quote:Op zaterdag 27 januari 2007 15:01 schreef ATuin-hek het volgende:
Om de aanvallen richting evolutie buiten het centrale evolutie topic te houden bij deze dit topic.
Voor de duidelijkheid, het is dus de bedoeling hier een poging te doen om het liefst via de wetenschappelijke methode evolutie te ontkrachten. Kom dus met duidelijke redenen en onderbouw deze, evt. met een linkje naar een artikel of website.
game on
Wat heeft dat in een evolutietopic te zoeken?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 22:51 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik tracht te bewijzen dat nieuw leven ook op andere manieren kan ontstaan , vanuit de ruimte bijvoorbeeld .
Hier komt de griep .
Be awared !
http://www.space.com/scie(...)in_space_000121.html
http://www.panspermia.org/Cantest.htm
Ik kan me voorstellen dat het ergens vermakelijk is, maar topics van deze strekking zorgen toch vaak voor mensen met het kleinste ego het hardst gaan schreeuwen en schelden als ze geen gelijk krijgen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:42 schreef koffiegast het volgende:
ik vind het wel leuk om weer tegenargumenten te vinden voor de belachelijke beredeneringen die je af en toe hier tegenkomt...
Ongeveer alles .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:16 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
[..]
Wat heeft dat in een evolutietopic te zoeken?
Dat moet de evolutietheorie maar eens uitleggen .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:04 schreef Rasing het volgende:
Kaffer, je zegt dat de kerkuil 58 miljoen jaar oud is. Waar komt die dan vandaan? Uit de ruimte?
Dus omdat er 17 miljoen mist schrijf je het toe aan iets anders?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:55 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Dat moet de evolutietheorie maar eens uitleggen .
Er zijn geen links van de huidige vogelsoorten naar de prehistorische vogelsoorten of vliegende dino's .
De laatste vliegende dino stierf 77 miljoen jaar geleden uit , de eerste huidige vogelsoorten ontstonden 60 miljoen jaar geleden .
Vogelsoorten en andere ontstaan telkens opnieuw plots .
Vanwaar ze komen weet ik niet , maar het is niet uit evolutie .
Bij isolaten zeg je ook niet: 'Nah, we kunnen geen ander verwantschap vinden dus we nemen aan dat dit zo uit de ruimte is komen vallen.'quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:59 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dus omdat er 17 miljoen mist schrijf je het toe aan iets anders?
Goed ten eerste gaat evolutie niet over het ontstaan van het leven. Dat is het gebeid van abiogenese. Verder vind ik de stap van virus naar complexe levensvorm ietwat groot... heb je hier een onderbouwing of bewijs voor?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:52 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ongeveer alles .
Als er al virussen kunnen ontstaan door meteorietenstof kunnen complexere levensvormen ook ontstaan door komeetinslagen .
Sommige kometen bevatten aminozuren .
Een botsing met de stratosdfeer en de aarde veroorzaakt een chaos van helium koolstof , zuurstof en vooral radioactiviteit .
Radioactiviteit kan zorgen voor razendsnelle mutaties binnen één generatie , zie tsjernobyl .
Ik heb op het vorige deel al uitgelegd dat dieren niet kunnen evolueren , seksuele selectie : Vrouwtjes vallen op genetisch defecte mannetjes .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:06 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Bij isolaten zeg je ook niet: 'Nah, we kunnen geen ander verwantschap vinden dus we nemen aan dat dit zo uit de ruimte is komen vallen.'
Heb ik al zooooooooo vaaaaaak uitgelegd, maar jij gaat maar door. Totaal zinloos om op je in te gaanquote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:55 schreef Kaffer het volgende:
Dat moet de evolutietheorie maar eens uitleggen .
Er zijn geen links van de huidige vogelsoorten naar de prehistorische vogelsoorten of vliegende dino's .
De laatste vliegende dino stierf 77 miljoen jaar geleden uit , de eerste huidige vogelsoorten ontstonden 60 miljoen jaar geleden .
Vogelsoorten en andere ontstaan telkens opnieuw plots .
Vanwaar ze komen weet ik niet , maar het is niet uit evolutie .
Mannetje's die een handicap hebben dat ze er mooi uit zien dat moet wel betekenen dat ze sterk genoeg zijn om te overleven. Vinden die vrouwtjes prachtig.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:44 schreef Kaffer het volgende:
Ik heb op het vorige deel al uitgelegd dat dieren niet kunnen evolueren , seksuele selectie : Vrouwtjes vallen op genetisch defecte mannetjes .
Wat heeft dit met sexueele selectie te maken??quote:Dieren hangen ook naar inteelt .
Voorbeeld : De ooievaars .
ooievaars zijn zeldzaam .
Jonge ooievaars keren steeds terug naar hun geboortestreek om er te paren ;
Ze paren dus steeds opnieuw met familieleden ;
Na x aantal generaties krijg je dus inteelt en dus genenverarming .
Het gaat niet om ontstaan van leven maar om ontstaan van nieuwe levensvormen .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Goed ten eerste gaat evolutie niet over het ontstaan van het leven. Dat is het gebeid van abiogenese. Verder vind ik de stap van virus naar complexe levensvorm ietwat groot... heb je hier een onderbouwing of bewijs voor?
De mannetjes die er het mooist uitzien sterven het rapst , dat is bewezen .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:47 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Mannetje's die een handicap hebben dat ze er mooi uit zien dat moet wel betekenen dat ze sterk genoeg zijn om te overleven. Vinden die vrouwtjes prachtig.
[..]
Wat heeft dit met sexueele selectie te maken??
Nou en, als ze hun genen maar voldoende doorgeven dan is hun taak volbracht. Trouwens, waarom is volgens jou dan de pauw nog niet uitgestorven?? Die mannetjes zien er heel erg mooi uit.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:54 schreef Kaffer het volgende:
De mannetjes die er het mooist uitzien sterven het rapst
Oh?? Geef maar eens een wetenschappelijke bron.quote:dat is bewezen
Er mooit uitzien en goed kunnen overleven is dubbel prijs.quote:Is een lage overlevingsgraad relevant voor een soort ?
Je hebt natuurlijk een lijst met bronnen die deze uitspraak ondersteunen die je graag met ons deelt?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:54 schreef Kaffer het volgende:
[..]
De mannetjes die er het mooist uitzien sterven het rapst , dat is bewezen .
Is een lage overlevingsgraad relevant voor een soort ?
Waarom denk je dat er al 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zojn bijgekomen en geen nieuwe zijn ontstaan ?
Het aantal soorten daalt permanent .
Wat heeft 'instinct' te maken met 'evolueren'? Sinds wanneer heeft een organisme een instinct nodig om te evolueren?quote:En wat betreft inteelt , dat heeft niets met seksuele selectie te maken uiteraard , het is een tweed gedragspatroon waaruit blijkt dat dieren niet het instinct hebben te evolueren.
Dieren gaan niet bewust evolueren. Een bacterie heeft totaal geen hersenen en toch evolueren ze. Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:54 schreef Kaffer het volgende:
En wat betreft inteelt , dat heeft niets met seksuele selectie te maken uiteraard , het is een tweed gedragspatroon waaruit blijkt dat dieren niet het instinct hebben te evolueren.
Volgens mij heeft 'de biologie' meer rudeonlines dan dat er zandkorrels in de oceaan zweven. Misschien zou WFL een maandelijkse verkiezing van 'de rudeonline van het moment' kunnen organiseren; de ontvanger krijgt een maand lang een licht-roze username en wordt af en toe serieus genomen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:29 schreef speknek het volgende:
Wordt dit de rudeonline van de biologie?
Juist omdat dieren geen willoze wezens zijn, is er seksuele selectie.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:50 schreef Kaffer het volgende:
Dieren zijn geen willoze wezens waarop naar hartelust evolutieschemaatjes op kunnen worden toegepast ;
Ik zit nu echt met open mond je posts te lezen...quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:44 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik heb op het vorige deel al uitgelegd dat dieren niet kunnen evolueren , seksuele selectie : Vrouwtjes vallen op genetisch defecte mannetjes .
Dieren hangen ook naar inteelt .
Voorbeeld : De ooievaars .
ooievaars zijn zeldzaam .
Jonge ooievaars keren steeds terug naar hun geboortestreek om er te paren ;
Ze paren dus steeds opnieuw met familieleden ;
Na x aantal generaties krijg je dus inteelt en dus genenverarming .
En het verschil is? Ik neem aan dat je dan soortvorming bedoelt?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:50 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Het gaat niet om ontstaan van leven maar om ontstaan van nieuwe levensvormen .
En rond pluto zweeft een paarse theepot.quote:Alle levensvormen kunnen plots vanuit de ruimte ontstaan zijn .
Onderbouw die hypothese dan. Evolutie theorie is het hypothese stadium allang voorbij.quote:Uiteraard is dit slechts eenn hypothese , maar wel een betere hypothese dan de evolutietheorie waarvan simpelweg is gebleken dat het niet kan ;
quote:Dieren zijn geen willoze wezens waarop naar hartelust evolutieschemaatjes op kunnen worden toegepast ;
Hebben ze ook niet nodig.quote:Dieren hebben niet het instinct te kunnen evolueren .
Bewijs?????quote:En dat is de reden waarom soorten nu al miljoenen jaren uitsterven en dat er geen soorten bijkomen .
Voorbeeld : De vleermuizen ;
Vleermuizen ontstonden zo'n 49 miljoen jaar geleden .
De meeste soorten zijn intussen uitgestorven , geen enkele nieuwe soort is de laatste tientallen miljoenen jaar ontstaan .
Evolutie ?????
Dergelijke bcterien die TNT kunnen metaboliseren zijn ook gevondenquote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:15 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Dieren gaan niet bewust evolueren. Een bacterie heeft totaal geen hersenen en toch evolueren ze. Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.
Als je in je zoekmachine " uitgestorven dieren " tiktt zul je direkt voldoende links vinden denk ik .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:07 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk een lijst met bronnen die deze uitspraak ondersteunen die je graag met ons deelt?
[..]
Wat heeft 'instinct' te maken met 'evolueren'? Sinds wanneer heeft een organisme een instinct nodig om te evolueren?
Interessant. Zijn er ook al bacterieën die plastic kunnen afbreken?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:15 schreef Bart1984 het volgende:
Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.
Duh; organismen hebben geen kaasinstinct dus kaas bestaat niet?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:06 schreef Kaffer het volgende:
Organismen hebben een overlevingsinstinct , geen evolutieinstinct .
Een simpele mutatie meer niet ;quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:15 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Dieren gaan niet bewust evolueren. Een bacterie heeft totaal geen hersenen en toch evolueren ze. Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.
Als je ver genoeg teruggaat wel ja.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:11 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Een simpele mutatie meer niet ;
De huiskat is een mutant van de wilde kat .
Wilde katten eten 100% vlees en 0% planten .
Kattenvoer voor huiskatten bestaat gedeeltelijk uit plantaardig voedsel .
De huiskat heeft haar spijsverteringsstelsel bijgevolg licht aangepast aan het eten van groenten ;
Voorbeeld , in de oudheid was de appendix van mensen veel langer dan nu .
De reden was dat ze toen uitsluitend planten aten ;
Wil dat zeggen dat de huidige mensen een andere soort zijn dan de mensen uit de oudheid ?
*jolijt*quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:11 schreef Kaffer het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgestorven_diersoortquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:10 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Duh; organismen hebben geen kaasinstinct dus kaas bestaat niet?
Niet verwijzen naar google aangezien jij schijnbaar alle juiste bronnen al hebt geselecteerd; link maar direct.
Ik heb op deel 5 van evolutie reeds tal van links gegeven waarop te lezen staat dat de HUIDIGE vogelsoorten tussen 35 en 60 miljoen jaar bestaan .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:03 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En het verschil is? Ik neem aan dat je dan soortvorming bedoelt?
[..]
En rond pluto zweeft een paarse theepot.
[..]
Onderbouw die hypothese dan. Evolutie theorie is het hypothese stadium allang voorbij.
[..]
[..]
Hebben ze ook niet nodig.
[..]
Bewijs?????
Ga ergens anders trollen ofzoONZ bijv
Klinkt als evolutie in actiequote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:11 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Wilde katten eten 100% vlees en 0% planten .
Kattenvoer voor huiskatten bestaat gedeeltelijk uit plantaardig voedsel .
De huiskat heeft haar spijsverteringsstelsel bijgevolg licht aangepast aan het eten van groenten ;
Jup dat zou zomaar kunnen ja.quote:Voorbeeld , in de oudheid was de appendix van mensen veel langer dan nu .
De reden was dat ze toen uitsluitend planten aten ;
Wil dat zeggen dat de huidige mensen een andere soort zijn dan de mensen uit de oudheid ?
Bedoel je die link naar het zangvogel verhaal? Dan moet je toch eens wat beter je boeken induikenquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:29 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik heb op deel 5 van evolutie reeds tal van links gegeven waarop te lezen staat dat de HUIDIGE vogelsoorten tussen 35 en 60 miljoen jaar bestaan .
We gaan geen bewijzen voor jou claims zoeken. Dat mag je zelf doen. Wetenschappelijke artikelen ajb. Je zult er geen vinden.quote:Nu is het jullie beurt , geef mij eens een link waar een vogelsoort vermeld staat die minder dan 35 miljoen jaar bestaat ,
Surfen maar !
Je zal er geen vinden .
Zo maar even gezocht op wikipedia, de 'muisvogels'. Geen idee wat het voor beestjes zijn, maar de moderne muisvogels verschijnen in het midden-Mioceen, grofweg 15 miljoen jaar geleden.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:29 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik heb op deel 5 van evolutie reeds tal van links gegeven waarop te lezen staat dat de HUIDIGE vogelsoorten tussen 35 en 60 miljoen jaar bestaan .
Nu is het jullie beurt , geef mij eens een link waar een vogelsoort vermeld staat die minder dan 35 miljoen jaar bestaat ,
Surfen maar !
Je zal er geen vinden .
euhm.. je weet wat ik gezegd heb.. als je een dergelijke vogelsoort van nu zou laten paren met zijn tegenhanger 60 miljoen jaar geleden zul je naar alle waarschijnlijkheid geen vruchtbare nakomelingen krijgen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:29 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Nu is het jullie beurt , geef mij eens een link waar een vogelsoort vermeld staat die minder dan 35 miljoen jaar bestaat ,
Surfen maar !
Je zal er geen vinden .
Iedereen weet toch dt kerken pas zo'n 2000 jaar oud zijn, de kerkuil moet dus omstreeks deze tijd zijn geschapen (of geëvolueerd?)quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:04 schreef Rasing het volgende:
Kaffer, je zegt dat de kerkuil 58 miljoen jaar oud is. Waar komt die dan vandaan? Uit de ruimte?
Vrijwel alle argumenten, zo niet alles, komen rechtstreeks gecopy-paste van diverse creationisten-sites, doorgaans van grrristelijke of islamitische signatuur. Het is één pot nat, één grote drogreden en gebrek aan inzicht in de materie, en vooral veel wensdenken. Zoveel variatie als er in de natuur zit, zo weinig zit er in het denken van creationisten.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:42 schreef koffiegast het volgende:
ik vind het wel leuk om weer tegenargumenten te vinden voor de belachelijke beredeneringen die je af en toe hier tegenkomt...
IDD ,quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:53 schreef Rasing het volgende:
[..]
Zo maar even gezocht op wikipedia, de 'muisvogels'. Geen idee wat het voor beestjes zijn, maar de moderne muisvogels verschijnen in het midden-Mioceen, grofweg 15 miljoen jaar geleden.
Ik heb al informatie gelezen over de kroonkraanvogel , één der oudste vogelsoorten .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:58 schreef Bensel het volgende:
[..]
euhm.. je weet wat ik gezegd heb.. als je een dergelijke vogelsoort van nu zou laten paren met zijn tegenhanger 60 miljoen jaar geleden zul je naar alle waarschijnlijkheid geen vruchtbare nakomelingen krijgen.
Soort = Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:01 schreef Invictus_ het volgende:
Misschien zou Kaffer zijn/haar sluitende 'soorten'-definitie kunnen geven; dat scheelt al een hoop van het gekissebis.
IDD ,quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:35 schreef Bensel het volgende:
oh ja, kaffer, ooit van de darwin vinken gehoord?
ik weet niet waar je intact DNA vandaan wil halen uit fossielen.. Zeker in huidige omstandigheden is DNA al vergaan voordat je het uberhaupt uit het fossiel krijgt.. tis geen jurassic park..quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:36 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik heb al informatie gelezen over de kroonkraanvogel , één der oudste vogelsoorten .
Welnu , deze schijnt identiek dezelfde te zijn .
Op basis van DNA-analyses kunnen ze nagaan of ze genoeg verwantschap vertonen niet ?
nee, het is de hoeveelheid voedsel die ze te pakken kunnen krijgen. Als blijkt dat zaden en noten meer voorkomen dan kleine insecten, dan gheeft een dier met een snavel die beter aangepast is aan noten, een grotere overlevingskans, en dus ook meer kans om die genen door te geven aan z'n nakomelingen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:39 schreef Kaffer het volgende:
[..]
IDD ,
Volgens het Darwinisme hebben ze evolutionair hun bek aangepast aan het voedsel dat ze konden vinden .
Volgens mij verkiezen ze het voedsel dat het best bij hun bek past ;
t' Is mar hoe je het bekijkt .
En natuurlijk , gezien de Darwinvinken pas 150 jaar geleden hun naam kregen bestaan ze maar 150 jaarquote:Op zaterdag 17 februari 2007 20:04 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Iedereen weet toch dt kerken pas zo'n 2000 jaar oud zijn, de kerkuil moet dus omstreeks deze tijd zijn geschapen (of geëvolueerd?)![]()
Dat is wat ik de evolutietheorie altijd verwijt ; theorietjes .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:45 schreef Bensel het volgende:
[..]
nee, het is de hoeveelheid voedsel die ze te pakken kunnen krijgen. Als blijkt dat zaden en noten meer voorkomen dan kleine insecten, dan gheeft een dier met een snavel die beter aangepast is aan noten, een grotere overlevingskans, en dus ook meer kans om die genen door te geven aan z'n nakomelingen.
Wat je zegt kan wel, maar dan word een (voedsel)niche opgevult.
Het is zo dat soorten zich steeds opsplitsen in kleinere groepjes die nauwelijks willen paren met elkaar ;quote:Op zaterdag 17 februari 2007 22:31 schreef Bensel het volgende:
euhm.. hamg naar inteelt.. ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor.. en splitsen in steeds kleiner wordende mutanten groepen.. sorry, maar elk individu is een mutant. Dat heet diversiteit en is een sleutel tot het voortbestaan van de soort.
Het is juist heel gevaalrijk om dezelfde genotypes te hebben.. kik maar naar boerengewassen. Het zijn allemaal ongeslachtelijk voortgeplante planten. Als er een afwijking zit in een genotype, waardoor ze gevoelig zijn voor een bepaalde ziekte, zal zo'n ziekte binnen de kortste keren die populatie uitgeroeid hebben.
De Dendroica hadden een grote soortenvorming in het Plioceen, 1 miljoen jaar geleden.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:34 schreef Kaffer het volgende:
IDD ,
Ik had ook nog nooit van muisvogels gehoord , maar je informatie blijkt te kloppen , wat niet wegneemt dat 15 miljoen jaar geleden nog steeds een heel lange tijd is .
De Darwinvinken zijn vanaf 1970 veertig jaar lang heel goed gevolgd. Tijdens een extreme La Nina is door de droogte een groot gedeelte van de kleine bek soort doodgegaan. Tijdens een hele natte El Nino nam het aantal kleine bekken juist weer toe. Je raadt het al, vanwege het ontbreken resp. aangroei van kleine zaden.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:39 schreef Kaffer het volgende:
[..]
IDD ,
Volgens het Darwinisme hebben ze evolutionair hun bek aangepast aan het voedsel dat ze konden vinden .
Volgens mij verkiezen ze het voedsel dat het best bij hun bek past ;
t' Is mar hoe je het bekijkt .
Gaps in the mind.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 23:27 schreef Kaffer het volgende:
Wat de evolutietheorie ook steeds weer beweert is ; jamaar het duurt nu eenmaal heel lang voor er een nieuwe soort bijkomt .
Welnu , stel dat een vogel of zoogdiersoort 1 miljoen jaar nodig heeft om te evolueren tot een andere soort , en ze begint eraan 1.001.000 jaar geleden dan zou die soort 1.000 jaar geleden zijn ontstaan .
Waar zijn de vogel of zoogdiersoorten die enkele duizenden , tienduizenden of honderdduizenden jaar geleden zijn ontstaan ?
Ik en de buurman verschillen van soort? Konijnen in Meppel zijn van een andere soort dan de konijnen in Vught?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 21:37 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Soort = Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .
Op de boerderij kan je een hoop beestjes vinden die recent zijn ontstaan.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 23:27 schreef Kaffer het volgende:
Waar zijn de vogel of zoogdiersoorten die enkele duizenden , tienduizenden of honderdduizenden jaar geleden zijn ontstaan ?
Wat bedoel je met die link naar de dendroica ?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 23:44 schreef speknek het volgende:
[..]
De Dendroica hadden een grote soortenvorming in het Plioceen, 1 miljoen jaar geleden.
http://www.journals.royalsoc.ac.uk/(nmwdfl45a04wjnforutsn245)/app/home/contribution.asp?referrer=parent&backto=issue,4,15;journal,190,319;linkingpublicationresults,1:102024,1
[..]
De Darwinvinken zijn vanaf 1970 veertig jaar lang heel goed gevolgd. Tijdens een extreme La Nina is door de droogte een groot gedeelte van de kleine bek soort doodgegaan. Tijdens een hele natte El Nino nam het aantal kleine bekken juist weer toe. Je raadt het al, vanwege het ontbreken resp. aangroei van kleine zaden.
[..]
Gaps in the mind.
Met je buurvrouw wel .quote:Op zondag 18 februari 2007 08:50 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ik en de buurman verschillen van soort? Konijnen in Meppel zijn van een andere soort dan de konijnen in Vught?
Waar zou ik gezegd hebben dat er geen diersoorten bijkomen .quote:Op zondag 18 februari 2007 10:54 schreef Knipoogje het volgende:
Kaffer is al uitgepraat. Zijn stelling dat er geen nieuwe diersoorten bijkomen is verworpen. Er is een tegenvoorbeeld gevonden voor nieuwe vogelsoorten.
Ring species! Dammit! Ik kon maar niet op de naam komen!quote:Op zondag 18 februari 2007 10:54 schreef Knipoogje het volgende:
Zijn soortdefinitie is = vruchtbare nakomelingen met elkaar kunnen krijgen. Ringsoorten zijn in dat opzicht een prima gevalletje van evolutie en zelfs nog vrij recent ook.
Hmja, het werkt alleen als je ingelogd bent bij de universiteit.quote:Op zondag 18 februari 2007 11:42 schreef Kaffer het volgende:
Wat bedoel je met die link naar de dendroica ?
Ik zie enkel een blad waar ik mij moet inloggen .
Dat is dus een hele hoop nieuwe vogelsoorten in de periode van anderhalf tot een miljoen jaar geleden.quote:The 27 species of Dendroica wood-warblers represent North America's most spectacular avian adaptive radiation. Dendroica species exhibit high levels of local sympatry and differ in plumage and song, but the group contrasts with other well-known avian adaptive radiations such as the Hawaiian honeycreepers and Galapagos finches in that Dendroica species have differentiated modestly in morphometric traits related to foraging. Instead, sympatric Dendroica tend to partition resources behaviourally and they have become a widely cited example of competitive exclusion. We explored the temporal structure of Dendroica diversification via a phylogeny based on 3639 nucleotides of protein-coding mitochondrial DNA (mtDNA). The taxa sampled included 60 individuals representing 24 Dendroica species and a variety of other paruline warbler and outgroup species. Mitochondrial divergences among Dendroica species were generally large (mean pairwise interspecific distances, 10.0%) and many species were rooted in a basal polytomy. The prevalence of long terminal branches indicates that these species have evolved efficient isolating mechanisms that have prevented mtDNA introgression despite the many opportunities for hybridization resulting from local sympatry. Comparisons with a null model of random bifurcation—extinction demonstrate that cladogenesis in Dendroica has been clustered non-randomly with respect to time, with a significant burst of speciation occurring early in the history of the genus, possibly as long ago as the Late Miocene or Early Pliocene periods. Although this non-random clustering of speciation is consistent with the pattern expected of an adaptive radiation, the age of the Dendroica radiation suggests it is an 'ancient species flock' in which most extant species represent lineages that have long been evolutionarily independent.
Je zei dat dieren met kleine bekken alleen naar kleine zaden zochten, en dieren met grote bekken naar grote zaden. Dit voorbeeld bewijst het tegenovergestelde, namelijk dat de grootte van hun bek afhankelijk is van het aanbod. Toen er in een periode vrijwel geen kleine zaden meer waren, overleefden alleen de vinken van de soort met een grotere bek dan normaal, hierdoor nam de bekgrootte na meerdere generaties van de hele populatie toe met meerdere procenten. Pas toen er weer genoeg kleine zaden kwamen, werd de gemiddelde bekgrootte weer kleiner.quote:En wat je bedoeld met die darwinvinken met kleine bekken is mij helemaal een radsel .
Dat het bij alle nieuwe diersoorten gebeurt, is simpelweg niet waar. Explosieve evolutie gebeurt wel vaak, een resultaat van het welbekende Punctuated Equilibrium. In het geval van de vogels is dat niet zo gek. Met het uitsterven van de vliegende dinosaurussen, hadden vogels een hele grote niche (de lucht en hoge boomtoppen) totaal voor zichzelf alleen, er was dus een hoop ruimte om in te divergeren. Ten tweede zie je dat het een tijdje duurt voordat iets radicaals evolueert; gevederde vleugels kun je daar wel onderschuiven. Als het dan eenmaal geevolueert is echter, is het minder moeilijk hier allemaal succesvolle variaties op te krijgen.quote:Op zondag 18 februari 2007 11:48 schreef Kaffer het volgende:
Ik stel dat het lang geleden is dat er nieuwe soorten zijn ontstaan en dat steevast de missing links ontbreken ;
Alle diersoorten ontstaan PLOTS om nadien langzaam uit te sterven door seksuele selectie en inteelt .
Die is al door de overgang; ze is dus op het moment soortloos naar jouw definitie. Overigens kunnen ik en de buurman samen nog steeds geen nakomelingen produceren; wie van ons is dan Homo sapiens sapiens? De buurman of ik?quote:
Konijnen uit Meppel kunnen zich niet voortplanten met konijnen uit Vught; de afstand is de blokkade. Naar jouw definitie zijn ze dus van verschillende soorten.quote:En wat bedoel je met die konijnen .
Mijn definitie gelezen ?
KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .
Volgens mij beschrijf je hier mutanten .quote:Op zondag 18 februari 2007 12:24 schreef speknek het volgende:
Je zei dat dieren met kleine bekken alleen naar kleine zaden zochten, en dieren met grote bekken naar grote zaden. Dit voorbeeld bewijst het tegenovergestelde, namelijk dat de grootte van hun bek afhankelijk is van het aanbod. Toen er in een periode vrijwel geen kleine zaden meer waren, overleefden alleen de vinken van de soort met een grotere bek dan normaal, hierdoor nam de bekgrootte na meerdere generaties van de hele populatie toe met meerdere procenten. Pas toen er weer genoeg kleine zaden kwamen, werd de gemiddelde bekgrootte weer kleiner.
Je hebt wel een specifieke manier van redeneren .quote:Op zondag 18 februari 2007 13:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Die is al door de overgang; ze is dus op het moment soortloos naar jouw definitie. Overigens kunnen ik en de buurman samen nog steeds geen nakomelingen produceren; wie van ons is dan Homo sapiens sapiens? De buurman of ik?
[..]
Konijnen uit Meppel kunnen zich niet voortplanten met konijnen uit Vught; de afstand is de blokkade. Naar jouw definitie zijn ze dus van verschillende soorten.
Dit om maar even aan te geven dat de door jou geopperde definitie van 'soort' te simplistisch is om ooit te werken. Misschien zou je iets kunnen uitweiden zodat het een iets meer functionele definitie wordt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_speciesquote:Op zondag 18 februari 2007 13:15 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Je hebt wel een specifieke manier van redeneren .
Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen betekent niet moeten .
Mensen KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Dezelfde soort .
Konijnen KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Dezelfde soort .
Mensen en Chimpansees KUNNEN GEEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Verschillende soort .
Konijnen en katten KUNNEN GEEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Verschillende soort .
Probleem blijft ; als dieren voorbeeld 1 miljoen jaar nodig hebben om een nieuwe soort en ze beginnen te evolueren 1 miljoen duizend jaar geleden dan zouden er permanent nieuwe soorten moeten bijkomen gezien de omstandigheden nog steeds permanent veranderen .quote:Op zondag 18 februari 2007 12:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat het bij alle nieuwe diersoorten gebeurt, is simpelweg niet waar. Explosieve evolutie gebeurt wel vaak, een resultaat van het welbekende Punctuated Equilibrium. In het geval van de vogels is dat niet zo gek. Met het uitsterven van de vliegende dinosaurussen, hadden vogels een hele grote niche (de lucht en hoge boomtoppen) totaal voor zichzelf alleen, er was dus een hoop ruimte om in te divergeren. Ten tweede zie je dat het een tijdje duurt voordat iets radicaals evolueert; gevederde vleugels kun je daar wel onderschuiven. Als het dan eenmaal geevolueert is echter, is het minder moeilijk hier allemaal succesvolle variaties op te krijgen.
Die ringsoorten zijn simpelweg mutanten .quote:Op zondag 18 februari 2007 13:18 schreef ChOas het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_species
En wat je daar hebt geschreven is ontkracht en verworpen. Je stelling ook al met een voorbeeld van een recent ontstane vogel.quote:Op zondag 18 februari 2007 11:48 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Waar zou ik gezegd hebben dat er geen diersoorten bijkomen .
Ik heb eerder geschreven dat de kerkuil 59 miljoen jaar geleden is ontstaan en dat zangvogels rond de 35 miljoen jaar geleden zijn ontstaan .
Ik stel dat het lang geleden is dat er nieuwe soorten zijn ontstaan en dat steevast de missing links ontbreken ;
Alle diersoorten ontstaan PLOTS om nadien langzaam uit te sterven door seksuele selectie en inteelt .
Welke vogel is recent ontstaan ?quote:Op zondag 18 februari 2007 13:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En wat je daar hebt geschreven is ontkracht en verworpen. Je stelling ook al met een voorbeeld van een recent ontstane vogel.
Onderbouwing? Bewijs?quote:Op zondag 18 februari 2007 13:28 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Die ringsoorten zijn simpelweg mutanten .
alle generaties vertonen terugslagen naar de unieke vorm .
De kans dat voeg of laat de hele mutantengroep terugslaat is niet gering .
Praktisch voorbeeld .
Zet het tamme varken uit in de natuur en de eerste generaties zullen enkel met hun groep paren .
Na enkele generaties zullen er voldoende terugslagen zijn om opnieuw met wilde varkens te paren .
Waar zouden hier nieuwe soorten van komen ?
Mutantengroepen hebben 2 mogelijkheden :
1) Ofwel terugvallen naar de unieke groep .
2 ) Zichzelf verder opsplitsen in kleinere mutantengroepen en uitsterven aan inteelt .
Ah een rudiaans geheugen zie ikquote:Op zondag 18 februari 2007 13:34 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Welke vogel is recent ontstaan ?
De merel zingt nog steeds zoals 35 miljoen jaar geleden .
De meeste van zijn aanverwante soorten zijn intussen uitgestorven .
Volgens mij is je wiskunde gemankeerd.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:38 schreef Kaffer het volgende:
Ik zal het principe van inteelt bij dieren eens mathematisch uitleggen .
Een eiland biedt plaats aan 1.000 individuen van dezelfde soort .
Na 100 generaties heb je 10 mutanten van 100 exemplaren .
Na nog eens 100 generaties heb je 100 mutantengroepen van 10 exemplaren .
Na nog eens 100 generaties zijn alle mutantengroepen uitgestorven aan inteelt .
Bedoel je die muisvogeltjes van 15 miljoen jaar geleden ;quote:Op zondag 18 februari 2007 13:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ah een rudiaans geheugen zie ikHet staat een pagina verder dus het kan weer vergeten worden.
Neemt niet weg dat je stelling gefalsificeerd is.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:45 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Bedoel je die muisvogeltjes van 15 miljoen jaar geleden ;
Ochgottekes , ik had een vrij onbekende soort over het hoofd gezien .
En tot wat hebben die muisvogeltjes op 15 miljoen jaar evolutie geleid .
Helemaal niets , ze zijn dezelfde gebleven .
Heb je het nu over mutaties of over genetische drift? Het lijkt erop alsof je die twee zaken door elkaar haalt.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:38 schreef Kaffer het volgende:
Ik zal het principe van inteelt bij dieren eens mathematisch uitleggen .
Een eiland biedt plaats aan 1.000 individuen van dezelfde soort .
Na 100 generaties heb je 10 mutanten van 100 exemplaren .
Na nog eens 100 generaties heb je 100 mutantengroepen van 10 exemplaren .
Na nog eens 100 generaties zijn alle mutantengroepen uitgestorven aan inteelt .
Niet miepen. Jij claimde dat de afgelopen 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zijn ontstaan. Je hebt nu een bewijs gekregen van het tegendeel. Claim ontkracht.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:45 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik zal nog eens een praktisch voorbeeld geven dat mutaties tot inteelt leiden .quote:Op zondag 18 februari 2007 13:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij is je wiskunde gemankeerd.
Maar dan nog, dit geldt alleen als: de populatiegrootte constant blijft, de wereld in 300 generaties gelijk blijft, inteelt enkel negatieve mutaties oplevert, sexuele voortplanting zelf geen mutaties opleveren.
Sexueele voortplanting zorgt wel voor recombinatie. Dat zorgt er voor dat er meer variatie in de soort komt. Dieren/organisme die zich a-sexueel voorplanten krijgen geen recombinatie omdat ze copieen van zichzelf maken, hoewel er natuurlijk wel eens foutjes optreden die gunstig kunnen zijn voor het overleven van het individu.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:42 schreef speknek het volgende:
Volgens mij is je wiskunde gemankeerd.
Maar dan nog, dit geldt alleen als: de populatiegrootte constant blijft, de wereld in 300 generaties gelijk blijft, inteelt enkel negatieve mutaties oplevert, sexuele voortplanting zelf geen mutaties opleveren.
Je vergeet er een paarquote:Op zondag 18 februari 2007 13:45 schreef Kaffer het volgende:
En dit is slechts een voorbeeld.quote:* Yellow Warbler, Dendroica petechia
* Chestnut-sided Warbler, Dendroica pensylvanica
* Magnolia Warbler, Dendroica magnolia
* Cape May Warbler, Dendroica tigrina
* Black-throated Blue Warbler, Dendroica caerulescens
* Yellow-rumped Warbler, Dendroica coronata
* Black-throated Gray Warbler, Dendroica nigrescens
* Golden-cheeked Warbler, Dendroica chrysoparia
* Black-throated Green Warbler, Dendroica virens
* Townsend's Warbler, Dendroica townsendi
* Hermit Warbler, Dendroica occidentalis
* Blackburnian Warbler, Dendroica fusca
* Yellow-throated Warbler, Dendroica dominica
* Olive-capped Warbler, Dendroica pityophila
* Grace's Warbler, Dendroica graciae
* Adelaide's Warbler, Dendroica adelaidae
* Barbuda Warbler, Dendroica subita
* St. Lucia Warbler, Dendroica delicata
* Pine Warbler, Dendroica pinus
* Kirtland's Warbler, Dendroica kirtlandii
* Prairie Warbler, Dendroica discolor
* Vitelline Warbler, Dendroica vitellina
* Palm Warbler, Dendroica palmarum
* Bay-breasted Warbler, Dendroica castanea
* Blackpoll Warbler, Dendroica striata
* Cerulean Warbler, Dendroica cerulea
* Plumbeous Warbler, Dendroica plumbea
* Arrow-headed Warbler, Dendroica pharetra
* Elfin-woods Warbler, Dendroica angelae
Nee, de ringsoorten zijn aparte soorten.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:28 schreef Kaffer het volgende:
Die ringsoorten zijn simpelweg mutanten .[/qoute]
Ja, dat zijn dan eigenlijk alle dieren volgens jou redenatie.
[quote]alle generaties vertonen terugslagen naar de unieke vorm .
Oh?? Heb je daar bewijs voor??quote:De kans dat voeg of laat de hele mutantengroep terugslaat is niet gering .
Praktisch voorbeeld .
Zet het tamme varken uit in de natuur en de eerste generaties zullen enkel met hun groep paren .
Na enkele generaties zullen er voldoende terugslagen zijn om opnieuw met wilde varkens te paren .
Nee, want als een nieuwe variatie sterker is dan de "gewone" dieren dan heeft hij meer kans om zijn genen door te geven. En na vele generatie's neemt de mutant de populatie over.quote:Waar zouden hier nieuwe soorten van komen ?
Mutantengroepen hebben 2 mogelijkheden :
1) Ofwel terugvallen naar de unieke groep .
Als de genenpool groot genoeg is gebeurd dat echt niet hoor. Je vergeet dat evolutie heel traag verloopt. Stap voor stap.quote:2 ) Zichzelf verder opsplitsen in kleinere mutantengroepen en uitsterven aan inteelt.
Ja dat gebeurd ook, heel sluimerend.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:20 schreef Kaffer het volgende:
Probleem blijft ; als dieren voorbeeld 1 miljoen jaar nodig hebben om een nieuwe soort en ze beginnen te evolueren 1 miljoen duizend jaar geleden dan zouden er permanent nieuwe soorten moeten bijkomen gezien de omstandigheden nog steeds permanent veranderen .
Er komen er wel nieuwe bij. Alleen is het probleem dat evolutie heel sluimerend plaats vind. Teminste vaak wel. Soms kan je hiet zien gebeuren, als je maar de juiste kant op kijkt.quote:En dat is het probleem , alle soorten zijn stokoud , de meesten zijn al uitgestorven en er komen er geen bij .
Vind je het gek? In de geologie kan je heel snel van 1 tijdsperiode gaan en weer gauw naar een andere (verschillende aardlagen). Net alsof je met een tijdmachine terug en voor in de tijd kan gaan. In real life kan dat natuurlijk niet. Daarom lijkt het alsof er geen nieuwe soorten ontstaan.quote:Telkens opnieuw zie je plots soorten ontstaan in een ver verleden .
Nee. Je kan fossielen dateren. En bijvoorbeeld bij de voorouders van de mens zie je hoe ouder de fossielen ze zijn hoe meer aapachtig ze zijn.quote:Ze lijken iets op uitgestorven dieren maar niet voldoende om rechtstreekse afstamming te verklaren .
Je haalt het echt door elkaar.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:50 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik zal nog eens een praktisch voorbeeld geven dat mutaties tot inteelt leiden .
Kwekers van rashonden moeten regelmatig een unieke rashond laten paren met een aanverwante rashond omdat het zuivere ras anders ten onder gaat aan inteelt wegens genenverarming .
Vuilbakrassen zijn sterker dan rashonden omdat ze over meer genetische variatie beschikken .
Mutaties zijn bijgevolg negatief voor dieren .
Muteren is genenverarming en kan noit sterkere of beter aangepaste soorten opleveren maar de soort enkel doen uitsterven ;
Ookal zou dat zo zijn is dat geen bewijs tegen evolutie. Evolutie is omgevings gestuurd. Als de omgeving nauwelijks of niet veranderd dat veranderen de dieren ook niet. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij de Coelacanth. De oudste fossielen dateren uit het devoon en de jongste uit het krijt. De coelachanten die nu leven zijn niet dezelfde soort als de fossielen maar ze zijn wel heel erg aan elkaar verwant.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:34 schreef Kaffer het volgende:
Welke vogel is recent ontstaan ?
De merel zingt nog steeds zoals 35 miljoen jaar geleden .
De meeste van zijn aanverwante soorten zijn intussen uitgestorven .
Je spreekt jezelf wederom tegen. Ringsoorten zijn van een andere soort volgens jou definitie omdat ze niet met elkaar kunnen voortplanten. Het zijn dus geen simpelweg mutanten.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:28 schreef Kaffer het volgende:
Die ringsoorten zijn simpelweg mutanten .
Ringsoorten kunnen wel met elkaar voortplanten .quote:Op zondag 18 februari 2007 15:19 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf wederom tegen. Ringsoorten zijn van een andere soort volgens jou definitie omdat ze niet met elkaar kunnen voortplanten. Het zijn dus geen simpelweg mutanten.
Jij zegt dat dieren 'plots' ontstaan om vervolgens langzaam uit te sterven. Hoe plots? Uit de ruimte? Een creator? Uit de 7e dimensie? Dit even zodat we weten hoe het volgens jou dan gebeurt.
Aan het eind van de ring echter niet. Op welk punt gaat de ene soort in de andere over dan?quote:Op zondag 18 februari 2007 16:00 schreef Kaffer het volgende:
Ringsoorten kunnen wel met elkaar voortplanten .
In de kontactzone zwarte kraai -bonte kraai komen bastaarden voor .
Moest het dan nog zijn dat je die link naar die muisvogels zelf had gevonden , maar nee .quote:Op zondag 18 februari 2007 13:47 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Niet miepen. Jij claimde dat de afgelopen 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zijn ontstaan. Je hebt nu een bewijs gekregen van het tegendeel. Claim ontkracht.
ik heb hier en daar eens gekeken naar die Dendroica soorten .quote:Op zondag 18 februari 2007 13:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Je vergeet er een paar.
[..]
En dit is slechts een voorbeeld.
Zoek eens op adaptive radiation.
Heb je daar voorbeelden van ?quote:Op zondag 18 februari 2007 16:06 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Aan het eind van de ring echter niet. Op welk punt gaat de ene soort in de andere over dan?
5 soorten. 1 kan met 2 paren, 2 kan met 3 paren, 3 kan met 4 paren, 4 kan met 5 paren.
1 kan niet met 4 en 5 paren, 2 kan niet met 5 paren, de rest kan wel met elkaar paren.
Waar ligt de soortgrens? Welke is de mutant? Je definitie van een soort is 'kan vruchtbare nakomelingen krijgen'. Je voegt er niet aan toe "behalve als het een mutant is van de hoofdsoort". Want dan moet je ook een mutant definieren.
Ik meen van niet .quote:Op zondag 18 februari 2007 16:32 schreef speknek het volgende:
Als je oervorm figuurlijk opvat (wat jij niet doet), dan klopt dat inderdaad. Maar het zijn weldegelijk nieuwe vogelsoorten die recent zijn ontstaan.
Inteelt is meer dan genetische drift .quote:Op zondag 18 februari 2007 14:06 schreef barthol het volgende:
[
[..]
Je haalt het echt door elkaar.
Je hebt enerzijds Mutaties
en anderzijds Genetische Drift
Inteelt is verbonden met genetische drift
niet zozeer met mutaties.
Hooguit kan genetische drift mutaties aan de oppervlakte brengen, uitselecteren.
Ohnee? Is dat niet denkbeeldig? Welke geneticus wou je dat wijs maken? Hoeveel voorbeelden zijn hiervan in het dierenrijk, denk je?quote:Op zondag 18 februari 2007 16:36 schreef Kaffer het volgende:
Het is dus niet denkbeeldig dat de stadsduif volledig terugmuteert naar de unieke rodsduif , en dan is het geen nieuwe soort .
Die weer mutanten zijn van de oerfeliform, die weer mutanten zijn van de oercarnivoor, etc. etc.quote:Ander voorbeeld : leeuwen en tijgers ( 3 miljoen jaar geleden ontstaan ) zijn geen unieke soorten maar slechts mutanten van de grote katachtige , meer dan 10 miljoen jaar geleden ontstaan .
Stel dat menselijke steden zouden verdwijnen dan zouden enkel de stadsduiven die terugvallen op unieke rotsduiven nog kunnen overleven .quote:Op zondag 18 februari 2007 16:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohnee? Is dat niet denkbeeldig? Welke geneticus wou je dat wijs maken? Hoeveel voorbeelden zijn hiervan in het dierenrijk, denk je?
[..]
Die weer mutanten zijn van de oerfeliform, die weer mutanten zijn van de oercarnivoor, etc. etc.
Of ze vinden wat anders natuurlijk.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:03 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Stel dat menselijke steden zouden verdwijnen dan zouden enkel de stadsduiven die terugvallen op unieke rotsduiven nog kunnen overleven .
Naar dezelfde plek gaan is wat anders dan met je familie paren.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:41 schreef Kaffer het volgende:
Inteelt is meer dan genetische drift .
dieren paren bij voorkeur met hun familileden .
De jonge vogels van een ooievaarfarm trekken weg maar keren terug naar dezelfde plek om te paren met hun broers en zussen .
Dit is gedrag .
Ze kunnen evengoed naar een andere plaats gaan om te paren .
Nou, de evolutie zoals we die kennen, is al zeker anderhalf miljard jaar gaande, er zijn in die tijd vele honderden miljoenen diersoorten geweest. Zo'n situatie zoals jij die schetst is ongetwijfeld al vele malen voorgekomen. Dus nu is de vraag, als het schijnbaar niet denkbeeldig is, hoe vaak is de evolutie teruggegaan in haar eigen voetstappen?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:03 schreef Kaffer het volgende:
Stel dat menselijke steden zouden verdwijnen dan zouden enkel de stadsduiven die terugvallen op unieke rotsduiven nog kunnen overleven .
Tijgers en leeuwen zien elkaar net als partners en kunnen ook geen geslachtsrijpe nakomelingen krijgen. Dus is het een andere soort.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:36 schreef Kaffer het volgende:
Ik meen van niet .
Als ze kunnen paren met elkaar kunnen ze terugkeren naar de unieke vorm .
Voorbeeld , stadsduiven zijn mutanten van rotsduiven .
elke generatie telt terugslagen naae de unieke rotsduif ;
Het is dus niet denkbeeldig dat de stadsduif volledig terugmuteert naar de unieke rodsduif , en dan is het geen nieuwe soort .
Ander voorbeeld : leeuwen en tijgers ( 3 miljoen jaar geleden ontstaan ) zijn geen unieke soorten maar slechts mutanten van de grote katachtige , meer dan 10 miljoen jaar geleden ontstaan .
Buiten steden en dorpskernen vindt je geen stadsduiven .quote:Op zondag 18 februari 2007 17:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of ze vinden wat anders natuurlijk.
En dan sluit je meteen uit dat ze niet iets anders kunnen vinden?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:10 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Buiten steden en dorpskernen vindt je geen stadsduiven .
In de bomen zie ik ze alvast niet te wonen .
Stel dat er op die ooievaarsfarm 50 exemplaren vertoeven dan zijn ze allen indirecte familie toch ?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:08 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Naar dezelfde plek gaan is wat anders dan met je familie paren.
Ik doel enkel dat mutanten weinig keuze hebben , ofwel terugkeren naar hun unieke vorm ofwel uitsterven .quote:Op zondag 18 februari 2007 17:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou, de evolutie zoals we die kennen, is al zeker anderhalf miljard jaar gaande, er zijn in die tijd vele honderden miljoenen diersoorten geweest. Zo'n situatie zoals jij die schetst is ongetwijfeld al vele malen voorgekomen. Dus nu is de vraag, als het schijnbaar niet denkbeeldig is, hoe vaak is de evolutie teruggegaan in haar eigen voetstappen?
Waarom, ze kunnen toch een andere niche vinden?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:18 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik doel enkel dat mutanten weinig keuze hebben , ofwel terugkeren naar hun unieke vorm ofwel uitsterven .
Vrouwtjeslijgers zijn vruchtbaar .quote:Op zondag 18 februari 2007 17:09 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Tijgers en leeuwen zien elkaar net als partners en kunnen ook geen geslachtsrijpe nakomelingen krijgen. Dus is het een andere soort.
Dat is wat mutanten permanent doen , zich opsplitsen in steeds meer specifieke groepen .quote:Op zondag 18 februari 2007 17:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarom, ze kunnen toch een andere niche vinden?
Sabeltandtijgers zijn toch verschillende malen geëvolueerd?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou, de evolutie zoals we die kennen, is al zeker anderhalf miljard jaar gaande, er zijn in die tijd vele honderden miljoenen diersoorten geweest. Zo'n situatie zoals jij die schetst is ongetwijfeld al vele malen voorgekomen. Dus nu is de vraag, als het schijnbaar niet denkbeeldig is, hoe vaak is de evolutie teruggegaan in haar eigen voetstappen?
3.9 miljard jaar. Zo oud zijn de oudste sporen van leven.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:09 schreef speknek het volgende:
Does nie zo de slechte verliezer zijn johquote:Op zondag 18 februari 2007 16:23 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Moest het dan nog zijn dat je die link naar die muisvogels zelf had gevonden , maar nee .
Je volgt de discussie , wacht tot iemand een slordigheid begaat en dan maar emmeren .
Ja.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:22 schreef Wombcat het volgende:
Sabeltandtijgers zijn toch verschillende malen geëvolueerd?
Er is onderzoek gedaan naar de menselijke afstammingslijn, wat blijkt? Zo'n twintig generaties terug was er een vrouw, waar alle mensen vanaf stammen. Dat betekent dus dat als jij ooit kinderen krijgt, het volgens jouw definitie inteelt is.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:21 schreef Kaffer het volgende:
Dat is wat mutanten permanent doen , zich opsplitsen in steeds meer specifieke groepen .
Krijg je dan een nieuwe soort ?
Nee , dan krijg je inteelt .
Doet ie niet, hij blijft stug doorgaan. Zo zijn creatonisten/fundamentalisten. Die willen hun mening niet bijstellen.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:26 schreef ATuin-hek het volgende:
Does nie zo de slechte verliezer zijn johJe hebt je claim verloren. Accepteer dat.
Hoe komt het dan dat uit fossielen juist blijkt dat er steeds meer variatie is ontstaan en het van eenvoudige naar ingewikkelde levensvormen is gegaan? Is God bezig met trial and error, en creeërt 'ie af en toe wat nieuws?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:21 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Dat is wat mutanten permanent doen , zich opsplitsen in steeds meer specifieke groepen .
Krijg je dan een nieuwe soort ?
Nee , dan krijg je inteelt .
Ja, heel fascinerend. Maar de vraag is een beetje of de huidige evolutietheorie toen van toepassing was.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:25 schreef Bart1984 het volgende:
3.9 miljard jaar. Zo oud zijn de oudste sporen van leven.
Katachtigen met grote tanden zijn verschillende keren geevolueerd, maar de exacte sabeltandtijder, Simolodon, voor zover ik weet niet.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:27 schreef Bart1984 het volgende:
Ja.
Hoezo?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, heel fascinerend. Maar de vraag is een beetje of de huidige evolutietheorie toen van toepassing was.
[..]
Nee, want sommige mutanten nemen de populatie over. Zoals bijvoorbeeld bij de katoenmot is gebeurd. Die is zo geevolueerd dat hij resistent is tegen insecticide.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:18 schreef Kaffer het volgende:
Ik doel enkel dat mutanten weinig keuze hebben , ofwel terugkeren naar hun unieke vorm ofwel uitsterven .
Volgens mij betreft het vooral losse RNA strengen, en kun je niet echt spreken van overerving en populatiedynamica. Ongetwijfeld zullen een paar basale evolutionaire technieken wel toepasbaar zijn, maar de hele evolutietheorie?quote:Op zondag 18 februari 2007 17:30 schreef Wombcat het volgende:
Hoezo?
Ja, als er sprake van leven is, dan is de evolutietheorie erop van toepassing.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:30 schreef speknek het volgende:
Ja, heel fascinerend. Maar de vraag is een beetje of de huidige evolutietheorie toen van toepassing was.
Het waren verschillende soorten. Ze waren ook niet allemaal even groot.quote:Katachtigen met grote tanden zijn verschillende keren geevolueerd, maar de exacte sabeltandtijder, Simolodon, voor zover ik weet niet.
Ja precies. Wat Kaffer beweert is dat je zeg een Megantereon hebt, die langere tanden krijgt totdat het een Smilodon wordt, maar dan gaan de dieren met zachte nekken dood, dus daarna evolueert de Smilodon weer terug naar de Megantereon. Dat is statistisch vrijwel onmogelijk.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:37 schreef Bart1984 het volgende:
Het waren verschillende soorten. Ze waren ook niet allemaal even groot.
Speknek, Dat klopt natuurlijk niet.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Er is onderzoek gedaan naar de menselijke afstammingslijn, wat blijkt? Zo'n twintig generaties terug was er een vrouw, waar alle mensen vanaf stammen.
Kan me toch ook herinneren zoiets gelezen te hebben.quote:Op zondag 18 februari 2007 18:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Speknek, Dat klopt natuurlijk niet.
De laatste gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder van alle mensen is wel heel wat langer geleden dan twintig generaties.
Da's wat anders.quote:Op zondag 18 februari 2007 18:08 schreef Bart1984 het volgende:
De oudste menselijke resten zijn 195.000 jaar oud. Dus dat zullen idd wel wat meer dan 20 generatie's zijn
Tot op zekere hoogte is alles familie van elkaar omdat al het leven op aarde 1 gemeenschappelijke voorouder heeft.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:16 schreef Kaffer het volgende:
Stel dat er op die ooievaarsfarm 50 exemplaren vertoeven dan zijn ze allen indirecte familie toch ?
Jonge ooievaars worden regelmatig uitgerust met zendertjes en zie , ze keren terug naar hun familie om daar te paren .
Ja, ik had het uit the Ancestor's Tale. Ik was inderdaad confuus, het ging toen om het Westen, of specifieker Engeland. En 40 generaties, dus ergens in het jaar 1000.quote:Op zondag 18 februari 2007 18:08 schreef Wombcat het volgende:
Kan me toch ook herinneren zoiets gelezen te hebben.
Was misschienw el wat langer als 20 generaties, maar ging om iemand uit de middeleeuwen of zo.
Ik heb nog wat informatie gezocht over die muisvogels omdat ik het maar raar vind .quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:53 schreef Rasing het volgende:
[..]
Zo maar even gezocht op wikipedia, de 'muisvogels'. Geen idee wat het voor beestjes zijn, maar de moderne muisvogels verschijnen in het midden-Mioceen, grofweg 15 miljoen jaar geleden.
Lekker niet .quote:Op zondag 18 februari 2007 17:26 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Does nie zo de slechte verliezer zijn johJe hebt je claim verloren. Accepteer dat.
Zouden wij terug kunnen muteren naar Australopithecus?quote:Op zondag 18 februari 2007 19:03 schreef Kaffer het volgende:
Dan heb je geen nieuwe soort want mutanten kunnen terug muteren .
Wie zegt dat we van die rare kwast zijn ?quote:Op zondag 18 februari 2007 19:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Zouden wij terug kunnen muteren naar Australopithecus?
Dezelfde mensen die zeggen dat tijgers en katten van een oerkatachtige komen. En dat vogels zich tussen de 55 en 35 miljoen jaar geleden gevormd hebben.quote:Op zondag 18 februari 2007 19:30 schreef Kaffer het volgende:
Wie zegt dat we van die rare kwast zijn ?
Hoe denk je dat de verschillende kleuren mensen er gekomen zijn? Er zijn trouwens genoeg diersoorten die niet aan incest doen, en genoeg mensen over de geschiedenis heen die wel aan incest deden. Je ziet het nog steeds veel in de arabische / grotere turkse werelden. Alle koningshuizen zijn ook incest.quote:En daarenboven het verschil tussen mensen en dieren is dat mensen willen vooruitgaan , dieren niet .
Het incesttaboe bij mensen vindt je bij dieren niet .
Ook het opsplitsen in mutantengroepen vindt je niet terug bij mensen .
Vandaar , er zijn essentiele verschillen te vinden tussen mensen en dieren wat de evolutie verder op de helling zet .
Wellusquote:Op zondag 18 februari 2007 19:05 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Lekker niet .
De unieke muisvogels zijn in het Eoceen ontstaan .
Wat nu overblijft zijn mutantjes .
eerst controleren , dan roepen is de boodschap !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coliiformesquote:Moderne muisvogels verschijnen pas in het midden-Mioceen.
Taboe misschien niet maar de natuur heeft wel trucjes om incest te voorkomen. Bijvoorbeeld dat mannentjes leeuwen als ze volwassen zijn de groep moeten verlaten en een andere groep moeten veroveren.quote:Op zondag 18 februari 2007 19:30 schreef Kaffer het volgende:
Wie zegt dat we van die rare kwast zijn ?
En daarenboven het verschil tussen mensen en dieren is dat mensen willen vooruitgaan , dieren niet .
Het incesttaboe bij mensen vindt je bij dieren niet
Wat gek dat er dan zo veel zwarte mensen in afrika leven en in europa veel blanke mensen en in het oosten van de wereld weer veel mensen met een wat geelige huid. Onzin natuurlijk dat er bij mensen geen nieuwe varianten ontstaan.quote:Ook het opsplitsen in mutantengroepen vindt je niet terug bij mensen .
Nee, moet je mensen maar eens in een omgeving zetten waar er te weinig te eten is en waar ze moeten knokken om te overleven. Denk je dat mensen dan nog zo aardig zijn? Natuurlijk niet, het word knokken om te overleven, weg regels. Denk je dat huisdieren dan nog veilig zijn? Nee natuurlijk niet, die worden gewoon opgevreten. Overleven daar gaat het om.quote:Vandaar , er zijn essentiele verschillen te vinden tussen mensen en dieren wat de evolutie verder op de helling zet .
Die links zijn hier toch al gegeven ?quote:Op zondag 18 februari 2007 20:02 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wellus
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coliiformes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mioceen
Duidelijk gevalletje niet willen lezen
Mensen neigen niet naar inteelt .quote:Op zondag 18 februari 2007 20:00 schreef speknek het volgende:
Hoe denk je dat de verschillende kleuren mensen er gekomen zijn? Er zijn trouwens genoeg diersoorten die niet aan incest doen, en genoeg mensen over de geschiedenis heen die wel aan incest deden. Je ziet het nog steeds veel in de arabische / grotere turkse werelden. Alle koningshuizen zijn ook incest.
Maar goed, even terug naar het punt dat je negeerde, elke mens is inteelt, volgens jouw definitie.
Verschillende soorten kunnen geen vruchtbare nakomelingen krijgen .quote:Op zondag 18 februari 2007 20:36 schreef Bart1984 het volgende:
hee kaffer, als creatonisme waar zou zijn zouden verschillende soorten niet met elkaar kunnen paren en nakomelingen kunnen krijgen omdat het compleet aparte soorten zijn omdat ze apart geschapen zijn. Als evolutie waar is zouden verschillende dieren nog met elkaar kunnen paren en nakomelingen kunnen krijgen (die meestal onvruchtbaar zijn) omdat de genetische verschillen erg klein zijn.
Zucht.. ga eens een aantal colleges biologie bijwonen.. dan kom je er misschien achter dat de natuur toch wat anders in elkaar zit dan dat jij vermoed.. er zijn hier zoveel mensen die jouw ongelijk telkens aantonen. jij maakt een heleboel interpretatie fouten van de verschillende begrippen die met evolutie te maken hebben. maw: je hebt e klok wel horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangtquote:Op zondag 18 februari 2007 19:03 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik heb nog wat informatie gezocht over die muisvogels omdat ik het maar raar vind .
Welnu , die vogels zijn simpelweg mutanten .
De unieke vorm is ontstaan in het Oligoceen .
Vergelijk het met het feit dat de zwarte merel in het Eoceen is ontstaan , een paar gekleurde mutanten ontwikkeld en tenslotte uitsterft .
Dan heb je geen nieuwe soort want mutanten kunnen terug muteren .
Om te weten hoe muisvogeltjes er uitzien , dees link ,
http://home.wanadoo.nl/bendoensen/bendoensen/maart.htm
nogmaals: de huidige biologische definitie van soort is eigenlijk, in het licht van genetica, achterhaalt. Het verklaart verschil op basis van fenotype, terwijl het echte verschil in het genotype zit. iedereen is een mutant, en dat heeft niks te doen met de indeling in soorten.quote:Op zondag 18 februari 2007 20:42 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Verschillende soorten kunnen geen vruchtbare nakomelingen krijgen .
zie je al een kat op een konijn zitten ...
Als ze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen zijn het nogmaals mutanten ontstaan uit de unieke soort , da's alles .
Dat zeg ik toch ook, je moet lezen!!quote:Op zondag 18 februari 2007 20:42 schreef Kaffer het volgende:
Verschillende soorten kunnen geen vruchtbare nakomelingen krijgen .
Die zien elkaar niet eens als partner maar als als prooi/roofdierquote:zie je al een kat op een konijn zitten ...
Je snapt gewoon totaal niet hoe evolutie werkt. Er ontstaan dus nieuwe variatie in een soort. Die hebben dus misschien een klein voordeel op zijn soortgenoten. Omdat er dus selectie druk op de populatie is hebben de best aangepaste het meeste kans om te overleven en om zich voort te planten. Na verloop van tijd neemt de mutant de populatie over of misschien komt er weer een nieuwe mutatie die nog beter is. Omdat groepen geisoleerd van elkaar kunnen raken gaan ze sneller evolueren omdat er alleen overdraging van genen is tussen 1 groep (die wat kleiner is). Dit is bijvoorbeeld bij de darwin vinken gebeurd. Al die vinkjes op die verschillende eilanden stammen af van 1 oervink. Als die verschillende soorten op die verschillende eilanden hebben verschillende snavels aangepast aan het voedsel wat ze eten.quote:Als ze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen zijn het nogmaals mutanten ontstaan uit de unieke soort , da's alles .
quote:Op zondag 18 februari 2007 18:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Speknek, Dat klopt natuurlijk niet.
De laatste gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder van alle mensen is wel heel wat langer geleden dan twintig generaties.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriale_Evaquote:Mitochondriale Eva is de naam waarmee onderzoekers de vrouw aanduiden die de meest recente gemeenschappelijke matrilineaire voorouder van alle nu levende mensen is. Ze heet zo omdat alle nu levende mensen hun mitochondriale DNA (met mutaties) van haar 'geërfd' hebben. Men neemt aan dat mitochondriale Eva ongeveer 150.000 jaar geleden ergens in Afrika moet hebben geleefd. Het idee van een Mitochondriale Eva is afkomstig uit een paper van Rebecca Cann et al uit 1987[1].
Wat je hier stelt is een hypothese .quote:Op zondag 18 februari 2007 20:50 schreef Bensel het volgende:
nogmaals mijn analogie: indeling van soorten is digitaal (het is wel of geen aparte soort), terwijl het evolutionair proces analoog is (een grote hoeveelheid mutaties, die gezamelijk ervoor zorgen dat een populatie zichzelf aanpast aan z'n omgeving. Als er 2 populaties gescheiden raken in een andere omgeving, zal uiteindelijk die 2 populaties niet meer met elkaar kunnen paren)
Kaffer does niet zo eigenwijs, we hebben nu al meerdere malen opgemerkt dat je expertise (als daar al van te spreken is) wat betreft weten van biologie en woordbetekenissen zwaar ontbreekt. Lees een paar serieuze boeken of volg een cursus of 2 over biologie, ik noem maar wat.quote:Op zondag 18 februari 2007 21:09 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Wat je hier stelt is een hypothese .
Ik heb hier al het voorbeeld gegeven met zebravinkjes en tijgervinkjes .
Beide soorten zijn tientallen miljoenen jaaren oud .
Zebravink = Australische soort .
Tijgervink = Zuid-afrikaanse soort .
Ik heb ze zonder probleem gekruist in mijn vogelkooi .
En hoe is dit een probleem voor evolutietheorie?quote:Op zondag 18 februari 2007 21:09 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Wat je hier stelt is een hypothese .
Ik heb hier al het voorbeeld gegeven met zebravinkjes en tijgervinkjes .
Beide soorten zijn tientallen miljoenen jaaren oud .
Zebravink = Australische soort .
Tijgervink = Zuid-afrikaanse soort .
Ik heb ze zonder probleem gekruist in mijn vogelkooi .
Geen idee, die vinken kunnen nog met elkaar voortplanten omdat hun genetisch matriaal niet zo veel met elkaar verschild. En trouwens, wie zegt dat die vinkje niet op verschillende plekken zijn gekomen door mensen? En trouwens, ik snap het probleem niet zo. Dieren kunnen zich verplaatsen omdat ze bijvoorbeeld een nieuw habitat tegenkomen waarin ze goed gedijen. Oftewel, ze kunnen zich verspreiden. Misschien bij die vinkjes wel gebeurd. En ze zijn wel wat anders geworden dan de "oervink". Alleen zijn de overeenkomsten in hun DNA nog zo groot dat ze nog met elkaar kunnen voortplanten. De grens tussen varatie binnen een soort en nieuwe soort is erg moeilijk te leggen.quote:Op zondag 18 februari 2007 21:14 schreef wijsneus het volgende:
En hoe is dit een probleem voor evolutietheorie?
Zie je die uiteinde van de vleugels??? Die lijken op een slangekop. Een roofdier die die vlinder als prooi ziet schrikt als hij/zij vlak boven de vlinder zit omdat hij/zij denkt dat het een slang is. Dus die vlinder die roofdieren afschrikt heeft dus meer overlevingskansen dan een vlinder van dezelfde soort die die variatie niet heeft. En hij heeft dus ook meer kans om die goede genen door te geven aan de volgende generatie. Dat noemen we natuurlijke selectie, wat de motor achter evolutie is.quote:Op zondag 18 februari 2007 21:45 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben geen expert in de evolutiotheorie. Ik zal er derhalve geen oordeel over vellen voordat ik me er meer in verdiept heb.
Maar wat ik me afvraag. Hoe verklaren evolutionisten bijvoorbeeld dit:
[afbeelding]
Hoe komt een vlinder aan zulke prachtige vleugels? Wat is het evolutionair nut daarvan?
Dat komt omdat je alleen maar naar de mooie dingen kijkt, heel veel dingen zitten niet zo mooi in elkaar. Kijk maar naar bijvoorbeeld het oog. Dat lijkt een perfect orgaan maar schijn bedriegd. Zoiezo heeft ieder organisme dat een ruggegraat heeft een blinde vlek in zijn oog. Op dat punt kan je dus niks zien, hoewel het word gecompenseerd omdat je 2 ogen hebt. Daarnaast kan als je ouder word het netvlies in je oog slapper worden en zo kan er een scheeur in onstaan. Dan komt er bindweefsel vrij. Dat komt dus in je oog en het kan tot blindheid leiden. En wat denk je van wat een slang met kleine onbruikbare pootjes moet of een walvis die aan zijn achterlijf super kleine pootjes heeft waar hij niks meer mee kan?quote:Dit is slechts een van de talloze simpele voorbeelden die mij ervan doen overtuigen dat er 'intelligentie' achter het leven zit. Maar ik ben erg benieuwd wat de fervente evolutionisten hiervan vinden.
Nou, dat ben ik echt wel, voor je het weet zweef je anders zomaar de lucht inquote:Op zondag 18 februari 2007 21:54 schreef speknek het volgende:
fervente gravitationisten zijn.
Dat zag ik, ik begrijp het nut ervan ook wel.quote:Op zondag 18 februari 2007 21:51 schreef Bart1984 het volgende:
Zie je die uiteinde van de vleugels??? Die lijken op een slangekop. Een roofdier die die vlinder als prooi ziet schrikt als hij/zij vlak boven de vlinder zit omdat hij/zij denkt dat het een slang is.
Biologen kunnen nog niet alles verklaren over waarom sommige dieren bepaalde eigenschappen of gedrag vertonen, maar dat is ons probleem niet het probleem van natuurlijke selectie.
Wat voor vlinder is dat ?quote:Op zondag 18 februari 2007 21:45 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben geen expert in de evolutiotheorie. Ik zal er derhalve geen oordeel over vellen voordat ik me er meer in verdiept heb.
Hoe komt een vlinder aan zulke prachtige vleugels? Wat is het evolutionair nut daarvan?
Nee, dat is niet gek. De mens heeft niet voor niets zo vele duizenden jaren gedacht, voor de ontdekking van de wetenschap en de evolutie.quote:Op zondag 18 februari 2007 21:59 schreef koningdavid het volgende:
Ik begrijp het principe van evolutie best, maar in dit soort gevallen is het uiteindelijke resultaat van de evolutie gewoon bijna te mooi om waar te zijn.
Het vanzelf evolueren van zoiets prachtigs als die vleugels, dicht die vlinders, ofwel de natuur zelf, teveel intelligentie toe. Is het gek als ik een 'designer' dan aannemelijker vind?
Nee zo werk het niet. Dieren (behalve de mens) weten niet eens dat er evolutie plaats vind. Het is niet zo dat ze gaan proberen te evolueren, dat gaat vanzelf. Kijk, het kan wel eens gebeuren dat tijdens de vorming van een ei of zaadcell een kleine verandering optreed in het genetisch matriaal. Dat noemen we een mutatie. De meeste mutatie's zijn slecht maar sommige kunnen er voor zorgen dat het nieuwe individu meer overlevings kansen heeft dan zijn soortgenoten. Bijvoorbeeld, vlinders hadden altijd al vlekken op hun vleugels zitten maar er springt een mutant op die een stukje op zijn vleugel heeft dat een beetje op een slang lijkt. Die heeft dus meer overlevings kansen dan zijn soortgenoten en de mutatie neemt langzaam de populatie over. En daarna komt er misschien weer een mutatie dat er voor zorgt dat de vlekken nog meer op een slang lijken en die heeft dan weer meer overlevingskansen en neemt langzaam de populatie over.quote:Op zondag 18 februari 2007 21:59 schreef koningdavid het volgende:
Dat zag ik, ik begrijp het nut ervan ook wel.
Maar hoe evolutioneert zoiets? Voelt de vlindersoort zich bedreigd en gaat men daardoor onbewust prachtige vleugels 'ontwikkelen' om roofdieren af te schikken? Is er sprake van natuurlijke selectie?
Waarom? Omdat het zo mooi in elkaar zit denk je gelijk, dat zal wel door God gemaakt/ontworpen zijn?? En trouwens, het is niet zo dat evolutie een bepaalde richting op loopt, wat toevallig het beste werkt dat blijft bestaan. Als er dingen anders waren verlopen in de geschiedenis van de aarde dan hadden wij misschien wel niet bestaan maar ja, daar hadden we dan niks van gemerkt.quote:Ik begrijp het principe van evolutie best, maar in dit soort gevallen is het uiteindelijke resultaat van de evolutie gewoon bijna te mooi om waar te zijn.
Euh, ik vind van wel omdat je alleen naar de dingen kijken die prachtig in elkaar zitten. Mensen zeggen, oh ja kijk hoe prachtig dat in elkaar zit, maar naar de dingen die minder of slecht in elkaar zitten daar hoor je niemand over, zoals een walvis met nutteloze pootjes. Dat komt nou niet echt als perfect over. Wat trouwens wel bewijs is voor dat zeezoogdieren afstammen van landzoogdieren.quote:Het vanzelf evolueren van zoiets prachtigs als die vleugels, dicht die vlinders, ofwel de natuur zelf, teveel intelligentie toe. Is het gek als ik een 'designer' dan aannemelijker vind?
atlasvlinderquote:Op zondag 18 februari 2007 22:04 schreef ChOas het volgende:
Wat voor vlinder is dat ?
Wat ook een rol speelt, is dat er een wapenwedloop aan de gang is. Die eerste vlinders lijken misschien minder op de slang, maar hun jagers hebben minder goede ogen, en zien het verschil minder goed. Degenen die het verschil het beste zien, hebben meer succes, terwijl de vlinders die het meest op de slang lijken, de meeste overlevingskansen hebben.quote:Op zondag 18 februari 2007 22:13 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Nee zo werk het niet. Dieren (behalve de mens) weten niet eens dat er evolutie plaats vind. Het is niet zo dat ze gaan proberen te evolueren, dat gaat vanzelf. Kijk, het kan wel eens gebeuren dat tijdens de vorming van een ei of zaadcell een kleine verandering optreed in het genetisch matriaal. Dat noemen we een mutatie. De meeste mutatie's zijn slecht maar sommige kunnen er voor zorgen dat het nieuwe individu meer overlevings kansen heeft dan zijn soortgenoten. Bijvoorbeeld, vlinders hadden altijd al vlekken op hun vleugels zitten maar er springt een mutant op die een stukje op zijn vleugel heeft dat een beetje op een slang lijkt. Die heeft dus meer overlevings kansen dan zijn soortgenoten en de mutatie neemt langzaam de populatie over. En daarna komt er misschien weer een mutatie dat er voor zorgt dat de vlekken nog meer op een slang lijken en die heeft dan weer meer overlevingskansen en neemt langzaam de populatie over.
Neee, neee!quote:Op zondag 18 februari 2007 22:16 schreef Bart1984 het volgende:
Mensen kunnen dingen ontwerpen en maken. Daarom bekijken we de wereld door een bril van ontwerp
Richard dawkins.
http://www.biota.org/people/douglasadams/quote:[...]
Where does the idea of God come from? Well, I think we have a very skewed point of view on an awful lot of things, but let's try and see where our point of view comes from. Imagine early man. Early man is, like everything else, an evolved creature and he finds himself in a world that he's begun to take a little charge of; he's begun to be a tool-maker, a changer of his environment with the tools that he's made and he makes tools, when he does, in order to make changes in his environment. To give an example of the way man operates compared to other animals, consider speciation, which, as we know, tends to occur when a small group of animals gets separated from the rest of the herd by some geological upheaval, population pressure, food shortage or whatever and finds itself in a new environment with maybe something different going on. Take a very simple example; maybe a bunch of animals suddenly finds itself in a place where the weather is rather colder. We know that in a few generations those genes which favour a thicker coat will have come to the fore and we'll come and we'll find that the animals have now got thicker coats. Early man, who's a tool maker, doesn't have to do this: he can inhabit an extraordinarily wide range of habitats on earth, from tundra to the Gobi Desert—he even manages to live in New York for heaven's sake—and the reason is that when he arrives in a new environment he doesn't have to wait for several generations; if he arrives in a colder environment and sees an animal that has those genes which favour a thicker coat, he says “I'll have it off him”. Tools have enabled us to think intentionally, to make things and to do things to create a world that fits us better. Now imagine an early man surveying his surroundings at the end of a happy day's tool making. He looks around and he sees a world which pleases him mightily: behind him are mountains with caves in—mountains are great because you can go and hide in the caves and you are out of the rain and the bears can't get you; in front of him there's the forest—it's got nuts and berries and delicious food; there's a stream going by, which is full of water—water's delicious to drink, you can float your boats in it and do all sorts of stuff with it; here's cousin Ug and he's caught a mammoth—mammoth's are great, you can eat them, you can wear their coats, you can use their bones to create weapons to catch other mammoths. I mean this is a great world, it's fantastic. But our early man has a moment to reflect and he thinks to himself, 'well, this is an interesting world that I find myself in' and then he asks himself a very treacherous question, a question which is totally meaningless and fallacious, but only comes about because of the nature of the sort of person he is, the sort of person he has evolved into and the sort of person who has thrived because he thinks this particular way. Man the maker looks at his world and says 'So who made this then?' Who made this? — you can see why it's a treacherous question. Early man thinks, 'Well, because there's only one sort of being I know about who makes things, whoever made all this must therefore be a much bigger, much more powerful and necessarily invisible, one of me and because I tend to be the strong one who does all the stuff, he's probably male'. And so we have the idea of a god. Then, because when we make things we do it with the intention of doing something with them, early man asks himself , 'If he made it, what did he make it for?' Now the real trap springs, because early man is thinking, 'This world fits me very well. Here are all these things that support me and feed me and look after me; yes, this world fits me nicely' and he reaches the inescapable conclusion that whoever made it, made it for him.
This is rather as if you imagine a puddle waking up one morning and thinking, 'This is an interesting world I find myself in—an interesting hole I find myself in—fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!' This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, it's still frantically hanging on to the notion that everything's going to be alright, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise. I think this may be something we need to be on the watch out for. We all know that at some point in the future the Universe will come to an end and at some other point, considerably in advance from that but still not immediately pressing, the sun will explode. We feel there's plenty of time to worry about that, but on the other hand that's a very dangerous thing to say. Look at what's supposed to be going to happen on the 1st of January 2000—let's not pretend that we didn't have a warning that the century was going to end! I think that we need to take a larger perspective on who we are and what we are doing here if we are going to survive in the long term.
There are some oddities in the perspective with which we see the world. The fact that we live at the bottom of a deep gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be, but we have done various things over intellectual history to slowly correct some of our misapprehensions. Curiously enough, quite a lot of these have come from sand, so let's talk about the four ages of sand.
[...]
Er is in de natuur altijd een wapenwedloop aan de gang tussen prooi en roofdier. De roofdieren evolueren zo dat ze goed zijn in het vangen van hun prooi en de prooidieren evolueren zo dat ze goed zijn in het ontwijken/ontsnappen aan hun belagers.quote:Op zondag 18 februari 2007 22:18 schreef Wombcat het volgende:
Wat ook een rol speelt, is dat er een wapenwedloop aan de gang is. Die eerste vlinders lijken misschien minder op de slang, maar hun jagers hebben minder goede ogen, en zien het verschil minder goed. Degenen die het verschil het beste zien, hebben meer succes, terwijl de vlinders die het meest op de slang lijken, de meeste overlevingskansen hebben.
Huh wat? Omdat wij ontwerpen gaan we er vanuit dat de natuur/wereld om ons heen ontworpen is door een hogere macht.quote:Op zondag 18 februari 2007 22:19 schreef speknek het volgende:
Neee, neee!
Zou je het misschien kunnen samenvatten. Ik ga zo'n super lange tekst in het engels echt niet lezen hoor.quote:hele lange tekst
misschien moet je dat toch doen.. het is een briljant stukje van Douglas Adams. enne, speknek was het met je eens, vond alleen dat deze qoute beter pasttequote:Op zondag 18 februari 2007 22:29 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Huh wat? Omdat wij ontwerpen gaan we er vanuit dat de natuur/wereld om ons heen ontworpen is door een hogere macht.
[..]
Zou je het misschien kunnen samenvatten. Ik ga zo'n super lange tekst in het engels echt niet lezen hoor.
Nee, de idee dat het komt omdat we zelf intentioneel naar de wereld kijken, komt niet van Richard Dawkins, maar van Douglas Adams, schrijver van the Hitchhiker's Guide en goede vriend van Dawkins.quote:Op zondag 18 februari 2007 22:29 schreef Bart1984 het volgende:
Huh wat? Omdat wij ontwerpen gaan we er vanuit dat de natuur/wereld om ons heen ontworpen is door een hogere macht.
Zonde, het is fenomenaal.quote:Zou je het misschien kunnen samenvatten. Ik ga zo'n super lange tekst in het engels echt niet lezen hoor.
Hij schreef ook een boek dat dawkins een keer in een lezing gebruikte. Ik zal de link voor je opzoekenquote:Op zondag 18 februari 2007 22:32 schreef speknek het volgende:
Nee, de idee dat het komt omdat we zelf intentioneel naar de wereld kijken, komt niet van Richard Dawkins, maar van Douglas Adams, schrijver van the Hitchhiker's Guide en goede vriend van Dawkins.
Aha, het gaat natuurlijk om schuld gevoel of niet?quote:Zonde, het is fenomenaal.
Even terug in de discussie want ik had over je antwoord heen gelezen.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:41 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Inteelt is meer dan genetische drift .
dieren paren bij voorkeur met hun familileden .
De jonge vogels van een ooievaarfarm trekken weg maar keren terug naar dezelfde plek om te paren met hun broers en zussen .
Dit is gedrag .
Ze kunnen evengoed naar een andere plaats gaan om te paren .
Ik had het inderdaad een beetje te volks ingeschat .quote:Op zondag 18 februari 2007 23:10 schreef barthol het volgende:
[..]
Even terug in de discussie want ik had over je antwoord heen gelezen.
Kaffer, Begrijp je wel wat genetische drift is? Je antwoord is zo vreemd.
Begrijp je het verschil tussen mutaties, natuurlijke selectie en genetische drift?
Dan zet je er 2 bij elkaar. Kans is groter dat ze elkaar als bedreiging zien dan als partner.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:20 schreef Kaffer het volgende:
Vrouwtjeslijgers zijn vruchtbaar .
Of ze elkaar als partners zien kun je niet nagaan want ze leven in verschillende gebieden .
Toch blijf ik met een, wellicht puur filosofisch, probleem zitten.quote:Op zondag 18 februari 2007 22:16 schreef Bart1984 het volgende:
Mensen kunnen dingen ontwerpen en maken. Daarom bekijken we de wereld door een bril van ontwerp
Richard dawkins.
Mollen leven 99% van de tijd onder de grond en 1% van de tijd boven de grond op zoek naar een beter territorium of een partner .quote:Op zondag 18 februari 2007 23:44 schreef Bart1984 het volgende:
Als God alle beestjes geschapen heeft waarom hebben mollen dan ogen??
Die genenverarming kan het gevolg zijn van verregaande genetische drift.quote:Op zondag 18 februari 2007 23:25 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Ik had het inderdaad een beetje te volks ingeschat .
Genetische drift is dat kleine populaties evenveel kans kans hebben op toevallige afwijkingen waardoor er toch genetische variatie kan ontstaan , zoiets ?
Ik twijfel of dit wel kan .
Het is toch geweten dat kleine populaties meer ziektes vertonen ( inteelt ) door genenverarming ?
ehm ze kunnen niet echt zien...en volgensmij komen ze al helemaal niet boven overdag...quote:Op maandag 19 februari 2007 00:04 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Mollen leven 99% van de tijd onder de grond en 1% van de tijd boven de grond op zoek naar een beter territorium of een partner .
Ze moeten dus een beetje kunnen zien .
<mierenneukmodes>Dat is overigens helemaal geen vlinder maar een motquote:
Occam's Razor komt dan om de hoek kijken.quote:Op maandag 19 februari 2007 00:01 schreef Agno_Sticus het volgende:
[..]
Toch blijf ik met een, wellicht puur filosofisch, probleem zitten.
De mens kan inderdaad ontwerpen en kan tegenwoordig zelfs aan zichzelf sleutelen (genmanipulatie). Hoe kunnen volgende generaties die uitgaan van de evolutietheorie ooit bepalen of iets door ons bewust ontworpen is (dus dat we de natuurlijke selectie een intelligent handje geholpen hebben) of dat het door "zuivere" natuurlijke selectie onstaan is?
Als je geen objectief toetsbare criteria kunt bepalen, dan zou je ook de mogelijkheid van intelligent design in de ver verleden niet mogen uitsluiten (het is bovendien zowiezo al vrij arrogant om te geloven dat in die picoseconde dat wij hier de aardkloot bewonen, er nooit een hogere beschaving voor ons bestaan heeft).
Is dit een paradox, of heeft iemand de objectieve criteria waarmee je spontane of bewuste mutuaties kunt onderscheiden?
Gna gna...![]()
![]()
bewuste mutaties zijn er simpelweg niet. het is actie reactie, een stralingsdeeltje raakt een basepaar, BOEM, mutatie. Het is net zo min bewust als dat (verdund) zoutzuur met metaal reageert.quote:Op maandag 19 februari 2007 00:01 schreef Agno_Sticus het volgende:
[..]
Toch blijf ik met een, wellicht puur filosofisch, probleem zitten.
De mens kan inderdaad ontwerpen en kan tegenwoordig zelfs aan zichzelf sleutelen (genmanipulatie). Hoe kunnen volgende generaties die uitgaan van de evolutietheorie ooit bepalen of iets door ons bewust ontworpen is (dus dat we de natuurlijke selectie een intelligent handje geholpen hebben) of dat het door "zuivere" natuurlijke selectie onstaan is?
Als je geen objectief toetsbare criteria kunt bepalen, dan zou je ook de mogelijkheid van intelligent design in de ver verleden niet mogen uitsluiten (het is bovendien zowiezo al vrij arrogant om te geloven dat in die picoseconde dat wij hier de aardkloot bewonen, er nooit een hogere beschaving voor ons bestaan heeft).
Is dit een paradox, of heeft iemand de objectieve criteria waarmee je spontane of bewuste mutuaties kunt onderscheiden?
Gna gna...![]()
![]()
De tweede wet van de thermodynamica houd er wel rekening mee .quote:Op maandag 19 februari 2007 09:42 schreef Bensel het volgende:
[..]
bewuste mutaties zijn er simpelweg niet. het is actie reactie, een stralingsdeeltje raakt een basepaar, BOEM, mutatie. Het is net zo min bewust als dat (verdund) zoutzuur met metaal reageert.
in de wetenschap ga je ervan uit dat je iets kan meten/waarnemen. Een onzichtbare/onmeetbare intelligentie valt per definitie niet waar te nemen, dus hoeft er vanuit de optiek van de wetenschap, ook geen rekening mee gehouden te worden.
Je snapt blijkbaar toch niets van de evolutietheoriequote:Op zondag 18 februari 2007 21:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zag ik, ik begrijp het nut ervan ook wel.
Maar hoe evolutioneert zoiets? Voelt de vlindersoort zich bedreigd en gaat men daardoor onbewust prachtige vleugels 'ontwikkelen' om roofdieren af te schikken? Is er sprake van natuurlijke selectie?
Ik begrijp het principe van evolutie best, maar in dit soort gevallen is het uiteindelijke resultaat van de evolutie gewoon bijna te mooi om waar te zijn.
Het vanzelf evolueren van zoiets prachtigs als die vleugels, dicht die vlinders, ofwel de natuur zelf, teveel intelligentie toe. Is het gek als ik een 'designer' dan aannemelijker vind?
Je stelt hier dus dat het onmogelijk is om achteraf onderscheid te maken tussen een spontane mutatie en een bewust ontwerp. Vind het prima dat de wetenschap alle factoren die onzichtbaar/onmeetbaar zijn buiten beschouwing laat, maar als je er vanuit gaat, dat je altijd iets moet meten/waarnemen om de evolutietheorie te bevestigen en je er tevens vanuit gaat, dat spontane mutaties niet gemeten/waargenomen kunnen worden, dan kan je dus ook nooit uitsluiten dat er een Intelligente Ontwerper zou kunnen bestaan. Probleem opgelost. Het is dan gewoon een kwestie van geloven...quote:Op maandag 19 februari 2007 09:42 schreef Bensel het volgende:
[..]
bewuste mutaties zijn er simpelweg niet. het is actie reactie, een stralingsdeeltje raakt een basepaar, BOEM, mutatie. Het is net zo min bewust als dat (verdund) zoutzuur met metaal reageert.
in de wetenschap ga je ervan uit dat je iets kan meten/waarnemen. Een onzichtbare/onmeetbare intelligentie valt per definitie niet waar te nemen, dus hoeft er vanuit de optiek van de wetenschap, ook geen rekening mee gehouden te worden.
Ja, die hadden we ook al een paar pagina's niet gehadquote:Op maandag 19 februari 2007 13:02 schreef Kaffer het volgende:
[..]
De tweede wet van de thermodynamica houd er wel rekening mee .
toeval kan niet .
Ah, was jij die gefrustreerde gast? Zoja, dan kwam je verhaal niet helemaal duidelijk over, maar was wel duidelijk dat je spuugzat van die vraag was.quote:Op maandag 19 februari 2007 15:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik was een tijd terug bij een lezing van Cees Dekker. En daar kwam deze opmerking ook uit het publiek. Notabene van een gelovige natuurkundestudent. De tweede hoofdwet is zeker niet in strijd met het ontstaan van leven, want de aarde is geen gesloten systeem. Die hoofdwet geldt alleen voor gesloten systemen. Klok, klepel.
quote:Op maandag 19 februari 2007 15:33 schreef speknek het volgende:
Wie zegt dat spontane mutaties niet gemeten kunnen worden?
Mijn stelling was: stel dat wij bewust onze genen manipuleren, kan een volgende generatie dat dan vaststellen op basis van bepaalde criteria? Maw kunnen we ooit het verschil tussen ontworpen en spontane mutaties bepalen?quote:Op maandag 19 februari 2007 15:33 schreef speknek het volgende:
Wie zegt dat spontane mutaties niet gemeten kunnen worden?
En laat ik het anders stellen: Als blijkt dat mutaties statistisch via een gerandomiseerd model te benaderen zijn, spreekt dat niet het bestaan van een sturende hand tegen?
Nee. Je kunt wel zeggen dat spontane mutaties, gegeven de feiten, heel veel logischer zijn.quote:Op maandag 19 februari 2007 16:02 schreef Agno_Sticus het volgende:
Mijn stelling was: stel dat wij bewust onze genen manipuleren, kan een volgende generatie dat dan vaststellen op basis van bepaalde criteria? Maw kunnen we ooit het verschil tussen ontworpen en spontane mutaties bepalen?
quote:Een sturende hand kan op verschillende manieren zijn werk doen en hoeft niet per se via het beinvloeden van mutaties plaats te vinden. Wellicht worden de natuurlijke selectie omgevingen wel bepaald door een Intelligente Ontwerper. Hij/zij speelt dan met de natuurlijke condities waarbinnen bepaalde levensvormen goed of slecht gedijen. Lijkt me een hele efficiënte methode om het zaakje een beetje in de hand te houden en het levert nog een boeiend schouwspel op ook zodat de ontwerper zich niet gauw gaat vervelen...![]()
Ja, net als het geloven is dat er zoiets bestaat als zwaartekracht en niet een god die steeds alle objecten richting aarde trekt.quote:Op maandag 19 februari 2007 15:28 schreef Agno_Sticus het volgende:
[..]
Je stelt hier dus dat het onmogelijk is om achteraf onderscheid te maken tussen een spontane mutatie en een bewust ontwerp. Vind het prima dat de wetenschap alle factoren die onzichtbaar/onmeetbaar zijn buiten beschouwing laat, maar als je er vanuit gaat, dat je altijd iets moet meten/waarnemen om de evolutietheorie te bevestigen en je er tevens vanuit gaat, dat spontane mutaties niet gemeten/waargenomen kunnen worden, dan kan je dus ook nooit uitsluiten dat er een Intelligente Ontwerper zou kunnen bestaan. Probleem opgelost. Het is dan gewoon een kwestie van geloven...
het probleem bij deze denkwijze is, kortgezegd, het volgende: alle organismen zijn zelf ook deel van de omgeving. Dus als de omgeving constant word gewijzigd door de designer, zullen ook alle dieren constant gewijzigd worden.. Dus een oneindige lus creeren..quote:Op maandag 19 februari 2007 16:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee. Je kunt wel zeggen dat spontane mutaties, gegeven de feiten, heel veel logischer zijn.
[..]. Ik heb hier een hele tijd terug een topic over geopend.
Antropocentrisme en de evolutie.
Wel, toeval heeft geen geheugen. Sommige dingen gebeuren in de wereld zonder dat er een relatie tussen is. Bijvoorbeeld, ik denk aan mijn ma en mijn ma belt me op. Ik voelde zeker dat mij ma me ging bellen, nee hoor, eerder gewoon toeval. Hoevaak heb ik wel niet aan mijn ma (of ander persoon) gedacht en dat er niks gebeurde. Dus toeval bestaat echt wel. Het probleem is dat de hersenen van mensen goed zijn in het leggen van verbanden. Dus we gaan ook verbanden leggen die er niet zijn. Want we proberen overal verbanden te zoeken, dus is het ook logisch dat het wel eens mis gaat.quote:Op maandag 19 februari 2007 13:02 schreef Kaffer het volgende:
toeval kan niet .
Hoe kan je dat zo stellig weten als je geen criteria kunt aanleggen over waar "spontaniteit" ophoudt en "ontwerp" begint?quote:Op maandag 19 februari 2007 16:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee. Je kunt wel zeggen dat spontane mutaties, gegeven de feiten, heel veel logischer zijn.
[..]
Leuk verhaal en complimenten voor de heldere uitvoering.quote:
Nee, dat was ik niet, maar ik heb geloof ik wel een vaag idee wie je bedoeltquote:Op maandag 19 februari 2007 15:52 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ah, was jij die gefrustreerde gast? Zoja, dan kwam je verhaal niet helemaal duidelijk over, maar was wel duidelijk dat je spuugzat van die vraag was.
(Nee, ik was niet de vraagsteller)
Deze lezing ( oktober vorig jaar ) ging over "geloven en de wetenschap", niet over ID in het bijzonderquote:Op maandag 19 februari 2007 15:57 schreef speknek het volgende:
Cees Dekker? Geeft die nog steeds lezingen over ID?
Als het ook door toeval kan, en je geen bewijzen hebt dat er iemand ingegrepen heeft, dan komt dus Occam's Razor om de hoek krijgen. Dan ga je dus voor de simpelste uitleg: toeval. Tenzij je aanwijzingen hebt dat het niet door toeval kan komen. En aangezien die er tot nog toe niet zijn, hou je het dus op toeval. Je gaat er niet een entitei bij verzinnen die het misschien wel eens gedaan zou kunnen hebben.quote:Op maandag 19 februari 2007 17:56 schreef Agno_Sticus het volgende:
Welk bewijs heb je ervoor dat de evolutie een non-deterministisch proces is?
Evolutietheorie is een evolutiefilosofie .quote:Op maandag 19 februari 2007 14:21 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Je snapt blijkbaar toch niets van de evolutietheorie
'bijna te mooi om waar te zijn' ? Het kan altijd nog beter, bovendien komt zoiets na zeer veel generaties, en per generatie meerdere pogingen om dat te behalen. Als een meer kans om die handige genen door te geven en een met slechte niet, dan is het niet anders dan logisch dat het steeds beter zou worden. Het gebeurt niet alsof ze het kiezen, het gebeurt onwillekeurig en gebaseerd op de voorouders hun genen. Het is geen intelligentie. Het is net zoveel toeval als dat je je muntje 20 keer omhoog werpt en dat het geen een keer op de kop valt.
Wat je hier bij meerdere tegenhangers van evolutieleer of half gelovigen ziet, is dat ze uberhaupt niet geheel snappen hoe het werkt, B. hoe je alles moet ordenen in de hierarchie, C. hoe je iets moet interpreteren, D. de verbanden daarin.
Waarom zet je dit dan niet op een goede, wetenschappelijk manier op papier, en publiceer je het? De nobelprijs is dan zo goed als zeker.quote:Op maandag 19 februari 2007 19:38 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Evolutietheorie is een evolutiefilosofie .
Het klinkt logisch dus het is logisch .
Wat niet logisch is is dat diersoorten plots ontstaan , dat missing links nooit worden gevonden , dat de laatste miljoenen jaren geen soorten zijn ontstaan en dat tienduizenden soorten zijn uitgestorven .
Dat is geen filosofie , dit zijn feiten .
Als je denkt dat die feiten zo waar zijn als je blijkbaar denkt zou ik toch eens je bronnen controlerenquote:Op maandag 19 februari 2007 19:38 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Wat niet logisch is is dat diersoorten plots ontstaan , dat missing links nooit worden gevonden , dat de laatste miljoenen jaren geen soorten zijn ontstaan en dat tienduizenden soorten zijn uitgestorven .
Dat hier al diverse malen is aangetoond dat er nieuwe soorten zijn ontstaan zegt al heel watquote:Op maandag 19 februari 2007 19:38 schreef Kaffer het volgende:
[..]
aantal vraagjes voor je kaffer:quote:Op maandag 19 februari 2007 19:38 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Diersoorten ontstaan niet plots; das een vrij lang proces. De missing links zullen nooit worden gevonden, das een beetje inherent aan de naam (god of the gap); overigens found links zat. De laatste miljoenen jaren zijn er soorten zat ontstaan, mits je natuurlijk een nuttig soortconcept hanteert ipv arbitrair soorten mutaties te noemen die niet in je persoonlijke ideetje passen. Er gaan ook een hoop Bekende Nederlanders dood, dus?quote:Op maandag 19 februari 2007 19:38 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Dus Occam's razor dwingt ons om toeval te prevaleren boven iets intelligents? Waarom is dat precies? "Toeval" is ook behoorlijk complex...quote:Op maandag 19 februari 2007 18:38 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als het ook door toeval kan, en je geen bewijzen hebt dat er iemand ingegrepen heeft, dan komt dus Occam's Razor om de hoek krijgen. Dan ga je dus voor de simpelste uitleg: toeval. Tenzij je aanwijzingen hebt dat het niet door toeval kan komen. En aangezien die er tot nog toe niet zijn, hou je het dus op toeval. Je gaat er niet een entitei bij verzinnen die het misschien wel eens gedaan zou kunnen hebben.
ten eerste: toeval is een mensenlijk waardeoordeel van een serie gebeurtenissen.quote:Op maandag 19 februari 2007 20:24 schreef Agno_Sticus het volgende:
[..]
Dus Occam's razor dwingt ons om toeval te prevaleren boven iets intelligents? Waarom is dat precies? "Toeval" is ook behoorlijk complex...![]()
Veel kans op een Nobelprijs heb ik niet .quote:Op maandag 19 februari 2007 19:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarom zet je dit dan niet op een goede, wetenschappelijk manier op papier, en publiceer je het? De nobelprijs is dan zo goed als zeker.
Zeg eens , welke soort is onomstotelijk vasstaand uit een andere soort geevolueerd , zonder missing links .quote:Op maandag 19 februari 2007 19:59 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Als je denkt dat die feiten zo waar zijn als je blijkbaar denkt zou ik toch eens je bronnen controleren
Welke soortvorming is waargenomen ?quote:Op maandag 19 februari 2007 20:04 schreef Bensel het volgende:
[..]
Ik kan je zeggen, dat soortvorming inmiddels is waargenomen, dus dat argument kan de deur uit.
Een missing link bestaat niet. in feite is elk individu een potentieel missing link. Overgangs vormen zijn ook moeilijk te vinden. Als een soort zich aanpast aan de omgeving, zal dat binnen een relatief klein aantal generaties gebeuren. bovendien is het overgangspunt vaak een punt waarop de soort het moeilij zal hebben, en de populatie dus relatief klein is. ergo, minder fossielen te vinden
Aminozuren zijn in groten getale te vinden in de ruimte .quote:Op maandag 19 februari 2007 21:02 schreef Bensel het volgende:
kaffer welk vervangende theorie heb je dan voor de evolutie?
en heb je al eens over DNA gehoord? want daar vind je pas echt veel bewijs voor evolutie.. En iets zegt mij, dat dat bewijs voor jou een stuk overtuigender is, omdat je dan geen rare sprongen meer kan maken in je gedachtegang.
HAHAHA, evolutie filosofie. Wat word het volgende? Atoom filosofie?quote:Op maandag 19 februari 2007 19:38 schreef Kaffer het volgende:
Inderdaad, zeker als je de feiten bestudeerd.quote:Het klinkt logisch dus het is logisch.
Wat niet logisch is zijn de drogredenatie's van jou. Er is geen missling link gevonden van bijvoorbeeld landzoogdieren en zeezoogdieren. Daarom is evolutie onzin, dat is jou redenatie. Wat nergens op slaat. Het is een valse aanname om te zeggen, jij kan niet bewijzen wat de tussenvorm van dat organisme is daarom is evolutie onzin. Ooit gehoord van dat de wetenschap nog niet alles weet? En dat de natuur de gewoonte heeft om alles op te ruimen ipv te fossiliseren.quote:Wat niet logisch is is dat diersoorten plots ontstaan , dat missing links nooit worden gevonden , dat de laatste miljoenen jaren geen soorten zijn ontstaan en dat tienduizenden soorten zijn uitgestorven .
Er is wel meer dan 1% bewezen hoor. Maar jij kijkt alleen maar de andere kant opquote:Op maandag 19 februari 2007 20:54 schreef Kaffer het volgende:
Zeg eens , welke soort is onomstotelijk vasstaand uit een andere soort geevolueerd , zonder missing links .
Na 150 jaar wordt het wel tijd dat 1% van de evolutie bewezen wordt , niet ?
Het blijft inderdaad filosofie , in de zin van ; zo zou het kunnen geweest zijn .quote:Op maandag 19 februari 2007 21:11 schreef Bart1984 het volgende:
Wat niet logisch is zijn de drogredenatie's van jou. Er is geen missling link gevonden van bijvoorbeeld landzoogdieren en zeezoogdieren. Daarom is evolutie onzin, dat is jou redenatie. Wat nergens op slaat. Het is een valse aanname om te zeggen, jij kan niet bewijzen wat de tussenvorm van dat organisme is daarom is evolutie onzin. Ooit gehoord van dat de wetenschap nog niet alles weet? En dat de natuur de gewoonte heeft om alles op te ruimen ipv te fossiliseren.
Oh, er zijn trouwens genoeg tussenvormen gevonden. Maak je daar maar geen zorgen over
Moet je hier maar eens kijken. Hier laat men zien hoe de evolutie is verlopen van landzoogdier naar zeezoogdier.
Zomaar een voorbeeld:quote:Op maandag 19 februari 2007 20:54 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Zeg eens , welke soort is onomstotelijk vasstaand uit een andere soort geevolueerd , zonder missing links .
Na 150 jaar wordt het wel tijd dat 1% van de evolutie bewezen wordt , niet ?
Waarom vind je dit gek?quote:Op maandag 19 februari 2007 20:58 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Welke soortvorming is waargenomen ?
Het ontstaan van mutanten is waargenomen .
Elke kippenkweker kan op enkele tientallen jaren een nieuw kippenras kweken .
Als er am eens een nieuwe soort ontstaat is het plots .
Nogmaals , de missing link tussen de laatste vliegende dino en de moderne vogels is 17 miljoen jaar .
17 miljoen jaar , en niet één enkel botje dat een overgang bewijst![]()
Dat is off-topic.... Als je het over dergelijke dingen wil hebben stel ik voor dat je een abiogenese topic opent.quote:Op maandag 19 februari 2007 21:08 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Aminozuren zijn in groten getale te vinden in de ruimte .
ook andere ingredienten om nieuwe levensvormen te creeren bevinden zich daar .
Het is niet zo dat komeetinslagen leven op aarde verwoesten .
Nieuw leven ontstaat plots , niet door mutaties door veranderende omstandigheden , maar plots na komeetinslagen .
http://www.dekoepel.nl/zenit/inslagen.html
sorry, maar je vergeet iets:quote:Op maandag 19 februari 2007 21:08 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Aminozuren zijn in groten getale te vinden in de ruimte .
ook andere ingredienten om nieuwe levensvormen te creeren bevinden zich daar .
Het is niet zo dat komeetinslagen leven op aarde verwoesten .
Nieuw leven ontstaat plots , niet door mutaties door veranderende omstandigheden , maar plots na komeetinslagen .
Bewijs kan een verdachte linken aan een moord. Netzoals dat bewijs een evolutionair proces kan laten zien. Bijvoorbeeld door het fossielen bestand of bewijs in de vorm van DNA. Bijvoorbeeld dat het genoom van de mens en de chimp heel erg op elkaar lijkt. En mensen hebben 23 paar chromosomen, de grote apen hebben er 24. 1 paar chromosomen kan niet verloren zijn gegaan want dat zou fataal zijn voor het organisme is. Dus 1 paar met versmolten zijn met elkaar om er voor te zorgen dat het genetisch matriaal niet verloren is gegaan. Op chromosomen zitten zogenaamde telomeren. Aan de hand van die telomeren zouden we kunnen zien of er een chromosoom is versmolten bij onze voorouders wat nu in ons zit. Het is chromosoom nummer 2 dat versmolten is. De telomeren laten dat zien. Het word hier beter uitgelegd. Moet doorspoelen naar 30:45. Laat Dr kennith miller eerst zien hoe walvissen zijn geevolueerd.quote:Op maandag 19 februari 2007 21:24 schreef Kaffer het volgende:
Het blijft inderdaad filosofie , in de zin van ; zo zou het kunnen geweest zijn.
Wees nou eens een beetje volwasse vent, ik heb dat al zo vaak uitgelegd maar jij blijft maar doorgaan zonder mijn berichten te lezen.quote:Maar het was zo niet. Het ontbreken van missing links en vooral dierlijk gedrag , seksuele selectie en een manier voor inteelt zijn bewijzen van het tegendeel .
Bedankt voor de link. Ik had hiervan gehoord, ik zag het op een presentatie van dr kennith miller. Thnxquote:
Fijn dat je het zelf inziet.quote:Op maandag 19 februari 2007 20:52 schreef Kaffer het volgende:
Veel kans op een Nobelprijs heb ik niet .
Ten eerste, wij zijn apen/primaten. En trouwens van de aap afkomstig zijn laat zien dat je totaal geen verstand van evolutie hebt. We hebben een gemeenschappelijk voorouder met de grote apen.quote:Als de mensen willen geloven dat ze van de aap afkomstig zijn zullen ze theorietjes blijven ontwikkelen die het tegendeel poneren.
Geloof = Afwezigheid van bewijs en stug doorgeloven. Het gene wat jij doet. Tegen alle bewijzen en argumenten in.quote:Evolutie is een geloof.
Z'n scheppings"theorie" uit de bijbel vrees ikquote:Op maandag 19 februari 2007 21:02 schreef Bensel het volgende:
kaffer welk vervangende theorie heb je dan voor de evolutie?
nee, als je goed had gelezen is het iets met meteorieten die het leven brachten, en steeds veranderden.quote:Op maandag 19 februari 2007 22:26 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Z'n scheppings"theorie" uit de bijbel vrees ik![]()
Dat nylonvoorbeeld is al gegeven op evolutie deel 5 .quote:Op maandag 19 februari 2007 21:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zomaar een voorbeeld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nylon_bug
Zomaar een voorbeeld???? sorry hoor maar dit is HET voorbeeld waarmee alle evolutionisten mij om de oren slaan.. ghehehe wel grappig dat je dit zomaar een voorbeeld noemt.quote:Op maandag 19 februari 2007 21:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zomaar een voorbeeld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nylon_bug
Het gaat niet alleen om verdampende meteorietenregens , het gaat ook om tal van grote kometen die op de aarde zijn ingeslagen .quote:Op maandag 19 februari 2007 21:45 schreef Bensel het volgende:
[..]
sorry, maar je vergeet iets:
A: Die aminzuren overleven een inslag van een meteoriet echt niet.. zo'n meteoriet verdampt namelijk vaak bij een inslag.
Ik stel voor dat je zorgt dat je eerst wat meer over het onderwerp leest voor je dergelijke claims maaktquote:Op maandag 19 februari 2007 23:08 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Dat nylonvoorbeeld is al gegeven op evolutie deel 5 .
Mijn antwoord was : De wilde kat eet 100% vlees en kan geen plantaardig voedsel verteren .
kattenvoer is 50% plantaardig .
De tamme kat heeft zich dus aardig aangepast aan veranderende omstandigheden maar is geen nieuwe soort geworden .
Zet tamme katten massaal uit in de natuur en na enkele generaties heb je opnieuw vleesetende wilde katten .
owja vertel? weet je wel wat het verschil is tussen een komeetinslag en tsjernobyl?quote:Op maandag 19 februari 2007 23:14 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om verdampende meteorietenregens , het gaat ook om tal van grote kometen die op de aarde zijn ingeslagen .
De kern daarvan kan aminozuren en organische moleculen bevatten .
Samen met de radioactiviteit die ontstaat door zo'n komeetinslag kan een razendsnelle mutatie binnen 1 generatie voorkomen .
De regenwormen rond Tsjernobyl werden op 1 generatie enkele centimeters groter , weet je nog .
Welnu , zo'n komeetinslag is te vergelijken met een Tsjernobyl in het groot .
Waarom zou hij een specifieke functie in de natuur moeten hebben?quote:Op maandag 19 februari 2007 23:10 schreef BugBite het volgende:
[..]
Zomaar een voorbeeld???? sorry hoor maar dit is HET voorbeeld waarmee alle evolutionisten mij om de oren slaan.. ghehehe wel grappig dat je dit zomaar een voorbeeld noemt.
En dan noem je ook nog eens een voorbeeld van een organisme die om zijn FUNCTIE in de natuur wel de eigenschap MOET hebben om zich aan te passen. Ik vind hem niet sterk, sorry... heb je nog meer voorbeelden?
Vertel verder, ik ben wel benieuwd door welke komeetinslag de mensen zijn ontstaan volgens je theorie.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:14 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om verdampende meteorietenregens , het gaat ook om tal van grote kometen die op de aarde zijn ingeslagen .
Samen met de radioactiviteit die ontstaat door zo'n komeetinslag kan een razendsnelle mutatie binnen 1 generatie voorkomen .
De regenwormen rond Tsjernobyl werden op 1 generatie enkele centimeters groter , weet je nog .
Nogmaals, lezen jochiequote:Op maandag 19 februari 2007 23:14 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Goed dan nu maar een offtopic reactie terug. Daarna graag weer over evolutie. Een lichte komeetinslag is onmogelijkquote:Op dinsdag 20 februari 2007 00:45 schreef Kaffer het volgende:
De laatste honderdduizenden jaren is de aarde getroffen door tal van LICHTE komeetinslagen .
Dit kan een verklaring zijn waarom naast de mensen en mensapen niet meerdere levensvormen zijn ontstaan .
kometen bevatten aminozuren en organische moleculen , de ideale voedingsbodem om nieuw leven te verwekken .
Komeetinslagen gaan ook gepaard met gigantische radioactieve wolken .
Radioactiviteit kan voor razendsnelle genetische veranderingen binnen één generatie zorgen .
http://adsabs.harvard.edu/abs/1980Natur.284..431w
http://www.nyclicsocialworkeramazonas.com/id46.html
Mijn link over Tunguska niet gelezenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 00:53 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Goed dan nu maar een offtopic reactie terug. Daarna graag weer over evolutie. Een lichte komeetinslag is onmogelijkJe weet duidelijk niet waar je over praat en 'onderbouwd' dit met links die over andere onderwerpen gaan. Ik vraag me ook sterk af hoe je bij je beweringen komt. Hoe je bijvoorbeeld aan het idee komt dat een komeetinslag een gigantische wolk radioactiviteit zou veroorzaken.. maargoed.
Doe jij eerst maar eens lezen wat een komeet isquote:Op dinsdag 20 februari 2007 02:21 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Mijn link over Tunguska niet gelezen![]()
Dan nog maar een , een lichte komeetinslag is dus wel mogelijk .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
Jawel. Dat ging echter ergens anders over...quote:En wat betreft radioactiviteit bij komeetinslagen , mijn voorgaande links niet gelezen![]()
niet lullig bedoeld ofzo maar je praat als een robotquote:Op maandag 19 februari 2007 21:48 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Bewijs kan een verdachte linken aan een moord. Netzoals dat bewijs een evolutionair proces kan laten zien. Bijvoorbeeld door het fossielen bestand of bewijs in de vorm van DNA. Bijvoorbeeld dat het genoom van de mens en de chimp heel erg op elkaar lijkt. En mensen hebben 23 paar chromosomen, de grote apen hebben er 24. 1 paar chromosomen kan niet verloren zijn gegaan want dat zou fataal zijn voor het organisme is. Dus 1 paar met versmolten zijn met elkaar om er voor te zorgen dat het genetisch matriaal niet verloren is gegaan. Op chromosomen zitten zogenaamde telomeren. Aan de hand van die telomeren zouden we kunnen zien of er een chromosoom is versmolten bij onze voorouders wat nu in ons zit. Het is chromosoom nummer 2 dat versmolten is. De telomeren laten dat zien. Het word hier beter uitgelegd. Moet doorspoelen naar 30:45. Laat Dr kennith miller eerst zien hoe walvissen zijn geevolueerd.
[..]
Wees nou eens een beetje volwasse vent, ik heb dat al zo vaak uitgelegd maar jij blijft maar doorgaan zonder mijn berichten te lezen.
die explosie van een komeet in Tunguska was zo heftig, dat het een gigantisch gebied heeft ontbost. en deze explosie heeft zich op een paar kilometer hoogte voor gedaan. Die hele komeet is verdampt in die explosie, er is gewoon geen enkele mogelijkheid dat een aminozuur dat overleeft. Een eiwit denatureert al bij een temperatuur van 50 tot 100 graden.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 02:21 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Mijn link over Tunguska niet gelezen![]()
Dan nog maar een , een lichte komeetinslag is dus wel mogelijk .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
En wat betreft radioactiviteit bij komeetinslagen , mijn voorgaande links niet gelezen![]()
Als de gemiddelde Creationist nou ook eens zo kritisch zou zijn v.w.b. zijn eigen overtuiging!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:36 schreef Knipoogje het volgende:
Welke link missen we trouwens nog tussen de voorouders van de mens en de huidige mens? Voorlopig is het allemaal aardig in kaart gebracht. Van aapachtig wezen tot ons. Kaffer, tussen welke menssoorten mis je nog een link?
Je hebt het uiteraard wel makkelijk. Want als je A - C - E hebt wil je B en D zien. Als je A-B-C-D hebt wil je A1/2 en B1/2 zien enzo.
Maar goed eerst het 'gat' van de voorouder van aap en mens naar mens graag.
http://www.talkorigins.org/faqs/homs/specimen.html
Functie? Functie is een menselijk begrip toegekent aan objecten die wij zien als dingen met een doel. Rationeel gezien hebben organismen geen functie. Behalve dan misschien voor ons als je ze inzet voor een bepaald doel wat je als mens hebt gedefinierd.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:10 schreef BugBite het volgende:
[..]
...
En dan noem je ook nog eens een voorbeeld van een organisme die om zijn FUNCTIE
Alle levensvormen kunnen zich aanpassen aan hun omgeving. Dat is het hele punt van evolutie. Of claim je nu dat evolutie alleen werkt voor bacterien?quote:in de natuur wel de eigenschap MOET hebben om zich aan te passen.
Jij als leek vind het misschien niet sterk. De complete wetenschappelijke gemeenschap (lees: mensen die er dus -wel- verstand van hebben) delen niet jouw meningquote:Ik vind hem niet sterk, sorry...
http://www.talkorigins.or(...)morphological_changequote:heb je nog meer voorbeelden?
Ik zie op die link een hele hoop uitgestorven mensapen .quote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:36 schreef Knipoogje het volgende:
Welke link missen we trouwens nog tussen de voorouders van de mens en de huidige mens? Voorlopig is het allemaal aardig in kaart gebracht. Van aapachtig wezen tot ons. Kaffer, tussen welke menssoorten mis je nog een link?
Je hebt het uiteraard wel makkelijk. Want als je A - C - E hebt wil je B en D zien. Als je A-B-C-D hebt wil je A1/2 en B1/2 zien enzo.
Maar goed eerst het 'gat' van de voorouder van aap en mens naar mens graag.
http://www.talkorigins.org/faqs/homs/specimen.html
Misschien kan Kaffer hier nog even op reageren.quote:Op maandag 19 februari 2007 15:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik was een tijd terug bij een lezing van Cees Dekker. En daar kwam deze opmerking ook uit het publiek. Notabene van een gelovige natuurkundestudent. De tweede hoofdwet is zeker niet in strijd met het ontstaan van leven, want de aarde is geen gesloten systeem. Die hoofdwet geldt alleen voor gesloten systemen. Klok, klepel.
Daarbij komt de tweede hoofdwet uit de statistische fysica. Je weet wel, statistiek en toeval enzo. Het zou nogal raar zijn als de thermodynamica toeval zou uitsluiten, terwijl ze axiomatisch gestoeld is op statistiek, denk je niet?
En elke mensaap een beetje meer mens dan aap. Evolutie keurig in beeld gebracht dus. Of wil je zeggen dat elk mensaap/aapmens spontaan op aarde gezet is en toevallig net iets meer op een mens lijkt qua fysiologische eigenschappen dan de aapmens/mensaap ervoor die iets vroeger leefde?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:34 schreef Kaffer het volgende:
Ik zie op die link een hele hoop uitgestorven mensapen .
Door gebruik te maken van waarschijnlijkheid kan je waarschijnlijkheid ook ontmaskeren .quote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien kan Kaffer hier nog even op reageren.
En toch klopt het niet .quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:27 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En elke mensaap een beetje meer mens dan aap. Evolutie keurig in beeld gebracht dus. Of wil je zeggen dat elk mensaap/aapmens spontaan op aarde gezet is en toevallig net iets meer op een mens lijkt qua fysiologische eigenschappen dan de aapmens/mensaap ervoor die iets vroeger leefde?
Als het dommere broertje overleeft is er dus géén evolutie van eenvoudige naar complexe organismen ?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:48 schreef speknek het volgende:
Volgens wikipedia hadden ze een inhoud van tussen de 1100 en 1400cc, en hadden de grootste hoofden dus meer hersenen dan de moderne mens. Maar dat zegt allemaal niet superveel, de neanderthaler had ook meer herseninhoud dan wij. Zouden wij minder ontwikkeld zijn?
En dan nog waarom zou evolutie naar hogere intelligentie leiden? Door omstandigheden zou het best voor kunnen komen dat het dommere broertje wel overleeft, en de slimme niet.
Waarom leg je de link tussen dom <> slim enerzijds en eenvoudig <> complex anderzijds? Bovendien houdt evolutie helemaal niet in dat er per definitie van eenvoudige naar complexe organismen wordt gegaan.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:51 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Als het dommere broertje overleeft is er dus géén evolutie van eenvoudige naar complexe organismen ?
Tiens , daarop stoelt de evolutie toch ?
Speknek heeft het dan ook fout. het kan best een keer voorkomen dat het domme broertje overleeft en het slimmere broertje niet. Waar het om gaat is dat statistisch gezien de slimmere individuen wel overleven en dus meer kans op nakomelingen hebben etc.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:51 schreef Kaffer het volgende:
Als het dommere broertje overleeft is er dus géén evolutie van eenvoudige naar complexe organismen ?
De best aangepaste overleeft. Een hoogintelligent maar fysiek zwak mens overleeft niet als hij in een omgeving terecht komt waar fysieke gesteldheid het belangrijkste is.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:51 schreef Kaffer het volgende:
Nee hoor, de evolutie stoelt op dat dieren zich aanpassen aan de omgeving doordat verschillende generaties met een bepaalde selecterende omgevingsfactor te maken krijgen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:51 schreef Kaffer het volgende:
dit geloof je zelf toch niet echt he. evolutie gaat naar hogere intelligentie omdat evolutie per definitie van simpel naar complex gaat. hogere intelligentie is complexer. verder zijn we niet 'minder ontwikkeld', maar gewoon gedegenereerd. we zijn kleiner en dommer dan onze voorouders.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:48 schreef speknek het volgende:
Volgens wikipedia hadden ze een inhoud van tussen de 1100 en 1400cc, en hadden de grootste hoofden dus meer hersenen dan de moderne mens. Maar dat zegt allemaal niet superveel, de neanderthaler had ook meer herseninhoud dan wij. Zouden wij minder ontwikkeld zijn?
En dan nog waarom zou evolutie naar hogere intelligentie leiden? Door omstandigheden zou het best voor kunnen komen dat het dommere broertje wel overleeft, en de slimme niet.
I beg to differ. Zie het voorbeeld van knipoogje. Maar grote hersenen vragen ook meer zuurstof en meer energie en warmteregulatie. Zodra inventiviteit geen voordeel oplevert, hebben degene met kleine hersenen meer overlevingskans.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:01 schreef Oud_student het volgende:
Speknek heeft het dan ook fout. het kan best een keer voorkomen dat het domme broertje overleeft en het slimmere broertje niet. Waar het om gaat is dat statistisch gezien de slimmere individuen wel overleven en dus meer kans op nakomelingen hebben etc.
Je snapt het nog steeds nietquote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
evolutie gaat naar hogere intelligentie omdat evolutie per definitie van simpel naar complex gaat.
het is gewoon absoluut niet logisch dat onze voorouders grotere hersenen hadden. zo'n verklaring als 'misschien overleefde het dommere broertje wel toevallig!' slaat echt nergens op.quote:
Ik verwacht ook dat we intelligenter zijn dan onze voorouders. Maar intelligentie en hersengrootte hoeven niet per se verbonden te zijn. Een olifant heeft gigantische hersenen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
het is gewoon absoluut niet logisch dat onze voorouders grotere hersenen hadden. zo'n verklaring als 'misschien overleefde het dommere broertje wel toevallig!' slaat echt nergens op.
Zo is het. .....Maar wel met een addertje omder het gras.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:03 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
De best aangepaste overleeft. Een hoogintelligent maar fysiek zwak mens overleeft niet als hij in een omgeving terecht komt waar fysieke gesteldheid het belangrijkste is.
het gaat om de relatieve grootte van de hersen tov het lichaam en wat dat betreft staan mensen aan kop.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik verwacht ook dat we intelligenter zijn dan onze voorouders. Maar intelligentie en hersengrootte hoeven niet per se verbonden te zijn. Een olifant heeft gigantische hersenen.
Overigens zou het nog steeds best kunnen, als de dommere variant stukken agressiever was. Dat zie je best wel gebeuren in de natuur.
ho wacht, het gaat er meer om watje met die hersens vervolgens doet...je kan nog zon grote waterkop hebben maar als je nog geen 1+1 kan wtf heb je er dan aan.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
het gaat om de relatieve grootte van de hersen tov het lichaam en wat dat betreft staan mensen aan kop.
Dat neemt niet weg dat de Homo Erectus een pak slimmer was dan de Homo Heidelbergensis .quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:37 schreef koffiegast het volgende:
[..]
ho wacht, het gaat er meer om watje met die hersens vervolgens doet...je kan nog zon grote waterkop hebben maar als je nog geen 1+1 kan wtf heb je er dan aan.
Leer eens wat goeie beredeneringen/systemen/logica aub :/
Jij stelde dat de thermodynamica toeval tegenspreekt, of specifieker: dat de tweede hoofdwet toeval tegenspreekt. En ik zeg dat diezelfde thermodynamica juist op statistische wijze is opgebouwd, en dat die tweede hoofdwet een onderdeel is van de statistische fysica. Daar neem je dus al aan dat er zoiets als toeval bestaat, dat je bepaalde grootheden niet exact kunt berekenen en dat je gemiddeldes moet nemen. Ik begrijp verder vrij weinig van je post, moet ik zeggen. En ik heb zo'n idee dat jij niet echt begrijpt waar je het over hebt, in dit gevalquote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:38 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Door gebruik te maken van waarschijnlijkheid kan je waarschijnlijkheid ook ontmaskeren .
Als het na een tijdje niet meer klopt , wat dan ?
Natuurlijk gebruik je hiervoor dezelfde waarschijnlijkheidsregels , is er iets toffers dan de vijand met zijn eigen wapens verslaan .
Hetzelfde wat betreft evolutie , als je hun evolutietheorie gebruikt merk je meteen dat hun theorie niet klopt .
een pak slimmer.. wauw.. hoezo een ongefundeerde stelling. Ooit gedacht aan een hogere neuronen dichtheid?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:43 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat de Homo Erectus een pak slimmer was dan de Homo Heidelbergensis .
En toch was de Erectus volgens de evolutieschema's de voorloper van de Heidelbergensis .
Het blijft een losse flodder die evolutietheorie .
Zelforganisatie in een chaotisch systeem is slechts mogelijk als er extra energie aan wordt toegevoegd , zoietsquote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij stelde dat de thermodynamica toeval tegenspreekt, of specifieker: dat de tweede hoofdwet toeval tegenspreekt. En ik zeg dat diezelfde thermodynamica juist op statistische wijze is opgebouwd, en dat die tweede hoofdwet een onderdeel is van de statistische fysica. Daar neem je dus al aan dat er zoiets als toeval bestaat, dat je bepaalde grootheden niet exact kunt berekenen en dat je gemiddeldes moet nemen. Ik begrijp verder vrij weinig van je post, moet ik zeggen. En ik heb zo'n idee dat jij niet echt begrijpt waar je het over hebt, in dit geval![]()
Dat is het probleem van religie, ze wuifelen kritiek weg. Aan het woord van God kan niet getwijfeld worden!! Je vraagt je af hoe het kan zijn dat er 2 scheppingsverhalen zijn........... In de bijbel dan natuurlijk. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:12 schreef averty het volgende:
Als de gemiddelde Creationist nou ook eens zo kritisch zou zijn v.w.b. zijn eigen overtuiging!
ho wacht, wie zegt dat ordening via zelforganisatie moet? wat als zoiets nou toevallig gebeurd door de acties/handeling van het chaotisch systeem?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:10 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Zelforganisatie in een chaotisch systeem is slechts mogelijk als er extra energie aan wordt toegevoegd , zoiets![]()
Toeval op zich bestaat dus niet tenzij er krachten zijn van buiten het systeem die het bijsturen .
Is jou nog niet gelukt en ik zie het je ook niet lukken om eerlijk te zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:38 schreef Kaffer het volgende:
Door gebruik te maken van waarschijnlijkheid kan je waarschijnlijkheid ook ontmaskeren .Als het na een tijdje niet meer klopt , wat dan ?Natuurlijk gebruik je hiervoor dezelfde waarschijnlijkheidsregels , is er iets toffers dan de vijand met zijn eigen wapens verslaan .
Hou jij je grote mond maar want jij hebt je nooit serieus verdiept in de evolutietheorie.quote:Hetzelfde wat betreft evolutie , als je hun evolutietheorie gebruikt merk je meteen dat hun theorie niet klopt.
Wat bedoel je? En ten 2de, wie zegt dat inteligentie meer overlevingskansen heeft dan niet inteligent leven?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:51 schreef Kaffer het volgende:
dus jij impliceert omdat de ene een grotere inhoud zou hebben slimmer zou zijn?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:43 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat de Homo Erectus een pak slimmer was dan de Homo Heidelbergensis .
En toch was de Erectus volgens de evolutieschema's de voorloper van de Heidelbergensis .
Je maakt een denkfout. Een grote brein betekend niet meteen dan het organisme slimmer is. Het aantal verbindingen van de neuronen is belangerijker. Het is namelijk zo dat homo erectus steeds dezelfde werktuigen bleeft gebruiken maar homo heidelbergensis deed dat niet. Die maakte geavanceerdere werktuigen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:34 schreef Kaffer het volgende:
Ik zie op die link een hele hoop uitgestorven mensapen .
Gevolgd door :
De Homo Erectus ( 1.900.000-400.000 jaar geleden ) , schedelinhoud tussen 720 en 1390 CC.
De Homo Heidelbergensis ( 800.000-150.000 jaar geleden ) , schedelinhoud tussen 750 en 1225 cc.
De Heidelbergensis was dus primitiever dan zijn vader de Erectus ?
Erectus en Heidelbergensis leefden net zoals de Sapiens en Neanderthaler naast elkaar .
Van de Erectus wordt vermoed dat hij door zijn herseninhoud aan scheepvaart kon doen .
Van de Heidelbergensis is zeker dat hij daarvoor te dom was .
Fout, homo sapiens is slimmer. Dat kunnen we zien aan de werktuigen die de moderne mens gebruikte ten tijde dat homo neanderthaler nog leefde. De werktuigen van homo sapiens waren beter dan die van homo neanderthalers. Mensen hadden bijvoorbeeld speerwerpers. Dat is een werktuig waarmee je een speer veel verder kan gooien dan als je het gewoon met de hand doet. Dus homo sapiens hoefde minder dicht bij zijn prooi komen dan homo neanderthaler. En er zijn nog wel meer voorbeelden van werktuigen die geavanceerder zijn dan die van de homo neanderthalers.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:39 schreef Kaffer het volgende:
En toch klopt het niet .
De Homo Erectus was de vader van de Heidelbergensis die een pak minder ontwikkeld was![]()
De Homo Neanderthaler ontstond voor de Homo Sapiens , was intelligenter en stierf uit .
Raadsels ...
Zie je wel dat je de evolutietheorie niet snapt. Zo werkt het dus niet. Aanpassing aan omgeving daar gaat het om. En als het simpeler is dat beter werkt dat overleeft dat. Er zijn vissen die in groten leven waar het altijd donker is. Toevallig hebben ze geen ogen. Waarom niet? Omdat dat verspilling van energie is. Vissen die minder energie gebruiken zonder ogen hebben meer overlevings kansen dan vissen met erergie gebruikende ogen. Er is altijd strijd in de natuur. Ook om voedsel. En vissen die minder energie gebruiken hebben veel meer overlevingskansen in tijden dat eten schaars is.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
dit geloof je zelf toch niet echt he. evolutie gaat naar hogere intelligentie omdat evolutie per definitie van simpel naar complex gaat. hogere intelligentie is complexer. verder zijn we niet 'minder ontwikkeld', maar gewoon gedegenereerd. we zijn kleiner en dommer dan onze voorouders.
Of misschien wel .quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:16 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Dat is het probleem van religie, ze wuifelen kritiek weg. Aan het woord van God kan niet getwijfeld worden!! Je vraagt je af hoe het kan zijn dat er 2 scheppingsverhalen zijn........... In de bijbel dan natuurlijk. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Ai Bart,quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:31 schreef Bart1984 het volgende:
Mensen hadden bijvoorbeeld speerwerpers. Dat is een werktuig waarmee je een speer veel verder kan gooien dan als je het gewoon met de hand doet. Dus homo sapiens hoefde minder dicht bij zijn prooi komen dan homo neanderthaler. En er zijn nog wel meer voorbeelden van werktuigen die geavanceerder zijn dan die van de homo neanderthalers.
Kijk, wetenschap in werking. Zelfregulatie.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:52 schreef barthol het volgende:
[..]
Ai Bart,
Ik weet niet of je dat zo algemeen kan zeggen: "Mensen hadden speerwerpers"
Ik weet wel dat in de Hamburgcultuur (N.Europa 15000-12000 jaar geleden) speerwerpers werden
gebruikt, maar dat was al heel lang na het verdwijnen van de Neanderthaler.
Of er in het Aurignacien ook speerwerpers werden gebruikt weet ik niet.
Maar misschien heeft Bart wel gelijk, er zijn wel artefacten uit die tijd die "bâtons de commandement" worden genoemd. De interpretatie van de functie daarvan... daarover zijn verschillende meningen. Maar er zijn inderdaad ook suggesties dat het een soort primitieve speerwerper geweest zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:22 schreef Bensel het volgende:
[..]
Kijk, wetenschap in werking. Zelfregulatie.
Was creationisme maar zo
Je wilt hier van het voorbeeld van creationisten naar religie in het algemeen doortrekken? Wow, jij kunt echt ver springen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:16 schreef Bart1984 het volgende:
[Op dinsdag 20 februari 2007 10:12 schreef averty het volgende:
Als de gemiddelde Creationist nou ook eens zo kritisch zou zijn v.w.b. zijn eigen overtuiging!]
Dat is het probleem van religie, ze wuifelen kritiek weg. Aan het woord van God kan niet getwijfeld worden!! Je vraagt je af hoe het kan zijn dat er 2 scheppingsverhalen zijn........... In de bijbel dan natuurlijk. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Was Java ook al een eiland toen Homo Erectus mensen daarheen trokken?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:49 schreef Kaffer het volgende:
De Homo Erectus was slimmer dan de Homo Heidelbergensis want de erectus kon zeereizen maken .
Van de Erectus zijn resten gevonden op het eiland Java , van de Heidelbergensis enkel op het vasteland .
http://users.skynet.be/zoekheteensop/erectus.htm
Het lijkt om het eiland Flores te gaan dat deel uitmaakt van de Indonesische archipel .quote:Op dinsdag 20 februari 2007 20:39 schreef barthol het volgende:
[..]
Was Java ook al een eiland toen Homo Erectus mensen daarheen trokken?
Of konden ze er met droge voeten, lopend over land, komen?
De Javazee is maar 82 meter diep, en zoals die nu is pas onstaan na de laatste ijstijd.
Pas op met voorbarige aannames. De wereld zag er niet altijd uit zoals die nu eruit ziet
je hebt het zojuist bewezen bij wijze van spreke :/quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je wilt hier van het voorbeeld van creationisten naar religie in het algemeen doortrekken? Wow, jij kunt echt ver springen.
Nee, neuronendichtheid is ook een factor is de bepaling van inteligentie niet alleen de grote van het brein. En trouwens, homo erectus hadden minder goede werktuigen dan de homo heidelbergensis.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:43 schreef Kaffer het volgende:
ok, of ze nou speerwerpers hadden in de tijd van de neandertalers of niet maakt niet zo veel uit. Want de rest van de technologie van homo sapiens van geavanceerder.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:52 schreef barthol het volgende:
Ai Bart,
Ik weet niet of je dat zo algemeen kan zeggen: "Mensen hadden speerwerpers" Ik weet wel dat in de Hamburgcultuur (N.Europa 15000-12000 jaar geleden) speerwerpers werden
gebruikt, maar dat was al heel lang na het verdwijnen van de Neanderthaler.
Of er in het Aurignacien ook speerwerpers werden gebruikt weet ik niet.
Wilt u zo goedgunstig zijn mij deze woorden enigszins toe te lichten? Ik snap ze niet..quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:08 schreef koffiegast het volgende:
[..]
je hebt het zojuist bewezen bij wijze van spreke :/
Inderdaad, om naar Flores te gaan kan je geen droge voeten houden. Er ligt een diepe zeestraat tussen Sumbawa en Komodo. Voor veel diersoorten een onoverbrugbare barierre.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 21:44 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Het lijkt om het eiland Flores te gaan dat deel uitmaakt van de Indonesische archipel .
Het is nooit met het vasteland verbonden geweest .
De afstand met het vasteland is 20 km .
http://www.Xtreme.nl/water/nieuws/index_wan181000.shtml
Bart, Daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:05 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
ok, of ze nou speerwerpers hadden in de tijd van de neandertalers of niet maakt niet zo veel uit. Want de rest van de technologie van homo sapiens van geavanceerder.
lolz las ik de zin iets verkeerd waardoor ik dacht dat je kritiek vertoonde met onbezonnen ondertoonquote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:11 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wilt u zo goedgunstig zijn mij deze woorden enigszins toe te lichten? Ik snap ze niet..
Genesis 1 = eerst alle plantjes en beestjes en dan als laatste de mensquote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:38 schreef Kaffer het volgende:
Of misschien wel .
Genesis 2 is een uitdieping van Genesis 1 .
Genesis 2 beschrijft de situatie in de tuin van Eden .
Gen .2 :5-7 stelt dat het nog niet geregend had , water bestond nog niet , dus ook de aarde niet .
De mens bestond al en God schiep de aarde voor de mens .
En als laatste werd de mens daarin geplaatst ( Genesis 1 ) .
Wat zou het ?quote:Op woensdag 21 februari 2007 00:07 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Genesis 1 = eerst alle plantjes en beestjes en dan als laatste de mens
Genesis 2 = De mens (adam) is alleen en daarom maakt god beestjes om hem minder alleen te laten voelen wat natuurlijk niet genoeg is, daarna maakt hij uit een rib van adam de eerste vrouw, genaamd eva.
Spreekt elkaar behoorlijk tegen vind je ook niet.
Ik snap er niks van, maar het zal wel.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:10 schreef Kaffer het volgende:
[..]
Zelforganisatie in een chaotisch systeem is slechts mogelijk als er extra energie aan wordt toegevoegd , zoiets![]()
Toeval op zich bestaat dus niet tenzij er krachten zijn van buiten het systeem die het bijsturen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |