Dat is op zich een leuk idee. Oude en nieuwe wedstrijd minder in elkaar over laten lopenquote:Op zaterdag 23 december 2006 00:06 schreef prupke het volgende:
Het lijkt me bv dan beter om er iets van te leren om een napraat topic te maken van de wedstrijd maand.
Hoe bedoel je dit?quote:Op donderdag 28 december 2006 17:04 schreef SunChaser het volgende:
Goed topic![]()
Ook de puntentelling mag wel zorgvulkdiger
Heb je een punt mee.. Je doet al drie maanden mee en sinds die tijd zijn er ook problemen ontstaan met de punten tellingen... Ik zie daar een kleine overeenkomst..quote:Op donderdag 28 december 2006 18:02 schreef SunChaser het volgende:
Nou, het klopt elke maand niet, bij alle deelnemers dan ook, erg slordig en onnodig.
reageer eens op de TS ipv gelijk op Sunny te happenquote:Op donderdag 28 december 2006 18:01 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit?
Is dit niet gewoon een menselijke fout die af en toe kan voorkomen?
Ja reageer maar op de ts ipv sunchaserquote:Op donderdag 28 december 2006 21:34 schreef Re het volgende:
[..]
reageer eens op de TS ipv gelijk op Sunny te happenof laten we de boel de boel?
ja, daarom moet een moderator of andere vrijwilliger het natellen uit oog van de eerlijke onpartijdigheidquote:Op donderdag 28 december 2006 18:01 schreef Xilantof het volgende:
Hoe bedoel je dit?
Is dit niet gewoon een menselijke fout die af en toe kan voorkomen?
dit vind ik op zich best een handig idee ja.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:47 schreef Shark.Bait het volgende:
Het zou niet zo moelijk moeten zijn om een permanent email adres van fok te koppelen (fotowedstrijd @ fok.nl ofzo) aan de wedstrijd. Forward die dan naar een gmail adres of naar de modjes en de coordinatrice, zodat de modjes foto's kunnen plaatsen als de coordinatrice verhinderd is. (overigens een idee uit oude doos)
overigens is het geen schande om simpele onderwerpen opnieuw te kiezen; de gevorderden moeten dan maar wat creatiever zijn
Om die onpartijdigheid maak ik me absoluut geen zorgen. En daar hoef jij je ook absoluut geen zorgen over te maken.quote:[..]
ja, daarom moet een moderator of andere vrijwilliger het natellen uit oog van de eerlijke onpartijdigheid
Je hoeft je geen zorgen te maken over dat ik me daar zorgen over maak. Ik maak me daar absoluut geen zorgen over. En dat hoef jij ook niet te doen inderdaad.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:02 schreef Xilantof het volgende:
Om die onpartijdigheid maak ik me absoluut geen zorgen. En daar hoef jij je ook absoluut geen zorgen over te maken.
Ik weet ook dat jij je er geen zorgen om maakt. En ik weet dat jij weet dat ik weet dat wij ons er geen zrogen om hoeven te maken.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:20 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Je hoeft je geen zorgen te maken over dat ik me daar zorgen over maak. Ik maak me daar absoluut geen zorgen over. En dat hoef jij ook niet te doen inderdaad.
Maar jij en ik zijn niet het hele forum. Er zijn hele kuddes die leven van dat soort zekerheden.
ooooow zeg dat danquote:Op donderdag 28 december 2006 22:24 schreef Xilantof het volgende:
Voor hun was die post ook meer bedoeld.
Inspiratie kan je ook opdoen van de fotos die tussentijds geplaatst worden.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:38 schreef Yoni het volgende:
Dat van dat algemene adres vind ik inderdaad een goed ideeEn die foto's opsparen.. tja... ik zie enerzijds het nut er wel van in, maar ik vind het ook wel jammer. Het gaf vaak inderdaad toch wel inspiratie.
Qua onderwerpen vind ik het lastig. Er wordt nou eenmaal vaak toch wel gestemd op de lastigere onderwerpen, ook als er makkelijkere onderwerpen zijn. Moet je mensen dan gaan verplichten om makkelijke onderwerpen in te sturen of de mods de onderwerpen laten bepalen? Lijkt me toch ook niet echt haalbaar...
maar heel veel mensen posten hun probeersels dus niet.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:46 schreef prupke het volgende:
[..]
Inspiratie kan je ook opdoen van de fotos die tussentijds geplaatst worden.
Vind ik dan..
Ik vind het nog wel mee vallen eigenlijk....quote:Op donderdag 28 december 2006 22:48 schreef Yoni het volgende:
[..]
maar heel veel mensen posten hun probeersels dus niet.
Probleem is dan : als iemand wel gestemd heeft maar door omstandigheden niet mee kan doen...quote:Op donderdag 28 december 2006 22:52 schreef blomst het volgende:
Met het onderwerp stemmen is het jammer dat mensen die hebben gestemd op het winnende onderwerp, dan geen foto insturen.
Mooie regel zou ik vinden: als je wel op het onderwerp gestemd hebt, maar geen foto instuurd, je dan de maand daarop niet mee mag stemmen,
Dan heeft die persoon een keer pech.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:56 schreef prupke het volgende:
[..]
Probleem is dan : als iemand wel gestemd heeft maar door omstandigheden niet mee kan doen...
Dat zou helemaal mooi worden, je mag gedurende de maand toch zeker zxelf wel beapeln of je een foto instuurt of niet. Of je nou geen inspiratie, omstandigheden of zin hebt, dat gaat niemand wat aan.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:52 schreef blomst het volgende:
Met het onderwerp stemmen is het jammer dat mensen die hebben gestemd op het winnende onderwerp, dan geen foto insturen.
Mooie regel zou ik vinden: als je wel op het onderwerp gestemd hebt, maar geen foto instuurd, je dan de maand daarop niet mee mag stemmen,
Blomst heeft wel gelijk hoorquote:Op donderdag 28 december 2006 23:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat zou helemaal mooi worden, je mag gedurende de maand toch zeker zxelf wel beapeln of je een foto instuurt of niet. Of je nou geen inspiratie, omstandigheden of zin hebt, dat gaat niemand wat aan.
Laat t leker vrijblijvend ipv de drempel te verhogen.
Het blijft vrijblijvend, je heb alleen de volgende maand geen invloed op de onderwerpen.quote:Op donderdag 28 december 2006 23:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat zou helemaal mooi worden, je mag gedurende de maand toch zeker zxelf wel beapeln of je een foto instuurt of niet. Of je nou geen inspiratie, omstandigheden of zin hebt, dat gaat niemand wat aan.
Laat t leker vrijblijvend ipv de drempel te verhogen.
Moeten helemaal niets...ja doodgaan ooit als je tijd daar is.quote:Op donderdag 28 december 2006 23:13 schreef SunChaser het volgende:
Dan zou je ook moeten verplichten dat alleen mensen die insturen mogen stemmen.
Ja maar wie gaat dan bepalen wat simpel is? We kiezen nu toch gewoon zelf de onderwerpen, ik kan me niet herinneren dat er een stemronde is geweest waarbij er geen eenvoudig onderwerp beschikbaar was? Als dan de massa toch voor een moeilijker onderwerp kiest, is dat kennelijk wat de meerderheid graag wil.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:47 schreef Shark.Bait het volgende:
...
overigens is het geen schande om simpele onderwerpen opnieuw te kiezen; de gevorderden moeten dan maar wat creatiever zijn
...
Mwah dat zou voor mij dus betekenen dat ik gewoon niet meer mee doe.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:52 schreef blomst het volgende:
Ieder voor zichquote:Op vrijdag 29 december 2006 09:29 schreef ..zapper het volgende:
Ja maar wie gaat dan bepalen wat simpel is?
Op fok zijn veel mensen met een camera, maar ze komen niet naar FOT (behalve misschien om te lurckenquote:We kiezen nu toch gewoon zelf de onderwerpen, ik kan me niet herinneren dat er een stemronde is geweest waarbij er geen eenvoudig onderwerp beschikbaar was?
[q]Dan misschien een hint naar de winnaars toe? of uit een lijst met wat men over het algemeen simpel vind?
[q] Als dan de massa toch voor een moeilijker onderwerp kiest, is dat kennelijk wat de meerderheid graag wil.
De technieken en settings die nu worden gebruikt zijn anders ook voor gevorderden. En dat levert ook niet per se mooiere foto's op.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:05 schreef snakelady het volgende:
idd, anders is het een bewerkingswedstrijd inplaats van een fotowedstrijd.
En dat terwijl ze niet eens zulke goeie foto's maken!quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:09 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Maar wat SB zegt, het is duidelijk dat velen enorm bezig zijn met studiosettings en deze wedstrijd eigenlijk zijun ontgroeid.
Niet naar mijn smaak. Maar smaak is natuurlijk subjectief, Ik hou van andere foto's. Veel foto's tijdens de wedstrijd vind ik persoonlijk van t nivo reclamefoldertje. Een ander loopt er weer mee weg.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:14 schreef pirke het volgende:
[..]
En dat terwijl ze niet eens zulke goeie foto's maken!![]()
Totale stiere-uitwerpselenquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:09 schreef SunChaser het volgende:
[..]
De technieken en settings die nu worden gebruikt zijn anders ook voor gevorderden. En dat levert ook niet per se mooiere foto's op.
Maar wat SB zegt, het is duidelijk dat velen enorm bezig zijn met studiosettings en deze wedstrijd eigenlijk zijun ontgroeid.
quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:23 schreef SunChaser het volgende:
Dat hoeft ook niet
er waren maar liefst 27 stemmen voor playtime en hey er zijn die maand 37 foto's ingestuurd!quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:27 schreef SunChaser het volgende:
De laatste 3 maanden was t gewoon zwaar kut met onderwerpen en inzendingen. Van mij mag er wel weer een lekker laagdrempelig onderwerp komen.
Ik snap btw ook weer niet dat er massaal gestemd wordt op Playtime en dat achteraf iedereen klaagt dat ze er niks mee kunnen.
Iemand met een studio set is geen beginneling, (wel mogelijk een beginneling in de studio fotografie) en daar is de wedstrijd niet voor. dat je niet met je dure spullen overweg kan, is niet de issue. Hetzelfde argument zou dan ook gelden voor photoshop.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:22 schreef HMaster-II het volgende:
Totale stiere-uitwerpselen![]()
Iemand met een studioset is bezig met ander soort fotografie. Dat is een keuze. Deze fototgrafen willen zich meer vastleggen op model en portretfotgrafie en kunnen zelfs zwaar falen op Urban, Macro, Product, Stilleven, Sport fotografie.
En wat pirke al meldt, mensen met een studio-set kunnen ook shoots zwaar verkloten.. Dus jouw mening en ook die van Shark, kan ik op dit standpunt niet delen..![]()
Fijn, in januari heb ik eindelijk een fotostudio kan ik hem niet gebruike voor de wedstrijd.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:06 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ieder voor zich
[..]
Overigens, photoshoppen mag niet, omdat beginnelingen daar ook niks van zouden kunnen. Maar ik vind ook wel dat mensen die meedoen aan de wedstrijd hun studio setjes niet mogen gebruiken voor de wedstrijd, want de beginnende fotograaf heeft die ook niet.
Ik wil zelfs stellen (ff advocaat van de duivel spelen) dat mensen die een studioset hebben eigenlijk het doel van FOT ontgroeid zijn-
Misschien moeten de oude rotten als ze het beginstadium ontgroeid zijn EN het vervelend vinden om wederkerende onderwerpen vast te leggen oprotten verder gaan?![]()
Maar edan zou desbetrefende user niet meer mee mogen doen met wedstrijden???quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:47 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Iemand met een studio set is geen beginneling, (wel mogelijk een beginneling in de studio fotografie) en daar is de wedstrijd niet voor. dat je niet met je dure spullen overweg kan, is niet de issue. Hetzelfde argument zou dan ook gelden voor photoshop.
Dat men zich op één discipline vastlegt doet er ook niet toe, men is nog steeds een gevorderd fotograaf met gevorderde middelen. Dat de fotograaf in kwestie een prutser 1e klas is doet niet ter zake.
Non argument dus.
er waren 27 stemmen voor playtime. van die 27 mensen hebben maar negen ook daadwerkelijk iets ingestuurd. Dat is maar 33.3333333333333333333333333333333333333% De andere 28 foto's waren van mensen die andere onderwerpen gekozen hadden of niet meestemden.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:34 schreef prupke het volgende:
er waren maar liefst 27 stemmen voor playtime en hey er zijn die maand 37 foto's ingestuurd!
dus ik begrijp ff niet wat je bedoeld hiermee.
Dat zeg ik niet. Ik kan photoshoppen, ik heb 6 SLRs en 20 lenzen, 100 filters, etc. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat allemaal voor de fotowedstrijd gebruik... integendeel, ik heb sommige foto's alleen met mijn powershotje A80quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:50 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Maar edan zou desbetrefende user niet meer mee mogen doen met wedstrijden???![]()
Dan vallen er wel veel FOTters af..
PKFotografie
Prupke
Freud
-Marjo-
Puckzzz
HM2
:edit: Snakelady
De users waren meer bezig met hoe ze een college konden nmaken dan echt iets verzinnen wat origineel was. dat is ook wel te zien aan de inzendingen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:59 schreef -Marjo- het volgende:
Ik zie de moeilijkere onderwerpen juist als een uitdaging. Als er een onderwerp is waar ik in eerste instantie weinig mee kan probeer ik toch iets te bedenken en er mijn eigen invulling aan te geven. Neem nou "Een dag uit je leven in 3 foto's". Ik vond het een prut onderwerp maar uiteindelijk toch iets mee gedaan...
Dus het was een vrij laagdrempelig onderwerpquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:58 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
er waren 27 stemmen voor playtime. van die 27 mensen hebben maar negen ook daadwerkelijk iets ingestuurd. Dat is maar 33.3333333333333333333333333333333333333% De andere 28 foto's waren van mensen die andere onderwerpen gekozen hadden.
Ik gebruikte het als voorbeeld, niet de bedoeling om die discussie weer aan te zwengelen. Er was toen een tutorial gemaakt en users genoeg die wel wisten hoe het moest en konden helpen daarmee...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:02 schreef SunChaser het volgende:
[..]
De users waren meer bezig met hoe ze een college konden nmaken dan echt iets verzinnen wat origineel was. dat is ook wel te zien aan de inzendingen.
Je kunt wel steven als Subforum om t leuk voor iedereen te houden, dus zowel voor beginneling als gevorderde. En de laatste groep heeft nu de overhand in de FOTO wedstrijd. Het is makkelijker voor de gevorderde om een stapje terug te doen (zie daar ook je uitdaging in) dan voor de beginneling om een stap vooruit te doen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:03 schreef prupke het volgende:
Maar ja het is ook geen verplichting om mee te doen toch?
wie zijn er gevorderd dan?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:06 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je kunt wel steven als Subforum om t leuk voor iedereen te houden, dus zowel voor beginneling als gevorderde. En de laatste groep heeft nu de overhand in de FOTO wedstrijd. Het is makkelijker voor de gevorderde om een stapje terug te doen (zie daar ook je uitdaging in) dan voor de beginneling om een stap vooruit te doen.
maar het is juist die massa die op een moeilijk onderwerp stemt en vervolgens er niets mee doet omdat ze het achteraf toch te moeilijk vinden, een ding is de mens eigen, en dat is overschatting. Verder natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon een onderwerp kiezen omdat het per ongeluk bovenaan de active topics staat en je zo dus stemmen krijgt op onderwerpen die niet haalbaar zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 09:29 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Ja maar wie gaat dan bepalen wat simpel is? We kiezen nu toch gewoon zelf de onderwerpen, ik kan me niet herinneren dat er een stemronde is geweest waarbij er geen eenvoudig onderwerp beschikbaar was? Als dan de massa toch voor een moeilijker onderwerp kiest, is dat kennelijk wat de meerderheid graag wil.
quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Overigens, photoshoppen mag niet, omdat beginnelingen daar ook niks van zouden kunnen. Maar ik vind ook wel dat mensen die meedoen aan de wedstrijd hun studio setjes niet mogen gebruiken voor de wedstrijd, want de beginnende fotograaf heeft die ook niet.
Ik wil zelfs stellen (ff advocaat van de duivel spelen) dat mensen die een studioset hebben eigenlijk het doel van FOT ontgroeid zijn-
Ooi heb ik een keer geopperd om een scheiding te brengen tussen de gevorderde en beginnende fotograaf, maar ja, waar leg je de grens, iemand met 25.000 Euro aan equipment kan nog steeds rukfoto's maken bijvoorbeeld en iemand met eencompact 3.2 mp cameraatje briljante platenquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:09 schreef SunChaser het volgende:
[..]
De technieken en settings die nu worden gebruikt zijn anders ook voor gevorderden. En dat levert ook niet per se mooiere foto's op.
Eigenlijk moet je dan ook fotografen weren met gevorderde hardwarequote:Op vrijdag 29 december 2006 11:47 schreef Shark.Bait het volgende:
[...] men is nog steeds een gevorderd fotograaf met gevorderde middelen. Dat de fotograaf in kwestie een prutser 1e klas is doet niet ter zake.
Ook een strak planquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:09 schreef Re het volgende:
waarom niet gewoon 12 simpele opdrachten, blind voor de users, geen ge-emmer meer met stemmen op oderwerpen enz...
Ik noem geen namen van de mannenbladen, maar die foto's vinden nog wel iedere maand gretig 'aftrek'...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:14 schreef Re het volgende:
[..]
Ooi heb ik een keer geopperd om een scheiding te brengen tussen de gevorderde en beginnende fotograaf, maar ja, waar leg je de grens, iemand met 25.000 Euro aan equipment kan nog steeds rukfoto's maken bijvoorbeeld en iemand met eencompact 3.2 mp cameraatje briljante platen
Dat ge-emmer hebben ze op EOSDigitaal (ja ik lurk daar alleen nog om me te kunnen ergeren aan het postgedrag en vooral aan het MOD-gedrag daarquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:17 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ook een strak planblijf je alleen het ge-emmer over het onderwerp houden
Jij hebt het spul alleen gekocht vanwege "de heb"..quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:20 schreef pirke het volgende:
Hey, dat ik toevallig een 30D heb met 2 L lenzen, wil niet zeggen dat ik er goed mee overweg kan
Valt ook wel mee hoor, die 30D voelde gewoon fijner dan een 400D en ik wil graag wat kwaliteit waar ik even mee vooruit kan. In de digitale fotografie ben ik net een weekje bezig...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:22 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Jij hebt het spul alleen gekocht vanwege "de heb"..![]()
Beter een echte cam in je klauw dan een vrouwencameraquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:25 schreef pirke het volgende:
[..]
Valt ook wel mee hoor, die 30D voelde gewoon fijner dan een 400D en ik wil graag wat kwaliteit waar ik even mee vooruit kan. In de digitale fotografie ben ik net een weekje bezig...
Ey!quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:28 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Beter een echte cam in je klauw dan een vrouwencamera![]()
![]()
Op Tweakers laten ze de winnaar een onderwerp kiezen (met uitleg erbij). Zou al een stuk schelenquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:22 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Dat ge-emmer hebben ze op EOSDigitaal (ja ik lurk daar alleen nog om me te kunnen ergeren aan het postgedrag en vooral aan het MOD-gedrag daar) ingeperkt. Een der Mods geeft gewoon iedere maand 1 opdracht en daar kan je het mee doen.. Geen gestem en geblaat vooraf..
Eens...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:28 schreef Re het volgende:
Hmja, studiosets indammen lijkt me niet echt een optie, creativiteit valt of staat niet met de aperatuur die je hebt.
Het kan gewoon veel simpeler maar lijkt wel of men het liefst in ingewikkelde constructen wil verzanden, elke keer weer
Dat gevoel heb ik nou ookquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:28 schreef Re het volgende:
Het kan gewoon veel simpeler maar lijkt wel of men het liefst in ingewikkelde constructen wil verzanden, elke keer weer
Waarom wist ik gewoon met een kans van 100% dat jij er op zou reageren..quote:
Thanksquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Mooi stukkie An.. je kon toch nog wel slapen vannacht?
dusse.. dat betekent dat iedereen 5 onderwerpen moet gaan insturen?
Mag ik die knuppel terug? Er is vast nog ergens anders een hoenderhok waar ik em in kan gooien
Je moet keuzes maken in het leven. Spanning komt wel weer tijdens de wedstrijd, maak je daar maa niet druk over!quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:14 schreef pirke het volgende:
Waarom eigenlijk alle onderwerpen al openbaar maken vantevoren? Dan haal je alle spanning weg!
Hiewr ben ik het mee eens, zou leuker zijn als wel alles al van te voren vaststaat maar dan wel pas iedere maand bekend wordt welk onderwerp het is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:14 schreef pirke het volgende:
Waarom eigenlijk alle onderwerpen al openbaar maken vantevoren? Dan haal je alle spanning weg!
Voorlopig nog steeds meer voordelenquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:24 schreef Shark.Bait het volgende:
wie weet, als het van te voren al vastligt, zijn er meer mensen die mee gaan doen omdat het "ik-heb-geen-tijd" excuus vervalt.
Kan je met vakantie ook het FOT lijstje afwerken
Dankjewelquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:49 schreef pea4fun het volgende:
Heel goed bezig AnAls je aan het lijstje dan toevoegt dat na sluitingsdatum en tijd, de uitslag de volgende dag (misschien zelfs met tijd) geplaatst wordt ben je ook meteen af van " zijn de winnaars al bekend?"
quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:15 schreef pea4fun het volgende:
Ik zit net te denken, hebben we dan gelukkig maar 1 keer in het jaar het recht om te zeggen dat het rukonderwerpen © k-man zijn?![]()
Jaaaaaaaaaaaaaaaquote:Op vrijdag 29 december 2006 14:15 schreef pea4fun het volgende:
Ik zit net te denken, hebben we dan maar 1 keer in het jaar het recht om te zeggen dat het rukonderwerpen © k-man zijn?![]()
Elizabeth gaat weer meedoenquote:Op vrijdag 29 december 2006 14:42 schreef ElizabethR het volgende:
Wauw!! Goed bezig An!! Ik krijg zowaar weer zin om mee te gaan doen.
Verder ben ik het ook nog met Shark-Bait eens, over het studiogedoetje. De elitegroep van FOT enzo.
Whehehe
De mooiste foto van 2006quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:12 schreef Gremen het volgende:
Goed plan zo
Alleen hebben we nu in januari dus even geen wedstrijd?
hmz , misschien als ik een studiosetje hebquote:Op vrijdag 29 december 2006 14:59 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Elizabeth gaat weer meedoen![]()
Wie volgt
quote:
Ze is blon(d/t)... dus ze snapt dat nog niet zo goed.quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:15 schreef Re het volgende:
[..]
-t
maar idd, het komt helemaal goed met de wedstrijden
opzoutenquote:
Als je gaat corrigeren, moet je het ook goed doen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:15 schreef Re het volgende:
[..]
-t
Blijkt maar weer dat ik werk en prive heeel goed gescheiden kan houden, daar doe ik het namelijk wel goedquote:Op vrijdag 29 december 2006 16:15 schreef Re het volgende:
[..]
-t
Das expres, is DordTsquote:Op vrijdag 29 december 2006 16:26 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Als je gaat corrigeren, moet je het ook goed doen.
Stiekum
je mag het van mij elke maand wel herhalenquote:Op vrijdag 29 december 2006 14:15 schreef pea4fun het volgende:
Ik zit net te denken, hebben we dan maar 1 keer in het jaar het recht om te zeggen dat het rukonderwerpen © k-man zijn?![]()
Dan zit je nog iedere maand met dat stemgedoe waar dan weer de discussie op volgt of het wel een toegankelijk onderwerp is en wat dan precies de bedoeling is en weet ik veel...Dat kun je nu in 1 keer oplossen door duidelijk aan te geven bij elk onderwerp wat de bedoeling is en dan is het gewoon klaar met dat geneuzelquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:12 schreef LekkerApart het volgende:
Ik vind 1 keer per jaar onderwerpen vasstellen geen goed idee..
Laat de crew dan iedere maand 5 onderwerpen aangeven waaruit gekozen kan worden (waarvoor we eens in het jaar suggesties inleveren).
ahhh ...we gaan er een snapshotwedstrijd van makenquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:06 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ieder voor zich
[..]
Op fok zijn veel mensen met een camera, maar ze komen niet naar FOT (behalve misschien om te lurcken)
Het is de insteek van FOT om laagdrempelig te zijn naar de gemiddelde fokker met camera. De wedstrijden zijn daarom laagdrempelig, zodat meer mensen (lees: beginnende fotografen) mee gaan doen.
Misschien moeten de oude rotten als ze het beginstadium ontgroeid zijn EN het vervelend vinden om wederkerende onderwerpen vast te leggen oprotten verder gaan?![]()
Als we dan alle onderwerpen eerst moeten bespreken, van wat wel of er niet ondervalt, dan zijn we zo een paar maand verder.quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:16 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dan zit je nog iedere maand met dat stemgedoe waar dan weer de discussie op volgt of het wel een toegankelijk onderwerp is en wat dan precies de bedoeling is en weet ik veel...Dat kun je nu in 1 keer oplossen door duidelijk aan te geven bij elk onderwerp wat de bedoeling is en dan is het gewoon klaar met dat geneuzel
Als jij dat eruit destileert, dan wel jaquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:55 schreef Puckzzz het volgende:
ahhh ...we gaan er een snapshotwedstrijd van maken
Ik ook, maar dan eis ik ongelimiteerde photoshop mogelijkheden, ik heb geen studioflitsers...quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:21 schreef blomst het volgende:
Ik vind dat geneuzel over studio materiaal ook onzin, iedereen moet zelf toch weten hoe en waar hij de foto gaat maken, en wat hij of zij daar voor gebruikt.
Van mij mag je photoshoppen, en het gebeurd nu ook al genoegg, alleen weet niemand het.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:24 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik ook, maar dan eis ik ongelimiteerde photoshop mogelijkheden, ik heb geen studioflitsers...
Deze mening deel ik persoonlijk niet.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:24 schreef LekkerApart het volgende:
En wat een onderwerp inhoudt compleet vastleggen is ook niet boeiend.. Suggesties geven ok, maar alles voorkauwen is boring :S
Herinner je het onderwerp "bomen" nog?quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:33 schreef blomst het volgende:
Als dat omaatje dan maar een voorbeeld blijft, anders zijn al die arme oude omaatjes tijdelijk niet meer veilig in nederland.
Toen????????quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:34 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Herinner je het onderwerp "bomen" nog?![]()
Daar heeft menig FOTter een trauma aan overgehouden toen!![]()
Owja overgehouden , betekend nu er last van hebben ,,,,,quote:
Heb je geen nazorg van fok gekregen ?quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:47 schreef Ymke het volgende:
[..]
Owja overgehouden , betekend nu er last van hebben ,,,,,![]()
Tja nachtdienst he?
Nee , ik gebruik nu wel medicatiequote:Op vrijdag 29 december 2006 19:49 schreef blomst het volgende:
[..]
Heb je geen nazorg van fok gekregen ?![]()
Het is als yoni zegt, proberen daar op in te spelen als de onderwerpen door de selectie moeten. En zeuren mag altijdquote:Op vrijdag 29 december 2006 20:47 schreef Schanulleke het volgende:
Ik vind je stukje erg goed An!
Ik kan me in het meeste wel vinden. De onderwerpen per 12 kiezen stuit bij mij wel op wat weerstand, al realiseer ik me dat het misschien wel toegankelijker is. Ik ben alleen wel een beetje bang dat sommige onderwerpen buiten hun 'seizoen' komen te vallen. Ik houd iig wel altijd rekening met de tijd van het jaar bij het insturen van onderwerpen. Maar goed, dat ga ik dus wel even aanzien en als het me niet bevalt begin ik wel te zeuren.
Photoshopregels mogen van mij wegvallen, ik vind toch volledig onduidelijk wat nu wel en niet mag.
Verder ben ik wel tevreden en benieuwd. Op welke termijn moeten we 5 onderwerpen aanleveren?
Nu nog even flinke frontpage exposure regelen voor de beste van 2006 en ik ben echt heel erg tevreden. Nu die wedstrijd een maand loopt, betekend dat ook dat er een extra lange stemperiode komt? Ik zou daar wel voor zijn.
onzin SB. Net alsof mensen met een studiosetje die zooi mee naar buiten gaan slepen omdat ze een foto van de maan moeten gaan maken? Jaaa ik sjouw die hele meuk naar buiten op het balkon en richt ze met volle kracht op de maanquote:Op vrijdag 29 december 2006 19:24 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik ook, maar dan eis ik ongelimiteerde photoshop mogelijkheden, ik heb geen studioflitsers...
O ja, want alleen in een studio omgeving worden mooie foto's gemaaktquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:55 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ahhh ...we gaan er een snapshotwedstrijd van maken
Nee, want daar gaat het nou net om!! Wat is toegestaan voor een wedstrijd! Is de zelf benoemde elite van de FOT users nog steeds het groepje dat de dienst uit maakt qua onderwerpen en willekeurig maandelijks aanpassen van de regels of krijgt een eenvoudige amateur inmiddels ook een kans, door simpele regels en geen gephotoshop en niet afgebrand worden op een (wat zo'n elitegroepje FOT user ziet als) een 'snapshot'. Bovendien begon ik niet minderwaardig te doen over snapshotwedstrijdenquote:Op zaterdag 30 december 2006 00:28 schreef Yoni het volgende:
Mensen, dit topic is bedoeld voor een brainstorm over de fotowedstrijd en niet voor een discussie over snapshots vs studiofotografie. Iedereen heeft nou eenmaal zo zijn voorkeuren en talenten, respecteer dat
Mocht je per se verder willen discussieren over studiowerk vs. snapshots, open dan gerust een nieuw topic, maar hou het dan ook daar graag inhoudelijk en laat de persoonlijke aanvallen achterwege!
Yepquote:Op zaterdag 30 december 2006 00:59 schreef PdeHoog het volgende:
ElisabethR, relax johIedereen stuurt zometeen vijf onderwerpen in en dan gaan de modjes en wedstrijd-dame daar een leuke mix van maken
En daar zal ongetwijfeld iets tussen zitten voor iedereen
Hallelujaquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:01 schreef Yoni het volgende:
[..]
YepEn daar zullen zeker ook onderwerpen bij zitten die uitermate geschikt zijn voor buitenwerk
![]()
opdracht : fotografeer een graanveld in volle bloeiquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
HallelujaEindelijk weer eens een geldige reden om naar de dierentuin te gaan
Damn.....uhmm.....eindelijk weer eens een geldige reden om naar een landbouwgebied te rijdenquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:03 schreef prupke het volgende:
[..]
opdracht : fotografeer een graanveld in volle bloei
have fun in de dierentuin...
en hek je hebt er niet eens een studioflitser voor nodigquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:04 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Damn.....uhmm.....eindelijk weer eens een geldige reden om naar een landbouwgebied te rijden
Dat is 1!! keer gebeurd, met 'een dag uit je leven in 4 foto's' en niet dat je hele ingewikkelde PS-kunstwerken hoefde te maken, maar alleen een collage van 4 foto's..quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:52 schreef ElizabethR het volgende:
[
Serieus hoor, ik zou ontzettend graag nou eens een keer meedoen aan een wedstrijd waarin niet meteen regels worden aangepast met betrekking tot photoshoppen
Zoals??quote:of met van die rukonderwerpen (copyright k-man) waarvoor je gewoon een studio moet hebben zo ongeveer.
Ik denk dat PS alleen in je voordeel kan werken als je een mooie foto hebt gemaakt. Een slechte foto wordt nooit goed met PS, het kan hoosgtens een beetje verbeteren. Ik haal al mn foto;s door PS, een beetje levels en curves.. that's it... maar voor mij is het wel belangrijk, gewoon een soort 'finishing touch'quote:k hou bijvoorbeeld van natuur en landschappen fotograferen, die ik niet bewerk, maar dat schijnt hier minderwaardig te zijn. Je moet fancy, zwaar gephotoshopte foto's maken in een studiosetting, dan pas tel je mee en is alles wat je zegt heilig.
Ja...dat wordt lastigquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:07 schreef prupke het volgende:
[..]
en hek je hebt er niet eens een studioflitser voor nodig
nu alleen nog een graanveld zoeken...
Ja, wat hij zegt dusquote:Op zaterdag 30 december 2006 00:59 schreef PdeHoog het volgende:
ElisabethR, relax johIedereen stuurt zometeen vijf onderwerpen in en dan gaan de modjes en wedstrijd-dame daar een leuke mix van maken
En daar zal ongetwijfeld iets tussen zitten voor iedereen
Laat iedereen gewoon lekker zijn ding doen en dan komt het vanzelf wel goedZie voor jezelf de uitdaging en heb daar lol in
mijn buitenfotos hoef ik niet door ps te halen.....quote:Op zaterdag 30 december 2006 01:07 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Dat is 1!! keer gebeurd, met 'een dag uit je leven in 4 foto's' en niet dat je hele ingewikkelde PS-kunstwerken hoefde te maken, maar alleen een collage van 4 foto's..
[..]
Zoals??
Ik heb sinds een tijdje beschikking over een studio.. ongeveer dezelfde tijd sinds dat ik fotografeer.. Heb ik nu voordeel?? Mwa, ik vind zelf van niet,, want een studiofoto maken is voor mij even moeilijk als een 'niet-studio-foto'... Ik moet nog steeds letten op het licht, de compositie enz... en de foto is nooit zo spontaan als een snapshot.. Dus tja... om dat nu te verbieden..
[..]
Ik denk dat PS alleen in je voordeel kan werken als je een mooie foto hebt gemaakt. Een slechte foto wordt nooit goed met PS, het kan hoosgtens een beetje verbeteren. Ik haal al mn foto;s door PS, een beetje levels en curves.. that's it... maar voor mij is het wel belangrijk, gewoon een soort 'finishing touch'
bedenk dan ook dat photoshoppen niet voor iedereen op dezelfde manier werktquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:13 schreef PdeHoog het volgende:
Bedenk wel dat fotograferen niet voor iedereen op dezelfde manier werktIn sommige gevallen is het photoshoppen gewoon deel van de lol voor mensen
En dan kan je het wel teveel vinden, maar je kan iemand ook niet verbieden lol te hebben met zijn of haar foto's
Nja, ik haal al mn foto's door PS.. gewoon wat standaard procedures.. en dat is het, geen magie komt eraan te pas en in principe haalt het alleen de kleuren wat op, meer niet. Dus iedereen moet dat voor zichzelf weten lijkt mij. Ik kán niet eens veel in PS maar wát ik kan om mn foto mooier te maken, doe ik. Ik zie PS als een onderdeel van het fotograferen, net als vroeger een dokaquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:11 schreef prupke het volgende:
[..]
mijn buitenfotos hoef ik niet door ps te halen.....
mijn studio fotos soms... en ik ben ook maar beginner met fotograferen.
alleen soms word ps te vaak gebruikt. je maakt een heel simpele foto en die leuk je godsgruwelijk op in ps (niet iedereen doet dit , maar degenen die weten hoe dat proggie werkt misschien wel)
Dan kom je dus nu op de eeuwige discussie wel of geen gebruik van photoshop bij digitale fotografie en dat valt buiten het kader van het topicquote:Op zaterdag 30 december 2006 01:16 schreef prupke het volgende:
[..]
bedenk dan ook dat photoshoppen niet voor iedereen op dezelfde manier werktIn sommige gevallen is het fotograferen gewoon een deel van de lol voor mensen
En dan kan je het wel te weinig vinden , maar je kan iemand ook niet verbieden lol te hebben met zijn of haar foto's
Nee, dat is ook zo! Maar ik heb er ook lol in om mn foto;s nét iets mooier te maken in PS... Gewoon met basic tools.. Dat hoeft toch niet verboden te worden?quote:Op zaterdag 30 december 2006 01:16 schreef prupke het volgende:
[..]
bedenk dan ook dat photoshoppen niet voor iedereen op dezelfde manier werktIn sommige gevallen is het fotograferen gewoon een deel van de lol voor mensen
En dan kan je het wel te weinig vinden , maar je kan iemand ook niet verbieden lol te hebben met zijn of haar foto's
Ik zie dat niemand het opgemerkt heeft. Maar toen ik dit schreef besefte ik heel goed dat ik daarmee ook mezelf bedoelde.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:06 schreef Shark.Bait het volgende:
zo kan ie wel weer he tante?quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
O ja, want alleen in een studio omgeving worden mooie foto's gemaakt![]()
En waarom altijd en eeuwig zo denigrerend over snapshots?? De world press foto is godverrrr ALTIJD een snapshot!!
Jij fotografeert vrij eenzijdig, voornamelijk studiowerk, en moet het nogal van je photoshopkwaliteiten hebben. Laat jij maar eens een keer zien dat je mooie snapshots of fraaie natuurfoto's kunt maken. Ik moet het je nog zien doen.
Ik stel snapshot voor als onderwerp.
Jah, die gaan dan hun heil zoeken bij EOSDigitaal (showcase-topics met 1 fotoquote:Op zaterdag 30 december 2006 12:25 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik zie dat niemand het opgemerkt heeft. Maar toen ik dit schreef besefte ik heel goed dat ik daarmee ook mezelf bedoelde.
Ik ben FOT ontgroeid. En met mij vele anderen. Denk er maar over na en wees eerlijk tegen jezelf.
Ieder zijn/ haar specialiteiten en kwaliteiten.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:35 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
zo kan ie wel weer he tante?
ik weet ondertussen jouw houding ten opzichte van studiofotografie, flikker maar ff op met je fanatieke gedoe![]()
en ik heb al helemáál geen behoefte om mezelf te moeten gaan 'bewijzen' tegenover jou dat ik ook een goede snapshot kan maken.
deze discussie gaat over het verbeteren van de fotowedstrijd, ik ben alleen van mening dat de PS regels overboord gegooid mogen worden, een overgeshopte foto wordt er vaak niet beter op dus zal ook niet snel winnen.
ohja dat is ook niet eerlijk want ik moet het voornamelijk van mijn photoshop kwaliteiten hebben omdat de foto's rechtsreeks uit de cam om te huilen zijn![]()
quote:Op zaterdag 30 december 2006 15:19 schreef HMaster-II het volgende:
Het gaat dus om de insteek van de wedstrijd en niet over wel of niet een studio of photoshopje inleveren![]()
ik bedoel met het oog op de wedstrijd. De rest..och, altijd wel leuk om beginnelingen een handje te helpen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 15:16 schreef HMaster-II het volgende:
<KNIP>
quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:00 schreef Yoni het volgende:
Ik vind het eigenlijk juist leuk dat ook de gevorderden nog mee doen aan de wedstrijd en hier posten. Ik vind het erg inspirerend. Soms ook wel heel frustererend, maar het daagt me wel uit om verder te leren en te proberen
Je hebt wel een punt. Vaak denk ik 'oh ja, nog ff snel een foto voor de wedstrijd maken'. Dat is voor mij niet de manier, niet bevredigend ook. Ik zal de komende tijd wel selectiever worden in mijn wedstrijddeelname, alleen als ik denk dat ik er echt iets van kan maken, en dan ga ik er ook eens goed voor zitten.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:25 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik zie dat niemand het opgemerkt heeft. Maar toen ik dit schreef besefte ik heel goed dat ik daarmee ook mezelf bedoelde.
Ik ben FOT ontgroeid. En met mij vele anderen. Denk er maar over na en wees eerlijk tegen jezelf.
Maar misschien hebben de mensen zoals ik daar 1 van ben wel baad bij deze mensen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:25 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat zei ik ook al...quote:Op zaterdag 30 december 2006 21:35 schreef Ymke het volgende:
Ik ben Fot bij lange na nog niet ontgroeid en zo geweldig is de rest eigenlijk ook niet
Checkquote:Op zaterdag 30 december 2006 21:35 schreef Ymke het volgende:
Ik ben Fot bij lange na nog niet ontgroeid en zo geweldig is de rest eigenlijk ook niet
Ik ook niet, maar nu wél!quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:00 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Checken ben het niet snel met Ymke eens
Whehehe.quote:Op zondag 31 december 2006 01:12 schreef freud het volgende:
Kan ik niet gewoon 12 foto's insturen en dat jullie dan het thema erbij vermelden?
En als dat dan gewoon ruk foto's zijn is K-man ook weer tevredenquote:Op zondag 31 december 2006 01:12 schreef freud het volgende:
Kan ik niet gewoon 12 foto's insturen en dat jullie dan het thema erbij vermelden?
Je DSLR doet dat ook hoor, behalve wanneer je met RAW werkt. Toch?quote:Op zondag 31 december 2006 00:53 schreef Schanulleke het volgende:
Aan de tegenstanders van PS heb ik ook de volgende nog ter overweging.
Een DSLR geeft een output die puur datgene is dat door de sensor geregistreerd is (tenzij specifiek anders ingesteld). Een compact camera voert in de camera al een bewerking uit, die vaak als 'color management' wordt aangeduidt. Alles wordt wat levendiger gemaakt. Dat is op zich niks nieuws, dat gebeurt ook met analoge foto's in het gemiddelde afdrukcentrum. Waarom zouden DSLR eigenaren daar bijvoorbeeld geen gebruik van mogen maken?
Nee, tenzij je echte kleurprofielen activeert, maar met het oog op nabewerking is het aantrekkelijker om een onbewerkt plaatje uit je camera te laten rollen. Al dan niet gecrompimeerd.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:06 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Je DSLR doet dat ook hoor, behalve wanneer je met RAW werkt. Toch?
Dat is nog niet eens zo'n slecht idee, gewoon je eigen foto van de maand inzenden, dan heeft niemand meer het excuus dat ie geen tijd heeftquote:Op woensdag 3 januari 2007 14:08 schreef fr.oosje het volgende:
Wat een ingewikkeld gedoe zeg allemaal. Ik geef je op een briefje dat dit niets zal veranderen aan het aantal inzendingen. Of was dat niet het uitgangspunt?.
Ik denk dat als je meer deelnemers wilt krijgen je de onderwerpen juist heel smal moet gaan houden. Het is vaak niet de apparatuur die mensen tegenhoud om iets in te sturen. Maar hun eigen (gebrek aan) creativiteit.
Of maak een onderwerp juist weer zo breed dat je alles kunt insturen wat je wilt. (vorig jaar bij de foto van het jaar waren er geloof ik wel heel veel inzendingen)
Mischien moet je wel twee wedstrijden starten. Eentje met een onderwerp waar de crea bea's zich op kunnen stuk bijten en gewoon de foto van de maand verkiezing waarbij je dus zelf alles mag insturen wat je wilt mits het die maand gemaakt is (ja ik weet dat dit niet te controleren is maar wat zou dat)
Bij de foto van de maand kan iedereen gewoon mee doen ook als je niet zo crea bea bent maar nou net wel een hele goede landschap fotograaf. Get the point?
Nouja, wel die maand gemaakt natuurlijk... Dus dan moet je minimaal 1 shoot/foto gedaan/gemaakt hebben die maand. Dat moet op zich lukken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:17 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens zo'n slecht idee, gewoon je eigen foto van de maand inzenden, dan heeft niemand meer het excuus dat ie geen tijd heeft
Yep duidelijk. Maar het aantal ingestuurde foto's is niet eens zo het punt. Ik vind juist nu de wedstrijd gecompliceerd geregeld. Over het algemeen zijn de winnaars de wat oudere rotten op fot (de drie die onderwerpen mogen insturen). Je krijgt dan een cirkel die minder toegankelijk is voor nieuwe mensen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:08 schreef fr.oosje het volgende:
Wat een ingewikkeld gedoe zeg allemaal. Ik geef je op een briefje dat dit niets zal veranderen aan het aantal inzendingen. Of was dat niet het uitgangspunt?.
Ik denk dat als je meer deelnemers wilt krijgen je de onderwerpen juist heel smal moet gaan houden. Het is vaak niet de apparatuur die mensen tegenhoud om iets in te sturen. Maar hun eigen (gebrek aan) creativiteit.
Of maak een onderwerp juist weer zo breed dat je alles kunt insturen wat je wilt. (vorig jaar bij de foto van het jaar waren er geloof ik wel heel veel inzendingen)
Mischien moet je wel twee wedstrijden starten. Eentje met een onderwerp waar de crea bea's zich op kunnen stuk bijten en gewoon de foto van de maand verkiezing waarbij je dus zelf alles mag insturen wat je wilt mits het die maand gemaakt is (ja ik weet dat dit niet te controleren is maar wat zou dat)
Bij de foto van de maand kan iedereen gewoon mee doen ook als je niet zo crea bea bent maar nou net wel een hele goede landschap fotograaf. Get the point?
Dit klopt dan dus!quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:27 schreef Schanulleke het volgende:
Juist doordat de mods en de WC nu de hand houden in de uiteindelijk onderwerpkeuze zullen er misschien beter afgebakende onderwerpen komen. Althans, dat was wel het idee heb ik begrepen.
Blind stemmen als in: mailen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind trouwens dat er eigenlijk blind gestemd moet gaan worden, of iig na sluiting alle stemmen publiceren. Nu zie je dat soms nog snel wordt gestemd op iemand om de laatste punten toe te kennen.
Is dat nou echt zo, of is dat een beeld dat in de hoofden van (sommige) mensen zit? Volgens mij staan er best vaak newbies in de top 3?quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:54 schreef An24 het volgende:
Over het algemeen zijn de winnaars de wat oudere rotten op fot
Ja! Liefst zelfs zonder de foto's te zien. Of dacht je dat ik een foto van Puckzzz niet zou kunnen onderscheiden van een foto van ER? Los nog van het punt dat je dan ook geen tussentijdse resultaten meer aan in het discussieforum kunt posten.quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind trouwens dat er eigenlijk blind gestemd moet gaan worden,
Want? Dan heb je weer wat extra's om over te zeiken?quote:of iig na sluiting alle stemmen publiceren.
Waar baseer je dat op? Of vind je het gewoon leuk om in het wilde weg beschuldigingen rond te strooien?quote:Nu zie je dat soms nog snel wordt gestemd op iemand om de laatste punten toe te kennen.
De afgelopen wedstrijden(met uitzonderingen van die Phoenixx gedaan heeft want daar staan de winnaars niet bij--zou de WC of de modjes dat alsnog in orde willen brengen voor de volledigheid? Dank Uquote:Op woensdag 3 januari 2007 15:16 schreef Vliegvrager het volgende:
Is dat nou echt zo, of is dat een beeld dat in de hoofden van (sommige) mensen zit? Volgens mij staan er best vaak newbies in de top 3?
Was in 3 minuten gebeurd, het langst was het wachten op het laden van de topicsquote:
Dus ' nebwbies' pakken ongeveer 1/3 van de prijzen. Is dat weinig? Lijkt mij niet eerlijk gezegd, howel je meer gegevens nodig hebt om te bepalen of het evenredig is. Iig niet zo weinig dat het af zou kunnen schrikken, lijkt me. En dan nog, wat is nou eigenlijk een newbie? Ik noem bijvoorbeeld een Chanty en een Mukie, die al geruime tijd op Fok rondlopen, maar als fotograaf en/of wedstrijddeelnemers nogal aan de verse kant zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:45 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De afgelopen wedstrijden(met uitzonderingen van die Phoenixx gedaan heeft want daar staan de winnaars niet bij--zou de WC of de modjes dat alsnog in orde willen brengen voor de volledigheid? Dank U
Prupke-CrazyCharlie-Gremon
Snakelady-Puckzzz-Mukie
Chanty-Karen71-Puckzzz
Kzieniks-Vliegvrager-Tha_Erik/Ynske
Lienzz-Schanulleke-PKFotografie
Offy-RogerDry-TheMacro
Elefes-Ilford-Offy
Maxcre8-Gizz-Cramus
Kamermans-Ymke-Puckzzz
Djengizz-oYo-Shark.Bait
Xilantof-DEMUTS-dubbellu
de newbies (toenmalig waren Ilford en kamermans iig newbies) ff vetgedrukt weergegeven.
25 oldbies tegen 9 newbies in 11 wedstrijden.--4 door newbies gewonnen in totaal.
Het gaat om "het gevoel" van users. Ik heb diverse keren mail gehad waarin wordt aangegeven dat er wordt geaarzeld met insturen, vanwege niveau en hechtheid. Ik heb in die situaties de user welkom geheten en soms weten over te halen. Dat is wat er speelt.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:19 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dus ' nebwbies' pakken ongeveer 1/3 van de prijzen. Is dat weinig? Lijkt mij niet eerlijk gezegd, howel je meer gegevens nodig hebt om te bepalen of het evenredig is. Iig niet zo weinig dat het af zou kunnen schrikken, lijkt me. En dan nog, wat is nou eigenlijk een newbie? Ik noem bijvoorbeeld een Chanty en een Mukie, die al geruime tijd op Fok rondlopen, maar als fotograaf en/of wedstrijddeelnemers nogal aan de verse kant zijn.
quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:28 schreef Shark.Bait het volgende:
hechtheid
lees: kliekje
leuk omschreven An
Ik snap het wel, maar het is best vreemd, want ik kan me niet herinneren dat er een newbie ooit is afgezeken door vaste FOTters. Aan verlegenheid kan je niks doen als de persoon in kwestie niet de eerste stap zet, hoe makkelijk je de wedstrijd ook maakt.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:22 schreef An24 het volgende:
[..]
Het gaat om "het gevoel" van users. Ik heb diverse keren mail gehad waarin wordt aangegeven dat er wordt geaarzeld met insturen, vanwege niveau en hechtheid. Ik heb in die situaties de user welkom geheten en soms weten over te halen. Dat is wat er speelt.
Deels eens, behalve me laatste. Hoevaak wordt er niet in de SC over een nieuwe user heen gelezen als deze zich voor stelt. De rest gaat gewoon door met de babbel waar ze gebleven waren. Mensen voelen zic ierdoor niet gewenst!quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:36 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik snap het wel, maar het is best vreemd, want ik kan me niet herinneren dat er een newbie ooit is afgezeken door vaste FOTters. Aan verlegenheid kan je niks doen als de persoon in kwestie niet de eerste stap zet, hoe makkelijk je de wedstrijd ook maakt.
Nee denk het niet. Het is de plek waar mensen kunnen kennis maken met de rest, om voor zichzelf te bepalen of ze foto's in durven te sturen of te plaatsen. te gek voor woorden, maar zo werkt het. Wat dat betreft hoor ik best veel aan geluiden van eerste hand.quote:
Ik ben de laatste tijd zelf ook weinig in de SC omdat daar toch voornamelijk over de geweldige meets van een paar mensen wordt gebabbeld, hoe het zal zijn, hoe het is, en hoe het was en hoe de volgende weer zal zijn etc. Maakt me niet zoveel uit verder, want als ik zelf naar een meet ben geweest praat ik daar ook vaak lang over na, maar ik denk dat voor newbies die mee willen doen aan de wedstrijd toch het wedstrijddiscussietopic een betere plaats is om zich voor te stellen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:38 schreef An24 het volgende:
[..]
Deels eens, behalve me laatste. Hoevaak wordt er niet in de SC over een nieuwe user heen gelezen als deze zich voor stelt. De rest gaat gewoon door met de babbel waar ze gebleven waren. Mensen voelen zic ierdoor niet gewenst!
Ah zo, ik snap je...in de topic mood?quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:53 schreef Re het volgende:
wat ik meer bedoel is dat je over de SC al een apart topic kunt aanmaken
Klopt, zelf mis ik het "gewone fotogebabbel" ook. Idem wat SB zegt. Het voelt niet meer toegankelijk aan. Maar sc is een voorbeeld, ik bemerk hetzelfde patroon in de wedstrijdtopics. We mogen mensen echt wel meer verwelkomen en niet over users heen lezen, of over hun foto's. dat moet te doen zijn lijkt me!quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:49 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik ben de laatste tijd zelf ook weinig in de SC omdat daar toch voornamelijk over de geweldige meets van een paar mensen wordt gebabbeld, hoe het zal zijn, hoe het is, en hoe het was en hoe de volgende weer zal zijn etc. Maakt me niet zoveel uit verder, want als ik zelf naar een meet ben geweest praat ik daar ook vaak lang over na, maar ik denk dat voor newbies die mee willen doen aan de wedstrijd toch het wedstrijddiscussietopic een betere plaats is om zich voor te stellen.
De laatste keer dat ik in de SC gepost heb, werd er daadwerkelijk gereageerdquote:Op woensdag 3 januari 2007 16:38 schreef An24 het volgende:
[..]
Deels eens, behalve me laatste. Hoevaak wordt er niet in de SC over een nieuwe user heen gelezen als deze zich voor stelt. De rest gaat gewoon door met de babbel waar ze gebleven waren. Mensen voelen zic ierdoor niet gewenst!
Ik ben een keer 2e gewordenquote:Op woensdag 3 januari 2007 15:45 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De afgelopen wedstrijden(met uitzonderingen van die Phoenixx gedaan heeft want daar staan de winnaars niet bij--zou de WC of de modjes dat alsnog in orde willen brengen voor de volledigheid? Dank U
Prupke-CrazyCharlie-Gremon
Snakelady-Puckzzz-Mukie
Chanty-Karen71-Puckzzz
Kzieniks-Vliegvrager-Tha_Erik/Ynske
Lienzz-Schanulleke-PKFotografie
Offy-RogerDry-TheMacro
Elefes-Ilford-Offy
Maxcre8-Gizz-Cramus
Kamermans-Ymke-Puckzzz
Djengizz-oYo-Shark.Bait
Xilantof-DEMUTS-dubbellu
de newbies (toenmalig waren Ilford en kamermans iig newbies) ff vetgedrukt weergegeven.
25 oldbies tegen 9 newbies in 11 wedstrijden.--4 door newbies gewonnen in totaal.
Goed voornemen voor het nieuwe jaar...reageren op iedere newbiequote:Op woensdag 3 januari 2007 17:05 schreef An24 het volgende:
[..]
Klopt, zelf mis ik het "gewone fotogebabbel" ook. Idem wat SB zegt. Het voelt niet meer toegankelijk aan. Maar sc is een voorbeeld, ik bemerk hetzelfde patroon in de wedstrijdtopics. We mogen mensen echt wel meer verwelkomen en niet over users heen lezen, of over hun foto's. dat moet te doen zijn lijkt me!
quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Goed voornemen voor het nieuwe jaar...reageren op iedere newbie
Is idd een serieus probleem en geldt niet alleen voor nieuwe users overigens, ook voor oudere users die niet assertief zijn of niet lekker vallen bij het kliekje. Maar zo erg is dat niet, een SC kun je negeren, of je nou oud of nieuw bent.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:38 schreef An24 het volgende:
[..]
WHZquote:Op woensdag 3 januari 2007 20:07 schreef LekkerApart het volgende:
Nou, ik ben newbie..
En ik moet zeggen dat ik het best heel fijn hier vind.. Ligt denk ik ook wel een beetje aan je eigen instelling hoor... Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik werd genegeerd, en bij geen reactie gewoon nog eens vragen..
En hoe gesloten werd de Emmen-meet.. Ik kon niet, maar anders had ik gewoon HM ff gevraagd of ik ook welkom was...
quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Goed voornemen voor het nieuwe jaar...reageren op iedere newbie
Hier hebben jullie er alvast eenquote:
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
[..]
Hier hebben jullie er alvast een![]()
[Testcase] Gremen
Leef je uit
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
[..]
Hier hebben jullie er alvast een![]()
[Testcase] Gremen
Leef je uit
Wel een goede poging de dame in kwestie aan feedback te helpenquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:26 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Niet vetgedrukt in Shark's lijstje en dus geen newbie.
Bovendien zeker niet iemand die zich hier niet welkom voelt en daarom niet meedoet aan wedstrijden.
Jij ziet overal iets negatief in. Schiet je analoog ofzo?quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind trouwens dat er eigenlijk blind gestemd moet gaan worden, of iig na sluiting alle stemmen publiceren. Nu zie je dat soms nog snel wordt gestemd op iemand om de laatste punten toe te kennen.
Ik ben een oldbie op FOT, ik ben zelfs naar sommige (privé) meets geweest tijdens mijn ban. Ik heb zelfs sommige meets geinitieerd. En ze zijn altijd heel gezellig, daar niet van. Maar de meet bij HM2 was een privé meet denk ik, want ik zag op fok iig geen uitnodiging, en ik heb er ook geen email ontvangen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 20:07 schreef LekkerApart het volgende:
En hoe gesloten werd de Emmen-meet.. Ik kon niet, maar anders had ik gewoon HM ff gevraagd of ik ook welkom was...
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:36 schreef -Marjo- het volgende:
Jij ziet overal iets negatief in. Schiet je analoog ofzo?
De emmen-meet was voor iedereen die wilde komenquote:Op woensdag 3 januari 2007 20:07 schreef LekkerApart het volgende:
Nou, ik ben newbie..
En ik moet zeggen dat ik het best heel fijn hier vind.. Ligt denk ik ook wel een beetje aan je eigen instelling hoor... Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik werd genegeerd, en bij geen reactie gewoon nog eens vragen..
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:30 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wel een goede poging de dame in kwestie aan feedback te helpen![]()
Leuk dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk niet zo. Eigenlijk voel je je voortdurend buitengesloten en beschimpt en overweeg je hier nooit meer weder te keren. Begrepen?quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:36 schreef Chanty het volgende:
[..]
Ben misschien geen newbie op t forum, maar wel als fotograaf en voel me verder wel prima welkom hier.
quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:52 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Leuk dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk niet zo. Eigenlijk voel je je voortdurend buitengesloten en beschimpt en overweeg je hier nooit meer weder te keren. Begrepen?
Je kunt t wel bagataliseren, maar Ann krijgt natuurlijk niet voor niks zulke mailtjes.quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:52 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Leuk dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk niet zo. Eigenlijk voel je je voortdurend buitengesloten en beschimpt en overweeg je hier nooit meer weder te keren. Begrepen?
Checkquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:12 schreef snakelady het volgende:
Ik behoord geloof ik niet in een kliekje en ik ben hier ook geen oldbie, geloof ondertussen ook niet meer echt een newbie.
SC kom ik niet in, spreekt me gewoon niet aan, ligt niet aan de sc hier hoor kom er ook niet in andere subfora.
Maar ik ben het met lekkerapart eens, ik voel me ook niet genegeerd of niet welkom op FOT, op mijn eerste showcase kreeg ik veel goede en bruikbare reacties en op de daaropvolgende ook, dat vind ik persoonlijk vele malen belangrijker dan dat mensen me wel lezen in een sc wat niet eens echt over fotografie gaat.
Denk ook niet dat de wedstrijdregels aanpassen daar effect op zal hebben, ligt vaak toch ook aan hoe mensen zelf zijn wat VV al schrijft.
Misschien is het verstandiger om het de newbes zelf te vragen inplaats van voor ze te spreken.
Open een topic met de vraag hoe ze het ervaren ofzo, dan weet je het zeker.
Maar voor zover ik hier kan lezen en hoe mensen reageren voelen de nebes zich namenlijk niet achtergesteld of buitengesloten.
Dan zit je toch weer dat mensen creatief moeten zijn. Dat zijn toch geen mooie dingen? iedereen ziet toch of een landschap mooi is, om dat dan op de foto te zetten dat ook de foto mooi is is iets heel anders als te gaan verzinnen wat kan ik met water. En uiteraard, na 1 keer heb je landschappen wel gezien, daarom ook steeds een ander mooi onderwerp om iets op de foto te zettenquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:46 schreef SunChaser het volgende:
Nou, met landschappen en dieren moet je ook maar feeling hebben, na 1 heb ik dat wel gezien.
Doe dan onderwerpen als: Oud, Water, Glas, Papier.
Dat is breed en daar kan iedereen wat mee.
Om ergens tijd in te stoppen hoef je niet persé een creatieve geest te zijn.quote:Op donderdag 4 januari 2007 08:58 schreef Re het volgende:
Ik denk wel dat als iemand is geinteresseerd in fotografie als beginner hij/zij genoeg tijd in zijn/haar hobbie zal stoppen
Nogmaals, maak dan twee wedstrjden. 1 met thema en 1 zonder. Verder hoeft er voor mij niets te veranderenquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:31 schreef pea4fun het volgende:
Weet je wat ook het probleem is bij de wedstrijden? Er wordt steeds maar gehamerd op de creativiteit van de fotografen. Zoals bij deze nu ook weer voor de foelie wedstrijd zonder prijs..januari Je moet toch al verdomd veel fantasie hebben om alleen al iets te verzinnen wat je op de foto kan zetten. Wat is er mis met gewoon mooie dingen op de foto zetten? Dingen die al mooi zijn van zichzelf, zonder er een heel thema aan te hangen. Zoals bomensorry Ymke vogels, landschappen of gewoon mensen. Dan gaat het weer om de foto die je maakt, en niet om hoeveel fantasie je hebt.
Tsja, als je er achter komt dat je absoluut geen creativiteit of inspiratie hebt om te fotograferen zijn er altijd nog de bekende wilgenquote:Op donderdag 4 januari 2007 09:00 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Om ergens tijd in te stoppen hoef je niet persé een creatieve geest te zijn.
Fotografie heeft niet altijd met creativiteit te maken hoor. Het is vaak ook timing en techniek. Kijk bijvoorbeeld naar reportage en natuur fotografiequote:Op donderdag 4 januari 2007 09:52 schreef Re het volgende:
[..]
Tsja, als je er achter komt dat je absoluut geen creativiteit of inspiratie hebt om te fotograferen zijn er altijd nog de bekende wilgen
Dat is wel heel erg in hokjes denken. Dus als je geen hele fantasien in je hoofd hebt van de meest geweldige opstellingen kan je geen mooie foto's maken? stierenschijt... Kijk naar natuurfotografie, daar komen de prachtigste platen voorbij zonder dat er vooraf een scenario is bedacht, bij straatfotografie zijn ontzettend veel mooie foto's van mensen zonder dat die daar zijn neergezet, in de journalistiek heeft niemand vantevoren bedacht dat dat huis nu eens in de fik moet enz...quote:Op donderdag 4 januari 2007 09:52 schreef Re het volgende:
[..]
Tsja, als je er achter komt dat je absoluut geen creativiteit of inspiratie hebt om te fotograferen zijn er altijd nog de bekende wilgen
quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:03 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Fotografie heeft niet altijd met creativiteit te maken hoor. Het is vaak ook timing en techniek. Kijk bijvoorbeeld naar reportage en natuur fotografie
dar ging het me omquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:58 schreef Re het volgende:
Ik denk wel dat als iemand is geinteresseerd in fotografie als beginner hij/zij genoeg tijd in zijn/haar hobbie zal stoppen
ja en wat ik zeg...., lees eens een boek over een natuur of reportage fotograaf en zie hoeveel tijd ze erin stoppen, ik zeg toch nergens dat het saai is?... Ik zeg alleen dat als je er geen tijd voor wilt investeren dan kan je net zo goed ophouden met deze hobbie.quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:12 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg in hokjes denken. Dus als je geen hele fantasien in je hoofd hebt van de meest geweldige opstellingen kan je geen mooie foto's maken? stierenschijt... Kijk naar natuurfotografie, daar komen de prachtigste platen voorbij zonder dat er vooraf een scenario is bedacht, bij straatfotografie zijn ontzettend veel mooie foto's van mensen zonder dat die daar zijn neergezet, in de journalistiek heeft niemand vantevoren bedacht dat dat huis nu eens in de fik moet enz...
Als je kijkt naar wat beginners op de foto zetten, dan zijn het toch voornamelijk dingen uit hun eigen omgeving. Saai voor jou misschien, maar wel een goede leerschool om goed foto's te leren maken. Spelen met licht, diafragma en sluitertijd is vaak al moeilijk genoeg.
En wat froos zegt dus
Dat zeg je als reactie op mijn commentaar dat iedereen maar creatief moet zijn, dat kwam dus op mij over als. Creatief zijn is een kwestie van tijd investeren. Als je dat niet zo bedoeld hebt dan heb ik dat verkeerd begrepen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:34 schreef Re het volgende:
[..]
ja en wat ik zeg...., lees eens een boek over een natuur of reportage fotograaf en zie hoeveel tijd ze erin stoppen, ik zeg toch nergens dat het saai is?... Ik zeg alleen dat als je er geen tijd voor wilt investeren dan kan je net zo goed ophouden met deze hobbie.
jij begon over creativiteitquote:Op donderdag 4 januari 2007 10:39 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat zeg je als reactie op mijn commentaar dat iedereen maar creatief moet zijn, dat kwam dus op mij over als. Creatief zijn is een kwestie van tijd investeren. Als je dat niet zo bedoeld hebt dan heb ik dat verkeerd begrepen.
* pea4fun kijkt om zich heen op zoek naar een kast om op te klimmenquote:Op donderdag 4 januari 2007 10:50 schreef Re het volgende:
[..]
jij begon over creativiteit, elke hobbie vergt inderdaad investeringen op welk gebied dan ook en ja creativiteit is er op een heleboel niveau's, zelfde als smaak natuurlijk. Wat ik alleen wilde zeggen is dat als je als beginnend fotograaf geen tijd/moeite wil investeren dat je dan beter een andere hobbie kan zoeken
Daar ben ik het niet mee eensch. We zitten op een forum,sommige mensen klagen nou eenmaal om te klagen. Alleen nu word het allemaal verplaatst naar het moment van bekendmaking (of kennisneming van), en word het niet algemeen gezegd maar naar de WC en de modjes verschoven.quote:Op donderdag 4 januari 2007 09:45 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben er voor dat de WC het onderwerp bepaald, zo vermijd je de discussies van de voorgaande maanden.
"onderwerp is te moeilijk"
"wat is de definitie van het onderwerp"
"rukonderwerp©k-man"
"niet toegankelijk genoeg voor beginners"
"dat kan alleen met de betere apparatuur"
en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
De klagers hadden NIET op het uiteindelijk gekozen onderwerp gestemd. Zoals aangetoond stuurden maar 1/3e van de stemmers ook daadwerkelijk een foto in over het onderwerp. De andere 2/3e was in geen velden of wegen te bekennen.quote:De laatste twee onderwerpen waren door mij ingestuurd. Ja er zijn voor die eerste voor 1 keer wat regels aangepast, het gezeik wat daarover kwam was niet van de lucht. Onzin, als je het onderwerp niet had gewild stem er dan niet op!
Die zullen er idd zijn. Maar 2/3e die dat doet lijkt me erg onwaarschijnlijkquote:Zo ook met het tweede. Mensen zien een onderwerp denken "Oh dat lijkt me gaaf!" stemmen erop, het onderwerp komt erdoor en dan blijkt dat ze geen inspiratie hebben om er iets leuks mee te doen. Bedenk dat ff voordat je op het onderwerp stemt
vertel mij watquote:<knip>
intonatie is soms wat lastig bij een geschreven woord.
We hebben het wel over newbies die denken dat een grotere camera en duurdere uitrusting betere foto's maken betekent. Ik weet zeker dat er honderden capabele fotogaferende hobbyisten op fok rondwaren die FOT mijden. Kijk maar eens in dit topic:quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:10 schreef blomst het volgende:
Juist, helemaal mee eens, niet zeuren maar doen.
Staat het onderwerp je aan doe je mee, vind je het onderwerp niets, doe je niet mee
Hoe simpel kan het zijn.
ja, zoiets vind den beginneling ws het moeilijkst.quote:Op donderdag 4 januari 2007 08:46 schreef SunChaser het volgende:
Nou, met landschappen en dieren moet je ook maar feeling hebben, na 1 heb ik dat wel gezien.
Doe dan onderwerpen als: Oud, Water, Glas, Papier.
Dat is breed en daar kan iedereen wat mee.
Jaaaaaa, na elke wedstrijd komen we even langs om een vinger te brekenquote:Op donderdag 4 januari 2007 11:17 schreef Shark.Bait het volgende:afbeelding Shark.Bait (FOK! voor Fok) - donderdag 4 januari 2007 @ 11:17
En dan een handycap invoeren.>:) Hoe langer je op FOT zit, hoe groter je handycap
*aai over bolletje*quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:23 schreef ..zapper het volgende:
Als newbie word ik inderdaad altijd over het hoofd gezien in SC, nadat ik hierover een paar nachten wakker heb liggen nadenken (en zo nu en dan een traantje heb weggepinkt), ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik het hier op FOT ondanks dit natuurlijk niet te verdringen feit, eigenlijk best wel gast vrij vind in omgang met elkaar.
Wat ik voor de wedstrijden nog wil meegeven, is dat het mij erg leuk lijkt om 1x per kwartaal een wedstrijd te doen, met daaraan vooraf een meet gekoppeld. Zoals bijvoorbeeld straatfotografie, of landschappen, portretten enzo, in de meet die dan vooraf gaat aan de wedstrijd, kunnen de profi fotters dan hun kennis en kunde etaleren, zodat de newbies daar van kunnen leren en dat meteen in de wedstrijd neer kunnen zetten.
Nou nee niet verplicht, wel is handig als voor iedere meeting 1 ouwe rot zich op offert, en daar dan natuurlijk wel bij aanwezig is. De profi's zouden bijvoorbeeld zelf kunnen aangeven als ze dat leuk vinden om te doen, gekoppeld aan een opdracht/onderwerp/thema wat ze dan zouden willen doen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:27 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
*aai over bolletje*
wbt je idee. op zich een heel leuk idee. maar dan zou ik me dus verplicht voelen elk kwartaal naar een meeting te moeten. die verplichting heb ik liever niet
Op zich een leuk idee hoor, maar ik leer vooral door commentaar hier. Op de meets moet je echt gerichte vragen stellen aan 1 persoon, want anders wordt je nog niks wijzer. Daar ben ik in het verleden wel achter gekomen. Op een meet is iedereen toch vooral bezig met leuke plaatjes schieten. Pas achteraf zie je aan de resultaten het verschil, en kun je je afvragen hoe is nu jou plaatje zoveel beter geworden als mijn plaatje van hetzelfde onderwerp.quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:29 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Nou nee niet verplicht, wel is handig als voor iedere meeting 1 ouwe rot zich op offert, en daar dan natuurlijk wel bij aanwezig is. De profi's zouden bijvoorbeeld zelf kunnen aangeven als ze dat leuk vinden om te doen, gekoppeld aan een opdracht/onderwerp/thema wat ze dan zouden willen doen.
Jij bent zelf ook creatief hoorquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:31 schreef pea4fun het volgende:
Weet je wat ook het probleem is bij de wedstrijden? Er wordt steeds maar gehamerd op de creativiteit van de fotografen. Zoals bij deze nu ook weer voor de foelie wedstrijd zonder prijs..januari Je moet toch al verdomd veel fantasie hebben om alleen al iets te verzinnen wat je op de foto kan zetten. Wat is er mis met gewoon mooie dingen op de foto zetten? Dingen die al mooi zijn van zichzelf, zonder er een heel thema aan te hangen. Zoals bomensorry Ymke vogels, landschappen of gewoon mensen. Dan gaat het weer om de foto die je maakt, en niet om hoeveel fantasie je hebt.
het was met een knipoog gezegdquote:Op donderdag 4 januari 2007 07:47 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je kunt t wel bagataliseren, maar Ann krijgt natuurlijk niet voor niks zulke mailtjes.
WHZquote:Op vrijdag 5 januari 2007 08:17 schreef Schanulleke het volgende:
Van landschap kan je compositioneel heel veel leren imho.
Er zijn volgens mij foto's die in het verleden mee gedan hebben waarbij zeker layers zijn gebruikt, dus dat is de restrictie niet dacht ik...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:16 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Echt aperte onzin dit. Hij had de foto kunnen bewerken met toegestane tools:
#Kleurcorrecties (curven, levels, color balance, hue/saturation, brightness/contrast etc.) Daarbij horen ook de Dodge en Burn tool.
en hij maakt het zich iets makkelijker:
# Verder ben je vrij hoe je bovenstaande regels toepast binnen Photoshop.
Dus valt ie binnen de regels. Wie het verbieden van lagen heeft verzonnen snapt echt niets van Photoshop.
Dáár gaat het nou juist om, beginners snappen niks van photoshopquote:Wie het verbieden van lagen heeft verzonnen snapt echt niets van Photoshop.
Dat is een safe bet natuurlijk, met pea eens zijn.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:38 schreef PdeHoog het volgende:
Ik denk dat ik het met pea eens ga zijn
Dan ben ik het ook met jou eensquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:45 schreef Puckzzz het volgende:
dat heb ik allemaal al gezegd ergens hierboven of in het andere topic
Somsquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:45 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat is een safe bet natuurlijk, met pea eens zijn.
Check de post hierbovenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:49 schreef Puckzzz het volgende:
Ik word systematisch genegeerd, ik denk dat ik maar eens ga klagen in FB en huilen op MSN ofzo...
jaquote:
Hoe wil je dit controlerenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:52 schreef pea4fun het volgende:
Ok als we het met mij eens gaan zijn dan ga ik dat nu weer teniet doen
Over 2 wedstrijden. Ik dacht eerst ook dat is niet te doen beginners en gevorderden enzo, maar....
Als je nu een wedstrijd maakt zonder photoshop, voor de tegenstanders van photoshop en beginners. Dan kunnen beginners toch leren hoe zonder gebruik van photoshop een leuke foto te maken van gevorderden die geen photoshop gebruiken.
Voor een 'kijk mij eens kunstig met PS zijn', kan imo ook in een topic, en hoeft niet in een wedstrijd uitgemeten te worden. Misschien iets voor DIG? Een fotowedstrijd is imo een wedstrijd wie de mooieste foto kan maken. Je kan met een foto zoveel doen, dat je onmogelijk zonder enige twijfel de grenzen van het toelaatbare kan definieren. Een mooie lijst met do's en don'ts van alle bewerkingen per pakket die niet mogen is een utopie.quote:En een wedstrijd mét photoshop, zoveel als je wil. Daar kunnen voorstanders voor photoshop, gevorderden en beginners die toch wel met photoshop willen proberen ook aan de gang.
Uiteindelijk blijkt dan vanzelf wat goed loopt en wat niet.
NIet, ik ga nog steeds uit van mensen die eerlijk zijn, ik ben zoooo naiefquote:
Het gaat niet om kunstig zijn met PS, het gaat nog steeds om een mooie foto maken, maar dan mooi in jouw ogen. Dat kan dus net iets mooier worden met behulp van PS, veel of weinig is aan jezelf en de mensen die stemmenquote:[..]
Voor een 'kijk mij eens kunstig met PS zijn', kan imo ook in een topic, en hoeft niet in een wedstrijd uitgemeten te worden. Misschien iets voor DIG? Een fotowedstrijd is imo een wedstrijd wie de mooieste foto kan maken. Je kan met een foto zoveel doen, dat je onmogelijk zonder enige twijfel de grenzen van het toelaatbare kan definieren. Een mooie lijst met do's en don'ts van alle bewerkingen per pakket die niet mogen is een utopie.
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon 12 onderwerpen vast, beslist door de directie van FOT, en bij teveel soepen, beslist ook de directie van FOT dat die foto ongeldig is. Huidige beschrijving is een richtlijn, en als je twijfelt, dan PM je een MOD. Het moet wel leuk blijven hoor, en ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet. Het is voor de lol, en de discussies eromheen halen dat er wel vanaf op deze manier.
Djeez, alsof je hier met kleuters te maken zou hebben die precies verteld moeten hebben wat ze wel en niet mogen. Dat kan je toch ook zelf wel verzinnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |