abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juni 2007 @ 16:45:39 #62
3869 David
Drum the drums
pi_50790714
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:44 schreef C21H23NO5 het volgende:
in een doodgewone ii-V-I progressie, wat zouden jullie spelen over de akkoorden?

over Dm7 = Dorisch, Phrygisch, Aeolisch of Bebop?
over G7 = alleen Myxolodisch of Bebop?
over Cmaj7 = Lydisch of Ionisch?

ben beetje aan het verkennen, want om over deze progressie alleen D-dorisch, G-myxolodisch en C-majeur (ionisch) te spelen is een beetje saai.

tips zijn welkom!!! zodat ik vanuit hier meer progressies kan proberen (tips voor progressies zijn dus ook welkom)

alvast bedankt

Ik zou hem eerder denken in 'outlines' en arpeggios, ipv toonladders, aangezien D dorisch, G mixolydisch en C Ionisch exact dezelfde noten bevatten. Het hangt er vanaf welke noten 'zwaarte' hebben op een specifiek akkoord.

Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)

f-e-d-c-b-a-g-f-e

Op die manier kom je op elke eerste tel op de terts van elk akkoord uit. Als je dit kunt omspelen dmv chromatiek en interessante ritmiek kun je het heel interessant maken, en speel je toch in elk akkoord. Op deze manier worden heel veel jazzsolo's geconcipieerd, zelfs door de allergrootsten.

Uiteraard zijn er meerdere manieren.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:12:33 #63
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50791432
quote:
Op zondag 24 juni 2007 16:45 schreef David het volgende:

[..]

Een outline die je bv. kunt gebruiken: speel gewoon in kwartnoten over II-V-I progressie (1 akkoord per 4/4 maat)

f-e-d-c-b-a-g-f-e

Uiteraard zijn er meerdere manieren.
Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...

dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:32:07 #64
3869 David
Drum the drums
pi_50792110
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:12 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

Dan speel je de G-Myxolydisch, D-dorisch en C-ionisch...

dat wil ik dus voorkomen door de andere ladders te gebruiken, maar weet niet welke goed samenklinken
neen, je gebruikt geen ladders, je gebruikt akkoordtonen en neighbour tones die je kunt omspelen.

De outline is niet bedoeld om letterlijk te worden gespeeld in je solo, maar om als 'fundament' in je oren te liggen. Als je deze omspeelt mbv chromatiek (chromatische leidtonen, zowel stijgend als dalend bv.) dan kom je tot interessante melodische lijnen die NIET beperkt zijn tot het gebruik van welke ladder dan ook. (aangezien je noten speelt, op ritmische plaatsen die het toelaten, die helemaal niet in die bepaalde ladder voorkomen).

Het belangrijkste is om de basisprincipes (zo weinig mogelijk grondtonen op zware tellen, terts en septiem zijn goed, etc.) ff te gaan 'horen', en dan kun je verder gaan experimenteren.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:46:25 #65
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50792489
maar dat fundament is idd toonladders, je moet wel een kapstok hebben om je muziek over te spelen. Dat je leidtonen kunt gebruiken is mij ook duidelijk, maar dan is de vraag:
welke kapstok gebruik je dan?
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  maandag 25 juni 2007 @ 23:05:21 #66
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_50840173
Far East Suite binnen

die Duke, dat was me er ook eentje
De Narcis van Gabon
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 08:30:02 #67
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52092604
Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.

Cecil Taylor ~ Conquistador!
The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
Wayne Shorter ~ Speak no evil
Johnny Coles ~ Little Johnny C
Larry Young ~ Unity
McCoy Tyner ~ The Real McCoy
Joe Henderson ~ In 'N Out

Twee opmerkingen.
1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
2) Waar blijft de moderne jazz?

[ Bericht 0% gewijzigd door nipeng op 04-08-2007 10:45:54 (typo) ]
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 10:18:22 #68
87381 r00d
Welke Letter?
pi_52093214
Afgelopen nacht had ik een feestje in mn 1tje dankzij StumbleUpon.
Frikkin' Jazz Round Midnigth!
Maar ja, de nacht is voorbij en dus werd ik hier naartoe doorverwezen.
Doen jullie mee?

Thelonious Monk Quartet - Round Midnight
http://video.stumbleupon.com/#p=gxfql8g6fl

Ella Fitgerald & Louis Armstrong - Summertime
http://video.stumbleupon.com/#p=35n6a2ii59

Ongelofelijk
http://video.stumbleupon.com/#p=pv02bqlpn8
ik hou dit topic op dit moment van de nacht in mn 1tje levend

Hell Yeah!
http://video.stumbleupon.com/#p=vtw0b1z19q
Ik hoop trouwens dat je dit ook kunt kijken zonder de stumbleupon-balk.
Anders is dit de beste tip ooit om te installeren

Verscrhikkelijk ,zo kom ik nooit in bed...
http://video.stumbleupon.com/#p=ar9e512zbj

Aangezien mn andere nachtelijke topic is gesloten post ik hier toch nog maar wat:
http://video.stumbleupon.com/#p=h0kctzdlaf

Nog een rondje heerlijke solos waar ik be gestumbled ben
http://video.stumbleupon.com/#p=sthf5u3ebw
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:50:29 #69
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52094521
Dat zijn fijne jazzplaten die ik gekocht heb.
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 12:51:49 #70
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_52095658
Moderne Jazz ?

Erik Vloeimans - Bitches and Fairytales

Oké, misschien niet erg vooruitstrevend, maar het klinkt allemaal vrij lekker.

En dat zijn inderdaad fijne jazzplaten die je hebt gekocht.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
pi_52103025
Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus, maar in Den Haag heb je volgens mij heel weinig.. Die tent op de Laan van Meerdervoort heeft elke zaterdag iets tot 22:00, maar die hebben nu zomerstop, en elke dinsdag is er volgens mij iets in de Danzig, maar daar heb ik nu niets aan Iemand tips?
pi_52103843
Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_52103932
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 20:32 schreef Os__ het volgende:
Dizzy in Rotterdam is meestal wel leuk maar volgens mij zijn daar op het moment ook bar wenig optredens. Je moet is kijken op www.dizzy.nl. En best aan te reizen vanaf de Haag.
Thnx, helaas staat er op de site niets over augustus qua planning. En alle zaterdagen in september staat er een dj latin etc te draaien Verder ziet t er wel leuk uit

Ik heb ondertussen gezien dat er morgen in strandtent de Fuut in Scheveningen een jazzavondje is. Dat is op loopafstand hier, daar ga ik sowieso even kijken dus. Maar vanavond wordt t lastig denk ik
  maandag 6 augustus 2007 @ 23:46:12 #74
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_52155377
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus...
Iemand tips?
Heerlijk idd, helaas hebben we er te weinig van in Nederland naar mijn mening, ik sta ook open voor suggesties.
Ben benieuwd!
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_52166957
quote:
Jazzmuzikant Art Davis overleden
Uitgegeven: 4 augustus 2007 23:12

LOS ANGELES - De Amerikaanse jazzmuzikant Art Davis is op 73-jarige leeftijd overleden. De contrabassist speelde onder anderen met grootheden als John Coltrane, Thelonious Monk, Dizzie Gillespie, Count Basie, Duke Ellington, Quincy Jones, Bob Dylan en Louis Armstrong.

Davis werd in 1982 psycholoog en wisselde sindsdien optredens af met consulten. Hij stierf op 29 juli in zijn huis in het Californische Long Beach aan een hartaanval, meldden Amerikaanse media zaterdag.
(c) ANP
Dat uitsterven van de oudere jazzgeneraties blijft jammer .

En heel wat anders en wél leuk, ik heb eindelijk Out Front van Booker Little op cd kunnen vinden (in Ljubljana! Of all places), dus dat was wel weer fijn.
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 08:30 schreef nipeng het volgende:
Zo even een bulk aan jazz weer aangeschaft. Mijn muziekdealer had veel staan voor een goede prijs.

Cecil Taylor ~ Conquistador!
The Ornette Coleman Trio ~ At the Golden Circle, Stockholm
Herbie Hancock ~ Empyrean Isles
Wayne Shorter ~ Speak no evil
Johnny Coles ~ Little Johnny C
Larry Young ~ Unity
McCoy Tyner ~ The Real McCoy
Joe Henderson ~ In 'N Out

Twee opmerkingen.
1) Mooi dat je dat oude werk voor een mooie prijs kan vinden.
2) Waar blijft de moderne jazz?
Ik kan maar niet wennen aan die Ornette Coleman. Ik heb dat album ook ooit eens gekocht maar heb het misschien 3 keer opgezet en telkens weer na een paar minuten afgezet. Misschien het verkeerde album om mee te beginnen? Die Shorter, Hancock, Young, Henderson en Coles zijn dan wel weer heel gaaf. Die Tyner moet ik ook eens opzoeken . Wat vind je er allemaal van?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 17:06:19 #76
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52172815
Gaaf

Die Ornette is uitstekend. Vind ik zelfs een van de beste van deze rij. Die plaat klikte meteen bij mij.
Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

Wat denk jij van die Taylor?
pi_52172876
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 17:06 schreef nipeng het volgende:
Gaaf

Die Ornette is uitstekend. Dat klikte meteen bij mij.
Er stond nog meer van hem in de bak. Die graai ik zaterdag mee.

Wat denk jij van die Taylor?
Die cd zie ik elke keer weer staan en elke keer pak ik 'm toch net niet mee. Zal volgende keer toch eens luisteren . Waarmee kan je 'm vergelijken?
  woensdag 8 augustus 2007 @ 20:12:18 #78
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52207433
Uhmm ja. Goeie.

Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
pi_52207607
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 20:12 schreef nipeng het volgende:
Uhmm ja. Goeie.

Denk in ieder geval free-jazz en avant-garde.
Ik kan die Blue Note avant garde zeker waarderen. Ik ben wel fan van Wayne Shorter's The All Seeing Eye, die samenwerkingen tussen Jackie McLean en Grachan Moncur III en ook spul van Roswell Rudd enzo. Maar als het te free-achtig wordt dan haak ik af. Het moet vind ik wel een spanningsboog hebben wat met abstracte melodieën wel gemaakt kan worden. Als het zo'n overloze riedel wordt zoals bij Ornette Coleman vaak het geval is hou ik het niet zo lang vol. Dus welke is het?
  woensdag 8 augustus 2007 @ 20:30:44 #80
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52208025
Dit trek je wel denk ik dan.

Overloze riedel
pi_52208063
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 20:30 schreef nipeng het volgende:
Dit trek je wel denk ik dan.

Overloze riedel
Oeverloze .

Ik ga 'm van de week eens opzoeken. Er komt een aanbieding dat al die dingen voor 5,99 verkrijgbaar zijn, dus dat is sowieso de moeite waard .
  woensdag 8 augustus 2007 @ 20:34:58 #82
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52208155
De irritatiefactor is naar mijn idee iets lager ligt dan bij Ornette Coleman.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_52212500
ik tvp dit topique
Extremistisch gematigd.
pi_52215080
Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.

Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_52239983
De fusiontip bij uitstek:

- Miles Davis: Jack Johnson
pi_52240115
En van Ornette Coleman wordt ik heel erg onrustig op een onprettige manier. Mij net iets de veel deconstructie.

Ik heb het geprobeerd met meneer Coleman, maar het werd niks.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:54:14 #87
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52240506
Onrustig

Sun Ra, Don Cherry, Coleman
pi_52243005
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:54 schreef Os__ het volgende:
Ik heb die DJ Maestro Blue Note Set gekocht. De eerste van de 10 cd's die ik op heb klinkt lekker.
Ook wat verzamelwerk van Trane aangeschaft maar daar moet ik nog aan beginnen.

Heeft iemand nog wat tips voor wat fusion artiesten, afgezien van Bitches Brews dan.
Ik vind Live-Evil en In a Silent Way van Miles Davis ook erg mooi. Verder wellicht Head Hunters. En er zijn ook nog mensen die kunnen genieten van Weather Report, dus wellicht vind je dat leuk .
pi_52244931
Yep. 'Live-Evil' en 'In a silent way' zijn ook uitstekend.
- Weather report: probeer de albums 'Mysterious traveller', 'Heavy weather' en 'Sweetnighter' eens.
- Herbie Hancock: 'Fat Albert Rotunda' en 'Man-child'
- Stanley Clarke: School days
- John McLaughlin: Electric guitarist
- Jaco Pastorius: 'Jaco Pastorius' en 'word of mouth'
- Pat Metheny Group: 'Travels' en 'First Circle'
- Steps Ahead: 'Modern times'
- Iets van de Yellowjackets

Allemaal fusion.
pi_52268682
Bedankt voor de tips! Ga binnekort even zoeken en zal jullie laten weten wat ik ervan vond.

En trouwens, net een Pim Jacobs cd van mijn vader geleend, heerlijk als background muziektje.
pi_52273014
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:54 schreef nipeng het volgende:
Onrustig

Sun Ra, Don Cherry, Coleman
Het heeft wel iets die collectieve improvisatie, als je tussen de regels door luistert zit er altijd wel iets moois tussen.

Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
pi_52273741
Welk orgel en welke 'oude jazz'?
pi_52274012
Op de verzamelaar van Deelder staat b.v. 'The Keyclub cookout' van het Charles Earland sextet met een hammond orgel erin. Dat had ik nog niet eerder in de Jazz gehoord, best een goede combinatie.

De hammond doet het dus niet alleen in rock erg goed

Ik zoek eigenlijk iets vergelijkbaars..
pi_52275274
Hoewel ik die uitvoerenden en nummers niet ken zou ik zeggen:

Als je er nog niks van had: koop eens wat Jimmy Smith (Organ Grinder Swing, en nog veeeeel meer) of Barbara Dennerlein. Hele fijne hammonds allemaal.
pi_52275338
En daar is allemaal het een en ander van op YouTube te vinden, mocht u daarover twijfelen.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:02:01 #96
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52278449
Meer leuk orgelwerk :

Dr. Lonnie Smith

http://nl.youtube.com/watch?v=IdiKdU1JeSc

En Larry Young heeft ook een paar hele mooie platen gemaakt. Unity is de bekendste ( ) ; maar bijvoorbeeld Lawrence of Newark is ook erg mooi. ( voor de liefhebbers van meer jazzrock-achtige muziek )

stukje van allmusic
quote:
The late Larry Young was an organist whose fairly brief career had lots of highs and very few middles or lows. Take this session from 1973 -- his first non-Blue Note date as a leader and post-Lifetime -- as a for instance. It is startling for its fresh look at how the organ is used in jazz and in improvisation, period. On Lawrence of Newark, Young enlisted a host of younger New York session cats who were hanging around the fringes of the funk and avant-garde scenes -- James Blood Ulmer, trumpeter Charles MacGee, Cedric Lawson, and about a dozen others all jumped into Young's dark and freaky musical stew. Made up of only five tracks, rhythm is the hallmark of the date as evidenced by the conga and contrabass intro to "Sunshine Fly Away." Deirdre Johnson's cello opens up a droning modal line for Young to slide his organ over in what passes for a melody but is more of an idea for a theme and a trio of variations. Armen Halburian's congas echo the accents at the end of the drum kit and Young's own tapering pronouncements moving back and forth between two and four chords with a host of improvisers inducing a transcendent harmonic hypnosis. The centerpiece of the album is "Khalid of Space Pt. 2: Welcome." Sun Ra's edict about all of his musicians being percussionists holds almost literally true in Young's case. The soprano saxophonist sounds as if it could be Sonny Fortune (billed as "mystery guest"), but he's way out on an Eastern modal limb. Young's right hand is punching home the counterpoint rhythm as Abdul Shadi runs all over his kit. Blood Ulmer is accenting the end of each line with overdriven power chords, and various bells, drums, congas, and djembes enter and depart the mix mysteriously. Young is digging deep into the minor and open drone chords, signaling -- à la Miles -- changes in intonation, tempo, and frequency of rhythmic attack. And the cut never loses its pocket funk for all that improvisation. It's steamy, dark, brooding, and saturated with groove. The CD reissue has fine sound and sells for a budget price; it should not be overlooked. The DJs just haven't discovered this one yet. Awesome.

Geen YouTube filmpjes van Larry Young kunnen vinden helaas.

Maar als je meer op zoek bent naar wat meer "traditionele" jazz ( minder fusion en experiment ) dan zijn z'n Blue Note albums zeker aanraders ( Unity , Of Love and Peace , Into Somethin' , Mother Ship ).

[ Bericht 2% gewijzigd door fripper op 11-08-2007 10:20:29 ]
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:52:10 #97
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52281706
Ja ik wou net ook Lonnie Smith noemen!
pi_52281968
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:38 schreef Beathoven het volgende:

Weet er iemand nog goede oude jazz waarin een orgel gebruikt wordt?
Het album Kirk's Work van Rahsaan Roland Kirk met Jack McDuff op het Hammond is dan zeker een aanrader.

pi_52283805
Zoek ook eens naar wat spul van Ike Quebec (o.a. Blue and Sentimental en Heavy Soul) en naar Grant Green, die heel veel albums samen met Hammon orgel spelers heeft gemaakt . Allemaal typische '60 jazz soul van Blue Note.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:11:42 #100
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52287813
Check ook Huslin' eens van Stanley Turrentine. Shirley Scott op (begeleidend) Organ.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:21:11 #101
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52287964
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 23:08 schreef Doff het volgende:

[..]

Ik vind Live-Evil en In a Silent Way van Miles Davis ook erg mooi. Verder wellicht Head Hunters. En er zijn ook nog mensen die kunnen genieten van Weather Report, dus wellicht vind je dat leuk .
Dat klinkt alsof je Weather Report zelf niet erg kan waarderen

Ik heb nu hun eerste cd opstaan , en dit zit toch aardig op de lijn van Miles platen als In a Silent Way en Big Fun. Niet zo raar, zo'n beetje heel WR kwam net uit de band van Davis : Miroslav Vitous , Wayne Shorter en Joe Zawinul. Overigens heeft die plaat nog een aardig acoustisch geluid , de enige electronica komt van de electrische piano van Zawinul.

Ook I Sing the body electric en Live in Tokyo zitten aardig op deze lijn , hoewel ze een wat harder geluid hebben - wat meer electronica.

Die eerste albums lijken totaal niet op de latere platen, met een veel commercieler geluid.

linkje : Weather Report discografie
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:17:37 #102
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52289120
Iemand bekend met het werk van Anton Goudsmit? Ik opende laatst een topic over Benjamin Herman en hij speelde ook in het kwartet waarvan ik de muziek toen doorlinkte. Ik vond m erg interessant spelen en op youtube idem dito. Hoe vinden jullie dit en is er makkelijk aan te komen?

En verder. Nog tips voor als je Miles Davis en John Coltrane gehad hebt? Van Davis vind ik de Quintet periode erg aansprekend (en de bitches brew achtige muziek wat minder) en van Coltrane eigenlijk alles zolang t maar gilt en tiert (interstellar spaces oh mijn god oh mijn god, wat heb ik n vrienden gemaakt )

Sun Ra vind ik overigens ook heel erg goed, Benjamin Herman dus ook. Omar Rodriguez wel aardig, maar wel heel vernieuwend (of dissonant afgrijselijk, hoe je t opvat). Cornell van Charles Mingus vind ik ook goed. The essential Charlie Parker vind ik ook wel goed niet geniaal. Straight life van Freddie Hubbard is ook goed.

John Scofield vind ik daarentegen echt te walgelijk voor woorden. En Jimmy Smith kreeg mij ook helemaal niet warm met Crazy! baby
pi_52318192
Goede tips allemaal wat betreft de organisten in de jazz, bedankt!. Stuk op youtube van lonnie bekeken en hij doet me in de verte wel wat denken aan Thelonious Monk
  maandag 13 augustus 2007 @ 16:10:48 #104
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52332818
Medeski Martin & Wood gebruken ook een Hammond .
Niet echt oude jazz natuurtijk
pi_52365342
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 19:51 schreef Dylanesque het volgende:
Wat zijn nou jazzclubs die de moeite waard zijn.. ik zou vanavond het liefst doorbrengen in een of ander rokerig donker jazzclubje met een sfeervol jazzbandje op het podium met een glaasje whisky voor m'n neus, maar in Den Haag heb je volgens mij heel weinig.. Die tent op de Laan van Meerdervoort heeft elke zaterdag iets tot 22:00, maar die hebben nu zomerstop, en elke dinsdag is er volgens mij iets in de Danzig, maar daar heb ik nu niets aan Iemand tips?
Dinsdagen in de Danzig was dus maar t/m april 2007
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:27:24 #106
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_52365510
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 19:17 schreef wallofdolls het volgende:
Iemand bekend met het werk van Anton Goudsmit? Ik opende laatst een topic over Benjamin Herman en hij speelde ook in het kwartet waarvan ik de muziek toen doorlinkte. Ik vond m erg interessant spelen en op youtube idem dito. Hoe vinden jullie dit en is er makkelijk aan te komen?

En verder. Nog tips voor als je Miles Davis en John Coltrane gehad hebt? Van Davis vind ik de Quintet periode erg aansprekend (en de bitches brew achtige muziek wat minder) en van Coltrane eigenlijk alles zolang t maar gilt en tiert (interstellar spaces oh mijn god oh mijn god, wat heb ik n vrienden gemaakt )

Sun Ra vind ik overigens ook heel erg goed, Benjamin Herman dus ook. Omar Rodriguez wel aardig, maar wel heel vernieuwend (of dissonant afgrijselijk, hoe je t opvat). Cornell van Charles Mingus vind ik ook goed. The essential Charlie Parker vind ik ook wel goed niet geniaal. Straight life van Freddie Hubbard is ook goed.

John Scofield vind ik daarentegen echt te walgelijk voor woorden. En Jimmy Smith kreeg mij ook helemaal niet warm met Crazy! baby
Omar Rodriguez als in Omar Rodriguez Lopez? Zo ja, zijn solo werk is best goed te hachelen. Zeker na dat gestresste Mars Volta.

Zoiezo kan ik je heel mingus aanraden. Ah uhm met name.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:46:46 #107
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52366084
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 18:27 schreef Thomasumo het volgende:

[..]

Omar Rodriguez als in Omar Rodriguez Lopez? Zo ja, zijn solo werk is best goed te hachelen. Zeker na dat gestresste Mars Volta.

Zoiezo kan ik je heel mingus aanraden. Ah uhm met name.
Ja die ja. Oh ik vind t wel lekker, n beetje nervositeit in muziek doet t goed bij mij . Ik heb net dat laatste album van hem pas ontdekt. Of was die met die zanger van Can daarna nog?
pi_52366819
Ik vind jazz gecombineerd met minimal heel erg lekker
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:06:57 #109
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52442178
Max Roach is woensdag overleden ......
pi_52449522
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 08:06 schreef fripper het volgende:

* le_knightclub_soda zet vandaag Percussion Bitter Sweet en We Insist! op
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:06:18 #111
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_52451640
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 08:06 schreef fripper het volgende:
Wim de Bie heeft een leuk filmpje van hem gelinkt.

http://nl.youtube.com/watch?v=LeYXfmgHU9c
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:20:23 #112
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52478192
Zo nog wat Ornette Coleman ingeslagen. Lekker hoor.
pi_52536736
Ik heb op 7 juli het blue note records-festival bijgewoond en heb daar een drietal jazzensembles mogen horen. Er werd geëntameerd door Gianluca Petrella en zijn kornuiten en zij brachten aangename energieke 'new creative'-jazz met elektronische garneringen ten gehore. Daarna was Mike Delferro met zijn luitenanten aan de beurt. De saxofonist had helaas moeite met het onderscheiden van gevoeligheid van melodrama. De pianist (mijnheer Delferro zelf) gaf wel blijk van een behoorlijke aanleg, wat het optreden behoedde voor dramaschap. Voorts kwam Yusef Lateef mij verblijden met het soort jazz waarmee hij beroemd is geworden. Hij kwam me voor als een inspirerend heerschap.
Daarnaast heb ik ervan geprofiteerd dat een met het festival geassocieerde winkel de blue note-cd's voor ridicuul lage prijzen aanbood (ik meen dat ze 6 euro per stuk waren en dat de 4e gratis was). Volgend is een lijst met wat ik heb aangeschaft en mijn mening erover:

Duke Ellington - Money jungle: zeer genietbaar.
Horace Silver - Song for my father: de chorussen zijn wel zo ongeïnspireerd en de solo's zo zouteloos, dat de muziek me irriteert.
Wayne Shorter - Juju: ik verwachtte er redelijk wat van, maar kwam bedrogen uit. De chorussen zijn te maniëristisch en voorts is het geenszins bijzondere muziek.
Wayne Shorter - Speak no evil: zie Juju.
Wayne Shorter - The all seeing eye: de coltrane-invloeden maken het album genietbaarder dan de twee bovenstaande, maar maakt het album op zich tot een enigszins genante pastiche.
Grant Green - Green street: wel aardig.
Kenny Burrell - Midnight blue - wat vervorming zou de gitaar niet hebben misstaan, gezien het bluesachtige karakter van de muziek. De solo's ervan zijn op zich aardig, wat helaas niet gezegd kan worden van de erg dilettante saxofoonsolo's.
Andrew Hill - Point of departure: het hoogtepunt van deze lichting. Zeer boeiende solo's en dito chorussen.
Herbie Hancock: de chorussen hiervan rieken, zoals die van Song for my father, Juju en Speak no evil, naar een ongeriefelijke verzadiging. De solo's maken het een en ander goed.
  maandag 20 augustus 2007 @ 20:06:40 #114
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52538042
Over Andrew Hill zijn we het in ieder geval eens
  maandag 20 augustus 2007 @ 20:12:07 #115
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52538235
Welke van Hancock heb je het nou over?
pi_52540020
Ah, vergeten erbij te zetten. Ik had het over Maiden voyage.
  maandag 20 augustus 2007 @ 21:23:14 #117
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52540689
O dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Geef Hancock nog niet op hoor, hij heeft echt goede platen gemaakt.

Volgens mij staat Maiden Voyage wel hoog aanschreven bij de kenner.
pi_52541138
hallo mensen .
1e post hier , ik lees wel al een paar maandjes de jazz topics mee, zeer leerzaam en slecht voor je portemonnee ;-)
De afgelopen tijd heb ik de volgende albums aangeschaft , het lijstje geeft denk ik wel weer waar m'n voorkeuren liggen.

Art Blakey-Indestructible
Art Blakey-Moanin'
Art Blakey-Free for All
Art Blakey-Mosaic
Art Blakey-The Freedom Rider
Art Blakey-The Jazz Messengers
Art Blakey & Jazz Messengers-Buhaina's Delight
Art Blakey & The Jazz Messengers-A Night in Tunisia
Art Blakey Quintet-A Night at Birdland vol.1
Art Blakey Quintet-A Night at Birdland vol.2
Charles Mingus-Mingus Ah Um
Dave Brubeck Quartet-At Carnegie Hall Live
Donald Byrd-A New Perspective
Duke Ellington & John Coltrane -Duke Ellington & John Coltrane
Freddie Hubbard -Ready for Freddie
Hank Mobley-No Room for Squares
Hank Mobley-Soul Station
Herbie Hancock-Empyrean Isles
Herbie Hancock-Head Hunters
Herbie Hancock-Maiden Voyage
Herbie Hancock-The Prisoner
Horace Silver-And the Jazz Messengers
Jimmy Smith-Home Cookin
Joe Henderson-Mode for Joe
Joe Henderson-Page One
John Coltrane-A Love Supreme
John Coltrane-Giant Steps
John Coltrane-My Favorite Things
John Coltrane-Blue Train
John Coltrane-Ole Coltrane
Keith Jarrett-The Koln Concert
Kenny Burrel-Midnight Blue
Larry Young-Unity
Miles Davis-Agharta
Miles Davis-Birth of the Cool
Miles Davis-Bitches Brew
Miles Davis-Dark Magus
Miles Davis-Filles de Kilimanjaro
Miles Davis-Kind of Blue
Miles Davis-Live Evil
Miles Davis-A Tribute to Jack Johnson
Miles Davis-In A Silent Way
Miles Davis-Miles Smiles
Miles Davis-Milestones
Miles Davis-Nefertiti
Miles Davis-Pangaea
Ornette Coleman -The Shape of Jazz to Come
Stan Getz & João Gilberto-Getz/Gilberto
The Mahavishnu Orchestra-Birds of Fire
The Mahavishnu Orchestra-The Inner Mountain Flame
Thelonious Monk -Genius of Modern Music Volume Two
Wayne Shorter-Adam's Apple
Wayne Shorter-Speak No Evil

Nu zijn er nog wel wat albums van o. a Miles en Coltrane die op m'n wensenlijstje staan. Maar dan houd het een beetje op. Hebben de kenner nog wat tips ; wat mag er ,beetje kijkend naar mijn smaak , niet ontbreken in de collectie?
pi_52541499
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 21:23 schreef nipeng het volgende:
O dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Geef Hancock nog niet op hoor, hij heeft echt goede platen gemaakt.

Volgens mij staat Maiden Voyage wel hoog aanschreven bij de kenner.
Ik zou mezelf absoluut geen kenner willen noemen maar Maiden Voyage is wel echt een favoriet van me in het genre (net als Song For My Father).
pi_52541620
Over Herbie Hancock gesproken, ik ben al heel lang van plan om The Prisoner te checken, vinden jullie dat album de moeite waard? Ik hoor van veel mensen dat het een van z'n beste albums is?
  maandag 20 augustus 2007 @ 22:06:44 #121
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52542246
Ik ken die niet van hem. Aangezien wij verschillend over Maiden Voyage denken had je toch niets gehad aan mijn mening.
  maandag 20 augustus 2007 @ 22:11:08 #122
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_52542405
Jmes Carter komt in November naar Nederland voor een tour
Jawel, je keek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')