abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 21 mei 2004 @ 14:21:22 #1
2889 Zander
He's gone
pi_19292443


Dit is het topic voor alle jazzliefhebbers op Fok. Discussies, tips en aanraders over alle albums, muzikanten, stijlen en genres die enige verwantschap met jazz hebben, van dixieland tot avantgarde en fusion, zijn hier van harte welkom. Veel plezier, en hou het gezellig

Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: http://forum.fok.nl/showtopic.php/438312
Deel I: http://forum.fok.nl/showtopic.php/106459

Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds
http://www.allmusic.com
http://www.jazzdisco.org The Jazz Discography Project
http://www.nps.nl/jazz - Overzicht van de programmering van NPS Jazz
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio

[ Bericht 1% gewijzigd door Zander op 22-05-2004 11:52:11 ]
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 21 mei 2004 @ 14:22:22 #2
2889 Zander
He's gone
pi_19292468
Zo, deel IV alweer. Ik heb de openingspost een beetje uitgebreid met een paar handige linkjes. Nog meer suggesties daarvoor?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_19292651
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 14:22 schreef Zander het volgende:
Zo, deel IV alweer. Ik heb de openingspost een beetje uitgebreid met een paar handige linkjes.
Sorry Zander, ik had de vorige volgemaakt, kreeg echter een telefoontje en was er nog niet aan toegekomen deel IV aan te maken. Bedankt hiervoor. Jazz on!
  vrijdag 21 mei 2004 @ 16:00:00 #4
2889 Zander
He's gone
pi_19294696
quote:
In het vorige topic schreef Seborik het volgende:
Heb wat cd'tjes van Hasidic New Wave 2de hands gevonden. Klinkt goed.
Ik heb er zelf nu ook een aantal gehoord en ik moet nog steeds de originelen ergens vandaan halen. Goede muziek, het doet me uiteraard wel een beetje aan Masada denken, maar dan toch wel weer anders.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_19295884
Ik ben net begonnen met het luisteren naar Jazz... Erg cool, heel nieuwe wereld gaat open. Wel ben ik er al snel achter dat ik maar hou van de vocale jazz dan wat instrumentaal geplingel. Dat wil nog wel eens vervelen naar een aantal nummers.

Ook ben ik wars van wat elitair correct is en niet, dus vind ik Norah Jones gewoon n van de beste vocalisten

Maar wel na Ella Fitzgerald en Nina Simone
pi_19300029
gisteren naar Zapp string concert slim concert geweest...
echt machtig, open stukjes maar ook heerlijke solo's. Hebben jullie nog goede tips voor de "beginneling" ?
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  vrijdag 21 mei 2004 @ 20:53:50 #7
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19301592
Mooi , deel 4 !

Deze mag nog bij de linkjes :
http://www.jazzdisco.org The Jazz Discography Project
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_19312751
Zapp strijkkwartet heb ik vorige maand ook live gezien. Ik vond het, eigenlijk tegen verwachting in, inderdaad erg goed. Ze deden zelfs nog een nummertje van Jimi Hendrix
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 22 mei 2004 @ 18:31:40 #9
42555 Tomek
Take on the world!
pi_19320300
Ik vind het album Question and Answer van Pat Metheny, Holland en haynes errug goed.
En dan vooral het nummer Solar Mjammiieeee
pi_19336468
Ik heb een keertje een cd van Zapp geluisterd. Hun versie van Kiss van Prince vind ik erg goed en lekker
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_19337008
Iemand hier geweest naar het Jazz festival in Breda?

* Wild_Snake is daar geweest op hemelvaartsdag.

Was een hele goed band die nummers speelde van John Coltrane en Miles Davis

Zijn er nog meer mensen geweest?
  zondag 23 mei 2004 @ 15:20:46 #12
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_19337035
Momenteel is het de laatste dag van het Jazz festival in Breda
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  woensdag 26 mei 2004 @ 10:22:56 #13
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_19414377
,

Nu ff topics doorspitten
Mundus vult decipi
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:35:51 #14
2889 Zander
He's gone
pi_19639459
Even een schopje omhoog. En wat content:

Heeft iemand de mixsets op http://www.freeform.org/music/ weleens beluisterd? Lekkere mixjes van jaren 70 spacy fusion (o.a. Headhunters, Weather Report, artiesten op Strata East en Black Jazz) en meer moderne 'nu-jazz' (vreselijke naam voor een genre trouwens) van o.a. Erik Truffaz. Er zitten hele aardige dingen tussen, als je een beetje van seventies jazzrock/funk houdt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 4 juni 2004 @ 16:05:29 #15
96206 Plustus
...4nD Ju$t!c3 F0r 4ll
pi_19641952
welke muzikant hiero weet tjille jazz om zelf te spelen op gitaar!?
*www.leipe-shit.tk---www.exposedband.tk---leipe-shit.mygb.nl*
  vrijdag 4 juni 2004 @ 17:39:35 #16
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_19644542
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:35 schreef Zander het volgende:
Even een schopje omhoog. En wat content:

Heeft iemand de mixsets op http://www.freeform.org/music/ weleens beluisterd? Lekkere mixjes van jaren 70 spacy fusion (o.a. Headhunters, Weather Report, artiesten op Strata East en Black Jazz) en meer moderne 'nu-jazz' (vreselijke naam voor een genre trouwens) van o.a. Erik Truffaz. Er zitten hele aardige dingen tussen, als je een beetje van seventies jazzrock/funk houdt.
Damn!

Dank u !
Mundus vult decipi
pi_19677086
Steve Lacy R.I.P

van de NYtimes :

Steve Lacy, 69, Who Popularized the Soprano Saxophone, Dies
By BEN RATLIFF

Published: June 5, 2004


Steve Lacy, an American soprano saxophonist who spent more than half of his 50-year career living in Europe and helped legitimize his instrument in postwar jazz, died yesterday in Boston. He was 69.

The cause was cancer, according to an announcement from the New England Conservatory of Music, where Mr. Lacy had been teaching since 2002.


After performing in New York, his hometown, Mr. Lacy moved to Italy and France, and became the most Europeanized of all expatriate American jazz musicians. He married one of his musical collaborators, the Swiss-born singer Irene Aebi, who survives him. He insisted on a literary dimension to his work, incorporating texts by novelists, poets and philosophers — as well as visual-art and dance components, when time and money allowed.

For someone long considered an avant-garde artist, Mr. Lacy always insisted that nobody could get more avant-garde than Louis Armstrong; his best work was anti-highfalutin and doggedly practical. His most representative melodies, like "The Bath" and "The Gleam," use gentle repetition and gentle wit; he developed his saxophone tone to be as attenuated as a Hemingway sentence, and his improvised lines as succinct. At the end of his life, hounded by tax problems in France, he returned to the United States, moving in 2002 to teach at the New England Conservatory and live in Brookline, Mass.

Mr. Lacy formed musical partnerships and made records at an astonishing rate. He led working bands of up to eight musicians for nearly 30 years; he also performed and recorded often as a solo saxophonist and in duos with partners as different as the American pianist Mal Waldron and the Japanese percussionist Masahiko Togashi. One of his discographies lists 236 items up to the year 1997, including more than 20 solo saxophone albums.

Mr. Lacy was born Steven Lackritz and grew up on the Upper West Side of New York City. Clarinet was his first instrument; then, inspired by hearing Sidney Bechet's version, recorded in 1941, of a Duke Ellington song, "The Mooche," he decided to pursue Bechet's instrument, the soprano saxophone. At the time — it would still be a few years before John Coltrane would make it popular with his recording of "My Favorite Things" — he had little competition.

At the age of 21, he was performing the standard Dixieland repertory on both instruments at Stuyvesant Casino and the Central Plaza in New York; he shared stages with musicians like Henry Red Allen, Pee Wee Russell, Buck Clayton and Hot Lips Page, and his teacher, Cecil Scott. And he was also playing at the Newport Jazz Festival with the pianist Cecil Taylor, who was terrifying audiences by doing away with traditional structure and tonality. Mr. Lacy worked with Mr. Taylor for six years and with other bandleaders as well, including Gil Evans; he always described this mix as the best possible training for a jazz musician.

One of them was Thelonious Monk, who became a guiding aesthetic master to Mr. Lacy for the rest of his life. Through playing with Monk in a quintet and big band, and studying his music assiduously, Mr. Lacy was able to absorb the elder musician's wit, economy, insistence on simple rhythmic patterns and range of melody. He once described Monk's music as perfect for the soprano saxophone: "Not too high, not too low, not easy, not at all overplayed and most of all, full of interesting technical problems."

In 1966, with no work at home, Mr. Lacy began his long trip away from America. He took a group to Argentina and ended up stranded there for nine months because of political unrest. Later he headed to Rome with Ms. Aebi, where they worked with Musica Elettronica Viva, a quartet that blended modern-classical tendencies with improvisation and included two other American expatriates, Frederic Rzewski and Alvin Curran. After a brief stay in Rome, Mr. Lacy and Ms. Aebi moved to Paris in 1970, in the beginning of the era that he often called "post-free": all experimentation came grounded in scale and melody. And with his long-lasting sextet, which he started shortly after he arrived in Paris, he found an original compositional style: lilting and singsongy with a bitter twist, often compared to nursery rhymes, though Thelonious Monk's sense of melody was probably a greater influence.

Mr. Lacy preferred to collaborate with artists from other fields. Most of the time that meant setting words to music, and in his group Ms. Aebi sang poetic texts by Herman Melville, Robert Creeley, Gregory Corso and Lao Tzu, among many others; in other works he collaborated with dancers, painters and stage designers. "To me," he said in a 1990 interview, "music is always about something or somebody, or from somebody or something. It's never in the blue, never abstract."

Mr. Lacy was awarded a MacArthur Fellowship in 1992; he published a book of writings and saxophone exercises, "Findings," in 1994. The French government's ministry of culture appointed him Chevalier of the Order of Arts and Letters in 1989 and Commander in 2002. In addition to his wife, his survivors include a sister, Blossom Cramer, and a brother, Martin J. Lackritz.
>>>>fuk smooth Jazz
  zondag 6 juni 2004 @ 11:35:28 #18
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19679826
Ik kende Steve Lacy eigenlijk pas een paar maanden. Toevallig laatst een cd van hem uit de uitverkoopbakken gevist. Viel me vooral op door het label ( Tzadik ).
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 14 juni 2004 @ 19:52:45 #19
2889 Zander
He's gone
pi_19889348
Ach, ik schop 'm weer eens omhoog..

Aanstaande donderdag Michael Franti & Spearhead bij NPS Jazz. IMO geen jazz, maar wel een lekker muziekje.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 21 juni 2004 @ 13:40:38 #20
2889 Zander
He's gone
pi_20063898
quote:
In het vorige topic schreef fripper op 18-01-2004 het volgende:

Gisteren weer wat mooie jazz gekocht : Forest Flower: Live in Monterey van Charles Lloyd.

Dit album is in 1966 opgenomen, en heeft de volgende bezetting :
Charles Lloyd - TenorSax en fluit
Jack DeJohnette - Drums
Keith Jarrett - Piano
Cecil McBee - Bass

[..]

Als ik naar de cd luister is het mij overigens niet duidelijk waarom juist deze groep nou zo populair was op rock festivals. Niettemin een prima cd. Vooral het pianospel van Keith Jarrett is erg avontuurlijk.
De opnames met Lloyd behoren overigens tot het vroegste werk van Jarrett. De enige oudere opname is voor zover ik weet een lp met Art Blakey's Jazz Messengers (Buttercorn Lady uit januari 66-nog steeds niet op cd voor zover ik weet). Jarrett speelde slechts 4 maanden bij The Jazz Messengers.

De cd bevat ook nog de live lp soundtrack, opgenomen in 1968. Het was de laatste lp van de groep, die korte tijd later uiteen zou vallen. Jarrett en DeJohnette kwamen elkaar spoedig weer tegen in de band van Miles Davis.
Heb deze cd nu ook aangeschaft, very nice, al had ik eigenlijk ook iets anders verwacht aan de hand van de recensie in de AMG. Evengoed een erg genietbare plaat.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_20088527
Een aantal maanden geleden ben ik naar het concert van Roy Hargrove met zijn RH Factor band geweest. Was echt geweldig! Ik heb meteen zijn laatste album gehaald, waar ik ook ontzettend van kan genieten. Hebben jullie misschien andere namen van bands of artiesten die in het verlengde van Roy Hargrove liggen?
¨The better you look, the more you see.¨
  dinsdag 22 juni 2004 @ 13:39:07 #22
2889 Zander
He's gone
pi_20091368
Ik heb die cd van de RH Factor maar 1x gehoord, maar ik vond het wel een beetje op Buckshot LeFonque lijken.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_20284260
*volledig bekeerd tot Charles Mingus

Heb The Black Saint & The Sinner LAdy pas een week in huis liggen, maar ik ben al helemaal verkocht. Wat een geweldige plaat is dat . Mingus was echt geniaal. Ik weet niet hoe hij het heeft gedaan maar zo'n formaat blazers heeft nog nooit zo strak en sfeervol tegelijk geklonken.
Vooral de altsaxofonist (volgens mij Charlie Mariano) speelt geweldig mooi.
ik sla mischien een beetje door maare tis het tippen waard.
Ik ben benieuwd wat iedereen er van vindt.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 29 juni 2004 @ 18:20:30 #24
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_20285213
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 17:39 schreef Doff het volgende:
*volledig bekeerd tot Charles Mingus

Heb The Black Saint & The Sinner LAdy pas een week in huis liggen, maar ik ben al helemaal verkocht. Wat een geweldige plaat is dat . Mingus was echt geniaal. Ik weet niet hoe hij het heeft gedaan maar zo'n formaat blazers heeft nog nooit zo strak en sfeervol tegelijk geklonken.
Vooral de altsaxofonist (volgens mij Charlie Mariano) speelt geweldig mooi.
ik sla mischien een beetje door maare tis het tippen waard.
Ik ben benieuwd wat iedereen er van vindt.
Inderdaad een hele goede plaat, al vind ik dat Trio and Group Dancers een beetje te lang doordramt. Meer aanraders: Mingus Ah Um, Pithecanthropus Erectus, Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus en Mingus at Antibes.
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 18:29:28 #25
14505 OProg
A Life in Music
pi_20285427
Ik wil binnenkort "Mingus Dynasty" aanschaffen
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')