Ik ook!quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:52 schreef bigshadow het volgende:
Ik lurk even mee, alvast bedankt voor de aanraders!
Ik zou hem eerder denken in 'outlines' en arpeggios, ipv toonladders, aangezien D dorisch, G mixolydisch en C Ionisch exact dezelfde noten bevatten. Het hangt er vanaf welke noten 'zwaarte' hebben op een specifiek akkoord.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:44 schreef C21H23NO5 het volgende:
in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?
over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?
ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.
tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)
alvast bedankt
![]()
Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...quote:Op zondag 24 juni 2007 16:45 schreef David het volgende:
[..]
Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)
f-e-d-c-b-a-g-f-e
Uiteraard zijn er meerdere manieren.
neen, je gebruikt geen ladders, je gebruikt akkoordtonen en neighbour tones die je kunt omspelen.quote:Op zondag 24 juni 2007 17:12 schreef C21H23NO5 het volgende:
[..]
Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...
dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
Thnx, helaas staat er op de site niets over augustus qua planning. En alle zaterdagen in september staat er een dj latin etc te draaienquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:32 schreef Os__ het volgende:
Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
Heerlijk idd, helaas hebben we er te weinig van in Nederland naar mijn mening, ik sta ook open voor suggesties.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus...
Iemand tips?
Dat uitsterven van de oudere jazzgeneraties blijft jammerquote:Jazzmuzikant Art Davis overleden
Uitgegeven: 4 augustus 2007 23:12
LOS ANGELES - De Amerikaanse jazzmuzikant Art Davis is op 73-jarige leeftijd overleden. De contrabassist speelde onder anderen met grootheden als John Coltrane, Thelonious Monk, Dizzie Gillespie, Count Basie, Duke Ellington, Quincy Jones, Bob Dylan en Louis Armstrong.
Davis werd in 1982 psycholoog en wisselde sindsdien optredens af met consulten. Hij stierf op 29 juli in zijn huis in het Californische Long Beach aan een hartaanval, meldden Amerikaanse media zaterdag.
(c) ANP
Ik kan maar niet wennen aan die Ornette Coleman. Ik heb dat album ook ooit eens gekocht maar heb het misschien 3 keer opgezet en telkens weer na een paar minuten afgezet. Misschien het verkeerde album om mee te beginnen? Die Shorter, Hancock, Young, Henderson en Coles zijn dan wel weer heel gaaf. Die Tyner moet ik ook eens opzoekenquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:30 schreef nipeng het volgende:
Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.
Cecil Taylor ~ Conquistador!
The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
Wayne Shorter ~ Speak no evil
Johnny Coles ~ Little Johnny C
Larry Young ~ Unity
McCoy Tyner ~ The Real McCoy
Joe Henderson ~ In 'N Out
Twee opmerkingen.
1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
2) Waar blijft de moderne jazz?
Die cd zie ik elke keer weer staan en elke keer pak ik 'm toch net niet mee. Zal volgende keer toch eens luisterenquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:06 schreef nipeng het volgende:
Gaaf
Die Ornette is uitstekend. Dat klikte meteen bij mij.
Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.
Wat denk jij van die Taylor?
Ik kan die Blue Note avant garde zeker waarderen. Ik ben wel fan van Wayne Shorter's The All Seeing Eye, die samenwerkingen tussen Jackie McLean en Grachan Moncur III en ook spul van Roswell Rudd enzo. Maar als het te free-achtig wordt dan haak ik af. Het moet vind ik wel een spanningsboog hebben wat met abstracte melodieën wel gemaakt kan worden. Als het zo'n overloze riedel wordt zoals bij Ornette Coleman vaak het geval is hou ik het niet zo lang vol. Dus welke is het?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:12 schreef nipeng het volgende:
Uhmm ja. Goeie.
Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
Oeverlozequote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:30 schreef nipeng het volgende:
Dit trek je wel denk ik dan.
Overloze riedel![]()
Ik vind Live-Evil en In a Silent Way van Miles Davis ook erg mooi. Verder wellicht Head Hunters. En er zijn ook nog mensen die kunnen genieten van Weather Report, dus wellicht vind je dat leukquote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:54 schreef Os__ het volgende:
Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.
Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
Het heeft wel iets die collectieve improvisatie, als je tussen de regels door luistert zit er altijd wel iets moois tussen.quote:
quote:The late Larry Young was an organist whose fairly brief career had lots of highs and very few middles or lows. Take this session from 1973 -- his first non-Blue Note date as a leader and post-Lifetime -- as a for instance. It is startling for its fresh look at how the organ is used in jazz and in improvisation, period. On Lawrence of Newark, Young enlisted a host of younger New York session cats who were hanging around the fringes of the funk and avant-garde scenes -- James Blood Ulmer, trumpeter Charles MacGee, Cedric Lawson, and about a dozen others all jumped into Young's dark and freaky musical stew. Made up of only five tracks, rhythm is the hallmark of the date as evidenced by the conga and contrabass intro to "Sunshine Fly Away." Deirdre Johnson's cello opens up a droning modal line for Young to slide his organ over in what passes for a melody but is more of an idea for a theme and a trio of variations. Armen Halburian's congas echo the accents at the end of the drum kit and Young's own tapering pronouncements moving back and forth between two and four chords with a host of improvisers inducing a transcendent harmonic hypnosis. The centerpiece of the album is "Khalid of Space Pt. 2: Welcome." Sun Ra's edict about all of his musicians being percussionists holds almost literally true in Young's case. The soprano saxophonist sounds as if it could be Sonny Fortune (billed as "mystery guest"), but he's way out on an Eastern modal limb. Young's right hand is punching home the counterpoint rhythm as Abdul Shadi runs all over his kit. Blood Ulmer is accenting the end of each line with overdriven power chords, and various bells, drums, congas, and djembes enter and depart the mix mysteriously. Young is digging deep into the minor and open drone chords, signaling -- à la Miles -- changes in intonation, tempo, and frequency of rhythmic attack. And the cut never loses its pocket funk for all that improvisation. It's steamy, dark, brooding, and saturated with groove. The CD reissue has fine sound and sells for a budget price; it should not be overlooked. The DJs just haven't discovered this one yet. Awesome.
Het album Kirk's Work van Rahsaan Roland Kirk met Jack McDuff op het Hammond is dan zeker een aanrader.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:38 schreef Beathoven het volgende:
Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |