Whehehe.quote:Op zondag 31 december 2006 01:12 schreef freud het volgende:
Kan ik niet gewoon 12 foto's insturen en dat jullie dan het thema erbij vermelden?
En als dat dan gewoon ruk foto's zijn is K-man ook weer tevredenquote:Op zondag 31 december 2006 01:12 schreef freud het volgende:
Kan ik niet gewoon 12 foto's insturen en dat jullie dan het thema erbij vermelden?
Je DSLR doet dat ook hoor, behalve wanneer je met RAW werkt. Toch?quote:Op zondag 31 december 2006 00:53 schreef Schanulleke het volgende:
Aan de tegenstanders van PS heb ik ook de volgende nog ter overweging.
Een DSLR geeft een output die puur datgene is dat door de sensor geregistreerd is (tenzij specifiek anders ingesteld). Een compact camera voert in de camera al een bewerking uit, die vaak als 'color management' wordt aangeduidt. Alles wordt wat levendiger gemaakt. Dat is op zich niks nieuws, dat gebeurt ook met analoge foto's in het gemiddelde afdrukcentrum. Waarom zouden DSLR eigenaren daar bijvoorbeeld geen gebruik van mogen maken?
Nee, tenzij je echte kleurprofielen activeert, maar met het oog op nabewerking is het aantrekkelijker om een onbewerkt plaatje uit je camera te laten rollen. Al dan niet gecrompimeerd.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:06 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Je DSLR doet dat ook hoor, behalve wanneer je met RAW werkt. Toch?
Dat is nog niet eens zo'n slecht idee, gewoon je eigen foto van de maand inzenden, dan heeft niemand meer het excuus dat ie geen tijd heeftquote:Op woensdag 3 januari 2007 14:08 schreef fr.oosje het volgende:
Wat een ingewikkeld gedoe zeg allemaal. Ik geef je op een briefje dat dit niets zal veranderen aan het aantal inzendingen. Of was dat niet het uitgangspunt?.
Ik denk dat als je meer deelnemers wilt krijgen je de onderwerpen juist heel smal moet gaan houden. Het is vaak niet de apparatuur die mensen tegenhoud om iets in te sturen. Maar hun eigen (gebrek aan) creativiteit.
Of maak een onderwerp juist weer zo breed dat je alles kunt insturen wat je wilt. (vorig jaar bij de foto van het jaar waren er geloof ik wel heel veel inzendingen)
Mischien moet je wel twee wedstrijden starten. Eentje met een onderwerp waar de crea bea's zich op kunnen stuk bijten en gewoon de foto van de maand verkiezing waarbij je dus zelf alles mag insturen wat je wilt mits het die maand gemaakt is (ja ik weet dat dit niet te controleren is maar wat zou dat)
Bij de foto van de maand kan iedereen gewoon mee doen ook als je niet zo crea bea bent maar nou net wel een hele goede landschap fotograaf. Get the point?
Nouja, wel die maand gemaakt natuurlijk... Dus dan moet je minimaal 1 shoot/foto gedaan/gemaakt hebben die maand. Dat moet op zich lukken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:17 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens zo'n slecht idee, gewoon je eigen foto van de maand inzenden, dan heeft niemand meer het excuus dat ie geen tijd heeft
Yep duidelijk. Maar het aantal ingestuurde foto's is niet eens zo het punt. Ik vind juist nu de wedstrijd gecompliceerd geregeld. Over het algemeen zijn de winnaars de wat oudere rotten op fot (de drie die onderwerpen mogen insturen). Je krijgt dan een cirkel die minder toegankelijk is voor nieuwe mensen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:08 schreef fr.oosje het volgende:
Wat een ingewikkeld gedoe zeg allemaal. Ik geef je op een briefje dat dit niets zal veranderen aan het aantal inzendingen. Of was dat niet het uitgangspunt?.
Ik denk dat als je meer deelnemers wilt krijgen je de onderwerpen juist heel smal moet gaan houden. Het is vaak niet de apparatuur die mensen tegenhoud om iets in te sturen. Maar hun eigen (gebrek aan) creativiteit.
Of maak een onderwerp juist weer zo breed dat je alles kunt insturen wat je wilt. (vorig jaar bij de foto van het jaar waren er geloof ik wel heel veel inzendingen)
Mischien moet je wel twee wedstrijden starten. Eentje met een onderwerp waar de crea bea's zich op kunnen stuk bijten en gewoon de foto van de maand verkiezing waarbij je dus zelf alles mag insturen wat je wilt mits het die maand gemaakt is (ja ik weet dat dit niet te controleren is maar wat zou dat)
Bij de foto van de maand kan iedereen gewoon mee doen ook als je niet zo crea bea bent maar nou net wel een hele goede landschap fotograaf. Get the point?
