Ik vind het eigenlijk wel een grappig initiatief, ik erger me ook altijd aan mensen die links op de roltrap staan.quote:Wie kent het niet? Je hebt 2 minuten overstaptijd maar door een volgepakte roltrap red je het niet om jezelf op tijd door de mensenmassa te werken en je trein te halen. Roltrappen zijn van oorsprong ontwikkeld om mensen sneller van A naar B te vervoeren. In Nederland is vaak het tegenovergestelde de realiteit.
Zoals de internationale reizigers onder ons wel weten is er in vele landen een ongeschreven regel dat mensen rechts op de roltrap gaan staan zodat de linkerhelft open blijft voor mensen met haast en de sportievelingen onder ons.
Dit bevordert het gebruikers gemak en de doorstroming voor bijvoorbeeld reizigers op drukke stations. Maar ook in de grotere warenhuizen is het fijn dat er voor zowel de snelle als de wat minder snelle shopper plek en doorgang is!
Rechts staan, links lopen is de spil van de campagne om de doorstroming en het gemak van roltrappen te verbeteren! Een blije gebruiker is veel waard!
'Rechts staan, links lopen!!'.
De campagne is een initiatief van Sander van den Dries en Sjors Gerritsen.
idd langs elke roltrap ligt ook een gewone trap.quote:Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden.
Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit.
Mwaw, op de meesten (iig in Amsterdam), pas je er wel met zijn 2en naast elkaar. Krap is het wel..quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Volgens mij zijn de roltrappen in Nederland vaak veel te smal
Typisch Nederlandse houding weer... ikke ikke ikkequote:Op donderdag 23 februari 2006 23:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige
Vertel dat eens aan mijn conducteur die voor mijn haastige aansluitingen zorgtquote:Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Of 5 minuten eerder je bed uit.
Onzin.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:14 schreef NewOrder het volgende:
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren. Het uitgangspunt is dus al helemaal verkeerd. Mensen die vinden dat ze haast hebben, pakken maar gewoon de trap.
Bron.quote:De roltrap is bedacht, om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Omdat de meeste mensen echter blijven staan, is het effect dat, in vergelijking met een even grote vaste trap, er minder mensen worden vervoerd.
Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind ....quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige
Dat is vaker geprobeerd, jammerlijk misluktquote:Op vrijdag 24 februari 2006 02:06 schreef dontcare het volgende:
[..]
Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind ....
Lekker egoistisch weer ....
Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 10:23 schreef TimmyAsd het volgende:
Als mensen het trouwens gewoon netjes vragen of ze er langs mogen, dan gun ik ze dat. Ik ga er echter niet rekening mee houden..
Ik kom altijd op nummer 1. Als ik naast een vriend/vriendin wil staan of het komt mij op dat moment vanwege drukte bv. beter uit om links te staan, dan doe ik datquote:Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Frollo het volgende:
[..]
Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè?
In het OV ligt dat iets anders.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Salsagirl het volgende:
ach stoor me nergens aan ,zeker niet op een roltrap en hallo laat iedereen eens het geduld hebben om ook gewoon rustig te wachten op dat je kan afstappen..
heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!!
Tuurlijk niet. Jij kan best per aansluiting een half uur eerder weggaan, dat weet iedereenquote:
Inderdaad, dat is sociaal, dan hoeft er tenminste niemand rechts te gaan staan.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Jij kan best per aansluiting een half uur eerder weggaan, dat weet iedereen.
Omdat mijn baas van mij verwacht dat ik 8 uur werk op een dag en dat die 8 uur dus gewoon een half uur later ingaat wellicht?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:20 schreef Yildiz het volgende:
Als je je overstap mist, dan mis je toch lekker je overstap? Kan je vast wel een papiertje van krijgen bij de NS, als excuus voor bij je schuimbekkende baas. Ik zou me anders niet voor kunnen stellen waarom je moet gaan rennen voor vervoer, als je niet bang bent voor je baas.
Omdat die roltrap al snel genoeg gaat.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:16 schreef jack4ya het volgende:
Volgens mij moet je überhaupt niet stilstaan op een roltrap / loopband... Wat is dat voor een onzin?
Luiheidquote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:23 schreef MrBean het volgende:
[..]
Omdat die roltrap al snel genoeg gaat.
Kan best, maar het meeste volk is veel te dom om dat te beseffen. Die gaan dus in de lepra houding omdat ze lam zijn, net zo lam als bij de baas op het gemeentehuis of om überhaubt te werken.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:31 schreef MrBean het volgende:
Onzin. Je bent hoogstens 2 seconden sneller wanneer je gaat lopen.
"In de leprahouding"?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:06 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Kan best, maar het meeste volk is veel te dom om dat te beseffen. Die gaan dus in de lepra houding omdat ze lam zijn, net zo lam als bij de baas op het gemeentehuis of om überhaubt te werken.
De deur van een trein kun je niet tegenhouden met menselijke spierkrachtquote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:18 schreef Yildiz het volgende:
Als mensen nou 30 seconden eerder de roltrap af zijn, 30 seconden eerder bij de trein dus, kunnen ze beter even de deur openhouden voor de andere mensen die aan komen lopen, die ook hun overstap moeten halen.
Op die manier hoeft niemand te rennen, kan iedereen rustig lopen, en zonder papiertijgerig gestress zijn trein halen. Op die manier wordt het de NS vanzelf duidelijk dat mensen ook wel eens overstappen, en zullen ze daar ongetwijfeld hun tijden iets op aanpassen.
Zo, dat lijkt me een veel betere, dan dat geren.
www.houdtdedeuropenvooranderen.nl iemand?
Ben ik op zich helemaal voor, alleen tot die tijd is het geren en gevlieg af en toe toch wel erg handig om een half uur extra vrije tijd te hebben op een plaats naar keuze (zijnde niet een overstapstation).quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:18 schreef Yildiz het volgende:
[snip]
Dan moeten mensen maar een interessante discussie aangaan met de conducteur, die eigenlijk wil gaan blazen op zijn fluitje. Kan vast wel. Is dat trouwens zo? Dat je de deur niet open kan houden? Vreemd, onveilig eigenlijk...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:19 schreef Bigs het volgende:
[..]
De deur van een trein kun je niet tegenhouden met menselijke spierkrachtDaar is voor gekozen om dit soort situaties (en dus meer vertraging) te voorkomen.
Ik vind inderdaad dat men het wel wat rustiger mag vragen, in plaats van dat gecommandeer.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:40 schreef Gia het volgende:
Mag een vader of moeder nog wel zijn/haar kind aan de hand houden op de roltrap?
Dan is de tree wel meteen vol.
Mensen die haast hebben gaan maar met de trap, ik ga niet aan de kant op de roltrap en ik sta gewoon stil tot ik boven/beneden ben.
(Mijn kinderen vinden het grappig om op de roltrap de verkeerde kant op te lopen, duurt het langer voor ze er zijn. Maar mag zeker ook niet van de actievoerders...)
Je kan ook wel je kind voor je houden en dan de hand vast houden.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:40 schreef Gia het volgende:
Mag een vader of moeder nog wel zijn/haar kind aan de hand houden op de roltrap?
Bij de meeste roltrappen is geen trap.quote:Mensen die haast hebben gaan maar met de trap, ik ga niet aan de kant op de roltrap en ik sta gewoon stil tot ik boven/beneden ben.
Dat is helemaal irritant natuurlijk, wanneer het druk is.quote:(Mijn kinderen vinden het grappig om op de roltrap de verkeerde kant op te lopen, duurt het langer voor ze er zijn. Maar mag zeker ook niet van de actievoerders...)
Dit klopt niet helemaal. De uitvinder van de roltrap had als bedoeling daarbij dat je erop loopt. Pas later kwamen ze tot de ontdekking dat je op een roltrap ook gewoon kunt staan.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:14 schreef NewOrder het volgende:
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren.
Jij neemt een trein een half uur eerder voor het geval je vijf minuten vertraging hebt?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Salsagirl het volgende:
ach stoor me nergens aan ,zeker niet op een roltrap en hallo laat iedereen eens het geduld hebben om ook gewoon rustig te wachten op dat je kan afstappen..
heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!!trouwens staat altijd wel rechts
Kinderen blijven kinderen en zullen dus ook willen spelen. Ik kan wel vertellen dat het nogal gevaarlijk is en dat ze keihard kunnen vallen. Dus de roltrap aan de verkeerde kant ophollen zouden mijn kinderen echt niet mogen (als ik ze zou hebben).quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:40 schreef Gia het volgende:
Mensen die haast hebben gaan maar met de trap, ik ga niet aan de kant op de roltrap en ik sta gewoon stil tot ik boven/beneden ben.
(Mijn kinderen vinden het grappig om op de roltrap de verkeerde kant op te lopen, duurt het langer voor ze er zijn. Maar mag zeker ook niet van de actievoerders...)
Wie heeft dat onzinnige plan bedachtquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:04 schreef releaze het volgende:
overigens is het straks zo dat de deuren tussen de coupe's dichtgelast worden zodat alle reizigers zich moeten spreiden over de stations. mss dat mensen dan niet met zn allen gaan dringen bij de roltrap, maar zich zullen verspreiden over de trappen/roltrappen die er beschikbaar zijn. Want niemand die de trap pakt die tegenover de roltrap ligt..
Ja idd en behalve dat zijn kinderen op drukke plaatsen vaak nogal irritant. Vereisen veel aandacht, schreeuwen en ik heb de neiging er over te struikelenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:13 schreef Evie het volgende:
[..]
Kinderen blijven kinderen en zullen dus ook willen spelen. Ik kan wel vertellen dat het nogal gevaarlijk is en dat ze keihard kunnen vallen. Dus de roltrap aan de verkeerde kant ophollen zouden mijn kinderen echt niet mogen (als ik ze zou hebben).
Het is bovendien ook zo dat je je kind (als het er 1 betreft) beter voor je kunt plaatsen(als het er twee zijn lukt dat ook nog makkelijk). Zo kan je je kind beter in de gaten houden en weet je zeker dat het niet overgelopen wordt door een groep gehaaste reizigers.
Het is eigenlijk net zoiets als een hele trein bomvol met mensen. En ouders die hun 3 jaar oude kind op de stoel naast zich zetten. In plaats dat ze dat kind even op schoot nemen.
Ze lopen, ze hollen niet. Dat mogen ze niet, want dan zouden ze kunnen vallen. (zijn trouwens al 11 en 13)quote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:13 schreef Evie het volgende:
[..]
Kinderen blijven kinderen en zullen dus ook willen spelen. Ik kan wel vertellen dat het nogal gevaarlijk is en dat ze keihard kunnen vallen. Dus de roltrap aan de verkeerde kant ophollen zouden mijn kinderen echt niet mogen (als ik ze zou hebben).
Als jij nog geen kinderen hebt, hoe kun je dan weten wat makkelijker is?quote:Het is bovendien ook zo dat je je kind (als het er 1 betreft) beter voor je kunt plaatsen(als het er twee zijn lukt dat ook nog makkelijk). Zo kan je je kind beter in de gaten houden en weet je zeker dat het niet overgelopen wordt door een groep gehaaste reizigers.
Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!!quote:Het is eigenlijk net zoiets als een hele trein bomvol met mensen. En ouders die hun 3 jaar oude kind op de stoel naast zich zetten. In plaats dat ze dat kind even op schoot nemen.
de NS. Stond een maand of twee geleden in het nieuws. Zo willen ze de instroom in de treincoupes verbeteren. Ze hekelen het feit dat iedereen pal voor de roltrappen uitstapt en dan ook DAAR in de trein instapt, waardoor de rest van de trein half leeg is.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:45 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wie heeft dat onzinnige plan bedacht
de koplopers:quote:Op vrijdag 24 februari 2006 17:23 schreef releaze het volgende:
[..]
de NS. Stond een maand of twee geleden in het nieuws. Zo willen ze de instroom in de treincoupes verbeteren. Ze hekelen het feit dat iedereen pal voor de roltrappen uitstapt en dan ook DAAR in de trein instapt, waardoor de rest van de trein half leeg is.
Ik ben het er ook niet mee eens, maar goed.. Iets met de nieuwe dienstregeling.
Ik geloof dat ze het in de dubbeldekkers willen invoeren oid.. Google maar, ik weet ff niet uit mn hoofd welk treinsoort ze nou wilden aanpassen, het waren iig niet de stoppertjes/sprinters.
Dat kan, maar alsik mijn kind liever naast me wil hebben is dat mijn goed recht.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:43 schreef MrBean het volgende:
[..]
Je kan ook wel je kind voor je houden en dan de hand vast houden.
Dat is niet waar, dat zal 50/50 zijn. De NS stations iig wel, een aantal metro-stations hier ook..quote:Bij de meeste roltrappen is geen trap.
Dan zal het wel niet gebeuren denk ik..quote:Dat is helemaal irritant natuurlijk, wanneer het druk is.
oh da's mooi, ik dacht dat ze bedoelden door de coupés.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef valing het volgende:
[..]
de koplopers:
[afbeelding]
en het gaat alleen over de doorloopkop tussen de treinstellen dus niet tussen coupes
[afbeelding]
bron
Het is maar zeer de vraag of lopen de bedoeling was gezien het feit dat de eerste (elektrische) roltrap als attractie op Coney Island stond. Ook het relatief grote hoogteverschil tussen de treden duidt er op dat de passagier in principe niet van trede moet veranderen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:50 schreef thabit het volgende:
Dit klopt niet helemaal. De uitvinder van de roltrap had als bedoeling daarbij dat je erop loopt. Pas later kwamen ze tot de ontdekking dat je op een roltrap ook gewoon kunt staan.
En de reden heeft dus niets te maken met de plaats waar de reiziger zich opstelt.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef valing het volgende:
en het gaat alleen over de doorloopkop tussen de treinstellen dus niet tussen coupes
Maar omdat het a) kosten bespaard en vooral b) vertraging voorkomt (beter gezegd: vetraging oplost. Bij elk station waar gekoppeld wordt is wel genoeg tijd in de dienstregeling, maar mocht 1 van de treinen later binnen komen, en moet er nog gekoppeld worden.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:47 schreef NewOrder het volgende:
[..]
En de reden heeft dus niets te maken met de plaats waar de reiziger zich opstelt.
Dan moeten ze eerst eens beginnen om bij een aantal stations überhaupt te stoppen bij de trap/ingang van het perron. Zeker bij een perron wat je niet opkomt op het moment dat de trein aankomt (omdat spoorbomen al neer zijn tussen openbare weg/perron) is het niet handig als je vervolgens eerst nog dertig meter extra over het perron moet rennen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 17:23 schreef releaze het volgende:
[..]
de NS. Stond een maand of twee geleden in het nieuws. Zo willen ze de instroom in de treincoupes verbeteren. Ze hekelen het feit dat iedereen pal voor de roltrappen uitstapt en dan ook DAAR in de trein instapt, waardoor de rest van de trein half leeg is.
Voor zover ik weet was dat niet het probleem, bij vertraging werd dat doorlopen ook al niet meer geregeld. Het probleem was vnl. bij het uit elkaar halen van de stellen. Bij koud weer bleven die dingen nogal vaak hangen, waardoor de treinen niet door konden. (Als ik me niet vergis)quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:22 schreef the_disheaver het volgende:
Maar omdat het a) kosten bespaard en vooral b) vertraging voorkomt (beter gezegd: vetraging oplost. Bij elk station waar gekoppeld wordt is wel genoeg tijd in de dienstregeling, maar mocht 1 van de treinen later binnen komen, en moet er nog gekoppeld worden.
Een accurate beschrijving van den Nederlander..quote:Op zaterdag 25 februari 2006 09:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Voor zover ik weet was dat niet het probleem, bij vertraging werd dat doorlopen ook al niet meer geregeld. Het probleem was vnl. bij het uit elkaar halen van de stellen. Bij koud weer bleven die dingen nogal vaak hangen, waardoor de treinen niet door konden. (Als ik me niet vergis)
Maar het is al wel weer duidelijk hoe NL in elkaar zit. Beetje Pim stemmen en kankeren hoe kut het land is en ondertussen te lam zijn om dat jengelende teringmonster VOOR je te houden, want god god god, het is toch mijn recht dat mijn lieve (jankende blerende tiefus) kind doet waar hij zin in heeft? Laat de rest maar lekker dood vallen.![]()
![]()
Iedereen die ooit in Tokyo is geweest weet hoe OV hoort te werken. Kutkiddo's dus VOOR de ouders, mensen met haast er gewoon bijlangs. Al gaat dat met die Hollandse reten van 120 kg waar ik langs moet elke dag moeilijker.
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 17:19 schreef Gia het volgende:
Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!!
Als jij iemand op de bek slaat, dat is je ook "een goed recht", maar dat betekent nog niet dat we het leuk vinden.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Dat kan, maar alsik mijn kind liever naast me wil hebben is dat mijn goed recht.
V&D, HEMA etc.quote:Dat is niet waar, dat zal 50/50 zijn. De NS stations iig wel, een aantal metro-stations hier ook..
Dan is het ook niet relevant voor dit topic.quote:Dan zal het wel niet gebeuren denk ik..
Wat maakt jou dat nou uit of dat kind naast je of voor je staat. Doe gewoon een beetje sociaal en laat wat ruimte over voor anderen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Dat kan, maar alsik mijn kind liever naast me wil hebben is dat mijn goed recht.
Er zullen genoeg mensen zijn die geen zin hebben om te wachten totdat ze rechts kunnen gaan staan. Zij zullen dan links gaan lopen zodat de capaciteit van de roltrap veel groter wordt. Prima tochquote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar als je snel wilt, neem dan de trap. Misschien is het wel aardig voor de mensen die door willen lopen, maar het zorgt zeker niet voor een hoge doorstroming als het druk is. De linkerkant blijft relatief leeg, terwijl de capaciteit hoger is, en er voor de trap een rij vormt...
Dat is wettelijk verbodenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 10:21 schreef MrBean het volgende:
[..]
Als jij iemand op de bek slaat, dat is je ook "een goed recht", maar dat betekent nog niet dat we het leuk vinden.
Ook daar heb je normale trappenquote:V&D, HEMA etc.
Ik begon er dan ook niet meequote:Dan is het ook niet relevant voor dit topic.
Ik denk niet dat er mensen expres midden op die trap gaan staan om mensen te zieken. Het is bijna altijd erg druk op de plaatsen waar ik kom. men staat dan altijd kriskras door elkaar omdat er dan gewoon meer mensen op dat ding kunnen staan. nogal logisch. Als er dan iemand door wilt, zal diegene het egwoon netjes kunnen/moeten vragen anders wacht hij/zij maar lekker 30 seconden. Wat een ramp hequote:Op zaterdag 25 februari 2006 10:26 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Wat maakt jou dat nou uit of dat kind naast je of voor je staat. Doe gewoon een beetje sociaal en laat wat ruimte over voor anderen.
Als je expres middenop gaat staan om anderen te zieken loop ik je ook expres omver. En dan niet gaan janken hè!
Daar hoef je toch geen trein te halen!!quote:
En als men dat vraagt, is dat gewoon mogelijkquote:Op zaterdag 25 februari 2006 10:31 schreef boskov het volgende:
Het is niet zo dat ze een nier van je vragen, maar gewoon dat je even opzij stapt.
Dan hol je toch lekker de trap op. Mis je ook je metro niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 09:44 schreef raptorix het volgende:
Idd goede actie, ik mis per maand ongeveer 3 keer de Metro op CS omdat mensen met ze tweeen naast elkaar gaan staan, overigens gaan die roltrappen zowiezo in een pruttempo, ik heb het idee dat ze in andere landen veel harder gaan.
Je kunt je overal haasten om een trein te halen, of het nou bij de snackbar is of in een kledingzaak.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 10:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar hoef je toch geen trein te halen!!
Ga je nou ontkennen dat er warenhuizen zijn zonder gewone trap naast de roltrap?quote:Trouwens, bij de V&D die hier in Helmond heeft gezeten, was ook een gewone trap naar boven.
Hema heeft hier geen verdieping. (Behalve voor personeel)
Je snapt het punt wel.quote:
Hier niet.quote:Ook daar heb je normale trappen
Eigenlijk niet. Het was appels met peren vergelijken. maar goed, maakt niet uit. Als men het vraagt stap ik opzij, anders sta ik wat voor mij het lekkerst is. Ik ga niet een roltrap op met de gedachte ''ik ga rechts staan want dat is fijner voor de medemens''.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:12 schreef MrBean het volgende:
[..]
Je snapt het punt wel.
Mensen vinden het niet prettig, zoals in de OP staat. En voor jou is het een kleine moeite.
Ik wel.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:14 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Eigenlijk niet. Het was appels met peren vergelijken. maar goed, maakt niet uit. Als men het vraagt stap ik opzij, anders sta ik wat voor mij het lekkerst is. Ik ga niet een roltrap op met de gedachte ''ik ga rechts staan want dat is fijner voor de medemens''.
Ik zal dan wel belangrijkere dingen in mijn hoofd hebbenquote:
V&D in Eindhoven heeft ook een gewone trap.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:10 schreef MrBean het volgende:
[..]
Je kunt je overal haasten om een trein te halen, of het nou bij de snackbar is of in een kledingzaak.
[..]
Ga je nou ontkennen dat er warenhuizen zijn zonder gewone trap naast de roltrap?![]()
Ja, dat is een brandtrap! Maar die liggen vaak helemaal niet centraal in een warenhuis.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
V&D in Eindhoven heeft ook een gewone trap.
Volgens mij heeft ieder warenhuis ook een gewone trap, omdat dat voor de brandveiligheid moet.
Die worden niet vaak gebruikt. Maar er zijn mensen die niet op een roltrap of de lift durven.
Misschien dat jij niet weet waar die trap zich bevindt. Vaak is dat niet in de buurt van de roltrappen.
Misschien toch eens goed kijken?
Dat was al de regeling. Bij koud weer zou er uberhaupt niet gekoppeld worden. Er zouden dus 2 aparte treinen van zwolle naar utrecht rijden, ipv 1 trein met of zonder doorloopkop.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 09:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Voor zover ik weet was dat niet het probleem, bij vertraging werd dat doorlopen ook al niet meer geregeld. Het probleem was vnl. bij het uit elkaar halen van de stellen. Bij koud weer bleven die dingen nogal vaak hangen, waardoor de treinen niet door konden. (Als ik me niet vergis)
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:27 schreef zoalshetis het volgende:
prima initiatief. rechts op de roltrap en links op de gewone trap.
een rechts persoon zou het eerder "efficiënt" noemen.quote:
Ja, elk gebouw met meerdere verdiepeingen, wat geen woonhuis is (quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
V&D in Eindhoven heeft ook een gewone trap.
Volgens mij heeft ieder warenhuis ook een gewone trap, omdat dat voor de brandveiligheid moet.
Die worden niet vaak gebruikt. Maar er zijn mensen die niet op een roltrap of de lift durven.
Misschien dat jij niet weet waar die trap zich bevindt. Vaak is dat niet in de buurt van de roltrappen.
Misschien toch eens goed kijken?
Een rechts persoon zou de roltrap onzin, energieverspillende dingen vinden, als je een trap hebt welke sneller gaan, en gezonder ziijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een rechts persoon zou het eerder "efficiënt" noemen.![]()
Klopt. En de reden dat je eigenlijk op een roltrap hoort te lopen is omde horizontale verplaatsingssnelheid van de mensenstroom gelijk te houden met die van de aanvoerstroom.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Dit klopt niet helemaal. De uitvinder van de roltrap had als bedoeling daarbij dat je erop loopt. Pas later kwamen ze tot de ontdekking dat je op een roltrap ook gewoon kunt staan.
dan ben jij niet rechts...quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een rechts persoon zou de roltrap onzin, energieverspillende dingen vinden, als je een trap hebt welke sneller gaan, en gezonder ziijn.
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een rechts persoon zou de roltrap onzin, energieverspillende dingen vinden, als je een trap hebt welke sneller gaan, en gezonder ziijn.
een links persoon zou die slaaf zijn...quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:34 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Een rechts persoon zou zich laten dragen door een legertje slaven...
leuk bij brand...nee hoor, geen kans.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:04 schreef releaze het volgende:
overigens is het straks zo dat de deuren tussen de coupe's dichtgelast worden zodat alle reizigers zich moeten spreiden over de stations. mss dat mensen dan niet met zn allen gaan dringen bij de roltrap, maar zich zullen verspreiden over de trappen/roltrappen die er beschikbaar zijn. Want niemand die de trap pakt die tegenover de roltrap ligt..
ik zie anders genoeg mensen opstaan voor ouderen in de tram.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:47 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik vind het een puik plan, maar Nederlanders ontberen discipline en beleefdheidsetiquette.
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:27 schreef zoalshetis het volgende:
prima initiatief. rechts op de roltrap en links op de gewone trap.
zo en hard dat het ging!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:50 schreef P8 het volgende:
die ene "roltrappen" op Schiphol zijn tof. die dingen die alleen horizontaal lopen. Als klein kindje ging ik altijd zo hard mogelijk rennen over die dingen![]()
Omdat er meestal wel een stickertje op het raam geplakt staat met de tekst "Wilt u zitten? Ik kan staan!" oid.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:50 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik zie anders genoeg mensen opstaan voor ouderen in de tram.
of "invalide plaats".quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:55 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Omdat er meestal wel een stickertje op het raam geplakt staat met de tekst "Wilt u zitten? Ik kan staan!" oid.
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:45 schreef Tybris het volgende:
[..]
leuk bij brand...nee hoor, geen kans.
En zo stickertje zou niet bij een roltrap kunnen hangenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:55 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Omdat er meestal wel een stickertje op het raam geplakt staat met de tekst "Wilt u zitten? Ik kan staan!" oid.
Heh, wattuh?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En zo stickertje zou niet bij een roltrap kunnen hangen![]()
Het is nogal conservatief om niet te veranderen omdat je denkt dat de mensen niet veranderen...
Probeer de volgende keer eens: 'Pardon, zou ik er even voorbij mogen?'quote:Op zaterdag 25 februari 2006 20:01 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik bijt steeds toe: 'Schiet eens op!', maar dat is kennelijk aan dovemansoren en blindemansogen gericht, zodat ik geregeld wild moet gebaren om mijn aansluiting te kunnen halen.
Waarop een slome zak zich na drie keer vragen eens af gaat vragen waar dat geluid vandaan komt, dan nog eens tijden nodig heeft om ook daarwerkelijk op te rotten om het bij de volgende egoistische hond niet anders te treffen. Weg winst. Dat er nog mensen zijn die beweren dat stilstaan efficiënter is dan lopen, is onbegrijpelijk. Die mensen zijn ook volkomen wereldvreemd.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 23:11 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Probeer de volgende keer eens: 'Pardon, zou ik er even voorbij mogen?'
Uiteraard, immers waarom zou je iets doen wat jou geen moeite kost en je medemens helpt. Het is toch van de zotten dat mensen je zoiets vragen. Echt als ik jou was zou ik alleen aan de linkerkant staan, want dan kunnen al die mensen er niet langs. Weet je hoe stoer je dan bent!!quote:Op zondag 26 februari 2006 12:07 schreef Batsnek het volgende:
Laat mensen voor wie de roltrap te langzaam gaat lekker de trap nemen. Alhoewel ik vaak automatisch rechts ga staan, laat ik me echt niet op een station ( of iets dergelijks ) vertellen waar ik geacht wordt om te staan. Ik kan me best voorstellen dat mensen haast hebben, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich daar maar automatisch aan, aan moet passen.
Ik heb meestal een grote sporttas en rugzak bij me, dus ik sta dan automatisch links, omdat ik rechtshandig ben.quote:Op zondag 26 februari 2006 12:11 schreef boskov het volgende:
[..]
Uiteraard, immers waarom zou je iets doen wat jou geen moeite kost en je medemens helpt. Het is toch van de zotten dat mensen je zoiets vragen. Echt als ik jou was zou ik alleen aan de linkerkant staan, want dan kunnen al die mensen er niet langs. Weet je hoe stoer je dan bent!!
niet alleen juppen reizen met het openbaar vervoerquote:Op maandag 27 februari 2006 13:08 schreef Gia het volgende:
Nog even en dan komen er acties als:
-Bejaarden mogen niet na 6 uur 's avonds boodschappen doen, omdat anders de hardwerkende man die niet overdag naar de winkel kan, te lang voor de kassa moet staan.
-Bejaarden mogen niet in de spits reizen.
-Moeders met baby's mogen niet in de spits reizen. (Trouwens ook liever niet 's avonds met kinderen boodschappen doen.)
Enz....
Want stel je voor dat de gemiddelde jup hier last van zou krijgen.
waarin verschillen je ideeen nu van bv werktijden te flexibiliseren om files te voorkomen?quote:Op maandag 27 februari 2006 13:08 schreef Gia het volgende:
-Bejaarden mogen niet na 6 uur 's avonds boodschappen doen, omdat anders de hardwerkende man die niet overdag naar de winkel kan, te lang voor de kassa moet staan.
-Moeders met baby's mogen niet in de spits reizen. (Trouwens ook liever niet 's avonds met kinderen boodschappen doen.)
Enz....
Beter mensen zonder haast de gewone trapquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd langs elke roltrap ligt ook een gewone trap.
best goede plannen heb je daar!quote:Op maandag 27 februari 2006 13:08 schreef Gia het volgende:
Enz....
Wat hij zegtquote:Op maandag 27 februari 2006 14:36 schreef _Qmars_ het volgende:
Pokkelijers op die roltrappen altijd. In Zweden hielden ze zich er ook keurig aan links lopen, rechts staan, bij de metro. T valt me op dat de etiquette verder is doorgevoerd in Scandinavie. Hier in Nederland, allemaal stugge boeren, die een houding hebben van ''mijn plekje-houd niet van nieuwe regels- blijf asociaal-. Sjonge jonge, iedereen heeft et over de Juppen, maar als ik van Leiden naar Leeuwarden reis heb ik soms maar een paar minuten om over te stappen, maar die pleurislijers, te babbelen naast elkaar zullen ook geen vin verroeren, ook als je het ze vraagt. Pleur toch op.
door mensen zoals jij, komt het vast wel goed met Nederland in de toekomst. Het prijkende voorbeeld van vastgeroest individualisme.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:46 schreef Batsnek het volgende:
verhaal
In beschaafde landen is het heel normaal, in de UK wordt het zelfs op grote stations omgeroepen op de trappen. STAND TO THE RIGHT!!!quote:
Lol, en dat basseer je waarop... Maar idd, het verval van Nederland zal beginnen bij de mensen die niet automatisch aan de rechterkant van de roltrappen gaan staan. Pfft, waar maak je je druk om man, bang dat je je teveel in moet spannen als je de gewone trap neemt? Die waarschijnlijk minstens 2 sec. trager is dan de roltrap...quote:Op maandag 27 februari 2006 14:48 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
door mensen zoals jij, komt het vast wel goed met Nederland in de toekomst. Het prijkende voorbeeld van vastgeroest individualisme.![]()
[quote:Op maandag 27 februari 2006 14:46 schreef Batsnek het volgende:
Mensen moeten zich niet zo aanstellen, als iemand mij vraagt om aan de kant te gaan doe ik dat heus wel, maar ik ga niet bij voorbaat met iedereen die wel eventueel ergens wat op tegen zou kunnen hebben rekening houden.
2) Ja je grote bek dichthouden en je walkman niet op 20 hebben staan hoort bij normale sociale omgangsnormen (maar zie 1)quote:Dan kunnen we ook wel allemaal muistil in de trein gaan zitten omdat eventueel iemand zich niet zou kunnen concentreren tijdens het lezen van d'r doktersromannetje, of met z'n allen gelijk op staan als er een bejaarde de trein in komt wandelen
Niet Claxoneren bij ziekenhuizen, smoel houden in een bibliatheek, en geen blerende muziek op wandelpaden in natuurgebieden?quote:Misschien is het dan ook een leuk idee, om vaste looproutes af te spreken, speciale praat en stiltezones te plaatsen, een verbod op het mensen aanspreken neer te zetten zodat niemand gestoord hoeft te worden, en ga zo maar door.
Of je douwt je koffer in iemands knieholte en schoudert jezelf er langs..... dat heeft hele leuke effecten. Het is namelijk niet het geval dat de roltrappen te druk zijn.... Nee op een lege roltrap krijgt een groep ASO's het voor elkaar 3 breed te gaan staanquote:Kom op zeg, waar maken mensen zich druk over, als je echt haast hebt pak je lekker de gewone trap, en dan ren je de volgende keer maar wat harder of pak je een trein eerder. Laten we elkaar een beetje in hun waarde laten, en iedereen gewoon op zijn eigen manier zich laten gedragen, ipv dit soort belachelijke gedragscodes in te gaan stellen.
Jongentjes als jij heb ik regelmatig een ferme draai om hun oren verkocht in de trein, gevolgt door applaus van medepassagiers.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:00 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Lol, en dat basseer je waarop... Maar idd, het verval van Nederland zal beginnen bij de mensen die niet automatisch aan de rechterkant van de roltrappen gaan staan. Pfft, waar maak je je druk om man, bang dat je je teveel in moet spannen als je de gewone trap neemt? Die waarschijnlijk minstens 2 sec. trager is dan de roltrap...
Ach natuurlijk, de wijze waarop je met roltrappen omgaat bepaalt het mileu waaruit je voort komt.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:11 schreef desiredbard het volgende:
[..]
[
1) Stomme Stugge Lompe Boer dus....
Jaaaah, we moeten met z'n allen compleet langs elkaar heen gaan leven, strak voor ons uit kijken, elkaar niet aanspreken, en vooral geen muziek aanzetten want als iedereen tegelijk z'n adem inhoudt kun je net iets van de melodie horen als je een walkmen op 20 hebt staan! Brilliant, de maatschappij moet lekker kil en koud worden, volledig op mensen met lange tenen afgestelt worden, zodat we nooit meer met dingen geconfronteerd hoeven worden waardoor we wellicht ons werk iets minder zouden kunnen doen. Flikker toch op, heb je wel eens 's ochtends op 't station gekeken hoe mensen de trein uitkomen? Allemaal lange sachreinige gezichten, de helft met een koptelefoontje op, en niemand kijkt elkaar aan, allemaal strak voor je uitkijken dat is de nieuwe maatschappij; voor-je-kijken-doorlopen! GAD-VER_DAMME!quote:2) Ja je grote bek dichthouden en je walkman niet op 20 hebben staan hoort bij normale sociale omgangsnormen (maar zie 1)
3) Opstaan voor iemand misstaat niemand
Beter 4 mensen dier tegelijk opstaan voor een bejaarde dan helemaal niemand
Dit is iets compleet anders, in ziekenhuizen, bibliotheken en natuurgebieden zitten de mensen voor hun rust, dus lijkt het me evident dat je uit respect die rust niet verstoord. De trein is puur bedoeld als vervoermiddel, en dus niet alleen voor mensen die zo dood mogelijk door het leven willen gaan.quote:Niet Claxoneren bij ziekenhuizen, smoel houden in een bibliatheek, en geen blerende muziek op wandelpaden in natuurgebieden?
Nooit last van gehad, misschien heeft dat te maken met het feit dat die dingen niet langer dan 6 meter zijn, dus je staat er hoogstens 5 à 6 sec. op? Maak je toch niet zo druk man, het is verdomme maar een domme roltrap.quote:Of je douwt je koffer in iemands knieholte en schoudert jezelf er langs..... dat heeft hele leuke effecten. Het is namelijk niet het geval dat de roltrappen te druk zijn.... Nee op een lege roltrap krijgt een groep ASO's het voor elkaar 3 breed te gaan staan
ja dat heb je met die mensen he. die hebben natuurlijk nog nooit een 'stiltecoupe' in hun leven gezien.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:26 schreef Batsnek het volgende:
Ik heb eens meegemaakt dat een Afrikaan in de trein zat, ook toen was het muisstil, en hij sprak steeds mensen aan, omdat hij wat te lullen wilde hebbe, maar iedereen negeerde hem maar een beetje of zei dat hij of zij even aan het lezen was. Al kwaad weglopend, riep hij dat iedereen de pot op kan, en dat zelfs de koeien in de wei nog meer geluid maken, en weet je wat, ik geef 'm alle gelijk van de wereld!
quote:Op maandag 27 februari 2006 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
2 minuten met mij in een coupe, dan roep je om je moedertje...
Op welk traject hebben ze tegenwoordig dan roltrappen in de trein?quote:Op maandag 27 februari 2006 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jongentjes als jij heb ik regelmatig een ferme draai om hun oren verkocht in de trein, gevolgt door applaus van medepassagiers.
Um, als het een stiltecoupé was, stond dat er wel bij he... En ik weet niet hoe vaak jij in treinen komt, maar het geregeld stampusdruk in die ondingen, dus dan ga ik echt niet bij de deurtjes staan omdat, alhoewel er nog genoeg zitplaatsen zijn, ze daar misschien niet op mensen zitten te wachten die WEL met elkaar willen praten. Maar jij verwacht natuurlijk dat het muisstil in een bomvolle trein is...quote:ja dat heb je met die mensen he. die hebben natuurlijk nog nooit een 'stiltecoupe' in hun leven gezien.
Dat en je postgeschiedenisquote:Op maandag 27 februari 2006 15:26 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ach natuurlijk, de wijze waarop je met roltrappen omgaat bepaalt het mileu waaruit je voort komt.![]()
In jouw enge belevingswereldje nis rekening bhebben met beangstigendquote:Jaaaah, we moeten met z'n allen compleet langs elkaar heen gaan leven, strak voor ons uit kijken, elkaar niet aanspreken, en vooral geen muziek aanzetten want als iedereen tegelijk z'n adem inhoudt kun je net iets van de melodie horen als je een walkmen op 20 hebt staan! Brilliant, de maatschappij moet lekker kil en koud worden, volledig op mensen met lange tenen afgestelt worden, zodat we nooit meer met dingen geconfronteerd hoeven worden waardoor we wellicht ons werk iets minder zouden kunnen doen. Flikker toch op, heb je wel eens 's ochtends op 't station gekeken hoe mensen de trein uitkomen? Allemaal lange sachreinige gezichten, de helft met een koptelefoontje op, en niemand kijkt elkaar aan, allemaal strak voor je uitkijken dat is de nieuwe maatschappij; voor-je-kijken-doorlopen! GAD-VER_DAMME!![]()
Als mensen niet met een vreemde willen praten is dat hun goed recht....waaraom ben je nietrbleeker bij hem gaan zitten.quote:Ik heb eens meegemaakt dat een Afrikaan in de trein zat, ook toen was het muisstil, en hij sprak steeds mensen aan, omdat hij wat te lullen wilde hebbe, maar iedereen negeerde hem maar een beetje of zei dat hij of zij even aan het lezen was. Al kwaad weglopend, riep hij dat iedereen de pot op kan, en dat zelfs de koeien in de wei nog meer geluid maken, en weet je wat, ik geef 'm alle gelijk van de wereld!
En links op de roltrap is voor luie mensen die niet willen lopen en kleppenquote:Dit is iets compleet anders, in ziekenhuizen, bibliotheken en natuurgebieden zitten de mensen voor hun rust, dus lijkt het me evident dat je uit respect die rust niet verstoord. De trein is puur bedoeld als vervoermiddel, en dus niet alleen voor mensen die zo dood mogelijk door het leven willen gaan.
Met al dan niet een dom bot figuur erop, die al dan niet een paar treden naar beneden verhuistquote:Nooit last van gehad, misschien heeft dat te maken met het feit dat die dingen niet langer dan 6 meter zijn, dus je staat er hoogstens 5 à 6 sec. op? Maak je toch niet zo druk man, het is verdomme maar een domme roltrap.![]()
andersom in nl. let je verder wel een béétje op je spelling?quote:Op maandag 27 februari 2006 15:42 schreef desiredbard het volgende:
En links op de roltrap is voor luie mensen die niet willen lopen en kleppen
rechts voor hen die haast hebben
Ach zolang ik er ergens langskan...links of rechts is mij om het evrn...voor mij is het links, en mensen doen het hier gewoon ookquote:Op maandag 27 februari 2006 15:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
andersom in nl. let je verder wel een béétje op je spelling?
is ook zo.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:50 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ach zolang ik er ergens langskan...links of rechts is mij om het evrn...voor mij is het links, en mensen doen het hier gewoon ook
Yeah right, als we het dan toch over postgeschiedenis gaan hebben, kun jij misschien even toelichten waarom alle "treinspringers" enorme losers zijn. ik vraag me namelijk af, wat iemand die geestesziek is, en in een vlaag van verstandsverbijsering een zelfmoord begaat een loser maakt? Of zijn alle geestelijk zieken per definitie losers? Moet ik hier nu ook een waarde-oordeel over jouw persoon aan uit ontlenen, of is het misschien beter om iets volwassener argumenten te zoeken?quote:
quote:In jouw enge belevingswereldje nis rekening bhebben met beangstigend
Natuurlijk, maar het is wel heel erg opvallend hoe wij in het superieure westen zo weinig behoefte aan menselijk contact hebben, en zogenaamd primitievere culturen wel altijd en overal hartelijk met elkaar omgaan. Maar goed, elkaar negeren is natuurlijk je goed recht.quote:Als mensen niet met een vreemde willen praten is dat hun goed recht....waaraom ben je nietrbleeker bij hem gaan zitten.
Omdat het vrij druk was, zoals ik al aangaf, en er dus geen plaats vrij was. En waarom zou ik in godsnaam een gesprek met iemand anders moeten beindiggen omdat 2 banken verderop iemand door mensen zoals jou genegeerd word ( om het maar even persoonlijk te houden ), en ik dat pas echt doorhad nadat hij al gepikeerd wegliep.quote:Als mensen niet met een vreemde willen praten is dat hun goed recht....waaraom ben je nietrbleeker bij hem gaan zitten.
quote:En links op de roltrap is voor luie mensen die niet willen lopen en kleppen
rechts voor hen die haast hebben
Bullshit natuurlijk, wat zijn nou 5 of 6 sec, vrijwel niets. Als je eraan komt rennen ziet een conducteur dat meestal wel, en wacht ie waarschijnlijk nog wel 5 of 6 seconden langer. En zoals ik al zei, er hoeft maar een vrouw met een kindje in de hand, een oud vrouwtje, iemand met een flinke sportas, of wat dan ook op de roltrap te staan, en je hele plan valt al in het water. Tenzij je haast het natuurlijk rechtvaardigd om die ook maar opzij te duwen.quote:Met al dan niet een dom bot figuur erop, die al dan niet een paar treden naar beneden verhuist
5-6 seconde bepaald of je je aansluiting haalt
In de afgelopen twee maanden hier in Parijs is mijn enige vertraging op de roltrap een toerist geweest. Geen een keer was een oud vrouwtje, een kind, of een flinke sporttas. Best opvallend dan. Het punt is dat iedereen zich er aan houdt, kinderen staan voor hun moeder, de sporttas staat op de tree ervoor, en de oma staat heel netjes aan de rechterkant.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:03 schreef Batsnek het volgende:
Bullshit natuurlijk, wat zijn nou 5 of 6 sec, vrijwel niets. Als je eraan komt rennen ziet een conducteur dat meestal wel, en wacht ie waarschijnlijk nog wel 5 of 6 seconden langer. En zoals ik al zei, er hoeft maar een vrouw met een kindje in de hand, een oud vrouwtje, iemand met een flinke sportas, of wat dan ook op de roltrap te staan, en je hele plan valt al in het water. Tenzij je haast het natuurlijk rechtvaardigd om die ook maar opzij te duwen.![]()
Dan was t vast niet druk, want als het echt druk was, dan stond op de plaats waar die tas of dat kind stond, wel een andere reiziger. En Oma's zijn over het algemeen trager met opstappen, waar dus die "vervelende vertraging" van een paar seconden uit voort komt.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:12 schreef boskov het volgende:
[..]
In de afgelopen twee maanden hier in Parijs is mijn enige vertraging op de roltrap een toerist geweest. Geen een keer was een oud vrouwtje, een kind, of een flinke sporttas. Best opvallend dan. Het punt is dat iedereen zich er aan houdt, kinderen staan voor hun moeder, de sporttas staat op de tree ervoor, en de oma staat heel netjes aan de rechterkant.
dat ding is toch een lopende band...quote:Op maandag 27 februari 2006 16:19 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Dan was t vast niet druk, want als het echt druk was, dan stond op de plaats waar die tas of dat kind stond, wel een andere reiziger..
Zelfmoord pleeg je niet zo maar, en al je het doet, doe je het op zo'n manier, dat zo min imogenlijk mensen er last van hebben..... Een nietsvermoedende treinmachinist/vrachtwagenchaufeur, pasanten bij een flatgebouw een levenslang trauma bezorgen, x mensen vertraging en overlast bezorgen, valt bij mij inderdaad onder loser zijn....springers zijn losers.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:03 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Yeah right, als we het dan toch over postgeschiedenis gaan hebben, kun jij misschien even toelichten waarom alle "treinspringers" enorme losers zijn. ik vraag me namelijk af, wat iemand die geestesziek is, en in een vlaag van verstandsverbijsering een zelfmoord begaat een loser maakt? Of zijn alle geestelijk zieken per definitie losers? Moet ik hier nu ook een waarde-oordeel over jouw persoon aan uit ontlenen, of is het misschien beter om iets volwassener argumenten te zoeken?
quote:Geen idee, wat je bedoeld, maar ik neem maar aan, dat die wereld die ik schetste inderdaad een ideaal wereldbeeld voor jou is.
quote:Natuurlijk, maar het is wel heel erg opvallend hoe wij in het superieure westen zo weinig behoefte aan menselijk contact hebben, en zogenaamd primitievere culturen wel altijd en overal hartelijk met elkaar omgaan. Maar goed, elkaar negeren is natuurlijk je goed recht.
[quote]
Het is ook opvallend hoeveel basis sociale principes wij dan hebben: opstaan voor ouderen, geluidsoverlast etc...verder is dat niet alleen in het westen hoor, oost europa is hetzelfde, America en Australie ook. Mischien is het gewoon dat sommige mensen meer aan hun hoofd hebben
[quote]
Omdat het vrij druk was, zoals ik al aangaf, en er dus geen plaats vrij was. En waarom zou ik in godsnaam een gesprek met iemand anders moeten beindiggen omdat 2 banken verderop iemand door mensen zoals jou genegeerd word ( om het maar even persoonlijk te houden ), en ik dat pas echt doorhad nadat hij al gepikeerd wegliep.
Niet als die links of rechts op de trap staan en je je tas voor je achter je zou houden.... Kind zet je op een roltrap sowieso niet naast maar voor je, een of twee treden hoger neer. Zo leer je het kind meteen dat als het op een roltrap staat het links/rechts hoort te staan en niet in het midden.quote:Bullshit natuurlijk, wat zijn nou 5 of 6 sec, vrijwel niets. Als je eraan komt rennen ziet een conducteur dat meestal wel, en wacht ie waarschijnlijk nog wel 5 of 6 seconden langer. En zoals ik al zei, er hoeft maar een vrouw met een kindje in de hand, een oud vrouwtje, iemand met een flinke sportas, of wat dan ook op de roltrap te staan, en je hele plan valt al in het water. Tenzij je haast het natuurlijk rechtvaardigd om die ook maar opzij te duwen.![]()
Nou goed, als je dan toch off-topic wilt gaan: Iemand die geestesziek is weet niet wat hij of zij doet. Hij is namelijk geestesziek. En nee, niet alleen verslaafden, getraumatiseerden en mensen met aangeboren afwijkingen kunnen een dergelijke ziekte oplopen. Ook "normale" mensen kunnen hier ineens door overvallen worden; en zonder dat ze er zelf bewust van zijn het leven van zichzelf en anderen in gevaar brengen. Dat is namelijk een kenmerk van een geestes-ZIEKTE. Behoorlijk kortzichtige en domme reactie dus.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:21 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Zelfmoord pleeg je niet zo maar, en al je het doet, doe je het op zo'n manier, dat zo min imogenlijk mensen er last van hebben..... Een nietsvermoedende treinmachinist/vrachtwagenchaufeur, pasanten bij een flatgebouw een levenslang trauma bezorgen, x mensen vertraging en overlast bezorgen, valt bij mij inderdaad onder loser zijn....springers zijn losers.
Er zijn zat alternatieven..... e-mailtje met vertraging naar het politiebureau en je verhangen, pillen slikken, je haar drogen onderwater in de badkuip.
Met een rugtas vol lood van de STENA line naar harwich springen (nachtboot), halverwege is een andere. Springers zijn asociale loosers
Nou prima, maar ik leef toch liever in een iets hartelijker en gastvrijere maatschappij, dan eentje waarin een gesprek met iemand aangaan al als opdringerig word beschouwd. Anderen zo min mogelijk tot last zijn is een grondbeginsel van een vreedzame gemeenschap, maar het moet niet zo zijn dat je niet meer jezelf mag zijn, want stel je voor dat anderen daar niet op zitten te wachten. Maar goed we kunnen hier nog eeuwig over door blijven discussieren, dus laten we het maar op een verschil van mening houden.quote:opstaan voor ouderen, links/recjhts staan op een roltrap zodat anderen er langs kunnen, niet de afgrijselijke herrie van walkman van de passagier naast me hoeven aan te horen... ja dat is inderdaad onderdeel van ideaal. Net zoals een normaal gesprek voeren als beide partijen daar zin in hebben. De afrikaan uit jouw voorbeeld is een opdringerige zak, om scheldend en tierend de trein uit te lopen..... nogmaals waarom ben je zelf niet met hem gaan praten.
Als ik denk/lees/plan/werk en geen zin heb in een gesprek dan is dat mijn goed recht.
Inderdaad, misschien heeft degene die tegenover je zit wel net het bericht gekregen dat z'n vader is overleden, misschien heeft hij of zij een ernstige ziekte waardoor diegene niet kan praten, misschien mag hij of zij van z'n geloof niet met mensen in een trein praten. Allemaal redenen om stijf je mond dicht te houden, want voor je weet stoot je iemand voor z'n hoofd, want stel dat!quote:arme arme jongen.... mischien hadden de 2/5 anderen direct om hem heen geen zin om te praten.
Waren ze aan het werk, of aan het studeren, of een goed boek aan het lezen.
Misschien wil je als moeder je kind wel zo dicht mogelijk bij je hebben, zodat het niet met z'n veter tussen het eind van de roltrap kan komen, of wat voor reden dan ook. Wie ben jij om te zeggen hoe iemand z'n kind op ROLTRAPPEN op moet voeden?quote:Niet als die links of rechts op de trap staan en je je tas voor je achter je zou houden.... Kind zet je op een roltrap sowieso niet naast maar voor je, een of twee treden hoger neer. Zo leer je het kind meteen dat als het op een roltrap staat het links/rechts hoort te staan en niet in het midden.
Minder dan je denkt en je aangaatquote:Op maandag 27 februari 2006 16:40 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Nou goed, als je dan toch off-topic wilt gaan: Iemand die geestesziek is weet niet wat hij of zij doet. Hij is namelijk geestesziek. En nee, niet alleen verslaafden, getraumatiseerden en mensen met aangeboren afwijkingen kunnen een dergelijke ziekte oplopen. Ook "normale" mensen kunnen hier ineens door overvallen worden; en zonder dat ze er zelf bewust van zijn het leven van zichzelf en anderen in gevaar brengen. Dat is namelijk een kenmerk van een geestes-ZIEKTE. Behoorlijk kortzichtige en domme reactie dus.
Een gesprek aangaan is niet opdringerig, maar een grote bek opzetten als niemand zin heeft in een gesprek, doet mij vermoeden dat de persoon tamelijk opdringerig was in zijn pogingen, en zo niet, dan toch. Respect hebben voor iemand die geen zin heeft om te praten.quote:Nou prima, maar ik leef toch liever in een iets hartelijker en gastvrijere maatschappij, dan eentje waarin een gesprek met iemand aangaan al als opdringerig word beschouwd. Anderen zo min mogelijk tot last zijn is een grondbeginsel van een vreedzame gemeenschap, maar het moet niet zo zijn dat je niet meer jezelf mag zijn, want stel je voor dat anderen daar niet op zitten te wachten. Maar goed we kunnen hier nog eeuwig over door blijven discussieren, dus laten we het maar op een verschil van mening houden.
En scheldend en tierend de coupe uitlopen...is niet iemand voor het hoofd stoten?quote:Inderdaad, misschien heeft degene die tegenover je zit wel net het bericht gekregen dat z'n vader is overleden, misschien heeft hij of zij een ernstige ziekte waardoor diegene niet kan praten, misschien mag hij of zij van z'n geloof niet met mensen in een trein praten. Allemaal redenen om stijf je mond dicht te houden, want voor je weet stoot je iemand voor z'n hoofd, want stel dat!
De exacte reden waarom je het kind idd twee treden boven je hebt staan....dan kun je daar bij en het zien... als dat naast je gebeurd kun je niets.quote:Misschien wil je als moeder je kind wel zo dicht mogelijk bij je hebben, zodat het niet met z'n veter tussen het eind van de roltrap kan komen, of wat voor reden dan ook.
Als kinderen niet bijgebracht wordt hoe ze zich moeten gedragen en ik daar last van heb. Dan heb ik daar last vanquote:Wie ben jij om te zeggen hoe iemand z'n kind op ROLTRAPPEN op moet voeden?
En als jij die 5 a 6 seconden echt zo belangrijk vind, dan zijn we uitgepraat.![]()
Belachelijke reactie; iemand die geestesziek is, is niet in staat tot rationeel nadenken. Je begint ook niet tegen iemand op krukken te schreeuwen dat ie nou verdomme eens door moet lopen.quote:Op maandag 27 februari 2006 17:36 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Minder dan je denkt en je aangaat
Je zoekt A) Hulp B) Maakt er een einde aan, allebei is prima wat mij betreft, zolang je maar niet a-sociaal springt
Wat is een grote bek opzetten? Zoals ik zei, zei hij dat iedereen de pot op kon ( hij zei letterlijk dat hij genoeg van de stilte had, en dat zelfs koeien nog harder loeien en toen liep ie weg ), hoe dan ook, het is ( naar mijn mening ) gewoon een idiote situatie als een stampvolle coupé gewoon compleet stil is. Ik ben toch altijd op zoek naar een klein beetje menselijke activiteit, dus ik kan me goed voorstellen dat je daar op een gegeven moment genoeg van krijgt. Dan maar iets minder "gemoedsrust". ik vind 't gewoon belachelijk dat we als maatschappij zo van elkaar vervreemd zijn, dan men niet eens meer een normaal gesprek in een trein kan voeren. 'T kan best zo zijn dat er een paar mensen rustig willen lezen of uit willen rusten, maar als een hele coupé gewoon dood voor zich uit loopt te staren, dan vraag ik me echt af, in wat voor enge wereld we leven. Wie riep hier ook alweer individualist?quote:Een gesprek aangaan is niet opdringerig, maar een grote bek opzetten als niemand zin heeft in een gesprek, doet mij vermoeden dat de persoon tamelijk opdringerig was in zijn pogingen, en zo niet, dan toch. Respect hebben voor iemand die geen zin heeft om te praten.
En scheldend en tierend de coupe uitlopen...is niet iemand voor het hoofd stoten?
Gewoon nee als nee accepteren?
Als het kind 2 treden boven je hebt staan kun je niet goed zien wanneer dat ding weer in de grond verdwijnt, ook zal het kind zich automatisch omdraaien, als je het bij z'n handje vastpakt, en ziet dus helemaal niks aankomen. Als je daarnaast nog toevallig een tas in je andere hand hebt ( lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk ) dan kun je helemaal moeilijk ingrijpen. Als het kind dan naast je staat kun je het in ieder geval nog snel met 1 hand optillen. Ervan uitgaande dat het een klein kindje is. Maar om terug te komen op mijn eerdere vraag; Wie ben jij om in godsnaam te bepalen hoe kinderen opgevoed dienen te worden, notabene op een achterlijk ding als een ROLTRAP?quote:De exacte reden waarom je het kind idd twee treden boven je hebt staan....dan kun je daar bij en het zien... als dat naast je gebeurd kun je niets.
En op welke manier heb je daar nou last van? Dat je het er niet mee eens bent is wat anders, maar hoe berokkent het jou schade, als ik vragen mag?quote:Als kinderen niet bijgebracht wordt hoe ze zich moeten gedragen en ik daar last van heb. Dan heb ik daar last van
In Engeland, Frankrijk, Japan en de rest van de Wereld gaat het toch ook goed? Of zijn Nederlandse kinderen zo lomp dat ze niet eens normaal op een roltrap kunnen staan?quote:Op maandag 27 februari 2006 18:26 schreef Batsnek het volgende:
Als het kind 2 treden boven je hebt staan kun je niet goed zien wanneer dat ding weer in de grond verdwijnt, ook zal het kind zich automatisch omdraaien, als je het bij z'n handje vastpakt, en ziet dus helemaal niks aankomen. Als je daarnaast nog toevallig een tas in je andere hand hebt ( lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk ) dan kun je helemaal moeilijk ingrijpen. Als het kind dan naast je staat kun je het in ieder geval nog snel met 1 hand optillen. Ervan uitgaande dat het een klein kindje is. Maar om terug te komen op mijn eerdere vraag; Wie ben jij om in godsnaam te bepalen hoe kinderen opgevoed dienen te worden, notabene op een achterlijk ding als een ROLTRAP?
Lopen hindert en is tevens gevaarlijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 17:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze lopen, ze hollen niet. Dat mogen ze niet, want dan zouden ze kunnen vallen. (zijn trouwens al 11 en 13)
[..]
Als jij nog geen kinderen hebt, hoe kun je dan weten wat makkelijker is?
Mijn ervaring is dat je je kind het beste gewoon aan de hand naast je kunt houden, zodat je ze beter in de gaten kunt houden met afstappen.
[..]
Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!!
Kinderkaartjes krijgen ze trouwens tot een jaar of 10. Vanaf welke leeftijd vind jij dat een kind gewoon op een stoel mag zitten. Wie bepaalt trouwens wie wel en wie niet mag zitten?
Is dat niet gewoon 'wie het eerst komt, het eerst maalt?'
Een klein kind op schoot nemen voor een bejaarde, okay, maar voor een andere vrij jonge reiziger, nee. Doe ik niet.
Er is niemand die bepaald waar wie mag gaan zitten. Als je kinderen een jaar of 10 zijn is het inderdaad een beetje overdreven om ze op schoot te nemen, maar bij een kind van een jaar of 2 a 3 a 4 kan dat zeker wel.quote:Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!!
Kinderkaartjes krijgen ze trouwens tot een jaar of 10. Vanaf welke leeftijd vind jij dat een kind gewoon op een stoel mag zitten. Wie bepaalt trouwens wie wel en wie niet mag zitten?
Is dat niet gewoon 'wie het eerst komt, het eerst maalt?'
Een klein kind op schoot nemen voor een bejaarde, okay, maar voor een andere vrij jonge reiziger, nee. Doe ik niet.
[doomdenk]quote:Op dinsdag 28 februari 2006 00:37 schreef zoalshetis het volgende:
hoe zielig moet je zijn om te denken dat je vrijheid wordt ingeperkt als je de regel: rechts langzaam, links snel navolgt?
Iemand die geestesziek is kan wel de treintijden onthouden, kan wel naar 't spoor lopen, wel bedenken dat hij dood wil maar niet bedenken dat iemand anders hem kapot moet rijden en van 't spoor moet spuiten en de onderdelen bij elkaar moet zoeken? Springers zijn egoïsten pur sang, losers.quote:Op maandag 27 februari 2006 18:26 schreef Batsnek het volgende:
Belachelijke reactie; iemand die geestesziek is, is niet in staat tot rationeel nadenken. Je begint ook niet tegen iemand op krukken te schreeuwen dat ie nou verdomme eens door moet lopen.
Dat komt omdat er zoveel mensen zijn die altijd redeneren vanuit zichzelf, tot op de roltrap aan toe. De hele wereld laat zien dat het systeem werkt, dat het overal in de wereld een geaccepteerde omgangsnorm is, maar kutvolk zoals jij zijn te lam om ook maar iets ten doen of veranderen wat een ander kan helpen. Of het nu 1 seconde is of een half uur dat die ander ermee opschiet.quote:Ik vind 't gewoon belachelijk dat we als maatschappij zo van elkaar vervreemd zijn, dan men niet eens meer een normaal gesprek in een trein kan voeren.
Ja, want oh oh oh, als er ook maar iemand in de buurt komt van je grondrecht om lekker lomp te zijn.quote:Maar om terug te komen op mijn eerdere vraag; Wie ben jij om in godsnaam te bepalen hoe kinderen opgevoed dienen te worden, notabene op een achterlijk ding als een ROLTRAP?
jaquote:Op dinsdag 28 februari 2006 03:11 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Iemand die geestesziek is kan wel de treintijden onthouden,
ja zeker, ze zijn niet invalidequote:kan wel naar 't spoor lopen,
dat al helemaalquote:wel bedenken dat hij dood wil
nope. ze zijn gefocussed op er een eind aan maken.. trein is lekker snel, gevolgen voor anderen zijn niet meer relevant op dat moment.. zijn niet voor niets geestesziekquote:maar niet bedenken dat iemand anders hem kapot moet rijden en van 't spoor moet spuiten en de onderdelen bij elkaar moet zoeken?
losers als in: "niet geholpen door de maatschappij en er alleen niet uit kunnen komen"?quote:Springers zijn egoïsten pur sang, losers.
[..]
Niet drukquote:Op maandag 27 februari 2006 16:19 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Dan was t vast niet druk, want als het echt druk was, dan stond op de plaats waar die tas of dat kind stond, wel een andere reiziger. En Oma's zijn over het algemeen trager met opstappen, waar dus die "vervelende vertraging" van een paar seconden uit voort komt.
Um, het is niet zo dat er maar 1 keer per dag een trein over een spoorweg gaat, je hoeft maar te bedenken; ik ga mezelf van kant maken, en dat doe ik op de treinrails, om een eind eaan je leven te maken. Iemand die dus niet in staat is tot rationeel nadenken, heeft dus helemaal geen invloed op wat ie denkt; hij KAN niet logisch nadenken omdat hij ZIEK is. Maar ja, misschien moeten we al die miserabele zieken in het ziekenhuis ook maar eens zelfmoord aanpraten, ze slikken het toch wel, en dan zijn wij weer mooi van het probleem af. Of staan lichamelijk zieken nou ineens zover boven geesteszieken dat het een belediging zou zijn, om die 2 dingen met elkaar te vergelijken, ben jij er zo-eentje?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 03:11 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Iemand die geestesziek is kan wel de treintijden onthouden, kan wel naar 't spoor lopen, wel bedenken dat hij dood wil maar niet bedenken dat iemand anders hem kapot moet rijden en van 't spoor moet spuiten en de onderdelen bij elkaar moet zoeken? Springers zijn egoïsten pur sang, losers.
Het werkt helemaal niet perfect; ik was een jaartje geleden in Engeland, en daar had je precies dezelfde situatie als in Nederland. Mensen moesten daar telkens opnieuw vragen of ze er langs mochten, dus je hoorde op o'n roltrap van 100 meter lang dan ook steeds; "excuse me, excuse me, excuse me." Over het algemeen genomen konden mensen die liepen hoogstens 10 seconden winnen. Hier in nederland zijn onze stationsroltrappen nog geeneens 10 meter lang, dus je kunt wel nagaan dat mensen paseren geen fuck op schiet. En zoals ik al zei, ik ben helemaal niet te beroerd om aan de kant te gaan; maar als ik een sportas in m'n hand heb gaat dat niet, en als ik 'm neerzet, heb ik grote kans dat ie voor m'n neus weggejat word.quote:Dat komt omdat er zoveel mensen zijn die altijd redeneren vanuit zichzelf, tot op de roltrap aan toe. De hele wereld laat zien dat het systeem werkt, dat het overal in de wereld een geaccepteerde omgangsnorm is, maar kutvolk zoals jij zijn te lam om ook maar iets ten doen of veranderen wat een ander kan helpen. Of het nu 1 seconde is of een half uur dat die ander ermee opschiet.
Iemand met krukken hoort het benul te hebben niet het hele voetpad in beslag te nemen, en ja dat zeg ik dus wel doorlopen of aan de kant gaan. Ik heb een aantal vrienden die lichamelijk gehandicapt zijn en die hebben hier ook echt geen problemen mee. Je moet mensen niet zieliger maken dan ze zijn. Rationeel nadenken.... pfffff als je kiest een eind aan je leven te maken...kies je ook op welke manier..... dadcht jij dat het om een seconde complete verstandsverbijstering ging terwijl je toevallig langs het spoor was?.....quote:Op maandag 27 februari 2006 18:26 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Belachelijke reactie; iemand die geestesziek is, is niet in staat tot rationeel nadenken. Je begint ook niet tegen iemand op krukken te schreeuwen dat ie nou verdomme eens door moet lopen.
Dan moet je maar naar verwegistan verhuizen.quote:Wat is een grote bek opzetten? Zoals ik zei, zei hij dat iedereen de pot op kon ( hij zei letterlijk dat hij genoeg van de stilte had, en dat zelfs koeien nog harder loeien en toen liep ie weg ), hoe dan ook, het is ( naar mijn mening ) gewoon een idiote situatie als een stampvolle coupé gewoon compleet stil is. Ik ben toch altijd op zoek naar een klein beetje menselijke activiteit, dus ik kan me goed voorstellen dat je daar op een gegeven moment genoeg van krijgt. Dan maar iets minder "gemoedsrust". ik vind 't gewoon belachelijk dat we als maatschappij zo van elkaar vervreemd zijn, dan men niet eens meer een normaal gesprek in een trein kan voeren. 'T kan best zo zijn dat er een paar mensen rustig willen lezen of uit willen rusten, maar als een hele coupé gewoon dood voor zich uit loopt te staren, dan vraag ik me echt af, in wat voor enge wereld we leven. Wie riep hier ook alweer individualist?
Als het kind 2 treden hoger staat dan jij kun je dat niet zien?quote:Als het kind 2 treden boven je hebt staan kun je niet goed zien wanneer dat ding weer in de grond verdwijnt,
Wat een ongeloofelijke zin Bulshit kraam je hier uit .......quote:ook zal het kind zich automatisch omdraaien, als je het bij z'n handje vastpakt, en ziet dus helemaal niks aankomen. Als je daarnaast nog toevallig een tas in je andere hand hebt ( lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk ) dan kun je helemaal moeilijk ingrijpen. Als het kind dan naast je staat kun je het in ieder geval nog snel met 1 hand optillen. Ervan uitgaande dat het een klein kindje is. Maar om terug te komen op mijn eerdere vraag; Wie ben jij om in godsnaam te bepalen hoe kinderen opgevoed dienen te worden, notabene op een achterlijk ding als een ROLTRAP?
Gemiste metro's bussen als het om roltrappen gaat, vandalisme in een tuin (bal ophalen) als hen niet geleerd wordt dat gewoon te vragen maar moeder ze helpt stiekum de achtertuin in te komen...terwijl ze weten dat ik thuis ben...kutkoters die op mijn tuinhek zitten etc etc..... tegen de tijd daat ze 12-13 jaar of erger 16 zijn mag je toch hopen dat ze weten hoe het hoort of je hebt zo'n betmetoorbelfiguur op een scooter....quote:En op welke manier heb je daar nou last van? Dat je het er niet mee eens bent is wat anders, maar hoe berokkent het jou schade, als ik vragen mag?
Waarom niet links?quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:30 schreef MissyMirjaM het volgende:
In engeland staat men gewoon gezellig rechts op de roltrap,
Hoeveel kinderen heb jij?quote:Op maandag 27 februari 2006 17:36 schreef desiredbard het volgende:
De exacte reden waarom je het kind idd twee treden boven je hebt staan....dan kun je daar bij en het zien... als dat naast je gebeurd kun je niets.
Op vele plaatsen in vele landen hangen zelfs bordjes die dat aanbevelen d.m.v. een blauwe sticker.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen heb jij?
Mijn ervaring is, dat het makkelijker is om je kind naast je aan de hand te houden.
*zucht*quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen heb jij?
Mijn ervaring is, dat het makkelijker is om je kind naast je aan de hand te houden.
Dat is wat jij denkt, mijn ervaring is anders. Ik heb het altijd makkelijker gevonden om mijn kinderen naast me aan de hand te houden, om meerdere redenen. Als het kind voor je staat, kan het vallen, omdat het niet in de gaten heeft wanneer hij/zij af moet stappen. Als je dan ook nog een tas in je andere hand hebt, kun je ook je kind niet even optillen, als het voor je staat. Dan kan wel als je kind naast je staat.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 00:33 schreef Evie het volgende:
Bovendien kan je de hand van je kind ook vastpakken (zelfs makkelijker omdat het lengteverschil dan minder is) als het kind voor je staat.
Ik ben hartpatient en wil echt geen 3 uur met een kind van 4 jaar op schoot zitten, na een dagje uit.quote:Er is niemand die bepaald waar wie mag gaan zitten. Als je kinderen een jaar of 10 zijn is het inderdaad een beetje overdreven om ze op schoot te nemen, maar bij een kind van een jaar of 2 a 3 a 4 kan dat zeker wel.
Vervelend voor je. Maar waarom kinderen kwalijk nemen dat jij niet kan zitten, terwijl er ook geen jongere voor je opstaat. Kinderen zijn net echte mensen en hebben gewoon dezelfde rechten als grote kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen.quote:Het is erg vervelend dat veel mensen dat niet doen. Als u enig idee zou hebben hoe vaak ik moet staan in de trein en bus, terwijl ik nogal vaak door mn enkels ga en deze nogal instabiel en pijnlijk zijn vaak. Bovendien ben ik erg wagenziek (ook last van in de trein) en vind ik het fijn om niet telkens kotsmisselijk op plaats van bestemming aan te komen iedere dag, omdat je vaak niet uit het raam kan kijken als je staat. Ik zit toch liever! Als het even kan!
Als je twee handen vrij hebt, kan het inderdaad makkelijker zijn om je kind op de trede voor je te houden. Je kunt het dan met twee handen optillen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:12 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Op vele plaatsen in vele landen hangen zelfs bordjes die dat aanbevelen d.m.v. een blauwe sticker.
Een coupé is toch redelijk groot, als je aan de ene kant rustig met elkaar praat horen medepassagiers aan de andere kant daar niets van. Het was dus muistil, op die ene Afrikaanse man na. Maar goed, ik ga hier verder ook niet meer op in, het was ter illustratie van de vervreemding van de Nederlandse maatschappij bedoeld, maar dat is kennelijk aan sommigen voorbij gegaan.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:09 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Iemand met krukken hoort het benul te hebben niet het hele voetpad in beslag te nemen, en ja dat zeg ik dus wel doorlopen of aan de kant gaan. Ik heb een aantal vrienden die lichamelijk gehandicapt zijn en die hebben hier ook echt geen problemen mee. Je moet mensen niet zieliger maken dan ze zijn. Rationeel nadenken.... pfffff als je kiest een eind aan je leven te maken...kies je ook op welke manier..... dadcht jij dat het om een seconde complete verstandsverbijstering ging terwijl je toevallig langs het spoor was?.....
Ik heb het van dichtbij meegemaakt, en sterker nog ik heel erg goed begrijpen waarom iemand het doet..... maar aan springers gaat niets verloren ....affgezien twee uur reistijd als je een trein
[/quote[
Je hebt totaal geen idee waar je over praat, ik hoop voor jou dat jij nooit iemand in je familie zult hebben die ineens geestesziek word. Uit ervaring weet ik dat mensen die spontaan geestesziek worden, niet meer weten wat ze doen; niet 1 seconde, niet een uurtje, maar wel maanden, wel jarenlang zijn ze zich niet terdege van zichzelf bewust. En ik kan je verzekeren dat zo- iemand NIET voor rede vatbaar is, totdat ze genezen zijn.
[quote]Dan moet je maar naar verwegistan verhuizen.
Ik heb er ook niet altijd zin in om te ouwehoeren in de trein, en als ik dus een of andere idioot krijg wordt die ook genegeerd. (Hij kan toch gvd zien dat ik lees/werk/studeer) en dan achteraf commentaar hebben.... Maar je spreekt jezelf tegen....die coupee was muisstil...maar verderop zat jij wel te praten???
Als het stampusdruk is, kun je niet voor je kijken omdat daar al iemand anders staat, dus kun je het afstapje niet goed ( voor je kind ) zien. Voor de rest, zie Gia.quote:Als het kind 2 treden hoger staat dan jij kun je dat niet zien?
Moet je toch eens naar de opticien?
Ik ga gewoon in m'n eigen tempo aan de kant, en als je daarmee niet kan leven dan kom ( krijg ) je er idd op een andere manier ( van ) langs.quote:Wat een ongeloofelijke zin Bulshit kraam je hier uit .......
Nogmaals stilstaan op de roltrap doe je uiterst links of rechts (rechts in NL links in UK en IRL)
zoals mensen je kunnen passeren mocht dat nodig zijn. Er is geen enkel excuus aan te voeren om twee/drie breed op een roltrap te staan. En als je zonodig met kind en tassen moett gaan rondslenteren...dan neem je gewoon de trap of de lift....veel veiliger.
Ik zou je graag eens tegenkomen breeduit op een roltrap staande ....ik los dat soort problemen heel makkelijk op....ik zeg 1x sorry, en daarna ben ik er toch echt langs...
We hadden het over jeugdprostitutie, en wat dat als directe nadelen voor jou zo opleveren.quote:Gemiste metro's bussen als het om roltrappen gaat, vandalisme in een tuin (bal ophalen) als hen niet geleerd wordt dat gewoon te vragen maar moeder ze helpt stiekum de achtertuin in te komen...terwijl ze weten dat ik thuis ben...kutkoters die op mijn tuinhek zitten etc etc..... tegen de tijd daat ze 12-13 jaar of erger 16 zijn mag je toch hopen dat ze weten hoe het hoort of je hebt zo'n betmetoorbelfiguur op een scooter....
Wat een onzin. Er wordt alleen even gevraagd of mensen ook een beetje rekening met anderen kunnen houden!quote:Op maandag 27 februari 2006 13:08 schreef Gia het volgende:
Enz....
Iedereen mag zelf weten wat hij of zij handiger vindt, mijn ervaring is alleen dat je kleine kinderen (van 0 tot 3) beter even op kan pakken of voor je kan houden en ze helpen met het af en opstappen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is wat jij denkt, mijn ervaring is anders. Ik heb het altijd makkelijker gevonden om mijn kinderen naast me aan de hand te houden, om meerdere redenen. Als het kind voor je staat, kan het vallen, omdat het niet in de gaten heeft wanneer hij/zij af moet stappen. Als je dan ook nog een tas in je andere hand hebt, kun je ook je kind niet even optillen, als het voor je staat. Dan kan wel als je kind naast je staat.
Ik snap niet dat mensen die geen kinderen hebben, allemaal zo goed weten wat makkelijker of praktischer is en niet aan willen nemen van mensen die er ervaring mee hebben dat het zo niet werkt.
[..]
Ik ben hartpatient en wil echt geen 3 uur met een kind van 4 jaar op schoot zitten, na een dagje uit.
Dan ben ik moe, en blij dat ik zit.
[..]
Vervelend voor je. Maar waarom kinderen kwalijk nemen dat jij niet kan zitten, terwijl er ook geen jongere voor je opstaat. Kinderen zijn net echte mensen en hebben gewoon dezelfde rechten als grote kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen.
Dat een kind, dat oud genoeg is, opstaat voor een bejaarde, vind ik normaal, maar een kind hoeft van mij niet op te staan voor een jongere.
Het principe werkt ook in zowat elk land, behalve Nederland. Hier zakt vrijwel iedereen als een zak zeeuwse binten in elkaar zogauw hij op een roltrap stapt.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In beschaafde landen is het heel normaal, in de UK wordt het zelfs op grote stations omgeroepen op de trappen. STAND TO THE RIGHT!!!
zeeuwse binten zakken niet in elkaar, ja!quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:56 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Het principe werkt ook in zowat elk land, behalve Nederland. Hier zakt vrijwel iedereen als een zak zeeuwse binten in elkaar zogauw hij op een roltrap stapt.
ik heb meer het idee dat de tegenstanders hier nu fel blijven reageren omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden, maar hun gelijk perse willen halen, ook al weten ze ook wel dat het hun geen enkele moeite kost om gewoon automatisch rechts te staan, al dan niet met je kind of grote tas voor je.quote:Alleen daarom al kan iedereen z'n kut-excuus waarom hij/zij zonodig een roltrap moet blokkeren in z'n reet steken. Als het iedereen overal ter wereld lukt om een fatsoenlijke doorstroming op een roltrap te krijgen, kan het hier ook.
Het gaat om het principe dat een roltrap niet is bedoeld om op te lopen. Dat dit toch gebeurt en er ongeschreven regels bestaan over de positie die mensen op de roltrap in moeten nemen doet daar niets aan af.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:18 schreef Tokus het volgende:
ik heb meer het idee dat de tegenstanders hier nu fel blijven reageren omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden, maar hun gelijk perse willen halen, ook al weten ze ook wel dat het hun geen enkele moeite kost om gewoon automatisch rechts te staan, al dan niet met je kind of grote tas voor je.
Een roltrap is wel bedoeld om op te lopen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:56 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het gaat om het principe dat een roltrap niet is bedoeld om op te lopen. Dat dit toch gebeurt en er ongeschreven regels bestaan over de positie die mensen op de roltrap in moeten nemen doet daar niets aan af.
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Klopt. En de reden dat je eigenlijk op een roltrap hoort te lopen is omde horizontale verplaatsingssnelheid van de mensenstroom gelijk te houden met die van de aanvoerstroom.
Als je een trap oploopt neemt je horizontale snelheid af, terwijl bij drukt e er wel een constante aanvoer is van mensen met een normale horizontale verplaatsingssnelheid. Dat veroorzaakt dus een kluit mensen bij het begin van trappen. Houd je d.m.v. een roltrap de horizontale verplaatsing constant, dan voorkom je die opstopping. Maar dan moet iedereen natuurlijk wel door blijven lopen op die roltrap.
Uit het ontwerp van de roltrap blijkt het tegendeel; de treden zijn dermate hoog en diep dat lopen niet alleen onlogisch maar ook nog eens extra risicovol is.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:57 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Een roltrap is wel bedoeld om op te lopen.
Als ie stilstaat ja.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:02 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Uit het ontwerp van de roltrap blijkt het tegendeel; de treden zijn dermate hoog en diep dat lopen niet alleen onlogisch maar ook nog eens extra risicovol is.
Dat 'duwtje' zit tussen de oren.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:10 schreef Frollo het volgende:
Als ie stilstaat ja.
Op een draaiende roltrap krijg je bij elke stap een 'duwtje' omhoog en dan is het juist handig dat de treden wat hoger zijn dan bij een gewone trap.
duwtje omhoog?quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Als ie stilstaat ja.
Op een draaiende roltrap krijg je bij elke stap een 'duwtje' omhoog en dan is het juist handig dat de treden wat hoger zijn dan bij een gewone trap.
9.81 m/s[sup2[/sup]quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:56 schreef Batsnek het volgende:
Als het stampusdruk is, kun je niet voor je kijken omdat daar al iemand anders staat, dus kun je het afstapje niet goed ( voor je kind ) zien. Voor de rest, zie Gia.
[..]
Je laat niet iemand tussen jou en je kind in staan natuurlijk...heb je ook een lobotomie gehad.
[quote]
Ik ga gewoon in m'n eigen tempo aan de kant, en als je daarmee niet kan leven dan kom ( krijg ) je er idd op een andere manier ( van ) langs.
Invloed op mijn kinderen de buurt etcquote:We hadden het over jeugdprostitutie, en wat dat als directe nadelen voor jou zo opleveren.
Maar aan jou kun je dat blijkbaar niet zien.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 20:43 schreef Evie het volgende:
Ik vind dat de ongesproken regel moet worden: Laat mensen die slecht te been zijn zitten en wees zo sociaal mogelijk. Het is natuurlijk onzin dat deze regel alleen moet gelden voor bejaarden.
Ik sta ook meestal rechts. Mijn kinderen lopen links, maar meestal wel de verkeerde kant op, want dat vinden ze grappig. Uiteraard niet als het druk is.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:18 schreef Tokus het volgende:
ik heb meer het idee dat de tegenstanders hier nu fel blijven reageren omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden, maar hun gelijk perse willen halen, ook al weten ze ook wel dat het hun geen enkele moeite kost om gewoon automatisch rechts te staan, al dan niet met je kind of grote tas voor je.
Volgens de Algemene voorwaarden van de NS heeft een kind van jonger dan 3 jaar helemaal geen recht op een zitplaats als deze gratis meereist... (Artikel 5.6, lid a )quote:Op donderdag 2 maart 2006 12:07 schreef Gia het volgende:
Als iemand op krukken binnenkomt, of manklopend, of een bejaarde, ja, dan heb je gelijk.
Maar voor zomaar een jongere hoeft niemand plaats te maken, ook een kind van 3 niet.
quote:Op donderdag 2 maart 2006 14:15 schreef TMoose het volgende:
[..]
Volgens de Algemene voorwaarden van de NS heeft een kind van jonger dan 3 jaar helemaal geen recht op een zitplaats als deze gratis meereist... (Artikel 5.6, lid a )
(Dit geld natuurlijk niet als u netjes een kaartje voor de kleine hebt gehaald... ) Verder is het een kwestie van goed fatsoen...
Wel goed lezen. Hier staat niet dat een kind niet op mag zitten of op moet staan voor een persoon die de volle prijs heeft betaald. Hier staat dat je voor je kind vooraf een zitplaats mag eisen, als je de volle prijs betaald.quote:artikel 5.6
Geen vervoerprijs is verschuldigd voor:
a. kinderen jonger dan vier jaar mits
voor hen geen afzonderlijke zitplaats
wordt verlangd,
Nee, want je koopt een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Daarnaast drukt verlangen slechts dat uit: een verlangen. Koop je voor je kind een kaartje, dan mag je eenplaats verlangen. Koop je geen kaartje: dan mag dat niet. Er staat nergens dat de NS op welk moment dan ook gehoor zou moeten geven aan dat verlangen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 16:55 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Wel goed lezen. Hier staat niet dat een kind niet op mag zitten of op moet staan voor een persoon die de volle prijs heeft betaald. Hier staat dat je voor je kind vooraf een zitplaats mag eisen, als je de volle prijs betaald.
En dan? Heb ik de volle prijs betaald en is er geen plaats vrij. Vind ik wel dat mijn kind dan recht heeft op een zitplaats, volgens dit artikel.
Te beginnen met die overal rondslingerende vouwfietsen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 17:17 schreef zoalshetis het volgende:
alles wat minder dan 30 kilo weegt moet op schoot.
jaquote:Op donderdag 2 maart 2006 17:17 schreef Litpho het volgende:
[..]
Te beginnen met die overal rondslingerende vouwfietsen.
Er staat ook niet dat een kind niet op een vrije plaats mag gaan zitten en er staat ook niet dat een kind, dat eenmaal zit, op moet staan voor iemand met een vervoersbewijs.quote:Op donderdag 2 maart 2006 17:03 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Nee, want je koopt een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Daarnaast drukt verlangen slechts dat uit: een verlangen. Koop je voor je kind een kaartje, dan mag je eenplaats verlangen. Koop je geen kaartje: dan mag dat niet. Er staat nergens dat de NS op welk moment dan ook gehoor zou moeten geven aan dat verlangen.
Die moeten zoiezo verboden worden tijdens de spits. Het is al te vaak voorgekomen dat ik zo'n ding te hard tegen mijn benen heb gekregen omdat iemand zo nodig op het laatst de trein in springt, of nog beter, pas in de (overvolle) trein gaat vouwen. Daar irriteer ik me nog meer aan dan aan links stilstaande mensen op de roltrapquote:Op donderdag 2 maart 2006 17:17 schreef Litpho het volgende:
[..]
Te beginnen met die overal rondslingerende vouwfietsen.
op straat geldt dat al sinds de tijd van Napoleonquote:Op donderdag 2 maart 2006 10:59 schreef the_disheaver het volgende:
Waarom eigenlijk niet doortrekken naar straat? Het is keiirritant als je je bel moet zoeken als er 2 personen de gehele fietspadbreedte in beslag nemen... Meer rechts op straat!
Dat laatste argument slaat nergens op. Jij moet dwingen kinderen onder de 4 jaar, betaald of niet, hun plaats laten afstaan voor anderen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 18:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Er staat ook niet dat een kind niet op een vrije plaats mag gaan zitten en er staat ook niet dat een kind, dat eenmaal zit, op moet staan voor iemand met een vervoersbewijs.
Anders ga ik voortaan in de trein eisen dat kinderen onder de 4 jaar voor mij en mijn gezin op moeten staan, tenzij ze de volle mep betaald hebben.
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:15 schreef Yildiz het volgende:
Van de site:
'Wist u dat een roltrap 3 km/u gaat?'
Volgens mij kan je wel een stuk sneller rennen dan dat, en volgens mij zijn er op stations altijd trappen ernaast. Als de haastige, gestressde papiertijgers onder ons nou lekker over die trap gaan leren rennen, kan ik gewoon van de roltrap gebruik maken, dankuwel.![]()
Rennen voor je overstap vind ik sowieso iets naars hebben. Alsof je dood gaat als je het niet haalt, ik krijg daar altijd 'Forest Gump achtige Run Forest! Run!-visuals' bij.
quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:59 schreef V.en.A het volgende:
Ik sta graag links, dan hebben die jankzakken tenminste een gezicht om de schuld te geven als ze de trein, die ze toch al zouden missen, gemist hebben. Dat is nu eenmaal een stuk minder frustrerend dan de schuld leggen bij de anonieme NS. Mijn manier van rekening houden met mijn medemens.
Het werkt gewoon overal bevalve in Nederland.quote:Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden.
Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit.
Daarbij komt, een roltrap is helemaal niet bedoeld om op te lopen.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 09:17 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Het werkt gewoon overal bevalve in Nederland.
Ik schaam me altijd weer rot , als in Wenen een paar Korte Kapsel wijven de rolstrap bezet houden. Het zijn altijd Ollanders of Skandies ( Die hebben net zo weinig manieren)
Je hoeft ook niet te lopen, maar als je dat niet wilt, dan ga je aan de kant staan zodat anderen er voorbijkunnen.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 18:56 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daarbij komt, een roltrap is helemaal niet bedoeld om op te lopen.
Zoals bijvoorbeeld hier uitgelegd wordt:
Mensen die op een roltrap stilstaan
Bijvoorbeeld. Ik snap nog steeds de haast niet...
Ja, en dan zeuren dat je 10 minuten bij elke overstap moet wachtenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 09:10 schreef Seneca het volgende:
Als mensen nu gewoon eens op tijd van huis vertrekken, dan hoefden ze zich niet te haasten op die roltrap. En als de NS die aansluittijden nu eens realistisch maakte, dan hoefden die mensen zich ook niet meer te haasten. Probleem opgelost. Slotje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |