Horace Silver. Was hem eerlijk gezegd een beetje vergeten.Zeer alround deze man.
Wat voor jazz vind je leuk (druk/neurotisch, rustig, swingend)? Er is van alles.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:30 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
en ookal heb ik hier nog amper gepost , zou ik wel weer eens wat leuke aanraders willen hebben om te luisteren
de snelheid maakt mij niet gek veel uit , zowiezo wel instrumentaal en ik ben ook niet vies van de wat expirimentelere kanten (fusion/acid jazz)quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:44 schreef Doff het volgende:
Wat voor jazz vind je leuk (druk/neurotisch, rustig, swingend)? Er is van alles.
Voor fusion zou ik in ieder geval beginnen met Bitches Brew van Miles Davis. Live-Evil is ook erg gaaf, maar minder toegankelijk. De Jack Johnson sessies zijn ook geweldig. En als je dat leuk vindt kan je misschien naar wat eigen spul van John McLaughlin luisteren.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:56 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
de snelheid maakt mij niet gek veel uit , zowiezo wel instrumentaal en ik ben ook niet vies van de wat expirimentelere kanten (fusion/acid jazz)
Heb dat fotoboek wel eens in handen gehad, maar plaatjes van dode mensen vind ik niet veel aan. Vond het weinig sfeer uit ademen...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 11:44 schreef Doff het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet uitgebreid heb zitten bekijken. Ik heb er een beetje door heen gebladerd en wat ik las was gewoon erg leuk om te lezen. In ieder geval zo leuk dat ik 'm nu ook ga bestellen.
En Horace Silver is natuurlijk gewoon geweldig .
Misschien nog een aanrader overigens: het fotoboek voor Blue Note van Francis Wolff. Er staan echt ontzettend gave foto's in (onder andere van lui als Horace Silver, John Coltrane, Lee Morgan, Freddie Hubbard, Jimmy Smith, Stanley Turrentine, Don Cherry, eigenlijk bijna iedereen die voor Blue Note in die jaren heeft opgenomen).
Heb juist het tegenovergestelde. De foto's zijn echt ontzettend mooi imo. Voegt voor mij echt wat toe aan de muziek.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:53 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Heb dat fotoboek wel eens in handen gehad, maar plaatjes van dode mensen vind ik niet veel aan. Vond het weinig sfeer uit ademen...
thanx , ik ga er eens wat van luisteren , je krijgt mijn mening wel laterquote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Doff het volgende:
[..]
Voor fusion zou ik in ieder geval beginnen met Bitches Brew van Miles Davis. Live-Evil is ook erg gaaf, maar minder toegankelijk. De Jack Johnson sessies zijn ook geweldig. En als je dat leuk vindt kan je misschien naar wat eigen spul van John McLaughlin luisteren.
Andere open deuren zijn de Mahavishnu Orchestra, Weather Report en het label CTI heeft ook behoorlijk wat van dat spul opgenomen, maar dat is lang niet allemaal even goed imo. Ook erg fijn, soms wel wat zoetjes is Live at the Greek van Stanley Clarke, met een supervette versie van School Days (eigenlijk alleen daarom al ik de moeite waard).
Ben benieuwd wat je er van vindt .
Ik vind het nog al wat om een jazz nieuweling meteen bitchesbrew aan te raden. Wil je wat rustiger beginnen, koop dan wat van de CD's uit de OP. Werk je via Kind of Blue op, vergeet onderweg ook zeker Charlie Parker en Lee Morgan niet. Dat bereid je veel beter voor op de chaos die free jazz is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:40 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
thanx , ik ga er eens wat van luisteren , je krijgt mijn mening wel later
Dat eeuwige Kind of Blue. Erg mooie cd hoor, maar er zijn vast wel mensen die iets als Bitches Brew ook kunnen waarderen, vooral als ze aangevene niet vies te zijn van de experimentele kant en fusion.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:08 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Ik vind het nog al wat om een jazz nieuweling meteen bitchesbrew aan te raden. Wil je wat rustiger beginnen, koop dan wat van de CD's uit de OP. Werk je via Kind of Blue op, vergeet onderweg ook zeker Charlie Parker en Lee Morgan niet. Dat bereid je veel beter voor op de chaos die free jazz is.
Ik weet het, Kind of Blue is de bubbelgum pop van de Jazz. Maar daarom juist uitermate geschikt als voet tussen de deur. Het is een mooie opbouwer, die draai je na een jaar niet meer omdat je zoveel ander moois hebt ontdekt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 10:20 schreef Doff het volgende:
[..]
Dat eeuwige Kind of Blue. Erg mooie cd hoor, maar er zijn vast wel mensen die iets als Bitches Brew ook kunnen waarderen, vooral als ze aangevene niet vies te zijn van de experimentele kant en fusion.
Bitches Brew freejazz? Totaal niet te vergelijken met spul van Coltrane of Sanders vind ik. Waar vind je bij Coltrane elektrische instrumenten en van die 'opzwepende' ritmes terug?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:22 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Ik weet het, Kind of Blue is de bubbelgum pop van de Jazz. Maar daarom juist uitermate geschikt als voet tussen de deur. Het is een mooie opbouwer, die draai je na een jaar niet meer omdat je zoveel ander moois hebt ontdekt.
Bitches brew vind ik persoonlijk een overgewaardeerde sessie. Wil je je begeven op het gladde ijs van free jazz neem dan het latere werk van Coltrane of Pharaoh Sanders.
BB ligt veel zwaarder op de maag dan die twee heren en het geeft een wat bredere weergave van wat freejazz allemaal te bieden heeft.
Hij zei fushion EN free jazz hequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:27 schreef Doff het volgende:
[..]
Bitches Brew freejazz? Totaal niet te vergelijken met spul van Coltrane of Sanders vind ik. Waar vind je bij Coltrane elektrische instrumenten en van die 'opzwepende' ritmes terug?
Hoho, Allmusic zegt:quote:Op zondag 27 augustus 2006 13:53 schreef Zanderrr het volgende:
Ik denk dat de meeste naslagwerken meer op de Engelstalige markt gericht zijn, en op albums die internationaal goed verkrijgbaar zijn. Voor producties die in Nederland in eigen beheer of op kleine labeltjes zijn uitgebracht, zal het wel een stuk lastiger zijn om een vergelijkbare site te vinden.
Hmm, hier is een schone taak weggelegd voor iemand...
En als je belangrijker bent dan 2 unlimited dan mag je best een mooi plekje krijgen. .quote:Dutch saxophonist, clarinetist, composer and bandleader Willem Breuker is probably the single most well known, prolific, and influential figure in 20th century Dutch music.
Dus je wilt nu gewoon een rijte namen hebben die iets te maken hebben met een trompet en vocaal?quote:Op woensdag 6 september 2006 20:02 schreef wonderer het volgende:
Misschien kan iemand me helpen (verhaalresearch).
Ik ben op zoek naar een paar namen. Een rijtje mensen waarvan het logisch is dat als je het ene leuk vindt, je het andere ook wel mag. Bij voorkeur met minstens een bekende naam zodat meteen duidelijk is over wat soort muziek het gaat. In ieder geval vocaal en een paar nummers met een trompet zijn ook wel handig.
Hoofdpersoon houdt van Jazz en ik wil niet in het wilde weg namen gaan roepen waarbij het niet logisch is dat hij van allebei houdt, snappie?
En heeft iemand de titel voor me van een naslagwerk in bovenstaande categorie dat voor 1977 is gepubliceerd?
Thanks
Zoiets ja Dan weet ik waar ik naar moet zoeken. Van Chet Baker en Miles Davis had ik al wel gehoord, maar die andere niet. Dank je wel.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:50 schreef Doff het volgende:
[..]
Dus je wilt nu gewoon een rijte namen hebben die iets te maken hebben met een trompet en vocaal?
Ik zou dan denken aan Chet Baker (zingt en speelt trompet), dan misschien gerri Mulligan (baritonsaxofonist die een tijd met Chet Baker in een band heeft gezeten) en dan misschien wat cool jazz, dus wat werk van Miles Davis (trompet) en Gil Evans.
Zoiets?
Ik zal mezelf geen doorgewinterde jazzfan gaan noemen , maar ik vind die Trips op zich wel geinig. Het schiet alleen te kort als je echt wat intensiever naar jazz luistert en ook eens wat andere dingen wil horen.quote:Op donderdag 7 september 2006 21:56 schreef Man_Made_God het volgende:
Uiteraard zal iedereen hier bekend zijn met de Blue Note Trip cd's...
[afbeelding]
Deze dus.
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er nu 2, en vind het wel prima als achtergrondmuziek, of om 's avonds in bed nog eens naar te luisteren, maar wat vinden de wat meer doorgewinterde jazz-liefhebbers hier nu van?
ik ga binnenkort denk ik toch maar weer eens van jullie kennis gebruik maken om weer wat nieuwe jazz te ontdekken.....
Die John Handy-plaat ken ik ook niet, is dat wat? Iemand?quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:12 schreef PogueMahone het volgende:
Dit vond ik trouwens ook wel een interessant lijstje, hoewel niet voor beginners (dolphy!)
A Suggested Jazz Starter Kit (Just Add Water)
quote:If the first two names when it comes to starting a jazz collection that come out of a person's mouth are Miles Davis and John Coltrane ignore what they have to say. They've already been lost to "the dark side". They'll probably lead you down a very boring path of jazz.
Er zijn al 2 twee Trips van jazzanova uitgekomen , persoonlijk vind ik die Trips allen best wel fijne zondagochtend muziek je krijgt er zeker geen extra koppijn van als je een kater hebt , ik vind de Trips van Jazzanova ook fijner wegluisteren dan die van Maestro , het is allemaal net iets proffesioneler ingemixt als ik het zo aanhoor. Toch luister ik liever de albums/de volledige nummersquote:Op donderdag 7 september 2006 22:44 schreef Zanderrr het volgende:
Ik beschouw mezelf ook echt niet als een kenner of zo, maar ik vind die Jazzanova mix-cd tot nu toe wel de beste in de hele reeks. Er wordt gelukkig ook wat dieper gegraven in de Blue Note catalogus dan door DJ Maestro, die de andere albums aan elkaar heeft gedraaid.
Ik ben eerlijk gezegd geen groot fan van het soort 'nu-jazz' dat op dit soort verzamelaars staat, maar met de oudere tracks (1955-1975 of zo) is niets mis.
Best een leuke site. En ondanks het feit dat je een gegeven paard...... wel erg veel advertenties, die ook dwars over de gekozen cd's staan waar ik op wil klikken enzo. Of is dat een firefox probleempje....quote:Op vrijdag 22 september 2006 20:28 schreef Zanderrr het volgende:
Is iemand al bekend met http://www.soundpedia.com ? Je kunt hier erg veel complete albums gratis en legaal beluisteren, waaronder de meeste Blue Note RVGs en ook veel andere jazzalbums. Alleen maar ff zoeken op artiest...
De geluidskwaliteit is redelijk, en een gegeven paard.. etc. etc.
Ik vind die Copy Control ook gruwelijk irritant. Ook totaal niet effectief imo. Maar goed, hebben we het volgens mij al eens over gehad .quote:Op vrijdag 22 september 2006 20:37 schreef PogueMahone het volgende:
wow. Gaaf.
* luistert direct naar horace silver and the jazz messengers (die blauwe)
ik wil hem (nog) niet kopen vanwege die achterlijke copy-control
Daar was een tijd terug een documentaire van op tv. Was wel geinig om te zien. Ik zal het je laten horen als ik weer weet hoe die docu heet.quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:44 schreef Beathoven het volgende:
Op het tweede Deelder Draait.. schijfje na heb ik de laatste tijd eigenlijk weinig Jazz gekocht.
Ik hoorde laatst wat van Django Reinhardt, dit was ook niet verkeerd. In Japan schijnen er nogal wat imitatiebandjes rond te lopen die allemaal in zijn 'geest' opereren en er om strijden wie hem het best vertolkt.
[afbeelding]
Ik denk dat ik maar niet begin met imitatie en eens een originele plaat van 'm ga halen
Idem. Wel typisch Tyner, maar totaal anders dan bijvoorbeeld Live at Newport, wat ik een erg prettig album vindquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:52 schreef nipeng het volgende:
Deze Tyner heb ik ook eens beluisterd. Hij "deed" het niet voor mij. Zal 'm binnenkort nog eens luisteren, kijken of ik de plaat nu wel kan waarderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |