abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 februari 2007 @ 12:16:04 #1
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46394692
En hier maar weer verder.

Vorige delen:
Evolutie ontkrachten
Evolutie ontkrachten 2
Evolutie ontkrachten #3
Evolutie ontkrachten #4
Evolutie theorie wetenschappelijk ontkrachten Deel 5

originele OP:
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 15:01 schreef ATuin-hek het volgende:
Om de aanvallen richting evolutie buiten het centrale evolutie topic te houden bij deze dit topic.

Voor de duidelijkheid, het is dus de bedoeling hier een poging te doen om het liefst via de wetenschappelijke methode evolutie te ontkrachten. Kom dus met duidelijke redenen en onderbouw deze, evt. met een linkje naar een artikel of website.

game on
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 22:51 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ik tracht te bewijzen dat nieuw leven ook op andere manieren kan ontstaan , vanuit de ruimte bijvoorbeeld .
Hier komt de griep .
Be awared !
http://www.space.com/scie(...)in_space_000121.html

http://www.panspermia.org/Cantest.htm
Wat heeft dat in een evolutietopic te zoeken?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 17 februari 2007 @ 12:32:09 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  zaterdag 17 februari 2007 @ 12:41:11 #3
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46395408
Wordt niemand hier nou gewoon moe van? Het is geen poging tot trollen maar kom op...
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_46395440
ik vind het wel leuk om weer tegenargumenten te vinden voor de belachelijke beredeneringen die je af en toe hier tegenkomt...
  zaterdag 17 februari 2007 @ 13:20:28 #5
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46396434
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 12:42 schreef koffiegast het volgende:
ik vind het wel leuk om weer tegenargumenten te vinden voor de belachelijke beredeneringen die je af en toe hier tegenkomt...
Ik kan me voorstellen dat het ergens vermakelijk is, maar topics van deze strekking zorgen toch vaak voor mensen met het kleinste ego het hardst gaan schreeuwen en schelden als ze geen gelijk krijgen. Dat lijkt me de pret wat eh, drukken.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 14:04:57 #6
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_46397674
Kaffer, je zegt dat de kerkuil 58 miljoen jaar oud is. Waar komt die dan vandaan? Uit de ruimte?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_46400292
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 12:16 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]

[..]

Wat heeft dat in een evolutietopic te zoeken?
Ongeveer alles .
Als er al virussen kunnen ontstaan door meteorietenstof kunnen complexere levensvormen ook ontstaan door komeetinslagen .
Sommige kometen bevatten aminozuren .
Een botsing met de stratosdfeer en de aarde veroorzaakt een chaos van helium koolstof , zuurstof en vooral radioactiviteit .
Radioactiviteit kan zorgen voor razendsnelle mutaties binnen één generatie , zie tsjernobyl .
pi_46400347
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 14:04 schreef Rasing het volgende:
Kaffer, je zegt dat de kerkuil 58 miljoen jaar oud is. Waar komt die dan vandaan? Uit de ruimte?
Dat moet de evolutietheorie maar eens uitleggen .
Er zijn geen links van de huidige vogelsoorten naar de prehistorische vogelsoorten of vliegende dino's .
De laatste vliegende dino stierf 77 miljoen jaar geleden uit , de eerste huidige vogelsoorten ontstonden 60 miljoen jaar geleden .
Vogelsoorten en andere ontstaan telkens opnieuw plots .
Vanwaar ze komen weet ik niet , maar het is niet uit evolutie .
  zaterdag 17 februari 2007 @ 15:59:03 #9
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46400458
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 15:55 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Er zijn geen links van de huidige vogelsoorten naar de prehistorische vogelsoorten of vliegende dino's .
De laatste vliegende dino stierf 77 miljoen jaar geleden uit , de eerste huidige vogelsoorten ontstonden 60 miljoen jaar geleden .
Dus omdat er 17 miljoen mist schrijf je het toe aan iets anders?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 16:06:24 #10
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46400640
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 15:59 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Dus omdat er 17 miljoen mist schrijf je het toe aan iets anders?
Bij isolaten zeg je ook niet: 'Nah, we kunnen geen ander verwantschap vinden dus we nemen aan dat dit zo uit de ruimte is komen vallen.'
  zaterdag 17 februari 2007 @ 16:29:59 #11
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46401174
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 15:52 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ongeveer alles .
Als er al virussen kunnen ontstaan door meteorietenstof kunnen complexere levensvormen ook ontstaan door komeetinslagen .
Sommige kometen bevatten aminozuren .
Een botsing met de stratosdfeer en de aarde veroorzaakt een chaos van helium koolstof , zuurstof en vooral radioactiviteit .
Radioactiviteit kan zorgen voor razendsnelle mutaties binnen één generatie , zie tsjernobyl .
Goed ten eerste gaat evolutie niet over het ontstaan van het leven. Dat is het gebeid van abiogenese. Verder vind ik de stap van virus naar complexe levensvorm ietwat groot... heb je hier een onderbouwing of bewijs voor?
Onikaan ni ov dovah
pi_46401576
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:06 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Bij isolaten zeg je ook niet: 'Nah, we kunnen geen ander verwantschap vinden dus we nemen aan dat dit zo uit de ruimte is komen vallen.'
Ik heb op het vorige deel al uitgelegd dat dieren niet kunnen evolueren , seksuele selectie : Vrouwtjes vallen op genetisch defecte mannetjes .
Dieren hangen ook naar inteelt .
Voorbeeld : De ooievaars .
ooievaars zijn zeldzaam .
Jonge ooievaars keren steeds terug naar hun geboortestreek om er te paren ;
Ze paren dus steeds opnieuw met familieleden ;
Na x aantal generaties krijg je dus inteelt en dus genenverarming .
pi_46401622
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 15:55 schreef Kaffer het volgende:
Heb ik al zooooooooo vaaaaaak uitgelegd, maar jij gaat maar door. Totaal zinloos om op je in te gaan Net of ik in discussie ben met een cd waar een kras op zit die steeds een stuk herhaald.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart1984 op 17-02-2007 16:51:49 ]
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_46401662
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:44 schreef Kaffer het volgende:
Ik heb op het vorige deel al uitgelegd dat dieren niet kunnen evolueren , seksuele selectie : Vrouwtjes vallen op genetisch defecte mannetjes .
Mannetje's die een handicap hebben dat ze er mooi uit zien dat moet wel betekenen dat ze sterk genoeg zijn om te overleven. Vinden die vrouwtjes prachtig.
quote:
Wat heeft dit met sexueele selectie te maken??
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_46401746
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:29 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Goed ten eerste gaat evolutie niet over het ontstaan van het leven. Dat is het gebeid van abiogenese. Verder vind ik de stap van virus naar complexe levensvorm ietwat groot... heb je hier een onderbouwing of bewijs voor?
Het gaat niet om ontstaan van leven maar om ontstaan van nieuwe levensvormen .
Alle levensvormen kunnen plots vanuit de ruimte ontstaan zijn .
Uiteraard is dit slechts eenn hypothese , maar wel een betere hypothese dan de evolutietheorie waarvan simpelweg is gebleken dat het niet kan ;
Dieren zijn geen willoze wezens waarop naar hartelust evolutieschemaatjes op kunnen worden toegepast ;
Dieren hebben niet het instinct te kunnen evolueren .
En dat is de reden waarom soorten nu al miljoenen jaren uitsterven en dat er geen soorten bijkomen .
Voorbeeld : De vleermuizen ;
Vleermuizen ontstonden zo'n 49 miljoen jaar geleden .
De meeste soorten zijn intussen uitgestorven , geen enkele nieuwe soort is de laatste tientallen miljoenen jaar ontstaan .
Evolutie ?????
pi_46401886
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:47 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Mannetje's die een handicap hebben dat ze er mooi uit zien dat moet wel betekenen dat ze sterk genoeg zijn om te overleven. Vinden die vrouwtjes prachtig.
[..]

Wat heeft dit met sexueele selectie te maken??
De mannetjes die er het mooist uitzien sterven het rapst , dat is bewezen .
Is een lage overlevingsgraad relevant voor een soort ?
Waarom denk je dat er al 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zojn bijgekomen en geen nieuwe zijn ontstaan ?
Het aantal soorten daalt permanent .
En wat betreft inteelt , dat heeft niets met seksuele selectie te maken uiteraard , het is een tweed gedragspatroon waaruit blijkt dat dieren niet het instinct hebben te evolueren.
pi_46402054
Kaffer je interpreteert dingen zo fucking fout, het ergste is dat je jezelf nu ziet als de messiah voor dit onderwerp terwijl je eigenlijk alleen maar naar dingen kijkt terwijl je handen voor je ogen houdt...en handen op je oren...

Waar staat dat evolutie zegt dat het iets is dat dieren toepassen?
Wij benoemen hun manier van overleving die zij ongeschreven doen, geheel automatisch aanpassing van soorten toe aan de evolutie theorie. Waar staat in godsnaam dat evolutie de instinct van het wezen is dat die ff kijkt van goh wat zou goed voor me soort zijn...

dat in laatste tientallen miljoenen jaar...ook al aantal keer beantwoord, soorten passen zich gewoon verder aan en er was al een aardige balans, dieren die niet goed genoeg konden aanpassen stierven af.

Het is geen rocket science, het is geen DNA begrip, het is geen algebra, het is gewoon de eenvoud van een sommetje 2+2=4.
pi_46402215
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:54 schreef Kaffer het volgende:
De mannetjes die er het mooist uitzien sterven het rapst
Nou en, als ze hun genen maar voldoende doorgeven dan is hun taak volbracht. Trouwens, waarom is volgens jou dan de pauw nog niet uitgestorven?? Die mannetjes zien er heel erg mooi uit.
quote:
dat is bewezen
Oh?? Geef maar eens een wetenschappelijke bron.
quote:
Er mooit uitzien en goed kunnen overleven is dubbel prijs.
Neil deGrasse Tyson
  zaterdag 17 februari 2007 @ 17:07:36 #19
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46402227
quote:

[..]

De mannetjes die er het mooist uitzien sterven het rapst , dat is bewezen .
Waarom denk je dat er al 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zojn bijgekomen en geen nieuwe zijn ontstaan ?
Het aantal soorten daalt permanent .
Je hebt natuurlijk een lijst met bronnen die deze uitspraak ondersteunen die je graag met ons deelt?
quote:
En wat betreft inteelt , dat heeft niets met seksuele selectie te maken uiteraard , het is een tweed gedragspatroon waaruit blijkt dat dieren niet het instinct hebben te evolueren.
Wat heeft 'instinct' te maken met 'evolueren'? Sinds wanneer heeft een organisme een instinct nodig om te evolueren?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_46402447
quote:
Dieren gaan niet bewust evolueren. Een bacterie heeft totaal geen hersenen en toch evolueren ze. Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.
Neil deGrasse Tyson
  zaterdag 17 februari 2007 @ 17:29:11 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_46402823
Wordt dit de rudeonline van de biologie?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 17:42:31 #22
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46403229
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:29 schreef speknek het volgende:
Wordt dit de rudeonline van de biologie?
Volgens mij heeft 'de biologie' meer rudeonlines dan dat er zandkorrels in de oceaan zweven. Misschien zou WFL een maandelijkse verkiezing van 'de rudeonline van het moment' kunnen organiseren; de ontvanger krijgt een maand lang een licht-roze username en wordt af en toe serieus genomen.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 17:50:14 #23
41051 Rasing
pi_46403443
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:50 schreef Kaffer het volgende:
Dieren zijn geen willoze wezens waarop naar hartelust evolutieschemaatjes op kunnen worden toegepast ;
Juist omdat dieren geen willoze wezens zijn, is er seksuele selectie.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:03:21 #24
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46403806
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:44 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ik zit nu echt met open mond je posts te lezen...
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:03:54 #25
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46403827
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:50 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Het gaat niet om ontstaan van leven maar om ontstaan van nieuwe levensvormen .
En het verschil is? Ik neem aan dat je dan soortvorming bedoelt?
quote:
Alle levensvormen kunnen plots vanuit de ruimte ontstaan zijn .
En rond pluto zweeft een paarse theepot.
quote:
Uiteraard is dit slechts eenn hypothese , maar wel een betere hypothese dan de evolutietheorie waarvan simpelweg is gebleken dat het niet kan ;
Onderbouw die hypothese dan. Evolutie theorie is het hypothese stadium allang voorbij.
quote:
quote:
Dieren hebben niet het instinct te kunnen evolueren .
Hebben ze ook niet nodig.
quote:
En dat is de reden waarom soorten nu al miljoenen jaren uitsterven en dat er geen soorten bijkomen .
Voorbeeld : De vleermuizen ;
Vleermuizen ontstonden zo'n 49 miljoen jaar geleden .
De meeste soorten zijn intussen uitgestorven , geen enkele nieuwe soort is de laatste tientallen miljoenen jaar ontstaan .
Evolutie ?????
Bewijs?????

Ga ergens anders trollen ofzo ONZ bijv
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:05:14 #26
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_46403861
Ik ga maar niet verder mee meneer de grond in trappen, dat zou ook voor mij te makkelijk zijn.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:05:28 #27
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46403870
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:15 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Dieren gaan niet bewust evolueren. Een bacterie heeft totaal geen hersenen en toch evolueren ze. Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.
Dergelijke bcterien die TNT kunnen metaboliseren zijn ook gevonden Is nog eens een IC systeem ook. Als ik het artikel vind zal ik em hier nog wel een keer posten.
Onikaan ni ov dovah
pi_46403904
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:07 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk een lijst met bronnen die deze uitspraak ondersteunen die je graag met ons deelt?
[..]

Wat heeft 'instinct' te maken met 'evolueren'? Sinds wanneer heeft een organisme een instinct nodig om te evolueren?
Als je in je zoekmachine " uitgestorven dieren " tiktt zul je direkt voldoende links vinden denk ik .
Organismen hebben uiteraard een instinct nodig om iets te kunnen doen ;
Organismen hebben een overlevingsinstinct , geen evolutieinstinct .
pi_46403982
quote:
Ik zag trouwens een presentatie van kennith miller (cel bioloog) die vertelde dat men bacterien gevonden heeft die een enzym kunnen maken waarmee ze nylon mee kunnen afbreken. Hoe lang bestaat nylon? Ik geloof nog geen 50 jaar. Dus binnen 50 jaar tijd heeft een bactarie een enzym "ontwikkeld" waarmee hij nieuw voedsel mee kan verteren. Ze gingen heust niet denken, oh laten we eens een enzym maken waarmee dat kan. Dat gebeurde gewoon. Een set gunstige mutatie's die daar voor gezorgd heeft.
Interessant. Zijn er ook al bacterieën die plastic kunnen afbreken?
Hoewel dat ook weer minder handig kan zij trouwens.

En straks moeten vrouwen dus oppassen dat ze geen bacterieën in hun nylonkousen krijgen.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:10:47 #30
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46404001
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:06 schreef Kaffer het volgende:

Organismen hebben een overlevingsinstinct , geen evolutieinstinct .
Duh; organismen hebben geen kaasinstinct dus kaas bestaat niet?

Niet verwijzen naar google aangezien jij schijnbaar alle juiste bronnen al hebt geselecteerd; link maar direct.

[ Bericht 0% gewijzigd door Invictus_ op 17-02-2007 18:12:06 (typo) ]
pi_46404024
quote:

[..]

Een simpele mutatie meer niet ;
De huiskat is een mutant van de wilde kat .
Wilde katten eten 100% vlees en 0% planten .
Kattenvoer voor huiskatten bestaat gedeeltelijk uit plantaardig voedsel .
De huiskat heeft haar spijsverteringsstelsel bijgevolg licht aangepast aan het eten van groenten ;
Voorbeeld , in de oudheid was de appendix van mensen veel langer dan nu .
De reden was dat ze toen uitsluitend planten aten ;
Wil dat zeggen dat de huidige mensen een andere soort zijn dan de mensen uit de oudheid ?
pi_46404042
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:11 schreef Kaffer het volgende:

[..]

De huiskat heeft haar spijsverteringsstelsel bijgevolg licht aangepast aan het eten van groenten ;
Wil dat zeggen dat de huidige mensen een andere soort zijn dan de mensen uit de oudheid ?
Als je ver genoeg teruggaat wel ja.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:14:14 #33
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46404071
quote:
*jolijt*
Er is licht aan het einde van de tunnel.

Wat is er geen evolutie aan het verhaal dat jij beschrijft?
pi_46404348
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:10 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Duh; organismen hebben geen kaasinstinct dus kaas bestaat niet?

Niet verwijzen naar google aangezien jij schijnbaar alle juiste bronnen al hebt geselecteerd; link maar direct.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgestorven_diersoort

http://nl.wikipedia.org/w(...)ven_dieren_in_Europa
pi_46404426
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:03 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En het verschil is? Ik neem aan dat je dan soortvorming bedoelt?
[..]

En rond pluto zweeft een paarse theepot.
[..]

Onderbouw die hypothese dan. Evolutie theorie is het hypothese stadium allang voorbij.
[..]

[..]

Hebben ze ook niet nodig.
[..]

Bewijs?????

Ga ergens anders trollen ofzo ONZ bijv
Ik heb op deel 5 van evolutie reeds tal van links gegeven waarop te lezen staat dat de HUIDIGE vogelsoorten tussen 35 en 60 miljoen jaar bestaan .
Nu is het jullie beurt , geef mij eens een link waar een vogelsoort vermeld staat die minder dan 35 miljoen jaar bestaat ,
Surfen maar !

Je zal er geen vinden .
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:43:18 #36
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46404720
quote:

[..]

Klinkt als evolutie in actie
quote:
Jup dat zou zomaar kunnen ja.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:47:21 #37
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46404821
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:29 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ik heb op deel 5 van evolutie reeds tal van links gegeven waarop te lezen staat dat de HUIDIGE vogelsoorten tussen 35 en 60 miljoen jaar bestaan .
Bedoel je die link naar het zangvogel verhaal? Dan moet je toch eens wat beter je boeken induiken Een orde is iets anders dan een soort.
quote:
Nu is het jullie beurt , geef mij eens een link waar een vogelsoort vermeld staat die minder dan 35 miljoen jaar bestaat ,
Surfen maar !

Je zal er geen vinden .
We gaan geen bewijzen voor jou claims zoeken. Dat mag je zelf doen. Wetenschappelijke artikelen ajb. Je zult er geen vinden.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:53:30 #38
41051 Rasing
pi_46404998
quote:

[..]

Surfen maar !

Je zal er geen vinden .
Zo maar even gezocht op wikipedia, de 'muisvogels'. Geen idee wat het voor beestjes zijn, maar de moderne muisvogels verschijnen in het midden-Mioceen, grofweg 15 miljoen jaar geleden.
pi_46405127
quote:

[..]

Surfen maar !

Je zal er geen vinden .
euhm.. je weet wat ik gezegd heb.. als je een dergelijke vogelsoort van nu zou laten paren met zijn tegenhanger 60 miljoen jaar geleden zul je naar alle waarschijnlijkheid geen vruchtbare nakomelingen krijgen.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:01:17 #40
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46405215
Misschien zou Kaffer zijn/haar sluitende 'soorten'-definitie kunnen geven; dat scheelt al een hoop van het gekissebis.

[ Bericht 3% gewijzigd door Invictus_ op 17-02-2007 19:13:48 ]
pi_46407102
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 14:04 schreef Rasing het volgende:
Iedereen weet toch dt kerken pas zo'n 2000 jaar oud zijn, de kerkuil moet dus omstreeks deze tijd zijn geschapen (of geëvolueerd?)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 20:56:51 #42
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46408926
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 12:42 schreef koffiegast het volgende:
Vrijwel alle argumenten, zo niet alles, komen rechtstreeks gecopy-paste van diverse creationisten-sites, doorgaans van grrristelijke of islamitische signatuur. Het is één pot nat, één grote drogreden en gebrek aan inzicht in de materie, en vooral veel wensdenken. Zoveel variatie als er in de natuur zit, zo weinig zit er in het denken van creationisten.
'Nuff said
pi_46410320
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:53 schreef Rasing het volgende:

[..]

Zo maar even gezocht op wikipedia, de 'muisvogels'. Geen idee wat het voor beestjes zijn, maar de moderne muisvogels verschijnen in het midden-Mioceen, grofweg 15 miljoen jaar geleden.
IDD ,
Ik had ook nog nooit van muisvogels gehoord , maar je informatie blijkt te kloppen , wat niet wegneemt dat 15 miljoen jaar geleden nog steeds een heel lange tijd is .
pi_46410365
oh ja, kaffer, ooit van de darwin vinken gehoord?
Twitch.tv/bensel15
pi_46410410
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:58 schreef Bensel het volgende:

[..]

euhm.. je weet wat ik gezegd heb.. als je een dergelijke vogelsoort van nu zou laten paren met zijn tegenhanger 60 miljoen jaar geleden zul je naar alle waarschijnlijkheid geen vruchtbare nakomelingen krijgen.
Ik heb al informatie gelezen over de kroonkraanvogel , één der oudste vogelsoorten .
Welnu , deze schijnt identiek dezelfde te zijn .
Op basis van DNA-analyses kunnen ze nagaan of ze genoeg verwantschap vertonen niet ?
pi_46410443
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:01 schreef Invictus_ het volgende:
Misschien zou Kaffer zijn/haar sluitende 'soorten'-definitie kunnen geven; dat scheelt al een hoop van het gekissebis.
Soort = Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .
pi_46410517
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:35 schreef Bensel het volgende:
oh ja, kaffer, ooit van de darwin vinken gehoord?
IDD ,
Volgens het Darwinisme hebben ze evolutionair hun bek aangepast aan het voedsel dat ze konden vinden .
Volgens mij verkiezen ze het voedsel dat het best bij hun bek past ;
t' Is mar hoe je het bekijkt .
pi_46410617
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:36 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ik heb al informatie gelezen over de kroonkraanvogel , één der oudste vogelsoorten .
Welnu , deze schijnt identiek dezelfde te zijn .
Op basis van DNA-analyses kunnen ze nagaan of ze genoeg verwantschap vertonen niet ?
ik weet niet waar je intact DNA vandaan wil halen uit fossielen.. Zeker in huidige omstandigheden is DNA al vergaan voordat je het uberhaupt uit het fossiel krijgt.. tis geen jurassic park..

en met darwin vinken bedoel ik ringsoorten. misschien dat er dan wel een belletje gaat rinkelen.
Twitch.tv/bensel15
pi_46410702
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:39 schreef Kaffer het volgende:

[..]

IDD ,
Volgens het Darwinisme hebben ze evolutionair hun bek aangepast aan het voedsel dat ze konden vinden .
nee, het is de hoeveelheid voedsel die ze te pakken kunnen krijgen. Als blijkt dat zaden en noten meer voorkomen dan kleine insecten, dan gheeft een dier met een snavel die beter aangepast is aan noten, een grotere overlevingskans, en dus ook meer kans om die genen door te geven aan z'n nakomelingen.

Wat je zegt kan wel, maar dan word een (voedsel)niche opgevult.
Twitch.tv/bensel15
pi_46411034
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 20:04 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Iedereen weet toch dt kerken pas zo'n 2000 jaar oud zijn, de kerkuil moet dus omstreeks deze tijd zijn geschapen (of geëvolueerd?)
En natuurlijk , gezien de Darwinvinken pas 150 jaar geleden hun naam kregen bestaan ze maar 150 jaar
pi_46411280
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:45 schreef Bensel het volgende:

[..]

nee, het is de hoeveelheid voedsel die ze te pakken kunnen krijgen. Als blijkt dat zaden en noten meer voorkomen dan kleine insecten, dan gheeft een dier met een snavel die beter aangepast is aan noten, een grotere overlevingskans, en dus ook meer kans om die genen door te geven aan z'n nakomelingen.

Wat je zegt kan wel, maar dan word een (voedsel)niche opgevult.
Dat is wat ik de evolutietheorie altijd verwijt ; theorietjes .
Het zal wel zo geweest zijn .
Soort A sterft uit .
Enkele miljoenen of tientallen miljoenen jaren daarna ontstaat soort B .
Dus zegt de evolutie : Soort B is uit soort A ontstaan .
Waarvan is daar een spoor van bewijs ?
Als je het gedrag van dieren bekijkt , seksuele selectie en vooral hun hang naar inteelt zie desevolutie ;
Dieren splitsen zich op in steeds kleiner wordende mutantengroepen .
Welnu , kleinere groepen leiden tot genenverarming niet ?
pi_46412040
euhm.. hamg naar inteelt.. ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor.. en splitsen in steeds kleiner wordende mutanten groepen.. sorry, maar elk individu is een mutant. Dat heet diversiteit en is een sleutel tot het voortbestaan van de soort.

Het is juist heel gevaalrijk om dezelfde genotypes te hebben.. kik maar naar boerengewassen. Het zijn allemaal ongeslachtelijk voortgeplante planten. Als er een afwijking zit in een genotype, waardoor ze gevoelig zijn voor een bepaalde ziekte, zal zo'n ziekte binnen de kortste keren die populatie uitgeroeid hebben.
Twitch.tv/bensel15
pi_46413293
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 22:31 schreef Bensel het volgende:
euhm.. hamg naar inteelt.. ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor.. en splitsen in steeds kleiner wordende mutanten groepen.. sorry, maar elk individu is een mutant. Dat heet diversiteit en is een sleutel tot het voortbestaan van de soort.

Het is juist heel gevaalrijk om dezelfde genotypes te hebben.. kik maar naar boerengewassen. Het zijn allemaal ongeslachtelijk voortgeplante planten. Als er een afwijking zit in een genotype, waardoor ze gevoelig zijn voor een bepaalde ziekte, zal zo'n ziekte binnen de kortste keren die populatie uitgeroeid hebben.
Het is zo dat soorten zich steeds opsplitsen in kleinere groepjes die nauwelijks willen paren met elkaar ;
Voorbeeld : De zwarte kraai leeft in West-europa , de bonte in Oost-europa .
Je zou denken dat het in de kontactzone zou wemelen van de bastaarden , maar nee , slechts als ze echt geen partner vinden van hun eigen mutantensoort paren ze met de andere groep .
Wat kraaien betreft is dit geen probleem want er zijn er genoeg .
een dergelijk gedrag zie je echter ook bij zeldzame diersoorten .
Ik zal nog eens een voorbeeld geven van inteeltgedrag ;
In Vlaanderen wonen nog slechts 200 paar huiszwaluwen , inteelt is dus reeds een feit .
Via ringvondsten is aangetoond dat de jongen terugkeren naar hun geboortestreek om daar te paren ;
Vanuit evolutionair standpunt is dat het domste wat ze kunnen doen want het leidt tot geneverarming .
pi_46413486
Wat de evolutietheorie ook steeds weer beweert is ; jamaar het duurt nu eenmaal heel lang voor er een nieuwe soort bijkomt .
Welnu , stel dat een vogel of zoogdiersoort 1 miljoen jaar nodig heeft om te evolueren tot een andere soort , en ze begint eraan 1.001.000 jaar geleden dan zou die soort 1.000 jaar geleden zijn ontstaan .
Waar zijn de vogel of zoogdiersoorten die enkele duizenden , tienduizenden of honderdduizenden jaar geleden zijn ontstaan ?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 23:44:26 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_46413852
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:34 schreef Kaffer het volgende:
IDD ,
Ik had ook nog nooit van muisvogels gehoord , maar je informatie blijkt te kloppen , wat niet wegneemt dat 15 miljoen jaar geleden nog steeds een heel lange tijd is .
De Dendroica hadden een grote soortenvorming in het Plioceen, 1 miljoen jaar geleden.
http://www.journals.royalsoc.ac.uk/(nmwdfl45a04wjnforutsn245)/app/home/contribution.asp?referrer=parent&backto=issue,4,15;journal,190,319;linkingpublicationresults,1:102024,1
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:39 schreef Kaffer het volgende:

[..]

IDD ,
De Darwinvinken zijn vanaf 1970 veertig jaar lang heel goed gevolgd. Tijdens een extreme La Nina is door de droogte een groot gedeelte van de kleine bek soort doodgegaan. Tijdens een hele natte El Nino nam het aantal kleine bekken juist weer toe. Je raadt het al, vanwege het ontbreken resp. aangroei van kleine zaden.
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 23:27 schreef Kaffer het volgende:
Wat de evolutietheorie ook steeds weer beweert is ; jamaar het duurt nu eenmaal heel lang voor er een nieuwe soort bijkomt .
Welnu , stel dat een vogel of zoogdiersoort 1 miljoen jaar nodig heeft om te evolueren tot een andere soort , en ze begint eraan 1.001.000 jaar geleden dan zou die soort 1.000 jaar geleden zijn ontstaan .
Waar zijn de vogel of zoogdiersoorten die enkele duizenden , tienduizenden of honderdduizenden jaar geleden zijn ontstaan ?
Gaps in the mind.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 18 februari 2007 @ 08:50:54 #56
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46418416
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 21:37 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Soort = Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .
Ik en de buurman verschillen van soort? Konijnen in Meppel zijn van een andere soort dan de konijnen in Vught?
  zondag 18 februari 2007 @ 08:57:10 #57
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46418446
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 23:27 schreef Kaffer het volgende:
Op de boerderij kan je een hoop beestjes vinden die recent zijn ontstaan.
pi_46419384
Kaffer is al uitgepraat. Zijn stelling dat er geen nieuwe diersoorten bijkomen is verworpen. Er is een tegenvoorbeeld gevonden voor nieuwe vogelsoorten. En wat gaat hij dan doen? Net als elke creationist zijn definities verplaatsen. Nu duurt het ineens 'lang' voor er nieuwe diersoorten bijkomen.

Ja hehe, evolutie is een verhaal van lange adem. Dat is al 1000x verteld.

Zijn soortdefinitie is = vruchtbare nakomelingen met elkaar kunnen krijgen. Ringsoorten zijn in dat opzicht een prima gevalletje van evolutie en zelfs nog vrij recent ook.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_46420194
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 23:44 schreef speknek het volgende:

[..]

De Dendroica hadden een grote soortenvorming in het Plioceen, 1 miljoen jaar geleden.
http://www.journals.royalsoc.ac.uk/(nmwdfl45a04wjnforutsn245)/app/home/contribution.asp?referrer=parent&backto=issue,4,15;journal,190,319;linkingpublicationresults,1:102024,1
[..]

De Darwinvinken zijn vanaf 1970 veertig jaar lang heel goed gevolgd. Tijdens een extreme La Nina is door de droogte een groot gedeelte van de kleine bek soort doodgegaan. Tijdens een hele natte El Nino nam het aantal kleine bekken juist weer toe. Je raadt het al, vanwege het ontbreken resp. aangroei van kleine zaden.
[..]

Gaps in the mind.
Wat bedoel je met die link naar de dendroica ?
Ik zie enkel een blad waar ik mij moet inloggen .
En wat je bedoeld met die darwinvinken met kleine bekken is mij helemaal een radsel .
pi_46420225
quote:
Op zondag 18 februari 2007 08:50 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ik en de buurman verschillen van soort? Konijnen in Meppel zijn van een andere soort dan de konijnen in Vught?
Met je buurvrouw wel .
En wat bedoel je met die konijnen .
Mijn definitie gelezen ?
KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .
pi_46420294
quote:
Op zondag 18 februari 2007 10:54 schreef Knipoogje het volgende:
Kaffer is al uitgepraat. Zijn stelling dat er geen nieuwe diersoorten bijkomen is verworpen. Er is een tegenvoorbeeld gevonden voor nieuwe vogelsoorten.
Waar zou ik gezegd hebben dat er geen diersoorten bijkomen .
Ik heb eerder geschreven dat de kerkuil 59 miljoen jaar geleden is ontstaan en dat zangvogels rond de 35 miljoen jaar geleden zijn ontstaan .
Ik stel dat het lang geleden is dat er nieuwe soorten zijn ontstaan en dat steevast de missing links ontbreken ;
Alle diersoorten ontstaan PLOTS om nadien langzaam uit te sterven door seksuele selectie en inteelt .
  zondag 18 februari 2007 @ 11:49:18 #62
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_46420314
quote:
Op zondag 18 februari 2007 10:54 schreef Knipoogje het volgende:

Zijn soortdefinitie is = vruchtbare nakomelingen met elkaar kunnen krijgen. Ringsoorten zijn in dat opzicht een prima gevalletje van evolutie en zelfs nog vrij recent ook.
Ring species! Dammit! Ik kon maar niet op de naam komen!
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  zondag 18 februari 2007 @ 12:24:40 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_46421124
quote:
Op zondag 18 februari 2007 11:42 schreef Kaffer het volgende:
Wat bedoel je met die link naar de dendroica ?
Ik zie enkel een blad waar ik mij moet inloggen .
Hmja, het werkt alleen als je ingelogd bent bij de universiteit.
Ik zal de abstract hier posten:
quote:
The 27 species of Dendroica wood-warblers represent North America's most spectacular avian adaptive radiation. Dendroica species exhibit high levels of local sympatry and differ in plumage and song, but the group contrasts with other well-known avian adaptive radiations such as the Hawaiian honeycreepers and Galapagos finches in that Dendroica species have differentiated modestly in morphometric traits related to foraging. Instead, sympatric Dendroica tend to partition resources behaviourally and they have become a widely cited example of competitive exclusion. We explored the temporal structure of Dendroica diversification via a phylogeny based on 3639 nucleotides of protein-coding mitochondrial DNA (mtDNA). The taxa sampled included 60 individuals representing 24 Dendroica species and a variety of other paruline warbler and outgroup species. Mitochondrial divergences among Dendroica species were generally large (mean pairwise interspecific distances, 10.0%) and many species were rooted in a basal polytomy. The prevalence of long terminal branches indicates that these species have evolved efficient isolating mechanisms that have prevented mtDNA introgression despite the many opportunities for hybridization resulting from local sympatry. Comparisons with a null model of random bifurcation—extinction demonstrate that cladogenesis in Dendroica has been clustered non-randomly with respect to time, with a significant burst of speciation occurring early in the history of the genus, possibly as long ago as the Late Miocene or Early Pliocene periods. Although this non-random clustering of speciation is consistent with the pattern expected of an adaptive radiation, the age of the Dendroica radiation suggests it is an 'ancient species flock' in which most extant species represent lineages that have long been evolutionarily independent.
Dat is dus een hele hoop nieuwe vogelsoorten in de periode van anderhalf tot een miljoen jaar geleden.
quote:
En wat je bedoeld met die darwinvinken met kleine bekken is mij helemaal een radsel .
Je zei dat dieren met kleine bekken alleen naar kleine zaden zochten, en dieren met grote bekken naar grote zaden. Dit voorbeeld bewijst het tegenovergestelde, namelijk dat de grootte van hun bek afhankelijk is van het aanbod. Toen er in een periode vrijwel geen kleine zaden meer waren, overleefden alleen de vinken van de soort met een grotere bek dan normaal, hierdoor nam de bekgrootte na meerdere generaties van de hele populatie toe met meerdere procenten. Pas toen er weer genoeg kleine zaden kwamen, werd de gemiddelde bekgrootte weer kleiner.
  zondag 18 februari 2007 @ 12:33:04 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_46421344
quote:
Op zondag 18 februari 2007 11:48 schreef Kaffer het volgende:
Ik stel dat het lang geleden is dat er nieuwe soorten zijn ontstaan en dat steevast de missing links ontbreken ;
Alle diersoorten ontstaan PLOTS om nadien langzaam uit te sterven door seksuele selectie en inteelt .
Dat het bij alle nieuwe diersoorten gebeurt, is simpelweg niet waar. Explosieve evolutie gebeurt wel vaak, een resultaat van het welbekende Punctuated Equilibrium. In het geval van de vogels is dat niet zo gek. Met het uitsterven van de vliegende dinosaurussen, hadden vogels een hele grote niche (de lucht en hoge boomtoppen) totaal voor zichzelf alleen, er was dus een hoop ruimte om in te divergeren. Ten tweede zie je dat het een tijdje duurt voordat iets radicaals evolueert; gevederde vleugels kun je daar wel onderschuiven. Als het dan eenmaal geevolueert is echter, is het minder moeilijk hier allemaal succesvolle variaties op te krijgen.
  zondag 18 februari 2007 @ 13:01:10 #65
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_46422196
quote:
Op zondag 18 februari 2007 11:44 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Met je buurvrouw wel .
Die is al door de overgang; ze is dus op het moment soortloos naar jouw definitie. Overigens kunnen ik en de buurman samen nog steeds geen nakomelingen produceren; wie van ons is dan Homo sapiens sapiens? De buurman of ik?
quote:
En wat bedoel je met die konijnen .
Mijn definitie gelezen ?
KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar .
Konijnen uit Meppel kunnen zich niet voortplanten met konijnen uit Vught; de afstand is de blokkade. Naar jouw definitie zijn ze dus van verschillende soorten.

Dit om maar even aan te geven dat de door jou geopperde definitie van 'soort' te simplistisch is om ooit te werken. Misschien zou je iets kunnen uitweiden zodat het een iets meer functionele definitie wordt.
pi_46422512
quote:
Op zondag 18 februari 2007 12:24 schreef speknek het volgende:

Je zei dat dieren met kleine bekken alleen naar kleine zaden zochten, en dieren met grote bekken naar grote zaden. Dit voorbeeld bewijst het tegenovergestelde, namelijk dat de grootte van hun bek afhankelijk is van het aanbod. Toen er in een periode vrijwel geen kleine zaden meer waren, overleefden alleen de vinken van de soort met een grotere bek dan normaal, hierdoor nam de bekgrootte na meerdere generaties van de hele populatie toe met meerdere procenten. Pas toen er weer genoeg kleine zaden kwamen, werd de gemiddelde bekgrootte weer kleiner.
Volgens mij beschrijf je hier mutanten .
Afhankelijk van de omgeving zal de ene mutant het beter doen dan de andere mutant .
Maar daar komen geenn nieuwe soorten van .
De stadsduif is een mutant van de rotsduif .
alle generaties vertonen terugslagen naar de unieke rotsduif .
De kans dat de stadsduif vroeg of laat terugkeert naar de unieke rotsduif is niet gering .
Het tam varken is een mutant van het wild varken .
zet die tamme varkens weer in de natuur en na enkele genraties heb je opnieuw wilde varkens .
pi_46422634
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:01 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Die is al door de overgang; ze is dus op het moment soortloos naar jouw definitie. Overigens kunnen ik en de buurman samen nog steeds geen nakomelingen produceren; wie van ons is dan Homo sapiens sapiens? De buurman of ik?
[..]

Konijnen uit Meppel kunnen zich niet voortplanten met konijnen uit Vught; de afstand is de blokkade. Naar jouw definitie zijn ze dus van verschillende soorten.

Dit om maar even aan te geven dat de door jou geopperde definitie van 'soort' te simplistisch is om ooit te werken. Misschien zou je iets kunnen uitweiden zodat het een iets meer functionele definitie wordt.
Je hebt wel een specifieke manier van redeneren .
Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen betekent niet moeten .
Mensen KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Dezelfde soort .
Konijnen KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Dezelfde soort .
Mensen en Chimpansees KUNNEN GEEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Verschillende soort .
Konijnen en katten KUNNEN GEEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Verschillende soort .
  zondag 18 februari 2007 @ 13:18:21 #68
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_46422732
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:15 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Je hebt wel een specifieke manier van redeneren .
Kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen betekent niet moeten .
Mensen KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Dezelfde soort .
Konijnen KUNNEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Dezelfde soort .
Mensen en Chimpansees KUNNEN GEEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Verschillende soort .
Konijnen en katten KUNNEN GEEN vruchtbare nakomelingen krijgen met elkaar = Verschillende soort .
http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_species
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_46422796
quote:
Op zondag 18 februari 2007 12:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat het bij alle nieuwe diersoorten gebeurt, is simpelweg niet waar. Explosieve evolutie gebeurt wel vaak, een resultaat van het welbekende Punctuated Equilibrium. In het geval van de vogels is dat niet zo gek. Met het uitsterven van de vliegende dinosaurussen, hadden vogels een hele grote niche (de lucht en hoge boomtoppen) totaal voor zichzelf alleen, er was dus een hoop ruimte om in te divergeren. Ten tweede zie je dat het een tijdje duurt voordat iets radicaals evolueert; gevederde vleugels kun je daar wel onderschuiven. Als het dan eenmaal geevolueert is echter, is het minder moeilijk hier allemaal succesvolle variaties op te krijgen.
Probleem blijft ; als dieren voorbeeld 1 miljoen jaar nodig hebben om een nieuwe soort en ze beginnen te evolueren 1 miljoen duizend jaar geleden dan zouden er permanent nieuwe soorten moeten bijkomen gezien de omstandigheden nog steeds permanent veranderen .
En dat is het probleem , alle soorten zijn stokoud , de meesten zijn al uitgestorven en er komen er geen bij .
Telkens opnieuw zie je plots soorten ontstaan in een ver verleden .
Ze lijken iets op uitgestorven dieren maar niet voldoende om rechtstreekse afstamming te verklaren .
pi_46423108
quote:
Die ringsoorten zijn simpelweg mutanten .
alle generaties vertonen terugslagen naar de unieke vorm .
De kans dat voeg of laat de hele mutantengroep terugslaat is niet gering .
Praktisch voorbeeld .
Zet het tamme varken uit in de natuur en de eerste generaties zullen enkel met hun groep paren .
Na enkele generaties zullen er voldoende terugslagen zijn om opnieuw met wilde varkens te paren .
Waar zouden hier nieuwe soorten van komen ?
Mutantengroepen hebben 2 mogelijkheden :
1) Ofwel terugvallen naar de unieke groep .
2 ) Zichzelf verder opsplitsen in kleinere mutantengroepen en uitsterven aan inteelt .
  zondag 18 februari 2007 @ 13:32:22 #71
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46423229
quote:
Op zondag 18 februari 2007 11:48 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Waar zou ik gezegd hebben dat er geen diersoorten bijkomen .
Ik heb eerder geschreven dat de kerkuil 59 miljoen jaar geleden is ontstaan en dat zangvogels rond de 35 miljoen jaar geleden zijn ontstaan .
En wat je daar hebt geschreven is ontkracht en verworpen. Je stelling ook al met een voorbeeld van een recent ontstane vogel.
Onikaan ni ov dovah
pi_46423323
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:32 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En wat je daar hebt geschreven is ontkracht en verworpen. Je stelling ook al met een voorbeeld van een recent ontstane vogel.
Welke vogel is recent ontstaan ?
De merel zingt nog steeds zoals 35 miljoen jaar geleden .
De meeste van zijn aanverwante soorten zijn intussen uitgestorven .
  zondag 18 februari 2007 @ 13:35:22 #73
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46423346
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:28 schreef Kaffer het volgende:

[..]

alle generaties vertonen terugslagen naar de unieke vorm .
Praktisch voorbeeld .
Zet het tamme varken uit in de natuur en de eerste generaties zullen enkel met hun groep paren .
Na enkele generaties zullen er voldoende terugslagen zijn om opnieuw met wilde varkens te paren .
2 ) Zichzelf verder opsplitsen in kleinere mutantengroepen en uitsterven aan inteelt .
Onderbouwing? Bewijs?
Onikaan ni ov dovah
  zondag 18 februari 2007 @ 13:36:12 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_46423371
Mijn vorige opmerking 'gaps in the mind', refereerde naar een artikel van Richard Dawkins met hetzelfde onderwerp. Het is misschien een wat lang, en op sommige punten aanvallerig, betoog, maar ik kan het zeer aanraden, want het laat een essentieel punt zien om de fijne subtiliteiten van de evolutietheorie te doorgronden.
Gaps in the Mind

Als het een miljoen jaar duurt om te evolueren, dan betekent dat niet dat het een miljoen jaar onderhuids heeft lopen broeden, totdat er een punt komt dat er ineens een nieuwe soort is. Veeleer betekent het dat een diersoort er nu anders uitziet dan een miljoen jaar geleden, zodat als je er nu naar zou kijken, je het verschillende diersoorten noemt. Maar van de ene generatie op de andere zul je in ons leven geen verschil zien, die veranderingen zijn maar heel klein. Om dat dus te kunnen zeggen, moet je een fossiel hebben van precies een miljoen jaar geleden, waarvan je ook nog eens met zekerheid weet dat het de voorloper van een huidige afstammeling is, en het bot moet genoeg indicatie geven van een andere soort. Als je weet hoe moeilijk het fossiliseringsproces is, dan zul je wel zien dat je hier een kleine kans op hebt (wat niet wil zeggen dat dit niet gebeurt!). Tegenwoordig doen ze dat met DNA, daarmee kun je vrij goed statistisch modelleren hoe een diersoort over de tijd veranderd is.
  zondag 18 februari 2007 @ 13:36:46 #75
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46423398
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:34 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ah een rudiaans geheugen zie ik Het staat een pagina verder dus het kan weer vergeten worden.
Onikaan ni ov dovah
pi_46423434
Ik zal het principe van inteelt bij dieren eens mathematisch uitleggen .
Een eiland biedt plaats aan 1.000 individuen van dezelfde soort .
Na 100 generaties heb je 10 mutanten van 100 exemplaren .
Na nog eens 100 generaties heb je 100 mutantengroepen van 10 exemplaren .
Na nog eens 100 generaties zijn alle mutantengroepen uitgestorven aan inteelt .
  zondag 18 februari 2007 @ 13:42:36 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_46423603
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:38 schreef Kaffer het volgende:
Volgens mij is je wiskunde gemankeerd.
Maar dan nog, dit geldt alleen als: de populatiegrootte constant blijft, de wereld in 300 generaties gelijk blijft, inteelt enkel negatieve mutaties oplevert, sexuele voortplanting zelf geen mutaties opleveren.
pi_46423745
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:36 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ah een rudiaans geheugen zie ik Het staat een pagina verder dus het kan weer vergeten worden.
Bedoel je die muisvogeltjes van 15 miljoen jaar geleden ;
Ochgottekes , ik had een vrij onbekende soort over het hoofd gezien .
En tot wat hebben die muisvogeltjes op 15 miljoen jaar evolutie geleid .
Helemaal niets , ze zijn dezelfde gebleven .
pi_46423797
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:45 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat je stelling gefalsificeerd is.
pi_46423798
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:38 schreef Kaffer het volgende:
Heb je het nu over mutaties of over genetische drift? Het lijkt erop alsof je die twee zaken door elkaar haalt.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zondag 18 februari 2007 @ 13:47:57 #81
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_46423837
quote:

[..]

Niet miepen. Jij claimde dat de afgelopen 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zijn ontstaan. Je hebt nu een bewijs gekregen van het tegendeel. Claim ontkracht.
Onikaan ni ov dovah
pi_46423917
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:42 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar dan nog, dit geldt alleen als: de populatiegrootte constant blijft, de wereld in 300 generaties gelijk blijft, inteelt enkel negatieve mutaties oplevert, sexuele voortplanting zelf geen mutaties opleveren.
Ik zal nog eens een praktisch voorbeeld geven dat mutaties tot inteelt leiden .
Kwekers van rashonden moeten regelmatig een unieke rashond laten paren met een aanverwante rashond omdat het zuivere ras anders ten onder gaat aan inteelt wegens genenverarming .
Vuilbakrassen zijn sterker dan rashonden omdat ze over meer genetische variatie beschikken .
Mutaties zijn bijgevolg negatief voor dieren .
Muteren is genenverarming en kan noit sterkere of beter aangepaste soorten opleveren maar de soort enkel doen uitsterven ;
pi_46423966
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:42 schreef speknek het volgende:
Sexueele voortplanting zorgt wel voor recombinatie. Dat zorgt er voor dat er meer variatie in de soort komt. Dieren/organisme die zich a-sexueel voorplanten krijgen geen recombinatie omdat ze copieen van zichzelf maken, hoewel er natuurlijk wel eens foutjes optreden die gunstig kunnen zijn voor het overleven van het individu.
Neil deGrasse Tyson
  zondag 18 februari 2007 @ 13:51:17 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_46423967
quote:
Je vergeet er een paar .
quote:
* Yellow Warbler, Dendroica petechia
* Chestnut-sided Warbler, Dendroica pensylvanica
* Magnolia Warbler, Dendroica magnolia
* Cape May Warbler, Dendroica tigrina
* Black-throated Blue Warbler, Dendroica caerulescens
* Yellow-rumped Warbler, Dendroica coronata
* Black-throated Gray Warbler, Dendroica nigrescens
* Golden-cheeked Warbler, Dendroica chrysoparia
* Black-throated Green Warbler, Dendroica virens
* Townsend's Warbler, Dendroica townsendi
* Hermit Warbler, Dendroica occidentalis
* Blackburnian Warbler, Dendroica fusca
* Yellow-throated Warbler, Dendroica dominica
* Olive-capped Warbler, Dendroica pityophila
* Grace's Warbler, Dendroica graciae
* Adelaide's Warbler, Dendroica adelaidae
* Barbuda Warbler, Dendroica subita
* St. Lucia Warbler, Dendroica delicata
* Pine Warbler, Dendroica pinus
* Kirtland's Warbler, Dendroica kirtlandii
* Prairie Warbler, Dendroica discolor
* Vitelline Warbler, Dendroica vitellina
* Palm Warbler, Dendroica palmarum
* Bay-breasted Warbler, Dendroica castanea
* Blackpoll Warbler, Dendroica striata
* Cerulean Warbler, Dendroica cerulea
* Plumbeous Warbler, Dendroica plumbea
* Arrow-headed Warbler, Dendroica pharetra
* Elfin-woods Warbler, Dendroica angelae
En dit is slechts een voorbeeld.
Zoek eens op adaptive radiation.
pi_46424201
quote:
Die ringsoorten zijn simpelweg mutanten .[/qoute]

Ja, dat zijn dan eigenlijk alle dieren volgens jou redenatie.

[quote]alle generaties vertonen terugslagen naar de unieke vorm .
Nee, de ringsoorten zijn aparte soorten.
quote:
Praktisch voorbeeld .
Oh?? Heb je daar bewijs voor??
quote:
Nee, want als een nieuwe variatie sterker is dan de "gewone" dieren dan heeft hij meer kans om zijn genen door te geven. En na vele generatie's neemt de mutant de populatie over.
quote:
2 ) Zichzelf verder opsplitsen in kleinere mutantengroepen en uitsterven aan inteelt.
Als de genenpool groot genoeg is gebeurd dat echt niet hoor. Je vergeet dat evolutie heel traag verloopt. Stap voor stap.
Neil deGrasse Tyson
pi_46424452
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:20 schreef Kaffer het volgende:
Probleem blijft ; als dieren voorbeeld 1 miljoen jaar nodig hebben om een nieuwe soort en ze beginnen te evolueren 1 miljoen duizend jaar geleden dan zouden er permanent nieuwe soorten moeten bijkomen gezien de omstandigheden nog steeds permanent veranderen .
Ja dat gebeurd ook, heel sluimerend.
quote:
En dat is het probleem , alle soorten zijn stokoud , de meesten zijn al uitgestorven en er komen er geen bij .
Er komen er wel nieuwe bij. Alleen is het probleem dat evolutie heel sluimerend plaats vind. Teminste vaak wel. Soms kan je hiet zien gebeuren, als je maar de juiste kant op kijkt.
quote:
Telkens opnieuw zie je plots soorten ontstaan in een ver verleden .
Vind je het gek? In de geologie kan je heel snel van 1 tijdsperiode gaan en weer gauw naar een andere (verschillende aardlagen). Net alsof je met een tijdmachine terug en voor in de tijd kan gaan. In real life kan dat natuurlijk niet. Daarom lijkt het alsof er geen nieuwe soorten ontstaan.
quote:
Ze lijken iets op uitgestorven dieren maar niet voldoende om rechtstreekse afstamming te verklaren .
Nee. Je kan fossielen dateren. En bijvoorbeeld bij de voorouders van de mens zie je hoe ouder de fossielen ze zijn hoe meer aapachtig ze zijn.

Kijk maar.

(A) Pan troglodytes, chimpanzee, modern
(B) Australopithecus africanus, STS 5, 2.6 My
(C) Australopithecus africanus, STS 71, 2.5 My
(D) Homo habilis, KNM-ER 1813, 1.9 My
(E) Homo habilis, OH24, 1.8 My
(F) Homo rudolfensis, KNM-ER 1470, 1.8 My
(G) Homo erectus, Dmanisi cranium D2700, 1.75 My
(H) Homo ergaster (early H. erectus), KNM-ER 3733, 1.75 My
(I) Homo heidelbergensis, "Rhodesia man," 300,000 - 125,000 y
(J) Homo sapiens neanderthalensis, La Ferrassie 1, 70,000 y
(K) Homo sapiens neanderthalensis, La Chappelle-aux-Saints, 60,000 y
(L) Homo sapiens neanderthalensis, Le Moustier, 45,000 y
(M) Homo sapiens sapiens, Cro-Magnon I, 30,000 y
(N) Homo sapiens sapiens, modern
Neil deGrasse Tyson
pi_46424510
[
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:50 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Ik zal nog eens een praktisch voorbeeld geven dat mutaties tot inteelt leiden .
Kwekers van rashonden moeten regelmatig een unieke rashond laten paren met een aanverwante rashond omdat het zuivere ras anders ten onder gaat aan inteelt wegens genenverarming .
Vuilbakrassen zijn sterker dan rashonden omdat ze over meer genetische variatie beschikken .
Mutaties zijn bijgevolg negatief voor dieren .
Muteren is genenverarming en kan noit sterkere of beter aangepaste soorten opleveren maar de soort enkel doen uitsterven ;
Je haalt het echt door elkaar.
Je hebt enerzijds Mutaties
en anderzijds Genetische Drift

Inteelt is verbonden met genetische drift
niet zozeer met mutaties.
Hooguit kan genetische drift mutaties aan de oppervlakte brengen, uitselecteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 18-02-2007 14:16:10 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_46424737
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:34 schreef Kaffer het volgende:
Ookal zou dat zo zijn is dat geen bewijs tegen evolutie. Evolutie is omgevings gestuurd. Als de omgeving nauwelijks of niet veranderd dat veranderen de dieren ook niet. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij de Coelacanth. De oudste fossielen dateren uit het devoon en de jongste uit het krijt. De coelachanten die nu leven zijn niet dezelfde soort als de fossielen maar ze zijn wel heel erg aan elkaar verwant.

Class Sarcopterygii
Subclass Coelacanthimorpha

Order COELACANTHIFORMES
Family Coelacanthidae (extinct)
Axelia (extinct)
Wimania (extinct)
Ticinepomis (extinct)
Coelacanthus (extinct)
Family Mawsoniidae (extinct)
Alcoveria (extinct)
Axelrodichthys (extinct)
Chinlea (extinct)
Diplurus (extinct)
Mawsonia (extinct)
Family Latimeriidae
Holophagus (extinct)
Undina (extinct)
Libys (extinct)
Macropoma (extinct)
Macropomoides (extinct)
Megacoelacanthus (extinct)
Latimeria:
-L. menadoensis (Indonesian coelacanth)
-L. chalumnae (Comorese coelacanth)
Neil deGrasse Tyson
pi_46427417
quote:
Je spreekt jezelf wederom tegen. Ringsoorten zijn van een andere soort volgens jou definitie omdat ze niet met elkaar kunnen voortplanten. Het zijn dus geen simpelweg mutanten.

Jij zegt dat dieren 'plots' ontstaan om vervolgens langzaam uit te sterven. Hoe plots? Uit de ruimte? Een creator? Uit de 7e dimensie? Dit even zodat we weten hoe het volgens jou dan gebeurt.
pi_46428899
quote:
Op zondag 18 februari 2007 15:19 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf wederom tegen. Ringsoorten zijn van een andere soort volgens jou definitie omdat ze niet met elkaar kunnen voortplanten. Het zijn dus geen simpelweg mutanten.

Jij zegt dat dieren 'plots' ontstaan om vervolgens langzaam uit te sterven. Hoe plots? Uit de ruimte? Een creator? Uit de 7e dimensie? Dit even zodat we weten hoe het volgens jou dan gebeurt.
Ringsoorten kunnen wel met elkaar voortplanten .
In de kontactzone zwarte kraai -bonte kraai komen bastaarden voor .
pi_46429105
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:00 schreef Kaffer het volgende:
Ringsoorten kunnen wel met elkaar voortplanten .
In de kontactzone zwarte kraai -bonte kraai komen bastaarden voor .
Aan het eind van de ring echter niet. Op welk punt gaat de ene soort in de andere over dan?

5 soorten. 1 kan met 2 paren, 2 kan met 3 paren, 3 kan met 4 paren, 4 kan met 5 paren.
1 kan niet met 4 en 5 paren, 2 kan niet met 5 paren, de rest kan wel met elkaar paren.

Waar ligt de soortgrens? Welke is de mutant? Je definitie van een soort is 'kan vruchtbare nakomelingen krijgen'. Je voegt er niet aan toe "behalve als het een mutant is van de hoofdsoort". Want dan moet je ook een mutant definieren.
pi_46429871
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:47 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Niet miepen. Jij claimde dat de afgelopen 35 miljoen jaar geen nieuwe vogelsoorten zijn ontstaan. Je hebt nu een bewijs gekregen van het tegendeel. Claim ontkracht.
Moest het dan nog zijn dat je die link naar die muisvogels zelf had gevonden , maar nee .
Je volgt de discussie , wacht tot iemand een slordigheid begaat en dan maar emmeren .
pi_46430122
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Je vergeet er een paar .
[..]

En dit is slechts een voorbeeld.
Zoek eens op adaptive radiation.
ik heb hier en daar eens gekeken naar die Dendroica soorten .
Volgens mij zijn het slechts mutanten van de oervorm .
Voorbeeld , alle soorten eenden en ganzen zijn ook slechts mutanten van de oervorm .
http://www.harteman.nl/omnibus/hybrids/index1.html

En de Serinussoorten :
http://home.planet.nl/~mayer021/serinus.html

Ook bij andere soorten heb je dat .
De vruchtbare kruising tussen een pimpelmees en een azuurmees is een Pleskes mees .
De vruchtbare kruising tussen een fitis en een tsjif-tsjaf is een raadselzanger enz ...
  zondag 18 februari 2007 @ 16:32:38 #94
8369 speknek
Another day another slay
pi_46430216
Als je oervorm figuurlijk opvat (wat jij niet doet), dan klopt dat inderdaad. Maar het zijn weldegelijk nieuwe vogelsoorten die recent zijn ontstaan.
pi_46430260
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:06 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Aan het eind van de ring echter niet. Op welk punt gaat de ene soort in de andere over dan?

5 soorten. 1 kan met 2 paren, 2 kan met 3 paren, 3 kan met 4 paren, 4 kan met 5 paren.
1 kan niet met 4 en 5 paren, 2 kan niet met 5 paren, de rest kan wel met elkaar paren.

Waar ligt de soortgrens? Welke is de mutant? Je definitie van een soort is 'kan vruchtbare nakomelingen krijgen'. Je voegt er niet aan toe "behalve als het een mutant is van de hoofdsoort". Want dan moet je ook een mutant definieren.
Heb je daar voorbeelden van ?
Ik heb hierboven een link opgegeven naar kruisingen van eendensoorten .
Soort 1 kan paren met soort 2 en zelfs met soort 10 .
Alle eenden zijn bijgevolg mutanten uit welk kontinent ze ook komen ;
Voorbeeld : In mijn vogelkooi heb ik zebravinken ( Australische soort ) zonder problemen gekruist met tijgervinken ( Zuid-Afrikaanse soort ) .
pi_46430360
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:32 schreef speknek het volgende:
Als je oervorm figuurlijk opvat (wat jij niet doet), dan klopt dat inderdaad. Maar het zijn weldegelijk nieuwe vogelsoorten die recent zijn ontstaan.
Ik meen van niet .
Als ze kunnen paren met elkaar kunnen ze terugkeren naar de unieke vorm .
Voorbeeld , stadsduiven zijn mutanten van rotsduiven .
elke generatie telt terugslagen naae de unieke rotsduif ;
Het is dus niet denkbeeldig dat de stadsduif volledig terugmuteert naar de unieke rodsduif , en dan is het geen nieuwe soort .
Ander voorbeeld : leeuwen en tijgers ( 3 miljoen jaar geleden ontstaan ) zijn geen unieke soorten maar slechts mutanten van de grote katachtige , meer dan 10 miljoen jaar geleden ontstaan .
pi_46430512
quote:
Op zondag 18 februari 2007 14:06 schreef barthol het volgende:
[
[..]

Je haalt het echt door elkaar.
Je hebt enerzijds Mutaties
en anderzijds Genetische Drift

Inteelt is verbonden met genetische drift
niet zozeer met mutaties.
Hooguit kan genetische drift mutaties aan de oppervlakte brengen, uitselecteren.
Inteelt is meer dan genetische drift .
dieren paren bij voorkeur met hun familileden .
De jonge vogels van een ooievaarfarm trekken weg maar keren terug naar dezelfde plek om te paren met hun broers en zussen .
Dit is gedrag .
Ze kunnen evengoed naar een andere plaats gaan om te paren .
  zondag 18 februari 2007 @ 16:48:01 #98
8369 speknek
Another day another slay
pi_46430741
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:36 schreef Kaffer het volgende:
Het is dus niet denkbeeldig dat de stadsduif volledig terugmuteert naar de unieke rodsduif , en dan is het geen nieuwe soort .
Ohnee? Is dat niet denkbeeldig? Welke geneticus wou je dat wijs maken? Hoeveel voorbeelden zijn hiervan in het dierenrijk, denk je?
quote:
Ander voorbeeld : leeuwen en tijgers ( 3 miljoen jaar geleden ontstaan ) zijn geen unieke soorten maar slechts mutanten van de grote katachtige , meer dan 10 miljoen jaar geleden ontstaan .
Die weer mutanten zijn van de oerfeliform, die weer mutanten zijn van de oercarnivoor, etc. etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door speknek op 18-02-2007 16:59:02 ]
pi_46431243
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Ohnee? Is dat niet denkbeeldig? Welke geneticus wou je dat wijs maken? Hoeveel voorbeelden zijn hiervan in het dierenrijk, denk je?
[..]

Die weer mutanten zijn van de oerfeliform, die weer mutanten zijn van de oercarnivoor, etc. etc.
Stel dat menselijke steden zouden verdwijnen dan zouden enkel de stadsduiven die terugvallen op unieke rotsduiven nog kunnen overleven .

Een duidelijk voorbeeld uit het plantenrijk :
De rode beuk is een mutant van de groene beuk .
In natuurlijke gebieden kan hij niet overleven omdat hij door zijn tekort aan bladgroen te traag groeit .
Elke generatie zaailingen vertoont een percentage terugslagen naar de unieke groene beuk .
Welnu , via deze terugslagen zou de rode beuk dus alsnog zijn vel kunnen redden door terug groen te worden .

[ Bericht 25% gewijzigd door Kaffer op 18-02-2007 17:08:55 ]
pi_46431322
quote:
Op zondag 18 februari 2007 17:03 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Stel dat menselijke steden zouden verdwijnen dan zouden enkel de stadsduiven die terugvallen op unieke rotsduiven nog kunnen overleven .
Of ze vinden wat anders natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')