abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54211536
Lekker funkie cd'tje van Donald Byrd aan het luisteren (Street Lady). Welke artiesten en/of albums zijn er meer in dit genre te vinden?

Het is niet geniaal, stuk gladder en het is zelfs de vraag of het wel echt jazz is maar toch is het heerlijke muziek om rustig bij weg te dromen.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_54222388
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 23:04 schreef Os__ het volgende:
Lekker funkie cd'tje van Donald Byrd aan het luisteren (Street Lady). Welke artiesten en/of albums zijn er meer in dit genre te vinden?

Het is niet geniaal, stuk gladder en het is zelfs de vraag of het wel echt jazz is maar toch is het heerlijke muziek om rustig bij weg te dromen.
Dat geluid komt voor een groot deel van Larry Mizell (van de Mizell Brothers). Als je dit soort spul zoekt kun je beginnen met hun producties op te sporen, komen qua geluid veelal overeen.

Dit album van Donald Byrd bijvoorbeeld:

of Places and Spaces

Bobbi Humphrey - Blacks and Blues

en Satin Doll

Gary Bartz - Music Is My Sanctuary

en The Shadow Do

en bepaald geen jazz, maar wel een uitstekend Mizell Brothers album:
  zondag 28 oktober 2007 @ 18:12:18 #186
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_54227770
Ik had even een vraagje: op NED 2 is een soort docu over Candy Dulfer over haar vader. Ik had hem 2 jaar geleden ofzo ook zien optreden met nog een paar saxefonisten in 'De Paap' in Den Haag, bij het afscheids optreden van de Kiers & De Vries band. Wat overigens echt heel leuk was!

Maar ik vroeg me af omdat ik nog geen cds heb van Nederlandse artiesten, wat zijn nou echt goede Nederlandse artiesten en weten jullie paar cd-namen?

Die avond:
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=2682&magazines=479&news=175409

[ Bericht 11% gewijzigd door Pieter-utd op 28-10-2007 18:27:55 ]
pi_54230913
Hein van de Geyn is een hele goede bassist die ook internationaal een goede naam heeft. O.a. gespeeld met Chet Baker.

Voor de rest had volgens mij Nederlandse Dixieland/Big Band jazz wel een goede reputatie in het buitenland.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_54230957
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 20:58 schreef Os__ het volgende:
Hein van de Geyn is een hele goede bassist die ook internationaal een goede naam heeft. O.a. gespeeld met Chet Baker.
Nog een keer een docu over hem gezien, erg goed idd.
pi_54231396
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:02 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Hoi jazzers,

Ook dit jaar is er weer een FOK! album top 100 allertijden 2007 . En omdat die top 100 elk jaar een ongevarieerd stukje indie-nerdproza is lijkt het me tijd dat eens te gaan veranderen. Dus als jullie even massaal ook wat lijstjes indienen, al is het maar een top 10, dan wordt het misschien nog wel leuk ook dit jaar. En anders niet gaan zeuren straks dat de jazz ondervertegenwoordigd is natuurlijk

Einde dienstmededeling
indie.... Af en toe wel leuk, maar hier op fok is het wel echt veels te sterk vertegenwoordigd???? Zeker nerdproza!

Ik zal mijn best doen om wat jazz in mijn top te zetten! En dat gaat zeker wel lukken
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_54232766
Ik heb al geprobeerd de eer van jazz hoog te houden met mijn lijstje maar ik vraag me af of er daadwerkelijk jazz in de uiteindelijke lijst voorkomt - afgezien van Kind of Blue.
pi_54232809
Vorig jaar stonden Giant Steps en Kind of Blue erin...aan ons de taak om er meer dan 2 in te krijgen.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_54242429
Ik zal ook een lijstje maken. Dat wordt een kwestie van de vorige aanpassen .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_54242969
Iemand trouwens de uitzending zondag gezien over Keith Jarrett?? (Bij Matinee geloof ik).
Was wel interessant. Keith is wel echt één van mijn helden
  maandag 29 oktober 2007 @ 17:13:23 #194
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_54247225
Ik heb de helft gezien , was erg leuk inderdaad
Nooit geweten dat hj ook sax speelt.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_54268115
Vandaag naar Haarlem geweest nieuwe cd's kopen, maar ze hadden niet echt veel daar.. (in ieder geval kon ik geen zaken vinden)

- Bill Evans - Waltz for Debby
- The Cannonball Adderley Quintet in San Francisco
pi_54424779
Vorige week Dexter Gordon- Go en Lee Morgan - The Sidewinder gekocht. Erg prettig....
Mingus,Mingus,Mingus,Mingus,Mingus te leen van een vriend, die gaan we binnenkort ook zeker aanschaffen , heerlijk album!
Ik heb het jazz virus echt te pakken . M'n verzameling groeit maar en de lijst met "nog aan te schaffen" ook
  zondag 18 november 2007 @ 22:32:13 #197
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_54705374
Time for Tyner van McCoy Tyner draait nu z'n welverdiende rondjes; vooral de eerste helft van het album is erg goed te doen. Bobby Hutcherson.

Enfin, ik weet niet of het al eerder gepost is, maar iets lichters: http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/30760954/. Dit is een themapagina van de VPRO waarop verscheidene Polygoon-items over jazz zijn verzameld. Niet echt muzikaal diepgaand, maar wel erg leuk om te zien. Check vooral dat filmpje over Lionel Hampton!
pi_54707090
Nog regulars hier naar de platenbeurs geweest dit weekend? Ik heb Art Blakey & The Jazz Messengers - Ugetsu gescoord
  maandag 19 november 2007 @ 17:34:21 #199
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_54720074
Ik heb Super Nova van Wayne Shorter gekocht op de beurs. De rest van m'n aankopen horen niet echt in dit topic .
  maandag 19 november 2007 @ 17:44:57 #200
11502 nipeng
The last ride is free
pi_54720283
Jazz.
Die Ugetsu heb ik ook. Niet een favoriet bij mij maar geen verkeerde plaat.

Ik heb die Davis box nog steeds niet.
  maandag 19 november 2007 @ 17:46:32 #201
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_54720317
.... en ik heb nog A Man About a Horse van Steve Tibbetts gekocht.

Volgens deze review is dat "Tibetan Buddhist punk-jazz rock" , en dat hoort natuurlijk ook hier thuis
  zondag 25 november 2007 @ 11:45:46 #202
11502 nipeng
The last ride is free
pi_54821017
Tibbetts , komt me erg bekend voor. Eens checken.

Wie heeft hier (de recente) Wazoo van Zappa geluisterd? Ik denk dat deze versie wel in de smaak zal vallen bij enkele van de posters hier. Prachtige live 2cd is het geworden.

Luisteren er ook nog mensen hier naar de free-jazz van Ayler?
  zondag 25 november 2007 @ 13:23:50 #203
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_54822915
Ik vind Spiritual Unity van Alber Ayler erg goed , is ook met Gary Peacock en Sunny Murray, netzo als The Hilversum Session. Maar dan zonder Don Cherry dus.

Voor de rest ken ik niet veel van Ayler, maar hij heeft vast meer mooie dingen gedaan
pi_54846248
Heb dit weekend Chops van Joe Pass en Niels Henning Enzovoorts gekocht. Man, wat kon die Deen bassen. Een aanrader voor de liefhebbers van virtuoze contrabassisten.
pi_54851551
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:32 schreef Scrutinizer het volgende:
Heb dit weekend Chops van Joe Pass en Niels Henning Enzovoorts gekocht. Man, wat kon die Deen bassen. Een aanrader voor de liefhebbers van virtuoze contrabassisten.
Groot liefhebber van NHOP maar ben eigenlijk nooit zo gecharmeerd van Joe Pass geweest. Ik houd meer van de NHOP samen met Kenny Drew en Oscar Peterson.

Hoe NHOP de bass kan laten zingen is werkelijk prachtig, zijn On Danish Shore is trouwens ook een erg mooie compositie.
  maandag 3 december 2007 @ 21:34:20 #206
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_55021314
Heeft iemand de Best of Blue Note box van de Volkskrant hier of kan iemand een oordeel geven over de individuele cd's? De Blue Note Perfect Takes box van vorig jaar was wat mij betreft een groot succes & dient als fundament voor mijn groeiende collectie, dus ik overweeg ook deze box aan te schaffen.

http://webwinkel.volkskra(...)czo0OiIzMDA2Ijt9fQ==
  maandag 3 december 2007 @ 22:22:19 #207
11502 nipeng
The last ride is free
pi_55022425
Inhoud van de box:

Sonny Clark - Cool Struttin'
Tina Brooks - True Blue
Jimmy Smith - House Party
Ike Quebec - Heavy Soul
Cannonball Adderley - Somethin' Else
Dexter Gordon - Go!
Clifford Jordan & John Gilmore - Blowing in from Chicago
Leo Parker - Let me tell you 'bout it
Sonny Rollins - Newk's Time
Hank Mobley - Reach Out!

Van de artiesten heb ik wel een en ander maar van deze albums heb ik er geen denk ik zo.

----
De Fok! Album top100 heeft weinig jazz... ik heb nog zo mijn best gedaan.
pi_55022770
Ik heb inderdaad ook gedacht die box aan te schaffen. Lijkt me mooi! Goed kerst/verjaardskadootje die mijn moeder me kan geven

En ja,die album top 100...nog minder jazz dan vorig jaar (vorig jaar voglens mij nog giant steps en kind of blue en iets frank zappa?)....en we hebben zo ons best gedaan inderdaad!
  dinsdag 4 december 2007 @ 18:02:48 #209
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_55039532
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:22 schreef nipeng het volgende:
Van de artiesten heb ik wel een en ander maar van deze albums heb ik er geen denk ik zo.
Datzelfde geldt voor mij. Toch denk ik dat het allemaal wel goed gaat vallen, zelfs het Hank Mobley album, dat overal afgekraakt wordt. (Soul Station was voor mij dé verrassing van de andere box.)

Van deze box heb ik alleen Somethin' Else (gelukkig hier geen instant-rsi dankzij uitroeptekens) al. Ik heb 'm gisteren & vandaag na lange tijd weer eens uit de kast getrokken, en ik moet zeggen dat ik dat album toch onterecht zolang aan de kant heb geschoven - hij is weer terug in de rotatie.
  dinsdag 4 december 2007 @ 18:04:02 #210
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_55039562
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:37 schreef Norrage het volgende:
En ja,die album top 100...nog minder jazz dan vorig jaar (vorig jaar voglens mij nog giant steps en kind of blue en iets frank zappa?)....en we hebben zo ons best gedaan inderdaad!
Té goed, want er zijn zóveel goede jazz-albums (zelfs mijn bescheiden collectie telt veel kandidaten voor de top-100) dat iedereen weer andere albums kiest.
  dinsdag 4 december 2007 @ 18:06:28 #211
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_55039623
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 18:02 schreef Inkomen het volgende:

Van deze box heb ik alleen Somethin' Else (gelukkig hier geen instant-rsi dankzij uitroeptekens) al. Ik heb 'm gisteren & vandaag na lange tijd weer eens uit de kast getrokken, en ik moet zeggen dat ik dat album toch onterecht zolang aan de kant heb geschoven - hij is weer terug in de rotatie.
Ik vind die versie van Autumn Leaves waarmee het album begint supertof, maar de rest van de tracks vind ik toch minder boeiend.

Dat album van Jimmy smith is ook leuk trouwens, maar daar moet je wel van houden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 4 december 2007 @ 22:35:24 #212
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_55046187
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 18:06 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik vind die versie van Autumn Leaves waarmee het album begint supertof, maar de rest van de tracks vind ik toch minder boeiend.
Dat vond ik eerst ook, maar na een afkickperiode is de rest blijkbaar alsnog aangeslagen. 't Is geen grensverleggend album zoals de titel pretendeert, maar het is wel verdomde lekker uitgevoerd.
quote:
Dat album van Jimmy smith is ook leuk trouwens, maar daar moet je wel van houden.
Je bedoelt dat er mensen zijn die níet van Jimmy Smith houden?
pi_55048442
Mijn mams wordt behoorlijk gek als ik Jimmy Smith opzet (ze wordt gek bij de meeste muziek die ik opzet) maar ze heeft een onbegrijpelijke fobie voor een hammond.
  woensdag 5 december 2007 @ 11:53:04 #214
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55054132
Ik ga me hier eens beter inlezen als ik de tijd heb.
Life is what you make it.
pi_55273692
Eindelijk! De DVD die ik al zo lang wilde hebben. The Berlin Concert - Oscar Peterson Trio. En wat een juweeltje!

Tracklist:
Salute to Bach
Who Can I Turn To
Blue Etude
Yours Is My Heart Alone
Falling In Love With
La Belle Province
Nigerian Marketplace
Cakewalk
Skylark-My Foolish Heart
Perdido
Caravan

Enkele van Oscar's beste composities en practige standards op een achterloog hoog tempo en nogsteeds zo swingend as can be.

Een must-buy!
  vrijdag 14 december 2007 @ 21:25:28 #216
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55278740
Ik ben laatst toevallig tegen een mooie verzameling aangelopen en heb nu alle 60 Verve Jazz Masters CD's. Erg lekker!
Life is what you make it.
pi_55279408
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:22 schreef nipeng het volgende:
Inhoud van de box:

Sonny Clark - Cool Struttin'
Tina Brooks - True Blue
Jimmy Smith - House Party
Ike Quebec - Heavy Soul
Cannonball Adderley - Somethin' Else
Dexter Gordon - Go!
Clifford Jordan & John Gilmore - Blowing in from Chicago
Leo Parker - Let me tell you 'bout it
Sonny Rollins - Newk's Time
Hank Mobley - Reach Out!

----
De Fok! Album top100 heeft weinig jazz... ik heb nog zo mijn best gedaan.
Alleen die doorgestreepte cd's ken ik niet, de rest is allemaal leuk tot bijzonder goed. Als ik ze niet al in mijn bezit had zou ik zo'n box zeker aanschaffen!
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_55450976
Ik was afgelopen zondag bij Hans Teeuwen zingt (wat heel erg leuk was). Vooral de saxofonist, Benjamin Herman, vond ik erg gaaf. Kent iemand hem goed? Zo ja welke cd's zijn er dan aan te raden?
pi_55452400
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 22:01 schreef Pieter-utd het volgende:
Ik was afgelopen zondag bij Hans Teeuwen zingt (wat heel erg leuk was). Vooral de saxofonist, Benjamin Herman, vond ik erg gaaf. Kent iemand hem goed? Zo ja welke cd's zijn er dan aan te raden?
Vooral bekend van New Cool Collective. Aardige muziek, iets teveel bigband stijl voor mijn smaak.
pi_55462504
Nieuwe CD's

Benjamin Herman - The London Session
Dave Brubeck Tri & Gerry Mulligan - Live at the Berlin Philharmonie

(Erg leuke cd's!)

[ Bericht 11% gewijzigd door Pieter-utd op 22-12-2007 17:52:51 ]
pi_55520828
Zie teletekstpagina 124.

Ik weet dat mensen hem hier niet zo waarderen maar Oscar Peterson is en blijft mijn alltime favoriete artiest ooit. Het is ook veruit de meest gespeelde artiest in mijn playlist. Het is was een grote droom om hem ooit nog live te zijn, helaas zal ik het nu met zijn dvd's moeten doen. Godver, ik ben echt verdrietig gewoon.
pi_55521338
quote:
Op maandag 24 december 2007 21:12 schreef Os__ het volgende:
Zie teletekstpagina 124.

Ik weet dat mensen hem hier niet zo waarderen maar Oscar Peterson is en blijft mijn alltime favoriete artiest ooit. Het is ook veruit de meest gespeelde artiest in mijn playlist. Het is was een grote droom om hem ooit nog live te zijn, helaas zal ik het nu met zijn dvd's moeten doen. Godver, ik ben echt verdrietig gewoon.
Las het net ook, erg triest om zo op de valreep van het jaar wederom een groot artiest te zien wegvallen.
  maandag 24 december 2007 @ 21:49:47 #223
11502 nipeng
The last ride is free
pi_55523853
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:37 schreef Norrage het volgende:
Ik heb inderdaad ook gedacht die box aan te schaffen. Lijkt me mooi! Goed kerst/verjaardskadootje die mijn moeder me kan geven

En ja hoor, wat ligt er onder de kerstboom??
  maandag 24 december 2007 @ 23:23:39 #225
11502 nipeng
The last ride is free
pi_55524107
Hehe alvast veel luisterplezier toegewenst.
pi_55572569
Nieuwe CD's gekocht:

Duke Ellington & Johnny Hodges - Side by side
Duke Ellington - Live at Newport

Ben Webster - The Warm Moods

Alle drie erg goed
pi_55573251
Dexter Gordon - Go

Fijne cd!
pi_55658449
quote:
Op donderdag 27 december 2007 15:02 schreef Os__ het volgende:
Dexter Gordon - Go

Fijne cd!
Paul Chambers - Go ook! (al is ie geloof ik wat lastig te vinden op cd)

Verder net ook ontdekt:

quote:
This set was a change-of-pace for Chico Freeman for it features the usually adventurous tenor (who doubles on soprano) mostly playing warm versions of standards. The CD reissue adds four previously unissued selections (including a pair of Coltrane tunes, "Lonnie's Lament" and "Wise One") to the original program. With pianist John Hicks, bassist Cecil McBee and either Billy Hart or Don Moye on drums offering fine support (vibraphonist Jay Hoggard sits in on "Carnival"), Freeman pushes at but does not break the boundaries of hard bop. Highlights include "Autumn in New York" (a duet with McBee), Horace Silver's "Peace," "It Never Entered My Mind" and the bassist's "Close to You Alone."

Heerlijk album!
pi_55738069
quote:
Op donderdag 27 december 2007 15:02 schreef Os__ het volgende:
Dexter Gordon - Go

Fijne cd!
Dat is inderdaad een zer vermakelijke CD
  zondag 6 januari 2008 @ 18:17:05 #230
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_55828183
Nieuwe CD's

Miles Davis - Sketches of Spain
John Coltrane - A Love Supreme

Begin eindelijk een aardige verzameling te krijgen
  zondag 6 januari 2008 @ 19:44:33 #231
11502 nipeng
The last ride is free
pi_55830246
Twee mooie albums.

Check ook eens

en

Twee toegankelijke Sun Ra platen om mee te beginnen. Toch heel erg Sun Ra.

Check deze ook eens.

Deze is wat spacey, geen standaard jazz.

En deze Miles Davis:

Is wat andere shit dan Sketches of Spain
Jazz, Rock en Funk.

[ Bericht 31% gewijzigd door nipeng op 06-01-2008 19:51:25 ]
pi_55831504
quote:
Op zondag 6 januari 2008 18:17 schreef Pieter-utd het volgende:
Nieuwe CD's

Miles Davis - Sketches of Spain
John Coltrane - A Love Supreme

Begin eindelijk een aardige verzameling te krijgen
Grote fan van beide cd's, vooral van Sketches of Spain.

Aan Sun Ra zal ik nooit kunnen wennen denk ik, niet voor mij weggelegd.
Wat Charlie Parker spul gekocht, altijd fijn.
  zondag 6 januari 2008 @ 20:44:14 #233
11502 nipeng
The last ride is free
pi_55831724
Die Sun Ra's zijn erg conventioneel. Voor Sun Ra dan.
pi_55832822
quote:
Op zondag 6 januari 2008 20:44 schreef nipeng het volgende:
Die Sun Ra's zijn erg conventioneel. Voor Sun Ra dan.
En volgens mij ligt er nog een kopie op vinyl (re-issue uiteraard) bij Da Capo in Utrecht. Zag er sowieso wel veel Sun Ra staan.
pi_55921763
Een paar nieuwe aankopen.

Bud Powell - Jazz Giant
Ahmad Jamal - Jazz Masters
Jimmy Smith - Damn!
Art Blakey & The Jazz Messengers Big Band - Live At Montreux and Northsea
Kenny Dorham & Cannonball Adderley - Blue Spring
pi_56090856
http://youtube.com/watch?v=Er_WxiAaE5s

Eumir Deodato - Superstrut
Wat blijft dit toch geweldige muziek .
pi_56131829
Vond net een nieuw cd'tje in de brievenbus .

Ernest Ranglin - Below The Bassline

Valt dat nou eigenlijk onder 'jazz'?
pi_56134337
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 15:39 schreef DennisMoore het volgende:
Vond net een nieuw cd'tje in de brievenbus .

Ernest Ranglin - Below The Bassline

Valt dat nou eigenlijk onder 'jazz'?
Ik weet niet precies waar het onder valt maar ik denk zeker dat dit wel onder een noemer jazz kan leven.

2 aankopen:
Hank Mobley - Hi Voltage
Lee Morgan - The Sidewinder
  vrijdag 18 januari 2008 @ 17:28:48 #239
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_56134673
http://www.youtube.com/watch?v=y_5jYrZ0dMc

Dat hoofd! Wel leuke muziek!
  vrijdag 18 januari 2008 @ 18:23:50 #240
11502 nipeng
The last ride is free
pi_56135858
Vandaag Bil Evans ~ At The Montreux Jazz Festival beluisterd.

Zulks een fijne plaat. Gaat erg lekker bij tijd en wijlen.
pi_56172811
Ik heb deze week nog even Tribute to Jack Johnson gekocht...Wat een verfrissing zeg! Had het niet verwacht...Heerlijk plaatje....En weer zo anders dan al de rest van zijn werk...Miles is een held

Verder had ik nog Brad Mehldau - Places aangeschaft..DIe had ik op zich al (op de compu) maar zag hem nu voor 10 Etje liggen...Erg relaxed pianoplaatje...Aanradertje

Moet binnenkort even op zoek naar wat Keith Jarrett platen, Fort Yaweh, Survivor's Suite en Nude Ants, maar kan die niet vinden Maar die zijn ook echt geweldig
  zondag 20 januari 2008 @ 12:03:43 #242
11502 nipeng
The last ride is free
pi_56173669
Ja die Jack Johnson is tof. Je moet dan ook eens andere platen van Miles uit die tijd (zijn electrische periode) checken.
pi_56173735
Ik heb wel wat uit die tijd...Vind het allemaal wel aardig maar niet heel speciaal...Maar dit ding vind ik toch wel zeer super...Met Herbie erbij toch?
  zondag 20 januari 2008 @ 12:12:32 #244
11502 nipeng
The last ride is free
pi_56173839
En John McLaughlin onder andere. Hier meer info.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')