Jawel dat snap ik ook wel, maar het is zeg maar dat ik niet zo wetenschappelijk ben ingesteld (in zin van dat ik geen wetenschapper benquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:07 schreef Frollo het volgende:
Het feit dat de Piltdownmens uiteindelijk als vervalsing is ontmaskerd, pleit juist voor de wetenschap. Het geeft aan dat elke wetenschappelijke 'vondst' kritisch in de gaten gehouden wordt en dat je er met anekdotisch bewijs niet bent.
Zo bedoelde ik het dus.
Het lijkt me sterk dat het bewijs, dat op allerlei terreinen op dezelfde theorie uitkomt, ineens allemaal verworpen zal worden. Individueel bewijs kan best vervalst blijken...het zal een wetenschapper alleen geen goed doenquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jawel dat snap ik ook wel, maar het is zeg maar dat ik niet zo wetenschappelijk ben ingesteld (in zin van dat ik geen wetenschapper ben) , maar als er bewijzen vervalst zijn, dan vraag ik me af, waarom zou het niet kunnen dat de huidige 'bewijzen' later niet wetenschappelijk verworpen worden omdat ze vervalst zijn?
Omdat we technisch zoveel verder zijn dan in 1912 dat een vervalser wel heul snel met de billen bloot gaat.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jawel dat snap ik ook wel, maar het is zeg maar dat ik niet zo wetenschappelijk ben ingesteld (in zin van dat ik geen wetenschapper ben) , maar als er bewijzen vervalst zijn, dan vraag ik me af, waarom zou het niet kunnen dat de huidige 'bewijzen' later niet wetenschappelijk verworpen worden omdat ze vervalst zijn?
Nee ben ik niet met je eens, bij het vervalst bewijs werd het aangepast aan de theorie en niet dat het (vervalste) bewijs op de theorie uitkwam.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:12 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat het bewijs, dat op allerlei terreinen op dezelfde theorie uitkomt, ineens allemaal verworpen zal worden. Individueel bewijs kan best vervalst blijken...het zal een wetenschapper alleen geen goed doen.
Dat is het nou haha, gedurende 30 jaar was Piltdown ook 'bewezen' ik zeg niet dat de andere dingen niet vals zullen uitlopen, maar wat ik van Dawkins heb begrepen is dat je niets moet uitsluiten, zo ook niet herhalingen, de Piltdown is overigen niet enige vervalste 'bewijs'.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:14 schreef Frollo het volgende:
[..]
Omdat we technisch zoveel verder zijn dan in 1912 dat een vervalser wel heul snel met de billen bloot gaat.
Bovendien is de ET tienduizenden malen bewezen, vanuit verschillende disciplines, dus dan maakt één vervalsinkje niet veel meer uit.
edit: whehe, wat Autodidact zegt dus
Ja, wat is je punt? Dat de geologische, genetische, archeologische, astronomische en chemisch/natuurkundige bewijzen allemaal vervalst kunnen zijn om het in een theorie te kunnen wringen, zonder dat een wetenschapper er kritisch naar kijkt (peer-review)?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee ben ik niet met je eens, bij het vervalst bewijs werd het aangepast aan de theorie en niet dat het (vervalste) bewijs op de theorie uitkwam.
Blijkbaar zijn er 'bewijzen' op een aantal gebieden vervalst, dus vraag ik mij af, of er rondom ET vanuit wordt gegaan dat het niet weer zal gebeuren, want dat lijkt me namelijk wel onwetenschappelijk, of dat huidige bewijs dat nu als bewijs wordt gehanteerd niet verworpen zal wordenquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:21 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, wat is je punt? Dat de geologische, genetische, archeologische, astronomische en chemisch/natuurkundige bewijzen allemaal vervalst kunnen zijn om het in een theorie te kunnen wringen, zonder dat een wetenschapper er kritisch naar kijkt (peer-review)?
Gedurende zo een 30 jaar werd het dus wel als 'wetenschappelijk bewijs' gebruikt, jammer dat het gebeurde.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:21 schreef Autodidact het volgende:
Dat is het punt met vervalsing: er is niet kritisch naar gekeken, en het dus geen wetenschappelijk bewijs. Het is hoogst onaantrekkelijk om iets te vervalsen.
Dat is inderdaad onvergeeflijk lang en niemand kan garanderen dat zo'n grap nooit meer uitgehaald zal worden.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gedurende zo een 30 jaar werd het dus wel als 'wetenschappelijk bewijs' gebruikt, jammer dat het gebeurde.![]()
Er lijkt mij geen reden om aan te nemen dat dit in de evolutionaire biologie vaker of minder vaak voorkomt dan, bijvoorbeeld, wiskunde of chemie. Zoals op die terreinen zullen nieuwe bevindingen, ook in biologie, oud materiaal in een nieuw perspectief plaatsen en subtheorieën vervangen.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er 'bewijzen' op een aantal gebieden vervalst, dus vraag ik mij af, of er rondom ET vanuit wordt gegaan dat het niet weer zal gebeuren, want dat lijkt me namelijk wel onwetenschappelijk, of dat huidige bewijs dat nu als bewijs wordt gehanteerd niet verworpen zal worden
Tuurlijk zal het nog wel es gebeuren. Sommige wetenschappers zetten hun goeie naam op het spel, soms ook door publicatiedruk. Maar hier geldt ook weer: hoe waarschijnlijk acht je het dat een robuuste theorie als de ET ernstig zal worden geschaad door vervalste "bewijzen"? Denk dat die kans bijzonder klein isquote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er 'bewijzen' op een aantal gebieden vervalst, dus vraag ik mij af, of er rondom ET vanuit wordt gegaan dat het niet weer zal gebeuren, want dat lijkt me namelijk wel onwetenschappelijk, of dat huidige bewijs dat nu als bewijs wordt gehanteerd niet verworpen zal worden
Dan moet er wel heel veel bewijs ontkracht worden.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk iets dat altijd kan gebeuren, maar je moet goed begrijpen hoe veel het waard is dat er uberhaupt de mogelijkheid bestaat om de Plitdown man als bewijs te weerleggen.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gedurende zo een 30 jaar werd het dus wel als 'wetenschappelijk bewijs' gebruikt, jammer dat het gebeurde.![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_memoryquote:Water memory is a concept, basic to homeopathy, which holds that water is capable of containing "memory" of particles dissolved in it. This memory allows water to retain the properties of the original solute even when there is literally no solute left in the solution. There is no consistent body of evidence that supports this theory.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Benvenistequote:A follow-up investigation of Benveniste's laboratory by a team including Nature editor Dr. John Maddox and professional "pseudo-science debunker" James Randi, with the cooperation of Benveniste's own team, failed to replicate the results. Subsequent investigations have yielded mixed results. Benveniste's reputation was damaged, but he refused to retract his controversial article. He began to fund his research himself as his external sources of funding were withdrawn, and in 1997 he founded the company DigiBio to further his research.
quote:Attempts to replicate Benveniste's results
[edit] Academy of Sciences
In 1991, Benveniste found the French Academy of Sciences willing to publish his latest results, obtained under the supervision of a statistician, in its weekly Proceedings. Eric Fottorino writing in Le Monde relates how the remorseful Academy of Science noticed that an earlier edition contained a study critical of the memory of water. Seizing on this opportunity, the Academy ordered the printing to stop and the already printed copies destroyed, so that it could print a revised edition, in which Benveniste's article was labeled a mere "right of reply" - downgraded from the status of an article.
Although the new findings fell substantially short of confirming the patterns previously claimed by Benveniste, writer Yves Lignon quotes study co-author and statistician Alfred Spira, who said that "the transmission of information persisted at high dilution", and acknowledged that a "weakness in the experimental procedure was possible".
[edit] Ovelgonne et al
A group of Dutch researchers reported their failure to duplicate the results in Experientia in 1992:
"In fact, in our hands no effect of extreme dilutions was shown at all. We conclude that the effect of extreme dilutions of anti-IgE, reported by Davenas et al., needs further clarification and that in this process the reproducibility of results between experimenters should be carefully determined."
[edit] Hirst et al
A group of English researchers reported another failure to duplicate the results in Nature in 1993:
"Following as closely as possible the methods of the original study, we can find no evidence for any periodic or polynomial change of degranulation as a function of anti-IgE dilution."
However, Benveniste in a 1994 letter to Nature argued that the study neglected to faithfully follow his methods. The study has also been criticized on the grounds that its results were more favourable to Benveniste's claims than the study authors acknowledged in their conclusion.[1][2]
[edit] Josephson and the APS
Benveniste gained the public support of Brian Josephson, a Nobel physicist with a reputation for openness to paranormal claims. Time magazine reported in 1999 that, in response to scepticism from physicist Robert Park, Josephson had challenged the American Physical Society (APS) to oversee a replication by Benveniste, using "a randomized double-blind test", of his claimed ability to transfer the characteristics of homeopathically diluted water over the Internet. The APS accepted and offered to cover the costs of the test, and Benveniste wrote "fine by us" in his DigiBio NewsLetter in response to Randi’s offer to throw in the $1 million challenge prize-money if the test succeeded. However, Randi in his Commentary notes that Benveniste and Josephson did not follow up on their challenge.
[edit] Ennis et al
An article published in Inflammation Research in 2004 brought new media attention to the issue with this claim:
"it has been shown that high dilutions of histamine may indeed exert an effect on basophil activity. . . We are however unable to explain our findings and are reporting them to encourage others to investigate this phenomenon."
Following up on a study they had published in 1999 in the same journal, the researchers concluded that an effect did exist. Some of the researchers had not been involved in homeopathic research before, while others had, such as former Benveniste collaborator Philippe Belon, Research Director at the homeopathic company Boiron. It was Madeleine Ennis who received the most attention in the media. She led the activities at the British lab and claimed to have begun her research as a skeptic.
[edit] BBC Horizon
In 2002 BBC Horizon broadcast its failed attempt to win James Randi's $1 million prize for proof that a highly diluted substance could still have an effect. Prominent spokespersons on both sides of the debate were interviewed, including Benveniste. The program has been criticized, variously, for erroneously claiming to "repeat Ennis’s" methods,[3][4][5] for not being sufficiently critical of homeopathy,[6] and for using a small sample.
[edit] Jonas and DARPA
Intrigued by Benveniste’s claims that biological interactions could be digitized, the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) asked Dr. Wayne Jonas, homeopath and then director of the U.S. National Center for Complementary and Alternative Medicine, to organize an attempt at independently replicating the claimed results. The study implemented “A social and communication management process that was capable of dealing with conflicting interpersonal dynamics among vested parties in the research effort.” One of Benveniste’s machines was used, and, in the design and pilot project phase in 2001, Benveniste and other members of his DigiBio lab participated as consultants. Interviews at the time indicated study participants were satisfied with the way the study was being conducted. In the end, the authors reported in the FASEB Journal in 2006 that "Our team found no replicable effects from digital signals".
[edit] INSERM
The July 1989 edition of Nature reported that INSERM placed Benveniste on probation following a routine evaluation of his lab. Although INSERM found that his laboratory activities overall were exemplary, it expressed severe discomfort with his high dilution studies, and criticized him for "an insufficiently critical analysis of the results he reported, the cavalier character of the interpretations he made of them, and the abusive use of his scientific authority vis-à-vis his informing of the public".
Wat voor astronomisch en chemisch/natuurkundig bewijs is er voor evolutie? Ik neem aan dat je het niet over genetica hebt, omdat je dat apart noemt.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 17:21 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, wat is je punt? Dat de geologische, genetische, archeologische, astronomische en chemisch/natuurkundige bewijzen allemaal vervalst kunnen zijn om het in een theorie te kunnen wringen, zonder dat een wetenschapper er kritisch naar kijkt (peer-review)?
Ja hoor, ga bewust oplichten een beetje op zitten hemelen als bewijs dat de wetenschap zo goed werktquote:Op vrijdag 2 februari 2007 23:25 schreef averty het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk iets dat altijd kan gebeuren, maar je moet goed begrijpen hoe veel het waard is dat er uberhaupt de mogelijkheid bestaat om de Plitdown man als bewijs te weerleggen.
Dat betekent dat je uberhaupt de mogelijkheid hebt een bewering van iemand in twijfel te trekken. Dit is het zelfsturende mechanisme van wetenschap.
Dat bij evolutie en hoaxes het eigenlijk altijd wel weer neer komt op de Piltdown man doet echter wel vermoeden dat het nog wel meevalt met de frequentie ervan. De piltdown man is trouwens geenszins een essentieel stuk bewijs voor de ET.
Het is maar net hoe je dat ziet. Ik zie het juist als ondersteuning voor evolutie.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:31 schreef bigore het volgende:
Maar er zijn nog nergens organismen gevonden met 1 - 500 cellen, ook niet in de fosiele wereld...
Kep zitten zoeken maar het schijnt dat die aminozuren echt een bottleneck in de evolutietheorie is.
Moet je eens naar een creationistische website gaan, staat vol met onzin en foute beweringen. Ik geloof dat we daar het afgelopen topic wel achter zijn gekomen.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja hoor, ga bewust oplichten een beetje op zitten hemelen als bewijs dat de wetenschap zo goed werktIMO geeft het alleen maar waar toe mensen in staat zijn om hun gelijk aan te tonen, en het is maar goed dat zulke dingen uiteindelijk ontdekt worden. Maar uiteindelijk zijn we wel een hele tijd voorgelogen door die 'objectieve wetenschappers'. Zou het nog steeds kunnen gebeuren denk je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |