abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 17:06:19 #76
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52172815
Gaaf

Die Ornette is uitstekend. Vind ik zelfs een van de beste van deze rij. Die plaat klikte meteen bij mij.
Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

Wat denk jij van die Taylor?
pi_52172876
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 17:06 schreef nipeng het volgende:
Gaaf

Die Ornette is uitstekend. Dat klikte meteen bij mij.
Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

Wat denk jij van die Taylor?
Die cd zie ik elke keer weer staan en elke keer pak ik 'm toch net niet mee. Zal volgende keer toch eens luisteren . Waarmee kan je 'm vergelijken?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  woensdag 8 augustus 2007 @ 20:12:18 #78
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52207433
Uhmm ja. Goeie.

Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
pi_52207607
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 20:12 schreef nipeng het volgende:
Uhmm ja. Goeie.

Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
Ik kan die Blue Note avant garde zeker waarderen. Ik ben wel fan van Wayne Shorter's The All Seeing Eye, die samenwerkingen tussen Jackie McLean en Grachan Moncur III en ook spul van Roswell Rudd enzo. Maar als het te free-achtig wordt dan haak ik af. Het moet vind ik wel een spanningsboog hebben wat met abstracte melodieën wel gemaakt kan worden. Als het zo'n overloze riedel wordt zoals bij Ornette Coleman vaak het geval is hou ik het niet zo lang vol. Dus welke is het?
  woensdag 8 augustus 2007 @ 20:30:44 #80
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52208025
Dit trek je wel denk ik dan.

Overloze riedel
pi_52208063
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 20:30 schreef nipeng het volgende:
Dit trek je wel denk ik dan.

Overloze riedel
Oeverloze .

Ik ga 'm van de week eens opzoeken. Er komt een aanbieding dat al die dingen voor 5,99 verkrijgbaar zijn, dus dat is sowieso de moeite waard .
  woensdag 8 augustus 2007 @ 20:34:58 #82
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52208155
De irritatiefactor is naar mijn idee iets lager ligt dan bij Ornette Coleman.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_52212500
ik tvp dit topique
Extremistisch gematigd.
pi_52215080
Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.

Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_52239983
De fusiontip bij uitstek:

- Miles Davis: Jack Johnson
pi_52240115
En van Ornette Coleman wordt ik heel erg onrustig op een onprettige manier. Mij net iets de veel deconstructie.

Ik heb het geprobeerd met meneer Coleman, maar het werd niks.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:54:14 #87
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52240506
Onrustig

Sun Ra, Don Cherry, Coleman
pi_52243005
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:54 schreef Os__ het volgende:
Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.

Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
Ik vind Live-Evil en In a Silent Way van Miles Davis ook erg mooi. Verder wellicht Head Hunters. En er zijn ook nog mensen die kunnen genieten van Weather Report, dus wellicht vind je dat leuk .
pi_52244931
Yep. 'Live-Evil' en 'In a silent way' zijn ook uitstekend.
- Weather report: probeer de albums 'Mysterious traveller', 'Heavy weather' en 'Sweetnighter' eens.
- Herbie Hancock: 'Fat Albert Rotunda' en 'Man-child'
- Stanley Clarke: School days
- John McLaughlin: Electric guitarist
- Jaco Pastorius: 'Jaco Pastorius' en 'word of mouth'
- Pat Metheny Group: 'Travels' en 'First Circle'
- Steps Ahead: 'Modern times'
- Iets van de Yellowjackets

Allemaal fusion.
pi_52268682
Bedankt voor de tips! Ga binnekort even zoeken en zal jullie laten weten wat ik ervan vond.

En trouwens, net een Pim Jacobs cd van mijn vader geleend, heerlijk als background muziektje.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_52273014
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:54 schreef nipeng het volgende:
Onrustig

Sun Ra, Don Cherry, Coleman
Het heeft wel iets die collectieve improvisatie, als je tussen de regels door luistert zit er altijd wel iets moois tussen.

Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
pi_52273741
Welk orgel en welke 'oude jazz'?
pi_52274012
Op de verzamelaar van Deelder staat b.v. 'The Keyclub cookout' van het Charles Earland sextet met een hammond orgel erin. Dat had ik nog niet eerder in de Jazz gehoord, best een goede combinatie.

De hammond doet het dus niet alleen in rock erg goed

Ik zoek eigenlijk iets vergelijkbaars..
pi_52275274
Hoewel ik die uitvoerenden en nummers niet ken zou ik zeggen:

Als je er nog niks van had: koop eens wat Jimmy Smith (Organ Grinder Swing, en nog veeeeel meer) of Barbara Dennerlein. Hele fijne hammonds allemaal.
pi_52275338
En daar is allemaal het een en ander van op YouTube te vinden, mocht u daarover twijfelen.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:02:01 #96
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52278449
Meer leuk orgelwerk :

Dr. Lonnie Smith

http://nl.youtube.com/watch?v=IdiKdU1JeSc

En Larry Young heeft ook een paar hele mooie platen gemaakt. Unity is de bekendste ( ) ; maar bijvoorbeeld Lawrence of Newark is ook erg mooi. ( voor de liefhebbers van meer jazzrock-achtige muziek )

stukje van allmusic
quote:
The late Larry Young was an organist whose fairly brief career had lots of highs and very few middles or lows. Take this session from 1973 -- his first non-Blue Note date as a leader and post-Lifetime -- as a for instance. It is startling for its fresh look at how the organ is used in jazz and in improvisation, period. On Lawrence of Newark, Young enlisted a host of younger New York session cats who were hanging around the fringes of the funk and avant-garde scenes -- James Blood Ulmer, trumpeter Charles MacGee, Cedric Lawson, and about a dozen others all jumped into Young's dark and freaky musical stew. Made up of only five tracks, rhythm is the hallmark of the date as evidenced by the conga and contrabass intro to "Sunshine Fly Away." Deirdre Johnson's cello opens up a droning modal line for Young to slide his organ over in what passes for a melody but is more of an idea for a theme and a trio of variations. Armen Halburian's congas echo the accents at the end of the drum kit and Young's own tapering pronouncements moving back and forth between two and four chords with a host of improvisers inducing a transcendent harmonic hypnosis. The centerpiece of the album is "Khalid of Space Pt. 2: Welcome." Sun Ra's edict about all of his musicians being percussionists holds almost literally true in Young's case. The soprano saxophonist sounds as if it could be Sonny Fortune (billed as "mystery guest"), but he's way out on an Eastern modal limb. Young's right hand is punching home the counterpoint rhythm as Abdul Shadi runs all over his kit. Blood Ulmer is accenting the end of each line with overdriven power chords, and various bells, drums, congas, and djembes enter and depart the mix mysteriously. Young is digging deep into the minor and open drone chords, signaling -- à la Miles -- changes in intonation, tempo, and frequency of rhythmic attack. And the cut never loses its pocket funk for all that improvisation. It's steamy, dark, brooding, and saturated with groove. The CD reissue has fine sound and sells for a budget price; it should not be overlooked. The DJs just haven't discovered this one yet. Awesome.

Geen YouTube filmpjes van Larry Young kunnen vinden helaas.

Maar als je meer op zoek bent naar wat meer "traditionele" jazz ( minder fusion en experiment ) dan zijn z'n Blue Note albums zeker aanraders ( Unity , Of Love and Peace , Into Somethin' , Mother Ship ).

[ Bericht 2% gewijzigd door fripper op 11-08-2007 10:20:29 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:52:10 #97
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52281706
Ja ik wou net ook Lonnie Smith noemen!
pi_52281968
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:38 schreef Beathoven het volgende:

Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
Het album Kirk's Work van Rahsaan Roland Kirk met Jack McDuff op het Hammond is dan zeker een aanrader.

pi_52283805
Zoek ook eens naar wat spul van Ike Quebec (o.a. Blue and Sentimental en Heavy Soul) en naar Grant Green, die heel veel albums samen met Hammon orgel spelers heeft gemaakt . Allemaal typische '60 jazz soul van Blue Note.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:11:42 #100
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52287813
Check ook Huslin' eens van Stanley Turrentine. Shirley Scott op (begeleidend) Organ.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')