Dit klopt dan dus!quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:27 schreef Schanulleke het volgende:
Juist doordat de mods en de WC nu de hand houden in de uiteindelijk onderwerpkeuze zullen er misschien beter afgebakende onderwerpen komen. Althans, dat was wel het idee heb ik begrepen.
Blind stemmen als in: mailen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind trouwens dat er eigenlijk blind gestemd moet gaan worden, of iig na sluiting alle stemmen publiceren. Nu zie je dat soms nog snel wordt gestemd op iemand om de laatste punten toe te kennen.
Is dat nou echt zo, of is dat een beeld dat in de hoofden van (sommige) mensen zit? Volgens mij staan er best vaak newbies in de top 3?quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:54 schreef An24 het volgende:
Over het algemeen zijn de winnaars de wat oudere rotten op fot
Ja! Liefst zelfs zonder de foto's te zien. Of dacht je dat ik een foto van Puckzzz niet zou kunnen onderscheiden van een foto van ER? Los nog van het punt dat je dan ook geen tussentijdse resultaten meer aan in het discussieforum kunt posten.quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind trouwens dat er eigenlijk blind gestemd moet gaan worden,
Want? Dan heb je weer wat extra's om over te zeiken?quote:of iig na sluiting alle stemmen publiceren.
Waar baseer je dat op? Of vind je het gewoon leuk om in het wilde weg beschuldigingen rond te strooien?quote:Nu zie je dat soms nog snel wordt gestemd op iemand om de laatste punten toe te kennen.
De afgelopen wedstrijden(met uitzonderingen van die Phoenixx gedaan heeft want daar staan de winnaars niet bij--zou de WC of de modjes dat alsnog in orde willen brengen voor de volledigheid? Dank Uquote:Op woensdag 3 januari 2007 15:16 schreef Vliegvrager het volgende:
Is dat nou echt zo, of is dat een beeld dat in de hoofden van (sommige) mensen zit? Volgens mij staan er best vaak newbies in de top 3?
Was in 3 minuten gebeurd, het langst was het wachten op het laden van de topicsquote:
Dus ' nebwbies' pakken ongeveer 1/3 van de prijzen. Is dat weinig? Lijkt mij niet eerlijk gezegd, howel je meer gegevens nodig hebt om te bepalen of het evenredig is. Iig niet zo weinig dat het af zou kunnen schrikken, lijkt me. En dan nog, wat is nou eigenlijk een newbie? Ik noem bijvoorbeeld een Chanty en een Mukie, die al geruime tijd op Fok rondlopen, maar als fotograaf en/of wedstrijddeelnemers nogal aan de verse kant zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:45 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De afgelopen wedstrijden(met uitzonderingen van die Phoenixx gedaan heeft want daar staan de winnaars niet bij--zou de WC of de modjes dat alsnog in orde willen brengen voor de volledigheid? Dank U
Prupke-CrazyCharlie-Gremon
Snakelady-Puckzzz-Mukie
Chanty-Karen71-Puckzzz
Kzieniks-Vliegvrager-Tha_Erik/Ynske
Lienzz-Schanulleke-PKFotografie
Offy-RogerDry-TheMacro
Elefes-Ilford-Offy
Maxcre8-Gizz-Cramus
Kamermans-Ymke-Puckzzz
Djengizz-oYo-Shark.Bait
Xilantof-DEMUTS-dubbellu
de newbies (toenmalig waren Ilford en kamermans iig newbies) ff vetgedrukt weergegeven.
25 oldbies tegen 9 newbies in 11 wedstrijden.--4 door newbies gewonnen in totaal.
Het gaat om "het gevoel" van users. Ik heb diverse keren mail gehad waarin wordt aangegeven dat er wordt geaarzeld met insturen, vanwege niveau en hechtheid. Ik heb in die situaties de user welkom geheten en soms weten over te halen. Dat is wat er speelt.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:19 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dus ' nebwbies' pakken ongeveer 1/3 van de prijzen. Is dat weinig? Lijkt mij niet eerlijk gezegd, howel je meer gegevens nodig hebt om te bepalen of het evenredig is. Iig niet zo weinig dat het af zou kunnen schrikken, lijkt me. En dan nog, wat is nou eigenlijk een newbie? Ik noem bijvoorbeeld een Chanty en een Mukie, die al geruime tijd op Fok rondlopen, maar als fotograaf en/of wedstrijddeelnemers nogal aan de verse kant zijn.
quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:28 schreef Shark.Bait het volgende:
hechtheid
lees: kliekje
leuk omschreven An
Ik snap het wel, maar het is best vreemd, want ik kan me niet herinneren dat er een newbie ooit is afgezeken door vaste FOTters. Aan verlegenheid kan je niks doen als de persoon in kwestie niet de eerste stap zet, hoe makkelijk je de wedstrijd ook maakt.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:22 schreef An24 het volgende:
[..]
Het gaat om "het gevoel" van users. Ik heb diverse keren mail gehad waarin wordt aangegeven dat er wordt geaarzeld met insturen, vanwege niveau en hechtheid. Ik heb in die situaties de user welkom geheten en soms weten over te halen. Dat is wat er speelt.
Deels eens, behalve me laatste. Hoevaak wordt er niet in de SC over een nieuwe user heen gelezen als deze zich voor stelt. De rest gaat gewoon door met de babbel waar ze gebleven waren. Mensen voelen zic ierdoor niet gewenst!quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:36 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik snap het wel, maar het is best vreemd, want ik kan me niet herinneren dat er een newbie ooit is afgezeken door vaste FOTters. Aan verlegenheid kan je niks doen als de persoon in kwestie niet de eerste stap zet, hoe makkelijk je de wedstrijd ook maakt.
Nee denk het niet. Het is de plek waar mensen kunnen kennis maken met de rest, om voor zichzelf te bepalen of ze foto's in durven te sturen of te plaatsen. te gek voor woorden, maar zo werkt het. Wat dat betreft hoor ik best veel aan geluiden van eerste hand.quote:
Ik ben de laatste tijd zelf ook weinig in de SC omdat daar toch voornamelijk over de geweldige meets van een paar mensen wordt gebabbeld, hoe het zal zijn, hoe het is, en hoe het was en hoe de volgende weer zal zijn etc. Maakt me niet zoveel uit verder, want als ik zelf naar een meet ben geweest praat ik daar ook vaak lang over na, maar ik denk dat voor newbies die mee willen doen aan de wedstrijd toch het wedstrijddiscussietopic een betere plaats is om zich voor te stellen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:38 schreef An24 het volgende:
[..]
Deels eens, behalve me laatste. Hoevaak wordt er niet in de SC over een nieuwe user heen gelezen als deze zich voor stelt. De rest gaat gewoon door met de babbel waar ze gebleven waren. Mensen voelen zic ierdoor niet gewenst!
Ah zo, ik snap je...in de topic mood?quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:53 schreef Re het volgende:
wat ik meer bedoel is dat je over de SC al een apart topic kunt aanmaken
Klopt, zelf mis ik het "gewone fotogebabbel" ook. Idem wat SB zegt. Het voelt niet meer toegankelijk aan. Maar sc is een voorbeeld, ik bemerk hetzelfde patroon in de wedstrijdtopics. We mogen mensen echt wel meer verwelkomen en niet over users heen lezen, of over hun foto's. dat moet te doen zijn lijkt me!quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:49 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik ben de laatste tijd zelf ook weinig in de SC omdat daar toch voornamelijk over de geweldige meets van een paar mensen wordt gebabbeld, hoe het zal zijn, hoe het is, en hoe het was en hoe de volgende weer zal zijn etc. Maakt me niet zoveel uit verder, want als ik zelf naar een meet ben geweest praat ik daar ook vaak lang over na, maar ik denk dat voor newbies die mee willen doen aan de wedstrijd toch het wedstrijddiscussietopic een betere plaats is om zich voor te stellen.
De laatste keer dat ik in de SC gepost heb, werd er daadwerkelijk gereageerdquote:Op woensdag 3 januari 2007 16:38 schreef An24 het volgende:
[..]
Deels eens, behalve me laatste. Hoevaak wordt er niet in de SC over een nieuwe user heen gelezen als deze zich voor stelt. De rest gaat gewoon door met de babbel waar ze gebleven waren. Mensen voelen zic ierdoor niet gewenst!
Ik ben een keer 2e gewordenquote:Op woensdag 3 januari 2007 15:45 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De afgelopen wedstrijden(met uitzonderingen van die Phoenixx gedaan heeft want daar staan de winnaars niet bij--zou de WC of de modjes dat alsnog in orde willen brengen voor de volledigheid? Dank U
Prupke-CrazyCharlie-Gremon
Snakelady-Puckzzz-Mukie
Chanty-Karen71-Puckzzz
Kzieniks-Vliegvrager-Tha_Erik/Ynske
Lienzz-Schanulleke-PKFotografie
Offy-RogerDry-TheMacro
Elefes-Ilford-Offy
Maxcre8-Gizz-Cramus
Kamermans-Ymke-Puckzzz
Djengizz-oYo-Shark.Bait
Xilantof-DEMUTS-dubbellu
de newbies (toenmalig waren Ilford en kamermans iig newbies) ff vetgedrukt weergegeven.
25 oldbies tegen 9 newbies in 11 wedstrijden.--4 door newbies gewonnen in totaal.
Goed voornemen voor het nieuwe jaar...reageren op iedere newbiequote:Op woensdag 3 januari 2007 17:05 schreef An24 het volgende:
[..]
Klopt, zelf mis ik het "gewone fotogebabbel" ook. Idem wat SB zegt. Het voelt niet meer toegankelijk aan. Maar sc is een voorbeeld, ik bemerk hetzelfde patroon in de wedstrijdtopics. We mogen mensen echt wel meer verwelkomen en niet over users heen lezen, of over hun foto's. dat moet te doen zijn lijkt me!
quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Goed voornemen voor het nieuwe jaar...reageren op iedere newbie
Is idd een serieus probleem en geldt niet alleen voor nieuwe users overigens, ook voor oudere users die niet assertief zijn of niet lekker vallen bij het kliekje. Maar zo erg is dat niet, een SC kun je negeren, of je nou oud of nieuw bent.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:38 schreef An24 het volgende:
[..]
WHZquote:Op woensdag 3 januari 2007 20:07 schreef LekkerApart het volgende:
Nou, ik ben newbie..
En ik moet zeggen dat ik het best heel fijn hier vind.. Ligt denk ik ook wel een beetje aan je eigen instelling hoor... Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik werd genegeerd, en bij geen reactie gewoon nog eens vragen..
En hoe gesloten werd de Emmen-meet.. Ik kon niet, maar anders had ik gewoon HM ff gevraagd of ik ook welkom was...
quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Goed voornemen voor het nieuwe jaar...reageren op iedere newbie
Hier hebben jullie er alvast eenquote:
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
[..]
Hier hebben jullie er alvast een![]()
[Testcase] Gremen
Leef je uit
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
[..]
Hier hebben jullie er alvast een![]()
[Testcase] Gremen
Leef je uit
Wel een goede poging de dame in kwestie aan feedback te helpenquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:26 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Niet vetgedrukt in Shark's lijstje en dus geen newbie.
Bovendien zeker niet iemand die zich hier niet welkom voelt en daarom niet meedoet aan wedstrijden.
Jij ziet overal iets negatief in. Schiet je analoog ofzo?quote:Op woensdag 3 januari 2007 15:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind trouwens dat er eigenlijk blind gestemd moet gaan worden, of iig na sluiting alle stemmen publiceren. Nu zie je dat soms nog snel wordt gestemd op iemand om de laatste punten toe te kennen.
Ik ben een oldbie op FOT, ik ben zelfs naar sommige (privé) meets geweest tijdens mijn ban. Ik heb zelfs sommige meets geinitieerd. En ze zijn altijd heel gezellig, daar niet van. Maar de meet bij HM2 was een privé meet denk ik, want ik zag op fok iig geen uitnodiging, en ik heb er ook geen email ontvangen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 20:07 schreef LekkerApart het volgende:
En hoe gesloten werd de Emmen-meet.. Ik kon niet, maar anders had ik gewoon HM ff gevraagd of ik ook welkom was...
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:36 schreef -Marjo- het volgende:
Jij ziet overal iets negatief in. Schiet je analoog ofzo?
De emmen-meet was voor iedereen die wilde komenquote:Op woensdag 3 januari 2007 20:07 schreef LekkerApart het volgende:
Nou, ik ben newbie..
En ik moet zeggen dat ik het best heel fijn hier vind.. Ligt denk ik ook wel een beetje aan je eigen instelling hoor... Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik werd genegeerd, en bij geen reactie gewoon nog eens vragen..
quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:30 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wel een goede poging de dame in kwestie aan feedback te helpen![]()
Leuk dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk niet zo. Eigenlijk voel je je voortdurend buitengesloten en beschimpt en overweeg je hier nooit meer weder te keren. Begrepen?quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:36 schreef Chanty het volgende:
[..]
Ben misschien geen newbie op t forum, maar wel als fotograaf en voel me verder wel prima welkom hier.
quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:52 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Leuk dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk niet zo. Eigenlijk voel je je voortdurend buitengesloten en beschimpt en overweeg je hier nooit meer weder te keren. Begrepen?
Je kunt t wel bagataliseren, maar Ann krijgt natuurlijk niet voor niks zulke mailtjes.quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:52 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Leuk dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk niet zo. Eigenlijk voel je je voortdurend buitengesloten en beschimpt en overweeg je hier nooit meer weder te keren. Begrepen?
Checkquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:12 schreef snakelady het volgende:
Ik behoord geloof ik niet in een kliekje en ik ben hier ook geen oldbie, geloof ondertussen ook niet meer echt een newbie.
SC kom ik niet in, spreekt me gewoon niet aan, ligt niet aan de sc hier hoor kom er ook niet in andere subfora.
Maar ik ben het met lekkerapart eens, ik voel me ook niet genegeerd of niet welkom op FOT, op mijn eerste showcase kreeg ik veel goede en bruikbare reacties en op de daaropvolgende ook, dat vind ik persoonlijk vele malen belangrijker dan dat mensen me wel lezen in een sc wat niet eens echt over fotografie gaat.
Denk ook niet dat de wedstrijdregels aanpassen daar effect op zal hebben, ligt vaak toch ook aan hoe mensen zelf zijn wat VV al schrijft.
Misschien is het verstandiger om het de newbes zelf te vragen inplaats van voor ze te spreken.
Open een topic met de vraag hoe ze het ervaren ofzo, dan weet je het zeker.
Maar voor zover ik hier kan lezen en hoe mensen reageren voelen de nebes zich namenlijk niet achtergesteld of buitengesloten.
Dan zit je toch weer dat mensen creatief moeten zijn. Dat zijn toch geen mooie dingen? iedereen ziet toch of een landschap mooi is, om dat dan op de foto te zetten dat ook de foto mooi is is iets heel anders als te gaan verzinnen wat kan ik met water. En uiteraard, na 1 keer heb je landschappen wel gezien, daarom ook steeds een ander mooi onderwerp om iets op de foto te zettenquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:46 schreef SunChaser het volgende:
Nou, met landschappen en dieren moet je ook maar feeling hebben, na 1 heb ik dat wel gezien.
Doe dan onderwerpen als: Oud, Water, Glas, Papier.
Dat is breed en daar kan iedereen wat mee.
Om ergens tijd in te stoppen hoef je niet persé een creatieve geest te zijn.quote:Op donderdag 4 januari 2007 08:58 schreef Re het volgende:
Ik denk wel dat als iemand is geinteresseerd in fotografie als beginner hij/zij genoeg tijd in zijn/haar hobbie zal stoppen
Nogmaals, maak dan twee wedstrjden. 1 met thema en 1 zonder. Verder hoeft er voor mij niets te veranderenquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:31 schreef pea4fun het volgende:
Weet je wat ook het probleem is bij de wedstrijden? Er wordt steeds maar gehamerd op de creativiteit van de fotografen. Zoals bij deze nu ook weer voor de foelie wedstrijd zonder prijs..januari Je moet toch al verdomd veel fantasie hebben om alleen al iets te verzinnen wat je op de foto kan zetten. Wat is er mis met gewoon mooie dingen op de foto zetten? Dingen die al mooi zijn van zichzelf, zonder er een heel thema aan te hangen. Zoals bomensorry Ymke vogels, landschappen of gewoon mensen. Dan gaat het weer om de foto die je maakt, en niet om hoeveel fantasie je hebt.
Tsja, als je er achter komt dat je absoluut geen creativiteit of inspiratie hebt om te fotograferen zijn er altijd nog de bekende wilgenquote:Op donderdag 4 januari 2007 09:00 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Om ergens tijd in te stoppen hoef je niet persé een creatieve geest te zijn.
Fotografie heeft niet altijd met creativiteit te maken hoor. Het is vaak ook timing en techniek. Kijk bijvoorbeeld naar reportage en natuur fotografiequote:Op donderdag 4 januari 2007 09:52 schreef Re het volgende:
[..]
Tsja, als je er achter komt dat je absoluut geen creativiteit of inspiratie hebt om te fotograferen zijn er altijd nog de bekende wilgen
Dat is wel heel erg in hokjes denken. Dus als je geen hele fantasien in je hoofd hebt van de meest geweldige opstellingen kan je geen mooie foto's maken? stierenschijt... Kijk naar natuurfotografie, daar komen de prachtigste platen voorbij zonder dat er vooraf een scenario is bedacht, bij straatfotografie zijn ontzettend veel mooie foto's van mensen zonder dat die daar zijn neergezet, in de journalistiek heeft niemand vantevoren bedacht dat dat huis nu eens in de fik moet enz...quote:Op donderdag 4 januari 2007 09:52 schreef Re het volgende:
[..]
Tsja, als je er achter komt dat je absoluut geen creativiteit of inspiratie hebt om te fotograferen zijn er altijd nog de bekende wilgen
quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:03 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Fotografie heeft niet altijd met creativiteit te maken hoor. Het is vaak ook timing en techniek. Kijk bijvoorbeeld naar reportage en natuur fotografie
dar ging het me omquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:58 schreef Re het volgende:
Ik denk wel dat als iemand is geinteresseerd in fotografie als beginner hij/zij genoeg tijd in zijn/haar hobbie zal stoppen
ja en wat ik zeg...., lees eens een boek over een natuur of reportage fotograaf en zie hoeveel tijd ze erin stoppen, ik zeg toch nergens dat het saai is?... Ik zeg alleen dat als je er geen tijd voor wilt investeren dan kan je net zo goed ophouden met deze hobbie.quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:12 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg in hokjes denken. Dus als je geen hele fantasien in je hoofd hebt van de meest geweldige opstellingen kan je geen mooie foto's maken? stierenschijt... Kijk naar natuurfotografie, daar komen de prachtigste platen voorbij zonder dat er vooraf een scenario is bedacht, bij straatfotografie zijn ontzettend veel mooie foto's van mensen zonder dat die daar zijn neergezet, in de journalistiek heeft niemand vantevoren bedacht dat dat huis nu eens in de fik moet enz...
Als je kijkt naar wat beginners op de foto zetten, dan zijn het toch voornamelijk dingen uit hun eigen omgeving. Saai voor jou misschien, maar wel een goede leerschool om goed foto's te leren maken. Spelen met licht, diafragma en sluitertijd is vaak al moeilijk genoeg.
En wat froos zegt dus
Dat zeg je als reactie op mijn commentaar dat iedereen maar creatief moet zijn, dat kwam dus op mij over als. Creatief zijn is een kwestie van tijd investeren. Als je dat niet zo bedoeld hebt dan heb ik dat verkeerd begrepen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:34 schreef Re het volgende:
[..]
ja en wat ik zeg...., lees eens een boek over een natuur of reportage fotograaf en zie hoeveel tijd ze erin stoppen, ik zeg toch nergens dat het saai is?... Ik zeg alleen dat als je er geen tijd voor wilt investeren dan kan je net zo goed ophouden met deze hobbie.
jij begon over creativiteitquote:Op donderdag 4 januari 2007 10:39 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat zeg je als reactie op mijn commentaar dat iedereen maar creatief moet zijn, dat kwam dus op mij over als. Creatief zijn is een kwestie van tijd investeren. Als je dat niet zo bedoeld hebt dan heb ik dat verkeerd begrepen.
* pea4fun kijkt om zich heen op zoek naar een kast om op te klimmenquote:Op donderdag 4 januari 2007 10:50 schreef Re het volgende:
[..]
jij begon over creativiteit, elke hobbie vergt inderdaad investeringen op welk gebied dan ook en ja creativiteit is er op een heleboel niveau's, zelfde als smaak natuurlijk. Wat ik alleen wilde zeggen is dat als je als beginnend fotograaf geen tijd/moeite wil investeren dat je dan beter een andere hobbie kan zoeken
Daar ben ik het niet mee eensch. We zitten op een forum,sommige mensen klagen nou eenmaal om te klagen. Alleen nu word het allemaal verplaatst naar het moment van bekendmaking (of kennisneming van), en word het niet algemeen gezegd maar naar de WC en de modjes verschoven.quote:Op donderdag 4 januari 2007 09:45 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben er voor dat de WC het onderwerp bepaald, zo vermijd je de discussies van de voorgaande maanden.
"onderwerp is te moeilijk"
"wat is de definitie van het onderwerp"
"rukonderwerp©k-man"
"niet toegankelijk genoeg voor beginners"
"dat kan alleen met de betere apparatuur"
en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
De klagers hadden NIET op het uiteindelijk gekozen onderwerp gestemd. Zoals aangetoond stuurden maar 1/3e van de stemmers ook daadwerkelijk een foto in over het onderwerp. De andere 2/3e was in geen velden of wegen te bekennen.quote:De laatste twee onderwerpen waren door mij ingestuurd. Ja er zijn voor die eerste voor 1 keer wat regels aangepast, het gezeik wat daarover kwam was niet van de lucht. Onzin, als je het onderwerp niet had gewild stem er dan niet op!
Die zullen er idd zijn. Maar 2/3e die dat doet lijkt me erg onwaarschijnlijkquote:Zo ook met het tweede. Mensen zien een onderwerp denken "Oh dat lijkt me gaaf!" stemmen erop, het onderwerp komt erdoor en dan blijkt dat ze geen inspiratie hebben om er iets leuks mee te doen. Bedenk dat ff voordat je op het onderwerp stemt
vertel mij watquote:<knip>
intonatie is soms wat lastig bij een geschreven woord.
We hebben het wel over newbies die denken dat een grotere camera en duurdere uitrusting betere foto's maken betekent. Ik weet zeker dat er honderden capabele fotogaferende hobbyisten op fok rondwaren die FOT mijden. Kijk maar eens in dit topic:quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:10 schreef blomst het volgende:
Juist, helemaal mee eens, niet zeuren maar doen.
Staat het onderwerp je aan doe je mee, vind je het onderwerp niets, doe je niet mee
Hoe simpel kan het zijn.
ja, zoiets vind den beginneling ws het moeilijkst.quote:Op donderdag 4 januari 2007 08:46 schreef SunChaser het volgende:
Nou, met landschappen en dieren moet je ook maar feeling hebben, na 1 heb ik dat wel gezien.
Doe dan onderwerpen als: Oud, Water, Glas, Papier.
Dat is breed en daar kan iedereen wat mee.
Jaaaaaa, na elke wedstrijd komen we even langs om een vinger te brekenquote:Op donderdag 4 januari 2007 11:17 schreef Shark.Bait het volgende:afbeelding Shark.Bait (FOK! voor Fok) - donderdag 4 januari 2007 @ 11:17
En dan een handycap invoeren.>:) Hoe langer je op FOT zit, hoe groter je handycap
*aai over bolletje*quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:23 schreef ..zapper het volgende:
Als newbie word ik inderdaad altijd over het hoofd gezien in SC, nadat ik hierover een paar nachten wakker heb liggen nadenken (en zo nu en dan een traantje heb weggepinkt), ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik het hier op FOT ondanks dit natuurlijk niet te verdringen feit, eigenlijk best wel gast vrij vind in omgang met elkaar.
Wat ik voor de wedstrijden nog wil meegeven, is dat het mij erg leuk lijkt om 1x per kwartaal een wedstrijd te doen, met daaraan vooraf een meet gekoppeld. Zoals bijvoorbeeld straatfotografie, of landschappen, portretten enzo, in de meet die dan vooraf gaat aan de wedstrijd, kunnen de profi fotters dan hun kennis en kunde etaleren, zodat de newbies daar van kunnen leren en dat meteen in de wedstrijd neer kunnen zetten.
Nou nee niet verplicht, wel is handig als voor iedere meeting 1 ouwe rot zich op offert, en daar dan natuurlijk wel bij aanwezig is. De profi's zouden bijvoorbeeld zelf kunnen aangeven als ze dat leuk vinden om te doen, gekoppeld aan een opdracht/onderwerp/thema wat ze dan zouden willen doen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:27 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
*aai over bolletje*
wbt je idee. op zich een heel leuk idee. maar dan zou ik me dus verplicht voelen elk kwartaal naar een meeting te moeten. die verplichting heb ik liever niet
Op zich een leuk idee hoor, maar ik leer vooral door commentaar hier. Op de meets moet je echt gerichte vragen stellen aan 1 persoon, want anders wordt je nog niks wijzer. Daar ben ik in het verleden wel achter gekomen. Op een meet is iedereen toch vooral bezig met leuke plaatjes schieten. Pas achteraf zie je aan de resultaten het verschil, en kun je je afvragen hoe is nu jou plaatje zoveel beter geworden als mijn plaatje van hetzelfde onderwerp.quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:29 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Nou nee niet verplicht, wel is handig als voor iedere meeting 1 ouwe rot zich op offert, en daar dan natuurlijk wel bij aanwezig is. De profi's zouden bijvoorbeeld zelf kunnen aangeven als ze dat leuk vinden om te doen, gekoppeld aan een opdracht/onderwerp/thema wat ze dan zouden willen doen.
Jij bent zelf ook creatief hoorquote:Op donderdag 4 januari 2007 08:31 schreef pea4fun het volgende:
Weet je wat ook het probleem is bij de wedstrijden? Er wordt steeds maar gehamerd op de creativiteit van de fotografen. Zoals bij deze nu ook weer voor de foelie wedstrijd zonder prijs..januari Je moet toch al verdomd veel fantasie hebben om alleen al iets te verzinnen wat je op de foto kan zetten. Wat is er mis met gewoon mooie dingen op de foto zetten? Dingen die al mooi zijn van zichzelf, zonder er een heel thema aan te hangen. Zoals bomensorry Ymke vogels, landschappen of gewoon mensen. Dan gaat het weer om de foto die je maakt, en niet om hoeveel fantasie je hebt.
het was met een knipoog gezegdquote:Op donderdag 4 januari 2007 07:47 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je kunt t wel bagataliseren, maar Ann krijgt natuurlijk niet voor niks zulke mailtjes.
WHZquote:Op vrijdag 5 januari 2007 08:17 schreef Schanulleke het volgende:
Van landschap kan je compositioneel heel veel leren imho.
Er zijn volgens mij foto's die in het verleden mee gedan hebben waarbij zeker layers zijn gebruikt, dus dat is de restrictie niet dacht ik...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:16 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Echt aperte onzin dit. Hij had de foto kunnen bewerken met toegestane tools:
#Kleurcorrecties (curven, levels, color balance, hue/saturation, brightness/contrast etc.) Daarbij horen ook de Dodge en Burn tool.
en hij maakt het zich iets makkelijker:
# Verder ben je vrij hoe je bovenstaande regels toepast binnen Photoshop.
Dus valt ie binnen de regels. Wie het verbieden van lagen heeft verzonnen snapt echt niets van Photoshop.
Dáár gaat het nou juist om, beginners snappen niks van photoshopquote:Wie het verbieden van lagen heeft verzonnen snapt echt niets van Photoshop.
Dat is een safe bet natuurlijk, met pea eens zijn.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:38 schreef PdeHoog het volgende:
Ik denk dat ik het met pea eens ga zijn
Dan ben ik het ook met jou eensquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:45 schreef Puckzzz het volgende:
dat heb ik allemaal al gezegd ergens hierboven of in het andere topic
Somsquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:45 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat is een safe bet natuurlijk, met pea eens zijn.
Check de post hierbovenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:49 schreef Puckzzz het volgende:
Ik word systematisch genegeerd, ik denk dat ik maar eens ga klagen in FB en huilen op MSN ofzo...
jaquote:
Hoe wil je dit controlerenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:52 schreef pea4fun het volgende:
Ok als we het met mij eens gaan zijn dan ga ik dat nu weer teniet doen
Over 2 wedstrijden. Ik dacht eerst ook dat is niet te doen beginners en gevorderden enzo, maar....
Als je nu een wedstrijd maakt zonder photoshop, voor de tegenstanders van photoshop en beginners. Dan kunnen beginners toch leren hoe zonder gebruik van photoshop een leuke foto te maken van gevorderden die geen photoshop gebruiken.
Voor een 'kijk mij eens kunstig met PS zijn', kan imo ook in een topic, en hoeft niet in een wedstrijd uitgemeten te worden. Misschien iets voor DIG? Een fotowedstrijd is imo een wedstrijd wie de mooieste foto kan maken. Je kan met een foto zoveel doen, dat je onmogelijk zonder enige twijfel de grenzen van het toelaatbare kan definieren. Een mooie lijst met do's en don'ts van alle bewerkingen per pakket die niet mogen is een utopie.quote:En een wedstrijd mét photoshop, zoveel als je wil. Daar kunnen voorstanders voor photoshop, gevorderden en beginners die toch wel met photoshop willen proberen ook aan de gang.
Uiteindelijk blijkt dan vanzelf wat goed loopt en wat niet.
NIet, ik ga nog steeds uit van mensen die eerlijk zijn, ik ben zoooo naiefquote:
Het gaat niet om kunstig zijn met PS, het gaat nog steeds om een mooie foto maken, maar dan mooi in jouw ogen. Dat kan dus net iets mooier worden met behulp van PS, veel of weinig is aan jezelf en de mensen die stemmenquote:[..]
Voor een 'kijk mij eens kunstig met PS zijn', kan imo ook in een topic, en hoeft niet in een wedstrijd uitgemeten te worden. Misschien iets voor DIG? Een fotowedstrijd is imo een wedstrijd wie de mooieste foto kan maken. Je kan met een foto zoveel doen, dat je onmogelijk zonder enige twijfel de grenzen van het toelaatbare kan definieren. Een mooie lijst met do's en don'ts van alle bewerkingen per pakket die niet mogen is een utopie.
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon 12 onderwerpen vast, beslist door de directie van FOT, en bij teveel soepen, beslist ook de directie van FOT dat die foto ongeldig is. Huidige beschrijving is een richtlijn, en als je twijfelt, dan PM je een MOD. Het moet wel leuk blijven hoor, en ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet. Het is voor de lol, en de discussies eromheen halen dat er wel vanaf op deze manier.
Djeez, alsof je hier met kleuters te maken zou hebben die precies verteld moeten hebben wat ze wel en niet mogen. Dat kan je toch ook zelf wel verzinnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |