abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55521487
quote:
Jazzlegende Oscar Peterson (82) overleden
ANP/AFP
gepubliceerd op 24 december 2007 18:51 , bijgewerkt op 24 december 2007 20:22

MONTREAL - De befaamde jazzmusicus Oscar Peterson is op 82-jarige leeftijd overleden. De wereldberoemde pianist stierf zondagavond in zijn woning in Toronto, meldden Canadese media maandag.

De wereldberoemde jazzpianist Oscar Peterson is overleden. Hij werd 82 jaar. De briljante musicus trad in 2005 nog op tijdens het North Sea Jazz festival. (AP) De op 15 augustus 1925 geboren Peterson was een zeer begaafd solist, maar hij genoot vooral bekendheid wegens zijn werk als leider van ensembles. Ook begeleidde hij grootheden uit de jazzwereld, onder wie Ella Fitzgerald, Stan Getz, Dizzy Gillespie en Billie Holiday.

Briljant
De vader van Peterson leerde hem op jonge leeftijd trompet en piano spelen, maar na tuberculose te hebben gehad concentreerde hij zich op de piano. Hij verwierf snel de reputatie van een technisch briljante en melodisch inventieve jazzpianist en werd een regelmatige gast in Canadese radioprogramma's. Zijn Amerikaanse debuut maakte hij in 1949 met een optreden in Carnegie Hall.

Een belangrijk moment in zijn carrière was toen hij zich aansloot bij de labels van de impresario Norman Granz (vooral Verve Records), waar hij kon samenspelen met de grote jazzartiesten. Artiesten die Oscar beïnvloedden waren onder meer Teddy Wilson en de legendarische Art Tatum.

Prijzen
Zijn werk heeft hem door de jaren tal van prijzen en onderscheidingen opgeleverd. In 1997 ontving hij een Grammy Award voor zijn gehele carrière en een Internationaal Jazz Hall of Fame Award.

Peterson trad ook verscheidene malen op tijdens het North Sea Jazz Festival in Nederland, voor het laatst in 2005 na een onderbreking van tien jaar.
Mijn favoriete artiest...ever. Velen van jullie zullen nooit van hem gehoord hebben maar iemand die als een levende legende in de jazzwereld door het leven ging verdient een eigen topic.
Enkele briljante filmpjes.
http://www.youtube.com/watch?v=gpWx62Mkl24&feature=relatedp
http://www.youtube.com/watch?v=TnrmFMnrxAU
http://www.youtube.com/watch?v=dMCJ-6n002w
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  Trouwste user 2022 maandag 24 december 2007 @ 21:58:35 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_55521920
Over legendes gesproken.

Hij WAS Jazz

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_55522017
Jazz In Peace.
pi_55522434
Ik weet nog heel goed. Ongeveer 2 jaar geleden zat ik een beetje te browsen op internet, te zoeken naar jazz artiesten. Het leek mij wel mooie muziek, ik had echter geen enkel benul bij welke artiest ik moest beginnen. Ik kwam iemand tegen met de naam Oscar Peterson. Nooit van gehoord, maar hij had dezelfde voornaam dus hij mocht de spits afbijten in mijn jazzontwikkeling. Ik downloade zijn "The Sound Of The Trio", en zijn eerste nummer begon te spelen. Tricotism.
Ik was op slag verliefd en was daarna bijna elke week te vinden in de top van mijn playlist.

"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  Trouwste user 2022 maandag 24 december 2007 @ 22:22:34 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_55522464
Dan ben je jong os. De eerste die mij te binnen schiet over Jazz na Miles Davis is Oscar Peterson

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_55522506
quote:
Op maandag 24 december 2007 22:22 schreef tong80 het volgende:
Dan ben je jong os. De eerste die mij te binnen schiet over Jazz na Miles Davis is Oscar Peterson

Klopt, 18 jaar. Helaas heb ik de legendes niet live mogen aanschouwen.
  Trouwste user 2022 maandag 24 december 2007 @ 22:25:58 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_55522553
Ok

pi_55529525
Mijn vader is een groot liefhebber van Peterson. Dus het zou zomaar kunnen dat de eerste muziek die een heel kleine MuadDib hoorde van Oscar Peterson was
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  dinsdag 25 december 2007 @ 10:38:22 #9
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_55529565
quote:
Zijn Amerikaanse debuut maakte hij in 1949 met een optreden in Carnegie Hall.
Dit zegt natuurlijk al genoeg, debuteren in carnegie hall
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 25 december 2007 @ 21:06:01 #10
84046 dscx
Bite me...
pi_55537881
Hoorde 't nieuws vandaag pas... 't was natuurlijk wel een beetje te verwachten, maar goed, 't is en blijft spijtig. (en voor wie nog in toeval gelooft; ik had op de rit naar huis nog een CD van Oscar P. op staan)

Persoonlijk ben ik wel blij dat ik m'n held een paar jaar geleden nog heb mogen zien spelen op North Sea Jazz, 't beeld was echt fantastisch: een oude man die met moeite en kromgebogen naar de vleugel toeloopt, rustig gaat zitten en vervolgens de sterren van de hemel speelt in een concert waar ik na twee jaar nog steeds in herinnering van geniet.

May he rest in peace...
pi_55537996
Weer een legende weg, Jazz nadert straks het einde van het oude tijdperk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')